2002
|
|
Euskal Herritik arreta handiz jarraitu da erreferendumaren bilakaera. Kolonia da Gibraltar eta ez dago Espainiaren eremu juridikoan, baina Europako Batasuneko komunitate berezi
|
batek
Estatu batekin izan nahi edo izan nahi ez dituen harremanei buruzko iritzi argia azaleratzen du.
|
2007
|
|
Hori saihesteko, Konstituzioak, nazioarteko tratatuek eta Espainiako arau osagarriek kautela eta muga jakin batzuk ezarri dituzte. Lehenengo eta behin, elkarrekikotasun printzipioa (pertsona
|
bat
estatu batera estraditatzeko, estatu horrek, antzeko kasuan, jazarria edo kondenatua Espainiara estraditatzea onartu behar du). Bigarren, «delitu politiko» izenekoak estradiziotik kanpo gelditzen dira, baina Konstituzioan argi utzi da terrorismo ekintzak ez direla multzo horretan sartzen; hala ere, egia da askotan ez dela erraza zehaztea zer den «delitu politikoa», ezta «terrorismo egintzak» zein diren esatea ere.
|
|
Lehenengo baimenak produktuaren propietateen ebaluazio osoa eskatzen du. Dena den, aipatutako zuzentarauak ez du inolako xedapenik merkaturatze baimena emateko baldintzak arautzen dituenik inportazio paraleloen kasuan, hau da, operadore bat baimendutako produktu
|
bat
estatu batetik beste batera inportatzen saiatzen denean, antzeko produktu bat baimenduta dagoenean. Frantziako antolamendu juridikoak, eta zehazki haren Landa Kodeak, dio debekaturik dagoela azken erabiltzaileak produktu fitosanitarioak merkaturatzea, erabiltzea eta edukitzea, merkaturatzeko baimenik ez badu.
|
2008
|
|
Pertsonen osasunerako eta segurtasunerako arrisku larria izan daitezkeen armen kasuan, ez dira arau teknikoen murrizketaren pean egongo. Beraz, arma mota
|
bat
Estatu batean merkaturatu badaiteke eta beste batean debekatuta badago, azken horrek bere merkatu nazionalean merkaturatzea eragotz dezake.
|
2009
|
|
Nik nazionalismoa kritikatuz ez dut erasotzen ideologia nazionalista jakin bat; nazio estatuari atxikirik dagoen funtsezko ideologia nazionalista baizik. Nazio
|
bat
Estatu bat, funtsezko eta oinarrizko ideologia hori. Nazio estatuetan agertzen diren beste ideologia guztiak, liberalak, demokratak, sozial-demokratak, errepublikarrak, nazionalistak...?
|
2010
|
|
Defizit publikoak islatzen du denboraldi jakin
|
batean
estatu baten gastuak handiagoak direla diru sarrerak baino. Defizit publikoaz ari garenean, administrazio publiko guztiak sartu behar ditugu bertan (autonomia erkidegoak, udalak, gizarte segurantza).
|
2011
|
|
XIX. mendearen bukaera aldera bereziki hedatu ziren azpiratze ereduak, industrializazioak ekarritako hezkuntza formalaren beharrak eraginda gero eta haur gehiago eskolaratu baitzen. Garai bertsukoa da, halaber, nazio
|
bat
estatu bat hizkuntza bat ideia, eta hau ere erabakigarria izan zen han eta hemen azpiratze ereduen hedapenean (Skutnabb Kangas, 2008b). Uste zen, eta oraindik ere uste da, azpiratze programek haur guztiek nazio menderatzailearen hizkuntza nagusia ikastea bermatzen dutela, eta horrek, aldi berean, estatuaren homogeneotasuna eta batasuna bermatzen dituela.
|
2014
|
|
Europa barruan onartu da herri subirano
|
batek
estatu batetik alde egiteko eskubidea, hau Espainian, ikusten denez, oraindik tabua bada ere. Honek zer pentsatu eman lieke Espainiako agintariei eta gainontzeko politikariei; Erresuma Batuan onartu dena hemen ere onargarria luke izan, baldintzak berdinak baldin badira.
|
|
–Du moment qu, on a rejeté le principe du droit divin des dynasties, il n, y a plus de solide que le principe du droit des peuples; or les peuples n, ont d, existence qu, en tant qu, ils sont des groupes naturels formés par la communauté approximative de race et de langue, la communauté de l, histoire, la communauté des intérêts? 1361 Nazioa Renanentzat horixe da. Gero, nazio
|
bat
Estatu bat printzipioaz bezainbatean beti insistitu du printzipio hau ez dela absolutua1362, ez dela subtileziaraino edo fanatismoraino muturreratu behar1363 Baina printzipio heinean horixe da printzipioa. Garbitasun berdina Straussi lehen gutunean:
|
|
Lehenbizi, Treitschkek zer onartzen ez duen: hizkuntza bat nazio
|
bat
Estatu bat ekuazioari ez deritzo onargarria; nazioa eta Estatua errealitate zeharo ezberdinak dira. Ondorioz, Estatuaren mugak eta marra linguistikoak parekatzeko, tema doktrinarioa? 1269 behin eta berriz arbuiatzen du.
|
|
Baina bada berrikuntza horiek bereziki interesgarria egiten dituen ezaugarri bat: espazio horietan, modu esplizitu
|
batean
estatu bateko espazio publikoa demokratizatu nahi da. Hori ez da gertatzen, adibidez, supermerkatuetan, non genero arauak nonahi dauden, baina ez dagoen demokratizatzeko aspiraziorik.
|
2015
|
|
Alderantziz, denen oniritziarekin, eta erritmo desberdinetan goazela kontuan hartuz, EAEn estatu independente baten bila joateko erabaki taktiko bat ez nuke begi txarrez ikusiko (Kataluniako printzerrian erabaki hori hartu dute, Paisos Catalans, lagatzekotan, geroko utziz). Badakit ez dela gauza bera, Nafarroa eta Mallorca, baina, EAEn independentzia gauzatuko balitz, beste mota
|
bateko
estatu bat (gertuko demokrazia, armadarik gabea, aurrerakoiagoa, etab.; kar, kar, kar), nafar edo lapurtar ez abertzaleek ere igual begi onez ikusiko lukete estatuz aldatzea, Espainia edo Frantzia utzi eta Euskal Herrian sartzea.
|
2016
|
|
Askorentzat, juduek komunitate itxiak osatzen zituzten heinean, eta horien aginte erlijioso zein judiziala errabinoen esku zegoenez, hauek nolabaiteko gobernu bat osatzen zuten. Estatu
|
bat
estatu baten barruan. Zentzu batean hori egia bazen ere, egoera hori kristauek ezarritako bazterketaren ondorio zen, eta ez beraiek bilatutako independentzia politiko batena.
|
|
Baina, XIX. mende amaieran ordu arte bezala, errabinotza zen Europako komunitate juduen aginte nagusia, eta ez zegoen sionisten proiektuaren alde. Errabinoen helburua garai hartan, juduak bizi ziren estatuko herritar bihurtzea zen, judu sinesmeneko frantses, aleman, britainiar, eta ez Europatik kanpoko estatu
|
batean
estatu bat hustetik sortzea. Are gehiago, estatu hori Palestinan egotearen erabat kontra zeuden.
|
2019
|
|
Tira. Oso prozedura zehatza jarraitu behar da hilotz
|
bat
estatu batetik bestera mugitzeko.
|
2021
|
|
Bestetik, bi sistemek mekanismo internazionalak ahalbidetzen dituzte, estatu bat bere ez egiteengatik (giza eskubideak urratzeagatik edo inbertsio tratatuetako obligazioak ez betetzeagatik) erantzule bihurtzeko. Giza eskubideen hitzarmenen kasuan, pertsona
|
batek
estatu bat demandatu dezake, normalean barne instantziak agortu ondoren. Demanda hori Europako Giza Eskubideen Auzitegian tarteratu daiteke, Giza Eskubideen Europako Hitzarmenean oinarrituta.
|
2022
|
|
Eroritako euskal itun
|
bat
estatuko baten barruan sartu bada, zer gertatuko da horrekin?
|
2023
|
|
Urkulluk esplikatu du uztailaren 23ko bozek «estatuaren plurinazionaltasuna berretsi» dutela, eta, horregatik, «erantzunik gabe dauden oinarrizko bi galdera» egitea «egokia» dela orain: «Zergatik egon daiteke soilik nazio
|
bat
estatu batean. Zergatik ezin da Espainiako Estatua plurinazionala izan, praktikan XVIII. mendera arte izan zen moduan?».
|
|
Hau da, bi galdera erantzun nahi ditu: «Zergatik egon daitekeen soilik nazio
|
bat
estatu batean, eta zergatik ezin den Espainiako Estatua plurinazionala izan, praktikan XVIII. mendera arte izan zen moduan». Funtsean, estaturik gabeko nazioen etorkizuna izanen dute hizpide.
|