Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8.064

2013
‎Iruzkindu nahi dugun liburua duela berrogei urte baino gehiago argitaratua zen, Estatu Batuetan, eta 1979an frantsesera itzuli bazen ere, badut errezeloa gaur egun ez dela oso ezaguna gure artean. Neuk ere ez nuen haren arrastorik harik eta, berriki, John Elliott historialari ingelesak gomendatua ikusi nuen arte.
‎Iruzkindu nahi dugun liburua duela berrogei urte baino gehiago argitaratua zen, Estatu Batuetan, eta 1979an frantsesera itzuli bazen ere, badut errezeloa gaur egun ez dela oso ezaguna gure artean. Neuk ere ez nuen haren arrastorik harik eta, berriki, John Elliott historialari ingelesak gomendatua ikusi nuen arte. Euskal Herrian bertan gutxienez lau biblioteka publikotan aurkitu daitekeen arren (Azkue Biblioteka, Deustuko Unibertsitatekoa, Nafarroako Unibertsitatekoa eta Baionako Udal Liburutegia), ez da, dena dela, eskuratzeko erraza.
‎Neuk ere ez nuen haren arrastorik harik eta, berriki, John Elliott historialari ingelesak gomendatua ikusi nuen arte. Euskal Herrian bertan gutxienez lau biblioteka publikotan aurkitu daitekeen arren (Azkue Biblioteka, Deustuko Unibertsitatekoa, Nafarroako Unibertsitatekoa eta Baionako Udal Liburutegia), ez da, dena dela, eskuratzeko erraza. Hala ere, hura atzeman eta irakurtzeko lana hartzen duenak nekez esan ahal izango du denbora alferrik galtzen ibili denik, liburu zinez ederra baita alderdi guztietatik, ondoren erakusten saiatuko garen bezala.
‎Liburu hau historiografia hain klasikoak diren biografia horietako bat da, alegia, pertsonaia historiko bati buruz dugun ezagutza agortzeko asmo garbia izateaz gain, hura bere giroan eta garaian kokatu nahi duena eta judizio kritikorik emateko batere lotsarik ez duena. Bi hitzetan, pertsonaia eta bere garaia gurutzatzen duen liburua, diskurtso historiko kritiko koherente bat sortuz.
‎Lehenengo eta behin, Historian ageriko eragina eduki duen emakume gutxi horietako bat da; bigarrenik, erlijioarekin lotutako arazoak dira haren bizitzaren giltza nagusia eta, hirugarrenik, haren jarduera eremua funtsean Frantzia bada ere, nafar auziak, alegia, Aragoiko erregeak 1512tik aurrera gauzatu zuen erresuma zaharraren okupazioak eta zatiketak, okupatutako zatia Gaztelako koroari lotu ziolarik, berebiziko garrantzia du erregina Joanaren bizitzan, Frantziaren historian eta, baten bati harrigarria irudituko bazaio ere, baita Europako historian ere. Beraz, emakumetasuna, protestantismoa eta Nafarroaren zatiketa (gure artean arrunki konkista edo anexioa deitzen dena); ez da dudarik hiru osagaiok interes handia pizten dutela gaur egungo euskaldunen artean.
‎Eta liburua biografia bat denez gero, Joanaren bizitzaren kontakizunak markatzen du kapituluen arteko antolamendua eta narrazioaren hari nagusia. Halaber, arreta handia eskaintzen zaio ez soilik haren bizitzako gertakizunak zehatz mehatz eta ñabardura osoz kontatzeari, baizik eta baita ere haren izaera eta garapen psikologikoa aztertzeari. Ildo honetan liburua eredugarria da zinez:
‎Joana emakumezko bat da, emakumeok gizonezkoen mendeko eta, areago, tresna huts izaten ziren garai batean. Ez da harrigarria, beraz, haren aitak (Henrike Albret) eta senarrak (Antonio Bourbon) hura tresna politiko huts gisa baliatzeko egin zituzten saio etengabeak, baina bai da harrigarria Joanak gazte gaztetatik bere nortasuna finkatzeko erakutsi zuen adorea eta kemena: uko egin zion beti inoren tresnahuts izateari eta, areago, bere azken urteotan marigizon ospe nabarmena eskuratu zuen, alegia, gizonezkoei klasikoki esleitzen zaizkien dohainak nabarmentzen omen zitzaizkion:
‎Baina bestetik Katalina de Medici, Joanaren lehengusina (lehengusuaren emaztea) eta Frantziako erregina lehenik (Henrike II.a senarrarekin) eta erregina ama eta boterearen zinezko jabea gero, hogeita hamar urtetan, bere hiru semeekin (Frantzisko II.a, Karlos IX.a eta Henrike III.a). Hau ere Joana bezala nortasun handi handiko emakumea izan zen, baina lehengusina Joana ez bezalakoa, botere estrategia guztiz femeninoak baitzituen: agresibitatea eta larderia beharrean, pertsonen manipulazioa, engainua, makurkeria eta xantaia emozionala.
‎Zeren honez gero irakurle bipila konturatu da gure Joana Albret ez zela izan, inola ere, erresuma txiki (ñimiño esatea ere ez da esajerazioa, hori baitzen egiazki haren kontrolpeko Nafarroa Beherea) eta marjinal baten monarka indarge eta barregarria; aitzitik, lehen lehen mailako agente politikoa izan zen XVI. mende erdialdeko Europan. Eta hori lau ezaugarriri esker:
‎Zeren honez gero irakurle bipila konturatu da gure Joana Albret ez zela izan, inola ere, erresuma txiki (ñimiño esatea ere ez da esajerazioa, hori baitzen egiazki haren kontrolpeko Nafarroa Beherea) eta marjinal baten monarka indarge eta barregarria; aitzitik, lehen lehen mailako agente politikoa izan zen XVI. mende erdialdeko Europan. Eta hori lau ezaugarriri esker:
‎Frantziako errege etxearekiko ahaidegoa da Joanaren garrantzi politikoaren eragile nagusia, horrek bihurtzen zuen haren ezkontza lehenik, eta haren semearena gero, lehen lehen mailako arazo politikoa Europan. Baina ahaidego horrek, huts hutsean, ez du guztia esplikatzen, faktore gehigarri batzuk kontuan hartu behar dira. Lehenengo eta behin, termino feudaletan esanda, haren jabetzapeko lurralde zabal zabalak, mapa batean harrigarrizko zabalera hartzen dutenak (ik.
‎12 orrietakoa). Ez dezagun ahaztu XVI. mendeko monarkiarik zentralizatuenak ere (Frantzia, Espainia eta Ingalaterra) oraindik monarkia feudalak direla funtsean, non eta erregea doi doi den oraindik primus inter pares bat baino zerbait gehiago; Frantzian bertan, montmorencytarrak, guisetarrak, albretarrak, bourbontarrak, rohandarrak... egundoko indarra zeukaten leinuak ziren, doi doi valoistarren mendeko (egoera ant... Hain justu ere garai honetan eta Frantzian sortuko da subiranotasunaren kontzeptua, ez kasualitatez, Joana Albreten bizitzak ederki ilustratzen duen bezala, kontrakoa baizik:
‎12 orrietakoa). ...zatuenak ere (Frantzia, Espainia eta Ingalaterra) oraindik monarkia feudalak direla funtsean, non eta erregea doi doi den oraindik primus inter pares bat baino zerbait gehiago; Frantzian bertan, montmorencytarrak, guisetarrak, albretarrak, bourbontarrak, rohandarrak... egundoko indarra zeukaten leinuak ziren, doi doi valoistarren mendeko (egoera antzekoa zen Ingalaterran, Espainian eta, zer esanik ez , Alemanian, Italian, Polonian...). Hain justu ere garai honetan eta Frantzian sortuko da subiranotasunaren kontzeptua, ez kasualitatez, Joana Albreten bizitzak ederki ilustratzen duen bezala, kontrakoa baizik:
‎Ez dezagun ahaztu XVI. mendeko monarkiarik zentralizatuenak ere (Frantzia, Espainia eta Ingalaterra) oraindik monarkia feudalak direla funtsean, non eta erregea doi doi den oraindik primus inter pares bat baino zerbait gehiago; Frantzian bertan, montmorencytarrak, guisetarrak, albretarrak, bourbontarrak, rohandarrak... egundoko indarra zeukaten leinuak ziren, doi doi valoistarren mendeko (egoera antzekoa zen Ingalaterran, Espainian eta, zer esanik ez, Alemanian, Italian, Polonian...). Hain justu ere garai honetan eta Frantzian sortuko da subiranotasunaren kontzeptua, ez kasualitatez, Joana Albreten bizitzak ederki ilustratzen duen bezala, kontrakoa baizik: Frantziako erregeek buru egin behar izan zieten gerra zibilei erremedioa emateko teoria politiko gisa baizik.
‎Gainera, 1512an haren inbasioa, okupazioa eta zatiketa gertatzen den unetik oraindik itxi gabe zegoen arazo diplomatiko handia zen: Karlos V.a enperadoreak edo haren seme Filipe II.a Espainiakoak ez dute formalki onartzen Nafarroan beraiez besteko errege erreginarik dagoenik, baina negoziazio etengabeak izango dituzte mende osoan zehar bai Joanaren aitarekin (Henrike II.a Nafarroakoa) eta senarrekin (Antonio I.a Nafarroakoa) eta Joana berberarekin ere nafar auziari nolabaiteko konponketa bat emateko (tartean goian aipatu dugun ezkontza proposamena). Ildo horretako aipuak ugariak eta sakabanatuak badira ere, bereziki interesgarria suertatzen da IV. kapitulua irakurtzea:
‎hor ikusiko dugu, adibidez, Nafarroa Milanekin trukatzeko proposamena, edo Espainiako erresuma Garonaraino zabaltzekoa. Izan ere, ez da esajerazioa esatea Nafarroak inoiz ez duela izan horrelako garrantzirik Europako agenda politikoan. Zeren eta garrantzi hori areagotu egiten baita Nafarroako errege erreginek (Joanak eta Antoniok) erabakitzen dutenean higanoten alderdiarekin lerratzea eta, hartara, Europako gorte guztietan alarma gorriak piztea:
‎hor ikusiko dugu, adibidez, Nafarroa Milanekin trukatzeko proposamena, edo Espainiako erresuma Garonaraino zabaltzekoa. Izan ere, ez da esajerazioa esatea Nafarroak inoiz ez duela izan horrelako garrantzirik Europako agenda politikoan. Zeren eta garrantzi hori areagotu egiten baita Nafarroako errege erreginek (Joanak eta Antoniok) erabakitzen dutenean higanoten alderdiarekin lerratzea eta, hartara, Europako gorte guztietan alarma gorriak piztea:
‎Hasieran aipatu dugun John Elliott historialari handiaren arabera, kalbinismoaren sorrera eta hedapena garai horretako gertakari nagusietakoa da: Frantzian finean zapuztua geratu bazen ere, berebiziko garrantzia izan zuen Ingalaterraren eta Eskoziaren historian eta, ondorioz, Estatu Batuetakoan (Herbehereetan, Suitzan edo Galesen izan zuen garrantzia gutxietsi gabe); Max Weberen tesi ezagunak, bestalde, ez du inongo iruzkinik behar. Bada, gure protagonista ez zen izan soilik Jean Calvinen ikasle eta jarraitzailea, baizik eta hark sortutako mugimenduaren buru nagusietakoa, mugimendua erpinean egon zen garaian.
‎Frantzian finean zapuztua geratu bazen ere, berebiziko garrantzia izan zuen Ingalaterraren eta Eskoziaren historian eta, ondorioz, Estatu Batuetakoan (Herbehereetan, Suitzan edo Galesen izan zuen garrantzia gutxietsi gabe); Max Weberen tesi ezagunak, bestalde, ez du inongo iruzkinik behar. Bada, gure protagonista ez zen izan soilik Jean Calvinen ikasle eta jarraitzailea, baizik eta hark sortutako mugimenduaren buru nagusietakoa, mugimendua erpinean egon zen garaian. Izan ere, Frantzian bederen, mugimenduaren oinarri sozial nagusia hirietako artisau eta merkatarien artean kausitzen zen, horri gehitu behar zaizkiolarik noble ugarien artean sortu zuen interesa, behe mailatik hasita errege familiara iritsi arte.
‎VI. kap.). Ispilukeria hutsa izan zen: higanotek inoiz ez zuten lortu gutxiengo batetik gora garatzea; euskaldunen artean, adibidez, jarraitzaile biziki gutxi izan zituzten, erregina Joanak egindako presioak eta ahaleginak handiak izan arren; Biarnon, aldiz, fermuki sustraitu zen. Baina ñabardurak ñabardura, higanotak gutxiengo hutsa izan baziren ere, gutxiengo boteretsua eta ondo antolatua izan zen, 36 urtetan zehar (1562tik 1598ra) zortzi erlijio gerra antolatzeko gauza izan zena, Nantesko Ediktuaren bidez kontzientzia askatasuna eta eskubide politiko batzuen bermea lortu arte.
‎Botere joko horrek esplikatzen du, adibidez, Antonioren traiektoria pertsonal zalantzatia, beti katolizismo eta protestantismoaren artean dantzatuz, orain ezker, orain eskuin. Roelkerrentzat garbi dago Antonio Bourbon gorazale oportunista bat besterik ez zela izan, sen politiko garbirik gabea gainera, bere etengabeko maniobren eta jirabiren etekinik eskuratzeko gaitasun barik: 1560 abagunean katolizismo aldera jotzen du berriro eta Joanarekin, hots, bere emaztearekin, argi eta garbi apurtzen du, publikoki; dibortzioa ere mahaigaineratu omen zen tarteka, nahiz eta Bourbondarraren ustekabeko heriotzak prozesua moztu zuen.
‎Tresna politiko huts bat. Nafarroa bera ere ez omen zen askoz ere gehiago: pozik emango zizkion haren gaineko eskubide dinastikoak Filipe Espainiakoari, Milanen truke, jakina.
‎Lehenengo eta behin, beti izan zuen bihotza eta burua Frantziako arazoetan murgilduta: nafar auzia beti egon zen bigarren mailan, inoiz ez zuen serioki hartu Filipe II.arekin negoziatzea. Antonio Bourbonekin berarekin izan zuen ezkontza, neurri batean, bere burugogorkeriari zor zaio, aita (Henrike Albret, Nafarroako erregea) oso kontra jarri baitzen eta alabaren beraren deliberamendu irmoa eta Frantziako erregearen erabakimen dudagabea behartu zuten.
‎Baina, paradoxak, ezkondu eta berehala Antoniok pozik bereganatu zuen bere aitaginarrebaren joera nafarzalea, betiere botere joko dinastikoen klabean ulertuta. Joanak, aldiz, erabakimen osoz protestantismoa besarkatu zuen, publikoki eta baldintzarik gabe, amak bere sasoian (Margarita protestanteen babesle nabarmena izan zen, baina inoiz ez zuen azken urratsik eman) edo senarrak gero ez bezala. Roelkerrek ez du erabat baztertzen Joanaren hautu horretan egon zitekeen interes politikoa, baina garbi dago, funtsean, konbertsio baten aurrean gaudela.
‎Baina, paradoxak, ezkondu eta berehala Antoniok pozik bereganatu zuen bere aitaginarrebaren joera nafarzalea, betiere botere joko dinastikoen klabean ulertuta. Joanak, aldiz, erabakimen osoz protestantismoa besarkatu zuen, publikoki eta baldintzarik gabe, amak bere sasoian (Margarita protestanteen babesle nabarmena izan zen, baina inoiz ez zuen azken urratsik eman) edo senarrak gero ez bezala. Roelkerrek ez du erabat baztertzen Joanaren hautu horretan egon zitekeen interes politikoa, baina garbi dago, funtsean, konbertsio baten aurrean gaudela.
‎Joanak, aldiz, erabakimen osoz protestantismoa besarkatu zuen, publikoki eta baldintzarik gabe, amak bere sasoian (Margarita protestanteen babesle nabarmena izan zen, baina inoiz ez zuen azken urratsik eman) edo senarrak gero ez bezala. Roelkerrek ez du erabat baztertzen Joanaren hautu horretan egon zitekeen interes politikoa, baina garbi dago, funtsean, konbertsio baten aurrean gaudela. Alegia, Joanak bere kontzientziaren arabera jokatuko zuen beti, unean uneko abantaila politikoei erreparatu gabe.
‎Beraz, Joana kontzientzia askatasunaren aldeko borrokalaria izan ote zen? Bai eta ez . Joanaren izaera, hautu politikoak eta botere jokoak xehe xehe aztertzen ditu Roelkerrek, orrialde gogoangarriak idatziz.
‎Ezaguna da garai honetan erregearen (hots, jaun naturalaren) kontra errebelatzeko teoriak landu zirela, tiranizidioa bera justifikatzen zutenak (bide batez, Henrike III.a Nafarroakoa eta IV.a Frantziakoa, Joanaren semea, atentatu batean hil zuten 1610ean). Bada, Roelkeren arabera ez da komenigarria alderdi bakoitzaren teoriei kasu gehiegi egitea, propaganda baitzen funtsean. Baina jende askok sinesten zuen propaganda, Joanak berak, adibidez.
‎kontzientzia askatasunaetengabe plazaratzen zen gaia zen, eta jendeak armak hartzen zituen horren alde, bai higanotek Frantziako errege katolikoaren aurka, zein, adibidez, Nafarroa Behereko eta Zuberoako euskaldunek (gehien gehienak katolikoak) beren erregina protestantearen kontra. Sasoi berean, zer esanik ez , holandes protestanteek berdin egiten baitzuten beren errege katolikoaren kontra... eta abar. Hitzak, hitzak, hitzak...
‎Joana tolerantziaren aitzindari eta eredu, edo Joana intolerantzia eta fanatismo protestantearen (katolikoa bezain galgarria) eredu. Roelkerren analisi xehea irakurtzen duena problemaren konplexutasunaz ezinbestean kargutuko delakoan nago, ez baita erraza mota horretako gai bati modu orekatuan bi hitzetan erantzutea. Detaileak, liburuan.
‎Eta amaituko dugu euskaldunentzat interes bitxiagoa duten gai pare bat aipatuz. Lehenik, Joanaren bizitzaren harremana Errenazimentuarekin, zinez baita Errenazimentuko erregina bat, ez bere ama Margarita bezainbat, agian (Joanak ez omen zuen dohainik literaturarako) baina bai, gutxienez, Elisabet Ingalaterrakoa beste, edo gehiago. Kontu honek aski trataera marjinala du liburuan (politikan eta erlijioan zentratzen da) baina hala ere orrialde gogoangarriak ditu.
‎Eta amaituko dugu euskaldunentzat interes bitxiagoa duten gai pare bat aipatuz. Lehenik, Joanaren bizitzaren harremana Errenazimentuarekin, zinez baita Errenazimentuko erregina bat, ez bere ama Margarita bezainbat, agian (Joanak ez omen zuen dohainik literaturarako) baina bai, gutxienez, Elisabet Ingalaterrakoa beste, edo gehiago. Kontu honek aski trataera marjinala du liburuan (politikan eta erlijioan zentratzen da) baina hala ere orrialde gogoangarriak ditu.
‎Eta ildo beretik, zinez kuriosoa da Roelkerrek euskaldunei (oro har) edo nafarrei (zehazkiago) dedikatzen dizkien aipu apurrak. Gorago esan dugun legez, Joanaren ikusmira eta interesa Frantziako gortean zegoen, ez Donapaleun, ezta Pauen ere, nahiz eta Biarnok askoz ere leku handiagoa hartzen duen liburuan. Hori da behintzat Roelkerrek eskaintzen digun irudia, kasu batzuetan apur bat groteskoa suertatzen dena; honela, ez du arazorik biarnesa edo euskara patois gisa aipatzeko (egiten dizkien aipu bakanetan) edo Biarnoko separatismoa modu aski displizentean tratatzeko (xelebrekeriatzat); edo garaiko testuetan testualki agertzen denean jendea Biarnotik. Frantziara?
‎Gorago esan dugun legez, Joanaren ikusmira eta interesa Frantziako gortean zegoen, ez Donapaleun, ezta Pauen ere, nahiz eta Biarnok askoz ere leku handiagoa hartzen duen liburuan. Hori da behintzat Roelkerrek eskaintzen digun irudia, kasu batzuetan apur bat groteskoa suertatzen dena; honela, ez du arazorik biarnesa edo euskara patois gisa aipatzeko (egiten dizkien aipu bakanetan) edo Biarnoko separatismoa modu aski displizentean tratatzeko (xelebrekeriatzat); edo garaiko testuetan testualki agertzen denean jendea Biarnotik. Frantziara, joaten zela aipatzen denean,. Frantzia?
‎hori kakotx artean emateko, hots, xelebrekeriatzat hartuz. Nafar auzia, jakina, gatazka diplomatiko hutsa da haren begietan, ondorio praktikorik apenas izan zuena; gure egileak inoiz ez du Nafarroako Erresuma oso seriotzat hartzen (paradoxikoa bada ere). Roelker andrea amerikarra eta protestantea da, baina garbi dago frantses ikuspuntu jakobinoa goitik behera bereganatua duela, naturaltasun osoz.
‎Henrike Nafarroakoa, hots, Joanaren semea, sistematikoki aipatzen da. Henri de Bearn? bezala; ez da gezurrezko deitura, jakina, baina askoz ere arruntagoa da, de Navarre, bezala aipatua ikustea nonahi...
‎gaur egun. Frantzia? hain garbiki mugatuta ikusten dugun garai honetan ez bezala, XVI. mendean bazirela lurralde batzuk hego mendebaldean (Nafarroa, Biarno, Albret....) frantsestasunik batere gabe egon zirenak XVII. mendea ondo sartu arte (edo gehiago agian). Eta lurralde horien jabeak, ahal zuenean, buruz buru negoziatzen zuela Frantziako eta Espainiako erregeekin, bera ere errege/ erregina baitzen finean.
‎Ahal zuenean, jakina. Baina errakuntza handia da egungo estutuak eta errealitate politikoak besterik gabe XVI. mendera proiektatzea, eta horrek guztiontzat balio duen lezioa da, ez batzuentzat bakarrik.
‎Gauza berri gutxi entzungo duzue seguru asko baina, agian, nire azterketatxo honek gaurko euskararen ikuspegi ez berria baina zerbait desberdina izan dezazuen lagunduko dizue.
‎Euskara baturik ez izateak nabarmen zailtzen zuen euskaraz idaztea. Azkueren Promptuarium de la Lengua VascaHamasei seme Euskalerriko, Gorrotoa Lege, Itxasoa laño dagoerreferente garrantzitsua gertatu zitzaidan, bai eta Itun Berriko testuak ere, Kuliska Sortako irakurgaiekin batera(?).
‎Ordura arteko idazkuntzaren bidea aski zalantzakorra zen, zeren eta idazle sonatuenen lanetan aldaerak ugari samarrak baitziren eta kosta egiten zen orrialde bat hasi eta bukatu era koherentean egitea. Hiztegietako proposamenak, gaur ere erabat bateratuak ez diren arren, ordukoak askoz ugariagoak eta zalantzakorragoak ziren (Azkue, Bera Mendizabal, P. Mujika, Lhande?). Batzuetan eskaintza ugariegiak eta beste batzuetan gabezia nabariak, garbizalekeria.
‎Hain zuzen, Arrasaten antolatu nuen lehen itzulpen mintegia J.R. Etxebarria eta X. Kintanaren laguntzarekin. Ez zen garai erraza izan, erri euskeraren, ta, euskara batuaren, aldekoen artean sortzen ziren eztabaida eta gorabeherengatik ikastolen barrutian.
‎1977an argitaratu zen Joan Mari Torrealdayren Euskal Idazleak Gaur (Oñati), erakusleiho bikaina gerra osteko urteetan euskarak emandakoaz jabetzeko. Urtemuga horretatik 1995 arteko ekoizpenaren berri, aldiz, Euskal Kultura Gaurizeneko bigarren liburu batean eman zuen Torrealdai berak ia hogei urte geroago, zer esanik ez , oraindik uzta joriagoa ageri dela orrialde haietan.
‎EITBren Eskolan, testu idatziak ez ezik ahoskatuak lantzea ezinbestekoa zenez, ahoskera, azentua, intonazioa eta abarren aurrean erabakiak hartzera beharturik aurkitu ginen eta hasieran idazteko nagusiki aldarrikatzen zen euskara batua besterik gabe hartzerik ez zegoela ikusi genuen eta laster ekin genion esatarien eta film bikoizketarien eguneroko lana bideratzeko arauak bilatu eta ezartzeari Txillardegi eta beste zenbaiten ekarp... Gerora Eimako IABen Ahoskera testua lantzean ikusi dudanez eta, berriki Mintzolan Julia Marinek emandako hitzaldian entzun dudanez, gaia zabalik dago eta oraindik lukeen arreta eta lantzea ez dituela jaso aitor nezake.
‎EITBren Eskolan, testu idatziak ez ezik ahoskatuak lantzea ezinbestekoa zenez, ahoskera, azentua, intonazioa eta abarren aurrean erabakiak hartzera beharturik aurkitu ginen eta hasieran idazteko nagusiki aldarrikatzen zen euskara batua besterik gabe hartzerik ez zegoela ikusi genuen eta laster ekin genion esatarien eta film bikoizketarien eguneroko lana bideratzeko arauak bilatu eta ezartzeari Txillardegi eta beste zenbaiten ekarpenak eta, askotan, geure sena beste gidaririk gabe. Gerora Eimako IABen Ahoskera testua lantzean ikusi dudanez eta, berriki Mintzolan Julia Marinek emandako hitzaldian entzun dudanez, gaia zabalik dago eta oraindik lukeen arreta eta lantzea ez dituela jaso aitor nezake.
‎EITBren Eskolan, testu idatziak ez ezik ahoskatuak lantzea ezinbestekoa zenez, ahoskera, azentua, intonazioa eta abarren aurrean erabakiak hartzera beharturik aurkitu ginen eta hasieran idazteko nagusiki aldarrikatzen zen euskara batua besterik gabe hartzerik ez zegoela ikusi genuen eta laster ekin genion esatarien eta film bikoizketarien eguneroko lana bideratzeko arauak bilatu eta ezartzeari Txillardegi eta beste zenbaiten ekarpenak eta, askotan, geure sena beste gidaririk gabe. Gerora Eimako IABen Ahoskera testua lantzean ikusi dudanez eta, berriki Mintzolan Julia Marinek emandako hitzaldian entzun dudanez, gaia zabalik dago eta oraindik lukeen arreta eta lantzea ez dituela jaso aitor nezake.
‎Hamarkada honen erdi aldera ordenagailua gure artean agertzeak, eta haren garapenak, ekarpen kalkulaezina egin zion euskararen munduari, lana errazteko ez ezik testuaren kalitatea hobetzeko ere bai, zuzentzaile ortografikoari esker. Hori guztia laster etorriko zen, ordenagailuz lagunduriko itzulpengintzaren hasiera baizik izan ez zena.
‎Hamarkada honen erdi aldera ordenagailua gure artean agertzeak, eta haren garapenak, ekarpen kalkulaezina egin zion euskararen munduari, lana errazteko ez ezik testuaren kalitatea hobetzeko ere bai, zuzentzaile ortografikoari esker. Hori guztia laster etorriko zen, ordenagailuz lagunduriko itzulpengintzaren hasiera baizik izan ez zena.
‎Halaber, eta EIZIEren lanari esker itzulpen memoriak eta ordenagailuz lagunduriko itzulpena burutzeko tresnak (ikus EIZIEren webgunean Itzulpen memoriak eta Tresnak) nabarmen garatu dira hamarkada honetan eta horiek itzulpena egitea erraztu ez ezik hizkuntza kalitatea ere ageriki hobetu dute: Xuxenortografia zuzentzaileak, Euskalbareta zenbait Corpusen ekarpenez ari naiz, nabarmen haziz doan euskarazkoez aipatzearren.
‎Euskaltzaindia; Euskal gramatika lehen urratsak (EGLU) Euskararen gramatika deskriptiboa da, hizkuntzaren datuak bildu nahi dituena. Tarteka Euskaltzaindiak eman dituen arauen berri ere ematen da, zeharka, baina, berez, ez da gramatika arauemailea, baizik deskriptiboa: hizkuntzaren datuak erakutsian uzten ditu, tradizioan oinarritutako lekukoetan, eta egungo euskalkien ezagutzan oinarriturik.
‎Agurtu nahi dut ere lehenbiziko lerroan dagoen Eusebio Erkiagaren familia. Nihaurek ezagutu dut Eusebio, nahiz ez naizen maiz kurutzatu harekin. Egia erran, garai batean, hileroko biltzarrak egiten ziren Donostian, toki egokia zelakotz denentzat, bainan, zuen lanaren gatik, ez zen usu agertzen.
‎Nihaurek ezagutu dut Eusebio, nahiz ez naizen maiz kurutzatu harekin. Egia erran, garai batean, hileroko biltzarrak egiten ziren Donostian, toki egokia zelakotz denentzat, bainan, zuen lanaren gatik, ez zen usu agertzen.
‎galdetu neutsen bueltarakoan etxekoei, eta hareek erantzun: . Ezagutuko ez dogu ba! Gizon altu argal bat, antiojoduna, atititaren laguna dana?
‎giroan. Beste berba batzuekin esanda, lekeitiarra banintzan, baina ez arranegitarra.
‎hegan ez dabil, kikilik dago udazkeneko eulia.
‎Gure atarikoak ez ziran izan maitakeria kontuak, ezta hurrik ere, Errepublikaren garaian euskal literaturak ezaguturiko pizkundeari buruzkoak baino: Orixe zala, Lauaxeta zala, Lizardi zala, Loramendi zala?
‎ari ordez, zergatik ez amets goietan?
‎lerra ez dugu eder pagoa hainbestean.
halaere ez utzi goibide bisita;
‎Baina ez hasperena soil, iguzkiari,
‎ta ez neurtu guk
Ez zan hain gozo, ai ene,
‎zuekandik ez urrun
ez gara alkarregaz ondo konpontzen.
‎Jakina,. Euskerazaleak? ez dabe h rik ikusi gura. Beraz, h rik barik idatzi.
‎Erretilu zilarkara bat eta kristalezko edalontzi landuak hartu banebazan ezkon oparitzat Eusebioren eta familiaren partez, zelan ez jatan egokituko, ba, Lekeitioko Udalak Eusebioren omenez antolaturiko jardunaldietan hizlari izatea. Adituarenak eginez, laburrean, hauxe esan neban haren nobelagintzaren gainean:
ez egoanean
‎tresna zirina ez da
‎Alabaina, gogoan daukat berak txantxetan esaten ebana: . Lekeitioko atso agureek ez dabe sekula nire leihopetik pasatu nahi izaten?. Zergaitik hori?
‎Zergaitik hori? Ez kalea aldapatsua eta iluna zalako, izan be bada?, kanponsatuko bidearen hasieratxoan egoalako baino.
ez jaku argitasunik sartzen
‎Arrue politikaria, batetik; eta euskaltzalea, bestetik, Euskaltzaindiaren eta Egan aldizkariaren lankidea. A. Arrueren ideologiaz eta hark politikari gisa egindako lanaz informazio jakingarriak ematen ditu delako artikulu horrek, baina beste alderdiaz, Arrue euskaltzaleaz den bezainbatean, apologia egiteaz gain ez dakar deus berririk, eta artikulu honen xedea hain zuzen A. Arrueren beste alde ez hain goresgarri hori azaleratzea da, argitan ezartzea, eta haren ekarpena merezi duen lekuan kokatzea.
‎Arrue politikaria, batetik; eta euskaltzalea, bestetik, Euskaltzaindiaren eta Egan aldizkariaren lankidea. A. Arrueren ideologiaz eta hark politikari gisa egindako lanaz informazio jakingarriak ematen ditu delako artikulu horrek, baina beste alderdiaz, Arrue euskaltzaleaz den bezainbatean, apologia egiteaz gain ez dakar deus berririk, eta artikulu honen xedea hain zuzen A. Arrueren beste alde ez hain goresgarri hori azaleratzea da, argitan ezartzea, eta haren ekarpena merezi duen lekuan kokatzea.
‎Besteak beste dio artikulugileak ezezaguna dela hark euskararen alde egindako lana, eta gainera giltzarri izan zela euskararen aldeko borrokan 50eko eta 60ko hamarkadan. Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean, eta giltzarri ere ez, beraren euskararen aldeko kultur lanagatik, nahiz ekarpena ukatzen ez zaion?, baizik eta batez ere erregimenean aski ongi kokatua zegoelako laguntzaile ere izan zitekeelako euskaltzaleen arteko bilerak eta antolatzeko, elkartzeko eskubidea auzoan baitzegoen Francoren erregimenean?; eta laguntzaile izan ere izan zelako, kontrolatzaile eta zentsuratzaile izan zen bezala.
‎Besteak beste dio artikulugileak ezezaguna dela hark euskararen alde egindako lana, eta gainera giltzarri izan zela euskararen aldeko borrokan 50eko eta 60ko hamarkadan. Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean, eta giltzarri ere ez, beraren euskararen aldeko kultur lanagatik, nahiz ekarpena ukatzen ez zaion?, baizik eta batez ere erregimenean aski ongi kokatua zegoelako laguntzaile ere izan zitekeelako euskaltzaleen arteko bilerak eta antolatzeko, elkartzeko eskubidea auzoan baitzegoen Francoren erregimenean?; eta laguntzaile izan ere izan zelako, kontrolatzaile eta zentsuratzaile izan zen bezala.
‎Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean? eta giltzarri ere ez , beraren euskararen aldeko kultur lanagatik, nahiz ekarpena ukatzen ez zaion?, baizik eta batez ere erregimenean aski ongi kokatua zegoelako laguntzaile ere izan zitekeelako euskaltzaleen arteko bilerak eta antolatzeko, elkartzeko eskubidea auzoan baitzegoen Francoren erregimenean?; eta laguntzaile izan ere izan zelako, kontrolatzaile eta zentsuratzaile izan zen bezala. Beraz, figura anbibalentea.
‎Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean? eta giltzarri ere ez, beraren euskararen aldeko kultur lanagatik, nahiz ekarpena ukatzen ez zaion?, baizik eta batez ere erregimenean aski ongi kokatua zegoelako laguntzaile ere izan zitekeelako euskaltzaleen arteko bilerak eta antolatzeko, elkartzeko eskubidea auzoan baitzegoen Francoren erregimenean?; eta laguntzaile izan ere izan zelako, kontrolatzaile eta zentsuratzaile izan zen bezala. Beraz, figura anbibalentea.
‎Izan ere, frankismoak euskarari eman dion egitekoa oso bazterrekoa da, folklorikoa, familia barnekoa, hilzorian dagoen gizataldeek bakarrik erabiltzekoa. Euskara ez da hirian, pulpituan edo eskolan ibiltzeko hizkuntza, beraiek esan ohi zutenez. Jokabide horren funtsa ezin argiago adierazi zuen Donostiako La Voz de España egunkariak (1937.4.13):
‎Hasiera batean, 40ko hamarkadaren erdialdera arte gutxienez, gidatzaile edo, dirigista? izan zen, eta gerora aldatuz joan zen, zer egin behar den esatetik zer ez den egin behar esatera pasatu zen.
‎Hemen ez dugu frankismoaren garaiko zentsuraren bilakaeraren azterketa xehaturik egingo, horren baitan A. Arrueren lantegia kokatzeko, baina zenbait gertakari adierazgarri bai ekarriko ditugu, zantzu esanguratsu batzuk eta garaiko iruzkin koalifikatuak.
‎1953an, Iparragirreren omenaldirako. Madrilen Gernikako arbola estreinako kantatu zuenaren mendeurrena ospatzen zen?, Urretxun, olerki lehiaketa ofiziala antolatu zen. Nemesio Etxaniz aurkeztu zen, eta sariren bat lortu ere bai, nahiz ez aurrenekoa. Honela idatzi zion Andima Ibinagabeitiak Nemesio Etxanizi lehiaketa horretaz:
‎Ikusi dut Bordarik aurkeztu zuen erri poema ere. Ez dago gaizki, bainan errikoiaren errikoiez, inspirazino laburreko arkitu dut. Zer dugu, euskera popular?
‎Poetan ametsak kabian bertan sakailtzeko asmatu duten ezpata gaizto bat. Orrela beartu nai ditute gure poeta euskaldunak garaiko ezer ere ez idaztera. Argi ikusi da ori Iparragirre' ren batzaldian.
‎Argi ikusi da ori Iparragirre' ren batzaldian. Amaika lan baizik ez ditute aurkeztu euskeraz. Zergatik?
‎Garaia dugu onuzkero txorakeri oiek al [bo] batera uzteko. Erriak ez du euskerarik irakurtzen, ez popularrik ez eta bertzerik, ain ederki Orixe' k esan zuenez. Beaz alper lan ori utzite, obe dugu gere bidetik euskera goi mailatara iasotzen ekin, bakoitzak bere almenaren neurriak.
‎Garaia dugu onuzkero txorakeri oiek al [bo] batera uzteko. Erriak ez du euskerarik irakurtzen, ez popularrik ez eta bertzerik, ain ederki Orixe' k esan zuenez. Beaz alper lan ori utzite, obe dugu gere bidetik euskera goi mailatara iasotzen ekin, bakoitzak bere almenaren neurriak.
‎Garaia dugu onuzkero txorakeri oiek al [bo] batera uzteko. Erriak ez du euskerarik irakurtzen, ez popularrik ez eta bertzerik, ain ederki Orixe' k esan zuenez. Beaz alper lan ori utzite, obe dugu gere bidetik euskera goi mailatara iasotzen ekin, bakoitzak bere almenaren neurriak.
‎Zer dala ta bertsularien ariora egiñak? Batzaldia antolatu zuten iaunek euskera goi maillatara iñola ere ikusi nai ez dutelako. Aiek euskera gaur arkitzen dan eror zuloan geruago ta sakonago ikusi nai dute; usteltzen, iltzen.
‎Aiek euskera gaur arkitzen dan eror zuloan geruago ta sakonago ikusi nai dute; usteltzen, iltzen. Ez nago ni erri bertsularien aurka, aitzitik aien alde nago. Bakoitzari berea ordea...?.
‎Hori irakurrita, ikusten da A. Arruek usadiozko bertsoa maite zuela, eta bertsolariei laguntzen ziela guardia zibilek jarritako oztopoak eta gainditzen, bazituelako adiskideak. Bertsogintza modernoa ez zuen aukerarik izan asko ezagutzeko 1976an hil baitzen, baina ez dakit oso gustuko izango ote zuen, jakina, eskubide guztia zuen gustuko ez izateko?. Behin, 1976an edo, hil zen urtean segur aski, hitzaurrean ez da izendatzen urtea, baina esaten du gehiago ez zituela bertsolariak entzungo?, Oiartzunen bertsolariak entzuten izan omen ziren biak ala biak, eta bertso saioaren ondotik etxera bueltan, horrela aitortu omen zion Arruek:
‎Hori irakurrita, ikusten da A. Arruek usadiozko bertsoa maite zuela, eta bertsolariei laguntzen ziela guardia zibilek jarritako oztopoak eta gainditzen, bazituelako adiskideak. Bertsogintza modernoa ez zuen aukerarik izan asko ezagutzeko 1976an hil baitzen, baina ez dakit oso gustuko izango ote zuen, jakina, eskubide guztia zuen gustuko ez izateko?. Behin, 1976an edo, hil zen urtean segur aski, hitzaurrean ez da izendatzen urtea, baina esaten du gehiago ez zituela bertsolariak entzungo?, Oiartzunen bertsolariak entzuten izan omen ziren biak ala biak, eta bertso saioaren ondotik etxera bueltan, horrela aitortu omen zion Arruek:
‎Hori irakurrita, ikusten da A. Arruek usadiozko bertsoa maite zuela, eta bertsolariei laguntzen ziela guardia zibilek jarritako oztopoak eta gainditzen, bazituelako adiskideak. Bertsogintza modernoa ez zuen aukerarik izan asko ezagutzeko 1976an hil baitzen, baina ez dakit oso gustuko izango ote zuen, jakina, eskubide guztia zuen gustuko ez izateko?. Behin, 1976an edo, hil zen urtean segur aski, hitzaurrean ez da izendatzen urtea, baina esaten du gehiago ez zituela bertsolariak entzungo?, Oiartzunen bertsolariak entzuten izan omen ziren biak ala biak, eta bertso saioaren ondotik etxera bueltan, horrela aitortu omen zion Arruek:
‎Bertsogintza modernoa ez zuen aukerarik izan asko ezagutzeko 1976an hil baitzen, baina ez dakit oso gustuko izango ote zuen, jakina, eskubide guztia zuen gustuko ez izateko?. Behin, 1976an edo, hil zen urtean segur aski, hitzaurrean ez da izendatzen urtea, baina esaten du gehiago ez zituela bertsolariak entzungo?, Oiartzunen bertsolariak entzuten izan omen ziren biak ala biak, eta bertso saioaren ondotik etxera bueltan, horrela aitortu omen zion Arruek: –Gaurko bertsolaritzak artifizialkeriz kutsatzeko arriskua du?.
‎Bertsogintza modernoa ez zuen aukerarik izan asko ezagutzeko 1976an hil baitzen, baina ez dakit oso gustuko izango ote zuen, jakina, eskubide guztia zuen gustuko ez izateko?. Behin, 1976an edo, hil zen urtean segur aski, hitzaurrean ez da izendatzen urtea, baina esaten du gehiago ez zituela bertsolariak entzungo?, Oiartzunen bertsolariak entzuten izan omen ziren biak ala biak, eta bertso saioaren ondotik etxera bueltan, horrela aitortu omen zion Arruek: –Gaurko bertsolaritzak artifizialkeriz kutsatzeko arriskua du?.
‎A. Arruek euskara soilik bertso, dotrina eta horrelakoetarako nahi zuela? Ez ote zuen, bada, gastronomiaz euskaraz idatzi. Bai, eta literatur kritika banaka batzuk ere egin zituen.
‎Hortik asko zegoela erregimeneko gizonek kudeaturiko erakundeek antolatutako lehiaketetan ez da zalantzazkoa: alegia, Torrealdaik adierazten zuen horretatik, hots, euskara maila herrikoi apolitiko apalerako soilik onartzearena, hortik gorako alorretan hego puntak mozturik.
‎zinema eta literatur kritika, eta letra eta arte munduko famatuei egindako elkarrizketen bitartez eta, baina A. Arruek ere bere alea ekarri zuen: gastronomiari buruzko artikulu eta beste zenbait literatur kritikekin eta; inork ukatu ez diona, bestalde!
‎Baina gauzak bere neurrian: A. Arruek ez zuen, dakigunez, bere abokatu lanean inoiz erabili euskara, eta ezta inoiz aipatu ere horrelakorik egin behar zenik, hots, euskara arlo guztietara zabaldu, beste batzuek egin zuten bezala; Euzko Gogoa koek egin bezala. Bere ideologiak eta erregimenean zuen lekuak galarazten zion osoki.
‎Jarraitzen du esaten A. Zavalak Arrue ez zela liburu zentsorea, hots, euskal liburuei buruzko txostena egiten zuena, baina hark aldeko gutuna eginez gero, agintariek aintzat hartzen zutela. Eta gainera, eta hor dago aitorpen adierazgarri salagarriena, zentsurari ondo pentsatzen jarrita ez zitzaiola tranpa egiten; izan ere, A. Arrue konpromisoan ez jartzeko autoreak berak ondo neurtu behar zuen zer jarri, eta hartara, beraz,, era ortan egilleak berak egiten du bere liburuen zensura?.
‎Jarraitzen du esaten A. Zavalak Arrue ez zela liburu zentsorea, hots, euskal liburuei buruzko txostena egiten zuena, baina hark aldeko gutuna eginez gero, agintariek aintzat hartzen zutela. Eta gainera, eta hor dago aitorpen adierazgarri salagarriena, zentsurari ondo pentsatzen jarrita ez zitzaiola tranpa egiten; izan ere, A. Arrue konpromisoan ez jartzeko autoreak berak ondo neurtu behar zuen zer jarri, eta hartara, beraz,, era ortan egilleak berak egiten du bere liburuen zensura?.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ez 8.064 (53,09)
Lehen forma
ez 7.367 (48,50)
Ez 696 (4,58)
EZ 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ez ukan 836 (5,50)
ez egon 473 (3,11)
ez jakin 169 (1,11)
ez ez 121 (0,80)
ez bezala 81 (0,53)
ez ezan 66 (0,43)
ez iruditu 61 (0,40)
ez eduki 58 (0,38)
ez ote 56 (0,37)
ez esan 37 (0,24)
ez bide 30 (0,20)
ez etorri 30 (0,20)
ez ekarri 28 (0,18)
ez bakarrik 26 (0,17)
ez egin 26 (0,17)
ez bezalako 23 (0,15)
ez den 22 (0,14)
ez bada 21 (0,14)
ez soilik 20 (0,13)
ez arren 18 (0,12)
ez hori 17 (0,11)
ez erabili 16 (0,11)
ez baita 14 (0,09)
ez omen 14 (0,09)
ez beste 13 (0,09)
ez bete 13 (0,09)
ez ibili 13 (0,09)
ez euskaldun 12 (0,08)
ez hartu 12 (0,08)
ez hain 11 (0,07)
ez behintzat 10 (0,07)
ez beti 10 (0,07)
ez eze 10 (0,07)
ez joan 10 (0,07)
ez oso 10 (0,07)
ez pa 10 (0,07)
ez bera 9 (0,06)
ez ezagutu 9 (0,06)
ez parafrastiko 9 (0,06)
ez ulertu 9 (0,06)
ez ekin 8 (0,05)
ez hainbeste 8 (0,05)
ez ikusi 8 (0,05)
ez ahal 7 (0,05)
ez dena 7 (0,05)
ez eman 7 (0,05)
ez horrenbeste 7 (0,05)
ez ohi 7 (0,05)
ez ahoskatu 6 (0,04)
ez al 6 (0,04)
ez alfer 6 (0,04)
ez aztertu 6 (0,04)
ez baldin 6 (0,04)
ez bat 6 (0,04)
ez dan 6 (0,04)
ez delako 6 (0,04)
ez do 6 (0,04)
ez galdu 6 (0,04)
ez gu 6 (0,04)
ez haiek 6 (0,04)
ez leku 6 (0,04)
ez unibertsitario 6 (0,04)
ez zu 6 (0,04)
ez ar 5 (0,03)
ez baza 5 (0,03)
ez euskal 5 (0,03)
ez euskara 5 (0,03)
ez formal 5 (0,03)
ez gertatu 5 (0,03)
ez guzti 5 (0,03)
ez horrela 5 (0,03)
ez utzi 5 (0,03)
ez agertu 4 (0,03)
ez baztertu 4 (0,03)
ez behartu 4 (0,03)
ez diol 4 (0,03)
ez erabat 4 (0,03)
ez eraman 4 (0,03)
ez ergatibo 4 (0,03)
ez ezer 4 (0,03)
ez hala 4 (0,03)
ez heldu 4 (0,03)
ez itzuli 4 (0,03)
ez kontu 4 (0,03)
ez nahasi 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
ez ukan ere 22 (0,14)
ez ote ukan 17 (0,11)
ez etorri bat 12 (0,08)
ez ukan euskara 12 (0,08)
ez egon euskara 9 (0,06)
ez hori bakarrik 9 (0,06)
ez jakin euskara 8 (0,05)
ez ukan hizkuntza 8 (0,05)
ez egon argi 7 (0,05)
ez egon hori 7 (0,05)
ez jakin zer 7 (0,05)
ez ukan batere 7 (0,05)
ez ukan beste 7 (0,05)
ez ukan ezer 7 (0,05)
ez ukan hori 7 (0,05)
ez egon ahoskera 6 (0,04)
ez egon beti 6 (0,04)
ez egon demokrazia 6 (0,04)
ez egon ere 6 (0,04)
ez egon euskal 6 (0,04)
ez egon sekula 6 (0,04)
ez ukan gu 6 (0,04)
ez egon beste 5 (0,03)
ez egon esan 5 (0,03)
ez ukan arazo 5 (0,03)
ez ukan aukera 5 (0,03)
ez ukan bera 5 (0,03)
ez ukan halako 5 (0,03)
ez ukan inolako 5 (0,03)
ez egon erabateko 4 (0,03)
ez egon guzti 4 (0,03)
ez egon hizkuntza 4 (0,03)
ez egon zalantza 4 (0,03)
ez egon ziur 4 (0,03)
ez ezan utzi 4 (0,03)
ez galdu ohar 4 (0,03)
ez jakin nola 4 (0,03)
ez kontu ez 4 (0,03)
ez ukan asko 4 (0,03)
ez ukan bat 4 (0,03)
ez ukan beti 4 (0,03)
ez ukan ez 4 (0,03)
ez ukan gai 4 (0,03)
ez ukan gaur 4 (0,03)
ez ukan hitz 4 (0,03)
ez ukan interes 4 (0,03)
ez ukan leku 4 (0,03)
ez ukan testu 4 (0,03)
ez ukan zalantza 4 (0,03)
ez ukan zerikusi 4 (0,03)
ez ahal ukan 3 (0,02)
ez beste baino 3 (0,02)
ez bide egon 3 (0,02)
ez eduki bera 3 (0,02)
ez egon ados 3 (0,02)
ez egon arazo 3 (0,02)
ez egon bezala 3 (0,02)
ez egon datu 3 (0,02)
ez egon gaizki 3 (0,02)
ez egon gertakari 3 (0,02)
ez egon hor 3 (0,02)
ez egon literatura 3 (0,02)
ez egon ni 3 (0,02)
ez egon oso 3 (0,02)
ez egon partikula 3 (0,02)
ez egon ziurtasun 3 (0,02)
ez iruditu erraz 3 (0,02)
ez iruditu hau 3 (0,02)
ez iruditu lau 3 (0,02)
ez iruditu oso 3 (0,02)
ez jakin oso 3 (0,02)
ez jakin zergatik 3 (0,02)
ez omen ukan 3 (0,02)
ez ukan argi 3 (0,02)
ez ukan datu 3 (0,02)
ez ukan euskal 3 (0,02)
ez ukan euskaldun 3 (0,02)
ez ukan euskalki 3 (0,02)
ez ukan gauza 3 (0,02)
ez ukan guzti 3 (0,02)
ez ukan hemen 3 (0,02)
ez ukan hiri 3 (0,02)
ez ukan inolaz 3 (0,02)
ez ukan irizpide 3 (0,02)
ez ukan jada 3 (0,02)
ez ukan jakin 3 (0,02)
ez ukan laguntza 3 (0,02)
ez ukan ongi 3 (0,02)
ez ukan toki 3 (0,02)
ez ukan tradizio 3 (0,02)
ez ukan uste 3 (0,02)
ez ukan zentzu 3 (0,02)
ez bada ere 2 (0,01)
ez bakarrik bera 2 (0,01)
ez bakarrik euskara 2 (0,01)
ez bat bakarrik 2 (0,01)
ez behintzat ongi 2 (0,01)
ez beste ezer 2 (0,01)
ez bete bete 2 (0,01)
ez bide ukan 2 (0,01)
ez eduki ezer 2 (0,01)
ez eduki leku 2 (0,01)
ez eduki zerikusi 2 (0,01)
ez egon adostasun 2 (0,01)
ez egon arautu 2 (0,01)
ez egon arnasgune 2 (0,01)
ez egon bera 2 (0,01)
ez egon bertso 2 (0,01)
ez egon diru 2 (0,01)
ez egon duda 2 (0,01)
ez egon egun 2 (0,01)
ez egon elebidun 2 (0,01)
ez egon forma 2 (0,01)
ez egon formula 2 (0,01)
ez egon garbi 2 (0,01)
ez egon gu 2 (0,01)
ez egon halako 2 (0,01)
ez egon hedatu 2 (0,01)
ez egon hemen 2 (0,01)
ez egon historia 2 (0,01)
ez egon hots 2 (0,01)
ez egon ikerketa 2 (0,01)
ez egon ikusi 2 (0,01)
ez egon inolako 2 (0,01)
ez egon jakin 2 (0,01)
ez egon jaso 2 (0,01)
ez egon juntagailu 2 (0,01)
ez egon kalkulatu 2 (0,01)
ez egon lan 2 (0,01)
ez egon lotura 2 (0,01)
ez egon meza 2 (0,01)
ez egon modu 2 (0,01)
ez egon nahiko 2 (0,01)
ez egon ohartu 2 (0,01)
ez egon ondo 2 (0,01)
ez egon sarrera 2 (0,01)
ez egon testu 2 (0,01)
ez egon urrun 2 (0,01)
ez egon zentsura 2 (0,01)
ez egon zer 2 (0,01)
ez ekarri pasarte 2 (0,01)
ez erabili arrazoi 2 (0,01)
ez esan inor 2 (0,01)
ez esan mesede 2 (0,01)
ez etorri jada 2 (0,01)
ez euskal Herria 2 (0,01)
ez ez transformatzaile 2 (0,01)
ez ezan ahaztu 2 (0,01)
ez ezan egin 2 (0,01)
ez ezan esan 2 (0,01)
ez ezan kandela 2 (0,01)
ez formal baino 2 (0,01)
ez haiek hautatu 2 (0,01)
ez ikusi egin 2 (0,01)
ez iruditu gauza 2 (0,01)
ez iruditu hala 2 (0,01)
ez iruditu hitz 2 (0,01)
ez iruditu inolako 2 (0,01)
ez iruditu kasualitate 2 (0,01)
ez jakin argi 2 (0,01)
ez jakin ba 2 (0,01)
ez jakin batere 2 (0,01)
ez jakin esan 2 (0,01)
ez jakin helburu 2 (0,01)
ez jakin joan 2 (0,01)
ez jakin non 2 (0,01)
ez jakin nondik 2 (0,01)
ez jakin nor 2 (0,01)
ez jakin xuxen 2 (0,01)
ez jakin zein 2 (0,01)
ez jakin zenbat 2 (0,01)
ez jakin zenbateraino 2 (0,01)
ez jakin zuzen 2 (0,01)
ez leku ere 2 (0,01)
ez ohi ukan 2 (0,01)
ez oso bestelako 2 (0,01)
ez ote egon 2 (0,01)
ez ukan adiera 2 (0,01)
ez ukan adierazi 2 (0,01)
ez ukan alda 2 (0,01)
ez ukan alde 2 (0,01)
ez ukan ale 2 (0,01)
ez ukan argitaratu 2 (0,01)
ez ukan bakar 2 (0,01)
ez ukan balio 2 (0,01)
ez ukan behin 2 (0,01)
ez ukan benetan 2 (0,01)
ez ukan berak 2 (0,01)
ez ukan deklinabide 2 (0,01)
ez ukan duda 2 (0,01)
ez ukan elkar 2 (0,01)
ez ukan emakume 2 (0,01)
ez ukan emazte 2 (0,01)
ez ukan erabat 2 (0,01)
ez ukan erreferentzia 2 (0,01)
ez ukan Espainia 2 (0,01)
ez ukan estatus 2 (0,01)
ez ukan garrantzi 2 (0,01)
ez ukan gazte 2 (0,01)
ez ukan gaztelania 2 (0,01)
ez ukan gero 2 (0,01)
ez ukan gustuko 2 (0,01)
ez ukan herritar 2 (0,01)
ez ukan horiek 2 (0,01)
ez ukan horrelako 2 (0,01)
ez ukan ibai 2 (0,01)
ez ukan ikasle 2 (0,01)
ez ukan ikusi 2 (0,01)
ez ukan inoiz 2 (0,01)
ez ukan inor 2 (0,01)
ez ukan jaso 2 (0,01)
ez ukan juntagailu 2 (0,01)
ez ukan kasu 2 (0,01)
ez ukan lagundu 2 (0,01)
ez ukan lan 2 (0,01)
ez ukan literatura 2 (0,01)
ez ukan lortu 2 (0,01)
ez ukan ni 2 (0,01)
ez ukan olerki 2 (0,01)
ez ukan onartu 2 (0,01)
ez ukan ondasun 2 (0,01)
ez ulertu gauza 2 (0,01)
ez ulertu modu 2 (0,01)
ez unibertsitario hizkuntza 2 (0,01)
ez zu seme 2 (0,01)
ez agertu hori 1 (0,01)
ez ahal ote 1 (0,01)
ez ahoskatu balizko 1 (0,01)
ez ahoskatu era 1 (0,01)
ez al jakin 1 (0,01)
ez al ukan 1 (0,01)
ez ar betiere 1 (0,01)
ez aztertu bide 1 (0,01)
ez aztertu lerro 1 (0,01)
ez bada aldagarritasun 1 (0,01)
ez bada bederen 1 (0,01)
ez bada behintzat 1 (0,01)
ez bada beste 1 (0,01)
ez bada gizarte 1 (0,01)
ez bada hain 1 (0,01)
ez bada irizpide 1 (0,01)
ez bada kantatu 1 (0,01)
ez bada kontzeptu 1 (0,01)
ez bada lehen 1 (0,01)
ez bada Zuberoa 1 (0,01)
ez baita balio 1 (0,01)
ez baita bera 1 (0,01)
ez baita beti 1 (0,01)
ez baita egon 1 (0,01)
ez baita eskualde 1 (0,01)
ez baita gramatika 1 (0,01)
ez baita idatzi 1 (0,01)
ez baita inor 1 (0,01)
ez baita lar 1 (0,01)
ez baita norbera 1 (0,01)
ez baita politika 1 (0,01)
ez baita zail 1 (0,01)
ez bakarrik aitortza 1 (0,01)
ez bakarrik Auspoa 1 (0,01)
ez bakarrik bi 1 (0,01)
ez bakarrik EAE 1 (0,01)
ez bakarrik ene 1 (0,01)
ez bakarrik euskal 1 (0,01)
ez bakarrik euskaldun 1 (0,01)
ez bakarrik euskaltegi 1 (0,01)
ez bakarrik ez 1 (0,01)
ez bakarrik forma 1 (0,01)
ez bakarrik gaitasun 1 (0,01)
ez bakarrik gaurko 1 (0,01)
ez bakarrik gu 1 (0,01)
ez bakarrik hitz 1 (0,01)
ez bakarrik hizkuntza 1 (0,01)
ez bakarrik idazle 1 (0,01)
ez bakarrik liburugintza 1 (0,01)
ez bakarrik Milan 1 (0,01)
ez bakarrik orotariko 1 (0,01)
ez bakarrik XIV. 1 (0,01)
ez bakarrik XX. 1 (0,01)
ez bakarrik zuzenketa 1 (0,01)
ez baldin ba 1 (0,01)
ez bat beste 1 (0,01)
ez bat ez 1 (0,01)
ez baza zuek 1 (0,01)
ez baztertu arnasgune 1 (0,01)
ez baztertu bizi 1 (0,01)
ez behartu ardura 1 (0,01)
ez behintzat aurka 1 (0,01)
ez behintzat behin 1 (0,01)
ez behintzat gipuzkera 1 (0,01)
ez behintzat kasu 1 (0,01)
ez behintzat liburu 1 (0,01)
ez behintzat nagusiki 1 (0,01)
ez bera ama 1 (0,01)
ez bera artean 1 (0,01)
ez bera ezarri 1 (0,01)
ez bera hala 1 (0,01)
ez bera obra 1 (0,01)
ez bera on 1 (0,01)
ez bera osotasun 1 (0,01)
ez bera urtebetetze 1 (0,01)
ez beste arau 1 (0,01)
ez beste bat 1 (0,01)
ez beste era 1 (0,01)
ez beste hainbat 1 (0,01)
ez beste hitz 1 (0,01)
ez bete ekarri 1 (0,01)
ez bete eragin 1 (0,01)
ez bete ez 1 (0,01)
ez bete kalte 1 (0,01)
ez bete ondorio 1 (0,01)
ez bete ordain 1 (0,01)
ez beti den 1 (0,01)
ez beti guzti 1 (0,01)
ez beti haiek 1 (0,01)
ez beti jarraitu 1 (0,01)
ez beti modu 1 (0,01)
ez bezala berariazko 1 (0,01)
ez bezala eman 1 (0,01)
ez bezala euskara 1 (0,01)
ez bezala normalean 1 (0,01)
ez bezala sorterri 1 (0,01)
ez bezalako arrazoi 1 (0,01)
ez bezalako determinatzaile 1 (0,01)
ez bezalako eragin 1 (0,01)
ez bezalako Euskadi 1 (0,01)
ez bezalako ikusi 1 (0,01)
ez bezalako irakurketa 1 (0,01)
ez bezalako kategoria 1 (0,01)
ez bezalako kode 1 (0,01)
ez bezalako kolokazio 1 (0,01)
ez bezalako komunikazio 1 (0,01)
ez bezalako sozietate 1 (0,01)
ez bezalako tasun 1 (0,01)
ez bide jakin 1 (0,01)
ez dan edozer 1 (0,01)
ez dan leku 1 (0,01)
ez dan lez 1 (0,01)
ez dan olerki 1 (0,01)
ez dan ugaldu 1 (0,01)
ez delako aitabitxi 1 (0,01)
ez delako gu 1 (0,01)
ez delako gune 1 (0,01)
ez delako hizkuntza 1 (0,01)
ez delako ideia 1 (0,01)
ez delako irakatsi 1 (0,01)
ez den alfabetatu 1 (0,01)
ez den delako 1 (0,01)
ez den ez 1 (0,01)
ez den gainera 1 (0,01)
ez den gau 1 (0,01)
ez den posibilitate 1 (0,01)
ez dena gutxi 1 (0,01)
ez dena inor 1 (0,01)
ez diol egin 1 (0,01)
ez diol eragin 1 (0,01)
ez diol eskubide 1 (0,01)
ez diol inongo 1 (0,01)
ez do behar 1 (0,01)
ez eduki adiskide 1 (0,01)
ez eduki antzera 1 (0,01)
ez eduki asti 1 (0,01)
ez eduki autonomia 1 (0,01)
ez eduki begirada 1 (0,01)
ez eduki behin 1 (0,01)
ez eduki besterik 1 (0,01)
ez eduki bizar 1 (0,01)
ez eduki copyright 1 (0,01)
ez eduki delitu 1 (0,01)
ez eduki determinatzaile 1 (0,01)
ez eduki duda 1 (0,01)
ez eduki egin 1 (0,01)
ez eduki eragozpen 1 (0,01)
ez eduki eskura 1 (0,01)
ez eduki euskal 1 (0,01)
ez eduki euskalki 1 (0,01)
ez eduki euskara 1 (0,01)
ez eduki ez 1 (0,01)
ez eduki ezelango 1 (0,01)
ez eduki galde 1 (0,01)
ez eduki gogo 1 (0,01)
ez eduki hizkuntza 1 (0,01)
ez eduki ihesbide 1 (0,01)
ez eduki informazio 1 (0,01)
ez eduki inongo 1 (0,01)
ez eduki ispilu 1 (0,01)
ez eduki kezkatu 1 (0,01)
ez eduki lan 1 (0,01)
ez eduki literatura 1 (0,01)
ez eduki mende 1 (0,01)
ez eduki neurri 1 (0,01)
ez eduki ohore 1 (0,01)
ez eduki ondorioztatu 1 (0,01)
ez eduki rad 1 (0,01)
ez eduki sail 1 (0,01)
ez eduki sozialki 1 (0,01)
ez eduki zer 1 (0,01)
ez egin ama 1 (0,01)
ez egin arrazoi 1 (0,01)
ez egin aukerako 1 (0,01)
ez egin azken 1 (0,01)
ez egin dardara 1 (0,01)
ez egin duda 1 (0,01)
ez egin gutxietsi 1 (0,01)
ez egin jo 1 (0,01)
ez egin joan 1 (0,01)
ez egin metrika 1 (0,01)
ez egin natural 1 (0,01)
ez egin ohiko 1 (0,01)
ez egin ondorio 1 (0,01)
ez egon abitudun 1 (0,01)
ez egon adibide 1 (0,01)
ez egon adiera 1 (0,01)
ez egon adin 1 (0,01)
ez egon AE 1 (0,01)
ez egon agortu 1 (0,01)
ez egon ahalegin 1 (0,01)
ez egon ahantzi 1 (0,01)
ez egon aipatu 1 (0,01)
ez egon Aitzol 1 (0,01)
ez egon analisi 1 (0,01)
ez egon aparatu 1 (0,01)
ez egon apenas 1 (0,01)
ez egon Gorozika 1 (0,01)
ez egon Guadalupe 1 (0,01)
ez egon Itxaropena 1 (0,01)
ez egon Katalunia 1 (0,01)
ez egon Kortazar 1 (0,01)
ez egon Meabe 1 (0,01)
ez egon Mikel 1 (0,01)
ez egon Orixe 1 (0,01)
ez egon Retana 1 (0,01)
ez egon Th 1 (0,01)
ez egon XX. 1 (0,01)
ez ekarri aldaera 1 (0,01)
ez ekarri bera 1 (0,01)
ez ekarri beste 1 (0,01)
ez ekarri bigarren 1 (0,01)
ez ekarri deus 1 (0,01)
ez ekarri ezezko 1 (0,01)
ez ekarri ezinbeste 1 (0,01)
ez ekarri ezohiko 1 (0,01)
ez ekarri forma 1 (0,01)
ez ekarri halabehar 1 (0,01)
ez ekarri horrelako 1 (0,01)
ez ekarri Jesus 1 (0,01)
ez ekarri kalte 1 (0,01)
ez ekarri koiuntura 1 (0,01)
ez ekarri ondorio 1 (0,01)
ez ekarri osagai 1 (0,01)
ez ekarri sudurkaritasun 1 (0,01)
ez ekin ezer 1 (0,01)
ez ekin gaineratu 1 (0,01)
ez ekin hau 1 (0,01)
ez ekin Manu 1 (0,01)
ez eman ez 1 (0,01)
ez eman orain 1 (0,01)
ez erabat asegarri 1 (0,01)
ez erabat nazional 1 (0,01)
ez erabat tokiko 1 (0,01)
ez erabili aukeratu 1 (0,01)
ez erabili deitura 1 (0,01)
ez erabili ekarri 1 (0,01)
ez erabili eskatu 1 (0,01)
ez erabili eskuarte 1 (0,01)
ez erabili ordena 1 (0,01)
ez erabili ukan 1 (0,01)
ez eraman lilura 1 (0,01)
ez eraman neurtitz 1 (0,01)
ez eraman parentesi 1 (0,01)
ez ergatibo egon 1 (0,01)
ez ergatibo termino 1 (0,01)
ez esan aire 1 (0,01)
ez esan apenas 1 (0,01)
ez esan arreta 1 (0,01)
ez esan axola 1 (0,01)
ez esan behar 1 (0,01)
ez esan berak 1 (0,01)
ez esan bortitz 1 (0,01)
ez esan errealitate 1 (0,01)
ez esan errepikatu 1 (0,01)
ez esan erreprodukzio 1 (0,01)
ez esan euskara 1 (0,01)
ez esan garrantzi 1 (0,01)
ez esan irakurle 1 (0,01)
ez esan jarleku 1 (0,01)
ez esan jende 1 (0,01)
ez esan landa 1 (0,01)
ez esan mundu 1 (0,01)
ez esan ohiko 1 (0,01)
ez esan oraindik 1 (0,01)
ez esan traba 1 (0,01)
ez esan uko 1 (0,01)
ez etorri a 1 (0,01)
ez etorri ahaztu 1 (0,01)
ez etorri ahoskera 1 (0,01)
ez etorri Azkue 1 (0,01)
ez etorri erabat 1 (0,01)
ez etorri guzti 1 (0,01)
ez etorri hitz 1 (0,01)
ez etorri juntagailu 1 (0,01)
ez etorri kalte 1 (0,01)
ez etorri latin 1 (0,01)
ez etorri ni 1 (0,01)
ez etorri zenbait 1 (0,01)
ez euskal hizkuntzalaritza 1 (0,01)
ez euskal hiztegigintza 1 (0,01)
ez euskal literatura 1 (0,01)
ez euskaldun ez 1 (0,01)
ez euskaldun hezkuntza 1 (0,01)
ez euskaldun jo 1 (0,01)
ez euskaldun komunitate 1 (0,01)
ez euskara batu 1 (0,01)
ez euskara erabilera 1 (0,01)
ez euskara ohiko 1 (0,01)
ez ez ahoskatu 1 (0,01)
ez ez aldarrikatu 1 (0,01)
ez ez beste 1 (0,01)
ez ez EAE 1 (0,01)
ez ez esanahi 1 (0,01)
ez ez euskal 1 (0,01)
ez ez euskalki 1 (0,01)
ez ez fikzio 1 (0,01)
ez ez hainbat 1 (0,01)
ez ez hantxe 1 (0,01)
ez ez hezkuntza 1 (0,01)
ez ez hizkera 1 (0,01)
ez ez hizkuntza 1 (0,01)
ez ez hura 1 (0,01)
ez ez jakin 1 (0,01)
ez ez jakitate 1 (0,01)
ez ez kirtenkeria 1 (0,01)
ez ez komunikazio 1 (0,01)
ez ez Lizardi 1 (0,01)
ez ez memoria 1 (0,01)
ez ez mintzalagun 1 (0,01)
ez ez oinarri 1 (0,01)
ez ez olerki 1 (0,01)
ez ez probintzia 1 (0,01)
ez ez testu 1 (0,01)
ez ez txoil 1 (0,01)
ez ez XVI. 1 (0,01)
ez ez Zalla 1 (0,01)
ez ezagutu bakarrik 1 (0,01)
ez ezagutu bi 1 (0,01)
ez ezagutu egin 1 (0,01)
ez ezagutu etorri 1 (0,01)
ez ezagutu euskal 1 (0,01)
ez ezan ahantzi 1 (0,01)
ez ezan ar 1 (0,01)
ez ezan bada 1 (0,01)
ez ezan bera 1 (0,01)
ez ezan berriz 1 (0,01)
ez ezan desagerrarazi 1 (0,01)
ez ezan desiratu 1 (0,01)
ez ezan egokiro 1 (0,01)
ez ezan ekarri 1 (0,01)
ez ezan eman 1 (0,01)
ez ezan erakutsi 1 (0,01)
ez ezan erantzun 1 (0,01)
ez ezan erran 1 (0,01)
ez ezan ezan 1 (0,01)
ez ezan galdu 1 (0,01)
ez ezan hautsi 1 (0,01)
ez ezan herri 1 (0,01)
ez ezan hola 1 (0,01)
ez ezan hots 1 (0,01)
ez ezan inondik 1 (0,01)
ez ezan jai 1 (0,01)
ez ezan kardinal 1 (0,01)
ez ezan laguntza 1 (0,01)
ez ezan makal 1 (0,01)
ez ezan mundu 1 (0,01)
ez ezan oihu 1 (0,01)
ez ezan orainaldi 1 (0,01)
ez ezan oztopo 1 (0,01)
ez ezan senar 1 (0,01)
ez ezan ziur 1 (0,01)
ez ezan zuzen 1 (0,01)
ez eze beharrezko 1 (0,01)
ez eze galdu 1 (0,01)
ez ezer errespetatu 1 (0,01)
ez ezer esan 1 (0,01)
ez ezer ez 1 (0,01)
ez ezer ukitu 1 (0,01)
ez formal egon 1 (0,01)
ez formal eskaini 1 (0,01)
ez gertatu publikoki 1 (0,01)
ez gu berak 1 (0,01)
ez gu haraindiko 1 (0,01)
ez gu mindu 1 (0,01)
ez gu tentaldi 1 (0,01)
ez gu uste 1 (0,01)
ez haiek bakarrik 1 (0,01)
ez haiek ordain 1 (0,01)
ez hain egoki 1 (0,01)
ez hain ezagun 1 (0,01)
ez hain goresgarri 1 (0,01)
ez hain jaso 1 (0,01)
ez hain ongi 1 (0,01)
ez hain positibo 1 (0,01)
ez hain ugari 1 (0,01)
ez hain xalo 1 (0,01)
ez hain zahar 1 (0,01)
ez hainbeste behintzat 1 (0,01)
ez hainbeste esanahi 1 (0,01)
ez hainbeste esentzia 1 (0,01)
ez hainbeste gertatu 1 (0,01)
ez hainbeste gizabanako 1 (0,01)
ez hainbeste lehen 1 (0,01)
ez hainbeste ukan 1 (0,01)
ez hala arnasgune 1 (0,01)
ez hartu ez 1 (0,01)
ez hartu gertagarri 1 (0,01)
ez heldu aurreko 1 (0,01)
ez heldu gisa 1 (0,01)
ez heldu ia 1 (0,01)
ez hori baliogabe 1 (0,01)
ez hori orokortu 1 (0,01)
ez hori oso 1 (0,01)
ez hori proiektu 1 (0,01)
ez horrela ama 1 (0,01)
ez horrela irudi 1 (0,01)
ez horrenbeste arau 1 (0,01)
ez horrenbeste indar 1 (0,01)
ez horrenbeste kontra 1 (0,01)
ez horrenbeste laiko 1 (0,01)
ez horrenbeste nonbait 1 (0,01)
ez horrenbeste oso 1 (0,01)
ez ibili bide 1 (0,01)
ez ibili euskara 1 (0,01)
ez ibili iheska 1 (0,01)
ez ibili noraezean 1 (0,01)
ez ibili zuzen 1 (0,01)
ez iruditu alderdi 1 (0,01)
ez iruditu arazo 1 (0,01)
ez iruditu aspaldiko 1 (0,01)
ez iruditu ausazko 1 (0,01)
ez iruditu Azkue 1 (0,01)
ez iruditu beti 1 (0,01)
ez iruditu betirako 1 (0,01)
ez iruditu bide 1 (0,01)
ez iruditu erabilera 1 (0,01)
ez iruditu erdi 1 (0,01)
ez iruditu esperantza 1 (0,01)
ez iruditu ezinezko 1 (0,01)
ez iruditu gu 1 (0,01)
ez iruditu halabehar 1 (0,01)
ez iruditu hango 1 (0,01)
ez iruditu historia 1 (0,01)
ez iruditu hizkuntza 1 (0,01)
ez iruditu leku 1 (0,01)
ez iruditu lekuko 1 (0,01)
ez iruditu mende 1 (0,01)
ez iruditu Mikelestorena 1 (0,01)
ez iruditu nahiko 1 (0,01)
ez iruditu ni 1 (0,01)
ez iruditu orde 1 (0,01)
ez iruditu Orixe 1 (0,01)
ez iruditu oro 1 (0,01)
ez iruditu pasarte 1 (0,01)
ez iruditu plaza 1 (0,01)
ez iruditu polemika 1 (0,01)
ez iruditu sentibera 1 (0,01)
ez iruditu zail 1 (0,01)
ez itzuli era 1 (0,01)
ez itzuli urrundu 1 (0,01)
ez jakin afera 1 (0,01)
ez jakin ar 1 (0,01)
ez jakin asmo 1 (0,01)
ez jakin aurre 1 (0,01)
ez jakin baina 1 (0,01)
ez jakin barneratu 1 (0,01)
ez jakin bat 1 (0,01)
ez jakin behatu 1 (0,01)
ez jakin behintzat 1 (0,01)
ez jakin bera 1 (0,01)
ez jakin bertsopaper 1 (0,01)
ez jakin bezala 1 (0,01)
ez jakin denda 1 (0,01)
ez jakin egoera 1 (0,01)
ez jakin egotzi 1 (0,01)
ez jakin egungo 1 (0,01)
ez jakin entzun 1 (0,01)
ez jakin euskal 1 (0,01)
ez jakin euskaldun 1 (0,01)
ez jakin Euskaltzaindia 1 (0,01)
ez jakin ez 1 (0,01)
ez jakin ezer 1 (0,01)
ez jakin Gara 1 (0,01)
ez jakin garbi 1 (0,01)
ez jakin gaur 1 (0,01)
ez jakin gauza 1 (0,01)
ez jakin gu 1 (0,01)
ez jakin hainbat 1 (0,01)
ez jakin hartu 1 (0,01)
ez jakin heinean 1 (0,01)
ez jakin hiru 1 (0,01)
ez jakin historia 1 (0,01)
ez jakin historikoki 1 (0,01)
ez jakin hizkuntza 1 (0,01)
ez jakin hori 1 (0,01)
ez jakin hura 1 (0,01)
ez jakin ikasle 1 (0,01)
ez jakin jarrera 1 (0,01)
ez jakin Juan 1 (0,01)
ez jakin kopuru 1 (0,01)
ez jakin lagun 1 (0,01)
ez jakin lantegi 1 (0,01)
ez jakin lotu 1 (0,01)
ez jakin mundu 1 (0,01)
ez jakin noiztik 1 (0,01)
ez jakin nolanahi 1 (0,01)
ez jakin oraindik 1 (0,01)
ez jakin original 1 (0,01)
ez jakin Pedro 1 (0,01)
ez jakin prozesu 1 (0,01)
ez jakin sail 1 (0,01)
ez jakin sailkatu 1 (0,01)
ez jakin trans 1 (0,01)
ez jakin Uriarte 1 (0,01)
ez jakin zehazki 1 (0,01)
ez jakin zeren 1 (0,01)
ez joan a 1 (0,01)
ez joan bat 1 (0,01)
ez joan behar 1 (0,01)
ez joan hizka 1 (0,01)
ez joan inora 1 (0,01)
ez joan inprimaketa 1 (0,01)
ez joan jada 1 (0,01)
ez joan XVI. 1 (0,01)
ez leku azaleratu 1 (0,01)
ez leku gogo 1 (0,01)
ez leku guzti 1 (0,01)
ez leku korritu 1 (0,01)
ez nahasi arrazoi 1 (0,01)
ez nahasi ikergai 1 (0,01)
ez omen eduki 1 (0,01)
ez oso argi 1 (0,01)
ez oso aspaldi 1 (0,01)
ez oso desberdin 1 (0,01)
ez oso kontsumitzaile 1 (0,01)
ez oso luze 1 (0,01)
ez oso ondo 1 (0,01)
ez oso urruti 1 (0,01)
ez ote ahal 1 (0,01)
ez ote al 1 (0,01)
ez ote Bizenta 1 (0,01)
ez ote daga 1 (0,01)
ez ote dan 1 (0,01)
ez ote dei 1 (0,01)
ez ote dudan 1 (0,01)
ez ote eutsi 1 (0,01)
ez ote jauzi 1 (0,01)
ez parafrastiko bat 1 (0,01)
ez parafrastiko bereizi 1 (0,01)
ez parafrastiko bereizkuntza 1 (0,01)
ez parafrastiko ezaugarri 1 (0,01)
ez parafrastiko hartu 1 (0,01)
ez soilik abiaburu 1 (0,01)
ez soilik aldaketa 1 (0,01)
ez soilik bera 1 (0,01)
ez soilik berreraiketa 1 (0,01)
ez soilik eremu 1 (0,01)
ez soilik etimologiko 1 (0,01)
ez soilik euskal 1 (0,01)
ez soilik gaztelania 1 (0,01)
ez soilik ha 1 (0,01)
ez soilik haiek 1 (0,01)
ez soilik hizkuntza 1 (0,01)
ez soilik hura 1 (0,01)
ez soilik kultura 1 (0,01)
ez soilik omen 1 (0,01)
ez soilik parodia 1 (0,01)
ez soilik populazio 1 (0,01)
ez soilik tradizio 1 (0,01)
ez soilik zentsura 1 (0,01)
ez ulertu ahal 1 (0,01)
ez ulertu zer 1 (0,01)
ez unibertsitario guzi 1 (0,01)
ez unibertsitario maila 1 (0,01)
ez unibertsitario matrikulazio 1 (0,01)
ez utzi ez 1 (0,01)
ez zu bat 1 (0,01)
ez zu behin 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia