2000
|
|
(...) Klaustroan hautatuko den errektore taldeak erronka handiak izango ditu aurrean. Ez soilik arazo tekniko arruntei dagokienez(...) horiek baino are garrantzitsuagoa izango da agintari berrien portaera eta
|
Euskal
Herriko unibertsitate erakunde benetako baten eginbeharraz izango duten jarrera. Hauen aurretik postu horretan egon diren Barbera, Goiriena eta Salabururen errektore taldeak eskas ibili dira horretan.
|
|
Diozun bezala, heziketa afektibo sexualari erantzuten dion programa da. Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Osasuna batzorde mistoak
|
Euskal
Herriko Unibertsitateari hezkuntza afektibo sexuala garatzeko programa bat egiteko eskatu zion 1996 urtean, eta horrela hasi ginen. Normalean sexu heziketa borondatezko pertsonen eskuetan egoten da eskolan, ia militanteen eskuetan.
|
|
\ Egun:
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Irakasle Enemeritua da Fonologian eta Soziolinguistikan, EKBko Bat aldizkariaren kudeatzailea hastapenetatik, SEI (Euskal Soziolinguistika Institutua Sortzen) elkarteko lehendakaria, eta Herrien Europa Institutuko kidea da.
|
|
Kosme de Barañanoren zuzendaritzapean, Celia Rodriguez, Maite Echart, Angel Garraza eta Jose Manuel Susperregi herriz herri ibili dira Euskal Autonomia Erkidegoko geografia osoa arakatzen, azken 50 urte hauetan bertan sortutako eskultura publikoen nondik norakoak jakin nahian. Eta lan sakon, aldiz nekoso, horren emaitza da
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak kaleratutako liburu eder hau. Ikertutako eskultura guztien irudiak agertzeaz gainera, non dauden, zein materialekin eginak izan diren, nork antolatu zuen haiek saridun gertatzeko lehiaketa, edizio bakoitzaren gorabeherak eta abar azaldu dizkigute, zehatz mehatz.
|
|
Liburu honen edukiari buruz,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatetik, Henrike Knörr adiskidearen eskariz, J. L. Alvarez Enparantza Txillardegiri bere erretiroa dela-eta eskaini nahi dioten elkarlaneko bildumarako deia jaso nuenean idatzi nuen. Euskal Herritik giza eskubideen alderako emaitzak?. Eta Adrian Celaya Euskalerriaren Adiskideen Elkarteko (Real Sociedad Bascongada de los Amigos del País) Bizkaiko batzorde arduradunak 1999ko azaroaren 20ko jardunaldietarako hitzaldi bat eskatu zidanean. Aportación vasca a los derechos humanos?
|
|
in La construccion del espacio vasco aquitano: un estudio multidisciplinar (LETAMENDIAFrancisco koord.),
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua, Euskadi Akitania Jardunaldietako Aktak, 1997ko azaroaren 13tik 15era, Bilbo, 1998, 294 or.23CHAUSSIER J. D.,. La question territoriale en Pays Basque de France (Exception irreductible oulaboratoire du pluralisme?)?, in La construccion del espacio vasco aquitano, op., 264 or.24Idem.25LAPLUME Y., Radio Franceren sorkuntza lantegien zereginez arduratzen ... Mediatrie/ Radio France galdeketa, 97/ 98 sasoiko sailkapenean.27Zehaztearren, France 3ren tokiko lehen eguneroko emanaldia estatuko lurraldean, Biarritzenesperimentatua izan zen kable sarean 1984an, kablearen deszentralizazio politika publikoaren barrukoesperimentupean.
|
|
Leioa:
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea.
|
|
Universidaddel Pais Vasco.
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea. Donostia.
|
|
Alde batetik Deustuko Unibertsitatean irakasle gisa segitu. Bestetik, Donostian sortzen ari ginen
|
Euskal
Herriko Unibertsitate Publikoan aritu; baina azken honetan bi bide desberdin bazituen ere, gutxienez: Filosofia arloan aritu ala Hezkuntzan murgildu. Azken hau izan zen orduko Joxeluisenhautua.
|
|
Bestalde, edukiei dagokienez,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko ikasleekin 1997 urtean azterketa bat egin genuen irratien parriletako edukiak zein ziren ikusteko. Euskal Herriko irrati estazioetan musika eta informazioa binomioak denboraren %49, 8 hartzen du.
|
|
Salbatore Mitxelenak irudimenez egin zion elkarrizketa zirraragarri hartan, Unamunok beste mundutik euskara berpizten ikusten zuen atseginez. Nik ere uste dut bilbotar argia, edonon delarik ere, pozik dagokeela bere obretarik bi berak bere gaztaroan bultzatu zuen hizkuntzan argitaraturik12 eta UPV/
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean honezkero enborreko irakasgaien% 50 euskaraz ematen direla ikustean, mintzaira hori, bere kritika zorrotzei esker, hirugarren milurtekoaren hasieran, jakite hegoek igoa, jadanik kultur hizkuntza izateraino heldurik. Horrela bete da, gainera, lehen euskal idazleak, Bernard Etxeparek, 1545.ean profetikoki aldarrikatu zigun nahi zaharra:
|
|
1 Lan honek Alexander Ugalde Zubirik egindako doktorego tesiaren emaitzak laburbiltzen ditu. Tesi hori 1995eko urtarrilean irakurri zen,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean, eta Francisco Aldecoa Luzarragak, Nazioarteko Harremanetako katedradunak, zuzendu zuen. Gaztelaniaz argitaratu da:
|
|
a) Argitaratu gabe dagoen materiala() argitaratu. Oroit
|
Euskal
Herriko Unibertsitatearen babespean argitaratu zela urte horiei dagokien materiala, 1996an, baina A B letrak bakarrik kaleratu dira. b) Eusko Ikaskuntzan sortu euskal bibliografiaren atala, mundu guztiak artikulu eta liburuen erreferentzia paperean eta ordenagailuan eskura izateko. c) Jakina, Jon Bilbaoren Eusko Bibliographia osoa ordenagailu bidez irakurle eta ikertzaile guztien eskuetan ezarri ...
|
|
41 zk. (1986), 101 Mendebaldea berriro demofaxismorantz (Orain eta Hemen). 41 zk. (1986), 104 Diskurtso berria mintzaira zaharraren baitatik. 42/ 43 zk. (1987), 119 Koldo Mitxelena hil da. 45 zk. (1987), 165 Miranderen kritika Iraultza Frantsesari. 52 zk. (1989), 69 Miranderen kritika Iraultza Frantsesari (II). 53 zk. (1989), 81 Doktoreak honoris causa
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean. 54 zk. (1989), 231 Nietzsche, Junger: anekdota baten esanahi paradigmatikoak. 56 zk. (1990), 149 Politikatik zer itxaron kulturan. 58 zk. (1990), 169 Beste anekdota bat:
|
|
ITURBE, Jazinto Euskara
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean. 58 zk. (1990), 133
|
|
AZURMENDI, Joxe Unibertsitatea eta euskara (Orain eta Hemen). 28 zk. (1983), 147 Doktoreak honoris causa
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean. 54 zk. (1989), 231 Reno-ko Euskal Mintegiaren XXV. urtebetetzean. 72 zk. (1992), 95 (Itz.: Joseba Zulaika).
|
|
ITURBE, Jazinto Euskara
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean. 58 zk. (1990), 133
|
|
—: " Mariages en Labourd sous L’Ancien Regime", in Etude Juridique et Sociologique, Bilbo, 1989,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Argitarapen Zerbitzua.
|
2001
|
|
Txostenaren arabera, goi mailako irakaskuntzan euskararen egoerak 15 urteko atzerapena dauka.
|
Euskal
Herriko unibertsitatetako irakasleen %21ek irakasten du euskaraz eta euskarazko kredituen eskaintza %20koa da. Sei unibertsitateetatik Mondragon Unibertsitatea da euskaldunena.
|
|
Publizitate sektoreak ahalegin gehiago egin behar du bere zerbitzuak kalitatezkoak izan daitezen, eta Euskal Herriko profesionalen kapazitatea iragarleei erakuts diezaien. Eta jakina,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak ere bere erantzukizuna hartu behar du enpresei zein publizitate agentziei oso profesional onak eskaintzen. Eta azken honetarako unibertsitatean gauza asko aldatzeko beharrean gaude
|
|
Baina hiru elkarte horietatik aktiboena Bizkaikoa dela esango nuke. Hauek ekintza desberdinak burutzen dituzte, horietariko bi urteroko publizitate jardunaldiak eta
|
Euskal
Herriko Unibertsitatearekin harremanak ezartzea dira. Agian, eta behin baino gehiagotan profesional baten bati esan diodan moduan, gure publizitate festibal propioa izatea genuke.
|
|
Horrela erabaki zuen 1995ean eginiko bere lehenengo kongresuan. 1973 urtean, UEUren abiaburuan,
|
Euskal
Herriko unibertsitateen egoera oso bestelakoa zen gaurko egoerarekin alderaturik, artean, unibertsitate mailako prestakuntza lortu nahi zuten Euskal Herriko unibertsitario gehien gehienek kanpoko unibertsitateetan ikasi behar zuten. Aukera ez zen oso zabala; Deustuko Unibertsitatearekin batera Nafarroako Unibertsitatea (OPUS), Industri Ingeniaritza Goi mailako Eskola eta «Bilboko Unibertsitatea» zeuden.
|
|
GARAI horietan sortu zen UEU, hain justu. Geroago, berriz, Universidad del Pais Vasco/
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), Universidad Publica de Navarra/ Nafarroako Unibertsitate Publikoa (UPNA/ NUP) eta azkenik, Mondragon Unibertsitatea (MU) sortu ziren. «Euskal Unibertsitatea», ostera, ez.
|
|
Kontuak kontu, UEU indartu egin da azken urteotan. Indartze horren arrazoiak aztertzerakoan
|
Euskal
Herriko unibertsitateetako egoerak badu eduki zer azaldu, ez dena ordea. UEU ez da inoiz izan beste unibertsitateen «gabezien alternatiba», ez da hori inondik inora UEUren asmoa.
|
|
Unibertsitario euskaldunen ekarpena metatu nahi dugu, unibertsitate guztietan euskara sarbidea izateko baldintzak sortu, euskarak, unibertsitatean, ikerkuntzan, mugarik ez duela erakutsi nahi dugu. Agian, Martin Orbe lagunak arrazoi dauka, euskararen kontra jotzen dutenean,
|
Euskal
Herriko unibertsitateetan euskara ahuldu ahala UEU indartu egiten dela esaterakoan. Alabaina, UEUren inguruan gertatzen den metaketak «Euskal Unibertsitaterantz» hurbiltzen gaituelakoan nago.
|
|
1 Artikulu hau 1990ean
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak antolatutako IX. Udako Ikastaroetan," XX.mendeko narratiba" ikastaroan aurkeztu nuen txostenaren bigarren irakurketa edo dateke.
|
|
Sostengu hauez gainera
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea aipatu behar nuke hemen, amaitzeko, 136/ 99 dirulaguntza izendatu zuelako ikerketa hau egin eta molda nezan.
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak, Salamancakoak eta beste hainbatek dituzte adinean aurrera doan jendearentzako berariazko eskaintzak, matrikulen prezioa erdiraino jaitsita eta zaharren interesei egokituriko curriculum proiektua bereizgarri dutela: bertan, zaharrak lantaldean arituko dira eta, noski, eskuliburuek eta azterketek baino dezente garrantzi handiagoa hitzaldiek eta eztabaidek izango dute.
|
|
Larrañaga, K. (1992): Euskal Herria antzinate berantiarrean eta lehen ertaroan: materiale eta agiriak,
|
Euskal
HerriKo Unibertsitatea, (testuak euskaraz), Leioa.
|
|
Artikulu hau
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak emandako HA 26/ 47 laguntzari esker idatzi dut.
|
|
Horretarako, Hego EuskalHerrian dauden unibertsitate guztiak kontuan hartu dira, hau da: Deustuko Unibertsitatea,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, Nafarroako Unibertsitatea eta NafarroakoUnibertsitate Publikoa. Hasieran fakultate eta unibertsitate eskola guztietara iristeazen helburua; baina, arrazoi ezberdinengatik, zentro guztietan datuak jasotzeaezinezkoa izan zenez, bigarren laginketan, fakultate eta unibertsitate eskola batzukaukeratu genituen galde sorta pasatzeko.
|
|
Bietan bi azpilaginaztertu dira, neurri batean behar hori enpirikoki neurtu eta azaltzeko: 1) Arratibelen (1999) tesian, Hego Euskal Herriko euskaltegi mota guztietako ikasleen lagin errepresentatibo orokor bat, eta transmisio kanpainakoikasleen (guraso gazteak gehienbat) azpilagin berezia. 2) Garciaren (2000) tesian, berriz, Hego
|
Euskal
Herriko unibertsitate guztietako titulazio ezberdinen lehen eta azkeneko ikasmailetako ikasleak, lagin errepresentatiboorokorrean, eta horietatik euskaraz zekitenekin bakarrik osatutako azpilaginberezia. Bi kasuetan, aldaketa txiki batzuk sumatu dira lortutako eredupsikosoziolinguistiko kausaletan, horrela aurretik literaturak esaten duenaberriz ere euskal testuinguruan baieztatuz, gainera geroz eta indar handiagorekin.
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea eta Euskal Unibertsitatea
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea berehala behar dugu, gerora gabe, eta Euskal Herriko Unibertsitate ofiziala. Unibertsitate ofizial osoa, bere barruti eta guzti:
|
|
Euskal Herriko Unibertsitatea berehala behar dugu, gerora gabe, eta
|
Euskal
Herriko Unibertsitate ofiziala. Unibertsitate ofizial osoa, bere barruti eta guzti:
|
|
Ederki bereizi eta egoki izendatu dituen Unibertsitate horiek hauexek dira: Euskal Unibertsitatea, alde batetik, eta
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, bestetik. Hura, dirudienez, zailago dateke eta urrutiago legoke, azken helburu bezala agertzen zaigunez gero; hau, itxuraz, errazago eta lehenago erdiets dezakegu.
|
|
Gainerakoak gorabehera, eta gainerakoak ez dira hutsaren hurrengoak, ez dut uste, ez dugu uste, euskararik gabe deus denik euskal kulturaren izena eskubide osoz har dezakeenik. Eta
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean, geure eskuan bagenu ere, ikas eta irakasgai izan daiteke euskara: hala behar luke izan aurren aurrenetik, hobeki esan.
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean orain berri eginiko esperientzia batek 8 gatazkari, Ajuria Eneako Itunaren aurretik eta ondotik, emaniko informazioaren tratamendua, indarkeriaren gaia bereziki, alderatu du, eta bi aldi horien artean alde nabarmenak izan direla egiaztatu du.
|
|
Beste muturrean, polarizazio prozesua argitu zuten ezker abertzaleak eta hari loturiko hedabideek.
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak eginiko azterketa hark zera erakutsi zuen, adibidez, Julio Iglesiasen bahiketaren garaian, Egin egunkariak bereziki nabarmendu zuen, gehiegikeria handiz, poliziak bahitua aurkitu nahiz egiten zituen kontrolek eta jarduerek jasanezin bihurtzen zutela jendearen bizimodua. Mobilizazioen eta lazo urdinaren erabilera publikoaren hasieran hedabide hauen jarrera leunagoa izan bazen ere, laster bihurtu zen lazo urdina aldeen bereizkuntzarako osagai, lagunak alde batean eta etsaiak bestean(" hiltzaileek lazo urdina daramate" zioen garai hartako kartel batek).
|
|
201). Rosa M. MartÃn Sabarisek doktore tesi aparta aurkeztu zuen
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean," newsmaking" delakoa ETBko albistegietan aplikatu ondoan.
|
|
Horietako batek Eusko Ikaskuntza,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, UEU, SEI eta Hizkuntz Politikarako Sailordetza jarri ditu elkarlanean: HIZNET izenekoHi zkun tzaPlangintza Ikastaroa (www. euskoikaskuntza. org/ HIZN ET) dugu.
|
2002
|
|
EUSKAL Herri osorako unibertsitate lege bat egiteko herri ekimena bultzatuko dute Bai Euskal Unibertsitatea ekimenaren inguruan ari diren gizarte erakundeek. Lege zirriborroa Eusko Legebiltzarrera, Foru Legebiltzarrera, Udalbiltzara eta Iparraldeko Garapen Kontseilura badalia izan da eta
|
Euskal
Herriko unibertsitateak izan lukeen izaerari buruz eztabaida sortzea da helburu garrantzitsuenetakoa. Ikastolen Federazioa, AEK, Sortzen Ikasbatuaz, Euskal Herriko Gurasoen Elkartea eta unibertsitateko hainbat irakasle dira ekimenaren bultzagile nagusienak.
|
|
«Iker» sailean, Herri Literaturako VI. Jardunaldiak, Euskal fraseologia, Linguistika, Gramatika, Onomastika, Mendeurrenak eta Batzar Agiriak jasotzen dituzten lanak «Jagon» sailean, berriz, Euskararen egoera Nafarroan eta hori dela-eta Euskaltzaindiak eginiko aldarrikapena, hala nola Jean Haritschelhar lehendakariak Nafarroako gobernuburuari bidalitako gutuna eta Miguel Sanzen eskutik jaso zuen erantzuna. Eta berriak jasotzen dituen atalean,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatearen eta Euskaltzaindiaren arteko hitzarmena eta, halaber, Pirinio Atlantikoetako Kontseilu Orokorrarekin Euskaltzaindiak lortutakoa.
|
|
Joan den udazkenean
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Zientzia Fakultateko bi irakasle Euskal Filologia Saileko Juan Carlos Odriozola eta Igone Zabala izan ziren euskararen erabilera berezituei buruzko mintegi egonkor bat abian jartzeko dei egin zutenak.
|
|
Hau guztia ikusirik, esan al daiteke publizitatea artea dela? Alvaro Gurrea
|
Euskal
Herriko unibertsitateko publizitate irakasleak publizitatea artea ez dela argudiatzen laguntzen duten ideiak ematen ditu. " Batetik, publizitatearen izaera mugatua da.
|
|
|
EUSKAL
HERRIKO UNIBERTSITATEA
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Hezkuntza aldizkaria dugu «Tantak». Bere 26 zenbakian, besteak beste, egile ezberdinek landutako zazpi idazlan kaleratzen ditu.
|
|
Bere doktorego tesiaren fruitu da Subjektibitatea nobelagintzan: Stephen Crane ren" The Red Badge of Courage" saiakera(
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, 1999). 1981etik aurrera Euskal Herriko Unibertsitatean dihardu, Euskal Hizkuntza eta Literatura irakasle.
|
|
Stephen Crane ren" The Red Badge of Courage" saiakera (Euskal Herriko Unibertsitatea, 1999). 1981etik aurrera
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean dihardu, Euskal Hizkuntza eta Literatura irakasle.
|
|
15 ik. Lopez, M., 2000, Euskarara itzulitako haur eta gazte literatura: funtzioak, eraginak eta itzulpen estrategiak,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, Bilbo.
|
|
Bukatzeko, euskal kritika akademikoaren fruituak ezagutarazi dituzten ikastaroak eta argitalpenak gogora ekarri nahiko genituzke. Lehenengoei dagokienez, hortxe dauzkagu, Udako Euskal Unibertsitateak, UEUk, 1973tik Iparraldean eta 1977tik aurrera Hegoaldean, antolatu literaturari buruzko ikastaroak (ik. http://www.ueu.org),
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak 1981az geroztik Miramar Jauregian antolatu dituenak (ik. http://www.sc.ehu.es), edo hainbat erakundek, adibidez Eusko Ikaskuntzak, azken urteotan antolatu dituen graduondoko ikastaroak35 Argitalpenei dagokienez, hortxe daude lan espezializatuagoak kaleratzen dituztenak. Hala nola, RIEV (Revista Internacional de Estudios Vascos), Egan (1948...), Euskera (1953...), ASJU (Anuario del Seminario de Filología Vasca" Julio de Urquijo") (1954), Jakin (1956...), Letras de Deusto (1971), Mundaiz (1975), Idatz eta Mintz (1981...), Enseiucarrean (1985...), Literatur Gazeta (19851989), Hegats (1989...), Uztaro (1980), Bitarte (1993...), Oihenart (1997)...
|
|
Allende, J. (2000): Medio ambiente, ordenacion del territorio y sostenibilidad,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua, Bilbo.
|
|
Desarrollo sostenible: unconcepto polemico,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua, Bilbo.
|
|
Euskal Autonomia Erkidegoan ondokoak daude:
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea (UPV EHU), Deustuko Unibertsitatea (UD) eta Mondragon Unibertsitatea. Gainera, Donostian Nafarroako Unibertsitatearen barruan dagoen Ingeniaritzako Goi Eskola dago.
|
|
1968 urtean, Garapen Planen testuinguruan Bilboko Unibertsitatea sortu zen, baina 1980 urtera arte ez zen
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea (UPV EHU) bilakatu, Euskal Autonomia Erkidegoko unibertsitate sistema publikoa osatuz. Unibertsitatehori hiru campusetan dago banatuta (Araba, Gipuzkoa eta Bizkaia) eta 12 fakultateeta 18 unibertsitate eskola ditu.
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea: http://www.ehu.es
|
|
La desestructuracion del espacio economico vasco. Lacrisis actual de la industria vasca y su insercion en el marco europeo, Doktorego Tesia,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, Bilbo.
|
|
El trabajo en la sociedad: Manual de una sociologia deltrabajo,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, Bilbo.
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea izan da, Mondragon Unibertsitatearekin batera, euskalduntzeak aurrera gehien eta arinen egin dueneko unibertsitatea. Edozelanere, prozesu hori Euskal Unibertsitatearen definizio desberdinek kontuan hartzenzituzten arazo nagusiak konpondu gabe egin da.
|
|
Flores Gomez, T. (1997): Universidad del Pais Vasco Euskal HerrikoUnibertsitatea,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, Bilbo.
|
|
, (1982): Unibertsitatea Gaur Simposioa Simposio la universidad dehoy,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, Bilbao.
|
|
Rodrfguez, J. J. (1985): . Prevision de puestos de trabajo para tituladosuniversitarios en el año 2000?, in H. E., Adecuaciones universitarias a lasnecesidades sociales,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, Bilbo, 2
|
|
Salaburu, P. (1995): . Euskara
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean?, in EuskoIkaskuntza, XII Congreso de Estudios Vascos. Eusko Ikaskuntza HezkuntzaSarean.
|
|
Baietazpen horren zuzentasuna ikusteko, nahikoa da Herria 2000 Eliza aldizkariak 1994ean?
|
Euskal
Herriko Unibertsitateak, izenburupean ateratako zenbaki monografikoa, 137.a.
|
|
1866an Nafarroako Diputazioak barruti bakar batean bildutako UniversidadVasco Navarra izeneko proiektua luzatu zien Baskongadetako beste hiru Aldundiei, inolako arrakastarik gabe (Idoate, 1971). Goi hezkuntzaren garrantzia berriroere 1914an jarri zen agerian Universidad Vasca delakoarekin, baina 1918ra arte ezzen proiektu bateratu bat gauzatu; Eusko Ikaskuntzen Oñatiko I. KongresuanAngel Apraizek
|
Euskal
Herriko unibertsitatearen beharra azpimarratzen zuen.Kongresu hartatik Eusko Ikaskuntza sortu zen eta hurrengo urtean Euskaltzaindia.Eusko Ikaskuntza Araba, Bizkai, Gipuzkoa eta Nafarroako Aldundiek sortua, euskal kultura maite zutenen bilgune iraunkorra izateko jaio zen. Sortu eta 1936raarte, euskal kulturaren ekarpena Eusko Ikaskuntzaren inguruan egituratu zela esanliteke, batik bat Euskal Unibertsitatea sortzeko proiektua lau urtetan zehar berebaitan eztabaidatu baitzen.
|
|
Euskal Unibertsitatearen definizioetan nabaria zen ideologiaren pisua, ezbaitzen zehazten, lerro orokorretatik kanpo unibertsitate eredua eta, are gutxiago, ikasketak, ikerketa lerroak, gizarte eta erakunde publikoekiko harremanak, etaabar8 Zehazten zirenean, maiz, lanean ari zen unibertsitate eredua hankaz gorajartzen zen, erdibiderik proposatu gabe. Nabaria zen, bestetik, proposamen haienbultzatzaileek harreman gutxi zutela unibertsitate munduarekin eta ez zituztelaezagutzen horren arauak eta aldaketen aurrean azaldu ohi duen erresistentzia.Edozelan ere, Mitxelenarentzat Euskal Unibertsitatea eta
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea ez ziren gauza bera, baina ez zeuden elkarren aurka, eta «ez genuke inolazere deus egin behar elkarren osagarri liratekeenak elkarren etsai tankeran agerdaitezen».
|
|
Ez zen denen gustukoa proposamen hori9, Karlos Santamariak ondoasko gogorarazi zuenez, Bilboko Unibertsitateak bere jarduera euskalduntzekoezer egin ez zuelako, Nafarroarik gabe Euskal Unibertsitateari buruz ezin hitz eginzitekeelako eta. Euskal Unibertsitatea? eta?
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, gauzabera ez zirelako10 Azken hori beharrezkoa eta onuratsua zen, baina ez zen EuskalUnibertsitatea.
|
|
Horrek «euskal kultura euskaraz irakats dezana eta haren almamater izan dadina» izan beharlo luke (Santamaria, 1977). Azkenean 1978koapirilean. Universidad del Pals Vasco
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, izena hartuzuen, nahiz eta izen hori ez zen ofiziala izango 1980ko otsailera arte.
|
|
Bigarrenak, aldiz, oinarrizko hezkuntzan hainbeharrezkoak ziren maisu maistra euskaldunak prestatzeari ekin zion. Hirugarrenak, azkenik, bereziki. Universidad del Pals Vasco
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea, izena jaso zuen Unibertsitate Publikoan, euskarazko irakaskuntza landu zuen, hurrengo hamarkadako, euskal adarraren, oinarriak ezartzeko.
|
|
batetik, irakasle ororen lana gauzatu, kasu askotan ikasgai ugarirekin; eta, bestetik, laguntza gutxirekin euskarazkoprestakuntza burutu, maiz, instantzia ofizial eta irakasle erdaldunen nagusitasunarenbegiradapean39 Edozein kasutan, irakasle euskaldunen kopuruak gora egin du nabarmen mendearen amaierara hurbildu garen neurrian. Eta garai hartan, 1989an, argitaratu ziren Ekaia, Zientzia eta Teknologia oinarri zituen euskarazko aldizkariarenlehen bi zenbakiak eta Tantak,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria.
|
|
Jakin aldizkariak bere lehen zenbakia eskaini zion gai horri1977ko urtarrilean eta ehungarrena, 1997an. Badakigu aukeraketa horrek urtebeteberanduago Deustuko Unibertsitateak onartutako Euskararen NormalizaziorakoPlana eta 1999an indarrean sartu zen
|
Euskal
Herriko Unibertsitatearen BigarrenPlana kanpoan uzten dituela. Nolanahi den, Kongresu honetako gai nagusia gaureguneko egoera aztertzea denez, indarrean dauden plan horien nondik norakoekhausnarketa ugari sortuko dituztelakoan gaude.
|
|
|
Euskal
Herriko unibertsitateen lehen proiektuak XIII. mendetik aurrera eratuziren. Teobaldo Il.a aitzindaria izan zen Tuteran unibertsitatea jartzeko asmoaadieraziz, eta horretarako Alejandro IV.a Aita Santuarengandik bulda lortu zuen (1259) (Goñi, 1955).
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatearen euskalduntzearen lehen urratsen besteondorio bat Udako Euskal Unibertsitatean azaldu zen. 1978 urtean UEU erakundea EHUn integratu beharra proposatu zuen Zeruko Argia astekariko lankidebatek:
|
|
Baina hor ere klase gehienak ezziren euskaraz ematen, frantsesez baino.
|
Euskal
Herriko Unibertsitateetan eta1977ko itxaropenetik begiratuta, euskararen garapena ez zen gehiegi hurbilduamestutako tokira. Urte horietako protagonistek, bederen, garai berrietarakooinarriak jarri zituzten33.
|
|
Euskal Herrian, Udako Euskal Unibertsitatea (UEU) izan da eta da euskara hutseanunibertsitate mailako ikastaroak ematen dituen unibertsitate bakarra. Baina zein daeuskararen egoera
|
Euskal
Herriko unibertsitateetan?
|
|
Txosten honetan
|
Euskal
Herriko unibertsitateetatik hartutako datuak aurkezten dira. Bertan ikus litezke teknika eta teknologia zientzietan matrikulatzen direnikasle guztietatik zenbatek eskatzen duten eskolak euskaraz hartzea, eta, beste aldebatetik, unibertsitate bakoitzak zer eskaintzen duen.
|
|
–
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea.
|
|
2.2
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea (UPV EHU)
|
|
Gaur egun,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean indarrean dago bigarren euskaraplana. Hain zuzen, Euskal Herriko Unibertsitateko Euskararen Normalizaziorako I.Plangintza 1990ean indarrean jarri zen.
|
|
Gaur egun, Euskal Herriko Unibertsitatean indarrean dago bigarren euskaraplana. Hain zuzen,
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Euskararen Normalizaziorako I.Plangintza 1990ean indarrean jarri zen. Eta 1999an, helburu estrategi koak eta epelaburreko helburuak definitu ondoren, II. Plangintza eratu zen bost urterako.Plangintza horren titulazio ezberdinetako helburuak maila ezberdineta koak dira, ondoko koadroan adierazitakoak, preseski.
|
|
Bestetik
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Argitalpen zerbitzuaren, hainzuzen <www.ehu.es> helbidea duena, katalogoaren artean honako hauek ditugu:
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean (UPV EHU), gai honen inguruan aztergarridugun ikuspegi bakarra honako hau da: Gero eta ikasle euskaldun gehiago heltzenari dira unibertsitatera.
|
|
Dena den,
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean badira zenbait ikertzaile euskaldun, ikerkuntza proiektuetan integraturik daudenak. Hona hemen horri buruzko zenbaitdatu, Teknika eta Teknologia Eskolei dagokienez, arloz arlo emanak:
|
|
Horiez gain, ikerkuntza talde batzuek euskaraz egiten dute lan
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean, beren ikerkuntza aurrera ateratzeko orduan. Horien artean:
|
|
Hurrengo taulan (17 taula) 2000an
|
Euskal
Herriko unibertsitateetan egindakodoktoretza tesien datuak daude. UPV EHUn burutu dira euskarazko doktoretza tesigehienak.
|
|
2000an,
|
Euskal
Herriko unibertsitateetako argitalpen zerbitzuek 33 unibertsitate liburu argitaratu zituzten euskaraz. Argitaldari handienak UD DU (12 liburu), UEU (9 liburu) eta UPV EHU10 (9 liburu) izan ziren urte horretan.
|
|
Ez dugu neurtu idatzizko komunikazioa, baina ez da egongo zalantza handirik, ez eta oker handirik,
|
Euskal
Herriko unibertsitate guztietan idatzizko komunikazioaren %95 inguru erdaraz dela esaten badugu.
|
|
|
Euskal
Herriko unibertsitateetan dagoen irakasleen %20 bakarrik dira, euskalirakasleak?, alegia, euskaraz irakasgai bat behintzat irakasten dutenak.
|
|
|
Euskal
Herriko unibertsitateetan, ikasketak amaitu eta lizentziatzen direnikasle euskaldun franko graduondoko titulazioren batean matrikulatzen dira, etaeuskarazko eskaintzarik ez dagoenez, lizentziatu horiek guztiak erdarazko ikasketetan matrikulatzen dira. Graduondoko eskaintza garatu da unibertsitatedesberdinetako sailen artean.
|
|
b.Ikasketa birtualak:
|
Euskal
Herriko unibertsitateak orain hasi dira lehenbiziko ikasketa birtualak eskaintzen; beraz, ez dago arrazoirik euskarazko eskaintza birtualaren garapena atzean geratzeko datozen urteotan. Euskarazkoifakaskuntza arautu ohikoarekin osagarritasuna bilatu behar du ikasketa sistema birtualak, eta baita unibertsitate desberdinen arteko elkarlana ere.
|
|
Hurrengo taulan ikusten denez (1 taula),
|
Euskal
Herriko unibertsitate guztienartean sei mila irakasletik gora daude kontratatuta irakaskuntza arautua emateko.Kopuru horretatik %20 inguru dira, euskal irakasleak? 3, alegia, beren irakaskuntzaosoa edo partziala euskaraz ematen dutenak. Alabaina, normala denez, euskarazdakiten irakasleen portzentajea handiagoa da, eta %29ra hurbiltzen da.
|
|
Hurrengo taulan ikusten denez (3 taula),
|
Euskal
Herriko unibertsitate guztietan ia ehun mila ikasle daude matrikulatuta.
|
|
Datuak bana bana biltzen ibili ondoren, esan dezakegu
|
Euskal
Herriko unibertsitate eta unibertsitate gune guztien artean 204 titulazio eskaintzen dituztela etakredituen kopuru osoa 48.635ekoa dela, zenbaketa horretan irakasgai derrigorrezkoak, enborrezkoak, hautazkoak, hautaketa librekoak eta bereziak sartuz.
|
|
Euskarazko derrigorrezko kredituei dagokienez (derrigorrezkoak gehi enborrezkoak batera, lehenago esan bezala),
|
Euskal
Herriko unibertsitate guztienartean, 1 eta 2 zikloko titulazioetan, batez beste, %35 eskaintzen dute euskaraz.Alabaina, datu horrek oso errealitate desberdinak ezkutatzen ditu, jarraian ikusikodugun modura.
|
|
Euskal Herrian sei unibertsitate formal ditugu:
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea (EHU), Nafarroako Unibertsitatea (NU), Nafarroako Unibertsitate Publikoa (NUP), Mondragon Unibertsitatea (MU), Deustuko Unibertsitatea (DU), eta Paueko.Unibertsitatearen Baionako Zentroa (UFR). Hemen ez ditugu aztertuko Mondragoneta Deustuko unibertsitateak, beren ikasketetan ez baitute Natur Zientzien artekoikasketarik eskaintzen.
|
|
Foro honetan
|
Euskal
Herriko unibertsitate desberdineko partaideak ari garaparte hartzen, etorrera anitzekoak baina guztiok euskararen egoeraz eta etorkizunazarduratuta gaudenok. Hori dela eta, euskaraz eskaintzen den irakaskuntzari eraguztietako ateak zabaltzearen alde gaudela zalantzarik ez daukagu, eta horren atalbat urruneko irakaskuntza edo Intemet bitarteko formazioa da.
|
|
Horregatik,
|
Euskal
Herriko unibertsitate desberdineko irakasleen eta arduradunen aurrean hauxe aldarrikatu nahi dugu: nolabaiteko akordiora iritsi beharkolirateke erakunde unibertsitarioak urruneko euskal irakaskuntza aberasteko etahedatzeko.
|
|
Universidad de Pafs Vasco/
|
Euskal
Herriko Unibertsitatea (hemendik aurreraUPV/ EHU) goiztiarra izan da irakaskuntza telematikoa erabiltzean, eta horrela
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitatean euskara normalizatzeko plangintzak, alegia I. etaII. plangintzak, martxan jarri baino lehenago, jadanik EHUko fakultate zeineskoletako Euskara Batzordeak hainbat urtez aritu ziren euskararen aldeko ekintzak burutzen.
|
|
|
Euskal
Herriko Unibertsitateko Euskararen Normalizaziorako I. Plangintza1990etik aurrera egon zen indarrean. Zortzi urte igaro dira II. Plangintzarenaurkezpena egin arte.
|