Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.367

2009
‎Da esan neutsean: «Orain eztoste ardurauko guardia danak etorrita be; baina ontxe emon biotsut nik plastadea». Esan no­tsen.
‎«Ez. Ama etorteko da, justotan, baina ez dakit noz etorko dan». Nora joan be enekin!
‎Ni negar baten, amari itxi gure ez nik honakin beragaz etorteko. Da, arinago, lehenagoko gurasoak, oingoak be gureko dotsie, baina lehenagokoak koiteduk gura ixen arren etxean, da, bakixu, mantenidu ein behar da, apareju. Itxi nindun bertan.
‎Berriarentzat idatziriko hamar erreportajez osaturiko bidaia liburu literarioa. Turinetik abiatu eta Aosta, Venezia, Padua, Trieste eta Rijeka bisitatzen ditu idazleak, bakarti, baina iruditzen zait bidaia erreportajearen generotik harantzago dagoen hausnarketa duela gogoan. Ibilaldi literarioa da eta, horrenbestez, badu zerikusirik Mentura dugun artean (2001) liburuarekin, non sustrai literario askotarikoen miaketa egin zuen.
‎Berak «apal laburrean» egin behar omen zuen, «Po ibaiaren ingu­ruetako hiri, istorio eta desioarekin». Apaltasun aitor­mena egin zuen liburuaren aurkezpenean ere, baina ez zuen zertan. Merezi izan du egileak bere buruari gogor egin eta kultur erreferentziak dosifikatzea, jaki­na baita italiar literatura eta kultura direla gaztetandik Lertxundiren itsasargi.
‎Egia aitortzera, ez nuen lehen kolpean proportziorik ikusten edukiaren eta izenburuaren artean: Italian egi­niko bidaia da, bai, baina bizitza al du hizpide. Turin­go erreportajea bigarrenez irakurrita ohartu nintzen ordea izenburuaren bigarren zatia, «bizitza hizpide», irakurleongan oihartzun segurua behar duen esapidea dela:
‎Bestalde, Anjel Lertxundiren Zoaz infernura, laztana idatzian tragedia humano bat agertzen zaigu, ondo muntatuta, esango nuke modu zinematografiko batean muntatuta, baina istorioaren interesgarritasuna­ren iragazia doi doi pasatzen duena.
‎Euskal idazle galduaren bila() liburua ere irakurri dut. Euskal literaturaren erretratu bat da, baina iraganeko argazkien negatiboen moduan ikusita. Eta euskal literaturaren historiaren ikuspuntu desberdin honek beste historia batzuk osatzen ditu, eta hori beti da interesgarri literaturaren historia interesatzen zaionarentzat.
‎Azalpen horretan, galtzailearen irudia gako zaio Munozi. Bizia lon gai berari heldu ziola argudia liteke, baina nire ustez Antzararen bidea lan osoagoa da. Eta ez dut hau esaten nobela bat delako; Bizia loko narrazioetako batzuk topikoetan erortzen zirela iruditu zitzaidan eta, alde horretatik, obra bezala ez ninduen asebete.
‎«Gure gerra» hori gurea bakarrik ote den, baina , ez dut batere argi. Egia da gertaera historiko eta geografiko konkretu bati heltzen diola idazle nafarrak, baina haren atzean dagoen gogoeta unibertsala begitantzen zait niri.
‎«Gure gerra» hori gurea bakarrik ote den, baina, ez dut batere argi. Egia da gertaera historiko eta geografiko konkretu bati heltzen diola idazle nafarrak, baina haren atzean dagoen gogoeta unibertsala begitantzen zait niri. Akaso «gurea» bezala jotzen dugu oraindik gainditu gabe dugulako, isiltasunaren espiralak katarsirako unerik izatea eragotzi digulako.
‎Oroimen leku kontsidera genitzakeen hainbat elementu eta objeturen inguruan antolatzen da narrazioa, dela Sorollaren koadroa, dela Jesusen lagunarteari egindako argazkia? baina hori bakarrik ez, Donostia berri bat begitantzen zaigu eleberrian, ohiko hiri turistiko edo ederraz oso bestelakoa. Portu giroa da nagusi (84), eta «jitoan dabiltzan» galtzaileen erreinu horretan rock&rollak, drogak, eta literatura mota batek (zientzia fikzioak, abentura eleberriek?), benetako errealitatea beste leku batean dagoela oroitaratzen digute.
‎Esplikatu behar litzateke, gure aitzinekoek biziki ongi eta ederki idatzi baitute. Erraten dituzten gauzak ez dira txarrak, baina barietate guti dute. Erlisioneko, etikako eta moraleko gauzez mintzo dira.
‎Egia da 1936ko Gerrari erreferentzia esplizitu eta garrantzizkoa egiten zaiola etengabe, badagoela memoria his­torikoa berreskuratzeko ahalegina. Baina helburua, besteak beste, sarraski historiko horrek hondatu zi­tuen bizitzak (artisten familienak?), eragin zituen jokaerak (Liborio aitona), nahiz desagerrarazi zuen mundua ikusgarri egitea da. «Zubi zaharra desegin zen moduan» (147) deuseztatu baitzuen gerrak eleberria­ren abiapuntu den lagunartea.
‎Hortik eleberriak utzi didan sentsazioa: pasarte eta gogoeta iradokitzailez betetako testua da, baina bere fragmentariotasunean galtzen dena.
‎Erromantikoek esaten zuten fragmento bakoitza osotasun bat dela, eta osotasuna fragmento multzoa. Ikusi dut fragmento bakoitza, baina osotasuna ez. Liburuak hari narratibo eta estilistiko gehiegi dituela uste dut; gauza gehiegi kontatu/ azaldu nahia zegoen eta «gehiegitasun» horrek liburuaren kontra jo du azkenean.
‎Ederra iruditu zait. Orrialdez txikerra da Jurgi Kintana Goirienaren liburua, baina mamitsua da, datu eta iradokizunez betea. Ez fikziozkoa den arren, fikzioa du abiapuntu:
‎Inpresioa dut Jurgik arakatu eta argiztatu nahi izan dituela hain zuzen historia horretako zoko moko eta okoiluak, Lotilandiako ortodoxiatik kanpo gera zitezkeen autore eta lanen bila. Kontua da liburu xume baina ederra bilbatu duela: hainbat tokitara eta hainbat girotara garamatza, arin eta atseginez irakurtzen delarik, baina azkenean erresumin apur batekin uzten zaitu, itxura batean ez digu-eta XIX. mendeko Lazarragarik mahaigaineratu, kasurako Pantzeske Astibia Onintze olerkari sinbolista aurkeztu badigu ere.
‎Kontua da liburu xume baina ederra bilbatu duela: hainbat tokitara eta hainbat girotara garamatza, arin eta atseginez irakurtzen delarik, baina azkenean erresumin apur batekin uzten zaitu, itxura batean ez digu-eta XIX. mendeko Lazarragarik mahaigaineratu, kasurako Pantzeske Astibia Onintze olerkari sinbolista aurkeztu badigu ere.
‎Bi biok idazten zuten euskaraz, orduko Donibane turistiko guztiz euskaldunean. Baina , oso sarritan, mende amaierako kroniketan ikus daitekeenez, paparra kondekorazioz beteta egiten zieten harrera aristokrazia goreneko bisitariei, tartean hainbat errege erreginari. Ez zuten inoiz horretaz fantaseatuz ezertxo ere idatzi euskaraz?
‎Barkatuko didazue, azken orduan, sarrera berri bat ireki izana, baina gauza pare bat esan nahi nituen Jokin Muñozen Antzararen bidea eleberriaz. Orain artean aipatu direnez gain, beste pare bat gauza nabarmenduko nituzke nik.
‎Nobedadeen kategorian sar genitzake hirurak, azken bi urteko epean argitaratuak izan baitira. Nobedade izate horrek bultzatu nau haiek hautatzera, baina bestelako arrazoiak ere izan dira tartean. Esaterako, egileen aldetik apustu bat suposatu dute hiru lanek.
‎Uriberen kasuan, Bilbao New York Bilbao bere estreinako narratiba lana izateaz gainera, narratibak berak eskaintzen dituen aukeren gaineko azterketa lan bat dugu. Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina , bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa. Tratu txarrak ditu hizpide Lertxundik bere azken nobelan; gaiak badu gaurkotasunik, eta teknikari begira ere (ikuspuntuen tartekatzea) badu nondik heldu nobelak.
‎Hain zuzen, Zoaz infernura, laztanari gehien eskertu dio­dana zera izan da, hain egoera gogorra itzulingururik gabe eta, batez ere, melodraman erori gabe aurkeztu izana. Zeren Rosa tratu txarren biktima izango da, baina horrek ez du esan nahi pertsona bezala kontraesanik ez duenik. Lertxundik oso ondo jakin du Rosaren psikologia konplexua islatzen, bere biktima izate hori baino haruntzago joanez.
‎Zergatik? Batetik, bere irakurketa atsegin izan dudalako (eta ez nik bakarrik, antza, 2006ko Euskadi Saria eman baitzioten), baina batez ere, euskarazko ipuin liburu askoren aldean eite diferentea duelako, ausartuko nin­tzateke esatera generoan maisu diren katalanen bidean (Quim Monzó eta Sergi Pàmies, nagusiki). Etorkizuna bildumako ipuinen artean gorabeherak daudela esatea ezer gutxi esatea bada ere, narrazio laburrenen alde egingo dut nik.
‎Hartara, bildumako ale onenean artean kokatuko nituzke «Sofarena», «Adulterioa», «Udako bidaia», «Maiatzaren lehena», «Etorkizuna» izenekoa ere. Desberdinak euren artean, noski, bildumaren aniztasunaren erakusle, baina ezaugarri komunak dituztenak: esandakoak baino garrantzi handiagoa du esan gabeak, iradokitzaileak dira oso, argumentuaren aldean giroak, sentsazioek, emozioek dute pisua?
‎Horietakoak dira neuretzat ere zure mezuan aipatzen dituzunak. Baina , horiez gain, luzeagoa izan arren niretzat aipagarria den beste ipuin bat azpimarratu nahiko nuke, «Aurpegia» izenekoa, bere giro mist­riotsuagatik eta suspentsearen dosifikazioarengatik. Zalduaren erregistro aberastasuna nabarmenduko nuke, jolas metaliterarioez haratago, bere narratibak duen «errealismo» ironiko hori, eguneroko gertaera xumeenetan gure «egiak» (minuskulaz) antzemateko duen gaitasuna.
‎Akatsak zeuden Morris Hilleko artxiboetan lurperatze lekuei dagokienez. Esate baterako, hilerriko artxiboetako mapetan izenak eremu bat markaturik zuen, baina oroitarria beste leku batean agertuko zen. Beste batzuetan, bazen datu bat gorpua leku batean ehortzia zela zioena, baina ez zen oroitarririk, ez han, ez beste inon.
‎Esate baterako, hilerriko artxiboetako mapetan izenak eremu bat markaturik zuen, baina oroitarria beste leku batean agertuko zen. Beste batzuetan, bazen datu bat gorpua leku batean ehortzia zela zioena, baina ez zen oroitarririk, ez han, ez beste inon.
‎Behin, Hardestyk telefono deia jaso zuen neba arreba edadetu batzuengandik. Haien gurasoek Boisetik alde egin zuten haiek jaio baino lehen, baina bazekiten bazutela arreba/ ahizpa bat Boisen jaioa eta lurperatua. Gurasoak beti penatu ziren haurra Boisen «bakarrik» utzi izanaz eta, beste nonbaitera bihurtu zirelarik, hilobia zaindu ezinaz.
‎Neba arrebek Euzkaldunak Inc. elkartearen aldizkariaren bitartez jakin zuten egitasmoaren berri, eta geroago han ikusi zuten bion abizena hilobi zerrendan idatzirik. Izenetako bat haien arreba/ ahizpa nagusiarena zen; bizitza osoan jakin zuten hartaz, baina ez ziren gai izan haren hilobia kokatzeko. Gorpuzkiak hilobitik atera eta beraien gurasoenarekin batera lurperatu zituzten Washingtongo estatuan.
‎Artxiboen datuen arabera, hortaz, 1913ko maiatzaren 24an, heriotza gertatu eta hiru urte geroago, 118 dolar ordaindu ziren, baina eskuz idatzia egonik ez da argi geratzen Mateo Arreguik eskaera egin ondoren bera izan ote zen ordaintzailea («paid by same») ala semeak ordaindu zuen («paid by son»). Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu.
‎Artxiboen datuen arabera, hortaz, 1913ko maiatzaren 24an, heriotza gertatu eta hiru urte geroago, 118 dolar ordaindu ziren, baina eskuz idatzia egonik ez da argi geratzen Mateo Arreguik eskaera egin ondoren bera izan ote zen ordaintzailea («paid by same») ala semeak ordaindu zuen («paid by son»). Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu. Ez dago ebidentziarik frogatuko duenik Maleschevarriak semerik bazuen ala ez.
‎Artxiboetan ezkondua zegoela esaten da. Ez da seme alabarik aipatzen, baina aurkakorik ere ez da inon ageri. Beharbada Arreguik ordaindu zituen gastu horiek.
‎Berriki ikertuak izan diren artxibo hauek zenduen ondorengoei arbasoen heriotzaren arrazoiak argitu dizkie kasu batzuetan. Esaterako, Gernikako sendi batek beti pentsatu izan du haien ahaidea sifiliak hil zuela, baina artxiboek diotenez tuberkulosiak hil zuen. Bestelako kausak agertzen dira beste batzuetan? «alkohola», «zahartasuna», «suizidioa», «armen zauriak»?, baina ez dakigu zer informazio eman zitzaion Euskal Herriko sendiari.
‎Esaterako, Gernikako sendi batek beti pentsatu izan du haien ahaidea sifiliak hil zuela, baina artxiboek diotenez tuberkulosiak hil zuen. Bestelako kausak agertzen dira beste batzuetan? «alkohola», «zahartasuna», «suizidioa», «armen zauriak»?, baina ez dakigu zer informazio eman zitzaion Euskal Herriko sendiari.
‎1996ko ekainaren 23an, Hardesty izan zen Morris Hill hilerrian zehar eginiko bisitaldi eta zeremonia baten buru, egitasmoa deskribatu, eta oroitarririk gabe geratzen ziren hirurogeita bi euskaldunen metalezko plaka berriak bisitatu eta ospatu zituzten. Hasieran hamar bat hilobi kokatzeko asmoa zen arren, azkenean hirurogeita bi topatu ziren kokagune ziurrekoak, eta beste hirurogeita bost izen, hileta datuak zeuzkatenak, baina ehorzte leku segururik ez. Harrizko monumentuan azken hirurogeita bost horien izenak eta jaiotze nahiz heriotza datak grabatu eta, apaintzeko, Estatu Batuetako bandera eta ikurrina elkarturik eta lauburuak zizelkatu ziren.
‎Esteban Arretxe, Bermeotik dator gure agurra, kresal usaina eta kanta, Esteban aitona! Ba­kardadean hil zinan Ameriketan, baina Arretxe, tarrak Euskal Herrian bizi dira oraindik jo ta ke lanean eguneroko maitasunean. Luis zure seme eta lobearen partez, eta honen senideen bihotzetatik, hona hemen gure agurra eta negarra.
‎Liz Hardestyrenaitonak, Mateo Arreguik, Idahoratua zelarik, zenbait euskal ostatu eduki eta gobernatu zituen, bezeroak artatuz, batzuetan baita haien heriotzan ere. Ez dakigu aitona horiek inoiz elkartu ote ziren, baina badago aukerarik hori gerta zedin. Hiru bilobek partekatu dute euren arbasoak errespetatzeko, esker emate zirkulu bat burutzeko, eta oroitzapen iraunkor bat osatzeko desira, eta azpimarragarria da nola modu berean ulertu dituzten, batetik, elkarren arteko historiaren mantentzea eta, bestetik, jatorrizko herrialdetik kanpoko euskal identitatea.
‎Honako hauek dira, berriz, hileta eta ehorzketa konfirmaturik dutenak, baina lurpera­tze gune ezezaguna dutenak. Haien omenez eraiki zen aipaturiko monumentu handia, eta bertan zizelkaturik daude euren izenak (batzuenak zalantzagarriak dira) eta jaiotze nahiz heriotza datak:
‎Horretaz gain, egonaldian zehar denbora nahikoa izatea eskatu zuen, norbere eginkizun moduan, Morris Hill hilerrian zetzan aitonaren hilobia bisitatzeko aukera izateko. Dolores Totoricak [Totoricagüenak] hainbat dei eta egun behar izan zituen hilobia bilatzeko, baina konturatu zen ez zegoela gizon honen oroitarririk eta, are gehiago, Morris Hilleko artxiboek erakusten zutenez, ehorzketa batzuetan hilarria erosteko diru faltan, hainbat euskaldun oroitarririk gabeak zirela. Dohaintza emaile anonimo batek ordaindu zuen premiazko azkartasunez enkargaturiko hilarria, eta Iñaki Goikoetxetak ehorzte gunean geratu eta gogoeta egin ahal izan zuen.» (Totoricagüena, 2004:
‎Hori gertatu zen Iñaki Goikoetxetak aitona artzain etorkinaren hilobia bisitatu zuenean. José Goikoetxetak (1890ean jaioa) emaztea eta haurrak utzi zituen Bizkaian, Ameriketara behar egitera bidaiatzeko, baina Idahon hil, eta han bertan lur eman zioten, itxu­raz, inolako oroitarririk gabe. Hemen kontatuko da Boiseko Liz Dick Hardesty euskaldunak jarraitu zuen ibilbidea Dolores Totoricagüenak hasiriko egitasmoa burutzeko, hau da, Morris Hillen ehortziriko beste euskaldun oro identifikatu eta monumentu iraunkor baten bidez oroitua izan dadin segurtatzeko.
‎Bizitzan zehar, ostatariak euren bezero eta lagu­nak elikatzen eta babesten saiatzen ziren; heriotzan, gurasoen edo jagolearen eginkizuna betetzen zuten. Ostatuko bezeroak ordaindu egiten zuten pertsonak ziren, baina baziren, halaber, lagun minak edo ahaideak bezain gertuko. Lantzean behin ostatariei zegokien bezeroarentzat medikuarenean hitzordua eskatzea edo, hildakoan, haren elizkizunetarako prestakuntzak antolatzea.
‎Kodiziak fruitu mikatzak ematen ditu. Baina txo kolatea ere halakoxea da.
‎Ni ez nintzateke ideia bategatik hilko. Baina are gutxiago gaixotasun bategatik.
‎Primeran. Baina ezin dugu denean onak izan denbora guztian. Heziketa ehuneko hirua denean eta parte hartzea ehuneko laurogeita hamazazpi?
‎gaur egun duela hogei urte baino askoz gehiago idazten denez, sasi idazleak urduri jartzen dira, konpetentzia ikusten dute nonahi, sarkinak, fartsanteak, benetakoak ez diren idazleak? «Ni bai benetakoa, baina hori?» Baina zein da egia. Egia dena da blogen ispiluetan, mediokre saldoen erdian, bera baino idazle hobeak ikusten dituela tarteka paperezko idazleak, eta horrek nortasun krisi sakonak eta zalantza latz eta aitorrezinak eragiten dizkiola:
‎gaur egun duela hogei urte baino askoz gehiago idazten denez, sasi idazleak urduri jartzen dira, konpetentzia ikusten dute nonahi, sarkinak, fartsanteak, benetakoak ez diren idazleak? «Ni bai benetakoa, baina hori?» Baina zein da egia. Egia dena da blogen ispiluetan, mediokre saldoen erdian, bera baino idazle hobeak ikusten dituela tarteka paperezko idazleak, eta horrek nortasun krisi sakonak eta zalantza latz eta aitorrezinak eragiten dizkiola:
‎oso ondo dago funtsean blogen fenomenoa, baiki, idazle ezkutuak azalerarazi eta sasi idazleak seinalatzen dituelako, mahastien ondoetan gaitza detektatzeko landa­tzen diren arrosen eran, pertsonen aurkako minak non dauden salatzeko ereiten diren landare horien eran, umeen «Erregea biluzik dago» salatari batekin. Bai, baina neurri bateraino: non daude editoreak?
‎«Talentu aski baduzu, litekeena da ausardiarik gabe ere, puntu bateraino behintzat, aurrera ateratzea; eta litekeena da nahikoa ausardia izanez gero talenturik gabe aurrera ateratzea, puntu bateraino behintzat. Baina ezin aurrera atera bietako bat bederen eduki ezean. «Guztiz idazle ez diren horiek» tragikoak dira oso, eta orduan eta burutsuago izan, are tragikoagoak oraindik:
‎Eta arrakasta apur bat lortu duen edozein idazlek daki, edo jakin luke bederen, zein justu eta zein gutxigatik lortu zuen pauso hori ematea. Baina pauso hori eman ezin bada, ezin da eman eta kito. Eta ez dago zer esanik gehiago.» Chandlerren hitzak dira, ez nireak.
‎Segi hiltzen, segi zeure burua akabatzen. Idatzi zeure buruaren kontra, baina baita irakurleen kontra ere, haiek begien bistatik galtzeko irrikaz bazeunde bezala, haiek zeure bizitzatik uxatzeko irrikaz bazeunde bezala». Chirbes poesiaz ari da nobela baten baitan.
‎Zerekin lot daiteke intentsitatea, sentimendu baten esperientziarekin ez bada? Izan liteke sentimendu bat gutxi asko agerikoa dena, edo ezkutuan dagoena gutxi asko, baina intentsitatea non den, han egon liteke poesia ere. Horregatik, poesiak zehatza eta doia izan behar du.
‎Horregatik, poesiak zehatza eta doia izan behar du. Intentsitateak kontzentrazioa esan nahi du [orduan eta kontzentrazio handiagoa, are eraginkorragoa disolbatzean, erantsiko luke disoluzioaren apologistak], baina honek ez du esan nahi, ezta gutxiagorik ere, poema ulertu egin behar denik. Kontua da zeri esaten ote diogun guk, ulertzea?.
‎Ferraterrek tranpa egiten zigun poema bat gutun komertzial baten eran ulertu behar zela esaten zuenean. Esaldia burutsua da, eta denok ulertzen dugu zertaz ari den, baina tranpa egiten duela uste dut, poema bat ulertzea gutun merkantil bat ulertzea baino prozesu konplexuagoa delako. –Ulertze?
‎Ez daude kutxa beltz asko, geure bakardadea bertara sartu eta handik nolabaiteko kontsolamenduarekin eta modu ordenatuagoan ateratzen dena. Poesia, beharbada, ez da ezer askorik, baina gogorragoa da neurtitzetatik at dagoen aterperik eza[, más dura es la intemperie de los versos?]. Zentzu honetan, poesia da azken Miserikor­dia etxea».
‎ez dago kirol emanaldirik muntaiarik gabekorik, muntaia denbora errealean egiten dutela, hori da ezberdintasuna. 2006ko Fut­boleko Munduko Kopako finalean Zidanek Materaz­ziri burukada ematen dionean, kolpe hori estadioko ikusleek dakusate lehenbizi? baina ez zuzenean: estadioko pantaila erraldoian ematen den lehen planoen errepikapen etengabean baizik!?
‎Publizitateak zinemarekin duen lotura ez da atzo goizekoa, Lumière anaiek 1897an Moët Chandon xanpainaren spotak egin zituztela kontuan hartuta... Baina esan liteke iragarkiak egiteko modua gero eta zinematografikoagoa dela: salgaia ilustratzera mugatzen ziren lehen spotak gainditurik, iragartzen den produktuak desagertzera jo du azken urteotan, bere burua ez erakustera, edo spotaren amaiera amaieran soilik agertzera; salgaia saltzeko, hura erakutsi beharrean, istorio bat kontatzeko hautua nagusitu da, edo poema bat sortzekoa, poema barreiatu, desegin, poema ez den poema bat.
‎Commedia desagertu da, demodé dagoela esango du batek baino gehiagok, baina Los Angelesko antzerki eskoletan bada ariketa bat commedia berbera dena, funtsean: irribarrea eta tristura aurpegia dibujatuta zituzten maskara veneziarren ordez, orain, ohiko dantza, kantu eta esgrima eskolekin batera, kirurgialarien maskarekin (aurpegia erdi ezkutuan dutela, alegia), sentimenduak nola adierazi ikasteko ariketak egiten dituzte aktore ikasle amerikarrek, telebistan boladan dauden medikuei buruzko telesailetan lana aurkitzea errazteko.
‎Ziur aski, ez dio «deus eskatu izan sekula». Baina garai batean «espero» zuen edo «beldur» zen, idatzi egingo ote zuen. Sentimendu nahasi batekin espero zuen edo zen beldur:
‎Gaur egun, gizarteak ez du poetarengandik deus espero, eta, are gutxiago da haren beldur. Ez dut apokaliptiko izan nahi, baina orube deslekutu baten gisa dakusat poesia. Ez dut apokaliptiko izan nahi, baina AEBetako ekialdeko kostan finkaturik dauden eta argindarrari eta autoei uko egiten dieten Amishen kultura zaharkituaren pare ikusten dut mundu globalean poesia.
‎Ez dut apokaliptiko izan nahi, baina orube deslekutu baten gisa dakusat poesia. Ez dut apokaliptiko izan nahi, baina AEBetako ekialdeko kostan finkaturik dauden eta argindarrari eta autoei uko egiten dieten Amishen kultura zaharkituaren pare ikusten dut mundu globalean poesia. Amishek ere betetzen dute funtzio bat, jakina, beste inork mantentzen ez duen ekosistema zahar bat bizirik mantentzekoa; funtzio anekdotikoa nahi bada, museistikoa beharbada?
‎ispi­lua aukeratu dugu, itzali orduko geure aurpegi gero eta zahartzenagoa islatzen digun pantaila lau distiratsua. Denok gara artista sarean, denok gara argazkilari, denok gara idazle, geure bizitzak aspergarriak eta jasanezinak dira, ohartu gara horretaz, eta geure blogetan isurtzen dugu neurosia, patrikako telefonoekin egunsenti gorriei argazkiak atera eta Robert Capa edo Cartier Bresson sentitzen gara (hasieran bigarren eskuko artista apalak, baina aurki harrotzen zaigu indioilarraren isatsa, laster sentitzen dugu ez diegula klasikoei inbidiarik, haien errenkarnazio gaurkotu eta hobetuak garela: Cartier Bresson 2.0 Laster izango gara Scorsese 2.0, Picasso 2.0, Bill Evans 2.0?
‎Disoluzioa: desegitea, deuseztea, banantzea; baina baita ere sakabanatzea, barreiatzea. Libertinajea eta lasaikeria ere sinonimo jotzen ditu Elhuyarrek.
‎Euskaldun gehiago ere aipatzen dira Heriotza Ibarraren historian, hala nola Ballaraten bertan bizi izandako John Caricart edo, lehenago, Dolph Navares, Pacific Coast Borax Company ko langilea izandakoa. Baina guztien artean aipagarriena, bere biografia apartagatik eta bere izenak Heriotza Ibarreko mapetan dirauelako, Pete Aguereberry da: umetan aldizkari batean Kaliforniaren deskribapena irakurri, eta esnea eta eztia omen zerizkion lurraldera joan arteko onik izan ez zuen gizona.
‎arriskutsuegia zen. Horregatik, Pete Aguereberryk pozik ekin zion bideari laguntzat nor eta Shorty Harris zuela, Heriotza Ibarraren historiari lotutako pertsonaia berritsu eta harroxka, baina , zalantzarik gabe, hango bideak ederki ezagutzen zituena. 1905eko ekainaren azken egunak ziren, eta Shortyk lehenbailehen heldu nahi zuen Ballaratera, hango ostatuetan uztailaren 4a ospatzera.
‎Lagin batzuk hartu eta Shortyrengana jo zuen lasterka. Baina Shorty ez zegoen berriketetarako. «Hi, Pete, segi dezagun Ballaratera», esan zion pazientzia galtzen hasita.
‎Petek ameto eman zuen. Baina azkenean Shortyk Harrisburg izenaz erregistratu zuen eta hori da gaur arte bere izena mapetan, Flat hitza gehituta: Harrisburg Flat.
‎Western generoko nobelek eta pelikulek beste era bateko protagonistak erakutsi izan dituzte. Baina horretan ere, beste hainbat arlotan bezala, ez zuen familiarik osatu, bere meatzearen atarian altxatutako etxetxo hartan bizitzen jarraitu zuen, ez zuen jaioterrira itzultzeko asmorik izan?, bere gisakoa izan zen Pete Aguereberry. Miretsi egiten zuen Heriotza Ibarreko paisaia munduz kanpokoa.
‎Duela 36 urte izan zen hori, eta geroztik Harrisburgek bat batean sortutako beste mea herri askoren bide berbera hartua du aspaldian. Baina Pete Aguereberryk hantxe jarraitzen du bere hasierako alor huraxe ustiatzen, eta «soldata onak» ateratzen!
‎Mendi gainetan elurra itsutzeko moduan zebilen zirimolan. Baina barruan giro epel eta alaia zegoen, oroitzapenetan murgiltzeko gau aproposa.
‎Beldurra ematen zidan bakarrik uzteak, bere onetik aterata zegoen eta. Baina batek Ballaratera joan beharra zeukan hornigai bila.
‎»Sosik ez neukan, baina txekea han izango nuela pentsatu nuen. Bi hirugihar xerra eta katilukada bat irin neukan.
‎Denda muntatu eta itxoitea beste erremediorik ez neukan. Postaren bila joaten nintzen egunero, baina ez zegoen niretzako txekerik.
‎Ezta prospekziorako joerarik ere, horretara bagoaz. Walter Scott eta biak, Heriotza Ibarreko «Scotty», bazter hauetako prospektorerik famatuenak dira seguru aski, baina oraindaino inork ez du frogatu batak zein besteak benetan inolako pros­pekziorik egin zuenik.
‎«Shortyri aurkikuntza pila egotzi izan zaio. Nevadako Bullfrog, eta baita World Beater ere, Panamint mendietan, ibarraren beste muturrean?, baina beti bazegoen beste norbait, meritua berea zela zioena. Scottyri dagokionez, ehunka istorio egon dira bere meatzeaz, bere gaztelua meatze gainean altxatu zuela diotenak ere badira.
‎Scottyri dagokionez, ehunka istorio egon dira bere meatzeaz, bere gaztelua meatze gainean altxatu zuela diotenak ere badira. Baina sekula ez zen ezertxo ere erregistratu. Bere nortasun koloretsua da bere benetako urre meatzea, eta bere gaztelua ikusteagatik ken tzen dituen dolarra eta hamar zentaboak?
‎–Beno, esan zuen?, ni beti eskudiruaren aldekoa izan naiz. Hasiera hartan gizon bat 150.000 dolar ordaintzekoa zen eskudirutan, baina zerbait gaizki atera zen. Ezin dirua bildu edo.
‎Ezin dirua bildu edo. Orain dela urte batzuk enpresa batek 75.000 dolar eman nahi izan zizkidan, baina zergak eta kostuak kalkulatu nituenean ez zitzaidala asko geratuko konturatu nintzen. Nigatik berdin zait.
‎Zahartzen ari naiz. Baina zerbait utzi nahi nioke anaiaren familiari. Bere horretan, soldata ona da saiatu nahi duenarentzat.
‎Gero eta hobeto moldatzen da harri gogorren kontra. Baina bizimodu lasaiegia da gazte batentzat. Petek inoiz ez dio kargu hartzen argien distira ikusteko premia sentitzen duenean.
‎Lehengo garai haietan trebea izan beharra zegoen armekin. Nik inoiz ez nuen gizon bati tiro egin beharrik izan, baina pistola zorrotik ateratzen azkarra izaten ikasi nuen. Behin bizia salbatu zidan.
‎Frontoi batean izan zuen lehenengo lana, hura zaintzen, eta tanto politak egiten jendea erakartzeko; bai erakarri ere, apalki onartu zigunez. Baina hiru hilabeteren buruan eskuko lotailuak zeharo handituta zeuzkan eta ezin izan zuen horretan jarraitu. Norbaitek gizon bat behar zuen zaldi basatiak menderatzeko?
‎Pete ona zen zaldi gainean, baina lazoa bota behar zionak, zaldi gaineko mutikoa baino ikaratuago seguru aski, gaizki egindako kibiztoa jaurti zion. Zaldia lurrera erori zen, eta Pete harekin batera.
‎Eta berak,. Hik azpiak atera?. Ez nekien zer zen azpiak ateratzea, baina saiatuko nintzela esan nion. Handik hiru astera meatzea itxi egin zen.
‎usainagatik, tankera hartu zenioke ustekabean topatu duzun ardi kanpoko gizonari. Dozena bat yardara gazta usaintzen duzunean egon ziur frantsesa dela, baina zahatoak euskalduna dela frogatzen du, baratxuriak eta tipulak gaztarik gabe, mexikarra, eta horien guztien ezak bere buruari, amerikar, esaten dion jende mota aldakor horietariko bat».2
baina hango hitzak arrotz eta
‎Nahiz eta urte asko lehenago idatzia izan. Baina , aitortu behar dut, erabat ahaztuta nengoen poemarekin. Olerkiak gure aitaren gaitzari egiten dio erreferentzia.
‎Olerkia, baina , ez da zehazki gure aitari buruzkoa, nahiz eta nire bizipen batean oinarritua izan. Poema batean garrantzitsuena ez da-eta gertatu zen hura, ezta gertaera horren deskribapena ere, poema batean garrantzitsuena da poema horrek sortzen duena:
‎Eta baita kritikei eta kritikari literarioei buruz. Baina zer iritzi dute egungo euskal kritikaz hemengo kritiko literarioek. Interesgarria litzatekeelakoan horietako bati luzatu diot galdera.
‎Gertakari sozial horrek bete behar duen baldintza nagusia informatiboa izatean datza, eta ez da gutxi kontsumismoaren gurpil zoro bezain kitzikagarrian orientabide argigarriren bat eskaini ahal izatea. Unibertsitate mailako kritikaren irispideak apalagoak dira, ez du beraz eragin sozialik, baina funtsezko baliabide bat da, literatura, egile eta obrak instituzionalizatzeko prozesuan. Hau da:
‎Beraz, komunikabideek pil pilean dabilen aktualitatea dute helburu, eguneroko anabasaren artetik izenburu hau edo bestea nabarmentzea, normalean izenburu eta egileen inpaktu sozialak bultzata. Akademiek, berriz, beste sosegu batekin jardun dezakete, baina mundu zurrunbilotik kanpo ibiltzea dute ondorio.
‎Geure buruarengan aski konfiantza ez bagenu bezala. Parodiak gizartearen hipokrisia salatzeko tresna katartikoak izan daitezke, baina gurean ez zait iruditzen beti funtzio hori betetzen dutenik. Badago autoflagelazio bat, geure burua apaletsi nahiko bagenu legez?
‎Dirulaguntzak eskatzeko egitasmo asko gaztelaniaz egin behar izaten ditugula ez aipatzeagatik, dirua eman edo ez eman deliberatu behar duten profesionalek askotan ez dakitelako euskaraz. Baina jakina, orain esan ohi den bezala: garrantzitsuena ez da hizkuntza, ebakuntza egingo dizun zirujaua ona izatea baizik.
‎Ederra txandrioa, baina txandrio hori soilik euskal zinemagintzan ote ala euskal arte guztietan orokorrean. Jarraitu dugu begiratzen nola dagoen egun euskal kulturaren panorama.
‎Eta balio bat baino gehiago izanez gero, ba al du Literaturak balio praktikorik MacMillan adituak Historiari aurkitzen dion moduan, edo antzekoan sikiera? Jakina, idazlea izanik, badut nik galdera horretarako erantzun propioa, baina ikuspegi orokor eta zabalago baten bila hasi naizenez, galdera hori kritikari profesional bati luzatzea otu zait. Horrela, idazle, irakasle eta kritikari den Víctor Morenorekin hitz egin dut (berari ez zaio «kritikari literario» esatea gustatzen, «kritikari» baizik).
‎«Agian nahasita egon naiteke, erantzun dit Víctor Morenok bere betiko ironia tanta horrekin?, baina iruditzen zait literaturak, printzipioz, irakurtzeko balio duela. Ez diot aurkitzen beste helburu espezifikoagorik.
Baina , benetan, literaturak ez du ezertarako balio. Literatura ez da gauza inori on edo min egiteko.
‎Litekeena da literaturak balio izatea honetarako edota beste hartarako. Baina askoz zailagoa da demostratzea helburu hori gauzatu egin zela literaturarekin harreman estuak izan zituen inoren jarreran.»
‎nobela bat sakona dela esaten da. Baina nola neurtzen da sakontasun hori. Hori da Víctor Moreno kritikariak idazle bati, Anjel Lertxundiri kasu honetan, galdetu nahi diona.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
baina 2.332 (15,35)
bainan 35 (0,23)
Lehen forma
baina 1.645 (10,83)
Baina 687 (4,52)
bainan 24 (0,16)
Bainan 11 (0,07)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
baina ez 200 (1,32)
baina ni 58 (0,38)
baina hori 44 (0,29)
baina bera 39 (0,26)
baina beste 27 (0,18)
baina gero 20 (0,13)
baina bai 19 (0,13)
baina ezin 19 (0,13)
baina gu 18 (0,12)
baina baita 15 (0,10)
baina hala 15 (0,10)
baina orain 15 (0,10)
baina oso 15 (0,10)
baina bat 14 (0,09)
baina jakin 14 (0,09)
baina zer 14 (0,09)
baina azken 13 (0,09)
baina den 13 (0,09)
baina bi 12 (0,08)
baina alfer 11 (0,07)
baina gauza 10 (0,07)
baina laster 10 (0,07)
baina orduan 10 (0,07)
baina zu 10 (0,07)
baina beti 9 (0,06)
baina inoiz 9 (0,06)
baina kasu 9 (0,06)
baina egia 8 (0,05)
baina esan 8 (0,05)
baina euskara 8 (0,05)
baina hau 8 (0,05)
baina hor 8 (0,05)
baina hura 8 (0,05)
baina kontu 8 (0,05)
baina lan 8 (0,05)
baina oraindik 8 (0,05)
baina uste 8 (0,05)
baina aldi 7 (0,05)
baina asko 7 (0,05)
baina egon 7 (0,05)
baina egun 7 (0,05)
baina gehien 7 (0,05)
baina guzti 7 (0,05)
baina han 7 (0,05)
baina iruditu 7 (0,05)
baina jende 7 (0,05)
baina liburu 7 (0,05)
baina ukan 7 (0,05)
baina zail 7 (0,05)
baina haiek 6 (0,04)
baina hitz 6 (0,04)
baina Mikel 5 (0,03)
baina arte 5 (0,03)
baina batzuetan 5 (0,03)
baina behar 5 (0,03)
baina behin 5 (0,03)
baina bizitza 5 (0,03)
baina etxe 5 (0,03)
baina gogo 5 (0,03)
baina halako 5 (0,03)
baina hizkuntza 5 (0,03)
baina horiek 5 (0,03)
baina nahi 5 (0,03)
baina neu 5 (0,03)
baina neurri 5 (0,03)
baina nola 5 (0,03)
baina nor 5 (0,03)
baina talde 5 (0,03)
baina tira 5 (0,03)
baina zein 5 (0,03)
baina zerbait 5 (0,03)
baina aita 4 (0,03)
baina aitortu 4 (0,03)
baina aurre 4 (0,03)
baina denbora 4 (0,03)
baina ezer 4 (0,03)
baina garai 4 (0,03)
baina halaxe 4 (0,03)
baina irakurri 4 (0,03)
baina istorio 4 (0,03)
baina itzuli 4 (0,03)
baina jakina 4 (0,03)
baina mundu 4 (0,03)
baina ongi 4 (0,03)
baina oraingo 4 (0,03)
baina pentsatu 4 (0,03)
baina sekula 4 (0,03)
baina Iruñea 3 (0,02)
baina ama 3 (0,02)
baina andereño 3 (0,02)
baina are 3 (0,02)
baina argi 3 (0,02)
baina arrakasta 3 (0,02)
baina bada 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
baina ez jakin 13 (0,09)
baina hori ez 13 (0,09)
baina ez egon 10 (0,07)
baina hala ere 9 (0,06)
baina ezin ukan 8 (0,05)
baina bat ere 7 (0,05)
baina ez ukan 7 (0,05)
baina inoiz ez 7 (0,05)
baina ni ez 7 (0,05)
baina gu ez 6 (0,04)
baina uste ukan 6 (0,04)
baina aldi bera 5 (0,03)
baina bera ez 5 (0,03)
baina ez eduki 5 (0,03)
baina kasu hau 5 (0,03)
baina ni uste 5 (0,03)
baina aitortu behar 4 (0,03)
baina neurri bat 4 (0,03)
baina ez iruditu 3 (0,02)
baina garai hura 3 (0,02)
baina hau ez 3 (0,02)
baina hor egon 3 (0,02)
baina oraindik ez 3 (0,02)
baina orduan ez 3 (0,02)
baina sekula ez 3 (0,02)
baina andereño hau 2 (0,01)
baina argi geratu 2 (0,01)
baina asko zail 2 (0,01)
baina aurre egin 2 (0,01)
baina bat bat 2 (0,01)
baina behar ukan 2 (0,01)
baina bera guraso 2 (0,01)
baina beste bat 2 (0,01)
baina beste batzuk 2 (0,01)
baina beste plano 2 (0,01)
baina beti egon 2 (0,01)
baina bi hilabete 2 (0,01)
baina den ez 2 (0,01)
baina egun hura 2 (0,01)
baina euskara ez 2 (0,01)
baina ez asko 2 (0,01)
baina ez ote 2 (0,01)
baina ez pentsatu 2 (0,01)
baina gero ez 2 (0,01)
baina gogo ukan 2 (0,01)
baina hitz ez 2 (0,01)
baina hor non 2 (0,01)
baina hori bai 2 (0,01)
baina hori baino 2 (0,01)
baina hori bakarrik 2 (0,01)
baina hori ere 2 (0,01)
baina hori gu 2 (0,01)
baina ni gai 2 (0,01)
baina ni nekatu 2 (0,01)
baina ni neu 2 (0,01)
baina orain ez 2 (0,01)
baina oraingo hau 2 (0,01)
baina zer gertatu 2 (0,01)
baina zu zer 2 (0,01)
baina aita aurkitu 1 (0,01)
baina aita erantzun 1 (0,01)
baina aita espiritu 1 (0,01)
baina aita kultura 1 (0,01)
baina aldi bat 1 (0,01)
baina aldi behin 1 (0,01)
baina alfer huts 1 (0,01)
baina ama amama 1 (0,01)
baina ama esan 1 (0,01)
baina ama uko 1 (0,01)
baina andereño ez 1 (0,01)
baina are beltz 1 (0,01)
baina are gutxi 1 (0,01)
baina are murritz 1 (0,01)
baina argi egon 1 (0,01)
baina arrakasta barik 1 (0,01)
baina arrakasta handi 1 (0,01)
baina arte bide 1 (0,01)
baina arte hitz 1 (0,01)
baina arte lorpen 1 (0,01)
baina arte oso 1 (0,01)
baina asko ere 1 (0,01)
baina asko gogor 1 (0,01)
baina asko handi 1 (0,01)
baina asko urrun 1 (0,01)
baina aurre jo 1 (0,01)
baina aurre Liginaga 1 (0,01)
baina azken aukeratu 1 (0,01)
baina azken balentria 1 (0,01)
baina azken egun 1 (0,01)
baina azken erresumin 1 (0,01)
baina azken gerra 1 (0,01)
baina azken hori 1 (0,01)
baina azken konpondu 1 (0,01)
baina azken memento 1 (0,01)
baina azken ordu 1 (0,01)
baina bada hori 1 (0,01)
baina bada ipuin 1 (0,01)
baina bada salmenta 1 (0,01)
baina bai arratsaldeko 1 (0,01)
baina bai artefaktu 1 (0,01)
baina bai azken 1 (0,01)
baina bai bestela 1 (0,01)
baina bai egun 1 (0,01)
baina bai errespetatu 1 (0,01)
baina bai esan 1 (0,01)
baina bai galdera 1 (0,01)
baina bai inor 1 (0,01)
baina bai konpentsazio 1 (0,01)
baina bai kontakizun 1 (0,01)
baina bai lur 1 (0,01)
baina bai parte 1 (0,01)
baina baita adiskidetasun 1 (0,01)
baina baita Argentina 1 (0,01)
baina baita bost 1 (0,01)
baina baita elkar 1 (0,01)
baina baita ere 1 (0,01)
baina baita Europa 1 (0,01)
baina baita gatz 1 (0,01)
baina baita gizajende 1 (0,01)
baina baita hauskor 1 (0,01)
baina baita irakurle 1 (0,01)
baina baita kasik 1 (0,01)
baina baita ni 1 (0,01)
baina baita ostruka 1 (0,01)
baina baita Sara 1 (0,01)
baina bat aukeratu 1 (0,01)
baina bat beste 1 (0,01)
baina bat besterik 1 (0,01)
baina bat duda 1 (0,01)
baina batzuetan are 1 (0,01)
baina batzuetan etorri 1 (0,01)
baina batzuetan idazle 1 (0,01)
baina batzuetan irudipen 1 (0,01)
baina batzuetan zu 1 (0,01)
baina behar ere 1 (0,01)
baina behin adin 1 (0,01)
baina behin eskola 1 (0,01)
baina behin hasi 1 (0,01)
baina behin saldu 1 (0,01)
baina bera adineko 1 (0,01)
baina bera afaldu 1 (0,01)
baina bera anaia 1 (0,01)
baina bera antipatiko 1 (0,01)
baina bera apur 1 (0,01)
baina bera astindu 1 (0,01)
baina bera aurpegi 1 (0,01)
baina bera bai 1 (0,01)
baina bera bederatzi 1 (0,01)
baina bera buru 1 (0,01)
baina bera edertasun 1 (0,01)
baina bera eleberri 1 (0,01)
baina bera emazte 1 (0,01)
baina bera erantzun 1 (0,01)
baina bera ere 1 (0,01)
baina bera ezetz 1 (0,01)
baina bera ezta 1 (0,01)
baina bera familia 1 (0,01)
baina bera gaitz 1 (0,01)
baina bera gogo 1 (0,01)
baina bera hori 1 (0,01)
baina bera kide 1 (0,01)
baina bera liburu 1 (0,01)
baina bera mugimendu 1 (0,01)
baina bera mundu 1 (0,01)
baina bera musikagile 1 (0,01)
baina bera ondoren 1 (0,01)
baina bera zintzo 1 (0,01)
baina beste ahots 1 (0,01)
baina beste arte 1 (0,01)
baina beste bi 1 (0,01)
baina beste bizitza 1 (0,01)
baina beste ezetz 1 (0,01)
baina beste gauza 1 (0,01)
baina beste gerra 1 (0,01)
baina beste guzti 1 (0,01)
baina beste inon 1 (0,01)
baina beste kasu 1 (0,01)
baina beste lan 1 (0,01)
baina beste lehenengo 1 (0,01)
baina beste leku 1 (0,01)
baina beste modu 1 (0,01)
baina beste mundu 1 (0,01)
baina beste norbait 1 (0,01)
baina beste pertsona 1 (0,01)
baina beste salbuespen 1 (0,01)
baina beste triste 1 (0,01)
baina beti aurre 1 (0,01)
baina beti bizi 1 (0,01)
baina beti geratu 1 (0,01)
baina beti harrigarri 1 (0,01)
baina beti lasaitu 1 (0,01)
baina beti parte 1 (0,01)
baina bi aipu 1 (0,01)
baina bi baizik 1 (0,01)
baina bi egun 1 (0,01)
baina bi emakume 1 (0,01)
baina bi genero 1 (0,01)
baina bi hauek 1 (0,01)
baina bi hitz 1 (0,01)
baina bi kasu 1 (0,01)
baina bi ondo 1 (0,01)
baina bi zuzenketa 1 (0,01)
baina bizitza al 1 (0,01)
baina bizitza anker 1 (0,01)
baina bizitza aurre 1 (0,01)
baina bizitza gutxi 1 (0,01)
baina bizitza zirkunstantzia 1 (0,01)
baina den alde 1 (0,01)
baina den berri 1 (0,01)
baina den buru 1 (0,01)
baina den egon 1 (0,01)
baina den irribarretsu 1 (0,01)
baina den jakin 1 (0,01)
baina den jarri 1 (0,01)
baina den leku 1 (0,01)
baina den ukan 1 (0,01)
baina den utzi 1 (0,01)
baina denbora joan 1 (0,01)
baina denbora pasatu 1 (0,01)
baina egia aitortu 1 (0,01)
baina egia esan 1 (0,01)
baina egia izen 1 (0,01)
baina egia mordo 1 (0,01)
baina egon aukera 1 (0,01)
baina egon gogor 1 (0,01)
baina egon haratago 1 (0,01)
baina egon jende 1 (0,01)
baina egon lehenagoko 1 (0,01)
baina egon motibazio 1 (0,01)
baina egon zubi 1 (0,01)
baina egun argitu 1 (0,01)
baina egun bakar 1 (0,01)
baina egun bat 1 (0,01)
baina egun batzuk 1 (0,01)
baina egun oso 1 (0,01)
baina esan behar 1 (0,01)
baina etxe asko 1 (0,01)
baina etxe barru 1 (0,01)
baina etxe enblema 1 (0,01)
baina etxe jende 1 (0,01)
baina euskara bai 1 (0,01)
baina euskara erakargarri 1 (0,01)
baina euskara erdara 1 (0,01)
baina euskara hori 1 (0,01)
baina euskara ikasketa 1 (0,01)
baina ez alde 1 (0,01)
baina ez arrisku 1 (0,01)
baina ez aseptiko 1 (0,01)
baina ez aski 1 (0,01)
baina ez bakarrik 1 (0,01)
baina ez beldurgarri 1 (0,01)
baina ez beste 1 (0,01)
baina ez beti 1 (0,01)
baina ez bizi 1 (0,01)
baina ez derrigorrez 1 (0,01)
baina ez diskurtso 1 (0,01)
baina ez edonolako 1 (0,01)
baina ez eskola 1 (0,01)
baina ez etorri 1 (0,01)
baina ez euskara 1 (0,01)
baina ez hainbeste 1 (0,01)
baina ez hainbesteko 1 (0,01)
baina ez hasi 1 (0,01)
baina ez hil 1 (0,01)
baina ez hodei 1 (0,01)
baina ez huts 1 (0,01)
baina ez izi 1 (0,01)
baina ez jakintza 1 (0,01)
baina ez kili 1 (0,01)
baina ez literatura 1 (0,01)
baina ez lotsatu 1 (0,01)
baina ez maiz 1 (0,01)
baina ez Maroko 1 (0,01)
baina ez nu 1 (0,01)
baina ez orain 1 (0,01)
baina ez oso 1 (0,01)
baina ez ospitale 1 (0,01)
baina ez pena 1 (0,01)
baina ez poema 1 (0,01)
baina ez tragedia 1 (0,01)
baina ez zin 1 (0,01)
baina ez zuhurtzia 1 (0,01)
baina ez zuzen 1 (0,01)
baina ezer asko 1 (0,01)
baina ezer bortxatu 1 (0,01)
baina ezer ez 1 (0,01)
baina ezer gutxi 1 (0,01)
baina ezin aurre 1 (0,01)
baina ezin iradokitzaile 1 (0,01)
baina ezin nu 1 (0,01)
baina garai bat 1 (0,01)
baina gauza alda 1 (0,01)
baina gauza asko 1 (0,01)
baina gauza egiazki 1 (0,01)
baina gauza ez 1 (0,01)
baina gauza jakina 1 (0,01)
baina gauza on 1 (0,01)
baina gauza oso 1 (0,01)
baina gauza pare 1 (0,01)
baina gehien aurrena 1 (0,01)
baina gehien erabili 1 (0,01)
baina gehien ez 1 (0,01)
baina gehien maite 1 (0,01)
baina gehien Valle 1 (0,01)
baina gero alde 1 (0,01)
baina gero apaiz 1 (0,01)
baina gero auto 1 (0,01)
baina gero bera 1 (0,01)
baina gero beste 1 (0,01)
baina gero bestelako 1 (0,01)
baina gero debeku 1 (0,01)
baina gero hor 1 (0,01)
baina gero inguru 1 (0,01)
baina gero jin 1 (0,01)
baina gero kendu 1 (0,01)
baina gero Paris 1 (0,01)
baina gero ulertu 1 (0,01)
baina gero zeregin 1 (0,01)
baina gogo ekarri 1 (0,01)
baina gogo kontrako 1 (0,01)
baina gu aita 1 (0,01)
baina gu auto 1 (0,01)
baina gu gehiago 1 (0,01)
baina gu han 1 (0,01)
baina gu herri 1 (0,01)
baina gu hizkuntza 1 (0,01)
baina gu lan 1 (0,01)
baina gu oraindik 1 (0,01)
baina gu pagatu 1 (0,01)
baina gu paisaia 1 (0,01)
baina guzti aipagarri 1 (0,01)
baina guzti bera 1 (0,01)
baina guzti gain 1 (0,01)
baina guzti hasiera 1 (0,01)
baina guzti sentipen 1 (0,01)
baina guzti ukan 1 (0,01)
baina haiek bezain 1 (0,01)
baina haiek bihotz 1 (0,01)
baina haiek ez 1 (0,01)
baina haiek ezetz 1 (0,01)
baina haiek presentzia 1 (0,01)
baina haiek putaseme 1 (0,01)
baina halako arazo 1 (0,01)
baina halako bat 1 (0,01)
baina halako ez 1 (0,01)
baina halako itzal 1 (0,01)
baina halako kariño 1 (0,01)
baina halaxe sentitu 1 (0,01)
baina halaxe suertatu 1 (0,01)
baina han bizi 1 (0,01)
baina han bost 1 (0,01)
baina han den 1 (0,01)
baina han ere 1 (0,01)
baina han ukan 1 (0,01)
baina hau apezpiku 1 (0,01)
baina hau bai 1 (0,01)
baina hau beti 1 (0,01)
baina hau ni 1 (0,01)
baina hitz egin 1 (0,01)
baina hitz hanpatu 1 (0,01)
baina hitz hori 1 (0,01)
baina hizkuntza batzuk 1 (0,01)
baina hizkuntza ezkutu 1 (0,01)
baina hizkuntza hegemoniko 1 (0,01)
baina hizkuntza hezkuntza 1 (0,01)
baina hizkuntza politika 1 (0,01)
baina hor ere 1 (0,01)
baina hor joan 1 (0,01)
baina hor txikitatik 1 (0,01)
baina hori beste 1 (0,01)
baina hori bezain 1 (0,01)
baina hori bukatu 1 (0,01)
baina hori egin 1 (0,01)
baina hori esan 1 (0,01)
baina hori gain 1 (0,01)
baina hori galdetu 1 (0,01)
baina hori gerozko 1 (0,01)
baina hori meritu 1 (0,01)
baina hori omen 1 (0,01)
baina hori ordain 1 (0,01)
baina hori oso 1 (0,01)
baina hori prezio 1 (0,01)
baina hori toki 1 (0,01)
baina hori triste 1 (0,01)
baina hori ukan 1 (0,01)
baina horiek baino 1 (0,01)
baina horiek bi 1 (0,01)
baina horiek egin 1 (0,01)
baina horiek harreman 1 (0,01)
baina horiek hi 1 (0,01)
baina hura aita 1 (0,01)
baina hura ere 1 (0,01)
baina hura frontoi 1 (0,01)
baina hura idatzi 1 (0,01)
baina hura kopa 1 (0,01)
baina hura poz 1 (0,01)
baina hura Seat 1 (0,01)
baina inoiz aitaren 1 (0,01)
baina irakurri ere 1 (0,01)
baina irakurri ez 1 (0,01)
baina Iruñea bizi 1 (0,01)
baina Iruñea fusilatu 1 (0,01)
baina istorio ez 1 (0,01)
baina istorio gero 1 (0,01)
baina istorio hau 1 (0,01)
baina itzuli lan 1 (0,01)
baina itzuli tenore 1 (0,01)
baina jakin erretratu 1 (0,01)
baina jakin hemen 1 (0,01)
baina jakin hilabete 1 (0,01)
baina jakin inguru 1 (0,01)
baina jakin inolako 1 (0,01)
baina jakin min 1 (0,01)
baina jakin nola 1 (0,01)
baina jakin pilotu 1 (0,01)
baina jakin ukan 1 (0,01)
baina jakin zuri 1 (0,01)
baina jende asko 1 (0,01)
baina jende ehiza 1 (0,01)
baina jende ez 1 (0,01)
baina jende gauza 1 (0,01)
baina jende joan 1 (0,01)
baina jende sartu 1 (0,01)
baina kasu asko 1 (0,01)
baina kasu auzitegi 1 (0,01)
baina kasu egin 1 (0,01)
baina kontu zahar 1 (0,01)
baina kontu zeratu 1 (0,01)
baina lan behar 1 (0,01)
baina lan bikain 1 (0,01)
baina lan eder 1 (0,01)
baina lan egin 1 (0,01)
baina lan hori 1 (0,01)
baina lan literario 1 (0,01)
baina lan topatu 1 (0,01)
baina lan utzi 1 (0,01)
baina laster Espainia 1 (0,01)
baina laster guzti 1 (0,01)
baina laster hasi 1 (0,01)
baina laster jakin 1 (0,01)
baina laster konturatu 1 (0,01)
baina laster ohartu 1 (0,01)
baina laster ontziratu 1 (0,01)
baina laster polizia 1 (0,01)
baina laster txiki 1 (0,01)
baina liburu antolatu 1 (0,01)
baina liburu asko 1 (0,01)
baina liburu ezin 1 (0,01)
baina liburu hori 1 (0,01)
baina liburu utzi 1 (0,01)
baina Mikel bera 1 (0,01)
baina Mikel bereziki 1 (0,01)
baina Mikel etorri 1 (0,01)
baina Mikel ezin 1 (0,01)
baina Mikel nahiago izan 1 (0,01)
baina mundu hori 1 (0,01)
baina mundu lotu 1 (0,01)
baina mundu zurrunbilo 1 (0,01)
baina nahi gabe 1 (0,01)
baina nahi nu 1 (0,01)
baina nahi ondo 1 (0,01)
baina nahi ukan 1 (0,01)
baina neu buru 1 (0,01)
baina neu eremu 1 (0,01)
baina neu ezin 1 (0,01)
baina neu gel 1 (0,01)
baina neu gurago izan 1 (0,01)
baina neurri luze 1 (0,01)
baina ni abokatu 1 (0,01)
baina ni amore 1 (0,01)
baina ni auto 1 (0,01)
baina ni bai 1 (0,01)
baina ni bestelako 1 (0,01)
baina ni bigarren 1 (0,01)
baina ni bilakatu 1 (0,01)
baina ni ere 1 (0,01)
baina ni esan 1 (0,01)
baina ni eszena 1 (0,01)
baina ni ezin 1 (0,01)
baina ni garai 1 (0,01)
baina ni gezur 1 (0,01)
baina ni halaxe 1 (0,01)
baina ni harri 1 (0,01)
baina ni hezle 1 (0,01)
baina ni hura 1 (0,01)
baina ni ikasi 1 (0,01)
baina ni ipuin 1 (0,01)
baina ni isil 1 (0,01)
baina ni izen 1 (0,01)
baina ni jakin 1 (0,01)
baina ni josi 1 (0,01)
baina ni lehenengo 1 (0,01)
baina ni liburu 1 (0,01)
baina ni nahi 1 (0,01)
baina ni ohartu 1 (0,01)
baina ni ondo 1 (0,01)
baina ni paradisu 1 (0,01)
baina ni pena 1 (0,01)
baina ni pertsona 1 (0,01)
baina ni segitu 1 (0,01)
baina ni sekula 1 (0,01)
baina ni tematu 1 (0,01)
baina ni xede 1 (0,01)
baina ni zerbait 1 (0,01)
baina ni zoragarri 1 (0,01)
baina nola andereño 1 (0,01)
baina nola ez 1 (0,01)
baina nola hitz 1 (0,01)
baina nola ikasi 1 (0,01)
baina nola neurtu 1 (0,01)
baina nor erre 1 (0,01)
baina nor nahi 1 (0,01)
baina nor ote 1 (0,01)
baina ongi disimulatu 1 (0,01)
baina ongi gorde 1 (0,01)
baina ongi profitatu 1 (0,01)
baina ongi txertatu 1 (0,01)
baina orain arte 1 (0,01)
baina orain askatasun 1 (0,01)
baina orain beste 1 (0,01)
baina orain bizi 1 (0,01)
baina orain euskara 1 (0,01)
baina orain hartu 1 (0,01)
baina orain horrelako 1 (0,01)
baina orain jakin 1 (0,01)
baina orain kontatu 1 (0,01)
baina orain mutur 1 (0,01)
baina orain non 1 (0,01)
baina oraindik eutsi 1 (0,01)
baina oraindik gehiago 1 (0,01)
baina oraindik irabazi 1 (0,01)
baina oraindik seguru 1 (0,01)
baina oraindik transkribatu 1 (0,01)
baina oraingo gu 1 (0,01)
baina orduan ere 1 (0,01)
baina orduan funtsezko 1 (0,01)
baina orduan neska 1 (0,01)
baina orduan ohartu 1 (0,01)
baina orduan oso 1 (0,01)
baina orduan poz 1 (0,01)
baina oso arriskutsu 1 (0,01)
baina oso bertzelako 1 (0,01)
baina oso desberdin 1 (0,01)
baina oso eder 1 (0,01)
baina oso era 1 (0,01)
baina oso erreakzionario 1 (0,01)
baina oso gaizki 1 (0,01)
baina oso ideia 1 (0,01)
baina oso marjina 1 (0,01)
baina oso mugatu 1 (0,01)
baina oso ongi 1 (0,01)
baina oso oso 1 (0,01)
baina oso polit 1 (0,01)
baina oso sakon 1 (0,01)
baina oso urri 1 (0,01)
baina pentsatu bezala 1 (0,01)
baina pentsatu era 1 (0,01)
baina sekula Kafka 1 (0,01)
baina talde bat 1 (0,01)
baina talde gehien 1 (0,01)
baina talde katalanista 1 (0,01)
baina talde pintore 1 (0,01)
baina talde sartu 1 (0,01)
baina ukan bera 1 (0,01)
baina ukan bertsio 1 (0,01)
baina ukan interes 1 (0,01)
baina ukan Kevin 1 (0,01)
baina ukan lagun 1 (0,01)
baina ukan mirari 1 (0,01)
baina uste baino 1 (0,01)
baina zail egin 1 (0,01)
baina zail gertatu 1 (0,01)
baina zail iruditu 1 (0,01)
baina zein freskagarri 1 (0,01)
baina zein gehiago 1 (0,01)
baina zein nobela 1 (0,01)
baina zer demontre 1 (0,01)
baina zer egin 1 (0,01)
baina zer etorri 1 (0,01)
baina zer ez 1 (0,01)
baina zer handi 1 (0,01)
baina zer harreman 1 (0,01)
baina zer hautsi 1 (0,01)
baina zer inporta izan 1 (0,01)
baina zer iritzi 1 (0,01)
baina zer jakin 1 (0,01)
baina zerbait ari 1 (0,01)
baina zerbait egin 1 (0,01)
baina zerbait gaizki 1 (0,01)
baina zerbait hori 1 (0,01)
baina zerbait utzi 1 (0,01)
baina zu curriculum 1 (0,01)
baina zu ere 1 (0,01)
baina zu ez 1 (0,01)
baina zu jakin 1 (0,01)
baina zu ordu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia