2002
|
|
Aurkezpenari dagokionez, adibidez: erabilitako paperaren gramajea (meheegia bada, asko gardendu daiteke eta irakurtzeko zailagoa izan daiteke), letraren gorputza (gero eta pertsona zaharragoak daude Espainian) edo Braille
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzea. Azpimarratu du, halaber, inoiz alde batera utzi ezin diren ohar eta neurri bereziak hartu behar direla (“haurren eskueratik kanpo egon”, adibidez), kontserbazioari buruzko arau oso zehatzak eman behar direla eta “kontsumitzailearentzat ulergarria den hizkeran” termino zientifikoak edo espezializatuak azaldu behar direla.
|
2007
|
|
Bi helburu nagusi dituzte www.altsasukokima.com web gunean jasoak: lehenengoa,
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzea; eta bigarrena, motibazio lana. Talde honek herrian bizitza euskaraz egitea eta euskara bultzatzea lortu nahi du; eta horretarako ezinbestekoa iruditzen zaie" ekintza positiboak egitea, euskara ekintza positibo horiekin lotzeko eta hizkuntzaren erabilera bultzatu ahal izateko".
|
2008
|
|
Hortaz, lagitimitate ideologikoa ez dago gobernuaren babes instituzionalarekin soilik lotuta; talde barruko eta kanpoko hiritarren babesarekin ere lotuta dago, hau da, hiritar horiek gutxiengoaren hizkuntzarekiko jarrera positiboa izatearekin eta gutxiengoaren hizkuntza ikasi eta erabiltzearekin ere lotuta (O’keefe, 2001). Gizarte zibilean, enpresa taldeek eta negozio pribatuek ere babes ditzakete gutxiengoen hizkuntzak; esaterako, lantokian eta establezimendu industrial eta komertzialetan
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzearen bidez. Gutxiengoaren hizkuntza esparru publikoetan erabiltzea, paisaia linguistikoan barne, aurrez aipatu dugun moduan, oso lotuta egon daiteke taldeko kideek duten bizindar subjektiboarekin. Hori gai eztabaidatua izan da Quebecen, batez ere Montrealgo paisaia linguistikoaren gaiarekin lotuta (Bourhis eta Landry, 2002).
|
2009
|
|
Era berean, beste hizkuntzen ikaste eta jabetze prozesu horretan, gure seme alabei laguntzeko modurik onena delakoan, familiako harremanetan norbere jatorrizko
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzea biziki gomendatzen dizuegu. Izan ere, ama hizkuntza zenbat eta hobeto menperatu, gero eta errazago izango da besteak ikastea.
|
|
Globalizazioaren eraginez, gero eta irekiagoa izango da Europako esparru sozioekonomikoa. Lan harremanetan eta kontsumo arloan, eskualdeetako edo eremu urriko
|
hizkuntzen
erabilera sustatzeko gutxieneko neurriak aurreikusi lituzke europar hizkuntza politikak.
|
2011
|
|
|
Hizkuntzaren
erabilera sustatzeari buruzko jarrerek zeresan handia dute hizkuntzaren normalizazioa lortzeko egiten diren urratsen onarpenarekin. Hortaz, arabarrek euskarari buruz erakutsi duten jarrera azaldu du.
|
2012
|
|
Hasteko, ezinbesteko erreferentea da Europako araudia, batez ere EuropakoKontseiluak 1992an onartu duen Eskualdeetako edo Eremu Urriko HizkuntzenEuropako Gutuna, edo Ituna?. Bertan arlo publikoan eskualdeetako edo eremuurriko
|
hizkuntzen
erabilera sustatzeko neurriak aurreikusten dira hainbat esparrutan, hala nola irakaskuntzan, justizian, administrazio agintari eta zerbitzu publikoetan, komunikabideetan, kultur ekintza eta zerbitzuetan, ekonomia eta gizarte esparruan, eta mugaldeen arteko trukeetan. Estatuek aldian aldian txostena aurkezten dioteEuropako Kontseiluko idazkari orokorrari, Gutunean aurreikusitako neurrien betetzemailari buruz; legezko erakunde edo elkarteek ere txostenak aurkez ditzakete.Horiek baloratu ondoren, Europako Kontseilutik oharrak eta gomendioak egitenzaizkie estatuei.
|
|
“Gidabaimena euskaraz” kanpainarekin bat egin duen autoeskola batean prestaketa egin ondoren, azterketa teorikoa euskaraz egin duten 17 eta 23 urte bitarteko gazte getxotarrei 100 euroko diru-laguntza emango die Getxoko Udalak. Besteak beste, Alkarbide, Bizkaiko euskara zerbitzuen bilguneren eta Foru Aldundiaren laguntzarekin antolatutako kanpainaren helburua
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzea da, tokiko iturriek aipatu dutenez. Diru-laguntza azterketa 2012ko urtarrilaren 1etik egin dutenei emango die Udalak.
|
2013
|
|
|
Hizkuntzaren
erabilera sustatzeko guneak, proposamenak, antolatu eta Euskal Ekitaldiak programa elkartu ditu Aizpea euskara taldeak. Gero eta irurtzundar gehiago dira euskara dakitenak.
|
2014
|
|
Euskararen Egunean, Euskal Herriko instituzio desberdinek
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko deialdia luzatua zuten," euskarak 365 egun, euskarak 365 erronka" lemarekin. Hizkuntzaren erabiltzea eta interneten bidezko promozioa izan dira eguneko aldarri nagusiak,. eus internet gunearen kanpainaren bitartez.
|
2016
|
|
Horren harira, Xabier Aierdik (2016) BAT aldizkarian proposatzen du
|
hizkuntzaren
erabilera sustatu eta bultzatuko duten harremanak sortu behar direla hiriaren baitan, hiria bera euskararentzako komunitate bihurtuz. Zentzu berean proposatzen du Txerra Rodriguez-ek iruditeria sozialean eragin beharra urbanoagoa eginez (Rodriguez, 2017).
|
2017
|
|
Euskara elkarteek eta Topaguneak euskaraz bizitzeko egitasmoak prestatu eta garatzen dituzte, euskaldunak elkartuz, euskaldun berrientzako erabilera programak eginez, hedabideen bitartez herri eta eskualdeko informazioa landuz, haur eta gazteei aisialdirako euskarazko alternatibak eskainiz, euskarazko kultur jarduerak antolatuz, herrietako elkarte eta erakundeekin
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko hitzarmenak sinatuz
|
2018
|
|
Hezkuntatik kanpo ere egin dituzte
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko hainbat eta hainbat ekintza, baina oraindik ere ez dituzte nahi bezalako emaitzak lortu. Dena den, sinetsita dago emaitza hobeak lortuko dituztela, eta horretarako lanean jarraituko dute.
|
|
Bere aldetik, Andres Urrutia euskaltzainburuak esan du ekintza zehatzen bidez bultzatu behar dela euskararen erabilera. Horren haritik, Hermes aldizkariaren ale berezi honek?
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko bidea erakusten digula eta, bidenabar, hausnarketarako tokia ematen digula, Euskaltzaindiaren Jagon sailari dagokion bezala?.
|
|
Bere kasutik abiatuta, administrazioak euskararekin daukan jarrerari buruzko gogoeta orokorragoa ere egin du: “Euskaraldia eta antzeko ekimenak oso ondo daude
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko, baina administrazioaren egitekoa beste bat da, hizkuntza eskubideak bermatzea dagokio. Administrazioa ezin da Belarriprest izan, Ahobizi izan behar du”.
|
2020
|
|
Eta, horretarako, aktibitate pedagogiko batzuk proposatzen ditu, ezaugarri hauekin: (1) elkarren ondoan oroitzapenak jartzea, (2) ondarearen aurkikuntzan oinarritzea, (3)
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzea, (4) aktibitate fisiko zein plastikoak uztartzea, eta (5) munduaren aurkikuntzan ere oinarritzea.
|
2021
|
|
Norberaren hizkuntza erabilera eta irakasteko modua hausnarketaren erdigunean jarrita, diseinatutako prestakuntzaren helburua izan zen ezagutzea eta ulertzea zein, zergatik eta nola bultzatu eta indartu dezaketen hainbat portaera eta jokabidek gelako elkarrekintza eta ahozko hizkuntzaren erabilera. Lanketaren ondorioz, gelako elkarrekintza eta ahozko
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzera garamatzaten praktika onekin lotutako adierazle esanguratsuenak identifikatu ziren: espazioa antolatzeko modua, saioari hasiera eta amaiera emateko modua, saioa egituratzeko modua, kontsigna edo zeregina adierazteko modua, denboraren kudeaketa, baliabide didaktikoak, ezagutza eraikitzeko modua, gelako arau sozialak, harreman komunikatiboa eta harreman afektiboa.
|
|
Lekuan lekuko berezitasunak ahaztu gabe, guztiontzat lehentasunezko diren alor bi bereizi ziren hizkuntza horien erabilera murriztuari aurre egin nahian: lehena, ahozko
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko baliabide didaktikoen inguruko ikerketa eta haiek erabiltzeko irakasleen prestakuntza, eta bigarrena, hiztun berriak hiztun aktibo bihurtzeko bideak erraztea. Lehentasun horiek gaurko eskakizun nagusi bezala ageri zaizkigu eskolari egiten zaizkion eskakizunetan, bereziki hizkuntza gutxiagotuen indarberritzea baldin badute helburu.
|
2023
|
|
2015ean Yuneŝit’in ek, Tl’esqox eta Xeni Gwet’in komunitateekin batera, First Peoples’ Cultural Council en bertako hizkuntzak biziberritzeko programa batean parte hartu zuen, eta Hizkuntza Batzarra sortzeaz gain, lehenengo Hizkuntza Biziberritzeko Plan Estrategikoa garatu zuen. Geroztik, hainbat hizkuntza proiektu egin dituzte, horien artean, hizkuntza irakasteko adin guztietakoentzat murgiltze programak, eta irakasleak prestatzeko, curriculuma garatzeko eta
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko egitasmoak.
|
|
Hizkuntzaren etorkizuna zalantzazkoa bada ere, parte hartu duten komunitateko kide gehienak baikorrak dira hizkuntzaren erabilera berreskuratzeari dagokionez. Horretarako, haien ustez,
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzeko estrategiak aplikatu behar dira. Gobernuak eremu publikoetan hizkuntzaren erabilera sustatzen duten hizkuntza politikak garatu behar ditu, eta Tŝilhqot’in ez hitz egiteko denbora eta espazio espezifikoak bermatu behar ditu.
|
|
Horretarako, haien ustez, hizkuntzaren erabilera sustatzeko estrategiak aplikatu behar dira. Gobernuak eremu publikoetan
|
hizkuntzaren
erabilera sustatzen duten hizkuntza politikak garatu behar ditu, eta Tŝilhqot’in ez hitz egiteko denbora eta espazio espezifikoak bermatu behar ditu. Dena den, haientzat, hiztunek dute" giltza"; hizkuntzan hitz egiteko erantzukizuna hartu behar dute berriro, eta hizkuntza erabili egin behar dute.
|