Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 229

2000
‎Alderdiaren zuzendaritza duela bi hilabete hautatu zen. Beraz, Guevara jaunak esan duena esan arren, haren hitzak ez du hemen deus balio.
‎Baina amaren hitzek ez zuten aita damurako bidean jarri, eta honek erran zion:
‎Zeren eta Madrildik aldizka itzultzen zitzaigùn Mattin hura, berez aski urguilutsua zena, gero eta presumituago eta handinahiago egin baitzitzaigun, Madrilekin eta Madrilgo gortearekin zoraturik. Eta, Urbiainerat itzuli orduko, bertze hitzik ez zuen izaiten ezpainetan: Madril, Madril eta Madril.
2001
‎hiztegia ez baitute segur aski Dassancegandik jaso3 Hiribarrenek, ordea, fama txarreko hiztegiari egotzi dio Larramendiren zordun agertzea. Eskaldunacen darabiltzan hitzak ez baititu oker ez banabil, mugaz honunztik bildu4.
‎Baina gure bakoitzaren ezagumena da epaile bakarra egia, eder eta on ororena, beste ordezkorik inoiz onartu ezin duena. Absolutu eta erlatibo hitzek ez dute zentzurik gure ezagumenaren arazoan. Ezaguera osoaren (inoiz ez bete betea) eta mugatuaren berri hitz egin behar dugu.
‎Gure bizitza arruntean —ez filosofian— darabilguna eta gure izanaren eta eginaren bihotza, muina, erdigunea den ‘Gogo’ hitza. Eta gogo naizen honek gogoetak, gogoak eta gogorapenak dauzkat; Santa Teresaren hizkuntzako ‘alma’ hitzak ez du horrelako esanahi parekorik eta bere bereizketa antzu geratzen da. Beraz, gizakia gizaki adimenak egiten duela iritzia utziz (ratio= intellectus ak), zera esaten dut:
‎19 ‘Ezagule’ hitzak ez du, batzuetan, nik esan nahi dudana ongi betetzen. Ezagule zerbait ezagutzen duena da.
2002
‎Transgresio hitzak ez du irakurketa bera kultura desberdinetan. Leku batean transgresiotzat har daitekeen zerbait, beste batean ez da horrela hartzen.
‎Baina hura ere argudio hutsala iruditu zitzaion, segituan. Toki Onatik hurbil jadanik, adiskide hitzak ez zuela beraien arteko harremana ongi izendatzen deliberatu zuen. Izan ere, bizi guztian zenbat hitz gurutzatu izango zituen Manuelekin?
2004
‎Beraz, ondo asmatua denetz arazoa alde hatera utzita, ez dago berri bat asmatzen ibili beharrik lehendik daukagunak gure izatearen berri ematen digu­ nean (159). Euskal Herria hitzak ez duela euskallurralde osoa besarkatzen, eus­ kaldunena bakarrik, eta, ondorioz, hitz desegokia dela euskal nazioa adierazte­ ko. Galdera honentzat ere badu erantzuna, eta da, adibide bat jarriz, Olite eta Lizarrako jendeari Euzkadi Euskal Herria bezain arrotz egingo zaiola.
‎inplikatzen dituelako; (6) sintetikoa. Ekai? hitzak ez duelako mutil ezkongabe, inplikatu beharrik, imajina baitezakegu Ekai ezkonduta dagoela, kontradikzioan erori gabe.5.7 Quine ren kritika analitiko/ sintetiko bereizketari eta, esanahi, kontzeptuari. Two dogmas of empiricism?
‎eta, cives? latinezko hitzek ez dute, polis, eta, polites hitz grekoek adierazten dutena adierazten.
‎ethos. Aristotelesek berak eta harez geroztik askok uste izan dutenaren kontra, ethos eta ethos hitzek ez dute etimologia berdina, nahiz eta Antzinateko greziarrentzat jatorri bereko hitzak izan. Latindarrek bai ethos eta bai ethos hitz bakar batez adierazten zituzten latinez:
2005
‎Bestalde, Pottekoek adierazten zuten bezala hitzak ez du errealitatea deskribatzeko ahalmenik. Sarrionandiak honen inguruan jarrera dialektikoa erakutsi arren, azkenean ezer gutxi utziko digu, irudi joko bat besterik ez.
‎Horren arabera, emozio, sentimendu eta balioen gaineanezartzen da Pathosen oinarritutako eragina, egoera animiko berezi bat sorraraztenlagunduz eta bere ahalmena baldintzatuz; Alarde tradizionalaren aldekoek maizjotzen dute hartara gatazkaren konponketan kanpoko esku hartzea ezabatzeko: «Nire ustez, sentimenduzko gauzak dira Irungo eta Hondarribiko Alardeak, etaazaltzen zailak dira sentimenduak. (...) Maitasuna bezalakoa da Alardea, ezin daazaldu, arrazoizko hitzik ez duzulako horretarako aurkitzen» (Satur Ibargoyen, Irungo Alarde tradizionalaren jenerala, El Mundo 2002/5/27). Adibide gehiago: «Historiako gertakari bat ospatzen duen sentimendua da Alardea eta bere horretanutzi nahi du jende gehienak» (Borja Jauregui Hondarribiko alkatea, Deia, 2000/9/7); «Fenomeno hau zaila da Bidasoaz kanpo ulertzen» (Borja Jauregui, El DiarioVasco, 2000/9/9).
‎Literatura hitzen errepublika dela esan ohi du hasier etxeberriak telebistan Sautrela literatur saioari hasiera emateko. Hitzak ez ditugu sufragio bidez hautatzen eta batzuek besteek baino dirdira gehiago egiten dute, baina eman dezadan ontzat Hasier Etxeberria ren literaturarendefinizioa.
2006
‎Nik hitzik ez dut aspaldietan
‎Zer ote du" no" hitzak" ez" hitzak ez duena. Nonbait, indar eta sendotasun handiagoa.
2007
Hitzek ez dute esanahi bat, baizik eta kontaezinahala esanahi ezberdin, ez esaldien arabera, baizik eta situazioen arabera. Esanahia, izan ere, harreman sozialean sortzen da.
‎«Eta honen ondorioz hitz horren[, urre?] esanahiak oso zalantzagarria izan behar nahitaez, zeren substantzia berean pertsona ezberdinek propietate ezberdinak hautematen dituzte(?); eta gehitu nezakeela uste dut inork ez dituela guztiak hautematen». Ez da ulertu behar, urre hitzarekin ez dutela denek gauza bera pentsatzen, ezpada gauza bera da bakoitzak bere modura pentsatzen duena (gauzaren propietate diferenteak aintzat hartzen dituelako bakoitzak: batek kolorea, besteak pisua, fundigarritasuna, etab.). «Eta horregatik gauzen deskribaketa oso inperfektuak ditugu eta hitzek ziurgabetasun handiko esanahiak dituzte».
‎Gure legeetako hitzek, hots huts ez direnek, nekez aurkituko dute ordaina inondik ere hizkuntza urriak ez diren espainieran edo italieran eta askoz zailago itzuli ahal izanen lirateke Karibear edo Westoe mintzairetara. Eta erromatarren versura edo juduen corban hitzek ez dute ordainik beste hizkuntzetan, eta hau argi dago arestian aipaturiko arrazoiengatik. Gainera, auzi hau hurragotik aztertu eta hizkuntza ezberdinak zehatzago alderatzen baditugu, ohartu ahal izanen gara ezen, hizkuntzek itzulpenetan eta hiztegietan elkarren ordaintzat jotzen diren hitzak dituzten arren, ideia konplexuen eta bereziki modu mistoen izenen artean gutxik, hamarretik batek ere ozta ozta, adierazten dutela bete betean hiztegian ordaintzat daukan hitzaren esanahia(?).
‎Ausaz handiagoa bai, baina zerki materialen izenetan ere hizkuntzak ez dira osoki bat etorrikoak: grekerak itsasoa esateko pontos, pélagos, als, thalassa zeuzkan; alemanak Meer eta See (nuancetuki ez balioberdinak); badira zuhaitza esateko hitzik ez dutenak, eta errumanierak arbore, copac, pom dauzka esanahi diferentziatuekaz1360 Antzeman daitezke kriterio batzuk, zeintzuk ere diren mundu eraketan jarraitzen, animismoa adb., gizakiaren bere buru proiekzioa naturan: latinak sua (ignis) bizidunen artean klasifikatu du, grekoak (pyr) bizigabeen artean; grekoak esklaboa (andrápodon) bizagabeen artean kokatu du, eta berdin latinak prostituta, lepatxuria (scortum), biak objektu salerosgarriak baitira; ilargia maskulinoa da alemanez, femininoa latinez; eguzkia maskulinoa da latinez, femininoa alemanez, neutroa errusieraz, etab.1361 «Esanahia per definitionem da hizkuntza partikularrekoa mugaketa adierazkizun posibleen artean»1362 Laburki:
‎Heriotza duina OMEren arabera, gaixo onkologikoen %95ek mina dute gaixotasunaren azken etapetan. Eutanasiaren eztabaidatik urrun, heriotza duina edo ondo hiltzea hitzak ez du zerikusirik heriotzaren unea aukeratzeko aukerarekin. Valladolideko Unibertsitateko Javier Vega Gutiérrezek egindako azterlan baten arabera, 800 mediku eta erizain ingururen artean egina, gehienek duintasunez hiltzea erlazionatzen zuten maite zituzten pertsonen laguntzaz inguratuta, minik eta sufrimendurik gabe, alferrikako manipulazio medikorik gabe eta prozesua lasai eta beren sinesmenekin bat datorren laguntza mediko eta espiritualarekin onartuz.
‎Literatura hau bera da, baina hitzek ez dute aldarerik ez luma lorerik onartzen, kresalak zailtzen baitu loreen bizi samurra. Bere literaturan mundua dago, baina bertan Amerika arrandiatua baino berau iziotzea nahiago.
‎1 Behin baino gehiagotan esan zaigu hizkuntzak ez duela soilik errealitatea kopiatzen, baizik eta berori aktiboki aldatzen, osatzen duela, eta, egiaz, zentzu batean non errealitate hori indeterminaziotik determinaziora eramaten duen, nahiz eta hori ere funtsean erabat itzulezina ez izan. Egoera jakin batean ahoskatutako hitzak ez du sinpleki jada aurretik hor zegoen egoera bat erreproduzitzen; aldiz, hitzak egoera hori bera aldatu egiten du, hain justu, berori modu jakin batean orientatuz, interpretatuz eta, horrela, berorri dagokion erabakia zirriborratuz. Ordura arteko egoera aldakorrak, finkapen linguistikoari esker, bere forma argia jasotzen du.
Hitzek ez dute, baina, zulorik betetzen ahal. Zorra beti da zor, batez ere, niri gertatu bezala, ordainetan eskatzen denean eman ezindako gauza bakarra:
2008
‎Gurasoen hitzek ez dute eraginik.
‎–Berdina esan zenidan azken aldian. Zure hitzak ez du ezertarako balio.
‎Nataliaren hitzek ez zuten Natividad ukitu; edo, ukitu bazuten ere, ez zitzaion igarri. Eta horrek sutu egin zuen Natalia, halako moduan, non, hurrengoan, are irain handiagoa egin baitzion:
‎Halakoetan ohikoa da ez> dago> horretarako> eskubiderik! > entzutea. Esaldi horretan, eskubide> hitzak ez du karga juridiko berezirik. Zernahi gisaz, bizitzeko> edota grebarako> aipatzen direnetan, eskubide> hitzak karga juridiko berezia bereganatzen du.
‎alderdi bateko eta besteko hitzek ez dute itxuraz elkarrekin zer ikusirik (ahaide> eta askazi, > eta jin, > eta irten). Hauetan, berez, ditekean gauza da guztiez baliatzea, Azkuek eta nahi zuten gisara, bakoitzaren adiera, zentzua eta esan-nahia geure oldearen eta gogoaren arabera mugatuaz:
‎Publizitatetik jasotakoa da (17) a. Gaztelaniaz inmobiliarias> ageri denez, hiriezin> hitzak ez du zerikusirik hiri rekin, higiezin> izan luke; bestetik, lehen> hitzak atari ren aurretik agertu luke.
‎Epaiak argi utzi du estatusa aldatzeko bide bakarra Konstituzioaren erreforma dela, eta, horretarako, PSOE eta PPren adostasuna behar da. Ondorioz, euskaldunen hitzak ez du balio handirik...
‎Plan horren kostua erdi bana finantzatuko zutela hitzartu zuten. Alabaina, azkenaldian Espainiako Gobernuak bere hitza ez duela betetzen esan du Azkarragak: «Planaren %30 baino ez dutela finantzatuko diote.
‎Goreneko magistratuek bat egin dute Arabako auzitegiak 2003an kaleratu zuen epaiaren edukiekin. Arzalluzek eginiko adierazpenen «egiatasuna» frogatutzat eman du Gorenak eta EAJko buruzagi ohiaren hitzek ez dutela Mayor Orejatarren ohorea urratzen dio.
‎Ez gara ideologoak, ezta filosofoak ere. Gure hitzek ez dute mundua aldatuko, baina ez genuke nahi Inaxioren heriotza zerrenda luze bateko izen bat gehiago izatea. Jendeak ahaztuko du hau guztia eta munduak biraka jarraituko du, badakigu.
‎Nataliaren hitzek ez zuten Natividad ukitu; edo, ukitu bazuten ere, ez zitzaion igarri. Eta horrek sutu egin zuen Natalia, halako moduan, non, hurrengoan, are irain handiagoa egin baitzion:
‎Lehenengo aldiz Berlin Tegel irakurri nuen hartan, hitzok ez zuten inongo esanahirik. Non lur hartu nuen jakin gabe, Berlin zer zen sumatu gabe, gauzak egiteko modurik axolagabeenean, maletak hartzeko aretotik atera nintzen, eta zuzenean hurbildu zitzaizkidan Kike eta hippy itxurako neska bat.
‎Ez dakigu deus ere. Dakigun gauza bakarra" abandonu" hitzak ez duela esanahi bera gure gizartean edo Hirugarren Munduan. Gurean daukan kutsu negatiboa izugarria da.
‎Nik ere ezkerretara egin nuen so, eta haur batzuk ikusi nituen. Larraitzek berriro ahoskatu zituen segundo bat lehenago botatako bi hitz haiek, baina bigarren hartan, hitzok ez zuten galdera kutsurik, baieztapen potoloa zen: " Bera da!!".
‎Erregina urrikaltsua, Jaun erregea altxorraren jabe izan dadin, eska iezaiozu denbora utz diezadan, eta ederki apaindua izanen zira, sekulan erregina bat izan ez den bezala. Ene hitza ez badut atxikitzen, nihaur urkabe horretarat joan ninteke azken oinazeen jasateko.
2009
‎Baina Tricheten hitzek ez dute merkatua konbentzitu, eta euriborra (euroguneko bankuek elkarri dirua uzteko erabiltzen duten tasa) zalantzen biktima izan da gaurko saioan.
‎Handik hiru hilabetera gertatu zen Domingoren eta aitaren arteko haustura. ...ok, haren gehiegikerien aurka ezer egin eta ezer esan gabe, baina ez esatekorik ez zuelako, baizik eta isilik egon nahiago zuelako, bere aukeraren bila, zirt edo zart; aitari hitz eman zion, bai, fabrikan lan egiten ahaleginduko zela ahalik eta zintzoen, eta hitz emanak behartzen zuen; denborarekin, baina, Domingo ongi ohartu zen ezen aitari emandako hitza gaizki emana zegoela, eta gaizki emandako hitzak ez zuela behartzen; jakin ere, aitarekin izan zuèn lehen eztabaidan jakin zuen hura Domingok, harako esaldi hura entzun bezain laster: –Baina armadan egon berria zara, eta ulertu zenuke?, aitak esaldi harekin inflexio puntua markatu balu bezala, Domingori askotan etortzen baitzitzaion sarjentu putakumearen irudia, harena kasurik nabarmenena bazen ere, bide bertsutik zebiltzan ofizial eta subofizial gehienak?, eta aitak halako enplegatu leialak nahi baitzituen, antza, ez al zion aitari berari entzun gizon zital bat gizon are zitalago batek bakarrik zuzen zezakeela, lantegiarena bezalako giro gogorretan, Jainkoak zuzen idazten baitzuen, baina lerro okerretan??, kargutxo baten ordainean langileen eta azpikoen mugimenduak kontrolatzen zituztenak, haiek guztiak menderatzeko asmotan; esan nahi baita Domingok horrelako ondorio batera iritsia behar zuela:
‎–Etxeko anai arrebetan zaharrena naiz, Ada, eta errespetua zor didazu, badakizu? , eta, nola sumatzen baitzuen ezen bere hitzek ez zutela ez Damasorengan, ez Maria Bibianarengan eta ez izeba Ernestinarengan eragin berezirik izan (haien aurpegierak ez zuen bestelakorik adierazten), aitarengana jiraturik, esan zuen?: Ez al da egia, aita?
‎Galtza eta praka hitzek esanahi bera izan arren, oso aukera desberdinak eska­intzen dituzte giroaren, testuinguruaren eta ondoan duten hitzaren arabera. Galtza hitzak baditu ahalmen batzuk praka hitzak ez dituenak; eta alderantziz. Perpaus baten kadentziak bi silabako hitz bat eska dezake, eta ez hirukoa; perpaus baten kadentzia hots gogorren baten premian egon liteke, eta ez leun batenean.
‎Italiarren atzetik, frankistak zetozen, eta negoziaketahorien jakinaren gainean ere omen zeuden. Hilabete eskas beranduago, inolakoepaiketarik gabe edo sasiepaiketen ondorioz, lehen heriotza zigorrak, Santoñakohondartzan bertan gauzatzen hasi zirenean, faxisten hitzak ez zuela batere balioegiaztatuko zuten. Beranduegi zen, Manu Egidazurentzat, Francisco Rabanerarentzat, baita Eusko Gudarosteko burua izan zen Ramon Azkuerentzat, edo EBBkokidea izan zen Florencio Markiegirentzat (Landa eta Guezala, 1998).
‎Horregatik, komeni da produktuen etiketari erreparatzea eta erabilitako olioa oliba olioa, ekilore olioa, arto olioa edo soja olioa dela zehazten dutenak aukeratzea. Eta osagaien artean “partzialki hidrogenatua” hitza ez dutenak.
‎Euskal Herriaz gain, munduan zehar eraman nahi genuke, hitzik ez duela baliatuta.Beste egitasmo batzuk ere baditut, edonola ere. Nafarroako Antzerki Eskolak euskarazko antzezlan bat ekoizten du urtero, eta aurten, Aitzpea Goenagak irabazi du.
‎Alkateak emandako hitzarekin ez dute konfiantza handirik sakangunearen kontra elkartutako herritarrek,, hainbeste hilabeteren ondoren erakutsi duen jarrera ikusita?. Errepideko aferari konponbidea bilatu artean mobilizatzen jarraituko dutela iragarri dute.
‎Zuen bitartez, argi geratzea nahi nuke esan berri dudana, eta, batez ere, ez garela ari gu geu borroka honen alde aurpegia ateratzen; aitzitik, gaur egun foro handietan hitzik ez duen jende horrek entzuna izateko eskubidea duelako ideia dabil horretan. Orain artean kontu xeheak esan izan ditugu, eta aurrerantzean ere halakoak esango ditugu:
‎Begira ondoren, erdarako aditzen okerrak (verbos irregulares). Begira nola letrek eta hitzek ez duten zentzu garbirik, nola erroa aldatuz moldaturik diren. Ondoren saiatu erantzuten:
‎–Etxeko anai arrebetan zaharrena naiz, Ada, eta errespetua zor didazu, badakizu... –eta, nola sumatzen baitzuen ezen bere hitzek ez zutela ez Damasorengan, ez Maria Bibianarengan eta ez izeba Ernestinarengan eragin berezirik izan (haien aurpegierak ez zuen bestelakorik adierazten), aitarengana jiraturik, esan zuen–: Ez al da egia, aita?
‎Handik hiru hilabetera gertatu zen Domingoren eta aitaren arteko haustura. ...ok, haren gehiegikerien aurka ezer egin eta ezer esan gabe, baina ez esatekorik ez zuelako, baizik eta isilik egon nahiago zuelako, bere aukeraren bila, zirt edo zart; aitari hitz eman zion, bai, fabrikan lan egiten ahaleginduko zela ahalik eta zintzoen, eta hitz emanak behartzen zuen; denborarekin, baina, Domingo ongi ohartu zen ezen aitari emandako hitza gaizki emana zegoela, eta gaizki emandako hitzak ez zuela behartzen; jakin ere, aitarekin izan zuèn lehen eztabaidan jakin zuen hura Domingok, harako esaldi hura entzun bezain laster: " Baina armadan egon berria zara, eta ulertu zenuke", aitak esaldi harekin inflexio puntua markatu balu bezala, Domingori askotan etortzen baitzitzaion sarjentu putakumearen irudia –harena kasurik nabarmenena bazen ere, bide bertsutik zebiltzan ofizial eta subofizial gehienak–, eta aitak halako enplegatu leialak nahi baitzituen, antza –ez al zion aitari berari entzun gizon zital bat gizon are zitalago batek bakarrik zuzen zezakeela, lantegiarena bezalako giro gogorretan, Jainkoak zuzen idazten baitzuen, baina lerro okerretan? –, kargutxo baten ordainean langileen eta azpikoen mugimenduak kontrolatzen zituztenak, haiek guztiak menderatzeko asmotan; esan nahi baita Domingok horrelako ondorio batera iritsia behar zuela:
‎Ez dezagun ahantzi, beraz, erabiltzearen poderioan ikasten dela hizkuntza; gogoratu jadanik aipatua dugun Axularren esana(" Dabillan harriari etzaika goroldiorik lotzen"), edo Bernardo Atxagak ezagutarazi zigun Abdetfattah Kilitok idatzitako hura, hots," hitzak ez du antzik xaboiarekin. Zenbat eta gehiago erabili xaboia, orduan eta urrituago eta gastatuago; hitzak, ordea, alderantziz, zenbat eta erabiliago orduan eta aberatsago" (Aiurri, 35.zk., 96).
‎Galtza eta praka hitzek esanahi bera izan arren, oso aukera desberdinak eskaintzen dituzte giroaren, testuinguruaren eta ondoan duten hitzaren arabera. Galtza hitzak baditu ahalmen batzuk praka hitzak ez dituenak; eta alderantziz:
‎Oraindik ere hor dabil airean, gezurtatzeko besterik ez bada ere? euskara paradisuko hizkuntza delako ideia, birao hitzik ez duelako. Urretxindorrak taldearen" Aitorren hizkuntz zaharra" bezalako kantek ideia hori herriaren imaginarioan txertatzen lagunduko dute.
‎" Hitzek ez dute beste gauzak baino errazagoak izan behar" 46 Katastrofeak ez du hizkuntza ukiturik gabe uzten. Zentzua suntsitzen du eta borroka askatzailea, denbora baterako, bere burua adierazteko hitzik gabe uzten du.
‎Orainak, egiari zor, kartak eta rolak bestela bana ditzake, iraganaren adiera alda dezake, irabazleek idatziriko historia ezeztatuz. Azken hitza ez du inork behin ere, zor mesianikoez ezkutaturik dago noiznahi. Mesianismo sekularizatu hori ez da ongietorriaren zelatan dagoen pazientzia pasiboa, zaindariaren itxarote aktiboa baizik, posible denaren bat bateko sarrera hartzeko prest beti.
‎–" Ogia" hitzak ez du beste hitzik azpian –esan zidan behin Frantsesaren boz apalak, Frantsesaren hats berotuak, kriseiluaren itzaletan–. " Ogia" esan eta ogia ulertzen dugu, baina" askatasuna" esan eta hitz gehiago behar dira zer esan nahi dugun ulertzeko.
2010
‎Xelebrea da gure mundua bai: inor ez da inortaz fio, hitzak ez du fitsik balio, abala eskatzen dizute berehala, ondasun osagarriak eta osterantzekoak, dena azaldu behar duzu han, eta hala ere nahikoa lan. Papera desagertu egingo zela baina, paperak nahi ditu mundu guztiak, dena sinatuta, dena garbi, dena seguru.
‎Nola daiteke, beraz, beraien helburuak armen bidez lortu zituzten haien oinordekoek armen mehatxupean (Konstituzioa) eurenari eustea? Zergatik gure hitzak ez du leku izpirik ere egungo marko juridikoan. Orduan, zertarako balio du gure hitzak?
‎Edo gogoratu egin behar ote dizut nor izan zen Benjamin Maria? Beste gauza batzuk ere esango nizkizuke, baina??, eta hantxe gelditu zinen; zure hitzek ez ninduten ez hotz ez bero utzi, jakina, baina barru barrutik atera zitzaidan: –Esan!?; eta zuk, hiruzpalau segundoko begirada ezin zorrotzagoaren aterpean nire erabakitasunak irekitzen zuèn espazioaren nondik norakoak neurtzen zenituela, esan zenuen:
‎–Eta orain zer egingo dugu??. Guk esan genion ezin genuela ezer egin, fisikarien aurka gure hitzak ez zuela pisu handirik, baina orduan pentsatu zuen batzorde bat egin behar zela, eta bera arduratuko zela. Berak deituko ziola Eliseori, eta talde bat eratuko zuela?.
‎Edo gogoratu egin behar ote dizut nor izan zen Benjamin Maria? Beste gauza batzuk ere esango nizkizuke, baina...", eta hantxe gelditu zinen; zure hitzek ez ninduten ez hotz ez bero utzi, jakina, baina barru barrutik atera zitzaidan: " Esan!"; eta zuk, hiruzpalau segundoko begirada ezin zorrotzagoaren aterpean nire erabakitasunak irekitzen zuèn espazioaren nondik norakoak neurtzen zenituela, esan zenuen:
‎zenbait esparrutan erlatibistak izan gaitezke, baina zenbait esparrutan besterik ez. Esparru horietan egia, errealitatea eta antzeko hitzek ez dute eginkizun handirik, eta subjektibismo erlatibismo hori indartsu agertzen da. Izozki bola bat txokolatezkoa dela esaten baldin badugu, zaila ematen du gertakari hori erlatiboa dela aldarrikatzeak.
‎Amekran erreka pasatzeak gerla esan nahi zuen, errekako ura odolez gorrituko zela. Fernandez Silvestrek kadi berbere baten hitzek ez zutela gauza handirik balio erantzun zuen, xelebreak zirela mehatxuok, baina harrapatuko zuela moro hori eta zigortuko zuela haren lotsagabekeria. Gabriel Morales Mendigutia, Polizia Indigenako burua, lur gehiago hartzearen kontra agertu zen, espainolen material eta soldadugoa espazio irabazian elastizitate neurriaren mugan zegoela.
2011
‎Iban Zalduak esan berri du, aldizkari honek egindako elkarrizketan, pop kanta askoren hitzek ez dutela gutxieneko kalitate labelik, eta musikari esker salbatzen direla. O Brother! en kanten hitzen kalitatea ez dut nik epaituko, oraindik ere oso gustukoak izatea ahalbidetu didan arrazoi beragatik:
‎Lengoaiak, mundua sortzen du, berbalizatuz (Wittgeinstein). Hitza ez duenari mundua murrizten zaio, txikiagotu, mundu soziala behinik behin. Horrela, euskaldunak, gero eta ahalmen txikiagoa duen nazioa mundua, sortzeko, eratzeko, antolatzeko, besteei eragiteko, baldintzatzeko, haietaz elikatzeko; gero eta diskurtso murritzagoa duen hiztun herria, gero eta mutuagoa; gero eta espazio fisiko — lurraldea— eta demografikoa txikiagoa, estatistika ofizialek esanak esan.
‎«ADITZERA (Ez al du hitz honek. Bandoa? hitzak ez duen erakarpen indarra?).
‎herriak elkartzea, berdintasun, duintasun eta solidaritatean oinarritutako giza familia kontzeptua praktikan jartzea, eta XXI. mendea giza eskubideen mendea eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak ezabatzeko mendea izan dadin, bai eta gizabanako eta herri guztien benetako aukera eta tratu berdintasuna lortzeko ere, 1Adierazpen eta Egintza Programa honen ondorioetarako, ulertzen da genero hitzak bi sexuei, gizona eta emakumeari, egiten diela erreferentzia, gizartearen testuinguruan. . Genero hitzak ez du azaldutakoaz gain, bestelako esanahirik.
‎... euskal hiztegiak hitzik ez balu, orduan, konposizioaren bidez, edo, hitz berriren bat edo beste sor (tu) diteke noski. Baiñan, kontuz!
Hitzek ez dute subjektuaren izaera osoa adierazten; a objektuak ihes egiten dio hizkuntzaren besterentze horri. a objektuak edo fantasmak eginkizun garrantzitsua betetzen du identifikazio inkontzienteetan, eta iman batek bezala bereganatzen ditu hainbat oroitzapen. Zenbat eta gehiago besterendu subjektua hitzaren sarean, are eta gehiago bereiziko da hitzetik, a objektuarekiko fantasiazko harremanean babesteko.
‎Egina zegoen. Emandako hitzak ez zuen atzera bueltarik, eta ni arin sentitzen nintzen, ia heroi bat. Iritsiko zen hori ere izateko garaia.
‎zuzen itxura gordetzeak ematen zizun zoriona. Zoriona bezalako hitzak ez zenituen oso gogoko, hitz maskalak ziren zure hiztegian, ahuldadea erakusten zuten zure mundu ordenamenduan. Zoriona zerbait igarokorra zen zuretzat, gorabeheratsua.
‎Bizitza, eta bizitzaren zama. Nire ustez, hitzek ez dute bizitza erredimitzen, baina ahalegin bat egin behar dugu, eta egiten dugu, hitzen bitartez gure bizitza argitzeko, eluzidatzeko, esplikatzeko. Geronentzat eta albokoarentzat, hurkoarentzat.
‎Artean Letek utzia zuen diskogintza (azkena 1977koa zuen, gero itzuliko bazen ere), eta ez da zaila nabarmentzea Imanolek Leteren eskutik egindako bidea," Berriro igo nauzu ene mendira" hartan hasi eta 2003an argitaratutako azken diskoan amaituko dena. Azken horretan lau kanta dira euskaraz emanak, eta Lizardiren hitzak ez dituen bakarrean —euskaraz esan beharreko azken hitzak balira bezala— Leterenak kantatzen ditu a capella: " Barne bideak hain bihurriak argitzen dizkit gau isilak/ argitzen dizkit loaren mugan paranoiaren".
2012
‎EAJko bozeramaile Montse Aranak Udal Gobernuak atez atekoa" inposatu" egin nahi duela salatu zuen, eta herritarren hitza ez duela" kontuan hartzen": " Inposaketarekin ez goaz inora.
‎Amaiurreko Sabino Cuadrak «gezurrak baino ez esatea» aurpegiratu die Raxoiri eta haren ministroei. «Zuen hitzak ez du deus balio, ezta zuen programak eta diskurtsoak ere. Horregatik Europan inor ez da zuekin fidatzen».
‎Apenas liburua hartu eta apenas hitzarekin hasi naiz jolasean. Apenas dagoen orririk apenas hitzik ez duena. Hasieran, usteak ustel, orri bakoitzeko apenas bat kausituko nuelakoan irakurri ditut hitz lauzko poemok.
‎Eta hitcez hitz ez baitute centçu ona eguiten, hitzcuntcen mintçatceco manera diferentac direla causa. [...].
Hitzek ez dute errealitatea aldatzeko ahalmen handirik atzean dituzten aurreiritziek beren horretan dirauten bitartean. Pentsaera berri bat sortu nahi baldin badugu, agian People First Languagearen azpiko antinomia desegin dugu.
2013
‎Testuinguru horretan,, meritu? hitzak ez baitu zentzurik. Niretzat ez behintzat.
‎Eta behin ama denean, orduan doinua sublimea egiten da, samurtasun eta goraipamenez josita. Ama hitzaren parean ipintzeko den hitzik ez dugu gure lurraren gainean.
‎Batzuen iritziz, Clavis hitzak ez du giltza adierazten, baizik eta zotz antzeko gauzaki bat, adibidez klabikordioan soinua sortzeko soketan jotzen duten zurezko zotz txikien antzekoa.
‎Lagun batek" Hi ez hago ganbaratik ondo!" esaten badigu, ganbara hitzarekin ez du hiztegian irakurtzen dugun honako hau adierazi nahi:
‎Nirekin batera gizona kantuan hasi zen. Emazteak orduan esan zidan gizonak dagoeneko hitzik ez zuela egiten, eta nirekin kantuan ikustea hunkigarria izan zen".
‎Zein da aldea? Testuinguru horretan, ‘meritu’ hitzak ez baitu zentzurik. Niretzat ez behintzat.
‎Mexikoko ipar mendebaldeko kokaleku eta meatze zelai pobreenetan pionero familiak* konbentzitzea izan zen zailtasunik handienetakoa. Kaliforniako lehen kolono bilakatzeko kontu hura ez baitzen printzipioz batere erakargarria Kalifornia hitzak ez zuen gaur duen lilura ahalmenik, jendeari eremu basatiak eta ezezagunak ekartzen zizkion gogora, eta bi urteko soldata, bost urteko errazioak, arropak, ganadua, armak eta abar agindu behar izan zitzaizkien animatzeko.
‎Agusen hitzek ez zuten sekula gaitzespen doinurik, hori ere hala zen. Martak ez baitzion desiratua sentitzeari uko egiten, are gehiago, bilatu egiten zuen, baina ez zuen hargatik inorekin oheratzeko gogorik, eta iruditzen zitzaion gizonek ez zutela hori ulertzen.
2014
‎Ondoko zatia berak ezarri berri du bere blogean, ohar honekin: " Liburuan idatzi nituen hitzok ez ditu inork gezurtatu; salatzen dute" arrosa koloreko urria" (Octobre rose) bezalako kanpainen manipulazioak, behin eta berriro errepikatzen dira kanpainok inolako lotsarik gabe, krisi aroan eta finantza publikoak ito larrian daudela. Borroka politiko' feminista' omen dena, baina babestu nahi omen diren emakumeen kalterako doana.
‎Hain zuzen, gero eta pertsona gehiagok txiro ikusten dutenean euren burua, kolektibo ahulenen desberdinkeriak eta esklusioak gora egiten dutenean, eta adierazpen askatasuna nahiz protesta baketsua mugatzen dituztenean, orduantxe da funtsezkoa. Eta ez dugu ahaztu behar, arlo guztietan gertatzen den moduan, honetan ere hitzek ez dutela batere balio, obrak direla egiak.
‎Esan zituzten lehenengo hitzek ez zuten batere garrantzirik, harentzat behinik behin, baina balio izan zioten Nizhni Novgoroden entzunak zituen bi ahotsak ezagutzeko. Ustekabean aditu zien gizon eta emakume haiei elkarrizketa puska bat bezpera gauean, eta orain aukera zeukan berriz ere zertaz ari ziren jakiteko.
‎Feminitate esentzialaren ezeztapenean bi gogoeta lotzen zaizkio Beauvoirri: alde batetik, «gaur ez badago feminitaterik, inoiz izan ez den seinale», eta bestetik«[...] Horrek zer esan nahi du baina,, emakume? hitzak ez duela esanahirik?» (I, 14). Garaiko hainbat nominalistaren ideiei aurre eginez, honela posizionatzen daBeauvoir:
‎Martina diskriminatuta sentitzen da neska delako, bere hitzak eta beste emakume askoren hitzak ez du baliorik.
‎Ez Hitler, ez De Gaulle, ez Mao, ez Shakespeare, ez Cervantes, ezta Stalin ere. Musika da ukitu ezin den, ikusi ezin den eta hitzik ez duen artea: barrenak bortitzen eta sotilen ukitzen dituena.
‎Non ez dugun egoera ez normala normalizatzen: publikoak obra, kanpotik begiratzen du, hau baita gertatzen gero eta gehiago kantaldietan, hitzek ez dute funts musikala baizik eta gure kantariak entzuten ditugu afrikarrak balira bezala, pastoraletan gero eta gehiago pertsonaiak ez ditugu taula gainean ikusten baina horien egiazko boza frantsesez mintzo da eskutan dugun liburutik. Froga?
‎Bere betebehar bakarra, beraz, erreinuaren kontrola akustikoa egitea izango da. Egoera berrian, hitzak ez du balio semantikorik, bere materialitate sonorora murriztuta dago, haren sustantzia fonikoa interesatzen zaio soilik erregeari. Eztarria, listua, haurtzaroa, bizitzaren esperientzia.
‎Zure hitzek ez dute sinesgarritasunik.
2015
‎" guztiok dakigu Semprún oportunista burges koxkor bonvivant bat besterik ez dela. Eta komunista baten hiztegian" independentzia" hitzak ez duela lekurik ere badakigu". Sempruni aipamenak errepikatuko ziren Haranburu Altunari buruzko testu batean.
‎Aizpuru: «Beretzat, Euskal Erria hitzak ez du kutsu politikorik». Eta Euzkadi hitzak, aldiz, euskal arrazari egiten zion erreferentzia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia