Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2001
HIZKUNTZA EREDUEN SISTEMA EZTABAIDAGAI
2005
‎Martxoko probaren emaitzek bideratuko dute, Iztuetaren berbetan, ereduekiko politika. Legediak agintzen duena betetzeko gauza ez bada, hizkuntz eredu sistema berriz aztertu dela esan du sailburuak; ikusteko dago zer nolako neurriak proposatuko dituen Hezkuntza Sailak, baina badirudi hautsak harrotu daitezkeela udaberritik aurrera. Izan ere, EAEko ikasle guztiek euskara maila nahikoa eskuratzeko ezinbestekoa izango da gutxienez A eredua" ukitzea".
Hizkuntz eredu sistemaren eraginkortasuna zalantzan
‎Emaitzek nola eragingo dute hizkuntz ereduen sistemaren etorkizunean. Emaitzak ikusita, zuek zein etorkizun opa diozue hizkuntz ereduen sistemari?
‎Emaitzek nola eragingo dute hizkuntz ereduen sistemaren etorkizunean? Emaitzak ikusita, zuek zein etorkizun opa diozue hizkuntz ereduen sistemari. Hezkuntza sailburua berria da.
‎Zein etorkizun opa diodan hizkuntz ereduen sistemari. Galdera hau erantzun daiteke hainbat ikuspegi kontuan hartuz.
‎M. Zalbide. Emaitzek etorkizunean hizkuntza ereduen sisteman nola eragingo duten ez dakit. Emaitzak ikusita, hori bai, ereduen sistemari zein etorkizun opa diodan esan dezaket.
2006
‎Hezkuntzako hizkuntz ereduen sistema aldatzen ez badu, Eusko Jaurlaritza epaitegietara eramango duela adierazi du Euskal Herriak Bere Eskolak taldeak. Jaurlaritzak adierazia du datorren urtera arte ez duela aldaketarik aurreikusita.
2007
‎Nahiz eta egoera nabarmen aldatu eta heziketaren arloko askok eta elebitasunaz hainbat adituk aspaldidanik defendatu dugun ezin zitzaiola hizkuntz ereduen sistemari denbora gehiago eman, urteak behar izan dira ebidentzia horren aurrean errenditzeko.
2008
‎Eusko Legebiltzarrak 2005etik eginda zeukan hizkuntz ereduen sistema gainditzeko esparru baten eskaera, ereduek ikasleak behar bezala euskalduntzen ez zituztelako. PPk ez beste alderdi guztiek onartu zuten ebazpena.
2009
‎Edonola ere, eta bukatzeko, epe motzean egungo hizkuntza ereduen sistema gainditu eta, denon artean, benetako eskola barne hartzailea eta parte hartzailea eraikitzeko gauza izan gaitezen espero dugu. Eskola eredu bat non, Euskal Herri osoaren hizkuntza propioa den euskaraz gain, egun herri honetan elkarrekin bizi diren gainontzeko hizkuntza guztiek, gaztelerak eta frantsesak ez ezik, arabiarrak, galizierak, amazigerak, kitxuak, errumanierak, woloferak, urduk eta beste hainbatek ere merezi duten tokia, trataera era balorazioa izango duten.
‎Akordiorik ezean ez dela hizkuntz ereduen sistema aldatuko berretsi du Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburu Isabel Zelaak. –Gaia nahiko serioa da, alde bakar batek horri buruzko erabakia hartzeko?.
‎Aldaketak are beharrezkoago gertatzen dira egoera soziolinguistikoaren bilakaeraren argitan, eta, eleaniztasuna areagotzeko helbururantz joateko ere, egokitzapenak behar dira nahitaez. Hortaz, kontua ez da, inola ere," hizkuntza ereduen sistemak porrot egin duela", baizik eta ibilbide arrakastatsu bat egin duen sistema gaur egungo gizartearen gogo eta beharrizanetara egokitu behar dela, egokitze hori egiteko premia ez ezik aukera berriak eta ahalbideak ere egon badaudelako.
‎gurasoei aitortu eta bermatu behar zaie euren seme alaben irakas hizkuntza aukeratzeko eskubidea; ikasleek, derrigorrezko hezkuntza aldia amaitzean," bi hizkuntza ofizialak erabiltzeko adina" ezagutzeko obligazioa dute; tokian tokiko egoera soziolinguistikoa kontuan hartu behar da; eta irakaskuntza elebiduna ahalbidetu duen sistema adostasun edo kontsentsu zabalean sostengatu behar da. Egin behar diren aldaketak eginda, eta hizkuntza ereduen sistema gaindituta ere, gure irudiko, oinarri horiek egokiak izaten jarraitzen dute etorkizunari begira ere, hots, egokiak izaten jarraitzen dute etorkizun hurbileko marko eleaniztun berrirako ere.
‎Euskararen hazkundea ulertzeko giltzarri nagusia hain zuzen ere hementxe dago, hots, hizkuntza ereduen sistemaren baliagarritasunean, gurasoek gero eta proportzio altuagoan euskarazko irakaskuntza trinkoenaren alde egin izatean eta, jakina, irakasleek eta herri aginteek aldaketa hau ahalbidetzeko egindako ahaleginean.
2010
‎Azken urteotan hainbat ikerketa eta ebaluazio egin dira ikastetxeetan ikastereduen emaitzak aztertzeko. Eta horietan guztietan agerian geratu da egungo hizkuntz ereduen sistemak ez duela euskalduntzen. Horregatik, hezkuntza arloko eta euskalduntze arloko eragileak, eta euskal jendartea oro har, aspaldidanik ari dira eskatzen ereduen sistema gainditzea eta euskalduntzea bermatuko duen metodologia edo sistema ezartzea gure eskoletan (ikasle euskaldun eleanitzak bermatuko dituena). Azken azterketa Euskal Autonomia Erkidegoan Hezkuntza Sailak egindakoa dugu ikastetxe publiko eta kontzertatuetako 37.000 ikasleren artean, LHko laugarren eta DBHko bigarren mailetan.
‎Celaak argi utzi nahi izan du egungo hizkuntza ereduen sisteman behin betiko aldaketak egiteko ezinbestekoa izango dela adostasuna, indar politikoen eta hezkuntza eragileen arteko adostasun zabala, bere hitzetan.
Hizkuntz ereduen sistema, ordea, oso ezberdin bizi izan zen ikastoletan. Batzuek tinko eutsi zioten murgiltze ereduari; beste ikastola batzuetan eredua erabiltzen hasi zen, eta kritika asko jaso zituzten; izan zen, era berean, bestelako formularik aplikatu zuen ikastolarik (%80 euskaraz, %20 gazteleraz)?
‎– Hizkuntz ereduen sistema indarrean jartze hori ez genuen erosotasun handiz bizi?, dio Xabier Garagorrik. –Arazo nagusia zen nola bideratu eta indartu euskararen bidea transferitutako eskola publikoetan eta eskola pribatuetan.
‎–Arazo nagusia zen nola bideratu eta indartu euskararen bidea transferitutako eskola publikoetan eta eskola pribatuetan. Baina, askotan, hizkuntz ereduen sistema bihurtu zen ikastolen murgiltze ereduaren akatsak zirikatzeko bidea. Ikastolari orduan egiten zitzaion kritika nagusia zen sorrerako eredu linguistikoa aplikatzen jarraitzen zuela, haur guztien lehen hizkuntza euskara bailitzan.
2011
‎Hala ere, ereduaren etengabeko gorakadak zein A ereduaren urtez urteko jaitsierak erakusten du herritar gehienek" atxikimendu" handia dutela euskararekiko. Bada hala eta guztiz ere, sailburuordeak berriz ere meritua eurena dela sinestarazi nahi digu, adore handia behar baita euskararen" hazkundea ulertzeko giltzarri nagusia hizkuntza ereduen sistemaren" balizko baliagarritasunean datzala aldarrikatzeko (179 or.), Jaurlaritzak ikasleen %0 euskalduntzen duen ereduari eutsirik.9 Horrez gain," 70eko hamarkadaren erdialdetik gaur arte", 350.000 ikasle inguru aritu direla EAEko euskaltegietan jakinarazi du Baztarrikak, eta" nekez ikus daiteke [ela] beste inon heldutan eta irakaskuntza araututik kanpo hizkuntza i... euskararekiko herritarren" atxikimendu" handiaren bertze erakusle bat dela, erakundeek oraino ez baitute doan eskaintzen oinarrizko mailako ikastaldirik.
‎8 Baztarrikak Euskararen aldeko hitzarmen politiko eta sozial deritzanak" euskal gizartea hizkuntzaren arabera gizaldetan zatitzea eta bereiztea" saihesteko xedea omen zuen (157 or.). Bistan da, ordea, horretan datzala, preseski, hizkuntza ereduen sistema. Horrez gain, sailburuordeak" gizarte" zein" lurralde kohesiora" jotzen badu ere, ikasleek bi hizkuntza ofizialak jakitea galarazten duen ikasteredua ezartzeak ikasleen lan aukerak murriztu egiten ditu, eta, oro har, gizarte ezberdintasunak areagotu egiten ditu, gehiengo sindikalak behin eta berriz salatu bezala.
2013
‎Datu gutxi hauek eta 76 orrialdeko Arrue proiektuaren txosteneko gainerakoek botila erdi beteta edo erdi hutsik ikusteko aukera ematen digute. Milaka irakasle euskaldundu, hizkuntza ereduen sistema ezarri, eskolan belaunaldi berria euskaldunduko zenaren esperantza izan... eta orain hau. Irakaslearen magaletik zenbat eta urrunago orduan eta gaztelania gehiago.
‎Bat zatoz haren filosofiarekin? 2 Hizkuntz ereduen sistema egokia da gaur egun. Norantz jo litzateke?
2015
‎...euskarazko jarduera maila bere horretan geratu balitz bezala, euskaraz gehien mintzatzen direnak haurrak eta gazteak ez balira bezala, 82 eta, batez ere, eredua Hegoaldeko eskola guztietan indarrean balego bezala.83 Pernandoren egia da eskolak bakarrik ezin duela bururaino eraman berreuskalduntze prozesua, baina are seguruagoa da ezagutzarik gabe ez dagoela erabilerarik, eta, euskarari dagokionez, hizkuntza ereduen sistemak ez duela gutxieneko ezagutza bermatzen. Alegia, eskola euskalduna ez da baldintza nahikoa euskarazko jarduna altxatzeko; bai, aldiz, nahitaezkoa.
2021
‎Euskaran eta euskal kulturan ardaztuta izan luke, ikasleen euskarazko komunikazio gaitasuna bermatzen duelarik, eta hori murgiltze ereduaren bitartez ezinbestean egin da, gaurko hizkuntz ereduen sistema desagerraraziz. Euskara izan da komunikazio hizkuntza eta ikaskuntza hizkuntza sistema honetan, ahaztu barik, ikasleen artean euskararen ahozkotasuna praktikatzeko benetako giroa sortu beharra dagoela.
2023
‎Azkenik, ELAk uste du akordioa «euskararen kalterako» dela. Jokin Bildarratz sailburuak berriki adierazi du ez dagoela hizkuntza ereduen sistema gainditzeko asmorik eta ikastetxeek euskara ez beste hizkuntzetan eman ahal izango dituztela eskola orduen %80 ELAren ustez, LABek, akordioa sinatuta, babesa eman dio horri: «Bereziki larria iruditzen zaigu LABek ontzat ematea euskarazko murgiltzea baztertu izana».
‎Euskara ere hizpide izan dute: proposatu dute gaur egungo hizkuntza ereduen sistema gainditzea eta eredu orokortu inklusibo bat ezartzea, euskara gaitasuna bermatuko duena. Halaber, nabarmendu dute euskararen erronka irakasle guztiena dela, ez hizkuntza irakasleena bakarrik.
‎EH Bilduk, berriz, ziurtatu izan du proiektuan jasotakoa ez dela hizkuntza ereduen sistema. Alabaina, koalizio abertzaleak uste du euskarri juridikoak definitu direla, ikasleek ikasketak amaitzean bi hizkuntza ofizialetan B2 maila eta atzerriko hizkuntzan B1 maila izan dezaten.
‎Orduan baieztatu zituzten zurrumurruak: hizkuntza ereduen sistemari eustea adostu zuten EAJk eta PSE EEk, eta, horri bide emateko, zuzenketa bat ipini zioten lege proiektuari. Ordutik, hilabete luzez, alderdi guztiek jarritako zuzenketak eztabaidatzen aritu dira Eusko Legebiltzarreko lantaldean, eta gaur izan da egun erabakigarria:
‎I. kapituluan jasotzen dira orobat komunitate eleaniztun eta kulturaniztunaren inguruko arau aurreikuspen jakin batzuk, baita euskal hezkuntza hizkuntza ofizialek eta atzerriko hizkuntzek elkarren artean duten harremanari buruzkoak ere. Hori guztia ikastetxe bakoitzaren hizkuntza proiektuan egituratu behar da, Gernikako Estatutuan eta Euskararen Erabilera Normalizatzeko azaroaren 24ko 10/ 1982 Oinarrizko Legearen II. tituluko II. kapituluan ezarritako eskubide aitortuak eta printzipioak barne hartzen dituen esparru komun baten barruan, unean unean indarrean dauden hizkuntza ereduen sisteman oinarrituta, eta horien edozein garapen edo eguneratze erreglamendu bidezko garapenaren bidez egingo dela ziurtatuz, eskubide eta printzipio berberak errespetatuz.
Hizkuntza ereduen sistemari bi hutsune nagusi ikusten dizkiote Madariagak eta Zelaietak: zenbait ikasleri euskara eta aukera berdintasuna ukatzen dizkiotela, eta segregaziorako bide direla.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia