Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 6.146

2000
‎Utopikotzat hartuak izan zineten orduan. Egun, berriz, beste egoera batean bizi gara, ezta?
‎Dena den, ez dut uste gurea utopia izan zenik. Soizu, gure historian eboluzio bat bizi izan dugu, normala denez. Herri honen geroari begira, eta bere historiari so jartzen bagara, une batean komunistak progresistak zirela ohartzen zara.
‎«Normaltasunaren esparruaren» barruan ere, zeharo urruti gaude kultura batek behar beharrezkoak dituen gutxieneko jarduera batzuetatik. Lau hari mehek eusten diote gure eguneroko jardunari askotan, eta ez da boutade bat, sarritan bi lagunek aparato burokratiko oso batek baino lan gehiago egin izan dutela erakusten den herri batean bizi gara.
‎«Koaderno gorria»ko gogoeta bat: «Zer izango litzateke pintadak maitasunezkoak eta ez politikoak egiten dituen herri batean bizitzea...»
‎Eskual Etxea ez da lehen bezala bizi, bertze molde batez bizi da. Tipiskak gara.
‎Azkenean, Beasaingo Alkartasuna ikastolan ekin nion ikasteari. Gero, udan, Ataungo baserri batean bizi izan nintzen, jo ta ke belarra mozten. Eta horrela nireganatu nuen euskara.
‎Idazlea literaturaren militantea da eta, hasteko, hori eskatu behar zaio idazleari. Gero, idazlea toki eta garai batean bizi da. Horrek bere eragina izan dezake ala ez.
‎Ez du sofritzen lehen beste, alabaina: " Desoreka batean bizi naiz, anbibalentzian bizi naiz, orokortasuna bilatzen dut, sofrikario horretan garatzen dut ene bizitza". Haatik, norabait abian delarik, ez omen du bere burua bide hertsien barna mugatzen.
‎So egiten badugu pastoral generoa eta erritoa, Zuberoako mugan emazte garaikide bat protagonistatzat hartuz, denborarekin lotura bat erdiesten dugu. Mende oso bat bizi zuen emazte honek, bi gizaldien gaindi. Bere familia zatitua bizi izan zen; zuri eta gorri, eskualdun eta ez eskualdun.
‎Menturaz, laster plantatuko naiz Zuberoan bizitzen. Lana utzi eta bertze gisa batez bizi, agian
‎Eta, bere jarrera ukatzailea era nabariagoan agertzeko, euskal herritarrek espainiar eta Frantziar Konstituzio eta Estatuen edukietan preso jarraitu behar dutela gaineratzen dute. Gatazka politiko bat bizi dugula ukatzen dutenek, elkarrizketa eta negoziazioari ateak itxi, gatazka mantentzearen aldeko apustua egiten dutenek, Euskal Herriaren borondate eta nahiari betoa jartzen diotenek, nola mintza daitezke" batasun demokratikoaz"?
‎Ordea, 1976ko trantsizioan gertatu ez bezala, euskal espainolak edo espainolak espainolismoa nolabait deitua eta Espainiako estatuak orduan ez zuten oinarri soziala dute egun. Identitate honek orduan ez zuen sozietatean legitimitaterik, estatua krisian zegoen eta korronte hauek ere bai. Orduan, bestalde, pentsamendu abertzalearen goranzko hegemonia bat bizi izan zen; aldagai ezberdinetan gainera. Orain, berriz, kontrako egoeran gaude.
‎Une horretatik Frantziako Iraultzara arte foru propio batekin biziko zen, Zuberoako jurisdikzioan parte hartu gabe. Tartean Matalas iraultzaile eta abertzalearen matxinada Frantziako Monarkiaren aurka, hiriaren suntsipena eta Matalas beraren exekuzioa ezagutu zituen (1661).
‎Entzuleen aldetik bada aldez aurreko molde bat, eta norbera egokitu behar da tresna, estetika, errito horretara. Nik neure barruan kontraesan bat bizi izan nuen: bertsolariaren jarrera pertsonalak, barrukoak nolakoa izan behar du?
‎Franco hil ostean herri honetan ilusio berrien garai bat bizi izan zen eta bertsolaritzan ere bai. Baita euskaran ere, eta euskararen biziberritze nahi horrek bertsolaritza prestigio maila oso handira eraman zuen, halako mitifikazio moduko zerbait ematen da.
‎Baina alderantziz: lurraldetasun espiritual batean bizi izan naiz 52 urtetan, eta aurrera segituko dut horretan, badakit eutsiko diodala. Eta lurraldetasun politikorik gabe ere funtzionatzen du, eta iraungo du, baina alderantziz, ikusteko dago.
‎desioaren inguruan. Honela Felipe Juaristik aipatu zuen bezala, pertsonaiak errealitate eta desioaren arteko mugako mundu batean bizi direla ematen du, desioa errealitatearekin nahasiz. (El Diario Vasco IX) Gainera, amodioaren inguruko kontuetan bikoteen arteko gaizki ulertzeak, korapiloak eta ezin ulertuak kontatzen dira.
‎Biziki desiratzeak errealitatea eta desioa nahastera eramango ditu, Jasone Osororen pertsonaien antzera. Honela, fantasiazko mundu batean bizi dira pertsonaia hauek, desioak ez lortzearen beldurrak sorturikoa.
‎Izan ere, atal gehienen hasieran Bilboko auzo ezberdinen ezaugarri zenbaiten deskribapen edo aipamenak egiten dira. Bestalde, Mikel Somera kaleko pisu batean bizi dela aipatu behar da, inguru hori baita batik bat islatzen dena. Nahiz eta trama gehiena Bilbon gertatu, beste zenbait leku ere aipatzen dira eleberrian zehar:
‎Gipuzkoatik gertu kokatutako herri nafar batean bizi zen giroa ere isladatzen du eleberriak. (Egunkaria II)
‎Kokalekuari dagokionez, Bilbo eta Donostia dira agertzen diren hiri bakarrak. Protagonista inguruko herriren batean bizi den arren, ez da honen izenik aipatzen. Bestalde, lekuari buruzko aipamen gutxi egiten direla azpimarratu behar da.
‎Non Euskal Herriko hainbeste seme alaba eredugarrik adierazi ziguten bide egokia? Guztiok dugu bizitzeko eskubidea eta, ezbairik gabe, inork eta ezergatik ez du beste bati bizia kentzeko eskubiderik. Behin eta berriz oihu egin beharrean gaude:
‎maiz izan dira borroka latzak, mapetako marrak harago edo honago eraman edo ekartzeagatik. Lurraren eta lurraldearen gainetik dagoen kontzeptu politiko eta sozial garrantzitsua da lurraldetasuna.Lurraldetasunak medio fisikoarekin harreman zuzena duen arren, batez ere, eremufisiko batean bizi den jendearekin du harreman zuzena: jende talde horrek kolektibitate bateko partaide sentitzearen sentsazioarekin, argiro esanda.
‎1 Bizi izandako istorioa, fantaseatutako erreferentziekin. (Subjektuak momenturen batean bizi izandakoa, benetan edo irudimenean, izan dituen desplazamendueta deribazio guztiekin).
‎Beti ez geunden ados, baina ezadostasunak ez ziren estrukturalak, koiunturalakbaizik. Gainera, bere etxean biltzean (Donostiako etxea seme alabei utzita, mendiangaldurik dagoen baserri batean bizi zen ordurako), bera eta bere ingurunea ikustekoparada ederra eman zigun, bai eta zein pianojole fina den frogatzeko ere.
‎Hortik dator lehenengo sentsazio eta ezagupenen garrantzia. Lehenengo 5urteak herri batean bizi ondoren, bizitza osorako gogorapena gordeko duzu. Gerobeharbada, beste 20 urtetan biziko zara atzerria irudituko zaizun beste nonbait.
‎Etikoki ala estetikoki, baina bietan bat. Gogoeta egin genezake bi erei (biestadioei, esferei) buruz batera, baina ez biak batera bizi. Gizakiak, ezer direnakbehintzat, era batekoak ala bestekoak dira.
‎Ez inkontziente. Fundamentala, erabaki baten gainean bizitzeko erabakia da, erabaki hutsa, existentzia zentzuz betetzen duena, de fakto gero zirkunstantzienarabera zentzu hori zein izango den ikusi baino lehen. Existentziari zentzua emanegiten zaio.
‎jasangaitzagatik kexuka bazegoen ere, Aramaiokoa bezalako herri euskaldun batean, kolonizazio, bikoiztu hori ez zen arazo gisa bizitzen. Ez behintzat era dramatikoan; antifrankista etahorrexegatik astindua izan ondoren, herria etsipen natural batez bizi beharreanaurkitzen zen eta zinema ere zerbait on ekar zezakeen kontsumo produktu bat bezala, ikuskizun gisa onartzen zen. Ildo horretatik, gizarte kezka gehiegirik gabe hautatu, proiektatu eta ikusten ziren Sin novedad en el Alcazar (1958/03/23) bezalakopelikulak.
‎Gizajoa. Nik ez dakit gauza handirik: seminaristak etxeko beste alde batean bizi ginen eta. Baina izango da gehiagodakienik.
‎b) Entzuleria potentziala: irratiaren kasuan, komunikabideek igorritako soinua jaso dezaketenak; irrati emandegiaren uhinak heltzen diren eskualde batean bizi etahargailua eskueran duten pertsona edo entzule kopurua litzateke.
‎Bukatzeko, frankotiratzaile edo freelancer ak ere aipatu behar ditugu. Mundu lehiakor batean bizi garenez gero, irratigintzan eta beste komunikabideetan ere islatzen da libretik doan kazetariaren figura, azken urteotan beren kasa lan egiten duten eta independenteak diren kazetariak gero eta gehiago izanik. Batzuek nahiago izaten dute beren kabuz irrati erreportaiak, albisteak eta abar egitea, irrati jakin edo konkretu baten menpean egotea baino.
‎Arratseko lehen orduetan, beste egitekorik ez nuenez, ditxosozko izurdea ikustera joan naiz. Lehengoan ere esan nuen Dingleko uretan izurde bat bizi dela, eta txalupak irteten direla bera ikusteko asmoa dutenentzat. Baina gaur ez da agertu.
‎Arratsaldeetako ordu amorfoei itxura konkretua ematen zieten bien artean. Beste batzuetan bi edo hiru egun (eta beste hainbeste gau) ematen zituen pisuan, normala denez eta batera bizitzeko gogoari tokia eginez. Baina inoiz ez zen maletekin agertzen, eta Maiteren ideia feudalen aurkako gudua gogorra zela suposatzen zuen, beraz, Txemak.
‎Atea bere gibelean ixten ari zela ikusi zuen azkenengoz Maite, oraindik adi, gelara sartzean Txemaren lehen erreakzioa zein izango zen zain. Askotan egona zen Eiderren gelan, batez ere pisua erosi baino lehenagoko garaietan, eta denbora gutxi falta zen biak batera bizitzen hasteko, zoritxarreko istripua gertatu zenean. Eta aspaldiko garai haietatik hona gauzak gutxi aldatu ziren bertan:
‎—" Kasik" erran duzu eta ongi erran duzu, Graziana. Baina apez bat baino gehiago ere ezagutu izan dugu emaztekiren batekin bizi izan dena, baita seme alabak izan dituztenak ere, eta horregatik ez zen mundua akabatu... Bai, egia da hori lehen izan zela eta, urte batzuetarik honat, gauzak aldatzen ari direla, eta Elizak ere bere neurriak hartu dituela, Trentoko kontzilioaren ondotik partikularzki:
‎—Lehen baino hobeki bai... —ihardetsi zidan, hitzak, artean, mihian toteltzen zitzaizkiola— Zeren zinez sentitu bainaiz mementu batean bizirik ehortzi izan banindute bezala... Eta beldurtu naiz, eta oihu egiteko ere izan naiz...
‎Kapitaina, bera baino zaharragoa zèn arreba batekin bizi zen, zeina guganat hurbildu baitzen, gure hotsak aditurik.
‎Gaur psikoanalisiaren modak modu mudakorragoak hartu dituen honetan, neure kabutako dibantxoan harildutako argibidea aurreratu nahi dut nik neuk: 1973 urte inguruetan, Goiko Kale kaleratu zen garaian, lurrikara bortitzena baino sekularizazio bortitzago bat bizitzen ari zen gure herria. Goiko Kale, besteak beste, sekularizazio garai hartan, literaturaren alde apustu egin zuen pertsona baten lekukotza da:
‎alargundu ondoren, aitonaren izena postontzitik ez kentzea erabaki zuen: " Lapurrak etortzen badira, gutxienez ez dute pentsatuko hemen emakume bakarti eta babesgabe bat bizi dela". Alabaina, nik ikasi egin dut Dabiden babes mugatzailetik urruntzen askatzen; etxera itzulitakoan, adorea hartu dut erantzungailuan mezu doi bat desberdina grabatzeko:
‎Atzealdean, Ruben eta Karmelo ere eseri dira: lehenengoa Segoviakoa da eta, haren portzelanazko zurbiltasunari erreparaturik, egingo nuke bolada txarra pasatzen ari dela; bigarrena Madrilekoa da, baina duela urte asko Frantziako hiriren batean bizi da, liburuzain lanetan. Biak ere aski diskretoak dira eta bidaia apenas mintzatu gabe egin dugun arren, abiatu berritan barteko kontu batzuk entzun dizkiet:
‎Helburu horrekin, kultura orohartzaile bat baino gehiago lurralde berean daudenean, eta beraien arteko harremanak asimetrikoak direnean, liberalismoak estatu neutralaz egiten duen defentsa sostengaezina da, aipaturiko kasu horietan neutraltasunak dagoeneko merkatu soziokulturalean nagusi den kulturaren biziraupena baino ez lukeelako bermatuko. Hori gertatzen denean, gutxiengo kulturaletako kideek, egoera umiliagarri baten biktimak direla eta, beraz, gizarte ez dezente batean bizi direla interpretatuko dute.j
‎Bi bion arteko liskarrak, jakina, gaurko Europan ere ageriko. Beste lurralde batzuetan, are agerikoagoak, bi sistemok lurralde batean bizi baitira, albokide eta auzoko. Ameriketan, berbarako, Quebec dugu horren erakusgarri, hantxe gertatzen baita historia juridikoaren bitasunik erabatekoena (Common Law sistema juridikoa ingeles hizkuntzaz, eta Zuzenbide Zibila frantsesaz).
‎Gai kriminalak, ekintza batzuen inguruan bakarrik mamitzen direnak, zehaztuta daude; gai zibilak, ordea, ez. Muga zehatzik gabe barruan hartzen dituzte gizarte batean bizi diren bi gizakien arteko auzigai guztiak, egintza nahiz interesak, azken horiek korapilotsu zein aldakor izanda ere. Horren ondorioz, gai kriminalak aurreikuste baten objektuak izan daitezke, gauza bera ezinezkoa delarik gai zibiletan.
‎Atzerritarrak ere, euren egonaldia dela eta, Estatuko legearen subjektu halabeharrezkoak dira. Estatu lurralde batean bizitzea horren subiranotasunaren menekoa izatea da.
‎117 Esperientzia elementalak Russellen ‘sense data’ eta Machen ‘sentsazioen’ antzekoak dira, honako oinarrizko desberdintasuna izan arren: elementuak, atomo bananduak baino gehiago, gizabanako batek bizi izandako esperientziaren fluxutik hartutako zatiak dira. Carnapek aukeraturiko esperientzia hauek, neurri batean, Whiteheaden ‘denborazkotasunen’ antza dute:
‎Carnapek aukeraturiko esperientzia hauek, neurri batean, Whiteheaden ‘denborazkotasunen’ antza dute: hots, saski itxurako zerbait dira, non une batean bizi izandako guztia sartzen den. Ikus MOULINES, C.U.:
‎" Zeukan izenik gogora ekarri ere nahi ez dudan Manchako basa herri batean, orain denbora asko ez dela, aiton seme bat bizi zen, arma tokian lantza gordetzeko, eta ezkutu zaharra, zaldi argala eta galgo zakur korrikalaria zeukaten horietatik bat". Horrelaxe hasten da On Kixote liburua.
‎Oloteko palazio batean bizi izan ginen, bertako familiarekin. Beheko eta bigarrengo estaietan etxekoak, gu hirugarrenean, sei iheslariak.
‎Muga ondoko herri batean bizi gintezke
‎– Bai, hala uste dut behintzat. Lehen nire izeko bat bizi zen han, baina etxea saldu eta Durangora aldatu zen. Badira urte batzuk hil zela.
‎Lehen mendigoizale nintzena mendibehezale bihurtu nintzen, neure arima barruko isuri ilunari men eginik. Mendia beste era batera bizitzen, sentitzen eta neure egiten hasi nintzen. Mendira joatea ez zen jada, niretzat, kirola egiteko, paraje ederrekin gozatzeko edo izadiarekin batzeko modu bat, neure bizia errotik ukatzeko saioa baizik.
‎Henao kalean bera garai batean bizi izan zeneko etxea ikusi zuen kanpotik. Handik ez oso urrun, Lauaxeta izeneko liburu dendarekin egin zuen topo.
2001
‎Lau seme ditut eta umetan oso indartsu eta ederrak ziren arren muki asko izaten zituzten. Sendagilea Errioxakoa zen, eta leku lehor batean bizitzea komeni zitzaiela eta, Errioxara joateko gomendatu zigun. Mahastiak ikusten hasi nintzen, eta Toloñoko monastegiko etxalde hau aurkitu nuen.
‎Finka hau erosi nueneko istorio polit bat badut. Garai hartan 150 buruko artaldea eta Nemesio izeneko artzain bat bizi ziren bertako etxean. Euliak palaka jasotzen genituen.
‎Hitz gutxitan esanda, gure bizitza maila unibertsal bihurtzeko modukoa dela, erbesteratu daitekeen zerbait. Urdailetik geroz eta harrapatuago eta adimenez nahastuago gaituen gizarte batean bizi gara, eta lehengo akats nagusiak, nahikeria, aseezintasuna, indibidualismoa... mende berriaren oinarrizko dohain bihurtu dira. Gure artean indarrean diren bakea, askatasuna, legea, demokrazia eta biolentzia bezalako kontzeptuak ez kuestionatzea eta bere horretan uztea ezartzen digute.
‎Queenslandera duela hamarkada batzuk azukre kanaberetan lan egitera etorri ziren haietako batzuk eta gerora iritsitakoak Sidney eta Melbourneko Gure Txoko elkarteetan biltzen dira. Lehendik ere bagenekien, euskaldunez gain, Sidneyen euskaraz dakien australiar bat bizi zela, Jon D. Patrick, eta Gure Txokon topatu genuen. Euskal Herrian jaiotako bertako bazkide batzuek ez dute euskaraz jakingo, baina psikologo informatikari honek bai ordea.
‎Horrela, alarguntza pentsioen %25 hilean 35.000 pezetatik beherakoak dira. Milioi erdi bat pertsona 25.000 pezetatik 45.000 pezetara bitarteko soldata batez bizi da. Batez besteko pentsioa 42.080 pezetakoa da, familiako kargarik gabeko 60 urtetik beherakoetan; 52.735 pezetakoa 65 urtetik beherakoetan edo familiako kargak dituzten 60 urtetik gorakoetan; eta 59.990 pezetakoa 65 urtetik gorakoetan.
‎Bestalde, ez nuen espero horren" azkar" ateratzea, baina banekien jakin ere espe txealdiaren arrazoiek ez zutela sostengatuko urtetarako espetxealdia. Kontziente nintzen ez nengoela pertsona baten bizi tza desegituratzen duen panorama baten aurrean, alegia. Espetxeratzeko modua bera, esaterako, pribilegiatua izan zen, komisaldegian izan nuen tratua erabat lasaia izan zen.
‎Funtsean, bai. Sebas hiri handi batean bizi den 10 urteko mutiko bat da. Bere gurasoek etxetik kanpo ematen dute denbora gehiena eta kalera ateratzea ere zaila da berarentzat, hiri handian arrisku asko daudelako.
‎Ni ez naiz oso konszientea, inbasio egoera hartan astirik ere ez nuen kultura eta paisaia hark sortu zidan inpresioaz jabetzeko. Zu inbasio bat bizitzen ari zarenean eta egunero bonbardatzen zaituztenean napalm eta fosforo zuriarekin, eta jendea euliak bezala hiltzen ari denean, eta ikusten duzunean Marokoren helburu bakarra dela herri hori desagertaraztea... astirik ere ez inpresioak barneratzeko! Jateko ia ez genuen ezer ere, urik ere ez... baina hori dena ez duzu nabaritu ere egiten, zeren gauero oheratzen zara pentsatuz" beno, gaur ez naiz hil, bihar ea zer gertatzen den".
‎Umeei txertoa jarri behar zaie derrigor eta eskolara bidali behar dira. Hori asko kosta da, nomadek toki finko batean bizitzera ohitu behar izan baitute haurrak eskolara bidali eta eritetxea eskura eduki ahal izateko. Bizitza okzidentalizatua zutenek, berriz, baliabide gutxiagorekin moldatzen ikasi behar izan dute.
‎Euskal Autonomi Erkidegoak katarsis demokratiko bat, herritarren partehartze handi bat izan duten hauteskundeak eta komunikabideen arreta garrantzitsu bat bizi izan ditu, eta horrekin batera tentsionamendu politiko nabarmen bat. Azkenean gizarteak zuzenean eta masiboki hitz egin du eta, beraz, entzun nahi dutenek gure herria hobekixe ezagutu ahal dute.
‎n Jeltzaleek ez duzuela demokrazia batean bizi garenik sinesten diote. Autonomiaren trenaz baliatu zarete hogei urtez, orain subiranotasunaren trenera pasatzeko?
‎KRESAL EGARRI BATEAN BIZI DEN POETAREN MEZUA
‎Koldo Izagirrek," XX. mendeko poesia kaierak" bildumarako eginiko antologian, Omar Nabarroren hogeita hamar poema eskaintzen dizkigu, Bilbo hiriaren gogortasuna zein bizipoza bere poemen oinarri dauzkan olerkari mundakar honen lanaren ezaugarri gisa. Izagirrek berak dioenez, kresal egarri handi batean bizi den poeta dugu Omar Nabarro. Eta Bilbo espazio poetiko bezala hautatu arren, berarentzat hiri hau ez da paisaje hutsa, maitasunezko istripuen ibilbidea eta porrot kolektiboen kontzientzia ere bada.
‎Inguruan ikusten ditudan datuetan oinarritzen naiz. Gainera, hiru egun barru eurotan ordainduko dugu, eta horren garrantzitsua ez dirudien arren, guztioi sentiaraziko digu Europa izeneko herrialde batean bizi garela. Estatuen Europa eta Herrien Europaren arteko eztabaida faltsua iruditzen zait, nire ustez hiritarren Europa bultzatu behar delako.
‎Konparazione baterako, «Sud Ouest» egunkariaren informazioa Akitania Erregioaren ikuspegitik lantzen den antzera landu nahi dute «Euskal Herriko Kazeta» bere egileek: Euskal Herriaren ikuspegitik Ipar Euskal Herrirako.«Eremu natural batean bizi gara, azken urteotan ukatu omen den muga hor dago oraindik ere. Berlineko pareta erori zen, baina Bidasoakoa hor dago.
‎Hondakin nuklearren kontrola eta kokapenak inolako irtenbiderik ez duela gaineratu, eta zera gogoratzen du: " Inork hilerri nuklear baten ondoan bizi nahi ez duen bezalaxe, inork ezin du ziurtatu erradiazio hilgarri horiek bizirik iraungo duten ehunka mendetan zehar, hondakin horiek kontrolatzeko baliabiderik eta egonkortasunik izango denik"
‎XIX. mendearen erdialdean zetaren merkataritzan buru belarri sarturiko frantziar baten bizitzaren inguruko xehetasunak agertzen dira bertan: nola hasi zen zetaren ekoizpen eta salerosketa egiten; bere herriko zeta ekoizpena gehitzeko beharrezkoak zituzten zeta haren arrautzak lortzeko egin behar izan zituenak, munduaren beste aldean irudikatzen zuen Japonia urrun eta ezezagunera joatea barne; han hartutako ezagutzekin erabili behar izan zuen trikimailua; zeta bezain leuna izaten zekien emakume misteriotsu batekin bizitzea egokitu zitzaion sexu harreman berezia, eta gertaera horrek bere ezkon harremanetan izango zuen eragina...
‎Eta gero ez dut gogoratzen noiz joan nintzen azkeneko aldiz lagunekin afaltzera, eta ez dakit Athletic nola doan. Denbora gehiago behar dut, beste modu batera bizitzeko gogoa dut.
‎Askotan gurutzatu izan naiz politikoekin, eta irudipena da beste galaxia batean bizi direla, oso isolatuta, batez ere kaleko berrietaz. Deskonexio horren arrazoietako bat, agian, lehen esandakoagatik izango da:
‎M. ARAMENDI. Nahiko ados gaude, talde horiek berez ez dute halako garrantzirik, baina une batean bizi den egoeragatik garrantzia hartzen dute, bai tartean arrazoi sozialak direlako eta baita kanpotik lagunduak eta bultzatuak direlako ere. Hara, orduan zer arrazoi dago une zehatzetan horren garrantzitsu bihur daitezen?
‎Maitasuna, bere lehen fase inpultsozko horretan, bizitzan egoteko era berri, argitsu eta desberdin bat da, gure zentzuaren oinarriak astindu eta beste perspektiba batetik bizi izatera eramaten gaituena.
‎urtean goi erdi mailako familia batek, maila ertaineko beste batek eta behe mailako batek beren mailari dagokion batez besteko etxebizitza batean bizi izanda (azalera, eraikuntzaren kalitatea, hiriko zona...) etxebizitza zergatan zenbat ordaindu behar duten, estatuko 14 hiritan.
‎Edozein argudio hartuta ere, uneren batean bizi izan dugun baina guztiz ezagutzen ez dugun zerbaiten bila gabiltza.
‎Duela sei urte egindako etxebizitza batean bizi naiz.
‎Beheko solairu batean bizi bazara, jarri burdin hesiak kalera edo alboko eraikinetara ematen duten leihoetan.
‎Familia bakarreko etxe batean bizi bazara, hartu neurri horiek zulo guztietan (aireztatzeko zuloetan etab....).
‎Aldatu sarraila honako kasu hauetan: etxebizitza berri batean bizi izaten jartzean, aurrez alokaturik egon den etxe bat alokairuan hartzean, etxea berritu baduzu eta langileren batek giltzak eskura izan baditu, eta giltzak galtzen dituzun guztietan.
‎Trantsizio garai batean bizi gara. Izan ere, gaur egungo paradigma nagusiakparadigma berria asimila dezake, edo berriak hura ordeztu.
‎Hona hemen talde horretakokideen jatorrizko izenak: meschinus, minor (pobrea, txikia), subditus, pedisecus (menpekotasuna adierazteko), rusticus, debitor, peitarius (zergak ordaintzenzituena), caserus (landetxe jakin batean bizi zena), excusatus (salbuespenen batzuena). Horietatik nabarmentzekoak dira meschini zirelakoak, belaunaldizbelaunaldi transmititzen zen morrontza egoeran bizi baitziren.
‎Aralarko kondairako herensugearen kristautasun aurreko elementuak zalantzan jarri behar ditugu. Julio Caro Barojaren esanetan, mamu honen berezitasuna, beti Aralar mendizerrako kobazulo batean bizi izatean datza, gainerako ezaugarriak, berriz, Erdi Aroko beste herensuge edo deabruenak bezalakoak izanik63.
‎ekarri, Brecht-ek argudiatu zuen urrutiramendu ezagunaren bidetik: plazerra bekatua zeneta plazerra bekatutzat jotzen zuen gizarte bihotz estu batean bizi izan garaoraintsu arte; orduko artearen inguruko lehia ere interesgarria egiten zitzaidan, oraingo hainbat gorabehera ulertzeko; giza taldeen satanizazio prozesuak aztertunahi nituen; agintarien harrokeria ulertzen saiatu.
‎Nigandik hasita, edo, nahiago bada, neure etxetik hasita, neure iruditeriadomestikotik, alegia?, formulatzen, irudikatzen eta eraikitzen dut mundua. Eta nihori denbora eta espazio jakin batean bizi da, beste ni batzuen ondoan; eta beste nihoriek ere denbora eta espazio jakin baten jabe dira. Bizitza koespaziala da gurea, eta elkar-bizitzaren (koexistentziaren) premia agertzen du.
‎Tradizio batek eragin nabarmena izan zuen bestean, eta euskararen munduan zizelkatu ez zen erromantikoatzerakoien klixe horrek kalte handia egiten dio, oraindik ere, euskarari: euskararenoilalurreko gaurko bizipen egunerokoak ezin du, anartean ere, sukar hori aspaldigainditu zuela sinetsarazi, bizirik dagoen mundu batek bizi gaituela jakinarazi.Euskararen zailtasun deabruaren topikoa langa bat da tradizioen arteko komunikaziorako, baina ni nago (eta oker egon ninteke) bi tradizioen arteko komunikazioaeragin behar luketenek (agintariek, hedabideek, eragile sozialek...) ez dutela komunikazio horretarako premia ikusten, eta, halaber, ez direla konturatzen komunikazio hori joan etorrikoa (berdintasunezkoa) ez den bi... arazo izaten iraun ere, alegia.
‎Gaztelaniaz egindako literatura nazionalista tradizionala deitoragarria egitenzait, euskarak aspaldi arbuiatu eta baztertu zuen euskal munduari buruzko idealizazio atzerakoi kitsch idiota batek bizi baitu literatura hori. Ni nago euskaltzalenazionalisten eta ez nazionalisten fedea eta pazientzia frogatzeko daukagulaeuskara souvenir soiltzat hartzen duen nazionalista klase hori.
‎Ekintza Humanitario eta Lankidetzako Kontseiluko lehendakariak, David Balsak, adierazi zuen Nazio Batuen Erakundeak “ahal duen guztia egiten duela hondamendi guztietan laguntzeko, baina Indiako lurrikararen kasuan, Indiako gobernuak ez zuela onartu nazioarteko laguntza” eta “are gutxiago arrazoi erlijiosoengatik erreskate txakurrak erabiltzea”. Kofi Annan Nazio Batuetako idazkari nagusiak lau ekimen aurkeztu zituen jendaurrean Bruselan herrialde aberatsen eta herrialde pobreen arteko telekomunikazioak hobetzeko, egunen batean bizi kalitatea izan dezaten. Boluntarioen talde bat sortzea proposatu zuen, Informazioaren Teknologiaren Nazio Batuen Zerbitzua (UNITeS) izenekoa, garapen bidean dauden herrialdeetako taldeak Interneten aukerak erabiltzeko gaitzeko.
‎Joana deitzen naute, hamahiru urte ditut eta Baionako kale hestu batean bizi naiz anaia Oiher eta. Alimaleko etxe bat dugu eta, nire ama hoteletako apainketez eta arduratzen baita, etxea beti garbi dugu, ez da sekulan deus lurrean, gusto haundiarekin apaindua da, baina, nire ustez, murruak sobera kargatuak dira aitak hainbeste maite dituen Picasso-ren tinduez.
‎Egun batez, munduan lau herri bakarrik zirelarik, horietako bat, besteak bezala, herri alai bat zen, Zugarramurdi deitua, non denak ongi bizi baitziren. Herritik ez hain urrun, oihan aldean, gizon bat bizi zen bere zortzi gatuekin. Gizon horrek Pantxo zuen izena.
‎Bat batean ordea, gure Jon zena ere horietako etxe batean bizitzen jartzekoa zen, esan du Armendarizen amak, Tasioren balizko estrategia guztiak alferreko eginez. A bai e, segitu du Tasiok irrikaz baina apal, ez nekien.
‎Eskuetako izerdia xukatu du. Biek batera bizi behar zuten orduan pisuan, galdetu du azkenean, Arantxak ere bai. Eta esan orduko ohartu da.
‎Bonbaira, Indiako beste hiri handietara bezala, gizaseme anitz doa lanera urrutiko herrietarik. Emaztea herrixka batean bizi dute. Zoritxarrez ez dute ez egunero eta ez asteburuetan etxera itzultzerik.
‎Geetha umezurtz etxe batean bizi da. Zortzi urte ditu neskatxa honek.
‎Herrixka batean bizi zen eta haren bizitza erabat aldatu zen aita hil zitzaionean. Aitak Kalkuta ondoko lantegi batean lan egiten zuen.
‎Orain txabola batean bizi da amarekin, lau nebarekin eta bi ahizparekin. Gela handi bakarra da.
‎Erretratu horiko gizona Swansea izeneko hiri batean bizi omen zen, baina semea ezagutu nahi zuen.
‎Kolonbian, Barranquillatik hurbil, Rioquemado deitzen den herrixkan, gerraondoan erbesteraturiko familia euskaldun bat bizi omen da psikiatria alorreko erietxean lanean. Hala ere Goioren lagunen bat aurkitu genukeela uste dut eta, zorionez, Andonirekin kontaktatu ahal izan dut telefonoz.
‎Gure etxean ezin zen espainolez egin, aitak debekatu zuelako. Gero, etxetik irten eta beste mundu batean bizi behar genuen. Indigenak dabiltza horrela Medellin, Bogota edo Caliko bazter auzoetan, arroparen azpian beren pintura eta orbanak ezkutatzen dituztela... ’
‎" Ez hintzateke ene bila ibiliko, aurkitu ez baninduk". Ez naiz batere segur, bestalde, guk bezain begi onez ikusiak izango ote ziren Orixeren bilaketak  –eta Unamunorenak zer esanik ez– gai horiek orain baino zorrozkiago hartzen zituzten garairen batean bizi izan balitz. Denbora bateko hainbeste eta hainbeste" argitu" hartzen ditut lekuko, eta Eneko Loiolakoa bera ere bai, mistikarako isuria heresia kutsuaren pareko etsi daitekeelako ezaugarritzat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bat 6.146 (40,46)
Lehen forma
batean 3.278 (21,58)
bat 1.252 (8,24)
batekin 471 (3,10)
batera 292 (1,92)
baten 227 (1,49)
batek 205 (1,35)
batez 59 (0,39)
batetik 54 (0,36)
bati 46 (0,30)
baten barruan 32 (0,21)
baten gainean 28 (0,18)
baten ondoan 15 (0,10)
baten azpian 14 (0,09)
bateko 13 (0,09)
batetan 12 (0,08)
baten pean 10 (0,07)
baten gisan 9 (0,06)
baten mende 9 (0,06)
Batera 8 (0,05)
batentzat 8 (0,05)
batekin batera 7 (0,05)
baten bidez 7 (0,05)
baten arabera 6 (0,04)
baten ondoren 6 (0,04)
baten pare 6 (0,04)
Batek 5 (0,03)
baten baitan 5 (0,03)
baten inguruan 5 (0,03)
batak 4 (0,03)
baten barnean 4 (0,03)
BAT 3 (0,02)
bata 3 (0,02)
baten atzetik 3 (0,02)
baten gisara 3 (0,02)
baten truke 3 (0,02)
BATEAN 2 (0,01)
Bat 2 (0,01)
bategaz 2 (0,01)
batekoek 2 (0,01)
baten aurrean 2 (0,01)
batengatik 2 (0,01)
bati esker 2 (0,01)
Batean 1 (0,01)
Batekin 1 (0,01)
Batetik 1 (0,01)
batari 1 (0,01)
bategatik 1 (0,01)
baten araberako 1 (0,01)
baten artean 1 (0,01)
baten azpitik 1 (0,01)
baten barrenean 1 (0,01)
baten bitartez 1 (0,01)
baten bizkar 1 (0,01)
baten bizkarretik 1 (0,01)
baten kontra 1 (0,01)
baten lepotik 1 (0,01)
batena 1 (0,01)
batenarekin 1 (0,01)
batendako 1 (0,01)
batenean 1 (0,01)
batetik gorako 1 (0,01)
batez gain 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 1.131 (7,45)
Consumer 675 (4,44)
Berria 649 (4,27)
Alberdania 395 (2,60)
Argia 394 (2,59)
Pamiela 300 (1,97)
Booktegi 234 (1,54)
Susa 231 (1,52)
Open Data Euskadi 216 (1,42)
UEU 187 (1,23)
Herria - Euskal astekaria 138 (0,91)
Jakin 135 (0,89)
Maiatz liburuak 92 (0,61)
EITB - Sarea 91 (0,60)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 88 (0,58)
Labayru 86 (0,57)
Hitza 60 (0,39)
Uztaro 55 (0,36)
LANEKI 54 (0,36)
Euskaltzaindia - Liburuak 48 (0,32)
ETB dokumentalak 48 (0,32)
Urola kostako GUKA 42 (0,28)
Uztarria 40 (0,26)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 39 (0,26)
Guaixe 39 (0,26)
goiena.eus 37 (0,24)
Goenkale 35 (0,23)
Ikaselkar 35 (0,23)
Erlea 32 (0,21)
Jakin liburuak 31 (0,20)
aiaraldea.eus 29 (0,19)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 28 (0,18)
alea.eus 28 (0,18)
Bertsolari aldizkaria 28 (0,18)
ETB marrazki bizidunak 26 (0,17)
aiurri.eus 26 (0,17)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 24 (0,16)
Anboto 21 (0,14)
hiruka 19 (0,13)
erran.eus 18 (0,12)
Karkara 18 (0,12)
uriola.eus 18 (0,12)
Deustuko Unibertsitatea 16 (0,11)
Noaua 15 (0,10)
Kondaira 14 (0,09)
Ikas 14 (0,09)
ETB serieak 13 (0,09)
Euskaltzaindia - EHU 13 (0,09)
Karmel Argitaletxea 13 (0,09)
Aldiri 13 (0,09)
Maxixatzen 13 (0,09)
HABE 11 (0,07)
Osagaiz 10 (0,07)
Txintxarri 10 (0,07)
IVAP 9 (0,06)
Zarauzko hitza 9 (0,06)
Karmel aldizkaria 8 (0,05)
Aizu! 6 (0,04)
Chiloé 6 (0,04)
Euskalerria irratia 6 (0,04)
Euskaltzaindia - Sarea 5 (0,03)
Sustraia 3 (0,02)
aikor.eus 3 (0,02)
barren.eus 3 (0,02)
plaentxia.eus 3 (0,02)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 2 (0,01)
EITB - Argitalpenak 1 (0,01)
Kresala 1 (0,01)
begitu.eus 1 (0,01)
Mailope 1 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat bizi ukan 314 (2,07)
bat bizi nahi 107 (0,70)
bat bizi behar 93 (0,61)
bat bizi joan 73 (0,48)
bat bizi ari 71 (0,47)
bat bizi iraun 59 (0,39)
bat bizi aukera 46 (0,30)
bat bizi ahal 43 (0,28)
bat bizi atera 40 (0,26)
bat bizi galdu 37 (0,24)
bat bizi ez 32 (0,21)
bat bizi den 31 (0,20)
bat bizi jarri 30 (0,20)
bat bizi omen 28 (0,18)
bat bizi bada 26 (0,17)
bat bizi eman 24 (0,16)
bat bizi itxaropen 23 (0,15)
bat bizi egon 21 (0,14)
bat bizi hasi 18 (0,12)
bat bizi jarraitu 16 (0,11)
bat bizi baldintza 15 (0,10)
bat bizi ezan 15 (0,10)
bat bizi baino 14 (0,09)
bat bizi indar 14 (0,09)
bat bizi arren 13 (0,09)
bat bizi bagina 13 (0,09)
bat bizi delako 13 (0,09)
bat bizi egokitu 12 (0,08)
bat bizi kendu 12 (0,08)
bat bizi kondenatu 12 (0,08)
bat bizi oso 12 (0,08)
bat bizi esperientzia 11 (0,07)
bat bizi gogo 11 (0,07)
bat bizi kalitate 11 (0,07)
bat bizi salbatu 11 (0,07)
bat bizi ziklo 11 (0,07)
bat bizi erabaki 10 (0,07)
bat bizi ere 10 (0,07)
bat bizi gaitu 10 (0,07)
bat bizi arrisku 9 (0,06)
bat bizi ikasi 9 (0,06)
bat bizi ondoren 9 (0,06)
bat bizi ote 9 (0,06)
bat bizi behartu 8 (0,05)
bat bizi direlako 8 (0,05)
bat bizi gustatu 8 (0,05)
bat bizi ohitu 8 (0,05)
bat bizi suertatu 8 (0,05)
bat bizi zin 8 (0,05)
bat bizi baita 7 (0,05)
bat bizi bezala 7 (0,05)
bat bizi bizi 7 (0,05)
bat bizi irten 7 (0,05)
bat bizi mantendu 7 (0,05)
bat bizi baldin 6 (0,04)
bat bizi eskubide 6 (0,04)
bat bizi jaio 6 (0,04)
bat bizi kontatu 6 (0,04)
bat bizi maila 6 (0,04)
bat bizi aukeratu 5 (0,03)
bat bizi baina 5 (0,03)
bat bizi berri 5 (0,03)
bat bizi egin 5 (0,03)
bat bizi eraman 5 (0,03)
bat bizi modu 5 (0,03)
bat bizi nu 5 (0,03)
bat bizi tokatu 5 (0,03)
bat bizi eskaini 4 (0,03)
bat bizi gai 4 (0,03)
bat bizi geratu 4 (0,03)
bat bizi gero 4 (0,03)
bat bizi guzti 4 (0,03)
bat bizi lurperatu 4 (0,03)
bat bizi ohi 4 (0,03)
bat bizi ohitura 4 (0,03)
bat bizi zer 4 (0,03)
bat bizi abantaila 3 (0,02)
bat bizi al 3 (0,02)
bat bizi ar 3 (0,02)
bat bizi aseguru 3 (0,02)
bat bizi asmo 3 (0,02)
bat bizi azken 3 (0,02)
bat bizi baizik 3 (0,02)
bat bizi beste 3 (0,02)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia