Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.511

2000
‎XII. mendean iritsi ziren bertara eta XX. mendearen hasieran Pasai Donibanen bazen oraindik gaskoia hitz egiten zuenik. Urte luzeetan gaskoiera euskara rekin batera hitz egin zen. 1808an militar batek zera idatzi zuen:
‎Iberdrolaren kasuan ez da horri buruzko ezer ezagutzera eman, baina ziurra da antzeko ezaugarriak izango dituen erregulazio espediente bat egongo dela. Sindikatuetan Endesaren antzeko kopuru batez hitz egiten da, horren arabera, sozietate berrian 10.000 aurretiko erretiro inguru egongo da.
‎Bada, deskuidatu xamar zabiltzate, harritzekoa ere ez den arren, azken hamarkadetan haizeak nondik jo duen kontuan hartuta. Aita Saindu baten hitzak dira horiexek! Paulo VI.ak esan zituen, ZERUKO ARGIAren 402 zenbabiko editorialak jasotakoaren arabera.
‎Aurreko bi ipuin bildumak bezala, hamar narrazioz osaturik dago. Hamargarrena bere ipuingintzaren inguruko testu bat da eta, dagoeneko aipatu dugunez, idazle apokrifo baten obra hipotetiko baten bidez hitz egiten du. Sarrionandiak liburu honetan bildu dituen ipuinek zerikusi tematikoa badute aurreko bi ipuin bildumetakoekin:
‎Istorioa batez ere Mikelen ikuspuntutik kontatzen bazaigu ere, narratzaile orojakile batek hitz egiten digu. Hau da, narratzaile estradiegetiko batek kanpo fokalizazioa darabil pertsonaia nagusia deskribatzeko.
‎Begirada historiko labur honekin amaitzeko, gaur egungo estatu nazioarenosagarriak bildu dituen aditu baten hitzak ekarriko ditugu hona:
‎deritzo, esan nahibaita, gorputza mintzabide bilakatzen dela. Eritasunaren eta hitzaren arteko harremanaren aurkikuntza ez dagokio Freud-i; zientziaren diskurtsoan txertatu aurretikere oso ongi zekien medikuntzak, hein handi batean hitzen bidez eragiten zuela. Etaerlijioak oso ongi ezagutzen du aitortzaren eta barkamen hitzaren arintze balioa.
‎Azpimarratunahi dut hizkuntzaren sisteman ideia, kontzeptu, balioen sare bat dugula, gurehausnarketei bizitzan ibiltzeko ahalmena ematen diena. Mintzairak kultura bateskatzen du gai bati buruz hitz egiteko orduan, hizkuntza horri dagokion kultura, alegia. Kultura eta mintzaira hain lotuak izaten dira, ezen askotan hizkuntzarenadjektiboarekin adierazten baita kultur esparru osoaren edukia.
‎Aita Morlansek ez zien jaramonik egin abadearen ahalegin haiei. Niri ez bainaairean zegoen zer bati hitz egiten ziola ematen zuen, heriotzaren itzala sumatuz bezala, Jainkoarekin edo bere kontzientziako mamu zaharrekin bakezkoak egiteko presaz.
‎Hitza zein musika erredundantziaz baloratzea. Esaterako, hegazkin bati buruz hitz egiten da, eta, lehen, gero edo batera, hegazkinak sortzen duen zarata entzuten da.
‎Argi zegoen kontrazeinuren bat bazegoela, baina zein? Logelatik bueltaka hasi zen, buruan makina bat hitz zirimolaka zebilzkiola. Eta orduan... zergatik ez?
‎—Baina Pedro Huizik ezetz erranen balik, bertze jaunen bati hitza emana diolako edo bertze arrazoin bategatik ezin duelako, orduan zer...?
‎horregatik, ez zaituztet sehiekin nahasturik ikusi nahi, guztiz beharrezkoa denean izan ezik, zeren oin bakoitzak baitu bere ortkoia... —eta osabari behatu zion orduan ere, ez ordea, arestian bezala, konplazentziaz, baina bertze behako harekin, zeinak baitzuen esketik eta erregutik kexutik eta arranguratik bezainbat... zeren eta amak ez baitzuen laket, oro har, osaba Joanikot, osaba noiznahi den nahasten zelako lorezainarekin edo zaltegietako morroiekin, edo neskameren bati hitz gozoren bat erraiten, eta, hainbatetan, bufoi samarra zelako ere bai...
‎—Esmeralda harri preziatu ederra da, baina haren edertasuna ez zen gizonarentzat piztu, harik eta poeta baten begiek miretsi eta poeta baten hitzak izena eman zion arte... eta poeta baten kantak kantatu zuen arte... Zeren eta poetaren hitzak eta behakoak egin baitzuten —eta egiten baitute— harri preziatua eder.
‎Eta, hala, batek hitza atxikitzen zuela, eta bertzeak numeroa, handik eta hemendik aritu ziren gai hura jorratzen. Eta jaun Marcelek erran zion:
‎Homo est animal bipes sine pennis, 9 erraiten zuen Platonek, baina anaiak lumak maite zituen eta lumaz jazten zuen bere iduria, eta, gainerat, oilarra bezala, ahalik eta lumarik ikusgarrienez apaintzen zen; eta luma bat zen haren urguilua, eta bertze bat hitz handi hura —ohorea—, bere dikzionario partikularraren lehen hitza eta azkena zirudiena.
‎Eta nik pentsatu nuen, kapitaina hura erraiten ari zelarik, ezen banekiela nola ihardetsiko niokeen, baldin hitz haiek urte pare bat lehenago erran izan balizkit: ihardetsiko nion ezen haiek guztiak agure zahar urtatuaren desenkusak zirela, hain bainengoen haragiak itsuturik; orain, aldiz, pentsatzen nuen ezen jakintsu baten hitzak izan zitezkeela. Zeren neure harreman haietan ez bainion lekurik utzi amorioari —ez letra handiz ez tipiz skriba zitekeenari—, ez amorioaren itzalari, eta ez amorioaren kutsurik izan zezakeen bertze deusi, baina hutsalkeriari eta banaloriari.
‎Keinu fermu batez hitz hori bera idatzi zuen paperean. Nire paperean.
‎Gure ehorzketetan eman beharreko soinua. Gau batean hitza eman genioan elkarri, solemneki eman ere, bizirik segitzen zutenak horretaz arduratuko zirela. Noiz izan zen, 79an...?
‎Hiri honetako Entzutegian ez zen polizia baten bertsioaz sinesgogor agertuko zen jujerik, horretarako lurra zapala dela onartu behar bazuen ere. Zer eta legearen zerbitzari leial baten hitza, noren eta kazetari zabor zaku batenaren aurka. Pikatuko ninduten.
‎horixe da bidea. Bada, neronek ikusi nuen jauzilariak ere preparazio berbera egin bide zuen bere kirol bizimoduan; ala beharbada ez, hori ez dago sekula ziurtasun erabatekoz jakiterik, batik bat halako kirol berezi bati buruz hitz egiten dugunean. Tira, nolanahi izanik ere, ziur dakit (han eta hemen galdetu nuelako) nik ikusi nuen eski jauzilariari, Marius Lippiri alegia, izugarri gustatzen zitzaiola Paul Delvaux pintore belgikarra, eta Jaume Muxarten koadro bat baino gehiago zuela zintzilikaturik bere etxeko egongela funtzionalean.
‎Behin batean, bazen herrialde lurrintsua eta berde samarra, euskara" ez ohizko" batez hitz egiten zuena. Sasoi batean ere, handik etorri ziren Euskal Herria berpizteko gogoak eta grinak.
‎Baina balio positibo horrekin batera, kezkatu egin nau Chillidaren museoa zabaltzeak sortu duen oihartzun mediatiko ikaragarrian, bere obraren inguruko debate handirik ikusi ez izanak. Niri ere gustatzen zait Chillidaren lana, beste askori bezala, baina aho bakar batek hitz egin du Chillidaren lanaren inguruan aste guztiotan, eta faltan bota dut orain hamarkada batzuk Jorge Oteizarekin sortutako tirabira, haserre eta eztabaidak gaur egun berpiztu ez izana, ez Oteizarekin —ez zuten eta alferrik elkar besarkatu bi artistek, lehenagoko gorabeherak atzean utzi izanaren sinbolo gisa— baina bai Chillidaren obrak dituen kritiko gogorrekin, baditu eta....
‎Magistratu deduzko batzuek asmatu dute, behin baino gehiagotan, erabereko legeria ezartzeko proiektua. Idazle aipatu baten hitzetan, eraberekotasuna bikaintasun mota da, izpiritu handiek noizbehinka antzeman eta txikiak, hutsik egin gabe, jipoitu egiten dituena.
‎Esan zuen Estetika arrazoiak ematen saiatzen dela: adibidez, poema bateko leku jakin batean hitz hau beste haren ordez jartzeko, edo musika lan bateko leku jakin batean esaldi musikal hau beste haren ordez jartzeko. Brahmsen Laugarren Sinfonia bi akorde erabiliz irekitzeko Joachimen proposamena arbuiatzeko haren arrazoia ez zen horrek ez lukeela emango berak nahi zuen hunkipena, baizik eta halako zerbait:
‎Nire pentsamenduak komunikatzerakoan oztopo handiak edukiko ditudalakoan nago eta uste dut horietako batzuk desagertuko direla aurretiaz aipatzen baldin baditut. Lehenengoa, aipatzea kasik beharrezkoa ez dena, ingelesa ez da nire jatorrizko hizkuntza, eta, beraz, gai zail bati buruz hitz egitean desiragarriak diren zehaztasun eta zorroztasuna falta zaizkio maiz nire adierazpenari. Egin ahal dudan guztia da nire lana errazteko zuen laguntza eskatzea, esan nahi dudana ulertzen saiatuz, behin eta berriro gramatika ingelesaren aurkako akats batzuk egingo ditudan arren.
‎Bere antzezlan irri eragingarri bateko pertsonaia baten hitzak gogorarazi niezazkiokeen Lauaxetari une hartan, maltzur eta bidegabeki –testuingurutik kanpo, modu teknikoan esateko–, eta galdetu ea zer neurritaraino zegoen egilea pertsonaia harekin ados: " Artatxori batek buru geiago dauko gonadun pilosopa batek baño." Eta, behin hari horretatik tiraka hasiz gero, ez zatekeen nekeza izango beste kontu batzuetara ere jotzea.
‎Hilerrietako hilkutxen barruan lurperatutako hilotzak ekarri nituen gogora, edozein biziren hezurren ikara eragingo lukeen lur buztintsuaren azpiko hezetasuna gozoro berenganatzen. Lauaxetaren poema bateko hitzak etorri zitzaizkidan burura –testuingurutik kanpo horiek ere, beste bat baitzen poemaren gai nagusia–, Antton Valverdek jarri zien musikaz lagunduta: " Antxe makur zaite, oi buru neurea,/ geure lur amaren besarte gozoan!".
‎Bi gizon gazte ikusi genituen alde banatatik heldu eta elkartzen. Besarkatu eta beren artean pixka bat hitz egin ondoren guri begira geratu ziren tarte batez. Hurreratu egin zitzaizkigun.
‎Xani keinu arraro bat egin, gero Eliri: " Listo", esan zion; larri antzekoa zuen ahotsa, triste eta maliziosoa, agian, begirada; Elik zigarroa itzali, hankak luzatu, ohearen ertzean jarri zen;" iluntze nabarrean?", galdetu zuen konkorrak; jijimajia pixka batekin hitz egiten zuen. " Bale", esan zuen Elik; Xani bizkarra emanda, bere poltsatxoan zeozeren bila, konkorra bere aurrean akuriko jarri zen; berba marmar pixka bat egin zuten.
2001
‎Musika talde baten hitzek norainoko eragin soziala izan dezakete?
‎Arazo hau dela-eta (hezkuntza ere arazo baita) PP rekin itun famatua sinatu duten beste bazkideak, PSOE koak isilago daude, eta ez da harritzekoa; izan ere, hezkuntzan gaur egun indarrean dauden hainbat lege eta erabaki beraiek garai batean ezarritakoak baitira! (Hurrengo batean hitz egingo dut gaur egun, hezkuntza dela-eta, hemen ditugun arazoetaz).
‎Baina zergatik? Euskal idazle bati buruz hitz egitera dator beste euskal idazle bat, eta hor ere ghettoan sartu nahi gaituzte, ezkutatu egiten dute idazle euskaldunak garenik! Martin Ugalderi buruz erdaraz ematen badute informazioa, non dago hor euskara?
‎Bada hirugarren zukako erabilpena liburu honetan. Oraingo honetan fikziozko pertsonaia batek hitz egiten dio beste pertsonaiari. Adibide garbia da" Ulyses Itacara heltzean" deituriko poeman Eumeo zaharrak hitz egiten dio Ulyses i.
‎Merkatu batez hitz egiten ari gara, saltzen duen jendea eta erosten duena daude eta herritar gisa, funtzionatzen ez duten gauzen aurrean babesturik egoteko eskubidea dugu.
‎Horregatik, psikologiako profesionalek aholkatzen dute kirurgiara jo aurretik, pertsona horrek psikologo batekin hitz egin eta arazoa jorra dezala, bene benetan zer nahi duen zehazteko.
‎MIRENek eta TOMASek batera hitz egiten dute. LEIRE desesperatzen hasia da.
‎gisa. Beste gelakoikasle batekin hitz egin, berarekin batera gidoia prestatu eta bideo batean grabatugenuen. Ikasgelan bideoa ikusi ondoren, bakoitzak galdetegi bat bete zuen, etaeztabaida saio bat antolatu genuen.
‎– Euskaldun batekin hitz egiteko orduan lotsa kentzea aipatu zuten. Puntuhonen inguruan erroreen beldurra azpimarratzen zuten.
‎Bigarren apunte arkitektonikoan, Usuak zurubi batez hitz egiten digu. Zurubibatek, kontu jakina da, zerua eta lurra batzen ditu sinboloen munduan.
‎Jakingarriak dira Ranvir Sena ko buruzagi baten hitzok: " Egia da, guk oso gaizki erabili ditugu dalitak.
‎Hortxe egonen zarete hirurok apur batean hitzik asmatu ezinik.
‎Eta zer den ene beste esku hau, ezabatzen baitu idazten dudana oro; eta zer den eztarri hau ere, beste baten hitzak ahoskatzen baititu; eta zer diren ene oinak, eromenaren bidean galtzen baitira, eta egiten baitute tristuraren deserrian herri, esperantzaren aberrian atzerri.
‎Baina ordukoek ez bezalako arretaz jasotzen zituen hitz zaharrak, gutxi erabiliak, eta maiteago zituen beti euskarak berezko dituenak. Ohartzen zen, nonbait, bere kideak gehienetan ez bezala, ez duela aski hizkuntza batek hitzak, beharra sortu ahala, ingurukoetatik hartzea, eta ernal iturria agortu ahala, hizkuntza bera ere agortuz doala.
‎Bai Axularrek bai Oihenartek euskara gaitu, egokitu nahi zuten, batek hitz lauz, besteak hitz neurtuz. Bazekiten garbitasunak gutxi axola diola hizkuntzari, aberastasunak, biguntasunak, erraztasunak, berriz, asko.
‎Batzuetan komentarioak ordurako oso ulergarri ez ziren hitzei buruzkoak ziren: beste garai bateko hitzak, zaharkituriko esanahi eta batere erabili gabeak; beste batzuetan gerra egiteko teknikei buruzkoak izaten ziren, edota janzkerei buruzkoak. Baina beraien komentarioak ez ziren aurreko hauetara mugatzen, errezitatzen zutenaren zentzu intelektual, moral eta historikoaz ere arduratzen baitziren.
‎Zinez faszinatua nintzen: su borobilek urrunetik sustatzen ninduten, eta indigena bihurtzeko zorian, noizbait irakurri edo entzun indio zahar baten hitzak jin zitzaizkidan izpirituaren hautsen harrotzera.
‎Egia zen urdetegi erraldoiek eta autobideek, bidea izan arren euskararen deklinabideak baino segurkiago aberasten zutela patrimonioa. Aski zen, bargo zahar muturreko zerri egile batekin hitz egitea, zehazki esplikatzen entzuteko adibidez Baionako xingarrak munduan zehar nola balioztatzen zuen etorki ezezagunetik zetorkigun kultura hau, etorkia norantza haina ilun zuela noski. Kultura mota honek, zentzu guztietara asetzen bederen gintuen eta horretarako agian hautetsien indarrak txalotzekoak ziren.
‎apur bat hitz egin dugu zoriaz eta ezbeharraz
‎baina matxura batez hitz egiten dute
‎Bon, hori ere litekeena da, esan zuen, patxadaz, ongi kalkulaturiko arrisku baten gainean hitz egiten denean bezala. Probabilitate kontua da.
‎" Alua... paripé... alua". Esanahi ezkutu, kabalistiko, magiko, tantrikoa agian, suposatzen zitzaien hitzei (egia esan, ez dakit zergatik egozten zitzaien inolako zentzurik burua joaniko baten hitzei, baina gure artean beti horrela izan denez, eta zoroen hitzek, orakuluarenak bailiran, esanahi sakona dutela uste izan denez, logikoa zela iritzi nion), inork atzeman ez, baina hermeneutika saio luzeak eragin zituen esanahia, nahiz behin betiko ondoriorik ateratzea ezinezkoa gertatu. Ofizialtasunik gabeko iritzi ezkor eta zabaldu baten arabera, Kolko Mitxoletaren hitzak etsipenezkoak ziren," Elemenia Nebrijana" talde higuingarriko elementurik preklaroenek sorrarazia.
‎– Julia ez al zaik iruditzen arrisku hartzeko nahikoa motibo? –nire ziplada ederki itzuli zidan, ni une batez hitzik gabe uzteraino itzuli ere.
2002
‎Hemen askotan izan da jotzen, horrez gain, hemengo musika guztia ezagutzen du eta entzuten du, euskaldun askok baino hobeto. Eta horrek ere pentsatzen dut erraztu egingo ziola pixka bat hitz egiterako mementoan, hau da, doinuak eta ezagunak egiten zitzaizkiola. Horrez gainera, Josebarekin egon zen entseatzen.
‎Gero, ordea, errealitatea hor dago. Ni EAJko kidea naiz eta ekimen politiko berri bat abian jarri behar denean, parte hartze prozesu batean hitz egin eta adostu ondoren egiten da. Alderdiak gai dira beren korpusaren errealitatea zein den sumatzeko eta horren arabera hartzen dituzte beren erabakiak.
‎Euskal literatura ez dago euskal gizartean errotuta. Zenbat jende entzuten duzu eleberri edo poema bati buruz hitz egiten autobus batean?
‎Gurean ez du zertan erosi, hizkuntzak ematen dio legitimitatea. Guk erdaraz esan dezakegu «euskaldunak gara eta hizkuntza berezi bat hitz egiten dugu». Gizartearen legitimitatea, nolabait, hizkuntzatik sortzen da.
‎Hitzez ari gara hitz egiten. Kritikari batek hitzekin jokatzen du eta idazle bati gustatuko zaio esaten duena edo ez, baina ez du zertan haserretu behar. Kritikari batek eskubidea du liburu bat gustagarria ez izateko.
‎Idazlearen Asteasu sorterriaren transposizioa baino gehiago ere bada, espazio afektibo horretan barrena sartu ahala, gero eta nabarmenagoa egiten zaigulako giza sentimenduen unibertsaltasuna. Faulknerren Yoknapatawpha edo Rulforen Comalaren kasuan bezala, Obabaren deskribapenek bizitutako geografia batez hitz egiten dute, zehaztasun topologiko orotatik urruntzen den geografia batez. Kausalitate magikoak agintzen du bertan (ik.
‎Ikus dezagun adibideekin: Vodafone ren Goizeko Planean, kontratu bidezko modalitatea izanik, errentagarriago ateratzen da goizez testuzko 3 mezu bidaltzea minutu batez hitz egitea baino, izan ere, deia ezartzearen prezioa (0,14 euro, BEZ barne) gehi minutuko tarifa (0,44 euro, BEZ barne) kostua 0,58 euro ateratzen baita; eta testuzko 3 mezu bidaltzea 0,51 euro kostatzen da (BEZ barne).
‎Jakina, horrek aldaketa izugarrizkoa ekarri zuen espazioarenantolaketan eta populazioaren banaketan. Zalantzarik gabe, aldaketa sakon etagarrantzitsu batez hitz egin daiteke.
‎Asko izan badira atal honetan jakitera eman diren ideiak, laburpen gisa, amaitzeko, ekologismoa gaizki ulertu naturalistak gaindituz mundu sozialaren mugimendu bezala islatzen duen AHT Abiadura Handiko Trenaren aurkako asanbladako kide baten hitzak jasoko dira: «Asanblada hau 1993 urtean sortu zen, hegoaldeko Euskal Herrian AHTren aurkako oposizio mugimendu asanblearioa bultzatzeko asmoz.
‎Kazeta diskurtsoan, hizkuntzen eta estilo liburuen arabera jakina? esaldiaren luzera 20ren bat hitzekoa da, batez beste; eta, esaldi bakoitzean 2,5 proposizio topa daiteke, batez beste. Horrexek adierazten digu estilo periodistikoaren zailtasun maila.
‎Sinbolismo ezagutarazlea dago komunikazio ororen oinarrian, baina unean unean azaleratzen diren komunikazio estrategiak hain izan daitekeenez askotarikoak eta aurreko nahiz geroagoko beste edozeinekin konparatuta bereziak eta apartekoak, ezen ezin komunikazioaz modu zehatz, jakin eta aurrikusgai batez hitz egin, zeren gizakia bera eta gizarteak zein kulturak aldatzen diren modu bertsuan aldatzen baita komunikazioa, nola esparru txikikoa hala handikoa?; halako moldez aldatu ere, non gaur egun hura, komunikazioa, aztertzeko baliagarriak izan daitezkeen erreminta nahiz tresna inbestigatzaileak bihar etzi atzeraturik geldituko direla ematen duen zeren horrela gertatu ohi baita gizarte zientzien alorrean urteen joan etorrian.
‎Aldaketak egiten direnean adibideak eguneratuko dira, eta fitxategi biak erabiliko dira analizatzailearekin ondoko emaitza lortzeko: batean hitz guztiek eduki behar dute analisia, eta bestean batek ere ez.
‎Horrela, fonologiako analizatzaileak fonemetatik lexikorako bihurketa egingo luke, eta sorkuntzak morfema katetik fonemetara. Tartean egin liteke sistema bat hitzen eta fonemen arteko jauzia emateko. Hala eta guztiz ere, adibideetan testu hitzetan agertzen diren fenomenoekin arituko gara batez ere, ikuspuntu morfologikoa areagotuz.
‎Bigarrenik, elikagai transgeniko baten diseinuan konbinazio genetiko egokia askoz azkarrago lor daiteke”. Hala ere, merkataritza mailan egon daitezen eta espezie berri batez hitz egin ahal izan dadin, txita “biluzi” horiek beren kabuz ugaltzeko gai izan lukete, hau da, beren ondorengoei biluztasun izaera transmititzeko gai izan lukete. Edo, arrazen arteko bidegurutze erraz batetik abiatuta, ekoizpen gaitasuna duen hibrido bat lortzea.
‎«Nola kontrola daitezke milaka hozte dorreak edo herrialde osoko ehunka establezimendu termal? Erraza da bulego batetik hitz egitea, baina hozte dorre askoren barruan sartu zarenean, arazoaren egoeraz jabetzen zara». Trafikoa bezala Espezialista horren arabera, prebentzio araudia zintzo bete arren, legionelak presentzia ekitaldia egiten jarraituko luke.
‎Bigarren misioa Gaur bertan hasi eta lau eta sei egun artean iraungo duen bigarren misio horren helburu nagusiak hauek izango dira: urpeko isurketaren tenperatura neurtzea, hirigunearen ikuskapen zehatza osatzea eta “pitzadurak buxatu ahal diren teknikoki aztertzea”, batiscafoaren jabe den Ifremerreko arduradun baten hitzetan. Eledunak adierazi zuenez, bere ibilgailua arraildurak soldatzeko gai ez bada, beste makina “astunago” bat arduratuko litzateke lan horretaz.
‎Julen une batez urrundu zen, alboan bizi zen baserritar batekin hitz egiteko asmoarekin. Berehala itzuli zen.
‎Garagardo bana hartu eta edaten hasi ziren. Ez zuten aldi batean hitzik egin. Edalontziei begira egin zituzten zenbait minutu.
‎–Gogortzeko –hizkuntza ezezagun bateko hitza balitz bezala ahoskatu zuen Imanolek.
‎–Alaznek horko mutil batekin hitz egin nahi duelako.
‎Eduk, ohiturarik ez zuelako; Sergiok, telefonoa nahiago zuelako; eta Emmanuelek... Baina beste egun batean hitz egingo dizut historia horietaz, inporta ez bazaizu.
‎Bere arreta, ordea, ez zegoen haien kontuetara, une bakoitzean nork hitz egiten zuen igartzera baizik. Ez zitzaion ariketa erraza gertatu, izan ere denek batera hitz egiten zuten, eta ahots mordoa nahasten zitzaion gogamenean. Lagun batzuek geografiari buruzko eztabaida antolatua zuten Zarautzen kokaguneaz:
‎Nahiz haur baten hitz potoloak izan, nire semearen ateraldiak dardara batean jarri zizkidan kirio guztiak. Egia izan zitekeela pentsa  tze hutsak nire onetik atera ninduen.
‎Maîtrea agertzen da, eta, oso adeitsu, bostekoa ematen digu, aitari lehendabizi, gero niri. Sudur ahots pixka batez hitz egiten du. Aitarekin ari da, niri ez dit begiratu ere egiten.
‎Orain ez bada, bihar, baina ozpin putzu hori ez da pare bat hitz entzun gabe geldituko.
‎90ko urteetako euskal literaturaren eta, batez ere, narratibaren ibilbidea errepasatzean, azpimarratzeko iruditzen zaidan beste alderdi bat da emakume idazleen presentziaren areago  tzea; badago emakumeen literaturaren boom batez hitz egin duenik ere. Izan ere, hamarkada horretan zehar (eta, batik bat, bigarren erdian) emakumezko egileen izen berriez hornitu da euskal literaturaren panorama:
‎Baina boom bezalako hitz potoloen erabilerak arriskuak ditu beti (izan ere, esapide berbera erabili izan da, baita ere, 80ko hamarkadako emakumezko idazleen ugaritzea deskribatzeko, Arantxa Urretabizkaiak" emakume idazle bakarra" izateari utzi ziolarik hain zuzen ere). Koantitatiboki, behintzat, zaila da eztanda izugarrizko batez hitz egitea, Mari Jose Olaziregik ondo azaldu duen bezala: euskal literaturaren esparruan, emakumezkoen urteko batez besteko produkzioa txikia da oraindik (%15 ingurukoa), gure auzokoekin konparatuta behintzat.
‎" Euskal Unibertsitate" berri bati buruz hitz egitea. Nahikoa litzateke egun martxan dagoena aldatzea (asko edo gutxi baino dagoena oinarritzat hartuta)?
‎Emakumea lan esparrutik banatzea eta lanpostu horiek gizonezko langabetuen esku uzteaere defendatzen du zenbaitek. Hedapen islamistari aurre egitearren, Estatutik bertatik bultzatutako birtradizionalizazio batez hitz egin daitekeelakoan gaude.
‎Itsasbehera dago pisuan, itsasgora dago Radio Exterior de Españan, Radio Nacionalen. Irratiko solaskide lausengaria politikari baten hitzak errepikatzera mugatu da. Itsaso beltza gora doa.
‎Labauriak ez zekien garrantzitsua ote zen kazetari ingeles batekin hitz egitea.
2003
‎Ume horrek, horrezaz gainera, lehengusu bat izango du, aititeren bizitza ikertzen ari dena (aitite Europako ebanistarik onenetakoa izan zela deskubrituko du halako batean). Eta, amaitzeko, umearen etxera bisitan doan andre bat agertuko da, etengabe arkitekto famatu bati buruz hitz egiten duena. Liburu zoroa izango da, jakina, eta azaleko irudia ere imajinatzen hasita nago.
‎Ez da gauza bera indarkeria medio eskaerak egitea edo horrelako prozesu demokratiko bat. Pausoz pauso gizartearen babesa lortuz gero, ez ginateke gauza abstraktu batez hitz egiten ariko, hautu librea egin duten herritarren eta hautu horri ukatzen duen estatuaren arteko konfrontazioa litzateke. Horrelako pausorik ez da hemen sekula eman, eta orain horretarako aukera dugu.
‎P. BARRENA. Proposamen partidista batez hitz egiten ari gara. Orduan, ETA oztopo izango litzatekeen ala ez...
‎Ez naiz politikaz edo pentsamenduaren gai sakonez ari, edozeri buruz baizik, baita goizean kafea hartuz sentitzen den edozein txikikeriari buruz ere. Guillermo Velazquezek zioen bezala, gure lana herri honi bizitzako edozeri buruz beste ahots batekin hitz egiten saiatzea da, politikariena edo kazetariena ez den beste ahots pertsonal batekin.
‎Honezkero milaka eta milaka dira hildakok Iraken. Idazle irakiar baten hitzak (Nuha Al Radi deitzen da) errepikatu nahi nituzke orain eta hemen: " Demokraziaren izenean ari dira bonbardatzen, baina krimen hutsa besterik ez da hori, benetan Iraken okupazioa besterik ez baitute nahi.
‎" El Club de La Comedia" saioko aurkezlea dirudien pertsonaia baten hitz jarioak betetzen du antzokia ikuskizunaren lehen minutuetan. Felix Arkarazo eta Ernesto Barrutia aktoreek txandaka gorpuztuko duten pertsonaiak, bakarrizketa luze baten ondoren, kontakizun honetako familia aurkeztuko digu:
‎Ijito kultura oso aberatsa da; ez da ezagutzen ez gaituztenek gutaz duten irudi hori. Behin konferentzia batean hitzaldi bat ematen ari nintzela, entzule batek hitza hartuta halaxe aitortu zuen jendetza handi baten aurrean: " gaur barkamena eskatu nahi dut ijito herriaren aurrean.
‎Joan den astelehenetik aurrera, beraz, egunkaria ondasun bahituraren arriskupean dago etengabe. ' Gara' ren arduradun desberdinak behin eta berriro saiatu dira Gizarte Segurantzako arduradunen batekin hitz egiten baina artean ez dute lortu hitz egiteko borondate aztarna txikiena.
‎Bere izena adieraztera ausartzen ez den maitasuna omen da sexu bereko pertsonekin harremanak izatea gustuko dutenena. Aldiz, makina bat hitz asmatu izan dituzte menderik mende lesbianak eta gayak izendatzeko beren sexu aukera dela-eta haien aurka zeudenak (eta zoritxarrez oraindik ere horrela daudenak). Gaiak argitaletxeak plazaratu duen" Beste sexualitateak (Sexu aniztasunerantz)" izenburuko liburuan jokabide sexualek garai eta kultura ezberdinetan izan duten trataera aztertzen da, desira homosexualak ere baudakalako bere historia, sexu bereko pertsonen artean erakarpena sentitzea gizakia bezain zaharra delako, nahiz horrela sentitzen dutenak gehienetan baztertuak eta zigortuak izan diren.
‎Egunero entzuten omen nau. Gremio bati buruz hitz egitea tokatzen denetan, gertatu izan zait euren opari bat jasotzea. Esaterako, okinei buruz hitz egin, eta pastel kaxa bat bidali zidaten.
‎Zaurituak dozenaka konta daitezke, baina harrigarriena da nola ez diren hildako gehiago kontuan hartuta astero ehunka senide eta lagun ehunka edo milaka kilometro egitera abiatzen direla. Espainiako Gobernuko agintariek zorroztasunez mantentzen duten sakabanaketa politikak eragindako beste biktima batez hitz egin liteke kasu honetan, nahiz eta, biktimez gero eta gehiago hitz egiten den garaian, ahaztutako biktima izango den. Elkarretaratze instituzional eta arreta mediatikorik merezi ez duten hirugarren edo laugarren mailako biktimetakoak dira hauek.
‎Egiatiegi jokatzen dot normalean... Berba egitea gustetan jat. Gainera neure ideiak argiago ikusten dodaz beste bategaz hitz egiten dodanean. Edo batek daki, agian berba lodien atzetik barruan hutsik sentitzen nazala ezkutau gura dot.
‎Bueno, ez dakit jakitun egongo zaran, baietz uste dot lehen aldiz begietara so, begi musker xalo haietara. Une batez hitzek hegan egin zioten pentsamenduarekin batera, begirada hain tolesgabea aurkitzerakoan. E... A, bueno ba, mmm... atzo zure ama etorri jatan hona eta berbetan egon ginan...
‎Ez, ez dot ezer hartuko erantzun zuen, eskua sabelean ipiniz. Unaxek zutituaz batera hitz egin zion, esne beroa hartzen zuen bitartean.
‎Garaia aztertu duen egile baten hitzetan:
‎Manex Goihenetxe, lehenengo zuzendaria, EHAS alderdiko idazkaria ere izan zena, zegoen ezkerreko pentsamendutik hurbilen, baina ez zen jarrera itxien aldekoa, alderantzizkoa baizik. Joseba Intxausti, Jakin ekoa zen, eta talde horrek euskalgintzan ari ziren eragile desberdinak elkarlanean jarri nahi zituen, orduko aldizkari baten hitzetan «ezker eta eskubiaren konfiantza» irabazten saiatzen ziren. Nire ustez, jarrera horiek izan zuten eragina UEUn, iritzi eta ideologia desberdinetako pertsonen arteko lankidetza bultzatu baitzen, UEUra irakasle etortzeko bereziki.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bat 2.511 (16,53)
Lehen forma
batekin 397 (2,61)
bat 382 (2,51)
batean 329 (2,17)
batez 290 (1,91)
baten 275 (1,81)
bati buruz 259 (1,71)
batek 202 (1,33)
bati 86 (0,57)
bateko 73 (0,48)
batera 62 (0,41)
batetik 42 (0,28)
baten inguruan 27 (0,18)
baten bidez 9 (0,06)
baten aurrean 8 (0,05)
batetaz 8 (0,05)
Batek 7 (0,05)
baten gainean 6 (0,04)
bataren 5 (0,03)
Bat 3 (0,02)
Batera 3 (0,02)
baten bitartez 3 (0,02)
Baten 2 (0,01)
batengatik 2 (0,01)
batentzako 2 (0,01)
batentzat 2 (0,01)
batetako 2 (0,01)
bati buruzko 2 (0,01)
BAT 1 (0,01)
BATEK 1 (0,01)
Batean 1 (0,01)
Batekin 1 (0,01)
bategatik 1 (0,01)
bategaz 1 (0,01)
batei 1 (0,01)
batekoak 1 (0,01)
batekoen 1 (0,01)
baten arabera 1 (0,01)
baten aurretik 1 (0,01)
baten barneko 1 (0,01)
baten barruan 1 (0,01)
baten barruko 1 (0,01)
baten buruan 1 (0,01)
baten gisan 1 (0,01)
baten kontrako 1 (0,01)
baten ondoren 1 (0,01)
baten ordez 1 (0,01)
baten pareko 1 (0,01)
batenetik 1 (0,01)
bateraino 1 (0,01)
baterako 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 551 (3,63)
Berria 235 (1,55)
Alberdania 150 (0,99)
Pamiela 147 (0,97)
Open Data Euskadi 141 (0,93)
Consumer 131 (0,86)
Argia 122 (0,80)
Susa 112 (0,74)
UEU 95 (0,63)
Booktegi 91 (0,60)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 74 (0,49)
Jakin 53 (0,35)
EITB - Sarea 46 (0,30)
Euskaltzaindia - Liburuak 44 (0,29)
Goenkale 34 (0,22)
Jakin liburuak 32 (0,21)
Karmel Argitaletxea 31 (0,20)
Uztaro 27 (0,18)
Labayru 26 (0,17)
Herria - Euskal astekaria 26 (0,17)
Maiatz liburuak 20 (0,13)
LANEKI 18 (0,12)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 17 (0,11)
Ikaselkar 16 (0,11)
aiurri.eus 16 (0,11)
Erlea 15 (0,10)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 15 (0,10)
ETB serieak 14 (0,09)
Uztarria 14 (0,09)
Guaixe 14 (0,09)
Urola kostako GUKA 13 (0,09)
Hitza 11 (0,07)
Sustraia 10 (0,07)
alea.eus 10 (0,07)
uriola.eus 10 (0,07)
goiena.eus 8 (0,05)
aiaraldea.eus 8 (0,05)
Euskaltzaindia – Sü Azia 8 (0,05)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 7 (0,05)
Deustuko Unibertsitatea 7 (0,05)
Aldiri 7 (0,05)
Karmel aldizkaria 7 (0,05)
Kondaira 7 (0,05)
Osagaiz 6 (0,04)
Txintxarri 6 (0,04)
Euskaltzaindia - EITB 6 (0,04)
Euskaltzaindia - EHU 5 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 4 (0,03)
ETB dokumentalak 4 (0,03)
Maxixatzen 4 (0,03)
erran.eus 3 (0,02)
hiruka 3 (0,02)
Karkara 3 (0,02)
Noaua 3 (0,02)
Zarauzko hitza 3 (0,02)
Ikas 3 (0,02)
Anboto 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
HABE 2 (0,01)
aikor.eus 2 (0,01)
Euskalerria irratia 2 (0,01)
Kresala 1 (0,01)
Antxeta irratia 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat hitz egin 1.685 (11,09)
bat hitz bat 31 (0,20)
bat hitz hartu 30 (0,20)
bat hitz esan 13 (0,09)
bat hitz hitz 13 (0,09)
bat hitz eman 12 (0,08)
bat hitz aspertu 9 (0,06)
bat hitz erabili 9 (0,06)
bat hitz hori 9 (0,06)
bat hitz horiek 9 (0,06)
bat hitz bakar 8 (0,05)
bat hitz batzuk 8 (0,05)
bat hitz ere 8 (0,05)
bat hitz osatu 8 (0,05)
bat hitz hauek 7 (0,05)
bat hitz jaso 7 (0,05)
bat hitz beste 6 (0,04)
bat hitz ekarri 6 (0,04)
bat hitz entzun 6 (0,04)
bat hitz ez 6 (0,04)
bat hitz hortz 6 (0,04)
bat hitz adierazi 5 (0,03)
bat hitz elkartu 5 (0,03)
bat hitz etorri 5 (0,03)
bat hitz irakurri 5 (0,03)
bat hitz bera 4 (0,03)
bat hitz gehiegi 4 (0,03)
bat hitz jario 4 (0,03)
bat hitz jarri 4 (0,03)
bat hitz trukatu 4 (0,03)
bat hitz asmatu 3 (0,02)
bat hitz atera 3 (0,02)
bat hitz azaldu 3 (0,02)
bat hitz bakoitz 3 (0,02)
bat hitz besterik 3 (0,02)
bat hitz bota 3 (0,02)
bat hitz deskribatu 3 (0,02)
bat hitz ebaki 3 (0,02)
bat hitz eratorri 3 (0,02)
bat hitz eskatu 3 (0,02)
bat hitz gelditu 3 (0,02)
bat hitz gurutzatu 3 (0,02)
bat hitz guzti 3 (0,02)
bat hitz haiek 3 (0,02)
bat hitz handi 3 (0,02)
bat hitz hartz 3 (0,02)
bat hitz hizkuntza 3 (0,02)
bat hitz idatzi 3 (0,02)
bat hitz jakin 3 (0,02)
bat hitz nahi 3 (0,02)
bat hitz ordena 3 (0,02)
bat hitz potolo 3 (0,02)
bat hitz adi 2 (0,01)
bat hitz agertu 2 (0,01)
bat hitz aipatu 2 (0,01)
bat hitz arrunt 2 (0,01)
bat hitz asko 2 (0,01)
bat hitz baino 2 (0,01)
bat hitz bakarrik 2 (0,01)
bat hitz bana 2 (0,01)
bat hitz bildu 2 (0,01)
bat hitz biluzi 2 (0,01)
bat hitz eginarazi 2 (0,01)
bat hitz eragin 2 (0,01)
bat hitz erdi 2 (0,01)
bat hitz euskal 2 (0,01)
bat hitz euskara 2 (0,01)
bat hitz fidatu 2 (0,01)
bat hitz geratu 2 (0,01)
bat hitz gogoratu 2 (0,01)
bat hitz gozo 2 (0,01)
bat hitz gutxi 2 (0,01)
bat hitz hitzezko 2 (0,01)
bat hitz hura 2 (0,01)
bat hitz iritsi 2 (0,01)
bat hitz itsusi 2 (0,01)
bat hitz jan 2 (0,01)
bat hitz jardun 2 (0,01)
bat hitz jo 2 (0,01)
bat hitz labur 2 (0,01)
bat hitz laburtu 2 (0,01)
bat hitz laguntza 2 (0,01)
bat hitz lau 2 (0,01)
bat hitz nagusitu 2 (0,01)
bat hitz onartu 2 (0,01)
bat hitz oso 2 (0,01)
bat hitz polit 2 (0,01)
bat hitz prototipo 2 (0,01)
bat hitz requiem 2 (0,01)
bat hitz sartu 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia