2000
|
|
Honi dagokionez, esan zuen, alde batetik, (1) joko guztien artean zerbait komuna izan arren, horrek ez duela inplikatzen, joko jakin bati" joko" deitzen diogunean, esan nahi duguna hori denik, eta, beste aldetik, (2) hain desberdinak diren ekintzei" joko" deitzeko arrazoiak ez duela izan behar horien guztien artean zerbait komuna dagoenik, baizik eta erabilera batetik bestera igarotzeko" mailaz mailako iragaite" bat dagoela, sailaren bi muturren artean ezer komunik izan ez arren. Bazirudien" eder"
|
hitzaren
gure erabilera desberdinetan ezer komunik ez dagoelakoan zegoela," hamaika joko desberdinetan" erabiltzen dugula esanez —adibidez, aurpegi baten edertasuna eta aulki baten edertasuna, edo lore batena, edo liburu koadernaketa batena, desberdinak direla—. " On" hitzari dagokionez, esan zuen halaber norbaitek, A k, beste norbait, B, zerbait" ona" dela konbentzitzeko modu desberdin bakoitzak finkatzen duela eztabaida horretan" ona" erabiltzeko esanahia —" eztabaidaren gramatika finkatzen du"; baina" mailaz mailako iragaiteak" izango direla, esanahi horietako batetik bestera, eta" zerbait komunaren lekua hartzen dutenak" —.
|
|
Egiaz, berezitasun honek ez du bakarrik zerikusirik" ghost" eta" shade" adierazpenekin, eta garrantzi txikia ematen zaio" arima"," espiritu"(" spirit")
|
hitzak
gure hiztegi jasoaren zati gisa kontuan hartzeari. Honekin konparatuta, gure arimak jan eta edaten duenik guk ez sinestea ñimiñoa da8.
|
2001
|
|
Eta irakurketez ari garenez, hori izango da ondorengo
|
hitzotan
gure hizpide nagusi. Nobela eta testu literario orok irakurtzen den neurrian bakarrik osatzen baitu bere izatea; azken batean, postestrukturalisten ondoren dakigunez, irakurketa idazketaren beste alderdia besterik ez baita, banaezinezko binomio sortzaile bilakatuz.
|
2003
|
|
Badirudi diseinua eta praktikoa izatea kontraesanean daudela. Hedabideetan erakusten dutenagatik, jada «diseinua»
|
hitzak
gure buruan gauza arraro bat esan nahi du, zerbait bitxia izan behar du, harrigarria eta nik ez dut hala ikusten. Inguratzen gaituzten gauza gehienak diseinatuak izan dira, autotik hasi eta edalontzi edo mahaietara.
|
|
Intermón Oxfamek otsailean ekingo dio berriro hegoaldeko emakumeen eskulanaren baldintzen salaketari. “Baina azken
|
hitza
guk dugu, kontsumitzaileok —dio Idoia Zabalak — Geure buruari galdetu behar diogu nola eskain daitekeen hain ongi bukatutako alkandora merke hori, zergatik jarrai dezakegun modak gehiegi ordaindu gabe”.
|
|
|
hitzaren
gure aurreko azti zaharrek
|
2004
|
|
Lan zamatsua egin da horretarako". Ez dakigu Blasen
|
hitzek
gure galderari erantzun dioten, baina behintzat gauza bat geratu zaigu argi: asko dago egiteke.
|
|
Gure
|
hitzek
gure pentsamendua islatzen.
|
|
liburuan (Jakin, 2002) gogor kritikatu duena.Filosofia?
|
hitza
gure eguneroko hiztegian sartu dugunetik hitza esanahiz hustu da etaedozertarako balio du (edo ezertarako ez). Hari mota horretako esapideak dira, hau filosofiarekin hartu behar duzu?,, haren bizi filosofia gustuko dut?
|
2005
|
|
Zergatik ez dute guregana jotzen, ea zer uste dugun galdetzera? Azken
|
hitza
gurea izan litzateke.
|
|
Azkenik, ezinbestekoa da kontsumitzaileen eskubideak aintzat hartzen ez dituen kultura politiko, txitan esateko, kontsumitzaileen eskubideei buruzko kultura gizarteratu beharra dago etorkizunean ere egoki biziko bagara. instituzional, zientifiko eta ekonomiko osoa zalantzan jartzea.
|
Hitz
gu
|
2007
|
|
Sartre, boussole éthique? hutsa zen(, iparrorratz etikoa?, gero bera definitzekotan erabili izan diren
|
hitzak
gure eginik).
|
|
Nekazaritza eta laborantza (hau ere latina, bestalde) hitzakbaditugu horretarako. Aldiz, kultura eta kultu
|
hitzak
gurean ere badira.
|
|
Beste hitzetan esan dezakegu, aurrekoa zehaztuz, gizakiaren humanizazio prozesuak suposatzen dituen —eta elkarren osagarri diren—" munduaren" zabaltzea (kanpora begira) eta" ni" aren sakontzea (barrura begira) ezin daitezkeela kontsideratu ere egin hizkuntzarik gabe. Horregatik esan dezakegu" formazioa hizkuntzan eta formazio gizatiarra", Menzeren
|
hitzak
gure eginez," modu bereiztezinean datozela bat": " Formazio linguistikoak, azken batean, batek bere burua etengabe ‘objektiboago’ eginez joatea esan nahi du, alegia, nitasunean lotuta egotetik askatzea edota nitasun hori bera infinituki zabalduz joatea" 121 Hizkuntzari buruzko hausnarketa horiek, hala ere, pedagogiatik abiatutako ikerketa linguistikoen esparru orokorra baino ez dute zehazten, eta, zentzu honetan, hezitzaileak ezinbestean aztertu du ere gainontzeko giza eta gizarte zientziek hizkuntzaz esaten dutena.
|
2008
|
|
Zeren eta, nahi ala ez, gatazka hau luzerako daukagu mende eta erdi daramagu horrela eta ez dut ikusten zergatik aldatuko litzatekeen egoera egunetik biharamunera. Hitzak higatu egiten dira, errepikatzearen poderioz, eta uste dut darabiltzagun
|
hitzak
gu baino are nekatuago, gastatuago, daudela euskal gatazkari dagokionean. Kazetaritzaren korpusa aztertzen duzuenok, Jose Inazio, badakikezue hori beste inork baino hobeto.
|
|
Estres
|
hitza
gure eguneroko hiztegian sartu da.
|
|
Gai hauen inguruan liburu interesgarri bat eman du argitara Xabier Arregik oraindik orian, eta bere
|
hitza
gure solasaldi honen barruan txertatu nahi nuke. Zera dio, besteak beste:
|
|
egunekoak eta gauekoak. Eguneko
|
hitzek
gure pentsamenduarekin dute zerikusia, gure arrazoiarekin, gure erabakiekin. Gaueko hitzak, berriz, geure sentimenduetatik sortzen dira, geure irrika eta desioetatik, eta askoz ere libreagoak dira, benetakoagoak.
|
2009
|
|
(. Zipaio?
|
hitzak
gure Institutuan galdua du zeharo konnotazio txarra,, ertzain, en sinonimo da erabat.)
|
|
Badagoelako nazioartean onartutako transkripzio sistema estandar bat; horregatik, latindar alfabetoa erabiltzen duten hizkuntzetan sistema horixe baliatzen da.Har dezagun, beraz, lehengo galdera: ez ote dute errusiarrek berek, edo nazioarteko erakundeek bestela, moduren bat alfabeto zirilikoan idatzitako
|
hitzak
gure alfabetora aldatzeko. Bai. Errusiak badu sistema ofizial bat, ISO nazioarteko erakundeak nazioartean erabiltzeko emandako sistema bera (ISO 9).
|
|
Teknologian, adibidez, aizkorak badu ahoa, besoa eta begia. Nahikoa da Euskaltzaindiak azkenik argitaratu Hiztegi Batua ikusteko zenbat
|
hitzek
gure gorputzaren hiztegia darabilten.
|
|
Historian barrena, beti egon izan dira bereizirik emakumearentzat egokiagoakziren kirolak (tenisa, igeriketa, gimnasia erritmikoa...) eta gizonarentzat zuzendurikoak (gorputzen arteko kontaktua eskatzen dutenak, oldarkortasuna dutenak...). Mosquera eta Puig en (2002)
|
hitzak
gurera ekarriz, emakumeentzat eta gizonentzatziren kirolen banaketaren zorroztasuna malgutzen joan da eta estereotipo homogeneoetatik urruntzen doazen jarrerak ari dira agertzen (Mosquera eta Puig, 2002). Eta gaur egun ere kirolaren aukeraketan, estereotipazioak duen eragina handia da.Hala ere, gero eta gehiago dira estereotipo hegemoniko hauekin hautsi eta izaeramaskulinoa duten kiroletan (futbo... Kirola uztearen inguruan, 2002an Gipuzkoan egindako azterketa baten emaitzek agerian utzi zuten orain esandakoa, hau da, kirolaren aukeraketa estereotipoen arabera egiten dutela emakume gehienek (Diez etaGuisasola, 2002).
|
|
Metakaraktere berri honekin 2 letrako
|
hitzen
gure bilaketa findu dezakegu:
|
|
Euskarak Europari ekar dakiokeena asko da. Baina
|
hitzak
gure hiriari ekar dakiokeena, are eta premiazkoa. Nire ustez.
|
|
Izan ere, pixka bat pentsatzen jartzen banaiz, ez al dira abesti malenkoniatsu asko eta asko gure lagun preziatuenak bihurtzen direnak? Ez al dute, bada, saminetik abestutako
|
hitzek
gure bihotza gehiago hunkitzen?
|
|
Heriotzaren zauria mintzoaren bihotzeraino iristen da. Esaten dugun edozein
|
hitz
gure kalterako izango da. Sortzen dugun edozein arrazoik fanatismora eramango gaitu.
|
|
Bigarren aldian alta gelditu zen parkinean. Ez ote zen hitza
|
hitz
gurean, jendea jende, aita zenak urguiluz zioenez. Eiki, ele aisetak ziren aitarenak, ez baitzuen sekula klandestino bat baserrira ekartzearen beharrik izan.
|
2010
|
|
Hala eta guztiz ere, jarrera bezalako kontuetan, azken
|
hitza
gurea dela jakin behar dugu. Izan ere, gu gara egiten dugunari zentzua emateko borondatea izan behar dugunak, gaineratu du Herranek.
|
|
Jarraian zutitu, eta alde egin zenuen. Geroztik, ez bisitarik ez
|
hitzik
gure artean. Edo guztiz bestela izan ote da?
|
|
Jarraian zutitu, eta alde egin zenuen. Geroztik, ez bisitarik ez
|
hitzik
gure artean... Edo guztiz bestela izan ote da?
|
|
–Bai. Zuritik beltzera pasatzea izan zen, baten eztia eta doinu gozoa bestearen purrusta eta agindu beharra zen; batek Jaunaren
|
hitza
guretzako ulergarri eta maitagarri egiten bazuen, bestearentzako txistua jo eta lerden jartzea zen. Beregatik izan balitz, Jainkoa ez zen maitasuna eta ona izango, iluna eta zekena baizik.
|
|
" Kultura", batetik," helburu arbitrarioak (ez naturalak) ezartzeko gaitasuna eta giza askatasunaren ezinbesteko baldintza da";" Antropologia" bestetik," gizakiak bere espiritu askearen ondorioz egiten duenaren estudioa da, ez giza fisiologiaren lege naturalen ondorioz egiten duenarena" 118 Zera dio Oswaltek horren haritik: " Inor ez da kultura batekin jaiotzen, baizik eta berori eskuratzeko gaitasunarekin" 119 Eta horregatik esan dezakegu, Goodenoughen
|
hitzak
gure eginez," kultura jendeak ikasi behar duen zerbait edo bere herentzia biologikotik ezberdintzen den zerbait dela" 120 Hudsonek ere, hari hori luzatuz," sozialki eskuratutako ezagutza" bezala ezaugarritzen du" kultura", beti ere azpimarratuz berori" jendearen adimenean bakarrik existitzen dela" 121 Kontua da, aurrera eginez, kulturaren interpretazio horr... Horrela dio, adibidez, antropologia kultural amerikarraren sortzaileetakoa den Boas alemaniarrak:
|
|
Zentzuzkoagoa dirudi esatea, bada, ez gure
|
hitzek
gure pentsatzea aurretik zehazten dutela, baizik eta hitz horiek egiaz pentsamendu lerro batzuen aldeko gure jarrera aurretik prestatzen dutela144.
|
|
Hizkuntza bitxia zela, baina ederra. Bere kezka azaldu zidan gero, ea ez zegoen zazpigarren
|
hitzaren ordezkorik
gure hizkuntzan. " Rantxo, diozu?" Gizonak belarrira eraman zuen hatza.
|
|
Gradua gure kulturan hitza baita, eleak egiten baikaitu jende eta ez ostatua karrikan izateak. Eta
|
hitza
gure kasuan euskara da.
|
2011
|
|
Txepetx izan genuen, antza, diglosia
|
hitzak
gure artean, kontzeptu soziolinguistikoa izateaz gainera, ageri duen erabilera arrunt," man in thestreet issue" k eragindako horretaz lehenik idatzi zuena.
|
|
Gurekin ez dauden guztien ohoretan izan bedi utzi gaituena gure gidaria; haren
|
hitzak
gure hezurretako muina!
|
|
Eta horretarako emango diogun azalpenak sinplea, argia eta zehatza izan behar du. Susmatzen badugu ez duela ondo ulertu, bere
|
hitzez
guk esandakoa errepikatzeko eska diezaiokegu.
|
|
Bizitza, eta bizitzaren zama. Nire ustez, hitzek ez dute bizitza erredimitzen, baina ahalegin bat egin behar dugu, eta egiten dugu,
|
hitzen bitartez
gure bizitza argitzeko, eluzidatzeko, esplikatzeko. Geronentzat eta albokoarentzat, hurkoarentzat.
|
|
Askotan erabiltzen zuen dizipulu
|
hitza
gure ikasleak izendatzeko. nuke azaldu zein zen haren ahoan hitz horrek hartzen zuen esanahia, baina beti begitandu zait errespetuz darabilela, ezti puntu batez ere bai agian.
|
|
ez zion bere buruari ekintzarik eza barkatzen, eta idaztea eta hitz egitea zen Sotorentzat ekintzarik zuzenena. Nobela ibiltaria zen Soto, performance
|
hitza
gure artean sasoiko jarri aurretik hogeita lau orduz performer gisan jokatzen zuena, ez agian modu kontzientean, horrelakoa zelako baizik, barrutik ateratzen zitzaion.
|
2012
|
|
–Maisu?
|
hitzak
guk eman dizkiogun konnotazio guztiak galtzen dituen lekura. Erlijio arautuetan, gizakia menderatzeko prestatuak dauden filosofia edo ideologia sistemetan, maisua guru bat da, totem bat, egia daukana.
|
|
Eta anaiari,
|
hitzok
gure egiteagatik.
|
|
Zerura iristeko bide erakusle ziurra genuen Jainkoaren Hitza, eta guk, bedeinkatua izan dadila Jainkoa? Jainkoaren Izpirituaren ikusmen sendotzailea genuen, Haren
|
Hitzaren bidez
guri irakatsi eta prestakuntza ematen baitzigun, gu biok egia osora bultzatu eta gogotsu eta esaneko bihurtzeko, Haren Hitzak ematen zigun prestaketa eskuratzean. Ez dut ikusten munduan halako nahasmenduak sortu zituzten erlijio gai eztabaidagarriei buruzko jakituria sakonagoak, halakorik lortu izan bagenu ere, guretzat izango lukeen erabilerarik txikiena.
|
|
Ondorioz, hitzei ematen diegun zentzu edo interpretazioa
|
hitzek
gugan eragiten duten sentipen horien menpe egongo da. Gizakien zentzumenen subjektibitatean oinarritutako ikusmolde hau Platonen haitzuloaren mitoaz geroztiko filosofia mendebaldarraren aurka altxatzen da.
|
|
XIX XX. mendeko espainiar modernistak (Machado, Juan Ramón Jiménez), eta XX. mende hasierako bi poeta txiletar ere (Gabriela Mistral eta Pablo Neruda) etapa honetan itzuli zituen, eta eragin nabarmena izan zuten Arestiren garai honetako poesian. Itzulpen horiek, Sarrionandiaren
|
hitzak
gure eginez,, lengoaia literario baten bilaketa entseguak, dira, eredutzat zeuzkan idazleen joera estetikoak bereganatzeko egindako saioak.
|
|
Gustuko dugun abestia da, soinu oso industriala du. Musika Bad F line ena da, baina
|
hitzak
gureak dira. Iñaki talde horren parte izan zen eta guregan eragina izan duen talde bat da.
|
|
Guk, moderno baino modernoagoak garen aldetik, ez dugu arazo berezirik horrekin. Aldaketa, berrikuntza, proiektua, iraultza eta halako
|
hitzak
gure berbaroko hots arruntak dira eta.
|
|
Zohaz ikustera, Herrian berean bizi eta xumeki euskal kultur biziaz eta horren geroaz arduratzen diren euskal alaba eta seme goresgarriak, heian atzetik ausiki egiten duten elkarri? Gure Nafarroako ipar huntan ere, Euskal Herri guziko beste lur aldetan bezala egina izan zen, aski goizik naski, elez eta
|
hitzez
gure mintzairaren ezagutza. Gero, denentzat modu berekoa izan behar lukeen mintzaira horri lur alde bakoitxak egin nahi izan badio bere gisako moldakuntza edo adierazpena, mendi artetako gurutzamendu eskasiatik zetorkeen.
|
2013
|
|
Osasun laguntza maila berean, berdintasunean, eskaintzen zaio edonori arraza, sexu, jatorri, adin, ideologia edo beste edozein ezaugarrirengatik inor alde batera utzi gabe. Osakidetza Euskadiren ikurretako bat da, Osasun Sailburuaren
|
hitzetan
gure DNAn txertaturik dago, eta Osakidetzarik gabe ez omen dago Euskadi ulertzerik. Beraz, Osasun alorreab ez dago arazorik, ez dago liskarrik, ez dago gatazkarik.
|
|
Ez dira hiztegietan. Zoroak, konplizeak," Ez da amaiera" ren
|
hitzak
guretzat. José Luis Padrón, Jon Benito, Kirmen Uribe eta Fermin Etxegoienek ezin hobe egin dute bat proiektu honen izaera eta erro sakonarekin.
|
|
Arrotza egiten zen
|
hitza
gure herrian, zeren, izebak bezalaxe, gainerako senide eta lagunek ere, nire ama salbuespen, oso gutxi erabiltzen baitzuten gaztelania. Jatetxera lehen telebista aparatua ekarri zuten egunekoa gogoratzen zait.
|
|
Arreta jarri nuen zerbait egiteaz batera ahoskatzen zituzten hitzetan, eta haien hizkuntzak gisa honetako hitzak dituela jakin nuen: pire
|
hitzak
gure hizkuntzan" eser zaitez" esan nahi du; intomene, nola duzu izena?; sumite, emadazu. Eta horrela beste gauza asko.
|
2014
|
|
Descartes eta Kantek subjektumodernotzat hartu zuten gorputzaren adiera; identitatea eta esentzia aitortu zizkioten.Baina testu honetan, gorputza eraldaketan, bilakaeran ikusiko dugu eta Meri Torrasen (2007: 20)
|
hitzak
gure egiten ditugu esateko gorputza beronen irudikapena dela, etaizaera performatiboa duela marko kultural batzuen barnean eta ikusgarri bihurtzenduten kode batzuen barnean.
|
|
Izan ere don Anizetori esker lortu zuen anaiak La Salleko ateak zabaldu zizkion beka. Andre batek zabaltzen zigun atea apaizen etxean eta gero bietako batek egiten zuen
|
hitz
gurekin. Beti aurkitzen zuten zer zuzendua gure hitzetan, nik esaten genuenean ni esan behar genuela edo alderantziz.
|
2015
|
|
|
hitzei
gurean toki bat egin, eta aurkako adiera eman.
|
|
7 Gogora etorri zait Jaunaren agur honek, eta Magdalena dohatsuari bakean joateko esateak, hitzen soinuak dioena baino askoz ere gehiago izan behar zuela; izan ere, Jaunaren
|
hitzak
gugan egintza eran gauzatuak direnez gero, dagoeneko prest zeuden arimetan, gorputz erakoa zen oro arimatik bereiztea eta espiritu hutsean uztea eragingo zuen, bat egite zerutar honetan kreatu gabeko espirituarekin bildu ahal izateko, egi egia baita gu kreatura den oroz hustu ahala eta hartatik Jainkoaren maitasunagatik askatu ahala, Jaunak berak beteko duela bere izatez. Eta horrela, Jesu Kristo gure Jaunak behin apostoluen alde otoitz eginez, ez dakit non?
|
|
Eta benetan zirraragarria izan zela haiek entzutea. Eta gure elkartasun osoa eskaintzearekin batera Herri Ekimenetik Manuk botatako
|
hitzak
gureak egiten ditugula argi utzi nahi dugu. Atzo eztabaidagai egongo zen proposamenari buruzko galdera bati erantzunez “Soilik Parlamentu eta Gobernu ergel batek lituzke hildako gehiago akatsa zuzentzeko”.
|
|
" Zernahi izanik, ez dezakegu uka, Erromanoak alde orotarik hurbildu zitzaizkotenean, gure arbasoek latinarekin joritu zutela [euskara], beharraren beharrez. Hortik hainbertze latinezko
|
hitz
gure oraiko mintzaian. Ez dira berehala ezagun, bainan latinezkoekin hitz horiek duten eitetik begi erne batek aski errex zila dezake zoin duten aita.
|
|
Hizkuntz totalitarioa erabatekoa eta irmoa izaten da; bukatua, denotatiboa, biribila, itzalgunerik gabea; behar du intonazio hanpurutsua, nostalgia merkea ustiatzen duten telebistaren" no do" albistegi zaharretako esatariena, adibidez; edota esatari haien imitatzaileen doinua, politikari profesionalena. Botere politikoa hitzaz jabetzen da;
|
hitzek
gure pentsamendua eta emozioak trokelatzen dituztelako eta ez alderantziz. Laurogeita hamarreko hamarraldian
|
|
Hitza politikaren hasieran egon zen eta politikaren bukaeran egonen da. Bai, gure
|
hitzek
gure DNA atxikia daramate. Gidari batek autoaren leihatilatik arekako sasitzara bota du zigarro mutxikina.
|
2016
|
|
Gure
|
hitzak
Gure hitzak Gure hitzak
|
|
Gure hitzak Gure
|
hitzak
Gure hitzak
|
|
Ez dago dudarik, aurreko autore guztien iritziak eta ideiak kontuan hartu behar direla, eta hala izanda, une honetako eta etorkizuneko haurrei ahozko literatura transmitituz gero, pertsona berriak sortuko ditugula. Baina, gure barnean zeozer mugitzea lortu duena, eta bere
|
hitzak
gure gorputzean betiko gordetzea lortzen duena, Juan Kruz Igerabide da. Berak idatzitako liburuetan eta artikuluetan, ahozkotasunari, ahozko literaturari eta tradizioari buruz hitz egiten duenean, bere barneko sentimenduetatik hitz egiten du, haurrarentzat edo pertsonarentzat onuragarria izan daitekeela adieraztea baino haratago joanez.
|
|
Utzi geuri ere zure
|
hitzak
gureak baino gehiago esaten.
|
|
Zure
|
hitza
gure haritza
|
|
Gertakari hau Ezkia plazan iraganen da goizeko 10etatik eguerdi arte. Egunaren lema dago" Zure
|
hitza
gure haritza". Jean Verdun ikastegiko haurrek eta ikastolakoek hitz bat edo bertsu bat idatziko dute hosto batzutan eta plazan eraikia izanen den haritz baten abarretan lotuko dituzte.
|
2017
|
|
Muniyak ere memorian grabatuta dauka Eldin lehen aldiz ikusi zuen egun hura. . Ama eta biok entzule gisa joan ginen hitzaldira, eta haren
|
hitzek
gure ikuspegia aldatu zuten?, gogoratu du. Muniyak 18 urte bete ditu, eta ablazioaren aurkako ekintzaile sutsua da:
|
|
Jausorok bere azterketan darabiltzan
|
hitzak
gure mintzairara egokituta, jadanik hamaika aldiz esana errepikatuko genuke: hain zuzen ere, gaur egun euskararen funtzioak gehienbat etnokulturalak direla, tokian tokikoak eta ahozkoak funtsean; bien bitartean, gaztelaniarenak gizarte nazional bati dagozkion funtzio egituratzaileak direla.
|
|
E tengabe entzuten dugu zuzenbide
|
hitza
gure inguruan, eta une oro dago pertsonen bizitzan. Horrenbestez, hurrengo lerroetan zuzenbidea zer den eta hura osatzen duten bi alderdiak azalduko ditugu.
|
|
Azken finean,, hizkuntza kontuak botere kontuak dira? Chomsky-ren
|
hitzak
gurera ekarriz (1979, in May 2000b: 368).
|
|
Anari Alberdiren
|
hitzak
gure eginda, esan daiteke hizkuntzak hitzetik hortzera ibili behar duela ahozkoarekiko gutxieneko konfiantza izan eta hori abestietara hel dadin. Hain justu, horrekin lotuta dago euskarazko lehen rock taldeen bigarren berezitasun nabaria:
|
2018
|
|
Euskara batuaren alde egin dugu azkenik, hautuak aitortuta desleial izanagatik ederrago direlakoan beheko bertsook (itzulpen askori buruz esaten den bezalaxe, les belles infidelles direlakoan). Jakin badakigu xehetasunen bat hizkuntza batetik besterako bidean galdu zaigula, baina, dagokigun prozesuko itzultzaileen
|
hitzak
gure eginez, esan dezagun bertsoon mezua eta prozesuko paperetako mezua alderatuta, “funtsezkoenean ez dagoela bariaziorik”. Hobeto egin zitekeen, seguru, baina entregatzeko epea ailegatu orduko, itzulpenekin gertatzen den modu moduan, bukatu ordez, bertsook abandonatu behar izan ditugu.
|
|
segitu zuen Margaritak Entzun dezatela! Beraien
|
hitza
gure hitzaren kontra izanen da. Aita Ladisek lau haizetara aldarrikatuko du aitak bere azken hatsa ematen duela arameeraz, hau da, Jesukristo gure salbatzailearen hizkuntzaz, hitz egiten.
|
|
Ez dugu uste Aranak, comarca?
|
hitza
guk ulertzen dugun moduan erabili zuenik, baizik eta era murritzagoan, ondoko herriei buruz baino ez, Laudio, Zuhatza, Orozko eta Amurriori buruz, besteak beste.
|
|
Gure zaratek, gure doinuek, gure
|
hitzek
gutaz asko konta dezakete, norbanakoak eta talde bakoitzak oinarrizko lelo multzo bat osatzen du-eta. Donostiako antropologia jardunaldian horri erreferentzia egin zioten hainbatek.
|
|
Herri jai parekideen gaiak egin du salto mahai gainera, eta hala diote: “Ikusi izan dugu gure burua hitzak alboratzen, feminismo
|
hitza
gure testuetatik kentzen. Batzuetan helburua jende horrekin lan egiten jarraitzeko aukera ez galtzea da.
|
|
Gure desberdintasunekin gure nigarrekin, baita irriekin tarteka gure isiltasun
|
hitzekin
gure bi bihotzek bat egitearekin handitu gara bata bestearen altxorrarekin
|
|
Zergatik? Bada, Torrealdairen
|
hitzak
gure eginez, itzulpenak apurtu egiten zuelako Frankismoaren hizkuntza politika, hots, euskararen" berezko garapena" edo baserrian eta landa munduan geratuta hiltzen uztearena. Izan ere, hizkuntza politika horren baitan euskarak balio tradizionala zuen, baina ez modernoa (Torrealdai, 2000:
|
2019
|
|
170 Orbainak eta zauriak dira munduak gure gorputzean idazten dituen
|
hitzak
gure bizitzako abestiarentzat.
|
|
Geure gorputzei uzten genien eurak mintza zitezen, ahalik eta zarata txikiena ateratzen saiatuz, geure intziriak itoz, ahoa batak besteari tapatuz, ilunpetan elkar igurzten, musukatzen, ferekatzen eta hozkatzen genuen bitartean. Larrua jotzen genuen
|
hitzak
gure grinan tartekatzen hasi baino askoz lehenago, izena ematen ikasi baino lehenago, sexuari balorazio moralik ematen hasi baino lehenago. Gauzak izendatzeak ilunpetik ateratzen gaitu, baina sexuari dagokionean, hitzek harresi bat eraikitzen dute, desira lurperatzen dute, gorputzak mugatzen dituzte.
|
|
|
Hitzekiko
gure ardura xumean eta xehean jartzeak ere, hitzekin jolasean, hitzen poza gozatzen, hitzen musika entzuten, aukera berriak bilatzen, asko laguntzen du hizkuntzaren osotasuna trinkotzeko orduan.
|
|
urperatu. Horrela, ur, urpe eta urperatu
|
hitzak
gure hiztegian sartu zituzten.
|
2020
|
|
Nola irakurri eleberri bat? Maitasunez, hartan azaldutako
|
hitzen bidez
gure amodioa ostatatzeko gai bada; eta kontu handiaz, gure denbora eta espazio mugen irudi bihur daitekeelako, eta, hala ere, bedeinkazio proustianoarra ematen duen neurrian, bizitzaz gehiago gozatzeko aldarria geureganatuz. Beste behin ere, irakurleak aukeratu behar du transzendentzia sekularreko irudi baten aurrean edo espiritualaren asmaera baten aurrean dagoen.
|
|
Hitzen eta irudien arteko hartu eman hura argitu nahian joan nintzen 2003an Parisera Magritteri buruzko bilduma berezia ikustea. Parisko Jeu de Paume galeriak haren margoen eta idazkien erakusketa antologikoa antolatu zuen horri magia zerion non, Magritteren irudiak eta
|
hitzak
gure zain zeuden Konkordiako obeliskoaren itzalean.
|
|
Bide batez, pentsatzeko erabili ohi ditugun
|
hitzak
gureak ez direla jakinda.
|
|
Bukatu dira ipuinak, sutondoko gaubelak, arto bizar garbiketetako famili kantu kontuak. Infernuko zera horren zarata amorragarriak lehenengoz sartu ditu nepalerazko
|
hitzak
gure etxoletako banbu artera. Gureak egin du".
|
|
Garrantzitsua da kontuan hartzea Radar COVID dela Gobernuak onartu eta onartu duen aplikazio ofizial bakarra, eta bere instalazioa guztiz borondatezkoa dela. Beraz, ez dugu kontuan hartu behar mota honetako beste edozein aplikazio, iruzur informatikorik jasan ez dezaten, eta azken
|
hitza
guk dugula jakin behar dugu. Teknologia horren abantailak eztabaidaezinak dira, eta Fernández Muñoz oso argia da horri dagokionez:
|
|
Hitzak sortzaileak dira: zerbait ez da existitzen izena jarri arte; eta gero,
|
hitzek
gure pentsamendua adierazten dute eta moldatu egiten dute.
|
|
Aurten, egia da, arduraren eta erantzukizunaren kontuak bolo bolo ibili dira komunikabideetan. Esaterako, behin eta berriro entzun dugu ardura
|
hitza
gure aurkako arma gisa erabilia (arduragabekeria egozten zitzaigularik, besteak beste, gazteoi). Halaber, egin ditugu gauza batzuk agian ardura bati beste ardura bat gainjarriz, utzi diogu beste gauza batzuk egiteari arrazoi berarengatik.
|
|
Galdera horren erantzunak arduradun bat edo beste ipiniko du jopuntuan. Maizegi, nire ustetan, entzuten ditugu
|
hitzok
gure ezbeharren jatorri gisa: gobernua, legegilea, araua, epaia, nazioarteko ekonomia, kapitalismoa, mundu globalizatua,...
|
2021
|
|
" Hitza da gure lurra, lur hau ez da gure jabetza, bizi garen lur hau guretzat zelako promesa ez zuen inork egin, ez zigun inork hitzeman,
|
hitza
guk eman genion lur honi... noiz eta nondik hona iritsi ginenean, babes beharrean, hemen landatu genuen gure hitza eta landare hartatik sortu zen harreman sare mugagabe bat, orain gure herria deitu dezakeguna, Euskal Herria, euskara eman eta hartzen duen jendea, hizkuntza da oraingoz munduak eskaini digun bizileku bakarra...
|
|
Gainera, historiagile berriek, batez ere generoen banaketari dagokionez eta periodizazioei dagokienez, aldaketak ekarri dituzte euskal literaturaren historiografietara, eta Aldekoaren Euskal literaturaren historiak (2004an argitaratutako 2008ko euskarazko itzulpena darabilgu hemen) berrikuntzak dakartza, hala nola XIX. mendeko herri poesiaz egindako" balorazio berezia" (idem). Hala ere, Casenaveren
|
hitzak
gure eginez, oro har Mitxelenaz geroz finkatutako kanon bera darabil Aldekoak berak ere 1970eko hamarkadako idazleetarainoko tartean (Casenave, 2012: 84).
|
|
Norbaitek balia litzake Kontseilu Konstituzionalaren
|
hitzak
gure kontra egiteko, baina guk ez dugu atzerapausorik onartuko. Gure eredua beharrezkoa da.
|
|
Zenbaitetan ezinezkoa da asmatzea nolatan iritsi den zenbait
|
hitz
gure mingainetara. Ia guztiok dakigu zer den paraguaioa, eta baita gaztelaniak ekarri digula ere, baina nor arraiok deitu zion paraguayo fruta horri, Txinan mutazioz sortu eta Estatu Batuetatik etorri baitzen Mediterraneo aldeko lurretara?
|
|
Ez bailitzan sekula existitu.
|
Hitzak
gure ezpainetan, besterik ez, gure bihotzean irudi bat. Elezahar bat.
|
|
" Vitela" deitzen zitzaion larru horri, eta kume jaioberrien edo are amek abortatutako enbrioiena zen. Burura heldu zait mendeetan zehar zenbat animaliaren intziri aditu diren eta zenbat odol isuri den iraganeko
|
hitzak
gureganaino irits zitezen. Pergaminoaren lan bikainaren eta tintaren atzean, kukutuak daude, baztertutako anai arreba bizkien gisa, azal zauritua eta odola, hots, zibilizazioaren angelu itsuetan gordeka mehatxu egiten duen basakeria.
|
|
* Ez dugu
|
hitzik
gure kosternazioa adierazteko.
|
2022
|
|
Munduaren, zure herriaren, biziaren, etxekoen amodioz bete duzu bizia Piarres. Zure
|
hitza
gurekin egonen da, milesker gu guzien partez.
|
|
“Modu arraroan, artifizialean ikastea da. Ikasi nahi dugun
|
hitza
gure hizkuntzan fonetikoki iruditzen zaion beste bati lotzean datza, nahiz eta zerikusirik ez izan, eta eszena bat irudikatzean, ikasi nahi dugun hitzaren esanahiarekin lotuko duena”, dio. Control de la manera de la manera de la medida.
|