Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.043

2000
‎Batasuna abian jartzen den momentutik hor eskaintza bat dago, bai indibidualki zein kolektiboki. Ezker anitza bildu nahi dugu, elkarrekiko errespetuan biziko dena eta helburu argi batekin, euskal nazioa ezkerretik eraikitzearena
‎LEHENIK ETA BEHIN, UAk jorratutako bideari jarraituz, euskal nazio eraikuntzaren egitasmoaren desatxikimendua garbiki planteatzen du eta horretarako euskal nortasunaren indar soziala ukatzen dute (Arabako gehiengo zabal batek bere burua euskal hiritartzat jotzen badu ere, eta irakaskuntzan, euskaldun ereduak aukeratuenak izan arren), abertzaletasunaren indarra gutxietsiz (arabar hautesleen %40k indar abertzaleen hautua egiten du) eta Arabako eskualdeen err...
‎Liburuaren sarreran azaldu den legez, Euskal Herriko hedabideek euskal nazio nortasunean nola eragiten duten aztertzea da gure helburu orokorra, bai eta norabidebaterantz edo besterantz jotzeko ager daitezkeen eragileen inguruko gogoeta egitea ere.Galdera hauei erantzuten hasteko, hedabideek islatzen eta, aldi berean, birsortzen dituzten erreferentzia eremuak ditugu jopuntuan. Prentsa idatziaren eta bertoko telebistaren (ETBren) edukien analisien bitartez horixe azaleratu nahi genuke (alde batera utzidugu irratia, irrati emisoreen aniztasunak izugarri handituko bailuke azterketa enpirikoa).
‎Hedabideetan argitaratutako eguraldi mapei kasu eginda, euskal nazioaren nortasunaren zehaztasun publiko eta sozializatu komunik ez dago: eguraldi mapei begiraturik, Euskal Herri forma anitza eta anbiguoa aurkitzen dugu.
‎Hedabideetako jardunean, beren eguraldi mapetan ikus daitekeenez, zenbat burupolitiko, hainbat aburu grafiko daude. Hala eta guztiz ere, euskal nazioa eraikitzeko, bakar batzuek baino ez dute laguntzen; besteek, ozenki esan daiteke beldurrik gabe, gaur egungo estatuen aldeko militantzia estuan jarduten dute euskal nazioaren izatelinguistikoa eta kulturala ahaztuz eta ukatuz.
‎Hedabideetako jardunean, beren eguraldi mapetan ikus daitekeenez, zenbat burupolitiko, hainbat aburu grafiko daude. Hala eta guztiz ere, euskal nazioa eraikitzeko, bakar batzuek baino ez dute laguntzen; besteek, ozenki esan daiteke beldurrik gabe, gaur egungo estatuen aldeko militantzia estuan jarduten dute euskal nazioaren izatelinguistikoa eta kulturala ahaztuz eta ukatuz.
‎Ezin, bada, euskal nazioarentzat hain garrantzitsua den gaia ukitu Iparraldeko ahotsen bat entzun gabe. Baina Abertzaleen Batasuna autodeterminazioaren ingurukobarne eztabaidaren erdi erdian aurkitu genuen!
‎Erkidego Autonomoan, berriz, bai Legebiltzarra eta bai Gobernua Erkidegoko populazioaren zati batek onartu zituen beregaraian. Ba, gure ustez, autodeterminazio eskubidearen lorpenean eta aplikazioan, Eusko Legebiltzarrak eta Euskal Gobernuak zeresan handia izan lukete.Eusko Legebiltzarrean dagoen abertzaleen gehiengoak ados jarri luke, gauregun onartuta dagoen erakunde horrek aberrigintzan eta euskal nazioan sakontzenlagunduko duten legeak egin ditzan. Eta Nafarroako Legebiltzarrari dagokionez, beste gehiengo abertzale bat posible balitz, bere garaian egin zen kooperazio organoa egin litzateke.
‎Balizko historiahorretan den dena legoke jadanik: euskal nazioa, euskal estatua, zuzenbide propioa.historia, jarraitu beharreko eredu bihurtu da. Uste horren arabera, ez da berria pentsatubehar, zaharrari jarraitu eta hartan inspiratu baizik; bertatik legitimitate historikoa etasoziala ateratzea, ez zaigu besterik gelditzen.
‎beste guztien gainetik askapen nazionala helburutzat hartzea. Batetik ETAk1967an bi helburu hartzen zituela, hots, klase askapena eta euskal nazioaren askapena, eta horretarako marxismoan oinarritzen zela ikusirik, eta, bestetik, marxismoa Europangainbehera zetorrela oharturik, nahiz eta garai hartako Euskal Herrian modakopentsaera zen, ETA uztea erabaki zuen. Txillar ezkerrekoa izan da, baina ez marxista; eta asmatu egin zuen, nahiz eta 1967an ia bakarrik gelditu eta bazter tua izan zen.
‎Kanpo protagonismoaren azken xedea hauxe izan zen: nazionalismoak berak nazioarteko onarpena eskuratzea, mugimendu politiko bezala, etorkizunean euskal nazioaren nazioarteko onarpena lortzeko asmoz.
2001
‎Akats handia da duela hogei urtetik hona euskal nazio arazoa arazo demokratiko gisa planteatu izana. Nazio arazoa klase arazo bat da eta klase arazo bezala planteatu litzateke.
‎Euskal literatur esparrua Obabakoaken sariztatze eta nazioarteratzeak nolabait fundaturik utzi duela iradoki dugu, eta esan daiteke maila politikoan ereerdipurdiko fundazioa izan duela euskal nazioak, autonomia estatutua erdiestearekin batera. Beraz, nola esplikatu euskarazko literatur ekoizpenaren errealismonazionalista berretsia?
‎irakurtzekoak dira zentzuhonetan). Beraren ikuspegia ere, euskal nazioaren arazoaz adibidez, irekia daezbairik gabe: pluraltasunaren alde mintzatzen entzungo diogu (ik.
‎1975ean zatituak, elkarte berri batean taldekatu ziren, Alfabetatze Euskalduntze Koordinakundean (AEK), eta 1977tik aurrera euskal nazio proiektu batenbeharra planteatu zuten alfabetatze eta euskalduntzearen eremu espezifikoan.
‎Nik dakidala, hori baieztatzeko erabili ohi duten froga bakarra zera da, testuliburu batzuetan Arana Goiriagertzen dela. Eta pertsonaia ren ondoan, haren iritziak eta teoriak arrazaz, euskal nazioaz... Agerpen hutsa da, inolako baloraziorik gabe.
‎Hiz kuntza ren alde politikoa bi mugen artean kokatua dago. Batzuentzat euskara euskal nazioaren izaerarenfroga da, edo beste era batez esanda, bere arima. Beste batzuentzat etsaia da, Euskal Herria deitzen dioten hori gorpuzten duelako.
‎–Anaiak gara –zioen– Konfiantza ematen baldin badiguzue, salbatuko zaituztegu eta futxo, harri berdinarekin kolpeka aldi berean euskara ere salbatuko dizuegu. Euskal nazio bat duinki eraikitzea lortuko dugunean klase borrokaz axolatuko gara; bizkitartean goazen eskuz esku langileak, laborariak, nagusiak eta gure herriak kudeatzen dituzten euskaldun zintzoak. Marsianoen marxismoa eta Lenin lenifikantea beude hemendik urrun!
‎Eta zer diozu klase borrokaz? Euskalduntasuna ederki gerizatzen duen Gasnarik eta artzainik gabe eraiki nahi ahal duzu etzidamuko lurraldeak oro mistika berdinaren ardatzean bilduko dituen euskal nazioa. Zertarako ez dugu jagoitik gasnaren azaletan mintzatuz preseski euskal nazio horren forma juridikoaz hitz egiten?
‎Euskalduntasuna ederki gerizatzen duen Gasnarik eta artzainik gabe eraiki nahi ahal duzu etzidamuko lurraldeak oro mistika berdinaren ardatzean bilduko dituen euskal nazioa? Zertarako ez dugu jagoitik gasnaren azaletan mintzatuz preseski euskal nazio horren forma juridikoaz hitz egiten. Zu ikusi eta nago ez duenez oligarkia militar burgesak kudeatu estatu egitura ukanen?
2002
‎Galdera ez da hori, beste hau baizik: nola definitu daiteke euskal nazioa eta honen arabera nola osatu daiteke euskal nazioa?
‎Galdera ez da hori, beste hau baizik: nola definitu daiteke euskal nazioa eta honen arabera nola osatu daiteke euskal nazioa?
‎Bere hirugarren puntuan zera dio agiri honek: " ETAk oztopo egiten diola euskal nazio eraikuntzari. Bere atentatuek ez dute giza eskubiderik eta hiritarren borondaterik errespetatzen.
‎Badago joera bat, mugimendu batzuk ere, Nafarroako Erresuma erreferentzia politiko bezala hartzeko, euskal nazioaren eraikuntza beste oinarri batzuen gainean proposatzeko.
Euskal nazio berri bat eraikitzeko eginahalak huts egin duela eta izan daiteke Nafarroaren erresuma historikoa hartu eta hartan oinarrituz lortzeko saio bat. Baina arazoa da gaur eta hemen herritarrek zer nahi duten.
‎Euskal Herriaren historiarenbaitan, diskurtso nazional ugari bereizten ditugu, eta, beraz, historialariarentzat ezindaiteke bat bakarra izan benetakoa. Adibidez, geurean, euskaldunok diskurtsonazional desberdinen sortzaile izan gara, euskal nazioarenak, espainolarenak edofrantziar nazioarenak. Zein ote da jatorrena?
‎Galdera hori, nire ustez, lekuz kanpodago zientzia historikoen baitan, gizarte modernoan jatortasunaren diskurtsoarenikuspegia baztertzailea delako. Egia da, euskal nazioaren ikuspegia, espainiar nazioaren zati edo bazter modura gerta daitekeela; edo, alderantziz, espainiar nazioaren kide edo aurkari, esklusio ikuspegiz. Beraz, badaude diskurtso nazionalakeuskaltzaleak direnak, eta beste batzuen partaide subsidiario soil bihurtu direnak, espainiar, frantziar edo europar ikuspegien baitan.
‎Bestalde, argi dago berriztapen epistemologikoak eta diskurtsiboak gertatudirela Euskal Herriko historia lantzeko eran; eta azken 20 urteotan asko, ondo etasakon landu da euskal historia. Baina, oro har, azken urteotan, euskal historiaegitean euskal subjektua nabarmenago asmatu dela esango nuke; nahiz eta EuskalHerrian lantzen den diskurtso historiografikorik aintzat hartu gabe egin den hori.XVII. mendean Oihenartek indartu zuen Vasconiaren ikuspegia; XIX. mendehasieran J. A. Zamakolak ere euskal nazio edo komunitateen historia landu zuen, gizartea abiapuntutzat harturik; eta XX. mendean Arturo Campion (idazlea), Karmelo Etxegarai(, euskal kronista?), Bonifacio Etxegarai (abokatua), Th. Lefebvre (geografoa) eta J. Caro Baroja (historialari soziala) autoreen lanak dira obra orokoreta berritzaile nagusiak historiografiaren arloan.
‎Unibertsitateak izan behar lukeen nazio izaeraren ikuspuntutik, nire iritziz, garrantzitsua izango litzateke Euskal Herrian diren unibertsitate guneak sistema baten partaide izatea. Batetik, euskal nazioaren erakundetzeari begira, osagai garrantzitsua izango litzateke partaidetza hori. Bestetik, tresna egokia izango litzateke euskal herritar eta euskal gizartearen kultur nortasuna indartzeko.
2003
‎Euskaldun karlistekin dago Xaho, haren ustez euskal nazioaren honetan ari direlako. Eta horretan basaburutarraren «patriotismo suharra» txalotzen du Antoine d' Abbadie jakintsunak.
‎J. M. S. Beren buruak aberriz euskotarrak direneko auto aitorpena, estatu bezala osatuko litzatekeen euskal nazioaren subiranotasuna baino lehenagokoa da. Aberri bezala bizi dena estatu bezala garatzea, bidezko aukeretako bat da, baina ez da derrigorrezkoa, batik bat «plurinazionalak» diren gizarteetan.
‎Euskal Herriko egoerari dagokionez, berrikuntzak, gure ustetan, bat bainogehiago dira. Batetik, nazioarteko elkartasun erakundeen egiteko moduak zeingizarte mugimenduek euskal nazio auziaren inguruan erabiltzen duten diskurtsoaeraberritu dituen diskurtso global bati hasiera eman diola.
‎Al de batera utziko dugu garaiko egoera politikoaren deskripzioa, nahiz eta, ezinbestean, UEUren bilakaeran eragina izan zuen. UEUko kideen aniztasunak, bere zereginetarako euskal sektore gehienekin kontatu beharrak eta lerrokatze politiko esplizituen faltak, talde moduan, garaiko borroka guneetatik urrundu zuen UEU, nahiz eta askok Euskal Nazio Askapen Mugimenduarekin identifikatu aztertzen ari garen erakundea. Beharrezkoa da, bide honetan, zera gogoraraztea:
‎ETAk ekarritako berrikuntzen artean, gure harirako, oso garrantzitsua dugun puntu bat zegoen: euskarak zein toki bete behar ote zuen euskal nazioaren definizioan. Batez ere,. mendetik aurrera, euskal kulturaren munduan ezaguna izan da euskararen aldeko pentsalarien presentzia, baina Sabino Aranak euskal aberriaren definizioa egin zuenean eta, nabarmen, bere praktika politikoan, euskara bigarren mailan geratu zen.
‎Gerraondoan Andima Ibiñagabeitia eta Jokin Zaitegi, Euzko Gogoa aldizkariaren bultzatzaileak, izan ziren iritzi horren lekuko ezagunenak. Belaunaldi berriek, ordea, euskara euskal nazioaren erdigunean kokatu zuten eta hizkuntzan finkatu zuten naziotasuna. Ideia horrek oihartzun zabala izan zuen 1964tik aurrera bezpizten edota sortzen ari ziren elkarte euskaltzaleetan.
‎" es indudable, y todo el mundo lo sabe, que allà donde se pierde el uso del Euskera, se gana en inmoralidad; y que la blasfemia, el carà ¡ cter irreligioso y las costumbres inmorales y criminales del invasor maketo se hacen campo en Bizkaya en razón directa de las conquistas que realiza el idioma castellano". Hizkun  tza, arraza eta ohituren gaiztotze horri aurre egiteko, eta erlijioa eta euskaldunen berezko izaera garbia ondo gorde ahal izateko, behar beharrezkoa izango da independentzia lortzea.  Independentzia ez da, horrela, euskal nazioko kideek duten eskubide bat, euskaldun guztiek Aberriaren sortzaileari, Jainkoari, zor dioten betebehar moral eta erlijiosoa baizik: "  ¿ Hay otra causa tan noble y santa como la nuestra?
‎Edo lau? Euskal Nazioa barik, Nazio Batuak izango dira gureak!
2004
‎Printzipioz, abertzaleak dira euskal nazioa eraikitzeko prest daudenak…
‎Eusko nazioa ezin da eraiki euskal abertzaleen artean soilik. Euskal nazio zibikoan hiritar guztiek leku izan behar dute, eta, hain zuzen ere, horretan datza gure berezitasuna: hiritar guztiak nazioko kide izatean.
‎Gatazkaren arazoari heldu aurretik, euskal nazioaren ezagutu beharra ikusten dute sektore horiek.
Euskal nazio zibikoa eraikitzeko lanean, konstituzionalistak nahiz ezker abertzalea normalizazio prozesu batean sartzeko hurbil ala urrun ikusten dituzu?
‎Nondik begiratzen den. Euskal nazioaren eraikuntza emango bada ezin izango dugu ez alde bat ez bestea kanpoan utzi. Konponbide politikoa lortzen saiatu behar dugu denon artean.
‎Ezer baino lehen EAJrentzat gakoa euskal nazioaren ezagutza juridiko politikoa lortzea da. Gako horren bila joan behar badugu.
‎Bagenekien guk Perez Iglesias jauna egokiro euskaltzalea dela esan daitekeena. Eta" euskal nazioaren erakundetzean" benetako Euskal Unibertsitatea funtsezkotzat daukan pertsona bati buruz, abertzalea dela esan daiteke eta esan behar da.
‎Euskarari zenion atxikimendua eta zeure ontasuna tarteko, erbesteko gobernu bateko lehendakariorde izan ondoren ere, zalantza izpirik gabe onartu zenigun klandestinitateaz geroztiko lehenbizikoan euskaren saila zuzentzea. Bagenekien, eta zeuk inork baino hobeto, euskarak zer balio zuen euskal nazioak biziraupen propioa izan zezan. Zeure etsaiek dakiten bezalaxe, bestalde, Euskal Herrian bertan, autogorrotozko manifestazio erdeinagarri batean, jipoitzen dutenean!
‎Paulo Agirrebaltzategiren irizkide gara hizkuntzaren zereginetan mezuaren funtzioa barneratzen duenean.: . A pesar de todo, casi siempre me he resistido en mis escritos a pasar a su lengua. Euskaldunon Egunkaria itxitakoan artikulua erdaraz idatzi izanaren arrazoiak ematen ari zaigu hemen?, considerando con McLuhan, que el medio es el mensaje?. 32 Euskara Euskal Herriaren muina eta gunea baldin bada, euskara bera baldin bada euskal nazio arazoaren gako nagusia, zer baitetaz mintzo gara. Zer horretan datza euskararen mezu dimentsioa.
‎zertan datza hizkuntzaren bereizgarritasun indarra? . Nazionalistak euskararen alde egin behar du, jakina, baina ez besteengandik bereizteko behar dugulako, bere bitartez munduak errazago ikusiko gaituelako euskal nazio bezala?. 33 Idazle donostiarraren ustez euskara ez genuke behar besteengandik bereizteko. Euskaldun izanda, hobeto ikusiko eta ulertuko omen gintuzkete.
‎Euskal identitatearen balio eta ereduak oraindik definitu gabe omen dauzkagu, oinarrizko hezkuntza sistematik hasi eta unibertsitateraino. Balio eta eredu horien artean egongo dira noski, euskaldun gisa bizi nahi baldin badugu bederen, euskal nazioaren izari ezaugarri nagusiak. Hizkuntza dela, kultura dela, historia dela...
‎Oker ez banago, hor nonbait, gogo giro politiko jakin batzuetan, jadanik hedaturik dagoen hizkera erabilita, baskismoaren estrategiaz mintzo garela erantsi genuke hemen. Hain zuzen, euskararen auziak sorrarazten dituen betebeharrak partekatzeko gertu legokeen jarrera izango genuke hau, nahiz eta euskal nazio arazoaren gainerako alderdiak ez bere egin eta onetsi.
‎Ez dakit behar bezain ohartuak gauden euskaldunok baina, jokabide horrek, zuzen eta artez ez bada zeharka eta itzulinguruka, Espainiako Estatuaren izaera legitimatu egin duela iruditzen zait. Beraz, predikari gogaikarrien antzera, berriro ere gogorarazi dezadan euskal nazio arazoaren funtsa ez dela Espainian edo Frantzian agintaritzan dagoen erregimen politiko juridikoaren kontua.
‎Irakurlea, adinean aurreratu samarra baldin bada behintzat, berehala ohartuko da zer esan nahi dudan. Orduan, errezeloz josita ibiltzen ginen, elkarren zelatan, militanteren batek askatasun absolutuaren helburuak euskal nazio arazoaren gainetik ipintzen bazizkigun. Luzaro gabe botako genion gezia, eta begitan hartu ere bai, sestakoa ez bazen, emezekoa edo oerretekoa izango zela pentsatuz.
‎Gisa horretakoa zen, nolabait ere, orduko giro politikoa: euskal nazioaren helburuak ez ziren zenbaiten askatasun egarriarekin batere ondo ezkontzen, euskal burgesiaren klase interesak tarteko zirela medio. Hori eta horrenbestez, izari nazionalaren araberako borroka estrategiari ez zioten aski irizten askatasun osoaren bila zebiltzan militante iraultzaile haiek, eta guk, abertzale arloteok, askotan eta askotan, maiztxo dirudienez, gure nazio arazoa lehenesteko nahikerian alde batera uzten omen genuen erabateko askatasun guztikoaren bidea, klasetasunak eta naziotasunak bat egin behar zuten, orduko hartan...
‎Gatozen harira, gatozen atal honen bizkarrezur dugun gogoetaren muinera. Euskal nazio eraikuntzaren ildoan kulturaren berariazko ekarpena idoro nahi genuke, euskal identitatearen sistema osatzen duten elementuen artean, kulturaren egitekoa zertan den zehazteko. Hizkuntzarena, lurraldearena eta historiarena bezala, kulturaren lekua, goren goreneko lekua izango baita euskal identitatearen eraikuntzan, honek haiekin eta haiek honekin duten etengabeko elkarreraginari esker.701 Tartean, noski, asmoaren nahia egia material eta espiritual bihurtzeko ahalmena behar dugu, eta hori botereari edo politikari darion kemen gisa irudikatu dugu oraintsu.
‎Politikaren eragina erlatibizatu egin digu, eragin horren beharra ukatu gabe. Politikaren edo boterearen eskuak oratzen eta taxutzen du euskal nazioaren identitatea, baina orerik gabeko ogirik ez dagoen bezala, orobat ez dago euskal kulturaren mamirik gabeko euskal naziorik. Politikaren edo boterearen eskua ez da beharbada tresna hutsa, ez da bitarteko soil, baina, nolanahi ere, euskal nazioaren izana eta izatekoa euskal nortasunaren sistema osatzen duten osagarrien garapen soziala baizik ezin da izan.
‎Politikaren eragina erlatibizatu egin digu, eragin horren beharra ukatu gabe. Politikaren edo boterearen eskuak oratzen eta taxutzen du euskal nazioaren identitatea, baina orerik gabeko ogirik ez dagoen bezala, orobat ez dago euskal kulturaren mamirik gabeko euskal naziorik. Politikaren edo boterearen eskua ez da beharbada tresna hutsa, ez da bitarteko soil, baina, nolanahi ere, euskal nazioaren izana eta izatekoa euskal nortasunaren sistema osatzen duten osagarrien garapen soziala baizik ezin da izan.
‎Politikaren edo boterearen eskuak oratzen eta taxutzen du euskal nazioaren identitatea, baina orerik gabeko ogirik ez dagoen bezala, orobat ez dago euskal kulturaren mamirik gabeko euskal naziorik. Politikaren edo boterearen eskua ez da beharbada tresna hutsa, ez da bitarteko soil, baina, nolanahi ere, euskal nazioaren izana eta izatekoa euskal nortasunaren sistema osatzen duten osagarrien garapen soziala baizik ezin da izan. Hau da:
‎Hau da: botere nazionalik gabeko euskal naziorik ezin da eraiki, baina, aldi berean, proiektu horrek lehengaitzat dituen osagarriak, kultura, hizkuntza, historia, lurraldea, aintzat hartu gabe, ez dago zereginik.
‎Erdarazko abertzaletasunaren ideologian gauzak ez dira era horretan ikusten. Ezta abertzalerik gogorrena izanda ere.703 Euskal nazioaren kontzeptua beste modu batean eraikia dauka ideologia mota horrek, eta ez dator bat oroz gain euskaldun izan nahi duen abertzalearekin. Berak, hain zuzen, gauza guztien gainetik, kultura politikoaren balioa ezarriko baitigu euskaltasunaren balioa gutxietsiz.
‎Berak, hain zuzen, gauza guztien gainetik, kultura politikoaren balioa ezarriko baitigu euskaltasunaren balioa gutxietsiz. Azurmendik euskal kulturaren balioa ezarri digu euskal nazioaren funtsean; Tomas Urzainkik, aldiz, kultura politikoa izendatuko digu goi helburutzat: –Orain ere kultur nazioaren irudikeriari lotuak gaude, kultura etnikoan dugulako jarria gure uste osoa, eta ez diogulako garrantzirik ematen kultura politikoari.
‎Euskaldunon Egunkaria ren hamargarren urteurrenean Joan Mari Torrealdaik irakurri zuen agiritik honako puntu hau ekarri nahi nuke hona: . Komunikazio esparru aski bat osatu behar du euskarak eta berdin euskal nazio nortasunak. Komunikabideak dira gaur egun hizkuntza nahiz kultura baten adierazpiderik behinenak.
‎Eskola eremuan euskara hedatzen hasia den moduan, komunikazio eremuan beste hainbeste egin beharra daukagu ezinbestean. (...) Euskararen, euskal kulturaren eta euskal nazioaren etorkizuna komunikazio eremu horren osaketaren araberakoa izango da hein handi batean?. 387
‎Ez nahitaez. Alabaina, gai hauetan hizkera zehatz doitua erabiltzeak izan dezake bere ondorioa baldin eta euskal nazio arazoaren oinarrian dauden kontraesan nagusiekiko jarrera teoriko zorrotza mantendu nahi badugu. Nik neuk behintzat nahiago nuke adibide pare honetan ageri den izenondoa.
‎Arrazoi du Garziak, arrazoi duenez: euskal nazio identitatearen sistemako mendi-lerroan oraindik ez du behintzat erpinik bereganatu euskaltasunak. Eta euskal abertzaletasunaren historia ikusita, ez du berehalakoan halako balentriarik egingo; badu aurreragoko lanik abertzaletasun horrek, aberri erdaldunaren bide azkengabean.
‎Diferentea313 izateko eskubidearen ideologiari dario hegemoniaren beharra; bestela esan, eskubide eta aukera berdinetan oinarrituriko legeriaren aterpea dugu aldarri. Euskal nazio boterea du jomuga euskalduntasunean bizi ahal izateko euskararen aldeko hautu hegemoniko honek. Herri orori zor zaion eskubidearen hegemonia, indarraren indarraz jabetutakoari buru egiteko.
‎–Ikastolak urratu, landu, erein eta jorratu du hezkuntza proiektu berri bat: herri ohitura eta usadio galduak berreskuratu, euskara hizkuntza nagusitzat garatu, eleaniztasunaren kontzepzioa plazaratu, Euskal Herriaren osotasun territoriala defendatu, euskal historia eta geografia aurkeztu, euskal nazioaren proiektu eta sinbologia eragin, kantagintza, literatura, bertsogintza, pilota... unibertso euskaldun ustekoa eskolaratu?. 457
‎Euskararen balio sozial eta pragmatiko eskasak daukan ordezkorik behinena hizkuntzaren balio sinbolikoan eta nazionalean dagoela esateak ez luke inor harritu. Hizkuntzen merkatuan zokoraturik dagoelako, hiztunaren euskal nazio sentierak zeresan handia dauka euskararen aldeko erabilera jarreretan.
Euskal nazioaren hizkuntzak berritzeko ahalmenak ahituak zituen guneetan jaiotako euskal herritarra erdal giroan hazi eta hezi izan da nahitaez. Hizkuntza eta kultura giro horrek zizelkatu du bere nortasun antropologikoaren irudia.
‎Azkenik, euskal nazio identitatearen esanahi jarrerak gailentzen zaizkion euskaldun berria daukagu, Arrietak egin berri digun erretratu roboteko ezaugarriz jantzia. Eskueran ditugun datuen arabera, mendeko hizkuntza egoera diglosiko batean egiazko hiztuna sortzeko unean identifikazio faktoreak dira eragilerik determinanteenak.
‎Zauri horiek sendatzeko, berriz, guk dakigula, bi bide nagusi daude: a) hizkuntzen estatusa irauli, eta euskararen beharrizana erdararen parean ezarri; b) edota, euskal nazioaren aldeko mugimendu kementsu baten ondorioz, erdal munduari orain daukan hizkuntza hegemonia lehiatu. Bide horiek, jakina, osagarriak dira izatez, eta bietan ekin behar genuke.
‎Lehenik, historiaren legitimatze itzala ez da iristen borondate politikoaren mailara. Euskaldun izatea, euskal nazio bat eraikitzea, egungo gure gaitasun ideologikoaren eta ahalmen politikoaren esku dago batez ere, inoizko gure izate euskaldunaren errautsak astintzeko ahaleginetan baino areago. Bigarrenik, euskalgintzaren arloa gizartegintza globalaren baitan hezurmamitzen den ekimena denez, ez genuke hura honen ehun zabaletik bakartu behar.
‎Estaturik gabeko herrien atarramentu gaiztoa, jatorrian bederen, ez da kapitalismoaren ardatzean taxututako nazionalismoaren emaitza hutsa. Hain zuzen ere, euskal nazio arazoaren iturburua, gaztetan besterik sinestarazi baziguten ere, sustrai sakonagoak dituen gaitza da. Hegoaldeko gertaeren sorburura jo dugu aztarna bila; Iparraldean ere, ordea, ez dira atzo goizeko kontuak frantsesak eremu formaleko erabilera eginkizunak bereganatzeko emandako lehen urratsak.
‎Euskarak euskal nazioaren askapen borrokari jartzen dion, muga, ez da murriztapen muga, askapenaren mugarria baizik.
Euskal nazio identitatearen eta euskararen arteko uztarketa hau nola ikusten ote zen frankismopean. Damurik, gure artetik joana dugun euskaltzale fin eta prestu baten ahotsa landatuko dut hemen orduko iritziaren lekuko.
‎Indarraren edo indarkeriaren erabilera kaltegarria izan daiteke aurreko lerrokadan banan banan izendatu ditudan euskal nazio nortasunaren ezaugarri zeinuak garatzeko. Nik ez dut hori eztabaidatuko.
‎hemen bazegoela nazio kulturala, lparraldekoa batez ere nabarmen nabarmena izanik. Eta bestalde, mendebaldeko hiru probintzietan, euskal nazio politikoaren arrasto
‎Lehen arrazoia da, Sabinok maketismoaz hitz egiten duenean, euskal nazio ukatu eta menperatu baten burujabetasuna aldarrikatzen duela eta, be­ re politikagintza zapalkuntza egoera batetik abiatzen denez gero, ondorioz datorren jokabide normala dela politikagintzan nazio proiektu horren kontra daudenak oro etxekoak nahiz kanpokoak etsaitzat hartzea edo, bestela esanda, gizarteko harremanak gatazka zentzuan ulertzea. Maketoaren kon­ tzeptua, bada, ez du mugatzen soilki inmigratuen mundura, arras arinki esan izan den bezala, baizik eta kanpoko okupatzaileekin hatera kolaboratzen du­ ten bertakoak ere euskaldunak izan ala ez kategoria berean sartzen ditu.
‎«Ellos y nosotros» artikuluan oso garbi adierazia datorren bezala, «maketo­ filoak», azken batean, politikoki eta ideologikoki «espainolistak» direnak di­ ra, euskal nazioaren kontra nazio espainolaren legea ezartzen dutenak. Na­ zioen arteko oposizioa da hor tartekatzen dena, baina diferentzia handi honekin:
‎l. EUSKAL NAZIOA ETA ARRAZA
‎Sabino Arana ez zen kolpetik iritsi euskal nazioa mugatzera. Lehenik,
‎Horrela gauzatzen da sabindar nazionalismoa hamarkada estu baino biziko ibilaldian. Mugimen­ dua ibiliz frogatzen baita, Sabino Aranak mugimendu nazionalista abian ja­ rriz frogatzen du badela euskal nazioa, ez egitez, bere estatua falta zaiolako, baina bai egitez eta borondatez, menpekoa izateari utzi eta burujabe izan na­ hi duelako.
‎Euskaldunak zergatik ez diren espainolak azaldu eta gero, euskaldunen berezitasunak zehaztera pasatzen da eta, ondorioz, euskal nazioaren definizioa ematen du. Honela, Aranak« ¿ Qué somos?» artikulu sortan (1896) mugatzen du euskal nazioari buruzkoa.
‎Euskaldunak zergatik ez diren espainolak azaldu eta gero, euskaldunen berezitasunak zehaztera pasatzen da eta, ondorioz, euskal nazioaren definizioa ematen du. Honela, Aranak« ¿ Qué somos?» artikulu sortan (1896) mugatzen du euskal nazioari buruzkoa. Bost elementu dira euskal nazioa definitzen du­ tenak:
‎Honela, Aranak« ¿ Qué somos?» artikulu sortan (1896) mugatzen du euskal nazioari buruzkoa. Bost elementu dira euskal nazioa definitzen du­ tenak: arraza, hizkuntza, gobemua eta legeak, izaera eta ohiturak, eta nortasun historikoa (13).
‎2 EUSKAL NAZIOA ETA EUSKARA
‎Azken batean, derragun garbiki, arraza da euskal nazioa funtsatzen duen elementu nagusia eta beste guztiak, garrantzitsuak izan arren, elementu gehiga­ rriak besterik ez dira. Zentzu honetan, guztiz adierazgarria dira «Errores cata­ lanistas» artikulu aipatuan jaulkitzen dituen gogoetak, non esaten baitu nahia­ go duela atzerritarrez kutsatutako Bizkaia euskalduna eta independentea baino kutsatu gabekoa, nahiz ez izan independentea eta euskararik ez egin (37).
‎Beraz, ondo asmatua denetz arazoa alde hatera utzita, ez dago berri bat asmatzen ibili beharrik lehendik daukagunak gure izatearen berri ematen digu­ nean (159). Euskal Herria hitzak ez duela euskallurralde osoa besarkatzen, eus­ kaldunena bakarrik, eta, ondorioz, hitz desegokia dela euskal nazioa adierazte­ ko. Galdera honentzat ere badu erantzuna, eta da, adibide bat jarriz, Olite eta Lizarrako jendeari Euzkadi Euskal Herria bezain arrotz egingo zaiola.
‎Beraz erantzun zabalagoak behar dira. Posible da euskal subjektua ideologia batetik edo bestetik abiatuz definitzea( euskal nazio proiektuari lotuta ala espainiar/ frantses nazioen baitako eskualde gisa ulertuz); defini daiteke ere egungo errealitate instituzional batetik abiatuz (adibidez EAErekin erlazioan ala Ipar Euskal Herriari atxikita); errepara dakioke halaber gaztelaniaz vasco hitzak eta frantsesez basque eleak duten esangurari; edota nazioarte mailan euskal subjektuaren inguruan egon daitekeen kontsentsuari....
‎Euskaltzaindiaren fundatzailetako bat izan zen eta euskaltzain osoa 1918tik hil arte (1937). Euskara elkartearen sustatzaile gisa EAJ sortu aurretiko euskal nazioaren aldarrikapenerakolehenengo bilgunea sortzen lagundu zuen, Dena dela argi eta garbi utzi nahi izan zuen ezzegoela ados Sabino Aranak egiten zuen nazio irakurketarekin (Kanpionen ustez, Aranarenplateamenduak laburrcgiak bezain bizkaitarregiak ziren.)
‎Kanpionen eragina nabarmena izan zen Luis Arana Goirigan() zeinak bereanaia Sabinori, familiako tradizioz zetorkion karlistenganako isuria eta zaletasuna aldatueta euskal nazioganakoa txertatu zion.
‎Gurean: euskerarik gabe euskal naziorik ez dagoen ezkero, zer egin. Euskal Herria bizi arazteko eskubiderik ba ahal dugu?
‎Konplizitatea honela formulatzen da: euskal literatura delitua da; euskal nazioa eta euskal literatura eraikitzearen delituan partaideak garenez gero asumitu behar dugu gure errealitate politiko kultural berezia, dramatikoa, gure marginazioa, gure arteko elkartasun derrigorrezkoa.
2005
‎XVII. mendean Oihenartek indartu zuen Vasconiako ikuspegia; XIX. mende hasieran J. A. Zamakolak ere euskal nazio edo komunitateen historia landu zuen, gizartea abiapuntutzat harturik, eta XX. mendean Karmelo eta Bonifacio Etxegarairen (abokatua), Th. Lefebvre-ren (geografoa) eta J. Caro Barojaren (historialari soziala) lanak dira lan orokor eta berritzaile nagusiak
‎3 Hirugarren atalak, herriaren eta bere biztanleen deskribapena eta hizkuntzaren zatitze analitikoa egin ondoren, aurreko bi saiakera horien emaitza izango diren euskal nazio eta hizkuntzari buruzko hainbat ikerlan historiko eta filosofiko jasoko ditu. Kontua, hemen, honetarako eraginen bat duten zirkunstantzia guztiak aintzakotzat hartuko direlarik, zera izango da espresuki:
‎Kontua, hemen, honetarako eraginen bat duten zirkunstantzia guztiak aintzakotzat hartuko direlarik, zera izango da espresuki: beraiek gainerako nazio eta hizkuntzen artean betetzen duten lekua zehaztea, hain zuzen, euren jatorriaren arabera eta baita euren balio eta garrantziaren arabera ere, edo, bestela esanda, euskal nazioak eta hizkuntzak gizadiaren historian bete duten paperaren arabera eta horiek hizkuntzaren kontzeptua bera ezagutzeko eta zabaltzeko duten esanahiaren arabera. Azken atal honek, halabeharrez, neure ideien eta konbentzimenduen ondorioak bilduko ditu ere, baina ziur nago —aitzineko bi atalak burutuko ditudan bezala burututa— beste edozein adituk posible izango duela hirugarren hau eraldatzea edo bere erara besteren bat garatzea.
‎Nazio honek, halaber, nik berau ezagutu nuenean, konstituzio aske bat zuen eta udalerri txiki askotan banatutako estatu konfederatu moduko bat osatzen zuen, non udalerri horiek, berriz ere, lekuan lekuko ohituren arabera bereizita zeuden. Horrela, bada, bere konstituzio eta bere karakterearen bizitasunagatik edo, euskal nazioak askotan ekarri zidan gogora Grezia zaharra bere estatu aske txiki askorekin. Atal honi, aurkezpenaren argitasunari inolako kalterik egin ez diezaiodan, bidai deskribapen motz baten forma emango diot, hain zuzen, herri honen txikitasunarekin eta nire eskurtsioaren iraupen laburrarekin bat datorren forma.
2006
‎Herenegun bertan Atxagak Txilen esandakoak, berri agentzia batetik atzo jasoak: «Neronen begiekin ikusi dut nola nirekin arbolatik sagarrak hartzen zitueneskolako lagunak hiru urte beranduago euskal nazio eraikuntzarako bide maoistakzuen garrantziari buruz nola hitz egiten zidan. Horixe da euskaldunok bizi izandugun egoeraren partikulartasuna».
‎Antzinako bandozaleek ez zuten euskal naziorik eraikitzeko asmorik, ez zutenelkartasun behar larririk. Baina Pelloren egia da, guk, euskal nazioa eraikitzekotan, ezin dugula XVgarren mendeko moduan jarraitu.
‎Antzinako bandozaleek ez zuten euskal naziorik eraikitzeko asmorik, ez zutenelkartasun behar larririk. Baina Pelloren egia da, guk, euskal nazioa eraikitzekotan, ezin dugula XVgarren mendeko moduan jarraitu.
‎Gaur egun diren nazio gehienak, ostera, anitzak, zatituak eta gatazkatsuak dira berez.Eta eskerrak, ezen eta zenbait abertzaleren kontzepto batasunzale estuak haintzathartuez gero euskal naziorik ez litzateke iadanik posible.
2007
‎Hortaz," argudio" hori euskaldunon edozein eskakizun ukatzeko erabiltzen da: independentzia, autodeterminazioa, euskararen sustapena, euskal nazioaren existentzia, presoen gerturatzea, torturaren abolizioa edo dena delakoa. Ezin dugu halako txeke zuririk eman.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
euskal 839 (5,52)
Euskal 193 (1,27)
EUSKAL 11 (0,07)
Argitaratzailea
ELKAR 239 (1,57)
UEU 189 (1,24)
Jakin 133 (0,88)
Uztaro 109 (0,72)
Berria 59 (0,39)
Pamiela 59 (0,39)
Argia 56 (0,37)
Alberdania 39 (0,26)
Euskaltzaindia - Liburuak 29 (0,19)
Booktegi 19 (0,13)
Maiatz liburuak 15 (0,10)
Herria - Euskal astekaria 15 (0,10)
Susa 13 (0,09)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 12 (0,08)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 10 (0,07)
EITB - Sarea 7 (0,05)
Jakin liburuak 7 (0,05)
Euskaltzaindia - EHU 6 (0,04)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 5 (0,03)
goiena.eus 4 (0,03)
Labayru 3 (0,02)
Erlea 2 (0,01)
Kondaira 2 (0,01)
hiruka 2 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 2 (0,01)
Uztarria 1 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
Ikas 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
euskal nazio askapen 60 (0,39)
euskal nazio eraikuntza 35 (0,23)
euskal nazio nortasun 34 (0,22)
euskal nazio kide 27 (0,18)
euskal nazio identitate 24 (0,16)
euskal nazio kultural 23 (0,15)
euskal nazio arazo 21 (0,14)
euskal nazio eraiki 21 (0,14)
euskal nazio ez 21 (0,14)
euskal nazio onartu 15 (0,10)
euskal nazio bat 14 (0,09)
euskal nazio politiko 14 (0,09)
euskal nazio proiektu 13 (0,09)
euskal nazio euskaldun 9 (0,06)
euskal nazio existentzia 9 (0,06)
euskal nazio ezaugarri 9 (0,06)
euskal nazio funts 9 (0,06)
euskal nazio ikuspegi 9 (0,06)
euskal nazio izaera 8 (0,05)
euskal nazio etorkizun 7 (0,05)
euskal nazio ezin 7 (0,05)
euskal nazio hizkuntza 7 (0,05)
euskal nazio oinarri 7 (0,05)
euskal nazio algoritmiko 6 (0,04)
euskal nazio ardatz 6 (0,04)
euskal nazio egon 6 (0,04)
euskal nazio eraketa 6 (0,04)
euskal nazio sortu 6 (0,04)
euskal nazio asmatu 5 (0,03)
euskal nazio definizio 5 (0,03)
euskal nazio estatu 5 (0,03)
euskal nazio linguistiko 5 (0,03)
euskal nazio sinbolo 5 (0,03)
euskal nazio bereizgarri 4 (0,03)
euskal nazio bilakatu 4 (0,03)
euskal nazio diskurtso 4 (0,03)
euskal nazio egituratu 4 (0,03)
euskal nazio erakundetu 4 (0,03)
euskal nazio ere 4 (0,03)
euskal nazio existitu 4 (0,03)
euskal nazio kasu 4 (0,03)
euskal nazio kontzientzia 4 (0,03)
euskal nazio muin 4 (0,03)
euskal nazio sentimendu 4 (0,03)
euskal nazio sozial 4 (0,03)
euskal nazio ukatu 4 (0,03)
euskal nazio aitortza 3 (0,02)
euskal nazio anomalia 3 (0,02)
euskal nazio askatu 3 (0,02)
euskal nazio atomizatu 3 (0,02)
euskal nazio balizko 3 (0,02)
euskal nazio bateratu 3 (0,02)
euskal nazio bi 3 (0,02)
euskal nazio borroka 3 (0,02)
euskal nazio defentsa 3 (0,02)
euskal nazio elementu 3 (0,02)
euskal nazio erdigune 3 (0,02)
euskal nazio errealitate 3 (0,02)
euskal nazio eskubide 3 (0,02)
euskal nazio estrategia 3 (0,02)
euskal nazio garaikide 3 (0,02)
euskal nazio historia 3 (0,02)
euskal nazio ideia 3 (0,02)
euskal nazio kontzeptu 3 (0,02)
euskal nazio kultura 3 (0,02)
euskal nazio mugimendu 3 (0,02)
euskal nazio nazio 3 (0,02)
euskal nazio nolakotasun 3 (0,02)
euskal nazio oinarrizko 3 (0,02)
euskal nazio partaide 3 (0,02)
euskal nazio subjektu 3 (0,02)
euskal nazio ukan 3 (0,02)
euskal nazio utzi 3 (0,02)
euskal nazio ' 2 (0,01)
euskal nazio = 2 (0,01)
euskal nazio ala 2 (0,01)
euskal nazio aldarri 2 (0,01)
euskal nazio arrazoi 2 (0,01)
euskal nazio arteko 2 (0,01)
euskal nazio asko 2 (0,01)
euskal nazio bakar 2 (0,01)
euskal nazio batasun 2 (0,01)
euskal nazio benetako 2 (0,01)
euskal nazio beregain 2 (0,01)
euskal nazio berri 2 (0,01)
euskal nazio biziraupen 2 (0,01)
euskal nazio egoera 2 (0,01)
euskal nazio errespetatu 2 (0,01)
euskal nazio ETA 2 (0,01)
euskal nazio eztabaida 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia