Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.826

2000
‎Kontratuez hitz egiterakoan, kontratu guztiei aplikagarri zaizkien zuzenbide naturalaren oinarriak garatu ditugu lehendabizi.
‎Besteak beste, Kode Zibilean ditugu garai honetako lege euskarri nagusiak eta oinarri gorenak, segurtasun juridiko delakoaren adierazmolderik bikainenak. Hitz batez esateko, antolamendu juridikoaren bizkarrezurrik osoenak.
‎Ezkontzak inoizkorik askeenean direnean; berdintasun politikoak baldintzen desberdintasun muturrekoena desagerrarazi duenean, hau da, ezkontideek izadiaren goi arnas gozoei men egin eta harrokeriazko aurreiritzien aurka borrokatu behar ez duten une horretan bertan. Gizarte deusezkeria horiek, hain zuzen ere, sortzen zituzten, ezkon hitzetan eta ezkontzetan, deserosotasuna, premia larriak eta zergatik ez esan, patuaren ezinbestekotasuna ere.
‎Goiburutzat jarri dugu, beraz, egoera zibil autuetan, honako hau: lekukoen bitarteko froga ez da onargarri, horri pisu gehiagoko frogak eusten ez dion bitartean; hau da, etxeko agiriak, hildako ez susmagarrienak, aldi egokian igorri eta jasotako gutunak; hitz batez esateko, egitate multzoa, hortik antzematen bada egia zein den argitzeko erabilgarri izan daitekeen behar beste aztarna.
‎Halperinen hitzetan igarri duguna bete betean asmatzen du Portalisek. Iraultzaren aldi nahasiak gorabehera, Portalisek behin eta berriro azpimarratzen du legegileak bere eginkizunean zuzen aritzeko behar duen oreka.
‎Ezkontzak berak zedarriztatzen du seme alaba horien egoera zibila. Portalisen hitzak dira hauek:
‎Bi hitzetan esanda, ezabatze prozesu baten pauso laburrak. Urte gutxiren buruan, euskal zuzenbide zibila noraezean jarria, lur azpiko kobazuloetan ehortzia.
‎Eztabaidagarri den horretan irakurleak du hitza . Azketsi, arren, gainerako errakuntza eta akatsak.
‎Magistratu deduzko batzuek asmatu dute, behin baino gehiagotan, erabereko legeria ezartzeko proiektua. Idazle aipatu baten hitzetan , eraberekotasuna bikaintasun mota da, izpiritu handiek noizbehinka antzeman eta txikiak, hutsik egin gabe, jipoitu egiten dituena.
‎Jendeen arteko zuzenbide naturalaz eta Jendeen arteko zuzenbide positiboaz hitz egiten bada, xedea, beti beti, hauxe da: herriek eurek moldatu ez eta nazioek —den norbanakorik txikienak bezalaxe— aginduzko dituzten justiziaren oinarri betierekoak itun, tratatu eta ohituretatik bereiztu, azken horiek herrien emaitzak baitira.
‎...then ikusmolde entziklopedistak, hortaz, entziklopediaren ideia nahi zuen finkatu zientziaren esparruan, horrela ikus zedin zientzien arteko elkarlana eta orkestrazioa noraino ailega zitekeen, proiektu hura zientziarekiko ikusmolde hertsietatik bereizteko, hizkuntza zientifikoaren konplexutasunaren inguruan arreta gehiago jarriko zuten terminoak proposatzeko eta zientzia gehiegi idealizatzen zuten hitzak eta kontzeptuak —metodoa, sistema— arbuiatzeko. Labur beharrez, Neurathek enpirismoa zientziaren baitan nahi zuen, baina baita zientzia bera aztertzeko ere132.
‎2) Bestaldetik, hizkuntzari eta bere esanahiari begiratzen dien behatzaile kritiko eta fina munduaren ikusmolde zientifikoaren partaidea da ia definizioz. Fina eta kritikoa bada, nola ez, enuntziatu eta hitzen esanahia eta ezagutzazko edukia identifika ditzake, emozio osagaiak beste horietatik bereiziz eta diskurtso batekin zer nolako animo egoerak sortu nahi diren ikuskatuz. Hortaz, behatzaile fina eta kritikoa ez zen erraz eroriko diskurtso hutsal batean, are gutxiago nazien hitz handinahi, absurdu eta faltsuetan, behatzaile horren jarrera kutsadura semantikoaren aurkako hesia bailitzateke, gezurraren errefusapenaren bermea, azken buruan.
‎Fina eta kritikoa bada, nola ez, enuntziatu eta hitzen esanahia eta ezagutzazko edukia identifika ditzake, emozio osagaiak beste horietatik bereiziz eta diskurtso batekin zer nolako animo egoerak sortu nahi diren ikuskatuz. Hortaz, behatzaile fina eta kritikoa ez zen erraz eroriko diskurtso hutsal batean, are gutxiago nazien hitz handinahi, absurdu eta faltsuetan, behatzaile horren jarrera kutsadura semantikoaren aurkako hesia bailitzateke, gezurraren errefusapenaren bermea, azken buruan.
‎Sasiproposizio bat baieztatzea edo ukatzea zentzugabekeria hutsa litzateke. Carnapek esan bezala, strictu sensu hitz segida batek ez du zentzurik hizkuntza zehatz baten barruan proposizio bat ez duenean osatzen. Eman dezake itxuraz hitz segida hau proposizio bat dela; kasu honetan sasiproposizioa deituko diogu.57
‎Carnapek esan bezala, strictu sensu hitz segida batek ez du zentzurik hizkuntza zehatz baten barruan proposizio bat ez duenean osatzen. Eman dezake itxuraz hitz segida hau proposizio bat dela; kasu honetan sasiproposizioa deituko diogu.57
‎Eta antzeko zerbait gerta daiteke esanahia duten gutxieneko zatiekin, hau da, kontzeptuekin: hitz batek esanahi bat duenean, eskuarki kontzeptu bat designatzen duela esaten da; esanahitasun hau soilik itxurazkoa bada eta, berez, ez badauka, sasikontzeptuez ari gara.58
‎Asko jota, sentimendu edo bizi jarrera bat adieraziko lukete, baina beti sinesmen justifikagaitzen gainean. Hau hobe ulertzeko, har dezagun Carnapen ‘babiga’ hitzaren adibidea:
‎Demagun, adibide gisa, baten batek ‘babiga’ hitz berria asmatzen duela, objektu batzuk ‘babigak’ direla eta beste batzuk ez direla mantenduz. Hitz honen esanahia ulertzeko bere aplikapen irizpideez galdetuko genioke:
‎Demagun, adibide gisa, baten batek ‘babiga’ hitz berria asmatzen duela, objektu batzuk ‘babigak’ direla eta beste batzuk ez direla mantenduz. Hitz honen esanahia ulertzeko bere aplikapen irizpideez galdetuko genioke: nola erabakitzen dugu kasu zehatz batean zerbait babiga den ala ez?
‎Kasu honetan elearen erabileraren zilegitasuna ukatu dugu. Hitza erabiltzen duen pertsona babigak diren gauza batzuk eta ez diren beste batzuk daudelakoan badabil behin eta berriro, giza adimen xume eta finituak babiga dena betiko sekretua izango dela kontuan izatea besterik ez du, bitartean hitz jario hutsal lez izenda dezakegun arren.59
‎Kasu honetan elearen erabileraren zilegitasuna ukatu dugu. Hitza erabiltzen duen pertsona babigak diren gauza batzuk eta ez diren beste batzuk daudelakoan badabil behin eta berriro, giza adimen xume eta finituak babiga dena betiko sekretua izango dela kontuan izatea besterik ez du, bitartean hitz jario hutsal lez izenda dezakegun arren.59
‎‘Zer nahi duzue esan horrekin? ’ Esan beharrik ez dago ikuspegi honetatik heideggertarrak ezin duela ez bere terminoen erreferenteak seinalatu ezta bere adierazpenak egiazta edo errefusa ditzakeen modua zehaztu ere. Reichenbachen hitzetan :
‎Filosofia ezagutzaren benetako adar moduan onartuz gero, metafisikatik bereizteko modu batean definitu behar dela onartzen dutenen artean, dotorea da metafisikoez poeta baztertuen mota bat bailiran mintzatzea. Bere adierazpenek hitzez hitzeko inolako esanahirik ez dutenez, ez daude inongo egiatasun edo faltsutasun irizpideren baten menpe, baina, haatik, balio dezakete emozioa esnatzeko edo adierazteko(...). Eta balio gogoangarria izan dezaketela iradokitzen da, inspirazio moralaren bideak bezala, edo baita artelanak bezala ere.
‎Carnapen hitzetan , ‘fisiko’ izena Neurathen ‘fisikalismoaren’ baliokidea da. Azken honen aldeko preferentzia Neurathen zio honetaz baliatzen zen:
‎Eta, ondorioz, ez zientifikotzat jotzen ziren introspekzioaren terminoak —’borondatea’, ‘sentimena’, ‘ideia’, ‘intentzioa’, ‘joera’ edo ‘disposizioa’, etab.— erabiltzen zituen azalpen edota deskribapen guztiak. Jendeak maiz maneiatzen dituen hitz arruntak, esanahi zehatzik ez dutenez, errefusatu egin behar ziren zientzian. Filosofiarekin gertatu legez, psikologiak munduko ikusmolde zientifiko berri hau baino haratago igaro nahi bazuen, bere izatea konduktismorantz hurbildu beharra zeukan.
‎Horren aurrean, enpirista logikoek, beren printzipioak asetuko zituen eta beraiekin koherente izango zen ‘balio judizioen’ deskribapena eskaintzera behartuta ikusi zuten beren burua. Asmoa ez zen erakustea balio adierazpenak, esanahia baldin badute, orduan adierazpen ‘zientifiko’ arruntak direnik; ezta ere, zientifikoak ez diren neurrian, ez direla, hitzez hitzeko zentzuan, esanahidunak; baizik eta, soilki, ez egiazkoak ez faltsuak izan ezin diren sentimen adierazpenak direla.
‎Hans Hahnen hitzetan , eta Ayerrekin bat etorriz," existitzen diren iturriak behin eta berriro, eta sakonago, aztertzen direnez gero, iturri berriak aurkitzen direnez gero, eta jazoera historikoen —hau da, pauta batzuk jarraitzen dituzten jazoeren— ibilbidearen legezkotasunaren ezagutza hobea lortzen denez gero, historialariek hipotesiak baiestear dituztela" 72 aurresan zezaketen. Iraganari buruz esan dezakeguna, argi dago, egun ditugun arrasto eta ondorioen menpe egongo da73:
‎Isiltasunaren ondoren izandako erantzun urriak irmoak izan ziren. Hauen arabera, Zirkuluaren ikusmoldeak berak ere, zirudienez, ez zuen esanahirik, eta teoria metafisiko huts bilakatu zen, egiaztagarritasunaren diskurtsoa —bertsio desberdinak barne— hitzez hitz aztertuz gero. Hortaz, zirkulukideek printzipioa utzi behar izan zuten.
‎Isiltasunaren ondoren izandako erantzun urriak irmoak izan ziren. Hauen arabera, Zirkuluaren ikusmoldeak berak ere, zirudienez, ez zuen esanahirik, eta teoria metafisiko huts bilakatu zen, egiaztagarritasunaren diskurtsoa —bertsio desberdinak barne— hitzez hitz aztertuz gero. Hortaz, zirkulukideek printzipioa utzi behar izan zuten.
‎Haatik, vienarren ikusmolde filosofikoak —beraiek askotan filosofia hitzaz arnegatu arren— xede nagusitzat zientziaren analisia zuenez, galdera nabarmena sortzen zaigu: nola molda zitzakeen Zirkuluak zientzia errealak sortzen zituen arazo filosofikoki egoki eta aipagarriak?
‎Bada, enpirista logikoen arabera, legeak ez ziren ez egiazkoak ezta faltsuak ere, ez baitziren betiko baliozkoak89 Ez lirateke enuntziatu unibertsalki kuantifikatu gisa ulertu behar —’A ororentzat... ’ batekin hasten direnak—, enuntziatu singularrak formulatzeko eta modu batean edo bestean jarduteko erregela edota arau gisa baizik. Feiglen hitzetan , indukzioaren printzipioa" prozedura bat da, maxima arauemaile bat, erregela operazionala" 90 Enuntziatu partikularrak —hauek dira berezko asertzioak— enuntziatu unibertsaletatik eratortzen dira, eta hauek bere zatiak bete eta gero soilik bilakatzen dira esanahidun eta baliozko. Horrela, adibidez, ‘Gizaki oro hilkorra da’, kasuz kasu partikularrak esleitzen zaizkionean esanahia hartzen duen eskema bat da, eta, berebat, partikularizazio hori aztertu eta egiazkoa ala faltsua den ikusten denean:
‎1963ko" Intellectual Autobiography" [Autobiografia intelektuala] idazkian adierazi zuen legez, fenomenalismoa, materialismoa eta enparauak, zio pragmatikoek bultzaturiko hizkuntza hautaketak errepresentatzen dituzten hitz egiteko moduak besterik ez dira. Prefosta, bada, Aufbau aren jitea eta xedeak sistema fenomenalista bat baino pluralagoak ziren, eta hori izan behar da kontuan batik bat.
‎Carnapek ‘tolerantzia’ hitza edo, zehatzago, tolerantziaren printzipioa adierazpena, lehenengo aldiz, 1934ko Logische Syntax ean agertu zuen120: " gauza ez da debekuak batuz joatea, konbentzioetara ailegatzea baino", zioen.
‎Horkheimerrentzat munduaren ikusmolde zientifikoa, hau da, Vienako Zirkuluak aldezten zuen filosofia zientifikoa, muga arriskutsuegia zen pentsamenduarentzat eta, areago, gizarte industrialaren menpe egoteko bide erosoegia ere bai (122 orr.). Tesi zientifizista horien ustezko funtzio terapeutikoak —toxina metafisikoetatik askatzeko, pentsamenduari zentzugabekeriak garbitzeko— ez zuen balio, gainera, frankfurtarraren hitzetan , eromen politikoari aurre egiteko, are gutxiago superstizioa gainditzeko. Soilik neurriz gaineko sinesmen mistiko eta psikotikoen kasuetan eransteko balio zezaketen, baina gutxi gehiagorako (101 orr.).
‎Egungo zientzia eta teknologiaren analisi filosofikoak urruntasun honetan sakontzen ari dira, hori defendatuz, eta Vienako Zirkuluak lagatako joera analitikoa atzean utziz. Dena den, azken urteetako ondorio hauek eta beste batzuk sekula ez dira heldu Horkheimerren hitzek izandako suhartasunera.
‎Beraz, jarduera psikologista honen arabera, ideiak ziren munduaren eta ezagutzaren azken maila, den dena azaltzen zuten, bai kanpoko gauzak bai barrukoak, ideia bakunak ideia konplexuen azalpenetan agertzen baitziren. Ezagutzaren multzoak ideia bakunetan zeukan abiapuntua edo, enpiristek onartutako nominalismoak baieztatzen zuenez, ideia unibertsalak hitz bati esker baturiko ideia partikularren multzoak dira.
‎Bere sortzaile garrantzitsuena, Auguste Comte, izan zen pentsamendu korronte honen lan adierazgarriena idatzi zuena, Cours de philosophie positive [Filosofia positiboaren kurtsoa](). Idazki honetan aurki dezakegu ‘positibo’ hitzaz esan nahi denaren lehendabiziko ahalegina: Comterentzat ‘positibok’, lehenengo eta behin, erreala dena designatzen du, kimerikoa ala ilusiozkoa denaren aurrean.
‎Ildo honi egokituz gero, giza adimenarentzat eskuragarria diren gauzez arduratuko da ikerketa, misterio zeharkaezinak baztertuz. Beste esanahi bat ere badauka ‘positibo’ hitzak , ‘baliagarriarena’ hain zuzen ere, bere zentzu praktikoan. Espekulazio filosofikoek helburu garbi bat izan behar dute:
‎Berau garatzeko, haatik, erreforma teorikoa da lehendabizi jorratu behar dena, honen gainean jarriko baita bestea. Hitz gako berria ordena izango zen, eta ez iraultza, aldez aurretik bezala; baina De Maistre edo De Bonaldekin gertatu ez bezala, aurrerakuntzan bakarrik aurki zitekeen ordena bat, batez ere Condorceten ideia ilustratuetan.
‎kontzeptu behaezinekiko mesfidantza errepresentatzen zuen —’espazio absolutu’, ‘aldiberekotasun absolutu’ eta beste hainbat nozio metafisiko—, eta programa ezin hobea zen zientzian ‘gertakari enuntziatuen’ eta ‘konbentzio’ edo ‘hautazko definizioen’ artean bereizteko. Haatik, erlatibitatearen teoriak ez zien azken hitzik eman Zirkuluko tesiei, batez ere eragina elkarrenganakoa izan zelako eta batak bestearen beharra zuelako. Erlazio honetaz adituek diotenez," ez dago itxaropen posiblerik ez erlatibitatearen teoriaren garapena ezta XX. mendeko positibismoa ere ulertzeko, beren arteko eraginaren deskribapen zehatza emanez ez bada" 15 Horregatik da garrantzitsua Zirkuluko ideiak bere garaiko zientziarekin nola lotzen ziren ikustea.
Hitz baten esanahia finkatzeko modu bat definizioaren bitartekoa da, hots, esanahi ezaguna duten beste hitz batzuk erabiliz. Baina beste hitz hauek prozedura berbera jaso lukete, azkenean hitz definigaitzekin topo egin arte, hau da, bakarrik ostentsioaren bidez finka daitezkeen kontzeptu primitiboekin.
‎Hitz baten esanahia finkatzeko modu bat definizioaren bitartekoa da, hots, esanahi ezaguna duten beste hitz batzuk erabiliz. Baina beste hitz hauek prozedura berbera jaso lukete, azkenean hitz definigaitzekin topo egin arte, hau da, bakarrik ostentsioaren bidez finka daitezkeen kontzeptu primitiboekin.
‎Hitz baten esanahia finkatzeko modu bat definizioaren bitartekoa da, hots, esanahi ezaguna duten beste hitz batzuk erabiliz. Baina beste hitz hauek prozedura berbera jaso lukete, azkenean hitz definigaitzekin topo egin arte, hau da, bakarrik ostentsioaren bidez finka daitezkeen kontzeptu primitiboekin. Hauek, azken finean, ezin dira definitu, baizik eta soilik erakutsi:
‎Hitz baten esanahia finkatzeko modu bat definizioaren bitartekoa da, hots, esanahi ezaguna duten beste hitz batzuk erabiliz. Baina beste hitz hauek prozedura berbera jaso lukete, azkenean hitz definigaitzekin topo egin arte, hau da, bakarrik ostentsioaren bidez finka daitezkeen kontzeptu primitiboekin. Hauek, azken finean, ezin dira definitu, baizik eta soilik erakutsi:
‎‘Zirkulu’ hitzak izan dezakeen esanahiaren aurrean, Vienako Zirkulua ez zen talde bat zorrozki itxia. Aitzitik, maila profesional desberdinentzat irekia zegoen talde informala zen; baita ere espezialitateentzat, nazionalitateentzat, joera politiko eta erlijio jatorri desberdinentzat.
‎Partaide guztiak batzen zituen lokarria, ‘munduaren ikusmolde zientifikoa’ adierazpena lantzeko balio zuten ikuspegi teoriko, interes zehatz eta ideal batzuek osatzen zuten. Adierazpen hark, bere hitzek erakutsi bezala, zientziaren ingurukoa ez ezik, ezagutza orokorraren arazoen aurrean izan behar dugun jarrerari eta munduko edozein egoeratan har ditzakegun sinesmenei buruzko hausnarketa ere islatzen zuen.
‎Vienako Zirkuluaren filosofiak filosofia osoaren biraketa erabakigarria markatzen du —hauxe da zirkuluaren buruak, Moritz Schlickek, defendatzen zuen tesia, orduantxe sorturiko Erkenntnis [Ezagutza] aldizkariaren lehendabiziko bolumenaren hitzaurrean filosofia" berriaren" asmoak honako hitz hauekin aurkeztu zituenean—:
‎Zentzu erlatiboa edo azalezkoa, alde batetik, eta zentzu erabatekoa edo etikoa, bestetik, deituko ditut. Adibidez, hau aulki ona dela esaten dudanean, horrek esan nahi du aurretik erabakitako helburu baterako balio duela, eta hemen ona hitzak esanahia dauka soilik helburu hau aurretik zehaztuta geratu den neurrian. Egiaz, zentzu erlatiboan, ona hitzak aurretik erabakitako maila bat eskuratzea esan nahi du soilik.
‎Adibidez, hau aulki ona dela esaten dudanean, horrek esan nahi du aurretik erabakitako helburu baterako balio duela, eta hemen ona hitzak esanahia dauka soilik helburu hau aurretik zehaztuta geratu den neurrian. Egiaz, zentzu erlatiboan, ona hitzak aurretik erabakitako maila bat eskuratzea esan nahi du soilik. Horrela, gizon hau pianojole ona dela esaten dugunean, esan nahi dugu trebezia maila jakin batez zailtasun maila jakin bateko piezak jo ditzakeela.
‎Zentzu erabatekoan, sublimea, garrantzitsua edo azalezkoa den proposiziorik ez dago. Agian zuetako bat ados dago honekin eta Hamleten hitzak gogoratuko ditu: " Ez da ezer onik edo txarrik, baizik eta pentsatzeak egiten du hala".
‎gizon batek benetako etika liburua izango litzatekeen etika liburu bat idatzi balu, liburu honek eztanda batean munduko gainerako liburu guztiak suntsituko lituzke. Gure hitzak , zientziaren baitan bezala erabilita, esanahia eta zentzua, esanahi eta zentzu naturalak, eraman eta edukitzeko ontziak baino ez dira. Zerbait izatekotan, etika naturaz gaindikoa da.
‎Zerbait izatekotan, etika naturaz gaindikoa da. Te kikara batean galoi bat bota arren, te kikara batek hartzen duen ur neurria baino ez du hartuko te kikarak, eta era berean gure hitzek gertakariak baino ez dituzte adierazten. Esan dut gertakari eta proposizioei dagokienez balio erlatiboa baino ez dagoela, on eta txar erlatiboak bezalakoak, eta beste horrenbeste.
‎Egoera berean nago balio erabateko edo etikoaren bidez esan nahi ditudan gauzetan nire gogoa finkatu nahi dudanean. Nire kasuan gertatzen zait beti esperientzia berezi baten ideia agertzen zaidala eta, beraz, zentzu batean, nire esperientzia par excellence dela; horrexegatik orain zuen aurrean hitz egiterakoan, esperientzia hau erabiliko dut lehenengo adibide nagusitzat hartuz. (Lehen esan bezala, auzi hau erabat pertsonala da eta beste batzuek beste adibide adierazgarriago batzuk aurkituko dituzte.) Esperientzia hau deskribatuko dut zuei, posible izanez gero, esperientzia bera edo antzekoak gogorarazteko, gure ikerketarako oinarri komuna edukitzeko moduan.
‎Utz iezadazue hau azaltzen. Zentzu erabat argia dauka zerbait agitzeak harritzen nauela esateak; guztiok ulertzen dugu zer esan nahi duen inoiz ikusitakoa baino handiagoa den txakur baten tamainak harritzen nauela, edo, hitzaren zentzu arruntean, ezohizkoa den beste gauzaren batek harritzen nauela. Kasu horietako bakoitzean, kasua ez izatea pentsa nezakeen zerbait kasua izateaz harrituta geratzen naiz.
‎Funtsean salbu egoteak esan nahi du fisikoki ezinezkoa dela niri gauza batzuk gertatzea eta, beraz, ez du zentzurik edozein gauza gertatuta ere salbu nagoela esateak. " Salbu" hitzaren beste erabilpen txarra dugu, beste adibidea" existentzia" edo" hunkitzea" hitzaren erabilpen txarra den bezala. Orain zuen buruan sartu nahi dut adierazpen etiko eta erlijiozko guztietan gure hizkuntzaren erabilpen txar berezia dagoela.
‎Funtsean salbu egoteak esan nahi du fisikoki ezinezkoa dela niri gauza batzuk gertatzea eta, beraz, ez du zentzurik edozein gauza gertatuta ere salbu nagoela esateak. " Salbu" hitzaren beste erabilpen txarra dugu, beste adibidea" existentzia" edo" hunkitzea" hitzaren erabilpen txarra den bezala. Orain zuen buruan sartu nahi dut adierazpen etiko eta erlijiozko guztietan gure hizkuntzaren erabilpen txar berezia dagoela.
‎Adierazpen hauek guztiak, hasiera batean, badirudi konparazioak besterik ez direla. Horrela, badirudi zuzena hitza zentzu etikoan erabiltzean, nahiz eta esan nahi duguna azaleko zentzuan zuzena ez izan, zerbait antzekoa dela, eta esaten dugunean" Hau pertsona ona da", nahiz eta ona hitzak ez duen esan nahi" Hau futbolari ona da" esaldiak esaten duena, antzekotasunik badela ematen du. Halaber, esaten dugunean" Gizon honen bizitza baliotsua zen", ez dugu egiten harribitxi baliotsuez mintza gintezkeen modu berean, baina badirudi analogia motaren bat badagoela.
‎Adierazpen hauek guztiak, hasiera batean, badirudi konparazioak besterik ez direla. Horrela, badirudi zuzena hitza zentzu etikoan erabiltzean, nahiz eta esan nahi duguna azaleko zentzuan zuzena ez izan, zerbait antzekoa dela, eta esaten dugunean" Hau pertsona ona da", nahiz eta ona hitzak ez duen esan nahi" Hau futbolari ona da" esaldiak esaten duena, antzekotasunik badela ematen du. Halaber, esaten dugunean" Gizon honen bizitza baliotsua zen", ez dugu egiten harribitxi baliotsuez mintza gintezkeen modu berean, baina badirudi analogia motaren bat badagoela.
‎Halaber, esaten dugunean" Gizon honen bizitza baliotsua zen", ez dugu egiten harribitxi baliotsuez mintza gintezkeen modu berean, baina badirudi analogia motaren bat badagoela. Hitz erlijiozkoak ere erabiltzen dira modu honetan berean, antza, konparazio edo alegoria gisa. Bada, Jainkoaz mintzatzen garenean eta Jainkoak dena ikusten duela esatean, eta bere aurrean belauniko jarri eta otoitz egitean, badirudi gure hitz eta ekintza guztiak alegoria handi eta landu baten zatiak direla, eta alegoria honen bidez irudikatzen dugu Jainkoa botere handiko gizakia dela eta bere grazia lortzen saiatzen garela, eta abar.
‎Hitz erlijiozkoak ere erabiltzen dira modu honetan berean, antza, konparazio edo alegoria gisa. Bada, Jainkoaz mintzatzen garenean eta Jainkoak dena ikusten duela esatean, eta bere aurrean belauniko jarri eta otoitz egitean, badirudi gure hitz eta ekintza guztiak alegoria handi eta landu baten zatiak direla, eta alegoria honen bidez irudikatzen dugu Jainkoa botere handiko gizakia dela eta bere grazia lortzen saiatzen garela, eta abar. Baina arestian aipatu ditudan esperientziak ere deskribatzen ditu alegoria honek.
‎Eztabaida hau hauxe esanez ireki zuen: " Beti esan nahi izan dut zerbait adierazpen etikoen gramatikari buruz edo, adibidez, ‘Jainko’ hitzari buruz ". Baina, izan ere, oso gutxi mintzatu zen" Jainko" bezalako hitzei buruz, eta oso gutxi ere adierazpen etikoei buruz.
‎" Beti esan nahi izan dut zerbait adierazpen etikoen gramatikari buruz edo, adibidez, ‘Jainko’ hitzari buruz". Baina, izan ere, oso gutxi mintzatu zen" Jainko" bezalako hitzei buruz , eta oso gutxi ere adierazpen etikoei buruz. Etikaz mintzatu beharrean, Estetikaz mintzatu zen xeheka, hurrengoa esan arren:
‎" Jainkoari" dagokionez, bere tesi nagusia hauxe zen, dirudienez: hitz hori gramatikaren aldetik zentzu desberdin askotan erabiltzen dela. Esan zuen, kasu, Jainkoari buruzko eztabaida asko hauxe esanez konpon daitezkeela:
‎Esan zuen, kasu, Jainkoari buruzko eztabaida asko hauxe esanez konpon daitezkeela: " Ez naiz erabiltzen ari hitza halako modutan ezen esan baitezakezu...", eta esanez ere erlijio askok" esaten dutela beste batzuek zentzugabekeriatzat hartzen dituzten gauzek zentzua dutela, eta ez dutela besterik gabe ukatzen beste erlijio batek baieztatutako esaldiren bat"; eta hau argitu zuen esanez jendeak" jainkoa" gizaki baten antzeko zerbaiti erreferentzia eginez erabiltzen baldin badu, orduan&q... " Gramatikaren aldetik" zentzu desberdinak adierazpenaren bitartez esan nahi zuena azaltzeko, esan zuen bilatzen genituela ez" konparagarriak" diren hitzak, adibidez," solido" eta" gaseoso" konparagarriak diren legez, baizik eta desberdinak direnak, adibidez," aulkia" eta" aulkian esertzeko baimena" desberdintzen diren legez, edo" trenbidea" eta" trenbide istripua".
‎" Ez naiz erabiltzen ari hitza halako modutan ezen esan baitezakezu...", eta esanez ere erlijio askok" esaten dutela beste batzuek zentzugabekeriatzat hartzen dituzten gauzek zentzua dutela, eta ez dutela besterik gabe ukatzen beste erlijio batek baieztatutako esaldiren bat"; eta hau argitu zuen esanez jendeak" jainkoa" gizaki baten antzeko zerbaiti erreferentzia eginez erabiltzen baldin badu, orduan" Jainkoak lau beso dauzka" eta" Jainkoak bi beso dauzka" esaldiok zentzua dutela, baina beste batzuek" Jainkoa" halako modutan erabiltzen dutela ezen" Jainkoak besoak ditu" baita zentzugabekeria —" Jainkoak ezin du besorik izan" esango lukete— Era beretsuan," arima" adierazpenari dagokionez, esan zuen batzuetan jendeak halako modutan erabiltzen duela ezen" arima gizaki gaseoso bat da" adierazpenak zentzua baitu, eta batzuetan halako modutan ezen ez baitu zentzurik. " Gramatikaren aldetik" zentzu desberdinak adierazpenaren bitartez esan nahi zuena azaltzeko, esan zuen bilatzen genituela ez" konparagarriak" diren hitzak , adibidez," solido" eta" gaseoso" konparagarriak diren legez, baizik eta desberdinak direnak, adibidez," aulkia" eta" aulkian esertzeko baimena" desberdintzen diren legez, edo" trenbidea" eta" trenbide istripua".
‎Estetikari buruzko eztabaida osoa hitzen esanahiari buruzko arazo bat hartuz ireki zuen —bere ustez, berak oraindik heldu gabeko arazo bat zen—. " Joko" hitzaren adibidearekin argitu zuen arazo hau.
‎Estetikari buruzko eztabaida osoa hitzen esanahiari buruzko arazo bat hartuz ireki zuen —bere ustez, berak oraindik heldu gabeko arazo bat zen—. " Joko" hitzaren adibidearekin argitu zuen arazo hau. Honi dagokionez, esan zuen, alde batetik, (1) joko guztien artean zerbait komuna izan arren, horrek ez duela inplikatzen, joko jakin bati" joko" deitzen diogunean, esan nahi duguna hori denik, eta, beste aldetik, (2) hain desberdinak diren ekintzei" joko" deitzeko arrazoiak ez duela izan behar horien guztien artean zerbait komuna dagoenik, baizik eta erabilera batetik bestera igarotzeko" mailaz mailako iragaite" bat dagoela, sailaren bi muturren artean ezer komunik izan ez arren.
‎Honi dagokionez, esan zuen, alde batetik, (1) joko guztien artean zerbait komuna izan arren, horrek ez duela inplikatzen, joko jakin bati" joko" deitzen diogunean, esan nahi duguna hori denik, eta, beste aldetik, (2) hain desberdinak diren ekintzei" joko" deitzeko arrazoiak ez duela izan behar horien guztien artean zerbait komuna dagoenik, baizik eta erabilera batetik bestera igarotzeko" mailaz mailako iragaite" bat dagoela, sailaren bi muturren artean ezer komunik izan ez arren. Bazirudien" eder" hitzaren gure erabilera desberdinetan ezer komunik ez dagoelakoan zegoela," hamaika joko desberdinetan" erabiltzen dugula esanez —adibidez, aurpegi baten edertasuna eta aulki baten edertasuna, edo lore batena, edo liburu koadernaketa batena, desberdinak direla—. " On" hitzari dagokionez, esan zuen halaber norbaitek, A k, beste norbait, B, zerbait" ona" dela konbentzitzeko modu desberdin bakoitzak finkatzen duela eztabaida horretan" ona" erabiltzeko esanahia —" eztabaidaren gramatika finkatzen du"; baina" mailaz mailako iragaiteak" izango direla, esanahi horietako batetik bestera, eta" zerbait komunaren lekua hartzen dutenak" —.
‎Bazirudien" eder" hitzaren gure erabilera desberdinetan ezer komunik ez dagoelakoan zegoela," hamaika joko desberdinetan" erabiltzen dugula esanez —adibidez, aurpegi baten edertasuna eta aulki baten edertasuna, edo lore batena, edo liburu koadernaketa batena, desberdinak direla—. " On" hitzari dagokionez, esan zuen halaber norbaitek, A k, beste norbait, B, zerbait" ona" dela konbentzitzeko modu desberdin bakoitzak finkatzen duela eztabaida horretan" ona" erabiltzeko esanahia —" eztabaidaren gramatika finkatzen du"; baina" mailaz mailako iragaiteak" izango direla, esanahi horietako batetik bestera, eta" zerbait komunaren lekua hartzen du... " Edertasunaren" kasuan, esan zuen esanahi bereizketa dagoela hurrengo gertakarian erakusten dela:
‎Gehitu zuenez, espazio antolaketa jakin baten kolore bereziak ez dira" sintoma" hutsak sintoma hauek dituenak ere" ederra izatea" deitzen dugun kualitatea baduela esateko. Hau gertatuko litzateke" eder" hitzaren bidez esan nahi izango bagenu, kasu," urdaileko mina sortzen duela"; kasu horretan esperientziaz ikasi ahal izango genuke halako antolaketak beti urdaileko mina sortzen duenentz. " Eder" hitza nola erabiltzen dugun jakiteko, esan zuen pentsatu behar dugula (1) zer den benetako eztabaida edo ikerketa estetikoa, eta (2) ea halako ikerketak benetan ikerketa psikologikoak diren," hain desberdinak iruditu arren".
‎Hau gertatuko litzateke" eder" hitzaren bidez esan nahi izango bagenu, kasu," urdaileko mina sortzen duela"; kasu horretan esperientziaz ikasi ahal izango genuke halako antolaketak beti urdaileko mina sortzen duenentz. " Eder" hitza nola erabiltzen dugun jakiteko, esan zuen pentsatu behar dugula (1) zer den benetako eztabaida edo ikerketa estetikoa, eta (2) ea halako ikerketak benetan ikerketa psikologikoak diren," hain desberdinak iruditu arren". (1) auziari dagokionez, esan zuen" eder" hitza kasik ez dela erabiltzen eztabaida estetikoetan:
‎" Eder" hitza nola erabiltzen dugun jakiteko, esan zuen pentsatu behar dugula (1) zer den benetako eztabaida edo ikerketa estetikoa, eta (2) ea halako ikerketak benetan ikerketa psikologikoak diren," hain desberdinak iruditu arren". (1) auziari dagokionez, esan zuen" eder" hitza kasik ez dela erabiltzen eztabaida estetikoetan: " egoki" erabiltzeko joera gehiago daukagula, adibidez," Horrek oraindik ez du ematen oso egokia" esatean, edo kanta baterako emandako akonpainamendu baten aurrean esaten dugunean" Horrek ez du balio:
‎Esan zuen Estetika arrazoiak ematen saiatzen dela: adibidez, poema bateko leku jakin batean hitz hau beste haren ordez jartzeko, edo musika lan bateko leku jakin batean esaldi musikal hau beste haren ordez jartzeko. Brahmsen Laugarren Sinfonia bi akorde erabiliz irekitzeko Joachimen proposamena arbuiatzeko haren arrazoia ez zen horrek ez lukeela emango berak nahi zuen hunkipena, baizik eta halako zerbait:
‎Gizakiak bere fantasiarekin gozatzen duela agerikotzat hartuz gero, orduan kontuan hartu behar da fantasia hau ez dela irudi margotua bezalakoa, ezta plastikozko eredua bezalakoa ere, baizik eta osagai heterogeneoz egindako konfigurazio konplexua: hitzak eta irudiak. Ez ditugu kontrajarri behar zeinu idatzi eta ahozkoekin jardutea eta gertakizunen" irudi mentalekin" jardutea.
‎Frazer: "(...) that these observances are dictated by fear of the ghost of the slain seems certain(...)"["(...) Betebehar hauek hildakoen espirituen beldurrak eragiten ditu ezbairik gabe"] 6 Baina zergatik erabiltzen du" ghost" [espiritu] hitza Frazerrek. Oso ongi ulertzen du superstizio hori, ohikoa iruditzen zaion hitz baten bidez azaltzen baitigu.
‎"(...) that these observances are dictated by fear of the ghost of the slain seems certain(...)"["(...) Betebehar hauek hildakoen espirituen beldurrak eragiten ditu ezbairik gabe"] 6 Baina zergatik erabiltzen du" ghost" [espiritu] hitza Frazerrek? Oso ongi ulertzen du superstizio hori, ohikoa iruditzen zaion hitz baten bidez azaltzen baitigu. Edo, alderantziz, horrekin gure barruan basatien jokaeraren alde hitz egiten duen zerbait dagoela hauteman zezakeen.
‎Oso ongi ulertzen du superstizio hori, ohikoa iruditzen zaion hitz baten bidez azaltzen baitigu. Edo, alderantziz, horrekin gure barruan basatien jokaeraren alde hitz egiten duen zerbait dagoela hauteman zezakeen. Nik —eta nik ez dut sinesten jainko dei genezakeen gizakirik/ gizakiaz gaindikorik dagoenik inon— esaten badut:
‎Hurrengoa esango nuke: basatien ikuspuntuak deskribatzeko Frazerrek" ghost" [espiritu] edo" shade" [itzal] bezalako hitzak —guretzat eta beraientzat hain arruntak direnak— eskura edukitzeak gure eta basatien arteko parekotasuna erakusten digu.
‎Psikoanalisiaren hizkuntza erabiliz, Freud eta Wittgensteinen mitologiak ditugu agerian. Psikoanalisiaren terapia eta filosofiaren terapia aurrez aurre, logika onirikoa eta hitzaren boterea direla medio, kulturaren ondoeza apurtzeko Vienako arrazoimen krisitik.
‎Paragrafoz paragrafoz, lerroz lerro, ideiaz ideia, ez dute ezer uzten kanpoan. Kontsulta bezala, suspergarriak dira eta ez dute parekorik hitzez hitz Wittgensteinen testuak miatzeko. Duten arazo bakarra da Wittgenstein baino wittgensteindarragoak direla ematen duela (batzuetan hobe da Wittgenstein bera irakurtzea hainbeste komentario fin eta xehatu baino:
‎Paragrafoz paragrafoz, lerroz lerro, ideiaz ideia, ez dute ezer uzten kanpoan. Kontsulta bezala, suspergarriak dira eta ez dute parekorik hitzez hitz Wittgensteinen testuak miatzeko. Duten arazo bakarra da Wittgenstein baino wittgensteindarragoak direla ematen duela (batzuetan hobe da Wittgenstein bera irakurtzea hainbeste komentario fin eta xehatu baino:
‎Edo egoera mentalak gizarteak eraikita ikusten ditu, besterik ez. Horrela, (zientziaren) soziologia" soziologismoan" erortzen da eta Wittgensteinen hitz abilezia eta ideia fintasuna galtzen dira. Hala eta guztiz ere, liburu ona da.
‎Goian aipatutako liburuan sakonduz, frantziar filosofoak bere buruari galdetu zion ea Wittgenstein Freuden dizipulua zen. Erantzuna baiezkoa da, Freuden azalpen zientifikoa, ametsez hitz egiterakoan, erantzun estetikoa bihurtzen baldin bada, lege kausalak albo batera utziz. Wittgensteinen ustez psikoanalisia ez da ametsen fisika, poesia edota literatura baizik, gure bizitzaren poesia.
‎etika zoriontasunaren praktika da eta ez onaren, betebeharraren edo justiziaren teoria. Etika ez da kontzeptu edo hitz baten teoria. Etika bizitza zoriontsua da:
‎1926tik 1930era elkarrizketa filosofiko batzuk izan ziren Wittgenstein eta Vienako Zirkuluaren artean. Wittgensteinek Waismann eta Schlickekin hitz egiten zuen filosofiaz, zientziaz, etikaz, logikaz. Waismannek ohar batzuk idatzi zituen bilera hauetan.
‎Nire gaiari berari buruz hitz egin baino lehenago, sarrera ohar gutxi batzuk egiteko baimena eskatzen dizuet. Nire pentsamenduak komunikatzerakoan oztopo handiak edukiko ditudalakoan nago eta uste dut horietako batzuk desagertuko direla aurretiaz aipatzen baldin baditut.
‎Nire pentsamenduak komunikatzerakoan oztopo handiak edukiko ditudalakoan nago eta uste dut horietako batzuk desagertuko direla aurretiaz aipatzen baldin baditut. Lehenengoa, aipatzea kasik beharrezkoa ez dena, ingelesa ez da nire jatorrizko hizkuntza, eta, beraz, gai zail bati buruz hitz egitean desiragarriak diren zehaztasun eta zorroztasuna falta zaizkio maiz nire adierazpenari. Egin ahal dudan guztia da nire lana errazteko zuen laguntza eskatzea, esan nahi dudana ulertzen saiatuz, behin eta berriro gramatika ingelesaren aurkako akats batzuk egingo ditudan arren.
‎Aipatuko dudan bigarren oztopoa hurrengoa da, hots, ziuraski zuen arteko batzuk hitzaldi honetara iritzi oker samarrarekin etorri zaretela. Puntu hau zuentzat argi gera dadin, gai hau aukeratzeko izan dudan zergatiari buruz hitz batzuk esango dizkizuet. Aurreko idazkariak zuen elkartean hitzaldi bat ematea eskatuz ohoratu ninduenean, nire lehenengo burutazioa izan zen egingo nukeela izan zen, eta bigarren burutazioa, zuei hitz egiteko aukera edukiz gero, komunikatzeak pozten nauen zerbaiti buruz hitz egin nukeela eta ez nukeela denborarik galdu logikari buruzko hitzaldi bat emanez, adibidez.
‎Puntu hau zuentzat argi gera dadin, gai hau aukeratzeko izan dudan zergatiari buruz hitz batzuk esango dizkizuet. Aurreko idazkariak zuen elkartean hitzaldi bat ematea eskatuz ohoratu ninduenean, nire lehenengo burutazioa izan zen egingo nukeela izan zen, eta bigarren burutazioa, zuei hitz egiteko aukera edukiz gero, komunikatzeak pozten nauen zerbaiti buruz hitz egin nukeela eta ez nukeela denborarik galdu logikari buruzko hitzaldi bat emanez, adibidez. Hori denbora galtzea dela esateko arrazoia hauxe da:
‎Puntu hau zuentzat argi gera dadin, gai hau aukeratzeko izan dudan zergatiari buruz hitz batzuk esango dizkizuet. Aurreko idazkariak zuen elkartean hitzaldi bat ematea eskatuz ohoratu ninduenean, nire lehenengo burutazioa izan zen egingo nukeela izan zen, eta bigarren burutazioa, zuei hitz egiteko aukera edukiz gero, komunikatzeak pozten nauen zerbaiti buruz hitz egin nukeela eta ez nukeela denborarik galdu logikari buruzko hitzaldi bat emanez, adibidez. Hori denbora galtzea dela esateko arrazoia hauxe da:
‎Apirilaren 29an, goizean, hil zen doktorearen etxean. Bere azken hitzak , honakoak: " Esaiezu bizitza miresgarria izan dudala".
‎• 1911 Jenan Fregerekin hitz egitearen ondorioz, Cambridgen Russellen eskutik logika eta filosofia ikastera joan zen.
‎• 1935 Ekainean Keynesekin hitz egin zuen Errusiarako bidaia prestatzeko. Udan, Maurice Dobb, Piero Sraffa, Nicholas Bachtin eta George Thomsonekin adiskidetasuna Cambridgen.
‎Hasiko naiz. Gaia, dakizuen moduan, etika da, eta Principia Ethica liburuan Moore irakasleak hitz horretaz emandako azalpena hartuko dut. Hurrengoa dio:
‎" Ona denari buruzko ikerketa orokorra da etika". Baina zabalago samarra den zentzu batean erabiliko dut etika hitza , oro har estetika deitzen denaren alde nagusia dela irizten diodana barne hartzen duen zentzu batean. Etikaren gaitzat hartzen dudana zuentzat argi eta garbi gera dadin, gutxi gorabehera sinonimoak diren adierazpenak jarriko ditut zuen aurrean.
‎Egiaz, berezitasun honek ez du bakarrik zerikusirik" ghost" eta" shade" adierazpenekin, eta garrantzi txikia ematen zaio" arima"," espiritu"(" spirit") hitzak gure hiztegi jasoaren zati gisa kontuan hartzeari. Honekin konparatuta, gure arimak jan eta edaten duenik guk ez sinestea ñimiñoa da8.
‎Halako ohitura bat ikustean, edo entzutean, ematen du gizon bat ikusten dudala eta berak beste batekin garrantzirik gabeko gai bati buruz gogor hitz egiten duela, baina haren ahots eta aurpegikeragatik sumatzen dudala gizon hau noiz edo noiz lazgarria izan daitekeela. Hemen jaso dudan hunkipena oso sakona eta serioa izan daiteke.
‎8. " Ghost" eta" shade" hitzen erabilera irakurtzeko, ikus hurrengoa besteak beste: Urrezko abarra, I bol., 311 orr.
‎" Objektu" hitza (" gauza"," gauzaki", e.a.) zuzen erabilia den orotan, aldagai izenaren bitartez adierazia izanen da adigaizko idazkeran.
‎Beste modu batez erabilia den orotan, hau da, berezko adigai hitz gisa, zentzurik gabeko sasi perpausak sortzen dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hitz 1.826 (12,02)
Lehen forma
hitz 875 (5,76)
hitzak 220 (1,45)
hitza 162 (1,07)
hitzetan 107 (0,70)
Hitz 94 (0,62)
hitzaren 64 (0,42)
hitzen 50 (0,33)
hitzez 46 (0,30)
hitzek 26 (0,17)
hitzekin 18 (0,12)
Hitza 14 (0,09)
Hitzak 12 (0,08)
hitzarekin 11 (0,07)
Hitzaren 10 (0,07)
hitzok 10 (0,07)
hitzetik 8 (0,05)
hitzik 8 (0,05)
hitzari 7 (0,05)
hitzaz 6 (0,04)
hitzei 6 (0,04)
hitzen bidez 6 (0,04)
hitzetatik 5 (0,03)
Hitzek 4 (0,03)
hitzaren bidez 4 (0,03)
hitzen bitartez 4 (0,03)
hitzera 4 (0,03)
hitzokin 4 (0,03)
Hitzen 3 (0,02)
hitzaren bitartez 3 (0,02)
Hitzetan 2 (0,01)
Hitzez 2 (0,01)
Hitzok 2 (0,01)
hitzean 2 (0,01)
hitzei buruz 2 (0,01)
hitzetara 2 (0,01)
hitzik gabe 2 (0,01)
HITZ 1 (0,01)
Hitzaz 1 (0,01)
Hitzekin 1 (0,01)
Hitzen arteko 1 (0,01)
Hitzon 1 (0,01)
hitzagatik 1 (0,01)
hitzaren arabera 1 (0,01)
hitzaren baitan 1 (0,01)
hitzaren inguruan 1 (0,01)
hitzaren inguruko 1 (0,01)
hitzaren ordez 1 (0,01)
hitzarena 1 (0,01)
hitzarentzat 1 (0,01)
hitzari buruz 1 (0,01)
hitzei buruzkoak 1 (0,01)
hitzen artean 1 (0,01)
hitzen arteko 1 (0,01)
hitzen artekoa 1 (0,01)
hitzen pean 1 (0,01)
hitzen trukean 1 (0,01)
hitzentzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hitz egin 609 (4,01)
hitz bat 75 (0,49)
hitz esan 33 (0,22)
hitz erabili 30 (0,20)
hitz horiek 30 (0,20)
hitz ez 24 (0,16)
hitz bera 23 (0,15)
hitz hori 23 (0,15)
hitz atze 21 (0,14)
hitz hauek 18 (0,12)
hitz hitz 17 (0,11)
hitz zentzu 15 (0,10)
hitz esanahi 14 (0,09)
hitz baliatu 12 (0,08)
hitz batzuk 12 (0,08)
hitz erabilera 11 (0,07)
hitz gutxi 11 (0,07)
hitz bi 9 (0,06)
hitz ere 8 (0,05)
hitz ukan 8 (0,05)
hitz adierazi 7 (0,05)
hitz eman 7 (0,05)
hitz guzti 7 (0,05)
hitz hartu 7 (0,05)
hitz kategoria 7 (0,05)
hitz aipatu 6 (0,04)
hitz bakar 6 (0,04)
hitz beste 6 (0,04)
hitz gogoratu 6 (0,04)
hitz esale 5 (0,03)
hitz gu 5 (0,03)
hitz hau 5 (0,03)
hitz ulertu 5 (0,03)
hitz ahoskatu 4 (0,03)
hitz arrunt 4 (0,03)
hitz botere 4 (0,03)
hitz egon 4 (0,03)
hitz ezin 4 (0,03)
hitz idatzi 4 (0,03)
hitz ilun 4 (0,03)
hitz jario 4 (0,03)
hitz labur 4 (0,03)
hitz multzo 4 (0,03)
hitz asko 3 (0,02)
hitz aurkitu 3 (0,02)
hitz berak 3 (0,02)
hitz berri 3 (0,02)
hitz bildu 3 (0,02)
hitz ekarri 3 (0,02)
hitz entzun 3 (0,02)
hitz esanguratsu 3 (0,02)
hitz etorri 3 (0,02)
hitz ezagun 3 (0,02)
hitz gertakari 3 (0,02)
hitz itzuli 3 (0,02)
hitz jainko 3 (0,02)
hitz jatorrizko 3 (0,02)
hitz sakratu 3 (0,02)
hitz abestu 2 (0,01)
hitz adibide 2 (0,01)
hitz adiera 2 (0,01)
hitz adieradun 2 (0,01)
hitz agertu 2 (0,01)
hitz ahal 2 (0,01)
hitz anbiguo 2 (0,01)
hitz antzeko 2 (0,01)
hitz artikulazio 2 (0,01)
hitz atzeko 2 (0,01)
hitz baino 2 (0,01)
hitz bakoitz 2 (0,01)
hitz baso 2 (0,01)
hitz besterik 2 (0,01)
hitz bete 2 (0,01)
hitz bezala 2 (0,01)
hitz bihurtu 2 (0,01)
hitz bilatu 2 (0,01)
hitz definizio 2 (0,01)
hitz eder 2 (0,01)
hitz elkar 2 (0,01)
hitz erabilpen 2 (0,01)
hitz erantzun 2 (0,01)
hitz esangura 2 (0,01)
hitz formazio 2 (0,01)
hitz gauza 2 (0,01)
hitz greko 2 (0,01)
hitz haiek 2 (0,01)
hitz hartz 2 (0,01)
hitz hitzeko 2 (0,01)
hitz hitzezkotasun 2 (0,01)
hitz hobetsi 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hitz egin behar 23 (0,15)
hitz bat esan 18 (0,12)
hitz egin eraman 16 (0,11)
hitz egin ezan 16 (0,11)
hitz egin ez 12 (0,08)
hitz ez ukan 10 (0,07)
hitz egin bera 9 (0,06)
hitz egin hasi 8 (0,05)
hitz egin modu 8 (0,05)
hitz egin gaitasun 7 (0,05)
hitz egin ikasi 7 (0,05)
hitz batzuk esan 5 (0,03)
hitz egin ahal 5 (0,03)
hitz egin ari 5 (0,03)
hitz gutxi esan 5 (0,03)
hitz egin hori 4 (0,03)
hitz esan ezan 4 (0,03)
hitz atze oinarritu 3 (0,02)
hitz bat esanahi 3 (0,02)
hitz egin aukera 3 (0,02)
hitz egin baino 3 (0,02)
hitz egin ezin 3 (0,02)
hitz egin gabe 3 (0,02)
hitz egin huts 3 (0,02)
hitz egin ondoren 3 (0,02)
hitz egin teoria 3 (0,02)
hitz esan irakatsi 3 (0,02)
hitz esan nahi 3 (0,02)
hitz gertakari baino 3 (0,02)
hitz hauek erabili 3 (0,02)
hitz hitz hartu 3 (0,02)
hitz hori eman 3 (0,02)
hitz baso bat 2 (0,01)
hitz bat ez 2 (0,01)
hitz bera zentzu 2 (0,01)
hitz beste egin 2 (0,01)
hitz besterik ezagutu 2 (0,01)
hitz bi esan 2 (0,01)
hitz bi zentzu 2 (0,01)
hitz egin askatasun 2 (0,01)
hitz egin ere 2 (0,01)
hitz egin feminismo 2 (0,01)
hitz egin gauza 2 (0,01)
hitz egin gero 2 (0,01)
hitz egin jakin 2 (0,01)
hitz egin objektu 2 (0,01)
hitz egin oinarri 2 (0,01)
hitz egin utzi 2 (0,01)
hitz egin xehetasun 2 (0,01)
hitz erabili trebetasun 2 (0,01)
hitz esangura hori 2 (0,01)
hitz ezagun arabera 2 (0,01)
hitz ezin hobe 2 (0,01)
hitz gu egin 2 (0,01)
hitz gutxi laburtu 2 (0,01)
hitz hauek ere 2 (0,01)
hitz horiek aipatu 2 (0,01)
hitz horiek berezko 2 (0,01)
hitz horiek itzulpen 2 (0,01)
hitz jatorrizko esanahi 2 (0,01)
hitz kategoria garrantzi 2 (0,01)
hitz kategoria guzti 2 (0,01)
hitz zentzu hertsi 2 (0,01)
hitz adibide argitu 1 (0,01)
hitz adiera arrunt 1 (0,01)
hitz adiera beti 1 (0,01)
hitz adierazi erabaki 1 (0,01)
hitz adierazi ohi 1 (0,01)
hitz ahoskatu ezan 1 (0,01)
hitz ahoskatu gabe 1 (0,01)
hitz ahoskatu iritsi 1 (0,01)
hitz aipatu ere 1 (0,01)
hitz aipatu jarraitu 1 (0,01)
hitz anbiguo interpretatu 1 (0,01)
hitz antzeko batzuk 1 (0,01)
hitz arrunt bat 1 (0,01)
hitz artikulazio ukan 1 (0,01)
hitz asko bilkura 1 (0,01)
hitz asko sorburu 1 (0,01)
hitz atze bera 1 (0,01)
hitz atze eduki 1 (0,01)
hitz atze eztabaidatu 1 (0,01)
hitz atze garatu 1 (0,01)
hitz atze gehien 1 (0,01)
hitz atze horiek 1 (0,01)
hitz atze I. 1 (0,01)
hitz atze izenburu 1 (0,01)
hitz atze jorratu 1 (0,01)
hitz atze lan 1 (0,01)
hitz atze luze 1 (0,01)
hitz atze panoptiko 1 (0,01)
hitz atze tekniko 1 (0,01)
hitz atze ukan 1 (0,01)
hitz atze xehetasun 1 (0,01)
hitz atze zuzendaritza 1 (0,01)
hitz atzeko atal 1 (0,01)
hitz atzeko hamasei 1 (0,01)
hitz baino gehiago 1 (0,01)
hitz bakar bat 1 (0,01)
hitz bakar bera 1 (0,01)
hitz bakar definitu 1 (0,01)
hitz bakar erabili 1 (0,01)
hitz bakar perpaus 1 (0,01)
hitz bakar sintagma 1 (0,01)
hitz bakoitz ahalegin 1 (0,01)
hitz bakoitz ukan 1 (0,01)
hitz baliatu behartu 1 (0,01)
hitz baliatu latin 1 (0,01)
hitz bat adierazi 1 (0,01)
hitz bat azaldu 1 (0,01)
hitz bat batu 1 (0,01)
hitz bat bereizi 1 (0,01)
hitz bat bildu 1 (0,01)
hitz bat eduki 1 (0,01)
hitz bat emakume 1 (0,01)
hitz bat etorri 1 (0,01)
hitz bat ohitura 1 (0,01)
hitz bat sortu 1 (0,01)
hitz bat sozialtasun 1 (0,01)
hitz bat teoria 1 (0,01)
hitz batzuk bala 1 (0,01)
hitz batzuk berezko 1 (0,01)
hitz batzuk erabili 1 (0,01)
hitz batzuk gogo 1 (0,01)
hitz batzuk oinarri 1 (0,01)
hitz batzuk zentzu 1 (0,01)
hitz bera atzean 1 (0,01)
hitz bera azaldu 1 (0,01)
hitz bera bildu 1 (0,01)
hitz bera buru 1 (0,01)
hitz bera egon 1 (0,01)
hitz bera erabili 1 (0,01)
hitz bera erakutsi 1 (0,01)
hitz bera ere 1 (0,01)
hitz bera esan 1 (0,01)
hitz bera esparru 1 (0,01)
hitz bera giza 1 (0,01)
hitz bera hutsune 1 (0,01)
hitz bera isiltasun 1 (0,01)
hitz bera jatorri 1 (0,01)
hitz bera kabu 1 (0,01)
hitz bera lehen 1 (0,01)
hitz bera trebetasun 1 (0,01)
hitz bera ukan 1 (0,01)
hitz berak baino 1 (0,01)
hitz berak esparru 1 (0,01)
hitz berak sakon 1 (0,01)
hitz berri arau 1 (0,01)
hitz berri asmatu 1 (0,01)
hitz berri eman 1 (0,01)
hitz beste elementu 1 (0,01)
hitz beste erabilera 1 (0,01)
hitz beste erabilpen 1 (0,01)
hitz beste esangura 1 (0,01)
hitz bete behar 1 (0,01)
hitz bete ez 1 (0,01)
hitz bi adiera 1 (0,01)
hitz bi erabilera 1 (0,01)
hitz bi erabili 1 (0,01)
hitz bi modu 1 (0,01)
hitz botere guzti 1 (0,01)
hitz botere hori 1 (0,01)
hitz definizio makulugabe 1 (0,01)
hitz eder bezain 1 (0,01)
hitz eder esan 1 (0,01)
hitz egin agertu 1 (0,01)
hitz egin ahalbide 1 (0,01)
hitz egin ahalmen 1 (0,01)
hitz egin al 1 (0,01)
hitz egin arte 1 (0,01)
hitz egin arteko 1 (0,01)
hitz egin asko 1 (0,01)
hitz egin asmo 1 (0,01)
hitz egin aspaldiko 1 (0,01)
hitz egin atzera 1 (0,01)
hitz egin autoritario 1 (0,01)
hitz egin azaldu 1 (0,01)
hitz egin bakarrik 1 (0,01)
hitz egin baldintzapen 1 (0,01)
hitz egin bat 1 (0,01)
hitz egin beharrezko 1 (0,01)
hitz egin behartu 1 (0,01)
hitz egin benetako 1 (0,01)
hitz egin bezain 1 (0,01)
hitz egin bezala 1 (0,01)
hitz egin buruz 1 (0,01)
hitz egin c 1 (0,01)
hitz egin Descartes 1 (0,01)
hitz egin desiragarri 1 (0,01)
hitz egin dialogiko 1 (0,01)
hitz egin dimentsio 1 (0,01)
hitz egin era 1 (0,01)
hitz egin eragotzi 1 (0,01)
hitz egin erakutsi 1 (0,01)
hitz egin erreal 1 (0,01)
hitz egin esan 1 (0,01)
hitz egin eskubide 1 (0,01)
hitz egin euskarri 1 (0,01)
hitz egin falta 1 (0,01)
hitz egin Fedro 1 (0,01)
hitz egin forma 1 (0,01)
hitz egin gai 1 (0,01)
hitz egin gain 1 (0,01)
hitz egin gehiegizko 1 (0,01)
hitz egin guzti 1 (0,01)
hitz egin hainbat 1 (0,01)
hitz egin hiru 1 (0,01)
hitz egin hitz 1 (0,01)
hitz egin hizkuntza 1 (0,01)
hitz egin Homero 1 (0,01)
hitz egin ibili 1 (0,01)
hitz egin ideia 1 (0,01)
hitz egin iraunkor 1 (0,01)
hitz egin iritsi 1 (0,01)
hitz egin itxura 1 (0,01)
hitz egin jarduera 1 (0,01)
hitz egin jarraitu 1 (0,01)
hitz egin joan 1 (0,01)
hitz egin kondenatu 1 (0,01)
hitz egin konparatu 1 (0,01)
hitz egin Pierre 1 (0,01)
hitz egon arabiar 1 (0,01)
hitz egon independentzia 1 (0,01)
hitz elkar hizkuntza 1 (0,01)
hitz elkar josi 1 (0,01)
hitz eman asmo 1 (0,01)
hitz eman hori 1 (0,01)
hitz eman orde 1 (0,01)
hitz eman zirkulu 1 (0,01)
hitz erabilera ere 1 (0,01)
hitz erabilera ez 1 (0,01)
hitz erabilera gero 1 (0,01)
hitz erabilera irakurri 1 (0,01)
hitz erabilera korapilatsu 1 (0,01)
hitz erabilera neutro 1 (0,01)
hitz erabilera oker 1 (0,01)
hitz erabilera publiko 1 (0,01)
hitz erabili esan 1 (0,01)
hitz erabili ezan 1 (0,01)
hitz erabili gizaki 1 (0,01)
hitz erabili Maitasuna 1 (0,01)
hitz erabili modu 1 (0,01)
hitz erabili senar 1 (0,01)
hitz erabili Tuzidides 1 (0,01)
hitz erabilpen txar 1 (0,01)
hitz ere behar 1 (0,01)
hitz ere erabili 1 (0,01)
hitz ere eskaini 1 (0,01)
hitz ere ez 1 (0,01)
hitz ere modu 1 (0,01)
hitz ere ondorioztatu 1 (0,01)
hitz esan agertu 1 (0,01)
hitz esan elementu 1 (0,01)
hitz esan erraztasun 1 (0,01)
hitz esan modu 1 (0,01)
hitz esan utzi 1 (0,01)
hitz esan zein 1 (0,01)
hitz esan zilegitasun 1 (0,01)
hitz esanahi anitz 1 (0,01)
hitz esanahi arazo 1 (0,01)
hitz esanahi asko 1 (0,01)
hitz esanahi bat 1 (0,01)
hitz esanahi bereizi 1 (0,01)
hitz esanahi berezi 1 (0,01)
hitz esanahi eduki 1 (0,01)
hitz esanahi hertsi 1 (0,01)
hitz esanahi objektibotasun 1 (0,01)
hitz esanahi oso 1 (0,01)
hitz esanahi ulertu 1 (0,01)
hitz esanguratsu amaiera 1 (0,01)
hitz esanguratsu bat 1 (0,01)
hitz esanguratsu hauek 1 (0,01)
hitz etorri buru 1 (0,01)
hitz ez bete 1 (0,01)
hitz ez ez 1 (0,01)
hitz ez ezan 1 (0,01)
hitz ez hitz 1 (0,01)
hitz formazio analogiko 1 (0,01)
hitz gauza bera 1 (0,01)
hitz gauza nola 1 (0,01)
hitz gogoratu behar 1 (0,01)
hitz greko etorri 1 (0,01)
hitz gu erabilera 1 (0,01)
hitz gu hiztegi 1 (0,01)
hitz gu pentsatu 1 (0,01)
hitz gutxi erabili 1 (0,01)
hitz guzti ahaztu 1 (0,01)
hitz guzti bildu 1 (0,01)
hitz guzti bilduma 1 (0,01)
hitz guzti erabilera 1 (0,01)
hitz guzti ere 1 (0,01)
hitz guzti genero 1 (0,01)
hitz guzti ia 1 (0,01)
hitz haiek aipatu 1 (0,01)
hitz haiek gogoratu 1 (0,01)
hitz hartu ausardia 1 (0,01)
hitz hartu beharrean 1 (0,01)
hitz hau bakarrik 1 (0,01)
hitz hau beste 1 (0,01)
hitz hau esanahi 1 (0,01)
hitz hau ohiko 1 (0,01)
hitz hauek aurkeztu 1 (0,01)
hitz hauek aurkitu 1 (0,01)
hitz hauek esan 1 (0,01)
hitz hauek esanahi 1 (0,01)
hitz hauek hasi 1 (0,01)
hitz hauek idatzi 1 (0,01)
hitz hauek prozedura 1 (0,01)
hitz hitz aipatu 1 (0,01)
hitz hitz aurkitu 1 (0,01)
hitz hitz aztertu 1 (0,01)
hitz hitz eman 1 (0,01)
hitz hitz irakurri 1 (0,01)
hitz hitz Wittgenstein 1 (0,01)
hitz hitzeko entzun 1 (0,01)
hitz hitzeko inolako 1 (0,01)
hitz hitzezkotasun aintzat 1 (0,01)
hitz hitzezkotasun erreparatu 1 (0,01)
hitz hori aberastasun 1 (0,01)
hitz hori aukeraketa 1 (0,01)
hitz hori bestelako 1 (0,01)
hitz hori bihotz 1 (0,01)
hitz hori ekarri 1 (0,01)
hitz hori erabili 1 (0,01)
hitz hori esan 1 (0,01)
hitz hori etengabe 1 (0,01)
hitz hori ez 1 (0,01)
hitz hori ezin 1 (0,01)
hitz hori gramatika 1 (0,01)
hitz hori greziera 1 (0,01)
hitz hori kanpo 1 (0,01)
hitz hori mami 1 (0,01)
hitz hori oso 1 (0,01)
hitz hori politika 1 (0,01)
hitz horiek aldendu 1 (0,01)
hitz horiek bakarrik 1 (0,01)
hitz horiek baliatu 1 (0,01)
hitz horiek berriz 1 (0,01)
hitz horiek bezalako 1 (0,01)
hitz horiek bi 1 (0,01)
hitz horiek borondate 1 (0,01)
hitz horiek bukatu 1 (0,01)
hitz horiek egia 1 (0,01)
hitz horiek entzun 1 (0,01)
hitz horiek esanahi 1 (0,01)
hitz horiek eurak 1 (0,01)
hitz horiek harreman 1 (0,01)
hitz horiek hartu 1 (0,01)
hitz horiek hebreera 1 (0,01)
hitz horiek ikusi 1 (0,01)
hitz horiek sinonimo 1 (0,01)
hitz horiek ukan 1 (0,01)
hitz horiek zentzu 1 (0,01)
hitz horiek zerbait 1 (0,01)
hitz ilun erabili 1 (0,01)
hitz ilun gozatu 1 (0,01)
hitz ilun hezi 1 (0,01)
hitz ilun nagusitu 1 (0,01)
hitz itzuli ahal 1 (0,01)
hitz jainko biltzar 1 (0,01)
hitz jainko egon 1 (0,01)
hitz jario eder 1 (0,01)
hitz jario hutsal 1 (0,01)
hitz jario iturri 1 (0,01)
hitz jario menpe 1 (0,01)
hitz jatorrizko adiera 1 (0,01)
hitz kategoria egon 1 (0,01)
hitz kategoria kontu 1 (0,01)
hitz labur adierazgarri 1 (0,01)
hitz labur eman 1 (0,01)
hitz labur esan 1 (0,01)
hitz multzo esanahi 1 (0,01)
hitz sakratu sekularizatu 1 (0,01)
hitz sakratu ukan 1 (0,01)
hitz ukan baliabide 1 (0,01)
hitz ukan gai 1 (0,01)
hitz ukan oraindik 1 (0,01)
hitz ukan protagonismo 1 (0,01)
hitz ukan tresna 1 (0,01)
hitz ukan zentzu 1 (0,01)
hitz ukan zubi 1 (0,01)
hitz ulertu behar 1 (0,01)
hitz ulertu lau 1 (0,01)
hitz ulertu oinarrizko 1 (0,01)
hitz zentzu arrunt 1 (0,01)
hitz zentzu bera 1 (0,01)
hitz zentzu demiurgiko 1 (0,01)
hitz zentzu etiko 1 (0,01)
hitz zentzu ezberdin 1 (0,01)
hitz zentzu generiko 1 (0,01)
hitz zentzu greziar 1 (0,01)
hitz zentzu on 1 (0,01)
hitz zentzu orokor 1 (0,01)
hitz zentzu oso 1 (0,01)
hitz zentzu zabal 1 (0,01)
hitz zentzu zinezko 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia