Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.181

2000
‎Horrelako prozesuei buruz, ezin da pentsatu administrazioak edo Euskaltzaindiak egingo dutela; ez, ez, halako prozesu batean jende askok eta maila askotan inplikatu behar du. Baten batek hartu du gidaritza eta proposamenak egiten hasi baina jendea modu askotara bildu da lanera, besteei begira egon gabe. Jende asko dago eskoletan, udaletan, herrietako txokoetan... eta guztien artean gauza asko egin daiteke.
‎Azkenean literatur zaleak eta igande arratsalde batean gustuen liburu bat irakurtzen igaroko dutenak beste inorekin kalera joan gabe, edo mendira joan gabe, gutxi gara, sekta bat zentzu batean. Gutxi gara eta gainera gure zaletasuna guztiz zaharkitua da, aurreko mendeko zaletasun baten atzetik gabiltza, baina jendearen bizitzan lehen, sortu arte, literaturak zeukan gaur ez duen garrantzia. Orduan, pertsona batek bere bizitzaren atal bat kontatzerakoan erreferentzia bat behar bazuen, ba liburua izango zen, antzerki obra bat agian.
‎Eskual Etxea hainbat moldetan bizi izan dut; hastapenean oraiko ez den beste molde batez. Eskual Etxea ez da kanbiatu, baina jendearen bizimoldea biziki kanbiatu da. Duela 40 urte eskualdunek berek galde egiten zituzten gauzak ez dira gaur egun galde egiten.
‎Denbora horretan Mugarik Gabeko Musikarientzat lanean jardun dugu eta Kantata bat ere burutu dugu Arabako eskolanientzat. Baina jendeak eskatzen zigun beste disko bat plazaratzea. Zazpigarren honek festa giroko estiloa jorratzen du beste seirek bezala.
‎Berbenetako taldeak saiatzen gara musika tradizionalaz gain, teknoa eta abar jotzen. Baina jendea tabernetan ibiltzen da. Nere ustez ordea, hau denboraldi bat da.
‎Gainerakoa? Zaindu bai, baina jende asko dago zaintzen dena eta horretaraino ailegatzen ez dena. Gehiena naturak ematen duena da.
‎Izan ere, miresle asko izan zituen JFK k, zela bere gaztetasunagatik, bigarren mundu gerran agertutako ausardiagatik, antikomunista amorratua izateagatik, estatubatuarrek maite duten famili irudia bere bakezaletasuna bezain ondo saltzen jakin zuelako, zeukan erakarpen magnetikoagatik, edota politiko baten arrakastan telebistak izan dezakeen eraginaz ohartzen aintzindarietakoa izan zelako. Baina jende arrunta bereganatzeaz gain, Ava Gardner edota Marlene Dietrich bezalako emakumeak ere konkistatu zituela... Marilyn Monroeren heriotzarena ez aipatzeagatik.
Baina jendearen kulturan ikaragarri sartu da irudiaren kultura. Telebista egunero ikusten dugu, eta telebistan barne erritmorik ez da ikusten, baina dekorazio eta errealizazioa dena bai.
‎Karrantzarrak ia 50 auzo txikitan bizi dira sakabanatuta, baina jende asko haranaren erdiguneko auzoetan (Ambasaguasen, Conchan, Biañezen eta Soscañon) finkatu da, merkataritza gune nagusien inguruan hain zuzen.
‎—Jauna: igorri diguzun izurria ez da tipia izan, baina jende honen inorantzia ez da, ez, tipiagoa...!
Baina jende asko ez dago konforme planteamenduarekin, dagoeneko bi ordu pasatu baitira, dagoeneko joan baita eguerdia eta hasi baita jendea gosetzen, seko gosetzen; eta jendea ez dago batik bat esandakoarekin konforme, akademiko xaharra hil egin baita dardar gordinen artean, betiko esaldia ahoan lore zuela: " Jainkoak estutu bai, baina ez du sekula itotzen".
‎Beraz, isil zaitezte eta egon patxadan, aurki ditugu hemen gure bila etorriak eta!". Baina jendeak gogor erasotzen dio idazle errealistari: " Hik, beti bezala, itxi egiten dizkiok begiak errealitate latzari.
‎Aurretik, bertsolariak eta suziri ekologikoak eta herri kirolak izan ziren, eta trikitilariak, eta, gero, Jesus Bihotzekoaren orfeoiak zazpi ordu eta erdiko gregoriano saio zoragarria eskaini zuen, ehundaka belarrion gozamenerako. Eta hura guztia ongi zegoen, bai, baina jendea beste zerbaiten zain zegoen. Laster hasiko ziren estreinako txistu erre ozpinduak.
‎Guztiarekin, haurra bere esneaz elikatu nahi eta, bien bitartean, herriko errekadista (herritarrek hiriburuan zer behar, horixe egiten zuena) arduratu zen biberoiak ospitalera eramateaz. Hori zen jende guztiak zekiena, baina jendeak ez zekien emakumearen senarra ez, baina errekadista bera zela haurraren aita, Karmelorena hain zuzen ere... Errekadista, bestalde, ezkondua zegoen eta bi seme zituen:
‎Arches eko ibilaldietan zehar aski bakarti egon naiz. Tarteka, bidelagunei argazkiak atera behar izan dizkiet (Tom ere makinarik gabe etorri da, baina jende gehiena oraindik ez da ausartzen berari eskatzera; bestalde, badirudi orain beti ibiliko dela jeans ak eta unai sonbreiru berri horiekin); eta tarteka, neure harridurarako, Tom eta, batez ere, Ruben eta Karmelo inguratu zaizkit (zertan ote da Adela eta Estherren turismo sexuala?); baina hala izan denean ere, bero saparen eraginez isilik samar ibili gara. Eta ibilaldietan zehar, oroitzapen freskagarrien harrapaketan aritu naiz:
‎Ordurako mataderia ondoan bizi ginen, eta etxe osteko mendietan bonbak erortzen ari ziren, egundoko eztandak eginez. Gu ez ginen egoeraren larriaz ohartuko, baina jende helduarentzat begi bistakoa izango zen handik alde egin beharra zegoela. Gure amak hala erabaki bide zuen, eta etxea eta etxeko gauzak zeuzkan zeuzkanean utzita irten ginen Tolosara.
‎Zumaiara, bada, eta hango hotel bakarrean hartu genuen ostatu, moilaren ondoan. Hotel handia zen oso, baina jende asko ginen. Donostian ez zen hori hainbeste nabaritzen, hiria bera handia zelako beharbada.
‎" Denekin ez", esan zuen lepamotzak, zerbait sujerituz. " Ja ja", konprenituz bezala, sudurmakoak," batzu batzuekin beharbada ez, baina jende korrientearekin, berdin bateko edo besteko, gaztea izan edo zaharra izan, edozeinekin ikusten zuan hura". Une batez isilik geratu ziren.
2001
‎XX. mendeko artearen bilakaera ez da ulertzeko erraza, baina badaude ulertarazteko tresna eta bilduma egokiak. Baina jendea erakartzen tematuta dagoen museoari eta arrakasta zenbakitan neurtzen duenari artea gutxi interesatzen zaio eta erabiltzaileak bertatik nola irtetzen diren ez zaio batere axola. Motorrak edozein ferian bezala erakusten dituen museoak ez dauka artearekin harreman gehiegirik, beraz jendea sartu den bezala irteten da:
‎Horrela kasik perfekzioa erdietsi dute: jendea manipulatzen dute baina jende hori ez da jabetu ere egiten manipulazio horretaz. Engainatu eta dirua erruz poltsikoratu.
‎%50 magoaren eta jokoaren gain baitago, baina beste %50 ikuslearengain. Jendeak erantzuten badit, ni askoz gusturago aritzen naiz, baina jendea mutu badago, niretzat oso zaila da ikuskizuna bizia ateratzea.
‎Magoaren teknika, edo ikusleak egiten duen kritika? Nik Copperfiledi buruz nire iritzia dut, eta esan daiteke ez dela etikoa, eta nahi dena, baina jendea nola ateratzen da Copperfielden ikuskizun batetik. Txundituta.
‎Ez bazaigu ezer ateratzen, serio asko ere kantatu izan dugu. Baina jendea ohitua dago gu beti xelebrekeriatan ikustera eta gu serio ikusteak grazia egiten dio, barrez lehertzen da orduan ere.
‎Gero, ia gauerdian, ezagutzen ez duzun hiri horretan barrena ibiliko zara, bakardadearen marka ikusezina paparrean. Kaleak ilun, zinetoki bat obratan, abenida bat argiekin baina jenderik gabe, tabernak itxita egongo dira. Ibili ahala, harriturik begiratuko diozu zeure itzalari, itzala ikaragarriro luzatuko baita farola pasatzean, eta hurrengo farolera hurbiltzean urtuko baita zure atzean beste itzal bat gauzatzen den artean.
‎‘Kosta Atlantikoan ondo errotuta zegoela uste nian.’ ‘Errotuta? Baina jendea ez dun errotzen inon... ’ ‘Batzuk bai.’ ‘Zuhaitzak bai, errotu egiten ditun, baina gizakia jende deserrotua dun berez. Oinak ditin, ibiltzeko... ’ ‘Eta ipurdi masailak, esertzeko! ’ diot, muturtuta.
‎Bada, honetan ere ez da beterik agertzen Barojaren neurria. Jendea erruz, inurria bezala, dabil bere nobeletan, baina jende hori ez da gehienetan itzal pila besterik. Aipatzen dira, zer edo zer esaten zaigu haiei buruz, eta ezerezak jaten ditu.
‎herri jendea konbentzitzen dut, eta bertso zaharrak esatera eta kantatzera, eta baita idaztera ere ekarri dut. Baina jende eskolatua ez dakit nire esanetara jartzen. Nire errua izango da.
‎Denek fusil bana. Karrikan bertze inor ez, baina jendearen begiak imajinatu nituen herriko leiho itxi guzien gibelean. Nola pasako nintzen haien aitzinetik!
‎– Ongi da, nahikoa zuritu duzu jende guztia. Baina jendeak mingaina dantzatzeko zuen arrazoia bost axola zait une honetan. Akaso beste batean basamortuaren latzaz eta lehorraz luze mintzatuko gara eta orduan baliteke poema hura ere errezitatzea, ados?
2002
‎Halaber, atariak albisteak sortzeko aukera ematen dio erabiltzaileari eta foro bat ere badago. Horixe, jendeak albisteak bidaltzea nahi lukete, baina jendea ez da asko animatzen. Azkenik, Yorik liburu denda birtuala dago.
‎Aralarrek beti esan izan du bere tesiak nagusi direla ezker abertzalean. Oraindik gazteak zarete, lehen esan duzun bezala, baina jendea erakartzea kostatzen zaizuela dirudi.
‎Zeren eta hemengo jendeari zu ARGIAtik etortzea edo Kataluniako" L' Avenç" etik etortzea bost axola baitzaio. Baina jendeari bost axola zaio gai hau eta beste hainbat gai, ez daude beren eguneroko nahi eta beharren agendan.
‎Hori laguntza ona izango zen krisialdi honetatik ateratzeko behar ditugun egiturak antolatzeko. Baina jendeak ez daki nondik nora joan. Alderdiak egitura minimoetan daude, eta gizarte mugimenduek Espainian gertatu den bezala indarra aspaldi galdu zuten.
Baina jendeak dantzan egiten al du gaur egun. Hori da afera honetako beste gako bat.
‎Erromeria Eguna. " Urtean zehar ekitaldi ugari antolatzen ditugu, baina jendea ikusle moduan gozatu arazteaz gain, eredu bultzatu behar genituela uste genuen; hala herri dantzei bultzada bat eman eta haien inguruko festa handi bat antolatzea pentsatu genuen", diote Juantxo Maya eta Xabier Bengoetxea antolakuntza batzordeko kideek. " Izan ere jarraitzen dute herri dantzak euskal herritar ororen hondasuna dira, eta oraindik ere horiekin gozatzeko aukera badagoela uste dugu, horrelako jaialdiekin bultzadatxo bat eman diezaiekegula".
‎Ados nago. «Muertos de Risa» arrakastatsua izan zen salmentetan, baina jende askok ez zuen ulertu. Niri Scorseseren «The King of Comedy» gogorarazten dit.
‎–egin zuen oihu Izuikarak?. Nik badut ninfen aditzea, baina jendeak dio ninfa asko direla munduan: oihanetan ehizan jarduten dutenak, iturrietako uretan bizi direnak eta beste hainbat.
‎Alde handia dago jendea saldu eta edozein produktu saltzearen artean, zeren produktuak apaletan daude, baina jendeak prentsaurrekoak egiten ditu, eta hanka sar daiteke prentsaurreko batean. Hala ere, hauteskundeetan agertzen diren bitarteko bertsuak agertzen dira, esate baterako, xaboi bat saltzeko orduan.
2003
‎Erantzun herritarra, Galizian eta Euskal Herrian modelikoa izan da, agintari politikoen erantzun ezean. Eta elkartasuna ere sumatu dugu ondoko herrialdeen partetik, baina jende arruntaren konpromisoak ez du arriskua geldiarazi. Aspaldian ikasi genuen triskantza ekologikoek ez dutela muga eta ertz politikorik errespetatzen.
‎Nola gerta liteke hau 2003an? Inorekin ezin da gertatu, baina jende honekin, hain garbi egonda ez dutela inolako errurik. Zer pentsatu handia eman dit horrenbesteko inkomunikazioaren atzean zer egon daitekeen.
‎Jende asko erdibidean dago eta ez du ez bat eta ez bestea sinesten. Baina jende askok perzibitzen du gatazka demokratikoa badatorrela. Euskal gizartea ausarta da eta gatazka demokratikoari ez dio beldurrik.
‎Eta Donostian, Tolosan, Arrasaten, hainbat zentrotan dago titulazio hori. Nik uste profesionalak badaudela eta gero eta gehiago gainera, baina jendea ez dago mentalizatua ordaintzeak merezi duela pentsatzeko. Hau da, ingelesa eta solfeoagatik hilean hainbeste pagatzeko prest daude, baina kirol aktibitate batera eramatean gurasoen mentalitatea ez dago ordaintzera prestatua.
‎Deszentralizaziorako ahal eta bide juridikoak badaude Konstituzioan, arazoa errealitatean ahalbideratzea da. Parlamentuak legeak egiten ditu baina jendeak onartu behar ditu. Hor dago mesfidantza.
‎Koltza olioaren sindromea izan zen agerpen horietako bat: hilabeteetan inork ere ez zekien zer gertatzen ari zen, baina jendea toxikatzen ari zen.
‎alderdienarteko joko demokratikoa, ordezkaritza, erakundeen jarduera, hiru botereak..., bere mugak erakutsi ditu jadanik eta jendeak beste adierazpide batzuk bilatzen ditubere arazoak konpontzeko. Logika elektoralak (alderdiena) eta, bulegoen logikak? (lobby edo presio taldeena) funtzionatzen dute, baina jendeak, kopuruen edota kaleen logika? (Casquete, 2000) erabiltzen du arazotzat jotzen dituen hainbat egoeraren aurrean bere argudioak, beste logika horien aurrean, inposatzearren.
‎Ez dakigu zein den arriskua. Tabakoak osasunari dakarzkion arriskuak oso ezagunak dira jende askorentzat, baina jende gutxik ezagutzen ditu horrelako koipeen eraginak, dio Stephen Josephek. “Partzialki hidrogenatutako koipeen kontrako kasua tabakoarena baino sendoagoa da, jendeak ez baitaki zein arriskutsua den” esan zuen Joseph-ek, eta Kaliforniako agintariei eskatzen die “Oreo” galletak adingabeei saltzea galaraz dezatela.
‎Nire zerraldoaren atzetik lerratuko dira otzan eta burumakur. Ahopeka suizidioa aipatuko dute eta abailduta doakeen alargunari begiratuko diote gupidaz, egunkariak nire heriotzaren antzezpenean suma zitekeen bortizkeriaz mintzatuko dira, ez da argazkirik agertuko baina jendeak odolez zipriztindutako pistola bat irudikatuko du lurrean eta arma disparatu berri duen esku hilotza ondoan; norbaitek gizartearen kontrako nire azken" tualdia" izan dela esan dezake, azken protesta, eta artista nahiz pertsona bezala erakutsi dudan irizpide askatasuna, agintearekiko urrutiramendua eta diruarekiko destaina nabarmenduko dituzte; kritikoak testamentu gisa utziko du... Baina hori egin aurretik beste idazleren baten lekua hartu nahi nuke idazten jarraitu ahal izateko –esan omen zuen eta Monikari begiratu omen zion tenkortasunez.
‎Ez dakit zergatik, baina jende honen ikusteak tristatu egin nau. Eskailera batzuetan gora egin eta bulego batean sartu gara.
‎Uda ez da hasi oraindik, baina jende dezente ikusi du hondartzako ur bazterretik hara eta hona paseatzen, edo harea gainean etzanda. Neskak batez ere.
‎Esaldia ez zen alaitasun handiz ospatua izan, baina jendea errealitatera itzul zedin balio izan zuen. Izan zen negar saioren bat, kontrizio jardun txikiren bat, baina, orokorrean, nahiko ongi hartua izan zen hilketa.
2004
‎Ikuskizuna badago. Baina jendeari ikuskizuna orain dela zazpi urtekoa iruditzen zitzaion. Orduan Miguel Indurain zegoen, gurea zen, eta denok joaten ginen Tourrera hura ikustera.
‎Gauza horiek arrunt sinpleak dira baina jendeak telebistatik ikusten du futbola eta pentsatzen du marrazki bizidunak direla. Iritzia erraz ematen du, baina ez da hain erraza, egunetik egunera hainbeste gauza gertatzen dira ekipo batean!
‎«Gure asmoa museo elkarreragileagoa egitea da», dio Lorenzok; «azalpenak ematen dituzten orritxoak badauzkagu, aipatutako hizkuntza guztietan eta baita katalanez ere, baina jendeak ez du irakurtzea atsegin. Entzunezko gidek asko errazten dute lana».
‎26 lagunekin bira egitea erronka gogorra da eta oso ondo atera zaigu. Erantzukizuna eta esfortzua handia izan da, baina jendeak erantzun egin du, halako emanaldiak eskaintzeko gauza garela erakutsi dugu eta pozgarria da hori. Ilusioa berritzea garrantzitsua da:
‎Medikuek aspaldidanik dakite »eta hala gomendatzen dute nazioarteko erakunde ugarik» sendagai mota honekin egindako tratamenduek ez luketela hiru hilabete baino gehiago iraun behar, baina jende askok orain dela urte asko hartzen ditu. Zergatik?
‎Izan ere, herriko festetako pilota partida telebistak eman zuenean adi adi egon nintzen hari so. Pilotariei ez nien kasurik egin, baina jendeari bai. Frontoia beteta eta inor ez nuen ezagutu!
‎Euskal etxeak hezkuntza giroko erakunde direla esango diet. Berez, euskal etxeak ez dira eskola, ez ikastola, ez egitura formal. Bertan ez dago irakaskuntza curriculumik, irakaslerik, testu libururik... baina jendeari euskaldun izaten erakusteko modu bat da euskal etxea, liburutik ikastea baino garrantzizkoagoa, biziagoa. Euskal etxeetan ez da lan intelektuala egiten, baina bai emozioz betetakoa.
‎Baserria zen lan bakarra. Baina jende asko ezin zen bizi baserriko lanetatik eta horregatik gazte anitzek kanpora joan behar izan zuen: Frantziara eta Amerikara batez ere.
‎Telefono bidez edo pertsonalki larrialdietarako laguntza zerbitzua eskaintzen du. GKE horren arabera," Espainiako gizartean, Gabonak argiekin, dibertimenduarekin eta alaitasunarekin lotzen dira, baina jende asko egun horietan tristatzen da, ez baitu pozik egoteko arrazoirik". Egun hauetan, familiaren galerak gogoratuko ditugu:
‎Istorio handiekin aspertuta egongo zara. Baina jende txikiari kontu potoloak gustatzen zaizkio.
‎Eskuak aho inguruan jarri ditu bozgorailuarena egiteko, eta oihuka esan du bakoitzak boto bat, bakoitzak boto bat, bat bakarrik bakoitzak. Baina jendeak badaki hainbeste, ez baitute burua alferrik apurtu erantzun bakar baten bila, eta ondo dakite boto bakarra dutela edo, beste modu batean esateko, pertsona baten izena baino ezin dutela jarri papertxoan, nahiz eta askok nahiko lukeen bi edo sei izen jartzeko aukera ere izatea, baina kartelek eskatzen zuten pentsatzeko ba ote dagoen inor Mussolini baino garrantzitsuagorik, inor existitzen b...
‎Izerditan zetorren, eskumako eskua handituta (gero jakin zen muturreko latza eman ziola lapur saiatuari) eta broma gutxitarako aurpegiarekin. Baina jendeak txalo artean hartu zuen eta, azkenean, irribarre bat irten zitzaion ziklista luzangari, eta besoa ere luzatu zuen airera, eskerrak emateko. Azafata baino ez zen falta han, lore sortarekin eta ezpain dantzariekin.
‎Gainera, SDri ezer erran gabe atera zen Koloniatik. Tira, ez zuen uste horrek ondorio larriegirik edukiko zuenik (hala espero zuen behintzat), baina jende haiekin ezin zen jolasean ibili.
‎Tabena guztietan, denda guztietan, lantegi guztietan, arnastu zitekeen gerraren mehatxua, hilotz kontaezinak zegoeneko beren kiratsa zabaltzen hasiak balira bezala. Baina jendeak ez entzunarena egiten zuen eta mozorro koloretsu bat janzten saiatzen zen. Dena Poeren ipuinean bezalakoa zen:
‎Irudiarenmintzairan erabiltzen diren funtsezko metaforak edo baliabideak dira. Baina jendea zinemara doa jakin gabe eskailera bat ikusten duenean zer esan nahi duen. Esanahia bilatzen edo interpretatzen jakin genuke, baina eskolak ez digu biderik eman.
‎Marckek bazekien kontatzen ari zitzaizkionak ez zirela kontu handiak, bazekien ez zutela munduaren jira-biretan garrantzirik, baina jendearen bizitzako une erabakigarriak gertakari hutsalez osaturik daudela, hitz baten, erabaki ezdeus baten gainean oinarriturik zeudela alegrantzia eta tristurak, izateak eta izan nahiak.
2005
‎Batzuk betirako busti gara. Zoratuta gaudela esaten digute lagunek, baina jendea itxaropentsua da aldi berean. Beste mundu batean sinisten ez badugu, sekula ez dugu beste mundu hori egingo, eta guk sinisten dugu, bidea malkartsua izango dela jakin arren".
‎Borondate onez, munduko bazter guztietan molda zaitezke aurrera jarraitzeko, jan eta lo egiteko. Baina jendearen ilusioak, penak, kezkak... ezagutzeko derrigorra da hizkuntza. Eta alde horretatik zorionekoa izan naiz nire azken bidaia honetan, frantsesez nahiko ondo moldatzen naizelako eta Burkina Fason jende gehienak dakielako, bertako hizkuntza ofiziala baita.
‎" Bai, baina lanean bakarrik. Idazleak bakardadean idazten du, baina jendearentzat sortzen du eta kontzientea da horretaz: hitzaldiak ematen ditu, jendearekin harremana du, hitz egiten du irakurleekin eta lana kontrastatu nahi izaten du.
‎Fenomeno sozial berriak eta inportanteak daude, baina nik ez nuke futbol partida bat festa deituko, kasu. Une transzendentala da, jendeak estadio bat betetzen du, baina jendeak zer uzten du iganderako, berez jai eguna denerako. Ezer ez!
‎Izatez peruarra da, baina orain Australian bizi da, bere aitak pentsatu zuelako bertan ospatu behar ziren Olinpiar Jokoen ondorioz Sydney munduko tokirik onena izango zela etorkizun hobea izateko. Eta «etorkizuna» aurkitu zuten Manuk eta gurasoek, baina ez Liman baino hobea, Australian ere aberatsak bai, baina jende pobre asko bizi delako.
‎bederatzi puntuko laburrean bertso txarra baino, zortziko txikian bertso ona hobea da. Baina jendearentzat ez da berdin, eta epaileentzat ere ez.
‎Kristau erlijioa eta nekazaritza ziren ideologia aldeko ardatz nagusiak; Errepublikaren kontra borrokatzen zuen agerian eta tinko. Nekazariei zuzendurik zegoen batez ere, haientzat zuzenduak zeuden berriak eta entretenigarriak ere; baina jende ikasiari begira ere bazituen zenbait atal: literatur testuak atalka nahiz osoan, liburuen aipamenak, hizkuntzaren gaineko oharrak eta halakoak.
‎Teknikak asmatu zeretarik soberaxko igurikatzen du eta gizonak eman behar ligukeena bazterrera uzten. Gaur egun" komunikatzen" da (telefono, internet, SMS...) bainan jendeak ez dira ikusten, ez da jendekin mintzatzen. Gorputzeko goseen asetzean kondatzen dugu biziki gehiegi, gogoarena, izpirituarena askoz ere garrantzitsuagoa delarik.
‎Euskal mezak badira Parisen eta San Frantziskon, baina ez Angelu eta Biarritzen. Bizkitartean Codex Canonici Elizako deretxo liburuak aipatzen ditu, ez eremu batentzat baina jende batzuentzat bereziki egin parropiak.288
‎Literaturarik gabeko mundurik ez da izan sekula baina jende gehiena literaturarik gabe bizi daiteke, oso oso gutxi irakurtzen baitu eta aberats, epaile, presidente izateraino iristen dira deus irakurri gabeak.
‎Teknologia berriek, idazketari esker, komunikatzeko egarri hori kutsatu egin diote erabiltzaileari, berdin dio posta elektroniko bidez edo telefono mugikorretako mezuen bitartez; ortografi akats erraldoiak agertuz, laburdura ikaragarriak baliatuz, baina jendeak irakurri eta idatzi egiten du.
‎Ez da baldintza. Guk eskatzen dugu jendea solidarioa izatea, eta guk kobratzen ez dugun neurrian, ez dugu ordainketarik eskatzen, baina jendeari azaltzen diogu zer kostatzen den, ahal duen neurrian, ekarpen bat egin dezan. Nolanahi ere, ez dugu nahi diru arazoengatik inor kanpoan geratzea.
‎“Couscousa” hainbat pertsonak jaten duten ontzi batean zerbitzatzen da, eta errespetatu egin nahi bada formak ahalik eta gehien, kusa estalkirik gabe jan da, eskuineko eskuaren laguntza. Azkenburu gozoa eta te moruno Bazkaltzen hasi aurretik, batek pentsatu behar du postre gozoak, bikainak baitira, baina jende askorentzat. baliteke, halaber, enpalagosoak izatea.
‎«Zenbat eta urte gehiago bizi, orduan eta handiagoa izango da hezur masa galtzea», azaldu du Díaz Curielek. «Aurreko mendearen hasieran ez zegoen osteoporosia, baina jendea 50 urterekin hiltzen zelako». Hezurren prestakuntza eskasaren eta urteen joanak eragindako narriaduraren ondorioez gain, emakumeak joera handiagoa dute menopausiaren eta estrogenoen galeraren ondorioz gaixotasuna izateko.
‎Egubakoitzetik sumatu zen jendea batera eta bestera; egubakoitzean Monterronen egin ziren diapositiba emanaldi biak –Marron en Patagonia eta Marinen Euskal Herriko ibilbideak– jendez gainezka egon ziren eta gauean Monterron parkean egindako musika kontzertuetara ere jende mordoa gerturatu zen: Garik aspaldiko kanten bertsio bereziak egin zituen –tartean, Aitormenarena– eta Babacar & Diengoz talde senegaldarrak, kostata, baina jendea dantzan jartea lortu zuen. Arratsaldetik dagoeneko igartzen zen jendeak ondo erantzungo ziola Debagoieneko Mankomunitatearen babesean Euskal Herria aldizkariak eta Gintonic ekoiztetxeak antolatutako jaialdi mundialari.
‎ezta askotan bertsotan ere, baina jendea barre arazteko eta hunkitzeko erraztasun handia zuen; baita saio bat gaizki hasi eta ondo bukatzeko ere.
‎Eta ez dut onartzen lagunen bat ez duela ikasi esanez etortzea… Eta antzerkia ere gogorra da: taula gainean oso gustura sentituko zara, baina jendeak ez zaitu ezagutzen. Bizitza osoan antzerkia egin baduzu ere, telebista da zuri gaurkotasuna eta ezaguera ematen dizun tresna.
‎Zuzendaritzan gaudenok, gehienok, hamar urtetik gora daramatzagu. Guk gure uste onenean egiten ditugu gauzak, baina jende berri bat sartuz gero kontuak egiteko era eta aldatu egingo lirateke, gauza berriak sartuko lituzkete. Gu haiei laguntzeko prest gaude, inguruan izango gaituzte.
‎Gu haiei laguntzeko prest gaude, inguruan izango gaituzte. Zaila da hautagai bat taldetxo batekin aurkeztea, baina jendea animatu nahiko nuke.
‎Etxebarria parkean zuhaitzak apur bat zuhaitzago eta belarra zertxobait idor, baina hori ez da berria; umeen jolas parkeari behea aldatu diote, hondarra kenduz eta gorri koloreko gomazko zoru biguna ipiniz zabu eta ziri zirien azpian... Baina jende artean mugitzeak sortu dio batez ere sentsazio berezia. Hiripekoa hartzeko igogailuan sartu, pasabide luzea ibili atetxoetaraino, eskailerak jaitsi eta trenaren zain jesarrita dagoen jendeari begiratu dio.
‎Ez zuen sekula inor kontratatu bere senarra zaintzeko, eta astean bitan joan zitzaion semeari eroetxera bisitan, isil isilik. Horrek denak glamourra kendu zion, baina jendearen errespetua ekarri zion ordainean. Istripuaren ondorio bezala biriketako zerbaitek Manuel hilobira eraman zuenean herri guztia zegoen eliza atarian, eta inor ez zen barnera pasatu harik eta alargunak egin zuen arte.
‎Jatetxea sekula baino hobeto ibili zen epaitegiz epaitegi ibili ginen udazken hartan, eta bezeroak, ni jantokitik agertuz gero, buruak elkarrengana hurbildu eta marmarka hasten ziren, niri begirik kendu gabe. Uste dut orduan modan izan ginela eta mundu guztiak hitz egiten zuela nitaz, laguna bihurkin batekin hil zuen sukaldari eroaz, atzeratu bat hiltzeko bere aita konbentzitu zuen hamasei urteko neskaz eta abarrez, baina jendea noizbait aspertu zen eta udaberrirako gure betiko martxan ari ginen, bezero kopuru normalaz.
‎Kontatu zien irlandarrei afizio handia dagoela hemen, baina jendeak telebistaz ikusten duela errugbia, bestela ezin dela, eta telebistan ere beti futbola eta tenisa, eta errugbia oso gutxitan, eta karitatez, eta auskalo nork egiten duen telebistako programazioa, baina beti futbola, eta tenisa askotan, eta hipika errugbia baino gehiago.
‎Gero kontatu zuen baimena eman ziela don Isidrok ingelesei konpetizioa eliza barruan egiteko, eta mundu guztiaren bistan hasi zirela Julian eta galestarra lanean, koruaren azpian, baina jende larregi egoten zela eurei begira eta ezin zutela soseguz lan egin. Eta kontatu zuen don Juanek oihal bat jarri zutela korutik zintzilik, teloi moduko bat, ebanistak lasaiago aritzeko, bakarrik.
‎Eta kontatu zuen don Juanek oihal bat jarri zutela korutik zintzilik, teloi moduko bat, ebanistak lasaiago aritzeko, bakarrik. Baina jendeak pentsatu zuela teatro antzeko bat zela hura, eta teloia kenduko zutela halako batean, eta bistan geldituko zirela berriro ebanistak eta ebanistak egiten ari zirena. Batzuek aulkiak ere ekarri zituztela etxetik eta teloiaren aurrean jarri, koruaren azpian, teloia kentzen zutenerako.
‎Eta ama apur bat gaixorik egon da, aurpegi txarrarekin. Baina meza normala izan da, beti bezala, baina jende askorekin, ze kanpoan ere egon da jendea. Eta meza amaitu denean izeko Rosarekin joan da ama, eta ez dit niri ezer esan, eta arraroa da hori, ze ama beti dabil niri gauzak esaten.
‎Kabitu ezinik geunden. Guardia zibilak agertu zirenean, frontoiko atakatik irten nintzen, baina jendea makalegi ibili zen, elkarrekin estropezu eginez. Nik" komunistaren bidezidorretik" egin nuen ihes, eta tiroak entzun nituen, kokotean joko banindute bezala.
‎– Baina jendeak gara gu ere!
‎Jazbanaren musikarekin dantza sueltoan ari ziren gazteak. Martinek Asunengana iritsi nahi du, baina jendeak ez dio uzten, eta ez dio uzten. Plaza animaliez bete da gero, eta berak Asunengana iritsi nahi, eta ezin.
‎Jendea animatu zuen hutsik utzitako baratzeak lantzera –" herriko etxe guztietan landatu behar da etxerako", esaten zuen beti–, eta haziak eta abonu zakuak beste herrietan baino errazago lortu zituen, Iruñeko ordezkaritzan zituen harremanei esker. Izekok kontatu zidan, ganadu feria berpizten ahalegindu zenean, gerra bukatu eta gutxira, ez zegoela dirurik animaliak erosteko; baina jendeak, hala ere, eraman egin zituela azokara.
‎Terranova Berrira iritsi nintzen haien peskizan. Erdiraino zeukan jaitsia sarea, baina jendea zegoen barruan.
2006
‎" Pelikulan ikusi dute detektibeak 200 metrora esaten direnak hartzeko gai den mikrofono ezin txikiagoa daukala, eta uste dute guk ere halakoa eduki behar dugula. Baina jendeak ez du ikusi nolako tramankuluak diren mikrofono direkzionalak, nolako pantailak dauzkaten. Ez dute ikusi futbol zelaietan urruneko elkarrizketak entzuteko zer nolako mikrofonotzarrak erabiltzen diren?".
‎Horri aurre egiteko, erakunde eta pertsona askok botikak bildu eta herrialde txiroenetara bidaltzen dituzte. Medicus Mundik dioenez, «sendagai emate hori ez da irtenbidea, baina jende askori lagundu diezaioke, horregatik garrantzitsua da ondo egitea». Ez omen da beti hala, ordea:
‎J. Irazabal. Gauza asko ziur aski, baina jende asko ez da jabetu Durangok balio duenaz. Kanpotik datozen bisitariek haluzinatu egiten dute.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
baina 1.142 (7,52)
bainan 39 (0,26)
Lehen forma
baina 827 (5,44)
Baina 315 (2,07)
bainan 32 (0,21)
Bainan 7 (0,05)
Argitaratzailea
Berria 199 (1,31)
ELKAR 147 (0,97)
Argia 140 (0,92)
Open Data Euskadi 64 (0,42)
Alberdania 59 (0,39)
Herria - Euskal astekaria 51 (0,34)
Susa 49 (0,32)
Booktegi 43 (0,28)
Consumer 39 (0,26)
Pamiela 36 (0,24)
Jakin 24 (0,16)
Hitza 23 (0,15)
goiena.eus 21 (0,14)
Guaixe 21 (0,14)
Maiatz liburuak 19 (0,13)
Urola kostako GUKA 19 (0,13)
Goenkale 17 (0,11)
Uztarria 16 (0,11)
UEU 14 (0,09)
aiaraldea.eus 11 (0,07)
aiurri.eus 11 (0,07)
Euskaltzaindia - Liburuak 10 (0,07)
ETB dokumentalak 8 (0,05)
erran.eus 8 (0,05)
Labayru 8 (0,05)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 8 (0,05)
Anboto 8 (0,05)
Aizu! 7 (0,05)
EITB - Sarea 7 (0,05)
Erlea 7 (0,05)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 7 (0,05)
Txintxarri 7 (0,05)
HABE 5 (0,03)
alea.eus 5 (0,03)
barren.eus 5 (0,03)
Noaua 5 (0,03)
Zarauzko hitza 5 (0,03)
Bertsolari aldizkaria 5 (0,03)
Uztaro 4 (0,03)
uriola.eus 4 (0,03)
Ikas 4 (0,03)
ETB serieak 3 (0,02)
hiruka 3 (0,02)
Maxixatzen 3 (0,02)
Euskaltzaindia - EHU 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
Kondaira 2 (0,01)
Orain 2 (0,01)
Sustraia 2 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 2 (0,01)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Sarea 1 (0,01)
Karmel Argitaletxea 1 (0,01)
LANEKI 1 (0,01)
Kresala 1 (0,01)
aikor.eus 1 (0,01)
Euskalerria irratia 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
plaentxia.eus 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
baina jende asko 138 (0,91)
baina jende ez 109 (0,72)
baina jende gehiago 27 (0,18)
baina jende gehien 26 (0,17)
baina jende guzti 26 (0,17)
baina jende gutxi 22 (0,14)
baina jende hori 22 (0,14)
baina jende oso 15 (0,10)
baina jende arrunt 11 (0,07)
baina jende bera 11 (0,07)
baina jende esan 11 (0,07)
baina jende gazte 8 (0,05)
baina jende arte 7 (0,05)
baina jende bai 7 (0,05)
baina jende behar 7 (0,05)
baina jende erantzun 7 (0,05)
baina jende jakin 7 (0,05)
baina jende on 7 (0,05)
baina jende parte 7 (0,05)
baina jende egin 6 (0,04)
baina jende egon 6 (0,04)
baina jende hau 6 (0,04)
baina jende heldu 6 (0,04)
baina jende joan 6 (0,04)
baina jende aldatu 5 (0,03)
baina jende batzuk 5 (0,03)
baina jende beldur 5 (0,03)
baina jende dezente 5 (0,03)
baina jende ere 5 (0,03)
baina jende etxe 5 (0,03)
baina jende gustatu 5 (0,03)
baina jende horiek 5 (0,03)
baina jende bat 4 (0,03)
baina jende begi 4 (0,03)
baina jende berri 4 (0,03)
baina jende beste 4 (0,03)
baina jende beti 4 (0,03)
baina jende erakarri 4 (0,03)
baina jende ezagutu 4 (0,03)
baina jende gero 4 (0,03)
baina jende gutxiago 4 (0,03)
baina jende hura 4 (0,03)
baina jende ikusi 4 (0,03)
baina jende inguratu 4 (0,03)
baina jende irakurri 4 (0,03)
baina jende kopuru 4 (0,03)
baina jende lasai 4 (0,03)
baina jende nahiago izan 4 (0,03)
baina jende pentsatu 4 (0,03)
baina jende ugari 4 (0,03)
baina jende ulertu 4 (0,03)
baina jende zer 4 (0,03)
baina jende aho 3 (0,02)
baina jende aurpegi 3 (0,02)
baina jende berehala 3 (0,02)
baina jende dantza 3 (0,02)
baina jende eskatu 3 (0,02)
baina jende gauza 3 (0,02)
baina jende gehiegi 3 (0,02)
baina jende gogo 3 (0,02)
baina jende gogotsu 3 (0,02)
baina jende guti 3 (0,02)
baina jende guzi 3 (0,02)
baina jende hain 3 (0,02)
baina jende hasi 3 (0,02)
baina jende hil 3 (0,02)
baina jende hitz 3 (0,02)
baina jende hor 3 (0,02)
baina jende informazio 3 (0,02)
baina jende jator 3 (0,02)
baina jende kale 3 (0,02)
baina jende multzo 3 (0,02)
baina jende ohitura 3 (0,02)
baina jende oro 3 (0,02)
baina jende pobre 3 (0,02)
baina jende prest 3 (0,02)
baina jende telebista 3 (0,02)
baina jende txalo 3 (0,02)
baina jende xehe 3 (0,02)
baina jende zoriontsu 3 (0,02)
baina jende aberats 2 (0,01)
baina jende alde 2 (0,01)
baina jende animatu 2 (0,01)
baina jende atera 2 (0,01)
baina jende aurre 2 (0,01)
baina jende babes 2 (0,01)
baina jende bakoitz 2 (0,01)
baina jende benetako 2 (0,01)
baina jende berotu 2 (0,01)
baina jende bete 2 (0,01)
baina jende bizi 2 (0,01)
baina jende bizimolde 2 (0,01)
baina jende bizitza 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia