2013
|
|
Beraz, euskaraz hitz egingo duzue, edozeinekin delarik ere. Euskara batuaz aritzen bazarete, ez duzue elkar ulertzeko arazorik izango,
|
hizkuntzari
dagokionez, behintzat. Baina ba al duzu zure euskalkian aritzeko ohiturarik?
|
|
KEINU
|
HIZKUNTZA
ITZULTZAILEA
|
|
2 Zenbat
|
hizkuntza
dakizkizu. Zein?
|
|
5 Zenbat denbora behar izan zenuen keinu bidezko
|
hizkuntza
ikasteko. Zaila al da?
|
|
10 Keinu
|
hizkuntza
interesgarria iruditzen zait. Non ikasi zenuen?
|
|
Jokamoldearen berri emateko adjektiboak erabiltzeaz gainera, hainbat esamolde daude, gure
|
hizkuntzan
, pertsona baten nolakotasuna eta izaera deskribatzeko. Ikus ditzagun horietako batzuk.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
1 Beharbada, zuetako bakarren batek bizi izan du, dagoeneko, antzeko elkartruke esperientziaren bat, ikastetxeak antolatuta, atzerriko
|
hizkuntza
bat ikasteko
|
|
IKABILek era bateko eta besteko
|
hizkuntza
eremu eta gizarte giroko eskola taldeen arteko elkartrukea bultzatzen du. Ikastetxean taldea osatu, Euskal Herriko mapa mahai gainean jarri, dauden aukerak aztertu, eta, azkenik, aukeratutako herrira abiatzen dira gazteak, bertakoekin denboraldi labur bat igarotzeko asmotan.
|
|
Beste euskalki bat entzutea eta beste
|
hizkuntza
eremu bat ezagutzea.
|
|
Aditzak, molde jokatuan, ekintzaz edo egoeraz gain, beste hainbat informazio ematen du: ekintzan parte hartzen duten pertsonak, ekintzaren denbora& Pertsonei dagokienez, euskaraz aditz jokatuak, berak bakarrik, beste
|
hizkuntza
batzuetan baino informazio gehiago ematen du; izan ere, euskarazko aditz jokatuak ematen duen informazioa emateko, elementu gehiago behar dira beste hizkuntza batzuetan. Hona adibide batzuk:
|
|
Aditzak, molde jokatuan, ekintzaz edo egoeraz gain, beste hainbat informazio ematen du: ekintzan parte hartzen duten pertsonak, ekintzaren denbora& Pertsonei dagokienez, euskaraz aditz jokatuak, berak bakarrik, beste hizkuntza batzuetan baino informazio gehiago ematen du; izan ere, euskarazko aditz jokatuak ematen duen informazioa emateko, elementu gehiago behar dira beste
|
hizkuntza
batzuetan. Hona adibide batzuk:
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
|
hizkuntza
baliabideak (esaera zaharrak, lokuzioak&) erabiliz, sarrera egokiak idazten?
|
|
Paragrafoak, antolatzaileak& Horiez gain, testuko ideiak ondo adierazteko
|
hizkuntzak
eskaintzen dituen beste baliabide batzuk landuko dituzu jarraian: erreferentzia mekanismoak edota anaforak.
|
|
Baina ez al litzateke oso errepikakorra suertatuko testua?
|
Hizkuntzak
baditu hainbat baliabide gehiegizko errepikatzeak saihesteko eta progresio tematikoa ziurtatzeko. Horiei erreferentzia mekanismoak edota anaforak esaten zaie.
|
|
5 Ortografia arauez gainera, tipografia arauak ere biltzen ditu ortotipografiak, hau da, nola erabili puntuazio markak, letra larriak, letrakera lodia, letrakera etzana, kakotxak edo nola idatzi siglak eta akronimoak, hitz elkartuak, neurri zientifikoak, beste
|
hizkuntzetako
hitzak, izen bereziak
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
1) janaria, edaria eta osasuna; 2) babesa; 3) mundua ezagutzea eta haren materialak eta indarrak menderatzea; 4) gizarte bizitza antolatzea; 5) komunikatzea; 6) gauza atseginak eta gustukoak egitea; 7) nork bere burua eta gizakiaren izatea eta xedea aurkitzea. Horrela, kultura bakoitzak bere modua dauka elikatzeko, babeslekuak eta etxeak eraikitzeko, bakoitzak baditu bere
|
hizkuntza
eta jolasak
|
|
a) Aho
|
hizkuntza
|
|
j)
|
Hizkuntza
idatzia
|
|
hitzak gehiegi errepikatu gabe progresio tematikoa ziurtatzeko
|
hizkuntza
baliabideak egoki erabiltzen?
|
|
Hitzak gehiegi errepikatu gabe, progresio tematikoa ziurtatzeko
|
hizkuntza
baliabideak egoki erabili ditut.
|
|
hartzailearengan eragingo duten
|
hizkuntza
baliabideak erabili baditut.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Oroimenaren nahastea da, oroitzapenen erabateko galera edo galera partziala sortzen da. Pertsona amnesikoak ez ditu zertan beste gogamen prozesuak galdu; hala nola pertzepzioa edo aditasuna, eta ez du
|
hizkuntza
arazorik izaten. Amnesia duen pertsonak ez ditu iraganeko gauzak gogoratzen.
|
|
Iragana ikertzeko metodo zientifikoa aplikatzen duelako da Zientzia. Dena den, gertaerei buruzko azalpenak baldintzatuta daude, erabiltzen diren informazio iturrien/
|
hizkuntzaren arabera
, eta aldatzen joaten dira; horregatik esaten da historia subjektiboa dela, bakoitzaren interpretazioa delako, eta ikuspegi asko/ bakarra izan ditzakeela. Beraz, historia aldakorra eta subjektiboa denez, historialariek gertaeren interpretazio pertsonalak egiten dituzte.
|
|
c) Zer
|
hizkuntzatan
idatzita daude idatziak?
|
|
Erromatarrek beraien
|
hizkuntza
, latina, inperioan zehar zabaldu zuten, hala ere, ez zituen beste hizkuntzak ordeztu, ezta desagerrarazi ere.
|
|
Erromatarrek beraien hizkuntza, latina, inperioan zehar zabaldu zuten, hala ere, ez zituen beste
|
hizkuntzak
ordeztu, ezta desagerrarazi ere.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Hainbat profesionalen ekarpenek diziplina arteko lan bateratua osatu dute. Ekarpen pertsonal horietatik sortze lan bakar bat moldatu eta gauzatu du honako talde honek: Curriculumaren diseinua eta koordinazioaMikele Aldasoro Xabier GaragorriSorkuntza Harri Beobide Jaione Isazelaia Joxin AzkueEkarpenakJosune Gereka eta Oihan Odriozola (IKT) Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua) Xabier Garagorri eta Jesus Maria Ansuategi (Prozedura metadiziplinarrak) EdizioaManuel ArregiDiseinuaJuanma AramendiMaketazioaAinhoa LukasMarrazkiak: Aritz Trueba; Argazkiak:
|
|
Elkar artxiboa; Kontraluz Studio, 123RF, Google Maps (162 or.), Arabako Arkeologia Museoa (162 or.), Xabier Landa/ gourmet image (162 or.), Indalecio Ojanguren (174 or.), Eusko Jaurlaritza/ Mikel Arrazola (179 or), Idoia Zabaleta/ Argazki Press (213 or.); Mapak: ...riko Ikastolak E.K.E. eta Elkarlanean S.L.Esker oneko aitortza, ikasmaterial honetan hainbat euskarri eskura ipini diguten honako erakunde hauei: Ikastolen elkartea, Elkar argitaletxea, Ahotsak eta Axular LizeoaEsker bereziak, material honen ezarpen esperimentalen bidez, ekarpenak, oharrak eta iritziak egin dituzten ikastola guztiei.Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du: 2013 05L.G.:
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
|
hizkuntza
matematikoa zuzen erabili badut. Hau da, eragiketa sinboloak eta unitateen laburdurak zuzen erabili baditut.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Ingelesaren ezagutza maila aztertzea helburu duen ikerketa batean, Easy English
|
hizkuntza
zentroak 35 ikasleri ingelesez idazteko
|
|
Ingelesaren ezagutza maila aztertzea helburu duen ikerketa batean Easy English
|
hizkuntza
eskolako 25 ikasleri galdera hau egin zitzaien: Zein da ingelesez idazteko duzun gaitasuna?
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
galderak formulatzerakoan,
|
hizkuntza
zientifikoa ondo erabili badut.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Italiako Vulcano sumenditik hartua dago bulkanismo hitza, eta Guatemala estatuaren izenaren oinarria uhatezmala hitzetik dator. Badakizu zer esan nahi duen hitz horrek maien
|
hizkuntzan
–Sua botatzen duen mendia!
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Marrazketa teknikoa da teknologiak komunikatzeko erabiltzen duen
|
hizkuntza
bat, eta, edozein hizkuntzak bezala, bere arauak ditu.
|
|
Marrazketa teknikoa da teknologiak komunikatzeko erabiltzen duen hizkuntza bat, eta, edozein
|
hizkuntzak
bezala, bere arauak ditu.
|
|
1
|
Hizkuntza
adimena:
|
|
|
Hizkuntza
eraginkortasunez erabiltzeko gaitasuna.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du: Ikasmaterial honek Hezkuntza Sailaren dirulaguntza jaso du.
|
|
1 Munduan milaka
|
hizkuntza
daude, eta hainbat alfabeto. Ezagutzen duzu gure alfabetoaren desberdina den bat?
|
|
2 Euskal Herrian hiru
|
hizkuntza
ofizial daude: euskara, gaztelera eta frantsesa.
|
|
euskara, gaztelera eta frantsesa. Hiru
|
hizkuntza
horietan, alfabeto bera erabiltzen da. Baina Euskal Herri osoan teklatu bakarra erabiltzen al da?
|
|
adakizu tresna digitalek programa informatiko bat instalatua eduki behar dutela funtzionatzeko, eta errealitateko informazioa sentsoreen bidez lortzen dutela. Garapen fase honetan, aukera duzu programazioan erabiltzen den
|
hizkuntza
eta logika ikasteko.
|
|
1979an, Ameriketako Estatu Batuetako Defentsa Sailak Ada izena jarri zion garatutako programazio
|
hizkuntzari
, haren omenez.
|
|
Scratch informazio testua irakurri ondoren, sartu webgunean eta izena eman. Ez ahaztu
|
hizkuntza
aldatzeaz, euskaraz jartzeko aukera baitago.
|
2014
|
|
hipotesiak adierazteko
|
hizkuntza
baliabideak identifikatzen?
|
|
hipotesiak adierazteko idatzitako testuetan oker erabilitako
|
hizkuntza
baliabideak zuzentzen?
|
|
Solasaldiak ondo prestatu beharreko kontua dira: zer esan prestatu behar da, eta hori modu egokian esateko
|
hizkuntza
baliabideak ere bai. Literatura solasaldiek gidoi bat izaten dute, eta partaideak bi roletan banatzen dira:
|
|
HIPOTESIAK ADIERAZTEKO
|
HIZKUNTZA
BALIABIDEAK I
|
|
Igorleak zalantza edota ziurtasunik eza adierazi ahal izan ditzan,
|
hizkuntzak
hainbat baliabide eskaintzen ditu.
|
|
Gainera, hipotesiak egitean, gehienetan, aipatutako
|
hizkuntza
baliabide horietako bat baino gehiago erabiltzen ditugu esaldi berean.
|
|
1 Taldeka jarrita, adierazi honako paragrafo hauetako zeinetan erabili diren iritzia edo ustea adierazteko
|
hizkuntza
baliabideak, eta zeinetan zalantza, ziurtasunik eza edota probabilitatea adieraztekoak. Azpimarra itzazu.
|
|
1 Jarri binaka, eta erreparatu hipotesiak egiteko erabili dituen
|
hizkuntza
baliabideei, ideia edo informazioen arteko erlazioari, testu antolatzaileei eta puntuazio markei. Ondoren, egin beharrezko zuzenketak.
|
|
HIPOTESIAK ADIERAZTEKO
|
HIZKUNTZA
BALIABIDEAK II
|
|
1 Nik munduko
|
hizkuntza
guztiak banekizki 2 Zu poesiazalea izango bazina 3 Obabakoak irakurriko bazenu 4 Unai Elorriagaren lehenengo liburua gustatuko balitzaizu 5 Idazlea izango banintz ONDORIOA
|
|
d) jatorrizko
|
hizkuntzan
irakurriko nituzke idazle guztien lanak.
|
|
hipotesiak egiteko ikasitako
|
hizkuntza
baliabideak zuzen erabili baditut.
|
|
3 Zeinetan erabiliko dituzue hipotesiak egiteko ikasitako
|
hizkuntza
baliabideak?
|
|
hipotesiak adierazteko ikasitako
|
hizkuntza
baliabideak zuzen erabili baditut argazkian islatzen den egoeraren kausa eta ondorio posibleak adierazteko.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Osagai osoan, hipotesiak egiten aritu zara Ezekiel eleberriaren inguruan. Bidean, hipotesiak behar bezala egiteko eta justifikatzeko hainbat
|
hizkuntza
baliabide ikasi dituzu.
|
|
Horretarako
|
hizkuntza
baliabideak
|
|
Horretarako
|
hizkuntza
baliabideak
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|
|
Ikasmaterial honek Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren
|
hizkuntza
azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
argudioak eta kontra argudioak idazteko, testu antolatzaile eta
|
hizkuntza
egitura egokiak erabili baditut.
|
|
kartelaren defentsarako prestatutako diskurtsoan, argudioak eta kontra argudioak testu antolatzaile eta
|
hizkuntza
egitura egokiak erabiliz idatzi baditugu.
|
|
|
HIZKUNTZA
EGITURAK
|
|
Igorleak bere buruari erreferentzia egiteko, oro har, 1 pertsona gramatikala islatzen duten
|
hizkuntza
baliabideak erabiltzen ditu.
|
|
Igorleak, hartzaileari erreferentzia egiteko eta hura inplikatzeko, oro har, 2 pertsona gramatikala islatzen duten
|
hizkuntza
baliabideak erabiltzen ditu.
|
|
Pentsa, Eneko Aritzak, Nafarroako lehen erregeak, Qasi tarren odola zuen zainetan; bere ama Qasi leinuko batekin ezkondu baitzen. Baskoien eta musulmanon arteko harremanak oso estuak izan ziren, ikusi besterik ez dago Erriberako zenbat tokiizenek duten jatorria arabiar
|
hizkuntzan
. Medikuntzan ere ekarpen garrantzitsuak egin dizkiogu musulmanok Nafarroako gizarteari.
|
|
Ondoren, beste lagun batekin elkartu, eta kontatu prestatutako azalpenak batak besteari. Azalpenak idazteko lagungarri izango dituzue
|
hizkuntzari buruzko
oharrak.
|
|
Mikele Aldasoro(
|
Hizkuntzen
curriculum integratua)
|