2000
|
|
EUSKALTZAINDIAREN Orotariko Hiztegia, Hiztegi Batua eta
|
Hizkuntz
Atlasa Interneten izango dira hil honetatik aurrera. Eusko Jaurlaritzaren dirulaguntzari esker, edonork, harpidetzaz, erabiliko ditu Euskaltzaindiak sarean jarriko dituen hiztegiok.
|
|
Eredu hori jasoagoa delako, berak horri batua edo bizkaiera jasoa deituko dio eta oso ondo ulertuko du.
|
Hizkuntz
normalizazioa ez da
|
|
31 urte bete ditu ikastolak, 93an publifikatu zen eta 10 urte badira" Euskaraz Bizi" proiektua abian jarri zutela.
|
Hizkuntz
Normalkuntza Proiektuaren barruan ere badaude eta berriki" Euskaraz Mintza" aplikatzen hasi dira jangela orduetan.
|
|
Urola bailaran dago Euskal Herriko herririk euskaldunena (Azpeitia, %88, 3) eta kostako herri batzuetan (Zumaia edo Deban kasu) kopuruek zertxobait behera egiten badute ere, eskualdea hizkuntzaren birika dela esan genezake. Bada duela lau urte Jaurlaritzaren
|
Hizkuntz
Normalkuntza Proiektua abian jarri eta egun 20 ikastetxetan lantzen da gaia. Miren Etxeberria Urola Kostako Hizkuntz Normalkuntza Teknikaria da.
|
|
Bada duela lau urte Jaurlaritzaren Hizkuntz Normalkuntza Proiektua abian jarri eta egun 20 ikastetxetan lantzen da gaia. Miren Etxeberria Urola Kostako
|
Hizkuntz
Normalkuntza Teknikaria da. Berak azaldu digunez herri horietako eskoletan euskaraz egiten da.
|
|
ZENBAIT EGILE:
|
Hizkuntz
normalizazioa. Elebitasuna.
|
|
Baina horiekin batera, badira, halaber, beste mota batzuetako lege eta arauak, ikus entzunezko sektorea bere osotasunean araupetu edota jarduera honi muga berezituak ezarri nahi dizkiotenak. ...hizkuntz kuota zehatzak ezarri zaizkion (programazio europarrarinahitaez eskaini beharreko emisio denboraren laurdena, jatorriz katalanez egindakoprogramekin osatua izatea; bikoiztuta edo azpi-idatzita ematen diren programak, gutxienez, katalanez ere emanak izatea; telebista lokalen kasuan, emakidetan, katalanarenerabilera eta Kataluniako kulturari egindako ekarpenaren balorazioa,...) 55 Halaber,
|
Hizkuntz
Politikaren Legeak zenbait hizkuntz eskakizun ezartzen ditu, telebistaz gainirratian ere agintzen dutenak, hala nola Kataluniako erakunde publikoek zuzeneangestionatutako irrati eta telebistek normalean katalanez jardun beharra, edo, orokorrean, Kataluniako eremuko telebistek beren produkzio propioaren erdia katalanez egitea,... Beste maila batean, Ikus entzunezkoen Kataluniako Batzordea (CAC) er...
|
|
LARRAÑAGA, I. (1998): ?
|
Hizkuntz
komunitatea eta nortasun nazionalaren pertzeptzioa, inAZURMENDI, J. (bil.):
|
|
Aldizkariaren erredakziotik Txillardegiren zuzendaritza lana ezagutu izan dugunok, zinez berretsi beharradaukagu berak gai horri eman izan dion garrantzia. 24 zenbakian,?
|
Hizkuntz
normalizazioko prozesuetan neurri juridiko hutsek dituzten mugak, artikuluan hainbatherriren kasuen analisia eman digu, hain zuzen ere, teoriatan geratu gabe.
|
|
Euskal Herriko
|
Hizkuntz
Atlasean haizeen izenei buruzko itaunetan jasotako erantzunekmotibazio desberdinak dituzte: puntu kardinalak, orografia, toponimia...
|
|
Euskal Herriko
|
Hizkuntz
Atlasean (EHHA) 1 lau haize mota itauntzen dira2 Ezagunada haize mota hauek izendatzeko forma desberdinak ditugula euskaldunok. Izendapenhoriek motibazio desberdinak eraginik sortu dira:
|
|
Euskal Herriko
|
Hizkuntz
Atlasa (EHHA) Euskaltzaindia ahozko hizkera biltzeko burutzen ari denproiektua da. Inkestak euskararen eremu osoko 145 herritan egin dira.
|
|
|
Hizkuntz
ukipenaren eraginez sortutako fenomenoen zerrenda luzea da: hizkuntzaren egituran eragiten dute, hizkuntzaz hiztunek duten irudian, egiten duten erabileran, sentitzen duten atxikimenduan...
|
|
Hala ere, euskararekiko ikerketa gehienak euskaraz egiten dira azkeneko urteetan, eta horrela egingo dira datozen urteetan, espero daitekeen bezala gertatzen badabehintzat. Alde honetatik, aipagarriak dira euskararekiko eta euskaraz doktoregotesiak egiteko 1992 eta 1993 urteetan Eusko Jaurlaritzako
|
Hizkuntz
PolitikarakoIdazkariak sorturiko bekak, horien laguntzaz zenbait tesi interesgarri egin direlakoeta egiten ari direlako; baina, zoritxarrez, bi urtetan zehar bakarrik iraun zueniniziatiba izan zen hori. Zentzu honetan, paradoxikoa dirudi, Euskal Herriandauden unibertsitate handietan gertatzen denarekin konparatuz gero, UEU barruanbultzatu eta/ edo bideratu direla gaur egunean dauden euskararekiko euskarazegindako zenbait ikerketa, hala nola, lehen aipatutako Txillardegik eta bestebatzuek euskararen erabilerari buruz eginiko ikerketak, edo baita horrenaipagarria den lau urtetik lau urtera euskararen kale erabileraren neurketarenikerketa aurrera eramatea ere (dagoeneko, hiru jasoketa aztertu edo aztertzen aridirelarik).
|
|
|
Hizkuntz
egitarau teorikoak gorabehera, gerrako harat honat eta aldarteek ereizan zuten Gobernu frankistetan beren eragina, eta joera ezberdinak agertuz etaburubideak nabartuz joan ziren: e. b., Erregimenaren 1937ko erakundeztapena etaerantzukizun politiko linguistikoak, eta 1939ko udaberrikoak bestelakoak ziren, nahiden hurbilenak izanda ere.
|
|
(?) izan ez dutenek jakin behar dute, ia hilikdauden gaskoinera eta Nafar Aragoiko erromantzeak konkistaren ondorioz sorturikohizkuntzak direla. Gainera, guretzat, indoeuroparrak ez izanik,
|
Hizkuntz
Antropologiak esankizunak eta garrantzi handia dituela eta erromantzeek euskal sena kolokanipintzen dutela. Bukatzeko, gaskoinera eta Nafar Aragoiko erromantzeak onartzenhasiz gero, zergatik ez frantsesa eta gaztelania?
|
|
|
Hizkuntz
faktoreak: irratietan, telebistan ez bezala, hizkuntz komunitate txikiak aintzakotzat hartzeko joera dago.
|
|
Nafarroan eta Araban, PP UPN alderdiak nagusi diren eremuetan, eskandaluzkoak diren erabakiak hartzen ari dira euskararen erabileraren aurka, berriz ere hizkuntza eta kultura politikagintzaren bidez kriminalizatuz.
|
Hizkuntz
Politikako Idazkaritza Nagusia desaktibatu, euskararen alorrean 0 mailako hizkuntz eskakizuna ezartzeko asmoa proposatu, eta euskarazko komunikabideei laguntzak ukatzea eta, oro har, Gasteizko Udalak, Nafarroako Gobernuak eta beste hainbat erakundek hartu dituzten neurrien asmoa hizkuntz komunitate elebakarra sortzea da, espainieraz moldatuko dena. Eta gaur egun ez dute lotsarik hala agertzeko.
|
|
JUANENA, Agurtzane
|
Hizkuntz
sexismoa eta euskara. 65 zk. (1991), 97 Gabriel Celayarengana hurbiltzeko. 68 zk. (1992), 19 Emakumezkoa Gabriel Celayaren obran. 74 zk. (1993), 77 Euskal liburutegi nazionalaz. 105 zk. (1998), 35 Bataiatu gabeko aurrak... zerura? 19 zk. (1965), 64
|
|
Jon Bergaretxe). Komunikabideak erakundeen gatibu. 81 zk. (1994), 21 (Itz.: Juan Mari Mendizabal).
|
Hizkuntz
hedapena eta arriskuan dauden hizkuntzetarako hizkuntz politika. 48 zk. (1988), 5 (Itz.:
|
|
etorkizunik ba ote? 24 zk. (1982), 89 Euskara eta Administrazioa. 28 zk. (1983), 157 Euskararen erabilera, herritarren arteko harreman juridikoetan. 55 zk. (1989), 163
|
Hizkuntz
ofizialkidetasuna. 65 zk. (1991), 39 Euskal kultura 1992. 73 zk. (1992), 60 Euskararen eta Katalanaren legeak. Hamarkada luze baten ondoren. 82 zk. (1994), 38 Euskal kultura 1994. 85 zk. (1994), 52 Euskal kultura 1996. 97 zk. (1996), 54 Euskara Deustuko Unibertsitatean. 100 zk. (1997), 47 Euskal kultura 1999. 115 zk. (1999), 54
|
|
PETRIZAN, Estebe
|
Hizkuntz
politika Nafarroan. 56 zk. (1990), 129
|
|
SORGINPIKOETA ikus astigarraga, joxe antonio Kataluniako Parlamentuaren 7/ 1983 Legea,
|
Hizkuntz
Normalizazioaz.
|
|
BASTARRIKA, Iñaki Eberkera eredu... 3 zk. (1957), 147
|
Hizkuntz
hedapena eta arriskuan dauden hizkuntzetarako hizkuntz politika. 48 zk. (1988), 5 (Itz.:
|
|
10 zk. (1979), Katalan hizkuntza. 31/ 32 zk. (1968), 109 (Itz.: Iñaki Beristain). Kataluniako Parlamentuaren 7/ 1983 Legea,
|
Hizkuntz
Normalizazioaz.
|
|
JUANENA, Agurtzane
|
Hizkuntz
sexismoa eta euskara. 65 zk. (1991), 97
|
|
PETRIZAN, Estebe
|
Hizkuntz
politika Nafarroan. 56 zk. (1990), 129 Nafarroako hauteskunde orokorrak. 6 zk. (1978), 88 (Itz.: Gotzon Nazabal).
|
|
TORREALDAI, Joan Mari Euskararen zapalkuntza(). 24 zk. (1982), 5
|
Hizkuntz
ofizialkidetasuna. 65 zk. (1991), 39
|
|
4.3.4 Normalizazio prozesua.
|
Hizkuntz
politika
|
|
Klaseak emateari utzi zion.
|
Hizkuntz
jokoen ideia asmaturik.
|
2001
|
|
Xabier Isasiren" Hizkuntza gutxitua, bizi iraupena eta normalkuntza", David Anaut en" Nafarroako administrazio publikoetan euskararen erabilera arautzeko dekretua", Olatz Altunaren" Euskal Herri mailako erabileraren laugarren kale neurketa abian", Pablo Suberbiolaren" Itzultzaile baten ametsa... egunero", Jordi Bañeres en" Hizkuntza politikako legearen eragina araua oraindik hedatu gabeko eremuetan", Iñigo Urrutia Libaronaren" Kronika:
|
Hizkuntz
Zuzenbideari buruzko Nazioarteko Kongresua" eta" Enpresetako normalkuntza plangintzak gaur egun" gaia hizpide zutela, Elhuyar, EMUN, Artez eta LKS ko ordezkarien artean eginiko.
|
|
Joan den asteartean
|
Hizkuntz
Kontseilua sortu zen Iparraldean. Duela sei urte Hautetsien Kontseiluan, Ipar Euskal Herriko Garapen Eskemaren baitan, berau abiatzea onartu zen.
|
|
Gorka Knorrek, aurrerapauso gehiago gura lituzke,"
|
Hizkuntz
Gutxituen Ituna aurrerapauso txiki bat da, hizkuntz gutxituen babes eta sustapenaren kontzientzia zabaldu baita Europan. Etikoki oso garrantzitsua da, baina formalki ez digu gehiegi laguntzen".
|
|
|
Hizkuntz
teorien martxa azkarrak ilusio huts bihurtu du irakaslegoaren etengabekoformazioa.
|
|
Trama nagusiki psikologikoa da.
|
Hizkuntz
eskuratzaileak dira protagonistak.Denek dute helburu bera gogoan: objektu desiratua barneratzea.
|
|
Ingurune kulturala kontuan izanik, bata ala bestea, prozesu biak garrantzitsuak dira hizkuntzaren jabekuntzarako.
|
Hizkuntz
komunitateetako batek bizitasun etnolinguistiko baxua duen hizkuntz egoeretan, estatus baxua, hiztun gutxi etalaguntza instituzional gutxi, hauek testuinguru kulturbakarrak deituak dira. Egoerahorretan, lehen mailako prozesu motibazionala?
|
|
|
Hizkuntz
bereizgarritasuna garrantzitsua da sozializazio prozesuan ere. Gurasoek oso gaztetatik indartzen dute bereizgarritasun hori norberaren eta bestearenkomunitate kulturala ezberdinduz, eta norberaren identitatea azpimarratuz.
|
|
Azurmendi, Romay eta Valencia-ren (1996) proposamenaren alderdi originalenak hauek dira: 1)
|
Hizkuntz
portaerarekin zerikusia duten bi eremu teorikoenintegrazioa: a) taldearteko komunikazioaren eremua, eta b) ukipen egoeran daudenhizkuntzen jabekuntzaren eremua; 2) Kulturazio etnosozialaren teoria kontuan hartzea; 3) Etnien arteko kulturazio estrategien eta identifikazio etnikorako prozesuenarteko lotura azpimarratzea.
|
|
bertanalderdi gramatikalez gain, alderdi komunikatiboa, diskurtsiboa eta pragmatikoa ere hartzen dira kontuan.
|
Hizkuntz
gaitasunean, faktore ezberdinekdute eragina (hizkuntza faktoreak, psikolinguistikoak, soziolinguistikoaketa psikosoziolinguistikoak); hau da, hizkuntz gaitasuna hizkuntzaren erabileraren bitartez lortzen da.
|
|
4 Eremu teorikoak integratzeko ereduetan, taldearteko harremanen testuingurutik eratorritako zenbait teoria nabarmentzen dira: ...dituen bizitasun etnolinguistikoaren teoria; 2) Alderdisoziologikoaren eta psikosozialaren arteko lotura egiten duen komunikazio sare soziala; 3) Orientazio motibazionalen teoria; 4) Ikuspegi kongnitiboaeta motibazionala kontuan hartzen dituen identitate etnolinguistikoarenteoria; 5) Identifikazio etnolinguistikoaren prozesuak azaltzeko, boterearenteoriekin zerikusia duen kulturazioaren teoria; 6)
|
Hizkuntz
portaeren teoriak: kode aldaketarena eta hizkuntza egokitzearena.
|
|
1 Hizkuntza egokitzearen (objektiboa dena) eta egokitze sozialaren (subjektiboa dena) arteko bereizketaren ondorioz, lau estrategia posible daude komunikazio interakzioan: 1)
|
Hizkuntz
konbergentzia edo egokitzea zeinkonbergentzia soziala, 2) Hizkuntz konbergentzia eta dibergentzia soziala, 3) Hizkuntz dibergentzia eta konbergentzia soziala, 4) Hizkuntz dibergentzia zein dibergentzia soziala (Thakerar, Giles eta Cheshire, 1982).
|
|
1 Hizkuntza egokitzearen (objektiboa dena) eta egokitze sozialaren (subjektiboa dena) arteko bereizketaren ondorioz, lau estrategia posible daude komunikazio interakzioan: 1) Hizkuntz konbergentzia edo egokitzea zeinkonbergentzia soziala, 2)
|
Hizkuntz
konbergentzia eta dibergentzia soziala, 3) Hizkuntz dibergentzia eta konbergentzia soziala, 4) Hizkuntz dibergentzia zein dibergentzia soziala (Thakerar, Giles eta Cheshire, 1982).
|
|
1 Hizkuntza egokitzearen (objektiboa dena) eta egokitze sozialaren (subjektiboa dena) arteko bereizketaren ondorioz, lau estrategia posible daude komunikazio interakzioan: 1) Hizkuntz konbergentzia edo egokitzea zeinkonbergentzia soziala, 2) Hizkuntz konbergentzia eta dibergentzia soziala, 3)
|
Hizkuntz
dibergentzia eta konbergentzia soziala, 4) Hizkuntz dibergentzia zein dibergentzia soziala (Thakerar, Giles eta Cheshire, 1982).
|
|
1 Hizkuntza egokitzearen (objektiboa dena) eta egokitze sozialaren (subjektiboa dena) arteko bereizketaren ondorioz, lau estrategia posible daude komunikazio interakzioan: 1) Hizkuntz konbergentzia edo egokitzea zeinkonbergentzia soziala, 2) Hizkuntz konbergentzia eta dibergentzia soziala, 3) Hizkuntz dibergentzia eta konbergentzia soziala, 4)
|
Hizkuntz
dibergentzia zein dibergentzia soziala (Thakerar, Giles eta Cheshire, 1982).
|
|
buruz ikasteko erraztasuna, parte hartze maila, motibazioaren mantentzea, eta abar; 2) Jarrerekin zerikusia dutenak: hizkuntzekiko aldeko zein kontrako jarrerak eta motibazio integratiboa edotaintrumentala; 3)
|
Hizkuntz
jabekuntzan lor daitekeen gaitasun mailarekinzerikusia duten nortasun ezaugarriak: gizartekoitasuna, menpekotasuna zeinaskatasuna, enpatia maila (irakaslearekiko edota beste ikasleekiko), antsietatea, eta abar.
|
|
5
|
Hizkuntz
politikan eragiten duten mehatxuak hauek dira (47 or.): «Euskaldun berrien behar funtzionalak eta sinboliko afektiboak ez betetzeak agerian jar dezake euskara ikasteko ahaleginak ez direla nahikoa atsegingarri»; «erdararen aldeko arau sozialpean jarraitzeko inertziaren zama.
|
|
6
|
Hizkuntz
politikan eragina duten aukerak dira (48 or.): «Elebitasunarenaldeko jarrera»; «bezero jarrera areagotzea»; «elebidunen masa kritikoa»; «teknologia berriak»; «azken urteotan euskarak lortu duen ospea etaindarra».
|
|
8
|
Hizkuntz
politikan giza eta diru baliabideak jarri (61 or.): itzulpen politikan; hizkuntz irizpideak adostean, administrazio eremuan, honako ataletan: zerbitzuetan, argitalpenetan, dirulaguntza deialdietan, erosketa eta kontratazioetan, langileen etengabeko prestakuntzan; funtzionarioen euskalduntze alfabetatzean; euskararen sustapenean, «Administrazioak finkatu eginbeharko luke zeintzuk diren estrategikotzat (eta, beraz,, ezinbestez?
|
|
Urtebete beranduago, 1994an, Euskal Parlamentuko Instituzio eta BarneKomisioan, Eusko Jaurlaritzako
|
Hizkuntz
Politikarako Idazkaritzak egindakoAgerpenean, Idazkaritza horretatik egindako burutapenak adierazi ziren. Lehenkapituluan hamar urtetan lortutako emaitza ikusgarriak azpimarratzen dira:
|
|
|
Hizkuntz
politikari eta plangintzari dagokienez, bi mundu osatzen duten taldehauetan, ofiziala eta soziala, antzekotasunak eta desberdintasunak aurkitzen ditugu. Antzekotasunen artean aipagarriena hauxe da:
|
|
(Sabatier eta Berry, 1996; Azurmendi, Romay etaValencia, 1996; Bourhis, Moise, Perreault eta Senecal, 1997; Azurmendi, 2000). 2)?
|
Hizkuntz
egokitze teoria? (Giles eta Coupland, 1991; Azurmendi, 2000).
|
|
Bide honetan aurtengo bi gertakari aipatuko nituzke erakusgai moduan:
|
Hizkuntz
Eskubideen Behatokiaren lana eta Euskara Kultur Elkargoak bideratutako helegiteak. Honetan guztietan, dena den, nafarrekberaiek diseinatu eta erakutsi behar dute bidea, gainerako euskaldunok mandatari huts baino ez garelarik.
|
|
Bestalde, Europako aginte gorenek Hizkuntzen Europako Eguna izendatu izana kontraesan handia da gure artean horren lekukoa hartu zuten erakunde eta taldeenurritasuna eta profilari erreparatuz gero: Euskal Kultur Erakundea (EKE) eta Euskal Konfederazioa, Iparraldean, eta
|
Hizkuntz
Eskubideen Behatokia, Euskararen Gizart e
|
|
Unescon uste dugu iritsi dela hizkuntz erkidegoen arteko harreman gatazkatsuak gainditzeko ordua. Kultur giro berezia sortu behar dugu(...)
|
Hizkuntz
erkidego guztietako kideek aurki dezatela beste hizkuntza batzuk jakiteak dakarren plazera.
|
|
Horietako batek Eusko Ikaskuntza, Euskal Herriko Unibertsitatea, UEU, SEI eta
|
Hizkuntz
Politikarako Sailordetza jarri ditu elkarlanean: HIZNET izenekoHi zkun tzaPlangintza Ikastaroa (www. euskoikaskuntza. org/ HIZN ET) dugu.
|
|
|
Hizkuntz
politika
|
|
Hala ematen badu ere ez da horrela.
|
Hizkuntz
politika zehatz eta jakinez ari dira denak. Frantsesek horretaz askoz zabalago jokatzen dute, hizkuntzaren inguruko plangintzak azaltzen dituztenean.
|
|
Autonomi Estatutuek eman zuten horretarako bide.
|
Hizkuntz
politikakbe rez dakar espainierarentzako kaltea, dirudienez. Modu desberdinetara formulatzen da kexu bera:
|
|
"
|
Hizkuntz
normalkuntzak" bere onetik ateratzen ditu batzuk. Bat, Manuel Jardon galiziarra.
|
|
|
Hizkuntz
politikaren aurrez aurre, eskubide indibidualak
|
|
|
Hizkuntz
politikaz ari garenean terminologiak berak seinalatzen du edukia: hizkuntzaz eta politikaz ari gara.
|
|
Aurelio Arteta behin baino gehiagotan altxatu izan da ikuspegi honen aurka.
|
Hizkuntz
erresuminaz mintzo da. Ez da bakarra.
|
|
|
Hizkuntz
konbibentziaren egoera paradisiakoaren argazkia egiten digu Alvaro Galmes de Fuentesek.
|
|
|
Hizkuntz
politika
|
|
|
Hizkuntz
politikaren alorrean orain baino lehen ere baziren aurkako jarrera eta iritziak, jakina. Baina ez ziren ageri horren indartsu, horren biribil, ez horren maiz.
|
|
Bakea, lasaitasuna eta adostasunak txiki txiki egin dituena Sanz presidentea izan da Nafarroan.
|
Hizkuntz
politika liskar iturri ez zenean, goitik behera aldatu du, euskal gunera mugatu du, erreserbara. Erabakia hartu aurretik, nahikoa landua zegoen ideia da hori, prentsako artikuluetan bederen:
|
|
hizkuntza plan baten legitimitateaz galdezka.
|
Hizkuntz
politika justifika daitekeen kasuren bat edo beste aipatzen du, baina jarraian garbi utziz Espainian aplikatzen diren hizkuntz politika nazionalistek ez dutela zerikusirik kasu horiekin. Legezkoa izateak ez omen du esan nahi legitimoa denik.
|
|
|
Hizkuntz
politiken kontzeptu giltzarri edo" superlegitimatzailetzat" hartzen da hau, eta berau gesaltzeko joera nabaria da, hemen eta Katalunian. Ez dut ezagutzen Galiziako hizkuntz politikaren inguruko literatura.
|
|
|
Hizkuntz
legeetan normalizazio linguistikoa kontzeptu soziolinguistikoa da. Askok ez dute zentzu horretanulertu nahi, ordea.
|
|
|
Hizkuntz
normalizazioen aurkari kasik guztiek hizkuntzari erabilera edo komunikazio balioa aitortzen diote, ia ia modu esklusiboan. Hizkuntzak jendarterako, harremanetarako, komunikaziorako balio duen neurrian, neurri horretantxe balio du, ez gehiago eta ez gutxiago.
|
|
ezin dugu hori erremediatu diskriminazioa sortu gabe, eta hori antidemokratikoa da.
|
Hizkuntz
politikak legitimitaterik ez badu, euskararen egoerak ez du erremediorik. Hortaz, etorkizunik ez.
|
|
Horrela planteatuta irteera gabeko kale itsura garamatza liberalismo tradizionalaren ikusmolde horrek.
|
Hizkuntz
komunitateen inguruan tesi liberala berrikusten ari dira talde asko. Kymlicka austrokanadarra aipatu du kritiko batek edo bestek.
|
|
Ez al da esanguratsua?
|
Hizkuntz
politikaz ari dira, bai, baina gehiago" politikaz" hizkuntzaz baino, esango nuke. eta politikari aldi berean, Aleix Vidal Quadras da ezagunena, zalantzarik gabe. Lan honetan gutxi aipatzen badut ere asko irakurri diot honi.
|
|
Balio erantsia ere badu Branchadellek.
|
Hizkuntz
politika berri baten oinarriak planteatzen dituen bakarra da berau, nik ezagutzen dudala. Normalizazio legearen alde dago, baina ez berau sostengatzen duten printzipioen alde.
|
|
Hiru kapitulu nagusitan sailkatu ditugu" iritzi publikatu" horri dagozkion pasarteak: " Hezkuntza","
|
Hizkuntz
politika" eta, hi ruga rrena," Euskara, ideologia, politika".
|
|
|
Hizkuntz
politikaren auzia
|
|
Auzitan jartzen dena, gehienetan, ez da huskeria edo bigarren mailako arazo bat.
|
Hizkuntz
politikaren bihotza jo ohi da orain, haren zergatia bera eta norabidea ukatzera iristeraino. Hezkuntzan, halaber, ereduak zein edukiak dira kritikaren jomugak.
|
|
Hizkuntzpolitika ren legitimitatea bera jarri ohi da auzitan, berorren printzipioak eta helburuak.
|
Hizkuntz
politikaren diskurtso legitimatzailean oinarrizko diren kontzeptuak baliogabetzen dira: hizkuntza propioa, normalizazioa, euskara denona, elebitasun erreala...
|
|
Astinaldi hauen erroak, ordea, askoz lehenagokoak dira eta oinarri horien bilakaera historikoa kontuan hartuta ulertuko ditugu astinaldi hauen zergati eta arrazoiak ere.
|
Hizkuntz
gatazkaren muina herri izateko nahi baten eskubideen ukatzetik dator, eta hortik ondorioztatzen den gatazkaren adar bat gehiago da hizkuntz gatazka bera ere. Hizkuntza herri baten ikur nagusietakoa izaki eta lurraldetasunaren mugarri behinena, frantziar eta espainiar estatuek herri burujabe izateko eskubidea ukatzen hasten diren momentutik hasten da hizkuntz gatazka azaleratzen eta euskara era bateko eta besteko eraso eta astinaldiak pairatzen.
|
|
|
Hizkuntz
gatazkaren oinarriak, beraz, aspalditik datoz. Garai oso bortitzak ezagutu ziren, lasaiagoak ondoren, eta tarteka orain bezala, euskararen aurkako astinaldiak berpizten dira.
|
|
3. Uste dut errealistak izan behar dugula eta onartu behar da
|
Hizkuntz
Politikak egun pairatzen duen egoera epe laburrera ez dela ikusten alda daitekeenik. Nafarroako legebiltzarrak gehiengo absolutuaz hizkuntz politikaren aldaketa hau berretsi du, beraz, nafarren gehiengoa ordezkatzen duen erabakia onartu behar da.
|
2002
|
|
|
Hizkuntz
ikertzailea
|
|
|
Hizkuntz
Eskubideen Behatokia sortu zenetik, urtebete joan da jada. Behatokiak 2002 urteko lehen sehilekoko datuak jakinarazi ditu.
|
|
Carlosen belaunaldiaren ilusio iraultzailea, gure baitan aurkitzen diren ilusio oro bezala, hizkuntzaren, fikzioen gainean eraikitako ilusioa da.
|
Hizkuntz
izakiak gara, baina, Carlosentzat, ideal horiek, ilusio horiek, ez dira nahikoak itsaso izoztuaren amets errepikakorra hausteko, eta alde horretatik urrun geratzen da Kafkak esandakotik, hots, liburuak gure itsaso izoztua hausten duen aizkora izan behar duela.
|
|
Talde hori oso eraginkorra izan zen Alberto Gonzalez eta Juan Garcia Blasco errektoreen urteetan, Estatutuen idazketan izugarrizko lana egin eta euskarariburuzko puntuak berak prestatu baitzituen. Talde eragile horri esker, EuskararakoAtxekitza eta
|
Hizkuntz
Normalizaziorako Batzordea sortu ziren, eta eratu ondoren, bi erakunde instituzional horien sorreran jo eta ke aritu ziren lanean.
|
|
Baina orduko
|
Hizkuntz
Normalizaziorako Batzordearen lanak eta Euskararako Atxekitzaren ahalegin guztiak errotik erauziak izan ziren 1995aren maiatzaren25ean, Juan Garci' a Blasco k hauteskundeak galdu zituenean. Klaustroko hauteskundeetan errektorearen taldeko kide bat bera ere ez zen hautatua izan egun hartan, oposizioko taldeak, aurretik adosturiko isilpeko zerrenda ezkutukoak erabiliz, kargueta postu guztiak harrapatu baitzituen, bozen arteko aldea benetan txikia izan arren.
|
|
...Beraz, Irakasletza Diplomaturaz landa, NUPek ez du irakaslerik kontratatzeneuskarazko irakasgaiak emateko; baina erdal taldeko irakasle euskaldun batek bereirakasgaia euskaraz eskaini nahi badu, nahiz eta bere kabuz edota bereordutegitik kanpo aritu?, egin dezake, horretarako unibertsitateak eskatzen dituenneurriz kanpoko baldintzak betetzen baditu eta unibertsitateak berak kudeatu etaasmatu duen?
|
Hizkuntz
Gaitasun Agiria, arranditsuaren jabe bada.
|
|
Bertanjazotzen dena UPV/EHUren gainerako ikastetxeetara zabal daitekeelakoan gaude, neurri batean bederen, eta, agian, Euskal Herriko beste unibertsitateen esparrutaraere bai. Errektore taldetik gutaz darabiltzaten paperetan, dagoeneko gureFakultateak erdietsi ditu II.
|
Hizkuntz
Normalizazio planak 2003 2004ikasturterako ezarritako helburuak. Beraz, pozez lehertzen egon ginateke.Baina egiteko geratzen den hobetze lana itzela da.
|
|
Torrealdai, J. M. (2001): ?
|
Hizkuntz
Politikaren Auzia?, Jakin 123/ 124, 11
|
|
|
Hizkuntz
eskubideen gaia ere azaldu behar da, modulaburrez izan arren. Zoritxarrez, euskararen lurralde guztietan hizkuntz eskubideak urratzen ari dira eta egoera horri buelta emateko beharra gero eta handiagoa da, eta ez Nafarroan bakarrik, sarri askotan uste izaten dugunez, baizik eta Euskal Herri osoan.
|
|
|
Hizkuntz
eskubideak denon ahotan
|
|
Nafarren arteko bereizkeria legezko egiten duten legeak jartzen ditu indarrean Nafarroako Gobernuak.
|
Hizkuntz
eskubideen diskurtso politiko instituzionalean gehiengo erdalduna da diskriminatuta dagoena, administrazio publikoetan sartzeko euskarari ematen zaion" garrantziagatik". Administrazio horrek nafar guziok funtzionariogai bagina bezala azaltzen ditu, eta ez administrazioaren aitzinean Nafarroako bi hizkuntzetako edozein erabiltzeko eskubidea dugun herritar gisa.
|
|
|
Hizkuntz
normalkuntzarako estrategiak
|
|
|
Hizkuntz
errealitate bikoitz horren zergatia begi bistakoa delakoan nago: hamarkada hauetan euskararen aldeko lanik inon egin bada, Gipuzkoa eta Bizkaian izan da.
|
|
|
Hizkuntz
politika eraginkorraren baldintzak Hizkuntz politika egoki baterako zer behar den jakiteko, Ba rtzelonara joko dugu, joan den apirilean Linguapax institutuak antolatutako Hizkuntz Politikei buruzko Mundu ko I. Kongresura, hain zuzen.
|
|
Hizkuntz politika eraginkorraren baldintzak
|
Hizkuntz
politika egoki baterako zer behar den jakiteko, Ba rtzelonara joko dugu, joan den apirilean Linguapax institutuak antolatutako Hizkuntz Politikei buruzko Mundu ko I. Kongresura, hain zuzen.
|
|
Hizkuntz politika eraginkorraren baldintzak Hizkuntz politika egoki baterako zer behar den jakiteko, Ba rtzelonara joko dugu, joan den apirilean Linguapax institutuak antolatutako
|
Hizkuntz
Politikei buruzko Mundu ko I. Kongresura, hain zuzen.
|
|
|
Hizkuntz
normalkuntzaren jomuga
|
|
|
Hizkuntz
normalkuntzaren gaineko usteak
|
|
|
Hizkuntz
komunitatean txertatu
|