2004
|
|
404 Joxemi Zumalabe: Instituzioen
|
Hizkuntza
Politikak porrot egin du, Argia, 1989/7/16.
|
|
Atal honen hondarrekikoak egiteko, Euskalduntze eta Alfabetatze arloaren egungo krisia aipatu nahi dut. Euskararen aldeko
|
hizkuntza
politikaren porrota inon baino nabarmenago islatzen da euskalgintzaren sail honetan. Euskara ikasteko eta alfabetatzeko iturria agortzen hasia dago:
|
2005
|
|
Orain arte harmailetan egon denak,
|
hizkuntza
politikaren porrotaz hitz egingo du; nik, aldiz, hiztunak ez ezik erabilera eremuak ere irabazi ditugula eta, hargatik, aurrera egin dugula ikusten dut oso garbi, baina 80ko hamarkadan zehar zehaztu zen hizkuntza politikak bere onenak eman dituela ere antzematen dut. Abagune berri honetan, Euskal Herrirako hizkuntza politika bakar bat eratu beharraz, lege geriza komuna erdietsi beharraz arituko denik izango da bazterretan, baina, diskurtso hori ez da errealitatean ardazten, antzua eta erosoa da, demagogia da.
|
2007
|
|
Izan ere," erdaldunen hizkuntza eskubideak bermaturik daude eta euskaldunok, aldiz, erabat urraturik dauzkagu gure eskubideak" salatu zuten. " Eraso honek egungo markoaren, legedien eta
|
hizkuntza
politiken porrota erakusten du", dioenez. Horregatik," gaur egungo marko juridikoa gainditzea eta euskararentzat marko berri bat eraikitzearen beharra" nabarmendu zuten.
|
2008
|
|
Hala uste du ezker abertzaleak, ohar baten bidez jakinarazi duenez. Euskal Herri osoan hezkuntzarako
|
hizkuntz
politikek porrot egin dutela nabarmendu du, eta porrot horren oinarrian indarrean dauden hezkuntza eta hizkuntza ereduak D, B, A, X eta G daudela adierazi du: «Derrigorrezko ikasketa zikloa bukatu ondoren, ikasle guztiak dira gai erdaraz bizitzeko, baina hirutik bi ikasle ez dira gai euskaraz bizitzeko.
|
2009
|
|
Orain arteko politikaren jarraipena besterik ez du ikusten. Baina 30 urtez aurrera eraman duten
|
hizkuntza
politika porrota izan da, haren irudiko. Argi dauka elebitasunean oinarritutako jendarterik ez dela posible; haren ustez, luzera beti batek galduko duelako.
|
|
Elebitasunean oinarritutako politikak daramatzate aurrera, euskara eta gaztelera, asmoetan, maila berean ipini nahian. Horregatik eraman dute aurrera duela gutxi amaitu den “Euskara21” gogoeta prozesua; 30 urte luzez aurrera eraman duten
|
hizkuntza
politikaren porrota estaldu nahi izan dute, euren iritziz eztabaida “ireki” eta “anitza” bultzatuz. Erro erratuak izan ditu, baina, hausnarketa prozesu horrek, argi baitago elebitasunean oinarritutako jendarterik ez dela posible denboran iraunarazterik, beti galduko duelako hizkuntza batek bestearen aurrean.
|
2017
|
|
Funtzioen arteko dialektikan Fishmanek funtzio informalak lehenesten ditu; guk, aldiz, ez dugu uste etnokulturazko funtzio lokalen sustapenak atarramentu onik izan dezakeenik, aldi berean funtzio estandar nazionaletara hurbiltzeko hizkuntza politikarik ez bada tartean. Oso oker ez bagaude, EAEn azken hamarkada luzeetan Eusko Jaurlaritzak egin duen
|
hizkuntza
politikaren porrota (erabilera bermatzen ez duen euskararen eskola sustapena), mintzagai dugun auzi honek beste ezerk baino hobeki azaltzen eta salatzen du. Funtzio nazionalaren estatusera hurbiltzeko ahalegin arrakastatsurik gabe, denak huts egiten du:
|
|
edo, erdara gorrotatzen dut?. Jose Mari Pastor,?
|
Hizkuntza
politikaren porrota eta euskararen etorkizuna?,, www.patxisaez.eus
|
|
Pentsamenduaren ezpalik mamitsuenak erdaraz komunikatu eta euskara umeekin bakarrik edo erabilita ez goaz inora. ereduak sortzen dituen erdal elebidunen esan nahiak eta esan ezinak, guk uste, Eusko Jaurlaritzaren
|
hizkuntza
politikaren porrota adierazten dute. Euskalduntasunaren atarian234 katigatuak geratzen dira euskal hiztun potentzialak, eta, dena esate aldera, ez soil soilik herri erdaldunduetan235.
|
2018
|
|
● Baserriko eredua gainetik kendu ezinik gabiltza eta hori
|
hizkuntza
politikaren porrotaren adibide garbia da. 2009an Peru Abarka eta Maisu Juanen arabera gabiltza oraindik.
|
|
|
Hizkuntz
politikaren porrota eta euskararen etorkizuna
|
|
|
Hizkuntz
politikaren porrota eta euskararen etorkizuna
|
2019
|
|
Euskalgintza barruko beste pentsamendu ildo batentzat, aldiz, euskararen normalizazio prozesuak arrakasta izan dezan, lehentasun osokoa da herritarren atxikimendua lortzea, eta horretarako ezinbestekoa da euskara eta euskalduntasuna erakargarri egitea. Hauen ustez, jendea erakarri egin behar da euskarara, hartzen diren neurriak onartuak izan daitezen, arbuiorik sortu gabe, inposaturiko
|
hizkuntza
politikak porrotera kondenatuta daudelako.
|
2021
|
|
Globalizazioen Hipermodernitate honetan, euskalduntasuna" erabili eta bota" formako kontsumo gai bat bilakatu da, pasticheak bere collagea osatzeko erabil dezakeen bestelako kontsumo gai identitario huts bat gehiago. Hezkuntzari eta hezkuntza politikei erru guztia leporatzerik ez badago ere, faktore askok eragiten baitute, ezin uka heziketa sistema euskalduntzeko ezgai agertzen zaigula, neurri handi batean hezkuntzaeta
|
hizkuntza
politikek porrot egin dutelako, euskararen eta kulturaren diskriminazio positiboari heldu ez diotelako. Badirudi zama hori, beste karga askorekin gertatu bezala, kanguru eta animatzaile bihurtutako irakasleriaren esku geratu dela, beste behin ere; irakasle euskaltzaleen konpromisoaren menpe.
|