2000
|
|
Mugimendu politiko hori XIX. mendeko azken hamarkadan eratu zen, haren doktrina, programa eta antolakuntza urte horietan finkatu ziren eta. Alderdiaren eragin soziala hazi egin zen harrezkeroztik, hauteskundeetan lortutako emaitzek hobera egin zuten hein berean; horren ondorioz,
|
Euskal
Herriaren gaur egungo historiaren osagai nagusietako bat izatera iritsi zen EAJ, erakunde garrantzitsu bilakatu baitzen Euskadiko errealitate soziopolitiko konplexuaren historian, ideologia, politika eta antolakuntza mailako formulazioetan islatu den bezala.
|
2002
|
|
Amaitzeko,
|
Euskal
Herrian gaur entzun daitezkeen irratien zerrenda eskaintzen da liburuaren amaieran, baita dialeko zein puntutan aurki daitezkeen ere. Baliagarria izan dadin espero dut, baita kuriositateak irakurlea entzule bihurtzera bultza dezan ere.
|
2003
|
|
Telesforo Monzonen kasua izan dugu ere gurean, aristokrata bat herriak liluratua. Alde horretatik uste dut Victor Hugok pozik ikusiko lukeela
|
Euskal
Herria gaur egun, borrokan, tradiziora kondenatu duten horiengandik ihesean, tradizioan hil eta ito nahi ez duela eta moderno izan nahian ari den Euskal Herria.
|
2004
|
|
monolitikoa, hain justu. Izatez,
|
Euskal
Herriaren gaur egungo izaera plurala balitz, pluraltasun horren agerpenak benetakoa izan luke, jakina, eguneroko bizimodu ekonomikoaren eta kulturalaren egitura eta jardunetan. Erdalduntasuna ez ezik, horrela, euskaltasunak ere bere eragina eta itzala isuri luke plurala omen den euskal gizarte horren gune hegemonikoetan.
|
|
Euskal prentsa sortzen, Jakin, 1995, 60 Iritzi bertsukoa da Martxelo Otamendi ere gai honetan: ?
|
Euskal
Herriak gaur egun proiektu bat aurrera atera nahi badu oso zaila izango du, baldin eta irizpide nagusiak, kezka nagusiak, eskubide baten urraketa zer den, herri baten eskubidea zer den erdal mentalitatea, jarduna eta inbertsioa duten komunikabideek markatzen badute. Herri honek, nire ustez, ez du aurrera aterako poiektu politiko bat, atzean ez badauka proiektu mediatiko sendorik?.
|
|
garaikidea),? 4 Aro Garaikidea()? eta? 5 Europa eta
|
Euskal
Herria gaur (1980ko hamarkada arte)?. Hauen baitan hainbat azpiatal bereizten ditu.
|
2006
|
|
Berehala, lan-taldea eratu zen curriculuma osatzeko xedez, Xabier Garagorri Euskal Herriko Ikastolen Konfederazioko aholkulariaren zuzendaritzapean.
|
Euskal
Herrian gaur egun indarrean dauden curriculumak aztertzea izan zuten lehenengo lana. Azterketa hark sen hutsez edonork dakiena utzi zuen agerian:
|
2008
|
|
Zaldieroaren kasuan... Goizero jendeari irribarre bat ateratzea
|
Euskal
Herrian gaur egun... Horrek merezi du, ez kantu bat, dozena bat disko!
|
2009
|
|
izena ematen zaion herrian zein den arrotzago, zein dagoen baztertuago, euskaldun elebakarra ala erdaldun elebakarra. Hizkuntzari dagokionez,
|
Euskal
Herrian gaur egun euskaldun elebakarra da benetako paria bakarra.
|
|
Krisi ekonomikoaren gordinena pasatu dela dio zenbaitek eta berdeguneak ikusten hasi dira han eta hemengo agintari politikoak; Obama langabezia EEBBetan %0, 1 jaitsi zela-eta pozik zen orain dela aste batzuk; Frantzia eta Alemania atzeralditik irten omen dira eta asteon jakin dugu Japon ere atzeralditik atera dela.Gurera etorrita, baina, krisiak datu gordinak ematen jarraitzen ditu, uztailean langabezia tasak gora egin zuen berriro ere Bizkaia eta Gipuzkoan. Hori horrela, Hego
|
Euskal
Herrian gaur egun dauden 154.000 langabe inguruk pozik hartu zuten Espainiako Gobernuak langabeentzat agindutako 420 euroko diru-laguntza. Horrelakoetan gertatzen den moduan, baina, hasiera batean izenburuarekin berarekin bakarrik geratzen gara guztiok:
|
2010
|
|
Udaberriko azken asteburuan ere musika izango da nagusi eta, beraz, ezin aipatu gabe utzi
|
Euskal
Herrian gaur, larunbata, izango diren zuzenekorik garrantzitsuenak:
|
|
O TEGI: . Sozialistek zioten beraiek onartzen zutela Euskal Herria zazpi herrialdez osatutako herria dela, kultura propioarekin eta abarrekin, baina guk onartu behar genuela
|
Euskal
Herria gaur egun nola egituratua dagoen. Egituratua, beraien ikuspegian, eta desegituratua, gurean.
|
|
|
Euskal
Herriaren gaur egungo egoeratik abiatuta, euskal herritarrek libre eta demokratikoki hautatuko duten edozein egituraketa posible egingo duen egoera batetara iristeko ibilbidearen inguruan.
|
|
Estatuek beren zapalkuntza tresneria guztia Herri egiten gaituzten zutoinen aurka erabiltzen jarraitzen dute.
|
Euskal
Herriari gaur jartzen zaizkion muga horiek guztiak altxa behar dira benetako egoera demokratiko bat eskuratu ahal izateko. Horiexek dira euskal herritarrok askatu behar ditugun menpekotasun kateak.
|
|
Onartezina da herri honek gaur egun sufritzen duen mendeko egoeraren jatorria berdinen arteko paktuaren ondorioz dela esatea. Gure artean ezkutuan gorde nahi den arren nazioarteko mundu akademikoan gauza jakina da
|
Euskal
Herriak gaur egun pairatzen duen zatiketa eta instituzio nazional propioen gabezia inbasio ekintza baten ondorioz dela. Agian, irailean egiteko asmoa den Euskal Herriko Historialarien I. Kongresua izan daiteke honetaz eztabaidatzeko foro aproposa.
|
2011
|
|
Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia artikulupean, arestian aipaturiko mintegian landutako ideiak biltzen dira (Hizkuntza ekologiari buruzko Diziplinarteko Mintegia, Andoain). han, bertaraturikoen artean sorturiko hausnarketak, kezkak eta nondik norakoaren berri ematen da. zenbaki monografiko honi amaiera emateko Soziolinguistika klusterrak euskal herriko unibertsitateko udako ikastaroetan Hizk... Lehenak, Jon Sarasuak Euskaldungoaren egungo beharrak eta hizkuntza ekologia izenburupean eginiko hitzaldiaren muina biltzen du, eta bigarrenak, Hizkuntza ekologiaren diskurtsoaren onurak eta zailtasunak izenburupean eginiko mahai ingurukoarena.
|
|
J. Inazio Marko, Belen Uranga – Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia
|
|
Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia – J. Inazio Marko, Belen Uranga guistikatik egoera horiek ulertzeko eta teorizatzeko leudeken ikuspegi kontrajarriak azpimarratu zituzten bertaratutako kideek.
|
|
"... nire ustez gauza askotan asmatu zuten, baina esaten baduzu bi irteera posible baino hiru irteera daudela A, B, A+ B, aukera berri bat zabaltzen da". kide horren esanetan, hori izan daiteke ahulezia bat, pentsamendu baten tradizioarekin haustea eskatzen duelako, baina baita ere indarJ. Inazio Marko, Belen Uranga – Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia gunea, etorkizuneko formula hibridoa izan daitekeela pentsatzeko aukera ematen duelako.
|
|
Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia – J. Inazio Marko, Belen Uranga
|
|
Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia – J. Inazio Marko, Belen Uranga
|
|
J. Inazio Marko, Belen Uranga – Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia
|
|
Hizkuntza ekologia
|
Euskal
Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia – J. Inazio Marko, Belen Uranga
|
|
Eta ez dago esan beharrik euskal izena ematen zaion herrian zein den arrotza, zein den arrotzago, zein dagoen baztertuago, euskaldun elebakarra ala erdaldun elebakarra. Hizkuntzari dagokionez,
|
Euskal
Herrian gaur egun euskaldun elebakarra da benetako paria bakarra?. Markos Zapiain, Talatik tiroka, Elkar, 2009, 131 or.
|
|
«Jarduera handiagoa ez bada, hala zioen 1929ko prentsa organoak, euskal gizarte ekintzako propagandistak urriak direlako da, altu eta argi esan beharra dago?.
|
Euskal
Herrian gaur egun jarduera osoa edo parte bat era kristauan gizarte ekintzari eskaintzen dioten pertsonak oso gutxi dira». Zuzendaritza postuetan jardun zutenek oso gutxitan zuten gailentasun intelektual edo politikoa; salbuespenen artean daude Errepublikan zehar aukeratutako zuzendari solidarioak (Robles Aranguiz tipografoa, Izaurieta abokatua eta Heliodoro de la Torre Solidaridad de Empleados Vascos en fundatzailea, eta ondoren, Jose Antonio Agirreren Gobernuan Ogasun Sailburua izan zena) eta apaiz batzuk (Policarpo Larrañaga, Santi Onaindia eta José de Ariztimuño, «Aitzol»).
|
|
Hamarkadetan gure herriak sufritzen eta salatu duen ukazio eta inposaketa bere gordintasunean azaleratzen du gaur inposatua izan zaigun jai egunak. Ospakizun honek ez du zer ikusirik
|
Euskal
Herriak gaur bizi duen eszenatoki politikoaren. Gaurko ospakizunarekin inoiz baino argiago geratzen da batzuk atzera begira jarraitzen duten bitartean, Euskal Herriko jendartearen gehiengoa etorkizunari begira dagoela, ilusioz eta itxaropentsu.
|
|
|
Euskal
Herria gaur
|
|
|
Euskal
Herria gaur berebaitaratuegi ikusten dut. Eta hori nik uste dut neurri batean nazionalismoaren errua izan dela, beti zilborrari begira bizitze hori.
|
|
Beraz, nik ez dut uste gazteria monolitikoa denik, ez orain eta lehen ere hala zenik. Esaten da," gazteriak eskatzen ditu..."; gazteria
|
Euskal
Herrian gaur egun oso plurala da formazioz eta irizpide politikoz eta sentsibilitatez eta kulturaz eta taxuz eta menez oso desberdina da eta bakoitza bakoitza da. Ez dago esaterik gazteriak orokorki eta blokean horrelako pauta batzuk dituela.
|
2012
|
|
Mesedez, politika «elitista» egiteari utzi, herrira jaitsi, eta, behingoz bada ere, apurtxo bat busti.
|
Euskal
Herriaren gaur egungo larrialdi egoera honi buelta emateko, herria errebelatu behar da. Herriaren presioari, masen mugimenduari eta desobedientziari ekinez aldaketak etorriko dira.
|
|
Horraino
|
Euskal
Herrian gaur egun bizi den karniboro dozena. Baina baliteke laster hamahirugarrena kontatu behar izatea.
|
|
Gehienbat, eztabaidarako kontzeptua da oraindik gaur egun etamataza diskurtsibo honen hari asko, hain zuzen ere, orain dela 50 bat urte abiatzendiren zenbait prozesutan hasten dira.
|
Euskal
Herriak gaur duen esanahi politiko zeinkulturala pasa den mendeko 60 hamarkadatik hedatzen den prozesu politiko, sozialeta kultural zehatz batean du abiapuntua eta funtsean ikertu nahi duguna zera da, prozesuarekin batera jaiotzen den estetika musikal berri batek nola islatzen bainaaldi berean (bir) sortzen laguntzen duen etnoidentitate berritu baten agerpena.
|
|
Gehienbat, eztabaidarako kontzeptua da oraindik gaur egun etamataza diskurtsibo honen hari asko, hain zuzen ere, orain dela 50 bat urte abiatzendiren zenbait prozesutan hasten dira.
|
Euskal
Herriak gaur duen esanahi politiko zeinkulturala pasa den mendeko 60 hamarkadatik hedatzen den prozesu politiko, sozialeta kultural zehatz batean du abiapuntua eta funtsean ikertu nahi duguna zera da, prozesuarekin batera jaiotzen den estetika musikal berri batek nola islatzen bainaaldi berean (bir) sortzen laguntzen duen etnoidentitate berritu baten agerpena.
|
2013
|
|
a)" Animaleak" testuan dioen moduan tratatzen al ditugu etxe abereak
|
Euskal
Herrian gaur egun. Erantzuna arrazoitzeko, entzun taldekideen azalpenak eta jaso oharrak.
|
2016
|
|
Gaur arte eraman den antzerki lanari begirada orokorra botatzea, tresna teorikoak baliatzea, gaur egungo lanaren ulertzeko eta norabideak jorratzeko nahikeria heldu zen. Nolako sustraiak dauden gaurko antzerkigintzaren oinarrian aztertu gabe nola ulertu
|
Euskal
Herrian gaur egun hain bizia den artea. Nola interpretatu inguru mugatu batean horrelako dinamika?
|
2017
|
|
nazional hegemonikoak, aldiz, euskalduntasun nazionala hezurmamituko luke. Esan gabe doa
|
Euskal
Herrian gaur egun nagusi diren gizarte kulturak espainola eta frantsesa direla.
|
|
Alderantziz, berriz, ez da beste horrenbeste gertatu: . Iruditzen zait
|
Euskal
Herrian gaur egun. Josu Amezaga zaigu mintzo?, euskararen ezagutza mailaren hazkundearen ondorioz, jende askorentzat euskara dakiten hizkuntza bat dela, baina nahiko instrumentala; euskaldunekin hitz egiteko hizkuntza, baina ez nortasuna ematen dien hizkuntza. [?] Hau da, euskaldunak dira euskaradunak direlako, baina ez nortasunaren aldetik? 141.
|
|
" Odolak su gabe diraki".
|
Euskal
Herriak gaur arte ezagutu duen egoera politikoa zaiku hor aurkeztua, zehazkiago errateko, euskal erakunde armatuak ukan duen bilakaeraren kritika zorrotza
|
2020
|
|
|
Euskal
Herria gaur kontzientziaren ospitale bat da. Gehienok erdi puskak gara:
|
|
|
Euskal
Herria gaur kontzientziaren ospitale bat da. Gehienok erdi puskak gara:
|
2021
|
|
Bertsolaritza da abiapuntua eta aitzakia beste gai batzuez hitz egiteko. Gai horiek unibertsalak dira, edo behintzat
|
Euskal
Herrian gaur egungo egoeran nahiko pertinenteak dira.
|
|
BHri heldu aurretik, has gaitezen aurreko etapatan literaturaren didaktika nola lantzen den aztertzen, labur bada ere, horrek goragoko etapetan gertatzen dena ulertzeko gako zenbait eskainiko digulako. Izan ere, GE3 ren iritziz, Hego
|
Euskal
Herrian gaur egungo literaturaren irakaskuntza asko aldatzen da hezkuntza etapa batetik bestera, ikastetxe batetik bestera eta irakasle batetik bestera.
|
|
Klima aldaketa izango da Faktoria ren lan ildoetako bat irrati urte berrian,
|
Euskal
Herrian gaur egun duen eragina aztertuko dute adituen eskutik, eta eragin hori nabaritzen duten lekuetatik bertatik egingo dute. Atal berriak ere izango dituzte:
|
|
Gatazka ezin da aurkakotasunak areagotuz konpondu. Irtenbide egonkor eta arrazoizko bat bilatzean,
|
Euskal
Herriari gaur egun ezartzen zaizkion mugak kendu zaizkio".
|
|
Estatuek beren zapalkuntza tresneria guztia Herri egiten gaituzten zutoinen aurka erabiltzen jarraitzen dute.
|
Euskal
Herriari gaur jartzen zaizkion muga horiek guztiak altxa behar dira benetako egoera demokratiko bat eskuratu ahal izateko. Horiexek dira euskal herritarrok askatu behar ditugun menpekotasun kateak.
|
2022
|
|
Ernaik adierazpen bat zabaldu du sare sozialetan. "
|
Euskal
Herriak gaur ez du ezer ospatzeko, duela berrogeita lau urte herri honek egin zuen bezala, gazteok ez dugu espainiar Konstituzioa onartzen" adierazi dute, gogoratuz Konstituzioari buruz erreferendumean Euskal Herrian abstentzioa nagusitu zela," herri honek Konstituzioak suposatzen zuen iruzurra ulertu eta ez zuela baieztatu". Sortuk ere adierazi du" 78ko erregimena herrien kaiola" dela.
|
|
Hego
|
Euskal
Herrian gaur bertan sartu dira indarrean tenperaturak eta argiztapena mugatzeko neurriak. Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako «sektore guztiei» eragingo diela azpimarratu du Arantxa Tapia Ekonomiaren Garapen, Jasangarritasun eta Ingurumeneko sailburuak, Radio Euskadi-n eskainitako elkarrizketa batean.
|
|
horren adibide da epealdian hiriguneek eta bitarteko hiriguneek izan duten biztanle kopuruaren gorakada. Horiek horrela,
|
Euskal
Herriak gaur egun 3.196.594 biztanle ditu, eta horietatik %82, 6 hirigunean eta bitarteko hiriguneetan bizi dira. Halaber, hiriguneek gainerako eskualdeetako herritarrak mobilizatzen dituzte, harik era hiriguneen eragin eremu gotorrak egituratzeraino.
|
2023
|
|
Eliza katolikoaren testuinguruan sexu abusuak jasan dituzten emakumeak ere badira, eta uste den baino gehiago, datuetan maiz ezkutuan geratzen badira ere.
|
Euskal
Herrian gaur arte ezagutu diren 177 biktimetatik, ez da eman batzuen sexuaren berri, kongregazioek eta elizbarrutiek ez dituztelako xehetasunak aurkeztu batzuetan; biktima kopuru orokor bat eman izan dute zenbaitetan, besterik zehaztu gabe. Biktimaren sexua jakina den kasuak soilik aintzat hartuta, eta BERRIAren datuen arabera, %12 dira sexu abusuren bat jasan duten andrazkoak.
|
|
Zer esan nahi du horrek, baina? Galdera horri tiraka,
|
Euskal
Herrian gaur egun egiten diren musika festibalen oholtza gainekoak eta azpikoak, esloganetako leloak eta promotoreen bulegoetako asmoak arakatu ditu Jon Urzelaik Susa argitaletxearekin plazaratu berri duen saiakera mamitsuan.
|
|
Dena den, Espainiako Auzitegi Nazioanalak" euskal presoen etorkizunari buruz hartzen dituen erabaki arbitrarioen gatibu" izaten jarraitzen dutela salatu du taldeak: "
|
Euskal
Herriak gaur egun bizi duen errealitatetik urrun, eta etxerako bidea blokeatzeko asmoz, iragan denbora batean zaharkitutako erabakiak errepikatzen tematuta".
|
|
|
Euskal
Herrian gaur gaurkoz ez dago Katalunia dagoen murgiltze eredu orokortua. Haatik, Frantzian eta Espainian XIX. mendean ezarri ziren hezkuntza ereduen oinarriak daude indarrean, hau da, uniformetasuna eta zentraltasuna bideratzen dituen hezkuntza sistema dago oraindik ere sustraiturik; euskara erdigunean jartzen ez duen hezkuntza eta hizkuntza eredua.
|