Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.301

2003
‎Lehen Gerra Karlistan sartzen bagara, 1837ko bizkaierazko bertso-paper karlista anonimo batean, zera irakur daiteke: . Ez ziran euskaldunak/ bein bere menpetu,/ Erroma bera ez zan/ eurakaz jaubetu? 62 Aurrekoaren ildo berean hau ere pertsona eskolaturen batek egindako bertsoa zen, euskal historiaren inguruko ohiko topiko bat herritarrei jakinarazten ziena, euskaldunen betiereko ausardia baieztatu eta egungo karlista euskaldunei kemena eman nahian. Bertso sail honetan (eta garaiko bertso gehienetan), herritar euskaldunek politika aktiboan zuten protagonismoaren aitortza argia ikus daiteke.
‎Halako zerbait egon arren, guri bereizketa biribilegia iruditzen zaigu, zeren XIX. mendetik aurrera, gehiago edo gutxiago, talde politiko guztiek kontatu behar baitzuten masekin, eta beraz denei interesatzen zitzaien mito kolektibo mobilizatzaileak erabiltzea, baita karlistei ere. Eta zentzu horretan, euskal karlisten kasuan, erromatarrei aurre egiten zieten euskaldunak aipatzen dituen bertsoa, bakana izan arren, adierazgarria iruditzen zaigu: euskal karlista batzuk behintzat mito historikoak herritarrei zuzentzen zizkietela erakusten baitu (bidenabar espainiar nazionalizazioa barik euskal identitatea bultzatuz).
‎Eta zentzu horretan, euskal karlisten kasuan, erromatarrei aurre egiten zieten euskaldunak aipatzen dituen bertsoa, bakana izan arren, adierazgarria iruditzen zaigu: euskal karlista batzuk behintzat mito historikoak herritarrei zuzentzen zizkietela erakusten baitu (bidenabar espainiar nazionalizazioa barik euskal identitatea bultzatuz).
‎Eta zentzu horretan, euskal karlisten kasuan, erromatarrei aurre egiten zieten euskaldunak aipatzen dituen bertsoa, bakana izan arren, adierazgarria iruditzen zaigu: euskal karlista batzuk behintzat mito historikoak herritarrei zuzentzen zizkietela erakusten baitu (bidenabar espainiar nazionalizazioa barik euskal identitatea bultzatuz).
‎Iztueta gizon konplexua zen. Gipuzkoako euskal idazle zaharren artean apaiza izan ez zen bakarra dugu. Etxe eta hezkuntza on xamarrekoa zela dirudi, baina bidelapur gisa ibili omen zen eta gartzelan egon.
‎Izatez auzia mende hasieratik zetorren, eta zentralizazio ahaleginen testuinguruan, zenbait historia lan polemiko agertu ziren gaztelaniz: batetik Espainiako Real Academia de la Historia k zein J. A. Llorente erudituak, Foruen aurkako lanak idatzi zituzten, erregearen zerbitzuan; eta bestetik foru erakundeei lotutako Aranguren y Sobrado eta Novia de Salcedo modukoek euskal erakundeen apologiak70 Iztuetaren obra testuinguru horretan kokatzen da, Foruen aldeko bandoan, baina berezitasun batekin: euskaraz idatzi zuela, eta ez Espainiako botere zentralei arrapostu emateko, baizik, esan bezala, Gipuzkoa bertako herritarrei zuzenduz.
‎egun gipuzkoar euskaldun askok Nafarroako erreinuaren galera, gure? Euskal Estatuaren galera gisa sentitzen badute ere, mende t, erdi lehenago, Iztueta moduko gipuzkoar euskaldunentzat Nafarroako erreinuaren historia arrotza zen, are etsaia, Frantziari lotutakoa. Iztuetak emandako bertsio honen interesa Arturo Campionek ohartarazi zuen:
‎5 3 Hiribarren eta euskal poema historikoak
‎Izan ere, Hiribarrenek, Iztuetak bezalatsu, herritar euskaldunei beren iragana ezagutarazi nahi zien. Liburuaren sarreran,. Escaldunei bi hitz hastean?, adierazgarriro, herritar arruntek euskal historiaz zuten jakintza eza deitoratzen zuen Hiribarrenek:
‎Beraz Hiribarrenek euskal narratiba historiko bat eskaini nahi zien herritarrei. Itxura batean Iztuetaren xede berberak ematen zuten, baina bazen alderik.
‎Itxura batean Iztuetaren xede berberak ematen zuten, baina bazen alderik. Hiribarrenek zioenez, Iparraldeko euskal haurrek eskolan frantses historia kontu batzuk ikasten zituzten (erregeen historiak eta). Iztuetak ez zuen antzekorik inon aipatzen:
‎lehenean Estatu zentralak oraindik eratu gabe zeukan eskola nazionala (Moyano legearekin hasiko zuen 1857an), eta beraz ez zuen inolako historia ofizialik zabaltzen herritarren artean; Frantzian berriz, eskola nazionala, gorabeherekin baina martxan zegoen (Frantses Iraultza garaitik), eta Hiribarrenek salatzen zuenez, jada soma zitekeen bere eragin frantseslea.86 Beraz Iztuetak, Gipuzkoako historia probintzial ofiziala edo ofiziosoa herritar ikasi gabeen artean sozializatu nahi zuen bitartean, Hiribarrenek jada hedatzen ari zen frantses historia ofizialari beste historia bat kontrajarri nahi zion. Euskal historia eredu bat. Ze euskal historia?
‎Euskal historia eredu bat. Ze euskal historia?
‎–Nafarroa Behera, Chubero, Laphurdi,/ Franciari citzaizcon partiletan gueldi. / Españiaco dire Nafarroa gora,/ Alaba, Guipuzcoa, Bizcaia ederra.? 87 Beraz zazpi herrialdez osaturiko Euskal Herria azaltzen zuen. Iztuetaren kondaira uniprobintzialarekiko aldea nabaria da.
‎Iztuetaren kondaira uniprobintzialarekiko aldea nabaria da. Aurreko ataletan aipatu dugun Iparraldeko historiografiak, Euskal Herri mailako ikuspegia sortzen nahiko arrakasta izan zuela ikus daiteke. Oihenart, Bela edo Sanadon ez gain, Hiribarrenek bere garaiko Iparraldeko historialariengan ere ikusiko zuen hau.
‎Oihenart, Bela edo Sanadon ez gain, Hiribarrenek bere garaiko Iparraldeko historialariengan ere ikusiko zuen hau. Manex Goihenetxek erakutsi duenez, arteko Iparraldeko historiografian, euskal jatorrien inguruko gaiak ziren nagusi.88 Eta orduko ikertzaileen artean Hiribarrenengan eraginik zuzenena izan zezakeena Agosti Xaho bide zen.
‎Xaho zuberotarra(), errepublikar eta iluminista, euskal erromantizismoaren aitatzat hartzen da. Xahok, Anton Abadia() irlandar zuberotar zientzilariarekin batera, Études grammaticales sur la langue euskarienne idatzi zuen 1836an, zazpi uskal herrietako uskalduner?
‎eskainiz. Urte batzuk geroago, 1847an, Xahok, Henri Beltzuntzeko jauntxoarekin batera, Histoire des basques bat osatu zuen, Euskal Herri osoa, zazpi probintziekin, barne hartuz. Lan historiografiko gisa aski topikoa izan arren (kantabrismoa, iberismoa,...), Hiribarrenen lanerako erreferente izan zela pentsa daiteke (erkaketa sistematiko bat egitea interesgarria litzateke).
‎Eredu horiekin, Hiribarrenek Euskal Herri mailako diskurtso historiko bat osatu zuen, edukia gauza askotan Iztuetaren antzekoa izaki. Izan ere, Hiribarrenek, Iztuetak bezala, euskaldunen inguruko ohiko diskurtso historikoa errepikatzan zuen:
‎Izan ere, Hiribarrenek, Iztuetak bezala, euskaldunen inguruko ohiko diskurtso historikoa errepikatzan zuen: duela 6 mila urte gizona munduan sortu zela, ondoren uholde unibertsala gertatu zela, gero Babelgo dorrea eta hizkuntzen nahasketa, hortik euskaldunak Iberiara joan zirela, euskaldunak odol garbikoak zirela, kantabriar borroken kontuak, kartagotar, erromatar, godo eta arabiarrei aurre egitea, Nafarroako erreinuaren sorrera eta gorabeherak91, euskal herrialde bakoitzaren bilakaera historikoa, Frantses Iraultza, Napoleon, Gerra karlistak, uneko gertaerak, dena ikuspegi tradizionalista eta euskaltzaleaz kontaturik. Ez dugu puntuotan gehiago sakonduko nahiz auziak lan espezifiko bat lukeen.
‎aztertu egin litzateke ea Xahok edo antzekoa zerabilten). Izan ere, euskal historiaren baitan epealdi nagusi batzuk ezartzeko euskaraz egin den lehen saioa genuke: I. Kapitulua. Iberia?
‎Aitor. Aurrerantzean, euskal literato guztiek Aitor aipatuko zuten euskaldunen patriarka mitiko gisa. Hala ere, Hiribarrenek, literatura barik historia lan bat idatzi nahi zuenez, ez zuen ez Tubal ez Aitor aipatu euskal patriarka gisa.
‎Aurrerantzean, euskal literato guztiek Aitor aipatuko zuten euskaldunen patriarka mitiko gisa. Hala ere, Hiribarrenek, literatura barik historia lan bat idatzi nahi zuenez, ez zuen ez Tubal ez Aitor aipatu euskal patriarka gisa.
‎Ez da gauza bera gertatzen Hiribarren-ekin: honentzat nafar erregeak sorrera bertatik Euskal Herri osoko errege ziren (adib. –Laugarren erreguea Escal Herrietan/ Sancho Garcis, sorthua egun gogorretan?
‎Izatez, ohargarria da Hiribarrenek egiten duen periodizazioan, tratamendu bateratua ematen diela zazpi probintziei, Nafarroako lehen erregetik 1512raino erreinuaren historiaren baitan denak bilduz. Honetan guztian Hiribarrenek eman lezake egun zenbait historialarik defendatzen duten. Nafarroa= Euskal Estatua, ideiaren aitzindari dela.
‎ideiaren aitzindari dela. Hala ere, ohargarria da Hiribarrenek euskal erreinu gisa azaltzen duen atal bateratu horri ez diola. Nafarroa, izena ematen, baizik. Escal Herria?
‎Bonaparte printze euskaltzaleari adibidez, Napoleon Lehena poema historikoa eskaini zion 1856an (argitaratu gabe). Baina bereziki Anton Abadiaren Euskal Festetan aritu zen. Han aurkeztu zituen hainbat olerki historiko:
‎Abadiaren euskal festa haietan, Hiribarrenek bezala, beste hainbat euskaldun olerkarik, poema historikoak aurkeztu zituzten. 1858an, esate batarako, Alexander Meabe delako Hegoaldeko batek Erromanoak euskaldunen guduan izeneko lana aurkeztu zuen.
‎Ziurrenik Iztueta edo Hiribarrenen euskarazko historia lan urri eta xumeen bidez baino gehiago, erdal iturrietatik heltzen ziren topiko historiko hauek. Nolanahi ere, euskal festetako bertso eta poesiek, kontzientzia historiko horrek euskaldunen artean zuen hedaduren erakusgarri eta eragile ziren.95 Alta, historia generoko olerki hauek, nekez kontsidera ditzakegu euskarazko historiografia. Gehiago dira kontzientzia historiko baten agerpen literarioak, historiografia lanak baino.96 Gauza bera esan daiteke, XIX. mendetik ugaldu ziren kantu historiko apokrifoei buruz:
‎Guri dagokigun historiografiaren aferan Kubako Gerra testuinguruan (urteetan), azaldutako bertso baten adibidea hartu diogu: . Pelayo ta Anfonso, k/ zituzten [mairuak] beldurtu/ danakin amaitzera/ oraintxe goaz gu?. 99 Beraz, bertsoen bidez, XIX. mendean herritarren artean zabaltzen ari zen euskal kontzientzia historikoa ez ezik, espainiar eta frantses kontzientzia historikoaren hedapena ere beha daiteke. Alta susmoa dugu kontzientzia historiko hauek, euskal zein espainiar, ez zirela larregi zabaldu herri mailan.
‎–Pelayo ta Anfonso, k/ zituzten [mairuak] beldurtu/ danakin amaitzera/ oraintxe goaz gu?. 99 Beraz, bertsoen bidez, XIX. mendean herritarren artean zabaltzen ari zen euskal kontzientzia historikoa ez ezik, espainiar eta frantses kontzientzia historikoaren hedapena ere beha daiteke. Alta susmoa dugu kontzientzia historiko hauek, euskal zein espainiar, ez zirela larregi zabaldu herri mailan.
‎Abadiaren euskal festetan azaldutako gai historikodun olerkiez ikus J. Haritschelhar (1998: 646647).
‎Edozein kasutan, historia bertsotan idazte honek, Agirreazkuenagak aipatu izan duen auzi bat dakarkigu gogora. XIX. mendean, erdaraz, euskal iraganaren gaineko hiru diskurtso mota nagusi bereizi ziren: indarrean zegoen ordenamendu juridiko historikoarena (hots, foru erregimenarena), literatura historikoarena eta zientzia historikoena.
‎Euskarazko historiografia, profanoa?, Iztueta, Hiribarren eta Abadiaren euskal festetako olerki eta bertso historiko sakabanatuetara mugatzen zen bitartean, euskarazko, historiografia, erlijiosoak garapen nabarmena izan zuen XIX. mende erdialdetik.
‎urrun zegoen oraindik maila horretatik. Izan ere, XIX. mendean herritarren protagonismo politikoa haziz joan zen arren (horren haritik euren ustezko euskal , espainiar edo frantses iraganaz aipatu ditugun aurreneko narratibatxo idatziak sortuz euskaraz), oraindik ere Antzinako Erregimeneko eskema sozialak ziren gailen; eta Eliza moduko botere eta produkzio gune sendoaren babespean heziketa erlijiosoa (eta beraz euskaraz idatzitako historia erlijiosoa) guztiz nagusi izan zen zibilaren aldean.
‎Narratiba hori, modu kontzientean gainera, Etxeparerekin abiatu zen XVI. mendean. Laster Leizarragaren saioak segitu zuen, euskal narratiba, nafar monarkiaren eta protestantismoaren inguruan kokatuz. Kontraerreformak eten zuen bide hori.
‎Hala ere, Iparraldeko elite euskaldunaren zati batek narratiba linguistikoki autonomoa proposatu eta garatu zuen (euskarazkoa): Sarako eskola, Zuberoako euskal idazleak etab. Bitartean Hegoaldeko eliteak osotara gaztelaniazko narratibetan txertatzen ziren. Soilik XVIII. mendetik aurrera azaldu zen Hego Euskal Herrian ere, Iparraldeko euskal narratibaren pareko korronterik (Larramendi eta haren jarraitzaileak).
‎Leizarragak kontzientzia bide zuen, maila idatzira igaro ezean, herri bat ahozko tradizioekin eta usadioekin soilik, ez zela gainerako nazio modernoen mailan geratzen, baizik azpirago, basati mailan. Hortik euskal kalbinistek testu idatziei garrantzia handia ematea. Hola, Leizarragak, Testamentu Berriaz gain ABC edo Christinoen instructionea lana idatzi zuen, euskaldunak eta bereziki gazteak alfabetatzeko asmoz:
‎Ez akademiarik, ez unibertsitaterik, ez printzeen ohiko egoitza zen Gorterik zegoen Nafarroa Beherean. Euskal Herria kulturalki marginala zen. Nolanahi ere, posible zen euskal erakundeek, edo bertako agintariek, goren mailakoak izan ez arren, artisten mezenas gisa jardutea, idazkeraren sorreran laguntzea, historia baten garapenean, diskurtso eta pentsaera espezifikoki euskaldun baten agerreran, bereziki kontuan izanik Leizarragak aipatzen duela exhortazioak izan zituela tokiko hainbat jaunengandik.
‎Euskal Herria kulturalki marginala zen. Nolanahi ere, posible zen euskal erakundeek, edo bertako agintariek, goren mailakoak izan ez arren, artisten mezenas gisa jardutea, idazkeraren sorreran laguntzea, historia baten garapenean, diskurtso eta pentsaera espezifikoki euskaldun baten agerreran, bereziki kontuan izanik Leizarragak aipatzen duela exhortazioak izan zituela tokiko hainbat jaunengandik. Eta testuinguru horretan koka daiteke Leizarragaren obraren sorrera, eta maila apalagoan baita Etxeparerena ere (Bernard Lehete erregeren abokatu nobleak babestua).
‎Alta, euskarazko kulturak izan zituen babes horiek urriegiak izan ziren. Errege erreginak, Europa osoan kultur sorkuntzaren gunea markatzen eta babesten zutenak, sekula ez ziren Euskal Herrian kokatu. Nafarroako errege erreginen Gortea, adibidez, Biarnon zegoen (eta bertan biarnesezko literatura sustatu zuten).
‎Gainera euskaldunak Tubalen ondorengoak eta nahasketarik ezaz odol garbikoak izanik (adibidez, musulmanekin nahastu gabeak), beste ezein espainiar baino kristau zaharragoak eta katoliko finagoak izango ziren. Etorki miresgarri horrek guztiak (jatorrizko espainiarrak, konkistatu gabeak, odol garbikoak, katoliko finak) euskaldunen berezko noblezia justifikatzen zuen, baita euskal herrialdeen Foruak eta pribilegioak ere. Ez zen hainbeste euskaldunen, barne kontsumorako?
‎Garibairen bide beretik, eta haren tesiak garatuz, beste euskal idazle batzuk euskararen eta euskaldunen inguruko apologiak idatzi zituzten: Andres Poza bizkaitarrak (De la antigua lengua, 1587), Baltasar Etxabe gipuzkoarrak (Discursos de la antigüedad de la lengua cántabra vascongada, 1607), etab. Baziren euskal foru herrialde bakarrean zentraturiko historia lanak ere, baina elementu tubalista kantabrista berberak sartzen zituztenak, adibidez, Juan Martinez Zaldibiaren Suma de cosas cantábricas y guipuzcoanas (1571).
‎Garibairen bide beretik, eta haren tesiak garatuz, beste euskal idazle batzuk euskararen eta euskaldunen inguruko apologiak idatzi zituzten: Andres Poza bizkaitarrak (De la antigua lengua, 1587), Baltasar Etxabe gipuzkoarrak (Discursos de la antigüedad de la lengua cántabra vascongada, 1607), etab. Baziren euskal foru herrialde bakarrean zentraturiko historia lanak ere, baina elementu tubalista kantabrista berberak sartzen zituztenak, adibidez, Juan Martinez Zaldibiaren Suma de cosas cantábricas y guipuzcoanas (1571). Erdarazko lan hauetan, ez zen arraroa euskarazko kantu historikoak tartekatzea, baita inoiz balada apokrifoak sartzea ere.
‎21 Goyhenetchek ez du Garibaiz eta Hegoaldeko euskal historialarien auzia lantzen. Hauei buruz, ikus Castro Álava (1969), Mañaricúa (1971:
‎Hala ere, hizkuntzaren auzian desberdintasuna ageri da, Ipar Euskal Herrian euskarazko narratiba abiatu baitzen eta Hegoaldean ez. Zergatik?
‎Beñat Oiharzabal hizkuntzalariak, ikerketa zorrotz batean, asimetria hau ulertzeko gakoak eskaini ditu26: Gaztelako monarkian, eta haren orbitapean geratu ziren Hegoaldeko euskal herrialdeetan, gaztelania Erdi Arotik ari zen boterearen, zuzenbidearen, hezkuntzaren eta kulturaren hizkuntza bihurtzen. Eta Kontraerreforma heltzean gaztelania maila idatzian guztiz finkaturik zegoen, euskara ez izanik alternatiba.
‎Historia hurbilaren aipuez gain, baziren Iparraldeko euskal testuetan epe historiko luzeagoen,, sakonagoen, erreferentziak ere.
‎Esaldi xume horietan, Hegoaldeko euskal apologisten ideiak laburturik errepikatzen ziren. Hasteko, euskara hizkuntza nahasgabea, bere lehenbiziko garbitasunean mantentzen zela zioen Axularrek, iraganeko jatorri sakonei erreferentzia eginez.
‎Eta zentzu horretan, apologista vs. humanista bereizketa, ez legoke oso justifikaturik batzuen eta besteen diskurtsoen edukiei begiratuta, ezpabeze batzuk erdaraz eta Espainiari begira ziharduten heinean eta besteak euskaraz eta espreski euskaldunentzat narratiba bat sortu nahian. Hortaz, euskal idazle guztiak politikoki monarkia handi banatan eta antzeko diskurtsoekin txertatzen baziren ere, Iparraldekoek, narratiba autonomo bat (behintzat linguistikoki) garatu zuten, euskaldunei espreski zuzendua.
‎Diskurtso kantabrista, Hegoalde eta Iparralde, Euskal Herri osoan azaltzen zaigu. Eta XVI. mende bukaeratik XIX. menderaino erabat nagusi izan zen.
‎Eta XVI. mende bukaeratik XIX. menderaino erabat nagusi izan zen. ...ikatu zuen euskaldun bakarra Arnaud Oihenart zuberotarra izan zen, bere latinezko Notitia Utrisque Vasconiae (1638) obra zorrotz eta bikainarekin32 Latinez idaztea adierazgarria da, erakusten baitu latina zela garaian nazioarteko hizkuntza, eta gainera Iparraldean oraindik XVII. mende erdialdera frantsesak baino kultur prestigio handiagoa zuela33 Oihenartek, agirietan oinarrituz, Baskonia osoaren( Euskal Herriak eta Akitaniak osatua) historia idatzi zuen, tubalismo kantabrismoak baztertuz. Euskaraz propioki historia lanik idatzi ez arren bere gaztaroa neurtitzetan kontatu zuen.
‎Euskaraz propioki historia lanik idatzi ez arren bere gaztaroa neurtitzetan kontatu zuen. Oihenarten saioa gora behera, historia kantabrista, euskal noblezia eta kaparetasuna legitimatzeko zituen inplikazioekin, garrantzitsuegia zen kritika batzuengatik desagertzeko, eta nagusi izaten segitu zuen hurrengo bi mendeetan. Ikuspegi kantabristari sinesgarritasuna ematen zion oinarri nagusia, agiri historikoak barik euskararen existentzia zen.
‎Diskurtso horretan, Goihenetxek dioen legez, euskarak historia jaten zuen: erudizioa eta zientzia historikoen metodoak erabili barik (iraganeko agirien azterketa), hizkuntzalaritzaren ildotik jotzen zen gehien bat (euskararen barne perfekzioa deskribatuz, Espainian zehar barreiaturik zeuden ustezko euskal toponimoak analizatuz...). Historia (eta aldaketa) baino gehiago, metahistori, edo Unamunoren terminua erabiliz, intrahistoria (aldaigaitza) planteatzen zen.
‎Hola, Laburdiri escuararen hatsapenac lanean (1710 inguruan idatzia), euskararen jatorri historikoen gaineko diskurtsoak bildu zituen, euskaraz eta latinez (zutabe paraleloetan). Erromatar eta greziar historia kontuak era landu zituen, baina batik bat euskal historia urrunaz aritu zen. Liburuaren lehen zatia, iragan urrunaz ziharduen hura, galdua bada ere, haren atalburuak gorde dira; eta titulu horiek argi erakusten digute historiaren ikuspegi kantabrista tubalista zerabilela:
‎Zergatik? Hegoaldean eta gaztelaniaz, lan apologistek erabilpen praktiko zuzena zuten bitartean (foru herrialdeen eta bertako biztanleen estatus berezia legitimatzea), pentsa daiteke Ipar Euskal Herrian ez zela beste horrenbeste gertatzen (hango euskaldun guztiak ez ziren Frantzian nobletzat hartzen, eta hala izan balitz ziurrenik frantsesez idatziko zituzketen beren apologiak). Jakina, gerta zitekeen, kanporako?
‎Manex Goihenetxek erakutsi duenez, Ipar Euskal Herrian, XVI. mendetik Frantses Iraultzara arte, liburu gehiago argitaratu ziren euskaraz frantsesez baino (90 euskaraz, 73 frantsesez eta 9 beste hizkuntzatan). Baina euskarazko liburu produkzioa, ia osotara gai erlijiosoen ingurukoa zen (90 liburutik 83), frantsesez orotariko gaiak lantzen ziren bitartean (literatura, zientziak, testu juridikoak, historia lanak,...). Epealdi horretan, Manex Goihenetxeren arabera, euskaraz ez zen propioki historia generoko lanik argitaratu (ikusi ditugun zeharkako historia aipamentxoak, eta eskuizkribu mailan geratu zen Etxeberri Sarakoaren testua albo batera utzita). 38 Hego Euskal Herrirako, gisa bereko inbentario zehatzik ezagutzen ez badugu ere, dudarik gabe, hemen ere, XVI XVIII. mendeen artean, euskarazko argitalpen praktikoki guztiak erlijio arlokoak izan ziren.
‎Manex Goihenetxek erakutsi duenez, Ipar Euskal Herrian, XVI. mendetik Frantses Iraultzara arte, liburu gehiago argitaratu ziren euskaraz frantsesez baino (90 euskaraz, 73 frantsesez eta 9 beste hizkuntzatan). ...jiosoen ingurukoa zen (90 liburutik 83), frantsesez orotariko gaiak lantzen ziren bitartean (literatura, zientziak, testu juridikoak, historia lanak,...). Epealdi horretan, Manex Goihenetxeren arabera, euskaraz ez zen propioki historia generoko lanik argitaratu (ikusi ditugun zeharkako historia aipamentxoak, eta eskuizkribu mailan geratu zen Etxeberri Sarakoaren testua albo batera utzita). 38 Hego Euskal Herrirako, gisa bereko inbentario zehatzik ezagutzen ez badugu ere, dudarik gabe, hemen ere, XVI XVIII. mendeen artean, euskarazko argitalpen praktikoki guztiak erlijio arlokoak izan ziren. Kontraerreformako Eliza katolikoak, protestantismoaren mehatxua ikusi ostean, serioago hartu zuen herritarren hezkuntza erlijiosoa.
‎Lan hau D. Royamont ek frantsesez idatzitako Bibliako historiaren itzulpena zen, eta santu batzuen bizitzak ere bazekartzan. Ohargarria da Larregik, ez zuela inolako glosa euskal tubalistarik erantsi Babelgo pasartea itzultzean. Bestalde, Larregiren lana argitaratu baino lehenago ere idatzi ziren santuen bizitzak euskaraz.
‎Bestetik Joakin Lizarraga Elkanoko nafar apaizak(), S. Francisco Xavierren Bicia eta Jesu Cristo, Maria eta santuen bicitzac idatzi zituen, hauek ere argitaratu gabe geratuz. Hegoaldeko euskal idazleon agerrera, hein handiz Larramendiri loturik dago.42
‎Izan ere, ordura arteko Hegoaldeko eliztarren euskararekiko jarrera oro har zabarrak (maiz erdaraz predikatuz edo are mordoilo nahaste batean), arriskuan jarri zuen euskaldun elebakarren adoktrinamendu eraginkorra. Kezka eliztar eta euskaltzale bikoitz horrekin, Larramendik Iparraldean zegoen euskal mugimendu literario (apal) aren antzekoa sortarazi nahi izan zuen Hego Euskal Herrian. Baita hein handiz lortu ere, bereziki jesuiten eta frantziskotarren artean bokazio euskaltzaleak piztuz:
‎Izan ere, ordura arteko Hegoaldeko eliztarren euskararekiko jarrera oro har zabarrak (maiz erdaraz predikatuz edo are mordoilo nahaste batean), arriskuan jarri zuen euskaldun elebakarren adoktrinamendu eraginkorra. Kezka eliztar eta euskaltzale bikoitz horrekin, Larramendik Iparraldean zegoen euskal mugimendu literario (apal) aren antzekoa sortarazi nahi izan zuen Hego Euskal Herrian. Baita hein handiz lortu ere, bereziki jesuiten eta frantziskotarren artean bokazio euskaltzaleak piztuz:
‎Baita hein handiz lortu ere, bereziki jesuiten eta frantziskotarren artean bokazio euskaltzaleak piztuz: Kardaberaz, Mendiburu, Ubillos, Lizarraga, etab. Larramendiren jarduerak hain izan zuen arrakasta non are Iparraldeko euskal idazleengan soma daitekeen eragina. Nolanahi ere, Iparralde eta Hegoalde, XVIII. mende amaieran Eliza katolikoak bultzaturiko euskara idatzia herritar apalenen esparrura mugatzen zen.44
‎Hola bada, XIX. mende aurreko herritar euskaldunei transmititzen zitzaien historia ia bakarra erlijiosoa zen. Ez, demagun, euskal historiarik. Ahozko eta tokian tokiko memoria kolektibo txikiak albo batera utziz (norbere herriko gertaerenak, eskualde mailakoak, etab.), euskaldun gehienentzat iraganari buruzko kontakizun ezagun bakarra Elizak irakatsitakoa zen.
‎Antzespen herrikoi hauek (XVII. mendetik idatziz jasoak), jatorria Erdi Aroan zutela dirudi, Mendebaldeko Europan aski hedaturik zeuden drama liturgikoetan hain zuzen (frantsesez mystères deituriko haietan). Hego Euskal Herrian ere XVI XVII. mendeetan gisa honetako teatro lanen kasuak dokumentatu izan dira, baina nagusiki Iparraldean eta bereziki Zuberoan landu ziren, pastoral izena hartuz. Teatro lan hauen gai nagusia (bai Iparraldeko zein Hegoaldeko lekukotasunetan), historia erlijiosoak ziren:
‎Hauen iturria kordel literatura zela dirudi (herritar apalentzat frantsesez idatzitako istorioak). Ez da aldiz, euskal historia gaidun pastoralik aurkitzen XX. mendearen aurretik. Ez kantabriar konturik, ez Tubal, ezta Zuberoa bertako iraganaren inguruko konturik ere.
‎Ez kantabriar konturik, ez Tubal, ezta Zuberoa bertako iraganaren inguruko konturik ere. (Adierazgarria da, historiarekiko herritar euskaldunen, eta bereziki zuberotarren artean egon den ikuspegi aldaketa ikusteko, nola 1950 aldera arte itxaron behar izan den euskal historia gaiak pastoraletan nagusi bihurtzeko, istorio erlijiosoen eta Frantziako kondairen kaltetan, ordutik agertu baitira Etxahun koblakaria, Matalas, Santxo Azkarra, Agosti Xaho, Zumalakarregi, edo Agirre presidenta bezalako obrak.45)
‎Caro Barojak ere aipatu izan du (1981) Larramendiren lexikoa oso ondo egokitzen dela garaiko errealitate historikora, eta beraz ez dela baztertu behar guztia asmatua ez izatearen aukera (Caro Barojaren iritzi horren inguruan ikus halaber artikulu honetako 102 oharra). 44 Larramendiren eraginaz eta Ipar Euskal Herriko egoera berdintzeko saioaz ikus X. Altzibar (1997: 46) eta Oyharçabal (2001a:
‎4 Euskal historia globalen saioak
‎4 1 Historia probintzialetatik euskal historietarantz
‎Moret, F. Aleson, etab). Substratu etniko komuna hor zegoela aitortu arren, euskal erakunde bateratuen faltan, kontatzen zen historia, politikoa izan ohi zenez, markoa bakoitzaren Herrialdeak ezartzen zuen. Eta hori guztia gaztelaniaz.
‎Iparraldean euskal historia komunak idazteko saioak bide hobetik joan ziren. Oihenarten ondoren, Jean Philippe Bela zuberotar militarra() aipatu behar da.
‎Bere Histoire des Basques lan mardulean (artean idatzia) zazpi herrialdeak hartu zituen kontakizunaren markotzat (Oihenartek eransten zien Akitania albo batera utziz). Kantabrismotik abiatuz, euskal noblezia eta euskal jatorri berezia defendatu zuen, irakurketa hierarkizatu eta aristokratiko bat eginez. Frantses Iraultza aurretxoan idatzitako liburu honen xedea Iparraldeko euskal aristokraziaren estatusa defendatzea eta ohoratzea zen, eduki aldetik nahiko kalitate halamoduzkoagaz.
‎Bere Histoire des Basques lan mardulean (artean idatzia) zazpi herrialdeak hartu zituen kontakizunaren markotzat (Oihenartek eransten zien Akitania albo batera utziz). Kantabrismotik abiatuz, euskal noblezia eta euskal jatorri berezia defendatu zuen, irakurketa hierarkizatu eta aristokratiko bat eginez. Frantses Iraultza aurretxoan idatzitako liburu honen xedea Iparraldeko euskal aristokraziaren estatusa defendatzea eta ohoratzea zen, eduki aldetik nahiko kalitate halamoduzkoagaz.
‎Kantabrismotik abiatuz, euskal noblezia eta euskal jatorri berezia defendatu zuen, irakurketa hierarkizatu eta aristokratiko bat eginez. Frantses Iraultza aurretxoan idatzitako liburu honen xedea Iparraldeko euskal aristokraziaren estatusa defendatzea eta ohoratzea zen, eduki aldetik nahiko kalitate halamoduzkoagaz. Belaren obra ez zen argitaratu, baina Jean Baptiste Sanadon ek() abiapuntutzat hartu zuen bere obra itxuraz erudituagoa egiteko:
‎Essai sur la noblesse des basques, pour servir d, introduction à l. Histoire générale de ces Peuples (1785ean argitaratua). Lan honek ere Iparraldeko nobleen estatusa euskal mitoen bidez defendatzen zuen, baina bide batez, tituluan esaten zen bezala, euskaldunen historia orokor baten sarrera izan nahi zuen (mugaren bi aldeak hartuz). Lan honek eta gisa honetako beste batzuk (Polvarel enak) euskal nobleziaren prerrogatibak defendatu nahi zituzten erregearen aurrean eta gora igotze bidean zegoen Hirugarren Estaturen aurrean.48 Historia hauek guztiak frantsesez idatzi ziren.
‎Lan honek ere Iparraldeko nobleen estatusa euskal mitoen bidez defendatzen zuen, baina bide batez, tituluan esaten zen bezala, euskaldunen historia orokor baten sarrera izan nahi zuen (mugaren bi aldeak hartuz). Lan honek eta gisa honetako beste batzuk (Polvarel enak) euskal nobleziaren prerrogatibak defendatu nahi zituzten erregearen aurrean eta gora igotze bidean zegoen Hirugarren Estaturen aurrean.48 Historia hauek guztiak frantsesez idatzi ziren. Izan ere, Hegoaldeko apologiak bezala, Iparraldeko jauntxoen historia lanak ere monarkia osoari (kasu honetan Frantziari) zuzentzen zitzaizkion, ez espezifikoki euskaldun irakurlego bati.
‎45 Pastoralez eta gisa honetako euskal teatro tradizionalaz, ikus P. Urquizu (2000: 92, 155, 217, 281, 377, 628).
Euskal Herrian XVI XVIII artean historiografiak izan zituen lurraldetasun kontzepzioez ikus K. Larrañaga (1996: 488).
‎Egiategi ez zen historialaria eta ez zuen bere burua halakotzat (baizik filosofotzat), baina hala ere bere lanean hainbat erreferentzia egin zizkion historiari. Aurreko hainbat euskal idazleren berri ere bazuen (Leizarraga, Axular, Etxeberri Sarakoa, Oihenart, Larramendi,...) eta haien segidan kokatzen zuen bere burua49 Beraz euskarazko narratibaren baitan. Genero idatzien artean berebiziko garrantzia ematen zion historiari.
Euskal historia kontuak ere agertu ohi zituen. Adibidez, argitaratu gabeko Bigerren libüria n, garaiko euskal gizartearen berriak, eta zuberotar historiaren ikuskera herrikoia ematen zuen54 Behinolako erlijio gerrak ere azaltzen zituen, bereziki Zuberoan XVI. mendean Erreforma eta Kontraerreformaren inguruan gertaturiko borrokak kontatuz, ikuspegi herritar eta katolikotik beti ere.55 Nolanahi ere, Zuberoako historiara mugatu barik, Egiategik Oihenart, Larramendi, Bela eta Sanadonen historia lanak ezagutzen zituen.
‎Euskal historia kontuak ere agertu ohi zituen. Adibidez, argitaratu gabeko Bigerren libüria n, garaiko euskal gizartearen berriak, eta zuberotar historiaren ikuskera herrikoia ematen zuen54 Behinolako erlijio gerrak ere azaltzen zituen, bereziki Zuberoan XVI. mendean Erreforma eta Kontraerreformaren inguruan gertaturiko borrokak kontatuz, ikuspegi herritar eta katolikotik beti ere.55 Nolanahi ere, Zuberoako historiara mugatu barik, Egiategik Oihenart, Larramendi, Bela eta Sanadonen historia lanak ezagutz... Dirudienez Belaren agindupean soldadu ere izana zen.
‎Dirudienez Belaren agindupean soldadu ere izana zen. Eta beraz azken hauen historia aristokratikoak abiapuntutzat hartuz, euskal populu osoaren historia orokor bat,, hüskaldunen kondaira jeneral, bat idaztea proposatu zuen.
‎bat idaztea proposatu zuen. Izan ere Egiategik euskal kontzientzia identitario argia zuen (nahiz hau Frantziako monarkian txertatu). Hola, bere Euskal Herri kontzepzioak, bi Nafarretako, Lapurdiko, Züberoako, Gipuzkoako, Bizkaiko ta Alabako?
‎Izan ere Egiategik euskal kontzientzia identitario argia zuen (nahiz hau Frantziako monarkian txertatu). Hola, bere Euskal Herri kontzepzioak, bi Nafarretako, Lapurdiko, Züberoako, Gipuzkoako, Bizkaiko ta Alabako, euskaldunak hartzen zituen56 Zerabiltzan erreferentzia historikoak ere tradizio kantabristakoak ziren, eta labur labur izan arren han hemenka azaldu zituen.
‎Egiategik bada, euskal historia orokor bat idaztea proposatu, eta asmo hori berak garatu nahi izan zuen. Bere lanak ordura arte euskaraz edo euskaraz eta frantsesez idatzi zituela kontuan hartuz, bere historia orokorra ere euskaraz (edo) egingo zuela pentsa zitekeen, gure historiografian mugarri bat markatuz.
‎5 1 Herritarren artean euskal historia hedatzen hasi: karlistada
Euskal Herrira egin nuen bidaian neure buruari jarri nion xede nagusietako bat oraindik bizirik iraun zezaketen hondar historiko zaharrenak bilatzea izan zen, baita biztanleriaren antzinako egoeraren aztarnak aurkitzea ere, dela tradizio zaharren bitartez dela kantu nazionalen bidez. Alta, laster galdu nuen ezer garrantzitsurik aurkitzeko itxaropena. Baliteke, beste ezein herritan, aurreneko kristau biztanleen gaizki ulerturiko zelu erlijiosoak ez suntsitzea herrialde honetan adina behinolako paganismoaren hondarrak.
Euskal historia orokor bat sortzeko arazoez, ez soilik euskaraz baizik erdaraz ere ikus Goyhenetcheren gogoetak (1993: 139).
‎Herritar euskaldunek ez zeukaten inolako kontzientzia historikorik. Ez antzinako historia tradizionalik oroitzen zuten (hori interesatzen zitzaion Humboldti), ez euskal historiografia idatziaren, kantabrismo edo historia probintzial kontuen, berririk zuten (hau da guri interesatzen zaiguna).
‎Zeren erdaldun herritar apalentzat historia lanik ez produzitu arren, idatzi idazten ziren historia lanak erdaraz (goi klaseentat). Aldiz euskararen egoera diglosikoan, Euskal Herriko goi eta erdi klaseak erdaraz alfabetaturik zeudenez, euskaraz idaztekotan herritar apalentzat idazten zen, eta haientzat ez bazen historia lanik idazten, ez zen euskarazko historia lanik inorentzat idazten. Eta hola, euskarazko historiografiaren agerpena, historia gaiak herritar apalei begira idazteari loturik zegoen.
Euskal Herrian Frantses Iraultzarekin hasi ziren aurreneko mobilizazio publiko masiboak, milaka herritar armada batean edo bestean borrokatzean. Konbentzio Gerraren ondoren Napoleonen gerrak etorri ziren, eta gero Hego Euskal Herrian gerra karlistak (tartean hainbat mobilizazio militar txikiagorekin gerrilletan etab.). Gatazka horien inguruan aurkitu ditugu euskaldun herritarrei zuzenduriko aurreneko kontakizun historikoak, bereziki bertsoetan txertatuak.
‎Euskal Herrian Frantses Iraultzarekin hasi ziren aurreneko mobilizazio publiko masiboak, milaka herritar armada batean edo bestean borrokatzean. Konbentzio Gerraren ondoren Napoleonen gerrak etorri ziren, eta gero Hego Euskal Herrian gerra karlistak (tartean hainbat mobilizazio militar txikiagorekin gerrilletan etab.). Gatazka horien inguruan aurkitu ditugu euskaldun herritarrei zuzenduriko aurreneko kontakizun historikoak, bereziki bertsoetan txertatuak. Guk batez ere lehen karlistadako bertsoak aztertu ditugu.
‎11 Euskal Herriaren inguruko aurreneko lan historiografiko hauetaz ikus K. Larrañaga (1996: 480).
‎Eta Etxepareren kasuan, euskarazko aurreneko liburua argitaratzean, abiapuntu horretaz kontziente zela ematen du. Badirudi bazekiela euskaraz pentsaturiko narratibari, eta beraz inplizituki euskal ikuspegitik egindako historiari hasiera ematen ari zela. Euskalduna, erdarazko testuetako aktore pasibo paperetik atera, eta, bere testu propioen protagonista bihurtu nahi zuela.
‎Etxepareren hitzaurrean salaketa argia egiten zen: euskal jatorrikoen artean, sciencia gucietan lettratu handiric, bazen ere (pentsa, Alcalatik
‎Lapurdiko talde honek, euskarazko produkzio oparoa bultzatu zuen. Izan ere, Ipar Euskal Herrian, Hegoaldean ez bezala, euskarazko narratibak idazteko asmoz segitzen zen. Sarako eskolakoak, itxura batean Leizarragaren bidea jarraitzen zuten, hark bezala euskarazko narratiba bat idatzi nahi baitzuten.
‎Sarako eskolakoak, itxura batean Leizarragaren bidea jarraitzen zuten, hark bezala euskarazko narratiba bat idatzi nahi baitzuten. Eta ildo horretan, Joxe Azurmendi ikertzaileak, Hegoaldeko apologistak (Garibai, Poza, Etxabe,...) eta Iparraldeko euskal idazle humanistak (Sarako Eskolakoak eta haien ildokoak) bereizi ditu. Lehenek euskararen gaineko erdarazko narratiba zuten; bigarrenek euskarazko narratiba.23 Gure gaiari dagokion heinean bereizketa baliagarria da, euskarazko historiografiaren aurrekariak humanisten multzoan baitaude, beren euskarazko narratibetan.
‎Hori bihur zitekeen bere produkzioaren gune sozial babeslea. ...tatu Orokorretan eta Gipuzkoako Batzar Nagusietan, euskarazko beste liburu batzuk argitaratzeko gisa bereko laguntza ukapenak gertatu ziren) 36 Beñat Oiharzabalen ikerketak erakusten duenez, XVII. mendearen erdialdetik aurrera, frantsesa kultur hizkuntza gisa gero eta gehiago sartu zen Iparraldeko klase ertainen artean (Hegoaldean gaztelaniaren hegemonia bere hartan mantentzen zelarik) 37 Hortaz, euskal erakunde publikoek, Iparraldekoek zein Hegoaldekoek, eliteen esku egonik, ez zuten euskaraz idatzitako kultur produkzioa sustatzeko interesik agertu, auzi horietarako erdara nahiago baitzuten. Eta, hola, euskarazko historiografia, eta oro har euskara idatzi oro, produkzio gune sozial laiko gabe geratu zen Antzinako Erregimenean.
‎Hola, Antzinako Erregimenean, estamentu, korporazio eta erakunde publiko bakoitzak, bere estatusa eta interesak legitimatzeko historiografia propioa bultzatu ohi zuen. Erakundeok eliteen esku egonik, eta euskal eliteak erdarazko kultura idatzian hezten zirenez, bultzatzen zuten historiografia ere erdarazkoa zen. Hego Euskal Herrian, XVI. mende amaieratik gaztelaniazko historiografia apologetiko eta kantabrista azaldu zen foru erakundeen eta estamentu nobleen babespean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Euskal 712 (4,69)
euskal 588 (3,87)
EUSKAL 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
euskal Herria 346 (2,28)
euskal herri 247 (1,63)
euskal historia 103 (0,68)
euskal subjektu 22 (0,14)
euskal herritar 18 (0,12)
euskal kultura 18 (0,12)
euskal idazle 17 (0,11)
euskal abertzaletasun 16 (0,11)
euskal curriculum 15 (0,10)
euskal historiografia 15 (0,10)
euskal gai 13 (0,09)
euskal lurralde 12 (0,08)
euskal armagintza 11 (0,07)
euskal erakunde 9 (0,06)
euskal erriatu 9 (0,06)
euskal estatu 9 (0,06)
euskal gizarte 9 (0,06)
euskal hitz 9 (0,06)
euskal jatorri 9 (0,06)
euskal armagin 8 (0,05)
euskal balio 8 (0,05)
euskal ikuspegi 8 (0,05)
euskal pizkunde 8 (0,05)
euskal festa 7 (0,05)
euskal herrialde 7 (0,05)
euskal lur 7 (0,05)
euskal nortasun 7 (0,05)
euskal dimentsio 6 (0,04)
euskal literatura 6 (0,04)
euskal probintzia 6 (0,04)
euskal autonomia 5 (0,03)
euskal eduki 5 (0,03)
euskal emigrazio 5 (0,03)
euskal historialari 5 (0,03)
euskal hizkuntza 5 (0,03)
euskal komunitate 5 (0,03)
euskal kultu 5 (0,03)
euskal tradizio 5 (0,03)
euskal forma 4 (0,03)
euskal kolonia 4 (0,03)
euskal letra 4 (0,03)
euskal merkatari 4 (0,03)
euskal nazionalismo 4 (0,03)
euskal noblezia 4 (0,03)
euskal sistema 4 (0,03)
euskal akitaniar 3 (0,02)
euskal aldizkari 3 (0,02)
euskal armada 3 (0,02)
euskal ekonomia 3 (0,02)
euskal elite 3 (0,02)
euskal emakume 3 (0,02)
euskal enpresa 3 (0,02)
euskal estatutu 3 (0,02)
euskal etxe 3 (0,02)
euskal gobernu 3 (0,02)
euskal hiztegi 3 (0,02)
euskal kasu 3 (0,02)
euskal kolaboratzaile 3 (0,02)
euskal narratiba 3 (0,02)
euskal nazionalista 3 (0,02)
euskal proiektu 3 (0,02)
euskal toponimo 3 (0,02)
euskal udal 3 (0,02)
euskal unibertsitate 3 (0,02)
euskal abertzale 2 (0,01)
euskal apologista 2 (0,01)
euskal arma 2 (0,01)
euskal atal 2 (0,01)
euskal diskurtso 2 (0,01)
euskal edergintza 2 (0,01)
euskal ekoizle 2 (0,01)
euskal elementu 2 (0,01)
euskal esparru 2 (0,01)
euskal etimologia 2 (0,01)
euskal identitate 2 (0,01)
euskal izen 2 (0,01)
euskal jatorridun 2 (0,01)
euskal jendarte 2 (0,01)
euskal karlista 2 (0,01)
euskal kolaborazio 2 (0,01)
euskal kolektibitate 2 (0,01)
euskal kontzientzia 2 (0,01)
euskal langile 2 (0,01)
euskal nazio 2 (0,01)
euskal naziotasun 2 (0,01)
euskal prentsa 2 (0,01)
euskal sail 2 (0,01)
euskal testu 2 (0,01)
euskal zein 2 (0,01)
euskal Amerikak 1 (0,01)
euskal adiskide 1 (0,01)
euskal aditz 1 (0,01)
euskal administrazio 1 (0,01)
euskal akademia 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
euskal Herria historia 35 (0,23)
euskal herri historia 23 (0,15)
euskal Herria egon 15 (0,10)
euskal herri prentsa 14 (0,09)
euskal herri unibertsitate 11 (0,07)
euskal herri oso 9 (0,06)
euskal Herria izen 8 (0,05)
euskal subjektu historiko 8 (0,05)
euskal herri egunkari 7 (0,05)
euskal herri historiografia 7 (0,05)
euskal Herria ez 7 (0,05)
euskal herri osoko 6 (0,04)
euskal Herria ere 6 (0,04)
euskal kultura aldizkari 6 (0,04)
euskal herri euskara 5 (0,03)
euskal herri kasu 5 (0,03)
euskal herri maila 5 (0,03)
euskal Herria bizi 5 (0,03)
euskal autonomia erkidego 4 (0,03)
euskal herri ez 4 (0,03)
euskal herri geografiko 4 (0,03)
euskal herri gizarte 4 (0,03)
euskal herri maskulinitate 4 (0,03)
euskal herri osoan 4 (0,03)
euskal Herria aro 4 (0,03)
euskal Herria buruzko 4 (0,03)
euskal Herria erdi 4 (0,03)
euskal Herria euskara 4 (0,03)
euskal historia landu 4 (0,03)
euskal curriculum historia 3 (0,02)
euskal curriculum liburu 3 (0,02)
euskal erriatu aldizkari 3 (0,02)
euskal gai lotu 3 (0,02)
euskal herri kultura 3 (0,02)
euskal herri leku 3 (0,02)
euskal herri mugatu 3 (0,02)
euskal Herria antzinate 3 (0,02)
euskal Herria barne 3 (0,02)
euskal Herria bazter 3 (0,02)
euskal Herria eragin 3 (0,02)
euskal Herria esan 3 (0,02)
euskal Herria gaineko 3 (0,02)
euskal Herria lotu 3 (0,02)
euskal historia hezkuntza 3 (0,02)
euskal historia orokor 3 (0,02)
euskal sistema bat 3 (0,02)
euskal abertzaletasun bihotz 2 (0,01)
euskal abertzaletasun ilusio 2 (0,01)
euskal armada ahuldu 2 (0,01)
euskal armagin gerra 2 (0,01)
euskal armagintza industria 2 (0,01)
euskal dimentsio hori 2 (0,01)
euskal diskurtso historiko 2 (0,01)
euskal eduki txertatu 2 (0,01)
euskal erakunde publiko 2 (0,01)
euskal erriatu k 2 (0,01)
euskal estatu bat 2 (0,01)
euskal estatu proiektu 2 (0,01)
euskal etimologia jator 2 (0,01)
euskal herri bezala 2 (0,01)
euskal herri elikadura 2 (0,01)
euskal herri errealitate 2 (0,01)
euskal herri garaikide 2 (0,01)
euskal herri hezkuntza 2 (0,01)
euskal herri ideia 2 (0,01)
euskal herri industrializazio 2 (0,01)
euskal herri kanpo 2 (0,01)
euskal herri kontu 2 (0,01)
euskal herri lurralde 2 (0,01)
euskal Herria azken 2 (0,01)
euskal Herria balio 2 (0,01)
euskal Herria bera 2 (0,01)
euskal Herria berezitasun 2 (0,01)
euskal Herria deitu 2 (0,01)
euskal Herria egin 2 (0,01)
euskal Herria ezagutza 2 (0,01)
euskal Herria geografia 2 (0,01)
euskal Herria gertatu 2 (0,01)
euskal Herria inguru 2 (0,01)
euskal Herria izeneko 2 (0,01)
euskal Herria kasu 2 (0,01)
euskal Herria kokatu 2 (0,01)
euskal Herria liburu 2 (0,01)
euskal Herria lurraldetasun 2 (0,01)
euskal Herria muga 2 (0,01)
euskal Herria ohiko 2 (0,01)
euskal Herria VIII 2 (0,01)
euskal Herria XVIII. 2 (0,01)
euskal Herria zein 2 (0,01)
euskal herritar bat 2 (0,01)
euskal historia egungo 2 (0,01)
euskal historia ez 2 (0,01)
euskal historia ezin 2 (0,01)
euskal historia gu 2 (0,01)
euskal historia ikasi 2 (0,01)
euskal historia ikertu 2 (0,01)
euskal historia ikuspegi 2 (0,01)
euskal historia irakatsi 2 (0,01)
euskal historia kontzeptu 2 (0,01)
euskal historia lan 2 (0,01)
euskal historia ukan 2 (0,01)
euskal hiztegi entziklopediko 2 (0,01)
euskal idazle ere 2 (0,01)
euskal jatorri emigrante 2 (0,01)
euskal jatorridun hitz 2 (0,01)
euskal kultura pizkunde 2 (0,01)
euskal langile mugimendu 2 (0,01)
euskal letra bilakaera 2 (0,01)
euskal literatura historia 2 (0,01)
euskal subjektu definizio 2 (0,01)
euskal subjektu historiografiko 2 (0,01)
euskal zein espainiar 2 (0,01)
euskal abertzaletasun ahulezia 1 (0,01)
euskal abertzaletasun alde 1 (0,01)
euskal abertzaletasun Amerika 1 (0,01)
euskal abertzaletasun bera 1 (0,01)
euskal abertzaletasun bultzatu 1 (0,01)
euskal abertzaletasun egin 1 (0,01)
euskal abertzaletasun gai 1 (0,01)
euskal abertzaletasun grina 1 (0,01)
euskal abertzaletasun ikuspegi 1 (0,01)
euskal abertzaletasun menperatu 1 (0,01)
euskal abertzaletasun oinarri 1 (0,01)
euskal abertzaletasun zatiketa 1 (0,01)
euskal adiskide idazki 1 (0,01)
euskal aditz parekatu 1 (0,01)
euskal administrazio ezarri 1 (0,01)
euskal akademia arau 1 (0,01)
euskal akitaniar era 1 (0,01)
euskal akitaniar eremu 1 (0,01)
euskal akitaniar hizkuntza 1 (0,01)
euskal aldizkari artikulu 1 (0,01)
euskal aldizkari bat 1 (0,01)
euskal aldizkari orokor 1 (0,01)
euskal Amerikak ezin 1 (0,01)
euskal apologista belaunaldi 1 (0,01)
euskal apologista ideia 1 (0,01)
euskal arma erosle 1 (0,01)
euskal arma salmenta 1 (0,01)
euskal armada komandante 1 (0,01)
euskal armagin bezero 1 (0,01)
euskal armagin eskaini 1 (0,01)
euskal armagin gobernu 1 (0,01)
euskal armagin hasiera 1 (0,01)
euskal armagin itxaropen 1 (0,01)
euskal armagin lan 1 (0,01)
euskal armagintza ahulgune 1 (0,01)
euskal armagintza egin 1 (0,01)
euskal armagintza ezaugarri 1 (0,01)
euskal armagintza garrantzitsu 1 (0,01)
euskal armagintza gerra 1 (0,01)
euskal armagintza historia 1 (0,01)
euskal armagintza lehen 1 (0,01)
euskal armagintza sektore 1 (0,01)
euskal atal handi 1 (0,01)
euskal atal portzentaje 1 (0,01)
euskal autonomia estatutu 1 (0,01)
euskal balio batzuk 1 (0,01)
euskal balio bultzatu 1 (0,01)
euskal balio historia 1 (0,01)
euskal balio transmititu 1 (0,01)
euskal balio zein 1 (0,01)
euskal curriculum EAE 1 (0,01)
euskal curriculum euskal 1 (0,01)
euskal curriculum finkatu 1 (0,01)
euskal curriculum gai 1 (0,01)
euskal curriculum kasu 1 (0,01)
euskal curriculum kritika 1 (0,01)
euskal curriculum nola 1 (0,01)
euskal dimentsio afera 1 (0,01)
euskal dimentsio bera 1 (0,01)
euskal dimentsio bultzatu 1 (0,01)
euskal eduki eragin 1 (0,01)
euskal eduki gehiago 1 (0,01)
euskal ekoizle hautu 1 (0,01)
euskal ekonomia sektore 1 (0,01)
euskal elementu asko 1 (0,01)
euskal elementu batzuk 1 (0,01)
euskal elite aurre 1 (0,01)
euskal elite erdara 1 (0,01)
euskal elite politiko 1 (0,01)
euskal emakume antzeko 1 (0,01)
euskal emakume eredu 1 (0,01)
euskal emakume ikuspegi 1 (0,01)
euskal emigrazio aztertu 1 (0,01)
euskal emigrazio ikerkuntza 1 (0,01)
euskal emigrazio ikertu 1 (0,01)
euskal emigrazio lan 1 (0,01)
euskal enpresa Eibar 1 (0,01)
euskal enpresa ekoizpen 1 (0,01)
euskal enpresa hedatu 1 (0,01)
euskal erakunde bateratu 1 (0,01)
euskal erakunde defentsa 1 (0,01)
euskal erakunde ezkertiar 1 (0,01)
euskal erakunde jatorrizko 1 (0,01)
euskal erakunde nagusi 1 (0,01)
euskal erriatu arrakastatsu 1 (0,01)
euskal esparru atxiki 1 (0,01)
euskal esparru geografiko 1 (0,01)
euskal estatu galera 1 (0,01)
euskal estatu onura 1 (0,01)
euskal estatutu eztabaidatu 1 (0,01)
euskal estatutu zein 1 (0,01)
euskal etxe berri 1 (0,01)
euskal etxe eraiki 1 (0,01)
euskal festa aritu 1 (0,01)
euskal festa aurkitu 1 (0,01)
euskal festa azaldu 1 (0,01)
euskal festa batzuk 1 (0,01)
euskal festa bertso 1 (0,01)
euskal festa haiek 1 (0,01)
euskal festa olerki 1 (0,01)
euskal forma baztertu 1 (0,01)
euskal forma historiko 1 (0,01)
euskal forma latin 1 (0,01)
euskal gai adin 1 (0,01)
euskal gai aldizkari 1 (0,01)
euskal gai espainiar 1 (0,01)
euskal gai kultura 1 (0,01)
euskal gai landu 1 (0,01)
euskal gai liburu 1 (0,01)
euskal gai proportzio 1 (0,01)
euskal gai ugaldu 1 (0,01)
euskal gizarte berregituratze 1 (0,01)
euskal gizarte berri 1 (0,01)
euskal gizarte eman 1 (0,01)
euskal gizarte gehiengo 1 (0,01)
euskal gizarte ia 1 (0,01)
euskal gizarte noblezia 1 (0,01)
euskal gizarte sektore 1 (0,01)
euskal gizarte ukan 1 (0,01)
euskal gizarte ulertu 1 (0,01)
euskal gobernu eman 1 (0,01)
euskal gobernu enbaxada 1 (0,01)
euskal gobernu jaio 1 (0,01)
euskal herri adinako 1 (0,01)
euskal herri ahaide 1 (0,01)
euskal herri aipu 1 (0,01)
euskal herri alderdi 1 (0,01)
euskal herri andre 1 (0,01)
euskal herri antolaketa 1 (0,01)
euskal herri apologista 1 (0,01)
euskal herri arazo 1 (0,01)
euskal herri ari 1 (0,01)
euskal herri arma 1 (0,01)
euskal herri aro 1 (0,01)
euskal herri artzain 1 (0,01)
euskal herri aspektu 1 (0,01)
euskal herri atlantiko 1 (0,01)
euskal herri atlas 1 (0,01)
euskal herri atxiki 1 (0,01)
euskal herri barneko 1 (0,01)
euskal herri batu 1 (0,01)
euskal herri begiratu 1 (0,01)
euskal herri bera 1 (0,01)
euskal herri berezitasun 1 (0,01)
euskal herri berezko 1 (0,01)
euskal herri berri 1 (0,01)
euskal herri bertako 1 (0,01)
euskal herri beste 1 (0,01)
euskal herri bezainbat 1 (0,01)
euskal herri bide 1 (0,01)
euskal herri bisita 1 (0,01)
euskal herri biztanle 1 (0,01)
euskal herri biztanleria 1 (0,01)
euskal herri egin 1 (0,01)
euskal herri egoera 1 (0,01)
euskal herri egungo 1 (0,01)
euskal herri ekialde 1 (0,01)
euskal herri emigrante 1 (0,01)
euskal herri erakunde 1 (0,01)
euskal herri erdara 1 (0,01)
euskal herri erdialde 1 (0,01)
euskal herri errepublika 1 (0,01)
euskal herri esperientzia 1 (0,01)
euskal herri etorri 1 (0,01)
euskal herri fisikoki 1 (0,01)
euskal herri gai 1 (0,01)
euskal herri gainerako 1 (0,01)
euskal herri garapen 1 (0,01)
euskal herri garatu 1 (0,01)
euskal herri genero 1 (0,01)
euskal herri gertaera 1 (0,01)
euskal herri gertakari 1 (0,01)
euskal herri goi 1 (0,01)
euskal herri hainbat 1 (0,01)
euskal herri harpidedun 1 (0,01)
euskal herri hartu 1 (0,01)
euskal herri hautetsi 1 (0,01)
euskal herri heldu 1 (0,01)
euskal herri hiriburu 1 (0,01)
euskal herri historiko 1 (0,01)
euskal herri hitz 1 (0,01)
euskal herri idazle 1 (0,01)
euskal herri industria 1 (0,01)
euskal herri informazio 1 (0,01)
euskal herri inguru 1 (0,01)
euskal herri iragarki 1 (0,01)
euskal herri iritsi 1 (0,01)
euskal herri kale 1 (0,01)
euskal herri kanpoko 1 (0,01)
euskal herri Paris 1 (0,01)
euskal Herria agindu 1 (0,01)
euskal Herria alde 1 (0,01)
euskal Herria arma 1 (0,01)
euskal Herria arteko 1 (0,01)
euskal Herria atxiki 1 (0,01)
euskal Herria aurkitu 1 (0,01)
euskal Herria azaldu 1 (0,01)
euskal Herria baina 1 (0,01)
euskal Herria Baiona 1 (0,01)
euskal Herria bakarrik 1 (0,01)
euskal Herria bake 1 (0,01)
euskal Herria baldin 1 (0,01)
euskal Herria bazterketa 1 (0,01)
euskal Herria behintzat 1 (0,01)
euskal Herria Bilbo 1 (0,01)
euskal Herria bildu 1 (0,01)
euskal Herria boladu 1 (0,01)
euskal Herria bultzatu 1 (0,01)
euskal Herria diskurtso 1 (0,01)
euskal Herria eginkizun 1 (0,01)
euskal Herria egoera 1 (0,01)
euskal Herria egutegi 1 (0,01)
euskal Herria eman 1 (0,01)
euskal Herria erreflexu 1 (0,01)
euskal Herria erritu 1 (0,01)
euskal Herria eskaini 1 (0,01)
euskal Herria esklusibo 1 (0,01)
euskal Herria eskuarki 1 (0,01)
euskal Herria eskubide 1 (0,01)
euskal Herria Espainia 1 (0,01)
euskal Herria ezagun 1 (0,01)
euskal Herria ezaugarri 1 (0,01)
euskal Herria finkatu 1 (0,01)
euskal Herria folklorizazio 1 (0,01)
euskal Herria forma 1 (0,01)
euskal Herria frantses 1 (0,01)
euskal Herria Frantzia 1 (0,01)
euskal Herria garatu 1 (0,01)
euskal Herria garrantzi 1 (0,01)
euskal Herria gaur 1 (0,01)
euskal Herria gehiago 1 (0,01)
euskal Herria gerra 1 (0,01)
euskal Herria Guardia 1 (0,01)
euskal Herria Joxe 1 (0,01)
euskal Herria Navarro 1 (0,01)
euskal Herria XII. 1 (0,01)
euskal Herria XV. 1 (0,01)
euskal Herria XVI 1 (0,01)
euskal Herria XVII. 1 (0,01)
euskal herrialde baino 1 (0,01)
euskal herrialde bakoitz 1 (0,01)
euskal herrialde berak 1 (0,01)
euskal herrialde elkartasun 1 (0,01)
euskal herrialde Forua 1 (0,01)
euskal herritar % 1 (0,01)
euskal herritar asko 1 (0,01)
euskal herritar baino 1 (0,01)
euskal herritar beste 1 (0,01)
euskal herritar borondate 1 (0,01)
euskal herritar egon 1 (0,01)
euskal herritar fama 1 (0,01)
euskal herritar gain 1 (0,01)
euskal herritar gehien 1 (0,01)
euskal herritar jatorri 1 (0,01)
euskal herritar kasu 1 (0,01)
euskal herritar kolaborazio 1 (0,01)
euskal historia aristokratiko 1 (0,01)
euskal historia artikulu 1 (0,01)
euskal historia azaldu 1 (0,01)
euskal historia aztertu 1 (0,01)
euskal historia baina 1 (0,01)
euskal historia balio 1 (0,01)
euskal historia bat 1 (0,01)
euskal historia berak 1 (0,01)
euskal historia bezala 1 (0,01)
euskal historia curriculum 1 (0,01)
euskal historia dibulgazio 1 (0,01)
euskal historia eduki 1 (0,01)
euskal historia egoera 1 (0,01)
euskal historia eman 1 (0,01)
euskal historia epe 1 (0,01)
euskal historia epealdi 1 (0,01)
euskal historia eraiki 1 (0,01)
euskal historia eredu 1 (0,01)
euskal historia erreferentzia 1 (0,01)
euskal historia Europa 1 (0,01)
euskal historia euskal 1 (0,01)
euskal historia gai 1 (0,01)
euskal historia gaidun 1 (0,01)
euskal historia gako 1 (0,01)
euskal historia gehitu 1 (0,01)
euskal historia global 1 (0,01)
euskal historia hari 1 (0,01)
euskal historia hau 1 (0,01)
euskal historia hedatu 1 (0,01)
euskal historia hiru 1 (0,01)
euskal historia hizkuntza 1 (0,01)
euskal historia hori 1 (0,01)
euskal historia ikasgai 1 (0,01)
euskal historia interpretatu 1 (0,01)
euskal historia kanoniko 1 (0,01)
euskal historia kasu 1 (0,01)
euskal historia komun 1 (0,01)
euskal historia konbentzio 1 (0,01)
euskal historia kontrajarri 1 (0,01)
euskal historia kontu 1 (0,01)
euskal historia kritiko 1 (0,01)
euskal historia lotu 1 (0,01)
euskal historia makina 1 (0,01)
euskal historia metodologia 1 (0,01)
euskal historia nola 1 (0,01)
euskal historia ohiko 1 (0,01)
euskal historia oihartzun 1 (0,01)
euskal historia sakondu 1 (0,01)
euskal historia salaketa 1 (0,01)
euskal historia transmititu 1 (0,01)
euskal historia urrun 1 (0,01)
euskal historia zer 1 (0,01)
euskal historialari auzi 1 (0,01)
euskal historialari guzti 1 (0,01)
euskal historialari izen 1 (0,01)
euskal historialari koordinakuntza 1 (0,01)
euskal historiografia aldarrikatu 1 (0,01)
euskal historiografia antzinako 1 (0,01)
euskal historiografia aristokratiko 1 (0,01)
euskal historiografia azken 1 (0,01)
euskal historiografia baino 1 (0,01)
euskal historiografia bat 1 (0,01)
euskal historiografia eztabaidagai 1 (0,01)
euskal historiografia garapen 1 (0,01)
euskal historiografia hurrengo 1 (0,01)
euskal historiografia idatzi 1 (0,01)
euskal historiografia kanoniko 1 (0,01)
euskal historiografia kasu 1 (0,01)
euskal historiografia paradigma 1 (0,01)
euskal hitz antz 1 (0,01)
euskal hitz Bon 1 (0,01)
euskal hitz egon 1 (0,01)
euskal hitz esangura 1 (0,01)
euskal hitz jator 1 (0,01)
euskal hitz parekatu 1 (0,01)
euskal hitz sarri 1 (0,01)
euskal hizkuntza barne 1 (0,01)
euskal hizkuntza ezagutza 1 (0,01)
euskal hizkuntza glosario 1 (0,01)
euskal hizkuntza jatorri 1 (0,01)
euskal hiztegi bakarrik 1 (0,01)
euskal idazle agerrera 1 (0,01)
euskal idazle batzuk 1 (0,01)
euskal idazle berri 1 (0,01)
euskal idazle eliztar 1 (0,01)
euskal idazle etab. 1 (0,01)
euskal idazle galera 1 (0,01)
euskal idazle guzti 1 (0,01)
euskal idazle humanista 1 (0,01)
euskal idazle lehentasun 1 (0,01)
euskal idazle organo 1 (0,01)
euskal idazle soma 1 (0,01)
euskal idazle zahar 1 (0,01)
euskal identitate bultzatu 1 (0,01)
euskal identitate presente 1 (0,01)
euskal ikuspegi autonomia 1 (0,01)
euskal ikuspegi bete 1 (0,01)
euskal ikuspegi egin 1 (0,01)
euskal ikuspegi gehien 1 (0,01)
euskal ikuspegi historiko 1 (0,01)
euskal ikuspegi osatu 1 (0,01)
euskal izen gaztelania 1 (0,01)
euskal izen merezi 1 (0,01)
euskal jatorri azaldu 1 (0,01)
euskal jatorri berezi 1 (0,01)
euskal jatorri gai 1 (0,01)
euskal jatorri ukan 1 (0,01)
euskal jatorri zehaztugabe 1 (0,01)
euskal jendarte harrera 1 (0,01)
euskal jendarte osoko 1 (0,01)
euskal karlista batzuk 1 (0,01)
euskal karlista kasu 1 (0,01)
euskal kasu bat 1 (0,01)
euskal kasu oso 1 (0,01)
euskal kolaboratzaile gutxitze 1 (0,01)
euskal kolaboratzaile izendatu 1 (0,01)
euskal kolaboratzaile laga 1 (0,01)
euskal kolaborazio ezin 1 (0,01)
euskal kolaborazio falta 1 (0,01)
euskal kolektibitate elkartasun 1 (0,01)
euskal kolektibitate ingurumari 1 (0,01)
euskal kolonia arrakasta 1 (0,01)
euskal kolonia batzar 1 (0,01)
euskal kolonia harpidetza 1 (0,01)
euskal komunitate harreman 1 (0,01)
euskal komunitate hartu 1 (0,01)
euskal komunitate zein 1 (0,01)
euskal kontzientzia historiko 1 (0,01)
euskal kontzientzia identitario 1 (0,01)
euskal kultu apurketa 1 (0,01)
euskal kultu berreskuratu 1 (0,01)
euskal kultu berriztatu 1 (0,01)
euskal kultu sustatu 1 (0,01)
euskal kultura debate 1 (0,01)
euskal kultura egon 1 (0,01)
euskal kultura garapen 1 (0,01)
euskal kultura idatzi 1 (0,01)
euskal kultura jardun 1 (0,01)
euskal kultura leku 1 (0,01)
euskal kultura mundu 1 (0,01)
euskal letra arlo 1 (0,01)
euskal letra historia 1 (0,01)
euskal literatura idatzi 1 (0,01)
euskal literatura nor 1 (0,01)
euskal literatura oso 1 (0,01)
euskal literatura pasarte 1 (0,01)
euskal lur bizi 1 (0,01)
euskal lur biztanle 1 (0,01)
euskal lur gertatu 1 (0,01)
euskal lur lotu 1 (0,01)
euskal lur mantendu 1 (0,01)
euskal lurralde anitz 1 (0,01)
euskal lurralde autonomia 1 (0,01)
euskal lurralde baketu 1 (0,01)
euskal lurralde bando 1 (0,01)
euskal lurralde elkartasun 1 (0,01)
euskal lurralde erdi 1 (0,01)
euskal lurralde historiko 1 (0,01)
euskal lurralde ipar 1 (0,01)
euskal lurralde leinu 1 (0,01)
euskal merkatari kasu 1 (0,01)
euskal merkatari kopuru 1 (0,01)
euskal narratiba historiko 1 (0,01)
euskal narratiba korronte 1 (0,01)
euskal nazio gizabanako 1 (0,01)
euskal nazio proiektu 1 (0,01)
euskal nazionalismo kontra 1 (0,01)
euskal nazionalismo sustatu 1 (0,01)
euskal nazionalista ere 1 (0,01)
euskal naziotasun eraiki 1 (0,01)
euskal naziotasun oinarri 1 (0,01)
euskal noblezia familia 1 (0,01)
euskal noblezia prerrogatiba 1 (0,01)
euskal nortasun aldarrikapen 1 (0,01)
euskal nortasun babestu 1 (0,01)
euskal nortasun politika 1 (0,01)
euskal nortasun sorrera 1 (0,01)
euskal nortasun zer 1 (0,01)
euskal pizkunde aitzindari 1 (0,01)
euskal pizkunde aldizkari 1 (0,01)
euskal pizkunde artikulu 1 (0,01)
euskal pizkunde defentsa 1 (0,01)
euskal pizkunde sustapen 1 (0,01)
euskal prentsa jasan 1 (0,01)
euskal probintzia albiste 1 (0,01)
euskal probintzia ere 1 (0,01)
euskal probintzia etorri 1 (0,01)
euskal probintzia kronika 1 (0,01)
euskal probintzia parte 1 (0,01)
euskal proiektu diferentzia 1 (0,01)
euskal sail bat 1 (0,01)
euskal sistema egon 1 (0,01)
euskal subjektu bat 1 (0,01)
euskal subjektu bera 1 (0,01)
euskal subjektu egon 1 (0,01)
euskal subjektu euskara 1 (0,01)
euskal subjektu hiru 1 (0,01)
euskal subjektu hizkuntza 1 (0,01)
euskal subjektu ideologia 1 (0,01)
euskal subjektu itzuli 1 (0,01)
euskal subjektu zergatik 1 (0,01)
euskal testu epe 1 (0,01)
euskal testu historiko 1 (0,01)
euskal toponimo analizatu 1 (0,01)
euskal toponimo Artziniega 1 (0,01)
euskal toponimo nahiko 1 (0,01)
euskal tradizio bat 1 (0,01)
euskal tradizio hagiotoponimo 1 (0,01)
euskal tradizio historiografiko 1 (0,01)
euskal udal asanblada 1 (0,01)
euskal udal aukeratu 1 (0,01)
euskal unibertsitate bilakaera 1 (0,01)
euskal unibertsitate lehen 1 (0,01)
euskal unibertsitate sistema 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia