Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 136

2000
‎Denbora hartan aita Bartolome ez zegoen jauregian, baina Iruñan, zeren iritsi baitzen Urbiainerat egun batzuk lehenago mandatari bat, jakinarazi ziona ezen gaizki zuela Iruñan bizi zen bere arreba bakarra, eri eta larri.
2001
‎Kordobako agintarien arazoak gogoan baditugu, ez da harritzekoa 905etik915era bitartean Iruñeko erregeak, Antso Gartzes I.ak, hasierako arrakastak lortzea.Lehen ekimena 907 urtearen inguruan gertatu zen, eta operazioen helburua Lizarrako lurraldea izan zen, garai hartan Banukasitarren menpean zegoena. Erresistentziarik izan zen, baina Iruñeko gerrariek garaitu egin zituzten Banukasitarrakirailaren 30ean. Garaipenaren fruituak eta emaitzak ez ziren arbuiatzeko modukoak:
2002
‎Espainiako klase politiko nagusiak hartuko al zituen oraingo neurri hauek ETAk PP eta PSOEko politikari eta zinegotzien aurkako hilketak egin izan ez balitu? Airean da galdera, baina Iruñeko entzierroa hesiaren bestaldetik edo Santo Domingo kaletik bertatik jarraitzea zeharo desberdina da. Bizitzaren alor guztietarako balio duen araua da; horregatik, besteak beste, horren kaltegarria izan den" sufrimenduaren sozializazioaren" teoria.
2004
‎Solasaldi haietako batean ere argitu nuen aitaren abizenaren misterioa. Aitak orain Weber abizena zuen, baina Iruñean bizi izan zen garaian Faupel zen. Izan ere, niri Faupel abizena eman zidan.
2005
‎Ene pentsamoldea da garapena jinen zaigula kostaldetik, eta ez Iruñetik. Ez du horrek erran nahi ez dugula Iruñera hurbildu nahi, baina Iruñera ahal da hurbildu bide normal bat, bide on bat eginez. Eta ez haiek nahi duten bezala nazioarteko garraioa pasako litzatekeen bide batekin".
‎Autobusa lasterren doan hiria Bilbo da (kilometroko sei minutu pasatxo), baina Iruñea eta Cadizko autobusak ere arin dabiltza (7 minutu inguru); Malaga eta Valladolidekoak (9 minutuz azpitik) bezala.
‎Emaitzak onak izan ziren hiri gehienetan, baina Iruñean ezinezko gertatu zen goizaldeko 1:00 eta 3:00 artean taxi bat lortzea, bi orduz telefonoz saiatuta ere.
‎Orain arte ikusi dugunarekin nahiko ageria da euskaldunei buruzko gaiak edo euskal esparru geografikoan kokaturikoak nagusi zirela Revista de las Provincias Euskaras en. Baina Iruñeko Revista Euskara k edo Donostiako Euskal Erria k soil soilik euskal gaiak lantzen bazituzten, Herranan aldizkarian bestelakoek ere bazuten lekurik. Esparru geografiko tematikoa identifika dakiekeen artikuluen kasuan honako esparruei dagokien banaketa agertzen da:
2006
‎–Unibertsitatera ikastera joan behar nuke, baina Iruñean ez da halakorik.
‎Aliantza politikoak bere mugak izan ditu beti eta hortik sortu zen paradigma intelektuala agortu egin da. Arrazoiak asko izan dira, baina Iruña Veleiako aurkikundeak den denak bildu eta mahaigaineratu ditu batera. Horregatik, ETAren su etena baino garrantzitsuagoa da, adierazten baitigu, ETArekin edo ETA gabe, euskal kulturaren paradigma berritu egin behar dela.
‎Euskarari dagokionez, azken bost bat urteotan abiatu ezin den iraultza baten erdian bizi gara. Zantzu asko daude hori baieztatzeko baina Iruña Veleiako aurkikundeak de facto erabakigarriak bihurtu dira.
2007
Baina Iruñeko harresietatik jauzi egitea ere...
‎Izan ere: Elkarrizketetan haurrak tarteko direnean, euskararen erabilera nabarmen handiagoa da, haurrik ez dagoenean baino, Iruñean izan ezik. Nagusiak haurrekin ari direnean ere, askoz ere euskara gehiago darabilte, nagusien artean ari direnean baino. Baina oso datu kezkagarria da, Donostia ez beste hiriburuetako haurren arteko elkarrizketetako euskararen erabilera baxua. Gasteizkoa iazkoaren oso antzekoa da, Bilbon hobetu egin da (%2, 6tik %4, 3ra) baina Iruñean aitzitik, sekulako jaitsiera gertatu da: %5, 9tik %0, 8ra.
‎Donostia ez beste hiriburuetako haurren arteko elkarrizketetako euskararen erabilera baxua. Gasteizkoa iazkoaren oso antzekoa da, Bilbon hobetu egin da (%2, 6tik %4, 3ra) baina Iruñean aitzitik, sekulako jaitsiera gertatu da: %5, 9tik %0, 8ra.
2008
‎Izugarri gustatzen zaizkit, eta Zaragoza eta Iruñerako, bietarako sarrerak hartu nituen. Lehenengoan Espainiako bandera atera zuten, baina Iruñekoan, aldiz, Nafarroakoa bakarrik! Ez zitzaidan batere ondo iruditu Alfajarin parean botako zuen hori, oraindik 300 km geratzen zirela.
‎Gabon bezperan ohikoa da Olentzero herrietako kaleetan ikustea, baina Iruñean arazoak besterik ez dituzte izan azken urteotan. Kultur koordinadorei fidantzak eskatu dizkie Udalak ospakizuna egiteko, eta ezetz esan dutenez egoera latzak bizi izan dira festa egun honetan.
‎Ilusioa zabalduz, gutun guztiei erantzunez, Olentzerok zintzo demonio betetzen du urteroko zita. Baina Iruñetik eskutitz bat jaso du. Bertan ez diote jostailurik eskatu, haurrik ez dago gutunaren atzean, Iruñeko Udala baizik.
‎Donostian, Barakaldon eta Bilbon aritu ostean, ostiral eta larunbat honetan Gasteizen eta Iruñean bilduko dira Dani Martinen eta bere taldekideen zaleak, laukote madrildarraren kantu berriak eta arrakasta handiak zuzenean entzuteko. Gasteizeko kontzerturako sarrerak agortuta daude, baina Iruñeko emanaldirako oraindik ere badaude batzuk eskuragarri.
‎Oso zale ez, baina Iruñean oso modu berezian bizi ditugu, bai eta entzierroak ere. Une berezia dira bestetan.
‎Estafeta luzea da, zuzena, monotono samarra. Zezenek atzera egiten dutenean, arrisku uneak izaten dira, baina Iruñeko korrikalari petoek, entzierroarekin benetako mistika osatu eta beti defenditzen duten horiek, ez dute Estafetako fama asko maite.
‎Edonola ere, Nagore Laffagek eta Jose Diego Yllanesek elkar ezagutzen ote zuten ikertzen jarraitzen dute. Laffage Irungoa (Gipuzkoa) zen berez, baina Iruñean bizi zen, bertan ari baitzen erizaintza ikasketak egiten, eta bertako Unibertsitate Klinikan ari baitzen praktiketan. Ustezko hiltzailea, berriz, zentro horretako psikiatra egoiliarra da.
‎Bai, atsedenaldian bi goleko aldea zuen (16), baina Portlandeko jokalari ohi Gurbindori gol atzo esker suspertu zen etxeko taldea, eta gutxigatik ez zuen markagailua irauli. Bost minuturen faltan aurretik ere jarri zen (28), baina Iruñeko taldea jokoan zegoenaz garaiz jabetu zen, zorionez.
‎Ez komunikabideek sortu dutelako, ezpada komunikabideetan bakarrik eman delako. Aurkikuntzen berri eman zutenetik bi urte t’erdi joan dira, baina Iruña Veleiako aztarnategiko arduradunak bitan bakarrik agertu dira publikoki hitz egiteko. Lehen aldian, aurreneko zurrumurruak baieztatzeko.
2009
‎Hain ezagunak ez diren beste gertakari batzuk ere izango ditugu saioan, alpargata dantza, esaterako. Baina Iruñeko jaien ezaugarri nagusienetako bat, inongo zalantzarik gabe, jendearen parte hartzea da, eta hori, neurri handi batean peñek bideratzen dute. Txantreako peñarekin batera zezenketaren unean eguzkitan zein giro bizi den ikusiko dute Bi errepidean.
‎Festa finantzatzeko taberna bat ere jartzekoak ziren. Baina Iruñeko Udalak debekatu egin zuen, taberna horrek konkurrentzia desleiala egiten zuela argudiatuta. Hala, atzo, jende andana bildu zen Iruñeko Udalak hartutako erabakia salatzeko AEK ak antolatu zuen elkarretaratzean.
‎Burlata eta Atarrabia inguruan arrakasta handia izan zuen. Baina Iruñean leher egin zuen festak. Arrosadia ingurutik sartu zen Korrika Nafarroako hiriburura, eta auzoz auzo jendea biltzen joan zen.
‎Poza ezin zuten ezkutatu Lucas Alcarazen jokalariek. Jaitsiera postuetan jarraitzen du Recreativok, mailari eusteko gogor egin dute lan oraindik, baina Iruñetik indarberrituta itzuli ziren etxera.
2010
‎Ez dugu exajeratuko, eta ez dugu arroztasun hori neurriz kanpo hanpatuko. Baina Iruñea eta Leitza bi mundu dira, bestelako hainbat arrazoiz gainera, baita hizkuntza arrazoi horiengatik ere.
‎–Hizkuntzalaritza historikoan mundu osoan erabiltzen diren oinarriei jarraiki, iraganeko hainbat egitura berreraiki ditzakegu. (?) Baina Iruña Veleiako datuek erakusten digute prozesu horiek guztiak jada eraikiak daudela, eta batzuetan kontraesanean daudela geroagoko historiagatik ezagutzen dugunarekin?.
‎Azken finean, konparaziozko froga bat egin nahi zuen. Termolumineszentzia izeneko teknikaren bidez, kimikariak ikusi zuen aspaldiko indusketetako pieza benetakoen kasu guztietan, idazkunen arrastoek ematen zituzten argiaren grafikoak antzekoak zirela, baina Iruña Okako grafito ezohikoetako emaitzak aldatu egiten zirela. Desberdinak zirela.
2011
‎Madrilen jazz musikariekin kafe antzerkia egiten aritua nintzen, baina ez zuen funtzionatu. Baina Iruñean, punkaren eta new waveren eztandarekin jotzen jakin gabe musika egin zitekeenez, Ful eta Mol sortu genuen: 1980ra arte iraun zuen.
‎Pixkanaka etxekoak partidan sartzen joan dira eta Drenthek abagune ona izan du 30 minutuan. Herculesek gehiago sakatu du erasoan, baina Iruñeko taldeak bigarren gola lortu 35 minutuan. Kike Solak erdiraketa ona jarri du bigarren zutoinera eta Nelsonek 0 jarri du markagailuan.
‎Altsasun sortutako margolariak zenbait teknika erabili ditu: teknika mistoak, olio pinturak, akrilikoa, lausadurak, karga enpastatuak, bozetoak eta abar.Laura Lopez Zarraga Altsasun jaio zen, baina Iruñean, Bartzelonan eta Granadan hezi da. Arteak eta lanbideak ikasketak egin ditu eta Arte Ederretan lizentziatua da.
‎1717an, San Adrian markesak eta bertzek Ebrotik Pirinioetara pasatzeko mugaren ideia proposatu zuten, eta horrekin batera Nafarroa Frantzia arteko artile eta janarien merkataritza askea aldarrikatu zuten. Baina Iruñeko merkatariak eta ardo saltzaileak ez zeuden ideia horrekin ados.
‎Ni etorri nintzen oso hunkitua eta oso pozik, ze Iruñea gainera aspaldi galdua neukan, kulturalki galdua neukan. Ni Iruñera paseatzera joaten nintzen eta lagun batzuk ikustera, bisitatzera, baina Iruñean urteak eta urteak ziren ez nuela ezer egin, ez poesiarik, ez errezitaldirik ez ezer ere. Azkenekoa mintzaldi bat, 91n izan zela uste dut, interesgarria izan zen baina oso jende gutxirekin.
2012
‎Aurtengo lehiaketan lizentziarik gabe gelditzen direnek lehen bezala jarraituko dute, nahiz eta Espainiako Gobernuan mahai gainean duten gaia. Euskalerria Irratiaren afera Nafarroako Gobernuak emandako azken dekretua 1998 urtekoa da, baina Iruñeko Euskalerria Irratiaren afera are zaharragoa da. 1985 urtean egin zuen irrati horrek baimena lortzeko aurreneko eskaera.
‎Eta onena hutsean berdintzeak ematen zuen puntua izango zela zirudienean Zaragozaren gola iritsi zen. Puntuak ez zuen zapore gozorik utziko, baina Iruñera esku hutsik itzultzeak are eta gutxiago, noski. Roversio agertu zen azken unean, ordea, beste behin geldikako jokaldi batean, eta gorritxoentzat gola sartu zuen.
‎Oso nekatuta amaitu nuen, energia erabili dut hori egiten. Baina Iruñeko festak oso bereziak izan dira niretzat, entzierroa eta zezenketak ikustea... Bizitzan behin egiteko gauza da.
‎Denera, berrehun lagunek baino gehiagok parte hartuko dute desfilean. Baina Iruñeko Olentzerok badu beste berezitasun bat, Leitzatik ekarritako ehun aberek ere parte hartzen baitute ikuskizunean. Tartean izanen dira bi idi, hainbat ardi, oilo, antzara, basurde eta euskal zerri.
‎Nafarroa irudikatzen dut, hasteko, lurraldeen multzo gisa. Egun politikokibarreiatuak daude, baina Iruñeko eta Nafarroako erresumen barruan egon dira edoharreman estua eduki dute erresuma horiekin mende askotan zehar, esaterako, Lapurdi (Labourd) edo Zuberoa (Soule)?. Euskal Herriaren historian adierazpenpolitiko osoa, gorena eta burujabea da Nafarroa.
‎Horretarako gertu gerturik dira On Petri, On Alberto, On Joan, On Karlos eta On Migel, baina Iruñeko hiri txit leialetik beretik abiatuz gero indarrez eskas ibiliko diren beldurrez, erdietsi dute hain andre adeitsuak penitentziazko ibilaldia laburtzea, eta, horri eskerrak, legoa mordoa gutxiago egin dute, Elotik aterako baitira.
2013
‎UPN berehala saiatu zen abertzaleen ohiko erasoarekin lotzen, baina Iruñeko Auzitegiko Instrukzioko 3 Epaitegiko epaileak aintzat hartu ditu Kontuzen hainbat salaketa eta ikertzen ari da ea Nafarroako Gobernuko agintariek zein jokaera izan duten CANeko kudeaketan.
‎Jorge Fernandez Diazek atxiloketari buruzko adierazpenak egin izanak zerbait esan nahi du ala ez? Norberari dagokio galdera horiek erantzutea, baina Iruñeko adibideak irakaspen on ugari utzi ditu. Parte hartzaileen elkartasun eta konpromisotik haratago, herri harresiaren dinamikak badu potentzialtasun ugari.
‎Jimeno Juriok oso datu zehatzak eman zituen. Baina Iruñeko fusilatze horiek oso eragin handia izan zuten herritarren artean. Iribarrenek berak idatzi zuen bere etxetik, Sarasate pasealekutik, entzuten zituela tiroak.
‎Ez dakit. Baina Iruñean, eta Obanosen, beti entzun izan ditut, sotto voce, gerrari buruzko istorioak. Gerrari buruz ezin zela hitz egin esan ondoren, harako hari buruz eta besteari buruz hizketan hastenziren.
Baina Iruñean ginen berriz, herriko frakasoak ahantzirik, Unibertsitatean besta eman ziguten egunean. Santuak ospatu behar baitziren!
2014
‎Egia da San Fermin Amienseko eta Lesakako zaindaria dela, eta Nafarroako patroigoa partekatzen duela San Frantzisko Xabierrekin. Baina Iruñeko patroia San Saturnino da. Eta, gainera, haren martirioak antz handiagoa du entzierroekin San Ferminenak baino.
‎Baiona eta Iruñea senidetuak direnez, aldi honetan adiskidetasun ofizialak beste gisa bateko oihartzun bat hartu zuen. Baina Iruñean ez bezala, Baionan erdi txantxetan hartu zuten gehienek, baita ofizialeek ere. Nahiz eta, beldurturik gelditu ziren teilatuko jokoaz ohartu bezain laster.
‎Azkenik, gomutarazi dezadan, Elizaren barnean eta, modernismo? deituaren olatualdian, buruhasuterik franko izandako E. Román Torío(), palentziarra baina Iruñean kalonje eta irakasle zelarik, itzal handiko eskriturista.
‎Lehenago etorri Iruñakoa ere tradizionalistetan sartzen dute. Bainan Iruñakoari doakionaz, ez da gauza berria izan, aurrekoa ere hala baitzen. Norat eramanen dute Euskal Herriko Eliza?
2015
‎" Euskara Bilbon salbatuko da edo ez da salbatuko". Berak Bilbo jarri zuen adibide, baina Iruñea, Gasteiz eta Baiona gehituko nizkioke. Teorian arrotzak zaizkigun horietatik asko ikasteko baitugu:
‎Azkar egin zituen bi frontoiak Krispulo Perurena Juanko harginak. Patxiku «Arotxa»ren anaia zen, sortzez goizuetarra, baina Iruñean bizi zena. Badirudi estu samar ibili zela bi frontoiak baten diruarekin egin behar hartan (GUA, akta):
‎Hala, aurtengo jai gune alternatiboari izen berria emanen diote: Gora Iruñeak" Jaireportua" proposatu du, baina Iruñeko Udalaren asmoa da gunea" Gora Iberia" izenarekin birbataiatzea. Egitarauaren zirriborro bat ere eskuratu ahal izan du NAFARROA WOW k:
‎Gure garaiko auzo hura Iruñeko zati bat zen naski, baina Iruñean bizi ginela ez genuen oso argi. Hiri barnera joatea, medikutara autobusez joatea, Iruñera igotzea zen.
‎Aita Donostia interesatua dago kantutegi gordinean, manera herrikoiaz sortu zen hartan, Aralarko San Migelen irudia ebatsi zutenekoa XVII. mendean. Baleztenak diotsa lapurrek debozioak itsuturik zutela eraman, etxean berean adoratzeko, baina Iruñeko auditoreek ez omen zuten hala ulertu, eta San Roqueko pentzean urkatu egin zituzten, hau da, Iruñeko Sanduzelain. Baleztena!
‎Helburu politikoak banitu, afiliatuko nintzateke". Behin afiliatuta, justifikatu zuen Gobernuko kontseilari izateko ez zela beharrezkoa afiliatzea, baina Iruñeko alkate izateko bai.
2016
‎Ardotan blai, titiak ukitzen dizkieten nesken irudiak ere ohikoak bihurtu dira sanferminetan. Epaimahai horrek ea oso topless zalea den galdetuko zukeen seguruenik, baina Iruñeko kaleetan oraindik ere eztabaidatzen da errua norena den, edo kasurik onenean, ea neskak erruaren zein parte duen.
‎Estatu osoak eta gehiagok segur aski izan du Altsasun urriaren 15ean gertatu zenaren nolabaiteko berri, baina Iruñean urriaren 25ean, hau da, hamar egun geroago, arratsaldeko ordu biak aldera, Espainiako Poliziaren komisarian gertatu zena, ordea, hedabide handi horiek ez dute asko zabaldu. Izan ere, Iruñeko Chinchilla kaleko komisaria horretan eta azaldutako orduan gutxi gorabehera, ziegara eramateko zain zegoela hil zen gizonezko bat, kalabozora eramatekoak zirela.
‎–Edurnek hanka hautsi zuen duela urte batzuk, erran zion Asiainek, ahotsaren dardara mendean edukitzen saiatuz?. Baina Iruñean identifikatu zenuen gorpuak ez zuen hezur hausturarik.
‎13:00etan, departamentuaren kanpoaldean jakinarazi zuen berria, eta, urrats harekin, bidea itxi zion Barcinaren inguruneko beste edonori. Sektore hark Enrique Maia nahiago zuen, baina Iruñeko orduko alkateak uko egin zion, eta Esparzak jaso zuen Barcinaren bedeinkapena. Haatik, argi utzi nahi izan zuen bera ez zela ez Barcinaren ez Sanzen sokakoa.
‎50eko hamarkadako bigarren erdian itzuli zen Nafarroara. Zeuzkan ikasketak eta maila kontuan harturik, lasai egin zezakeen karrera Armadan, baina Iruñeko kuartelean geratu izanak ez zion eskalafoian aitzinatzen lagundu. Halakoak izaten ziren alferez bidean zeuden bi gazteei Gendulain kapitainak bere ibilbideaz eman ohi zizkien azalpenak.
‎Unibertsitatean Kazetaritza ikasketak amaitzeko gertu, bost hilabete pasa zeramatzaten bigarren urtez jarraian Martinek eta Luisek soldadutzan, alferez izateko bidean. Ameskoarra zen Martin, baina Iruñeko izeba Ireneren etxean erroldatu eta, herriko karlista amorratu baten laguntza tarteko, zailtasunik gabe lortua zuen gaua kuarteletik kanpo igarotzeko baimena. Luisek, iruinseme petoa, ez zituen barrakoietako izarak inoiz erabili, haren aita ez zen-eta alferrik ibili Gendulain kapitainarekin gerra garaian.
‎Susmoa hor zerabilen. Martin seguru zegoen Estherren nagusi madrildarrak ere bazuela zerikusirik jukutria hartan; Dibisio Azulean ibilitakoa zen Goñirekin eta Luisen aitarekin, nahiz eta gero ez zuen karrera militarrik egin; negozioak zituen Madrilen eta han bizi zen, baina Iruñera eta etortzen zen aldika, Argaraiko txaletera, eta izeba Irenek aipatu zionez, hementxe izanen zen, noiz eta asteburuan. Lagun batzuekin juntadizoa eta inor ez nahi etxean.
2017
‎Haurtzaroa eta gaztaroa Donostiako karriketan eman zituen Garcia Kochek, baina Iruñeko Euskal Jai gaztetxearen sorrerak Nafarroako hiriburuan harrapatu zuen jada. Proiektuarekin bat egin zuen, eta Iruñeko gaztetxean sortu zen, hain zuzen ere, Arizkuren herri abandonatua okupatzeko asmoa, Artzibarren.
‎Gazteluko Plazako aparkalekua bezalako afera gogorretan ez nintzen aritu, baina Iruñea eta Logroño lotzen dituen Bideko Autobidean adibidez bai, eta Lizarra aldean aztarnategi asko daude. Oso metafora argia da ikustea nola pasatzen diren hondeamakinak ondare arkeologikoaren gainetik.
‎Biak zebra bidean hil ziren. Trafikoa moteldu behar da, baina Iruñean autobideak erdialdean ditugu. Errei biko bideak.Hauexek dira korapilo gordianoa Iruñean:
‎Sei hilabetean, batez ere fusioaren eraginez 135 milioi euroren galerak iragarri ondoren, Siemens Gamesak aizkora atera eta 6.000 langileren kaleratzea iragarri zuen. Euskal Herrian 155 langile botatzeko espedientea aurkeztu zuen, baina Iruñeko eta Gasteizko gobernuen haserreak eta sindikatuen protestek plana aldarazi zioten, eta lantaldea erretiro aurreratuekin eta borondatezko kaleratzeekin txikitzea hitzartu zuen.
‎Baionan ez dakit zer gertatuko zatekeen saiatu balira, baina Iruñean behintzat orkestraren eta bere kontzertuen kontrako egundoko boikot giroa jasan behar izan genuen, prentsan, kalean nahiz lantokian etengabeko presiopean. Hala eta guztiz, edo harexengatik, Gaiarren eman zuten lehen kontzertu hartan bihotza nola zabaldu eta poztu zitzaidan ez da erraza esaten.
‎Aulki txikia... Mahaipetik atera eta gainean eseri naiz, bizkarra txokoan egokituta, aita egon ohi zen bezala; bertan jarrita ikusi nuen azken aldia oroitu nahi dut, baina Iruñera joan aurreko irudiak besterik ez datozkit gogora, eta batez ere korrika eta presaka ospitalera eraman behar izan genuenekoak.
‎9,660 segundo, hori izan zen larunbatean Iruñean egindako marka berria. Baina Iruñekoa lehiaketa ofiziala ez zenez, naziorteko epaileekin, iturmendiarrak ezin izan du errekor berria modu ofizialean erregistratu. Nolanahi ere, pozik zegoen Ioseba Fernandez.
‎Ez nintzateke hara hurbildu izango polemikak akuilatu izan ez banindu, baina Iruñeko leku enblematiko baten desagerpen gisa aurkeztu denez afera, ez bat eta ez bi, nire iritzi propioa eraiki nahi izan dut, eta sinboloaren akabera egiaztatzera joan naiz Viena Taberna berrira.
‎“Senarra; ez, nobioa; ez, bikotekidea galdu dut. Ez du oroimenik, baina uste ez bezala kordoka utzi eta herioak harturik egiten du laster, ez du jakiten non dagoen, ez daki non bizi den; bilbotarra da, baina Iruñean bizi gara istripuaren ondoren; asko maite dut; geldotasunera kondenatu nau; Deustuko Erriberan, Zorrotzaurreko bidean eman zion bihotzekoak, eta zerbait pasatu zaio, igual gogoratzen hasi da”.
2018
‎Txilen jaioa da, baina Iruñera Bizkaitik ailegatu zen Begoña Zabala abokatu eta ekintzailea (Santiago, 1950). 1970eko hamarkadaren bukaerako borrokak jorratu ditu bere liburuan.
‎Duela gutxitik, ordea, erraldoiei uzten hasi dira Zarautzen. " Hemen ohitura berria da, baina Iruñean, esaterako, jendeak aspalditik izan du txupeteak erraldoiei jartzeko ohitura". Gustura hartzen dituzte, nahiz eta erraldoien gerrikotik txupete pila bat zintzilik jartzerakoan pisu handia har dezaken tramankuluak.
‎20 pertsona inguruk osatzen dute boluntario lantaldea, gehienak bailarako herritarrak dira, baina Iruñeko eskualdeko jendea ere badago. Orain arte, baso jangarriarenaz gain beste bi ekimen egin dituzte boluntarioek:
‎Halere, Nabarreriaren gerraren berri badugu berak idatzitako Iruñeko gerra zibila, 1276 olerki epikoari esker. Tolosan jaio zen, bai, baina Iruñean garai lazgarrian bizi, eta Iruñean hil zen 1291n. Iruinseme titulua ongi merezita duela dirudi.
‎Izan ere, parte hartzaileen artean Pello Lizarralde edo Jokin Muñoz izan genituen. Biak ala biak Iruñetik kanpo jaioak, lehenengoa Zumarragakoa, baina Iruñean bizi zena, eta bigarrena Erriberako idazlea, Castejongoa eta orduan Donostian bizi zena; egun, Iruñean.
‎Aipatu beharreko beste idazle bat Isidro Rikarte izan zen. Jaiotzez Leringoa baina Iruñean eta Burlatan euskara teknikari lanetan ibilitakoa. Magisteritzako euskal arloko lehenengo promozioko kide.
‎Bestalde, testua non argitaratu, non gorde eta norako sortu den argigarri izan daiteke, baina ez du zertan hala izan: Refranesy sentencias (1596) errefrau bilduma bizkaieraz dago, baina Iruñean argitaratu zen. Iruñean bertan, Antonio Venegas de Figueroa apezpikuaren aginduz poesia lehiaketa antolatu zen 1609an, eta hiru poema iritsi zaizkigu euskaraz (Pedro Ezkurra, Miguel Aldaz eta Joan Elizalde dira egile); baina" hiru olerkietako euskara zenbateraino den Iruñekoa ez da aise orain jakitea" (Camino, 2003, 27).
‎Nobleen artean, urrezko leku bat egin behar diogu Vianako Printzeari. Hau ere Nafarroatik at jaioa (Peñafielen, Valladolid), baina Iruñeari erabat lotuta, bi urterekin hona ekarri baitzuten, bereziki Tafallan eta Erriberrin bizi izan bazen ere. Aurrekoaren anaiordea zen, baina ospea askoz handiagoa izan zuen Nafarroan eta kanpoan, santu eta guzti egin nahi izan zutelako.
‎Oloriz (1895) lekuko. Baina Iruñea ere kanpotik historiatua izan zen, Madrazoren España. Sus monumentos y artes, su naturaleza e historia lanean esaterako (1896).
‎bi nympheum edo iturri, brontzezko txanponez gainezka. Erromatarrek burutu ohi zuten erritu ezaguna zen txanponak iturri batera botatzea, baina Iruñean agertutako txanpon kopurua ezohikoa da. Espazio sakratu honetaz gain, esan behar da tradizioak Diana jainkosaren omenezko tenplua eta basoa kokatzen dituela gaur egun San Zernin eliza dagoen gune berean.
‎Nafarren kopuru handi bat altxamenduaren alde azaldu zen Emilio Mola jeneralaren manupean jarrita eta Erreketearen lerroetan. Baina Iruñean bazen sozialismoaren eta errepublikaren jarraitzaile andana, eta gupidagabeki erreprimituak izan ziren. Francok San Fernadoren Gurutze Ereinozduna eman zion erresuma zaharrari (1937ko azaroa), eta pertsonalki entregatu zuen Iruñean.
‎Horra hor Sarbil mendia, Iruñerria mendebaldetik ixten duena. Kareharri eta kalkarenita bankuak dira, Eozenokoak ere, baina Iruñeko margak baino lehen metatuak; horregatik daude azpian.
‎Antzinako zenbait deskribapenek, argi eta garbi neurriz kanpokoak, Caesaraugustarekin parekatu nahi izan zuten. Baina Iruñea, Estrabonen garaian jada" baskoien hiri nagusi" gisa hartzen zen arren, ez zen hiri garrantzitsua izan erromatarren unibertsoan. Aurkitu diren hondakinek, gainera, gero Nabarreriako hiria izan zen ingurura mugatzen dute hiriaren esparrua, alegia gaur egungo esparru bera.
‎1875ean karlismoa berriro ere garaitua zen, eta gobernu liberalek indarrez ezarri zituzten Berrezarkuntzaren oinarriak. Gerra ondorengo hamarkadan karlistek ezin izan zuten haien indarrak berrantolatu, baina Iruñean eta Nafarroa osoan indar foralistak agertu ziren, foruen defentsa ardatza hartuta. Horien artean garrantzi berezia izan zuen Asociacion Euskara de Navarra izenekoaren sorrerak, eta horien inguruan antolatu ziren Iruñeko indar intelektual asko.
‎Landa eremuan ez bezala, non emakumeen presentzia ohikoa den nekazaritza eta abeltzaintzako lanetan, hirietako lan merkatua zatituago eta bereiziago dago generoaren arabera. Zaila da emakumeen enplegu datuak ongi bereiztea, 125 datu ofizialek askotan errealitatea estaltzen dutelako, baina Iruñeko kasuan ez dugu emakumeen enplegua sistematikoki ezkututako azpisektorerik sumatu, nekazaritzan izan ezik.126 Horregatik uste dut 4 grafikoaren datuek ongi islatzen dutela lan merkatuaren osaketa, eta XIX. mendeko joera nagusiak.
‎Ez da harritzekoa handik hiru urtera prozesio laikoa Txarliri eskaini izana, gizartearen usadio errespetagarriak bete ez egiteagatik martirizatua hil omen zutelako, baina Iruñeko gazteon atrebentzia irreberenteak beste arrazoi politiko erlijioso bat zeukan. Txarliren fikziozko beatifikazioaren hurrengo egunean, Josemaria Escriva de Balaguerren benetako beatifikazioa gauzatu zen Erroman, Juan Pablo Il.aren gidaritzapean.
‎Dialektoak mugatzeko irizpide teoriko metodologikoez ari zela, aintzat hartu beharreko zazpi alderdi aipatu zituen Iñaki Caminok (2004, 76): ...en den); 2) Geografiaren iragazkia (hots, ezaugarriak Iruñea osorik hartzen duen ala etenak dituen); 3) Hedaduraren zabaltasuna (alegia, noraino iristen den ezaugarri hori); 4) Berrikuntzak (bertan sortutako ezaugarri edo erabilera berria den), hautuak (aukera baten baino gehiagoren artean bat erabiltzen denean) ala arkaismoak (beste lekuetan dagoeneko galdu edo zaharkituta geratu den ezaugarria, baina Iruñean gorde dena) diren; 5) Kronologiaren baldintza (gure datuak garai berekoak diren ala garai zein mende anitzetan jasoak diren); 6) Sistematikotasuna (ea beti ala testuinguru mugatuetan erabiltzen diren) eta 7) Fidagarritasuna (ezaugarria biltzeko erabili dugun iturriak tokiko hizkera modu fidagarrian islatzen duen).
‎Poliziarekin istilutan sartu nahi duen pertsona batek zenbait neurri hartzen ditu bere nortasuna ezkutatzeko, esate baterako, burua estaliz, edota elkarren oso antzerako arropak eramanez batak zein besteak. Baina Iruñeko gertaeren lekuko izan ziren gazteek bestelakoak ere aipatu zituzten manifestarien inguruan. Esate baterako, beren burua estalita zuten manifestari hauetako askori ikusi zitzaien beren buruei selfiak egiten sakelako telefonoekin.
‎Ondoren, burua bildurik eta zigarroaren hautsak erorarazirik, bere ezpain higikorrek irriño bat egin zuten, begitartea ezkutatu zion ke hodeiaren gibelean. Mina, erran zuen une batez isildu ondoan, eskubide osoz, ospetsu egin zuan independentzia gerlan. Frantsesek orduan euskaldunen kontra izu sistema baliatzen zitean, berak egun gure kontra aplikatzen duena, baina Iruñean tirokatu menditar bakoitzarendako, biharamun goizean lau frantses, lepoa mozturik, hiriko ateetan itzaturik zituan. Ene gerrillariak oraino oroitzen dituk eta etsenplua ez duk galdurik izan.
‎Soziatiboko reki aldaera sarri ageri da XVI. mendean Nafarroako erdialdean, baina Iruñean agitutako justizia auzibideetan txandaketa dago, nahiz eta sudurkaririk gabeko forma dirudien ohikoena: orrequin ageri da 1535ean, baina maynguequi 1563an, mutilarequi 1596an eta orrequi 1612an, eta Beriainen lanean ere reki da nagusi, baina bestekotik ere badu (Reguero, 2017, 577).
2019
‎Jendeak dantzaz eta kantuz jarraitzen zuen. Beti pentsatu dut gure Herri onek bizirautea eta irabaztea merezi duela, baina Iruñeko giroa ikusita, ziur naiz goiz ala berant horrela eginen duela. Gainera, ez dut uste euskaldunon egun handia urrun samar dagoenik.
‎–Badakit ez dela berria, baina Iruñekoaren ondotik. Besterik ez dagoela ematen du.
‎Guerrerok, auzipetutako guardia zibilak, ia bi urte igaro zituen herri hartako kuartelean praktiketan. Sanferminetako kasuaren haritik, Kordoban ere auzibidea zabaldu zuten grabazio haiek ikertzeko, baina Iruñekoan ez zituzten aurrekari gisa aintzat hartu.
‎Izan zitekeen beste edozein hiri, edo beste edozein urte. Baina Iruñean gaude, 2018an. Urte eta erdi igaro da taldeko bortxaketa baten albisteak hiria asaldatu zuenetik, noiz eta sanferminetako lehenbiziko egunean:
‎Erromaren erdian egon arren, Erromako ezer Erroman ez topatzeaz eta ibiltzeaz nekatu naizenean, oso goiz, aholkatu didaten taberna batera jo dut, bertan Joachim du Bellay lasai irakurtzera honaino etorri izanaz pixka bat damututa, gero eta makalago bainabil oinekin. Baina Iruñetik ihes egiteko beharra nuen.
‎Jakina denez, Akademiaren mendeurrenaren ospakizunak 2018ko urrian hasi ziren, Arantzazuko biltzarrarekin, eta urtebete iraungo dute; Arantzazun izan zen Mende Berria Kantuz ikuskizunaren estreinaldia, baina Iruñean ere izan dira Euskeriako gazteak, eta aurrerantzean ere kontzertu gehiago eskainiko dira Euskal Herriko beste lurraldeetan. Horietan guztietan, Bilboko Koral Elkarteko abeslari gazteen taldea, hau da, Euskeria korua izango da abesbatza finkoa, eta gonbidatua, berriz, lurralde bakoitzeko koru bat izango da.
‎Eskularru batzuk erosi behar ditiat. Martxan jarri zuen motorra, baina Iruñeko goi lautada igo arte autoa ez zen epeltzen hasi.
2020
‎Bartzelonan jaio zen 1965ean, baina Iruñean bizi da aspaldi. 2014an egin genion elkarrizketa, Podemos Europako Legebiltzarrera aurkeztu eta lehen ezustekoa eman zuenean; Nafarroako zerrenda burua izan zen orduan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
baina 135 (0,89)
bainan 1 (0,01)
Lehen forma
baina 99 (0,65)
Baina 36 (0,24)
Bainan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
baina Iruñea bizi 8 (0,05)
baina Iruñea udal 5 (0,03)
baina Iruñea Veleia 5 (0,03)
baina Iruñea ez 4 (0,03)
baina Iruñea joan 4 (0,03)
baina Iruñea aitzitik 2 (0,01)
baina Iruñea ere 2 (0,01)
baina Iruñea talde 2 (0,01)
baina Iruñea adibide 1 (0,01)
baina Iruñea agertu 1 (0,01)
baina Iruñea agitu 1 (0,01)
baina Iruñea ahal 1 (0,01)
baina Iruñea alde 1 (0,01)
baina Iruñea alkate 1 (0,01)
baina Iruñea arazo 1 (0,01)
baina Iruñea argitaratu 1 (0,01)
baina Iruñea auditore 1 (0,01)
baina Iruñea autobide 1 (0,01)
baina Iruñea auzitegi 1 (0,01)
baina Iruñea behintzat 1 (0,01)
baina Iruñea bertso 1 (0,01)
baina Iruñea Bizkaia 1 (0,01)
baina Iruñea egin 1 (0,01)
baina Iruñea egon 1 (0,01)
baina Iruñea egonaldi 1 (0,01)
baina Iruñea elkar 1 (0,01)
baina Iruñea emaitza 1 (0,01)
baina Iruñea emanaldi 1 (0,01)
baina Iruñea entzierro 1 (0,01)
baina Iruñea epaitegi 1 (0,01)
baina Iruñea erabaki 1 (0,01)
baina Iruñea erabat 1 (0,01)
baina Iruñea erran 1 (0,01)
baina Iruñea errege 1 (0,01)
baina Iruñea erresuma 1 (0,01)
baina Iruñea esan 1 (0,01)
baina Iruñea esku 1 (0,01)
baina Iruñea eskualde 1 (0,01)
baina Iruñea eskutitz 1 (0,01)
baina Iruñea etorri 1 (0,01)
baina Iruñea euskal 1 (0,01)
baina Iruñea ezezagun 1 (0,01)
baina Iruñea ezinezko 1 (0,01)
baina Iruñea festa 1 (0,01)
baina Iruñea fusilatu 1 (0,01)
baina Iruñea garai 1 (0,01)
baina Iruñea gazte 1 (0,01)
baina Iruñea gerrari 1 (0,01)
baina Iruñea gertaera 1 (0,01)
baina Iruñea giro 1 (0,01)
baina Iruñea goi 1 (0,01)
baina Iruñea gorde 1 (0,01)
baina Iruñea harresi 1 (0,01)
baina Iruñea hiri 1 (0,01)
baina Iruñea identifikatu 1 (0,01)
baina Iruñea ihes 1 (0,01)
baina Iruñea indarberritu 1 (0,01)
baina Iruñea iragan 1 (0,01)
baina Iruñea izeba 1 (0,01)
baina Iruñea jai 1 (0,01)
baina Iruñea jokatu 1 (0,01)
baina Iruñea kale 1 (0,01)
baina Iruñea kalonje 1 (0,01)
baina Iruñea kasu 1 (0,01)
baina Iruñea klub 1 (0,01)
baina Iruñea korrikalari 1 (0,01)
baina Iruñea kuartel 1 (0,01)
baina Iruñea leher 1 (0,01)
baina Iruñea lehiaketa 1 (0,01)
baina Iruñea leku 1 (0,01)
baina Iruñea manera 1 (0,01)
baina Iruñea marga 1 (0,01)
baina Iruñea merkatari 1 (0,01)
baina Iruñea militantzia 1 (0,01)
baina Iruñea mugimendu 1 (0,01)
baina Iruñea mugitu 1 (0,01)
baina Iruñea oka 1 (0,01)
baina Iruñea Olentzero 1 (0,01)
baina Iruñea oraindik 1 (0,01)
baina Iruñea orduko 1 (0,01)
baina Iruñea oso 1 (0,01)
baina Iruñea parte 1 (0,01)
baina Iruñea patroi 1 (0,01)
baina Iruñea polizia 1 (0,01)
baina Iruñea sanferminak 1 (0,01)
baina Iruñea tirokatu 1 (0,01)
baina Iruñea urri 1 (0,01)
baina Iruñea urte 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia