Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 6.647

2009
‎Amak eta esa ostien: «Ezegaitino ez joan, ba».
‎Da oin gehau enaun ikusi, gehau enaun ikusi. Da ez dau deretxorik: personeari noberari letxen ein beharrekoan kargu, bardin da krieda nahi kriedu, ezta?, sikeran be sostenidu umeari mantenidu edo jaten emon edo toketan dan moduen.
‎D, etorte nitzen etxera umeagaz eta eurek ixte ostien jaten oin. Da ogie, nik, bakixu, gose eukiten neuen, da ogie noizeanpehinan, uzandre egoten ez zan orduen, hartu eiten nauen. Da atzenean eite ostien ogieri honan markak egin nik hartzean baneun ez baneun igirteko.
‎Da ogie, nik, bakixu, gose eukiten neuen, da ogie noizeanpehinan, uzandre egoten ez zan orduen, hartu eiten nauen. Da atzenean eite ostien ogieri honan markak egin nik hartzean baneun ez baneun igirteko. Da exin hartu, ze ebagi ezketino markea kendu egiten notsen da.
‎«Ez. Ama etorteko da, justotan, baina ez dakit noz etorko dan». Nora joan be enekin!
‎Umeak engainetan dauriela, da umeak hau te umeak hori, te bueno ba. Ni negar baten, amari itxi gure ez nik honakin beragaz etorteko. Da, arinago, lehenagoko gurasoak, oingoak be gureko dotsie, baina lehenagokoak koiteduk gura ixen arren etxean, da, bakixu, mantenidu ein behar da, apareju.
‎Umea negarrez euki naun ate kontran, da eztakit ba zegaitiño, ta uzandrea badator... Josten ostikadeaz, ho­lan euki gindun umeantzako jausi ez eiten balkoian, da, beste aldera bota nindun!
‎Da: «Ni, ez . Ni amagaz etzera» esan notsen.
‎«Zuk gogor ein. Ez lotu, e. Amagaz joan».
‎Da, behin, jausi nitzen ume eta guzti surtera. Da, gero, karo ume ta guzti jausi nitzen orduen, ba, umeorrek, sokorru be­ten; da jagi zen uzaba, da orduantxe arte uzabak jakin ez lo iten banau sutondoan umeaz. Da, gero, arteztu uzandreori, da, gero, gehau eninduen umeaz itxi zerean, ezta?
‎Ibilaldi literarioa da eta, horrenbestez, badu zerikusirik Mentura dugun artean (2001) liburuarekin, non sustrai literario askotarikoen miaketa egin zuen. Oraingoan, aldiz, genera­zio indarra ez diote liburuek ematen. Kale, jende eta kafetegiek, zantzu eta estimulu sentsorial xumeek, ar­gi kolore eta usainek, hizkuntza eta azentuek eragiten diote oroimen literarioen errotari.
‎Berak «apal laburrean» egin behar omen zuen, «Po ibaiaren ingu­ruetako hiri, istorio eta desioarekin». Apaltasun aitor­mena egin zuen liburuaren aurkezpenean ere, baina ez zuen zertan. Merezi izan du egileak bere buruari gogor egin eta kultur erreferentziak dosifikatzea, jaki­na baita italiar literatura eta kultura direla gaztetandik Lertxundiren itsasargi.
‎Egia aitortzera, ez nuen lehen kolpean proportziorik ikusten edukiaren eta izenburuaren artean: Italian egi­niko bidaia da, bai, baina bizitza al du hizpide?
‎Turingo arkupeetako oregano usainaren usman, Pavesek bere burua hil zuen Hotel Romara joaten diren «jakin gose morbosoak» aipatzen ditu. Banago Lertxundi ez zela mitomano bat gehiago, bera errumes joan zela, errespetua erakustera.
‎Agian batzuentzat interesgarritasuna gaitik bertatik dator, hau da, «gure gerraren» gainean idatzitako nobela bat izatetik. Agian ez : «gure gerra» bizi ez dutenek ere nobela hau interesgarri ikusiko dute, istorioa bera interesgarria delako eta ondo kontatuta dagoelako.
‎Agian ez: «gure gerra» bizi ez dutenek ere nobela hau interesgarri ikusiko dute, istorioa bera interesgarria delako eta ondo kontatuta dagoelako.
‎Irakurri nuenean, memoria liburu bat zela iruditu zitzaidan (edo autofikzioa). Lan honetan zer den fikzio eta zer ez , bigarren mailako kontu bat da. Egileak bere joan etorrietan interesa pizten digu, eta irakurrian eraman egiten gaitu.
‎Bizia lon gai berari heldu ziola argudia liteke, baina nire ustez Antzararen bidea lan osoagoa da. Eta ez dut hau esaten nobela bat delako; Bizia loko narrazioetako batzuk topikoetan erortzen zirela iruditu zitzaidan eta, alde horretatik, obra bezala ez ninduen asebete. Antzararen bideak, berriz, egoeraren konplexutasuna ezin hobeto jasotzen du.
‎Bizia lon gai berari heldu ziola argudia liteke, baina nire ustez Antzararen bidea lan osoagoa da. Eta ez dut hau esaten nobela bat delako; Bizia loko narrazioetako batzuk topikoetan erortzen zirela iruditu zitzaidan eta, alde horretatik, obra bezala ez ninduen asebete. Antzararen bideak, berriz, egoeraren konplexutasuna ezin hobeto jasotzen du.
‎«Gure gerra» hori gurea bakarrik ote den, baina, ez dut batere argi. Egia da gertaera historiko eta geografiko konkretu bati heltzen diola idazle nafarrak, baina haren atzean dagoen gogoeta unibertsala begitantzen zait niri.
‎Gaurkotasun handiko gaia da memoria historikoarena, ez bakarrik geurean, baita inguruko literaturetan ere, batez ere, Holokaustoaren inguruko ikerketen ondorioz. Helburu etikoa du kasuotan literaturak, iraganeko sarraskiak berriro errepika ez daitezen arakatzen baitira behin eta berriro itxi gabeko zauriak (Assmann).
‎Gaurkotasun handiko gaia da memoria historikoarena, ez bakarrik geurean, baita inguruko literaturetan ere, batez ere, Holokaustoaren inguruko ikerketen ondorioz. Helburu etikoa du kasuotan literaturak, iraganeko sarraskiak berriro errepika ez daitezen arakatzen baitira behin eta berriro itxi gabeko zauriak (Assmann). Espainiako kasuari dagokienez, Gerra Zibilaren inguruko bibliografia hain da zabala ezen batzuek 50.000 liburuz mintzo baitira, literatura eta kritika barne.
‎hilak, eta noraezean doaz zabuka. Bere semea ez zuela ezagutzen oihukatzen du Lisak (285), eta kanutoari lotuta daraman bizitza miserableari botatzen dio errua. Jasangaitzak egiten zaizkio kalean ikusten dituen «gogoan zaitugu» horiek (306), faltsuak iruditzen zaizkio, bakardadean bizi den minarekin ez baitute loturarik.
‎Eta egia da Muñozen nobelak ez duela sermoirik botatzen ongiaz eta gaizkiaz, eta bere meriturik han­dienetakoa altxamendua gertatu eta hurrengo hilabeteetan Nafarroan hil ziztuzten hiru milen memoriari gorazarre egitea izan dela, euskal imajinarioan epikarik merezi izan ez duten horiei, hain justu (154). Oroimen leku kontsidera genitzakeen hainbat elementu eta objeturen inguruan antolatzen da narrazioa, dela Sorollaren koadroa, dela Jesusen lagunarteari egindako argazkia?
‎Eta egia da Muñozen nobelak ez duela sermoirik botatzen ongiaz eta gaizkiaz, eta bere meriturik han­dienetakoa altxamendua gertatu eta hurrengo hilabeteetan Nafarroan hil ziztuzten hiru milen memoriari gorazarre egitea izan dela, euskal imajinarioan epikarik merezi izan ez duten horiei, hain justu (154). Oroimen leku kontsidera genitzakeen hainbat elementu eta objeturen inguruan antolatzen da narrazioa, dela Sorollaren koadroa, dela Jesusen lagunarteari egindako argazkia?
‎Esplikatu behar litzateke, gure aitzinekoek biziki ongi eta ederki idatzi baitute. Erraten dituzten gauzak ez dira txarrak, baina barietate guti dute. Erlisioneko, etikako eta moraleko gauzez mintzo dira.
‎Uriberen liburuak oroimen kolektiboaren eta pertsonalaren ekarpenez zabaldu nahi luke hertsitasun hori, «geureak esatea» xedetzat hartuz. Ez da harrigarri liburuko lehen eskaintza Elias Canettirentzat izatea, hots, bere oroitzapen pertsonalen hausnarketaz La lengua absuelta edo La antorcha en el oído bezalakoetan egin baitzuen «bereak esate hori». Besteak beste, atal bereziki interesgarria da liburuan 22.a, non kontatzen duen Agirrek Azkue bisitari zetorkionean, bere etxera sartzera gonbidatzeko lotsaz, beti atarian edukitzen zuela, bere bizileku txiki, txiro eta desordenatua ez erakustearren.
‎Ez da harrigarri liburuko lehen eskaintza Elias Canettirentzat izatea, hots, bere oroitzapen pertsonalen hausnarketaz La lengua absuelta edo La antorcha en el oído bezalakoetan egin baitzuen «bereak esate hori». Besteak beste, atal bereziki interesgarria da liburuan 22.a, non kontatzen duen Agirrek Azkue bisitari zetorkionean, bere etxera sartzera gonbidatzeko lotsaz, beti atarian edukitzen zuela, bere bizileku txiki, txiro eta desordenatua ez erakustearren. Uribek euskal literaturarekiko dugun jarreraren paralelismoa bilakatzen du eta ezkutatzeko jarrera hori senalatzen kaltegarrientzat.
‎Obserbazio lirikoan apoiatzen da gehienbat eta ezaguna den Uriberen sentiberatasun poetiko erakargarria hor da liburuan zabal zabal, liluratzaile. Kontua da nahikoa al den hori, ala generoak irakurleongan sortzen dituen espektatibek ez ote zuten eskatzen beste «zerbait».
‎Gustura irakurri ditut zure hitzak, Lourdes, eta zer pentsatua eman didate, bereziki Uriberen eleberriaren gainean. Ez dakit oso ados nagoen Azkueren eta Agirreren arteko enkontruari ematen diozu (e) n garrantziarekin, atal hori irakurri nuenean eleberriaren hari tematiko nagusitik ihes egiten zuen hausnarketa gisara ulertu bainuen neuk. Edo beste modu batera esateko, azken unean gai/ hari narratibo berri bat eransten zela iruditu zitzaidan, hausnarketa interesgarria iradoki arren, ordura arteko lerro eta koherentziatik aldentzen zena.
‎Bat batean, modu dramatikoenean. Literaturak drama horren intentsitatea sentiarazi behar digu, nahiz eta jakin testu perfekturik ez dagoela, perfektu izatekotan bizitza bera izango bailitzateke (177 or. «Mapa perfektua, Borgesen arabera, munduaren tamainukoa izango litzateke»).
‎Nire ustez, eleberriaren indar narratibo nagusietakoa izan zitekeena, bizitzaren eta literaturaren arteko harremanei buruzko gogoeta, ez du gehiegi baliatzen narratzaileak kontakizunari nolabaiteko amaiera/ borobiltasuna/ lotura emateko garaian. Artifizio literarioa (kontamoldeak, egituraketak?) zerbaiten mesedetan errenditu litzatekeelakoan nago.
‎Erromantikoek esaten zuten fragmento bakoitza osotasun bat dela, eta osotasuna fragmento multzoa. Ikusi dut fragmento bakoitza, baina osotasuna ez . Liburuak hari narratibo eta estilistiko gehiegi dituela uste dut; gauza gehiegi kontatu/ azaldu nahia zegoen eta «gehiegitasun» horrek liburuaren kontra jo du azkenean.
‎niretzat, Uribek bere buruaren inguruko nobela bat idatzi (nahi izan) du, eta deskriptiboa edo psikologikoa edo errealista edo? ez dakit zer baino, bere buruaren inguruan gogoratutakoa, gertatutakoa (eta gertatutakoaren moldaketa), asmatutakoa, agertzen dira, inguru horrek bere buruaren inguruko nobela osatuz.
‎Klabea bilatu behar bada, 52 orrialdean dioena, «Aitaren erantzuna ez zen edonolakoa izan, kontakizun baten bitartez erantzun zidan?», ez da baztertzekoa.
‎Klabea bilatu behar bada, 52 orrialdean dioena, «Aitaren erantzuna ez zen edonolakoa izan? kontakizun baten bitartez erantzun zidan?», ez da baztertzekoa. Nobela hau kontakizunez beteriko nobela bat da, eta kontakizun guzti horiek inguru bat osatzen dute, Uriberen ingurua (edo inguru bat), hain zuzen.
‎Orrialdez txikerra da Jurgi Kintana Goirienaren liburua, baina mamitsua da, datu eta iradokizunez betea. Ez fikziozkoa den arren, fikzioa du abiapuntu: zoritxarrez XIX. mendean idatzitako euskarazko nobela errealista potolorik ez dugunez, Iban Zalduak apokrifo bat osatzeko komenientzia aipatu du, eta era horretara kolorez zipriztindu euskal literaturaren historia grisa eta apaizez josia, hein txiki batean bada ere.
‎Ez fikziozkoa den arren, fikzioa du abiapuntu: zoritxarrez XIX. mendean idatzitako euskarazko nobela errealista potolorik ez dugunez, Iban Zalduak apokrifo bat osatzeko komenientzia aipatu du, eta era horretara kolorez zipriztindu euskal literaturaren historia grisa eta apaizez josia, hein txiki batean bada ere. Apokrifoaren ideiatik tiraka, Jurgik aztertu egin du nork idatz zezakeen zinez horrelako nobela bat euskaraz, eta guztiz ezinezkoa zela begitandu zaio, konplikatuegia, euskarak ez baitzuen sistema literario bat bere inguruan.
‎zoritxarrez XIX. mendean idatzitako euskarazko nobela errealista potolorik ez dugunez, Iban Zalduak apokrifo bat osatzeko komenientzia aipatu du, eta era horretara kolorez zipriztindu euskal literaturaren historia grisa eta apaizez josia, hein txiki batean bada ere. Apokrifoaren ideiatik tiraka, Jurgik aztertu egin du nork idatz zezakeen zinez horrelako nobela bat euskaraz, eta guztiz ezinezkoa zela begitandu zaio, konplikatuegia, euskarak ez baitzuen sistema literario bat bere inguruan. Ostera, posibleagotzat jotzen du bostehun bat orrialdeko nobelatzarra barik testu laburragoren bat, «hain laburra non irakurle falta eta argitaratu ezina ez zen aski arazo izango autorea idaztetik desanimatzeko» (12 or.). Jurgi giro burgeseko autore eta obra ezezagun horren peskizan aritu izan da lan hipotesi horrekin.
‎Apokrifoaren ideiatik tiraka, Jurgik aztertu egin du nork idatz zezakeen zinez horrelako nobela bat euskaraz, eta guztiz ezinezkoa zela begitandu zaio, konplikatuegia, euskarak ez baitzuen sistema literario bat bere inguruan. Ostera, posibleagotzat jotzen du bostehun bat orrialdeko nobelatzarra barik testu laburragoren bat, «hain laburra non irakurle falta eta argitaratu ezina ez zen aski arazo izango autorea idaztetik desanimatzeko» (12 or.). Jurgi giro burgeseko autore eta obra ezezagun horren peskizan aritu izan da lan hipotesi horrekin.
‎Kolorebakoa zen, erabat, Villasantek erakutsi eta irakatsi zigun historia hori: bertan ez dago emakumerik, bertan ozta ozta aurkitzen da elizgizon ez den idazlerik. Ematen du Villasantek begien bistan zegoena bakarrik bildu zuela, argitan zegoena.
‎Kolorebakoa zen, erabat, Villasantek erakutsi eta irakatsi zigun historia hori: bertan ez dago emakumerik, bertan ozta ozta aurkitzen da elizgizon ez den idazlerik. Ematen du Villasantek begien bistan zegoena bakarrik bildu zuela, argitan zegoena.
‎Kontua da liburu xume baina ederra bilbatu duela: hainbat tokitara eta hainbat girotara garamatza, arin eta atseginez irakurtzen delarik, baina azkenean erresumin apur batekin uzten zaitu, itxura batean ez digu-eta XIX. mendeko Lazarragarik mahaigaineratu, kasurako Pantzeske Astibia Onintze olerkari sinbolista aurkeztu badigu ere.
‎«Batzutan oherat joan baino lehen, izkirioz ezartzen ditut zerek ere jo baitauzkitet begiak eta hek». Dakidalarik, inork ez du Jean Etxepareren paper horiek bilatzeko lana hartu. Nik neuk badut itxaropenik hor topa genezakeen ezustekoan.
‎Baina, oso sarritan, mende amaierako kroniketan ikus daitekeenez, paparra kondekorazioz beteta egiten zieten harrera aristokrazia goreneko bisitariei, tartean hainbat errege erreginari. Ez zuten inoiz horretaz fantaseatuz ezertxo ere idatzi euskaraz?
‎Nolanahi, Jurgik amaiera irekia eman dio Urre urdinaren lurrinari, dugun tradiziotxoa dugula ere, haren ezagutzaren beharra aldarrikatuz. Bai jarraitzeko, edota, zer esanik ez , transgreditzeko.
‎Eta aurrerago, 304.enean, Lisaren gogoeta: «halako batean den dena jakin nahi dugu, inoiz abandonatu gintuena behin betiko joan ez dadin». Jakin nahia egon liteke, baita literatur lan ororen atzean ere, bide berri eta ezezagunak zapaldu nahia, errealitateak sortzen dituen galderak fikzioaren bitartez ulertzeko ahalegina.
‎Bere semea ez zuela ezagutzen oihukatzen du Lisak (285), eta kanutoari lotuta daraman bizitza miserableari botatzen dio errua. Jasangaitzak egiten zaizkio kalean ikusten dituen «gogoan zaitugu» horiek (306), faltsuak iruditzen zaizkio, bakardadean bizi den minarekin ez baitute loturarik. Agurea, berriz, Demetrio falangistak bizitza salbatu zionetik dago hila, «gora komunismo libertarioa» oihukatzen zuten lagunak bere aurrean fusilatu zituztenetik.
‎Arteak, literaturak... eskaintzen dien «balkoitik» ikusten dute Gigik eta agureak besteen sufrimendua. Ez dute, Lisak bezala, osasuna galdu arte lanik egin behar izan. Pasarte horretan hausnarketa metaliterarioa iradokitzen digu narratzaileak, Arteak errealitatea, giza sufrimendua «adierazteko»/ «aditzera» emateko duen gaitasunaz?
‎Oroimen leku kontsidera genitzakeen hainbat elementu eta objeturen inguruan antolatzen da narrazioa, dela Sorollaren koadroa, dela Jesusen lagunarteari egindako argazkia? baina hori bakarrik ez , Donostia berri bat begitantzen zaigu eleberrian, ohiko hiri turistiko edo ederraz oso bestelakoa. Portu giroa da nagusi (84), eta «jitoan dabiltzan» galtzaileen erreinu horretan rock&rollak, drogak, eta literatura mota batek (zientzia fikzioak, abentura eleberriek?), benetako errealitatea beste leku batean dagoela oroitaratzen digute.
‎umore mingots hori, horrela deitzerik badago, Mrozeken edo A. M. Homesen estilokoa. Askotan ez dakizu azaltzen dituen egoerekin («Etorkizuna» narrazioan agertzen dena, esaterako) barre ala negar egin zenukeen. Iruditzen zait hori duela berezko Zalduak, tragedia barregarri bihur­tzeko gaitasuna alegia.
‎Uriberen kasuan, Bilbao New York Bilbao bere estreinako narratiba lana izateaz gainera, narratibak berak eskaintzen dituen aukeren gaineko azterketa lan bat dugu. Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina, bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa. Tratu txarrak ditu hizpide Lertxundik bere azken nobelan; gaiak badu gaurkotasunik, eta teknikari begira ere (ikuspuntuen tartekatzea) badu nondik heldu nobelak.
‎Uriberen kasuan, Bilbao New York Bilbao bere estreinako narratiba lana izateaz gainera, narratibak berak eskaintzen dituen aukeren gaineko azterketa lan bat dugu. Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina, bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa. Tratu txarrak ditu hizpide Lertxundik bere azken nobelan; gaiak badu gaurkotasunik, eta teknikari begira ere (ikuspuntuen tartekatzea) badu nondik heldu nobelak.
‎Bai, bere garaian Zorion perfektua nobela «erraztzat» jo zuten horiek ziur gauza bera pentsatuko dutela Zoaz infernura, laztanari buruz. Eta zinez ez dakit zer harreman duen estilo zuzenak errazkeriarekin. Hain zuzen, Zoaz infernura, laztanari gehien eskertu dio­dana zera izan da, hain egoera gogorra itzulingururik gabe eta, batez ere, melodraman erori gabe aurkeztu izana.
‎Hain zuzen, Zoaz infernura, laztanari gehien eskertu dio­dana zera izan da, hain egoera gogorra itzulingururik gabe eta, batez ere, melodraman erori gabe aurkeztu izana. Zeren Rosa tratu txarren biktima izango da, baina horrek ez du esan nahi pertsona bezala kontraesanik ez duenik. Lertxundik oso ondo jakin du Rosaren psikologia konplexua islatzen, bere biktima izate hori baino haruntzago joanez.
‎Hain zuzen, Zoaz infernura, laztanari gehien eskertu dio­dana zera izan da, hain egoera gogorra itzulingururik gabe eta, batez ere, melodraman erori gabe aurkeztu izana. Zeren Rosa tratu txarren biktima izango da, baina horrek ez du esan nahi pertsona bezala kontraesanik ez duenik. Lertxundik oso ondo jakin du Rosaren psikologia konplexua islatzen, bere biktima izate hori baino haruntzago joanez.
‎Zergatik? Batetik, bere irakurketa atsegin izan dudalako (eta ez nik bakarrik, antza, 2006ko Euskadi Saria eman baitzioten), baina batez ere, euskarazko ipuin liburu askoren aldean eite diferentea duelako, ausartuko nin­tzateke esatera generoan maisu diren katalanen bidean (Quim Monzó eta Sergi Pàmies, nagusiki). Etorkizuna bildumako ipuinen artean gorabeherak daudela esatea ezer gutxi esatea bada ere, narrazio laburrenen alde egingo dut nik.
‎eguneroko zera txikietatik abiatuta, orokorra­goak eta komunak diren lekuez hitz egiteko abildadea. Estanpa kostunbrista bare askoak diruditenak detaile txiki batek itzulipurdikatzen ditu, besterik ez bada, irakurlearen go­goan. «Udako bidaia» komentatu dugu biok, eta narrazio labur horretan icebergaren punta erakusten dela esaten badut, gehiegi esaten ari naizela iruditzen zait.
‎Esate baterako, hilerriko artxiboetako mapetan izenak eremu bat markaturik zuen, baina oroitarria beste leku batean agertuko zen. Beste batzuetan, bazen datu bat gorpua leku batean ehortzia zela zioena, baina ez zen oroitarririk, ez han, ez beste inon.
‎Esate baterako, hilerriko artxiboetako mapetan izenak eremu bat markaturik zuen, baina oroitarria beste leku batean agertuko zen. Beste batzuetan, bazen datu bat gorpua leku batean ehortzia zela zioena, baina ez zen oroitarririk, ez han, ez beste inon.
‎Esate baterako, hilerriko artxiboetako mapetan izenak eremu bat markaturik zuen, baina oroitarria beste leku batean agertuko zen. Beste batzuetan, bazen datu bat gorpua leku batean ehortzia zela zioena, baina ez zen oroitarririk, ez han, ez beste inon.
‎John katedraleko artxiboak kontsultatu zituzten, han izan baitziren euskaldunen hileta elizkizun gehienak, eta alderatu egin zituzten hileta elizkizu­netako artxiboak, hileta etxeetako artxiboak eta Morris Hilleko ehorzketa daten artxiboak, eta ondoren ehorzketa lekuak eta datak bateratu zituzten. Morris Hilleko artxibategian bilatzen ari zirelarik, Hardestyk eta bere taldeak «O» letran zerrenda luze bat topatu zuten «Occupied Unknown»( ez da ezagutzen nork betetzen duen) kategoria zeramana. Hor zeuden zerrendaturik zenbakidun eremu, lerro, eta hilobi jakinak, gorpu lurperatuak adierazten zituztenak; hala ere, ez zen agertzen izenik hilerriko artxiboetan.
‎Morris Hilleko artxibategian bilatzen ari zirelarik, Hardestyk eta bere taldeak «O» letran zerrenda luze bat topatu zuten «Occupied Unknown» (ez da ezagutzen nork betetzen duen) kategoria zeramana. Hor zeuden zerrendaturik zenbakidun eremu, lerro, eta hilobi jakinak, gorpu lurperatuak adierazten zituztenak; hala ere, ez zen agertzen izenik hilerriko artxiboetan. Nork beteta zeuden ezagutzen ez zen hilobi horietan al zeuden oroitarririk gabeko 70 euskaldun horiek, oraindik beste inon kokaturik ez zeudenak?
‎Hor zeuden zerrendaturik zenbakidun eremu, lerro, eta hilobi jakinak, gorpu lurperatuak adierazten zituztenak; hala ere, ez zen agertzen izenik hilerriko artxiboetan. Nork beteta zeuden ezagutzen ez zen hilobi horietan al zeuden oroitarririk gabeko 70 euskaldun horiek, oraindik beste inon kokaturik ez zeudenak. Misterioa argitzen ari zen.
‎Hor zeuden zerrendaturik zenbakidun eremu, lerro, eta hilobi jakinak, gorpu lurperatuak adierazten zituztenak; hala ere, ez zen agertzen izenik hilerriko artxiboetan. Nork beteta zeuden ezagutzen ez zen hilobi horietan al zeuden oroitarririk gabeko 70 euskaldun horiek, oraindik beste inon kokaturik ez zeudenak. Misterioa argitzen ari zen.
‎Ikerketa urteetan zehar Hardestyk aurkikuntzen berri ematen zuen, Euzkaldunak Inc. elkarteko kideei hilabetean behin bidaltzen zaien aldizkarian. Hortaz, jendea deitzen hasi zitzaion aurkituriko izenen inguruko informazio gehiagoren eske, existitzen zirenik ere ez zekiten ahaide aurkitu berriei buruz, edo hilobitik ateratakoez. Zenbaitetan, familiek beraiek jarri zizkieten oroitarriak ahaide aurkitu berriei.
‎Neba arrebek Euzkaldunak Inc. elkartearen aldizkariaren bitartez jakin zuten egitasmoaren berri, eta geroago han ikusi zuten bion abizena hilobi zerrendan idatzirik. Izenetako bat haien arreba/ ahizpa nagusiarena zen; bizitza osoan jakin zuten hartaz, baina ez ziren gai izan haren hilobia kokatzeko. Gorpuzkiak hilobitik atera eta beraien gurasoenarekin batera lurperatu zituzten Washingtongo estatuan.
‎Artxiboen datuen arabera, hortaz, 1913ko maiatzaren 24an, heriotza gertatu eta hiru urte geroago, 118 dolar ordaindu ziren, baina eskuz idatzia egonik ez da argi geratzen Mateo Arreguik eskaera egin ondoren bera izan ote zen ordaintzailea («paid by same») ala semeak ordaindu zuen («paid by son»). Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu.
‎Artxiboen datuen arabera, hortaz, 1913ko maiatzaren 24an, heriotza gertatu eta hiru urte geroago, 118 dolar ordaindu ziren, baina eskuz idatzia egonik ez da argi geratzen Mateo Arreguik eskaera egin ondoren bera izan ote zen ordaintzailea («paid by same») ala semeak ordaindu zuen («paid by son»). Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu. Ez dago ebidentziarik frogatuko duenik Maleschevarriak semerik bazuen ala ez.
‎Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu. Ez dago ebidentziarik frogatuko duenik Maleschevarriak semerik bazuen ala ez. Artxiboetan ezkondua zegoela esaten da.
‎Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu. Ez dago ebidentziarik frogatuko duenik Maleschevarriak semerik bazuen ala ez . Artxiboetan ezkondua zegoela esaten da.
‎Artxiboetan ezkondua zegoela esaten da. Ez da seme alabarik aipatzen, baina aurkakorik ere ez da inon ageri. Beharbada Arreguik ordaindu zituen gastu horiek.
‎Artxiboetan ezkondua zegoela esaten da. Ez da seme alabarik aipatzen, baina aurkakorik ere ez da inon ageri. Beharbada Arreguik ordaindu zituen gastu horiek.
‎Esaterako, Gernikako sendi batek beti pentsatu izan du haien ahaidea sifiliak hil zuela, baina artxiboek diotenez tuberkulosiak hil zuen. Bestelako kausak agertzen dira beste batzuetan? «alkohola», «zahartasuna», «suizidioa», «armen zauriak»?, baina ez dakigu zer informazio eman zitzaion Euskal Herriko sendiari.
‎Euzkaldunak Inc. elkartearen oroitarri gabeko hilobien egitasmoa benetan «jarduera eskuzabala» izan zen; hala deskribatzen dute egunkari, eliza, hileta zerbitzu eta hilerriko artxiboak arakatzen hainbat arratsalde eta asteburu igaro zituzten boluntarioek. Milia ugari egin zituzten atzera eta aurrera, gora eta behera, hilobi lerroak kurrituz eta, nahiz eta markaturik ez egon, hilkutxa bat egon zitekeen lekuko lurrean arrastoak bilatzen saiatuz. Hilerriko artxiboak eliza katolikoko­ekin nahiz Gibson hileta zerbitzuenekin alderatu eta zuzendu zituzten.
‎1996ko ekainaren 23an, Hardesty izan zen Morris Hill hilerrian zehar eginiko bisitaldi eta zeremonia baten buru, egitasmoa deskribatu, eta oroitarririk gabe geratzen ziren hirurogeita bi euskaldunen metalezko plaka berriak bisitatu eta ospatu zituzten. Hasieran hamar bat hilobi kokatzeko asmoa zen arren, azkenean hirurogeita bi topatu ziren kokagune ziurrekoak, eta beste hirurogeita bost izen, hileta datuak zeuzkatenak, baina ehorzte leku segururik ez . Harrizko monumentuan azken hirurogeita bost horien izenak eta jaiotze nahiz heriotza datak grabatu eta, apaintzeko, Estatu Batuetako bandera eta ikurrina elkarturik eta lauburuak zizelkatu ziren.
‎Liz Hardestyrenaitonak, Mateo Arreguik, Idahoratua zelarik, zenbait euskal ostatu eduki eta gobernatu zituen, bezeroak artatuz, batzuetan baita haien heriotzan ere. Ez dakigu aitona horiek inoiz elkartu ote ziren, baina badago aukerarik hori gerta zedin. Hiru bilobek partekatu dute euren arbasoak errespetatzeko, esker emate zirkulu bat burutzeko, eta oroitzapen iraunkor bat osatzeko desira, eta azpimarragarria da nola modu berean ulertu dituzten, batetik, elkarren arteko historiaren mantentzea eta, bestetik, jatorrizko herrialdetik kanpoko euskal identitatea.
‎Ureiter, Carmo (datarik ez )
‎Horretaz gain, egonaldian zehar denbora nahikoa izatea eskatu zuen, norbere eginkizun moduan, Morris Hill hilerrian zetzan aitonaren hilobia bisitatzeko aukera izateko. Dolores Totoricak [Totoricagüenak] hainbat dei eta egun behar izan zituen hilobia bilatzeko, baina konturatu zen ez zegoela gizon honen oroitarririk eta, are gehiago, Morris Hilleko artxiboek erakusten zutenez, ehorzketa batzuetan hilarria erosteko diru faltan, hainbat euskaldun oroitarririk gabeak zirela. Dohaintza emaile anonimo batek ordaindu zuen premiazko azkartasunez enkargaturiko hilarria, eta Iñaki Goikoetxetak ehorzte gunean geratu eta gogoeta egin ahal izan zuen.» (Totoricagüena, 2004:
‎Elkarte horiek ospitaleko gastuak, behartsuen Euskal Herriratzea, eta hileta elizkizunetarako kantitate bat ordaintzen zituzten. Boise aldean familiarik ez zutenei, larrialdirik izanez gero sorotsiak izateko asegurua eta segurtasuna ematen zien. Nolanahi ere, euskaldun guztiak ez ziren kide egiten, edo ezin zituzten beharrezko kontribuzioak egin.
‎Boise aldean familiarik ez zutenei, larrialdirik izanez gero sorotsiak izateko asegurua eta segurtasuna ematen zien. Nolanahi ere, euskaldun guztiak ez ziren kide egiten, edo ezin zituzten beharrezko kontribuzioak egin. Beste kasu batzuetan, baziren lan denboralditik kanpo os­tatuetan bizi ez zirenak, ez zutenak euskal sorospen elkarteei buruz berririk, eta beraz ez zirenak kidetu.
‎Nolanahi ere, euskaldun guztiak ez ziren kide egiten, edo ezin zituzten beharrezko kontribuzioak egin. Beste kasu batzuetan, baziren lan denboralditik kanpo os­tatuetan bizi ez zirenak, ez zutenak euskal sorospen elkarteei buruz berririk, eta beraz ez zirenak kidetu. Hauek ez zuten diru laguntzarik larrialdietan edo hilik suertatuz gero.
‎Nolanahi ere, euskaldun guztiak ez ziren kide egiten, edo ezin zituzten beharrezko kontribuzioak egin. Beste kasu batzuetan, baziren lan denboralditik kanpo os­tatuetan bizi ez zirenak, ez zutenak euskal sorospen elkarteei buruz berririk, eta beraz ez zirenak kidetu. Hauek ez zuten diru laguntzarik larrialdietan edo hilik suertatuz gero.
‎Beste kasu batzuetan, baziren lan denboralditik kanpo os­tatuetan bizi ez zirenak, ez zutenak euskal sorospen elkarteei buruz berririk, eta beraz ez zirenak kidetu. Hauek ez zuten diru laguntzarik larrialdietan edo hilik suertatuz gero.
‎Jatorrizko lurrean baliteke ahaideek ez jakitea zehazki zer gertatu zitzaion euren senide maiteari, soilik une batetik bestera ez zela Idahotik gutun gehiago iristen. Nork kontaktatuko zuen hildakoaren familiarekin?
‎Jatorrizko lurrean baliteke ahaideek ez jakitea zehazki zer gertatu zitzaion euren senide maiteari, soilik une batetik bestera ez zela Idahotik gutun gehiago iristen. Nork kontaktatuko zuen hildakoaren familiarekin?
‎Ignacio eta Daniel Dobaran anaiak egun berean hil zirenean, 1918an, badakigu 50 zentimoko telegrama bidali zitzaiola sendiari berria jakinarazteko. Ez dakigu zer idatzi zie­ten gurasoei tragedia horren berri emateko. Edonola ere, heriotzak eta familiei iristen zitzaien informazioa gorabehera, euskaldunek jarraitu zuten Ameriketara, eta Idahora?
‎Lantzean behin ostatariei zegokien bezeroarentzat medikuarenean hitzordua eskatzea edo, hildakoan, haren elizkizunetarako prestakuntzak antolatzea. Maiz, gaixo zeuden bezeroen gastuak ordaindu behar zituzten eta, une batean, euren gain hartu zituzten Idahon familiarik ez zuten euskaldunei elizkizunak eta ehorzketa kostuak ordaintzea: gorpua ikusteko moduan uzteko gastuak, ehortziaren jantziak, garraioa, hil autoa, etab. Xehetasun horiek topa daitezke ehorzketa zerbitzuak eskaintzen dituzten enpresen artxiboetan, han agertzen baitira zerbitzuak eskatu zituen pertsonaren izena eta hildakoaren ehorzketa ordaindu zuenaren izena ere.
‎Nolanahi ere, euskaldun guztiak ez ziren kide egiten, edo ezin zituzten beharrezko kontribuzioak egin. Beste kasu batzuetan, baziren lan denboralditik kanpo os­tatuetan bizi ez zirenak, ez zutenak euskal sorospen elkarteei buruz berririk, eta beraz ez zirenak kidetu. Hauek ez zuten diru laguntzarik larrialdietan edo hilik suertatuz gero.
‎Heriotza ziurtagiriek batzuetan informazio nahikoa zeukaten hildakoaren familiari buruz, betiere, Boisen baten bat baldin bazegoen zendutakoari buruz zekiena, eta hark artxibo ofizialetarako informazioa eskain bazezakeen. Askok bazuten osaba edo lehengusu bat, eta hark emango zituen hildakoaren jaioterria, adina, gurasoen izenak, etab. Zoritxarrez, meategietan eta artzaintzan arituriko hainbat euskaldun bakarrik etorri ziren Idahora, eta inork ere ez zekizkien haien gurasoen izenak, edo nola kontaktatu Euskal Herriko ahaideekin. Norbait egoera horretan hiltzen zenean, Boisetik Euskal Herrira bidaltzen zen gutunean hilda­koaren izena ematen zen? «halako honen familiari»?, eta pertsona horren herrira igortzen zen gutuna.
‎Inork ez dauka lagun hurkoa epaitzeko eskubiderik. Askoz hobe da zuzen zuzenean kondenatzea.
‎Mirari bat gertatzen ez bada behintzat, dena prime­ran joango da.
‎Diotenez, hobe bakarrik konpainia txarrean baino. Nik ez dut bien artean desberdintasunik ikusten.
Ez dago tatxarik gabeko idazle onik.
‎Idaztea hitza ez eskatzea da.
‎Azken bolada honetan ez nabil oso katoliko. Es kerrak osasunez ondo nagoen.
‎Zazpi egunean sortu zuen mundua Jainkoak. Orduz geroztik, atseden hartu besterik ez du egin.
‎Palinodia ez da sekula 40 principales eko zerrendan egon.
‎Ni ez nintzateke ideia bategatik hilko. Baina are gutxiago gaixotasun bategatik.
‎Susmoa daukat Mahoma ez zela sekula mendizale amorratua izan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ez 6.647 (43,76)
Lehen forma
ez 5.710 (37,59)
Ez 936 (6,16)
EZ 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ez ukan 712 (4,69)
ez jakin 358 (2,36)
ez egon 335 (2,21)
ez eduki 93 (0,61)
ez ote 64 (0,42)
ez ez 45 (0,30)
ez ezan 42 (0,28)
ez al 39 (0,26)
ez bezala 35 (0,23)
ez esan 35 (0,23)
ez nu 34 (0,22)
ez omen 23 (0,15)
ez bakarrik 21 (0,14)
ez etorri 21 (0,14)
ez beste 20 (0,13)
ez den 17 (0,11)
ez ibili 17 (0,11)
ez iruditu 17 (0,11)
ez bada 16 (0,11)
ez egin 16 (0,11)
ez joan 16 (0,11)
ez baina 11 (0,07)
ez bera 11 (0,07)
ez oso 11 (0,07)
ez gutxi 10 (0,07)
ez hain 10 (0,07)
ez ikusi 10 (0,07)
ez ni 10 (0,07)
ez baita 9 (0,06)
ez bezalako 8 (0,05)
ez ekarri 8 (0,05)
ez ekin 7 (0,05)
ez eman 7 (0,05)
ez pentsatu 7 (0,05)
ez aipatu 6 (0,04)
ez aski 6 (0,04)
ez irakurri 6 (0,04)
ez kezkatu 6 (0,04)
ez alfer 5 (0,03)
ez arren 5 (0,03)
ez beti 5 (0,03)
ez bide 5 (0,03)
ez do 5 (0,03)
ez eraman 5 (0,03)
ez etxe 5 (0,03)
ez ezer 5 (0,03)
ez frantses 5 (0,03)
ez galdu 5 (0,03)
ez gehiago 5 (0,03)
ez gu 5 (0,03)
ez hori 5 (0,03)
ez horixe 5 (0,03)
ez horrenbeste 5 (0,03)
ez soilik 5 (0,03)
ez asko 4 (0,03)
ez atze 4 (0,03)
ez aurre 4 (0,03)
ez bat 4 (0,03)
ez delako 4 (0,03)
ez eskatu 4 (0,03)
ez eskola 4 (0,03)
ez eze 4 (0,03)
ez hainbeste 4 (0,03)
ez hartu 4 (0,03)
ez idatzi 4 (0,03)
ez liburu 4 (0,03)
ez urrun 4 (0,03)
ez ahantzi 3 (0,02)
ez aita 3 (0,02)
ez argitaratu 3 (0,02)
ez bainu 3 (0,02)
ez entzun 3 (0,02)
ez erabili 3 (0,02)
ez erori 3 (0,02)
ez fikziozko 3 (0,02)
ez han 3 (0,02)
ez hemen 3 (0,02)
ez literatura 3 (0,02)
ez obeditu 3 (0,02)
ez orde 3 (0,02)
ez sartu 3 (0,02)
ez telefono 3 (0,02)
ez txar 3 (0,02)
ez txiki 3 (0,02)
ez utzi 3 (0,02)
ez alde 2 (0,01)
ez arabiera 2 (0,01)
ez atera 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ez jakin zer 38 (0,25)
ez jakin nola 18 (0,12)
ez ote ukan 17 (0,11)
ez ukan ezer 16 (0,11)
ez ukan sekula 13 (0,09)
ez jakin ezer 11 (0,07)
ez egon ezer 10 (0,07)
ez jakin zergatik 9 (0,06)
ez ukan beste 9 (0,06)
ez ukan ni 9 (0,06)
ez ukan bera 8 (0,05)
ez ukan ere 8 (0,05)
ez ukan inor 8 (0,05)
ez egon ni 7 (0,05)
ez jakin non 7 (0,05)
ez jakin zenbat 7 (0,05)
ez ukan ez 7 (0,05)
ez ukan inolako 7 (0,05)
ez egon hain 6 (0,04)
ez egon ziur 6 (0,04)
ez etorri bat 6 (0,04)
ez ukan batere 6 (0,04)
ez ukan gu 6 (0,04)
ez ukan halako 6 (0,04)
ez ukan hori 6 (0,04)
ez al egon 5 (0,03)
ez egon beste 5 (0,03)
ez ikusi egin 5 (0,03)
ez jakin ere 5 (0,03)
ez jakin seguru 5 (0,03)
ez ukan euskara 5 (0,03)
ez ukan hura 5 (0,03)
ez ukan zentzu 5 (0,03)
ez ukan zerikusi 5 (0,03)
ez eduki beste 4 (0,03)
ez egon inolako 4 (0,03)
ez egon mundu 4 (0,03)
ez egon zer 4 (0,03)
ez jakin egin 4 (0,03)
ez jakin noraino 4 (0,03)
ez jakin oso 4 (0,03)
ez jakin zein 4 (0,03)
ez ukan gehiago 4 (0,03)
ez ukan hain 4 (0,03)
ez ukan hizkuntza 4 (0,03)
ez ukan jende 4 (0,03)
ez ukan leku 4 (0,03)
ez beste guzti 3 (0,02)
ez eduki ezer 3 (0,02)
ez egon emakume 3 (0,02)
ez egon esan 3 (0,02)
ez egon ez 3 (0,02)
ez egon hori 3 (0,02)
ez egon horrelako 3 (0,02)
ez egon inor 3 (0,02)
ez egon jada 3 (0,02)
ez entzun egin 3 (0,02)
ez ezan ahaztu 3 (0,02)
ez ezan ikusi 3 (0,02)
ez hori bakarrik 3 (0,02)
ez jakin beste 3 (0,02)
ez jakin euskara 3 (0,02)
ez jakin ni 3 (0,02)
ez jakin nondik 3 (0,02)
ez jakin nongo 3 (0,02)
ez jakin nor 3 (0,02)
ez ote jakin 3 (0,02)
ez ukan asko 3 (0,02)
ez ukan deus 3 (0,02)
ez ukan diru 3 (0,02)
ez ukan duda 3 (0,02)
ez ukan elkar 3 (0,02)
ez ukan hau 3 (0,02)
ez ukan hitz 3 (0,02)
ez ukan irakurri 3 (0,02)
ez ukan jainko 3 (0,02)
ez ukan lan 3 (0,02)
ez al eduki 2 (0,01)
ez arabiera ez 2 (0,01)
ez aski euskaldun 2 (0,01)
ez atze ez 2 (0,01)
ez atze geratu 2 (0,01)
ez aurre ez 2 (0,01)
ez bada behintzat 2 (0,01)
ez bat ez 2 (0,01)
ez bera nahi 2 (0,01)
ez beste bat 2 (0,01)
ez beste ezer 2 (0,01)
ez bezala pentsatu 2 (0,01)
ez eduki bera 2 (0,01)
ez eduki etxe 2 (0,01)
ez eduki grazia 2 (0,01)
ez eduki hori 2 (0,01)
ez eduki ni 2 (0,01)
ez eduki orain 2 (0,01)
ez eduki pare 2 (0,01)
ez egon Afrika 2 (0,01)
ez egon aparteko 2 (0,01)
ez egon arrazoi 2 (0,01)
ez egon batere 2 (0,01)
ez egon bezala 2 (0,01)
ez egon den 2 (0,01)
ez egon desberdintasun 2 (0,01)
ez egon duda 2 (0,01)
ez egon eroso 2 (0,01)
ez egon errege 2 (0,01)
ez egon euskara 2 (0,01)
ez egon gaizki 2 (0,01)
ez egon gizon 2 (0,01)
ez egon gu 2 (0,01)
ez egon han 2 (0,01)
ez egon hemen 2 (0,01)
ez egon kutsu 2 (0,01)
ez egon lan 2 (0,01)
ez egon leku 2 (0,01)
ez egon liburu 2 (0,01)
ez egon maitasun 2 (0,01)
ez egon ohitu 2 (0,01)
ez egon oraindik 2 (0,01)
ez egon oso 2 (0,01)
ez egon transkribatu 2 (0,01)
ez egon zu 2 (0,01)
ez erori ahalegin 2 (0,01)
ez esan ezer 2 (0,01)
ez esan inor 2 (0,01)
ez ezan egin 2 (0,01)
ez ezan esan 2 (0,01)
ez ezan gaur 2 (0,01)
ez frantses ez 2 (0,01)
ez jakin asko 2 (0,01)
ez jakin ba 2 (0,01)
ez jakin benetan 2 (0,01)
ez jakin elkar 2 (0,01)
ez jakin gizon 2 (0,01)
ez jakin hori 2 (0,01)
ez jakin ingeles 2 (0,01)
ez jakin liburu 2 (0,01)
ez jakin nora 2 (0,01)
ez jakin ongi 2 (0,01)
ez jakin zehatz 2 (0,01)
ez jakin zerendako 2 (0,01)
ez jakin ziur 2 (0,01)
ez joan aski 2 (0,01)
ez joan inora 2 (0,01)
ez obeditu inor 2 (0,01)
ez oso urrun 2 (0,01)
ez ote egon 2 (0,01)
ez ukan ahantzi 2 (0,01)
ez ukan apokaliptiko 2 (0,01)
ez ukan auto 2 (0,01)
ez ukan ba 2 (0,01)
ez ukan berak 2 (0,01)
ez ukan den 2 (0,01)
ez ukan denbora 2 (0,01)
ez ukan erabat 2 (0,01)
ez ukan erantzun 2 (0,01)
ez ukan espazio 2 (0,01)
ez ukan euskal 2 (0,01)
ez ukan ezagutu 2 (0,01)
ez ukan fits 2 (0,01)
ez ukan gai 2 (0,01)
ez ukan garrantzi 2 (0,01)
ez ukan gauza 2 (0,01)
ez ukan gogo 2 (0,01)
ez ukan gustuko 2 (0,01)
ez ukan hainbat 2 (0,01)
ez ukan hondar 2 (0,01)
ez ukan horiek 2 (0,01)
ez ukan informazio 2 (0,01)
ez ukan inoiz 2 (0,01)
ez ukan isiltasun 2 (0,01)
ez ukan jada 2 (0,01)
ez ukan kontu 2 (0,01)
ez ukan liburu 2 (0,01)
ez ukan literatura 2 (0,01)
ez ukan modu 2 (0,01)
ez ukan norbait 2 (0,01)
ez ukan ogi 2 (0,01)
ez ukan ondo 2 (0,01)
ez ukan ongi 2 (0,01)
ez ukan orain 2 (0,01)
ez ukan uste 2 (0,01)
ez ukan zalantza 2 (0,01)
ez ukan zeren 2 (0,01)
ez ukan zirkulu 2 (0,01)
ez aipatu aldizkari 1 (0,01)
ez aipatu Atotxa 1 (0,01)
ez aipatu hura 1 (0,01)
ez aita maite 1 (0,01)
ez aita ni 1 (0,01)
ez al joan 1 (0,01)
ez al ukan 1 (0,01)
ez alde egin 1 (0,01)
ez argitaratu erabaki 1 (0,01)
ez argitaratu klausula 1 (0,01)
ez aski frantses 1 (0,01)
ez aski on 1 (0,01)
ez asko ere 1 (0,01)
ez atera gero 1 (0,01)
ez aurre hasi 1 (0,01)
ez bada beti 1 (0,01)
ez bada bizi 1 (0,01)
ez bada hitz 1 (0,01)
ez bada hobe 1 (0,01)
ez bada isiltasun 1 (0,01)
ez baina apaiz 1 (0,01)
ez baina Avignon 1 (0,01)
ez baina bera 1 (0,01)
ez baina erraz 1 (0,01)
ez baina esku 1 (0,01)
ez bainu asko 1 (0,01)
ez bainu egunero 1 (0,01)
ez baita altxor 1 (0,01)
ez baita amaiera 1 (0,01)
ez baita balio 1 (0,01)
ez baita demokratiko 1 (0,01)
ez baita den 1 (0,01)
ez baita heriotza 1 (0,01)
ez baita herrikoi 1 (0,01)
ez baita txantxetako 1 (0,01)
ez baita zientzia 1 (0,01)
ez bakarrik alegia 1 (0,01)
ez bakarrik antzezle 1 (0,01)
ez bakarrik artista 1 (0,01)
ez bakarrik bakoitz 1 (0,01)
ez bakarrik bera 1 (0,01)
ez bakarrik bezero 1 (0,01)
ez bakarrik diskurtso 1 (0,01)
ez bakarrik eredu 1 (0,01)
ez bakarrik eremu 1 (0,01)
ez bakarrik gai 1 (0,01)
ez bakarrik gaurkotu 1 (0,01)
ez bakarrik geu 1 (0,01)
ez bakarrik gramatika 1 (0,01)
ez bakarrik haiek 1 (0,01)
ez bakarrik Hernani 1 (0,01)
ez bakarrik hipodromo 1 (0,01)
ez bakarrik hitz 1 (0,01)
ez bakarrik irakurle 1 (0,01)
ez bakarrik itsumandoka 1 (0,01)
ez bakarrik ohiko 1 (0,01)
ez bat batzar 1 (0,01)
ez bera aita 1 (0,01)
ez bera atze 1 (0,01)
ez bera bakarrik 1 (0,01)
ez bera biluzi 1 (0,01)
ez bera buru 1 (0,01)
ez bera mintzatu 1 (0,01)
ez bera morfologia 1 (0,01)
ez beste batzuetan 1 (0,01)
ez beste euskalki 1 (0,01)
ez beste ez 1 (0,01)
ez beste gai 1 (0,01)
ez beste hizkuntza 1 (0,01)
ez beste inon 1 (0,01)
ez beste inor 1 (0,01)
ez beste inora 1 (0,01)
ez beste lagun 1 (0,01)
ez beste lau 1 (0,01)
ez beste lubaki 1 (0,01)
ez beste oin 1 (0,01)
ez beti berdin 1 (0,01)
ez bezala gazte 1 (0,01)
ez bezala isildu 1 (0,01)
ez bezala Jean 1 (0,01)
ez bezala zabaldu 1 (0,01)
ez bezalako araztasun 1 (0,01)
ez bezalako ibilera 1 (0,01)
ez bezalako kantu 1 (0,01)
ez bezalako ukan 1 (0,01)
ez bezalako zerbait 1 (0,01)
ez bide egon 1 (0,01)
ez bide jakin 1 (0,01)
ez delako ere 1 (0,01)
ez delako erraz 1 (0,01)
ez den are 1 (0,01)
ez den baina 1 (0,01)
ez den bat 1 (0,01)
ez den ez 1 (0,01)
ez den gauza 1 (0,01)
ez do hiru 1 (0,01)
ez eduki aitona 1 (0,01)
ez eduki aurpegi 1 (0,01)
ez eduki auto 1 (0,01)
ez eduki bainujantzi 1 (0,01)
ez eduki besterik 1 (0,01)
ez eduki bozkatu 1 (0,01)
ez eduki diru 1 (0,01)
ez eduki egia 1 (0,01)
ez eduki egoera 1 (0,01)
ez eduki ehun 1 (0,01)
ez eduki elkargune 1 (0,01)
ez eduki ere 1 (0,01)
ez eduki erlatibo 1 (0,01)
ez eduki eskola 1 (0,01)
ez eduki estutasun 1 (0,01)
ez eduki euskal 1 (0,01)
ez eduki ez 1 (0,01)
ez eduki eztabaidatu 1 (0,01)
ez eduki galdetu 1 (0,01)
ez eduki garai 1 (0,01)
ez eduki gehiago 1 (0,01)
ez eduki gozatu 1 (0,01)
ez eduki ha 1 (0,01)
ez eduki hain 1 (0,01)
ez eduki hemengo 1 (0,01)
ez eduki hizkuntza 1 (0,01)
ez eduki horrelako 1 (0,01)
ez eduki hura 1 (0,01)
ez eduki ikusi 1 (0,01)
ez eduki inolako 1 (0,01)
ez eduki isil 1 (0,01)
ez eduki jada 1 (0,01)
ez eduki lagun 1 (0,01)
ez eduki lan 1 (0,01)
ez eduki lehen 1 (0,01)
ez eduki lehengo 1 (0,01)
ez eduki meritu 1 (0,01)
ez eduki motibo 1 (0,01)
ez eduki muga 1 (0,01)
ez eduki parte 1 (0,01)
ez eduki serioski 1 (0,01)
ez eduki silo 1 (0,01)
ez eduki tresna 1 (0,01)
ez eduki Ugarte 1 (0,01)
ez eduki umore 1 (0,01)
ez eduki zapaldu 1 (0,01)
ez eduki zentzu 1 (0,01)
ez egin balkoi 1 (0,01)
ez egin erantzun 1 (0,01)
ez egin esan 1 (0,01)
ez egin geldiarazi 1 (0,01)
ez egin gomendatu 1 (0,01)
ez egin hasi 1 (0,01)
ez egin hau 1 (0,01)
ez egin ikasi 1 (0,01)
ez egin kasu 1 (0,01)
ez egon A. 1 (0,01)
ez egon adi 1 (0,01)
ez egon adostasun 1 (0,01)
ez egon akzio 1 (0,01)
ez egon altxatu 1 (0,01)
ez egon aparte 1 (0,01)
ez egon argi 1 (0,01)
ez egon Arrese 1 (0,01)
ez egon arte 1 (0,01)
ez egon artelan 1 (0,01)
ez egon askatasun 1 (0,01)
ez egon aski 1 (0,01)
ez egon asko 1 (0,01)
ez egon asumitu 1 (0,01)
ez egon aukera 1 (0,01)
ez egon aulki 1 (0,01)
ez egon aurrerabide 1 (0,01)
ez egon auto 1 (0,01)
ez egon bakar 1 (0,01)
ez egon barku 1 (0,01)
ez egon bekatu 1 (0,01)
ez egon beldur 1 (0,01)
ez egon benetako 1 (0,01)
ez egon bera 1 (0,01)
ez egon berandu 1 (0,01)
ez egon berdintasun 1 (0,01)
ez egon bereizketa 1 (0,01)
ez egon berriketa 1 (0,01)
ez egon besterik 1 (0,01)
ez egon bihurrikeria 1 (0,01)
ez egon bizi 1 (0,01)
ez egon burutik 1 (0,01)
ez egon deitu 1 (0,01)
ez egon desoreka 1 (0,01)
ez egon diru 1 (0,01)
ez egon Donostia 1 (0,01)
ez egon drama 1 (0,01)
ez egon ebidentzia 1 (0,01)
ez egon egun 1 (0,01)
ez egon ekarri 1 (0,01)
ez egon ekintza 1 (0,01)
ez egon eliza 1 (0,01)
ez egon elkarrizketa 1 (0,01)
ez egon eman 1 (0,01)
ez egon erabat 1 (0,01)
ez egon erraz 1 (0,01)
ez egon espazio 1 (0,01)
ez egon estaldura 1 (0,01)
ez egon GPS 1 (0,01)
ez egon Internet 1 (0,01)
ez egon Satrustegi 1 (0,01)
ez egon Txirrita 1 (0,01)
ez egon XVII. 1 (0,01)
ez ekarri aieru 1 (0,01)
ez ekarri aurrerabide 1 (0,01)
ez ekarri baxu 1 (0,01)
ez ekarri bera 1 (0,01)
ez ekarri izenpe 1 (0,01)
ez ekarri onura 1 (0,01)
ez ekin arrazoi 1 (0,01)
ez ekin bat 1 (0,01)
ez ekin bezala 1 (0,01)
ez ekin haiek 1 (0,01)
ez ekin trikitilari 1 (0,01)
ez eman deliberatu 1 (0,01)
ez eman eskari 1 (0,01)
ez eman nahi 1 (0,01)
ez eman saiatu 1 (0,01)
ez erabili baizik 1 (0,01)
ez erabili izen 1 (0,01)
ez eraman ere 1 (0,01)
ez eraman inora 1 (0,01)
ez eraman kale 1 (0,01)
ez esan aparteko 1 (0,01)
ez esan aski 1 (0,01)
ez esan elkar 1 (0,01)
ez esan emakume 1 (0,01)
ez esan erantzukizun 1 (0,01)
ez esan ere 1 (0,01)
ez esan errespetu 1 (0,01)
ez esan hura 1 (0,01)
ez esan irakurle 1 (0,01)
ez esan irudipen 1 (0,01)
ez esan joko 1 (0,01)
ez esan kanbiatu 1 (0,01)
ez esan kargu 1 (0,01)
ez esan kasu 1 (0,01)
ez esan mesede 1 (0,01)
ez esan ohartarazi 1 (0,01)
ez esan soil 1 (0,01)
ez esan solas 1 (0,01)
ez esan urratu 1 (0,01)
ez esan utzi 1 (0,01)
ez esan zeu 1 (0,01)
ez eskatu Antigona 1 (0,01)
ez eskatu Gil 1 (0,01)
ez eskola edota 1 (0,01)
ez eskola kide 1 (0,01)
ez etorri berri 1 (0,01)
ez etorri eguzki 1 (0,01)
ez etorri gaizki 1 (0,01)
ez etorri gogo 1 (0,01)
ez etorri guzti 1 (0,01)
ez etorri hari 1 (0,01)
ez etorri nahasmen 1 (0,01)
ez etorri tristezia 1 (0,01)
ez etorri zu 1 (0,01)
ez etxe barru 1 (0,01)
ez etxe bikain 1 (0,01)
ez etxe hauskor 1 (0,01)
ez ez abeslari 1 (0,01)
ez ez ahapaldi 1 (0,01)
ez ez ariketa 1 (0,01)
ez ez behar 1 (0,01)
ez ez beste 1 (0,01)
ez ez bigarren 1 (0,01)
ez ez hantxe 1 (0,01)
ez ez idatzi 1 (0,01)
ez ezan ahantzi 1 (0,01)
ez ezan alfer 1 (0,01)
ez ezan bada 1 (0,01)
ez ezan berriz 1 (0,01)
ez ezan bezala 1 (0,01)
ez ezan eklipsatu 1 (0,01)
ez ezan erran 1 (0,01)
ez ezan espero 1 (0,01)
ez ezan hain 1 (0,01)
ez ezan hizkuntzalari 1 (0,01)
ez ezan horrenbeste 1 (0,01)
ez ezan huts 1 (0,01)
ez ezan inoiz 1 (0,01)
ez ezan inor 1 (0,01)
ez ezan iraun 1 (0,01)
ez ezan istorio 1 (0,01)
ez ezan mareatu 1 (0,01)
ez ezan neu 1 (0,01)
ez ezan ni 1 (0,01)
ez ezan ta 1 (0,01)
ez ezer eman 1 (0,01)
ez fikziozko zein 1 (0,01)
ez frantses gaztelania 1 (0,01)
ez galdu aukera 1 (0,01)
ez galdu esan 1 (0,01)
ez gehiago bizi 1 (0,01)
ez gehiago ez 1 (0,01)
ez gehiago gezur 1 (0,01)
ez gu aitona 1 (0,01)
ez gu bezalako 1 (0,01)
ez gu egon 1 (0,01)
ez gu gogoko 1 (0,01)
ez gutxi agerrarazi 1 (0,01)
ez gutxi on 1 (0,01)
ez hain disruptibo 1 (0,01)
ez hain handi 1 (0,01)
ez hain hurbil 1 (0,01)
ez hain ohiko 1 (0,01)
ez hain on 1 (0,01)
ez hain pragmatiko 1 (0,01)
ez hain urrun 1 (0,01)
ez hain zintzo 1 (0,01)
ez hainbeste helburu 1 (0,01)
ez hainbeste liburu 1 (0,01)
ez han ez 1 (0,01)
ez han giltzaperatu 1 (0,01)
ez hemen bezala 1 (0,01)
ez hemen ez 1 (0,01)
ez horrenbeste autoritate 1 (0,01)
ez horrenbeste lege 1 (0,01)
ez ibili adiskidetasun 1 (0,01)
ez ibili aparte 1 (0,01)
ez ibili batere 1 (0,01)
ez ibili ez 1 (0,01)
ez ibili gehiago 1 (0,01)
ez ibili gezurretan 1 (0,01)
ez ibili hain 1 (0,01)
ez ibili inor 1 (0,01)
ez ibili jende 1 (0,01)
ez ibili ni 1 (0,01)
ez ibili oso 1 (0,01)
ez ibili txantxetan 1 (0,01)
ez idatzi bultza 1 (0,01)
ez ikusi etxe 1 (0,01)
ez ikusi orain 1 (0,01)
ez irakurri ez 1 (0,01)
ez irakurri ondorio 1 (0,01)
ez irakurri porrot 1 (0,01)
ez iruditu agian 1 (0,01)
ez iruditu bera 1 (0,01)
ez iruditu bereziki 1 (0,01)
ez iruditu gezur 1 (0,01)
ez iruditu halako 1 (0,01)
ez iruditu hizkuntza 1 (0,01)
ez iruditu hori 1 (0,01)
ez iruditu inor 1 (0,01)
ez iruditu istorio 1 (0,01)
ez iruditu jada 1 (0,01)
ez iruditu logiko 1 (0,01)
ez iruditu maia 1 (0,01)
ez iruditu ni 1 (0,01)
ez iruditu ohiko 1 (0,01)
ez iruditu oso 1 (0,01)
ez jakin ahaide 1 (0,01)
ez jakin aita 1 (0,01)
ez jakin aitona 1 (0,01)
ez jakin arabiera 1 (0,01)
ez jakin arratsalde 1 (0,01)
ez jakin aste 1 (0,01)
ez jakin ausardia 1 (0,01)
ez jakin azaldu 1 (0,01)
ez jakin baina 1 (0,01)
ez jakin baino 1 (0,01)
ez jakin bat 1 (0,01)
ez jakin batere 1 (0,01)
ez jakin berak 1 (0,01)
ez jakin biluztasun 1 (0,01)
ez jakin bizi 1 (0,01)
ez jakin Broussain 1 (0,01)
ez jakin Charles 1 (0,01)
ez jakin deus 1 (0,01)
ez jakin egia 1 (0,01)
ez jakin ehuneko 1 (0,01)
ez jakin emakume 1 (0,01)
ez jakin eman 1 (0,01)
ez jakin erdi 1 (0,01)
ez jakin erle 1 (0,01)
ez jakin esan 1 (0,01)
ez jakin Estibalitz 1 (0,01)
ez jakin existitu 1 (0,01)
ez jakin ez 1 (0,01)
ez jakin garai 1 (0,01)
ez jakin gehiago 1 (0,01)
ez jakin gidoi 1 (0,01)
ez jakin gizaki 1 (0,01)
ez jakin gu 1 (0,01)
ez jakin guri 1 (0,01)
ez jakin guztietan 1 (0,01)
ez jakin haiek 1 (0,01)
ez jakin halako 1 (0,01)
ez jakin han 1 (0,01)
ez jakin handi 1 (0,01)
ez jakin hau 1 (0,01)
ez jakin hemengo 1 (0,01)
ez jakin hurrengo 1 (0,01)
ez jakin idatzi 1 (0,01)
ez jakin inoiz 1 (0,01)
ez jakin interes 1 (0,01)
ez jakin izaki 1 (0,01)
ez jakin izen 1 (0,01)
ez jakin Iñaki 1 (0,01)
ez jakin jada 1 (0,01)
ez jakin jo 1 (0,01)
ez jakin justuki 1 (0,01)
ez jakin konturatu 1 (0,01)
ez jakin lagun 1 (0,01)
ez jakin lehenago 1 (0,01)
ez jakin lortu 1 (0,01)
ez jakin meatzaritza 1 (0,01)
ez jakin mundu 1 (0,01)
ez jakin Piarres 1 (0,01)
ez joan beti 1 (0,01)
ez joan Frantzia 1 (0,01)
ez joan horra 1 (0,01)
ez joan lur 1 (0,01)
ez kezkatu beste 1 (0,01)
ez kezkatu horregatik 1 (0,01)
ez liburu babes 1 (0,01)
ez liburu oso 1 (0,01)
ez literatura bat 1 (0,01)
ez literatura irakatsi 1 (0,01)
ez ni anarkista 1 (0,01)
ez ni atze 1 (0,01)
ez ni bakar 1 (0,01)
ez ni bakarrik 1 (0,01)
ez ni bezalako 1 (0,01)
ez nu alaba 1 (0,01)
ez nu askatasun 1 (0,01)
ez nu bakar 1 (0,01)
ez nu batere 1 (0,01)
ez nu behingo 1 (0,01)
ez nu bezalaxe 1 (0,01)
ez nu deus 1 (0,01)
ez nu diru 1 (0,01)
ez nu dragoi 1 (0,01)
ez nu egin 1 (0,01)
ez nu epaiketa 1 (0,01)
ez nu eraman 1 (0,01)
ez nu ez 1 (0,01)
ez nu ezer 1 (0,01)
ez nu gizon 1 (0,01)
ez nu grabazio 1 (0,01)
ez nu harreman 1 (0,01)
ez nu horrelako 1 (0,01)
ez nu inolako 1 (0,01)
ez nu jakin 1 (0,01)
ez nu nobela 1 (0,01)
ez nu saio 1 (0,01)
ez nu zer 1 (0,01)
ez omen iruditu 1 (0,01)
ez omen jakin 1 (0,01)
ez omen ukan 1 (0,01)
ez orde frantses 1 (0,01)
ez oso altu 1 (0,01)
ez oso argi 1 (0,01)
ez oso findu 1 (0,01)
ez oso gazte 1 (0,01)
ez oso heroi 1 (0,01)
ez oso luzera 1 (0,01)
ez oso ondo 1 (0,01)
ez oso urruti 1 (0,01)
ez ote eduki 1 (0,01)
ez ote gaitu 1 (0,01)
ez ote joan 1 (0,01)
ez ote maskara 1 (0,01)
ez ote nu 1 (0,01)
ez ote zeratu 1 (0,01)
ez pentsatu auto 1 (0,01)
ez pentsatu han 1 (0,01)
ez pentsatu kotxo 1 (0,01)
ez pentsatu lan 1 (0,01)
ez pentsatu orde 1 (0,01)
ez sartu zapata 1 (0,01)
ez soilik betiko 1 (0,01)
ez soilik euskal 1 (0,01)
ez soilik ezinbeste 1 (0,01)
ez soilik gizonezko 1 (0,01)
ez soilik pilota 1 (0,01)
ez telefono dei 1 (0,01)
ez txiki bat 1 (0,01)
ez txiki ere 1 (0,01)
ez ukan abandonatu 1 (0,01)
ez ukan abantaila 1 (0,01)
ez ukan adineko 1 (0,01)
ez ukan aditu 1 (0,01)
ez ukan ahalegin 1 (0,01)
ez ukan ahalketu 1 (0,01)
ez ukan ahalmen 1 (0,01)
ez ukan ahots 1 (0,01)
ez ukan aintzat 1 (0,01)
ez ukan aita 1 (0,01)
ez ukan aitzakia 1 (0,01)
ez ukan akorde 1 (0,01)
ez ukan alaba 1 (0,01)
ez ukan Charles 1 (0,01)
ez ukan Jakin 1 (0,01)
ez ukan Mikel 1 (0,01)
ez ukan Mitxel 1 (0,01)
ez ukan San 1 (0,01)
ez urrun ez 1 (0,01)
ez utzi geroko 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia