2000
|
|
Batzuentzat, euskalki guztietatik gauzak hartu eta hori testu batean erabiltzea da batua. Ni neu
|
ez
nator bat, hori naturaltasuna galtzea da.
|
|
Esaterako, euskal herritarron bizikidetzarako markoa estatutua eta autonomia dela esatean, edota etorkizunean bizikidetza ziurtatu dezakeen estatuaren marko juridiko politikoa gauzatzerakoan ere.Zer esanik ez, PPrekin ezberdintasun handiak ditugu; proiektu ezberdinak defenditzen ditugu. Aurrerantzean eztabaidatu behar dugun guztia eztabaidatuko dugu; bat
|
ez
etortzea gauza normala izango da baita ere. Horrela gertatu da Eusko Legelbiltzarreko, Batzar Nagusietako edota Udaletako politika sozial eta ekonomikoan.
|
|
Nazionalistek eskubide osoa daukate, beraiek aipatzen duten eraikuntza nazionalari ekiteko. Proiektu edo eredu horrekin bat
|
ez
gatozenok, berriz, badugu eskubide osoa ere kontrako oposizioa egiteko eta berau kritikatzeko. Arazoa, ordea, hauxe da:
|
|
Ez naiz sentitzen Chevenementengandik hurbil nahiz bere dimisioa errespetuz hartzen dudan, ezta hurbil ere Lionel Jospinengandik. Korsikako aferan
|
ez
nator bat Jospinekin, aldez aurretik, segurtamenik izan gabe, indarkeriari uko egin ez dion mugimendu klandestino batekin eztabaidan hasi, eta hartara, demokraziaren arauak hautsi dituelako. Lehen ministroaren ekimen hau presidentziarako bozei begira eramandako estrategiaren barnean kokatu behar da.
|
|
Berrikuntzarik
|
ez
dator, agintzen dauzkagunak Francoren kantzontziloak baino antigualekoagoak direlako. Horiek ez dute ezer egingo, korronteari segika doaz.
|
|
Ohartuko zinetenez, idazlea saiatzen zen euskara batua osatu ahal izateko ordurarte emandako arauak betetzen. Horretan ere
|
ez
zetozen denak bat berarekin, baina, aste hartan eta editorial horren inguruan ageri ziren artikuluak ikusita, kostako zitzaion inori antzematea aurkakorik izan bazela ere. Hauexek irakur zitezkeen orrialdean:
|
|
TELEBISTA eskaintzaren munduratze hau
|
ez
dator bakarrik, jakina. Komunikazio eta kulturaren mailako globalizazio prozesuen barnean kokatzen da, beste joera batzuekin batera alegia (urruneko egunkaria internetaz irakurri, herriko musika kontsumitu, irratia entzun, eta abar).
|
|
Iraganean bezeria galdu zuten ekoizle handiekiko lehian, eta berau berreskuratu dute hein batean. Euren hitzetan, behi eroen gaitzaren ondorioz, kantitatea eta kalitatea
|
ez
datozela bat frogatu eta kalitatea ordaindu behar dela berretsi da. Irungo Txingudi merkatalguneko Al Campoko harakinari galdetu bestela.
|
|
Aldi berean, gogoratu behar da ipuinetan leku izen konkretuak eta zehatzak ere ageri direla leiendazkoekin bat
|
ez
datozenak, kontrastean bezala sartuak. Hain zuzen ere egilearen geografia pertsonalari hurbilen zaizkionak dira aipatzen dituen toki horiek, esate baterako, gai arturikoa duten ipuinetako bitan Durango eta Mugarra mendiko oinetan kokaturiko toki zehatzak aipatzen dira.
|
|
Ildo beretik aritu zen Josemari Carrere Zabala: " Eta antzematen da, bestalde, bere hizkuntza iturria
|
ez
datorrela bakarrik liburuetatik, kontatzeko eran ahotik belarrirako literaturatik ere edan duela frogatzen baitu. Irakurtzen baino istorioa entzuten ari zarela ematen du askotan..." (Gara VI)
|
|
Batzuek Bilbaoko bakartzat duten egunkarian idazten duen Rojok, izen eta guzti esanda, adibidez.
|
Ez
nator bat. Lehendik zeuden horiek idatzirik eta, argitaratzeak ez dio talentuan murrizketarik eragingo egileari.
|
|
Batzordeak kritikak eta aldaketa iradokizunak egin zizkion zirriborroari. Baina batzordearen ekarpenek errespeturik gabeko tratamendua jaso zuten eta zegozkien aktetan jasotako testua
|
ez
zetorren bat, ez letraz ezta izpirituz ere, batzordekide gehienek bozketaz erabakitakoarekin.
|
|
Ekimenen eta sorkuntzen (formatua, emankizuna) aberastasuna, batez ere euskaldun edo elebidunak diren irrati soziatiboek (Lapurdiirratia, Irulegiko irratia) proposatutako ugaritasunaz, baina baita Radio France PaysBasquek ere, mugaz gaindiko saioen bidez edo Euskadi Irratiaren laguntzaz eginikoikuskizunen sorreraz(? 2.000 korista 2000 urterako?, 1999ko abenduaren 19a). Lehiakortasunaren aberastasun berria dakar, Radio Franceren aurrean, irrati soziatiboenagerpenak, nahiz eta zuzenduak zaizkien publikoa eta edukiak bat
|
ez
datozen; 1992an, ETB1ek. Iparraldearen orena, telebistako albistegia sortu zuen, France 3k Ipar EuskalHerriari buruz ematen dituen gaurkotasunezko berriak beste ikuspuntu batez eskainiz; are gehiago La Semaine du Pays Basque astekariaren agerpenarekin, tokiko prentsaSud Ouest eskualdeko egunkariaren euskal argitalpenera mugatuz.
|
|
Beraz, OJDren kontrolpean ez dauden kazeten kopuruak, enpresan bertan jasoak dira edo beste iturri bibliografikoetatik hartutakoak dira.Kopuru hauek kalkulatzerakoan egunkari desberdinen audientziak eta berauen arteko duplikazioakere hartu dira kontuan.9Atal honetan Hego Euskal Herria dugunez erreferentziatzat, eta Ipar Euskal Herrirako audientzia ikerketa propiorik ez dagoenez, CIESen datuetan oinarritzen gara. Ipar Euskal Herriari buruzkoinformazio gehiago, 2 atalean dator.10CIESen 1999ko lehen olatua hartu dugu kontuan, eta bertan eskaintzen den irakurlearenbatezbesteko profila eraiki dugu, Nafarroa eta Euskal Autonomia Erkidegoko datuak erabiliz.11Metodologia desberdina erabiltzen duten ikerketetan gertatzen den bezala, Sofres AMren etaCIESen datuak
|
ez
datoz erabat ados. Gure kasuan, gainera, denbora epe desberdinak hartzen dutelako, CIESek 14 urtetik gorakoak eta Sofres AMek 4tik gorakoak hartzen ditugulako kontuan; eta, Sofres AMridagokionez, Euskal Autonomia Erkidegoko emaitzak bakarrik izan ditugulako eskura.
|
|
Izan ere, hizkuntzak komunitatea osatzen du, hiztunen komunitatea hain zuzen. Bestalde, Euskal Herrian hizkuntza komunitatea eta komunitate politikoak bat
|
ez
datozela kontuan hartuta, noraino eraikitzen dira erreferentzia eremuak hizkuntzaren errealitatearengainean, edo honek hura baldintzaturik?
|
|
Gure kasuan, bada, mehatxu garrantzitsuena
|
ez
datorkigu EspainiakoHistoriaren Errege Akademiatik geure iraganaz aritzeko datorkigun zentsuratik, geure hizkuntza, kultura, herri eta nazioaren etorkizunaz aritu ahal izateko kanpokodebekua ezartzeko erakusten duten ahalmenetik bertatik baizik.
|
|
Smuts
|
ez
zetorren bat kausa efektu printzipioarekin eta beretik datorren ideiadeterministarekin. Aldiz, bilakaera sortzailearen ideia proposatu zuen.
|
|
Eskoletako liderrakbakarrik aipatzeko, Ackerman, Whitaker, Jackson, Watzlawick, Sluzki, Wynne, Lidz, Bowen, Boszormenyi Nagy, Selvini eta bere talde osoa, Andolfi, Cancrini, Skinner, Kaufmann, Masson, Stierlin etab. gogoratuko ditugu. Hau da, eskoletakoia lider guztiek, sistemikoenetatik hasi eta psikoanalitikoenetaraino, Jay Haleysalbu (hau
|
ez
baitzetorren Osasun Mentalaren eremutik), entrenamendupsikoanalitikoa izan zuten.
|
|
Ikus dezagun lehenik zeintzuk diren euskararen eremuan nagusiki erabiltzen direnhaize izenak3 Ezer baino lehen aipatu behar da itaunak eta jaso diren erantzunakbatzuetan
|
ez
datozela itxi itxian bat. Sarritan gertatzen ez den arren, herriarenorografiak baldintzatzen du noiz edo noiz haizeen norabidea, eta jazotzen da herribatzuetan ez izatea puntu kardinalei zehatz dagokien haizerik, halako puntukardinalera begira mendi handi bat duelako edo bestelako arrazoiak bitarte.
|
|
Gerta liteke, halaber, herriaren kokapena eta haize mota bat
|
ez
etortzea. Horigertatzen da, gure ustez, nabarniz aize haize izenarekin.
|
|
Hemen ia ukituko ez ditugun arau batzuk ere badaude, aipatu behintzat eginbeharko direnak; hauek ere elizetarakoak. 1938ko martxotik aurrera Gobernuarenirizpideak eta Gotzainenak bat
|
ez
zetozela ikusi zenean, esku sartze mugatuago batzuk entseatu ziren, hamar minutuko euskarazko tarte bat onartuz (Torrealdai 1998: 128, 135). Hemen ez ditugu iruzkinduko arau xeheago hauek, baina beude aipatuta.
|
|
bi monetak produktu baten forma hutsaren (M?) eta forma betearen (M??) antzekoak dira. Kontu unitateak ezin dira ordainketetan egon; eta ordainketa unitateen indar askatzailea
|
ez
datorkie jendearen konfiantzatik, oraingoz maizentzuten den moduan, objektiboki beraiek edukitzen duten produktutik baizik.
|
|
Lan honen xedea Estatu espainiarraren hezkuntza sistema nazionalaren sorrera aztertzea da, nazio identitate espainiarraren aldetik ezinbesteko erreferentzia izango dela uste baitugu, espainiar nazioaren eraikitzearekin bat
|
ez
datozen, edo etorriko ez diren, beste nazio proiektuentzako nahitaezkoa izan behar duen bezala, hezkuntza sistemak ezarritako mugak eragiten duen neurrian eta gainditzeko edota egokitzeko premia eskatuko lukeen aldetik.
|
|
gisa edo, ez ziren garbiketa lanak falta izan, eta errepresioari ekin zioten: erregimenarekin bat
|
ez
zetozen irakasleak baztertuak izan ziren (hildakorik ere egon zen), testuliburuak kontrolatuak, edukiak garbituak,. Trienio, an emandako tituluak politikoki zentsuratuak, etab. Horrez gain, hezkuntza sistema tradizionala berrantolatzeko lehenengo ahaleginetan, besteak beste, deigarri suertatzen zaigun egoera nabarmendu litzateke: Estatuko irakaskuntza sistema sortzeko nahiari egin zitzaion kritika.
|
|
Eta Galway igaro ondoren walkmanean sartu nuen kasetea eta entzuten hasi nintzen. Hasierako kilometroak
|
ez
zetozen bat nik Connemaraz nuen ideiarekin, eta beraz itzali egin nuen walkmana. Baina apurka apurka etxeak desagertzen hasi ziren, lurralde gero eta latzago bati utziz lekua.
|
|
zen, hori bai. Besterik ez dakit, mapetan ere
|
ez
baitator urtegi hori, eta gutxiago bere azpian geratu zen herriaren izena. Despistaturik nenbilen, eta kotxea bide bazterrera eraman nuen mapari begirada bat emateko.
|
|
Eta, eskuak bururat eramanik, bekoz beko nuèn don Frantziskoren begi kanporatuei beha geratu nintzen, ekaitza eta tormenta noiz lehertuko, zeren bainekien ezen munduan ez zegoela ekaitz hura geldiaraziko zuen santabarbararik... Baina ez, ekaitza
|
ez
zetorkidan aitzinaldetik, baina albotik eta saihetsetik, noiz eta aitak sekulako zaflakoa eman baitzidan.
|
|
Lehenengoan pentsatu nuen zaintzailea izanen zela, bere zaintze lanetan, aitak manatu beza la... Eta, zinez, zaintzailea zen, baina
|
ez
zetorren aitaren partez, zeren osaba Joaniko te kin baitzetorren.
|
|
—Ama —erran zenion ate zabalduaren zirritutik—, atearen hersterat noa, eta
|
ez
etor, otoi, nik ireki aitzin.
|
|
Zeren, bere garaiko astronomiari aterabide bat bilatu nahian, hala mintzatzen baitzen astronomo poloniarra, Ptolomeoren planeta sistemaz, haren zehazgabetasuna eta haren funsgabeko konplikazioneak gogoan: "(...) artista batek, bere koadrorako, eskuak, oinak, burua eta gainerako menbroak modelo diferentetarik hartu behar izanen balitu bezalakoa da, halako moldez, non zati bakoitza ezin hobeki marraztua egon daitekeen, baina gorputz osoarekiko eta haren osotasunarekiko loturarik gabe; eta nola zatiak
|
ez
datozen bat eta ez duten bat egiten, hala, munstro bat izanen da guztiaren emaitza, gizon bat baino gehiago". Ptolomeoren sistemaz ari zen Koperniko, eta zientziaz, azken finean, baina zenbatetan pentsatu izan dudan ezen hitz haiek ongi isla dezaketela gizonaren barrena, haren muina eta arima!
|
|
Eta hala, bada, eskola akabatu eta etxerako bidean nindoan, noiz eta oroitu bainuen, lehen inpresionearen gibeletik, zure mintzaldia, eta noiz eta ohartu bainintzen, gauza haiek guztiak gogoan nituela, ezen
|
ez
zetozela bat zuk jakintasunari buruz zenuen iduria eta nik nuena, zeren nik Burgosko katedralarekin amesten nuen bitartean, zuk, itxura batean bederen, ez. Zeren Burgosko katedralak, zerurat beha paratu aitzin, lur sendo eta egonkor bat baitzuen funts eta azpi, non errotzen baitzituen bere oinak eta zimenduak.
|
|
Itsasoa ez zitzaigun bidaia hartan haserretu, uroski, ez joanean
|
ez
etorrian eta, hargatik, berant gabe ohitu nintzen mugimendu hartarat, goiti beheiti eta beheiti goiti, uraren sehaskan kulunka.
|
|
Eta, nola hura
|
ez
baitzetorren eta nola burutik ezin bazter bainezakeen zertan ari ote zitekeen, hala, neure jakin nahiak bentzuturik, goiti beheiti jantzi, kanporat jalgi, eta ni ere, enigmaren argitzeko, ezkutuka eta itzalgaizka ibili nintzen harat eta honat, Mattinen xerka.
|
|
—ihardetsi zion aita jesuitak— Izan ere, pentsatzen hasia naiz ez ote den hobe, gure Iruñako kolejiorat igortzea baino, hemen enekin urtebete edo urte pare baten egitea, eta erranen dizuet zergatik: alde batetik, Joanesek erran du ezen uste duela apez izan nahi duela, eta denbora hori
|
ez
letorkioke gaizki uste horren indarztatzeko eta sendotzeko; bertzetik, egun osoan berarendako bakarrik maisu eta irakasle bakar baten edukitzea pribilejioa da eta Jainkoaren donu eta garazia, zeren, halatan, dedikazione eta ardura osoz egin baitezakegu egin beharreko guztia, goiz eta arratsalde, eta zeren, dedikazionearekin batean, hagitzez ere hobeak izanen baitira bere studioetan eta bere eguno...
|
|
Baina, horretan hasi aitzin, utzi kontatzen zer erran zidan Piarres Oihartzabal kapitainak, noiz eta Irunen adio egin baitzidan, nik hari eskatu ondoren
|
ezen
etor zedila enekin Urbianerat, zeren ama egon baitzitekeen hura ikusteko gogoz ere.
|
|
Halarik ere, nola anitzetan
|
ez
baitatoz bat desiraren bidea eta konplimenduarena, ezin segura dezaket bizirik zaudetenetz edo hilik; ordea, kasu batean zein bertzean, zerbait erran nahi nizueke, eta ea zer asmatzen dudan.
|
|
—Jainkoak guztiok ukitzen gaitik behin edo behin, eta hi ere ukituko hau egunen batean, zeren eta hi
|
ez
baihator honat kasualitatez, baina Jainkoaren borondatez...
|
|
Hatsarrean dudan egon nintzen ene bila ez ote zetozen, zeren behetik zetorren morroiak erran baitzidan ezen enekin egon nahi zutela, eta zeren, bertzalde, amaren baitarik, puntu hartaz denaz bezainbatean, zernahi den iguriki baitzitekeen, haren mehatxua aditu ondoren... Baina
|
ez
zetozen, ez, ene bila, Lutheroren bila baizen. Hala zioen agiriak bederen, zeina taldeburuak irakurri baitzidan, eta zeina Ofizio Sainduko inkisidoreak eta tribunal buruak sinatua baitzetorren.
|
|
Baina egia ezkutatuko nizuke, baldin erranen ez banizu ezen hatsarrean bozkarioa sentitu nuela, bozkario izugarria, zeren
|
ez
baitzetozen ene bila, txakurraren bila baizen. Eta ahalkeak meneraturik behar nuen, baina ez nintzen hargatik ahalke.
|
|
Gure eskolak, Pagabason gertatua, Villagrandeko dukearen ohorez jauregian izan genuen festa, jaun Marcelekin izan genuen tratu atsegina, Italiarat egin genuen bidaia... Ordea, gaur
|
ez
natorkik haien oroitarazterat, baina neure deliberamenduaren arrazoinen emaiterat, eta aitortzerat zergatik egin dugun Maddalenek eta biok geure buruaz bertze.
|
|
Lanak emango nizkion, ez ninduen hain erraz toreatuko. Alboan nuen gizasemea ere
|
ez
zetorren esaten ziguten orori men egiteko jarreran; sartu aurretik, aitortu zidan hark behartuta ekarri zutela, esate batera, programara; eta azkenean, biziko bazen, baiezkoa eman behar izan zuela, etorriko zela bost milioi ditxosozko haien truke. Nik ere aitorpen bera egin nuen.
|
|
Oin eta esku izoztuak berotuko dizkizun inor ez izatea; ipurmasail hotzak esku beroaz laztanduko dizkizun inor ez izatea; bizkarrean azkura izan, eta hatz egingo dizun inor ez izatea;" Polikarpo!" (edo" Dabid!") hots egin, eta ondora inor
|
ez
etortzea; horra bakardadea zer den.
|
|
6 Sabino Aranak, pragmatikoagoa izanik, argi ulertu zuen euskararen gainbeheraren arrazoiak ez zeuzkala hizkuntzak bere baitan, inguruko egoera bereziak baizik, hots, ofizialtasunik
|
ezetik
zetozkiola. Horregatik, bere planteamendu politikoetan ez zuen ahantzi hizkuntza baliabide politikoz hornitzea, horrela suspertu eta aurrera egin zezan:
|
|
Bistan da Unamunok aldez aurretik pentsatuak zituela bere hitzaldi mergatzaren ondorioak, baina horretarako izan zitzakeen arrazoien azterketa geroagoko utzirik, gatozen euskararen aurkako esaldien mamira. Hitz gutxitan, Salamankako errektoreak euskarak kultura adierazteko ez zuela balio esan zuen, eta gainera, ezgaitasun hori hizkuntzarena berarena zela, hau da,
|
ez
zetorkiola kanpoko laguntzarik edo ofizialtasunik ez izatetik, artzain, baserritar, olagizon, marinel eta apaiz ilustraturen batzuen ahoetan oraindik kontserbatzen zen mintzaira zahar horri bere baitako egiturazko akatsek premia historiko berrietara egokitzen uzten ez ziotelako baizik, eta biziaren aldeko borrokak dinosauroak lurraren gainetik ezabatu zituen bezala, euskarak ere modu berean iraun...
|
|
hik hire pinturarekin gizakia ren bakardadeak sortzen duen zirrara azpimarratzen duk behin eta berriro, tristura islatzen duk kolore ilun horiek erabiliz, bel du rra sortzen didak espazio geometriko huts eta ikaragarri ho riek oihalean jartzen dituanean, niri, kristaua eta katolikoa naizen honi, Jainkoak sortuak garela sinesten dudan honi, mundua ren edertasuna edozertan nabari nukeen honi, gizakia bakarrik ez dagoela badakidan honi, gure transzenden tziaz jabetzen naizen honi... Hirea
|
ez
zetorrek nirea rekin bat, hi nirea desegiten saiatzen ari haiz hire lan horien bitart ez... Hi rea ez duk, beraz, artea; hi ez haiz artista, hire ustezko arte lan horiek ez zidatek niri ezertarako balio... Hainbat teknika erabiltzen jakingo duk, beharbada, baina horretantxe gelditzen haiz... benetako artearen muga zeharkatu ezinik.
|
|
Kopuru hauek paperezko edizioen salmentetatik oraindik oso urruti daude, batez ere probintzia mailako hedapena duten egunkarien kasuetan. Ikusgarria da nola
|
ez
datozen bat OJDren datuak paperezko edizioetan eta digitaletan. Adibidez, 1998an El Pas izan zen Estatu espainiarrean ale gehien banatu zituen egunkaria (450.176 ale).
|
|
historia, literatur kritika, filosofia, linguistika, musika eta politika. Hauek lantzerakoan ideien aniztasuna dugu ezaugarri nagusia, sarritan batera
|
ez
datozen iritziak azalduz.
|
|
Ez da abangoardia, noski, Lizarrakoa.
|
Ez
dator Europako museo haundien sareak argitaratzen dituen argitalpenetan erakusketa honi buruzko arrastorik ere. Ez dakit zenbaterainoko propaganda egin dioten Lizarraldean bertan ere.
|
|
Portalisen esanak, edonola ere,
|
ez
datoz politikaren esparrutik, berak ondotxo bereizten baititu politika eta harreman zibilak. Berba batez esateko, eskubide politikoak eta eskubide zibilak.
|
|
Neurathek zalantzak izan zituen Carnapen ahalegin logiko matematikoez, Neurathen ustez horrelako ikusmolde batek munduaren irudi hertsiegia eta sinplista erakarriko baitzuen. Erkenntnis aldizkarian izandako lehenengo parte hartzean," Wege der wissenschaftlichen Weltauffasung" [Munduko ikusmolde zientifikoaren formak] artikulua aurkeztuz128, Neurathek Vienako Zirkuluaren joerarekin bat
|
ez
zetorren zientziaren arazoei buruzko ikuspegi historikoa zirriborratu zuen. Testuan enfasi positibista eta zientifista oro alde batera utziz, zientzi ezagutzaren muga eta posibilitateen ikusmolde pragmatikoa defendatu zuen.
|
|
Ezagutzaren eta esanahiaren irudi hau, pribatutasunean oinarriturik,
|
ez
zetorren bat Vienako Zirkuluak babestu nahi zuen objektibotasunarekin. Ezagutu dezakedan bakarra nire egoera mentalaren berehalako edukia bada, non geratzen da ezagutza ororen oinarria den objektibotasuna?
|
|
Alabaina, Vienako Zirkuluaren postulatuekin bat
|
ez
zetorren zer edo zer agertzen zen tesi hauetan. Hizkuntza fisikalista onartu bazuten, eta hau hutseginkorra bazen, orduan garbi dago ez zeukatela inolako oinarri finkorik ezagutza haren gain eraikitzeko.
|
|
Ildo horretan, enuntziatu bat egiaztatzeko, esperientzian emandakoarekin erkatu besterik ez dago: oinarrizko enuntziatu —protokolo enuntziatu ere deituriko— baten baliozkotasuna, emandakoarekin bat etortzearen ala
|
ez
etortzearen arabera ikusten da. Ondorioz, ziur egonez gero enuntziatu onargarri oro errealitatearen objektu batekin erlazionatzen dela, ziur baita ere ezagutzak bere burua eraikitzeko enuntziatu mota bat aurkitu duela.
|
|
Honek ez du nahi esan bere gogoetak egokitzen ibiltzen zenik kritikekin ongi geratzeko, ezta gutxiago ere. Analisi askoren ondoren, egun badakigu bere ibilbide intelektuala, hau da, bere emaitzak —idazkiak eta gogoetak— zeharkatu dituzten ezaugarri konstante batzuk badaudela, esate baterako joera antimetafisikoa, tolerantzia linguistikoa eta kontzeptuala, edo eluzidazioaren helburua49 Bere ildo teorikoak Neurath pragmatikoarekin bat
|
ez
etortzera eraman zuen, baina harrezkero hobeki ikusiko zenez, Zirkuluaren erreserba ideologikoaren buruan jartzera ere bai. Zirkulua desagertu eta gero, ikusmolde estandarrak Carnapen aldeko bideak jorratuko zituen:
|
|
Schlickek uste zuenaren aurka, Reichenbachek honako argudio honi eusten zion: orokorpen unibertsalak portaera arauak —hau da, etorkizunean zer egin jakin ahal izateko arauak— bailiran onartzearen ahalegina ez zen bat etortzen zientzia errealak haiek kontuan hartzen zituen moduarekin berarekin, legeak baieztapen edo asertzioak ez direla adieraztearen antzeko zerbait bailitzateke, eta hau
|
ez
dator bat zientzi jarduerarekin. Indukzioa kontzeptualizatu egin behar zen, baina zientziagintzari egokituz, hauxe baitzen nolabait Vienako Zirkuluaren filosofia zientifikoaren gidaria.
|
|
Gizartearen erregelei eta arauei buruz Wittgensteinek egindako analisia erabiliz, Winchek antropologiaren arazoak mahai gainean jarri zituen beste gizarteak edo kulturak aztertzerakoan. Agian, Winchek kultur erlatibismorako joera du, baina
|
ez
datorkigu gaizki antropologiaren eta gizarte zientzien muga epistemologikoak eta metodologikoak ez ahaztea (Frazerren lanetik haratago). Liburu bitxia.
|
|
Egia da, bai: Euskal Herriaren alde borroka egiteko moduen inguruan be
|
ez
gatoz bat abertzale guztiok, batzuei biderik eraginkorrena iruditen jakena beste batzuen iritziz kalterako baino ez da ta. Baina denon arteko batasuna bilatu beharra dogu nahitaez, desberdintasun eta ezinikusi guztien ganetik, horrek geure barrenetan sor dagikegun amorrazioa aberriaren aldeko gure maitasunean urturik eta ezerezturik, hori egitea aberriaren aldeko urrats garrantzitsua izango dala jakinaren ganean.
|
2001
|
|
Inoiz ez dugu arte galeria bat barrutik ikusi, artelan bat erosi edo aldameneko kultur etxean dagoen erakusketara sartu, baina Bilboko Guggenheimen egon gara. Ez dago gaizki, baina gero
|
ez
etorri azalpenak eskatzen.
|
|
Honelako sari batekin torturaren nolabaiteko defentsa egiten dela, hark bere bizitzan zehar egindakoak" ahaztu" eta bere" biktima" izaeran oinarriturik" saritu" ere egiten dela tortura. Baina... zergatik
|
ez
gatoz gaur egungo egoerara eta gaurko Manzanasak non dauden aztertu?
|
|
Jada hasieratik somatzen zitzaion zera: "
|
Ez
gatoz noski etorkizunaren giltza eskuan dugula, geroaren ateak idekitzeko asmotan" ohartarazten zuen aldez aurretik, zertara zetozen esateko berehala: " Gutartean nabaritzen diren joera eta egokiera batzuk ikuitzeko asmotan bakarrik gatoz gaurkoan".
|
|
Nola, bada, dialektika ideologiko hau pentsalari buru tsuek ideologien defuntzioa hemen ere aspaldi sinatu dutenean? Niri
|
ez
datorkit besterik zera baino, alegia, gure egituretan zerbait bukatu egin dela, agortu egin dela. Ordez, ez da erraz asmatzea ezer berririk erditzeko baldintzarik dagoen, gutxiago berri horren ezaugarriak zeintzuk izan daitezkeen.
|
|
Euskal Herrira heldu diren etorkinak
|
ez
datoz denak ihesi, jakina. Denek ez dute beren herrialdean arazo politikorik, eta batzuk propio ekarriak dira lanerako.
|
|
Politika ekonomikoa, fiskala, inmigrazioa, pobrezia, esklusio soziala, hezkuntza, emakumea, ingurugiroa, sanitatea, estatu eredua, Europa, globalizazioa, etxebizitza. Hauek ere politikak dira, eta guretzako garrantzi handiko politikak gainera, eta hauetan, EAJrekin
|
ez
gatoz inolaz ere bat.
|
|
Egungo egoera tamalgarria bere estrategia baten ondorioa da. Guk odol isurketatik ezer positiborik
|
ez
datorrela esaten dugu. ETAk herri honi aurrera egin dezan bide emango dion erabakia hartu behar duela mantentzen dugu, herri honek politika egin dezan, alegia.
|
|
Gu hasi ginenean, espirituz hori sinesten genuen, han eta hemen arituko ziren talde txikien filosofian. Gero, bi urteko balantzea egitean zera ikusi genuen, jende askok buzo zuria jantzi eta solidarioen izenean gure ustez solidarioen filosofian
|
ez
datozen gauzak egin direla. Desobedientzia zibila arau batzuen barruan kokatzen da eta hor giza eskubideekiko begirune osoz aritu behar da.
|
|
Oraingoan gertatzen ari direnen ondorioz, litekeena da hurrengo hilabete eta urteetan aldaketak ikustea mundu mailako informazio sare berrien inguruan. Teknologia berriek erabilera berriak ahalbidetzen dituztela frogatu da, eta erabilera horiek
|
ez
datoz beti bat botereen asmo hegemonikoekin. Hartara, Vietnamgo gerran hedabideen kontrolari buruz ikasi zuten bezalatsu, krisi honetatik ere medio berriak menpe eduki beharra areagotuko zaie potentzietako estatuei.
|
|
Eta obsesioez mintzo garenez, esan dezagun, Saizarbitoriaren lan baten aurrean gaudela, aurreko ekarpen literarioen jarraipen literarioa den lan mardularen aurrean eta ondorioz, egilearen betiko obsesioak direla honako honetan ere aipagai. Bihotz bi n bezala, Gudari zaharraren gerra galdua narrazioan gerra zibila da hizpide, historia liburuetan
|
ez
datozen gudarien bizikizun tragikoek azaleratzen duten gerra; Bihotz bi, hilobi bat narrazioa, berriz, lau urte lehenago argitara emandakoaren aldakia
|
|
Poesia honen efikazia
|
ez
dator soilik bere joera dramatikotik, badu arrazoi sakonagoa ere. Ez delako hemen erromantizismoaren karikatura eta bizipen bortitza elkarren buruz buru jartzen, hemen gure gaurko kulturaren eta kultura iraultzailearen zutabe diren elementu biziak kontrajartzen zaizkio bizitzari.
|
|
Hizkuntza literarioaren eta politikoaren banaketa. Biak
|
ez
datoz bat, hura mugikorra da, eta beste hau, ordea, finkoa. Eta banaketa hori gogor egin du Sarrionandiak" Literatura eta iraultza" poeman.
|
|
Zortzietatik bostek bakarrik jardun dezakete Macintosh bati loturik eta bat ere
|
ez
dator Linux programarekin aritzeko.
|
|
* VALENTZIAn, oinarri likidagarria
|
ez
dator bat balio katastralarekin, azken berrikuspena 1998an egin baitzen eta, beraz, oinarri likidagarria balio katastralari dagokion koefiziente murrizgarria aplikatzetik ateratzen da.
|
|
Hala eta guztiz, harturiko erabakiarekin bat
|
ez
datozen auzokideek jabekideen batzordearen aurkako salaketa egin al dezakete?
|
|
Batzuek, akordioarekin bat
|
ez
zetozen jabekideen etxebizitzen gaineko zorpekotza ikusten zutelako; beste batzuek, Jabetza Horizontalaren Legearen arabera, erabaki horiek nahitaez aho batez hartu behar direla diotelako.
|
|
Gustura ez egoteak, pertsonak bere buruaz duen irudia eta barneratu dituen estandar sozialak bat
|
ez
datozela adierazten du.
|
|
KAROLINE senarra
|
ez
datorrela ohartzen da.
|
|
LEIRE dator kaletik, lehen zeramatzan jantzi berdinekin,
|
ez
dator trenpu onean.
|
|
JF./ mmhh hori
|
ez
datorrela berez horrela
|
|
Gerta liteke iturri batetik eta bestetik jasotakoak bat
|
ez
etortzea. Horrelakorikgertatuz gero, azken hitza esperientziaren gidari izan den irakasleari berari dagokiola uste dut; hori bai, alde guztien ekarpenak aintzat hartu eta hausnartu ondoren.Uste dut, askoz hobe dela horrela jokatzea, hots, iritzi desberdinak bilduz, norbereusteak eztabaidatuz, datu eta froga objektiboak bilatuz, etab., pertsona bakar batenbadaezpadako iritzira mugatzea baino.
|
|
Ebaluazioan ikaslea pasiboa zen, objektua, ebaluatua.? Ikasleak urduri zeuden, epaiketakanpotik baino
|
ez
zetorkielako.. Ikasleek konformatu egin beharzuten emaitzekin.?
|
|
Hala ere, esperimentazioan lortutako informazioa oso interesgarria da, nahizeta orain arte lortutako datu guztiak bat
|
ez
etorri eta zenbaitetan kontrajarriak izan.Datu partzialak izanda ere, ordea, hainbat ohar interesgarri egin dezakegu jadanik:
|
|
Baina kontuz, honek ez du esan nahi hemengo literaturakberezitasunik ez duenik. Berezitasuna
|
ez
datorkio balizko esentzia euskaldun batetik, noski. Literatura unibertsalaz blai dagoen euskal literaturako lerro bakoitzakinterpretazio berezia merezi du, esparru literario unibertsala ez baita herrixka globalbat.
|
|
Eta poesiaren nahiz literaturaren boterea ezdeusa dela jakinda ere, idaztenjarraitzeko gogoa eta asmoa agertzen du (eta beste idazle eta poetak ere horretaradeitzen ditu21), idazle legez ere22 erresistentzia planteatuz (nori
|
ez
datorkio bururaJuan Gelman en. Confianzas, poema hura:
|
|
Oinarri biologiko batzuk hipotesi horren alde egon arren, kritika asko pairatu behar izan ditu. Esate baterako, azido hidrozianikoaren almendra usaina teoriarekin
|
ez
dator bat, zeren bere egitura kimikoa usain berdina daukaten beste konposatu batzuekin oso desberdina baita (bentzaldehidoa).
|
|
Elikagai gehigarriei buruzko “gehiegizko informazioa”
|
ez
dator bat kontsumitzaileek produktu horiei buruz duten “prestakuntza ezarekin”, Elikagaien Gehigarri eta Osagarrien Fabrikatzaile eta Merkaturatzaileen Elkarteak (AFCA) adierazi duenez. “Gehigarriak ondo erabiltzen dira” dio erakunde horrek, baina azpimarratu du “kontsumitzaileek ez dakigula zer den nahikoa etiketa bat interpretatzeko”.
|
|
Nahi izanez gero, ikur bereizgarria jar daiteke herriaren izenarekin, betiere, ustiatze lekua produktuaren izendapen komertzialarekin bat badator eta ez bada uraren jatorrizko izenarekin lehian jartzen. Marka iturburuaren izenarekin bat
|
ez
badator, izendapen komertzialean erabilitako karaktereek txikiagoak izan behar dute. Kontsumitzailea ez nahasteko, debekatuta dago merkaturatzea iturburu bereko ur mineral natural baterako zenbait izendapen komertzialekin.
|
|
Laginak hartzeko puntuak laginen gehieneko adierazgarritasunaren arabera finkatzen dira, eta banaketa sarearen kasuan, kontuan hartzen dira emari aldaketak, kutsatzeko arrisku handiena duten tarteak eta kontsumo txikikoak. Erregelamenduaren araberako edangarritasuna, kasu batzuetan, eta ezarritako parametroen arabera, baliteke
|
ez
etortzea bat uren osasungarritasunaren edo segurtasunaren kontzeptu tekniko zientifikoarekin. Alde horretatik, atea zabalik uzten da, Osasun eta Kontsumo ministroak, gainerako ministerio sail eskudunen txostenak aztertu ondoren, “edateko ura” zer den zehazteko zer osasun maila, baldintza eta betekizun eskatu behar diren zehaztu dezan.
|
|
Aseguruaren bermea alternatiba bat da: arazo bat agertzen denean, aseguruak etxearen salerosketagatik ordaindutako dirua itzultzen du; edo, bezeroak dirua itzuli nahi ez badu (izan ere, eskriturarekin bat
|
ez
datorren arren, etxea interesatzen zaio), aseguruak polizaren baldintzen araberako kalte ordaina ematen dio. Asegurua elkartasunaren ohiko printzipioan oinarritzen da:
|
|
Espezie guztiak ezin dira kategoria horretan sailkatu, soilik arau bidez ezarritakoak. Kasu horretan,
|
ez
datoz bat zehazki barne merkatura eta esportazio merkatura bideratutakoak; adibidez, “niskaloak” esportaziorako “estra” kategoriakotzat har daitezke, eta “I” kategoriakoak, barne merkaturako. “I” kategoriari esker, perretxikoek forma eta kolore akats arinak izan ditzakete, bai eta azaleko zauri txikiak ere, produktuaren alderdi orokorrari, kalitateari eta kontserbazioari eragin ezin dietenak.
|
|
Ontzi berean dauden perretxikoen gehieneko eta gutxieneko kalibrearen arteko aldea ez da inoiz 30 mm-tik gorakoa izanen barruko merkaturatzean. Adierazitako kategoriaren eskakizunekin bat
|
ez
datozen perretxikoentzat ontzi bakoitzean kalitatea eta kalibrea onartzeko irizpideak ere zehazten dira. Alde horretatik, eta barne merkataritzarako, kategoria guztietan onartzen da% 5 arte, ontziratzean eta garraiatzean ustekabean zatitutako perretxiko kopuruari dagokionez, baina ez ontzian zatitutako perretxikoei dagokienez.
|
|
Alde horretatik, eta barne merkataritzarako, kategoria guztietan onartzen da% 5 arte, ontziratzean eta garraiatzean ustekabean zatitutako perretxiko kopuruari dagokionez, baina ez ontzian zatitutako perretxikoei dagokienez. “Estra” kategoriako kalitate tolerantzia% 5ekoa da, eta “I” kategoriakoa, berriz,% 10ekoa, kategoriaren ezaugarriekin bat
|
ez
datozen baina beheragoko kategoriarekin bat datozen perretxikoen kopuruari edo masari dagokionez. “II” kategoriaren kasuan,% 10ekoa da, ez dator bat bere kategoriaren ezaugarriekin, ez eta gutxieneko kalitate ezaugarriekin ere, kontsumorako egokiak badira ere.
|
|
“Estra” kategoriako kalitate tolerantzia% 5ekoa da, eta “I” kategoriakoa, berriz,% 10ekoa, kategoriaren ezaugarriekin bat ez datozen baina beheragoko kategoriarekin bat datozen perretxikoen kopuruari edo masari dagokionez. “II” kategoriaren kasuan,% 10ekoa da,
|
ez
dator bat bere kategoriaren ezaugarriekin, ez eta gutxieneko kalitate ezaugarriekin ere, kontsumorako egokiak badira ere. Kategoriek kolore desberdinak dituzte, hobeto identifikatzeko.
|
|
Produktu hori
|
ez
dator bat esneki jatorriko nate arekin, baina hura manipulatzeak dakartzan arazoen ondorioz sortu zen: arrisku mikrobiologikoa, gazura, egonkortasuna galtzea, produktua horixka eta iraungitze denbora txikia.
|
|
–Logikoa al da pentsatzea, izan ere, biderik zailena egin ondoren zati ordeka batean, beste autorik
|
ez
zetorrelarik, Armendarizek bazterra jo zezakeela?
|
|
Hona datorren jendea gaiztoa da.
|
Ez
datoz hona asmo onekin. Hemen daude denbora guztian.
|
|
Denbora ez zen debalde pasatua. Eta palmondoaren alboko baserrian geratu zen, ez han ez hemen,
|
ez
etorri ez joan, harik eta denborak gela estuagoa eman arte. Bi metroko luzera, metro bateko zabalera eta metro erdiko altuera duen hilobian lurperatu genuen, ikurrinarekin eta esmeralda eskukada batekin.’
|
|
Gure kondena. Aberria litzateke, heriotza fusilamentu pelotoiaren puntualitatearekin
|
ez
baletor.
|
|
Neska joan egin da, baina Josu
|
ez
dator gelara. Bere bulego klandestinoan hasi da laster tip tip tap tip top.
|
|
Lagun sakabanatuen artean gutun eta paketeak jaso eta albait arinen entregatzen ditut, gure herri urrunetik zer helduko zain beti ni ere, denok bezala. Tomasi telegrama bat bidaliko diot esanez gutunik
|
ez
datorrenean errua ez dela karteroarena.
|
|
Orain, ez edukitzeaz gainera, ez dakigu hagitz ongi zeren beharrean garen berehalako batean eta zeren premian geroxeagoko. Hobeki esan, badakiela uste badu ere zenbaitek, jakitunen iritziak
|
ez
datoz beti bat, are punturik nagusienetan.
|
|
Euskaldunak ere
|
ez
datoz beti orain, lehen bezala, amaren sabeletik ondo ikasiak: maiz aski, eta ezin bestean, biberoiez haziak ditugu, Lizardik esango zukeen legez.
|