2003
|
|
Etxeberri Sarakoak, Egiategik, Iztuetak eta Hiribarrenek zituzten proiektu historiografikoak aztertzean, honako ezaugarriak aurki daitezke. Batetik erdaraz sorturiko
|
euskal
diskurtso historikoekiko menpekotasuna. Etxeberri Sarakoaren lana, adibidez, Hego Euskal Herriko apologisten mito tubalisten eta kantabristen molde berekoa zen.
|
|
Eta beraz iraganaren gaineko kontakizunak euskaraz egitean ahoz lantzen ziren. Erdaraz idatziriko aurreneko historia lanek, ahozko
|
euskal
diskurtso historikoen lekukotasunak jaso dituzte. Adibidez, Lope Gartzia Salazarrek aipatzen duen Jaun Zuriaren legenda, ahozko herri tradizioan erroturiko istorio bat dela dirudi, eta itxura guztien arabera Goi Erdi Aroko gertaeren nolabaiteko oihartzunak jasotzen ditu.
|
2004
|
|
Ezin dugu geure izatearen giza esperientzia geure hizkuntzaren altzotik eraiki: idazle oriotarrak dotore asko dioskun legez, geure mundua irudikatzeko eta pentsatzeko behar dugun
|
euskal
diskurtsorik ezin dugu eraiki. Euskal hizkuntzaren sena darion iturria itxi egin zaigu, eta erdararen makulurik gabe ezin gara gizaki oso izan.
|
2006
|
|
«Euskal Konstituzioa» eta «Euskal autonomia». Biak
|
euskal
diskurtso politikoan ageriko dira urteetan barrena. Beraien ustez, ez zen nahikoa hala nolako moldaketa administratibo soila, berme politikorik jaso gabe.
|
2009
|
|
1970eko hamarralditik aurrera, politikak hiru erakarpen punturen inguruan grabitatu zuen Euskal Herrian. Batetik, ETAren inguruko orbitan zebiltzan talde eta kantautoreak; bestetik,
|
euskal
diskurtso identitarioa besarkatu arren borroka armatua arbuiatzen zutenak; eta, azkenik, gutxiespenez" txinatarrak" esaten zietenak (PCEren eta Estatuko alderdi maoisten hurbilekoak).
|
2012
|
|
|
Euskal
diskurtso ofizialean, eredu kooperatibistaren sinonimotzat hartzenda ekonomia soziala, baina aipatu behar da badirela bi kooperatibismomota, oso desberdinak direnak; bata, kooperatibismo sozialista, eta besteakooperatibismo neoliberala.
|
|
Constitución vascongada eta AutonomÃa vascongada. Etorkizunean,
|
euskal
diskurtso politikoan, biak erabiliko dira. Esparteroren erregentzian ikuspegi hori jadanik erabat baztertuta gelditu zen.
|
2014
|
|
Azkenean, Libek herri bizkaitarra kanpotarraren uztarritik askatu zuen (Arana, 1903).
|
Euskal
diskurtso abertzalea, beste erretorika tradizionalistak bezala, emakumezko irudi horiek lehenago izan zituen esanahi politikotik aldendu zen. Izanere, XIX. mendeko testuinguru guztiz modernoan, gizartearen zati handi batentzat, emakumezkotasunaren ikusmolde hori zahartuta zegoen.
|
2018
|
|
Burdinaren lehen agerpena, baina, XVII. mendekoa dugu, 1619ko Cancion en lengua vascongada o vizcayna sortan (Ulibarri, 2011). Hortaz, pentsatzekoa da ordura arteko
|
euskal
diskurtso poetikoaren subjektuak burdinaren irudiari itzuri egin ziola bere burua irudikatzeko orduan, XVII. mendetik aurrerakoarenak ez bezala. Hau da, cantar sailean bilduriko poema multzoan (zeintzuetatik asko Erdi Arokoak diren, itxura guztien arabera) oraindik ez da horren ageriko formazio diskurtsibo inperial hispaniarraren begiradaren eragina, burdinaren topikoaren erabileraz den bezainbatean behintzat.
|