2000
|
|
Honekin, Hego Euskal Herriko lau hiriburuetan finkatu da elkarte hau. Inaugurazioan SGAEko zuzendari Eduardo Bautistak
|
Euskal
Herriko kultur ekoizpena bere mugetatik kanpo ezagutarazteko ahaleginetan sakontzeko asmoa azaldu zuen eta Eusko Jaurlaritzarekin hitzarmen gehiago iragarri zituen. SGAEk bi mila bazkide baino gehiago ditu EAEn.
|
|
|
Euskal
Herriko kultura hil ala biziko auzia dugu euskaldunok. Duela 100 urte SabinoArana k eta Arturo Campion-ek jarritako oinarriak gaurkotu behar dira.
|
|
Lehenengo biek goizeko bi klaseetan,
|
Euskal
Herriko kultur politika eta EuskalHerriko industria kulturala gaiak, datuak eta azterketa azaldu ondoren, bagenuennoski zer aztertu arratsaldeko saioan.
|
|
Kultura, genoma bezala, osagaiez osaturik dago, baina ez banaka edo edozeineratan harturik, egitura eta harreman zehaztu batzuetan baizik. Giza genomaren kasuankromosomak deitzen dira eta
|
Euskal
Herriko kultura propioaren kasuan, eusko kulturgaiak deitzen ditut nik. Genomaren antzaz lagundurik asma ditzakegu euskal gaiak, bakoitza bere hamaika mila datuz osaturik, kromosomak bezalaxe, kate batean loturik.
|
|
Antzeko zerbait dugu eginkizun geure kulturarekin. Betidanik jakinizan dugu gure
|
Euskal
Herriko kultura bagenuela. Orain sakonagoaztertuta, parametroak eta edukiaren egitura marraztuz gero, hobeki erabiltzeko etagaratzeko aukera dugu.
|
2001
|
|
Eta hain zuzen, edozein kristauk senti ditzakeen grinak eta haien ondorengo ahulezia hauek hartu ditu bere lanaren ardatz gisa, izatez aragoiarra bada ere duela hogei urtetik hona Gasteizen bizi den bikote honek. Elgoibarko Ongarri, berriz, 1956an sortu zen,
|
Euskal
Herriko kultura bultzatzeko asmoz. Besteak beste, antzerkiari, zinemari, eta baita argazkilaritzari ere eskaintzen zion bere tartea.
|
|
darabilten sailkapenak, aldiz, bi epe baino ez ditu bereizten: Goi (V XII. mendeak) eta Behe Erdi Aroa (XIII XV. mendeak) 4 Gu azken joerahoni atxiki gara erabatean, eta gure lanean Karlomagnoren aurreko eta ondorengomendeetako Hego
|
Euskal
Herriko kultura materialean murgildu nahi izan dugu.
|
|
familiak alabaina, ahalkez edo miseriaz ezin jakin, ez zuen Maddalen bere habian ehortzi nahi ukan eta autoritateek azken eskualdunaren zokoratzea onartu zuten. Mintzaldi zenbait hauteman ziren oraino, apezak zuloa erramuz benedikatu zuen amultsuki, kontseilu orokorraren lehendakariak palatara bat lur bota zion hobian emeki sartzen ari zen kutxari,
|
Euskal
Herri Kultur Erakundeko presidenteak, ahots dardaratiaz Gure Aita sentitu bat eskaini zuen eta Euskal Herri Konfederazioan bildu elkarte arduradun bakoitzak, CRSen artetik bidea irekiz, arrosa soila aurtiki zuen aditzaren hutsa markatzen zuen gunera.
|
2002
|
|
|
Euskal
Herriko kultur ekitaldiak biltzen dituen Gure Agendako ekitaldien berri ere ematen dugu Sareko Argiako atarian. Dena den, egun horretarako aurreikusitako ekitaldi guztien aukeraketa txiki bat baino ez da bertan ageri dena.
|
2003
|
|
78an hasi zen Antropologia ikasten.
|
Euskal
Herriko kultur gatazka frankismoaren kontrako jarraipen zela iruditzen zitzaion, erabateko gazteleratzearen kontrakoa. Interes pertsonala ere bazuen.
|
|
Haren hitzetan UEU ez zen EHUren eskumena. EHUk ez zuen
|
Euskal
Herriko kultura beharrizan guztiak betetzen, eta urtean zeharreko ekintzek zuten lehentasuna eta ez unibertsitate zabalkundeak. EHUk ez zuen zalantzan jartzen UEUren funtzio kulturala, besteak beste, bera heltzen ez zen tokietara heltzen zelako, Iruñera adibidez; baina garbi utzi zuen EHU ere aritu zitekeela unibertsitate zabalkundean.
|
|
Bertan azaltzen zenez, UEUren egiturak hutsune larriak zituen: sailburu gehienak ez ziren bileretara joaten, idazkaritza bakarrik zegoen zenbait arazo konpontzeko orduan, abenduko bilera irekian osatutako talde gehienek ez zuten funtzionatzen, sail askotan irakasleek erakutsitako formalidade eskasak ikastaroa kolokan jartzen zuten edo zenbait pertsonaren bizkar; salbuespen batzuk kenduta,
|
Euskal
Herriko kultura taldeak ez ziren UEUra hurbiltzen eta finantziazio arazo larriak zituen era kundeak. Horren guztiaren ondorioa izan zen 1979ko ikasle kopuruaren jaitsiera eta UEU, itxuraz, saturazio puntura heltzea.
|
|
Ikas en burua Jean Haritschelhar zen, garrantzi handiko pertsona Ipar
|
Euskal
Herriko kultura bizitzan; izan ere, ardura hori izateaz gain, Baionako Euskal Erakustokiaren zuzendaria zen, Euskaltzaindiako buruordea eta Bordeleko Unibertsitateko irakaslea. Haren ospeak mila kudeaketa erraztu zituen jarduera ugari antolatzeko, baita UEUren sorreran ere.
|
|
Hirugarren puntuak Unibertsitatearen zeregina definitzen zuen, «gure herriko kultur bizitza guztia bere gain hartu eta dinamizatuko duen zerbait». Hori egia bihur zedin UEU saiatuko zen urtean zehar herrietan zabaltzen bere bitartekoak56 Laugarren puntua
|
Euskal
Herriko kultura indar guztientzako deia zen, Euskal Unibertsitatea beren gain hartzeko; eta, bide horretan, Kongresu bat egiteko premia azpimarratu zen agirian, talde horiek proiektua zehazteko. Bosgarren puntuak UEUren Kontseilua eratzea erabaki zuen.
|
|
Berriro ere, idazkaritzaren berrantolaketa planteatu zen bileran. Izan ere, UEUren koordinaziorako gunea, berez,
|
Euskal
Herriko kultura talde hauek osatzen zuten: Ikas, Euskaltzaindia, Jakin, Elhuyar, EKT eta Euskal Kultur Mintegiak.
|
|
Zenbait proposamen egin ziren: . Udako Euskal Herri Unibertsitatea?,?
|
Euskal
Herri Kultur Batzarrea?,. Euskal Herri Unibertsitatea?. Bozketa egin zen eta. Udako?
|
2004
|
|
Ez genuke aitortuko bere onetatik aterata dabilenik, baina, nolanahi ere, ez zaigu iruditu aldarte gozo gozoan ari denik: . Kultur aniztasuna da erabiltzen den beste kontzeptu bat, integrazio hitzarekin batera;
|
Euskal
Herriko kultur hizkuntzen arteko elkarbizitzarako eredu gisa plan teatzen da. Kontua da mestizaia horretan jatorriz bertakoa guztiz desagertzeko arrisku bizian jartzen dela (konturatu gabe?)?. 52
|
2005
|
|
Nazio Batuek onartu Gizonaren eskubideak Cassin ek idatziak dira. Bibliako ttuttutik edanetatik, bai eta
|
Euskal
Herriko kulturatik hazia zuen bere gogoa. Ez bakarrik giro orokor batean, baina haur denboran etxeko sehi zeukan ortzaiztar emazte haren gandik:
|
|
Honek, sortu eta berehala, 1878ko otsailean, Revista Euskara buletina atera zuen, Gasteizko Revista baino hilabete gutxi lehenago. Bi urtez hauek izan ziren
|
Euskal
Herriko kultur aldizkari bakarrak. Gasteizko eta Iruñeko argitalpenon arteko parekotasun eta desberdintasunak hurrengo ataletan landuko ditugu.
|
|
Eta horretan ezin esan Revista k bere helburua guztiz bete zuenik. Gasteizko aldian
|
Euskal
Herriko kultur aldizkari izaera mantendu bazuen, Madrilen euskal kolaborazio faltagatik, kultur aldizkari gero eta orokorragoa bihurtuz joan zen. Espainiar kolaboratzaileei euskal kolaboratzaileek lagatako hutsunea betetzen uztean, Herranek galbidean jarri zuen bere proiektuaren euskal izaera.
|
|
Aldizkari honetaz apenas inor arduratu den egundaino. Eta izan badu interesik
|
Euskal
Herriko kultur bizitza ulertzeko. 1876ko foru abolizio osteko giro euskaroan agertu zen, izenean bertan islatzen duenez.
|
2006
|
|
1808an, Baiona
|
Euskal
Herriko kultura konstituzionalen abiapuntua izan zen. Legez aukeratuak izan ziren euskal herrialdeetako ordezkariak Baionara joan ziren eta herrialde bakoitzeko konstituzio politikoen alde egin zuten, foru konstituzioaren alde.
|
|
Euskal kulturaren barruan ari garenontzat, baina, askozaz onena Berria da. Kazeta honek ematen digu
|
Euskal
Herriko kulturaren berri, nondik doan eta nora doan, egunero egunero. Zehazki eta ongi.
|
|
Egun honi esker eta urtero antolatzen diren antzeko beste ekimen batzuei esker, Ordiziak
|
Euskal
Herriko kulturaren eta gastronomiaren erreferentzia nagusietako bat izaten jarraitzen du. Eta hori horrela dela berresteko, euskal sukaldaritzaren harribitxi hau herriko plazan dastatatzeko aukera izan zuten ordiziarrek:
|
|
Saiakera honetan testuliburuek izan behar dituzten ezaugarriei buruz asmatu dezaket gehiago ala gutxiago, baina ez dago zalantzarik testulibururik gabe egitasmo hori ezinezkoa izango dela indarrean jartzea. Bestetik, testuliburu horien egileek, pedagogia eta didaktika gaietan adituak izateaz gainera, euskaraz idazten ondo jakin eta lekuan lekuko eta
|
Euskal
Herriko kulturaren ezaugarriak ondo ezagutu dituzte. Testuliburuak Euskal Curriculumean oinarritzen badira, Euskal Herrian bertan sortuak eta Euskal Herriko ikasleentzat egitea da bidezkoena.
|
2007
|
|
Horra
|
Euskal
Herriko kulturaren muina eta epaileen buruhausterik larriena; hizkuntza hori hil balezate, aldiz, euskalduna (bere hizkuntza ez den eta inoiz izango ez den) espainola desiratu eta espainolez mintzatuko litzatekeen gizon abstraktu bat litzateke. Kolonizatu bat bere hizkuntzaz mintzatzea berez da ekintza iraultzailea.
|
|
Azaldu dugunez, P. La, tte partaide eraginkorra izan zen Ipar
|
Euskal
Herriko kulturan 1920 hamarkadatik aurrera, aldizkarietan argitaratzeari eta elkarteetan parte hartzeari ekinez eta, garai hartako hainbat intelektual bezala, euskal ezaugarrien iraupenaren aldeko lanean parte hartuz.
|
|
|
Euskal
Herriko kulturaren transmisio zuzena eten egin da aspaldian. Bi estatutan eta hiru erkidegotan banaturik, gureganaino iristen den manipulatutakoelikadura hori ez gara batere kontrolatzen ari:
|
|
1.1.2
|
Euskal
Herriko kultur gaiak
|
|
|
Euskal
Herriko kultura bat eta bakarra bailitzan aritzea, hizkuntzalaritzasoila aski ez delakoan?, nahikeria izango litzateke, frogatu gabea, azientifikoa, alegia. Gainera, kultura, jakinduria, ezagutza, dinamikoa da, ezin baitamugimendurik gabeko gauza izan.
|
|
Bigarren pausoa, dauden gaiak antolatu, sailkatu eta
|
Euskal
Herriko kulturaren korpusa osatzea izango da.
|
|
|
Euskal
Herriko kultura hil edo biziko auzia dugu euskaldunok. Duela 100urte Sabino Aranak eta Arturo Campionek jarritako oinarriak gaurkotu behar dira.Berrikusi egin behar dugu gure kultura, tinkotu, egituratu, euskal nortasunaz bete, etorkizuneko gizakiarentzat erakargarria mantenduko badugu.
|
|
Lehenengo biek, goizeko bi klaseetan,
|
Euskal
Herriko kultur politika eta EuskalHerriko industria kulturalaren datuak eta azterketa azaldu ondoren, bagenuen noskizer aztertu arratsaldeko saioan.
|
|
Beraz,
|
Euskal
Herriko kulturaren bilketa egiteko, lan hori euskaraz egingoduen taldea biltzea da ezinbesteko lehen urratsa.
|
|
Kultura zer den zehaztu dugu lehenik eta behin; izan ere, kulturarenhainbat definizio erabili izan dira eta
|
Euskal
Herriko kulturaren ikuspegi etairudikapen ezberdina izango dugu oinarri gisa hartzen dugun definizioaren arabera.
|
|
Zentzu horretan,
|
Euskal
Herriko kultura bat izango dugu, nahiz eta era etaxede ezberdinez agertu; gazta, bere osagai guztiekin, hiru eratan aurkezteko prestadaitekeen bezala: xerratan jateko moztua era herritarrean, zatika aluminiozkoestalkietan emana, eta xehatutako gazta hautsa, makarroiak hautseztatzekomodukoa.
|
|
Kultura, genoma bezala, osagaiez egina dago, baina ez banaka edo edozeineratan harturik, egitura eta harreman zehaztu batzuetan baizik. Giza genomarenkasuan kromosomak deitzen dira eta
|
Euskal
Herriko kultura propioaren kasuan, eusko kultur gaiak deitzen ditut nik. Genomaren antzaz lagundurik asma ditzakegueuskal gaiak, bakoitza bere hamaika mila datuz osaturik, kromosomak bezalaxe, kate batean loturik.
|
|
|
Euskal
Herritik kultura europarrari zer eskain diezaiokegun aztertzekotan, aldiz, uste dut erantzun erraza dugula: euskal kultura bera eskaini behar diogueuropar kulturari.
|
|
Horrenbestez, EuskalHerriko kulturgintzaren zati edo alderdi bat euskal kultura bide da, ez dago biakidentifikatzerik. Euskal kultura
|
Euskal
Herriko kulturaren ontzian omen doa. Hauondo badabil, hori ere bai.
|
|
Praileaitzen Lagunak elkargoa Praileaitz I eta horren inguruari buruz egiten ari den defentsa jada aurrekari nabarmen bilakatu da gisa honetako gatazkak erabakitzeko, eta halaber da erreferente argia hemendik aurrera
|
Euskal
Herriko Kultur Ondarearen defentsa jardunak burutzeko. Gure ibilbidearen hasieran mamitutako ondorio zoriontsu bat izan zen kulturaren mundua bildu egin genuela, haitzuloaren defentsarako liburu bat publikatzeko asmoarekin harremanak abian jarriz.
|
2008
|
|
" Erramun Baxok oso pertsonaia aktiboa izan da Ipar
|
Euskal
Herriko kultur munduan.
|
|
Cenarrusa bere izena daraman euskal kultura babesteko elkarte bateko arduradun eta sortzailea da. Elkarte horrek
|
Euskal
Herriko kultura bultzatzen du Idahon eta Oregonen, ikerketak eginez eta hitzaldiak emanez.
|
|
Beude bada hemen hitz mitzen arteko kontsidero nahasiok, irakurleari gogoeta eta kritika eragiteko asmoz idatziak. Bukatzeko, hel bekizkio Jean Haritschelhar jaunari, Euskaltzaindiaren gidaritza hainbeste urtetan duintasun handiz eraman duenari, beti ere ipar eta hego
|
Euskal
herriaren kultur eta sen timenduen lotura nabarmentzen egin duen ahaleginagatik, ene goresmenak eta esker oneko goraintzirik bihotzetikoenak.
|
|
ortografia proiektuak, hiztegiak, gramatikak, operak, ikastetxeak, Akademia... Produktu eta erakunde hauek gizarteari mezu jakin bat transmititzeaz gain (hizkuntza eredu bat, eskolatze proposamen bat...),
|
Euskal
Herriko kultur bizitzan parte hartzen zuten gainerako botereguneekin eta eremuekin interaktuatu zuten. Izan ere, Azkuek sortutako erakunde askoren helburua, bere proiektuei autoritatea ematea zen, boterea lortzea.
|
|
Kalitate handiko turismoa egiteko bereziki diseinatutako tren horretatik" Espainia Berdea" ren ikuspegi panoramikoa lortzen da. Bidaiak, beraz, Galizia, Asturias, Kantabria eta
|
Euskal
Herriko kultur ondarea ezagutzea du helburu, eta, besteak beste, Santiago de Compostela, Ribadeo, Cudillero, Gijón, Oviedo, Llanes, Cangas de Onís, Picos y Lagos de Covadongedo, Santillana del Mar. Konpartimentu guztiak suitea, ezkontza ohea, edaritegia, idazmahaia, armairua eta sauna eta hidromasajea dira. Luxu horrek literen jatorrizko gelak ordezkatu ditu.
|
|
«Historiaren ikuspegi elitista batek ezabatu egiten du gure iraganetik langileen, errepublikazaleen edo herritarren testigantza oro», adierazi dute. Galiziako, Herrialde Katalanetako eta
|
Euskal
Herriko kulturen eta hizkuntzen alde eta haiek normalizatzearen alde egingo dutela jakinarazi dute.
|
|
Bai. Esaterako, bertsoak ezin dituzu ulertu euskaraz ez badakizu eta bertsoa
|
Euskal
Herriko kulturaren zati handi bat da. Sarrionandiak eta Laboak ere badute nik euskara ikastearen “erru” pixka bat.
|
|
|
Euskal
Herriko kulturak, eta euskarazko kulturak, sormen lanak, laguntza duinak behar dituzte. Benetako apustua egin.
|
|
Lan hau saritzeko bi arrazoi nagusi aipatu zituzten Joxemiel Bidador, Bixente Serrano Izko, Pilar Yoldi eta Jose Angel Irigarai epaimahaiko kideek atzo Iruñean. Ipar
|
Euskal
Herriko kulturaren azterketa ausart eta eraginkorra egitea, bata, eta saiakera akademikoa bainoago eztabaida eragile izatea, bestea.
|
|
Ipar
|
Euskal
Herriko kultur egoera aztertu du Lukuk Euskal kultura, saiakeran
|
|
Kezka sortzen duen gaia da beraz, baina ez bakarrik 2008ko hasiera honetan. 2005ean EKEk
|
Euskal
Herriko kultur ohiturei eta iritziei buruz egindako ikerketa sakona kaleratu zuen, Praktika kulturalak eta nortasun kolektiboak Euskal Herrian izenburupean.
|
|
Hizkuntzaz eta kulturaz hitz egiten ari garenez, ezin aipatu gabe utzi Bat soziolinguistika aldizkariaren 65 zenbakiaren dosierra"
|
Euskal
Herriko kulturak eta euskara" gaiari buruz izango dela. Aldizkari hori oso aberatsa da Euskal Herriko egoera soziolinguistikoa hobeto ulertzeko eta gai honen inguruan gogoeta sakonak bideratzeko, mundu mailan oso gutxi dira maiztasun eta sakontasun horretako soziolinguistika aldizkariak dituzten hizkuntzak.
|
2009
|
|
Orientabideren bat behar du euskal hiztunherriak inguruan duen kultur eta hizkuntza aniztasuna gestionatzeko. Uko egin behar ote dio
|
euskal
herrietan kulturaz eta hizkuntzaz hegemonikoa izateari, bizitza soziala hiztun herria bera ardatz izanik antolatzeari. Lurralderik gabeko aniztasun berdintzaile hori boterearen estrategia hutsa da, haren aldarria.
|
|
Iñara, Aitxus. Hilketa
|
euskal
herri kulturan: hilketa Azkue eta Barandiaranen ahozko ipuin eta ele zaharretan.
|
|
|
Euskal
Herriko kultur eragile nagusienen ekimena dira EITB Kultura Sariak eta laugarren edizio hau EITB Kultura saioaren 200 programarekin batera ospatzen da. EITB Kulturak lau denboraldi eman ditu musika, antzerkia, zinea, dantza, diseinua eta arkitektura munduetan murgilduz ETBko gauetan.
|
|
Saio bakoitzean, Nagore Aranburu aurkezleak gaia jorratzeko hainbat lekutara joko du: liburutegiak,
|
Euskal
Herriko kultur azpiegiturak. Eta astero izango dute elkarrizketaren bat gaiaren inguruan, ilustrazioei buruzko Manu Muniategiandikoetxearen iritzia eta gaia zinearekin lotzeko Andres Gostinen jakituria.
|
|
Kultura bihotzean izeneko erreportajea dakar ostiral honetan, gaueko 9etan, Bi Errepidean saioak.
|
Euskal
Herriko kultura maitatzen duen andaluziar bat eta Andaluziako kultura maitatzen duen arabar bat aurrez aurre jarriko dituzte. Duela 14 urte etorri zen Iruñera Huan Velez.
|
|
Azken 10 bat urtean, batez ere Aznar boterera iritsi ostean, espainiar nazionalismoa ez den nazionalismo oro deabrutzeko prozesua egokitu zaigu. Eta, ondorioz,
|
Euskal
Herriko kulturari eraso diote bortizki, hedabideak itxiz, musikarien aurka eginez... Orain jende mordoa utzi dute bozkatzeko aukerarik gabe, eta nire aukera ez izanagatik, demokraziaren aurkakoa iruditzen zait guztiz.
|
|
Deba herri kultur aniztuna bihurtuko da gaur. Sete Sois Sete Luas jaialdiaren bisitak bigarrenez elkartuko ditu Mediterraneo aldeko eta
|
Euskal
Herriko kulturak, tradizioa, herri musika eta bestelako emanaldiak batuz. Berebiziko emanaldia antolatu dute, eta honako talde hauek izango dira bertan:
|
|
Saio berrian, bestalde,
|
Euskal
Herriko kultur eta aisialdi zentroak erakutsi nahi dituzte, eta horretarako literaturarekin lotuko dituzte.
|
|
Bestalde, kantagintza hirietara iristean, kultur ekintza nagusiak egiten ziren espazio fisikoetan sartu ahal izan zen lehenengoz euskara ere, antzokietako kontzertuen bidez, adibidez?. Prozesu horren buruan, euskal kantari eta musika talde nagusiak aritu ahal izan ziren ordu arte
|
euskal
herri kulturaren zati bat baino agertua ez zen tokietan. Donostia euskarazko antzerki eta literaturaren gune nagusietako bat izan zen; Iruñean ere literatur mugimendu garrantzitsua izan zen, hainbat aldizkarik bultzatua; Bilbok, berriz, garrantzi gutxiago izan zuen.
|
|
Ni Lovainatik etorri berritan, euskarazko eskolak ematen ziren Seminarioan; baina konturatu nintzen belaunaldi berriak ez zeukala gure kultur prozesuari buruzko ezaupide handirik, eta belaunaldi zaharrek ere ez. Eta apaizgai batzuekin lanean hasi nintzen, batez ere XX. gizaldiko
|
Euskal
Herriko kultur mugimendua ikasten. Eta ez nuen aurkitu bide hoberik hauxe baino:
|
2010
|
|
...gure ama hizkuntzarekiko mespretxuzko jarrera bera zutela funtsean; ez naiz epaitzen ari, alor honetan jokabideak eta joerak punpa lasterrean epaitzeko jarreratxoa nagusitzen zaidala aitortzen dudan arren, gogoaren arkua beti tenkatuta, deskalifikazioen gezia edonora jaurtitzeko prest, hain bihurtu naiz eta hain bihurtu naute bizitzan egokitutako inguruabarrek euskarari buruzko gaietan sentibera?
|
Euskal
Herriko kultur balio nagusitzat dut euskara, ez ahaztu??; ez dut, ez, ama epaituko, orain ez bederen, nik ez baitakit amaren gurasoek alaba umetan estutu ote zuten, edo berezko estutasun bat ote zuen barruan, auskalo zer konplexuk edo beste zerk eraginda, ezinegon bat sortu ziona; gero, berak bere begiez ikusten zuèn mundu txikia, jaioterria?
|
|
Eta, proiektu gisa, Oinarri k Saioka ren iturri beretik edaten zuen: garapenaren pedagogia; haurraren indibidualizazioa eta sozializazioa bultzatzen zuen pedagogia;
|
Euskal
Herriko kulturan uztartzen zen pedagogia; eta proiektuetan oinarritutako metodologia globalizatua.
|
|
Era berean, Euskal Herria munduan ezagutzera emateko Eresoinka abesbatza() eta Euskadi futbol taldea() osatu ziren Jaurlaritzarensorospenarekin.
|
Euskal
Herriko kultur enbaxadak ziren hauek. Lehendakariarenhitzetan,
|
|
Bai, 1950eko irailaren 9an jarri zen Basilikarako lehen harria, eta hurrengo urtean joan nintzen Forura. Arantzazuko eraikuntza, 1950etik 1956rakoa,
|
Euskal
Herriko kulturaren barruan egin zen, nahiz eta horko artista batzuk ez diren euskaldunak, ezta Euskal Herriko semeak ere.
|
|
|
Euskal
Herriko kultur egoeraren diagnosia egiten saiatu ginen, hobetzeko
|
2011
|
|
|
Euskal
Herriko kulturak ere izango du mendeurren esanguratsurik aurten, Agosti Xaho, Lino Akesolo eta Gabriel Celayarenak, besteak beste. Xahoren jaiotzaren bigarren mendeurrena hainbat ekitaldirekin ospatzeko asmoa du Xahoren Adiskideen Elkarteak, baina oraindik ere zehaztu gabe dago ekitaldien egitaraua.
|
|
Eta horretarako Euskal Herriko tradizio eta kultura kontutan izan dute: " Auzolan
|
Euskal
Herriko kulturari, lanari eta historiari estuki lotuta sortu da" zenbait balore, auzolana, elkartasuna, berdintasuna edo Batzarretako demokrazia zuzena gure herriaren ezaugarri nagusia izan dira eta. auzolan.info web orrialdean eskuratu daiteke informazio gehiago edota izena eman. Polikiroldegi inguruan lo egiteko lekua prestatu dute, tailerrak ikastolan egingo dira eta batzarrak plaza inguruan.Afalostean, ostiral gauean Donostiako kantu jirakoek abestuko dute, larunbatean Saltokak eskainiko du saioa eta igandeko bazkariarekin emango diete amaiera topaketei.
|
|
Beste batzuetan, ordea, azaldu behar duzu zergatik den garrantzitsua, zergatik dugun kultura propioa... Etxeparek Katalunian egindako aurkezpenean ez du inongo arazorik izan, baina Madrilera eta New Yorkera joandakoan aztertu da gaia nola landu.Nazioarteak ezagutzen al ditu Kataluniako eta
|
Euskal
Herriko kulturak. Leku urruti eta handienetan, Espainiako kulturaren barruan non kokatzen diren azaldu behar da. Eta askotan, errazagoa da ezaguna den norbaiten irudia erabiltzea.
|
|
Pasa zen asteburuan Nabarralde saria jaso zenuen Ziordian (Nafarroa), besteak beste
|
Euskal
Herriko kulturan" erreferenteetako bat" zarelako, eta zure abestiak" ondare" bilakatu direlako. Zer izan da zuretzat saria jasotzea?
|
|
Ez ditugu aipatuko osorik euskaraz funtzionatzen ez zuten
|
Euskal
Herriko kultur elkarte eta erakundeak. Aranzadi Zientzia Elkartea, Eusko Ikaskuntza, Geronimo de Uztariz, eta abar?. Izan ere, horrelako elkarteek antolatutako ekitaldi eta argitaratutako lanetan euskarazko hitzaldi eta artikulu batzuk kaleratu arren, ekoizpen hori oso mugatua izan zen, eta sakabanatua zen heinean nahiko ikusezina.
|
|
|
Euskal
Herriko kultur elkartea
|
|
Goiko taulan (15 taulan) ikusten denez, kultur elkarteak bi motatan bereizi ditugu: alde batetik, euskal kultur elkarteak, eta bestetik,
|
Euskal
Herriko kultur elkarteak, hizkuntzaren aldetik izaera desberdinekoak iruditzen zaizkigulako. Gure konbentzioaren arabera, euskal kultur elkartea osorik euskaraz bizi eta funtzionatzen duena da.
|
|
Gure konbentzioaren arabera, euskal kultur elkartea osorik euskaraz bizi eta funtzionatzen duena da.
|
Euskal
Herriko kultur elkartea, berriz, erdaraz funtzionatzen duena, nahiz eta euskara ere elkartean onartutako hizkuntza izan eta kasuren batean elkarte baitako atal batzuek euskaraz ere funtzionatu dezaketen.
|
|
|
Euskal
Herriko kultur elkarteek argitaratu zuten aldizkari gehien, 20 guztira. Elkarte guztiek bokazio zientifikoa zuten eta beren aldizkariak elkartearen beraren ekintzetatik, jardunaldi, ikerketa eta abarretik?
|
|
Beraz, ikusten denez,
|
Euskal
Herriko kultur elkarteen aldizkarietan, euskarazko produkzioak gutxieneko presentzia izan zuen. Aldaketa kualitatibo nabaria, ordura arte euskarazko produkzioa gutxi izanik ere, aldizkari jakin batzuetan, normalean aldizkari elebakarretan bilduta baitzegoen (Jakin, Egan, Euskera, Elhuyar...).
|
|
Baina txanponaren alde biei erreparatu behar diegu.
|
Euskal
Herriko kultur elkarteek euskarazko produkzioa zuten arren, produkzio hori oso apala zen, beraiek ekoitzitako 20 aldizkarietan urteetan euskaraz 193 dokumentu argitaratu zirelako. Hau da, garai hartan aldizkarietan argitaratutako euskarazko produkzioaren% 6,65 Ikusten denez, Euskal Herrian errotutako goi mailako kultur elkarteen argitalpenetan, eta, oro har, seguru aski, elkarteen erakunde bizitzan, euskarak presentzia urria zuen.
|
|
Hau da, garai hartan aldizkarietan argitaratutako euskarazko produkzioaren% 6,65 Ikusten denez, Euskal Herrian errotutako goi mailako kultur elkarteen argitalpenetan, eta, oro har, seguru aski, elkarteen erakunde bizitzan, euskarak presentzia urria zuen. Beraz, euskararen sarrera
|
Euskal
Herriko kultur elkarteetan oso txikia zen. Horren atzean egon litezkeen arrazoiak ugariak dira eta ezagutzeko erakunde bakoitza banan banan aztertu genuke eta une honetan oinarrizko ezaugarri komunak eman ditzakegu bakarrik.
|
|
Horren atzean egon litezkeen arrazoiak ugariak dira eta ezagutzeko erakunde bakoitza banan banan aztertu genuke eta une honetan oinarrizko ezaugarri komunak eman ditzakegu bakarrik. Hala ere, garrantzitsua litzateke hori aztertzea, hobeto ulertzeko
|
Euskal
Herriko kultur elkarteek zergatik ez zuten goi mailarako euskarazko proiektu sendorik.
|
|
Aparteko aipamena merezi du Eusko Ikaskuntzak, 80ko hamarkadan
|
Euskal
Herriko kultur elkarteen artean aldizkari gehien sortu zuena izan zelako. Elkartea 1978 urtean berrantolatzen hasi zen, eta (jakintza) sailetan egituratu.
|
|
Sarrera hitzaldiak Udako Ikastaroak akademikotasunez janzteko sortu ziren, hein handiz Akademiak egiten zuena imitatuz. Kontuan izan behar da,
|
Euskal
Herriko kultura akademiko propio bakarra Euskaltzaindiak eskaintzen zuela, eta Euskaltzaindiak Udako Euskal Unibertsitatea babesten zuela. Agian, horregatik hasierako urteetan sarrera hitzaldiak emateko Euskaltzaindiko kideak aukeratu ziren (euskaltzain oso, urgazle edo euskaltzainburuorde edo euskaltzainburu ohiak) 401 Are gehiago, lehen sarrera hitzaldia antolatu zeneko urtean, alegia 1976an, Udako Ikastaroek bi aste irauten zutenez, tarteko igandean, UEUko kide ugari Maulera joan ziren, Jean Louis Davanten Euskaltzaindiko sarrera hitzaldira.
|
|
Dirudienez, berdintasuna iritsi da
|
Euskal
Herriko kulturara eta emakumeok ez gara konturatu: jada ez da beharrezkoa arte bildumatan emakumeak izatea, ezta desberdintasunari buruz hitz egiten duten erakusketak egitea.
|
2012
|
|
Beteta dator
|
Euskal
Herriko kultur agenda. Aurten ere musika jaialdi garrantzitsuak izango dira Euskal Herrian, BBK Live eta Azkena Rock direla tarteko.
|
|
Eskalatzaile eta mendizale askok bikaintasuna dela esango lukete. Mendia
|
Euskal
Herriko kulturaren parte da; gure paisairen edertasunak eta handitasunak horrela izatea betidanik utzi digute, eta askok horrela bizitzen dute daukagun altxorra, eta bizitza ematen die. Ez al da kultura gure herriaren eskubide bat?
|
|
Gai politikoak konpontzeko, soilik bitarteko demokratikoak eta baketsuak erabiltzea proposatzen du, indarkeriarik ez erabiltzea eta akordioak errespetatzea. (...) Akordio horretan protagonismo esklusiboa izango duten
|
Euskal
Herriko kultura politiko guztien artean bi alde nabarmendu daitezke: Euskal Herri independente bat aldarrikatzen dutenak eta besteak.
|
|
Bilketa eta analisi lan horri gehitzen zaio Urtekariaren bigarren zatia osatzen duen Euskal Kulturaren Aurkibidea:
|
Euskal
Herriko kultur jardueretan diharduten pertsonekin eta taldeekin harremanetan jartzeko gida praktikoa eskaini nahi izan dizugu aurten ere.
|
|
Gainera, panel informatiboak, material interaktiboa, argazkiak eta jokoak erabiltzen dituzte azalpenetarako. Sagardo Etxeak sagardoak
|
Euskal
Herriko kulturan duen garrantzia azpimarratzen du. Dastatze gunea ere bada museoan.
|
|
Modernizatzeko atzena beti, hierarkia sozialetan azkena: baserritarra, txiroa, analfabetoa, emakumea, zaharra... halakoengan babestu ziren, modernizazioa europa osoan hedatzen ari zela, herri kultura premodernoak (eta handik mundura jalgi zenean," globo osoan"). ez da euskaldunen kontua izan, ez soilik.
|
euskal
herri kulturak bezala, herri kultura guztiek eraldatu eta moldatu behar izan zuten; hitz batean, modernizatu behar izan zuten. Mintzairari dagokionez, herri kultura urbanizatu ahala, baserri mintzaira zatarrak eta landugabeak omen ziren horiek karga astunegia bilakatu ziren hiztunen bizkar okertuetan. harrezkero, jakintza molde berriarekin batera, hizkuntza molde berriak ezarri ziren. hitz egiteko modu berriak:
|
|
Baina Aranaren ekimena ez da sortzen euskaraz, ezta euskararentzat ere. Aranak Bizkaia du buruan, edo bestela esan, estatu liberalak eta industria gizarte modernoak hondatu behar zuten foru antolamendu instituzionala. horretan,
|
Euskal
herri kulturak bezala, herrikultura guztiek eraldatu eta moldatu behar izan zuten; hitz batean, modernizatu behar izan zuten.
|
|
" Euskal Herriko hizkuntza nazionala da", batzuentzat;" Euskadiko berezko hizkuntza", beste batzuentzat;" Euskadiko bigarren hizkuntza ofiziala", beste batzuentzat... Edozein kasutan, ezbairik gabe esan daiteke,
|
Euskal
Herriko kultur osagai eta adierazle nagusi eta garrantzitsuena dela euskara. Hura sustatzeko lanetan edo euskalgintzan diharduten erakundeei eta gizarte eragileei (alderdi politiko, sindikatu, elkarte eta abarrei) ere ekarpen polita egin diezaioke gure ikerketak.
|
|
Gutxienean, arraroa zen, literatur mundu arruntean ezezaguna; kasurik onenean, harribitxi bat, espezialistek berek ere sekula aztertu gabeko Borgesen bizitza pusketa bat. Zuhurki, hiru CD sorta banatzea erabaki nuen, eta, halatan, literaturari buruzko jakituria handia duen lagun batengana joan zen aurrenekoa; bigarrena,
|
Euskal
Herriko kultur erakunde ofizial batera; hirugarrena, Madrilen ordu hartan nuen argitaletxera.
|
|
Jakituria entziklopedikoa duen lagunak grabazio ederra zela esanez idatzi zidan, eta bazitekeela hitzaldiak ineditoak izatea;
|
Euskal
Herriko kultur erakunde ofizialak jaso izanaren adierazpenik ere ez zuen bidali; Madrileko editorea luzamendutan ibili zen? «begiratzen ari gara», «Argentinako gure lankideei galdetuko diegu»?, eta halako batean, «gero» dioenak «bego» dio, ahaztu egin zuen gaia.
|
|
Etnografia ondarea. Etnografia ondarea da
|
Euskal
Herriko kultura tradizionalaren agerbide diren ondasun materialen eta ez materialen multzoa.
|
|
|
Euskal
Herriko kultura soziala eta politikoa elkarri lotuta egon dira etamekanikoki zaila da banatzea. Euskal kultura sozialaren ezaugarrietako askokirudikapen politikoa izan dute prozesu historikoan, baina beste batzuek ez.
|
2013
|
|
Nafarroako Inauterietako ohiko dantza tradizionalak dantzatu eta Tolosako Inauterietako abestiren bat ere kantatu zuten. Pirritx eta Porrotx-en musikak ere izan zuen lekua festan eta haur guztiek ederki pasatu zuten.Zumabururi dagokionez,
|
Euskal
Herriko kultura izan zuen ardatz. Txikienak Galtzagorri bihurriz jantzita egin zuten dantzan eta helduxeagoek berriz, txulalai dantza ezberdinak egin zituzten.
|
|
Parte Zaharreko kaleetan barrena biak daude batera: jateko toki paregabeak eta
|
Euskal
Herriko kultura islatzen duten oroigarriak. Aizkolari irudiak, egurrez egindako armarri eta oroigarriak, eta baita zesta puntan jokatzeko xisterak ere, besteak beste.
|
|
Soldadu bat onddo prestatzen ari zen batez, aitzindariak ikusi zuen eta zortzi egunez zigortu. Saint Pierrek, ordea, azpimarratu zuen euskaldunek arras ongi bazekitela onddoak zer ziren, eta hori azpimarratuz,
|
Euskal
Herriko kulturari eta jakintzari erreferentzia egin zion. Hots, etxeko janaria eta ohitura ekarri zituen gogora.
|
|
Berriz ere ageri zen supazter xokoa, baina ez Zerbitzari k aipatu zuen bezala; oraingoan beste aldetik ikusten zen, supazterrean zirenek gerlan zeudenak gogoan zituztela eta horrek sortzen zuen pena adieraziz. Dena den,
|
Euskal
Herriko kulturan supazterrak zuen garrantzia nabari gelditu zen.
|
|
Euskal liburugintzak eta euskal literaturak azken urteotan izan duten gorakada nabarmena ukatu barik, komeni da azpimarratzea Sabin Etxeko erakusketaren inguruan plazaratu ziren erronketariko batzuek iraun dirautela gaur egun ere: euskararen lekua
|
Euskal
Herriko kulturan; aurreiritziak euskal kulturaren inguruan; argitaletxeen nahi eta ezinak36; aldizkarien egoera badaezpadakoa; irakurle kopuru urria. Durangoko Azokak baina, urtero, baikortasunerako zantzuak erakusten dizkigu.
|