2015
|
|
Klasikotasun berberetik abiatu eta Santa Teresaren testuak, euren gaitz eta korapiloak barne hartuta, irakurketa tolesgabea egiteko parada ematen du itzultzaileak,
|
batera
eta bestera barreiatuz euskarazko hitzen eta testuen jario jatorra eta sustraiduna.
|
|
Hortaz, ezin gaindituzko aurrekaria dago oraingo testu honen abiapuntuan eta sorlekuan. Sor marka horri dagokion moduan, bigarrenari so egiten bazaio, distiratsu agertzen da Luis Baraiazarraren lana,
|
batik
bat, erdal letrak eta esamoldeak euskaraz ematerakoan.
|
|
Noizbait eta nonbait zehaztu balitz Baraiazarrak lan honetan erabili duen itzultze teknika, honetara emango litzateke: alde
|
batetik
, joskera aparta, perpausetik perpausera irakurlea bera eramaten duena inolako zailtasunik gabe; beste aldetik, lexiko jatorra, inolako garbizalekeriarik gabekoa. Bi biok osatzen dute Baraiazarraren testugintza, halako poetikotasuna erdietsi eta irakurlearen jakin mina eta gogoa erakartzen dituena.
|
|
Behar da horretarako aldarte berezia eta bereizia, eta Baraiazarrak bitzuok ditu, egoki betez lehen aipatu Arotçarenak euskal itzultzaile bikain
|
bati
eskatzen dizkionak: Le traducteur doit ĂȘtre humble et probe?
|
|
3 Lazarok ez zizun eskatu berpizteko. Emakume bekatari
|
baten
erreguz egin zenuen; begira hemen, ene Jainko, hura baino bekatari handiagoa dena; zure errukiak argi egin dezala. Nik, ezereza banaiz ere, eskatu nahi ez dizutenengatik eskatzen dizut.
|
|
Gogoratu infernuko haserreen mende izango zaretela beti betiko, amaierarik gabe. Kontuan izan erregu egiten dizuela orain kondenatuko zaituzten Epaileak, eta ez duzuela bizia seguru unetxo
|
batean
ere; zergatik ez duzue bizi nahi betiko. Hau giza bihotzen gogorra!
|
|
Oi, ene Jainkoa! Bai atsekabe handia dela niretzat, gogoan erabiltzea zer sentituko duen hemen aintzat hartua, maitatua, zerbitzatua, estimu handitan izana eta gozotasunez betea izan den arima
|
batek
, orduantxe hil berri, bere burua betiko galdua ikusten duenean, eta ongi ulertzen duenean amaierarik gabeko egoera izango dela (han alferrik izango zaiola fedeko gauzez pentsatu nahi ez izatea, hemen egin ohi zuenez), eta ia oraindik gozatzen hasi ere ez zela egin zeritzanetik bere burua aldendua ikusten duenean (eta arrazoiz, biziarekin batera amaitzen dena, unetxo bat baizik ez baita), eta lagu... Oi, bera denerako zein motel azaldua doan!
|
|
Oi, ene Jainkoa! ...unez betea izan den arima batek, orduantxe hil berri, bere burua betiko galdua ikusten duenean, eta ongi ulertzen duenean amaierarik gabeko egoera izango dela (han alferrik izango zaiola fedeko gauzez pentsatu nahi ez izatea, hemen egin ohi zuenez), eta ia oraindik gozatzen hasi ere ez zela egin zeritzanetik bere burua aldendua ikusten duenean (eta arrazoiz, biziarekin batera amaitzen dena, unetxo
|
bat
baizik ez baita), eta lagunarte itxuragabe eta errukigabe hartaz inguratua; lagunarte harekin sufritu duela beti, sugez beteriko aintzira kirasdun hartan sartua, eta haietatik gehien ahal duenak hozkadarik handiena egingo diola; zorigaiztoko ilunpe hartan ez dute ikusiko oinaze eta mina emango dizkiena baino besterik; ez dute ikusiko sugar beltz baten argia baino besterik! Oi, bera denerako zein motel azaldua doan!
|
|
Oi, ene Jainkoa! ...rrazoiz, biziarekin batera amaitzen dena, unetxo bat baizik ez baita), eta lagunarte itxuragabe eta errukigabe hartaz inguratua; lagunarte harekin sufritu duela beti, sugez beteriko aintzira kirasdun hartan sartua, eta haietatik gehien ahal duenak hozkadarik handiena egingo diola; zorigaiztoko ilunpe hartan ez dute ikusiko oinaze eta mina emango dizkiena baino besterik; ez dute ikusiko sugar beltz
|
baten
argia baino besterik! Oi, bera denerako zein motel azaldua doan!
|
|
3 Oi Jauna, ene Jainkoa! Negar dagit hori ulertu ez nuen aldiagatik; eta Zuk, ene Jainko, badakizunez gero hori ulertu nahi ez dutenak hainbeste eta hainbeste direla ikusteak zein nekatua naukan, haietako
|
batek
, Jauna, orain eskatzen dizudan batek behinik behin, ikus dezala zugandiko argia, askok ikusteko bidea bailitzateke. Ez dizut neugatik eskatzen, ez baitut merezi, zure Semearen irabaziengatik baizik.
|
|
3 Oi Jauna, ene Jainkoa! Negar dagit hori ulertu ez nuen aldiagatik; eta Zuk, ene Jainko, badakizunez gero hori ulertu nahi ez dutenak hainbeste eta hainbeste direla ikusteak zein nekatua naukan, haietako batek, Jauna, orain eskatzen dizudan
|
batek
behinik behin, ikus dezala zugandiko argia, askok ikusteko bidea bailitzateke. Ez dizut neugatik eskatzen, ez baitut merezi, zure Semearen irabaziengatik baizik.
|
|
Hemen biltzen dira Adamen seme alaben indar guztiak. Eta arrazoia hain itsu ez balego, ez lirateke aski izango guztien indarrak bat eginda ere, beren Kreatzailearen aurka armak hartzera ausartzeko eta une
|
batean
infernuko leize hondoraino jaurti ditzakeenaren aurka etengabeko gerra egiteko; baina, arrazoia itsu dutenez gero, heriotzaren bila doazen zoroak bezala geratzen dira, horrela beren irudimenean bizia irabazten dutela uste baitute. Azken batean, zentzugabeko jendea bezala.
|
|
Eta arrazoia hain itsu ez balego, ez lirateke aski izango guztien indarrak bat eginda ere, beren Kreatzailearen aurka armak hartzera ausartzeko eta une batean infernuko leize hondoraino jaurti ditzakeenaren aurka etengabeko gerra egiteko; baina, arrazoia itsu dutenez gero, heriotzaren bila doazen zoroak bezala geratzen dira, horrela beren irudimenean bizia irabazten dutela uste baitute. Azken
|
batean
, zentzugabeko jendea bezala. Zer egin, ene Jainko, zoro gaixotasun honekin daudenei?
|
|
Zeure kreaturei diezun maitasun osoa behar izan zen hainbeste zentzugabekeria eraman ahal izateko eta senda gaitezen itxaroteko, eta mila erako bitarteko eta erremedioz hori lortzeko! Benetan harri eta zur geratzen naiz, gauza arin
|
batean
ez dela indarrik egiten pentsatzen dudanean, eta, nahi izan arren, egiaz ezin dutela erorbidea saihestu eta arima galtzeko arriskutik ezin dutela alde egin beren buruari sinetsarazten diotenean; eta hala ere, Zu zaren bezalako Maiestate handiari eraso egiteko bai badugula indarra eta adorea. Zer da hau, ene Jauna, zer da hau?
|
|
Gure onerako isuri zenuen odola, eta eraman behar izan zenituen zigorkada eta min handiak, eta igaro zenituen oinaze gorriak, zure Aita Betikoari haien aurkako mendekua eskatu beharrean (Zuk ez baituzu mendekurik nahi eta zure Semeari egin zioten doilorkeria beltza barkatu baitzenuen), lagun eta adiskietzat hartzen ditugu horrelako tratua eman ziotenak! Haien infernuko kapitainari jarraitzen diogunez gero, argi dago guztiok
|
bat
izan behar dugula, eta hura lagun dugula bizi dugula betiko, zure errukiak geure senera ekarri eta iragana barkatzen ez badigu behintzat.
|
|
Oi jende burugin, ahozuri eta atseginzalea, haietaz hain oparo gozatzeko pixka bat ez itxaroteagatik, urtebete, egun
|
bat
, ordubete ez itxaroteagatik, eta beharbada une bat baizik ez da izango, guztia galtzen dute orain oraingotzat duten miseria hartaz gozatzearren!
|
|
Oi jende burugin, ahozuri eta atseginzalea, haietaz hain oparo gozatzeko pixka bat ez itxaroteagatik, urtebete, egun bat, ordubete ez itxaroteagatik, eta beharbada une
|
bat
baizik ez da izango, guztia galtzen dute orain oraingotzat duten miseria hartaz gozatzearren!
|
|
Zer eska dezake, bada, ni bezalako ezerez
|
batek
–Eman diezadazula, ene Jainko, Zuri nik ematekoa san Agustinekin batera, nik dizudan hainbesteko zorraren zertxobait ordaindu ahal izateko; oroit zaitezela zure sorkaria naizela eta ezagut dezadala nik nor dudan neure Kreatzailea, maite izan dezadan.
|
|
Oi ene Jainko eta ene Kreatzailea, zauria egiten baituzu sendagairik jarri gabe; kolpatzen baituzu zauria ikusten ez dela; hil egiten duzu, lehen baino biziago utziz! Azken
|
batean
, ene Jauna, ahaltsua zarenez nahi duzuna egiten duzu.
|
|
Oi heriotza, heriotza, ez dakit nor den zure beldur, zugan baitago bizia! Hala ere, nor ez ote da haren beldur izango bere Jainkoa maitatu gabe igaro badu bizitzaren zati
|
bat
–Eta ni neu halakoa izanik, zer eskatzen dut eta zer desira dut?
|
|
Oi zeru lurretako Jauna!, eta hauek bai direla edozein bekatarik itxaropena ez galtzeko hitzak! Beharbada, norekin atsegin hartu falta zaizu, Jauna, ni bezalako usain txarreko hartxo
|
batengana
jotzeko. Bataioan entzun zen ahots hark dio, zeure Semeagan hartzen duzula atsegin.
|
|
2 Oi ene arima! Gogora ezazu zein atsegin eta maitasun handia duen Aitak bere Semea ezagutzean, eta Semeak bere Aita ezagutzean, eta nolako garraz biltzen den Espiritu Santua haiekin, eta nola haietatik bat ere ezin den aldendu maitasun eta ezagutza honetatik, gauza
|
bat
bera direlako. Pertsona goren hauek elkar ezagutzen dute, elkar maitatzen dute eta atsegin hartzen dute elkarrekin.
|
|
Eman eskerrak, lurrean horrela ezagutu zuena, bere Seme bakarra, eman zigulako. Babes honen pean hurbil zaitezke eta eskatu, Haren Maiestateak zurekin atsegin hartzen duenez gero, lurreko gauza guztiak ez daitezela aski izan, zu atseginetik eta zeure Jainkoaren handitasunean poz hartzetik baztertzeko; eta maitatua eta goretsia izatea merezi duenez gero, lagun diezazula bere izena bedeinkatua izan dadin zuk ere partetxo
|
bat
izan dezazun, eta zinez esan ahal dezazula: Handiesten du nire arimak Jauna.
|
|
Baina ai ene Jainkoa!, nola jakin nezake nik ziurtasunez ez nagoela Zugandik aldendurik? Oi ene bizia, hainbeste doakigun gauza
|
batean
, hain ziurtasun gutxiz bizi behar duzula! Nork izan zure desira, zugandik atera edo itxaro daitekeen irabazia, hau da, gauza guztietan Jainkoari poz ematea, hain ziurtasun gabea eta arriskuz betea baita?
|
|
Zoriontsuak une beldurgarri hartan Zurekin pozten direnak, ene Jaun eta Jainkoa! Zuk jaso duzunak, une
|
bateko
atsegin bat lortzearren era doilorrean galdu zela konturatu denak eta beti Zu pozteko erabakia hartua duenak, zure laguntzaz (ez baitiezu huts egiten, ene arimaren on horrek, maite zaituztenei, ezta erantzun gabe uzten ere deitzen dizutenei), gero bizi izateko, zer erremedio izango luke, Jauna, hain on handia galdu izanaren oroipenaz, hau da, bataioaz gero geratu zen errugabetasuna galdu izanaren... Izan dezakeen bizitzarik hoberena, sentimendu honekin beti hilez joatea du.
|
|
Zoriontsuak une beldurgarri hartan Zurekin pozten direnak, ene Jaun eta Jainkoa! Zuk jaso duzunak, une bateko atsegin
|
bat
lortzearren era doilorrean galdu zela konturatu denak eta beti Zu pozteko erabakia hartua duenak, zure laguntzaz (ez baitiezu huts egiten, ene arimaren on horrek, maite zaituztenei, ezta erantzun gabe uzten ere deitzen dizutenei), gero bizi izateko, zer erremedio izango luke, Jauna, hain on handia galdu izanaren oroipenaz, hau da, bataioaz gero geratu zen errugabetasuna galdu izanaren oroipenaz, ... Izan dezakeen bizitzarik hoberena, sentimendu honekin beti hilez joatea du.
|
|
Ahaltsua zara, Jainko handia. Orain jakin daiteke nire arima bere egoeraz konturatzen den galdu duen denborari begiratuz eta nola bat
|
batean
egin dezakezun Zuk, Jauna, berreskura dezadala. Zentzugabekeriak esaten ari naizela iruditzen zait, galduriko denbora ez dela berreskuratzen esaten baitute.
|
|
2 Oi kristauak, kristauak!, ikus Jainko handi honekin duzuen senidetasuna; ezagutu Hura eta ez gutxietsi, begirada hau haren maitaleentzat atsegina den era berean, ikaragarria baita sumin izugarriaz jazartzen diotenentzat. Oi, ez gara konturatzen bekatua geure zentzumen eta arimako ahalmen guztiekin Jainkoaren kontrako gerra latz
|
bat
dela! Gehien ahal duenak, azpikeria handiagoak asmatzen ditu bere Erregearen aurka.
|
|
Zer etor dakidake lurrean honen mailara iristen denik? Guztia
|
batera
nahi dut, ene Jainko, eta aska nazazu hain latza den atsekabetik. Ez nadila gera, ene Jainko, bakean halako edertasunaz gozatu gabe.
|
|
Hau zentzugabekeria eta itsukeria! Nahigabea hartzen dugu gauza
|
bat
galtzean, orratz bat edota gabirai bat, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari hau eta amairik gabe gozatzeko den erreinu bat galtzean! Zer da hau?
|
|
Hau zentzugabekeria eta itsukeria! Nahigabea hartzen dugu gauza bat galtzean, orratz
|
bat
edota gabirai bat, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari hau eta amairik gabe gozatzeko den erreinu bat galtzean! Zer da hau?
|
|
Hau zentzugabekeria eta itsukeria! Nahigabea hartzen dugu gauza bat galtzean, orratz bat edota gabirai
|
bat
, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari hau eta amairik gabe gozatzeko den erreinu bat galtzean! Zer da hau?
|
|
Hau zentzugabekeria eta itsukeria! Nahigabea hartzen dugu gauza bat galtzean, orratz bat edota gabirai bat, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari hau eta amairik gabe gozatzeko den erreinu
|
bat
galtzean! Zer da hau?
|
|
1 Ai ene, ai ene, Jauna, bai luzea dela erbeste hau eta samin handien artean igarotzen dena nire Jainkoa ikusteko bihotz minez! Jauna, zer egingo du arima
|
batek
kartzela honetan sarturik. Oi Jesus, bai luzea dela gizakiaren bizia, laburra dela esan ohi bada ere!
|
|
Hau honela izanik, ez bota errurik nire desirari. Hemen nauzu, Jauna; zerbitzuren
|
bat
Zuri egiteko bizi behar badut, ez diet uko egiten munduan etor dakizkidan lan guztiei, zure maitale san Martinek zioenez.
|
|
Zain egon, zain egon, ez baitakizue ez egunik, ez ordurik. Itzarrik egon, laster
|
batean
igarotzen baita guztia, zure desirak ziurra dena zalantzako, eta aldi laburra aldi luze bihurtzen badu ere. Kontuan izan, zenbat eta kementsuago borrokatzen zaren, gehiago agertuko duzula zeure Jainkoari diozun maitasuna eta gehiago gozatuko duzula zeure Maitearekin amairik izan ez dezakeen poz eta atseginez.
|
|
Haiek handik kanpora egotzi ditu, berriro konkistatzailearen eskutik konkista dezaten. Eta harrezkero, beren burua Hura gabe ikusiz, neka neka eginda, etsi egiten dute laster
|
batean
eta indar guztiak galduz aritzen dira eta hobeki borrokatzen, beren garailea mende hartuz.
|
|
nor sartuko da bi sugar hain biziak banatzera eta itzaltzera? Alferrik nekatzea litzateke, biak
|
bat
eginak baitira honezkero.
|
|
Beharbada, nire arimak irabazia lortuko duela uste duen honetan, egongo da nire galera. Izan ere, lan
|
batetik
aska nazazula eskatzen badizut eta hartan bada nire hilduraren jomuga, zer da eskatzen dizudana, ene Jainko. Lan hori emateko eskatzen badizut, beharbada, nire pazientziarako ez da komeni, oraindik ahul baitago eta ezin baitu sufritu hain golpe handirik; eta pazientziaz eramaten badut eta apaltasunean sendo ez banago, baliteke zerbait egin dudala uste izatea, guztia egin duena Zu zeu izan zarenean, ene Jainko.
|
|
Oi hautatze askatasuna, zu bai zarela askatasunaren gatibu errukarria, sortu zintuenaren beldur eta maitasunari josirik ez bazaude! Oi, noiz iritsiko ote da zeure burua Egia gorenaren itsaso amaigabe hartan itoa ikusiko duzun egun zoragarria, orduan ez baituzu bekatu egiteko askatasunik izango eta ez baituzu nahi ere izango halakorik, miseria guztitik seguru egongo zarelako, zeure Jainkoaren bizitzarekin izaera
|
bat
eginik!
|
|
Baina zu, ene arima, hemen idatzirik bazaude, zergatik zaude goibel eta jartzen nauzu ezin egonik? Itxaron Jainkoagan, orain ere Berari aitortuko baitizkiot neure bekatuak eta beraren errukiak, eta guztiak
|
bat
eginik, gorespen kanta egingo dut amaigabeko intziriez neure Salbatzaile eta neure Jainkoari. Gerta daiteke neure aintza kantatuko diodan egunen bat iristea, eta nire kontzientzia atsekabetua izango ez dena; orduan intziri eta beldur guztiak amaituko dira; baina, bien bitartean, itxaropenean eta isiltasunean izango da nire indarra.
|
|
Itxaron Jainkoagan, orain ere Berari aitortuko baitizkiot neure bekatuak eta beraren errukiak, eta guztiak bat eginik, gorespen kanta egingo dut amaigabeko intziriez neure Salbatzaile eta neure Jainkoari. Gerta daiteke neure aintza kantatuko diodan egunen
|
bat
iristea, eta nire kontzientzia atsekabetua izango ez dena; orduan intziri eta beldur guztiak amaituko dira; baina, bien bitartean, itxaropenean eta isiltasunean izango da nire indarra. Nahiago dut betiko bizitzarako ahaleginez eta itxaropenez bizi eta hiltzea, kreatura guztien eta amaituko diren ondasun guztien jabe izatea baino.
|
|
Bihotz oihuak bakarrizketen literatura motan sartzen dira. Santa Teresari ezagun zitzaizkion
|
batez
ere san Agustini ezartzen zaizkionak; Biblian Joben liburuan datozen hotsandiko bakarrizketak; Morales de San Gregorio liburuan datozenak; Hiponako Santuaren Aitorkizunak liburuan tartekaturik daudenak; Landulfo Sajoniako kartusiarraren Vida de Cristo liburuko bakarrizketa atseginak, etab.
|
|
Teresak idatziak ez dira aurrez eginiko plangintza
|
baten araberakoak
. Alderantziz, berez berez eta bihotzaren gainezkaldietan haren arimari zerizkionak dira.
|
|
Hona liburu
|
batean
bildurik bihotzez maite ditudan bi. Maite dut santa Teresa eta maite dut euskara.
|
|
Gaur egun geure aurrean dugu ahalegin horren emaitza eder
|
bat
: santa Teresaren idazlanak euskaraz.
|
|
Honek, jakina, abiapuntu
|
bat
izan luke, Euskal Herrian ere santa Teresaren mezua gero eta gehiago ulertu, sakondu eta zabal dadin.
|
|
Lau liburu nagusietan, Santaren bizitza (Bizitza Liburuan eta Fundazioetan
|
batez
ere), hark Jainkoarekin izan zituen harremanak (Bizitza Liburuan eta Barne Gazteluan batez ere) eta bere jarraitzaileei utzitako mezua eta aholkuak (Perfekzio Bidean batez ere) ikusteko aukera izango dugu. Hauek osatzera datoz Konstituzioak, Arimako Kontakizunak eta Olerkiak.
|
|
Lau liburu nagusietan, Santaren bizitza (Bizitza Liburuan eta Fundazioetan batez ere), hark Jainkoarekin izan zituen harremanak (Bizitza Liburuan eta Barne Gazteluan
|
batez
ere) eta bere jarraitzaileei utzitako mezua eta aholkuak (Perfekzio Bidean batez ere) ikusteko aukera izango dugu. Hauek osatzera datoz Konstituzioak, Arimako Kontakizunak eta Olerkiak.
|
|
Lau liburu nagusietan, Santaren bizitza (Bizitza Liburuan eta Fundazioetan batez ere), hark Jainkoarekin izan zituen harremanak (Bizitza Liburuan eta Barne Gazteluan batez ere) eta bere jarraitzaileei utzitako mezua eta aholkuak (Perfekzio Bidean
|
batez
ere) ikusteko aukera izango dugu. Hauek osatzera datoz Konstituzioak, Arimako Kontakizunak eta Olerkiak.
|
|
Euskaldunen artean karmeldar karisma, santa Teresak fundatu zuen familiako altxor espirituala zabaldurik dago, baina egundo ere ez dugu nahi dugun adina ezagutuko. Beraz, jo dezagun berarengana, zabal ditzagun haren testuak, dakarren mezu aberatsa gero eta gehiago ezagut dezagun, gure gizartean,
|
batez
ere familia behartsuen artean, zabaltzeko prest egon gaitezen.
|
|
Lerro hauetatik eskertu nahi dut karmeldarren artean (fraide, moja eta laikoen artean) egindako lana,
|
batez
ere Markina Xemeinen eta aita Luis Baraiazarrak egindako lana. Fraide, moja, familia, pertsona guztiak pozteko izango dela espero dut.
|
|
1 Gaur, Jaunari nire ordez hitz egin zezan eske nengoela, nik zer esan eta agindutakoa betetzen nondik hasi ezin asmatu nuenez gero, nolabaiteko ganoraz hastearren, orain esango dudan hauxe etorri zitzaidan burura: gure arima diamantezko edo kristal garden gardenezko gaztelu
|
bat
balitz bezala irudikatu dezakegula, eta bertan gela asko daudela, zeruan ere egonleku asko dauden bezala. Izan ere, ongi begiratuz gero, ene ahizpak, zintzoaren arima ez da besterik paradisu bat baino, Jaunak bere atsegin guztiak dituela dioena.
|
|
gure arima diamantezko edo kristal garden gardenezko gaztelu bat balitz bezala irudikatu dezakegula, eta bertan gela asko daudela, zeruan ere egonleku asko dauden bezala. Izan ere, ongi begiratuz gero, ene ahizpak, zintzoaren arima ez da besterik paradisu
|
bat
baino, Jaunak bere atsegin guztiak dituela dioena. Zer deritzazue, bada, izango dela Errege hain ahaltsu, jakintsu, hain garbi eta guztizko ondasunez hain betea denak atsegin hartzeko gela?
|
|
Zer deritzazue, bada, izango dela Errege hain ahaltsu, jakintsu, hain garbi eta guztizko ondasunez hain betea denak atsegin hartzeko gela? Nik ez dut ezer aurkitzen arima
|
baten
edertasunari eta lekuaren handitasunari berdintzekorik; eta, egiaz, gure adimena, denik eta zorrotzena ere, nekez iritsiko da hori ulertzera, Jainkoa ulertzera iristerik ez duen bezala, Berak esan zuenez gero bere irudi eta antzera egin gaituela.
|
|
Beharrezko da jakinaren gainean joan zaiteztela konparazio honetara. Beharbada, honen bitartez, nahi izango du Jainkoak arimei egin nahi izan dizkien mesedeetatik eta hauen arteko desberdintasunetatik, nik uler ditzakedan heinean, zuei pixka bat aditzera ematea; guztiak ditu inork ulertu, asko baitira; are gutxiago ni bezalako kaskar
|
batek
; izan ere, Jaunak egiten dizkizuenean, ez dagoela egin ezinik jakitea, oso pozgarri gertatuko zaizue; egiten ez dizkion hari, berriz, Jaunaren ontasun handia goresteko; zeruan dauden gauzak eta dohatsuek gozatzen dutena gogoan erabiltzeak ez digu kalterik egiten, alderantziz baizik: poztu eta beraiek gozatzen dutena erdiesten saiatzen gara; horrela, era berean, ez digu kalterik egiten erbeste honetan hain Jainko handia kiratsez beteriko har batzuekin harremanetan jar daitekeela jakiteak; eta hain ontasun ona eta erruki neurrigabea maitatzeak.
|
|
poztu eta beraiek gozatzen dutena erdiesten saiatzen gara; horrela, era berean, ez digu kalterik egiten erbeste honetan hain Jainko handia kiratsez beteriko har batzuekin harremanetan jar daitekeela jakiteak; eta hain ontasun ona eta erruki neurrigabea maitatzeak. Ziurtzat dut, Jainkoak erbeste honetan mesede hau egin dezakeela jakiteak norbaiti kalte egiten badio, apaltasunik eta lagun hurkoaren maitasunik ez duelako dela; izan ere, hala ez balitz, nola ez gara poztuko, bada, Jainkoak gure senide
|
bati
mesede hauek egiteaz, horrek ez baitu eragozten guri egitea, eta Haren Maiestateak bere handitasunak agertzeaz, edonorengan dela ere. Batzuetan haiek agertzearren izango da soilik, ikusmena eman zion itsuaz esan zuenez, apostoluek bere bekatuengatik ala gurasoenengatik ote zen itsu galdetu ziotenean.
|
|
Badirudi zentzugabekeria
|
bat
diodala; izan ere, gaztelu hau arima bera bada, argi dago ez dela horra sartu beharrik, bata eta bestea gauza bera direnez gero; erokeria litzatekeen bezala gela barruan dagoen bati barrura sartzeko esatea. –Baina egotetik egotera alde handia dagoela jakin behar duzue; arima asko gazteluaren inguruan gelditzen dira, gazteluzainak egon ohi diren lekuan, eta ez dira batere arduratzen barrura sartzen, eta ez dakite hain toki zoragarrian zer dagoen, ez nor dagoen barruan, ezta nolako gelak dituen ere.
|
|
Badirudi zentzugabekeria bat diodala; izan ere, gaztelu hau arima bera bada, argi dago ez dela horra sartu beharrik,
|
bata
eta bestea gauza bera direnez gero; erokeria litzatekeen bezala gela barruan dagoen bati barrura sartzeko esatea. –Baina egotetik egotera alde handia dagoela jakin behar duzue; arima asko gazteluaren inguruan gelditzen dira, gazteluzainak egon ohi diren lekuan, eta ez dira batere arduratzen barrura sartzen, eta ez dakite hain toki zoragarrian zer dagoen, ez nor dagoen barruan, ezta nolako gelak dituen ere.
|
|
Badirudi zentzugabekeria bat diodala; izan ere, gaztelu hau arima bera bada, argi dago ez dela horra sartu beharrik, bata eta bestea gauza bera direnez gero; erokeria litzatekeen bezala gela barruan dagoen
|
bati
barrura sartzeko esatea. –Baina egotetik egotera alde handia dagoela jakin behar duzue; arima asko gazteluaren inguruan gelditzen dira, gazteluzainak egon ohi diren lekuan, eta ez dira batere arduratzen barrura sartzen, eta ez dakite hain toki zoragarrian zer dagoen, ez nor dagoen barruan, ezta nolako gelak dituen ere.
|
|
6 Jakintsu handi
|
batek
esaten zidan, orain dela gutxi, otoitzik ez duten arimak perlesiak edo elbarritasunak jota dagoen gorputz bat bezala zirela, oinak eta eskuak izan arren, ezin baitie haiei agindu; horrela dira, zenbait arima hain gaixo eta kanporantz hain isuriak egonik, ez dago erremediorik eta ez dirudi beren barnera sartzeko gai direnik ere; izan ere, hain daude ohituak gaztelu inguruan diren zomorro eta pizti... Eta arima hauek beren miseria handiaz konturatzen eta erremedioa bilatzen saiatzen ez badira, gatzezko estatua bezala geratuko dira beren barnerantz begiratzeko burua itzultzen ez dutelako, Loten emaztea burua itzuli zuelako geratu zen bezala.
|
|
6 Jakintsu handi batek esaten zidan, orain dela gutxi, otoitzik ez duten arimak perlesiak edo elbarritasunak jota dagoen gorputz
|
bat
bezala zirela, oinak eta eskuak izan arren, ezin baitie haiei agindu; horrela dira, zenbait arima hain gaixo eta kanporantz hain isuriak egonik, ez dago erremediorik eta ez dirudi beren barnera sartzeko gai direnik ere; izan ere, hain daude ohituak gaztelu inguruan diren zomorro eta piztiekin tratatzen, non ia beraien antzeko eginak baitaude, eta beren izaeraz Jainkoarekin berarekin harremanetan ... Eta arima hauek beren miseria handiaz konturatzen eta erremedioa bilatzen saiatzen ez badira, gatzezko estatua bezala geratuko dira beren barnerantz begiratzeko burua itzultzen ez dutelako, Loten emaztea burua itzuli zuelako geratu zen bezala.
|
|
Hau gerta dakizuenean, gogora ezazue barruko egoitza honetatik, Jainkoa gure ariman dagoenekotik, datorrela, eta gorets ezazue gogotik; izan ere, berea du mezu hura edo maitasun biziz idatzitako txartela, eta zuek bakarrik uler dezazuela nahi du letra hura eta hartan eskatzen dizuena, eta inola ere ez dezazuela utz Haren Maiestateari erantzun gabe, kanpoko zereginetan eta pertsona batzuekin hizketan ari bazarete ere; izan ere, askotan gertatuko da gure Jaunak ezkutuko mesede hau zuei jendaurrean egin nahi izatea, eta oso erraza da, barruko erantzuna izan behar duenez gero? nik diodana egitea maitasun egintza
|
bat
zertuz, edota san Paulok dioena esanez: zer nahi duzu, Jauna, egin dezadan. Era askotara irakatsiko dizue han nola Berari atsegin eman eta abagune egokia da; izan ere, entzuten ari zaigula ematen du, eta ia beti prestatzen du arima hain ukitu fin honek, esanda geratu dena borondate sendoz egin ahal izateko.
|
|
10 Hemen egoitza honetan dagoen aldea esandakoa da: ia inoiz ere ez dago ez lehortasunik, ezta gainerako guztietan noizbehinka izaten ziren barruko nahasmendurik ere, baizik eta arima ia beti baretasunean dago; ez dago deabruak mesede hain goren hau imita dezakeen beldurrik; sen
|
batean
dago, ordea, Jainkoa delako ziurtasunaz; izan ere, esanda dagoenez, ez zentzumenek ezta ahalmenek ere ez dute hemen zerikusirik, Haren Maiestatea agertu baitzitzaion arimari eta berarekin sarrarazi baitzuen, nire ustez, deabrua sartzen ausartuko ez den eta Jaunak utziko ez dion lekura; eta hemen arimari egiten dizkion mesede guztietatik bat ere ez da, esan dudanez?
|
|
11 Jaunak hemen arima aurrerarazteko eta eskolatzeko darabilen jarduera guztia hain bare eta hain zaratarik gabe gertatzen delarik, Salomonen tenplua eraiki zenean bezala dela iruditzen zait, han ez baitzen inolako zaratarik entzun behar; horrelaxe, Jainkoaren tenplu honetan, beraren egoitza honetan ere, Berak eta arimak bakarrik atsegin hartzen dute isiltasun itzelean. Adimenak ez du zertan mugiturik ezta ezeren bila aritu beharrik ere, sortu zuen Jaunak baretu nahi baitu hemen, eta zirritu txiki
|
batetik
begira dezala zer gertatzen den; izan ere, noizbehinka ikuste hau galtzen bada eta begiratzen uzten ez badiote ere, tarte labur laburrean izan ohi da hori; nire iritziz, hemen ez direlako ahalmenak galtzen, baina ez dute lanik egiten, izuak harturik bezala baitaude.
|
|
...liluramendu guztiak kentzen zaizkiola ikusirik, behin edo behin izan ezik, (hemen kentzea zentzumenak galtzeari esaten zaio), eta orduan ez da izaten gainezkaldi eta espirituaren hegaldi haiekin, eta oso gutxitan izaten dira eta haietan ere ia inoiz ez jendaurrean lehen bezala, oso ohikoa baitzen; ezta ez diote gogoa pizten, lehen bezala, ikusten dituen deboziozko abagune handiek, deboziozko irudi
|
bat
ikusteak, sermoi bat entzuteak, ia entzutea ere ez zena, edota musika entzuteak; tximeletatxo gaixoa hain lehia biziz zebilen, non edozein gauzak izutzen baitzuen eta hegaldarazten.
|
|
...entzen zaizkiola ikusirik, behin edo behin izan ezik, (hemen kentzea zentzumenak galtzeari esaten zaio), eta orduan ez da izaten gainezkaldi eta espirituaren hegaldi haiekin, eta oso gutxitan izaten dira eta haietan ere ia inoiz ez jendaurrean lehen bezala, oso ohikoa baitzen; ezta ez diote gogoa pizten, lehen bezala, ikusten dituen deboziozko abagune handiek, deboziozko irudi bat ikusteak, sermoi
|
bat
entzuteak, ia entzutea ere ez zena, edota musika entzuteak; tximeletatxo gaixoa hain lehia biziz zebilen, non edozein gauzak izutzen baitzuen eta hegaldarazten.
|
|
edota musika entzuteak; tximeletatxo gaixoa hain lehia biziz zebilen, non edozein gauzak izutzen baitzuen eta hegaldarazten. Orain, bere atsedena aurkitu duelako, edota arimak egoitza honetan asko ikusi duelako, ez da batere izutzen, edota ez dagoelako lehen egon ohi zen bakardadean, halako lagunaz gozatzen baita; azken
|
batean
, ahizpak, ez dakit zergatik izango den, baina, Jauna egoitza honetan dagoena erakusten hasten deneko eta arima bertan sartzen dueneko, kendu egiten zaio lehenago oso nekagarri zitzaion ahultasun handi hau, eta lehenago ez zen kentzen. Beharbada, Jaunak indartu, zabaldu eta trebatu duelako izango da; edota izan daiteke agerian erakutsi nahi izatea arima hauekin ezkutuan egiten zuena, Haren Maiestateak dakizkien helburu batzuetarako, haren burubideak hemen imajina dezakegun guztiaren gainetik baitaude.
|
|
15 Nik diotsuet, ahizpak, gurutzerik ez zaiela falta; hala ere ez ditu kezkarazten, ezta bakea kentzen ere; laster
|
batean
igarotzen dira, olatu bat bezala, ekaitz batzuk, eta barealdia dator berriro; gogoan dakarten Jaunaren presentziak guztia ahantzarazten die. Bedeinka eta gorets bezate beti kreatura guztiek, amen.
|
|
15 Nik diotsuet, ahizpak, gurutzerik ez zaiela falta; hala ere ez ditu kezkarazten, ezta bakea kentzen ere; laster batean igarotzen dira, olatu
|
bat
bezala, ekaitz batzuk, eta barealdia dator berriro; gogoan dakarten Jaunaren presentziak guztia ahantzarazten die. Bedeinka eta gorets bezate beti kreatura guztiek, amen.
|
|
Gure Jaunak arimari hain mesede handiak eginez zer nahi duen adieraziz amaitzen du, eta nola den beharrezkoa Marta eta Maria
|
batera
ibiltzea.
|
|
1 Hemendik ez duzue atera behar, ahizpak, esan ditudan ondorio hauek beti sen
|
batean
daudenik arima hauetan, eta horregatik, gogoratzen naizenean, gehienetan, esaten dut; behin edo behin, gure Jaunak beren berezko izaeran uzten baititu, eta orduan gaztelu honen inguruko eta egoitzetako gauza pozoitsu guztiek elkar hartzen dutela dirudi, arima haiek eskura izateko aukerarik izan ez duten tarteagatik haien mendekua hartzeko.
|
|
2 Egia da aldi laburra dela: gehienez egun
|
bat
, edo ez asko gehiago; eta nahasmendu handi honetan, gehienetan okasioren batetik sorturikoan, ikusten da hain ongi lagundua egotean arimak irabazten duena, Jaunak adore handia ematen baitio bere zerbitzutik eta erabaki onetatik ezertan ere ez okertzeko; alderantziz, haietan hazi egiten dela dirudi, eta lehen mugimendu txiki bat gorabehera, ez da okertzen erabaki honetatik. Diodanez, gutxitan izaten da, baina bere izaera ez dezala ahaztu nahi du gure Jaunak, batetik beti apal iraun dezan; bestetik, hobeki uler dezan Haren Maiestateari zor diona eta jasotzen duen mesedearen handitasuna, eta gorets dezan.
|
|
2 Egia da aldi laburra dela: gehienez egun bat, edo ez asko gehiago; eta nahasmendu handi honetan, gehienetan okasioren
|
batetik
sorturikoan, ikusten da hain ongi lagundua egotean arimak irabazten duena, Jaunak adore handia ematen baitio bere zerbitzutik eta erabaki onetatik ezertan ere ez okertzeko; alderantziz, haietan hazi egiten dela dirudi, eta lehen mugimendu txiki bat gorabehera, ez da okertzen erabaki honetatik. Diodanez, gutxitan izaten da, baina bere izaera ez dezala ahaztu nahi du gure Jaunak, batetik beti apal iraun dezan; bestetik, hobeki uler dezan Haren Maiestateari zor diona eta jasotzen duen mesedearen handitasuna, eta gorets dezan.
|
|
2 Egia da aldi laburra dela: gehienez egun bat, edo ez asko gehiago; eta nahasmendu handi honetan, gehienetan okasioren batetik sorturikoan, ikusten da hain ongi lagundua egotean arimak irabazten duena, Jaunak adore handia ematen baitio bere zerbitzutik eta erabaki onetatik ezertan ere ez okertzeko; alderantziz, haietan hazi egiten dela dirudi, eta lehen mugimendu txiki
|
bat
gorabehera, ez da okertzen erabaki honetatik. Diodanez, gutxitan izaten da, baina bere izaera ez dezala ahaztu nahi du gure Jaunak, batetik beti apal iraun dezan; bestetik, hobeki uler dezan Haren Maiestateari zor diona eta jasotzen duen mesedearen handitasuna, eta gorets dezan.
|
|
gehienez egun bat, edo ez asko gehiago; eta nahasmendu handi honetan, gehienetan okasioren batetik sorturikoan, ikusten da hain ongi lagundua egotean arimak irabazten duena, Jaunak adore handia ematen baitio bere zerbitzutik eta erabaki onetatik ezertan ere ez okertzeko; alderantziz, haietan hazi egiten dela dirudi, eta lehen mugimendu txiki bat gorabehera, ez da okertzen erabaki honetatik. Diodanez, gutxitan izaten da, baina bere izaera ez dezala ahaztu nahi du gure Jaunak,
|
batetik
beti apal iraun dezan; bestetik, hobeki uler dezan Haren Maiestateari zor diona eta jasotzen duen mesedearen handitasuna, eta gorets dezan.
|
|
Bekatuak diodanean, bekatu arinak esan nahi dut, astunetatik, beraiek dakitela behintzat, aske baitaude, baina ez seguru; beraiek jakin gabe izango dituzte batzuk, eta ez die horrek samin txikia ekarriko. Galtzen ikusten dituzten arimek ere emango diete samina; eta nolabait beraien artekoak izango ez direlako itxaropen sendoa badute ere, Eskritura Santuak aipatzen dituen zenbaitez gogoratzen direnean, Jaunaren babesa zutela zirudien haietaz, esaterako Salomon
|
batez
, Haren Maiestatearekin hain harreman estua baitzuen, orduan ezin dira beldurrik gabe egon, esan dudanez; eta zuen artean bere burua ziurtasun handienaz ikus dezanak, beldur handiagoa izan dezala, zorionekoa Jainkoaren beldur den gizonabaitio Davidek. Haren Maiestateak babes gaitzala beti; ez dezagula iraindu Hari eskatzea da guk izan dezakegun ziurtasunik handiena.
|
|
7 Hauxe da Jainkoak egindako gauza eta mesedea delako benetako seinalea, dagoeneko esan dizuedanez?, izan ere, gutxi balio izango dit oso bilduta gure Jaunarekin bakarrean asmoak zertzen egoteak, haren zerbitzurako gauza miragarriak egingo ditudala adieraziz eta hitzemanez, handik irtetean, aukera agertzean, guztia bestera egiten badut. Gaizki esan dut gutxi balioko duela, Jainkoarekin egotea beti baita probetxu handikoa; eta erabaki hauek, egitez betetzeko gero ahulak izan arren, halako
|
batean
emango digu Jaunak egiteko modua, baita, beharbada, gure gogoz kontra ere, askotan gertatzen den bezala: arima oso beldurti ikusten duenez gero, beronen gogoz kontra, neke handiak ematen dizkio, eta irabaziaz ateratzen du; eta gero, arima horretaz konturatzen denean, galdu egiten du beldurra, Hari bere burua gogotsuago eskaintzeko.
|
|
arima oso beldurti ikusten duenez gero, beronen gogoz kontra, neke handiak ematen dizkio, eta irabaziaz ateratzen du; eta gero, arima horretaz konturatzen denean, galdu egiten du beldurra, Hari bere burua gogotsuago eskaintzeko. Gutxi dela esan nahi nuen, asmoak eta hitzak egintzekin batera konparatuz, eta guztia
|
batera
ezin duenak egin dezala apurka apurka; bere borondatea makurraraziz joan dadila, otoitzetik ezer onik atera nahi badu: baztertxo hauetan aukera onik asko izango baituzue hori egin ahal izateko.
|
|
Eta horrela, bizi den artean nahikoa zoritxar du; izan ere, eginahalak egin arren, askoz ere handiagoa da barruko indarra eta egiten zaion gerra; beraz, guztia iruditzen zaio ezereza. Hortik zetozen, antza, santu askok egin zituzten penitentziak,
|
batez
ere hain bizimodu gurian hazitako Magdalena aintzatsuak, eta gure aita Eliasek bere Jainkoaren aintzarako izan zuen garrak, eta arimak Jaunarengana ekarri eta goretsia izan zedin san Domingok eta san Frantziskok izan zutenak; nik neuk esaten dizuet ez zutela gutxi ikusiko, beren buruaz ahazturik.
|
|
12 Hau lortzen saia gaitezela nahi dut nik, ene ahizpak, eta ez gozatzeko, indar hauek zerbitzurako izan ditzagun baizik: otoitzerako gogoa izan dezagula eta otoitzari emanak egon gaitezela; ez dezagula nahi izan inoiz ibili gabeko bidetik joaterik, ustekabean gal ez gaitezen; eta oso berria litzateke Jainkoaren mesede hauek Hura eta santuak joan ziren bidetik ez baina beste bide
|
batetik
lortzea pentsatzea; ez dakigula burutik pasatu ere egin halakorik; sinets iezadazue, Martak eta Mariak elkarrekin ibili behar dutela Jaunari ostatu emateko eta beti beraiekin izateko, eta ez harrera txarra egin, jaten eman gabe utziz. Nola tratatuko zuen Mariak, beti haren oinetan egonez, bere ahizpak lagundu ez balio?
|
|
13 Bi gauza esango dizkidazue:
|
bata
, alderik onena aukeratu zuela Mariak esan zuela. Eta egin ere, Martaren ofizioa egin zuen, Jaunari oinak garbitzean eta bere ileaz xukatzean, eta uste al duzue penitentzia txikia izango zela hura bezalako andre batentzat, kale haietatik joatea, eta beharbada bakarrik, nola zihoan erreparatzeko gogo berorik ez zuelako, eta egundo ere sartu ez zen lekuan sartu, eta gero fariseuaren gaizki esate eta sufritu beharreko beste gauza asko sufritzeko?
|
|
bata, alderik onena aukeratu zuela Mariak esan zuela. Eta egin ere, Martaren ofizioa egin zuen, Jaunari oinak garbitzean eta bere ileaz xukatzean, eta uste al duzue penitentzia txikia izango zela hura bezalako andre
|
batentzat
, kale haietatik joatea, eta beharbada bakarrik, nola zihoan erreparatzeko gogo berorik ez zuelako, eta egundo ere sartu ez zen lekuan sartu, eta gero fariseuaren gaizki esate eta sufritu beharreko beste gauza asko sufritzeko. Izan ere, hura bezalako emakume bat hainbesteko aldaketa egiten herrian ikusi, eta dakigunez, hain jende txarraren artean, Jaunaren, beraiek hain amorru handia zioten haren, adiskidea zela jakitea nahiko baitzen nolako bizitza izan zuen gogora ekartzeko, eta orain santatzat agertu nahi zuela, argi baitago berehala aldatuko zuela janzkera eta gainerako guztia; bada, gaur egun hain ospetsuak ez diren pertsonengatik beltzak esaten badira, zer izango ote zen orduan?
|
|
Eta egin ere, Martaren ofizioa egin zuen, Jaunari oinak garbitzean eta bere ileaz xukatzean, eta uste al duzue penitentzia txikia izango zela hura bezalako andre batentzat, kale haietatik joatea, eta beharbada bakarrik, nola zihoan erreparatzeko gogo berorik ez zuelako, eta egundo ere sartu ez zen lekuan sartu, eta gero fariseuaren gaizki esate eta sufritu beharreko beste gauza asko sufritzeko? Izan ere, hura bezalako emakume
|
bat
hainbesteko aldaketa egiten herrian ikusi, eta dakigunez, hain jende txarraren artean, Jaunaren, beraiek hain amorru handia zioten haren, adiskidea zela jakitea nahiko baitzen nolako bizitza izan zuen gogora ekartzeko, eta orain santatzat agertu nahi zuela, argi baitago berehala aldatuko zuela janzkera eta gainerako guztia; bada, gaur egun hain ospetsuak ez diren pertsonengatik beltzak esaten bad... Nik diotsuet, ene ahizpak,, alderik onena?
|
|
Honi erantzun diot batzuetan idatziz, eta ez dakit Gaztelu honetan ere ez ote den izan; hala ere, Jaunak ematen dizkizuen desirengatik, buruan darabilzuen gauza dela uste dudanez gero, ez naiz hemen esan gabe geratuko: esan nizuen beste leku
|
batean
, batzuetan deabruak desira handiak ipintzen dizkigula, egin ahal diren gauzetan eskura ditugunak erabil ez ditzagun gure Jauna zerbitzatzeko, eta ezinezkoak direnak desiratzeaz pozik gera gaitezen. Otoitzean asko lagunduko duzuela kontuan hartu gabe, ez dezazuela mundu guztiari probetxu egiterik nahi izan, zeuekin batera daudenei baizik, eta horrela handiagoa izango da egintza, behartuago zaudetelako haien alde egitera.
|
|
Azken
|
batean
, ene ahizpak, honekin amaitzen dut: ez dezagula oinarririk gabeko dorrerik eraiki, Jaunak ez baitu hainbeste begiratzen egintzen handitasuna, nolako maitasunez egiten diren baizik; eta ahal duguna egiten badugu, egunetik egunera gehiago eta gehiago ahal izanez joan gaitezela egingo du Haren Maiestateak, laster batean nekatu gabe, bizialdi honek dirauen tarte txikian, eta, beharbada, bakoitzak uste duen baino txikiagoa izango da?
|
|
Azken batean, ene ahizpak, honekin amaitzen dut: ez dezagula oinarririk gabeko dorrerik eraiki, Jaunak ez baitu hainbeste begiratzen egintzen handitasuna, nolako maitasunez egiten diren baizik; eta ahal duguna egiten badugu, egunetik egunera gehiago eta gehiago ahal izanez joan gaitezela egingo du Haren Maiestateak, laster
|
batean
nekatu gabe, bizialdi honek dirauen tarte txikian, eta, beharbada, bakoitzak uste duen baino txikiagoa izango da, ahal dugun sakrifizioa barrutik eta kanpotik eskaintzen badiogu Jaunari; Haren Maiestateak gure sakrifizioa gugatik gurutzean Aitari eskaini zionarekin batuko du, gure borondateak merezi duenaren balioa izan dezan, egintzak txikiak izan arren.
|
|
Aurrez idatzitako bi liburuez ari da Bizitza Liburuaz eta Perfekzio Bideaz,
|
batez
ere lehenengoa du gogoan, orain dela bi urtetik, 1575etik, Inkisizioak bahitua eta atxikia duena.
|
|
Teresak gazteluaren alegoria dakar hona, baina ez du garatzen zehatz mehatz eta goitik behera; harira etorri ahala, hango hainbat elementu agertuz doa. Urregintzako gaztelu gisa agertzen digu
|
batetik
eta gerrako gaztelu gisa bestetik. Berehala datoz haren parte batzuk, esaterako, ingurua eta harresia; sarrerako atea; egoitzak, bizilekuak, gelak?
|
|
Gaitz hori: otoitza alde
|
batera
uztea da gaitz hori.
|
|
Zorionez, A. GraciĂĄnen zuzenketak gorabehera, testu originala irakurtzeko eran geratu zen. Horrela, beste zentsore ospetsu
|
bat
etorri zen ondoren: A. Ribera eta honek ez zituen onartu GraciĂĄnen zuzenketak eta Teresaren testu originala berretsi zuen; esaterako, honelako oharrak idatzi zituen:
|
|
Irakurri duzuenez: beharbada, komunitatean egindako Perfekzio Bidearen edota garai hartako beste liburu espiritualen
|
baten
irakurketaz ari da.
|
|
Laugarren egoitzetako lehen kapituluan azalduko du otoitzeko poz eta samurtasunaren, eta gozotasunen artean dagoen aldea (IV. Egoitzak 1, 4). Gozotasunei buruz 2 kapituluan eta 3.aren zati
|
batean
(9 zenb.) arituko da bereziki.
|
|
Gozotasunak, ordea, goi isurizko esperientziak dira, ez lortuak ezta berezko esperientzien antzekoak ere. . Barreiatu hitzak une hartako gogoetaren haritik irtetea esan nahi du, pentsamendua eta irudimena
|
batetik
bestera ibiltzea.
|
|
Goi isurizko bildutasunaz gelditasunezko otoitza eta gozotasunak datoz, eta horrela egoitza mistikoak hasten dira. Egia esan, laugarren Egoitzak
|
batetik
besterako tartean, trantsizio bidean, kokatzen ditu Teresak; beraz, bietatik agertzen da: naturazkoa eta naturaz gaindikoa.
|
|
Idatzi zen beste leku
|
batean
bezala: Bizitza Liburuan behin eta berriro aipatzen ditu grazia eta egoera mistikoak (ik.
|
|
Grazia hauek esaten jakitea beste gauza
|
bat
dela dio; Bizitza Liburuan ere ongi bereizten ditu grazia hauek hartzea, nolakoak diren ulertzen eta hitzez adierazten jakitea.
|
|
Sen
|
batean
: aldaketarik gabe, egoera berean (Bizkaierazko hiztunek, adinekoek batez ere, erabiltzen duten esamoldea, Teresak hemen esan nahi duena adierazteko, era erara datorrena).
|
|
Sen batean: aldaketarik gabe, egoera berean (Bizkaierazko hiztunek, adinekoek
|
batez
ere, erabiltzen duten esamoldea, Teresak hemen esan nahi duena adierazteko, era erara datorrena).
|
|
Teresaren axioma
|
bat
da: arimaren onura ez dago asko pentsatzean, gartsu maitatzean baizik (Fund.
|