Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.671

2000
‎Gai arturikoak Narrazioak liburuaren hurrengo ipuin kolekzioetan ere agertzen dira, eta liburu honetan tematika ezagunaren eta protagonista literario legendario horien inguruko gertaerak testuinguru gisa erabiltzen ditu une eta egoera partikularrak aurkezteko. Poesiaz hitz egiterakoan aipatu dugun metaliteraturaren erabileraren adibiderik egokiena bilakatzen dira, ez baitu egileak gai arturikoen bertsioak eginez giro heroikoak berreraikitzeko asmorik, berez aurkako zentzuan erabilita daude. Jose Luis Mendozak (Pamiela," En el principio fue el mito", 9.or.) narrazio arturiko hauen erabileraz idatzi zuen moduan:
‎Aurreko bi ipuin bildumak bezala, hamar narrazioz osaturik dago. Hamargarrena bere ipuingintzaren inguruko testu bat da eta, dagoeneko aipatu dugunez, idazle apokrifo baten obra hipotetiko baten bidez hitz egiten du. Sarrionandiak liburu honetan bildu dituen ipuinek zerikusi tematikoa badute aurreko bi ipuin bildumetakoekin:
‎Eta gramatika eta literaturaren arteko dialektika zuzenean, transgresioa eta araua arteko gatazkan bera dabil agintari. Hitz Osteak eta Lerro Armadak bere menpe ditu."
‎Narratzaileek gehienetan hirugarren pertsonan hitz egiten dute, eta narratzailea ipuinetik at dago liburuetako ipuin gehienetan. Gutxiago dira lehen pertsona eta 3 pertsona nahasirik erabiltzen dituztenak, narratzailea ipuinaren barruan sartzen delarik," Sonbreilu baten historia" n bezala.
‎Egoerak bere zertzelada adierazgarrienetan azaltzen ditu, eszenifikatu egiten ditu eta elkarrizketak ere labur laburrak izaten dira. Hitz justukoa eta lakonikoa da pertsonaien mintzaira, narrazio Borges zaleei dagokien moduan, baina egileak metafora eta sinboloen erabileraz hedatzen ditu, prosalan horietan mintzaira poetikoari hurbilduz. Horrela egoera horien dimentsioak eta atmosferak sortzen dituelarik, sarritan izialdura, malenkonia edo nostalgia sakonak eragin arren, irakurlearentzat beti hausnarketarako bidea bilakatzen dira.
‎Azkorbebeitia 65 or.) eta hiru ardatzetan finkatzen dituzte prosa horren ezaugarriak: metaliteraturaren praktika, poesiatik oso hurbil dagoen prosa hizkera eta hirugarrenik, istorioak ez denboran ez lekuan (kronotopo indeterminatuan, beste hitzetan ) kokatzeko joera.
‎Idazlearen estiloa da kritiko guztiek gauza guztien gainetik azpimarratzen dutena; denen iritziz, Sarrionandiak estilo dotore eta propioa du oretua. Aingeru Epaltzaren hitzetan esateko," idazketa dotore nahastezina": " Lilura, haren orrialdeek ageri duten kosmopolitismoak.
‎Sarrionandiaren literaturaz hitz egiterakoan" metaliteratura" da kritiko guztien ahotan entzuten dena. Alegia, Sarrionandiaren ipuinak idazle edo tradizio batetik datozen argumentuez, pertsonaiaz eta egoerez baliatzen dira ahots propio batez" bestelako" errealitate edo egoera baten lekukotza emateko.
‎Ez da mintzatzen bere buruaz, ez du balore unibertsaltzat hartzen bere bizitza pribatua, bere intimitatea. Hitz batean esateko, ez da erromantiko bat, eta ez da erori, mugimendu haren epigonoak bezala, idazleak exhibiziolari eta irakurleak voyeur huts bihurtzen dituen literatura baten tentazioan. Are gehiago:
‎Are gehiago: Eliot, Faulkner, Chamisso eta beste hainbaten barrena hitz egiten digu, idazten du, eta horrela, ispiluz ispilu, bere Ni propiala non dagoen jakin ez genezakeela uzten gaitu." (140 or.)
‎Sarrionandiaren obretako giroari deserrotzearen erbestea eta nostalgiaren lanbroa darie, surrealismoaren, ironiaren eta paradoxa absurduaren herdoila itsatsi zaie bere hitzei . Lehenengo liburuetatik hona zeregin literarioaren izaera eta funtzioari buruzko etengabeko itaunean, ziurtasuna, zabaltasuna eta irizpide propioa mamitzen joan da berarengan.
‎Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎"... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎Lehenengoaren ustez, jadanik Ez gara gure baitakoak liburuan teorikoki garaturikoaren alderdi praktikoa da prosa zati txikiez osaturiko liburu hau. Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena. Lopez Gasenik dioenez, istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau" batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari".
‎Alegia, Orhi aldean izana dela eta han berorik ez zuela ikusirik, bere habiara itzulia dela. Gerardo Markuletaren ustez, ordea, izenburuaren jatorria hori bada ere, izenburuan esaldiak beste esanahi bat hartzen du, hitz jolasa eginez, erbesteratuen paradoxa adieraziz, han egonik ere hemen daudela nolabait.
Hitzen ondoeza (Txalaparta, Tafalla, 1997). Atal honetan aipatzen ari diren genero aldetik sailkagaitz gertatzen direnen artean berriena dugun hau hiztegi baten modura eratua dago eta tankera ezberdineko osagaiez taiutua.
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio, oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez:
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3, 156 or.) honela definitu zuen: " hitz laxozkoa, sekuentziaz osatzen da, gogoetazko bakarrizketatik zeldatik zeldarako elkarrizketak eta, tarteka, eskuetan duen liburu bakarraz mintzatuko da, Shakespeareren Hamlet, bertako pertsonaiak solas partaide direla. Presondegiko giroa dakar, abertzale iraultzaile batzuen inguruan.
‎Beharbada Narrazioak liburu honexen izenburua da Sarrionandiaren liburuen izenburuen artean sinpleena, beste guztiak interpretazioa behar duten sintagmak izan dira edo azalpena eskatzen duten hitz multzoak, baina kasu honetan, agian, sinpletasunak omenaldi bat du barnean. Agian Jorge Luis Borgesen ipuinen bilduma baten Narraciones (Cátedra 1980) edizioaren izen bera darama Joseba Sarrionandiaren Narrazioak liburu honek.
‎Lehen zatia, hitz lauz egindako zigor ziega bateko prosazko kronika modukoa da, bigarrena aldiz, zatika eginiko poema luze bat da eta hurrengo hitz hauez aurkezten dute hitzaurrean: " Eguberri amarauna delako idazlana, berriz, 1982 eta 1983 arteko Eguberrietan eginikoa da.
‎Lehen zatia, hitz lauz egindako zigor ziega bateko prosazko kronika modukoa da, bigarrena aldiz, zatika eginiko poema luze bat da eta hurrengo hitz hauez aurkezten dute hitzaurrean: " Eguberri amarauna delako idazlana, berriz, 1982 eta 1983 arteko Eguberrietan eginikoa da.
‎Iñaki Iñurrietak ere(" Marinel zaharrak", Habe, 1988, 128.al., 29 or.) eboluzio hortaz hitz egiten du Habeko iruzkinean: Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere, Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere:
‎Oraingo boza" berea" dela esaten du Iñaki Aldekoak, eta ez lehen liburuko poemetakoa bezalakoa. " Ahots desengainatu eta gogorragoa da, badaki ahots honek zintzo eutsi behar diela bizitza eta memoriari; ezin diola, bere bakardadean, aberri berriak irakur literatura imajinatzeari ekin, zeren ezinbestez, bere nortasunaz eta bere borrokaz, hitz batez, bere aberriaz ahaztuko baita." (8 or.)
‎Liburu honi buruzko komentariogileek (Jose Mari Iturraldek epilogoan, G. Markuletak...) liburuaren garraztasuna azpimarratu dute etengabe," baltza, latza eta garratza" da, Markuletaren artikuluaren izenburuko hitzak erabiliz (El Diario Vasco, Zabalik,, 3 or.). Egile honek garraztasun hori kartzelako esperientziaren isla" zuzenegia" izateari egozten diotela aurreratzen du.
‎Garrantzitsuena da ordea 1995ean baduela xede heldu eta jakin bat: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.)
‎Zalantzarik gabe ipuingintzaren arloan arrakasta ezagutu du egileak, kritikaren nahiz irakurleen onespenaz. Horretaz gain" Saiakera eta entsegu" izen orokorraren pean aipatuko ditugu bestalde, Ni ez naiz hemengoa (1985) liburuaz gainera, Marginalia (1988), Ez gara gure baitakoak (1989) Izeba Mariasunen ipuinak (1989), Ainhoari gutunak (1990) eta Hitzen ondoeza (1997) liburuak.
‎Saio, saiakera eta literatur entsegu materialez osaturiko liburu hauen artean aipatzen dira honako liburu hauek: Ni ez naiz hemengoa (1985), Marginalia, edo Ez gara gure baitakoak (1989), Izeba Mariasunen ipuinak (1989), Ainhoari gutunak (1990) eta Hitzen ondoeza (1997).
‎Sarrionandiarengana ere heltzen da Verlainez geroztiko agindua: musikalitatea oroz gainetik, esatea merezi duen eta poesiari iradokior zaion horrek belarriari ere atsegin eman behar dio, eta horretarako hitzen hotsaren, perfilen eta adieren armoniak gidaturik osatzen du poetak bere mintzaira hain karakterisitiko hori.
‎Aberatsa da teknika arlo honetan: badira poema narratiboak, badira sentimentalak, nostalgia bilatzen dutenak, ideien elkarkidetasunean oinarrituak (20 or.) akumulazioz jokatzen dutenak, hitz jokoan oinarriturikoak edo kopla zaharren teknika erabiltzen dutenak. Teknikaren aberastasun honek frogatzen du, nahitaez, idazteko erabili den pausa eta kontua." (137 or.)
Hitzen ondoeza. Txalaparta, Tafalla, 1997.
‎Espazialitate postmodernoaren kontzeptu horrekin lotuta dago bidaiaren metafora Uriberen hitzetan , eta bidaiaren gaia aldiz, aurreko liburuei buruz hitz egiterakoan etengabe aipaturiko irudia izan da, eta exilioa den bidaiarena da beharbada liburu honetan hartzen duen funtsezko tornua, Han izanik hemen naiz liburuari jarraiki. Azkorbebeitiak ere" bizitza erbestea da" zitatzen du eta bat dator J.L. Otamendirekin(" Nora itzuli?, Argia, 1996, 1.566, 96 II)", esatean poesia liburu honetan" erbesteak kategoria sinbolikoa eta metafisikoa hartzen duela." (J.S.
‎Espazialitate postmodernoaren kontzeptu horrekin lotuta dago bidaiaren metafora Uriberen hitzetan, eta bidaiaren gaia aldiz, aurreko liburuei buruz hitz egiterakoan etengabe aipaturiko irudia izan da, eta exilioa den bidaiarena da beharbada liburu honetan hartzen duen funtsezko tornua, Han izanik hemen naiz liburuari jarraiki. Azkorbebeitiak ere" bizitza erbestea da" zitatzen du eta bat dator J.L. Otamendirekin(" Nora itzuli?, Argia, 1996, 1.566, 96 II)", esatean poesia liburu honetan" erbesteak kategoria sinbolikoa eta metafisikoa hartzen duela." (J.S.
‎Hau da, batik bat istorioaren gorabeherak hobeki ulertzeko beharrezkoa dugun informazioa azaltzen zaigu. Oro har, kontalariak hirugarren pertsonan hitz egiten duela esan dugun arren, oroitzapenen berri ematean narratzaile intradiegetikora igarotzen da. Izan ere, bi plano bereizten baitira:
‎narratzaile estradiegetikoak bi maitaleen oraineko harremana narratzen digu; eta narratzaile intradiegetikoak iraganeko gertaeren berri ematen digu. Narratzaile intradiegetiko honek gertaeretan parte hartzen du, Andoni bera da, eta narratario intradiegetikoari zuzentzen dizkio bere hitzak , hau da, istorioaren protagonista bati: Amaiari.
‎Oro har, pertsonaia ezberdinen berri eman ahal izateko narratzaile orojakilea aurki badezakegu ere, batzuetan, bere iraganeko pasarte batzuen berri ematerakoan, Pedro pertsonaiak hartuko du hitza lehen pertsonan. Honela, bi maila narratibo bereiz daitezke:
‎Egoera berri honen aurreko amaren sentipenak islatu nahi dizkigu idazleak. Idazlearen beraren hitzetan " emakumearen sentimendu unibertsala nahi izan dut isladatu, ama baten ikuspegitik." (Zabala, Juan Luis: Egunkaria XI) Hortaz, erakunde armatuaren inguruko aipamenak, batez ere, egoera horien aurreko amaren jarrera azaleratzeko baino ez ditu aipatzen.
‎" Ekintza baino gehiago nahiz aktibismoari loturiko ekintzak ez falta bertan (gertakariak baino harantzago) sor daitezkeen erreakzioak, andana intimoen ikuspegia eskaintzen digu, gehienbat." (Egan 50) Bestalde, Alvaro margolaria denez, askotan marrazkiek beteko dute bere gogoeten gidari lana. Hala ere, eleberri honetan barnekoitasunak duen garrantzia azpimarratzeko egokia iruditu zaigu Luis Mari Mujikaren hitzok bertaratzea:
‎Izendapen hauen bidez, liburuaren hasieran azpimarratzen duen ideiari erreferentzia egiten dio: hasierako aipu batean, hitzak eta izenak zerbaiti eusteko beharraren ondorioz ezartzen ditugula aipatzen du. Hots, desorekaturikoa orekatzeko asmoarekin sortzen ditugun antolaketak direla.
‎Perpaus laburrak, eskematikoak, baina indartsuak. Hitz joko ugari ere erabiltzeko joera erakutsi du. Gainera, han hemenka irudiz osaturiko poema modura antolaturiko zatiak oso iradokitzaileak dira.
‎Gainera, beste idazle, musikari, margolari, e.a.en erreferentziak etengabeak dira. Batzuk aipatzeko asmoz, Olaziregiren hitzak jasotzea egokia iruditu zaigu:
‎Baliabide literario moduan erabili du, gainera, oraingoan behartu gabeko etorri hori, harantzago eramanez hitz jarioaren iturria, protagonista nagusiaren (Teresa) pentsamenduak ahalik eta modu natural eta egiazkoagoan eskaini ahal izateko irakurleari." Izan ere, gogoeta jarioak" ez du hizkera kargaturik onartzen, pedantekerian ez erortzearren. Narrazioaren pultsu bizkorrak plano aldaketak jostun gisa harilkatzera behartu du idazlea, eta ez da makal ibili.
‎Baina, batzuetan fikzio horri egiantzekotasuna erantsi nahiz errealitateko munduko elementuei erreferentzia zuzena egiten zaie. Hartara, sinesgarritasuna eta egiantzekotasuna helburu duten eleberriak izango ditugu hizpide errealismoaz9 hitz egitean. Hots, errealitatearen ahalik eta imitaziorik leialena egiteko asmoa erakutsi dutenak.
‎nola eutsi egoera latzei, espetxe barneko bizitzaren antolaketaren beharra, lagunen arteko harremanak,... Hona hemen egilearen hitzak :
‎Hor dago erreferentzia nagusia: nola kontatu( hitz eginez), hala idatzi. (Egunkaria)
‎Hortaz, ipuin hauetan aurreko bildumako ipuinen ezaugarri bertsuak aurki daitezke. " Ipuinek badute gu harritzeko gaitasuna, darabilten umore beltza dela eta (zenbait kasutan makabroa ere badena), fantasiaren eta errealitatearen arteko mugan baitaude, bukaerako ustekabeak harritzen gaituelako." (Egunkaria VII) Ondorioz, aurreko bildumari buruz esanikoa bilduma honi buruz hitz egiteko ere erabil dezakegu.
‎Narratzailea, oro har, Paddy deituriko narratzaile autodiegetikoa dugu. Hala ere, batzuetan beste pertsonaiek hartuko dute hitza , narratzaile metadiegetikoari bidea zabalduz. Are gehiago, beste zenbaitetan Paddyk berak beste pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dizkigu, bera bigarren mailako pertsonaia izatera igaroz.
‎Era honetan, kritikaren aurka eta bere idazteko moduaren aldeko aldarrikapena egingo du. Gainera, azken ipuinean pertsonaiek izenburuez nahiz idazleaz hitz egingo dute. Hortaz, metaliteraturaz gain hainbat iruzkin metanarratibo ere aurki ditzakegu hainbat pasartetan.
‎" Idazkera laua da, hau da, gauzak modu errealean daude idatzita. Era berean, idazkera sutsua da, pasioa agertzen dute hitzek ." (Egunkaria XI) Gainera, elkarrizketa biziak eta kaleko hizkera darabiltza narrazioaren erritmoa bizkortzeko.
‎Liburuak,, absurdoaren bandako idazle andana badakar ere gogora, xedearen aitormen honek Mallarmé oroitarazten du: " Poemak ez dira ideiekin osatzen, hitzekin baizik". " Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak.
‎" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
‎" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
‎Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar. (Lertxundi, Anjel:
‎metaforak, irudiak,... Era berean, umorea eta ironia darie Canoren hitzei . Idazleak berak elkarrizketa batean adierazi zuen bezala, idazlanetan askotan iristen den lekua absurdua da (Ubeda, Joxi:
‎Batzuetan oso ipuin motzak eskaini dizkigu, eta beste batzuetan bere eleberrigintzaren ildoko ipuinak osatu ditu. Azken hauetan bere eleberrigintzari buruz hitz egitean aipaturiko ezaugarriak aurki ditzakegu.
‎Honela, hiriko giro honetan bizitzako hainbat egoera irudikatzen zaizkigu. Bestalde, egilearen beraren hitzetan ," hiriaren interpretazio askotan gauzatzen dira istorioak." (Egunkaria VI) Haatik, Agurtzane Aiestaran ez da iritzi berekoa: " Estilo aldetik loturarik badute ere, ez da elkarren arteko giro komunik sumatzen eta, ondorioz, banaka batzuek baino ez dute irakurlearen arreta bizten." (Habe 295)
‎Hona hemen Cilleroren narrazioetan aurki daitezkeen ipuin mota hauetako zenbait ezaugarri: espazio eta denboraren zehazgabetasuna; izenburuek askotan narrazioaren muinera heltzeko giltza eskaintzen digute; hitz gutxitan gauza ugari esan nahi direnez, konnotazioa gailentzen da; umorea eta ironiaren erabilera; beste genero batzuen parodiak egitea; eta azkenik, hauen amaieran arreta berezia jarri ohi da, ezustea edo ezaguna denaren itxuraldaketa bilatuz.
‎Narratzaileak berak irakurlearekin hitz egiten du askotan, narratzearen ekintzari buruz mintzatzen delarik. Izan ere, bilduma honen lehen ipuinean narratzailea irakurle jakin bati zuzentzen zaio, narratario jakin bati:
‎Reno, Hollywood,... Honela, Hollywood eta biok izenburuan, biok hitzaren atzean Euskal Herriari eginiko erreferentzia aurki genezake.
‎Bere poesiazko lanagatik ezaguna genuen Jose Luis Otamendik, poesiatik oso urrun ez dauden hogei ipuin eskaini dizkigu liburu honetan. Otamendiren hitzetan ," poesiatik gertuago daude intentsitate kolpe bakarrekoak direlako." (Deia)
‎(El Diario Vasco IX) Gainera, amodioaren inguruko kontuetan bikoteen arteko gaizki ulertzeak, korapiloak eta ezin ulertuak kontatzen dira. Iturberen ipuingintzaren ildotik jo du, hortaz, ez baitigu amodioaren irudi idealizaturik eskainiko;" eguneroko bizitzaren briztarak islatzen saiatu da egilea, moralkeriarik gabe, irakurleak hitzen benetako esanahia aukera dezan." (Egunkaria III)
‎Bai gaiz bai estiloz, Euskal Herrian egin izan den ipuingintzatik urrundua," bihotzaren pozaldi bakanen eta larrialdi ugariren gaineko hamaika ipuin" dira egilearen hitzetan , jende arruntaren maitasun nahi, sexu irrika eta bakardade behartuari buruzko maisu lan gazi gozoa. Idazketa lau eta minimalista batean, doinu mantsoan, erretratu soziologikoa egiten duten albo istorioz inguraturik, oso atzean uzten du Non dago Stalin?
‎Edorta Jimenezek dioen bezala," inor gutxi salbatzen da, narratzailearen hitzak bisturiarena egiten bait du, trebetasunez pertsonaien perfiletan, prosa bera, beti beti borobiltzea lortzen ez badu ere." (Egunkaria XII) Beraz, Montoiak ironia erabiltzen du harreman hauen berri emateko.
‎Ikuspuntuari dagokionez, ipuin gehienetan pertsonaiek lehen pertsonan hitz egiten digute. Gainera, pertsonaia hauek bere barne sentimenduetan murgilduko gaituzte, bere zalantzak, beldurrak, itxaropenak, desirak,... adieraziz.
‎Alberti. Gainera, ipuin honen amaieran ere narratzaileak irakurleari zuzenean hitz egingo dio. Bigarren ipuinean ere eskutitzen bidez maila intradiegetikoa erabiliko du.
‎Bestalde, Rakel Beaumont ipuinean agertzen diren pertsonaia bikien erabilpena Bernardo Atxagaren Obabakoak (1988) ipuin bilduman kaleraturiko Margarete Heinrich ipuina dakarkigu gogora. Ipuin honetaz ari delarik, Mari Jose Olaziregiren hitzak aipatzea egokia iruditu zaigu:
‎Desioen hiri hau eraikitzeko Rikartek" estilo erraza eta eraginkorra" hautatu du: " Nere kezketako bat izan da hitzak soberan ez izatea, esaldi, hitz eta narrazio egokiak erabiltzea". (Elizondo, Edurne: Egunkaria VII) Gure ustetan, baita lortu ere.
‎Desioen hiri hau eraikitzeko Rikartek" estilo erraza eta eraginkorra" hautatu du: " Nere kezketako bat izan da hitzak soberan ez izatea, esaldi, hitz eta narrazio egokiak erabiltzea". (Elizondo, Edurne: Egunkaria VII) Gure ustetan, baita lortu ere.
‎honela, ipuin hauetan guztietan ikuspuntua, espazioa, denbora eta estiloa ezberdinak dira. Iturregiren hitzetan , itsaso giroko narrazioak nekagarriak ez gertatzeko bilatu du aniztasuna. (Zabala, Juan Luis: Egunkaria XI)
‎Gainera, ahozkotasunetik hurbil dauden ezaugarri ugari aurki daitezke eleberri honetan: esakuneak, hitz jokoak,...
‎Ahalegin estilistikoaren handia azpimarratu behar da, besteak beste: esaldiak maisuki tolestu ditu eta hitzekin jolas guztiz politak lortu, adierazgarritasun handikoak. Bestalde, egundokoa da Egañaren oharmen gaitasuna, xehetasun txikiei erreparatzeko, paisaiak nahiz pertsonaiak deskribatzeko eta txorrotx epaitzeko, bertsokeratik estimatzen genion dohaina idatzira are trebeago aplikatu baitu zarauztarrak.
‎Narratzaileak batik bat kanpo fokalizazioa hautatu du hauen berri emateko: eta noski, pertsonaia hauen hizketa zuzena, aipaturiko zeharkako estilo librearen bidez. Hortaz, bi maila narratibo bereiz ditzakegu; batetik, narratzaile estradiegetikoak hirugarren pertsonaren bidez giroari buruzko xehetasunak eskaintzen dizkigu; bestetik, pertsonaiek hitza hartzen dute elkarrizketetan: kasu honetan, narratzaile intradiegetikoa izango genuke.
‎kasu honetan, narratzaile intradiegetikoa izango genuke. Bestalde, hitza hartzen duen pertsonaia protagonista denean (Etxegoien denean), narratzaile autodiegetikoa dugu; baina besterik gabe istorioan parte hartzen duen bigarren mailako pertsonaia bat denean, narratzaile homodiegetikoa izango genuke. Gainera, kasu gutxitan bada ere, pertsonaia batek beste norbaitek idatziriko eskutitzak irakurtzen ditu, narratzaile metadiegetikoak hitza hartuz.
‎Bestalde, hitza hartzen duen pertsonaia protagonista denean (Etxegoien denean), narratzaile autodiegetikoa dugu; baina besterik gabe istorioan parte hartzen duen bigarren mailako pertsonaia bat denean, narratzaile homodiegetikoa izango genuke. Gainera, kasu gutxitan bada ere, pertsonaia batek beste norbaitek idatziriko eskutitzak irakurtzen ditu, narratzaile metadiegetikoak hitza hartuz.
‎Hala ere, kasu honetan aurkakoa gertatzen da. Izan ere, hasieran narratzaile autodiegetikoa mintzatzen hasten bada ere, liburuaren bigarren zatitik aurrera, narratzaile autodiegetikoa alde batera utzi eta narratzaile estradiegetikoak hitz egiten digu. Honela, maila narratibo bakarrekoa zela zirudien istorioa bi maila edo hiru maila narratiboetara igarotzen da.
‎Uste dut inportanteena esan nahi duzun hori erraz komunikatzea dela. Orduan pentsatzen dut ez dela lexiko arraro, hitz zail eta joskera korapilatsuen bila ibili behar. Hortaz, hizkera ulergarria, samurra nahi bada, irteten zait, eta gainera ez daukat asmorik korapilatzeko.
‎Bukatzeko, Edorta Jimenezen hitzak bertaratzea egokia iruditu zaigu:
‎Pertsonaia nagusi honek berak hitz egingo digu lehenengo pertsonan: hots, Xabierrek emango digu gertaeren berri.
‎Bi eleberrietan, estilo erraz eta biziaren aldeko apostua egin du. Bigarren eleberriaren argitarapena zela-eta egin zioten elkarrizketa batean honela hitz egin zuen bere estiloari buruz: " Dena den, ez da mezuzko nobela trinkoa, irakurterreza eta arina baizik.
‎izenburuaren garrantzia ulermenerako; ironiaren erabilera; amaieraren garrantzia: ezustea, zentzugabekeria,...; laburrak direnez, pertsonaiak aurkezteko denbora eta espazio gutxi egoteak hauen aurkezpenak baldintzatzen ditu; deskribapenak alde batera utzi ohi dira; elkarrizketek garrantzia gutxi dute; egoera sinboliko edo metaforikoa irudikatzeko joera dute; hitz gutxitan gauza asko esan nahi direnez, batik bat konnotazioa gailentzen da.
‎Errealitateari lotutakoak gehienak, Euskal Herrian kokatuak, Urolan bereziki, paisaia identifigarria baita oso. Errealitate horretan politikak (badakit esateko modu bat dela, baina ez zait bestelako hitzik ateratzen) toki aparta du. Kezka, samina, itxaropena ere bai.
‎Pertsonaiei dagokionez, Lutxo Egiaren hitz hauek jaso ditugu:
‎Ipuin honetan ezustea eta zentzugabekeria etengabeak dira. Rob deituriko mutil batek Greta bere aspaldiko maitaleari hitz egiten dio, bere bizitzaren berri emanez. Bakarrizketa honetan zehar, Roben bizitzaren inguruko gertaera batzuk argituz joango dira, etengabeko ezusteek aurrera jarraitzeko piztuz.
‎Bilbo, parranda, rock & rolla, egunerokotasuna eta konpromisoa. " Liburuaren protagonistaren inguruan, gainera, ez da arrotza maitasuna, droga, polizia edota borroka armatua."( Hitzak eta ideiak 3) Hauek guztiek eleberriaren hezurdura osatuko lukete. Idazlearen iritziz," gai guztiek eszenografia osatzen dute, non pertsonaiak sartu eta ateratzen diren." (Arregi, Montse:
‎Istorioa batez ere Mikelen ikuspuntutik kontatzen bazaigu ere, narratzaile orojakile batek hitz egiten digu. Hau da, narratzaile estradiegetiko batek kanpo fokalizazioa darabil pertsonaia nagusia deskribatzeko.
‎Izan ere, pertsonaien kezkak era sinplean ezagutarazten saiatzen da. Juaristiren hitzek egoki azaltzen dute eleberri honetako pertsonaien nolakotasuna:
‎Bere berezkoak ditu askatasun eta justizia egarria ezagumen gutxikoa bada ere, XVI. mendeak ekarri zuen mundu eraberrituan jakintzak eta sineskeriak, handikien asmoak eta herri xehearen eguneroko epopeiak tupust egiten dute Bizkaiko kostaldean. ( Hitzak eta ideiak 3)
‎Kapitain Trumoiren estiloko heroiak barregarri geratzen dira. ( Hitzak eta ideiak 3)
‎Istorioan parte hartzen duten pertsonaiek zenbaitetan hitza hartzen badute ere, oro har, narratzaile estradiegetikoa gailentzen da. Narratzaile intradiegetikoak, oso noizbehinka agertzen dira-eta.
‎Kontaketa modua, hala ere, hitz batean esateko, antigoalekoa iruditu zait, dezimononikoa ez esatearren. Kontalariaren eta pertsonaien baitan dago, nire ustez, antigoalekotasun horren zama nagusia:
‎Beraz, Aizuko iruzkingileak Mujikaren obraz hitz egitean aipatzen zituen ezaugarriak, jada bere lehen eleberrian bertan aurki ditzakegu: " bere obran alde kontraesankorrak, paisaien testuinguru magikoa eta bizitzaren ildo sakona dira ezaugarri nabarmenenak" (Aizu!
‎Berriro ere," estilistikoki, berezitasuna egileak jorratzen dituen aldeetan dago: alde deskriptiboan eta alde psikologikoan.(...) Guztia ekintzekin azaltzen da, era bisual batean, deskripzioak eta psikologiak hitzez azaldu gabe." (Fernandez, Jose Jabier: Egunkaria 1998V) Garako iruzkingileak, bestalde, honako alderdiak azpimarratu zituen:
‎" Aita Goierri aldean jaioa denez, hango errejistroan daude bere jardunak. Baina oso era nabarian, hitzak moztuz... Bigarren arrebak hiriburuan bizi delako, Donostian edo Bilbon, erdera erabat txartoa dauka, erdera eta euskera nahastuz." (Deia VIII)
‎Eskerrak ematera igaro baino lehen, barkamena eskatu nahiko genieke, bereziki, hamarkada honetan hitz lauz idazten hasi eta aipatu ez ditugun idazleei. Bestalde, datozen orriotan aurki daitezkeen akats zein hutsengatik barkamena eskatzen dizugu, irakurle.
‎" Thriller" a ikusiko genuke agian, Julen Azkue erresistentziako editore heroiko eta Zubeldia zentsore kolaborazionista soil egingo bagenitu. Beharbada, bere osoan ez hartzera, drama existentzialistaz edo kostunbrismo modu baten ekarriaz hitz egingo genuke. (Aizu!
‎Idaztankeraren berri emateko, Felipe Juaristiren hitzak jaso ditugu oraingoan: " ondo zaindutako idazkera da, aberatsa hitzetan, indartsua efektoetan.
‎Idaztankeraren berri emateko, Felipe Juaristiren hitzak jaso ditugu oraingoan: " ondo zaindutako idazkera da, aberatsa hitzetan , indartsua efektoetan. Esan behar duena esaten du doi, gehiegizko hornidudarik gabe, eta horrek, askotan, ilundu egiten du esan nahi dena." (El Diario Vasco IV) Gainera, esaldi trinkoen erabilerak hizkuntza zaildu egingo du.
‎Honela, foko aldakorraren bidez, nagusiak ez diren pertsonaiek narrazioan bere garrantzia azpimarratzea lortuko dute. Batzuetan, halaber, fikziozko pertsonaiei hitza luzatzen die, narratzaile intradiegetikoari bidea irekiz: esate baterako, eroetxeko zoroek beren istorioak azaltzen dituztenean.
‎batez ere, eleberri bakoitzean sorturiko giro eta mundu txiki hori batetik bestera zeharo aldatu egiten delako. Hona hemen Canoren hitzak :
‎Izan ere, pertsonaia ezberdin hauengan sortzen diren sentimendu ezberdin hauek guztiek zeharo nahastuko dituzte. Gainera, eleberri honetan" Sentimendu hitza funtsezkoa da, gertakizun guztien gidaria" (A.A.A.: Pergola 66) Hiru gazte hauen bidez, ikasleen mundu horren berri eman nahi izan du, eta zehazki, gazteen gaueko irteeren berri.
‎Ondoren ikusiko dugun bezala, barne fokalizazio horren bidez, pertsonaien sentimendu, zalantza eta beldurrak ezagutaraziko dizkigu. Are gehiago, zenbaitetan pertsonaiei hitza ematen die: hau da, narratzaile autodiegetikoari bidea zabaltzen dio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hitz 1.671 (11,00)
Lehen forma
hitz 753 (4,96)
hitzak 197 (1,30)
hitza 147 (0,97)
hitzetan 105 (0,69)
Hitz 80 (0,53)
hitzaren 60 (0,39)
hitzez 41 (0,27)
hitzek 36 (0,24)
hitzen 35 (0,23)
hitzik 31 (0,20)
hitzekin 18 (0,12)
Hitzak 17 (0,11)
hitzok 16 (0,11)
hitzen bidez 14 (0,09)
Hitza 13 (0,09)
hitzei 11 (0,07)
hitzaz 9 (0,06)
hitzetatik 9 (0,06)
Hitzen 8 (0,05)
hitzarekin 5 (0,03)
hitzotan 5 (0,03)
Hitzaren 4 (0,03)
hitzetik 4 (0,03)
Hitzetik 3 (0,02)
Hitzez 3 (0,02)
hitzik gabe 3 (0,02)
Hitzen arteko 2 (0,01)
Hitzik 2 (0,01)
Hitzok 2 (0,01)
hitzari 2 (0,01)
hitzen artean 2 (0,01)
hitzen arteko 2 (0,01)
hitzen bidezko 2 (0,01)
hitzen bitartez 2 (0,01)
hitzera 2 (0,01)
hitzik gabeko 2 (0,01)
HITZ 1 (0,01)
HITZAK 1 (0,01)
HITZAREN 1 (0,01)
HITZEN ARTEKO 1 (0,01)
Hitzari 1 (0,01)
Hitzari buruzko 1 (0,01)
Hitzon 1 (0,01)
hitzarekin batera 1 (0,01)
hitzaren atzean 1 (0,01)
hitzaren bidez 1 (0,01)
hitzaren inguruan 1 (0,01)
hitzaren ondoren 1 (0,01)
hitzaren ordezko 1 (0,01)
hitzean 1 (0,01)
hitzekin batera 1 (0,01)
hitzekoa 1 (0,01)
hitzen arabera 1 (0,01)
hitzen aurrean 1 (0,01)
hitzen ordezkoak 1 (0,01)
hitzengatik 1 (0,01)
hitzetara 1 (0,01)
hitzik gabekoa 1 (0,01)
hitzokin 1 (0,01)
hitzon 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hitz egin 438 (2,88)
hitz bat 36 (0,24)
hitz esan 30 (0,20)
hitz hori 26 (0,17)
hitz batzuk 22 (0,14)
hitz bila 21 (0,14)
hitz lau 19 (0,13)
hitz erabili 16 (0,11)
hitz ez 16 (0,11)
hitz hitz 15 (0,10)
hitz ere 13 (0,09)
hitz sinonimo 13 (0,09)
hitz bera 12 (0,08)
hitz horiek 12 (0,08)
hitz adierazi 10 (0,07)
hitz eman 10 (0,07)
hitz hauek 10 (0,07)
hitz jo 10 (0,07)
hitz entzun 9 (0,06)
hitz hartu 9 (0,06)
hitz jario 8 (0,05)
hitz ukan 8 (0,05)
hitz jaso 7 (0,05)
hitz azaldu 6 (0,04)
hitz erro 6 (0,04)
hitz gutxi 6 (0,04)
hitz hau 6 (0,04)
hitz joko 6 (0,04)
hitz neurtu 6 (0,04)
hitz arrunt 5 (0,03)
hitz atera 5 (0,03)
hitz bi 5 (0,03)
hitz ekarri 5 (0,03)
hitz errepikatu 5 (0,03)
hitz osatu 5 (0,03)
hitz aipatu 4 (0,03)
hitz asko 4 (0,03)
hitz bakan 4 (0,03)
hitz bakar 4 (0,03)
hitz baliatu 4 (0,03)
hitz eder 4 (0,03)
hitz egoki 4 (0,03)
hitz egon 4 (0,03)
hitz guzti 4 (0,03)
hitz haiek 4 (0,03)
hitz hartz 4 (0,03)
hitz idatzi 4 (0,03)
hitz jakin 4 (0,03)
hitz jatorri 4 (0,03)
hitz jolas 4 (0,03)
hitz kate 4 (0,03)
hitz multzo 4 (0,03)
hitz ondoez 4 (0,03)
hitz sariketa 4 (0,03)
hitz & 3 (0,02)
hitz adiera 3 (0,02)
hitz atze 3 (0,02)
hitz aurkitu 3 (0,02)
hitz baino 3 (0,02)
hitz bakoitz 3 (0,02)
hitz beste 3 (0,02)
hitz bete 3 (0,02)
hitz elkarketa 3 (0,02)
hitz euskal 3 (0,02)
hitz existitu 3 (0,02)
hitz ezezagun 3 (0,02)
hitz ezin 3 (0,02)
hitz gogoratu 3 (0,02)
hitz horixe 3 (0,02)
hitz hortz 3 (0,02)
hitz hutsune 3 (0,02)
hitz irakurri 3 (0,02)
hitz artisau 2 (0,01)
hitz aspertu 2 (0,01)
hitz aukeratu 2 (0,01)
hitz be 2 (0,01)
hitz berde 2 (0,01)
hitz beretu 2 (0,01)
hitz bertaratu 2 (0,01)
hitz deklinazio 2 (0,01)
hitz eduki 2 (0,01)
hitz erabilera 2 (0,01)
hitz erdi 2 (0,01)
hitz erraz 2 (0,01)
hitz esanahi 2 (0,01)
hitz esentzial 2 (0,01)
hitz etimologia 2 (0,01)
hitz etorri 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hitz egin behar 14 (0,09)
hitz sinonimo sariketa 13 (0,09)
hitz bila ko 11 (0,07)
hitz egin hasi 11 (0,07)
hitz bat esan 10 (0,07)
hitz egin ezan 10 (0,07)
hitz egin ez 6 (0,04)
hitz egin nahi 6 (0,04)
hitz batzuk esan 5 (0,03)
hitz egin ari 4 (0,03)
hitz egin ere 4 (0,03)
hitz egin utzi 4 (0,03)
hitz esan nahi 4 (0,03)
hitz lau idatzi 4 (0,03)
hitz & ideia 3 (0,02)
hitz bakan batzuk 3 (0,02)
hitz bakar bat 3 (0,02)
hitz bat ere 3 (0,02)
hitz bat erran 3 (0,02)
hitz bila n 3 (0,02)
hitz egin ahal 3 (0,02)
hitz egin aipatu 3 (0,02)
hitz egin erabili 3 (0,02)
hitz egin gabe 3 (0,02)
hitz existitu ez 3 (0,02)
hitz ez ukan 3 (0,02)
hitz gutxi gauza 3 (0,02)
hitz bat beste 2 (0,01)
hitz batzuk aldatu 2 (0,01)
hitz egin asmo 2 (0,01)
hitz egin bai 2 (0,01)
hitz egin bera 2 (0,01)
hitz egin entzun 2 (0,01)
hitz egin eraman 2 (0,01)
hitz egin literatura 2 (0,01)
hitz egin ordu 2 (0,01)
hitz ere ez 2 (0,01)
hitz erro bat 2 (0,01)
hitz esan gabe 2 (0,01)
hitz ezin ukan 2 (0,01)
hitz hitz esan 2 (0,01)
hitz jo bat 2 (0,01)
hitz jolas egin 2 (0,01)
hitz lau lan 2 (0,01)
hitz sariketa antolatzaile 2 (0,01)
hitz adiera arrunt 1 (0,01)
hitz adiera etimologiko 1 (0,01)
hitz adiera orotariko 1 (0,01)
hitz adierazi alde 1 (0,01)
hitz adierazi ez 1 (0,01)
hitz adierazi zailtasun 1 (0,01)
hitz aipatu egoki 1 (0,01)
hitz arrunt barneko 1 (0,01)
hitz arrunt jakinduria 1 (0,01)
hitz arrunt lan 1 (0,01)
hitz asko arrotz 1 (0,01)
hitz asko esan 1 (0,01)
hitz asko luzatu 1 (0,01)
hitz asko omen 1 (0,01)
hitz aspertu luze 1 (0,01)
hitz atera eskubide 1 (0,01)
hitz atze egin 1 (0,01)
hitz atze k 1 (0,01)
hitz atze Lizardi 1 (0,01)
hitz aurkitu egitasmo 1 (0,01)
hitz azaldu zail 1 (0,01)
hitz baino ez 1 (0,01)
hitz baino gauza 1 (0,01)
hitz bakan bera 1 (0,01)
hitz bakar testu 1 (0,01)
hitz bakoitz ebaki 1 (0,01)
hitz bakoitz euskara 1 (0,01)
hitz baliatu aurreratu 1 (0,01)
hitz baliatu azaldu 1 (0,01)
hitz baliatu nahi 1 (0,01)
hitz baliatu osatu 1 (0,01)
hitz bat aurkitu 1 (0,01)
hitz bat azpimarratu 1 (0,01)
hitz bat bizitza 1 (0,01)
hitz bat deskribatu 1 (0,01)
hitz bat egin 1 (0,01)
hitz bat laburtu 1 (0,01)
hitz bat nabarmendu 1 (0,01)
hitz bat oraindik 1 (0,01)
hitz bat ulertu 1 (0,01)
hitz batzuk adierazi 1 (0,01)
hitz batzuk bi 1 (0,01)
hitz batzuk biziki 1 (0,01)
hitz batzuk dialogo 1 (0,01)
hitz batzuk eredu 1 (0,01)
hitz batzuk errateko 1 (0,01)
hitz batzuk esanahi 1 (0,01)
hitz batzuk hor 1 (0,01)
hitz batzuk jalki 1 (0,01)
hitz batzuk trukatu 1 (0,01)
hitz batzuk zain 1 (0,01)
hitz be ezta 1 (0,01)
hitz bera aldaera 1 (0,01)
hitz bera begi 1 (0,01)
hitz bera ere 1 (0,01)
hitz bera esan 1 (0,01)
hitz bera ez 1 (0,01)
hitz bera indar 1 (0,01)
hitz bera Orixe 1 (0,01)
hitz bera zein 1 (0,01)
hitz bertaratu egoki 1 (0,01)
hitz beste bat 1 (0,01)
hitz beste batzuk 1 (0,01)
hitz beste ikasi 1 (0,01)
hitz bete egin 1 (0,01)
hitz bete nahi 1 (0,01)
hitz bi erabili 1 (0,01)
hitz bi ere 1 (0,01)
hitz bi esan 1 (0,01)
hitz bila bera 1 (0,01)
hitz bila izenburupe 1 (0,01)
hitz bila k 1 (0,01)
hitz bila ni 1 (0,01)
hitz eder entzun 1 (0,01)
hitz eder txokolate 1 (0,01)
hitz egin alferrikako 1 (0,01)
hitz egin aprobetxatu 1 (0,01)
hitz egin argitasun 1 (0,01)
hitz egin aritu 1 (0,01)
hitz egin arte 1 (0,01)
hitz egin aukera 1 (0,01)
hitz egin baino 1 (0,01)
hitz egin beste 1 (0,01)
hitz egin bestela 1 (0,01)
hitz egin beta 1 (0,01)
hitz egin bi 1 (0,01)
hitz egin botoi 1 (0,01)
hitz egin debeku 1 (0,01)
hitz egin diol 1 (0,01)
hitz egin egin 1 (0,01)
hitz egin egon 1 (0,01)
hitz egin ekarri 1 (0,01)
hitz egin elkar 1 (0,01)
hitz egin erabaki 1 (0,01)
hitz egin esan 1 (0,01)
hitz egin eskubide 1 (0,01)
hitz egin etengabe 1 (0,01)
hitz egin etengabeko 1 (0,01)
hitz egin ezin 1 (0,01)
hitz egin ezintasun 1 (0,01)
hitz egin forma 1 (0,01)
hitz egin gainera 1 (0,01)
hitz egin gaitasun 1 (0,01)
hitz egin geratu 1 (0,01)
hitz egin gizarte 1 (0,01)
hitz egin gogo 1 (0,01)
hitz egin guzti 1 (0,01)
hitz egin hainbat 1 (0,01)
hitz egin honako 1 (0,01)
hitz egin ikasle 1 (0,01)
hitz egin ikastetxe 1 (0,01)
hitz egin ikusi 1 (0,01)
hitz egin irakatsi 1 (0,01)
hitz egin jakin 1 (0,01)
hitz egin jardun 1 (0,01)
hitz egin jarraitu 1 (0,01)
hitz egin kondenatu 1 (0,01)
hitz egin kontraesankor 1 (0,01)
hitz egin kontu 1 (0,01)
hitz egin lakoxe 1 (0,01)
hitz egin lan 1 (0,01)
hitz egin luzatu 1 (0,01)
hitz egin modu 1 (0,01)
hitz egin molde 1 (0,01)
hitz egin Mujika 1 (0,01)
hitz egin ondoren 1 (0,01)
hitz egin orduan 1 (0,01)
hitz egin orokor 1 (0,01)
hitz egin prest 1 (0,01)
hitz egin promes 1 (0,01)
hitz egin saiatu 1 (0,01)
hitz egin soilik 1 (0,01)
hitz egin ukatu 1 (0,01)
hitz egin zail 1 (0,01)
hitz egin zentzu 1 (0,01)
hitz egin zilegi 1 (0,01)
hitz egin zin 1 (0,01)
hitz egoki azaldu 1 (0,01)
hitz egoki ez 1 (0,01)
hitz egoki mamitu 1 (0,01)
hitz egon egon 1 (0,01)
hitz ekarri azaldu 1 (0,01)
hitz ekarri behar 1 (0,01)
hitz ekarri kritika 1 (0,01)
hitz eman behar 1 (0,01)
hitz entzun ari 1 (0,01)
hitz entzun jakin 1 (0,01)
hitz entzun zira 1 (0,01)
hitz erabilera alde 1 (0,01)
hitz erabilera ez 1 (0,01)
hitz erabili agertu 1 (0,01)
hitz erabili ia 1 (0,01)
hitz erabili luzatu 1 (0,01)
hitz erdi azaldu 1 (0,01)
hitz erdi bat 1 (0,01)
hitz ere aipatu 1 (0,01)
hitz ere antzeman 1 (0,01)
hitz ere asko 1 (0,01)
hitz ere bai 1 (0,01)
hitz ere banatu 1 (0,01)
hitz ere erabili 1 (0,01)
hitz ere erran 1 (0,01)
hitz ere salatu 1 (0,01)
hitz ere ukan 1 (0,01)
hitz erraz gizon 1 (0,01)
hitz erraz komunikatu 1 (0,01)
hitz errepikatu hasi 1 (0,01)
hitz erro bera 1 (0,01)
hitz erro zabaldu 1 (0,01)
hitz erro zahar 1 (0,01)
hitz esan ahal 1 (0,01)
hitz esan ezinik 1 (0,01)
hitz esanahi bilatu 1 (0,01)
hitz esanahi ulertu 1 (0,01)
hitz etimologia egin 1 (0,01)
hitz etimologia erreparatu 1 (0,01)
hitz euskal grafia 1 (0,01)
hitz euskal Herria 1 (0,01)
hitz euskal itxura 1 (0,01)
hitz ez al 1 (0,01)
hitz ez eduki 1 (0,01)
hitz ez entzun 1 (0,01)
hitz ezezagun esanahi 1 (0,01)
hitz ezezagun hiztegi 1 (0,01)
hitz ezezagun hiztegitxo 1 (0,01)
hitz ezin adierazgarri 1 (0,01)
hitz gutxi batzuk 1 (0,01)
hitz gutxi egin 1 (0,01)
hitz gutxi esan 1 (0,01)
hitz guzti garda 1 (0,01)
hitz guzti zapaldu 1 (0,01)
hitz guzti zintzur 1 (0,01)
hitz haiek arte 1 (0,01)
hitz haiek berreskuratu 1 (0,01)
hitz haiek mezu 1 (0,01)
hitz hartu joan 1 (0,01)
hitz hartu maila 1 (0,01)
hitz hartu nahasmen 1 (0,01)
hitz hartz ari 1 (0,01)
hitz hau alderdikeria 1 (0,01)
hitz hau barru 1 (0,01)
hitz hau eman 1 (0,01)
hitz hau jatorri 1 (0,01)
hitz hauek amaitu 1 (0,01)
hitz hauek aurkeztu 1 (0,01)
hitz hauek deskribatu 1 (0,01)
hitz hauek esan 1 (0,01)
hitz hauek gehien 1 (0,01)
hitz hauek jaso 1 (0,01)
hitz hauek osatu 1 (0,01)
hitz hauek zuzendu 1 (0,01)
hitz hitz adierazi 1 (0,01)
hitz hitz atera 1 (0,01)
hitz hitz baino 1 (0,01)
hitz hitz ekarri 1 (0,01)
hitz hitz errepikatu 1 (0,01)
hitz hitz Eugenia 1 (0,01)
hitz hitz hartu 1 (0,01)
hitz hitz historia 1 (0,01)
hitz hitz idatzi 1 (0,01)
hitz hitz jarraitu 1 (0,01)
hitz hori agertu 1 (0,01)
hitz hori batere 1 (0,01)
hitz hori beste 1 (0,01)
hitz hori bila 1 (0,01)
hitz hori definitu 1 (0,01)
hitz hori desagertu 1 (0,01)
hitz hori ebaki 1 (0,01)
hitz hori egin 1 (0,01)
hitz hori entzun 1 (0,01)
hitz hori erabili 1 (0,01)
hitz hori ez 1 (0,01)
hitz hori heldu 1 (0,01)
hitz hori hiato 1 (0,01)
hitz hori ibili 1 (0,01)
hitz hori lehen 1 (0,01)
hitz hori oihartzun 1 (0,01)
hitz hori zentzu 1 (0,01)
hitz hori zer 1 (0,01)
hitz hori zerbitzu 1 (0,01)
hitz horiek argitu 1 (0,01)
hitz horiek bete 1 (0,01)
hitz horiek erran 1 (0,01)
hitz horiek esanahi 1 (0,01)
hitz horiek idatzi 1 (0,01)
hitz horiek inguruko 1 (0,01)
hitz horiek Joxe 1 (0,01)
hitz horiek lotura 1 (0,01)
hitz horiek ondo 1 (0,01)
hitz horiek ongi 1 (0,01)
hitz horiek oroimen 1 (0,01)
hitz horixe berretsi 1 (0,01)
hitz horixe birritan 1 (0,01)
hitz horixe oihukatu 1 (0,01)
hitz hortz erabili 1 (0,01)
hitz hortz saio 1 (0,01)
hitz jakin batzuk 1 (0,01)
hitz jakin behar 1 (0,01)
hitz jario errepikatzaile 1 (0,01)
hitz jario etengabe 1 (0,01)
hitz jario hau 1 (0,01)
hitz jario iturri 1 (0,01)
hitz jario jardun 1 (0,01)
hitz jario natural 1 (0,01)
hitz jario ulertezin 1 (0,01)
hitz jaso egoki 1 (0,01)
hitz jo argi 1 (0,01)
hitz jo bizi 1 (0,01)
hitz jo paradoxiko 1 (0,01)
hitz jo ugari 1 (0,01)
hitz joko be 1 (0,01)
hitz joko ETA 1 (0,01)
hitz joko irten 1 (0,01)
hitz joko oinarritu 1 (0,01)
hitz jolas guzti 1 (0,01)
hitz kate aspertu 1 (0,01)
hitz kate ere 1 (0,01)
hitz lau azaldu 1 (0,01)
hitz lau berba 1 (0,01)
hitz lau egin 1 (0,01)
hitz lau idazlan 1 (0,01)
hitz lau ipuin 1 (0,01)
hitz lau nahasi 1 (0,01)
hitz lau osotu 1 (0,01)
hitz lau Txomin 1 (0,01)
hitz lau ukan 1 (0,01)
hitz multzo horiek 1 (0,01)
hitz neurtu ahaztu 1 (0,01)
hitz neurtu guzti 1 (0,01)
hitz neurtu inprobisatu 1 (0,01)
hitz neurtu ta 1 (0,01)
hitz osatu egon 1 (0,01)
hitz osatu latin 1 (0,01)
hitz sariketa esan 1 (0,01)
hitz ukan amaitu 1 (0,01)
hitz ukan gomuta 1 (0,01)
hitz ukan gu 1 (0,01)
hitz ukan indar 1 (0,01)
hitz ukan oihartzun 1 (0,01)
hitz ukan pisu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia