2000
|
|
ERRIONDO, Lore
|
Euskal
curriculuma? 93/ 94 zk. (1996), 26
|
|
ERRIONDO, Lore
|
Euskal
curriculuma? 93/ 94 zk. (1996), 26 Material kurrikularrak Erreforman. 53 zk. (1989), 51
|
2001
|
|
Bata da erakundeak erradikalizatu egindi rela, eta lehenago apal plazaratzen ziren nahiak ageriko azaldu direla. Irakaskuntzan, hizkuntz ereduak berrikus teaz, unibertsitate lege berriaz eta
|
euskal
curriculumaz mintzatu izan da ozenago hauteskundeetatik hona. Kulturgi ntzan, bestalde, behatokiak ezarri dira, dirulaguntza handiagoak agindu dira (ikusiko!) eta agintariak lehen baino entusiasmo handiagoaz azaldu izan dira kultur ekitaldietan.
|
|
Horrek, alabaina, ez du esan nahi aurkarien diskurtsoa aldatu denik, egokitu egin da, besterik ez. Horrela ulertu behar dira euskararen hizkuntz komunitatearen ildotik eraikitako guneen kontrako erasoak, helduen euskalduntze alfabetatzea dela (AEK), hedabide euskaldunak (Euskalerria Irratia, EITB...) edota hezkuntza alorrekoen aurkakoak (ikastolak, ikasmaterialak,
|
euskal
curriculuma...). Orain ez dute horrenbeste aipatzen euskarak ez duela balio goi mailako irakaskuntzarako, edo maitasuna adierazteko eta antzeko zozokeriak, garai batean zioten moduan.
|
2002
|
|
Aurreko ereduaren akatsak eta Euskal Herriari dagokionez jartzen dituen oztopoakkontuan izanik, bistakoa da Euskal Herriaren zerbitzurako eraiki nahi den EuskalUnibertsitatearen sistema propioaren funtsetako bat irakasle egitura propioa izanbehar dela. Zer esanik ez, hori ez da oinarri bakarra, zeren, horrekin batera, osoardura handiz finkatu baitira
|
euskal
curriculumaren definizioa eta osaketa, finantzaketa bideak, autonomia unibertsitarioarekin batera legebiltzarretikofinantzaketaren kontrolerako bideak eta abar. Dena den, gure komunikazioarenhelburua irakasle egituraren inguruko hausnarketa egitea denez, ez gara besteoinarriez arduratuko, eta zuzen zuzenean aipatuko ditugu guk azpimarratu nahiditugun puntuak.
|
|
Euskal Herriko zati baten egoera administratiboari dagokionez, Espainiako marko juridikoaren barruan, legalki bideragarria den proiektua dugula Euskal Unibertsitatea, edo, behintzat, euskarazko Unibertsitatea, ez baitira gauza bera. Euskal Unibertsitateak
|
Euskal
Curriculuma izango luke oinarrian; euskarazko Unibertsitateak ez luke hori bermatuko derrigorrez.
|
|
Hirugarrenez, Euskal Herriak behar duen berezko Hezkuntza Sistemaren bidean urrats garrantzitsua litzateke. Azkenik,
|
euskal
curriculum osoaren garapena eta gauzatzea ahalbidetuko lukeen instituzioa martxan legoke.
|
2004
|
|
Eusko Ikaskuntzak testu-liburuak sustatzeko lehiaketak antolatu zituen. " Haien kezketako bat
|
euskal
curriculuma sortzea zen", diosku Davilak," eta hala, irakurtzeko liburuxkak, euskara ikasteko gramatikak, Euskal Herriko historiari eta geografiari buruzko liburuak eta antzekoak argitaratzen hasi ziren. Aberriarekin harremana zeukatenak".
|
|
453 Lore Erriondo:
|
Euskal
kurrikuluma eta erreforma, Euskaldunon Egunkariko Urtekaria
|
|
Ez dugu ikusten ikusi behar genukeena, horren oinarrizkoa izanik ere: hau da, euskararen normalizaziorik ez digula ekarriko
|
euskal
curriculumik gabeko eskola ereduak. Euskal kulturaren eta erreferentzialtasunaren labean berotu gabeko euskal haur gaztetxoak nola senti dezake euskararekiko atxikimendurik?
|
|
232 Paulo Iztueta:
|
Euskal
curriculumari oskola kentzen, Hik Hasi, 2002, 15.
|
|
Aurten
|
Euskal
Curriculuma. Kultur ibilbidea izeneko liburua argitaratu da.
|
|
Kultur ibilbidea izeneko liburua argitaratu da. Bertan hezkuntzaren arlo desberdineko hainbat adituk jakintza gai desberdinen baitan
|
euskal
curriculuma nola bidera daitekeen proposatzen dute. Historiari dagokion atala Manex Goihenetxeri zor zaio().
|
|
Laburbilduz, Goihenetxeren proposamena, definitiboa izan gabe (asmorik ere ez zuen)
|
euskal
curriculuma finkatuz joateko abiapuntu eta gogoetarako oinarri sendo gisa ageri da. Zentzu horretan Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak bereziki, Euskal curriculumaren liburu honen argitalpenean parte hartu izanik, presenteago izan lituzke historia arloari dagokiona moduko ekarpen hauek.
|
|
Laburbilduz, Goihenetxeren proposamena, definitiboa izan gabe (asmorik ere ez zuen) euskal curriculuma finkatuz joateko abiapuntu eta gogoetarako oinarri sendo gisa ageri da. Zentzu horretan Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak bereziki,
|
Euskal
curriculumaren liburu honen argitalpenean parte hartu izanik, presenteago izan lituzke historia arloari dagokiona moduko ekarpen hauek.
|
|
Artikulu honetan
|
euskal
curriculuma historia arloan zer izan daitekeen planteatu eta ondoren horren inguruan egin diren bi proposamen aztertzen dira.
|
|
III.
|
Euskal
curriculuma EAEko hezkuntzan: –Euskal Herriaren historia?
|
|
Hola III. atalean EAEko hezkuntza sisteman ikas daitekeen Euskal Herriko historia ikasgaia aztertzen da, bere bertute eta gabeziak agerian jarriz. IV. atalean Manex Goihenetxe historialariak
|
Euskal
curriculuma liburuan historiaren inguruan aurkeztu zuen proposamena aztertzen da.
|
|
Finean artikulu honek
|
euskal
curriculuma historia arloan garatzearen inguruko debatean sakondu nahi izan du, abiapuntuak, historiaren funtzioak, transmititu beharreko euskal balioak, eta erabili beharreko bitarteko eta moduez ohar batzuk eginez.
|
|
Historia arloko
|
euskal
curriculumaren kritika
|
|
Azken aldion
|
euskal
curriculumaren gaia nahiko entzuten da. Curriculumak, hezkuntza arloan, errefererentzia egiten dio ikasketen ibilbidean zehar ikasleek bereganatu behar dituzten eduki, balio eta gaitasunei.
|
|
Beraz, ikasketen mamia definitzen duen programa edo egitaraua litzateke curriculuma. Eta
|
euskal
curriculuma, ikasketetako egitarauen euskal edukia edo euskal dimentsioa. Euskal dimentsio horrek hainbat irakurketa ditu.
|
|
Halaber euskal historiaren inguruan hezkuntza arloan dauden polemikak aztertzen dira, baita historiak eskolan izan beharreko funtzio eta transmititzeko moduez (kontzeptuak, prozedurak, jarrerak) iradokizunak aurkezten ere (II. atala). Ondoren historia arloko
|
euskal
curriculum kasu pare bat aztertzen da: lehenik EAEko hezkuntza sisteman eskaintzen den. Euskal Herriaren historia?
|
|
lehenik EAEko hezkuntza sisteman eskaintzen den. Euskal Herriaren historia? ikasgaia (III. atala), eta ondoren Manex Goihenetxek
|
Euskal
Curriculuma liburuan egindako ekarpena (IV. atala). Amaitzeko artikulu honetako edukien ondorio laburpena aurkitzen da (V. atala).
|
|
Hasteko
|
euskal
curriculuma historia arloan zer izan daitekeen definitzen saiatuko naiz. Historian funtsezkoa izaten da subjektua definitzea.
|
|
Historian funtsezkoa izaten da subjektua definitzea. Eta
|
euskal
curriculumak euskal subjektu bati egiten dio erreferentzia. Zer da euskal hori?
|
|
Portugal, X.; Rodriguez, F." Begiradaren heziketa", in BB.AA.
|
Euskal
Curriculuma. Kultur Ibilbidea.
|
|
In BB.AA.
|
Euskal
Curriculuma. Kultur Ibilbidea.
|
2005
|
|
Handituko al da unibertsitateak berez duen enpresa kutsua, ikusmolde humanistago baten kaltean? Bateragarria izango ote da europar homologazioak dakarren homogeneizazioa
|
euskal
curriculumaren balizko diseinuarekin. Eta hori dena, urte batzuetan unibertsitate ikasle kopurua etengabe jaitsiko dela aurreikusita.
|
|
Lehengusuak sesioaren kontrako antidotoa eskaini zidan, urtemugaren bat ospatu nahi izanez gero, hona aukera, hamar urte joan baitira Jon Alonsoren Katebegi galdua argitara eman zutenetik. Eleberriak gure imaginarioa zabaldu zuen eta, egun, horren modan dagoen
|
euskal
curriculumerako guztiz testu egokia da. Tiro batez bi txori:
|
|
Azpimarratzekoa da, eredu pedagogiko horretan, EuropanEskola Berriaren inguruan egin zen formulaziorekin bat zetozen berrikuntzapedagogikoak ageri direla:
|
euskal
curriculumeko eduki berrien formulazioa, irakaskuntza metodoak eta baliabide didaktikoak (denbora, altzariak, materialak...).
|
|
Atal honekin bukatzeko, Euskararen herrian hezkuntzaren hizkuntzaegoeraren emaitza horiek euskarazko
|
euskal
curriculum bat garatzeko legeakematen dituen aukerekin alderatuko ditugu.
|
|
Finean, euskarazko eskolatzeak lege aukera bat baino gehiago du, euskarareneta
|
euskal
curriculumaren irakaskuntzaren arloan, eta ondorioz, Euskal Herrikohiru lurraldeetan erritmo ezberdina darama.
|
|
Jaso dituzun
|
euskal
curriculumaren ezaugarriak.
|
|
Euskaraz eta euskal edukiekin, derragun! Euskaraz eta
|
euskal
curriculumarekin, euskal ibilbide batekin.
|
|
" Cu rriculuma,
|
Euskal
Curriculuma eta Euskal Curr iculum Espezifikoa". HonaDe rrigorrezko eskolaldirako Eus kal Curriculuma oinarrizko txostenak dakarren atala.
|
|
Ondorengo fasean, Derrigorrezko eskolaldirako
|
Euskal
Curriculum oinarrizkoa eta komunazabaldu, aplikatu, ebaluatu eta eraberritu da.
|
|
Gutxi asko, esan dezakegu Euskal Herriko Ikastolen Konfederazioak hasiera batean aurreikusten zuen
|
euskal
curriculumaren beharrizanaren aldarrikapenarekin bat egin dutela Sortzen Ikasbatuazek, Kristau Eskolak eta Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak.
|
|
noraino sentitzen da premia hori? Noiz zabalduko da,
|
euskal
curriculumaren asmoa bezala, euskal curriculuma, zehatz mehatz, eduki programetara?
|
|
noraino sentitzen da premia hori? Noiz zabalduko da, euskal curriculumaren asmoa bezala,
|
euskal
curriculuma, zehatz mehatz, eduki programetara?
|
|
Hori ere egia da. Baina orain ere, Hezkuntza erreformaren inguruan edukien batez bestekoa Españan erabaki behar bada, ez ote dugu berriz atzerapauso arriskurik
|
euskal
curriculumaren eduki programa zehazteko. Ez ote gaitu larritzen euskal errorik gabeko euskarazko ibilbide bat egiteak?
|
|
|
Euskal
curriculumaren beharra gizarte eta identitate beharra da.
|
|
Gauza askotan punta puntakoa. Testu argitaletxe batzuk lanean ari dira aspaldian beraien testuetan
|
euskal
curriculum hori gauzatzen. Hori ere egia da.
|
2006
|
|
Eta ondorioz, euskal kulturak jipoi latza har lezake, argitaratzaileen iritziz. Bide batez,
|
euskal
curriculuma sortzeko prozesua ere etenda gera liteke. " Hemengo argitaletxerik ezean, nola islatuko dira bertako curriculumean zehazten diren edukiak, kontzeptuak...?", galdetu du Olatz Osak.
|
|
|
Euskal
curriculumaren hazia 1996ko urrian erein zen, Ikastolen III. Batzar Nazionalean. Berehala, lan-taldea eratu zen curriculuma osatzeko xedez, Xabier Garagorri Euskal Herriko Ikastolen Konfederazioko aholkulariaren zuzendaritzapean.
|
|
Bestetik, Europa osoko curriculumak oso antzekoak direla konturatu ziren. " Hasieratik ohartu ginen gure lana ez zela bakarrik
|
euskal
curriculum espezifikoa egitea; bestela, euskal curriculuma txapela eta kaikua zela ulertuko zen", azaldu du Garagorrik.
|
|
Bestetik, Europa osoko curriculumak oso antzekoak direla konturatu ziren. " Hasieratik ohartu ginen gure lana ez zela bakarrik euskal curriculum espezifikoa egitea; bestela,
|
euskal
curriculuma txapela eta kaikua zela ulertuko zen", azaldu du Garagorrik.
|
|
Emaitza 2004ko ekainean aurkeztutako lan mardula izan zen:
|
Euskal
curriculuma: kultur ibilbidea.
|
|
Hurrengo urratsa egiteko ia urte osoa behar izan zen, eta iazko maiatzean aurkeztutako Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculuma. Oinarrizko txostena izan zuen fruitu.
|
|
' Liburu laranjak' derrigorrezko eskolaldirako
|
euskal
curriculumaren planteamendu osoa agertu zuen; ez, ordea, arloz arlokoa. Izan ere, oraintsu hasi dira hori zehazten, Iñaki Etxezarreta Ikastolen Konfederazioko zuzendariak dioskunez:
|
|
" Orduan jakingo da jarraitu du Etxezarretak zein den ikastolek daukaten
|
euskal
curriculuma, eta aldi berean zer den curriculum horren barruan kristau eskolekin eta eskola publikoekin partekatzen dutena; beste horrenbeste esan dezakegu gainerako zentroez". Hau da, ikastetxe guztien curriculumetan gutxieneko eduki batzuk jasoko dira, denentzat berdinak, eta horrez gain ikastetxe talde bakoitzak berea osatuko du.
|
|
UGT eta CCOO sindikatuek antzeko erreakzioa izan zuten,
|
euskal
curriculum egitasmoa bertan behera gera zedin eskatuz. Ildo beretik jo zuen PPk, prozesu guztia sekretupean egin izana salatuz gainera.
|
|
Ildo beretik jo zuen PPk, prozesu guztia sekretupean egin izana salatuz gainera. Salaketa harrigarria inondik ere,
|
euskal
curriculumaren bidea agerpen publikoz josita egon baita. Tamalez, ez dugu' popularren' iritzia jasotzerik izan, ez baitiete gure deiei erantzun.
|
|
" Ez dugu curriculumaren edukia ezagutzen", dio PSEk," aurreko sailburuak azaldu zituen ildo orokor batzuez landa. Orduan esan zuenez,
|
euskal
curriculumak arreta handia emango zion euskal kulturari. Nortasunarenganako obsesioa sumatzen diogu honi guztiari.
|
|
CCOO sindikatuak, ika mikaren gorenean, irakaskuntzak lege onartu berriari men egin diola azpimarratu gura izan zuen. Harritzekoa da, zinez,
|
euskal
curriculumak hain zalaparta eskasa sortu izana orain arte.
|
|
Kataluniar testuinguruan soziolinguistika gehienbat Filologia titulazioarekin lotzen da, baina euskal testuinguruan baita, eta agian gehiago, Soziologia titulazioarekin ere. c) Erdi antzekoa eta erdi ezberdina da derrigorrezko bigarren hezkuntzan soziolinguistikaren irakasgaia sartzea: kataluniar te jadanik hasita daude, eta euskal te eztabaida behintzat jadanik irekia dago, dikatzen ari den
|
euskal
kurrikulumaren barruan sartuz. Gure testuinguruan beti zaigu interesgarria kataluniar testuinguruan gauzak nola ematen eta bilakatzen diren ikustea; baita zenbakiaren aztergai honekiko ere.
|
|
mailegu bidezko sistemari alternatibak aurkeztu dizkiote eta gogoratu dute zein den neurgaitza kaltearen esparrua. Testuliburuen defentsa sutsua egin dute, bestalde, testuliburuak hainbat arrazoigatik ordezkaezinak baitira irakaskuntzan eta
|
euskal
curriculumaren garapenerako euskarri sendoak.
|
|
Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak har dezakeen erabakiak, EIMA bidez gauzatu den orain arteko Sailaren filosofiari uko eginez, hondo hondoan jotzen du
|
euskal
curriculuma. Eta hori —gure ikuspegitik hauxe da ondorio larriena— Eusko Alkartasunako arduradunen eskutik gertatuko litzatekeela sinesgaitza gertatzen zaigu.
|
|
Eta hori —gure ikuspegitik hauxe da ondorio larriena— Eusko Alkartasunako arduradunen eskutik gertatuko litzatekeela sinesgaitza gertatzen zaigu. Paradoxa litzateke, gainera, noiz eta orain gertatzea hori, hain zuzen ere gizarteko hainbat eragile bete betean ari direnean
|
euskal
curriculum taxuzko baten alde lanean. Eginkizun da euskal curriculuma diseinatzea, gorpuztea eta taxutzea eta nekez gauzatu ahal izango da liburuaren saileko enpresak ahultzen badira.
|
|
Paradoxa litzateke, gainera, noiz eta orain gertatzea hori, hain zuzen ere gizarteko hainbat eragile bete betean ari direnean euskal curriculum taxuzko baten alde lanean. Eginkizun da
|
euskal
curriculuma diseinatzea, gorpuztea eta taxutzea eta nekez gauzatu ahal izango da liburuaren saileko enpresak ahultzen badira. Corpus entziklopediko euskaldun baten gabezia lotsagarriaren erruz, orain arte hainbat argitaletxe eta hezkuntza erakunderen bizkar joan da ahalegin erraldoi hori.
|
|
Corpus entziklopediko euskaldun baten gabezia lotsagarriaren erruz, orain arte hainbat argitaletxe eta hezkuntza erakunderen bizkar joan da ahalegin erraldoi hori. Horiek ahulduz
|
euskal
curriculuma da landu, eta ez lantzeaz gainera kanpoan diseinaturikoei aldenik alde irekiko zaie ate nagusia.
|
|
Argitaletxeek, plazaratu duten manifestuan,
|
euskal
curriculuma bera auzitan ikusten dute mailegu bidezko doakotasunaren erruz. Aldi berean, hainbat gizarte eragile, bereziki irakaskuntza mundukoak, egunotan euskal curriculum berri eta edukiz beteriko bat lantzen dabiltza.
|
|
Argitaletxeek, plazaratu duten manifestuan, euskal curriculuma bera auzitan ikusten dute mailegu bidezko doakotasunaren erruz. Aldi berean, hainbat gizarte eragile, bereziki irakaskuntza mundukoak, egunotan
|
euskal
curriculum berri eta edukiz beteriko bat lantzen dabiltza. Nekez uztar daitezke bi jarrerak.
|
|
Derrigorrezko eskolaldirako
|
euskal
curriculuma eta testuliburuak
|
|
Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculumaren
|
|
Artikulu hau,
|
Euskal
Curriculumaren egitasmoaren oraingo fase programatikoa burutzen denean, aplikazio fasean indarrean jartzeko zer nolako ikasmaterialak eta testuliburuak diren irudikatzeko saio bat da. Saiakera honetan testuliburuek izan behar dituzten ezaugarriei buruz asmatu dezaket gehiago ala gutxiago, baina ez dago zalantzarik testulibururik gabe egitasmo hori ezinezkoa izango dela indarrean jartzea.
|
|
Bestetik, testuliburu horien egileek, pedagogia eta didaktika gaietan adituak izateaz gainera, euskaraz idazten ondo jakin eta lekuan lekuko eta Euskal Herriko kulturaren ezaugarriak ondo ezagutu dituzte. Testuliburuak
|
Euskal
Curriculumean oinarritzen badira, Euskal Herrian bertan sortuak eta Euskal Herriko ikasleentzat egitea da bidezkoena. Testuliburuen egileak bertakoak izatea giza baliabideetan garrantzi handiko inbertsioa egitea da, izan ere egile horiek lan horretan asko ikasten dute eta horrek berarekin dakar erabiltzaileen prestakuntza lana.
|
|
Derrigorrezko eskolaldirako
|
euskal
curriculumaren ezaugarri batzuk
|
|
|
Euskal
Curriculumaren egitasmoa abian da. Euskal Curriculuma.
|
|
Euskal Curriculumaren egitasmoa abian da.
|
Euskal
Curriculuma. Kultur ibilbidea.
|
|
Adituen ekarpena liburuan (2004), bizitza guztirako hezkuntzaren ikuspegitik kultur ibilbidearen proposamen ireki bat egin zen. Une hauetan" Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculuma" dokumentua aurkeztu da (2006ko urtarrila) eta eskoletan horren balorazioa eta hobekuntza proposamenak egiten ari dira. Datorren ikasturtetik aurrera," Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculum Oinarrizkoa eta Komuna" aurkeztu, baloratu eta deliberamendu prozesuak burutu ondoren, hala nahi duten Euskal Herriko eskolek indarrean jartzeko eta ebaluatzeko konpromisoa hartuko dute (2007ko udaberria?).
|
|
Une hauetan" Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculuma" dokumentua aurkeztu da (2006ko urtarrila) eta eskoletan horren balorazioa eta hobekuntza proposamenak egiten ari dira. Datorren ikasturtetik aurrera," Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculum Oinarrizkoa eta Komuna" aurkeztu, baloratu eta deliberamendu prozesuak burutu ondoren, hala nahi duten Euskal Herriko eskolek indarrean jartzeko eta ebaluatzeko konpromisoa hartuko dute (2007ko udaberria?). Derrigorrezko eskolaldirako bi proposamen egiten dira:
|
|
Derrigorrezko eskolaldirako bi proposamen egiten dira: a)
|
Euskal
Curriculum osoaren proposamen irekia egiten da, hala nahi duten eskolek eta beste hezkuntza erakundeek (administrazioek...) proposamen horretaz nahi duten moduan baliatzeko; b) Euskal Curriculum oinarrizkoaren eta komunaren proposamena, hala nahi duten eskolek konpromisoa hartzeko oinarrizkoa eta komuna dena indarrean jartzeko eta ebaluatzeko. Lan horien bidez galdera hauek erantzuten saiatzen gara:
|
|
Derrigorrezko eskolaldirako bi proposamen egiten dira: a) Euskal Curriculum osoaren proposamen irekia egiten da, hala nahi duten eskolek eta beste hezkuntza erakundeek (administrazioek...) proposamen horretaz nahi duten moduan baliatzeko; b)
|
Euskal
Curriculum oinarrizkoaren eta komunaren proposamena, hala nahi duten eskolek konpromisoa hartzeko oinarrizkoa eta komuna dena indarrean jartzeko eta ebaluatzeko. Lan horien bidez galdera hauek erantzuten saiatzen gara:
|
|
• Zer daukagu eta batez ere zer eduki nahi dugu elkarrekin Euskal Herrian bizi garenok? (
|
Euskal
curriculum oinarrizkoa eta komuna, borondatezkoa da, baina hala nahi duten eskolek behin erabakia hartuta, curriculum hori aplikatzeko eta ebaluatzeko konpromisoa hartuko dute).
|
|
Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculumaren ekarpenak
|
|
•
|
Euskal
Curriculumaren proposamena Euskal Herriko edo Euskararen Herriko lurraldeetako hezkuntza eragileek elkarlanean egindako ekimenetik sortu da. Hezkuntza eragile horiek hezkuntzaren esparruko sektorearen gehiengo zabala ordezkatzen dute.
|
|
•
|
Euskal
Curriculumaren proposamena prestatzeko talde teknikoan, Euskal Herri osoko lurraldeetakoek eta hezkuntza sektore guztietakoek parte hartu dute.
|
|
Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculumaren diseinua
|
|
Bizitzarako prestatzea ikas arlo batzuetako ezagutzaz jabetzea baino gehiago da. Alde horretatik,
|
Euskal
Curriculumaren kezka Europan eta mundu zabalean derrigorrezko hezkuntzari buruz dagoen kezkaren antzekoa da: zein dira eta nola lortu daitezke bizitzarako beharrezkoak diren konpetentziak?
|
|
Argi dago curriculumaren ohiko formulazioak, kontzeptuzko ezagutzetan oinarritutakoak, ibilbide luzea duela eta formulazio errazagoa duela, baina diziplinei buruzko ezagutzak barneratzeko bakarrik balio du, ez bizitzarako prestatzeko.
|
Euskal
Curriculumaren egitasmoan, hezkuntza konpetentzia orokorrak eta diziplina arloak uztartzeko bidetik saiakera bat egiten da. Saiakera horren emaitza da proposatzen dugun curriculumaren diseinua (ikus irudia hurrengo orrian).
|
|
|
Euskal
Curriculumaren planteamenduaren arabera, arloak garrantzitsuak dira, baina ez berez, baizik eta hezkuntza konpetentzia orokorrak eta hezkuntzaren xedeak lortzeko balio duten heinean. Arlo bakoitzeko irakasleen funtzioa, arloaren bidez ikasleek hezkuntza konpetentzia orokorrak lor ditzaten laguntzea da.
|
|
|
Euskal
Curriculum espezifikoa
|
|
Arestian aipatutako aldaketa hori garrantzi handikoa da, baina ez da
|
Euskal
Curriculumaren erronka soilik, edonongo curriculumean erantzun beharrekoa baizik, beraz gurean ere bai. Euskal Curriculumak baditu ordea berari bakarrik erantzutea dagozkion beste era bateko erronkak.
|
|
Arestian aipatutako aldaketa hori garrantzi handikoa da, baina ez da Euskal Curriculumaren erronka soilik, edonongo curriculumean erantzun beharrekoa baizik, beraz gurean ere bai.
|
Euskal
Curriculumak baditu ordea berari bakarrik erantzutea dagozkion beste era bateko erronkak. Espainiako eta Frantziako curriculum ofizialek ez dituzte jasoko Euskal Herriko berariazko kultur ezaugarriak, hau da, gizabanakoen eta bereziki giza taldeen beharrak erantzuteko bertan sortu edo sustraitu diren kultur adierazpenak.
|
|
Artikulu honen hasieran esan bezala, Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculumaren egitasmoan bi ekoizpen aurreikusten dira: a) Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculum osoaren proposamen irekia; b) Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculum oinarrizkoa eta komuna.
|
|
Artikulu honen hasieran esan bezala, Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculumaren egitasmoan bi ekoizpen aurreikusten dira: a) Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculum osoaren proposamen irekia; b) Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculum oinarrizkoa eta komuna. Lehen ekoizpenaren ekarpen nagusia curriculumaren egitura edo moldea bera da, hau da, hezkuntza xedeen, hezkuntza konpetentzia orokorren eta ikas arloen arteko loturaren ikuspegia.
|
|
Artikulu honen hasieran esan bezala, Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculumaren egitasmoan bi ekoizpen aurreikusten dira: a) Derrigorrezko Eskolaldirako Euskal Curriculum osoaren proposamen irekia; b) Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculum oinarrizkoa eta komuna. Lehen ekoizpenaren ekarpen nagusia curriculumaren egitura edo moldea bera da, hau da, hezkuntza xedeen, hezkuntza konpetentzia orokorren eta ikas arloen arteko loturaren ikuspegia.
|
|
Bigarren ekoizpena da egitasmo osoaren azken helburua, hau da, bizitzarako oinarrizkotzat edo ezinbestekotzat hartzen ditugunak eta hizkuntza eta kultura bereko komunitate kide modura partekatzen ditugun elementu komunak adostea eta adostutakoa indarrean jartzea eta ebaluatzea. Azken batean,
|
Euskal
Curriculumaren bidez erantzun nahi dugun galdera hauxe da: nahiz eta bi estatutan eta hiru administraziotan bizi, zer daukagu eta, batez ere, zer eduki nahi dugu elkarrekin Euskal Herrian bizi garenok?
|
|
Galdera horri erantzuteko egingo dugun curriculum oinarrizko eta komunaren proposamena
|
Euskal
Curriculumaren zati bat izango da. Euskal Curriculum osoa, jarraian datorren irudian agertzen den modura, harremanetan eta osmosian dauden dimentsio desberdinez osatzen da:
|
|
Galdera horri erantzuteko egingo dugun curriculum oinarrizko eta komunaren proposamena Euskal Curriculumaren zati bat izango da.
|
Euskal
Curriculum osoa, jarraian datorren irudian agertzen den modura, harremanetan eta osmosian dauden dimentsio desberdinez osatzen da: lekuan lekukoa, oinarrizkoa eta komuna, lurralde bakoitzeko curriculum ofiziala, europarra eta unibertsala.
|
|
lekuan lekukoa, oinarrizkoa eta komuna, lurralde bakoitzeko curriculum ofiziala, europarra eta unibertsala. Lanaren ikur modura erabiltzen dugun kiribil bikoitzaren sinboloa eta" herritik mundura eta mundutik herrira" esaldiaren esanahia aplikatzen badugu,
|
Euskal
Curriculuma eraikitzeko lehen pausoa, hurbilenetik hasita —hau da," herritik mundura" —, lekuan lekuko kultur ezaugarri espezifikoak hautatzea litzateke. Jarraian, Euskal Herri osoan partekatzeko adosten dugun oinarrizkoa eta komuna.
|
|
Egungo mundializazioaren eraginez" mundutik herrira" datorren informazioaren uholdea askoz ere ugariagoa da" herritik mundura" doana baino.
|
Euskal
Curriculumaren esparruak eta dimentsioak bereiztea prozesuaren logika ulertzeko lagungarria izan daiteke, baina errealitatean gauzak askoz ere dinamikoagoak eta sistemikoagoak dira. Esparruak bereiz daitezke, baina ez geruza bakartu modura, elkar trukatuz eraginean bizi diren indar modura baizik.
|
|
Laburtuz,
|
Euskal
Curriculuma ez da izango uniformea, desberdina baizik, lekuan lekuko baldintzen eta kultur ezaugarrien arabera, eta lurralde bakoitzeko egoera administratiboaren arabera (EAE, Nafarroa, Iparraldea). Hala ere, euskal curriculuma sustrai eta enbor bakarrekoa izango da.
|
|
Laburtuz, Euskal Curriculuma ez da izango uniformea, desberdina baizik, lekuan lekuko baldintzen eta kultur ezaugarrien arabera, eta lurralde bakoitzeko egoera administratiboaren arabera (EAE, Nafarroa, Iparraldea). Hala ere,
|
euskal
curriculuma sustrai eta enbor bakarrekoa izango da. Curriculumaren sustraiak edo oinarriak hezkuntzaren xedeak, hezkuntzaren konpetentzia orokorrak eta eduki metadiziplinarrak dira, eta horiek kasu guztietan berdinak izango dira.
|
|
Jo dezagun Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculumaren proposamena teknikoki lan ona dela, balorazio ona jasotzen duela, egiten zaizkion hobetzeko proposamenak txertatzen direla, irakasleen, gurasoen eta ikasleen aldetik atxikimendua sortzen duela. Hori dena lortzea asko litzateke, eta lanean hasteko abiapuntu sendoa, baina indarrean jartzeko beste baldintza batzuk ere dira.
|
|
Parisko edo Madrilgo argitaletxeen esku uzten bada testuliburuen argitalpena, nekez garatu ahal izango da
|
Euskal
Curriculuma.
|
|
Artikulu honen hasieran, Derrigorrezko Eskolaldirako
|
Euskal
Curriculuma aplikazio fasean indarrean jartzeko zer nolako ikasmaterialak eta testuliburuak liratekeen irudikatzeko saio bat dela aurreratzen nuen. Testuliburu horiek bete behar dituzten funtzioak, funtsean beste edonongo testuliburuk bete behar dituenen antzekoak dira; baina aitortu beharra dago ez dela batere ohikoa curriculum bat hezkuntzako gizarte eragileen ekimenez egitea, eta are gutxiago politikoki bi estatu eta hiru administraziotan antolatuta dagoen herri batentzat.
|
|
Argi dago
|
Euskal
Curriculumaren egitasmoa indarrean jartzeko testuliburuak izango direla giltzarria. Argi dago Euskal Curriculum oinarrizkoa eta komuna Euskal Herri osorako adosten bada, orain arte ezagutu dugun testuliburugintzaren ikuspegian aldaketa sakonak eragingo dituela.
|
|
Argi dago Euskal Curriculumaren egitasmoa indarrean jartzeko testuliburuak izango direla giltzarria. Argi dago
|
Euskal
Curriculum oinarrizkoa eta komuna Euskal Herri osorako adosten bada, orain arte ezagutu dugun testuliburugintzaren ikuspegian aldaketa sakonak eragingo dituela. Baina gai horretaz sakon eta patxadaz pentsatu behar da.
|