Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 489

2000
‎LEHENIK ETA BEHIN, UAk jorratutako bideari jarraituz, euskal nazio eraikuntzaren egitasmoaren desatxikimendua garbiki planteatzen du eta horretarako euskal nortasunaren indar soziala ukatzen dute (Arabako gehiengo zabal batek bere burua euskal hiritartzat jotzen badu ere, eta irakaskuntzan, euskaldun ereduak aukeratuenak izan arren), abertzaletasunaren indarra gutxietsiz (arabar hautesleen %40k indar abertzaleen hautua egiten du) eta Arabako eskualdeen errealitate soziologikoa desitxuratuz (Arabako zortzi eskualdeetatik espainolismoa soilik Gasteizen dugu nagusi).
‎Herri batek bere buruari historian zehar emandako arautegia da herri horrenelkartasun kodea, gene guztiak ordenatzen dituena.
‎Funtsean ezereza, eraztunaren zuloa, dengizakiak, izan ere, diharduen heinean, Izatea deuseztatu egiten baitu. Areago, izakiezeztatzaile honek Izatea suntsitzeaz batera bere burua ere ezerezten du. Zeren, ezbada Izaterik, ezereza baino ez baita.
‎Kaliforniako bidaia agentzikoekin hitz egitea lortzen duenean, Madrilekoekin harremanetan daudela erantzuten diote eta, beraz, oraingoz ez dakitela Chicagon non ostatatuko garen. Eta hori dioskun bakoitzean, taldekideak sumindu eta oldartu egiten zaizkio (Jordi askojakinak beti iraganeko pasadizoak kontatzen dituenez, bidailagunek Preterito deitzen diote aurpegira esan digu behin gizon batek bere burua altzairuzko upel batean bota zuela urjauzietan behera, pipiritaka; eta pentsa  tzen dut Dan gizon haren antzera sentituko dela hotelaren kontua hizpidera ekartzen duten bakoitzean). Zinez, badirudi jendeak orain  dik ez duela sinesten oporretan dagoela.
‎Euskal Herria Museoan eta Gernika Museoan izan zen baina, haietan ere inori ezer galdetzen ausartu ez zenez, gerrari buruzko zalantza argitu gabe irten behar izan zuen bietatik. Euskal Herria Museoan Imanol Larrinagak sinatutako marrazki batean bere burua ikusi zuen; gerra garaiko Lauaxeta zen marrazkikoa, komandante jantzian eta betaurrekorik gabe. Arrats beran liburuaren ale bat ere bazen, Lauaxetak 1935ean argitaratutako poema liburuarena, hango beira arasa batean.
2001
‎Batetik, maila etiko edo pertsonala: balore batzuk hobesten dituelako pertsona batek bere burua ezkertiartzat jotzea. Bestetik, ezkerraren praktika politikoa hobesten duena, eta horrekiko konpromiso politiko zuzena duena.
‎95 milioi pezetako (3,8 milioi libera) aurrekontua izan duen film honen une gehienak Gipuzkoa eta Bizkaian izan dira grabatuak. " Jaizkibel" ek pertsona bat bere buruaz beste egitera eraman dezaketen arrazoiei buruz hausnarketa egiten du.
‎Hala ere, nik esango nuke liburuaren kalitatearen neurketa lehen zihoan bidetik doala: denbora pasatzen utzi behar da, alde batetik, liburu batek bere buruari eusten dion ikusteko; bestetik, azterketa kritikoa sakondu behar da, ikuspegi historiko zabal samarrekin, unean uneko modetatik urrunduz; eta, azkenik, irakurlea hezitzeko kultur ekintzak indartu behar dira, hala eskoletan nola kulturguneetan; irakurle jantzia, ohartua, ezinbestekoa da liburu baten kalitatea neurtzeko; irakurle horren lana ezinbestekoa da liburu on bat historian zeha... Irakurle landua eta idazle landua dira literaturaren etorkizuna eta liburuen kalitatearen bermea.
‎Bat bateko mugimendu batek bere buruaren laudorioetatik atera du hala ere. Trena geratu egin da izan ere, eta jendea gehienbat irten egin da eta gutxi batzuk igo.
‎Redios. Irribarre mingots batez bere buruari iseka egin dio, institutu garaian, ikasle ziztrin bat baino ez zela, zituen hainbeste eratako ametsez oroitzean. Orain dela asko zen hori ordea, egin du bere artean.
‎Gizonari nola urgatzi? Azkenean bietako batek bere burua surtara bota zuen, ehiztariak zerbait jan zezan.
‎Plastiko ontzi batean gasolina zeukan. Bidetik irten eta baso baten atzean bere burua gasolinaz igurtzi eta su eman zion.
‎V. Lojak argitara zuen Linguistikaren historiatik hartu dudan pasartea eskaintzen diot irakurleari, gai horietan nola pentsatu behar duen jakin dezan, Marx, Engels eta Leninen ondorengo zuzen izan nahi badu. Hizkuntza, besteak beste," herriak eta nazioak dituen ezaugarririk nagusienetakoa" omen da, eta" kultura batek bere burua adierazteko eta mamitzeko duen bidea", bestetik. Beste zenbaitek ere ez genuke gehiagorik esango.
‎Guztiori bateratua balego, bederen! Biz  pahiru aldiz ukitua izan den arren –edo, agian, ukitua izan delako–, ez dator beti bat bere buruarekin, ezta ere azken azkeneko soinekoz jantzirik. Ez dut uste gehiegi ardura duenik.
‎Baina legitimazio ororen beste alderdi garrantzitsu bat bere burua justifikatzeko erabiltzen duen diskurtsoaren forma dugu. Batzuek antzinako kondairetara, jainko sortzaileengana, nekez sinets daitezkeen mitoetara jotzen dute.
‎Honek kausalitatearen adigai erabat berria suposatzen du, organismoa norberaren kausa eta aldi berean efektua baita: sorkuntzan zuhaitz batek bere buruarengan ekiten du espeziea zabalduz; hazkuntzan norberarengan ekiten du bere burua garatuz, eta barne bizitzan norberarengan ekiten du zati bakoitza besteen mesederako existitzeak osotasuna mantentzen duelako. Horregatik, organismo bat ezin da mekanismo hutsera murriztu; bizidunak ez dira makinak, bizidun bakoitzaren banakotasuna ezin da adigai determinatuen bidez agortu; horregatik, ez dago Newton bat Biologian Fisikan badagoen antzera.
2002
‎Literaturak zeregin handia du heziketa munduan, baina ez irakasle askok uste duten bezala, hizkuntza ikasi edo zerbait adierazteko. Bai ordea haur batek bere burua liburukoarekin identifikatzeko. Literatura ona baldin bada, berdin irakurtzen dute haurrek eta helduek(...)».
‎Par. Alta, batak bere buruaz ukhipena behar ba du, beraren ondoan egoitea noraezeko du, bera dagoen lekhuaren alboan egonik.
‎Par. Bertze hainbertze gerthatuko zaio batari bere buruaz ere; nolanahi ere berez handitasunik ez tipitasunik ezpaitu, eztezake beregan gainditu ez bertzek gainditua izan; bainan hedago berdineko denez, berberaren berdina da.
‎Normalean, irensteko arazoak eta arnasketaren ahulezia izaten dira. Hala ere, alde positiboa da Elako gaixo batek bere burua bere zaintzaz erabakitzeko ahalmena duela, eta lanean jarrai dezake bere gorputzak aukera eman arte eta, ondoren, intelektualki egin, beste lan batzuekin (irakurri, margotu, idatzi…). 900 kasu berri Espainian, urtero, Elaren 900 kasu berri diagnostikatzen dira (egunean 2) eta gaixotasunarekin bizi diren pertsonen kopuru osoa 4.000 ingurukoa da, nahiz eta zifra horiek aldatu egin daitezkeen.
‎Euskal Herrian bizi diren hiritarrak espainiar edo frantziar nortasun agiriak edukitzeko beharrean daude. Egoera honek, Euskal Herriaren hiritargoaren zati bati bere burua euskalduntzat izateko duten eskubidea zapaldu egiten dio. Bere burua euskalduntzat izanik espainiar edo frantziar nortasuna izatera behartuta baitaude.
‎Baina nola liteke holakorik burutik pasatzea ere? Nola liteke euskaltzale batek bere buruari halako galderarik egitea ere. Nola da posible euskaltzain batek horretan ere, beste gauza askotan bezala, zalantzarik izatea eta halako nora ezean ibiltzea?
‎Goiko hori da unibertsitario batek bere buruari sekulan egiten ez dion galdera, egiten ez dion bakarra, beharbada. Guk ez dugu zalantzarik egiten, baina ez arrazoiak begi bistakoak direlako.
‎Ispilu batean bere burua imintzioka ikusi izan balu legez, jarkera hieratikora itzuli zen Mentxu.
2003
‎Jainko Guztiz Boteretsu Egiazkoaren aulkia hartzen duen jainkoaizun hori deitzen da Leviathan. Ez da harritzeko, Idolo berri horren historia hasiz geroz, baldin horrelako nagusiaren ordezkari bazeukan Richelieu batek bere burua, kardinale jaunak berak preso sartzea eta bera hil arte preso atxikitzea Saint Cyrango abade kristau zintzoa, Jean Duvergier Haurannekoa gure herritarra.
‎Hortaz, barrurago joan behar da, barrukoari begiratu, euskalsistema politikoaren eta sistema horretako alderdi politikoen eta, bestetik, gizartezibilaren artean oraindik bizi bizirik dirauten haustura eta gatazketan. Gatazka etaikuspegi desberdin horiek aldatzen ari dira, etengabe, eta ez bakarrik euskal gizartean dagoen banaketagatik (gizartearen zati batek bere burua nazionalistatzat jotzen du eta beste zati batek ez du bere burua horrelakotzat jotzen) baizik eta joerahoriek, itxuraz egonkorrak izanik, politika neoliberalen arazo berriek eraginda, krisian sartuta daudelako, eta egitez Euskadiri atzerritik begiratzen diotenentzatnahiz euskal herritzarrentzat oso panorama politiko, kultural eta sozial konplexuasortzen dute.... Horrela, nazionalisten joeren artean badira globalizazio neoliberalaosagai positiboa dela uste dutenak, hazkundearen eta garapenaren aginduaren izenean eta munduan nagusia den ereduaren izenean; badira, berriz, globalizazioekonomikoa Espainiar Estatuak eta Frantziak Euskal Herrian daramaten esplotazioaren beste alde bat dela diotenak.
‎Easako egunkari eta irratiek, alabaina, hauxe esan zuten: " Gaur, Azpilen, mutil batek bere burua hil du. Haren itxura arriskutsuaz ohartu direnean, inguratu egin dute guardiek.
‎Agentziaren zeregin nagusia euskara herria euskara herriaren esku jartzea da; baina ez bakarra. Izan ere, gurearen moduko herri txiki batek bere buruaz sinetsiz gain, besteen aintzatespena du beharrezkoa. Alegia, gu bagarela sinetsi behar dugu; baina, besteek gure berri ere badutela susmatu behar dugu.
2004
‎" Txokoan eta munduan kokatu behar du batek bere burua: bietan batera.
‎Euskal herrien errealitateak, bizipenak, ikusmoldeak eta esperientziak jaso nahi izan ditugu solasaldiaren abiapuntuan. Mahai ingurua bukatu ostean, solaskideetako batek bere burua amiñi bat zentsuratu duela adierazi digu. Alegia, pertsonen jendetasunari »politesse edo cortesia nondik begiratzen den» buruz aritzean mugatu dela.
‎Gizarteak behar du edozein askusatuk abokatu bat edukitzea, frogarik gabe inor ez kondenatzea agintzen duen moduan. Niretzako drama bat da akusatu batek bere burua defendatzeko niri ordaindu beharra; niri gustatuko litzaidake estatuak pagatzea abokatuari, fiskalari pagatzen dion bezala.
‎Oinarrizko hezkuntza sistemaren zati txiki batean gutxienez, batez ere ikastolen eremuan, euskaldungoaren belaunaldi talde batek badu aukeratxo bat bere buruaren eskuko izateko. Bertatik bertako gainjarpen eta presio zuzenik gabeko euskal espazio horiek, frankismoaren gau beltzean nazionalismo totalitarioari irabazitako guneak ditugu.
‎Hiriko etxeetako leihoetatik ateratzen diren argi zuriak ikusten ditu, baina abiadurak ez dio bere begiradari bakar batean geratzen uzten, eta une batez bere burua ikusi du etxe handi bateko egongelan, Antonio eta bera bakarrik. Ez du auzokoen telebista entzuten, ez du kalean sortu den liskarra entzuten, ez du sofan aurkitzen galtzontzilo hutsetan zigarro beltzak bata bestearen atzetik erretzen dituen gizonik.
‎Izan ere, fraide, irakasle eta hainbat esparrutako zereginugariek ez baitzioten utzi nahi zukeen denbora eta dedikazioa idazteko. Ez zuen sekula, gainera, bere burua idazle osotzat hartu, eta literaturari apaltasunez, eragozpenez eta zailtasunez ekin zion, modu autodidakta batez bere burua formatuz, 1950 hamarkadetan plazaratzen hasi ziren hainbat idazleren modura.
‎Ez da ahaztu behar, hasteko, Jainkoari buruz orain arte kontuan hartu duen hipotesi bakarrean bera iruzurtitzat jotzen zuela eta ikuspegi hau ez datorrela larregi bat berak buruan duen Jainkoaren ideiarekin. Are gehiago, Descartesek beharrezkoa du modu batean edo bestean Jainko iruzurtiaren hipotesi hori baliogabetzea, gero Jainkoaz hausnarketa egin ahal izateko.
‎Aristotelesi jarraikiz, identitatearen hastapena honela formula daiteke: ‘Gauza bat bere buruaren identikoa da (A= A) ’ Kontraesanaren hastapenak honela dio: ‘Gauza bat eta bere kontrajarria ezin dira berdinak izan aldi eta zentzu berean (A* ez A) ’ Izendatze prozesua, bada, identitatearen eta kontraesanaren hastapenei esker da posible.
‎Zintzilik zeraman gorbata gorria, eskailerak igotzen zituen bitartean. Bat batean bere burua ikusi zuen ispilu batean bezala: trajez jantzita zegoen.
2005
‎Izan eitekean baita, bere irudimen emonkorraren gehiegikeriaren eraginez, bere burua ipar iparraldeko biztanletzat hartuta, harexek eroango leuken bizimodua eroala sinestuta bizi izatea be. Zergaitik ez pentsau, hamaikagarren hipotesi modura, berak ez eukala bere burua ipar iparraldekotzat jota, aldrebes baino, lurburuan bizi zan bateren batek bere burua bilbotartzat hartu ebala ilunik bako gau amaituezin baten eta horrexegaitik lorik egin ezinik egoala gauak joan eta etorri.
‎Plaken artean osatutako bikote bakoitzaren mugimendu erlatiboa berezko Euler-en poloak definitzen du, E AB,. BEC= E CB, etaE CA. Euler-en polo bakoitzak dagokion abiadura angeluar erlatiboa izango du, AB, BC eta CA. Puntu hirukoitzaren inguruko edozein ibilbidek plaken arteko hiru mugak zeharkatuko ditu. Hiru muga horietako abiadura erlatiboaren batuketak zero izan behar du, azken batean, batuketak plaka batek bere buruarekiko duen abiadura islatzen baitu. Beraz, abiadura angeluar erlatiboetarako,
‎Irakurtzeak ekarri zion burutapen zurrunbiloak zorabiarazi eta ohean jesartzera behartu zuen. Minutu asko behar izan zituen bereak zituen eta ez zituen pentsamenduen artean bereizteko, baina minutu bakar bat bere burua ze modu makurrean kontrolatzen zuten ulertzeko. Beldur handiena ematen ziona onartzeko:
‎Egiten dutena egiten dutela ni neu izango naiz, ostia! Une batez bere buruaren kontrola galtzeko zorian ibili da, burezurra hormaren kontra apurtu eta sartu diotena eskuz ateratzeko gogoz. Honen guztiaren amaieraraino iritsi, beste irtenbiderik ez dago.
‎Amets konturatu da familiaz bai, baina Ainaraz ez diola ezer esan orain arte. Min apur batez bere buruari aitortu dio agian ez dela hutsegite hutsa izan, bere subkontzienteak (edo kontzienteak) hartutako erabakia baizik. Baina Madokagatik eman dio min, ohartu denez.
‎Baina ororen gainetik gizon zardaiaren bizitzeko gustua zein errabia amiratzen zituen, auzoen erran merran larrutzaileei axolagabe zegokiela, emaztea eta amantea biak batera maitatzen zituela edo 1947an idiak saldu eta traturra erosi zuela; berritasunaren bila zebilen beti. Zergatik ez jakin, Joanesek halako batean bere buruaz beste egin zuen. Xarles, ideiaz ideia jauzika bazebilen salbatzearren eta hor, hotsemaiten iragan orduak zeuzkan burkide, San Florentingo elizaren aitzineko plazan, kolpatua eta gurutze astunaren azpian lehertua zela.
‎Orduan ere ez nuen ezer esan, baina dezepzio txiki bat hartu nuen. Ez Inezek hori esan zuelako, baizik eta Lydie Vidal, emakumearen eskubideen alde borrokatzeko burdinazko hesi batera bere burua kateatzeagatik Aljeriatik egotzi zuten ekintzaile politikoaren idazkari pertsonalak –eta nork zekien, maitaleak– esan zuelako. Lydiek ez zuen horrelako idazkaririk –eta are gutxiago amoranterik– merezi, ebatzi nuen.
‎Ibaiko harriari goroldioa nola, hala itsatsi zaie fardela herrikide guztiei. Xenaro Ourensera joan zen udal musika eskolaren atezain; Vicente Porrasek karburante usaina arnastu zuen Madrilgo zulo batean; Herminio Noval atunetan baino kantetan abiatu zen Cabo Verdera; Manuel Besteirok matea eta aldakarik gabeko emaztea ekarri zituen Rosariotik; Isidora Varelak Pazo do Venton jardun zuen neskame, Luger batez bere buruaz beste egin zuen jaun itsu baten agindupean; Juan Pedreira Espainian barna ibili zen, Puertollanotik Agramontera, Hermosilla de Burevatik Lierganesera, herririk herri, Entre cazuelas de barro aldizkarirako harpidetzak lortzen; Bento Figueira merkante batean sukaldari engaiatu zen Suezeko kanala zeharkatzeko; Xose Zorellek zapatak eta gizonentzako trajeak saldu zituen Barcelonako Corte ...
2006
‎Alberto Iñurrategi, Felix zena, Juanjo Sansebastian, Josu Bereziartua, Kike de Pablo, Jon Lazkano, Jon Beloki... denak pazienteak izan ditut, eta denei antzematen zaie gurearengandik ezberdina den bizitza ulertzeko modu bat. Ez dakit zein zen, baina batek bere burua bizitza urbanoaren naufrago bezala definitzen zuen. Baina ez dira mitifikatu ere egin behar.
‎Errioxako ardo ona edaten zuten erruz. Behin Condor Legioko burua, Hellmuth Volkmann, ikusi nuen mahai gainera igo, dena kuzkurtu eta oin batez bere buruari hazka eginez. Gainontzekoen algara eta txalo artean».
‎gorputzarekin, pretentsioekin, banitatearekin, protagonista izan nahiarekin. Bestetik, batek bere buruari hauxe galdetzen dio: –Bazterrean gelditzea, zilegi al da??
‎Tiro hotsak entzun ondoren, halabeharrez handik pasatu den emakume gaztearen amatraktoreak zeuden plazara iritsi denean, jende mordo bat ikusi du makinen inguruan, eta zer gertatzen den ikustera joan da. . Neska batek bere burua hil du?, esan dioteerdaraz, eta bere biloba ikusi du orduan, bularrera oldartu zaiona. –Amona, amona, bibakero etorri dira pistolekin eta ama hil dute?, esan dio, eta orduan ikusi ditu berealabaren galtzerdiak manta baten petik ateratzen.
‎[horientzat mimesiak] pertsonen arteko jokamoldea adierazten du, bertan batak bere burua bestearengan asimilatzen du, bestearekin identifikatzen da, afektiboki haren baitan introiektatzen da. Aipatzen ari garen harremanean, batak bestearen ereduari jarraitzean nozitzen duen arroztasunak ez du inplikatzen bere buruaren inongo galtzerik, irabaztea eta aberastea baizik.
‎Babesturiko jardueraren berezko izaerak publizitateko babesletza kontratua bereiz dezake honako kasu honetatik: babesle jakin batek bere burua sustatu edo ezagutzera ematen duenean bere izenean agertzen diren ekintza edo jarduerak antolatuz (txapelketak, lasterketak, lehiaketak, etab.); kasu horietan ez da beste baten jarduera finantzatzen publizitatearen truke, baizik eta norberaren jardueretan inbertitzen da publizitate helburuekin71 Babesletzaren izateko arrazoia da beste batek egiten duen kirol jarduera, zientifikoa, kult...
‎Euskal Herrian, euskaldunarentzat, eta are gehiago espainola izan gura ez duenarentzat, biolentziaz betea dago eguna goizetik gaueraino, Jainkoaren grazia handia baita biolentziak ez gehiago hartzea beste forma batzuk. Melankolia kontzeptu egokia izan liteke literatoren baten bere buruaren autodiagnosirako. Agian gutxiago iseka eta zapalketa artean supizturiko matxinada baten analisian.
‎Lanak on egiten zion: alde batetik bere burua indartsuago eta argalago nabaritzen zuen. Bestetik, gogoa pentsamendu beltzez libre zeukan.
‎Lekua kanbiatua zen; tapizez gain, errege erregina hilen irudiek apaintzen zituzten paretak. Horietariko batean bere burua ezagutu zuen gazteluzainak, gazteago eta dotoreago. " Henrike II.a" irakurri zuen azpian.
‎Euskal artzainekin ibili zuan lehian, artzainak eta behizainak elkar ikusi ezinik zebiltzan garaian. Dirudienez, Charlie Glassek tiroz hil zian artzain bat bere burua babesteko. Handik urte batzuetara, Charlie Glass kartetan zebilean taberna batean euskaldun batzuekin.
‎Nire begitarako, domina hark ez zuen gerran egindako egun urrien lotsa estaltzen. Behin Göering i entzun nion esaten aleman ez duin asko zegoela istripu probokatu batean bere burua zauritu, gerrari izkina egin eta gerra pentsioa kobratzen zuena, eta hori entzun nionetik, susmo txarrez eta amorrazioz begiratzen nion aitaren liburuxka militarrari.
‎Obra hori publiko horrentzat egina baldin bada, pertsona hark ez du sekula behar beste zabalduko bere ulermena, edo ez du sekula ahantziko bere interesa, bai adiskide gisa bai etsai gisa, bai arerio gisa bai iruzkingile gisa. Horrela, beraren sentimenduak okertzen dira; halaber, edertasun eta narrio berek ez dute izango pertsona horrengan izango luketen eragina bere irudimena behar bezala behartu izan balu eta une batez bere buruaz ahaztu izan balitz. Hortaz, beraren gustua argi eta garbi benetako arautik desbideratuko da eta, ondorioz, sinesgarritasun eta autoritate osoa galduko du.
‎Desiderio bakarrik bizi zen, mendi haietan beste asko bezala. Noizean behin bateon batek bere buruaz beste egin ohi du.
2007
‎Horrelakoetan oso litekeena da festako protagonistak edo gonbidaturen batek bere burua diskriminatua sentitzea.
‎Konstituzioaren arabera giza bizitza babesteko betebeharra dago eta horrek Estatuari eragotzi egiten dio buruaz beste egiteko lankidetza onartzea. Modu horretan, zehapena ezarriko zaio inor bere buruaz beste egitera induzitzen duenari eta pertsona batek bere buruaz beste egiteko beharrezko egintzekin laguntzen duenari (ZKren 143 art.). Konstituzio jurisprudentziak (honezkero aipatutako 120/ 1990 KAE eta 137/ 1990 KAE) argi utzi du pertsona baten bizitza erakunde publikoen mende dagoenean zuzenean (gogoan izan dezagun presoen kasua), Estatuak horien bizitza zaindu behar duela eta ezin duela onartu, modu pasiboan bada ere, herritar horiek euren bu... Izatez, Auzitegiek gizabanako horiek nahitaez elikatzea justifikatu dute, betekizun jakin batzuk betetzen badira eta pertsona horien askatasuna eta duintasuna errespetatzen dituzten muga batzuk ezarriz (esaterako, elikatze parenterala soilik baimendu da, eta hiltzeko arrisku larria dagoenean bakar bakarrik).
‎Ez gintuzke harritu behar, beraz, inbasioaren ondoren Cortések 30.000 indioren, encomienda? bat bere buruari ematea; baita Chalco, Coyoacán, Otumba eta Tlexcoco koak ere. –Encomienda?
‎Izpiritu arrazoidun ezkutu horren agerkundea da unibertsoa; edo, nahiago bada, unibertsoa, bere buruaren autokreatzaile den bezainbatean, izpiritu arrazoiduna kontsideratuko dugu, eta kreatua edo produktua den bezainbatean, arrazoimen edo izpirituaren manifestazio kanpotiarra. Dena batetik besterako prozesuan dago, izpirituaren uko zeharokotik (materia) izpirituaren baiespen osora (kontzientzia bat bere buruari transparentea). Harri puska bat, esan genezake, izpirituaren uko bezainbatean manifestatzen dela izpiritu gisa; izpiritua positibokiago ageri zaigu lore batean (honek sentitu, hazi, bizia emateko ahala du), gehiago abere batean (instintoak, etab.), eta gehiena gizakian.
‎Hizkuntza bat, non ere ia dena aditz baita, dena egintza; non dena bizia baita eta arian ari baita dena egonik gabe; aditz konjugazio bat kasik denbora gabekoa, dena presente jartzen, iragana oraingotzen, historia poesia bihurtzen duena; lexiko bat, dena denarekin erlazionatzen duena, dena irudi, dena erritmo, etab. Herder-ek hizkuntzazko iruditik nola pertsonifikazio poetikoak, ipuinak, sagak, sinbolismoak loratzen diren erakusten du; nola garatzen den eguzkiaren goizargitzeko iruditik munduaren kreazioaren kontadizoa. Eta erakusten du nola poesia hebrearra, basamortuko bizi esperientziarena, artzain herri baten poesia, herri bat bere buruaren harroa eta bere Jainkoaren usteosokoa, nola bere bere aurrebaldintzetatik bakarrik ulertzen den, nola konparaezina den poesia greko edo erromatar edo nordikoarekin: izpiritu nazional bereki baten bizi eta sentieraren espresio.
‎Herri batek bere buruari historian zehar emandako arautegia da herri horrenelkartasun kodea, gene guztiak ordenatzen dituena.
‎Adibidez, hauxe esan zuen: pertsona batek bere burua zein munduabesteekin dituen eragin trukeen ondorioz ezagutzen dituela.
‎Aurreko aroan eraikitako abstrakzio sinpleetatikabiatuta, pertsonak ezaugarri kontrajarriak bateratzen dituen autokontzeptuaeraikitzen du. Adibidez, nerabe batek bere buruari buruzko irudi, malgua, eraiki, eta, horri esker, egoeraren arabera irekia edo barnerakoia izan daitekeela ulerdezake (Harter, 1998).
‎Batetik, pertsonarentzat Nlk duen garrantzi subjektiboa dugu; hots, gizabanakoarentzat zer neurritaraino den garrantzitsua NI. Garrantzi subjektiboaaldatu egin daiteke pertsona batetik bestera; hau da, pertsona batentzat osogarrantzitsua izan daiteke, eta beste batentzat, berriz, ez. Kontuan izan behar duguNI pertsona batek gara ditzakeen identitate sozialetako bat besterik ez dela.Adibidez, pertsona batek bere burua deskribatzeko gizarte kategoria ugari erabildezake; besteak beste, sexua, aberria, gizarte klasea edo jaioterria. Pertsonak bereburua deskribatzeko erabiltzen dituen gizarte kategoria horiek guztiak bereautokontzeptua osatzen duten identitate sozialak dira.
‎Bi teoria horien abiapuntu dira jendeak gizartemundua sailkatzeko erabiltzen dituen kategoriak. Pertsona batek bere burua kategoria horietariko batean sailkatzen duenean (gizarte klasean edo generoan, adibidez) eta kategoria horrekin subjektiboki identifikatzen denean, identitate soziala garatu duela esaten da. Identitate soziala autokontzeptuaren zati bat da, talde bateko kide izatearen kontzientziatik eta taldekidetza horrek gizabanaemozionaletik eratortzen dena (Tajfel, 1978).
‎Edozein pertsonak aurki dezake poliza bat merkatuan, bere jarduera profesionalean erabiltzen duen gorputz zatia aseguratzeko, eta, beraz, bere diru sarreren iturri nagusia da. Horrela, irakasle batek bere ahotsa ziurta dezake, ikertzaile batek bere burua, eskultore bat, eskuak… Aseguruaren prezioa interesdunak ezartzen duen kopuruaren araberakoa izango da. Hau da, aseguratuak, neurri batean, bere gorputz kideari prezioa jarri dio.
‎Hizlariak, gutxienez, hanka sartzeko arriskua du, eta, hori ez bada, bai nabarmen geratzeko arriskua, eta, hemendik harantz, mintzakideari —berori gaiztoa denean— armak eskura emateko arriskua, zeinak horrek haren kontra erabili ahal izango dituen. Zentzuzkoago eta zuhurrago da beti ezer ez esatea eta batek bere burua zehaztugabeko isiltasunaren atzean ezkutatzea. Edo, bestela, batek ikusten badu —behin hitz egiten hasi eta gero— besteak ez duela berarekin bat egiten, orduan hobe da hasitako hizketa konpromisorik gabeko zerbaitetara zuzentzea eta, egiaz, esaten hasitakoa esan nahi ez zelako itxura ematea.
‎Horregatik esan dezakegu" formazioa hizkuntzan eta formazio gizatiarra", Menzeren hitzak gure eginez," modu bereiztezinean datozela bat": " Formazio linguistikoak, azken batean, batek bere burua etengabe ‘objektiboago’ eginez joatea esan nahi du, alegia, nitasunean lotuta egotetik askatzea edota nitasun hori bera infinituki zabalduz joatea" 121 Hizkuntzari buruzko hausnarketa horiek, hala ere, pedagogiatik abiatutako ikerketa linguistikoen esparru orokorra baino ez dute zehazten, eta, zentzu honetan, hezitzaileak ezinbestean aztertu du ere gainontzeko giza eta g...
2008
‎Kuriosoa da ikustea eskuarki pertsona horrek sistema sozialean bere tokitxoa egitea lortu duen une biografikoan kokatu ohi dela epifania demokratiko morala. Baina zer uste duzue, bada, palestinar kamikaze batek bere burua zartarazten badu oraindik zorioneko epifania demokratiko moral hori izan ez duelako dela ala. Mesedez.
‎Batez ere arrazoi ekonomikoak daude horren atzean, turismo kulturalaren fenomenoa, hirien arteko konpetentzia… Badirudi gaur egun hiri batek horrelako proiektu handi baten bitartez bere burua nazioartean ezagutzera ematen duela eta aitzakia modura proiektu horiek erabiltzen dira. Kultur proiektuak izan daitezke baita beste era batekoak ere.
‎Behin irratian entzun genuen Getxoko amildegi batean neska batek bere buruaz beste egin zuela, eta bera gogoan genuela idatzi genuen abestia.
‎Horrela eskuratuko du bezeroak balizko auzi batean bere burua defendatzeko legezko froga, kontratu izaera duena.
‎Jose Luis Urrusolo Sistiaga eta Carmen Guisasola ETAko preso historikoek ezker abertzalearen portzentai garrantzitsu batek bere burua ez duela gaur egungo Batasunan ordezkatuta ikusten esan dute Gara egunkarira bidalitako eskutitz batetan. Horrez gain, ETAko presoak Euskal Herriko kartzeletan bilduta izan ezkero, akordio politiko bat lortu eta gauzatzea posible izango litzatekeela gaineratu dute.
‎Jakina, hori guztia egiteko, nazio batek bere buruaren jabe izan behar du, gainerakoan nekez eragin baititzake delako kultura nazional horrek hain botere efektu ahaltsuak. Kultura, zentzu horretan hartuta, botere iturri da, berari dariolako besteak beste gizarte nazional hori kohesionatzeko ahalmena.
‎NARRATZAILEA Astero astero, mutil edo neska gazte batek bere buruaz beste egiten du. Beraz, banderak masta erdianjarrita bizitzen ikasi dugu.
‎LUKAS une batez bere burua kontrolatzen saiatu eta serio jarriko da.
‎Errefuxiatuari Laguntzeko Espainiako Batzordeak (CEAR) salatu du asilo eskubidea eta babes subsidiarioa arautzen dituen legearen aurreproiektuaren zirriborroa, ofizialki ezagutu ez bada ere, Espainiako legerian aurrekaririk gabeko atzerakada dela arlo horretan. CEARek kritikatu du asilo eskatzaile batek bere burua onartzeko dituen oztopoak, bereziki bere eskaera modu indibidual eta sakonean aztertzeko dituenak, “lege aurreproiektu honetan ezabatzeaz gain, sendotu egin dira”. Hala, “hirugarren herrialde seguruen kontzeptua sartu da, nazioarteko babesa eskatzea justifikatuko ez luketenak, eta prozedura laburtua prestatu da izapidetzeko ez onartzeari buruz.
‎Zergatik hartzen du pertsona batek bere buruaz beste egiteko erabakia?
‎Ez zuen erabakitakoaz damutu nahi. Emakume baten aurrean amore eman izanak harritzen zuen batik bat bere burua, baina Chiara, bere erraina izateaz gainera, Leonardo dogoaren alaba ere bazen, eta herri txiki baten biziraupenean agintariak jakin behar du, ihiaren gisan, haizearen menera makurtzen, zuhaitz tente harroak errotik erauzten eta botatzen baititu erauntsiak.
‎Bestetik, bonbaz beteriko gerriko bat zeraman 13 urteko neskato batek bere burua polizia etxean entregatu zuen herenegun, Bakuban. Estatu Batuetako armadaren arabera, lehergailu teknikariek gerrikoa kendu eta eremu seguruagoan zartarazi zuten.
‎Halako azalpenekin, ordea, ez dituzte guztiak lasaitu. Atzo, hala, LHC martxan jartzearekin bat mundua amaituko zela sinetsita, 17 urteko gazte batek bere buruaz beste egin zuen Indian. Beste zenbaitek, berriz, hain muturreko egoera batera iritsi gabe ere, bide judizialera jo dute.
‎Bost pertsona sartu zituzten preso auzi haren baitan. Horietarik bat bere buruaz beste egiten ahalegindu zen kartzelan, handik zenbait hilabetera, eta baldintzapean aske utzi zuten. Askatasunak salatu zuen auzi horrek oinarririk ez daukala.
‎unibertsoan den oro dela zoriaren eta beharrizanaren ondorio. Bizitzak beti bilatzen du beste bizi bat, atomo batek bere burua errepikatzera jotzen du...".
‎Sukaldari paristar batek bere buruaz bertze egin du
‎Psikogezur garaikideetan haundienetakoa: batek bere buruarekin ongi egon behar omen du, bakean eta gozo, besteekin ongi, bakean eta gozo egoteko; bere burua maitatu besteren bat maitatzeko, bere buruaren lagun izan besteri laguntzeko. Nik ez dakit zuek (bo, badakit, ederki dakit:
‎Orientetikako aire girotuaren eragitez, edozein mintzo da oraintxe bere aurreko mundualdi edo bizialdiez (eta karmaz etab.). Lehengo bizialdietan eta oraingoan izen berbera edukitzea premiazko den galdetu sinestun karmatuei, eta ezetz; baina, orduan, argi gehiegiak itsutu gabeko edozein jabetzen da eta behin bizi beharreko edozein ohartzen da ezin izan litekeela" Nineu" lehengo haiek eta oraingo hau;" ni" bai," ni" izan liteke, zeren" ni" edozeinek esaten baitu bere buruaz eta, beraz, edozein baita; eta horixe esan liteke dela, hain zuzen ere, bat beste bizialdietan sinestera daramana: noiznahiko edozeintasun hori jasan ezina, esentzia eternal jainkozko batez bere burua gantzutu beharra. Geure norberatasunaz duda latzak ditugunok sentitzen dugu izenik gabe ez dagoela ez (inoren) lehengo bizialdirik eta ez (ezeren) aldirik ere.
‎Adibidez: edozein joaten da kanpora edo urrutira bere bizimodua aztertzera eta erabakiren bat hartzera; batek bere burua behar bezala gobernatzeko bere buruarekin etenda bezala egon behar du: kanporatua eta urrutiratua.
‎Tesi bat egitea, saiakera serio bat idaztea, lotsagarria behar luke izan: orria joan eta orria etorri, bat bere usteari eusten eginahalean, helmuga edo ondorioek agindutako arrastotik irten gabe; bat bere buruari arrazoia ematen etengabe eta, arrazoiaren jabe gelditzeagatik, zer komeni den eta huraxe botatzera jarria.
‎Esparru horretan, autoulerkuntza horrek berezko autogobernu moduren bat baldin badago bakarrik izan dezake adierazpen politikoa. Autogobernurik gabe ezin da komunitate politiko batek bere buruaz duen ulerkuntza mantendu eta garatu. Horrenbestez, nazio minoritarioetan egiten den immigrazio kudeaketaz dihardugunean, autogobernu aldarriak legitimatzen dituzten oinarrietako batez ari gara.
‎Alderantziz ere gerta liteke. Lhermitte neurologoak aztertu zuen kasu batean, 18 urteko mutil kopetilun, bakarti eta goibel batek depresioaldi batean bere buruari tiro egin zion pistola batez. Nerbio optikoak eta garuneko lobulu frontalak suntsituta gelditu ziren, baina ez zuen bizia galdu.
2009
‎Bada zenbakien bitartez mundua azaldu eta ulertu dezakeen jendea, baina bada hormonen bitartez mundua azaldu eta ulertzen duenik ere: emakume bat senarrarekin haserretzen dela, hormonak jauzika izango ditu; senarrak emakumea akabatzen duela, testosterona gehiegi; nerabe batek bere buruaz beste egiten duela, aldaketa hormonala betean egongo zen. Tira, nik ez dut gauza gehiegirik ulertzen afera honi buruz, eta egia baino zalantza gehiago ditut.
‎Protagonistetako batek bere burua deskribatzeko hurrengoa dio: Lehen kategoriako zibilizatu eskolatua.
‎Adibide honek beronek erakusten digu nortasunak, kulturaren zati bat bada ere, eragin handia izan dezakeela kulturan bertan. Jende multzo batek bere burua talde gisa definitzen badu, orduan berariaz ekin diezaioke bere kultura babestu eta garatzeari, horrek talde gisa indartu egiten duelakoan. Areago, talde gisa definitu den horretan egon daitezkeen beste kulturak ezabatu egin ditzake, horrekin nortasun lehiakideak baztertu nahirik.
‎Erantzuna nortasun kolektiboan bilatu behar da. Eta hain zuzen nortasunaz galde egiten delarik, gehiengo handi batek bere burua euskalduntzat dauka: euskara dakitenek eta herrian sortuak direnek, bai eta ere elebidun hartzaileek eta hiritar askok, erdaldun batzuk ere.
‎Erantzuna nortasun kolektiboan bilatu behar da. Eta hain zuzen nortasunaz galde egiten delarik, gehiengo handi batek bere burua euskalduntzat dauka: euskara dakitenek eta herrian sortuak direnek, bai eta ere elebidun hartzaileek eta hiritar askok, erdaldun batzuk ere.
‎Polizia iturriek (061 eta 112 Larrialdietarako Zerbitzuak) Europa Pressi jakinarazi diotenez, ezbeharra 15: 45etan gertatu da. Gizon batek bikotekidea erail du eta jarraian laugarren solairu batetik bere burua jaurti du, lekuko batek telefonoz ohartarazi duenez. Kolpearen eraginez, traumatismo ugari izan ditu gorputzean gizonak.
‎La lista sexu gau bat lau hitzen trukeMarcel Langenegger zuzendariaren estreinako film luzea da La lista. Gizon batek bere burua ezagutzeko egiten duen bidaia arraro eta erotiko baten gaineko suspentse erakargarria da. Aktoreen zerrendan aipagarriak dira, besteak beste, Ewan McGregor, Hugh Jackman eta Michelle Williams.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
batek 278 (1,83)
bat 67 (0,44)
batean 56 (0,37)
batez 25 (0,16)
batetik 11 (0,07)
bati 8 (0,05)
batera 5 (0,03)
Batek 3 (0,02)
bata 3 (0,02)
batak 3 (0,02)
baten aurrean 3 (0,02)
batengatik 3 (0,02)
batean zehar 2 (0,01)
batekin 2 (0,01)
baten 2 (0,01)
baten bidez 2 (0,01)
batetan 2 (0,01)
Bat 1 (0,01)
batari 1 (0,01)
bategatik 1 (0,01)
bategaz 1 (0,01)
batekin batera 1 (0,01)
baten atzean 1 (0,01)
baten bitartez 1 (0,01)
baten gisara 1 (0,01)
baten ondoren 1 (0,01)
baten ordez 1 (0,01)
baten pare 1 (0,01)
batendako 1 (0,01)
batengandik 1 (0,01)
batetik behera 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia