Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 246

2000
‎Leiendazko denbora eta tokiak dira, fabularen edo narrazio fantastikoen koordenadetan kokatzen dituelarik: " denbora eta lekua, beste bi ezaugarrirekin zorretan egonik, legendazkoak direla, hau da ez denbora eta ez lekua direla, egileak sortuak eta historiatik kronologiatik lekoratuak baitira." (9 or.)
‎Azkorbebeitia 65 or.) eta hiru ardatzetan finkatzen dituzte prosa horren ezaugarriak: metaliteraturaren praktika, poesiatik oso hurbil dagoen prosa hizkera eta hirugarrenik, istorioak ez denboran ez lekuan (kronotopo indeterminatuan, beste hitzetan) kokatzeko joera.
‎Xan apur bat mendratuta zegoen: ez leku samarrean, pixka bat lotsatuta ere. Eli ta, zertara ailegatu ziren hara?
2001
‎Del lugar al no lugar" liburua. Bertan agertzen da egileak azken hogeita hamar urtetan egindako hausnarketa pertsonala, leku/ espazio fisikotik hasiz, espazio materiagabea bultzatu duen teknologia berrien bidetik etorritako ez lekuaren errealitatean murgildu arterainokoa: irrati arteko obrak, bideoa erabiltzen dutenak eta abar.
‎Alderdi komun hori eraikita dauden materiala, kolorea, testura, akabera mota eta abar izan daiteke. Hau da, gutxienez elementu bisual bat izan behar dute, ahizpak ahizpatu eta multzo bereko bi zati balira bezala ikusaraziko dituena (eta ez leku berean bakarrik jarri diren bi objektu desberdin bezala). Mesilletako osagai ez den elementu batek ere lor dezake ikus lotura hori, tamaina oneko bi lanpara berdinek, esaterako.
‎Beranduxeago, ordea, ez zen urritasuna ibili nagusi, barau osoa baizik. Bospasei urtez lehenbizi, eta bi urtez gero3, ez genuen ez nik ez leku haietan zebilen beste inork film bakar bat baizik ikusi. Izenaz ez naiz oroitzen (badut haatik made in Spain zelako susmoa) eta hobe nuke agian sekula oroituko ez banintz.
2002
‎Euskaldunak ekoizteko tresneria abiadura osoan dugu, baina gero ez dakigu euskaldun horiek non kokatu; hori enpresaren eremuan estrategia falta litzateke, ondasunak produzitu eta gero saldu ez. Herri mailan hainbat ahalegin ari dira egiten zentzu horretan, baina ez leku guztietan. Agian Gipuzkoan bai, Bizkaiko alde batean ere bai, baina Araban ez.
‎horra hor zabalune aukerakoa begien aurrean, ingurune egokia. Ez da toki lau laua, baina nahikoa hedatsua da, inondik inora be ez leku itoa, estua ez medarra.
2003
‎Batzuentzat oraingo estatuaren eredua iraganeko egitura politikoa da, desagertzeko zorian dago, eta lagundu behar zaio desagertze prozesua ahalik eta molde erraz eta baketsuenean garatzen. Hori nahi dugunok XIX. mendeko estatu batek XXI. mendean ez duela ez lekurik ez zentzurik, esaten dugu. Estatua herritartzea nahi dugunon iritziz, estatu hau traba da ekonomia alorrean, baita eskualdeko kultura berpizteko ere.
‎meza isilotan kantaren bat edo beste sartzen bazan, holako kantak euskerazkoak izan ohi ziran. Vatikanoko II. Kontzilio aurreko meza guztietan bai hemen eta bai Latin Eleiza osoan mundu zabalean latina zan jaun eta jabe, herri hizkerak ez euken orduko liturgian ezetariko lekurik.
‎" Jus Canonicum", Eleizearen Legeak edo kanonak. Ez gaia bera, ez lekua, ez ziran orduan nire gogo betekoak, baina inoren menpean gengozan, eta agindua agindu; gotzain jaunak agindu ei eban nire hara joatea, beste abade lagun bigaz.
‎Holakorik ez. Handik lasterrera askok eta askok gure eleiz zereginak gehien baten euskeraz egin behar izango genduzan arren, Seminarioko egitarauetan euskereak ez eukan ezetariko lekurik, hori gaur ulertezina egiten bajaku be. Beste hainbat ikasgairen artean, bageunkan bat," Pastoral" eritxona, gure herrietan artzain on izateko bideak erakusten euskuzana.
2005
‎Ordurako" Enperadore eroa" ipuinean (1980) azaldu zituen lehenengoz bere ipuingintzaren ezaugarri nagusi batzuk, hau da, hiru bildumotan errepikatuko diren ezaugarriak: meta literaturaren praktika, poesiatik oso hurbil dagoen prosa eta istorioak ez denboran eta ez lekuan kokatzeko joera.
2006
‎Arte munduan oso gutxitan landu izan den gai bat, minbizia, modurik zuzen eta gordinenean agertzen diguten erretratuak, hain zuzen. Orain jada ez dugu testuinguru historikoaren laguntza behar parean duguna ulertzeko, ikusiko duguna unibertsala da, ulertzeko eta sentitzeko ez garairik, ez lekurik behar ez duena.
‎Gainera, leku eta denboraurrun horiek lausoturik agertzen ziren, zehaztu gabe, kronotopo indeterminatuazelarik nagusi. Edorta Jimenezen hitzetan esateko,? ez lekuak, eta, ez denbora, ziren5 Ziur asko, hautu horrek izango zuen zerikusirik sinesgarritasunarenarazoarekin, narrazioak halako terra incognita batean kokatuz sinesgarriagoaegiten baitzaigu istorioa irakurleoi; baina izango zuen zerikusirik baita idazleareneginkizunarekin ere, berari errazagoa egingo baitzitzaion halako lurralde ezezagunbat marraztea, inguruko territorio konfliktiboa baino6.
ez lekuetatik erortzean.
2007
‎lehorreko itxasoko leku ez lekuen izenak:
‎Ez zuen halakorik espero. Ez leku bakarti honetan, bizilagun urrunen parajean, non eta Pennsylvaniako azkeneko konderrian. Bere sukaldean, bere leiho pribatuan.
‎Horregatik, garaiko inguru filosofikoan eskandalua ematen du Humboldt-en ni hauskor, iheskor, kasik postmodernoak (postnietzschearrak), ez gauza, ez kontzeptu, zeinu puntual huts bat berbetaren jarioan, nolabait berriro Hume-rengana itzultzen gaituenak: hizketak ezarria, baden ez denezko, irristakor, aldabera, ez leku eta ez entitate propio jakineko (oraingo nia gero hi bilakatzen da solasean), haren errealitatea solasarekin batera sortzen da eta desegiten da ilusio baten antzera, isurian beti, joan etorri, agertu desagertu, iraunbakotasun huts. Ez da ni, nigabetasun?
‎Descartes-ek burdina razionalistaz armatu hori inposatuko da: ni naiz substantzia bat, bere zerizana edo natura osoa pentsatzea duena; ezeren beharrik ez duena kanpoan, ez lekurik, ez gauza materialik, ezta gorputzik ere hortaz, bera izateko; ez sentsu eta ez emozio, «pentsatzen duen zerbait baizik» soil soil259 Res cogitans. Nire ideiak, nire zientzia, hori naiz ni («oso osorik gure esku dagoen gauza bakarra gure pentsamenduak» baitira) 260, eta horiekaz, nirea da mundu guztiaren domeinua.
‎– Nik egingo nuke –errepikatu dio hasieran hitz egin dionak–, baina ezinezkoa da. Ez da ez leku ez une aproposa. Hori ulertu zenuke.
2008
‎Eta zoruan zetzanak begiak zabaldu zituen, ongi zabaldu ere. Baina Ernestina beste espazio batean zegoen, agian, espazio horretan, non gorputzak nekez jakin baitezake arimaren berri?, eta halaxe mintzatu zitzaion nobiziakideari ez leku hartatik, begiak argiz gainezka:
‎Redruth, Joyce eta Hunter ere eraman egingo ditugu. Aldeko haizeak izango ditugu, bidaia azkarra eta batere zailtasunik ez lekua aurkitzeko, eta handik aurrera dirua gainezka, nahi beste?
‎Euskal herria herri euskalduna izan ezin bada, beraz, bere jatorrizko hizkuntzan eta kulturan bere burua egituratu eta eratu ezin badu, Imazek jakin luke hori zergatik gertatzen den. Jakin luke, beste gauza batzuen artean, berak eredutzat daukan euskal gizartean herri euskaldunak ez daukala ez lekurik ez onarpenik, bi erdal herrik leku eta aitorpen hori ukatu egiten diotelako.
‎Museo etnografikoa ere badago, beste edozein lekutan egon daitekeen legez, baina hemengo hau bizirik dagoen herri baten bihotzean, xume xume, erakusleiho apala baino ez da, eta ez leku gehienetan legez, dena galdu aurretik behinolako bizitza lau harresiren barruan giltzapetzeko ahalegina. Gehiago gura duenak atetik irten eta herrian murgiltzea baino ez dauka.
‎...gunen batean idatzita ikusi nahi zuen gidoi baten arabera, alegia; ez dut uste goizero ispiluaren aurrean jarri eta. Bejondaiala, Garibaldi haiz?, esango zuenik; ez dut uste, idazle eta artista gehienak bezala, kontatzeko bizi zenik, baina bazuen, nola esan, historiaren agertokian paper bat jokatu dutenen egoteko modu bat, tarteka nostalgiarekin nahas zitekeena (garai jakin baten nostalgia zen eta ez leku jakin batena), eta bazuen baita ere, zergatik ezkutatu, zeregin arriskutsuetan ibili direnek bakarrik izan ohi duten misterioaren itzal gisako bat. Pare bat aldiz ikusia nuen, nirearen antzeko berokia soinean eta besapean liburua zuela, ardoaren inguruan antolatzen genituen hitzaldietara etortzen, baina apenas elkarri bi hitz baino gehiago eginak genizkion.
‎Eta pentsatzen dut portuaren irudia argia izan litekeela haien integrazioaz hitz egiteko. Batzuk ontzian geratzen dira, ez leku horretan. Beste batzuk portura igarotzen dira eta, azkenik, badira batzuk sustraiak lur berrian botatzen dituztenak.
‎Esaldi horiek aurrean ditugula, bistan da multzo adiera gar biko eraikuntzaz ari dela bietan: multzo elkarte molde batez, ez leku edo zati usaineko hitzarteaz. Nolanahi ere, eta hori dugu atal honen xede nagusia, eratorpen atzizki zein hitz elkarte izan begien bistan da multzo adiera garbiko lexemak jaulki direla hor, Urepeleko artzainaren ezpainetik.
‎Estazioetan eta aireportuetan ez dago kontsumitu gabeko atsedenerako lekurik Ikuspuntu sozialetik, aireportuak, geltokiak eta errepideak leku inpertsonalak dira, eta jendearen portaera aldatu egiten da. Hala azaltzen du Marc Augé antropologoak, zeinak dio esparru horiek" ez lekuak" direla; oso espazio arruntak (eta beharrezkoak) egungo bizitzan, baina ez dutela identitaterik. Alde horretatik, ez dago ia alderik Alemaniako, Indiako, Estatu Batuetako edo Espainiako aireportuen artean.
‎Edo gera daitezela papaoak bezala Salbatoretik urrunera gabe egin behar omen duten gunean ez leku, ez geltoki, ez jaitsitegi, «logistikoa» eta «intermodala» moduko teknikeria merkeak liluratuta.
‎Eraztun baten barruan dagoen argazkia da Jesus Basauri Atxutegi berangoztarraren testigantza bakarra. Ez agiririk, ez dokumenturik, ez datarik, ez lekurik.
‎Eta zoruan zetzanak begiak zabaldu zituen, ongi zabaldu ere. Baina Ernestina beste espazio batean zegoen, agian –espazio horretan, non gorputzak nekez jakin baitezake arimaren berri–, eta halaxe mintzatu zitzaion nobiziakideari ez leku hartatik, begiak argiz gainezka:
2009
‎Inportanteena pertsonak baldin badira, ez dio ardura sektoreak, ez lekuak. Pertsonak ardatz eta oinarri direlarik, zeinahi aldaketa gauza dadin, gaur gaurkoz eta egoera kontuan harturik, ez dago dudarik nahitaezkoa dugula jabetzarekiko akordioa, nonahi eta beti, dela Elkarte Anonimoa, Kooperatiba Elkartea, Lan Elkartea, Lan Elkarte Anonimoa… Gure kasuan, zein da nobedadea?
‎Tokiak, zaharren gainetan berriak. Jauregietako salarentzat pisuetako egongelak, egoteko denbora bat ez ezik leku bat ere behar dela adieraziz eta aulkien ordez jarleku eta eserlekuak izendatuz.
‎Ia inoiz ez dago pertsonaien jokabideaz iritzi moralik ez zertzelada berezirik. Baladetan agertzen diren deskripzioak azaleko eta gain gainekoak izaten dira; berri zehatzik apenas ematen da, ez leku, ez denbora, ez pertsonaia, ez ekintzen inguruan. Eszenak aldatzen direnean, inon ez dago horren berri agerikorik; batbatekoak dira, eta eszena batetik besterako denbora bitartea gain gainetik baino ez da azaltzen.
‎Baina halako zerbait behar du zeruak? , erantzun zuen Ernestinak, zerua leku bat baino gehiago ez leku bat balitz bezala, egoera bat edo?
‎nahiz eta aitortu beharra dagoen Nazario Orbek berak ere halako sualdi bat izan zuela gaztetan, estasiaren ertzeko esperientzia atsegin batera eraman zuena, noiz eta, ezkonberritan, Leongo katedralera sartu baitzen; geroztik, baina, urte asko eta asko joan zitzaizkion Nazariori, baita, bitartean, esperientzia desatsegin batzuk egokitu ere. Benjamin Mariarekin bizi izan zuena okerrena, Domingorena ere hortxe hortxe?, fedea ulertzeko beste modu batera eraman zutenak, hitzen eta errituen indarrean oinarrituagoa fedearen beraren indarrean baino, bai baina ez, ez baina bai; une hartan eta kontrastean, ordea, Teofilo Mariaren fedea baiezko sutsuan kokatuta zegoen, eta fedeak ematen zion orduantxe indarra; esan nahi baita bazirudiela, aita semeen betarteei astiro eta arretaz erreparatuz gero, semea baino ahulago eta makalago zegoela aita, psikea ere, zuzen horizontal beti berdin bat izan beharrean, kurba gorabeheratsu bat delako, bere erritmoekin eta bere maximo eta minimoekin: aita, beraz, kurbaren minimoan sartuta zegoen, eta hura zen guztia; minimo hura ez zen, baina, aita blokeatzeko ez isilarazteko adinakoa, itxura batean, zeren, bere papera bereganaturik, ez al zen, bada, aitatasunaren lekua semearen lekuen eta ez lekuen estalgarri??, aurpegia semearengana erabakitasun handiz itzuli eta halaxe esan baitzion, irmo eta fermu:
‎helmugatzat, beraiengandik hiruzpalau metrora egon zitekeèn objektu edo pertsona bat, fotografoa bera? baino, puntu hura ez leku baterako abiapuntua balitz bezala, non urruna are urrunago gertatzen den beti, ostertzik gabeko ostertzean.
‎Horretaz mintzo da Christian Norberg Schulz arkitekto norvegiarra Genius Loci izeneko liburuan. Bizi ditugun lekuak, askotan, ez lekuak dira. Ez dute jendearekin egoteko gogorik pizten.
‎Gertaera asko eta asko lekurik gabeak bihurtu diren garaiotan, espazioak bere orientazio funtzioa galdu du. Momentuak du garrantzia Interneten, ez lekuak. Ez du inporta zutabe hau nondik bidali dudan, garaiz bidali badut.
‎Teofilo Mariak, izan ere, bazuen joeratxo hura, aitagandik bereizten zuena eta une berezi batzuetan bere burua errazago engainatzera eramaten zuena... nahiz eta aitortu beharra dagoen Nazario Orbek berak ere halako sualdi bat izan zuela gaztetan, estasiaren ertzeko esperientzia atsegin batera eraman zuena, noiz eta, ezkonberritan, Leongo katedralera sartu baitzen; geroztik, baina, urte asko eta asko joan zitzaizkion Nazariori, baita, bitartean, esperientzia desatsegin batzuk egokitu ere –Benjamin Mariarekin bizi izan zuena okerrena, Domingorena ere hortxe hortxe–, fedea ulertzeko beste modu batera eraman zutenak, hitzen eta errituen indarrean oinarrituagoa fedearen beraren indarrean baino, bai baina ez, ez baina bai; une hartan eta kontrastean, ordea, Teofilo Mariaren fedea baiezko sutsuan kokatuta zegoen, eta fedeak ematen zion orduantxe indarra; esan nahi baita bazirudiela, aita semeen betarteei astiro eta arretaz erreparatuz gero, semea baino ahulago eta makalago zegoela aita, psikea ere, zuzen horizontal beti berdin bat izan beharrean, kurba gorabeheratsu bat delako, bere erritmoekin eta bere maximo eta minimoekin: aita, beraz, kurbaren minimoan sartuta zegoen, eta hura zen guztia; minimo hura ez zen, baina, aita blokeatzeko ez isilarazteko adinakoa, itxura batean, zeren, bere papera bereganaturik –ez al zen, bada, aitatasunaren lekua semearen lekuen eta ez lekuen estalgarri? –, aurpegia semearengana erabakitasun handiz itzuli eta halaxe esan baitzion, irmo eta fermu:
‎argazkian, izan ere, bi mutilek ez zioten elkarri begiratzen; are gehiago: ...sita, nornahik esango zuen biak ere argazki ateratzaileari begira zeudela; argazkiari arreta osoz erreparatuz, ordea, beste ondorio bat ere atera zitekeen, bai baitzirudien ezen begirada haiek gehiago zutela urruneko urrunean finkatutako puntu bat –ideala? – helmugatzat, beraiengandik hiruzpalau metrora egon zitekeèn objektu edo pertsona bat –fotografoa bera– baino, puntu hura ez leku baterako abiapuntua balitz bezala, non urruna are urrunago gertatzen den beti, ostertzik gabeko ostertzean.
‎Baina halako zerbait behar du zeruak... –erantzun zuen Ernestinak, zerua leku bat baino gehiago ez leku bat balitz bezala, egoera bat edo...
‎Bizkaian izan dugun historiagilerik onenetarikoa, Historiografia de Vizcaya obraren egilea. Esate baterako, Kulixka Sorta osorik zeukan, baina ezkutuan; Antonio Zabalaren Auspoa bilduma ere bai, baina ez leku batean, beste libururen artean sakabanatuta baino.
‎Nietzschek onaren kontzeptuaren Entstehungsherd a30 deitzen duena ez da zehazki indartsuen energia, ezta ahulen erreakzioa; batzuk besteen aurrean eta batzuk besteen gain jartzen direneko eszena hori baizik; beraien artean zabaltzen eta banatzen den espazioa, elkarri zuzenduriko mehatxuak eta hitzak zeharkatzen duten hutsunea. Jatorriak senaren kalitatea, bizitasuna edo ahulezia eta gorputzean uzten duen marka adierazten duen bitartean, emergentziak, aitzitik, gatazka lekua adierazten du; hala ere, ez da borroka burutzen den eremu itxi baten gisa, aurkariak berdintasun egoeran liratekeen plano baten gisa irudikatu behar; gehiago da —on eta gaiztoen adibideak frogatzen duenez—" ez leku" bat, distantzia hutsa, aurkariak espazio berekoak ez izatea. Inor ez da, bada, emergentzia baten erantzule, eta inork ezin du hori dela-eta bere burua laudatu; emergentzia beti tarteetan gertatzen da.
2010
‎Egilearen logika moralari jarraituz, ez leku edo une desegokian zeuden pertsonak, une eta leku egokian erabaki desegokiak hartu zituztenak dira denak. Inork ez du mundua iraultzeko, aldatzeko, beste baldintza eta araubideetan kokatzeko indar eta gogorik, badakite eurena dela akatsa, ondo dakite aldatu edo suntsitu artean barrenak jatea besterik ez zaiela geratzen.
‎Guk hori argi geneukan eta horrela arituko gara. Kontsulta, bozketa ondoko toki batean eginen da, ez leku berean, boz geletan ez da nahasketa izanen.
‎Baina halako zerbait behar du zeruak?? erantzun zigun izebak, zerua leku bat baino gehiago ez leku bat balitz bezala, egoera bat edo. Gu, baina, hain dezepzionaturik geratu ginen izebaren erantzunarekin, non berriro ekin baikenion:
‎orduantxe eutsi zion, gainera, heriotzako orduan?, inoiz baino gehiago bereari; izan ere, tuberkulosia harrapatu zuenean, aitor dut xehetasun horrek Simonerekin batago egitera bultzatzen ninduela elkartasun hutsez?, Simonek ez zuen jaten, baina jan beharrik ere ez, itxuraz, Jainkoaren gose zelako, eta ez janari baten edo forma eder baten; lurreko bizitzak ez zion, ez digu? ...otasunik ez trinkotasunik, eta bizitza sendoago baten bila abiatu zen, modurik azkarrenean; amets bat zuen, eta ametsak lehenbailehen eraman zezan ahalegindu zen, Simone Weil beste egoera batean baitzegoen, beste apustu batean, gu ez bezala, egunerokotasunari eta eguneroko otorduei hain lotuak; zorabio batean bizi zen, eta zorabioak igoera ezin azkarragoan eraman zuen, menturaz, heriotzako orduan, ez leku hartara, non bere gosea ase baitzuen, agian, ez egun baterako, ez birako, baizik eta betiko, betiren betiko; mediku erizainek Simone Weil suizidatu egin zela zioten ez jateagatik, baina medikuek nekez uler zezaketèn gehiegizko maitasun batek suizidatu zuela Simone, beharbada; eta ni ere,, beharbada, guztien gainetik, harri eta zur gelditzen naiz, ez Simoneren jarraitzaile, baina bai haren miresle.
‎Izan ere, nor itzul daiteke, inora ez?? Hala ere, gutako bakoitzak badu bere barruan leku bat, ez leku bat ere badena mugimenduaren erdian, ezerez bat Funtsaren erdigunean(?). Leku hori bilatzen baduzu, ez duzu aurkituko.
‎Madariaga, Pedro, «Navegacion», datarik ez lekurik ez duen agiria, Irargi GE 1.Bermejo, Benito eta Checa, Sandra, Libro memorial. Españoles deportados a los campos nazis (19401945), Subdireccion General de Publicaciones, Informacion y Documentacion, Madril, 2006.
‎Guk denak dakizkigu, akabo bada. ...ahots ozenez abesten dugu, munduaren aurrean mezulari ari baikinan; euskalduntasun ongi jantzi eta diskretuki burges, poetikoki sakon eta egiazki kosmopolita baten mezulariak..., baina, aldiro, nor bere baitan galtzen da, euskalduntasun heldu horretaz isilean elikatzen bageunde bezala, erregai ezin destilatuagoa behar baitugu euskaldun bizitzen jarraitzeko mendea eta segundoa gurutzatzen ez diren ez leku honetan.
‎Entzun nuen lehenengo aldian zurtuta geratu nintzen, nire belarriek adarra jo ote zidaten ala baten bat txantxetan ote zebilen zalantzan; izan ere, ez baitzen txantxetan hasteko giroa, ez lekua, ez momentua.
‎" Ezer ez. Baina halako zerbait behar du zeruak..." erantzun zigun izebak, zerua leku bat baino gehiago ez leku bat balitz bezala, egoera bat edo... Gu, baina, hain dezepzionaturik geratu ginen izebaren erantzunarekin, non berriro ekin baikenion:
‎" Jaunak, hau ez da literatura, zeren mistikoen idazki ilunek, gehienez ere, aho korapilo baten balioa duten"; baina Simonek bereari eutsi zion, zorionez, hil arte: ...otasunik ez trinkotasunik, eta bizitza sendoago baten bila abiatu zen, modurik azkarrenean; amets bat zuen, eta ametsak lehenbailehen eraman zezan ahalegindu zen, Simone Weil beste egoera batean baitzegoen, beste apustu batean, gu ez bezala, egunerokotasunari eta eguneroko otorduei hain lotuak; zorabio batean bizi zen, eta zorabioak igoera ezin azkarragoan eraman zuen, menturaz, heriotzako orduan, ez leku hartara, non bere gosea ase baitzuen, agian, ez egun baterako, ez birako, baizik eta betiko, betiren betiko; mediku erizainek Simone Weil suizidatu egin zela zioten ez jateagatik, baina medikuek nekez uler zezaketèn gehiegizko maitasun batek suizidatu zuela Simone, beharbada; eta ni ere," beharbada" guztien gainetik, harri eta zur gelditzen naiz, ez Simoneren jarraitzaile, baina b...
‎Izan ere, nor itzul daiteke ‘inora ez’? Hala ere, gutako bakoitzak badu bere barruan leku bat, ez leku bat ere badena mugimenduaren erdian, ezerez bat Funtsaren erdigunean(...). Leku hori bilatzen baduzu, ez duzu aurkituko.
‎Ez dakit zenbat minutuz egon ziren zeregin hartan. Ez zuten lana banatu, bakoitzak nahi zuen tokian begiratzen zuen inolako ordenarik gabe, halako moldez ezen leku gehienak bi edo hiru aldiz miatzen baitzituzten txandaka. Halako batean, ez dakit zergatik, zer esaten nuen konturatzen ez nintzelako edo, ergelena zirudienari esan nion miatzera zihoan armairuan bere lagun batek miatu zuela minutu batzuk lehenago.
‎Handia, iluna eta maltzurra dirudi emakumeak bere hoztasunean; eta inpresio horri ez dio laguntzen gona azpitik ateratzen zaion hilotzak. Piezaren izena Non lieu da, hots, ez lekua, eta askotan bezala argitu beharrean, eszenari ezegonkortasun handiagoa ziurtatzen dio; zein da ez lekua: heriotza, emakumea ala bizitza oro har?
‎Handia, iluna eta maltzurra dirudi emakumeak bere hoztasunean; eta inpresio horri ez dio laguntzen gona azpitik ateratzen zaion hilotzak. Piezaren izena Non lieu da, hots, ez lekua, eta askotan bezala argitu beharrean, eszenari ezegonkortasun handiagoa ziurtatzen dio; zein da ez lekua: heriotza, emakumea ala bizitza oro har?
2011
‎Jakina dela sarkastikoa, esperpentikoa ere izateraino, baita patetikoa ere aldi berean: baina patetikoa da, ez errealitate esperpentikoa islatzen saiatzen den narrazioa, baizik eta errealitatea bera, sakoneko edozein ez lekutan irudika dezakeguna, eta, kasu honetan bezala,, obra literario guztiz irakurgarri bat sor dezakeena.
‎bereziki sortuak izan dira konpainiarentzat, eta horrek zalantza izpirik gabe frogatzen du Dantzaz en proiektuaren erabateko sendotasuna. Lukas Timulak eslovakiarra konpainiako dantzarien egoeran inspiratu da A Place between sortzerakoan, eta tarteko leku batean, hau da, artean egotearen inguruko koreografia aratza eratu du, gizakiok maiz bizi ditugun ez leku egoerak irudikatuz eta energia handiko mugimendu segidetan jarrera estatiko laburrak tartekatuz. Proposamen koreografikoa ez da lehenengo batean erraz barneratzen den haietariko bat, baina koreografoak emandako elementuak ondo kudeatuz gero, emozio sakonak eragin ahal ditu ikusle trebatuengan.Hala ere, pausaren ostean etorritako pieza izan da gaueko izarra.
‎Ez da amarru bat, benetan sentitzen dudana da Mollyrekin nabilenetik. Eta ez dut apartatzeko apenas astirik, ez lekurik, ez ezer, zartakoak masaila jotzen didanean, txatar tona bat sagar helduaren gainera jaustea bezala, eta beste ukabilkada bat sabelean sentitzen dudanean, tripak galdu dituen zakurraren antzera sentitzeko.
‎zain gaudenon ez lekuak
EZ LEKUAK
ez lekuak
‎Leku posibleak asko dira, ez lekuak beste; amets posibleak asko dira, ez lekuak beste; herri berririk badago ez lekuetatik kanpo.
‎Leku posibleak asko dira, ez lekuak beste; amets posibleak asko dira, ez lekuak beste; herri berririk badago ez lekuetatik kanpo.
‎Leku posibleak asko dira, ez lekuak beste; amets posibleak asko dira, ez lekuak beste; herri berririk badago ez lekuetatik kanpo.
‎Samurtasunik posible ez dela dirudien ez lekuetan samurtasuna bilatu du Etxaburuk. Samurtasuna ez delako aldarriaren eta irmotasunaren etsai.
Ez lekuak
ez lekuak asko dira, norberak bereak; nik neureak, askorenak direnak.
ez lekuak
Ez lekuetan
Ez lekuetan hitz egiten ausartzen garenean,
Ez lekuetan hitzak
‎ikasi dut ez lekuetan,
‎Hareazkoak direlako ez lekuak,
‎itsasoa ere egarri delako ez lekuetan.
‎aurrera beharrean barrurantz eraikiak daudelako ez lekuak.
ez lekuetan.
ez lekuetan itzalak beste,
ez lekuan bizi denak
‎gutxi dira ez lekuetan,
‎Baina honetarako gogor kontzentratu behar duzu; ez leku batean, pertsona batengan baizik.
‎(1) Desplazamendua: izen horietan agertzen den euskara zatikatu eta ihartu hori beste nonbaiten osoa eta bizia delako sinesmena, horrela, euskara ez lekuan izaten da beti. Baina horrela ukatzen da errealitatearen zama astuna; ukatzen da, beraz, euskarak, euskal identitateak edo euskal kulturak beste lekurik ez dutela.
‎Aspaldiko kutxa zaharretan eta jauregietako atalburuetan ezagutu dugu guk lauburua, edo Kulixka Sortako liburuetan bestela, baina Ekialdean ere ikus daitezke makina bat antzeko. Ez leku beretan; ezta, gure gazteen kasuan bezala, lepotik zintzilik; bai, ordea, esparru sakratuetan eta zoriari buruzko liburuetan. Euskal Herrian eguzkiarekin lotzen ditugu, baina Budak soinean ekarri zuen seinale bat ere ba omen da, eta tenplu barruko itzalean gordetzen dute begirunez.
2012
‎Nola belaunaldiz belaunaldi pasarazten ahal diren herri, populu baten historia eta bere baloreak zen gaia. Bretoi urbanoak Nola jaso antzinako musika molde bat, gerlariak inarrosteko, marinelak agurtzeko, artzain nekazarien ospakizun eta dantzetarako garatutakoa?, eta, beren hondo sakona mantenduz, jende deserrotua, langile baztertua edo autopistetako ez lekuetan iraunarazi. Horrexek dirudi Keravek anaien zeregina.
‎Bide beretik joango ziren ondorengoak (Larrea, 1994). harrezkero, euskara eta oro har euskal mundu zaharra hainbat fasetan objektu otzan, lehengai sinboliko eta ondare beneragarria bilakarazi zuten. euskaldun gehien gehienak isilik eta euren baitara bilduta bezala jarraitzen zuten artean. Are gehiago, mintzairadun herri honek isila izatearen ospe madarikatua kargatu behar izan du Modernitatean, isilarazia zenez, haren ahozko produkzio guztia egiazko hitza barik, putza balitz bezala. ez dut luze eta sakon jorratuko euskal bizi munduen objektibazioa, ez dut hemen ez astirik, ez lekurik, baina esan dezadan hainbat fasetan eta oso diferenteak izan ziren ekimenetan egin zela, gutxi asko honako hauek zerrendatu ahal dira:
‎Sinismena eta ulermena inoiz ez dira elkarrekin bizi. Ulermena dagoenean sinismenak ez du ez zentzurik ez lekurik. Beraz, ulermenik ezean beldurra agertzen da eta, hori baretzeko edo, sinismenari lotzen zaio.
‎Ekainak 16 Hondartzara jaitsi, eta dortoka bat aurkitu nuen. Hori zen ikusten nuen lehenengoa, baina nire zoritxarraren kontua besterik ez zirudien, eta ez lekuaren akatsa edo animalien urritasuna; izan ere, uhartearen beste aldean egokitu banintz, egunero ehunka izango nituzkeen ikusmenean, gero jakin ahal izan nuen bezala, baina, agian, garestiegi ordainduta.
‎Bila ezak leku bat.
‎Adibide politiko bezala, langilea aipatzen zuen Rancierek: bere kokapen sozialak lanari denbora guztia dedikatzera behartzen badu, politikari dedikatzeko astirik ez badu, ez du boterearen banaketa horretan ez lekurik, ez partaidetzarik. Eta kokapen hori, politikoaz gain, estetikoa ere bada.
‎Guztia amaitu den lekura. Ezerezaren lekura edo ez lekura. Urrunean, kea ikusi duzu.
2013
‎Zazpikaleak aspaldi dira Alde Zaharra Bilbon. Bai, ez leku denetan; metroan Casco Viejo da. Tra (d) izioa aipa lezakete hautu batzuk egiteko, itsatsiago dagoela gizartean eta blablabla.
‎GAKO HITZAK: Ez lekua, sistema, obsoleszentzia, epe laburra, kapitalismoa
‎Utopia ez leku gisa
‎Ingelesezko Wikipedian agertzen den utopiaren definizio horrekin terminoak beti hartu duen esanahia alderatu eta no place edo ez leku kontzeptua aurkezten digu. Ohituta gaude lekuari, tokiari balio positibo bat ematen, testuinguruari, kulturari edo jatorri edo sustraia duenari lotzen eta horrela, ez leku kontzeptuak, fama txarra hartzen du.
‎Ingelesezko Wikipedian agertzen den utopiaren definizio horrekin terminoak beti hartu duen esanahia alderatu eta no place edo ez leku kontzeptua aurkezten digu. Ohituta gaude lekuari, tokiari balio positibo bat ematen, testuinguruari, kulturari edo jatorri edo sustraia duenari lotzen eta horrela, ez leku kontzeptuak, fama txarra hartzen du.
‎Agian ez lekua definitzeko bururra lehen datorkigun erreferentzia Marc Augé ren Non Lieux lana da. Augé ren aburuz, ez lekuak gizabanakoen arteko erlaziorik gabeko espazioak dira, trantsizioz sortutako espazioak, zirkunstantzian oinarritutakoak, nortasunik eta memoriarik gabeak, hotzak eta monotonoak, balio antropologikorik gabekoak.
‎Agian ez lekua definitzeko bururra lehen datorkigun erreferentzia Marc Augé ren Non Lieux lana da. Augé ren aburuz, ez lekuak gizabanakoen arteko erlaziorik gabeko espazioak dira, trantsizioz sortutako espazioak, zirkunstantzian oinarritutakoak, nortasunik eta memoriarik gabeak, hotzak eta monotonoak, balio antropologikorik gabekoak. Haien adibide dira, haren aburuz, autobideak, hipermerkatuak, aireportuak, etab.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ez 215 (1,42)
Ez 21 (0,14)
ezen 2 (0,01)
ezetariko 2 (0,01)
ezik 2 (0,01)
EZ 1 (0,01)
ezak 1 (0,01)
ezaren 1 (0,01)
ezari 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ez leku bat 21 (0,14)
ez leku ez 10 (0,07)
ez leku guzti 8 (0,05)
ez leku hori 8 (0,05)
ez leku bera 5 (0,03)
ez leku hau 5 (0,03)
ez leku bizi 4 (0,03)
ez leku ere 4 (0,03)
ez leku kontzeptu 4 (0,03)
ez leku deitu 3 (0,02)
ez leku ugaritu 3 (0,02)
ez leku apropos 2 (0,01)
ez leku asko 2 (0,01)
ez leku beste 2 (0,01)
ez leku bihurtu 2 (0,01)
ez leku egon 2 (0,01)
ez leku erori 2 (0,01)
ez leku estalgarri 2 (0,01)
ez leku gehien 2 (0,01)
ez leku guzi 2 (0,01)
ez leku haiek 2 (0,01)
ez leku harta 2 (0,01)
ez leku hartara 2 (0,01)
ez leku hitz 2 (0,01)
ez leku horiek 2 (0,01)
ez leku hura 2 (0,01)
ez leku hustu 2 (0,01)
ez leku zoragarri 2 (0,01)
ez leku abiatu 1 (0,01)
ez leku akats 1 (0,01)
ez leku aurkitu 1 (0,01)
ez leku azaleratu 1 (0,01)
ez leku baizik 1 (0,01)
ez leku bakarti 1 (0,01)
ez leku behar 1 (0,01)
ez leku berak 1 (0,01)
ez leku berri 1 (0,01)
ez leku bete 1 (0,01)
ez leku bezain 1 (0,01)
ez leku bidali 1 (0,01)
ez leku bilakatu 1 (0,01)
ez leku bueltatu 1 (0,01)
ez leku definitu 1 (0,01)
ez leku den 1 (0,01)
ez leku egin 1 (0,01)
ez leku egoera 1 (0,01)
ez leku egoki 1 (0,01)
ez leku eman 1 (0,01)
ez leku erreal 1 (0,01)
ez leku errealitate 1 (0,01)
ez leku esan 1 (0,01)
ez leku espazio 1 (0,01)
ez leku eterno 1 (0,01)
ez leku gisa 1 (0,01)
ez leku gizabanako 1 (0,01)
ez leku gogo 1 (0,01)
ez leku hartu 1 (0,01)
ez leku iraunarazi 1 (0,01)
ez leku irudikatu 1 (0,01)
ez leku ito 1 (0,01)
ez leku itzal 1 (0,01)
ez leku izen 1 (0,01)
ez leku jakin 1 (0,01)
ez leku jasangaitz 1 (0,01)
ez leku kokatu 1 (0,01)
ez leku komertzial 1 (0,01)
ez leku korritu 1 (0,01)
ez leku luzaz 1 (0,01)
ez leku malenkonia 1 (0,01)
ez leku mugitu 1 (0,01)
ez leku mundu 1 (0,01)
ez leku nabarmen 1 (0,01)
ez leku nagusi 1 (0,01)
ez leku on 1 (0,01)
ez leku piztu 1 (0,01)
ez leku publiko 1 (0,01)
ez leku samar 1 (0,01)
ez leku samurtasun 1 (0,01)
ez leku sinestezin 1 (0,01)
ez leku zulo 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia