2003
|
|
Munta handiko proiektuek, eta hizkuntzaren berreskurapenerako
|
hizkuntza
politikak diseinatzea halaxe da, kontsentsu zabala behar dute eta ezadostasun txikiena gaindiezina suerta dakiguke. Hausnarketa honetatik sortzen da nire iritziz begi bistakoa den galdera:
|
2004
|
|
Mendekoaren gutxiespen konplexuak zertara garamatzan: orain arte ez da herritarren borondate eta nahia izan hizkuntza aldaketa eta ordezkapena eragin duena, Frantziako Errepublika demokratikoan, esate baterako, ez baita politika hori aplikatu, eta haiek ez dira kontsideratzen, ageriko gauza denez, Euskal Jaurlaritzan
|
hizkuntza
politika diseinatzen dutenak baino antidemokratikoagoak. Are gehiago, Lakuan lanean dihardutenek ere ez nuke esango Frantzian eta Espainian egun indarrean dagoen Estatu eredua demokraziaren areriotzat daukatenik, hitzetik hortzera darabilten elea, Estatu bi hauek izendatzerakoan, erdarazko. Estado de derecho?
|
|
Baina jipoitutako zakurra ez da otsobihu rtu ohi. Umaldi berrikoak agian, zaharrek isipua zango artean ibiltzen erakusten ez badiete behinik behin.
|
Hizkuntz
politika diseinatzen duten agintariek bere horretanjarraitzen dute, gure testuinguru diglosikoan inoiz izan ezdi ren normaltasun eta naturaltasun mitiko batzuen zainze ruari begira jarrita. Oso gutxi da euskaldunak gure herrian nagusi senti gaitezen egin dena.
|
2008
|
|
Badira 15 urte kale neurketak egiten direla eta erabilera datuei beren zukua atera izan zaie hainbat modutan. Oraingoan berriz,
|
hizkuntza
politika diseinatzeko garaian baliagarri den beste erabilera mota bat aurkezten dugu.
|
|
Badira 15 urte kale neurketak egiten direla eta erabilera datuei beren zukua atera izan zaie hainbat modutan. Oraingoan berriz,
|
hizkuntza
politika diseinatzeko garaian baliagarri den beste erabilera mota bat aurkezten dugu
|
|
Adostasunak bilatu nahi ditu PSE EEk euskal kultura «ireki eta libre» bat eraikitzeko. Adostasunak bilatzea ezinbestekoa ikusten dut etorkizuneko
|
hizkuntza
politika diseinatzeko eta euskararen erabateko gizarte normalizazioan aurrera egiteko. Alabaina, adostasunak bilatzeko prozesu horretan abiatzeko ezinbestekoak dira oinarrizko irizpide minimo batzuk konpartitzea diagnositikoaren, egoeraren zein desiratzen den etorkizunaren ikuspegitik.
|
2015
|
|
Esparru elebidunak, beraz, ezinbesteko hizkuntzaren eta hizkuntza baztergarri edo superfluearen esparruak dira. Eta hala ere, hizkuntza gutxituen
|
hizkuntza
politikak diseinatzerakoan, oraindik elebitasun orekatua aipatu izan ohi da helburutzat. Haatik, Lluis V. Aracil soziolinguista valentziarraren arabera, elebitasun orekatuarena mitoa da, bi hizkuntzen artean hautatu beharra dagoela ezkutatzea helburu duen mitoa, modu horretan bietan indartsuena gailen dadin; elebitasun orekatuaren ustezko planteamendu neutrala, beraz, itxuraz baino ez da neutrala haren iritziz (1986:
|
2018
|
|
Ongi daude irakurzaletasuna bultzatzeko kanpainak, baina ez dira aski panorama iluna argitzeko. Euskal kultur ekoizpenaren kontsumo urria egiturazko arazo bat da, eta halakotzat hartu behar lukete instituzioetan nahiz instituzioetatik kanpo
|
hizkuntza
politikak diseinatzen eta bultzatzen dituztenek. Zuzenean eragiten dio hizkuntzaren erabilerari eta hizkuntzaren kalitateari, erran nahi baita, haren iraupenari.
|
2019
|
|
Eta biak landu eta sustatu behar dira, bietako baten faltan Irlandara edo Okzitaniara bidean jar gaitezkeelako. Borondate eta erabaki politikoak behar dira herritarren hizkuntzarekiko atxikimendua areagotzeko, eta, aldi berean, herritarren iritziak eta jarrerak aintzat hartu behar dira
|
hizkuntza
politikak diseinatzerakoan.
|
|
Bide horrek, gainera, segida izan du, eta Gipuzkoako Foru Aldundiak gizarte aktibazioaren laborategi gisa abiarazi nahi zituen bi esperientzia pilotuetako bat eskualdean gauzatzea onartu zuten bi aldeek. Une honetan, gobernantza berriaren irizpideetan oinarrituriko Tolosaldeko Euskararen Mahaia eratzen ari da erakundeen eta euskalgintzaren ordezkarien artean, bere helburu nagusia eskualde osorako
|
hizkuntza
politika diseinatu eta bideratuko duen egitura sortzea delarik. Arnasguneen inguruko proposamenak eskualde oso batean egikaritzeko aukera ezin egokiagoa eskain dezake planteamendu honek.
|
2020
|
|
Egileak Enara Eizagirre, Edurne Urrestarazu eta Ekhi Zubiria dira eta UEMAren Iñaki Arregi beka irabazi dute lan horri esker. Ikerlanean, udalerrietako
|
hizkuntza
politikak diseinatzeko baliagarriak izan daitezkeen tresnak eta ideiak aurki daitezke.
|
2022
|
|
Aurrerantzean ere,
|
hizkuntza
politikak diseinatzeko orduan, arretaz aztertu dira honako elementu hauek: etorkinen integrazioa ziurra ala ahula den, enplegu munduko berriak zein diren, hezkuntzaren segregazio potentziala, goranzko mugikortasunaren ahultzea, klase sozialen araberako praktika linguistikoak eta, euskara tarteko, euskal elite mugatu berri baten arriskua.
|
|
Hizkuntza erabat lotua dago jendarteko harremanekin eta sozioekonomiarekin, beraz, feminismotik eraikitako jendarteak hizkuntza eskubideak ere oinarri izan behar ditu. Hau da,
|
hizkuntza
politikak diseinatzen direnean, emakumeon* errealitate eta beharretatik diseinatutakoak izan behar dira, baina bestelako politika edo neurri sozioekonomikoak diseinatzen direnean ere euskaraz bizi ahal izatea txertatu beharra falta izaten da askotan gure aldarrikapenetan.
|
2023
|
|
Euskal herritar guztiak euskaldun bihurtzeko, helduen euskalduntzeari eta alfabetatzeari garrantzia ematen segi behar dela ere adierazi du Kontseiluak, Euskal Herrira bizitzera etorritako migratzaile asko helduak direlako. «Euskal herritar berriei euskaraz jabetzeko eskubidea bermatzeko arreta bereziz landu eta zaindu beharreko arloa da
|
hizkuntza
politikak diseinatzen direnean», adierazi du.
|