Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2002
‎Aurkezpenari dagokionez, adibidez: erabilitako paperaren gramajea (meheegia bada, asko gardendu daiteke eta irakurtzeko zailagoa izan daiteke), letraren gorputza (gero eta pertsona zaharragoak daude Espainian) edo Braille hizkuntzaren erabilera sustatzea. Azpimarratu du, halaber, inoiz alde batera utzi ezin diren ohar eta neurri bereziak hartu behar direla (“haurren eskueratik kanpo egon”, adibidez), kontserbazioari buruzko arau oso zehatzak eman behar direla eta “kontsumitzailearentzat ulergarria den hizkeran” termino zientifikoak edo espezializatuak azaldu behar direla.
2007
‎Bi helburu nagusi dituzte www.altsasukokima.com web gunean jasoak: lehenengoa, hizkuntzaren erabilera sustatzea; eta bigarrena, motibazio lana. Talde honek herrian bizitza euskaraz egitea eta euskara bultzatzea lortu nahi du; eta horretarako ezinbestekoa iruditzen zaie" ekintza positiboak egitea, euskara ekintza positibo horiekin lotzeko eta hizkuntzaren erabilera bultzatu ahal izateko".
2008
‎Hortaz, lagitimitate ideologikoa ez dago gobernuaren babes instituzionalarekin soilik lotuta; talde barruko eta kanpoko hiritarren babesarekin ere lotuta dago, hau da, hiritar horiek gutxiengoaren hizkuntzarekiko jarrera positiboa izatearekin eta gutxiengoaren hizkuntza ikasi eta erabiltzearekin ere lotuta (O’keefe, 2001). Gizarte zibilean, enpresa taldeek eta negozio pribatuek ere babes ditzakete gutxiengoen hizkuntzak; esaterako, lantokian eta establezimendu industrial eta komertzialetan hizkuntzaren erabilera sustatzearen bidez. Gutxiengoaren hizkuntza esparru publikoetan erabiltzea, paisaia linguistikoan barne, aurrez aipatu dugun moduan, oso lotuta egon daiteke taldeko kideek duten bizindar subjektiboarekin. Hori gai eztabaidatua izan da Quebecen, batez ere Montrealgo paisaia linguistikoaren gaiarekin lotuta (Bourhis eta Landry, 2002).
2009
‎Era berean, beste hizkuntzen ikaste eta jabetze prozesu horretan, gure seme alabei laguntzeko modurik onena delakoan, familiako harremanetan norbere jatorrizko hizkuntzaren erabilera sustatzea biziki gomendatzen dizuegu. Izan ere, ama hizkuntza zenbat eta hobeto menperatu, gero eta errazago izango da besteak ikastea.
‎Globalizazioaren eraginez, gero eta irekiagoa izango da Europako esparru sozioekonomikoa. Lan harremanetan eta kontsumo arloan, eskualdeetako edo eremu urriko hizkuntzen erabilera sustatzeko gutxieneko neurriak aurreikusi lituzke europar hizkuntza politikak.
2011
Hizkuntzaren erabilera sustatzeari buruzko jarrerek zeresan handia dute hizkuntzaren normalizazioa lortzeko egiten diren urratsen onarpenarekin. Hortaz, arabarrek euskarari buruz erakutsi duten jarrera azaldu du.
2012
‎Hasteko, ezinbesteko erreferentea da Europako araudia, batez ere EuropakoKontseiluak 1992an onartu duen Eskualdeetako edo Eremu Urriko HizkuntzenEuropako Gutuna, edo Ituna?. Bertan arlo publikoan eskualdeetako edo eremuurriko hizkuntzen erabilera sustatzeko neurriak aurreikusten dira hainbat esparrutan, hala nola irakaskuntzan, justizian, administrazio agintari eta zerbitzu publikoetan, komunikabideetan, kultur ekintza eta zerbitzuetan, ekonomia eta gizarte esparruan, eta mugaldeen arteko trukeetan. Estatuek aldian aldian txostena aurkezten dioteEuropako Kontseiluko idazkari orokorrari, Gutunean aurreikusitako neurrien betetzemailari buruz; legezko erakunde edo elkarteek ere txostenak aurkez ditzakete.Horiek baloratu ondoren, Europako Kontseilutik oharrak eta gomendioak egitenzaizkie estatuei.
‎“Gidabaimena euskaraz” kanpainarekin bat egin duen autoeskola batean prestaketa egin ondoren, azterketa teorikoa euskaraz egin duten 17 eta 23 urte bitarteko gazte getxotarrei 100 euroko diru-laguntza emango die Getxoko Udalak. Besteak beste, Alkarbide, Bizkaiko euskara zerbitzuen bilguneren eta Foru Aldundiaren laguntzarekin antolatutako kanpainaren helburua hizkuntzaren erabilera sustatzea da, tokiko iturriek aipatu dutenez. Diru-laguntza azterketa 2012ko urtarrilaren 1etik egin dutenei emango die Udalak.
2013
Hizkuntzaren erabilera sustatzeko guneak, proposamenak, antolatu eta Euskal Ekitaldiak programa elkartu ditu Aizpea euskara taldeak. Gero eta irurtzundar gehiago dira euskara dakitenak.
2014
‎Euskararen Egunean, Euskal Herriko instituzio desberdinek hizkuntzaren erabilera sustatzeko deialdia luzatua zuten," euskarak 365 egun, euskarak 365 erronka" lemarekin. Hizkuntzaren erabiltzea eta interneten bidezko promozioa izan dira eguneko aldarri nagusiak,. eus internet gunearen kanpainaren bitartez.
2016
‎Horren harira, Xabier Aierdik (2016) BAT aldizkarian proposatzen du hizkuntzaren erabilera sustatu eta bultzatuko duten harremanak sortu behar direla hiriaren baitan, hiria bera euskararentzako komunitate bihurtuz. Zentzu berean proposatzen du Txerra Rodriguez-ek iruditeria sozialean eragin beharra urbanoagoa eginez (Rodriguez, 2017).
2017
‎Euskara elkarteek eta Topaguneak euskaraz bizitzeko egitasmoak prestatu eta garatzen dituzte, euskaldunak elkartuz, euskaldun berrientzako erabilera programak eginez, hedabideen bitartez herri eta eskualdeko informazioa landuz, haur eta gazteei aisialdirako euskarazko alternatibak eskainiz, euskarazko kultur jarduerak antolatuz, herrietako elkarte eta erakundeekin hizkuntzaren erabilera sustatzeko hitzarmenak sinatuz
2018
‎Hezkuntatik kanpo ere egin dituzte hizkuntzaren erabilera sustatzeko hainbat eta hainbat ekintza, baina oraindik ere ez dituzte nahi bezalako emaitzak lortu. Dena den, sinetsita dago emaitza hobeak lortuko dituztela, eta horretarako lanean jarraituko dute.
‎Bere aldetik, Andres Urrutia euskaltzainburuak esan du ekintza zehatzen bidez bultzatu behar dela euskararen erabilera. Horren haritik, Hermes aldizkariaren ale berezi honek? hizkuntzaren erabilera sustatzeko bidea erakusten digula eta, bidenabar, hausnarketarako tokia ematen digula, Euskaltzaindiaren Jagon sailari dagokion bezala?.
‎Bere kasutik abiatuta, administrazioak euskararekin daukan jarrerari buruzko gogoeta orokorragoa ere egin du: “Euskaraldia eta antzeko ekimenak oso ondo daude hizkuntzaren erabilera sustatzeko, baina administrazioaren egitekoa beste bat da, hizkuntza eskubideak bermatzea dagokio. Administrazioa ezin da Belarriprest izan, Ahobizi izan behar du”.
2020
‎Eta, horretarako, aktibitate pedagogiko batzuk proposatzen ditu, ezaugarri hauekin: (1) elkarren ondoan oroitzapenak jartzea, (2) ondarearen aurkikuntzan oinarritzea, (3) hizkuntzaren erabilera sustatzea, (4) aktibitate fisiko zein plastikoak uztartzea, eta (5) munduaren aurkikuntzan ere oinarritzea.
2021
‎Norberaren hizkuntza erabilera eta irakasteko modua hausnarketaren erdigunean jarrita, diseinatutako prestakuntzaren helburua izan zen ezagutzea eta ulertzea zein, zergatik eta nola bultzatu eta indartu dezaketen hainbat portaera eta jokabidek gelako elkarrekintza eta ahozko hizkuntzaren erabilera. Lanketaren ondorioz, gelako elkarrekintza eta ahozko hizkuntzaren erabilera sustatzera garamatzaten praktika onekin lotutako adierazle esanguratsuenak identifikatu ziren: espazioa antolatzeko modua, saioari hasiera eta amaiera emateko modua, saioa egituratzeko modua, kontsigna edo zeregina adierazteko modua, denboraren kudeaketa, baliabide didaktikoak, ezagutza eraikitzeko modua, gelako arau sozialak, harreman komunikatiboa eta harreman afektiboa.
‎Lekuan lekuko berezitasunak ahaztu gabe, guztiontzat lehentasunezko diren alor bi bereizi ziren hizkuntza horien erabilera murriztuari aurre egin nahian: lehena, ahozko hizkuntzaren erabilera sustatzeko baliabide didaktikoen inguruko ikerketa eta haiek erabiltzeko irakasleen prestakuntza, eta bigarrena, hiztun berriak hiztun aktibo bihurtzeko bideak erraztea. Lehentasun horiek gaurko eskakizun nagusi bezala ageri zaizkigu eskolari egiten zaizkion eskakizunetan, bereziki hizkuntza gutxiagotuen indarberritzea baldin badute helburu.
2023
‎2015ean Yuneŝit’in ek, Tl’esqox eta Xeni Gwet’in komunitateekin batera, First Peoples’ Cultural Council en bertako hizkuntzak biziberritzeko programa batean parte hartu zuen, eta Hizkuntza Batzarra sortzeaz gain, lehenengo Hizkuntza Biziberritzeko Plan Estrategikoa garatu zuen. Geroztik, hainbat hizkuntza proiektu egin dituzte, horien artean, hizkuntza irakasteko adin guztietakoentzat murgiltze programak, eta irakasleak prestatzeko, curriculuma garatzeko eta hizkuntzaren erabilera sustatzeko egitasmoak.
‎Hizkuntzaren etorkizuna zalantzazkoa bada ere, parte hartu duten komunitateko kide gehienak baikorrak dira hizkuntzaren erabilera berreskuratzeari dagokionez. Horretarako, haien ustez, hizkuntzaren erabilera sustatzeko estrategiak aplikatu behar dira. Gobernuak eremu publikoetan hizkuntzaren erabilera sustatzen duten hizkuntza politikak garatu behar ditu, eta Tŝilhqot’in ez hitz egiteko denbora eta espazio espezifikoak bermatu behar ditu.
‎Horretarako, haien ustez, hizkuntzaren erabilera sustatzeko estrategiak aplikatu behar dira. Gobernuak eremu publikoetan hizkuntzaren erabilera sustatzen duten hizkuntza politikak garatu behar ditu, eta Tŝilhqot’in ez hitz egiteko denbora eta espazio espezifikoak bermatu behar ditu. Dena den, haientzat, hiztunek dute" giltza"; hizkuntzan hitz egiteko erantzukizuna hartu behar dute berriro, eta hizkuntza erabili egin behar dute.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia