Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.636

2000
‎Izan daiteke halakorik, baina egia da, baita ere, izate eta aiurri baterazintasun horrek dibortziorako oinarri zentzuzko baten eza ezkuta dezakeela. Nork berma dezake, dibortziorako arrazoirik azaldu ez delarik, horretarako zio nahikorik badagoela?
‎Beste garai batean, gizabanakoen banantzeak zekarren ondasunen banantzea, baina ondasun banantzeak sekula ere ez gorputzena.
‎Oinordeko izateko eskubideak badu, beraz, gizarte erakunde izaera. Baina oinordetzak nola zatitu hori, argi dago, zuzenbide politiko eta zibilaren pekoa da.
‎Egozketa hori oinamduna izan daitekeela ezin uka. Baina , non, zein arte edo zientziatan ez dago norbera ere halakoetan jausteko arriskutik salbu. Gizaki mota bat beren beregi salatu beharra al dago giza izpirituaren eri orokorra den horrexengatik?
‎Zuzenbidea moralaren bidez da bete beharrekoa; baina , berez, ez du behartzerik; berak zuzendu egiten du, legeek agintzen duten bitartean; Zuzenbideak iparrorratza du; legeak, aldiz, konpasa.
‎Azken horiek dira nazio izaera itxuratu eta aldirik onenetarako ere duin direnak. Uko egin diegu horietariko batzuei, bai, baina soil soilean horien izpiritua beste izpiritu baten aurrean desagertu denean. Jakina, horien idatzia ez litzateke besterik izango eguneroko liskarren iturria baizik, eta hori arrazoimenak eta gure usadioek uxatu egiten dute.
‎Gizarte bateko gizabanako bakoitzak ekintzarako izan ditzakeen usteak ziren, aldez aurretik egokiro finkatuak eta argumentatuak. Hau da, beti izango ditugu usteak, hau nabarmena da; baina garrantzitsuena haiek gizarterako komenigarriak izatea da. Usteak finkatzeko moduak, Neurathen ustez, hainbat dira, komenigarri bakarra zientziarena izan arren.
‎Pentsamenduaren jario bakoitza, segida logiko berria bailitzan behin eta berriro has zitekeela uste zuen. Neurathek ez zuen tesi hau ukatu kasu teorikoan, baina bai haatik praktikoan:
‎Norbait ez bada gai arazo baten aurrean modu batean edota bestean jarduteko, eta aukera anitz baditu, zozketaz egin dezake ala, beste modu ez hain adierazkorrean, zain gera daiteke ezabapen metodoaren emaitzak izan arte. Baina denboraren premia badu, nahiago du ziur asko lehenengo aukera. Jakina, dio Neurathek, zioa aplika dezan, lehenengo eta behin bitartekari eta helburu guztiak aztertu behar ditu, hau da, ikerketaren aukera substantibo guztiak ase eta gero pasa behar da zioa aintzat hartzera.
‎Jakina, dio Neurathek, zioa aplika dezan, lehenengo eta behin bitartekari eta helburu guztiak aztertu behar ditu, hau da, ikerketaren aukera substantibo guztiak ase eta gero pasa behar da zioa aintzat hartzera. Hipotesi anitz izan daitezke, baina ez da hain zaila honelako egoera bat imajinatzea: norbaiti, hausnarketa egoeran izanik, gogoeta teorikoak ez dio ezertarako balio, norbait hori zientzialari, filosofo, pertsona arrunt edota Napoleon estratega izanagatik ere.
‎Alabaina, historian zehar kontsideratu izan da ekintzaren inguruko hausnarketa sakonaren bidez bilatu nahi diren helburuak lor daitezkeela. Baina soilik hausnarketaren bidez. Hori babesten dutenei Neurathek sasirrazionalista deitzen zien eta Descartesen ondoan jartzen zituen. Izan ere, honako suposaketa iruzurtitik abiatzen dira:
‎[S] istematizatu eta argitasuna sortu eta loturak eraiki nahi ditugu; baina kontuz sistemaz [bakarraz] eta zientziaz [bakarraz] behar baino lehen mintzatzearekin(...). Mintza gaitezen, hobe, entziklopediaz.
‎Neurathen ikusmolde entziklopedistak, hortaz, entziklopediaren ideia nahi zuen finkatu zientziaren esparruan, horrela ikus zedin zientzien arteko elkarlana eta orkestrazioa noraino ailega zitekeen, proiektu hura zientziarekiko ikusmolde hertsietatik bereizteko, hizkuntza zientifikoaren konplexutasunaren inguruan arreta gehiago jarriko zuten terminoak proposatzeko eta zientzia gehiegi idealizatzen zuten hitzak eta kontzeptuak —metodoa, sistema— arbuiatzeko. Labur beharrez, Neurathek enpirismoa zientziaren baitan nahi zuen, baina baita zientzia bera aztertzeko ere132.
‎Vienako Zirkuluari Horkheimerrek egin zizkion kritika eta irainekin bat etorriz gero, argi dago nazionalsozialistek sinpatia sakona izan zuketela munduaren ikusmolde zientifikoarekiko. Baina zein zen, benetan, ikusmolde zientifikoak zuen harremana ideologia naziarekin. Hegselmannek garbi aurkeztu lez," zein da enpirismo logikoaren eta (in) kultura politikoaren arteko erlazioa?" 133 Ikusi dugunaren arabera, eta Horkheimerren burugabekerien aurka, munduaren ikusmolde zientifikoak ondorio latzak ekar ziezazkiokeen nazien ideologiari, batik bat hiru zio hauek direla eta:
‎" Oinarrizko kontzeptu sinple batzuk aukeratu nituen hortaz, adibidez, sentimen kualitateak eta beren erlazioak" (etzanak jatorrizkoan). Hau zen, beraz, Carnapen oinarria Aufbau ean, baina besteren bat izan zitekeen, hura aukeraketa bat besterik ez baitzen izan.
‎110 Honekin ez da esan nahi Schlick neokantiarra izan zenik, ikusmolde horren eraginaren ildo batzuk kontuan izan zituela baizik. Schlickek beti errefusatu zituen a priori sintetikoa eta Kanten espazio eta denboraren teoria, baina , bestalde, bere ezagutzaren teoria —holista eta formalista— kantiarra eta antienpirista bilakatu zen. Hau da, Schlicken teoriak, alde batetik, judizioaren teoria kantiarra onartu eta, bestetik, Kanten intuizio hutsaren doktrina errefusatu zituen.
‎Haatik, uste hori duenak ‘gorria orain eta hemen’ adierazpenari buruz mintzatzerakoan, adierazpen hau munduko zerbaiti ote dagokion ala ez jakitea beste gauza bat da. Jakina da ilusioak ez direla ez egiazkoak ezta faltsuak ere, baina hain zuzen horregatik daude ezagutza corpusetik at: norberarenak, subjektiboak, komunikaezinak direlako.
‎Fenomenalismoaren noraeza subjektibismoan erortzeko arriskuan zegoen, eta joera honek ez zituen Zirkuluaren partaide gehienak ase. Batzuek Tractatus aren joerari jarraitu zioten, batik bat bere solipsismoari, baina inork ez zuen idealismoaren tesia onartu, ez baitzuten uste errealitatea adimenarekiko independentea denik. Beste batzuek jarrera antierrealista arbuiatu zuten.
‎Hau da, irakaskuntzaren objektua zer edo zer pribatua litzateke eta berori seinalatu genuke. Baina pribatua bada, irakaslearen ‘adimenean’ bakarrik baldin badago, ezin da seinalatua izan, kasu horretan irakasleak haurrarekin partekatuko bailuke eta, ondorioz, publiko egin. Haatik, publikoa bada ez da pribatua eta, horrela, ez da hizkuntza fenomenalistaren osagaia.
‎Zientzialariaren ideologia, beraz, ez zen ez Reichenbachen ez vienarren agendaren osagaia108 Eta, beren ustez, ez zuen inolako epistemologoren agendan parte hartu behar. Zientzialariak nahi badu, erlijio sinesmenek esango diote nondik jo, edota interes politikoek, fabore ekonomikoek edo hipotesi metafisiko tradizional ahulenek, baina horietako ezerk ez du garrantzirik epistemologoarentzat, honek aztertzen duen gauza bakarra emaitza teorikoak baitira. Teoria egokia bada, hau da, epistemologoak ontzat jotzen dituen irizpideetara egokitzen bada —eta egiaztagarritasunaren kasuan bezala, hemen hasten da askotan eztabaida—, orduan bost axola teoria hori goi isurizko jakituriaren bidez lortu den, legez kontrako dirulaguntzei esker edo zientzialariaren bertuteak direla medio:
‎Horretarako osatuko dira komisio politikoak, edo talde aktibista salatzaileak agertuko dira, edo, zergatik ez, ustelkeriak aurrera egingo du eroso. Baina inoiz ez da izango epistemologiaren auzia, hots, ez da izango zientziaren filosofiaren helburua. Reichenbachek Kepler eta Newtonen adibideak aipatu zituen:
‎Reichenbachek Kepler eta Newtonen adibideak aipatu zituen: lehenengoak, eguzki sistemaren eta Hirutasun Santuaren arteko analogian oinarrituz zientzi komunitateak onartutako emaitzak lortu zituen; bigarrenak gauza bera, baina bere ikerkuntzaren ehuneko handia esoterismoaz, erlijioaz eta magiaz arduratua. Esan bezala, ikusmolde zientifikoaren ustetan, garrantzizkoa zientzi ikerkuntzaren azken emaitzak ziren:
‎Jarreraren aldetik, helburua goitik behera bete zuten, jaraunspen ezin hobea utziz mende honen filosofiari —zientziaren filosofia, filosofia analitikoa— Haatik, egitasmoak ez zuen soilik jarrera hutsean geratu nahi, tesi substantiboak ere agertu baitzituzten. Baina alde honetan, ezagutzaren edozein esparrutan gertatzen den bezala, euren proposamenak edo bertan behera utzi dira edo eraldaketa sakonak pairatu dituzte. Interpretazio batzuen ustez, lehenengoa gertatu da; beste batzuk, aldiz, bigarrenaren alde gaude.
‎Ohikoena Schlick Vienako Zirkuluaren egiaztagarritasunaren defendatzaile gisa ikustea izan da, Zirkuluaren ideia eta joeren alternatibei itxitako filosofoa bailitzan. Baina auzia ez da hain erraza. Gutxienez, badaude aipagarriak diren bi ezaugarri berri bere lanean:
‎Hau da, pentsamendua ez bada tartean sartzen, ez dago ezagutzarik; asko jota, emandakoaren inpresioak jaso guran, sentimenen erabilera bat agertuko zaigu, ez besterik. Baina hau patata zomorroari ere gerta dakioke. Russellek uste zuenaren aurka, Schlicken aburuz ‘ezagutza zuzenari’ buruz mintzatzea kontraesanean erortzea da, bitartekari kontzeptual batek egon behar baitu beti ezagutzan.
‎Schlicken ustez, zientziak entitate errealak maneiatzen ditu, batzuk esperientziarenak izanik, eta beste batzuk ez. Azken hauek sentimen datuetan oinarrituz era daitezkeen eraikin logiko lez uler ditzakegu, baina sekula ez ezagutza zuzena bailiran. Schlicken jarrerak, honetan, bi oztopo ikusi zizkion auzi honi buruzko Russellen ikusmoldeari:
‎Besteak beste, jarrera antimetafisikoa, filosofia analisi kontzeptual gisa deskribatzea edota filosofiarentzat interesgarriak ziren zientzi garapenekiko hurbiltasuna azpimarra daitezke. Baina , zalantzarik gabe, Carnap hobekien ezaugarritzen duen marka tolerantziarena izan zen. Vienako Zirkuluaren tesien ohiko interpretazioek frogatu izan dutenaren aurrean —Carnap antifilosofoa zela, bere joera fenomenalistetan itxia eta mundua bururatzeko beste metodoen aurrean gorra; hau da, edozer, tolerantea ezik—, garaiko testuen berrirakurketa egoki batek —batez ere 1928ko Aufbau arena, hau izan baitzen garrantzitsuena Vienako etapan— bere jarrera pluralista zein egiaztagarritasunaren bere ikusmoldetik haratago zihoan premisa kontzeptualen aberastasuna azaltzen ditu —egiaztagarritasuna, neurri handi batean, Zirkuluaren partaideekin partekatu arren—.
‎Bada, interpretazio hau, alde batetik, zuzena dela deritzogu, batez ere bere premisa orokorretan, baina ez horrenbeste xehadura ugaritan. Ikuspuntu historikotik, ez ditu aipatzen Carnapek bere proiektuari lotu zizkion epistemologia neokantiarraren hainbat garapen, batik bat Cassirer, Rickert eta Bauch enak.
‎aniztasuna. Esan beharra dago, lehenengo eta behin, Aufbau ak berez jite fenomenalista nabarmena erakusten zuela, baina esan behar da baita ere liburuan erakutsitako sistemaren jite hori beste askoren arteko bat zela, Carnapek argi eta garbi utzi lez. Bere hautaketak oinarri autopsikologikoa aukeratu zuen; haatik, beste abagune asko zeuden, fisikarena esate baterako.
‎Alde batetik, formalki egiazkoak ez liratekeelako eta, bestetik, esperientzian haiek egiaztatu edo errefusatzeko ezer ez zegoelako. Asko jota, sentimendu edo bizi jarrera bat adieraziko lukete, baina beti sinesmen justifikagaitzen gainean. Hau hobe ulertzeko, har dezagun Carnapen ‘babiga’ hitzaren adibidea:
‎Printzipioak kritika andana jaso zuen, eta horien ondorioz hura birmoldatzea ezinbesteko bihurtu zen, baita hura bertan behera uztea ere. Baina , dena den, proiektu enpirista logikoaren makineria osoaren urratsak itsatsiko zituen.
‎Egiaztagarritasun printzipioaren bertsio hertsian, esanahia duen enuntziatua, praktikan egiazkoa edo faltsua dela erakus zitekeena zen. Esperientziaren batek egon luke enuntziatuaren egibalioari erantzuteko baina , jakina, hau ez zen beti gertatzen. Printzipioa hertsiegia zenez, bere arabera diziplina batek, ezagutzazko diziplina izan nahiez gero, ez lituzke zentzurik gabeko enuntziatuak onartu behar.
‎Izan ere, gure ardura (bakarra) analisi logikoan datza. Eginahal horri oraindik filosofia deitu behar badiote, izan bedi horrela; baina filosofiaren arazo tradizional guztiak kontuan ez hartzea aurresuposatzen du.63
‎Metafisikak metafisika izan nahi badu, izan dadila. Baina
‎Zirkulukoek uste zutenez, filosofia metafisikarekin identifikatzen bada, orduan beharbada filosofiak ere gure bizitza aberats lezake, baina inola ere ez ezagutzarik eman; ezagutza sortuz gero, ezagueraren adarren saskian sartu behar bailukete. Baina, esate baterako poesiarekin gertatu bezala, hori ezinezkoa litzateke:
‎Zirkulukoek uste zutenez, filosofia metafisikarekin identifikatzen bada, orduan beharbada filosofiak ere gure bizitza aberats lezake, baina inola ere ez ezagutzarik eman; ezagutza sortuz gero, ezagueraren adarren saskian sartu behar bailukete. Baina , esate baterako poesiarekin gertatu bezala, hori ezinezkoa litzateke:
‎Filosofia ezagutzaren benetako adar moduan onartuz gero, metafisikatik bereizteko modu batean definitu behar dela onartzen dutenen artean, dotorea da metafisikoez poeta baztertuen mota bat bailiran mintzatzea. Bere adierazpenek hitzez hitzeko inolako esanahirik ez dutenez, ez daude inongo egiatasun edo faltsutasun irizpideren baten menpe, baina , haatik, balio dezakete emozioa esnatzeko edo adierazteko(...). Eta balio gogoangarria izan dezaketela iradokitzen da, inspirazio moralaren bideak bezala, edo baita artelanak bezala ere.
Baina metafisika ez zen izan oker irten zuen diziplina bakarra egiaztagarritasunaren azterketa enpirista egin ondoren. Epistemologia ere hor zegoen, bere hautematearen teoria eta guzti.
‎Carnapen ustez, epistemologiak ezagutzaren baliozkotasunari buruzko galderak erantzuten dituen ezagutzaren teoria gura du izan. Baina erantzun horien artean ismo onartezin gehiegi agertzen dira, adibidez: errealismoa, idealismoa, solipsismoa, etab. Egia esanda, epistemologia eta metafisika antzekoak ziren Zirkulukoen begi aurrean eta, zentzu horretan, hura ere errefusatu behar izan zuten.
‎Ez zuten auzi logiko eta psikologikoen arteko nahasmen gehiagorik nahi; ez zuten arazo logikoak arazo psikologikoak bailiran maneiatzerik gura. Logizismoa zen beren helburu bat, baina inoiz ez psikologizismoa, ezta gutxiago ere biak batzea:
‎Akats horrek logika pentsamenduari dagokion zientzia bat dela iriztera darama; hau da, edo pentsamenduaren eragiketa efektiboei edo pentsamenduak jarraitu behar dituen erregelei dagokiena. Baina , izatez, errealitatean jorratzen diren bezala, pentsamenduaren eragiketen ikerketa psikologiaren beraren eginkizuna da logikarekin zerikusirik ez duena. Hortaz, logikan nahiz beste edozein zientziatan, zuzen pentsatzen ikasten dugu.
‎adierazteko egitearen antzeko zerbait. Honelako analogiak onartzen zituen Zirkuluak, baina etikari buruzko ideiak gehiago zabalduz, berentzat erraza zelako judizio etikoak ere arauak edo aginduzkoak bailiran behatzea, arauaren eta balio judizioaren artean soilik aurkezpen desberdintasuna baitago: ‘Ez hil’ eta ‘Hiltzea gaizki dago’ baliokideak ziren berentzat.
‎‘Ez hil’ eta ‘Hiltzea gaizki dago’ baliokideak ziren berentzat. Baina bigarren kasu honetan bakarrik dauka judizioak asertzio perpaus baten forma gramatikala, soilik desira baten adierazpena izan arren. Carnapek esan bezala69, badaude filosofoak balio enuntziatuak enuntziatu deklaratibo edo baiezkoekin nahastatu dituztenak, egiazkoak edo faltsuak izan zitezkeela uste izanez.
‎Benetan ukatzen zuen gauza bakarra ezagutzazko enuntziatu legez onartzearena zen. Historialariek, psikologoek edo soziologoek kausalki azter eta azal zitzaketen, baina kasu horretan esanahia duena ez da balio judizioa, berari dagozkion historiako, psikologiako edo soziologiako enuntziatuak baizik. Zeren balio enuntziatuak berak ez dira hemen ikerketaren objektua besterik; ez dituzte teoria hauen enuntziatuak osatzen eta ez dute, hemen eta edonon, zentzu teorikorik.
‎Hasierako bertsioan, egiaztagarritasunak hipotesi baten ezinezkotasun fisikoa —praktikoa— eskatzen zuen, ezagutzaren une zehatz batekoa hain zuzen. Baina orain gauza zabalagoa zen: ez garela gai egiaztatzear dagoen enuntziatu baten baldintzak sortzeko.
‎egiaztagarritasun printzipio aldatuaren arabera ere ez dute esanahirik. Antza denez, Zirkulukoentzat esanahia zuten, baina argi eta garbi dago ez zirela ez egiazkoak ez faltsuak, ez zelako sekula beren baldintzak egiaztatzerik egongo. Nola ezar zitzaketen iraganari buruzko hipotesiak?
‎Geroago, Zirkulua desagertu eta gero, ikusmolde estandarrean teknika logiko berriak, ez klasikoak, asmatu ziren, ziur asko Zirkuluak nekez onartuko lituzkeenak. Baina horiek liburu honen xedetik at daude.
‎egon zain zendu arte eta kitto. Hauxe zen hilezkortasunari egiaztagarritasun printzipioa aplikatzeko modu egokiena —zioen Schlickek— Hipotesia, horrela, faltsua zen, baina esanahia zuen, dena den.
‎Honen bitartez, indukzioak kasu partikularrei esker eratzen duen orokorpen unibertsala onartu beharrean, gertatzen den zerbaiten berrespenaren maila erakusten zaigu; hau da, probabilitate bat esleitzen dio gertakariari. Beraz, orokortu eta aurresan egiten du, baina zenbaki baten esleipenaren bidez. Zenbakiak 0 eta 1 bitartean egon behar badu, 1 ateratzen bada —edo letik hurbil—, orduan berrespena osoa ala ia osoa da —oso probablea— Carnap, era honetan, Humeren indukzioaren arazoa ere gainditzen ahalegindu zen:
‎Indukzioaren ohituraren bi moduei Humek eginiko kritika zuzena zen. Baina oraindik sen oneko pentsamenduaren oinarrizko ideia aldarrikatzen da: indukzioa, behar den bezala berraurkeztuz gero, baliozkoa izan daiteke irizpide razionalak kontuan harturik.77
Baina Carnapen lan aitzindariak logika induktiboan ez zuen egiaztagarritasunaren behar bezalako analogo batekin topo egin. Bi izan ziren zio nagusiak gauzak horrela atera zitezen:
Baina , jakina, honek guztiak ikusmolde ahulegia suposatuko lioke esanahi irizpide bati. Egiaztagarritasunak esanahia badakar, baina zerbait egiaztatzeko nahikoa bada imajinatzeaz, orduan ez da gehiegi irabazten, alderantziz baizik:
‎Baina, jakina, honek guztiak ikusmolde ahulegia suposatuko lioke esanahi irizpide bati. Egiaztagarritasunak esanahia badakar, baina zerbait egiaztatzeko nahikoa bada imajinatzeaz, orduan ez da gehiegi irabazten, alderantziz baizik: ateak irekitzen dizkio imajinazioaren izenean ezagutzaren munduan sartu nahi den guztiari:
‎Arazo hori gainditzeko, Ayerrek hasierakoa baino egiaztagarritasun printzipio emankorragoa, baina ez Lewisena bezain liberala, aurkeztu zuen. Proposamen berri honek zioenez," adierazpen bat egiaztagarria eta, ondorioz, esanahiduna da, bertatik eta beste premisa batzuetatik, baina ez bakarrik premisa hauetatik, behaketazko adierazpenen bat ondoriozta badaiteke" 80 Horrela, bada, orain enuntziatu baten egiatasuna edo faltsutasuna determinatzeko egokiena behaketa da.
‎Arazo hori gainditzeko, Ayerrek hasierakoa baino egiaztagarritasun printzipio emankorragoa, baina ez Lewisena bezain liberala, aurkeztu zuen. Proposamen berri honek zioenez," adierazpen bat egiaztagarria eta, ondorioz, esanahiduna da, bertatik eta beste premisa batzuetatik, baina ez bakarrik premisa hauetatik, behaketazko adierazpenen bat ondoriozta badaiteke" 80 Horrela, bada, orain enuntziatu baten egiatasuna edo faltsutasuna determinatzeko egokiena behaketa da. Haatik, nolanahi, metafisikak berriro ere aurkitzen ditu argudioan arrakala nahiko zabalak egiaztagarritasunaren eraikinean sartu ahal izateko, bertsio berri honek edozein enuntziaturi eslei baitiezaioke esanahia.
‎Arazoa benetan serioa zen, zientziaren filosofiaren baitako lehendabiziko proiektu handia eta anitza uztera behartu baitzituen vienarrak. Ez zen horretarako zio bakarra, baina bai garrantzizkoa. Beste arrazoi batzuek Zirkulukoek ezagutzaz, esanahiaz eta zientziaz ulertzen zutenarekin izan zuten zerikusirik.
‎elektroien existentzia olio tanten portaeraren zergatia da. Baina zergati kontzeptuak, egiaztagarritasunaren ikuspegitik behintzat, arazo ugari zekartzan. Izan ere, Hume gogoratuz, esperientzian ez zegoen ezer nahitaezko loturari zegokionik, are gutxiago zergatiari.
‎Izan ere, Hume gogoratuz, esperientzian ez zegoen ezer nahitaezko loturari zegokionik, are gutxiago zergatiari. Schlicken aburuz, esate baterako," argumentu kausal batek ez dauka inola ere baieztapen edo asertzio baten jiterik, berezko baieztapen batek, azken buruan, egiaztagarritasuna baimendu behar baitu" 83 Guk olio tantekin ditugu esperientziak eta saiakuntzak, baina ez beren zergatiekin. Eta ez dago nahitaez zerbaitekin —elektroien portaerarekin— lotzen gaituen eta horren zergatia den ezer.
‎Lewisek hipotesi azpiatomikoak esanahitasun maila bat gutxienez bazuela defendatu zuen; edota, hura ezean, beste esanahitasun motaren bat bazuela. Baina Schlick izan zen ideia horren aurka sutsuen jarri zena, berarentzat enuntziatu edo perpaus bat ulertzea hura zer nolako baldintzetara egokitzen den ezagutzea baita. Hortaz, sentimendu lausoak —definitu gabekoak—, intuizio bat edo azaletik ezagututako zerbait, ez ziren arrazoi nahikoa zer edo zer ulertzeko.
Baina , egiaztagarritasunaren bertsio berriak izan zirela-eta, Vienako Zirkuluaren partaide gehienak Lewisen alde jarri ziren. Haien artean, Carnapen jarrera irekia esanahiaren osagai desberdin batzuk bereizi behar zirela onartzear zegoen.
‎Hortaz, zirkulukideek printzipioa utzi behar izan zuten. Erreflexibotasuna ez zen baliozkoa egiaztagarritasunarentzat baina , hala ere, propietate hura onartu beharra zegoen: egiaztagarritasunaren printzipioan oinarrituriko ikusmolde oso batek esanahirik ba ote zuen ala ez jakiteko, ikusmoldeari egiaztagarritasuna aplikatu behar zitzaion.
‎Gehienez ere, egiaztagarritasun printzipioa aukeratzen zutenek enuntziatu batzuk esanahigabe legez onartzen zituztela esan zitekeen. Baina enuntziatu horiek, izan ere, esanahia izan zezaketen beste esanahi irizpideren bat eskuratzen zutenentzat.
‎Carnapek, erantzun gisa, hizkuntza batzuk beste batzuk baino hobeak direla mantendu zuen, baina aurresuposaketa pragmatikoen arabera, jakina85 Hau da, hizkuntza bat beste bat baino komenigarriagoa edo probetxugarriagoa izan zitekeen. Jadanik ideia filosofikoak ez ziren aztertzen beren egiaztapen gaitasunaren arabera, beren ondorioen arabera baizik, beren onura pragmatikoaren arabera, azken buruan.
‎Jadanik ideia filosofikoak ez ziren aztertzen beren egiaztapen gaitasunaren arabera, beren ondorioen arabera baizik, beren onura pragmatikoaren arabera, azken buruan. Jakina, hau Zirkuluko ideien kopuru handi baten aurka zihoan, baina ez zituen denak deusezten. Lehenengo eta behin, egiaztagarritasun printzipioa soilik partaide batzuen esku geratu zen, eta berauek ziren printzipio hau beste batzuk baino hobea zela frogatu eta erakutsi behar zutenak.
Baina hain hertsia izan zen egiaztagarritasun printzipioa hasieran, ezen zientzia beraren enuntziatu ugari —entitate teorikoak, adibidez: elektroiak, uhinak, etab.— deskalifikatzera heldu baitzen.
‎Hots, zientziaren zati batzuk ezagutza ez zirela esatera ailegatu ziren; bestela esanda, zientzia ez zela zientifikoa. Zentzugabekeria honen aurrean, ikusi moduan, printzipioa ahuldu zuten, baina ondorioz metafisikak berriro ere ezagutzaren diskurtsoan sartzeko zekarren mehatxua kontuan izanik.
‎Ikuspegi honetatik, handik gutxira ‘gerra ekonomiari buruzko ikasketak’ lez ezagun bihurtuko zirenak hasi zen garatzen eta, sail honetan, Leipzig museoko zuzendari izendatu zuten. Geroago irakasle izan zen Heidelbergeko Unibertsitatean, Max Weberren ondoan, baina lanpostu horiek guztiak laster utzi zituen sozializazioaren esperientzian berriro murgiltzeko, kasu honetan aipaturiko Bavariako Errepublika Sozialistan.
Baina sozialisten artean ere autonomoa izan zen; ez zuen begi onez ikusten Bavaria Soviet Errepublika batean birmoldatzearen ahalegina, baina, hala eta guztiz ere, Plangintza Zentraleko Bulegoan egin zuen lan alternatiba hobeak heldu arte. Dena den, bere plan sozialistek eta bere lagunenek ez zuten asko iraun:
‎Baina sozialisten artean ere autonomoa izan zen; ez zuen begi onez ikusten Bavaria Soviet Errepublika batean birmoldatzearen ahalegina, baina , hala eta guztiz ere, Plangintza Zentraleko Bulegoan egin zuen lan alternatiba hobeak heldu arte. Dena den, bere plan sozialistek eta bere lagunenek ez zuten asko iraun:
‎Eraginkortasun pedagogikoa igotzeko, ilustrazio grafikoekin osaturiko Entziklopedia bat egitea zuen xede. Baina naziek Holanda indarrez hartu zutenez, Neurathek ospa egin behar izan zuen berriro, oraingo honetan Ingalaterrara. Han bere ikus metodoaren erakusketa bat prestatu zuen C.K.
‎Eta tesia ez dabil oker. Carnapek Neurathen fisikalismoaren eta entziklopedismoaren tesi nagusiak onartu zituen, baina honen tankera grinatsua, batere ez zorrotza, analisi logiko eta linguistikoaren oinarria osatuko zuen kontzeptualizazio teoriko bihurtuz. Enpirismo klasikoa eta Frege eta Russellen logizismoa batzen zituen filosofia zientifikoa biek defendatzen zuten behin eta berriro, ondoren filosofia germaniarraren idealismoa eta metafisika kritikatzeko.
‎Carnapen ibilbide politikoak ere Neurathenarekin zerikusi gehiago zeukan Schlickenarekin baino, batez ere ezaugarri teorikoetan, eta ez horrenbeste praktikoetan. Carnapek bere burua sozialistatzat zeukan, baina bere joera zehaztuz:
‎Gutako asko sozialistak ginen —ni ere bai— Baina gure jarduera filosofikoa gure helburu politikoetatik bereizita nahi genuen mantendu. Gure ustez, logika —logika aplikatua barne—, ezagutzaren teoria, hizkuntzaren analisia eta zientziaren metodologia, zientzia bera bezala, neutroak ziren helburu praktikoekiko, horiek gizabanakoentzat moralak edo gizartearentzat politikoak izan.31
‎Honek ez du nahi esan bere gogoetak egokitzen ibiltzen zenik kritikekin ongi geratzeko, ezta gutxiago ere. Analisi askoren ondoren, egun badakigu bere ibilbide intelektuala, hau da, bere emaitzak —idazkiak eta gogoetak— zeharkatu dituzten ezaugarri konstante batzuk badaudela, esate baterako joera antimetafisikoa, tolerantzia linguistikoa eta kontzeptuala, edo eluzidazioaren helburua49 Bere ildo teorikoak Neurath pragmatikoarekin bat ez etortzera eraman zuen, baina harrezkero hobeki ikusiko zenez, Zirkuluaren erreserba ideologikoaren buruan jartzera ere bai. Zirkulua desagertu eta gero, ikusmolde estandarrak Carnapen aldeko bideak jorratuko zituen:
‎Carnap, Ronsdorfen sortua —Alemaniako ipar mendebaldean—, ehule umilen semea, naziengandik ospa egin behar izan zuen ere, gaztetan beti mehatxu hori izan baitzuen atzetik, lehendabizi Jenan eta geroago Vienan. Ez zen judua, baina bai sozialista, eta hori nahikoa izan zen 1936an Estatu Batuetara erbesteratu behar izateko.
‎Logika hau vienarren egitarauaren gune bihurtu eta, aldi berean, harrezkero —Zirkulua itxitzat eman eta gero, batez ere— zailtasun askoren jatorria izan zen. Baina Zirkuluaren garaian logika sinbolikoa —klasikoa50—, zalantzarik gabe, ezagutzaren edozein esparru argitzeko balio zezakeen bitartekari egokiena zela onartzen zuten. Zentzu horretan, zientzi teoria bat sistema formal deduktiboa besterik ez da, hots, bere esanahi enpirikoa hizkuntza formalaren oinarrizko terminoak —primitiboak— munduko behagarriekin lotzen dituzten definizioen bitartez lortzen duen sistema axiomatikoa.
‎termino bat esanahi ezaguturiko beste termino batzuen bitartez definitzen da. Baina , gurpil definizionalean edo infiniturako erregresioan erori nahi ez bada, terminoek, bere oinarrian, beste termino batzuk ez diren zer edo zerrekin egon behar dute loturik. Hala, oinarri horretan, termino primitiboak edo definigaitzak daude; hauen esanahia beren erreferentziak seinalatuz aurkitzen ditugu, terminoei dagokien zerbait hori seinalatuz.
‎orokorpen unibertsalak portaera arauak —hau da, etorkizunean zer egin jakin ahal izateko arauak— bailiran onartzearen ahalegina ez zen bat etortzen zientzia errealak haiek kontuan hartzen zituen moduarekin berarekin, legeak baieztapen edo asertzioak ez direla adieraztearen antzeko zerbait bailitzateke, eta hau ez dator bat zientzi jarduerarekin. Indukzioa kontzeptualizatu egin behar zen, baina zientziagintzari egokituz, hauxe baitzen nolabait Vienako Zirkuluaren filosofia zientifikoaren gidaria.
‎Munduak urrats erregular batzuk jarraitu beharrik ez duela baiestean Humerekin ados, eta, horregatik hain zuzen, etorkizunari buruz zerbait esatea erraza ez dela baiestean, Reichenbachek hori egiteko modua indukzioan aurkitu zuen. Ez zehatz mehatz, baina bai modu probable eta pragmatikoan: etorkizunari buruz ari bagara, razionalena, bere ustez, indukzioaz fidatzea da91 Hautaketa honen aurkako oztoporik handiena, alabaina, aurresateari buruzko beste arau askoren, baita ere razionalen, baliozkotasunean zetzan.
‎Baliteke lege bat partzialki baieztatzea, egiaztagarritasun hertsia ez planteatu arren. Baina , tamalez, indukziotik erabat gertu agertzen den kontzeptu honek ez zuen Humeren arazoa ebazten, baieztapenaren kontzeptu arrunta —zientzi hipotesia baieztatzen duten behaketazko enuntziatuei buruz mintzatzerakoan erabiltzen dugun berbera— ezin baitzen egokiro formalizatu logika klasikoan. Batzuk ahalegindu ziren:
‎Honekin batera, Zirkuluak ez zuen esanahiaren irizpidea egiaztagarritasunean gehiago oinarrituko, hipotesi baten baieztapenaren maila edo gradu probabilistikoan baizik. Baina , esan bezala, formalizazioak arazoak ekarri zizkieten, areago deduktibismoaren alde Popperrek eginiko kritikak eta gero.
‎Adibidez, ‘objektu batek termometro bat ez badu ukitzen, orduan elefanteak arrosak dira’ baldintzazkoa egiazkoa litzateke. Jakina, interpretazioa zentzugabea deritzogu sen onaren eta zientziaren ikuspegitik, baina hura eusten duen eskema logikoa ez. Horregatik, bada, formalizazio mota hau, laguntza baino gehiago, zama bihurtzen da zientziarentzat.
Baina Carnapen definizio partzialek ez zuten helburu murriztailea arras asetu. Analisi logiko horren helburua joerazko terminoekin bukatzean zetzan, logika behaketazko enuntziatuekin baliatuz.
‎Analisi logiko horren helburua joerazko terminoekin bukatzean zetzan, logika behaketazko enuntziatuekin baliatuz. Baina esanahia soilik testa igaro duten kasuei egokitzen bazaie, baina ez aztertuak izan ez diren beste guztiei, orduan ez dugu erantzun filosofiko —orokor— baliozkorik joerazko terminoen esanahiari buruz. Zer zegoen gaizki, beraz?
‎Analisi logiko horren helburua joerazko terminoekin bukatzean zetzan, logika behaketazko enuntziatuekin baliatuz. Baina esanahia soilik testa igaro duten kasuei egokitzen bazaie, baina ez aztertuak izan ez diren beste guztiei, orduan ez dugu erantzun filosofiko —orokor— baliozkorik joerazko terminoen esanahiari buruz. Zer zegoen gaizki, beraz?
‎Bada, zientzia eta egiaztagarritasuna logika klasikoaren mugen barne mantentzea itogarria eta apenas emankorra zen. Baina marko honi uko egiteak, hasiera hasieratik Vienako Zirkulua motibatu zuten argitasun, zorroztasun eta zehaztasunaren idealak uztea lekarke —zirkulukideen ustez, behintzat— Eta erremedioa gaitza baino ia okerragoa izan zen: zientziaren enuntziatuak behagarriaren eremura murriztu ahal zitezen, egiaztagarritasun eta berronespenaren kontzeptuak behartu zituzten, eta baita, ondorioz, programa murriztailea jitoan erortzera behartu ere.
‎Vienako Zirkulua korronte filosofiko ez bateratu lez ikusteko egungo interes berrituak, Neurathen irudia berrirakurketen goi mailako postuetan jarri du121 Orain arte ikusi ditugun tesiak gehienbat Zirkuluaren alde positibista eta enpiristarenak izan dira, beharrezkoak azken finean vienarren programa hain aberats eta plurala ongi uler dezagun. Baina , nola ez, horrelako interpretazio batek eskema horretan zehatz mehatz egokitzen ez diren ideiak arriskuan jartzen ditu, saski berean ortodoxia eta heterodoxia sartuz —heterodoxia arbuiatzen ez duenean— Eta horregatik, hain zuzen ere, Zirkuluaren aurkako kritikak nahikoa izan du interpretazio estandar hura erasotzearekin, ideia heterodoxorik egongo ez balitz bezala.
‎Arazo hauek, nola ez, sekula ez ziren Zirkuluaren programa teorikoaren epizentroan izan, ezta aldamenean ere. Baina , dena den, Neurathen helburu eta zioa osatzen zuten. Horien artean, gogora dezagun, ekonomia eta gizartearen birmoldaketa zegoen, hezkuntza eta irakaskuntzaren erreforma, eta giza justiziaren aldeko borroka sozialista, besteak beste.
‎Hori dela eta, zalantzan jar genezake Schlickek mantendu zuena, filosofiaren biraketa erabakigarria izan zela, alegia. Baina hobeto litzateke kontu gehiago izatea, Alfred Ayer britainiar filosofoari jarraituz. Hona hemen nola ezaugarritu zuen Ayerrek Vienako Zirkuluaren filosofiaren eragina:
‎egun, toki askotan, filosofia tradizionala loraldi betean dago; eta, tamalez, inork ez du hura kritikatzen espektakulu metafisiko hutsala izateagatik, beren kontsumitzaileen ‘inspirazio nahasitik’ babesean mantentzeagatik, ezta are biziotsuagoak diren beste proposamen antirrazionalen lepokoa edukitzeagatik ere. Baina honek ez du ezeztatzen Vienako Zirkuluaren ikusmolde filosofikoa. Guztiz alderantziz:
‎Tesi zientifizista horien ustezko funtzio terapeutikoak —toxina metafisikoetatik askatzeko, pentsamenduari zentzugabekeriak garbitzeko— ez zuen balio, gainera, frankfurtarraren hitzetan, eromen politikoari aurre egiteko, are gutxiago superstizioa gainditzeko. Soilik neurriz gaineko sinesmen mistiko eta psikotikoen kasuetan eransteko balio zezaketen, baina gutxi gehiagorako (101 orr.).
Baina , arrazoia zuen Horkheimerrek Vienako Zirkulua hain gogor kritikatzen zuenean. Honi erantzuteko, nahiz eta ez honi bakarrik2, aurkezten dugu ondoko lana.
‎Enpirismoa, positibismoa eta logika berria dira. Badaude beste batzuk, baina hauek dira hobeki moldatzen direnak ikuskapen orokor batean. Enpirismoak apriorizko ezagutza ukatzen zuen; hots, eta oro har, enpiristentzat ez zegoen inolako ezagutzarik esperientziaren aurretik.
‎hau da espreski Vienako Zirkuluak ekidin zuen enpirismo klasikoaren tesia. Vienarrek Hume aukeratu zuten aurrekari gogokoen gisa, baina ez bere ideien teoria, horren arabera adimenak bere ideia propioak ezagutzen dituela, eta ez gauzak, mantentzen zuelako. Honela, pentsamendua ideien arteko erlazioetara murrizten da, Lockek aipatu lez bere Entseiuan:
‎oinarrien ala azken azalpenen bilaketa ukatu egiten da, horien ordez saio psikologikoetara joz (Tratatua II.2). Humerentzat, orduan, adimena, psikea, Newtonen unibertsoaren antzekoa zen, baina kontuan izanik ‘inpresioek’ grabitazioari esker erakarri eta aldaratzen diren atomoek bezalaxe jokatuko dutela, grabitazioaren ordez ideien asoziazioaren legeen multzoa ipiniz.
‎Zailtasunak etorkizunaren inguruan datoz, aurresatearekin. Ezin dugu etorkizuneko gertakarien inpresiorik eduki, baina badirudi horietako gertakari batzuk nabariak direla, adibidez, eskua sutan sartzen badugu erreko garela. Zerk laguntzen gaitu horrelako inferentziak egiten?
‎A) Gertakari auzien inguruko arrazoiketak zergatikotasun edo kausalitate erlazioan oinarritzen dira dirudienez: erreko gara eskua sutan sartuz gero, baina sua horrelako ondorioen zergatia delako. Suak erreak eragiten [kausatzen] dituela nola dakigun jakitean datza arazoa.
‎—edo izango denaren— ondorioa aurkitu; nahitaez, esperientziara jo behar dugu. Baina , nola uzten digu esperientziak gauzak aurkitzen?
‎Egun arteko esperientziak suak erre egiten duela esaten badigu, baldintza berberetan etorkizunean ere gauza bera gertako dela baiezta dezakegu. Baina honek etorkizuna eta iragana antzekoak edo berdinak direla aurresuposatuko luke, eta hau ezin da frogatu. Zeren posible litzateke, bere kontingentzian, suak ez erretzea —bururatu daiteke eta, gainera, ez da kontraesankorra— Ezin dugu erakutsi, hortaz, etorkizuna iragana bezalakoa izango denik, ez baitago inolako arrazoirik hori uste izatera eramaten gaituena.
‎D) Uste batzuk ustel, baina suak erretzen duenaren ustea sendoa. Zergatik?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
baina 3.635 (23,93)
bainan 1 (0,01)
Lehen forma
baina 2.160 (14,22)
Baina 1.475 (9,71)
Bainan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
baina ez 356 (2,34)
baina hori 117 (0,77)
baina bera 73 (0,48)
baina beste 51 (0,34)
baina baita 50 (0,33)
baina bai 44 (0,29)
baina ni 39 (0,26)
baina ezin 38 (0,25)
baina gizaki 37 (0,24)
baina hau 34 (0,22)
baina zer 31 (0,20)
baina egia 29 (0,19)
baina gu 28 (0,18)
baina bi 23 (0,15)
baina aldi 17 (0,11)
baina bat 17 (0,11)
baina ezta 16 (0,11)
baina gauza 16 (0,11)
baina horiek 16 (0,11)
baina esan 15 (0,10)
baina mundu 15 (0,10)
baina orain 15 (0,10)
baina guzti 14 (0,09)
baina oso 14 (0,09)
baina zientzia 14 (0,09)
baina kontu 12 (0,08)
baina Nietzsche 11 (0,07)
baina bada 11 (0,07)
baina hemen 11 (0,07)
baina nola 11 (0,07)
baina Kant 10 (0,07)
baina hauek 10 (0,07)
baina hizkuntza 10 (0,07)
baina jainko 10 (0,07)
baina oraindik 10 (0,07)
baina Platon 9 (0,06)
baina alde 9 (0,06)
baina berak 9 (0,06)
baina beti 9 (0,06)
baina gero 9 (0,06)
baina halako 9 (0,06)
baina hura 9 (0,06)
baina inoiz 9 (0,06)
baina zerbait 9 (0,06)
baina azken 8 (0,05)
baina bigarren 8 (0,05)
baina gaur 8 (0,05)
baina iruditu 8 (0,05)
baina orduan 8 (0,05)
baina zu 8 (0,05)
baina Wittgenstein 7 (0,05)
baina arima 7 (0,05)
baina benetan 7 (0,05)
baina denbora 7 (0,05)
baina egin 7 (0,05)
baina egon 7 (0,05)
baina era 7 (0,05)
baina ezerez 7 (0,05)
baina gainera 7 (0,05)
baina garbi 7 (0,05)
baina hala 7 (0,05)
baina hor 7 (0,05)
baina lege 7 (0,05)
baina zail 7 (0,05)
baina zein 7 (0,05)
baina zentzu 7 (0,05)
baina agian 6 (0,04)
baina arazo 6 (0,04)
baina arrazoimen 6 (0,04)
baina bakarrik 6 (0,04)
baina borroka 6 (0,04)
baina den 6 (0,04)
baina egintza 6 (0,04)
baina erantzun 6 (0,04)
baina errealitate 6 (0,04)
baina etika 6 (0,04)
baina filosofia 6 (0,04)
baina gehien 6 (0,04)
baina gizon 6 (0,04)
baina hain 6 (0,04)
baina jakin 6 (0,04)
baina lehen 6 (0,04)
baina non 6 (0,04)
baina ordu 6 (0,04)
baina uste 6 (0,04)
baina Sokrates 5 (0,03)
baina aipatu 5 (0,03)
baina auzi 5 (0,03)
baina ba 5 (0,03)
baina benetako 5 (0,03)
baina berori 5 (0,03)
baina betiere 5 (0,03)
baina egoera 5 (0,03)
baina eman 5 (0,03)
baina esperientzia 5 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
baina hori ez 35 (0,23)
baina ez ukan 24 (0,16)
baina ezin ukan 21 (0,14)
baina ez egon 16 (0,11)
baina aldi bera 15 (0,10)
baina baita ere 15 (0,10)
baina ez bera 8 (0,05)
baina hau ez 7 (0,05)
baina inoiz ez 7 (0,05)
baina era bera 6 (0,04)
baina bat bat 5 (0,03)
baina bera ez 5 (0,03)
baina beste batzuk 5 (0,03)
baina ez bakarrik 5 (0,03)
baina gaur egun 5 (0,03)
baina hori ere 5 (0,03)
baina uste ukan 5 (0,03)
baina egia ez 4 (0,03)
baina ez al 4 (0,03)
baina ez ezan 4 (0,03)
baina ez jakin 4 (0,03)
baina ez ni 4 (0,03)
baina gauza bat 4 (0,03)
baina hala ere 4 (0,03)
baina hori egin 4 (0,03)
baina ni ez 4 (0,03)
baina agian ez 3 (0,02)
baina ba al 3 (0,02)
baina bera balio 3 (0,02)
baina beste alde 3 (0,02)
baina beste modu 3 (0,02)
baina beste zentzu 3 (0,02)
baina egin ez 3 (0,02)
baina ez alderantzi 3 (0,02)
baina ez bakar 3 (0,02)
baina ez bat 3 (0,02)
baina ez eurak 3 (0,02)
baina ez nahiko 3 (0,02)
baina ezta ere 3 (0,02)
baina guzti ez 3 (0,02)
baina hori batera 3 (0,02)
baina hori bera 3 (0,02)
baina hori esan 3 (0,02)
baina hori gain 3 (0,02)
baina hori gertatu 3 (0,02)
baina hori horrela 3 (0,02)
baina kontu hartu 3 (0,02)
baina zer gertatu 3 (0,02)
baina aipatu ezan 2 (0,01)
baina arazo bat 2 (0,01)
baina arima ez 2 (0,01)
baina arrazoimen hori 2 (0,01)
baina auzi hori 2 (0,01)
baina ba ote 2 (0,01)
baina bada besterik 2 (0,01)
baina bai bera 2 (0,01)
baina bai etika 2 (0,01)
baina bai modu 2 (0,01)
baina baita bera 2 (0,01)
baina baita zulo 2 (0,01)
baina bakarrik egon 2 (0,01)
baina bat zein 2 (0,01)
baina benetan ez 2 (0,01)
baina bera beti 2 (0,01)
baina bera buru 2 (0,01)
baina bera ere 2 (0,01)
baina bera joera 2 (0,01)
baina bera sortu 2 (0,01)
baina berak buru 2 (0,01)
baina beste aukera 2 (0,01)
baina beste bat 2 (0,01)
baina beste begirada 2 (0,01)
baina beste gauza 2 (0,01)
baina borroka hori 2 (0,01)
baina egia ere 2 (0,01)
baina egia esan 2 (0,01)
baina egintza horiek 2 (0,01)
baina egintza ikuspegi 2 (0,01)
baina egoera hori 2 (0,01)
baina egon beste 2 (0,01)
baina erantzun horiek 2 (0,01)
baina esan al 2 (0,01)
baina etika mundu 2 (0,01)
baina ez adimen 2 (0,01)
baina ez beste 2 (0,01)
baina ez den 2 (0,01)
baina ez filosofia 2 (0,01)
baina ez gu 2 (0,01)
baina ez hainbeste 2 (0,01)
baina ez Hegel 2 (0,01)
baina ez Hesiodo 2 (0,01)
baina ez hori 2 (0,01)
baina ez ideia 2 (0,01)
baina ez intuizio 2 (0,01)
baina ez oraindik 2 (0,01)
baina ez ote 2 (0,01)
baina ez zenbaki 2 (0,01)
baina ezerez ez 2 (0,01)
baina ezin esan 2 (0,01)
baina garbi eduki 2 (0,01)
baina gauza bera 2 (0,01)
baina gizaki gogo 2 (0,01)
baina gizon emakume 2 (0,01)
baina gu helburu 2 (0,01)
baina hain zuzen 2 (0,01)
baina halako ere 2 (0,01)
baina hau ere 2 (0,01)
baina hemen interesatu 2 (0,01)
baina hizkuntza komunitate 2 (0,01)
baina hor egon 2 (0,01)
baina hori bakarrik 2 (0,01)
baina hori baldin 2 (0,01)
baina hori ezin 2 (0,01)
baina jainko ideia 2 (0,01)
baina jakin behar 2 (0,01)
baina Kant zerbait 2 (0,01)
baina kontu ez 2 (0,01)
baina lege hori 2 (0,01)
baina lege natural 2 (0,01)
baina ni ezagutu 2 (0,01)
baina ni ezin 2 (0,01)
baina ni hori 2 (0,01)
baina ni uste 2 (0,01)
baina nola jakin 2 (0,01)
baina non egon 2 (0,01)
baina oraindik ere 2 (0,01)
baina Platon ez 2 (0,01)
baina Wittgenstein argi 2 (0,01)
baina zentzu hau 2 (0,01)
baina zer egin 2 (0,01)
baina zer egon 2 (0,01)
baina zer esan 2 (0,01)
baina zientzia partikular 2 (0,01)
baina agian guzti 1 (0,01)
baina agian hauxe 1 (0,01)
baina agian pentsatu 1 (0,01)
baina aipatu bi 1 (0,01)
baina aipatu ezagutza 1 (0,01)
baina aipatu testu 1 (0,01)
baina alde bakar 1 (0,01)
baina alde bat 1 (0,01)
baina alde egin 1 (0,01)
baina alde hau 1 (0,01)
baina alde horixe 1 (0,01)
baina alde negatibo 1 (0,01)
baina alde tolestu 1 (0,01)
baina arazo gainezka 1 (0,01)
baina arazo gertatu 1 (0,01)
baina arazo hau 1 (0,01)
baina arazo zeratu 1 (0,01)
baina arima auzi 1 (0,01)
baina arima errusiar 1 (0,01)
baina arima halakoxe 1 (0,01)
baina arima izaera 1 (0,01)
baina arima teoria 1 (0,01)
baina arrazoimen dagoeneko 1 (0,01)
baina arrazoimen erabilera 1 (0,01)
baina arrazoimen ez 1 (0,01)
baina arrazoimen ideia 1 (0,01)
baina auzi egon 1 (0,01)
baina auzi erabaki 1 (0,01)
baina auzi ez 1 (0,01)
baina azken alboko 1 (0,01)
baina azken argitaratu 1 (0,01)
baina azken ez 1 (0,01)
baina azken fin 1 (0,01)
baina azken interes 1 (0,01)
baina azken modu 1 (0,01)
baina azken nor 1 (0,01)
baina azken urte 1 (0,01)
baina bada beste 1 (0,01)
baina bada denbora 1 (0,01)
baina bada filosofia 1 (0,01)
baina bada gaur 1 (0,01)
baina bada gehiago 1 (0,01)
baina bada ni 1 (0,01)
baina bada oraindik 1 (0,01)
baina bada zailtasun 1 (0,01)
baina bada zerbait 1 (0,01)
baina bai aurre 1 (0,01)
baina bai benetan 1 (0,01)
baina bai bizitza 1 (0,01)
baina bai desberdin 1 (0,01)
baina bai edozein 1 (0,01)
baina bai egiazki 1 (0,01)
baina bai eginbehar 1 (0,01)
baina bai egoki 1 (0,01)
baina bai elkar 1 (0,01)
baina bai erabakigarri 1 (0,01)
baina bai esanahi 1 (0,01)
baina bai eskubide 1 (0,01)
baina bai espiritu 1 (0,01)
baina bai ezagule 1 (0,01)
baina bai garrantzizko 1 (0,01)
baina bai gutxi 1 (0,01)
baina bai haatik 1 (0,01)
baina bai halabehar 1 (0,01)
baina bai harreman 1 (0,01)
baina bai hitz 1 (0,01)
baina bai iratzarri 1 (0,01)
baina bai jainko 1 (0,01)
baina bai kontzebitu 1 (0,01)
baina bai Machado 1 (0,01)
baina bai nor 1 (0,01)
baina bai norbera 1 (0,01)
baina bai noski 1 (0,01)
baina bai ohartarazi 1 (0,01)
baina bai ongi 1 (0,01)
baina bai sozialista 1 (0,01)
baina bai tekniko 1 (0,01)
baina baita aldi 1 (0,01)
baina baita amerikar 1 (0,01)
baina baita antza 1 (0,01)
baina baita arrazoimen 1 (0,01)
baina baita askatasun 1 (0,01)
baina baita berak 1 (0,01)
baina baita beste 1 (0,01)
baina baita ekialde 1 (0,01)
baina baita enpirismo 1 (0,01)
baina baita enuntziatu 1 (0,01)
baina baita Europa 1 (0,01)
baina baita hezkuntza 1 (0,01)
baina baita higidura 1 (0,01)
baina baita hiri 1 (0,01)
baina baita horrelako 1 (0,01)
baina baita hura 1 (0,01)
baina baita hurko 1 (0,01)
baina baita ikara 1 (0,01)
baina baita inora 1 (0,01)
baina baita irabazle 1 (0,01)
baina baita irudimenezko 1 (0,01)
baina baita janari 1 (0,01)
baina baita jarraian 1 (0,01)
baina baita matematika 1 (0,01)
baina baita ordena 1 (0,01)
baina baita tribu 1 (0,01)
baina baita zientzia 1 (0,01)
baina bakarrik hauek 1 (0,01)
baina bakarrik hura 1 (0,01)
baina bakarrik suposatu 1 (0,01)
baina bakarrik tronpa 1 (0,01)
baina bat beste 1 (0,01)
baina bat bigarren 1 (0,01)
baina bat egite 1 (0,01)
baina bat esan 1 (0,01)
baina bat existitu 1 (0,01)
baina bat norbait 1 (0,01)
baina bat oihal 1 (0,01)
baina benetako autu 1 (0,01)
baina benetako desabantaila 1 (0,01)
baina benetako galdera 1 (0,01)
baina benetako kristau 1 (0,01)
baina benetako zentzu 1 (0,01)
baina benetan gu 1 (0,01)
baina benetan judizio 1 (0,01)
baina benetan Kant 1 (0,01)
baina bera absentzia 1 (0,01)
baina bera aldamen 1 (0,01)
baina bera arreta 1 (0,01)
baina bera atzeman 1 (0,01)
baina bera baieztapen 1 (0,01)
baina bera baita 1 (0,01)
baina bera barru 1 (0,01)
baina bera bat 1 (0,01)
baina bera bera 1 (0,01)
baina bera bizitza 1 (0,01)
baina bera desio 1 (0,01)
baina bera desitsatsi 1 (0,01)
baina bera distantzia 1 (0,01)
baina bera dogma 1 (0,01)
baina bera eraman 1 (0,01)
baina bera errepresentazio 1 (0,01)
baina bera eskema 1 (0,01)
baina bera esperantza 1 (0,01)
baina bera existentzia 1 (0,01)
baina bera ezin 1 (0,01)
baina bera filosofia 1 (0,01)
baina bera fundatu 1 (0,01)
baina bera garai 1 (0,01)
baina bera garrantzi 1 (0,01)
baina bera gutxietsi 1 (0,01)
baina bera heroikotasun 1 (0,01)
baina bera hirugarren 1 (0,01)
baina bera hori 1 (0,01)
baina bera idazlan 1 (0,01)
baina bera ikerkuntza 1 (0,01)
baina bera jarrera 1 (0,01)
baina bera justifikazio 1 (0,01)
baina bera kontzientzia 1 (0,01)
baina bera larruazal 1 (0,01)
baina bera lege 1 (0,01)
baina bera lehen 1 (0,01)
baina bera liburu 1 (0,01)
baina bera maisu 1 (0,01)
baina bera moralitate 1 (0,01)
baina bera mundu 1 (0,01)
baina bera ni 1 (0,01)
baina bera objektu 1 (0,01)
baina bera ondoren 1 (0,01)
baina bera osasun 1 (0,01)
baina bera Pitagoras 1 (0,01)
baina bera proposamen 1 (0,01)
baina bera saiakera 1 (0,01)
baina bera teologia 1 (0,01)
baina bera teoria 1 (0,01)
baina bera uste 1 (0,01)
baina bera zirrikitu 1 (0,01)
baina berak bat 1 (0,01)
baina berak doinu 1 (0,01)
baina berak erabateko 1 (0,01)
baina berak froga 1 (0,01)
baina berak jarduera 1 (0,01)
baina berak komentario 1 (0,01)
baina berori berehala 1 (0,01)
baina berori berez 1 (0,01)
baina berori gramatika 1 (0,01)
baina berori inolaz 1 (0,01)
baina beste arlo 1 (0,01)
baina beste begiratu 1 (0,01)
baina beste bila 1 (0,01)
baina beste edozer 1 (0,01)
baina beste egia 1 (0,01)
baina beste eragozpen 1 (0,01)
baina beste estatu 1 (0,01)
baina beste ez 1 (0,01)
baina beste ezkutatu 1 (0,01)
baina beste ezkutuko 1 (0,01)
baina beste guzti 1 (0,01)
baina beste helburu 1 (0,01)
baina beste hitz 1 (0,01)
baina beste horiek 1 (0,01)
baina beste ikuspuntu 1 (0,01)
baina beste jokatu 1 (0,01)
baina beste ko 1 (0,01)
baina beste konparazio 1 (0,01)
baina beste liburu 1 (0,01)
baina beste margolari 1 (0,01)
baina beste ni 1 (0,01)
baina beste oraindik 1 (0,01)
baina beste posibilitate 1 (0,01)
baina beste testuinguru 1 (0,01)
baina beste ukatu 1 (0,01)
baina beste urrats 1 (0,01)
baina beti azpimarratu 1 (0,01)
baina beti bizi 1 (0,01)
baina beti filosofia 1 (0,01)
baina beti goi 1 (0,01)
baina beti historikoki 1 (0,01)
baina beti sinesmen 1 (0,01)
baina betiere elkar 1 (0,01)
baina betiere garrantzitsu 1 (0,01)
baina betiere gogo 1 (0,01)
baina betiere idolo 1 (0,01)
baina betiere zientzialari 1 (0,01)
baina bi ahalmen 1 (0,01)
baina bi alde 1 (0,01)
baina bi arrazoi 1 (0,01)
baina bi Darwin 1 (0,01)
baina bi denbora 1 (0,01)
baina bi egin 1 (0,01)
baina bi egon 1 (0,01)
baina bi ezin 1 (0,01)
baina bi gauza 1 (0,01)
baina bi hasi 1 (0,01)
baina bi hauek 1 (0,01)
baina bi helburu 1 (0,01)
baina bi horiek 1 (0,01)
baina bi istorio 1 (0,01)
baina bi jarri 1 (0,01)
baina bi lotura 1 (0,01)
baina bi objektibatu 1 (0,01)
baina bi termino 1 (0,01)
baina bi transzendentzia 1 (0,01)
baina bigarren bat 1 (0,01)
baina bigarren edizio 1 (0,01)
baina bigarren eduki 1 (0,01)
baina bigarren ere 1 (0,01)
baina bigarren ez 1 (0,01)
baina bigarren hori 1 (0,01)
baina bigarren kasu 1 (0,01)
baina bigarren mundu 1 (0,01)
baina borroka etengabe 1 (0,01)
baina borroka ez 1 (0,01)
baina borroka gogor 1 (0,01)
baina den ezagutu 1 (0,01)
baina den ihesaldi 1 (0,01)
baina denbora agerpen 1 (0,01)
baina denbora agertu 1 (0,01)
baina denbora egon 1 (0,01)
baina denbora forma 1 (0,01)
baina denbora lotu 1 (0,01)
baina denbora mugagabe 1 (0,01)
baina denbora premia 1 (0,01)
baina egia agertu 1 (0,01)
baina egia bitxi 1 (0,01)
baina egia eman 1 (0,01)
baina egia gertaera 1 (0,01)
baina egia gordin 1 (0,01)
baina egia horiek 1 (0,01)
baina egia iruditu 1 (0,01)
baina egia kontzepzio 1 (0,01)
baina egia ondorengo 1 (0,01)
baina egin beharreko 1 (0,01)
baina egin ezan 1 (0,01)
baina egintza oraindik 1 (0,01)
baina egoera ezberdin 1 (0,01)
baina egoera gatazkatsu 1 (0,01)
baina egoera hau 1 (0,01)
baina egon bera 1 (0,01)
baina egon egon 1 (0,01)
baina egon leku 1 (0,01)
baina eman halako 1 (0,01)
baina eman zuek 1 (0,01)
baina era hau 1 (0,01)
baina erantzun argitu 1 (0,01)
baina erantzun hori 1 (0,01)
baina erantzun oraindik 1 (0,01)
baina erantzun zail 1 (0,01)
baina errealitate egokitu 1 (0,01)
baina errealitate ez 1 (0,01)
baina errealitate faltsutu 1 (0,01)
baina errealitate hori 1 (0,01)
baina errealitate matematiko 1 (0,01)
baina errealitate poxi 1 (0,01)
baina esan behar 1 (0,01)
baina esan bezala 1 (0,01)
baina esan ere 1 (0,01)
baina esan horiek 1 (0,01)
baina esan nahi 1 (0,01)
baina esan noiz 1 (0,01)
baina esan seguruenik 1 (0,01)
baina esan ukan 1 (0,01)
baina esan zerbait 1 (0,01)
baina esperientzia eman 1 (0,01)
baina esperientzia maila 1 (0,01)
baina esperientzia mistiko 1 (0,01)
baina esperientzia zabaldu 1 (0,01)
baina etika ez 1 (0,01)
baina etika ideia 1 (0,01)
baina ez ahaztu 1 (0,01)
baina ez aldare 1 (0,01)
baina ez aldi 1 (0,01)
baina ez anaitasun 1 (0,01)
baina ez antinatural 1 (0,01)
baina ez arrazionalki 1 (0,01)
baina ez arrazoi 1 (0,01)
baina ez arrazoimen 1 (0,01)
baina ez azkengabe 1 (0,01)
baina ez aztertu 1 (0,01)
baina ez bakoitz 1 (0,01)
baina ez behartu 1 (0,01)
baina ez benetako 1 (0,01)
baina ez berak 1 (0,01)
baina ez bero 1 (0,01)
baina ez besterik 1 (0,01)
baina ez beti 1 (0,01)
baina ez bide 1 (0,01)
baina ez bigarren 1 (0,01)
baina ez bizi 1 (0,01)
baina ez derrigortu 1 (0,01)
baina ez edan 1 (0,01)
baina ez edozein 1 (0,01)
baina ez egia 1 (0,01)
baina ez egiazko 1 (0,01)
baina ez elkar 1 (0,01)
baina ez emakume 1 (0,01)
baina ez erabilera 1 (0,01)
baina ez errealitate 1 (0,01)
baina ez eskubide 1 (0,01)
baina ez eszeptiko 1 (0,01)
baina ez etorri 1 (0,01)
baina ez existentzia 1 (0,01)
baina ez ez 1 (0,01)
baina ez ezinbesteko 1 (0,01)
baina ez fenomeno 1 (0,01)
baina ez filosofo 1 (0,01)
baina ez gau 1 (0,01)
baina ez gehiegi 1 (0,01)
baina ez geu 1 (0,01)
baina ez giza 1 (0,01)
baina ez gizaki 1 (0,01)
baina ez gizarte 1 (0,01)
baina ez gorputzezko 1 (0,01)
baina ez gustu 1 (0,01)
baina ez gutxi 1 (0,01)
baina ez guzti 1 (0,01)
baina ez haiek 1 (0,01)
baina ez hain 1 (0,01)
baina ez harago 1 (0,01)
baina ez harritu 1 (0,01)
baina ez harta 1 (0,01)
baina ez hauek 1 (0,01)
baina ez hegada 1 (0,01)
baina ez helmuga 1 (0,01)
baina ez herri 1 (0,01)
baina ez hitz 1 (0,01)
baina ez Homero 1 (0,01)
baina ez horrenbeste 1 (0,01)
baina ez hura 1 (0,01)
baina ez identiko 1 (0,01)
baina ez infinitu 1 (0,01)
baina ez inolako 1 (0,01)
baina ez iruditu 1 (0,01)
baina ez itzain 1 (0,01)
baina ez Lewis 1 (0,01)
baina ezerez ezin 1 (0,01)
baina ezerez hori 1 (0,01)
baina ezerez pasibo 1 (0,01)
baina ezin gaitu 1 (0,01)
baina ezta alderantzi 1 (0,01)
baina ezta bera 1 (0,01)
baina ezta denbora 1 (0,01)
baina ezta ezer 1 (0,01)
baina ezta gehiago 1 (0,01)
baina ezta goi 1 (0,01)
baina ezta gutxi 1 (0,01)
baina ezta hierarkizatu 1 (0,01)
baina ezta iratzarri 1 (0,01)
baina ezta kanpoalde 1 (0,01)
baina ezta kultura 1 (0,01)
baina ezta objektu 1 (0,01)
baina ezta ordena 1 (0,01)
baina filosofia arazo 1 (0,01)
baina filosofia berriro 1 (0,01)
baina filosofia eraikuntza 1 (0,01)
baina filosofia gehien 1 (0,01)
baina filosofia oro 1 (0,01)
baina gainera begiespen 1 (0,01)
baina gainera bera 1 (0,01)
baina gainera egin 1 (0,01)
baina gainera gobernari 1 (0,01)
baina gainera hori 1 (0,01)
baina gainera iraultza 1 (0,01)
baina garbi antzeman 1 (0,01)
baina garbi egon 1 (0,01)
baina garbi esan 1 (0,01)
baina garbi geratu 1 (0,01)
baina garbi utzi 1 (0,01)
baina gaur bera 1 (0,01)
baina gaur ere 1 (0,01)
baina gauza bakar 1 (0,01)
baina gauza batzuk 1 (0,01)
baina gauza eder 1 (0,01)
baina gauza ezaugarri 1 (0,01)
baina gauza gertu 1 (0,01)
baina gauza guzti 1 (0,01)
baina gauza horiek 1 (0,01)
baina gauza horrela 1 (0,01)
baina gehien aurreiritzi 1 (0,01)
baina gehien Homero 1 (0,01)
baina gehien jada 1 (0,01)
baina gehien tarte 1 (0,01)
baina gero froga 1 (0,01)
baina gero gizon 1 (0,01)
baina gero Heidegger 1 (0,01)
baina gero Hume 1 (0,01)
baina gero iruditu 1 (0,01)
baina gero urrats 1 (0,01)
baina gizaki alderdi 1 (0,01)
baina gizaki alienatu 1 (0,01)
baina gizaki askatasun 1 (0,01)
baina gizaki berezko 1 (0,01)
baina gizaki bihurtu 1 (0,01)
baina gizaki denborazko 1 (0,01)
baina gizaki era 1 (0,01)
baina gizaki ere 1 (0,01)
baina gizaki ez 1 (0,01)
baina gizaki ezin 1 (0,01)
baina gizaki funtsezko 1 (0,01)
baina gizaki gisa 1 (0,01)
baina gizaki gizaki 1 (0,01)
baina gizaki gizarte 1 (0,01)
baina gizaki guzti 1 (0,01)
baina gizaki hautu 1 (0,01)
baina gizaki hizkuntza 1 (0,01)
baina gizaki horrela 1 (0,01)
baina gizaki itun 1 (0,01)
baina gizaki jaungoiko 1 (0,01)
baina gizaki natura 1 (0,01)
baina gizaki oro 1 (0,01)
baina gizaki paradoxa 1 (0,01)
baina gizaki tresna 1 (0,01)
baina gizon ez 1 (0,01)
baina gizon hau 1 (0,01)
baina gizon ukatu 1 (0,01)
baina gu alderdi 1 (0,01)
baina gu asmo 1 (0,01)
baina gu bakoitz 1 (0,01)
baina gu bestaalde 1 (0,01)
baina gu Descartes 1 (0,01)
baina gu egitasmo 1 (0,01)
baina gu egon 1 (0,01)
baina gu ere 1 (0,01)
baina gu ez 1 (0,01)
baina gu filosofo 1 (0,01)
baina gu geu 1 (0,01)
baina gu herentzia 1 (0,01)
baina gu ikerketa 1 (0,01)
baina gu ikusmen 1 (0,01)
baina gu jarduera 1 (0,01)
baina gu jarraian 1 (0,01)
baina gu joera 1 (0,01)
baina gu nahi 1 (0,01)
baina gu orokor 1 (0,01)
baina gu sortzaile 1 (0,01)
baina gu ustez 1 (0,01)
baina gu zilbor 1 (0,01)
baina guzti aldakor 1 (0,01)
baina guzti baino 1 (0,01)
baina guzti beste 1 (0,01)
baina guzti egia 1 (0,01)
baina guzti errepikatu 1 (0,01)
baina guzti errezitatu 1 (0,01)
baina guzti gogor 1 (0,01)
baina guzti nabarmen 1 (0,01)
baina guzti printzipio 1 (0,01)
baina hain begi 1 (0,01)
baina hain hertsi 1 (0,01)
baina hain irakurri 1 (0,01)
baina hain justu 1 (0,01)
baina hala al 1 (0,01)
baina halako amodio 1 (0,01)
baina halako bat 1 (0,01)
baina halako ezusteko 1 (0,01)
baina halako jo 1 (0,01)
baina halako kasu 1 (0,01)
baina halako printzipio 1 (0,01)
baina hau adimen 1 (0,01)
baina hau arrazoimen 1 (0,01)
baina hau bai 1 (0,01)
baina hau bera 1 (0,01)
baina hau bigarren 1 (0,01)
baina hau desagertu 1 (0,01)
baina hau egon 1 (0,01)
baina hau erakutsi 1 (0,01)
baina hau etorkizun 1 (0,01)
baina hau faltsu 1 (0,01)
baina hau gain 1 (0,01)
baina hau haratago 1 (0,01)
baina hau hura 1 (0,01)
baina hau moko 1 (0,01)
baina hau noski 1 (0,01)
baina hau oinarri 1 (0,01)
baina hau ondorengo 1 (0,01)
baina hau patata 1 (0,01)
baina hau piztu 1 (0,01)
baina hau tankera 1 (0,01)
baina hau zalantzagarri 1 (0,01)
baina hau zehaztu 1 (0,01)
baina hauek espekulatiboki 1 (0,01)
baina hauek gu 1 (0,01)
baina hauek haiek 1 (0,01)
baina hauek handitasun 1 (0,01)
baina hauek inor 1 (0,01)
baina hauek jaso 1 (0,01)
baina hauek konstatazio 1 (0,01)
baina hauek nahitaez 1 (0,01)
baina hemen bi 1 (0,01)
baina hemen dedukzio 1 (0,01)
baina hemen erabakigarri 1 (0,01)
baina hemen eztabaidatu 1 (0,01)
baina hemen geratu 1 (0,01)
baina hemen helburu 1 (0,01)
baina hemen jainko 1 (0,01)
baina hemen orain 1 (0,01)
baina hizkuntza bera 1 (0,01)
baina hizkuntza eduki 1 (0,01)
baina hizkuntza eremu 1 (0,01)
baina hizkuntza ez 1 (0,01)
baina hizkuntza psikopedagogia 1 (0,01)
baina hor ere 1 (0,01)
baina hor ez 1 (0,01)
baina hor filosofia 1 (0,01)
baina hor gelditu 1 (0,01)
baina hor jainko 1 (0,01)
baina hori adierazi 1 (0,01)
baina hori aktibitate 1 (0,01)
baina hori al 1 (0,01)
baina hori alde 1 (0,01)
baina hori alderdi 1 (0,01)
baina hori amets 1 (0,01)
baina hori arazo 1 (0,01)
baina hori arimagabe 1 (0,01)
baina hori aurrerago 1 (0,01)
baina hori baino 1 (0,01)
baina hori benetako 1 (0,01)
baina hori egia 1 (0,01)
baina hori esangura 1 (0,01)
baina hori ezinbesteko 1 (0,01)
baina hori ezinezko 1 (0,01)
baina hori filosofia 1 (0,01)
baina hori funts 1 (0,01)
baina hori garapen 1 (0,01)
baina hori gizaki 1 (0,01)
baina hori guri 1 (0,01)
baina hori gutxi 1 (0,01)
baina hori hizkuntza 1 (0,01)
baina hori hori 1 (0,01)
baina hori intzestu 1 (0,01)
baina hori irizpide 1 (0,01)
baina hori itxura 1 (0,01)
baina hori izaera 1 (0,01)
baina hori metafisika 1 (0,01)
baina hori muga 1 (0,01)
baina hori nahaste 1 (0,01)
baina hori natura 1 (0,01)
baina hori ni 1 (0,01)
baina hori onartu 1 (0,01)
baina hori orain 1 (0,01)
baina hori posible 1 (0,01)
baina hori posizio 1 (0,01)
baina hori urrezko 1 (0,01)
baina hori zama 1 (0,01)
baina hori zeratu 1 (0,01)
baina hori zerbait 1 (0,01)
baina hori zientzia 1 (0,01)
baina hori zuzendu 1 (0,01)
baina horiek absolutuki 1 (0,01)
baina horiek aginpide 1 (0,01)
baina horiek asko 1 (0,01)
baina horiek begira 1 (0,01)
baina horiek erantzule 1 (0,01)
baina horiek ez 1 (0,01)
baina horiek ezer 1 (0,01)
baina horiek ezin 1 (0,01)
baina horiek gero 1 (0,01)
baina horiek gizabanako 1 (0,01)
baina horiek kooperazio 1 (0,01)
baina horiek liburu 1 (0,01)
baina horiek sortu 1 (0,01)
baina horiek urre 1 (0,01)
baina horiek zuzen 1 (0,01)
baina hura ahots 1 (0,01)
baina hura berba 1 (0,01)
baina hura diskurtso 1 (0,01)
baina hura eutsi 1 (0,01)
baina hura gehien 1 (0,01)
baina hura ospe 1 (0,01)
baina hura prozedura 1 (0,01)
baina hura wagnertar 1 (0,01)
baina inoiz bozketape 1 (0,01)
baina inoiz bukatu 1 (0,01)
baina iruditu analogia 1 (0,01)
baina iruditu aurre 1 (0,01)
baina iruditu Epikuro 1 (0,01)
baina iruditu ez 1 (0,01)
baina iruditu heriotza 1 (0,01)
baina iruditu horiek 1 (0,01)
baina iruditu inor 1 (0,01)
baina jainko ahalguztidun 1 (0,01)
baina jainko desagertu 1 (0,01)
baina jainko ez 1 (0,01)
baina jainko hori 1 (0,01)
baina jainko joan 1 (0,01)
baina jainko maitasun 1 (0,01)
baina jainko ministro 1 (0,01)
baina jainko probidentzia 1 (0,01)
baina jakin ateraldi 1 (0,01)
baina jakin bestela 1 (0,01)
baina jakin ez 1 (0,01)
baina jakin jakineko 1 (0,01)
baina Kant aurkezpen 1 (0,01)
baina Kant bakarrik 1 (0,01)
baina Kant gu 1 (0,01)
baina Kant jakin 1 (0,01)
baina Kant lehenbiziko 1 (0,01)
baina Kant miretsi 1 (0,01)
baina Kant moraltasun 1 (0,01)
baina Kant uste 1 (0,01)
baina kontu iruditu 1 (0,01)
baina kontu korapilatu 1 (0,01)
baina kontu sistema 1 (0,01)
baina lege agindu 1 (0,01)
baina lege idatzi 1 (0,01)
baina lege sostengatu 1 (0,01)
baina lehen adin 1 (0,01)
baina lehen aipatu 1 (0,01)
baina lehen azaldu 1 (0,01)
baina lehen gizon 1 (0,01)
baina lehen kausa 1 (0,01)
baina lehen subjektu 1 (0,01)
baina mundu atera 1 (0,01)
baina mundu bat 1 (0,01)
baina mundu behin 1 (0,01)
baina mundu erreal 1 (0,01)
baina mundu gu 1 (0,01)
baina mundu hau 1 (0,01)
baina mundu hauteman 1 (0,01)
baina mundu humanizatu 1 (0,01)
baina mundu irudi 1 (0,01)
baina mundu mapa 1 (0,01)
baina mundu nahasi 1 (0,01)
baina mundu parte 1 (0,01)
baina mundu ukan 1 (0,01)
baina mundu zati 1 (0,01)
baina mundu zer 1 (0,01)
baina ni aburu 1 (0,01)
baina ni alienazio 1 (0,01)
baina ni asmo 1 (0,01)
baina ni bai 1 (0,01)
baina ni begirada 1 (0,01)
baina ni bestelako 1 (0,01)
baina ni buru 1 (0,01)
baina ni eginkizun 1 (0,01)
baina ni eskuma 1 (0,01)
baina ni ezerez 1 (0,01)
baina ni galarazi 1 (0,01)
baina ni gogo 1 (0,01)
baina ni harritu 1 (0,01)
baina ni hartu 1 (0,01)
baina ni intentzio 1 (0,01)
baina ni iritzi 1 (0,01)
baina ni jatorrizko 1 (0,01)
baina ni jeloskortasun 1 (0,01)
baina ni mundu 1 (0,01)
baina ni orain 1 (0,01)
baina ni transzendentzia 1 (0,01)
baina ni ukan 1 (0,01)
baina ni ziur 1 (0,01)
baina ni zuek 1 (0,01)
baina Nietzsche arrazista 1 (0,01)
baina Nietzsche egia 1 (0,01)
baina Nietzsche ere 1 (0,01)
baina Nietzsche hil 1 (0,01)
baina Nietzsche hori 1 (0,01)
baina Nietzsche jatorri 1 (0,01)
baina Nietzsche kontzeptu 1 (0,01)
baina Nietzsche kritika 1 (0,01)
baina Nietzsche metafisika 1 (0,01)
baina nola argudiatu 1 (0,01)
baina nola arraio 1 (0,01)
baina nola erabaki 1 (0,01)
baina nola gauzatu 1 (0,01)
baina nola gertatu 1 (0,01)
baina nola suertatu 1 (0,01)
baina nola zehatzki 1 (0,01)
baina non aurkitu 1 (0,01)
baina non hartu 1 (0,01)
baina non kokatu 1 (0,01)
baina non zuztartu 1 (0,01)
baina orain arte 1 (0,01)
baina orain forma 1 (0,01)
baina orain gauza 1 (0,01)
baina orain hau 1 (0,01)
baina orain hautatu 1 (0,01)
baina orain laiko 1 (0,01)
baina orain mezu 1 (0,01)
baina orain modu 1 (0,01)
baina orain ukan 1 (0,01)
baina orain zinta 1 (0,01)
baina oraindik arrosa 1 (0,01)
baina oraindik beste 1 (0,01)
baina oraindik ez 1 (0,01)
baina oraindik ezein 1 (0,01)
baina oraindik konturatu 1 (0,01)
baina oraindik maitagarri 1 (0,01)
baina oraindik sen 1 (0,01)
baina ordu hirurehun 1 (0,01)
baina ordu oso 1 (0,01)
baina orduan ere 1 (0,01)
baina orduan giza 1 (0,01)
baina orduan izen 1 (0,01)
baina orduan mundu 1 (0,01)
baina orduan ni 1 (0,01)
baina orduan nola 1 (0,01)
baina orduan zinez 1 (0,01)
baina oso adierazgarri 1 (0,01)
baina oso bat 1 (0,01)
baina oso besterik 1 (0,01)
baina oso ebidente 1 (0,01)
baina oso esanguratsu 1 (0,01)
baina oso garrantzitsu 1 (0,01)
baina oso gisa 1 (0,01)
baina oso ilun 1 (0,01)
baina oso kultura 1 (0,01)
baina oso maiz 1 (0,01)
baina oso murritz 1 (0,01)
baina oso ospetsu 1 (0,01)
baina oso zail 1 (0,01)
baina Platon aburu 1 (0,01)
baina Platon antropologia 1 (0,01)
baina Platon egia 1 (0,01)
baina Platon esku 1 (0,01)
baina Platon filosofia 1 (0,01)
baina Platon itxurazko 1 (0,01)
baina Sokrates bakar 1 (0,01)
baina Sokrates bera 1 (0,01)
baina Sokrates ez 1 (0,01)
baina Sokrates Platon 1 (0,01)
baina uste hutsal 1 (0,01)
baina Wittgenstein antropologia 1 (0,01)
baina Wittgenstein ez 1 (0,01)
baina Wittgenstein matematika 1 (0,01)
baina Wittgenstein metafisika 1 (0,01)
baina Wittgenstein zentzu 1 (0,01)
baina zail suertatu 1 (0,01)
baina zein guzti 1 (0,01)
baina zein oker 1 (0,01)
baina zentzu berri 1 (0,01)
baina zentzu guzti 1 (0,01)
baina zentzu hertsi 1 (0,01)
baina zentzu historiko 1 (0,01)
baina zer abere 1 (0,01)
baina zer ebaluatu 1 (0,01)
baina zer erabili 1 (0,01)
baina zer erlazio 1 (0,01)
baina zer etzan 1 (0,01)
baina zer hautatu 1 (0,01)
baina zer horiek 1 (0,01)
baina zer jaso 1 (0,01)
baina zer komeni izan 1 (0,01)
baina zer nolako 1 (0,01)
baina zerbait egiaztatu 1 (0,01)
baina zerbait erakutsi 1 (0,01)
baina zerbait galdetu 1 (0,01)
baina zerbait gehiago 1 (0,01)
baina zerbait jorratu 1 (0,01)
baina zerbait kanpo 1 (0,01)
baina zerbait lortu 1 (0,01)
baina zerbait oso 1 (0,01)
baina zientzia beste 1 (0,01)
baina zientzia betiko 1 (0,01)
baina zientzia ere 1 (0,01)
baina zientzia europar 1 (0,01)
baina zientzia existentzia 1 (0,01)
baina zientzia ezin 1 (0,01)
baina zientzia garaikide 1 (0,01)
baina zientzia goreneko 1 (0,01)
baina zientzia horiek 1 (0,01)
baina zientzia positibo 1 (0,01)
baina zientzia zientzia 1 (0,01)
baina zu beste 1 (0,01)
baina zu egon 1 (0,01)
baina zu ere 1 (0,01)
baina zu haiek 1 (0,01)
baina zu utzi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia