Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.127

2000
‎Kalitatezko gauzak egiteko kantura emana bizi behar da, profesionalizatu. Berzaitzek bazuen hori, ez guk ez naski.
‎Nolakoak izan behar genuen jakinarazteko, oraindik, gure garaian, santuen bizitzak bazuen indar pixka bat. Zer esanik ez gure aurreagokoenetan. Orain, berriz, filologo eta oso eliztar ez diren zenbaiten artean ez dela, badirudi, santuen bizitzak (eta berriro diot, heriotzak...) zer erakutsi handiegirik ez digula ematen.
‎Ezin duguna da su eten hori baldintzatu batzuek eta besteek. ETAk nahi badu su etena erabaki dezake, ez guk, alderdiok. ETAk ekarpen politiko hori eskaini dezake, baina ezin duena da ekarpen hori ezarri proiektu baten truke.
‎Izan gogoan kantak dioena, zinez zuzena baita pentsatzen duguna adierazteko: Herri hau saltzeko ez guri egin dei. Dei guri, berriz, euskaldunon artean baizik erabaki ezin daitekeen geroari hegoak emateko, Euskal Herriak baititu hitza eta erabakia!
‎Iru aldera ta lau kontrara. Bere balioz iritsi da gaurko mailla ortaraiño, ta ez guk asko lagundu diogulako. Au da egia" eta" negargura gogorra ematen dit; amildegira goazela adierazten dit".
‎Nafarroako gizarteak berak haren sektore zabal batek hobe esanda eman digu zer ikasi, ezen gure mezuen gainetik euskara onartu egin baitu. Garbi da abertzaleen jarrera politikoak neurri txikiagoan egin duela aitzinera, gizarteak euskararekiko erakutsi duen atxikimendua baino.
‎Adibide soil bat jartzekotan, ni konforme nengokeela gure hizkuntza, Europan diren hizkuntzetarik zaharrena, legez bizirik jarraitzeko neurriak hartuko balira, gainera gogoan izanik Frantzia eta Espainiako hizkuntzarik zaharrena dela euskara. Baina horretarako Frantziak bere Konstituzioaren 2 artikulua aldatu beharra duela eta era beran Espainiakoak bere 3 artikulua, horrela izan ezik gure euskararen ukapena zelako eta aldi berean baita ONUren adierazpenarena ere.
‎Hezierarik ezaz noski, demokraziaren heldutasunik eza gure egunotan nabari zaigu, Uda Treviñoren kasuan argi azaltzen zaigunez. Bestalde, epaitegietan gure hizkuntzak duen sarrerarik ezaren lekukotasunak ematen ditugu eta horren arabera norbere burua behar bezala zuzen defendatu ezinarenak.
‎egon bere ezin zirean etzean bere, eta derrigor egon behar eudien». Esperientziabizitu horiek gertakariaren egia bermatzen dute, nahiz ez lekukoek eta ez guk ere ezdugun jakingo zer izan zen egunkari agerpen hura. Adar joleren bat, menturaz, ondozekiena non, noiz, zerk eragingo zuen izialdura; osterantzean, ez diot xehetasun horriparekorik aurkitu tradizioan.
‎Ez dio inori iruzurrik egin nahi, alegia, ezinezko orekaren orekak orekatu nahirik, gure arteko askok gaur bertan eginohi duen moduan. Gizarte legeak gizarte kontuak dira, ez gure nahikundeak.
‎2 Elkarrizketa batean interes duena hizketatuak dioena da, eta ez guk kazetariok dioguna.
‎Objektibotasun maila gora iristea garrantzitsua da oso. Izan diren bezala kontatu behar ditugu egintzak mikrofonoetatik, ez gure ikuspuntuak sartuz. Ez dezagun errepika, SER eta RNE irrati kateetan lan egin duen irratilari ospetsu hark euskal politikari abertzaleek egindako deklarazioak uhinetaratutakoan sarri aipatzen zuen, dejemos a un lado estas declaraciones salidas de tono??
‎Baina, gaian sartzen naizela, jakizu ezen, XVI. mendearen erdi azken aldean, jaun Albert Etxegoienen arreba bat Dibarsorotar batekin Baionarat ezkondu zela eta haien biloba zela jaun Marcel, zeina baikenuen, halatan, geure familiako ahaide urrun bat. Eta jakizu, aldi berean, ezen gure aita ahaidetasun urrun hartaz baliatu zela, hain zuzen ere, bai jaun Marcel gure prezeptore izendatzeko, harekin erlijionea eta erretorika ikas genitzan —baita musika apur bat ere, zeren eta lauta jotzen baitzekien—, eta bai Baionako merkatariekin eta negozio gizonekin harremanetan jartzeko ere, zeren dibarsorotarrak Baionako jauntxoetarik baitziren, bertze familia aberats batzueki...
‎Erretorika eta oratoria emaiten zigunean, mihiaren trebatzeko eta geure arrazoinen aitzinatzeko, anaia eta biok eztabaidan ipintzen gintuen jaun Mar celek, erabiltzen eta manaiatzen zituela, hartarakotz, edo Fedro edo Esoporen fabularen bat, bi animalia edo bi pertsonaia antagonikoren solasa biltzen zuena —txirrita eta inurriarena, konparazione— eta guk harrointzat hartu behar izaiten genuena, nork bere arrazoinak defenda zitzan bertzearen aitzinean, jakinik ezen emanaldi haiek bigarren parte bat zutela, zeren lehenengoan txirrita iduri egin zuenak inurri iduri egin behar baitzuen bigarrenean, eta inurri iduri egin zuenak txirrita iduri. Baina, hartan hasi aitzin, jaun Marcelek oroitarazten zigun ezen biok anaiak ginela, eta, nork berea atxiki behar zuen arren, ez genuela koleratu behar, eta bai dibertitu... eta behartzen ere gintuen kortesiazko salutantziaren egiterat, hala hastean nola akabatzean, adierazi nahi baligu bezala ezen gure arteko solas haiek jostetatik gehiago zutela zinezko polemikatik baino.
‎" Nik ikusi nuen deabrua tigre haren baitan, bai, eta tigrea hil genuen, baina deabrua bizi da... zeren, nik baino hobeki dakizuen bezala, deabruak gaur tigre baten forma har baitezake, bihar belearena, eta etzi herensugearena. Eta horregatik erraiten dizuet, halaber, ezen gure biktoria hura egun batekoa izan zela, eta nehoiz baino erneago eta itzarriago ibili genukeela, deabruaren kontrako borrokan..."
‎Eta gure aitak, oharturik ezen gu han geundela, erran zigun:
‎HOR nonbait erran dizut ezen osabak superstizionearen eta sineskeriaren landarea zimendutik eta erroetarik erauztea zuela amets eta, xede hari buruzkoan, egitekorik egitekotsuenetan sartu zela; eta erran dizut, halaber, ezen gure Zientziaren Eliza hura gure isilpeko adiskidetasunari izena emaiteko modu bat izan zela, bertze deus ere baino gehiago... nahiz eta horrek ere ez zigun eragotzi egite guti batzuen aitzinatzea, zeinetarik pare bat bederen sonatuak baino sonatuagoak izan baitziren: lehena, ondotik doakizuna duzu, jaun André.
‎Eta erranen dizut, gaiari xuxen natxekiola, ezen gure jauregia Urbiaindik iragaiten den errekaren edo latsaren albo batean zegoela, eta edifizioak hiru gorputz nagusi zituela, elkarri lotuak eta elkarrekin bat eginak, eta hala zituela jauregiak, aitzinaldeko erdialdean, ate printzipal bat, eta bertze bi, alboetan; gibelean, berriz, ate bakarra zuen, eta, atean barrena sartzeko, zubi tipi bat iragan behar izaiten zen lehenik, zeren eta jauregi g...
‎Baina ez Joxe Aberasturik erabaki zuen bere etorkizuna, ez guk... zeren, saltsa hartan sarturik geundela, fortuna gaixtoa etorri baitzitzaigun bisitan, saltsaren are gehiago nahasterat eta iratiotzerat.
‎Eta are gehiago. Zeren, aitzin-solasean erran dizudan bidetik, jakinik ezen gure egunorozko historiak berdin faltsu daitezkeela nola alferrik erantsiarekin hala ahantziarekin... ez ote zaigu, Axularrez ari garelarik ere, halako zerbait gertatzen, eta ez al zaizu zuri ere iduritzen ezen Sarako maisua luze mintzatu izan zela mintzatu behar ez zuenaz eta, aldiz, ez zela mintzatu mintzatu be har zuenaz.... Mintza zitekeen, konparazione, sorginek jasan zituzten torturez; mintza zitekeen, halaber, Migalena eta Bokal Ziburuko apezez eta Dargibel Azkainekoaz, zeinak sutan erreak izan baitziren, De Lancreren manuz; mintza zitekeen, finean, Carranza artzapezpikuaz, zeinak erraiten baitzuen ezen elizak pobreen artean banatu behar zituela bere ondasunak; edo Martin Azpil kuetakoaz — zeina Gero osoan behin aipatzen duen, munta eskaseko aipuan— eta haren teologiaz eta Nafarroari buruz zuen ikusmolde politikoaz; edo Frantzisko Vitoriakoaz —ez al zituen, bada, Erromako elizako teologo handi hark erran, bertzeak bertze:
‎Eta, ahal dezagunean, gibelat egin genikek, leku erosoago baterat —eta, buruan liburuak eta ene paradisu partikularraren iduriak berriro josten zitzaizkidala, eratxiki nuen—: Izan ere, paradisu hau indiarren paradisua izan daitekek, ez gurea...
‎Eta nik hura ikusi nuen, eta, astebete gabe, bertze plantazione baterat egin nuen, non berdintsu eta orobatsu gertatu baitzitzaidan. Eta, etsirik nengoenean, pentsaturik ezen gure mundu honetan ez zegoela amorioarendako ez klementziarako lekurik, bertze gizon harekin egin nuen inkontru.
‎ez zen munduan saindurik, ez ama birjinarik, aita hainbertze hunki zezakeenik, nola hunkitu baitzuen duke hark. Oroitzen dut —ez ahantz ezen jauregiko bizilagun guztiek etxeko filosofo tipitzat nindukatela orduko—; oroitzen dut, bada, ezen gure prezeptore jaun Marcel Trinitateari buruzko lezionea ematen ari zitzaigula Mattini eta bioi bere eskola haietarik batean, eta zalantza etorri zitzaidala, supituki, Trinitatearen pertsonak ez ote ziren lau, eta erantsi behar ez ote genien Aitari, Semeari eta Spiritu Sainduari Villagrandeko dukea, hain ziren soberakoak eta neurriz kanpokoak aitak dukeari eskaini zizkion alabantzak eta laudorio... Eta, handik aitzina, aitak kartaren bat skribatu, eta ikustekoa izan zen nola zabaldu zitzaizkion begiak, hontz jigant batenak iduri, noiz eta dukearen ihardespena jaso baitzuen!
‎Eta piztiarekin zoratzen geunden guztiok, baina ez gure ama, zeinak lehen egunetik beretik erran baitzuen: " Ez naiz piztiaz fidatzen...", eta amaren erranak eta haren segurtasun ezak harritzen ninduten, zeren, bertzenaz, segurtasun handiko emaztekia baitzen, sosegua nekez galtzen zuena, bere buruaren jabe, anitzetan erran dizudan bezala.
‎Orain banekien, beraz, nor zen Alain Coup d’Œil, eta banekien, halatan, ezen gure harremanak ez zirela anaien artekoak, haren anaia oroitarazten banion ere, baina Jainko alditsuaren eta menekoaren artekoak, eta hala zor niola menekotasuna eta obedientzia, haren begi hersterik nahi ez banuen behintzat...!
‎badakigu ezen lohitzen eta likisten garela, noiz eta egin beharrekoa egiten ez baitugu, baina, halarik ere, noiz eta, erretorikaren bidez, bi hitz airoski lotzen ikasten baitugu, berehala lotzen gatzaizkio, hitzen ederraz eta urrearen distiraz, geure lohiaren eta geure likitsaren beztitzeari eta haren estaltzeari, eta apaintzen dugu geure satsa eta geure simaurra arrosa lurrinztatu batez. Eta, hitzen errepikatzearen errepikatzeaz, uste dugu eta sinesten dugu hondarrean ezen azala dela barrena, eta barrena azala... harik eta, halako batean, berez eta halabeharrez, gauza bakoitzak bere lekurat egiten duen arte —azalak azalerat eta mamiak mamirat—; eta ohartzen gara orduan ezen gure lohia eta gure ustela ez dela bertze alderat behatuagatik desagertzen, eta geure lohiarekin eta geure ustelarekin egin behar dugula aitzina —geure mugetarik eta geure hauskortasunetik—, eta besoak ditugula, geure muga horiei buru egiteko, zeren, geure deusezetik bertze deusez bat amoroski besarkatzen dugunean, erortzen dira mugak eta loratzen zaigu bihotzean eguzki bizi gori bat, u...
‎Eta osabak, beraz, bazekien zer etor zekiokeen eta nik ere banekien, eta biok genekien, halatan, ezen gure begiek urrunerat ikusten zutena egia egiazkoa zela, zaldiz zetozèn itzal haiek Ofizio Sainduko guardiak zirenez gero... Eta bazetozen, bazetozen...!
‎Baina estatu hartan Pedro ez zen gogara sentitzen... Eta ikusten zuen, bertzalde, ezen gure amak ez zuela, pinturaz eta pinturaren munduaz denaz bezainbatean, aitak zuen zaletasuna, eta, hala, egun batean, inguruko jauntxoen bertze hamaika eskaintza onartzen zituela, Ubarnetik alde egin zuen, ama eta lehengusina berarekin zeramatzala, harik eta azkenean Iruñan fintkatu zen arte.
‎Neure orduko bizimoldearen berri emaiteko, ez dizut, ordea, portu haietan ezagutu nituen jendeen inventariuma eginen, zeren, bataz, luzaro luzatuko bainintzateke, eta zeren, berriz bertzea, zuhaurk imajina baitezakezu nolakoak izan zitezkeen ene egun haietako benturak eta desbenturak. Eta, imajina ez badezakezu, kontuan izan ezen, egia izanik Mignonekin gertatua ez zela egunoroz gertatzen zen gauza, egia zela, halaber , ezen gure egunorozkotasunaren erakusgarri izan zitekeela, gradu batean bai bederen, zeren egunorozkotasunak ere bere usainak baititu, eta gertaki hari zeriona zen, zalantzarik gabe, ene egunorozkotasunaren usainetarik bat.
‎Lehoikume xalo bat bi hiena zitalengandik eskapo. Mugarri berririk ez gure haurrei, zinema industria estatubatuarraren mesede, hain patxadatsu ordaintzen diegun ergelbidean. Teklak zanpatuta, ez nion deus ere aterarazi ohiko soinu distortsionatuaz aparte.
2001
‎Arazoa da ez dutela etxe txikitik atera nahi, kanpoan hotza egiten duelako. Hotza egiten du, bi estatuek etxea eraikitzeko oztopoak jartzen dituztelako, eta ez gure malgutasun ezagatik, guk erabateko malgutasunaz jokatu dugu eta.
‎Hauez gain jatorria Indian duen Nim zuhaitzaren, onddoen eta tabakoaren estraktoak ere merkatuan badabiltza, aliatu fidagarri gisa salduak. Lasai, ez da ez gure merkatuan.
‎Euskaldunok badugu gure balea. Baina ez gure kostaldean dabilelako, euskaldunak espezie honen arrantzan aitzindari izan zirelako baizik. Eubalena generoko glacialis espezieari horregatik esaten zaio munduan euskaldunen balea.
‎euskaldunok ba dugula aintzinakeria eta atabismoetarako gogo berezi bat, eta bereizkunde hau mitoaren ezaugarririk zinezkoenetakoa dugu. Jatorra da Urtain, pozgarriak dira zenbait jolas, baina ez dezagula ukabillak direla eta bururik gal. Zeren gure arrazoizko jokabideaz juzgatuak izanen gara, eta ez gure indar, maskuri eta koskobiletaz.
‎Probatu ditugu beste perkusio tresnak, baina erabat desberdinak dira. Gainera txalapartak beste balio antropologiko bat dauka, herri honen adierazgarria da, berezia, ez guk asmatua, kanpoan batzuk uste duten bezala", dio Igorrek.
‎Lehenik eta behin gogoan izan behar dugu munduan idazle asko dagoela, eta apur batzuek baizik ez dutela lortzen beren lanak itzuliak izatea. (...) Zaila da, beraz, merkatuaren inertziari kontra egitea, eta ez guretzat bakarrik(...). Hemen berriz, oztopo horiei guztiei beste bat erantsi behar zaie:
Ez gure teilatuan behintzat
‎Erromantizismoak eragindako gotikotasunari egozten zaio tribializazioarenerrua, baina Erromantizismoak, izuaren erraiak aztertzen eta kontatzen hasizenean, gure bazter ezkutuenean argi egitea zuen asmoa, ez gure bazter ezkutueneztrufatzea.
‎Halakoak ziren beti Oesteko heroiak, ausartak baina krudelak, seguruak baina trikimailuzaleak, arduratuak baina isilak, hausnarrean beti baina laburrak, zinikoak esango nuke orain. Eta horrela hasi ginen, jarreraren etika horrekin, hamabi hamahiru urteko neskatoak inpresionatzeko, malborooo ezik gure celtas filtrogabeak cowboy begiradarekin erretzen. Hauxe zen keinuaren teknika:
‎" Oroit zaitez ordea euskara ez dela, maiz, oker baldin bada ere? uste dugun bezala, gure etxeko hizkera, ez gure herrikoa, ezta gure eskualdekoa ere. Gehixeago da euskara, Jaunari eskerrak, eta zorigaiztokoak gu inguruko mendietatik harantz begiak luzatzen ez badakigu.".
‎ez dutela ziurrenik euskara bakarrik erabiliko beti eta nonahi. Ez guretzako, ez beste inorentzako estalki edo gozagarririk gabe aitortu eta esan dugu euskararen geroa badela baita ere erantzukizun guztia abertzaleon eskuetan utzi nahi luketen erdaltzale erosoen arazoa; are gehiago, hizkuntzen bilakaerak naturaren halabeharrak gobernatzen dituela sinesteko joera susmagarria dutenek ere gure hizkuntzaren etorkizuna finkatzerakoan badutela zer eginik....
‎Ez dut uste gure barrena, Jainkoak bezala, irakurtzen duenik eta ez du esaten zein dokumentutan azaldu dugun" euskal ioskera bera gainazpikatu ta itzulipurdikatzeko" borondate hori. Gure bidetik ibiliaz hori baino okerragoak gertatuko liratekeela uste izateko eskubide osoa du, baina ez guk horrelakorik nahi dugula esateko. Horretarako" ageri danez" bat baino lekuko hobeak behar dira.
‎Zuen baimenarekin, hitz bi sartu nahi nituzke hemen eskupeko Filologiaren izena eta edukia zertxobait mugatzeko, aski nahasiak baitabiltza gure artean –eta ez gure artean bakarrik– aspaldixkodanik.  Urkixo, don Julio, ez nuen zoritxarrez behar adinbat tratatu, gaitz hilgarriak joa ageri baitzen ezagutu nueneko.
‎ez da ez gaurkoa ez hemengoa. Oroit zaitez ordea euskara ez dela, maiz –oker baldin bada ere– uste dugun bezala, gure etxeko hizkera, ez gure herrikoa, ezta gure eskualdekoa ere. Gehixeago da euskara, Jaunari eskerrak, eta zorigaiztokoak gu inguruko mendietatik harantz begiak luzatzen ez badakigu.
‎euskal idazleak, gure kulturaren ispilu garden eta distiratsu behar zuketenak, ez zitzaizkigulako iruditzen, haien berririk inoiz heltzen bazen gure aditzera bide zuzenez nahiz okerrez, gure usteen neurriko mailakoak. Arloteak, exkaxak, gogaikarri xamarrak ere bai, agertzen zitzaizkigun; ez gure izena, hain maite dugun izen ona, edertzeko eta hedatzeko dinakoak. Eta bertan behera utzi genituen maizegi, bake lasaian bizi gintezen aurrerantzean irudipenezko lur ugarian; ez borroka latzean jaiotzea gertatu zaigun hala holako –baina benetako eta egiazko– Euskal Herri honetan.
‎Gaia ahula du: ustekabean sortua izanik? ez guretzat bakarrik, baita egilearentzat ere?, ustekabeko sortze horren ezaugarriak agerian daramatza. Lehen lana delako, ohiturarik eza ere nabari zaio, lanbidearen berri ongi ez dakien langilearen ohiturarik eza.
‎Zertarako? Adieraziak dauzka Lizardik, ez guk esan geni  tzakeen baino ederkiago bakarrik, baita zehatz eta zorrozkiago ere. Errainu artean bizi zen amesgile hark, egiazko poetaren dohaina izaki hori, begi argiagoak baitzituen lurreko gauzetarako jakintza gizonek baino.
‎aspaldidanik zetorren latinaz, Europako lehengo hizkuntza ikasiaz, eta Europaz zenbait sailetan nagusitzen ari zen frantsesaz, berri bezain landuaz. Oker zegoen, beharbada eta segur aski, ordutsuko gehienak bezala, baina bazituen bere arrazoiak eta arrazoi horiek, ez gureak, izango dira harekiko azken juizioan erabiliko direnak, gehiegi luzatzen ez baldin bada.
‎3 Umetan entzunak dizkiot bi esaldi behintzat, euskarazkoa bata, baina ez gure alderdikoa (Zelango musterrekoa emon deustana probintziano zantar batek!), eta galizianoa bestea: Maos demos te leven, condenadiño!
‎Ezinegona ez dut ukatuko, nabari denean, gure gizartearen kontraesanetarik sortua zenik: kontraesanok, nolanahi ere, besterengan aurkitu ohi ditugu beti edo maizenik, sekula ere ez guregan, zinez uste dudana adieraztea zilegi baldin bazait. Eta erantsi da era bateko baino gehiagotako kausak dabiltzala dudarik gabe jokoan, nork batzuei nork besteei (nork bere opilari ikatza) opa badio ere nagusitasuna.
‎Ez da, gainera, kasu bakarra izan, ez hemen Euskal Herrian, ez guretik kanpo ere. New Yorken —hantxe hasi gara eta— Metropolitan Museum a jendez gainezka ibili da Jackie Kennedy Onassis dela eta.
‎Irakaskuntza, ez gurea bakarrik, komunitate autonomikoetakoa, susmagarri bihurtua dago. Espainia desegiten ari dira.
‎Sasigogorik okerrenak, besteen erruki eta ardura gutxienekoak, giza katastroferik handienak sorrarazten dituztenak, nik uste adimenak bere eraikuntza gezurtiak baina handi eta eder itxurakoak gogoari —ilun eta makalari— ezartzetik datozela, bai bakoitzagan eta bai historian. Ez gure soinaren guretatik edo nahimenaren nahietatik, adimenak gogoa menperatzetik baino. Nik uste gizakiaren arazorik larriena hori dela:
‎Kontzientziak gure giza-izakiaren jardunak epaitzen ditu; hitzak dioenez(... con scientia) norberaren ezaguera da,... Gure pertsonalitate osoaren erreakzioa da, eta ez gure adimenaren [mind] erreakzioa bakarrik.33
2002
‎Hortaraz geroz, iauntza betheaz eta iakintza betheaz gozartzen ba da Iaungoikoa, ez haren ahalak nehoiz meneraturen gaitu, eta ez haren iakintzak ezaguturen ez gu ez eta inguratzen gaituten gauzak ere; aitzitik, gure ahalmenak iainkoengan indarrik batere emaiten ez zeraukutenez, eta ez gure iakintzak iainko hauietazko ezaguerarik, orobat, izpide ber huntan, iainkoak gure iaun izanen eztira, eta ezta giza gauzak ezagutu ere, diren bezala iainko izan arren.
‎Hortaraz geroz, iauntza betheaz eta iakintza betheaz gozartzen ba da Iaungoikoa, ez haren ahalak nehoiz meneraturen gaitu, eta ez haren iakintzak ezaguturen ez gu ez eta inguratzen gaituten gauzak ere; aitzitik, gure ahalmenak iainkoengan indarrik batere emaiten ez zeraukutenez, eta ez gure iakintzak iainko hauietazko ezaguerarik, orobat, izpide ber huntan, iainkoak gure iaun izanen eztira, eta ezta giza gauzak ezagutu ere, diren bezala iainko izan arren.
‎Mundu honetako bizitzaldian, gu konturatu gabe maizenik, txerrenen bat edo beste gure aldamenera heltzen zaigu, eta bere borondateari ziri eta ziri eginez, azkenean sarri askotan, haren gogoa egiten dugu, eta ez gurea.
‎Azkueren DVEF hiztegi nagusian gaiztaina sarrera dakarrena ikustea besterik ez dago. Legerio Lekeitio... ames polita, baina besterik ez gure aburuz.
‎Hau da, beldurrak edo segurtasunik ezak gure gaitasunak garatzea eta pertsonez, animaliez eta gauzez gozatzea eragozten digutenean.
‎Lehen aipatu dugun bezala, gezurra badirudi ere, Espainiako zein EuskalHerriko hedabideetan egunero hainbeste espazio bereganatzen duen, ditxosozkoeuskal gatazka? horrek ez du aparteko arretarik sortu, ez gure arteko unibertsitateetan ezta kanpoko unibertsitateetan ere. Gutxienez, ez dugu gure artean inon ereaurkitu gatazken konponbidea monografikoki aztertzen duen zentrorik edo programarik:
‎«Alexis ankerrori, ez al zara nire abestiez ezer arduratzen? ez gutaz ezer errukitzen, hiltzera behartuko nauzu azkenean.
‎Ikusiko dun nola uzten dinaten. Lotarako izan ezik gurekin egongo haiz.
‎Orduan ez zegoen Guggenheim ik [9] edo zientzia museorik [10] Euskal Herrian. Eta mandiak, borrokak, gotikoak edo heavyak [11], beste izen batzuekin jakina, Alemanian eta ikusten genituen, urrun, ez gure karrika beltzetan. Han eramaten zituzten orduan galtzerdi tolestuak oinetakoen mingainaren azpian, zango itxuraren handiagotzeko eta huntua bezala uzteko.
‎Arin idatzia da, badu indarra, eta ikusten da honetaz asko pentsatu duela egileak. Pasarte batzuk joriak dira, eta huts egiten dute komunikazio mailan, ez gure hizkuntza garatu gabea dagoelako, baizik eta Rubioren mintzaira ongi garatua edo trebatua ez delako, itxuraz. Baina bego hori hor, azken batean, berak esaten duen gisa, ekonomiaz ari da, ez hizkuntzaz, eta goazen orain mamira.
‎Euskara gizarte osoarentzat eskatu behar dugu, gizarteak duen, gizarteek duten, kultura altxorra baita. Euskaldunok mezu hau bidali behar diogu erdaldunez beterik dagoen gizarte honi, euskara haiek ere nolabait berea sentitu behar baitute, ez guk bezala, jakina, hizkuntza hiztunena delako, baina bai neurri batean. Alferrik gabiltza honetan haserretzen bagara.
‎Baina bikoizketaz elebidun, bi Unibertsitate elebakar paraleloz Leuven Louvain edo Abo Turku-ren bidetik; eta ez gure herrian legeztatu denaren bidetik nahas mahasean...
2003
‎PSOEk arazo larria du, Katalunian esaten dugu Espainia eta hormaren artean daudela, eta hori oso deserosoa da eurentzat. Santillana del Mar en egin duten txosten horretan Espainia naziotzat definitzen dute, eta hori euren arazoa da, ez gurea. Katalunian, PPk ezik, mundu guztiak onartzen du naturaltasun handiz Katalunia nazioa dela.
‎Ganera, inguruko kale giro haretan, erderea zan berbeta bakarra. Harritzekoa bada be, etxeko amama zaharrak berak, gure izekoaren amak, erdera txarto be txarto egin arren, ia besterik ez eban egin gura izaten, ez etxekoakaz ez gugaz. Erdereari dotoreagoa edo eritxon, antza.
‎Emozioak berez ez dira onak edo txarrak, non eta gure abileziarik ezagatik guretzat edo beste inorentzat kaltegarri gertatzen ez diren.
Ez Gure Etxe Globalaren Baratze Lokalean1
‎Not In My Back Yard, Ez Gure Etxeko Baratzean4 Horrela definitzen dituzte, batezere AEBetako eskolatik, beren bizimodua arriskuan ikustean sortzen diren mugimendu erreaktiboak, motibazio berekoien arabera mugitzen direnak (Casquete, 1998: 106).
‎Easan dirua da neurria, eta guztia da negozio, badakizue, eta, Azpil Easapean jarriko bagenu, Azpil izanen litzateke Easako negozio berria, eta, jakina, Easak izain baten antzera zurrupatuko liguke odola! Aurrerapena bai, baina ez gure borondatearen aurka eta gure nortasunaren truke! Egun berri baten sorrera nahi dugu:
‎Kartan zuek eta zuek diozu behin eta berriz, eta ez dakit zergatik. Eskutitzak nik idatzi dizkizut, ez dira taldean idatziak, beraz, niri idatzi behar zenidake, eta ez guri.
‎Gainera, guk ez bezala, bazekiela sentimenduak eta abertzaletasuna bihotzean eramaten, diskrezioz. Eta ez gu bezala, beti zalapartaka eta builaka, bihotzeko kontu ttikiak ere lau haizeetara zabalduz.
‎Ideologoek horrelako jendeak maite eta militante suhar deitzen dituzte. Aurkitu gaituzunez geroztik, erdi salbatua zarela aitor nezake, ezen guk greko zaharrok jende ideiaren bakuntasuna eta bere aniztasunaren osotasuna ororen gainetik jartzen dugu. Orain, erradazu ea zure kolektibo pairatua osatzen duten jendeak banaka libre diren ala ez?
‎Baiki. Eta ez gure bainuzalea bezala, bere zuhurgabezia propialean itoa. Burugabea!
‎Ez dagoala proporcioric pena ain izugarri, ta ofensa ain labur baten aldean? Baño atoz, impiedade, ta irreligioaren maisu oyei Jesu Cristori baiño credito gueiago eman nai diezun pecatari fedegavea; ote daqui Jaungoicoac, justo dan edo ez gure vicico pecatuac eternidade bateco penaquin castigatcea, proporcioric dagoan edo ez castiguaren ta ofenseen artean?
‎etorkizun burujabea kudeatzeko arazoak ekarriko dituena, hain zuzen ere. Proiektu nazional eta administratibo batera beste jende bat erakartzeko borondatea  badario paktu likidazionistari, baina ez du etorkizunik, ez guretzat, euskaldunontzat. Oiloa ostiralean eskaintzen digu likidazionismo horrek.
‎Zertarako bisitatzen dugun benetan Florentzia, edo zer den bilatzen duguna San Marco n, sentitzen dugun emozioa Ufizzi etan, Eskiloren drama baten irakurketan, arras beste zerbait da, mentalitatea zabaltzeko gimnasia bat baino. Hiri bakoitza, pentsamendu, arte obra bakoitza, paisaia bakoitza, lehen lehenengo, bera dena da eta bera denagatik hartzen dugu aintzat, huraxe gurtzeko edo, esango nuke, ez gure" probetxuren" baterako. Batzuetan metafora platonikoak lagungarri dira eta, esan genezake, Kristellerrekin, haietako bakoitzak ideia edo esentzia espezifiko eta bakar bat aurkezten duela gure begien aurrean, kontenplatua eta geure baitan asimilatua izatea merezi duena —eukaristia modu batean—, beste gabe.
‎Ez euskaldunon artean bederen. Ospe onartu batere ez gurean" euskararekingertatu den guztia" 51 orritan laburbiltzen ausartu zen politikari idazle folkloristak; osperik ez Nafarroako iberoerromanikoan idatzitako predikuen aztertzaileak; ospearenzantzurik ez, prefosta, Oxigenoa ren arnasketa eta metabolis moa, aurretik lehortuz hotzera egokitutako arto landareaniz eneko ikerketaren egile ezezagunarengan, erratzuarra izanagatik ezezaguna, e... Gainontzekoadituak menpekoak ziren gehienak, zerbitzu lanetan zeuden funtzionarioak edota kargudunak.
‎Hausnarketa honetatik sortzen da nire iritziz begi bistakoa den galdera: zer egiteko prest gaude gu, euskalgintza, gustatu ala ez gurea den arazoaren konponbidea ez dagoelako bakarrik gure esku? °
‎Bai, bertzelako gobernu bat erran dut, ez gobernu abertzale bat. Ezen, Nafarroan euskararen maldan behera berria geldiaraziko badugu, horretarako behar den eszenategi juridiko instituzionala ez dugu euskaltzaleok erabakiko, ez gure ordezkari edo diren alderdi abertzaleekere. Ez orain, ez geroan ere.
‎Ez dago emaitza horregatik deprimitzeko arrazoirik. Zientzia, azken batean, gure sorkaria da, ez gure subiranoa; ergo gure apeten esklaboa izan luke, eta ez gure gurarien tiranoa.
‎Ez dago emaitza horregatik deprimitzeko arrazoirik. Zientzia, azken batean, gure sorkaria da, ez gure subiranoa; ergo gure apeten esklaboa izan luke, eta ez gure gurarien tiranoa.
‎–Eroan, baina ez gureei erakutsi gero!, eurak aurrean direla ipintzea ezinbestekoa izan ezik.
‎Baina bai zera hiru egun. Bazter batzuetan hiru urte izan ziren. Ez gurean, baina bazter batzuetan bai. Eta luzeagoa izango zen, matxinatuek Hitlerren eta Mussoliniren laguntza izan ez balute.
2004
‎Euskararen ofizialtasun ezak gure hizkuntza eskubideak zazpi lurraldeetan zapalduak izatea dakar," berdintasun" mingotsez. Funtzionarioek derrigor gureak ez diren hizkuntzak soilik jakin beharra, eskolak berea eskubidez dena Euskal Herriko ume gazteen erdiari ukatzea beste hizkuntza batzuk derrigor ematen dien bitartean, berdin berdin, zanpa zanpa.
‎Ziur nago ez dagoela zer eginik ez badugu lasaitasuna bermatzen. Gure eleaniztasunaren markoa oso estua da eta mugak irekitzen ahalegindu ezik gureak egin du, laster batean. Ez da bakarrik soziolinguistikaren aplikazio hutsa, ez; askoz terapia sakonagoa behar dugu, eta horretan gizartekide guztion saiakera konprometitua ezinbestekoa da.
‎Informazioa ezinbestekoa da bizitzaren edozein alorretan. Eta zer esanik ez gurea bezalako gizarte batean. Osasunaren mundua ere ez da joera orokor horretatik aparte bizi.
‎Hori guztia hor dago eta saihestezina da. Kontua baliabideak gure zerbitzura jartzea da eta ez gu haien zerbitzura. Bestela, gizarte mota honetan gero eta bakanduagoak biziko gara eta elkarbizitza are zailagoa bihurtuko zaigu.
‎Guk nahi ez duguna da beste bat etorri kanpotik eta guri barre egitea, eta gu beldurrak egotea besteeri barre egiteko. Dudarik ez guk gure umorea daukagula, eta ez nolanahikoa gainera, oso fina! Gure arazoa da, euskaldunoi negargura daukagunean, edo barregurea berdin, antzeman egiten zaigula aurpegian.
‎" Xebe, gure ondotik joan zara baina ez gure bihotzetik".
‎Garai hartan notarioak lehenbiziko urteetan urri ibiltzen ziren diruz, eta ni herri txikietan errejistradore zen baten semea naiz. Darocan esate baterako ur korronterik ez genuen, ez guk eta ez herriko inork, eta haurrek etxe batetik bestera komuneko tuboan barrena hitz egiten genuen. Haurtzaroak horretan marka uzten du.
‎, den bezala onartzea alegia, ez guk adierazitako bideetatik dabilen eta gure itxaropenak betetzen dituen arabera.
‎290 Gai honetan funtsik gabeko aitorpenak eginez segitzen du Joseba Zulaikak: . Gaur egun irekiagoak gaude eta estatuak ez du halako kontrolik gure irakaskuntzan, ez lortzen dugun informazioan, ez gure identitate politikoan?. Ukazioa eta izana, Berria, 2003/8/17.
‎Jatorrizko eremuetan edo arrisku handieneko eremuetan, elikagaien bidea transmisioan eragina izan dezakeen eremutzat hartzen da. Ez Europan ez gure herrialdean ez dira kutsadurarekin zerikusia duten animaliak kontsumitzen. Kasuren bat agertuz gero, kutsatzeko biderik probableena jatorrizko eremuetatik etorritako pertsona infektatuak ukitzea izango litzateke, edo eskualde horietan bertan infektatzen diren turista edo bidaiarien gaixotasuna eskuratzea.
‎Ordutik etxeko ohiturak zirenak ez dira berdinak, eta ez dira sekula izango. Nabarmen da zure presentziaren itzala galdu nahi eza gure artean. Baina data jakin batzuk gogor samarrak gertatzen zaizkigu zu ez zaudenetik; lehen pozgarrienak ziren egun haiek,
‎Esan bezala, gure helburua da gaztetxoek eurek egitea proposamenak, eta ez guk esatea zer egin behar duten. Gauzak horrela, datorren hilabeterako plangintza bat egiten dugu gaztetxoekin batera.
‎Hori dela eta, Algortako auzokide guztiok goiz, arratsalde eta gauez (gauez ez guk nahi beste) gozatzeko antolatu ditugun ekitaldiak aurkeztuko dizkizuegu.
‎Zergatik ez gurean. Edozein herritan, hitz batez, gauza bat da folklorea, eta beste gauza bat hizkuntza:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ez 1.127 (7,42)
Lehen forma
ez 892 (5,87)
Ez 138 (0,91)
ezen 40 (0,26)
ezik 23 (0,15)
ezak 19 (0,13)
Ezen 5 (0,03)
eza 4 (0,03)
ezean 4 (0,03)
EZ 1 (0,01)
ezagatik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ez gu bakarrik 53 (0,35)
ez gu ez 32 (0,21)
ez gu nahi 22 (0,14)
ez gu herri 21 (0,14)
ez gu bezala 14 (0,09)
ez gu tentaldi 14 (0,09)
ez gu etxe 13 (0,09)
ez gu uste 13 (0,09)
ez gu aita 11 (0,07)
ez gu ere 11 (0,07)
ez gu bezalako 10 (0,07)
ez gu egin 10 (0,07)
ez gu geu 9 (0,06)
ez gu baino 8 (0,05)
ez gu esan 8 (0,05)
ez gu gizarte 8 (0,05)
ez gu ama 7 (0,05)
ez gu guraso 7 (0,05)
ez gu harreman 7 (0,05)
ez gu izen 7 (0,05)
ez gu buru 6 (0,04)
ez gu hizkuntza 6 (0,04)
ez gu asmatu 5 (0,03)
ez gu behintzat 5 (0,03)
ez gu borondate 5 (0,03)
ez gu egon 5 (0,03)
ez gu eskualde 5 (0,03)
ez gu garai 5 (0,03)
ez gu lagun 5 (0,03)
ez gu lan 5 (0,03)
ez gu seme 5 (0,03)
ez gu bat 4 (0,03)
ez gu behar 4 (0,03)
ez gu bezain 4 (0,03)
ez gu bihotz 4 (0,03)
ez gu bizi 4 (0,03)
ez gu bizitza 4 (0,03)
ez gu erabaki 4 (0,03)
ez gu ezta 4 (0,03)
ez gu gorputz 4 (0,03)
ez gu haur 4 (0,03)
ez gu helburu 4 (0,03)
ez gu adin 3 (0,02)
ez gu begi 3 (0,02)
ez gu denbora 3 (0,02)
ez gu eskubide 3 (0,02)
ez gu fede 3 (0,02)
ez gu gizon 3 (0,02)
ez gu gogo 3 (0,02)
ez gu hitz 3 (0,02)
ez gu hurbildu 3 (0,02)
ez gu hutsune 3 (0,02)
ez gu komunitate 3 (0,02)
ez gu mendi 3 (0,02)
ez gu moduko 3 (0,02)
ez gu mundu 3 (0,02)
ez gu osasun 3 (0,02)
ez gu ahaztu 2 (0,01)
ez gu aitona 2 (0,01)
ez gu amets 2 (0,01)
ez gu azal 2 (0,01)
ez gu aztertu 2 (0,01)
ez gu baina 2 (0,01)
ez gu bide 2 (0,01)
ez gu borrokalari 2 (0,01)
ez gu egun 2 (0,01)
ez gu ekintza 2 (0,01)
ez gu emazte 2 (0,01)
ez gu era 2 (0,01)
ez gu eragin 2 (0,01)
ez gu eskatu 2 (0,01)
ez gu estatu 2 (0,01)
ez gu euskal 2 (0,01)
ez gu ezagutu 2 (0,01)
ez gu ezin 2 (0,01)
ez gu familia 2 (0,01)
ez gu familiako 2 (0,01)
ez gu haiek 2 (0,01)
ez gu hala 2 (0,01)
ez gu hautu 2 (0,01)
ez gu hemen 2 (0,01)
ez gu Herria 2 (0,01)
ez gu historia 2 (0,01)
ez gu ikuspuntu 2 (0,01)
ez gu inguru 2 (0,01)
ez gu inor 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia