Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 90

2000
‎Baina izan zen, halarik ere, ditxazko ditxa hartan hala holako egun bat: osaba etxerat ekarri eta handik aste pare baterat izan zen, noiz eta Maddalenek eta osabak beren artean iharduki baitzuten; eta, hala, diskusionearen ondorez edo, Maddalen tristura oso batean sartu zen, zeina irakur baitzitekeen haren begien lausoan; osaba, bere aldetik, haserre zegoen, Maddalenekin ez ezik bere buruarekin ere. Baina, osabaren arratsaldeko ibilalditxoan, zeina bi guardiak zaindurik egiten baitzuen, juntatu eta elkartu zitzaion Maddalen... egin zuten lizar baten ge rizpean geldialdi bat, ikusi nituen biak solasean —guardien begi bistan beti ere, baina ez haiek entzuteko puntuan—, eta adiskideturik edo itzuli ziren handik, biok ere irritsu.
2001
‎Ez gaituzte betetzen nork bere atseginerako, nork bere eskua trebatzeko, egiten dituen lanak. Idazlea besterekin ari dela, irakurlearekin alegia, gogora dadin nahi genuke, ez bere buruarekin. Euskal irakurleak erdaraz irakurtzen du, denon gisara, eta ez dago euskaraz berresan beharrik erdaraz hobeto behin eta berriro esan diren gauzak, irakurleari zerbait jakingarri ez badakarkiote.
2003
‎Bera manta azpian sartu eta orduak emango zituen egongelan, kasurik ez egiteko aginduta. Azkenean, ez bera burutik egin ez ni suizidatu: Mediterraneoko argitasunari zor, agian.
2005
‎Gizarteak berenaz lege onak sortzen ditu. Kasu honetan, gizonaren bizia 30 bat urtekoa zelarik bana beste, sakratutzat zeukaten eta ez zezaketen onartu, norbaitek bizia kentzea ez bestei, ez bere buruari. Hor ere Eliza aldatu da gizartearen ikusmolde berri bati jarraikiz.
2006
‎Gerraren zauriak ez ezik, ageri agerian zeuden euskalduntasunarenezinak, agertu behar baina ezina. Nortasun batek burua agertu nahi du hortik.Nortasun gatazka esan dugu lehen, baina orain ari zen beste oztopo batzuen aurkaere, ez bere buruaren aurka bakarrik...
‎" Qa doit avoir un lendemain?, horrek biharamuna behar du izan, alegia. Historian nagusitu den injustizia betiko izango dela sinesteko gai ez zirelako, hain zuzen ere, Voltaire-k eta Kant-ek Jainko bat exijitu zuten, eta ez bere buruarentzat (Horkheimer, 1973: 212).
2007
‎Azken batean, David-en Jerusalem bezain erlijioso teokratikoa baita barnean (jende ilustratuak hori dauka gaitzetsia), formak bakarrik diferenteak, Augusto-ren Erroma; eta Estatu moderno laikoa, Augusto Pontifize Maximoaren Erroma bezain teokratikoa. Laikoa, Estatu modernoa, elizarekiko da (Neron ere bai!); ez bere buruarekiko. Aitzitik, laizismoa deritzona ez da de fakto Itun Zaharreko Jahweh ren monoteismo jeloskorra inbertitua baino:
2008
‎Reginak, izan ere, bazekien nondik irten eta nora iritsi nahi zuen, mundu zaharretik mundu berrira eta mundu txikitik mundu handira? eta bide hartan barrena nekez desbideratuko zuen ez ezerk ez inork, ez bere burua galtzeraino bederen.
‎Beraz 1914 urterako Azkue konbentzituta zegoen bera izango zela laster sortuko zen Akademiaren arima. Ez bere burua aparteko jakintsutzat zuelako, baizik «itsuen artean betokerra delako errege.» Eta izan ere Akademia hori sortzeko ekimena bera ari zen bultzatzen, eta berehala Diputazioetara joko zuen afera horretan lagun ziezaioten. Horregatik xantre kargua emateko eskatzen zion apezpikuari, prestigio handiagoaz aurkeztu ahal izateko Diputazioen aurrean.
‎Hortaz, bigarrenez joan du fitxatu zuen taldetik urrun. Ziurrenik, ez zuen halakorik esperoko aurrelari txiletarrak, eta litekeena da kezkatzen hasita ere egotea, Osasunan noizbait lekua edukiko duen edo ez bere buruari galdetzea. Zigandari egin zitzaion galdera hori, eta jokalariaren balizko zalantza guztiak uxatu zituen:
‎Hasieran, esate baterako, guztia galtzeko zuela ikusten zuen arren, erantzun izan zion behin edo behin Faustiri, zuhurtasunaren neurria hautsiz, bai, baina ez neurri guztiak. Reginak, izan ere, bazekien nondik irten eta nora iritsi nahi zuen, mundu zaharretik mundu berrira eta mundu txikitik mundu handira... eta bide hartan barrena nekez desbideratuko zuen ez ezerk ez inork, ez bere burua galtzeraino bederen.
2009
‎Ume bat gutxiago etxean! Ez bere buruari soilik, familia osoari aparteko faborea egiten ari zitzaion. Beraz, ez zuen itxaron.
‎–Alde hortik, Nikolai, astoari konfiturak ematea alferrik duk-eta! Eta erne ibili, hurrengoan ikusten bahaut, ongi damutuko haiz-eta!??, ezta iraultzak opilari buelta ematean ere; besteetan, berriz, ahapeka aritzen zen, biraoka balebil bezala, jakin ez bere buruaren edo sarjentuaren aurka, sokan gora egiten zuenean, esate baterako, metro pare bat gora egin ondoren gelditzen baitzen, ez arre eta ez so.
‎Maria Bibianak, aldiz, egoera bertsuan zegoen arren, begiak zabaltzea erabaki zuen: ikusten zuen, bai, berak ere, jauregia gainera erortzera zihoakiola, baina begiak zabalik nahi zituen, jakin ez bere buruari iruzur egin nahi ez ziolako edo ulertezin zitzaiona istant batean ulertzea espero zuelako; begiak ez ezik, ahoa ere zabalik nahi zuen, gainera, hondamenaren zerrendarekin lotutako galdera bat bederen egiteko, beste galdera guztiak alferrikakoak zirelakoan:
‎izan ere, hitz bat zuzen ziezaiokeen Gonzalori, silaba bakarreko hitz bat, zer kostatzen zitzaion, bada, baiezko soil bat esatea, lagunaren kontzientzia lasaigarri??, edo, hitzik ezean, irri bat igor ziezaiokeen, edo gogokidetasunezko begiratu iheskor bat, baina ez zion hitzik ez irririk ez begiraturik igorri; aitzitik: gogortu egin zuen begiratua, lagunarekin ez ezik bere buruarekin ere desados balego bezala; Domingoren begiei arreta handiagoz erreparatuz gero, gainera, mutila sutan zegoela ondoriozta zitekeen: esan nahi baita Domingo zerbait esaten ari zitzaiola Gonzalori, bere begiratu gogorraren araberako zerbait, etorri ere, ideia bat etorri baitzitzaion une hartan Domingori tupustean, apika:
‎Faxista zintzo posibleak zurruntzen eta mututzen gaitu, ezinezkoa zaigu. Ez bere burua zintzotzat duen faxista (Carrero Blancok bere burua zintzotzat zuela aise onar daiteke), baizik eta idazleak berak zintzotzat hartuko duen faxista, eleberrigile euskaldunaren identifikazioa eta arnasa bereganatuko duen faxista.
‎usainagatik, tankera hartu zenioke ustekabean topatu duzun ardi kanpoko gizonari. Dozena bat yardara gazta usaintzen duzunean egon ziur frantsesa dela, baina zahatoak euskalduna dela frogatzen du, baratxuriak eta tipulak gaztarik gabe, mexikarra, eta horien guztien ezak bere buruari, amerikar, esaten dion jende mota aldakor horietariko bat».2
‎Maria Bibianak, aldiz, egoera bertsuan zegoen arren, begiak zabaltzea erabaki zuen: ikusten zuen, bai, berak ere, jauregia gainera erortzera zihoakiola, baina begiak zabalik nahi zituen, jakin ez bere buruari iruzur egin nahi ez ziolako edo ulertezin zitzaiona istant batean ulertzea espero zuelako; begiak ez ezik, ahoa ere zabalik nahi zuen, gainera, hondamenaren zerrendarekin lotutako galdera bat bederen egiteko, beste galdera guztiak alferrikakoak zirelakoan:
‎izan ere, hitz bat zuzen ziezaiokeen Gonzalori, silaba bakarreko hitz bat –zer kostatzen zitzaion, bada, baiezko soil bat esatea, lagunaren kontzientzia lasaigarri? –, edo, hitzik ezean, irri bat igor ziezaiokeen, edo gogokidetasunezko begiratu iheskor bat, baina ez zion hitzik ez irririk ez begiraturik igorri; aitzitik: gogortu egin zuen begiratua, lagunarekin ez ezik bere buruarekin ere desados balego bezala; Domingoren begiei arreta handiagoz erreparatuz gero, gainera, mutila sutan zegoela ondoriozta zitekeen: esan nahi baita Domingo zerbait esaten ari zitzaiola Gonzalori, bere begiratu gogorraren araberako zerbait, etorri ere, ideia bat etorri baitzitzaion une hartan Domingori tupustean, apika:
‎" Alde hortik, Nikolai, astoari konfiturak ematea alferrik duk-eta! Eta erne ibili, hurrengoan ikusten bahaut, ongi damutuko haiz-eta!" –, ezta iraultzak opilari buelta ematean ere; besteetan, berriz, ahapeka aritzen zen, biraoka balebil bezala, jakin ez bere buruaren edo sarjentuaren aurka... sokan gora egiten zuenean, esate baterako, metro pare bat gora egin ondoren gelditzen baitzen, ez arre eta ez so. Nikolaik, baina, gauza gehiago behar zituen buruan:
2010
‎Alternatiba bezala planteatzen den guziak identitate batekoak bakarrik bil ditzake, baina ez bestekoak. Alternatiba bezala planteatu daitekeen guztiak abertzaleentzako bakarrik balio du, baina ez bere burua euskal abertzaletasun esklusiboan hertsirik ikusi nahi ez dutenentzat.
‎Aitak, berriz, ez zidan ezer esaten, ez niretzako eta ez bere buruarentzako erantzunik ez zuelako, ausaz.
‎bere burua jausgailuz botatzeko aukera, adibidez, frontera joan eta erizain gisa lan egiteko; eta, azkenean, hara: familiarekin AEBetara joan zenean, gerratik ihesi, Europara itzultzea erabaki zuen?. Estatu Batuen abegi ona kontu filantropikoa da,(?) eta nik atseginagotzat jotzen dut pertsekuzioaren helburu izatea??, non tuberkulosiaz gaixotu eta hil egin baitzen, ez bere buruaren eskaintza egin gabe, zeren Simonek, nazien mende zeudèn frantses herritarrek baino gehiago ezin jan zuela iritzita, medikuen aholkuei uko egin eta gero eta gutxiago jateari ekin baitzion, eta zeren, azken batean, bere jarrera estuaren ondorioz hil baitzen.
‎Eszena hura, baina. Helena ez zen ez bere buruaren ez hitzaren jabe, eta amari gogor egiten zitzaion entzuten ari zena sinestea?, uste baino luzeago joan zen, harik eta amak, sinesgogortasunetik sineskortasunerako jauzia egiten zuela, esan zuen arte: –Gabino eta zu, beraz??; eta, niregana jiratzen zela, begirada esanahitsu bat iltzatu zidan, nire berehalako erantzuna bilatzen zuena:
‎bere burua jausgailuz botatzeko aukera, adibidez, frontera joan eta erizain gisa lan egiteko; eta, azkenean, hara: familiarekin AEBetara joan zenean, gerratik ihesi, Europara itzultzea erabaki zuen —" Estatu Batuen abegi ona kontu filantropikoa da,(...) eta nik atseginagotzat jotzen dut pertsekuzioaren helburu izatea" —, non tuberkulosiaz gaixotu eta hil egin baitzen, ez bere buruaren eskaintza egin gabe, zeren Simonek, nazien mende zeudèn frantses herritarrek baino gehiago ezin jan zuela iritzita, medikuen aholkuei uko egin eta gero eta gutxiago jateari ekin baitzion, eta zeren, azken batean, bere jarrera estuaren ondorioz hil baitzen.
‎Eszena hura, baina —Helena ez zen ez bere buruaren ez hitzaren jabe, eta amari gogor egiten zitzaion entzuten ari zena sinestea—, uste baino luzeago joan zen, harik eta amak, sinesgogortasunetik sineskortasunerako jauzia egiten zuela, esan zuen arte: " Gabino eta zu, beraz..."; eta, niregana jiratzen zela, begirada esanahitsu bat iltzatu zidan, nire berehalako erantzuna bilatzen zuena:
‎Aitak, berriz, ez zidan ezer esaten, ez niretzako eta ez bere buruarentzako erantzunik ez zuelako, ausaz.
‎" Ardura ez badizu, aholku bat emango dizut lagun bezala —esan zion Corgean doktoreak— Zaindu egin behar duzu. Litekeena da zuk ere anaiaren joera izatea."" Zer joera?"" To commitsuicide." Bera argudioka hasi zenean, hartza izan zela eta ez bere burua botatzeko joera, Corgean doktoreak" zeuk ikusiko duzu, nik esan dizut ene ustea" adierazi nahi zuen keinu bat egin zion. Eta bera isildu egin zen, ez zuen gehiago protestatu.
2011
‎Zinez, literatur mota honek ez du ez odolik ez adorerik, ez bere burua aberasteko mo­durik ere. Europako literaturan eta kulturan erroturik dagoenez, Afrikako Unibertsitate berrietako lizentziadun Europazale bakanetara baino ez da iristen.
‎Vargasek 1983ko urriko egun haien berri eman zion abadeari, ez lehen bezala, ez bere buruari" egin behar huena egin huen" esaten dionak bezala, beste modu batera baizik. Berak oroitzen zituen legez, xehetasunik ahaztu gabe, bere burua justifikatzeko nekerik hartu gabe.
‎Erraza zen irudikatzea: Sotok Zeberio esnarazi du siestatik, edo esnarazi ez, Zeberioren loa erbi loa zen beti eta ez zegoen hura esnatu beharrik, salto batean jaikitzen zen, larrialdiren baten beldur eta defentsarako prest beti, ohetik jauzi batez ateratzea errebolberra desenfundatzeko modua bailitzan, bera errebolberra eta izarak funda, errebolberrik ezean bere burua desenfundatzen zuen bederen," hemen nagok, neroni nauk arma, zer gertatzen duk?". Zeberiok siesta egitea laket zuen, baina beti zegoen esna bere erara, besteak baino lehen esnatzen zen goizetan eskuarki –ehiztarien ohiturak–, nahiz eta Sotok idazten pasatzen zituen gauak eta litekeena zen haren ordutegi desordenatua medio bart ohera sartu ere ez egin izana," hi konpai, utzi siestak eta goazak Uztaritzeko jaietara behingoagatik, bizi ere egin beharra zagok"; horrelako zerbait, irakurtzen ari zen agian Soto eta aspertu egin zen edo festa giroa piztu zitzaion.
2012
‎Hau ez da mistika baten ondorioz jakiten den zerbait. Bat konturatzen denean bakarrik dagoela, ez du inoren zain egon behar, ez bere buruarekin edo munduarekin nahi dituen gauzak egiteko. Besteen zain dagoen hori ez da salbatuko, hain zuzen.
‎Ez gaituzte betetzen nork bere atseginerako, nork bere eskua trebatzeko, egiten dituen lanak. Idazlea berarekin ari dela, irakurlearekin alegia, gogora dadin nahi genuke, ez bere buruarekin. Euskal irakurleak erdaraz irakurtzen du, denon gisara, eta ez dago euskaraz berresan beharrik erdaraz hobeto behin eta berriro esan diren gauzak, irakurleari zerbait jakingarri ez badakarkio.
‎LEO. Zure ama gogor ari da saiatzen sendatzeko. Eta ez bere buruagatik bakarrik, mi amol... Zuregatik ari da egiten batez ere!
‎Larruazal arazo gehien duten zakurrak Bulldog ak eta boxerrak eragin handiagoa dute larruazalean Fraileren arabera, txakur arraza batzuek joera handiagoa dute dermatitis atopikoa izateko, sortzetiko gaixotasun alergikoa. «» Bulldog txakur alergiko nagusia da. Hainbesteraino, ezen bere buruarekiko erreakzio alergikoak ere baditu», azaldu du Miguel Ángel de Pablos albaitariak. Oro har, larruazalean eta ile motzean tolesturak dituzten zakurrek (shar pei) larruazal arazo gehiago izaten dituzte.
‎Kapelu gorriak berriro harritu ziren. Van Thiegel tenienteak marruak egiten zituen, baina ez bere burua animatu nahi zuen soldadu batek bezala, baizik eta tximu amorratu baten eran, eta hain ozen non, hesira iritsi zirenean, kautxu biltzaile presoak kikilduta aurkitu zituzten, denak bazter batean pila pila eginda. Subofizial beltzek chicottearekin mehatxatu behar izan zituzten formazioan jarrarazteko.
2013
‎nagusia, ezbairik gabe, Alvaro Uribe Velez presidente ohia da, paramilitarismoko buru gorena, faltsu positiboen ideologoa eta parapolitikako arduradun nagusia; harekin batera, badira beste hainbat ordezkari militar, aipatzea ere merezi ez dutenak. Uribek ezin izan zuen gerra irabazi, ez bere burua graduz apalduta, ez indarra gehiegikeriaz baliatuta, ez eta atzerriko potentziei barne gatazkan eskua sartzen utzita ere; baina ez du bakea egiten uzterik ere nahi, elkarrizketaren bide zibilizatua baliatuta. Ziurrenik, ez dute bakerik nahi, gerran egindako krimen izugarriengatik ez erantzun behar izateko inongo epaitegi judizialetan.
‎Versus, handia da-eta irlako bakardadea, askotan aritzen da bakarrizketan. Ozenki, esan nahi dugu, ez bere buruarekin isilean. Neuronak sano mantentzeko modu bat da, beldurra uxatzekoa ere bai.
‎Baina Darcy jauna erretore etxera zergatik etortzen ote zen hain sarri, zailago zen ulertzen. Konpainiagatik ezin izan, askotan ahorik zabaldu gabe egoten baitzen hamar minutuz eserita; eta, hitz egiten zuenean, beharraren ondorioa zirudien eta ez nahiarena, egokitasunaren aldeko sakrifizioa eta ez bere buruarentzako atsegina. Bakanetan agertzen zen benetan biztuta.
‎Ez dio bere bihotzak esaten dionari jarraituko. Momentu horretatik aurrera mundua aldatuko da baina ez berak buruan zuen norabidean eta dena bilakatuko da apur bat distopikoa.
2014
‎Bikote haustura mingarri bat du abiapuntu eleberriak; emakumezko baten kontakizuna bakarrik iritsiko zaio, ordea, irakurleari, obsesio bihurtuta. Horregatik, ez ohiko intentsitatez barneratu da idazlea pertsonaiaren barrunbeetan, haren zokorik ezkutuenak, erraiak, agerian utziz, ez bere buruaren ez inoren aurrean biluzteko lotsarik gabe. Aldez aurretiko aurreiritzirik gabeko barne bakarrizketa batean murgilduta, protagonistak ordura arteko bere bikote harremanak xehatuko ditu, inoiz utzi ez duten mamuen aurrez aurre jarriz.
‎Mikel Strogoffek ez zuen batere galdu bere odol hotza, bat bateko eraso hartan. Etsaiak ikusi ezinean, pentsatu ere ez bere burua defendatzea. Begien ikusmena galdu gabe ere, ez zen saiatuko.
‎Jurgi oteizaren eskultura ulergaitza egiten zaio. itxura, oteizaren obra artistikoa beste gizarte geruza bati zuzentzen zaio: poetak ez dakusa, ez bere burua, ezta bere poesiaren jasotzailea ere, gi zarte geruza horren parte. iritsi nahi duenengana iristeko eragoz penik ipiniko ez dion mintzaira nahitaezko du. Hartzailea, herria, adimen gutxiko edo gabekotzat jo izan dute beren burua adimen handiagokotzat daukaten goragoko gizarte geruzatakoek.
‎Euskaldunok libre izan gera istorian zear? Gaurko mendean, ez arrazak, ez izkuntzak, ez igaroak, ez diote erri bati ematen ez bere buruaren nagusitasuna ezta libre izateko eskubidea bera ere. Ondo dago erri bat gerala guk jakitea?
‎Bikote haustura mingarri bat du abiapuntu eleberriak; emakumezko baten kontakizuna bakarrik iritsiko zaio, ordea, irakurleari, obsesio bihurtuta. Horregatik, ez ohiko intentsitatez barneratu da idazlea pertsonaiaren barrunbeetan, haren zokorik ezkutuenak, erraiak, agerian utziz, ez bere buruaren ez inoren aurrean biluzteko lotsarik gabe. Aldez aurretiko aurreiritzirik gabeko barne bakarrizketa batean murgilduta, protagonistak ordura arteko bere bikote harremanak xehatuko ditu, inoiz utzi ez duten mamuen aurrez aurre jarriz.
2015
‎Urkatua. Ez bere buruaz beste egina, nolanahi ere. Gorpua erabat biluzik zegoen eta eskuak atzealdean lotuak.
‎Ez, Charles Tansleyk berehala argituko zizkien liburuei buruzko zalantza guztiak, baina barrena nahasita zeukan. Egoki ari naiz hizketan? Itxura ona ari naiz ematen??, eta, azken batean, gehiago jakiten zenuen Charles Tansleyri buruz Tolstoiri buruz baino; aitzitik, Paul gaiari lotzen zitzaion, ez bere buruari. Txoro guztien moduan, apaltasun antzeko bat zeukan, sentitzen duzunarekiko begirunea, Ramsay andreari aldian behin atsegina iruditzen zitzaiona.
‎Gaiztoa zen deus ez ulertzea. Ez lengoaia ez afixak entenditzen zituen, eta ez bere burua konpreniaraz zezakeen.
‎Beraz ez estutu, arima estutzen hastea, oso txarra baita gauza on guztirako, eta batzuetan eskrupulutsuak izatera jotzen dute, eta hor ikusten duzue ez bere buruarentzat eta ez besteentzat gauza ez dela. Eta horretaraino iristen ez bada ere, ez du arima askorik eramango Jainkoagana, hain kikildua eta estua ikusten dutelako.
‎Hori bai, esan dudan bezala, Jainkoa ez iraintzeko asmo garbi eta erabaki sendoa hartu. Ez utzi zeuen arimari barru estuko izaten, santutasunera jo beharrean inperfekzio ugari egingo baititu, deabruak beste bide batzuetatik eragiten dizkiotenak eta, esan dudanez, ez dio egingo egin liezaiokeen adina onik, ez bere buruari ez besteei.
‎4 Ikusten dudan erremediorik hoberena ahaideak ez ikustea da, harik eta bere burua aske ikusi eta otoitz eta otoitz eginez Jaunagandik askatasun hori iritsi arte. Haiek ikustea gurutze bihurtzen zaiola kontura dadinean, ikus bitza zorionean, orduan haiei on egingo baitie eta kalterik ez bere buruari.
‎Ikusten dudan erremediorik hoberena ahaideak ez ikustea da, harik eta bere burua aske ikusi eta otoitz eta otoitz eginez Jaunagandik askatasun hori iritsi arte. Haiek ikustea gurutze bihurtzen zaiola kontura dadinean, ikus bitza zorionean, orduan haiei on egingo baitie eta kalterik ez bere buruari.
‎Eta gainera, ez dago dibertso bakan eta bakuna denik, dibertsitateak elkarren ukipenean eta gurutzaketan izaten dira. Hala gauzak, praktika anomaloetan izaten denari eta subjektibitate horretan tematu nahi duenari ezin zaio eskatu ez bere burua bereiz eta banaka osa dezan, ez bere anomalia kideekin erabateko komunitaterik osatu dezan, erabateko fusioz. Eta are gutxiago, behin osatuta komunitate modu horri betiko hel diezaion.
‎Zuazok, azken batean, topaketen eta elkartearen inguruko informazioa eskuratu nahi zuen. Ez bere buruaz hitz egitea.
‎Autoaren moteltasunarengatik asma daiteke, gidaria ez dagoela ez bere buruaz eta ez bere urruntze abiada eskasarekin bertan geratu denari eman nahi liokeen mezuaz oso seguru. Ibilbide hareatsuan urrundu da, hala ere, errepideak irentsi duen arte.
2016
‎Zazpigarren irakurketa topaketan parte hartuko du. " Danele Sarriugarteren" Erraiak" (Zilarrezko Euskadi Saria 2015) liburua izango dugu ahotan, eta idazlea bera gure artean egongo da, istorioaren barne muinak komentatzeko eta sortze prozesuaz hitz egiteko", antolatzaileen esanetan." Bikote haustura mingarri bat du abiapuntu eleberriak; emakumezko baten kontakizuna bakarrik iritsiko zaio, ordea, irakurleari, obsesio bihurtuta. Horregatik, ez ohiko intentsitatez barneratu da idazlea pertsonaiaren barrunbeetan, haren zokorik ezkutuenak, erraiak, agerian utziz, ez bere buruaren ez inoren aurrean biluzteko lotsarik gabe. Aldez aurretiko aurreiritzirik gabeko barne bakarrizketa batean murgilduta, protagonistak ordura arteko bere bikote harremanak xehatuko ditu, inoiz utzi ez duten mamuen aurrez aurre jarriz.
2017
‎Bilbok badu paradoxa handi bat bertsoekin: ez dago Bilboko bertso eskolarik, ez bere burua bilbotar izendatzen duen bertsolari saldorik, baina hiriburuaren lurretan bat bateko kantu errimatuarekin lotutako pasadizo eta gertakari ugari aurki daitezke.
‎Bai, ordea, arimak onets dezake, zeren arimak libertatea du, bere burua bere eskuko du. Baina haragiak ez du libertaterik, eta ez bere burua bere eskuko.
‎Eta orduan ideia otu zitzaion bat batean. Ez zeukan Wisconsinera ohiko moduan joan etorria egiteko adina dirurik, ez, baina zergatik ez bere burua postaz bidali. Erraz baino errazagoa zen.
‎bere asmoa ezinezkoa duela, deskubritzen du. Orduan desengainatzen da (ideiaz, ez bere buruaz: ilargitarra gero ere ilargitarra izaten baita, ilargi itzalikoa).
‎Ez zen Virginia andre txoro eta gaixoa izan. Ez bere buruaz beste egin duten gizon jakintsu batzuk baino gehiago, behintzat.
‎bata beretzat hartu, bestea Humendiari eskaini zion, kontuak behin betikoz garbitze aldera; bestela, Humendiak elkarren aurkako duelua onartu ezean, belarri biak moztuko zizkiola esan zion Minak. Humendia traidorea eta esker txarrekoa izan zitekeen, baina ez bere burua galzorian jartzeko bezain inozoa, eta korrika alde egin zuen handik. Itsasontzian hasitako istilu hori portuan amaituko zutelako promesean, Minak bigarren aukera eman zion lehorreratzean," en la tierra nos veremos" esan baitzion Minak.
‎Esan ahala damutu zitzaion. Batzuetan ordea zerbait esan beharra izaten zuen, ez bere buruaz kanpotikoari –errealitate objektibo delakoari– erantzunez, baizik eta barneko bideen sigi sagaren batean agertutako objektu, edo aldapa, edo ezponda batean ikusitakoari erantzunez. “Klaro, oraindik ere ez duzu zure buru marikita onartu” esango zion Txatok, bati berez eta printzipioz ez zegokiokeen sakontasunez eta zorroztasunez.
2018
‎Lan askea edo enplegua, esan ohi denez, zenbait gauzatan bereizten da askea ez den lanetik: ...legatzailearen posizio berean dago, herritar juridikoki librea eta besteen berdina den heinean; bigarrenik, enplegu kontratua (baldin eta ez bada esklabotza zibileko kontratu bat) denbora mugatu baterako egiten da; hirugarrenik, askeak ez diren langileei babesa ematen zaie, eta langileei, berriz, soldata bat, hots, truke librearen adierazlea; eta, laugarrenik, langileak ez du kontratu bidez ematen ez bere burua eta ez, are, bere lana, baizik eta bere lan indarra edo zerbitzuak, hau da, bere baitako jabetzaren parte bat. Badirudi langilea eta langile ez librea mutur banatan daudela.
‎gutuntxoaren zentzuan adibidez, istilu gutxiago izango genuen, beharbada. Hala, gurea arrazoimen apalagoa izango zen (hots, gaurkoagoa, irekiagoa), ez bere burua oraintxe deskubritu berria duen aztore intolerante hau; eta ez zukeen arazorik izango, imajinazioari bere kreazio, mitologikoetan, espazioa libre uzteko.
‎Horrelako egoera batek aldatu egiten ditu oreka guztiak. Egoera normal batean Saioak ez luke indarkeriarik erabiliko, ez bere buruaren aurka, ezta beste inoren kontra ere.
‎Eta ez darama ondo bakardadea. Deskonektatua sentiarazten dio, loturarik gabe, ez munduarekin, ez inguruarekin, ez bere buruarekin. Galaxiaren batetik jausitako estralurtarra sentitzen da bere betiko munduan.
‎Oker dabil Gorrindo, 10 dioenean gizakia berez eta senez dela gaiztoa, harroa, koldarra, krudela, basatia, harraparia, gaiztoa, erasokorra eta mendeku zalea. Pentsatu nahi dut probokatzeko zerrendatzen dituela gizakiaren balizko ezaugarri horiek, eta ez bere buruaren autoanalisi baten emaitza direlako. Erabateko arrazoi du, ordea, iradokitzen duenean indarkeriaren arazoa bat eta bera dela, edonon gertatzen delarik ere, ikastetxearen kanpoan edo barnean, eta arazo larri horren konponbidea globala izan behar dela, izango bada.
2019
‎istantak asebeterik, hilezkortasunerako asmorik gabe, Hegoaldeko gizonak, zeinak Naturaren alderdi zorionekoak ikusten baititu zeruaren eta itsasoaren distiraren bitartez, gozamen handiz ditu emakumeak; tradizioz, mespretxatu egiten ditu, pertsonatzat ez hartzeko bezainbeste mespretxatu ere: ez ditu argiro bereizten haien gorputzaren plazera eta harearen eta uraren plazera; ez du sentitzen haragiaren izua ez emakumeengan eta ez bere buruarengan. Conversazione in Sicilian [Sizilian solasean], lilura bare batez kontatzen du Vittorinik nola deskubritu zuen, zazpi urte zituelarik, emakumearen gorputz biluzia.
‎Biek ala biek antzeko eginkizuna dute gizartean: hetaira hitza erabiliko dut izendatzeko, hain zuzen, gorputza ez ezik bere burua ere osoki ustiatzeko moduko kapital gisa darabiltzaten emakume guztiak. Halakoen jarrerak ez du zerikusirik sortzaile batenarekin, zeren eta sortzaileak, obra batean bere buruaz harago jotzen duenean, inguruabarra gainditu eta libertate bati deika aritzen baitzaio besterengan, etorkizuna libertate horri zabaldurik; hetairak, aldiz, ez du ezagutarazten mundua, ez dio inolako biderik zabaltzen giza transzendentziari:
‎Vincak harramazkak egiten ditu sasi artean, izkirak harrapatzen ibiltzen da, zuhaitzetara igotzen, eta, hala ere, dar dar egiten du bere kide Philek eskua ukitzen dionean; halaxe ezagutzen du gorputza haragi bihurtzen deneko durduza, hau da, emakumea emakume gisa agerrarazten duen lehen errebelazioa; durduzaturik, polita izan nahia pizten zaio: tarteka, orraztu egiten da, makillatu, organdi finez jantzi, atsegin hartu pinpirin eta seduzitzaile izanez; baina besterentzat ez ezik bere buruarentzat ere existitu nahi duenez, soineko zahar zarpailak janzten ditu beste batzuetan, galtza desegokiak; haren parte batek gaitzetsi egiten du pinpirinkeria, eta amore ematetzat hartu: hatzak tintaz zikintzen ditu, propio, eta orraztu gabe ibiltzen da, narras.
‎bide ematea bizi indar guztia sexuan biltzeko. Horrek esan nahi du ez dela nahikoa neska gazteak egin diezaioten uztea; otzan, gogogabe eta absente egonik, ez du asebetetzen ez ohaidea, ez bere burua. Abentura batean aktiboki parte hartzeko eskatzen zaio, baina halako abenturarik ez dute positiboki nahi ez haren gorputz birjinak eta ez haren kontzientziak, zeina betea baitago tabuz, debekuz, aurreiritziz, exijentziaz.
‎Emakumeak uko egiten dionetan maitalearen apetak onartzeari, ez dio beti urguiluagatik uko egiten: bizitzako garai erreal batean bizi den heldu batekin izan nahi ditu harremanak, ez bere buruari koplak kontatzen dizkion mutiko txiki batekin. Emakume masokista bereziki zapuzturik sentitzen da:
‎Biek ala biek gau bera zuten, argi izpi berak, ezerez bera beren baitan, eta betetasun bera Jainkoarengan. Noizbait, gizaki guztiek sexu bereizketaren gainetik jarri ahal izango dute urguilua, beren existentzia librearen loria zailean, eta emakumeak orduantxe izango du modua bere historia, arazo, duda eta esperantzak gizadiarenak direla kontsideratzeko; orduantxe saiatu ahal izango da bere bizitzan eta obretan errealitate guztia agerrarazten, eta ez bere burua soilik. Gizaki bilakatzeko borrokan segitu behar duen bitartean, da sortzailea izan.
‎Emana bizitzera bultzatzen du emakumea, eta itogarria egiten zaio emakumeak ematen diona; emakumea bere opari alferreko horietaz zamaturik dago, bere existentzia hutsalaz. Bere indarretik maitatu, ez bere ahultasunetik, eta ez bere buruarengandik ihes egiteko, baizik bere burua aurkitzeko, ez bere burua abandonatzeko, baizik berresteko: emakumeak hori egiteko modua duen egunean, bizi iturri izango du maitasuna, gizonak duen bezala, eta ez arrisku hilgarri.
‎Emana bizitzera bultzatzen du emakumea, eta itogarria egiten zaio emakumeak ematen diona; emakumea bere opari alferreko horietaz zamaturik dago, bere existentzia hutsalaz. Bere indarretik maitatu, ez bere ahultasunetik, eta ez bere buruarengandik ihes egiteko, baizik bere burua aurkitzeko, ez bere burua abandonatzeko, baizik berresteko: emakumeak hori egiteko modua duen egunean, bizi iturri izango du maitasuna, gizonak duen bezala, eta ez arrisku hilgarri.
‎Kontsiderazio ziur aski arriskutsu hauetatik zehar labaintzen ari garela, gobernadore mairuaren erantzunaren hasiera galdu dugu, eta pena da, zeren berak, albiste emaileak entzun eta laburtzen ahal izan zuenaren arabera, zalantza batzuk adieraziz hasi omen baitzuen, Lusitaniako erresumarekiko eskubideei eta are erresuma hura ahotan hartzeko egokitasun geografikoari buruzkoak. Pena izan zen, bai, berriz diogu, zeren mugaren auzi eztabaidatuak, are eta gehiago, gu guztiok lusitaniar famatu haien ondorengo historikoak ote gareneko auziak, hartuko baitzukeen argitasunen bat, agian, garai haietan hain jende ilustratu ziren mairu ikasi horien argudioetatik, nahiz eta azkenean, bere odolean Viriatoren odolaren bi edo hiru tanto gutxienik eduki ezean bere burua bizirik ikusten ez duenaren harrotasunak eta presuntzio abertzaleak argudiook errefusatuko zituzketen, aldekoak ez zirenez. Eta are litekeena da, baita ere, ezen, Lusitaniatik hori baino gutxiago daukagula frogaturik bukatuz, eta horren ondorioz André de Resendek Luso berbatik lusíada berba ateratzeko gogo gutxiago edukiko zuela kontsideratuz, are litekeena da, esaten ari gara, ezen, Camoensek bere liburuari, hutsalki, Os Portugueses deitzea beste irtenbiderik ez zukeela aurkitu.
2020
‎Ez nuke egingo, halere. Bere burua hiltzen duenak munduan siñisten du era batean; eta munduaren bitxitasuna eta biziaren sentidurik eza bere burua ezdeustatuz ezkontarazi nahi ditu.
‎Edozein ordezkapen eta zuzendaritzaren aurka gaude. Estatuaren aurka gaude, baita haiek nahi duten euskal estatu sozialistaren aurka ere(...) ezin da gaurko gizartea eraldatu gizarte horretan nagusi diren formuletan oinarritzen den erakunde baten bidez(...) guk langileen autoorganizazioa sustatzen dugu, praktika hori izango delako etapak markatzen joango dena, eta ez bere burua zuzendaritzat aldarrikatu duen abangoardia bat".
‎Esan nahi baita, institutuetako neska eta mutil gazte gazteak txulo batetik bestera mugitzen hasten direla, kilkerrak bezala hain zuzen ere, eta 1976ko egun hartan gertatutakoa berritzen dietela kir kir beren kidekoei: poliziak bost langile hil zituela tiroz, hamazazpi urteko bat eta hemeretzi urteko beste bat haien artean, eta Fraga Iribarne ministroak, gerora PP alderdiaren fundatzailea izango zenak, biktimak egin zituela masakrearen erantzule, eta ez bere burua, ez hiltzaile zuzenak; los cames sempiternos, Luis Cernuda poetaren esanean. Bai, holaxe jarduten dute kilkerrek Gasteizen, neska eta mutil gazteek, Martxoaren 3ko bezperetan.
‎Bestela, beti presente egonen da traizioaren arriskua, hain zuzen heroia haragiztatzen duen gizakia hiltzen ez den bitartean. Heriotza aurreratuz gero, heroiak ezinen ditu saldu ez kausa ez komunitatea ez bere burua. Sinestunek ez dute ikusiko hortzik gabeko tigre bezatu, pentsiodun bat.
‎Esan nahi dut ni ere banaizela haren buru hori, eta uste dut zu eta bestea ere ni garela. Ni dioenean, ez du bere intimitatea kontatzen errebista arrosa batean erakusteko moduan, ez bere buruaren laudorioa egiten, ez bere oldarkortasuna deskargatzen beste inoren gainera. Denon gatazkaz ari da, inorena ez den arrazoiarekin, arrazoi hori edozeinena delako eta denona aldi berean.
2021
‎Hizlari onak ez du iraintzen ez bere burua nahasten.
‎XXI. mendeko Ivan hark ez zituen ez bere burua ez bere kamera antzematen pantailan... Agian lana ez baita aldatzen.
‎Terrorista bat oso urrun geratzen zitzaidan, ahalegin handia egin behar izan dut ulertzeko norbaitek ideia batzuen truke armak har ditzakeela eta beste batzuei ez ezik bere buruari ere kalte egin diezaiokeela. Blokeo moduko bat nuen, gertatu zitzaidanak ez zidan uzten irudikatzen nola pentsatu eta porta zitekeen horrelako pertsona bat.
2022
‎Alabaina, gehiengoak iturri beretik edan du, medikuek Aro Modernoan abiatutako ikerketa haiek izanik iturburu. Horrek erabat baldintzatu du anorexia deritzonari buruz gaur egun daukagun ulerkera; hainbatek kritikatu dutenez, joera nagusitua izan baita janari uko egin diona aztertzea objektua bailitzan, eta ez bere buruaren eta errealitatearen aurrean ekintzarako gaitasuna duen subjektu gisa alegia, arrazoia edozein dela ere, zioren bat (zuk) tarteko kontzienteki jateari uzten dion norbaiten modura. Hala, jateari utzi dionari horretarako izan ditzakeen arrazoiez galdegiteko aukera bazter utzi izan da, eta aspektu horretan ezer gutxi erreparatzen duen anorexiaren gaineko ulerkera eta diskurtsoa nagusitu da; hainbeste, ezein balirudike ez dagoela anorexia ulertzen saiatzeko balizko beste perspektibarik.
‎Sokrates bezala, izkribuarekiko mesfidantzak bizi du Mañu, irakurtzeko orduan nahiz idaztekoan, nobleagoa zaio esana idatzia baino, eta, goitik behera badago ere Jainkomendin sustraiturik, Sokrates bezain atopos da, kokaezina, harrapagaitza, sarritan egiten dielako irri, eta berariaz, inguruan nagusi sumatzen dituen dogmei. Eszeptiko samarra du jarrera, botereaz eta oposizioaz eta antibotereaz denaz bezainbatean, eta beti saiatzen da gozatzen eta gozarazten, ez bere buruari ez beste inori kalterik egiteke.
2023
‎Nabarmendu du garrantzitsuena izaten dela haurrak berak jakitea beste era batera ikasten duela, “bere indargune eta ahuleziekin”, eta batzuetan sentituko duela ez dutela ulertzen. “Sentipen hori ezinbestean izango du; beraz, hobe du horren berri izatea, eta ez bere burua zigortzen aritzea besteak bezalakoa ez izateagatik”.
‎bata beretzat hartu, bestea Humendiari eskaini zion kontuak behin betiko garbitze aldera, bestela, elkarren aurkako duelua onarru ezean, belarri biak moztuko zizkiola. Humendia traidorea eta ezker txarrekoa izan zitekeen, baina ez bere burua galzorian jartzeko bezain inozoa, eta korrika alde egin zuen handik.
‎Zertarako edo zergatik nahiko zuen halako putzu batean sartu? Vazquez Montalban idazle zuhurra eta jakintsua zen, ez bere burua immolatu nahi zuen ero bat. Arrazoiketa ez zen txarra, baina ez zen definitiboa, edo niri ez zitzaidan iruditzen, behintzat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia