Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 4.358

2003
‎Bertan erreferentzia historiko zehatzik egiten ez den arren, bai goraipatzen dela iraganeko euskaldun ideal bat, egungo herritarrei haren bidea eredu gisa erakusten zaiela: , gabiltzan beti zuzen/ ta sendo fedean/[...] Ez alean guk galdu/ erriko legea/ eta antxinatik dogun/ geure euskerea/ gogoan beti euki/ lenengotik ona/ sartu ez dala arrotzik/ aginetan ona.? 61 Bertso tradizionalista bat da, nolabaiteko ikasketadun bizkaitar batek egina, eta duda gabe Antzinako Erregimeneko historiografia apologetikoak sortutako euskaldun arketipoa jaso eta herritar apalei zabaldu nahi diena (euskalduna inoiz ez dutela arrotzek menperatu, euskara oso zaharra dela, etab).
‎Bertan erreferentzia historiko zehatzik egiten ez den arren, bai goraipatzen dela iraganeko euskaldun ideal bat, egungo herritarrei haren bidea eredu gisa erakusten zaiela: , gabiltzan beti zuzen/ ta sendo fedean/[...] Ez alean guk galdu/ erriko legea/ eta antxinatik dogun/ geure euskerea/ gogoan beti euki/ lenengotik ona/ sartu ez dala arrotzik/ aginetan ona.? 61 Bertso tradizionalista bat da, nolabaiteko ikasketadun bizkaitar batek egina, eta duda gabe Antzinako Erregimeneko historiografia apologetikoak sortutako euskaldun arketipoa jaso eta herritar apalei zabaldu nahi diena (euskalduna inoiz ez dutela arrotzek menperatu, euskara oso zaharra dela, etab).
‎Lehen Gerra Karlistan sartzen bagara, 1837ko bizkaierazko bertso-paper karlista anonimo batean , zera irakur daiteke: –Ez ziran euskaldunak/ bein bere menpetu,/ Erroma bera ez zan/ eurakaz jaubetu? 62 Aurrekoaren ildo berean hau ere pertsona eskolaturen batek egindako bertsoa zen, euskal historiaren inguruko ohiko topiko bat herritarrei jakinarazten ziena, euskaldunen betiereko ausardia baieztatu eta egungo karlista euskaldunei kemena eman nahian.
‎Lehen Gerra Karlistan sartzen bagara, 1837ko bizkaierazko bertso-paper karlista anonimo batean, zera irakur daiteke: . Ez ziran euskaldunak/ bein bere menpetu,/ Erroma bera ez zan/ eurakaz jaubetu? 62 Aurrekoaren ildo berean hau ere pertsona eskolaturen batek egindako bertsoa zen, euskal historiaren inguruko ohiko topiko bat herritarrei jakinarazten ziena, euskaldunen betiereko ausardia baieztatu eta egungo karlista euskaldunei kemena eman nahian. Bertso sail honetan (eta garaiko bertso gehienetan), herritar euskaldunek politika aktiboan zuten protagonismoaren aitortza argia ikus daiteke.
‎Lehen Gerra Karlistan sartzen bagara, 1837ko bizkaierazko bertso-paper karlista anonimo batean, zera irakur daiteke: . Ez ziran euskaldunak/ bein bere menpetu,/ Erroma bera ez zan/ eurakaz jaubetu? 62 Aurrekoaren ildo berean hau ere pertsona eskolaturen batek egindako bertsoa zen, euskal historiaren inguruko ohiko topiko bat herritarrei jakinarazten ziena, euskaldunen betiereko ausardia baieztatu eta egungo karlista euskaldunei kemena eman nahian. Bertso sail honetan (eta garaiko bertso gehienetan), herritar euskaldunek politika aktiboan zuten protagonismoaren aitortza argia ikus daiteke.
‎Adierazgarriro, hola hasten zen aipatu dugun bertso saila: . Zabaldu belarrijak,/ euskaldun maitiak,/ entzuteko gozaro/ zuben albistiak? 63, eta ondoren euskaldun horiek aurrera zeramatzaten balentria miresgarriak kontatzen ziren.64 Herritar euskaldunei garaiko historian protagonismoa aitorturik, logikoa zen iraganeko historia ere jakinaraztea, nahiz aipu historiko oso xume bat baino ez izan sail honetakoa.
‎Historiaren erreferentzia luzeagoak aurki ditzakegu gerra hartako beste bertso-paper batean . Hola Muñagorriren kanten hirugarren saila (1838koa) era honetara hasten zen:
‎134 eta bereziki 135 orr), antzeko kasua aipatzen du Espainiari dagokionez: espainiar herritarrei ere, Aro Garaikideko gerra batean (Napoleonen aurkako gerran) aitortu zitzaien protagonismo politikoa eta zehazkiago subjektu nazional izaera. Eta aitortza horri loturik, protagonista politiko berri horri, hots Nazioari edo Herriari, bere behinolako aurrekari historiko gloriosoak gogora ekarri nahi izan zitzaizkion, Numancia, Sagunto, Viriato, Pelayo eta halakoak aipatuz.
‎1/ Oraintxe sei eun urte,/ gutxi gora bera,/ gipuztarrak joan giñan/ Gaztel aldera;/ artean Nafarroak,/ Gipuzkoak gañera,/ egiñ izandu zuten/ erreiño bat bera;/ orain galdeera/ zoaz egitera: / zeren billatzera/ gipuztarrak joan giñan/ Gaztel aldera?
‎Muñagorriren bertsoen kasuan, Gipuzkoaren eskubide foralen jatorri historikoa azaldu nahi zen (ohiko historiografiaren araberakoa), hurrengo bertso batzuetan uneko erreibindikazioa ere Foruetara mugatu behar zela esateko. Izan ere Muñagorrik, karlisten eta liberalen artean hirugarren talde bat , foruzalea, aurkeztu nahi izan zuen. Propaganda eta bertso bidez soldadu karlistak erregegairen erreibindikazioa uztera bultzatu nahi zituen, haien atxekimendua lortzeko era guztietako argudioak erabiliz (praktikoak, historikoak eta orotarikoak).
‎Propaganda eta bertso bidez soldadu karlistak erregegairen erreibindikazioa uztera bultzatu nahi zituen, haien atxekimendua lortzeko era guztietako argudioak erabiliz (praktikoak, historikoak eta orotarikoak). Bertso hauen egilea Muñagorri bera barik, haren kolaboratzaile bat izan zela dirudi, ziurrenik Agustin Pascual Iturriaga apaiz eta pedagogo gipuzkoarra() 66.
‎agertzen ari zirela erakusten digu. Hola bada, euskarazko historia lanak produzitzeko eta irakurlego bat izateko baldintzak agertzen ari ziren.
‎Guztiz asco eta chit gogoangarriac dira, gure guraso ernai azcarrac itsasoz ta leorrez eguindaco azaña andiac, beren seme languille prestuac itsu ta gor arquitcen badira ere, norc arguitaratu ezdutelaco beren jaiotzaco itzcuntz Euscarazco garbian. [...] Guipuzcoaco necazari ondraduai leguez ta bidez zor ziozcaten gauza balio andico oec ondo adierazteco, nai ta naizcoa da, bada, bularrarequin batean mamatu izan zuten itzquera gozoan itzeguitea; bestela egon bearco dute beti barau gorrian[...] ¿ Nola aldateque, bada, Guipuzcoaco necatzalleac ondo aditutcea erdaraz esaten diran gauzac, baldin ezpadute itzcuntza bera icasi Greciatarrena baino gueiago? 68
‎Lehen esan dugunaren ildoan, Iztuetak herritar euskaldunei protagonismoa aitortzen zien, eta eskubidedun subjektu gisa beren historia ezagutarazi beharra zekusan. Propioki euskaldunentzako diskurtso historiko berezitu bat sortu barik, Probintziaren bizitza publikora, diskurtso historiko ofizialera inkorporatu nahi zituen herritarrak, baina herri hizkuntzan egindako narratiba baten bidez. Gainera Gipuzkoako biztanle hauen hizkuntza eta Probintziaren etorkizuna estuki loturik ikusten zituen:
‎Lehen esan dugunaren ildoan, Iztuetak herritar euskaldunei protagonismoa aitortzen zien, eta eskubidedun subjektu gisa beren historia ezagutarazi beharra zekusan. Propioki euskaldunentzako diskurtso historiko berezitu bat sortu barik, Probintziaren bizitza publikora, diskurtso historiko ofizialera inkorporatu nahi zituen herritarrak, baina herri hizkuntzan egindako narratiba baten bidez . Gainera Gipuzkoako biztanle hauen hizkuntza eta Probintziaren etorkizuna estuki loturik ikusten zituen:
‎Izatez auzia mende hasieratik zetorren, eta zentralizazio ahaleginen testuinguruan, zenbait historia lan polemiko agertu ziren gaztelaniz: batetik Espainiako Real Academia de la Historia k zein J. A. Llorente erudituak, Foruen aurkako lanak idatzi zituzten, erregearen zerbitzuan; eta bestetik foru erakundeei lotutako Aranguren y Sobrado eta Novia de Salcedo modukoek euskal erakundeen apologiak70 Iztuetaren obra testuinguru horretan kokatzen da, Foruen aldeko bandoan, baina berezitasun batekin: euskaraz idatzi zuela, eta ez Espainiako botere zentralei arrapostu emateko, baizik, esan bezala, Gipuzkoa bertako herritarrei zuzenduz.
‎Izatez auzia mende hasieratik zetorren, eta zentralizazio ahaleginen testuinguruan, zenbait historia lan polemiko agertu ziren gaztelaniz: batetik Espainiako Real Academia de la Historia k zein J. A. Llorente erudituak, Foruen aurkako lanak idatzi zituzten, erregearen zerbitzuan; eta bestetik foru erakundeei lotutako Aranguren y Sobrado eta Novia de Salcedo modukoek euskal erakundeen apologiak70 Iztuetaren obra testuinguru horretan kokatzen da, Foruen aldeko bandoan, baina berezitasun batekin : euskaraz idatzi zuela, eta ez Espainiako botere zentralei arrapostu emateko, baizik, esan bezala, Gipuzkoa bertako herritarrei zuzenduz.
‎Xede horiekin koherentzian eskolan euskara erabili beharra ere aipatzen zuen. Hala ere, bere historialari gaitasun apalaz jabetzen zen, eta premia larri bati erantzun beharrez idazten zuen,, uste oso osoarequin, ezen, izango aldala Guipuzcoatar ernairen bat, nic esaten ditudan moldacaitzqueri ta uts aldiac egoquitu ta beteric, igoco dabena condaira balioso au goienengo mallara.? 71
‎Xede horiekin koherentzian eskolan euskara erabili beharra ere aipatzen zuen. Hala ere, bere historialari gaitasun apalaz jabetzen zen, eta premia larri bati erantzun beharrez idazten zuen,, uste oso osoarequin, ezen, izango aldala Guipuzcoatar ernairen bat , nic esaten ditudan moldacaitzqueri ta uts aldiac egoquitu ta beteric, igoco dabena condaira balioso au goienengo mallara.? 71
‎Hala ere, Iztuetak moderazio handiagoa agertzen zuen Antzinako Erregimeneko apologismoak hain maite zuen mito kantabristarekiko. Euskaldun kantabriar identifikazioren bat egin arren(. Españaren ifarraldeco bazter chiqui onetan paque oso batean bici ciraden Cantauriatar Euscaldun garbi, ak77), ez zuen mito hau gehiegi ustiatu, akaso, identifikazio basko kantabristari egindako kritiken berri zuelako.78
‎Hala ere, Iztuetak moderazio handiagoa agertzen zuen Antzinako Erregimeneko apologismoak hain maite zuen mito kantabristarekiko. Euskaldun kantabriar identifikazioren bat egin arren(. Españaren ifarraldeco bazter chiqui onetan paque oso batean bici ciraden Cantauriatar Euscaldun garbi, ak77), ez zuen mito hau gehiegi ustiatu, akaso, identifikazio basko kantabristari egindako kritiken berri zuelako.78
‎Hola, Gipuzkoa, Erdi Aroan Nafarroa eta Gaztela artean nola ibili zen azaltzen zuen, azkenerako, Foruak gordetzearen truke bigarren honekin geratuz. Gipuzkoarrek Aro Berrian Gaztelako erregeren zerbitzuan egindako balentria militar ugariak ere kontatzen ziren, batez ere espainiar monarkia frantses erasoetatik defendatzeko: –Mundu guztiac daqui, bada, Guipuzcoaco Provincia chit leial eta guztiz arguidotar au dala, Españaren zatiric aurrenengo etacoa, gauza ascoren bidez; eta batez ere,[...] Franciaco muga iriqui baliosoari cintzó ta ongui contu eguin diolaco estura larri ascotan.? 79 Nafarroaren konkista ere frantses erasoen aurkako defentsa gisa kontatzen zen80 Aro Garaikideko gertaeren sintesia Iztuetak berak egin zuen inori kopiatu gabe:
‎Gipuzkoarrek Aro Berrian Gaztelako erregeren zerbitzuan egindako balentria militar ugariak ere kontatzen ziren, batez ere espainiar monarkia frantses erasoetatik defendatzeko: . Mundu guztiac daqui, bada, Guipuzcoaco Provincia chit leial eta guztiz arguidotar au dala, Españaren zatiric aurrenengo etacoa, gauza ascoren bidez; eta batez ere,[...] Franciaco muga iriqui baliosoari cintzó ta ongui contu eguin diolaco estura larri ascotan.? 79 Nafarroaren konkista ere frantses erasoen aurkako defentsa gisa kontatzen zen80 Aro Garaikideko gertaeren sintesia Iztuetak berak egin zuen inori kopiatu gabe: Konbentzio Gerra, Napoleonen aurkakoa, Gerra Karlistak eta Bergarako Ituna.
‎Baina, ziurrenik bideragarritasuna zuen lan mota bakarra zen. Zeren euskaraz idatzitako ikerketa historiko zehatz bat , nork irakurriko zuen. Izatekotan ere sintesi lan dibulgatiboak ziren euskaraz egin zitezkeen obra bakarrak.
‎Historia gipuzkoar ikuspegi tradizionaletik kontatuz, non Probintzia Espainiaren baitan foralki eta leialki kokatzen zen. Normalean zeharkako iturriak aipatu arren, inoiz agiri historikoak ere agertu zituen (Basileako Bake Ituna, Garibairen gutun bat ; etab). Bertsoren batzuk ere azaldu zituen iturri historiko gisa, euskarazko agirien erabilera apal honetan Iztueta aitzindari izanik.
‎Bertsoren batzuk ere azaldu zituen iturri historiko gisa, euskarazko agirien erabilera apal honetan Iztueta aitzindari izanik. Hala ere bertsoak erabiltzearen arrazoia ez zen historiografian bide berriak irekitzea, baizik irakurle herritarrei gertukoa eta gustagarria egingo zitzaien genero narratibo bat eskaintzea. Xede herrikoi horrekin, Iztuetak kapitulu bakoitzaren amaieran, atal hartako gaia, bertso batez laburbiltzen zuen.
‎Hala ere bertsoak erabiltzearen arrazoia ez zen historiografian bide berriak irekitzea, baizik irakurle herritarrei gertukoa eta gustagarria egingo zitzaien genero narratibo bat eskaintzea. Xede herrikoi horrekin, Iztuetak kapitulu bakoitzaren amaieran, atal hartako gaia, bertso batez laburbiltzen zuen. Eta forma poetiko horretan, bere kondaira liburuaz aparte, kantu historiko bat konposatu zuen:
‎Xede herrikoi horrekin, Iztuetak kapitulu bakoitzaren amaieran, atal hartako gaia, bertso batez laburbiltzen zuen. Eta forma poetiko horretan, bere kondaira liburuaz aparte, kantu historiko bat konposatu zuen: Guipuzcoa tarren condaira Erroma tarren denboran.81 Beraz Iztuetak euskaldun irakurleentzat, narratiba historiko sintetiko eta erraztu bat eskaini zuen.
‎Eta forma poetiko horretan, bere kondaira liburuaz aparte, kantu historiko bat konposatu zuen: Guipuzcoa tarren condaira Erroma tarren denboran.81 Beraz Iztuetak euskaldun irakurleentzat, narratiba historiko sintetiko eta erraztu bat eskaini zuen.
‎Iztuetak emandako bertsio honen interesa Arturo Campionek ohartarazi zuen: Iztuetarena kronista ingenuo baten jarrera litzateke, horregatik oso aproposa ikusteko garaiko gipuzkoarrek, naturaltasunez, Nafarroarekiko zuten iritzi historikoa (Campion-en iritzi hau in López Anton, 1998: 527).
‎Aipagarria da, amaitzeko, Guipuzcoaco condaira Iztueta hil ostean argitaratu zela, Ramon Gereka Probintziako idazkariaren eskua bitarteko82 Ezin zehaztu dezakegu ekimen indibidual gisa ala Gipuzkoako erakundeen eskari ofizial bati erantzunez jokatu zuen idazkariak. Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu.
‎Aipagarria da, amaitzeko, Guipuzcoaco condaira Iztueta hil ostean argitaratu zela, Ramon Gereka Probintziako idazkariaren eskua bitarteko82 Ezin zehaztu dezakegu ekimen indibidual gisa ala Gipuzkoako erakundeen eskari ofizial bati erantzunez jokatu zuen idazkariak. Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu. Eta agian, Iztuetaren obra, bere adiskide Agustin Pascual Iturriagaren ekimenekin erlaziona daiteke, azken honek eskola elebidunak bultzatu eta euskara gaztelaniazko testuak prestatu baitzituen Gipuzkoako lehen hezkuntzarako83 Posible da, beraz, Iztueta, Iturriaga eta agian beste adiskide batzuen inguruan, eta akaso aginte guneetan kontaktu eta laguntzaren bat izanik, Gipuzkoan euskarazko narratiba historiografikoa eta didaktikoa sustatzen zuen produkzio gune txiki bat eratzea, mende bat lehenago Egiategik Zuberoan izan zezakeenaren antzekoa.
‎Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu. Eta agian, Iztuetaren obra, bere adiskide Agustin Pascual Iturriagaren ekimenekin erlaziona daiteke, azken honek eskola elebidunak bultzatu eta euskara gaztelaniazko testuak prestatu baitzituen Gipuzkoako lehen hezkuntzarako83 Posible da, beraz, Iztueta, Iturriaga eta agian beste adiskide batzuen inguruan, eta akaso aginte guneetan kontaktu eta laguntzaren bat izanik, Gipuzkoan euskarazko narratiba historiografikoa eta didaktikoa sustatzen zuen produkzio gune txiki bat eratzea, mende bat lehenago Egiategik Zuberoan izan zezakeenaren antzekoa. Alta, halakorik izan bazen, produkzio gune gisa ez bide zen finkatu eta indartu.
‎Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu. ...n ekimenekin erlaziona daiteke, azken honek eskola elebidunak bultzatu eta euskara gaztelaniazko testuak prestatu baitzituen Gipuzkoako lehen hezkuntzarako83 Posible da, beraz, Iztueta, Iturriaga eta agian beste adiskide batzuen inguruan, eta akaso aginte guneetan kontaktu eta laguntzaren bat izanik, Gipuzkoan euskarazko narratiba historiografikoa eta didaktikoa sustatzen zuen produkzio gune txiki bat eratzea, mende bat lehenago Egiategik Zuberoan izan zezakeenaren antzekoa. Alta, halakorik izan bazen, produkzio gune gisa ez bide zen finkatu eta indartu.
‎Nolanahi ere, kargu publiko batzuen artean bederen, historia euskaldunen artean sozializatzeko interesen bat egon bazegoela erakusten digu. ...ona daiteke, azken honek eskola elebidunak bultzatu eta euskara gaztelaniazko testuak prestatu baitzituen Gipuzkoako lehen hezkuntzarako83 Posible da, beraz, Iztueta, Iturriaga eta agian beste adiskide batzuen inguruan, eta akaso aginte guneetan kontaktu eta laguntzaren bat izanik, Gipuzkoan euskarazko narratiba historiografikoa eta didaktikoa sustatzen zuen produkzio gune txiki bat eratzea, mende bat lehenago Egiategik Zuberoan izan zezakeenaren antzekoa. Alta, halakorik izan bazen, produkzio gune gisa ez bide zen finkatu eta indartu.
‎Iberia, Cantabria, Eskal Herriac, Eskal Herri bakhotcha eta hari darraicona 5000 bertso lerrotako poema liburua argitaratu zuen (240 orrialdetan). Olerki luze hau, Koldo Mitxelenak zioenez, ez zen konposaketa epiko edo epopeia bat . Aitzitik herritarren usadio, bizimodu eta gertaeren hainbat xehetasun entretenigarriz osaturik zegoen.
‎Aitzitik herritarren usadio, bizimodu eta gertaeren hainbat xehetasun entretenigarriz osaturik zegoen. Alta, poemaren parte handi batean euskaldunen historia kontatzen zuen. Eta zentzu horretan, historia lantzat har dezakegu.
‎Beraz Hiribarrenek euskal narratiba historiko bat eskaini nahi zien herritarrei. Itxura batean Iztuetaren xede berberak ematen zuten, baina bazen alderik.
‎Beraz Hiribarrenek euskal narratiba historiko bat eskaini nahi zien herritarrei. Itxura batean Iztuetaren xede berberak ematen zuten, baina bazen alderik. Hiribarrenek zioenez, Iparraldeko euskal haurrek eskolan frantses historia kontu batzuk ikasten zituzten (erregeen historiak eta).
‎Honek, Espainiako eta Frantziako eskolatze ereduen desberdintasuna erakusten digu: ...artean; Frantzian berriz, eskola nazionala, gorabeherekin baina martxan zegoen (Frantses Iraultza garaitik), eta Hiribarrenek salatzen zuenez, jada soma zitekeen bere eragin frantseslea.86 Beraz Iztuetak, Gipuzkoako historia probintzial ofiziala edo ofiziosoa herritar ikasi gabeen artean sozializatu nahi zuen bitartean, Hiribarrenek jada hedatzen ari zen frantses historia ofizialari beste historia bat kontrajarri nahi zion. Euskal historia eredu bat.
‎lehenean Estatu zentralak oraindik eratu gabe zeukan eskola nazionala (Moyano legearekin hasiko zuen 1857an), eta beraz ez zuen inolako historia ofizialik zabaltzen herritarren artean; Frantzian berriz, eskola nazionala, gorabeherekin baina martxan zegoen (Frantses Iraultza garaitik), eta Hiribarrenek salatzen zuenez, jada soma zitekeen bere eragin frantseslea.86 Beraz Iztuetak, Gipuzkoako historia probintzial ofiziala edo ofiziosoa herritar ikasi gabeen artean sozializatu nahi zuen bitartean, Hiribarrenek jada hedatzen ari zen frantses historia ofizialari beste historia bat kontrajarri nahi zion. Euskal historia eredu bat . Ze euskal historia?
‎185) Iturriagak 1842an argitaratu zuen Dialogos vasco castellanos para las escuelas de primeras letras de Guipúzcoa obraz gain (eta Bujandak aipatzen dituen Iturriagaren beste zenbait obra, 1991: 124), urte bi lehenago antzeko beste irakurgai elebidun bat atera zuen Luis Astigarragak ere, Batzar Nagusien aginduz doan banatu zena Gipuzkoako eskoletan.
‎Hasteko, Hiribarren generikoki escaldunei zuzentzen zitzaien (ez herrialde bateko euskaldunei). Lurraldetasuna gehiago ere zehazten zuen:
‎eskainiz. Urte batzuk geroago, 1847an, Xahok, Henri Beltzuntzeko jauntxoarekin batera, Histoire des basques bat osatu zuen, Euskal Herri osoa, zazpi probintziekin, barne hartuz. Lan historiografiko gisa aski topikoa izan arren (kantabrismoa, iberismoa,...), Hiribarrenen lanerako erreferente izan zela pentsa daiteke (erkaketa sistematiko bat egitea interesgarria litzateke).
‎Eredu horiekin, Hiribarrenek Euskal Herri mailako diskurtso historiko bat osatu zuen, edukia gauza askotan Iztuetaren antzekoa izaki. Izan ere, Hiribarrenek, Iztuetak bezala, euskaldunen inguruko ohiko diskurtso historikoa errepikatzan zuen:
‎duela 6 mila urte gizona munduan sortu zela, ondoren uholde unibertsala gertatu zela, gero Babelgo dorrea eta hizkuntzen nahasketa, hortik euskaldunak Iberiara joan zirela, euskaldunak odol garbikoak zirela, kantabriar borroken kontuak, kartagotar, erromatar, godo eta arabiarrei aurre egitea, Nafarroako erreinuaren sorrera eta gorabeherak91, euskal herrialde bakoitzaren bilakaera historikoa, Frantses Iraultza, Napoleon, Gerra karlistak, uneko gertaerak, dena ikuspegi tradizionalista eta euskaltzaleaz kontaturik. Ez dugu puntuotan gehiago sakonduko nahiz auziak lan espezifiko bat lukeen. Soilik aipatuko dugu Hiribarrenek egiten duen periodizazioa interesgarria dela (nahiz agian ez den berak asmatua:
‎(Antzinaroko gerrei dagokiena), III. kapitulua. Escal Herria? (Antzinaroan hasi baina bereziki Erdi Aroan eta zehazki Nafarroako erreinuaren sorreratik 1512 urteko konkistara hedatzen dena, zazpi probintziak erreinuaren parte gisa batera tratatuz), IV. Kapitulua. Escal Herri bakhotcha? (1512tik aurrerako epean probintzia bakoitza banan aztertuz).
‎Puntu honetan Iztueta baino aurreratuago zebilen Hiribarren. Bestalde, ezagun da, Xahok Tubalen bertsio laiko eta literario bat asmatu zuela: Aitor.
‎Aurrerantzean, euskal literato guztiek Aitor aipatuko zuten euskaldunen patriarka mitiko gisa. Hala ere, Hiribarrenek, literatura barik historia lan bat idatzi nahi zuenez, ez zuen ez Tubal ez Aitor aipatu euskal patriarka gisa.
‎Xehetasun hori eta epeketa zein lurraldetasun kontu positiboa kenduta, gainerakoan Hiribarrenen kontakizuna Iztuetarenaren antzekoa zen. Are okerragoa arlo batean : Hiribarrenek bere lanean zerabilen forma poetikoak kutsu literario (egi) a ezartzen zion testuari.
‎Hiribarrenek bere lanean zerabilen forma poetikoak kutsu literario (egi) a ezartzen zion testuari. Dudarik gabe Iztuetaren prosa egokiagoa zen historia generoko lan baterako , ezen ez Hiribarrenen idazki errimatua. Azkenean, lapurtar apaizaren obra, lan historiografiko bat baino, gai historikodun poema bat zen (erromantze edo balada bat).
‎Dudarik gabe Iztuetaren prosa egokiagoa zen historia generoko lan baterako, ezen ez Hiribarrenen idazki errimatua. Azkenean, lapurtar apaizaren obra, lan historiografiko bat baino, gai historikodun poema bat zen (erromantze edo balada bat). Izan ere, poesia ez zen forma literariorik egokiena historia lan bat bere aparatu kritikoaz aurkezteko.
‎Dudarik gabe Iztuetaren prosa egokiagoa zen historia generoko lan baterako, ezen ez Hiribarrenen idazki errimatua. Azkenean, lapurtar apaizaren obra, lan historiografiko bat baino, gai historikodun poema bat zen (erromantze edo balada bat). Izan ere, poesia ez zen forma literariorik egokiena historia lan bat bere aparatu kritikoaz aurkezteko.
‎Dudarik gabe Iztuetaren prosa egokiagoa zen historia generoko lan baterako, ezen ez Hiribarrenen idazki errimatua. Azkenean, lapurtar apaizaren obra, lan historiografiko bat baino, gai historikodun poema bat zen (erromantze edo balada bat ). Izan ere, poesia ez zen forma literariorik egokiena historia lan bat bere aparatu kritikoaz aurkezteko.
‎Azkenean, lapurtar apaizaren obra, lan historiografiko bat baino, gai historikodun poema bat zen (erromantze edo balada bat). Izan ere, poesia ez zen forma literariorik egokiena historia lan bat bere aparatu kritikoaz aurkezteko. Eta hola, bertso artean egiten zituen autore klasikoen (Estrabon, Diodoro) eta egungo jakintsuen (Humboldt, Ampero) aipuek, ezin zioten seriotasun historiografikorik eman forma poetikoak zamaturiko lan honi.
‎Eta hola, bertso artean egiten zituen autore klasikoen (Estrabon, Diodoro) eta egungo jakintsuen (Humboldt, Ampero) aipuek, ezin zioten seriotasun historiografikorik eman forma poetikoak zamaturiko lan honi. Euskaldunentzat herrikoia zen forma narratibo batean (hitz neurtuz) idatzi nahirik, historiografiaren moldeetatik irten zen Hiribarren. Ikusi dugunez, Iztuetak ere kontzesio herrikoiak egin zituen bere liburuan bertsoak sartzean, eta idatzi ere egin zuen kantua historiko bat, baina ez zitzaion bururatu Gipuzkoaren kondaira osoa bertsotan idaztea.
‎Euskaldunentzat herrikoia zen forma narratibo batean (hitz neurtuz) idatzi nahirik, historiografiaren moldeetatik irten zen Hiribarren. Ikusi dugunez, Iztuetak ere kontzesio herrikoiak egin zituen bere liburuan bertsoak sartzean, eta idatzi ere egin zuen kantua historiko bat , baina ez zitzaion bururatu Gipuzkoaren kondaira osoa bertsotan idaztea. Nolanahi ere, kasu bietan, eta baita karlistadako bertso historikoetan ere, irakurlego herritarrak ezarritako baldintzapenak agerian geratzen dira, soluzio gisa bertso erako forma narratiboak hartzeko joera eraginez.94
‎Han aurkeztu zituen hainbat olerki historiko: Garazirat ekartzen diote berri Abarkari Moroak Iruñeko hegian direla IX. mendean giroturiko poema (1858an aurkeztua), Muñosek Baiona Españari saltzen 1643 urteko gertaera bat azalduz (1858), Heren sugea Beltzuntzeko jaunen Erdi Aroko istorio bat azalduz (1859), etab.
‎Han aurkeztu zituen hainbat olerki historiko: Garazirat ekartzen diote berri Abarkari Moroak Iruñeko hegian direla IX. mendean giroturiko poema (1858an aurkeztua), Muñosek Baiona Españari saltzen 1643 urteko gertaera bat azalduz (1858), Heren sugea Beltzuntzeko jaunen Erdi Aroko istorio bat azalduz (1859), etab.
‎Abadiaren euskal festa haietan, Hiribarrenek bezala, beste hainbat euskaldun olerkarik, poema historikoak aurkeztu zituzten. 1858an, esate batarako, Alexander Meabe delako Hegoaldeko batek Erromanoak euskaldunen guduan izeneko lana aurkeztu zuen. Eta urte berean, Indianotegi zeritzon Iparraldeko batek, hola zioen bertso batean:
‎1858an, esate batarako, Alexander Meabe delako Hegoaldeko batek Erromanoak euskaldunen guduan izeneko lana aurkeztu zuen. Eta urte berean, Indianotegi zeritzon Iparraldeko batek , hola zioen bertso batean: –Beti fier, leal eta kortes/ Eskalduna kantabre da sortzez,/ Izena du xoilki kanbiatu,/ Bainan ezta arraza mendratu.?
‎1858an, esate batarako, Alexander Meabe delako Hegoaldeko batek Erromanoak euskaldunen guduan izeneko lana aurkeztu zuen. Eta urte berean, Indianotegi zeritzon Iparraldeko batek, hola zioen bertso batean : –Beti fier, leal eta kortes/ Eskalduna kantabre da sortzez,/ Izena du xoilki kanbiatu,/ Bainan ezta arraza mendratu.?
‎Nolanahi ere, euskal festetako bertso eta poesiek, kontzientzia historiko horrek euskaldunen artean zuen hedaduren erakusgarri eta eragile ziren.95 Alta, historia generoko olerki hauek, nekez kontsidera ditzakegu euskarazko historiografia. Gehiago dira kontzientzia historiko baten agerpen literarioak, historiografia lanak baino.96 Gauza bera esan daiteke, XIX. mendetik ugaldu ziren kantu historiko apokrifoei buruz: Garay de Monglave k 1835ean, aurkitu?
‎Txema Larreak nazionalizazio prozesu horren testigantza zabala bildu du garaiko bertsoak aztertuz. Guri dagokigun historiografiaren aferan Kubako Gerra testuinguruan (urteetan), azaldutako bertso baten adibidea hartu diogu: –Pelayo ta Anfonso, k/ zituzten [mairuak] beldurtu/ danakin amaitzera/ oraintxe goaz gu?. 99 Beraz, bertsoen bidez, XIX. mendean herritarren artean zabaltzen ari zen euskal kontzientzia historikoa ez ezik, espainiar eta frantses kontzientzia historikoaren hedapena ere beha daiteke.
‎Edozein kasutan, historia bertsotan idazte honek, Agirreazkuenagak aipatu izan duen auzi bat dakarkigu gogora. XIX. mendean, erdaraz, euskal iraganaren gaineko hiru diskurtso mota nagusi bereizi ziren:
‎Baina aski da atalburuak irakurtzea, lanaren xede katoliko militantea ikusteko: . Brahma, Vichnu eta Siba ez dire Yainco?,. Budda ezda yainco?,. Confucius ez da Yainco?... 101 Nalanahi ere lan bitxia da, zeren ikuspegi katoliko batetik arrisku gutxi zegoen euskaldunak halako erlijio exotiko eta urrunen batean, erortzeko?, eta beraz ez da oso agerikoa lan honen praktikotasuna. Susma daiteke Xahok ekarritako proposamen erlijioso berriei (Ekialdeko erlijioetan oinarrituriko sinkrestismoei) erantzun nahian otu zitzaiola Hiribarreni liburu hau idaztea (adibidez Xahok 1842an argitaratu zuen Philosophie des religions comparées lanari arrapostu emanez).
‎Baina aski da atalburuak irakurtzea, lanaren xede katoliko militantea ikusteko: . Brahma, Vichnu eta Siba ez dire Yainco?,. Budda ezda yainco?,. Confucius ez da Yainco?... 101 Nalanahi ere lan bitxia da, zeren ikuspegi katoliko batetik arrisku gutxi zegoen euskaldunak halako erlijio exotiko eta urrunen batean –erortzeko?, eta beraz ez da oso agerikoa lan honen praktikotasuna. Susma daiteke Xahok ekarritako proposamen erlijioso berriei (Ekialdeko erlijioetan oinarrituriko sinkrestismoei) erantzun nahian otu zitzaiola Hiribarreni liburu hau idaztea (adibidez Xahok 1842an argitaratu zuen Philosophie des religions comparées lanari arrapostu emanez).
‎Lapurdiko Larregik aurreko mendean bezala, Lardizabalek ere Royamont en frantsesezko lana euskaratu zuen. Lan hau, prosa ederrean idatzia aski irakurria izan zen, eta handik urte batzuetara bigarren edizio bat izan zuen (1887an). Gregorio Arrue Zarauzko eskolamaisuak() San Ignacio gloriosoaren bicitza argitaratu zuen 1866an.
‎Eta Hegoaldean Jose Ignazio Arana gipuzkoar jesuitak() San Ignacio Loyolacoaren bicitza laburtua euscaraz eta gaztelaniaz (1872) argitaratu zuen. 1880ko hamarkadatik mende bukaera arte santuen bizitzekin eta historia erlijiosoekin beste dozena erdi bat obra argitaratu ziren euskaraz. Baina gure esparru kronologikoa gainditzen dutenez ez ditugu aipatuko.
‎Euskarazko historiografia bat sortzeko aurreneko baldintza, euskarazko kultura idatzi bat garatzea zen, euskarazko narratiba bat hastea. Narratiba hori, modu kontzientean gainera, Etxeparerekin abiatu zen XVI. mendean.
‎Euskarazko historiografia bat sortzeko aurreneko baldintza, euskarazko kultura idatzi bat garatzea zen, euskarazko narratiba bat hastea. Narratiba hori, modu kontzientean gainera, Etxeparerekin abiatu zen XVI. mendean.
‎Euskarazko historiografia bat sortzeko aurreneko baldintza, euskarazko kultura idatzi bat garatzea zen, euskarazko narratiba bat hastea. Narratiba hori, modu kontzientean gainera, Etxeparerekin abiatu zen XVI. mendean.
‎Aurrerantzean, euskaldunak, bai Frantziakoak zein Espainiakoak, beren monarkia boteretsuei leial eta Eliza katolikoari fidel agertu ziren. Hala ere, Iparraldeko elite euskaldunaren zati batek narratiba linguistikoki autonomoa proposatu eta garatu zuen (euskarazkoa): Sarako eskola, Zuberoako euskal idazleak etab. Bitartean Hegoaldeko eliteak osotara gaztelaniazko narratibetan txertatzen ziren.
‎Eta euskaraz ez idaztearren mintzaira hau kultur hizkuntzen kontzertutik kanpo geratzen ari zen(, causa honegatic guelditzen da abaturic eceyn reputacione vague eta berce nacione oroc uste dute ecin scriba dayteyela lengoage hartan nola berce oroc baitute scribatzen beryan?). Etxeparek euskara beste hizkuntzan mailan ikusi nahi zuen; euskaldunak euskaldun gisa munduaren aurrean harrotasunez ager zitezela(, heuscara ialgi adi mundura?,, heuscaldun den guiçon oroc alcha beça buruya/ Eci huyen lengoagia içanenda floria?,...). Finean, eta egungo hitzekin esanez, euskaldunentzako autoerreferentzialtasun bat sortzen ari zen, euskarazko narratiba bat hasten,, idazkerarik eta historiarik gabeko euskalduna, ren topikoa gainditzen. Ez da euskarazko historiografiaren hasiera, baina bai euskarazko historiografia abiatzeko beharrezkoa den hizkuntza idatziaren sorburua eta norberetasun kontzientziaren abiapuntua.
‎Eta euskaraz ez idaztearren mintzaira hau kultur hizkuntzen kontzertutik kanpo geratzen ari zen(, causa honegatic guelditzen da abaturic eceyn reputacione vague eta berce nacione oroc uste dute ecin scriba dayteyela lengoage hartan nola berce oroc baitute scribatzen beryan?). Etxeparek euskara beste hizkuntzan mailan ikusi nahi zuen; euskaldunak euskaldun gisa munduaren aurrean harrotasunez ager zitezela(, heuscara ialgi adi mundura?,, heuscaldun den guiçon oroc alcha beça buruya/ Eci huyen lengoagia içanenda floria?,...). Finean, eta egungo hitzekin esanez, euskaldunentzako autoerreferentzialtasun bat sortzen ari zen, euskarazko narratiba bat hasten,, idazkerarik eta historiarik gabeko euskalduna, ren topikoa gainditzen. Ez da euskarazko historiografiaren hasiera, baina bai euskarazko historiografia abiatzeko beharrezkoa den hizkuntza idatziaren sorburua eta norberetasun kontzientziaren abiapuntua.
‎Baina obra horren hitzaurrean ikus daitekeenez, bere pentsaera irekita zegoen arlo sozialeko gogoetara, arlo instituzionaletako auzietara, eta adi bere garaiko eta herrialdeko gertakarietara. Goihenetxeren hitzetan, Leizarraga, bere moduara, kontenporaneista bat zen. Bere garaiaz gogoeta egin eta ekinbide bat proposatzen zuen.
‎Goihenetxeren hitzetan, Leizarraga, bere moduara, kontenporaneista bat zen. Bere garaiaz gogoeta egin eta ekinbide bat proposatzen zuen. Hola zioen Testamentu Berriko hitzaurrean:
‎Goihenetxeren arabera, hitzaurre horrek, hastapen gisa, identitate nazional aldi berean euskaldun eta nafar baten hazia izan zezakeen17 Batetik, Nafarroa Garaia galdu eta mende erdira idatzitako testu honetan, Satan esatean, akaso Gaztela katoliko eta usurpatzaileari egiten zitzaion erreferentzia, haren aurkako gerra proposatuz; eta beraz nafartasun militante bat erakutsiz. Ala, beharbada, Nafarroa Beherean kalbinismoaren aurka zeuden bertako zenbait jauntxo katolikoz ari zen, edozein kasutan inplizituko nafartasun eredu protestantea aldarrikatuz.
‎Goihenetxeren arabera, hitzaurre horrek, hastapen gisa, identitate nazional aldi berean euskaldun eta nafar baten hazia izan zezakeen17 Batetik , Nafarroa Garaia galdu eta mende erdira idatzitako testu honetan, Satan esatean, akaso Gaztela katoliko eta usurpatzaileari egiten zitzaion erreferentzia, haren aurkako gerra proposatuz; eta beraz nafartasun militante bat erakutsiz. Ala, beharbada, Nafarroa Beherean kalbinismoaren aurka zeuden bertako zenbait jauntxo katolikoz ari zen, edozein kasutan inplizituko nafartasun eredu protestantea aldarrikatuz.
‎Goihenetxeren arabera, hitzaurre horrek, hastapen gisa, identitate nazional aldi berean euskaldun eta nafar baten hazia izan zezakeen17 Batetik, Nafarroa Garaia galdu eta mende erdira idatzitako testu honetan, Satan esatean, akaso Gaztela katoliko eta usurpatzaileari egiten zitzaion erreferentzia, haren aurkako gerra proposatuz; eta beraz nafartasun militante bat erakutsiz. Ala, beharbada, Nafarroa Beherean kalbinismoaren aurka zeuden bertako zenbait jauntxo katolikoz ari zen, edozein kasutan inplizituko nafartasun eredu protestantea aldarrikatuz.
‎Bestetik, Leizarragak. Heuscaldunac berce natione gucien artean ezgarela hain basa? esatean bere burua euskaldun gisa agertu eta euskaldungoak egokitze kultural bat egin beharra (idazkerara heltzea) eskatzen zegoen, atzean ez geratzeko. Leizarragak kontzientzia bide zuen, maila idatzira igaro ezean, herri bat ahozko tradizioekin eta usadioekin soilik, ez zela gainerako nazio modernoen mailan geratzen, baizik azpirago, basati mailan.
‎esatean bere burua euskaldun gisa agertu eta euskaldungoak egokitze kultural bat egin beharra (idazkerara heltzea) eskatzen zegoen, atzean ez geratzeko. Leizarragak kontzientzia bide zuen, maila idatzira igaro ezean, herri bat ahozko tradizioekin eta usadioekin soilik, ez zela gainerako nazio modernoen mailan geratzen, baizik azpirago, basati mailan. Hortik euskal kalbinistek testu idatziei garrantzia handia ematea.
‎Autore hau, bada, itzultzaile soila baino gehiago zen. Humanista honek bere garaiko gertakariez idazten zuen, narratiba bat eta historiaren irakurketa berri bat abiatuz. Eta ez iniziatiba pertsonal soil gisa, baizik inspirazio kolektiboko obra moduan.
‎Autore hau, bada, itzultzaile soila baino gehiago zen. Humanista honek bere garaiko gertakariez idazten zuen, narratiba bat eta historiaren irakurketa berri bat abiatuz. Eta ez iniziatiba pertsonal soil gisa, baizik inspirazio kolektiboko obra moduan.
‎batzuek, exhortatu? izanak erakusten du Nafarroa Beherean, beste hainbat lekutan bezala, humanismoak eta erreforma erlijiosoak bat egiten zutela erro sozio-kultural jakin batekin , euskalduna edo euskaltzalea kasu honetan, erret ofizialetan, gorteetan eta gazteluzainetan gorpuztua.19 Talde sozial honek, erreferentziatzat Nafarroa (Beherea), euskalduntasuna eta kalbinismoa hartuta, narratiba bat, idazketa bat, eta historia bat sortzeko ahalegina egin zuen.
‎batzuek, exhortatu? izanak erakusten du Nafarroa Beherean, beste hainbat lekutan bezala, humanismoak eta erreforma erlijiosoak bat egiten zutela erro sozio-kultural jakin batekin, euskalduna edo euskaltzalea kasu honetan, erret ofizialetan, gorteetan eta gazteluzainetan gorpuztua.19 Talde sozial honek, erreferentziatzat Nafarroa (Beherea), euskalduntasuna eta kalbinismoa hartuta, narratiba bat , idazketa bat, eta historia bat sortzeko ahalegina egin zuen.
‎batzuek, exhortatu? izanak erakusten du Nafarroa Beherean, beste hainbat lekutan bezala, humanismoak eta erreforma erlijiosoak bat egiten zutela erro sozio-kultural jakin batekin, euskalduna edo euskaltzalea kasu honetan, erret ofizialetan, gorteetan eta gazteluzainetan gorpuztua.19 Talde sozial honek, erreferentziatzat Nafarroa (Beherea), euskalduntasuna eta kalbinismoa hartuta, narratiba bat, idazketa bat , eta historia bat sortzeko ahalegina egin zuen.
‎batzuek, exhortatu? ...ak erakusten du Nafarroa Beherean, beste hainbat lekutan bezala, humanismoak eta erreforma erlijiosoak bat egiten zutela erro sozio-kultural jakin batekin, euskalduna edo euskaltzalea kasu honetan, erret ofizialetan, gorteetan eta gazteluzainetan gorpuztua.19 Talde sozial honek, erreferentziatzat Nafarroa (Beherea), euskalduntasuna eta kalbinismoa hartuta, narratiba bat, idazketa bat, eta historia bat sortzeko ahalegina egin zuen.
‎Izan ere, Goihenetxek dioskunez, Ernazimenduan, herri hizkuntzek, monarkia eta erakunde batzuekin aliaturik egin zuten beren kultur garapena, historia, geografia eta linguistika biltzen zituen prozesu bat hasiz (akademien, unibertsitateen, gramatikarien, eta erakundeen bidez). Hau da, kultura jasoa, tartean historiografia?
‎Euskal Herria kulturalki marginala zen. Nolanahi ere, posible zen euskal erakundeek, edo bertako agintariek, goren mailakoak izan ez arren, artisten mezenas gisa jardutea, idazkeraren sorreran laguntzea, historia baten garapenean, diskurtso eta pentsaera espezifikoki euskaldun baten agerreran, bereziki kontuan izanik Leizarragak aipatzen duela exhortazioak izan zituela tokiko hainbat jaunengandik. Eta testuinguru horretan koka daiteke Leizarragaren obraren sorrera, eta maila apalagoan baita Etxeparerena ere (Bernard Lehete erregeren abokatu nobleak babestua).
‎Euskal Herria kulturalki marginala zen. Nolanahi ere, posible zen euskal erakundeek, edo bertako agintariek, goren mailakoak izan ez arren, artisten mezenas gisa jardutea, idazkeraren sorreran laguntzea, historia baten garapenean, diskurtso eta pentsaera espezifikoki euskaldun baten agerreran, bereziki kontuan izanik Leizarragak aipatzen duela exhortazioak izan zituela tokiko hainbat jaunengandik. Eta testuinguru horretan koka daiteke Leizarragaren obraren sorrera, eta maila apalagoan baita Etxeparerena ere (Bernard Lehete erregeren abokatu nobleak babestua).
‎Historiografikoki ere, nafar monarkia hark, bere interes geopolitikoen eta erreferentzia kultural nagusien araberako produkzioa bultzatu zuen; eta Nafarroa Behereko euskaldun protestanteen proiektua ez zen nagusi. Nafar errege erreginen historiografia batik bat biarnes kronistek idatzi zuten, dinastian oinarrituz (ez herrialdean) eta frantsesez. Gainera Nafarroako erregea, laster katoliko eta Frantziako errege bihurtu zen, azken erresuma hau izanik aurrerantzean monarkaren eta bere kronisten erdigune.
‎Leizarragak Testamentu Berria argitaratzen zuen urte berean, 1571an, beste euskaldun batek , Esteban Garibai gipuzkoarrak(), bere Compendio Historial de España liburua atera zuen. Bertan, Leizarragak idatzi zuenaz bestelako narratiba historiko bat proposatzen zen, arrakasta askoz handiagoa izango zuena.
‎Leizarragak Testamentu Berria argitaratzen zuen urte berean, 1571an, beste euskaldun batek, Esteban Garibai gipuzkoarrak(), bere Compendio Historial de España liburua atera zuen. Bertan, Leizarragak idatzi zuenaz bestelako narratiba historiko bat proposatzen zen, arrakasta askoz handiagoa izango zuena. Garibairen narratiba ez zen espreski euskaldunentzat idatzia.
‎Izan ere, Garibai Filipe II. Gaztelako erregeren kronista ofiziala zen, eta haren erreinu eta printzerri penintsular guztien historia idatzi zuen. Compendio Historial obran, euskaldunak eta beren historia Monarkia haren baitan kokatzen ziren, modu berezi eta pribilegiatuan, bai, baina ez era zentral batean . Ez zen euskaldunek euskaldunei zuzenduriko narratiba, Iberiar Penintsulako gainerako herriekin konpartitu nahi zuten narratiba baino.
‎Narratiba hartan, euskarak bazuen leku bat . Garibaik euskarazko zenbait kantu idatziz jaso zituen (bando gerretakoak, etab.), ahozko memoriari finkotasun historiografikoa emanez.
‎Garibaik euskarazko zenbait kantu idatziz jaso zituen (bando gerretakoak, etab.), ahozko memoriari finkotasun historiografikoa emanez. Maila xume horretan euskarazko historiagrafian lekutxo bat aitor dakioke Garibairi. Baina, oro har, Garibairen xedea ez zen euskarazko narratiba historiografiko bat abiatzea.
‎Maila xume horretan euskarazko historiagrafian lekutxo bat aitor dakioke Garibairi. Baina, oro har, Garibairen xedea ez zen euskarazko narratiba historiografiko bat abiatzea. Euskara, gai gisa gaztelaniazko diskurtso espainiarrean txertatzen zuen, euskaldunen estatus berezia Monarkiaren baitan justifikatzeko xedez.
‎Ez zen hainbeste euskaldunen, barne kontsumorako? diskurtso bat , baizik Espainiara begira egina, monarkiaren baitan abantailaz kokatzeko sortua.
‎Esate baterako, Garcia Fernandez Cachopinek eta Juan Iñiguez Ibarguenek elkarlanean idatzitako Crónica General Española y Sumaria de la Casa Vizcaina obran (1588), Leloren kantu faltsua agertu zuten, euskaldunen eta erromatarren arteko gerrak kontatzen zituena. Hola, XVI. mende amaieratik euskaldunen gaineko ikuspegi historiko berri bat agertu zen, Leizarragak proposatzen zuenetik arras desberdina. Nafarroa, protestantismoa eta euskalduntasuna ardatz zituen euskarazko narratibaren lekuan, Espainia, katolizismoa eta jatorrizko euskaldun menderagaitzen noblezia ardatz zituen gaztelaniazko kontakizuna planteatzen zen.21
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bat 4.358 (28,69)
Lehen forma
bat 2.144 (14,11)
batean 521 (3,43)
baten 337 (2,22)
batez 312 (2,05)
batek 203 (1,34)
batetik 177 (1,17)
batera 115 (0,76)
bati 71 (0,47)
bateko 70 (0,46)
batekin 65 (0,43)
bata 40 (0,26)
batik 31 (0,20)
baterako 18 (0,12)
baten aurrean 17 (0,11)
baten bidez 16 (0,11)
Batez 14 (0,09)
batena 14 (0,09)
Bat 12 (0,08)
batengatik 11 (0,07)
Batetik 10 (0,07)
baten arabera 10 (0,07)
batentzat 9 (0,06)
batetan 9 (0,06)
bati buruz 9 (0,06)
batak 8 (0,05)
baten aurka 8 (0,05)
batekoa 7 (0,05)
baten bitartez 7 (0,05)
baten inguruan 6 (0,04)
baten ondoren 6 (0,04)
baten ostean 6 (0,04)
baten barruan 5 (0,03)
bategatik 4 (0,03)
baten truke 4 (0,03)
batengandik 4 (0,03)
batetara 4 (0,03)
baten artean 3 (0,02)
baten baitan 3 (0,02)
baten gainean 3 (0,02)
Batera 2 (0,01)
bataz 2 (0,01)
baten aurkako 2 (0,01)
baten barnean 2 (0,01)
baten buruan 2 (0,01)
baten esku 2 (0,01)
baten ingurukoa 2 (0,01)
batenak 2 (0,01)
batetatik 2 (0,01)
bati esker 2 (0,01)
Baten 1 (0,01)
bataren 1 (0,01)
batean behera 1 (0,01)
batekiko 1 (0,01)
batekin batera 1 (0,01)
batekoak 1 (0,01)
baten atzean 1 (0,01)
baten aurkakoa 1 (0,01)
baten azpian 1 (0,01)
baten gaineko 1 (0,01)
baten gainetik 1 (0,01)
baten kontra 1 (0,01)
baten kontrako 1 (0,01)
baten lekuan 1 (0,01)
baten ondoan 1 (0,01)
baten ordez 1 (0,01)
baten ordezkoa 1 (0,01)
baten peko 1 (0,01)
batengan 1 (0,01)
batengana 1 (0,01)
baterantz 1 (0,01)
bateranzko 1 (0,01)
batetik gorako 1 (0,01)
batez gainerako 1 (0,01)
bati buruzko 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bat ere 313 (2,06)
bat egin 100 (0,66)
bat sortu 94 (0,62)
bat egon 62 (0,41)
bat eman 59 (0,39)
bat utzi 50 (0,33)
bat baino 38 (0,25)
bat ukan 37 (0,24)
bat bat 36 (0,24)
bat beste 36 (0,24)
bat ezarri 34 (0,22)
bat osatu 32 (0,21)
bat bezala 31 (0,20)
bat idatzi 28 (0,18)
bat ez 25 (0,16)
bat eduki 24 (0,16)
bat erabili 22 (0,14)
bat eratu 22 (0,14)
bat esan 22 (0,14)
bat eraiki 20 (0,13)
bat sartu 20 (0,13)
bat agertu 19 (0,13)
bat aurkitu 19 (0,13)
bat eskaini 18 (0,12)
bat ikusi 18 (0,12)
bat azaldu 17 (0,11)
bat jarri 17 (0,11)
bat lortu 17 (0,11)
bat bera 16 (0,11)
bat hasi 16 (0,11)
bat erakutsi 15 (0,10)
bat antolatu 14 (0,09)
bat bizi 14 (0,09)
bat abiatu 13 (0,09)
bat jasan 13 (0,09)
bat proposatu 13 (0,09)
bat sorrera 13 (0,09)
bat alde 12 (0,08)
bat bakarrik 12 (0,08)
bat behar 12 (0,08)
bat besterik 12 (0,08)
bat eraman 12 (0,08)
bat aurkeztu 11 (0,07)
bat ondorio 11 (0,07)
bat aipatu 10 (0,07)
bat atera 10 (0,07)
bat aurre 10 (0,07)
bat aztertu 10 (0,07)
bat ekarri 10 (0,07)
bat euskara 10 (0,07)
bat kide 10 (0,07)
bat oinarritu 10 (0,07)
bat berri 9 (0,06)
bat bidali 9 (0,06)
bat bihurtu 9 (0,06)
bat bilatu 9 (0,06)
bat etorri 9 (0,06)
bat garatu 9 (0,06)
bat gertatu 9 (0,06)
bat hil 9 (0,06)
bat historia 9 (0,06)
bat adierazi 8 (0,05)
bat argitaratu 8 (0,05)
bat ari 8 (0,05)
bat bila 8 (0,05)
bat bilakatu 8 (0,05)
bat burutu 8 (0,05)
bat eragin 8 (0,05)
bat estatu 8 (0,05)
bat landu 8 (0,05)
bat parte 8 (0,05)
bat topatu 8 (0,05)
bat zein 8 (0,05)
bat bildu 7 (0,05)
bat gehiago 7 (0,05)
bat hartu 7 (0,05)
bat jaso 7 (0,05)
bat joan 7 (0,05)
bat kokatu 7 (0,05)
bat lan 7 (0,05)
bat lotu 7 (0,05)
bat aukeratu 6 (0,04)
bat bultzatu 6 (0,04)
bat deitu 6 (0,04)
bat erantzun 6 (0,04)
bat eskatu 6 (0,04)
bat euskal 6 (0,04)
bat gehitu 6 (0,04)
bat geratu 6 (0,04)
Konbinazioak (3 lema)
bat baino gehiago 15 (0,10)
bat besterik ez 9 (0,06)
bat ere ez 9 (0,06)
bat baino ez 7 (0,05)
bat bezala ulertu 6 (0,04)
bat egin behar 6 (0,04)
bat ere bera 6 (0,04)
bat berri eman 5 (0,03)
bat sortu nahi 5 (0,03)
bat zein beste 5 (0,03)
bat aurre eraman 4 (0,03)
bat behar ukan 4 (0,03)
bat ere aipatu 4 (0,03)
bat aurre egin 3 (0,02)
bat bilatu behar 3 (0,02)
bat egin ezan 3 (0,02)
bat erakutsi nahi 3 (0,02)
bat eratu nahi 3 (0,02)
bat ere ekialde 3 (0,02)
bat ere goi 3 (0,02)
bat ere hiri 3 (0,02)
bat ere Tolosa 3 (0,02)
bat ez egon 3 (0,02)
bat lan egin 3 (0,02)
bat alde bat 2 (0,01)
bat alde borrokatu 2 (0,01)
bat alde egin 2 (0,01)
bat atera behar 2 (0,01)
bat bat egin 2 (0,01)
bat bera emazte 2 (0,01)
bat beste baino 2 (0,01)
bat beste bidaiatu 2 (0,01)
bat beste segida 2 (0,01)
bat bezala ezin 2 (0,01)
bat bezala ikusi 2 (0,01)
bat bila hasi 2 (0,01)
bat egin ari 2 (0,01)
bat egin nahi 2 (0,01)
bat egin orde 2 (0,01)
bat egon babes 2 (0,01)
bat eragin ezan 2 (0,01)
bat eraiki ari 2 (0,01)
bat erakutsi behar 2 (0,01)
bat eratu gerraoste 2 (0,01)
bat ere egin 2 (0,01)
bat ere egon 2 (0,01)
bat ere erresuma 2 (0,01)
bat ere Europa 2 (0,01)
bat ere Franco 2 (0,01)
bat ere Gipuzkoa 2 (0,01)
bat ere hil 2 (0,01)
bat ere hizkuntza 2 (0,01)
bat ere idatzi 2 (0,01)
bat ere ikasle 2 (0,01)
bat ere sozialista 2 (0,01)
bat ere ukan 2 (0,01)
bat ere XIX. 2 (0,01)
bat estatu bat 2 (0,01)
bat euskal herri 2 (0,01)
bat euskara idatzi 2 (0,01)
bat ez beste 2 (0,01)
bat ezarri behar 2 (0,01)
bat ezarri lortu 2 (0,01)
bat ezarri nahi 2 (0,01)
bat gehiago kontsideratu 2 (0,01)
bat idatzi nahi 2 (0,01)
bat lortu nahi 2 (0,01)
bat osatu baizik 2 (0,01)
bat osatu saiatu 2 (0,01)
bat parte hartu 2 (0,01)
bat parte hartz 2 (0,01)
bat sorrera ez 2 (0,01)
bat sortu arazo 2 (0,01)
bat sortu ari 2 (0,01)
bat sortu behar 2 (0,01)
bat sortu helburu 2 (0,01)
bat sortu ideia 2 (0,01)
bat topatu nahi 2 (0,01)
bat abiatu egin 1 (0,01)
bat abiatu oinarri 1 (0,01)
bat abiatu oztopo 1 (0,01)
bat abiatu prest 1 (0,01)
bat abiatu prozesu 1 (0,01)
bat adierazi ezin 1 (0,01)
bat agertu albiste 1 (0,01)
bat agertu ari 1 (0,01)
bat agertu hasi 1 (0,01)
bat aipatu ideia 1 (0,01)
bat aipatu nahian 1 (0,01)
bat alde ere 1 (0,01)
bat antolatu ahalegin 1 (0,01)
bat antolatu arazo 1 (0,01)
bat antolatu behar 1 (0,01)
bat antolatu egon 1 (0,01)
bat argitaratu historia 1 (0,01)
bat atera itsasontzi 1 (0,01)
bat aukeratu ez 1 (0,01)
bat aukeratu nahi 1 (0,01)
bat aurkeztu nahi 1 (0,01)
bat aurkitu egin 1 (0,01)
bat aurkitu ezan 1 (0,01)
bat aurkitu ustezko 1 (0,01)
bat aurre aipatu 1 (0,01)
bat aurre egon 1 (0,01)
bat azaldu aukera 1 (0,01)
bat azaldu gai 1 (0,01)
bat aztertu baliagarri 1 (0,01)
bat aztertu behar 1 (0,01)
bat aztertu ezinbesteko 1 (0,01)
bat aztertu sartu 1 (0,01)
bat baino ezin 1 (0,01)
bat baino gaur 1 (0,01)
bat baino hartu 1 (0,01)
bat baino hobe 1 (0,01)
bat baino hobeto 1 (0,01)
bat baino pertsona 1 (0,01)
bat baino pobre 1 (0,01)
bat baino zerbait 1 (0,01)
bat bakarrik agertu 1 (0,01)
bat bakarrik eman 1 (0,01)
bat bakarrik ez 1 (0,01)
bat bakarrik jakin 1 (0,01)
bat bakarrik judu 1 (0,01)
bat bakarrik lan 1 (0,01)
bat bat Akitania 1 (0,01)
bat bat apiril 1 (0,01)
bat bat bera 1 (0,01)
bat bat bi 1 (0,01)
bat bat biarnes 1 (0,01)
bat bat biztanle 1 (0,01)
bat bat emigrante 1 (0,01)
bat bat ere 1 (0,01)
bat bat estatu 1 (0,01)
bat bat euskal 1 (0,01)
bat bat euskara 1 (0,01)
bat bat familia 1 (0,01)
bat bat hotz 1 (0,01)
bat bat kritika 1 (0,01)
bat bat natura 1 (0,01)
bat behar aldarrikatu 1 (0,01)
bat behar bat 1 (0,01)
bat behar indartu 1 (0,01)
bat behar nu 1 (0,01)
bat behar topatu 1 (0,01)
bat bera alfabeto 1 (0,01)
bat bera aparatu 1 (0,01)
bat bera egin 1 (0,01)
bat bera ere 1 (0,01)
bat bera esku 1 (0,01)
bat bera estruktura 1 (0,01)
bat bera filologo 1 (0,01)
bat bera igo 1 (0,01)
bat bera indar 1 (0,01)
bat bera izaera 1 (0,01)
bat bera joan 1 (0,01)
bat bera Karlomagno 1 (0,01)
bat bera kritikatu 1 (0,01)
bat berri CNT 1 (0,01)
bat berri ere 1 (0,01)
bat berri jaso 1 (0,01)
bat berri ukan 1 (0,01)
bat beste aberastasun 1 (0,01)
bat beste bat 1 (0,01)
bat beste beharrezko 1 (0,01)
bat beste egon 1 (0,01)
bat beste elkartu 1 (0,01)
bat beste enpresa 1 (0,01)
bat beste eraginpean 1 (0,01)
bat beste estatu 1 (0,01)
bat beste etorri 1 (0,01)
bat beste ez 1 (0,01)
bat beste gauza 1 (0,01)
bat beste guzti 1 (0,01)
bat beste hasiera 1 (0,01)
bat beste hizkuntza 1 (0,01)
bat beste independente 1 (0,01)
bat beste iturri 1 (0,01)
bat beste konparatu 1 (0,01)
bat beste krisi 1 (0,01)
bat beste lurralde 1 (0,01)
bat beste menderatu 1 (0,01)
bat beste orokor 1 (0,01)
bat beste pasatu 1 (0,01)
bat beste trantsizio 1 (0,01)
bat beste ukatzaile 1 (0,01)
bat besterik hartu 1 (0,01)
bat bezala abiatu 1 (0,01)
bat bezala ageri 1 (0,01)
bat bezala aurkeztu 1 (0,01)
bat bezala aurre 1 (0,01)
bat bezala definitu 1 (0,01)
bat bezala egin 1 (0,01)
bat bezala erabili 1 (0,01)
bat bezala geratu 1 (0,01)
bat bezala hartu 1 (0,01)
bat bezala interesatu 1 (0,01)
bat bezala irudikatu 1 (0,01)
bat bezala konprenitu 1 (0,01)
bat bezala kontsideratu 1 (0,01)
bat bezala soilik 1 (0,01)
bat bidali bide 1 (0,01)
bat bidali xede 1 (0,01)
bat bila ari 1 (0,01)
bat bila ibili 1 (0,01)
bat bilakatu uko 1 (0,01)
bat bilatu eskatu 1 (0,01)
bat bilatu ezinezko 1 (0,01)
bat bilatu nahi 1 (0,01)
bat bizi maila 1 (0,01)
bat bizi omen 1 (0,01)
bat bultzatu behar 1 (0,01)
bat bultzatu ekin 1 (0,01)
bat bultzatu nahi 1 (0,01)
bat burutu egoera 1 (0,01)
bat eduki agerpen 1 (0,01)
bat eduki alderdi 1 (0,01)
bat eduki baino 1 (0,01)
bat eduki baita 1 (0,01)
bat eduki buru 1 (0,01)
bat eduki egon 1 (0,01)
bat eduki espero 1 (0,01)
bat eduki gaurko 1 (0,01)
bat eduki irudi 1 (0,01)
bat eduki jaso 1 (0,01)
bat eduki norbait 1 (0,01)
bat egin ahala 1 (0,01)
bat egin arraun 1 (0,01)
bat egin beharrean 1 (0,01)
bat egin beharreko 1 (0,01)
bat egin bertso 1 (0,01)
bat egin bide 1 (0,01)
bat egin eduki 1 (0,01)
bat egin egon 1 (0,01)
bat egin errealitate 1 (0,01)
bat egin eskaintza 1 (0,01)
bat egin ez 1 (0,01)
bat egin piragua 1 (0,01)
bat egin saiatu 1 (0,01)
bat egon adibidez 1 (0,01)
bat egon adierazi 1 (0,01)
bat egon argi 1 (0,01)
bat egon balio 1 (0,01)
bat egon behar 1 (0,01)
bat egon beste 1 (0,01)
bat egon deigarri 1 (0,01)
bat egon egon 1 (0,01)
bat egon espresio 1 (0,01)
bat egon guzti 1 (0,01)
bat egon harreman 1 (0,01)
bat egon hemen 1 (0,01)
bat egon informazio 1 (0,01)
bat egon inplizituki 1 (0,01)
bat egon iruditu 1 (0,01)
bat egon k.o. 1 (0,01)
bat egon martxan 1 (0,01)
bat egon murgildu 1 (0,01)
bat egon orde 1 (0,01)
bat egon pentsatu 1 (0,01)
bat ekarri bizimodu 1 (0,01)
bat ekarri gogo 1 (0,01)
bat ekarri nahi 1 (0,01)
bat eman ahal 1 (0,01)
bat eman baino 1 (0,01)
bat eman bilatu 1 (0,01)
bat eman egon 1 (0,01)
bat eman erabaki 1 (0,01)
bat eman erantzun 1 (0,01)
bat eman gai 1 (0,01)
bat eman hitz 1 (0,01)
bat eman ikerketa 1 (0,01)
bat eman komenigarri 1 (0,01)
bat eman lortu 1 (0,01)
bat eman ondorio 1 (0,01)
bat eman puskatu 1 (0,01)
bat eman saiatze 1 (0,01)
bat erabili nahi 1 (0,01)
bat erabili uste 1 (0,01)
bat eragin garrantzitsu 1 (0,01)
bat eraiki ikuspegi 1 (0,01)
bat eraiki lan 1 (0,01)
bat eraiki Palestina 1 (0,01)
bat eraiki proiektu 1 (0,01)
bat eraiki proposatu 1 (0,01)
bat eraiki sorkuntza 1 (0,01)
bat eraiki ukan 1 (0,01)
bat eraman artikulu 1 (0,01)
bat eraman behar 1 (0,01)
bat eraman gizon 1 (0,01)
bat eraman nahi 1 (0,01)
bat erantzun behar 1 (0,01)
bat erantzun eman 1 (0,01)
bat erantzun jokatu 1 (0,01)
bat eratu erlijio 1 (0,01)
bat eratu hitzeman 1 (0,01)
bat eratu lagundu 1 (0,01)
bat eratu lehen 1 (0,01)
bat ere ahalbidetu 1 (0,01)
bat ere aldizkari 1 (0,01)
bat ere alokairuan 1 (0,01)
bat ere ANV 1 (0,01)
bat ere Aragoi 1 (0,01)
bat ere argazkilari 1 (0,01)
bat ere artxibo 1 (0,01)
bat ere asko 1 (0,01)
bat ere aspektu 1 (0,01)
bat ere astelehen 1 (0,01)
bat ere atalka 1 (0,01)
bat ere Auschwitz 1 (0,01)
bat ere bada 1 (0,01)
bat ere bai 1 (0,01)
bat ere bake 1 (0,01)
bat ere Balkanak 1 (0,01)
bat ere berandu 1 (0,01)
bat ere bibliografia 1 (0,01)
bat ere bigarren 1 (0,01)
bat ere biktima 1 (0,01)
bat ere Bizkaia 1 (0,01)
bat ere bonbardatu 1 (0,01)
bat ere bospasei 1 (0,01)
bat ere Deba 1 (0,01)
bat ere demokrazia 1 (0,01)
bat ere Donostia 1 (0,01)
bat ere eduki 1 (0,01)
bat ere Egipto 1 (0,01)
bat ere egunkari 1 (0,01)
bat ere ekintza 1 (0,01)
bat ere emakume 1 (0,01)
bat ere emantzipazio 1 (0,01)
bat ere emigrazio 1 (0,01)
bat ere erabili 1 (0,01)
bat ere eragin 1 (0,01)
bat ere eraiki 1 (0,01)
bat ere erakutsi 1 (0,01)
bat ere errebolber 1 (0,01)
bat ere errepresio 1 (0,01)
bat ere erretratu 1 (0,01)
bat ere Ertamerika 1 (0,01)
bat ere eskubide 1 (0,01)
bat ere esne 1 (0,01)
bat ere espainiar 1 (0,01)
bat ere eurak 1 (0,01)
bat ere euskal 1 (0,01)
bat ere euskara 1 (0,01)
bat ere ezagutu 1 (0,01)
bat ere ezkerralde 1 (0,01)
bat ere foru 1 (0,01)
bat ere Frantzia 1 (0,01)
bat ere fruitu 1 (0,01)
bat ere gai 1 (0,01)
bat ere gailendu 1 (0,01)
bat ere gainprodukzio 1 (0,01)
bat ere garatu 1 (0,01)
bat ere Israel 1 (0,01)
bat ere Marx 1 (0,01)
bat ere Mendebalde 1 (0,01)
bat ere Napoli 1 (0,01)
bat ere NATO 1 (0,01)
bat ere Okondo 1 (0,01)
bat ere Oñati 1 (0,01)
bat ere Paris 1 (0,01)
bat ere Teruel 1 (0,01)
bat esan apiril 1 (0,01)
bat esan gabe 1 (0,01)
bat esan ukan 1 (0,01)
bat eskaini asmo 1 (0,01)
bat eskaini egoki 1 (0,01)
bat eskaini egon 1 (0,01)
bat eskaini ezean 1 (0,01)
bat eskaini hurrengo 1 (0,01)
bat eskaini nahi 1 (0,01)
bat estatu bera 1 (0,01)
bat estatu bildu 1 (0,01)
bat estatu judu 1 (0,01)
bat estatu kolpe 1 (0,01)
bat estatu kontrol 1 (0,01)
bat estatu moderno 1 (0,01)
bat etorri CIA 1 (0,01)
bat etorri gu 1 (0,01)
bat etorri Navarro 1 (0,01)
bat euskal egunkari 1 (0,01)
bat euskal Herria 1 (0,01)
bat euskal historia 1 (0,01)
bat euskal kolaborazio 1 (0,01)
bat euskara baztertu 1 (0,01)
bat euskara bera 1 (0,01)
bat euskara emaitza 1 (0,01)
bat euskara esan 1 (0,01)
bat euskara mintzatu 1 (0,01)
bat euskara zein 1 (0,01)
bat ez eduki 1 (0,01)
bat ez indoeuropar 1 (0,01)
bat ez itzuli 1 (0,01)
bat ez topatu 1 (0,01)
bat ez ukan 1 (0,01)
bat ezarri agertu 1 (0,01)
bat ezarri babestu 1 (0,01)
bat ezarri helburu 1 (0,01)
bat ezarri ideia 1 (0,01)
bat ezarri Palestina 1 (0,01)
bat ezarri Pirinioak 1 (0,01)
bat ezarri proiektu 1 (0,01)
bat ezarri sobietar 1 (0,01)
bat ezarri zer 1 (0,01)
bat garatu hasi 1 (0,01)
bat garatu ordu 1 (0,01)
bat gehiago bidali 1 (0,01)
bat gehiago egin 1 (0,01)
bat gehiago ukan 1 (0,01)
bat gehitu etxe 1 (0,01)
bat geratu behar 1 (0,01)
bat gertatu ez 1 (0,01)
bat gertatu zein 1 (0,01)
bat hartu beldur 1 (0,01)
bat hartu ez 1 (0,01)
bat hartu ikusi 1 (0,01)
bat hasi baino 1 (0,01)
bat hil egin 1 (0,01)
bat hil izen 1 (0,01)
bat historia berdin 1 (0,01)
bat historia datu 1 (0,01)
bat historia epiko 1 (0,01)
bat historia hurbil 1 (0,01)
bat historia irakatsi 1 (0,01)
bat historia landu 1 (0,01)
bat historia osatu 1 (0,01)
bat idatzi artikulu 1 (0,01)
bat idatzi asmo 1 (0,01)
bat idatzi bide 1 (0,01)
bat idatzi iberiera 1 (0,01)
bat idatzi kartzelatu 1 (0,01)
bat idatzi proposatu 1 (0,01)
bat idatzi testu 1 (0,01)
bat idatzi utzi 1 (0,01)
bat ikusi ahal 1 (0,01)
bat ikusi has 1 (0,01)
bat ikusi kontatu 1 (0,01)
bat ikusi lagundu 1 (0,01)
bat jarri asmo 1 (0,01)
bat jarri ezan 1 (0,01)
bat jarri orde 1 (0,01)
bat jarri zail 1 (0,01)
bat jasan ari 1 (0,01)
bat jasan ezan 1 (0,01)
bat jaso egon 1 (0,01)
bat jaso ere 1 (0,01)
bat jaso nahi 1 (0,01)
bat joan behar 1 (0,01)
bat joan egin 1 (0,01)
bat joan erromes 1 (0,01)
bat joan gidari 1 (0,01)
bat kide bihurtu 1 (0,01)
bat kide kanpo 1 (0,01)
bat kokatu egon 1 (0,01)
bat kokatu hauek 1 (0,01)
bat lan aritu 1 (0,01)
bat lan baldintza 1 (0,01)
bat lan hasi 1 (0,01)
bat lan oinarri 1 (0,01)
bat landu nahi 1 (0,01)
bat landu posible 1 (0,01)
bat lortu erabili 1 (0,01)
bat lortu esperantza 1 (0,01)
bat lortu espero 1 (0,01)
bat lortu ez 1 (0,01)
bat lortu helburu 1 (0,01)
bat lortu oinarritu 1 (0,01)
bat lotu adierazi 1 (0,01)
bat lotu behar 1 (0,01)
bat lotu historia 1 (0,01)
bat ondorio Alfred 1 (0,01)
bat ondorio bakar 1 (0,01)
bat ondorio bezala 1 (0,01)
bat ondorio sendotu 1 (0,01)
bat ondorio sortu 1 (0,01)
bat osatu berriro 1 (0,01)
bat osatu erabaki 1 (0,01)
bat osatu estatu 1 (0,01)
bat osatu orde 1 (0,01)
bat osatu sare 1 (0,01)
bat osatu urrats 1 (0,01)
bat parte bihurtu 1 (0,01)
bat parte ez 1 (0,01)
bat parte ulertu 1 (0,01)
bat sartu ahal 1 (0,01)
bat sartu aurkeztu 1 (0,01)
bat sartu bertso 1 (0,01)
bat sartu ere 1 (0,01)
bat sorrera ahalbidetu 1 (0,01)
bat sorrera aipatu 1 (0,01)
bat sorrera ardatz 1 (0,01)
bat sorrera bultzatu 1 (0,01)
bat sorrera ekarri 1 (0,01)
bat sorrera gailendu 1 (0,01)
bat sorrera gertatu 1 (0,01)
bat sorrera guzti 1 (0,01)
bat sorrera hautu 1 (0,01)
bat sortu ahalegin 1 (0,01)
bat sortu aldarrikapen 1 (0,01)
bat sortu asmo 1 (0,01)
bat sortu aurreneko 1 (0,01)
bat sortu barik 1 (0,01)
bat sortu bultzatu 1 (0,01)
bat sortu dekretu 1 (0,01)
bat sortu egin 1 (0,01)
bat sortu egon 1 (0,01)
bat sortu ekimen 1 (0,01)
bat sortu eramangarri 1 (0,01)
bat sortu gogoeta 1 (0,01)
bat sortu lagundu 1 (0,01)
bat sortu lehenengo 1 (0,01)
bat sortu lortu 1 (0,01)
bat sortu prozesu 1 (0,01)
bat sortu saiatu 1 (0,01)
bat topatu ezan 1 (0,01)
bat topatu omen 1 (0,01)
bat ukan aldaketa 1 (0,01)
bat ukan Amerika 1 (0,01)
bat ukan Antonio 1 (0,01)
bat ukan artikulu 1 (0,01)
bat ukan azken 1 (0,01)
bat ukan Azurmendi 1 (0,01)
bat ukan bilatu 1 (0,01)
bat ukan buruzagi 1 (0,01)
bat ukan erosi 1 (0,01)
bat ukan esangura 1 (0,01)
bat ukan estatu 1 (0,01)
bat ukan euskaldun 1 (0,01)
bat ukan forma 1 (0,01)
bat ukan hemen 1 (0,01)
bat ukan herrikide 1 (0,01)
bat ukan ikusi 1 (0,01)
bat ukan irudikatu 1 (0,01)
bat ukan judu 1 (0,01)
bat ukan zain 1 (0,01)
bat ukan zenbait 1 (0,01)
bat utzi behar 1 (0,01)
bat utzi erabaki 1 (0,01)
bat utzi ere 1 (0,01)
bat utzi espainiar 1 (0,01)
bat utzi ezin 1 (0,01)
bat zein bestean 1 (0,01)
bat zein besteko 1 (0,01)
bat zein hutsune 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia