Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.705

2000
‎1556 urtean Nafarroako Urdazubin jaioa zen Pedro Dagerre Azpilkueta, guretzat. Axular? bezala hain ezaguna dugun idazle ospetsua. Salamancan ikastaroak egina zen eta bere bizitzan zehar hil arteraino Lapurdiko Saran parroko izana.
‎Gure jokabideok aurrera eraman ahal izateko, oroi bide ziur bezain zehatzak eskaintzen dizkigula dagoeneko aipatu dugun Leah Levin en Giza eskubideak: galde erantzunak (1999) liburuak.
‎Gogoa eta nahia ezin ditzakegu utzi paper soilean idatzirik, erabilera da beharrezkoena. Bestela, eibartarrok isekaz erabili ohi dugun esaldia gogoratu: Esana bat eta egina bi, esanaren kontentuz izan hadi.
‎Nire erantzuna ordea: Munduko gerrate izugarri baten ondotik onartua baliagarri ez bazen, ea beste gudu baten zain egon beharra ote dugun . Demokrazia herriaren burujabetza da eta horretarako ez dago grekeraz asko jakin beharrik, demokraziak zer esan nahi duen jakiteko.
‎Nondik nora bideratu beharra dugun eredurik ere ez zaigu falta. Nik zuzen ezagutu ditudanen artean, adibidez, hor dugu Suitza konfederatuaren Konstituzioa, hor txekiarrek txekera gutxituarentzat hautatu zuten jokaera, hor Tirol Hegoaldean hizkuntza gutxituaren babespena eta abar.
‎Ez baita egokia autonomien baitara uztea zenbait eskualdetako hizkuntzak ofizial izan ala ez. Haserreak sortzeko hori baita biderik egokiena, eta ibiliak erakutsi digu bertako hizkuntza jatorra errespetaraztea eskatzen dugunok zenbat haserre leporatu behar izan dugun .
‎Ordurako ohartua zen Manuel Larramendi, gure Argiaro edo Ilustrazioaren sarrera ekarri zuen gizon argi bezain zorrotza. Horretaz irakurgarria da, lehen ere aipatu dugun legez, J. Ig. Tellechea Idígoras ek bere sarreraz, oharrez eta hitzatzez argitaratu zuen Larramendiren Sobre los Fueros de Guipúzcoa (1983) liburua. Eta argitaratzaileak bere sarreraren XLIV XLV orrialdeetan dioena kontuan hartzekoa da.
‎Izan ere, horretarako zein egokiago Jimeno Jurío baino? Nafarroako euskarari buruz ezagutzen dudan libururik hoberena, historian zehar izandako gorabeherak hain bikain eta zehatz jasotzen dituena, dagoeneko aipatu dugun Navarra. Historia del euskera (1997) baita.
‎Zendu berri dugun Federiko Krutwig euskaltzainari, duela hiru urte, bera euskaltzain izendatu zutenetik mende erdi betetzen zela eta, Euskaltzaindiaren omenez eskaini zitzaion Iker alea, eta bada bertan lan jakingarririk. Adibidez, euskaltzainkideen lanen artean, Henrike Knörr-ek Federiko Baraibar arabar hizkuntzalariaren eta Julio Urkixoren artean 1906 eta 1917 urteen bitarte horretan izandako gutunen bilduma eskaintzen digu, aurkezpenez eta oharrez, 163 orrialdeetan.
‎bere esanahi psikologikoa ere izango duena noski, zeinetan mundu guztiak desiratzen duen animaliaren baten jabe izatea. Izan daiteke dortoka bat, fuksiaz margoturiko txita bat, arrain laranja bat edo bazkaritik soberan geratu diren ortuariez elikatzen dugun kilkir bat. Ahaztu gabe ditut, nola ez, katuak, txakurrak, loritoak, kuiak, hamsterrak eta orotariko narrastiak.
‎Engainatu egin zenuen eta kito. Gizonek titi parea behar dugun bezala, emakumeek buru pixka bat nahi dute, eta zure inteligentzia, Legg, aspaldi ito zen zerbezatan".
‎Eta hegan hasi garenean bere autoa ikusi dut, hodeirik ez zegoelako. Eta Belfast osorik ikus zitekeen, eta gaua pasatu dugun hoteltxoa, eta Derryra bueltatzeko Ralphek erabiliko duen errepidea, eta zer ez.
‎Jabik eta Terek deitu dute Txemaren etxera, ea gauean parrandatxo bat egingo dugun .
‎Rocío oso berandu agertu zen, ia gauez. Ez dakit nondik ibili zen," don’t worry" batez erantzun baitzion nire galderari, eta segituan amodiotan bildu ginen, biak neure ohean, herenegundik erabiltzen dugun ohe bakarrean.
‎Eta hats hartzen dut gaur, konparazione, eta airea hartzen dut, baina aire hori bertze batek hartu zuen atzo, eta bertze batek hartuko du bihar. Eta ni hemen nago, zu hor zaude eta hura han dago, eta aireak bereizten gaitu, baina baita aireak elkartzen ere, zeren aire beretik hats hartzen dugun .
‎Kontradikzionea. Eta nola manaiatzen dugun hitz hori, bertzeen ideien ukatzeko eta errefusatzeko! Hemen zuria, han beltza.
‎Izan ere, huts gara eta deus ere ez gara, baina noiz eta izen bat emaiten baitiogu geure deusezari, honek katoliko, hark protestant, eta noiz eta betetzen baitugu geure hutsa hotsez, obratzen da eta mamitzen da mirakulua, zeren iduritzen baitzaigu ezen, izenaren jabe egin orduko, zerbait eta norbait garela, halako suertez, non bihurtzen baitugu izena izana. Eta nola, alde batetik, ez gauden bakarrik, eta izenak leinu bereko eta talde bereko egiten gaituen —ahaide, senide eta taldekide—, eta nola, bertzetik, gure izanaren neurria izenaren neurriko bihurtzen dugun , hala hazten eta handitzen zaigu izana —ustezko izana, beti ere—, noiz eta izenaren hotsa berretzen eta emendatzen baita fedekideen bozetan eta hotsetan. Eta, halako batean, geure izenaren hotsak itsutzen gaitu, eta zernahi egiteko prest izaiten gara, baita geure izenaren izenean bertzeena estaltzeko eta zanpatzeko ere.
‎—Duen talentuarekin —erantsi zuen—, zuen familiaren izen ona zabal lezake Joanesek, baldin unibertsitate on baterat igorriko bagenu, Alcalakorat, Salamancakorat... edo Pariskorat ere bai, ohituraz kontrakoa ez balitz, zeren frantsesez ere ongi baino hobeki baitaki. Izan ere, anitz dira mutil honek Jainko Jaunaganik errezibitu dituen donuak eta dohainak, eta, giristino izanik, haien lantzeko obligantza du eta munduari erakustekoa lanaren fruituak, eta guk, berriz, ahal dugun neurrian, hartarako baliabideen paratzekoa, Elizaren ospearen eta Jainkoaren loriaren izenean —eta, amets batean harrapaturik bezala, begiak zerurat jaso, eta segitu zuen—: Ea, bada, egunen batean erraiten duten ezen Urbiaindik Elizako doktore bat jalgi zela eta hartaz mintzatzen diren, gu gaur egun Hiponako maisuaz bezala...
‎Baina bertze interpretazino honetan balegoke alderik, zeren nik ez bainuke gizona munstrotzat hartuko, bere bakarrean eta bere osoan anitz moldetakoa delako eta bere aniztasunean osoa eta bakarra; aitzitik, ez al duzu uste ezen, noiz eta aniztasun horretan zati batek bertzeak irensten baititu, bihurtzen dela gizona, edo bihur daitekeela, nehoiz baino munstroago, zeren jabetzen baitzaio orduan osorik ideia bat eta behako bakar bat eta zeren, behako horretan itsuturik, hartzen baititu ondoren armak bertzeen hiltzeko, nola gertatu izan baita Europako lurrak urte luzeetan hondatu eta esteialdu izan dituzten gerla erlijionezkoetan...? Eta ez ote duzu uste, halaber, ezen, zenbatenaz zabaltzenago dugun bihotza eta adimendua, hainbatenaz gehiago uler dezakegula ezen hainbat partez eginik gaudela... eta parte batean garela ardi, bertze parte batean otso, eta gizon bakoitza bere ardiak bizi duela, nola otsoak ere bizi duen?
‎Baina olen zuhaitzari beha jarriko bagina ere, jakin beza ezen, nola zuhaitz batzuei adaska berriak txertatu behar zaizkien, fruitu joririk emanen badute, hala, asmo zaharren olak beharrezkoa duela ideia berrien hauspoa, burdin produkzione guztia uhertu eta herdoilduko ez bada... Eta uste dut badakidala zer hauspo mota behar dugun eta zer neurritakoa...
‎—Leial eta fidel ihardetsiko ahal diozu nik eskaini dizudan konfiantzari, zeren, halatan, bihar sinatu behar dugun tratutik letozkizukeen irabaziez gain, Urbiaingo harana markeserri izendatuko baikenuke, eta zu Urbiaingo markes.
‎Baina, baldin hizkuntza bakoitza arimatik arimarat hedatzen dugun zubia bada, noraino ote zen, halarik ere, Alessandro eta osaba Joanikotenganik eneganat hedatzen zen zubi hura hiruren arteko elkargune eta elkarbide, aurkileku eta bidegurutze, zeren nik nahi nuena ulertzen bainuen, finean. Baina, urrunagorat joanik, zer puntutaraino da elkarbide bi pertsonaren arteko solasa, ez hizkuntza desberdinetan ari direlarik, baina hizkuntza berean ere?
‎Eta desiraren armiarmak luzatzen eta hedatzen ditu hariak harat eta honat, hiru oin edo hiru sostengu dituela: bat da urguilua, zeinari anitzetan, geure buruaren zuritzeko, ohorea deritzogun; bertze bat inbidia, zeina emulazinoaren beztimendaz mozorrotzen dugun ; eta bertze bat egoismoa, zeina titulu nobiliario batekin apaintzen dugun. Baina nola urguilutik, inbidiatik eta egoismotik ezin iguriki daitekeen felizitate iraunkorrik eta nola gainekoa erortzen denean azpikoa baizik ez den geratzen, hala, barrendik kanporat hedaturikako sareak kanpotik barrena harrapatzen gaitu hondarrean.
‎Eta desiraren armiarmak luzatzen eta hedatzen ditu hariak harat eta honat, hiru oin edo hiru sostengu dituela: bat da urguilua, zeinari anitzetan, geure buruaren zuritzeko, ohorea deritzogun; bertze bat inbidia, zeina emulazinoaren beztimendaz mozorrotzen dugun; eta bertze bat egoismoa, zeina titulu nobiliario batekin apaintzen dugun . Baina nola urguilutik, inbidiatik eta egoismotik ezin iguriki daitekeen felizitate iraunkorrik eta nola gainekoa erortzen denean azpikoa baizik ez den geratzen, hala, barrendik kanporat hedaturikako sareak kanpotik barrena harrapatzen gaitu hondarrean.
‎Eta azkenean hura bezala hasi nintzen ni ere, zalantzak zetozkidanean: " Erromak erraiten duen bezala..." Ordea, zalantza ez zen Erromak erran zezakeena, baina ene baitan gertatzen zena, zeren kanpoan ikusten dugun soka korapilorik gabea bihur bailiteke gure barrenean mila korapiloko, eta zeren ez bainintzen, artean, neure buruaren jabe.
‎—Lehen ere, honako bidean gentozela, indiar haiek ikusi genitian gizon zurien oinpean, eta orain ere, ez zekiat, bada... Zeren, apezari aditzen ari nintzaiola, Bartolomé de las Casasen Brevísima historia ko hainbat pasartez oroitu nauk... eta ni ere beldur nauk paradisuaren bila etorri eta infernua aurkituko ez ote dugun azkenean...
‎nola erran, bada, sentsazio bortitz hura guztia istant ezin laburrago hartan iragan zela, baldin denbora bere baitarik atera bazen, ene bihotzean lehertu orduko, eta denbora hura bertze denbora bat bazen jada? Zeren ez baitira, zinez, berdinak, guk bizi dugun denbora eta gu bizi gaituena.
‎...ren gutizian, baina egia da, halaber, ezen, halarik ere, urrezko aro batean bezala bizi zirela, zeren deus guti behar baitzuten bizitzeko eta zeren haietarik nornahi baitzegoen prest, baita bere buruaren ukatzeko ere, baldin hura guztien onerako bazen, nola manatzen baitu ebanjelioak, nahiz eta haiek ez zuten artean Kristoren hitzaren berri... eta, aitzitik, guk gizon zuriok bai, nahiz eta gero ez dugun haren hitzik betetzen, zeren ipintzen baitugu bat bedera eta bat bederaren probetxua bertzeenaren gainetik.
‎—Bai, halaxe eginen dut —ihardetsi zion aitak, aulkitik altxatu, eta, eskua luzaturik, burua kasik mahairaino makurtzen zuela— Eta zin degiot berorri ezen kanoi hori izanen dela bertze nafar horien aurka erabiliko dugun lehena, baldin nehoiz ere Gaztelaren aurka eta Espainiaren aurka altxatzen badira...
‎Esmeraldak duen edertasuna berezkoa du, eta edertasun hori ez da izenaren ez poetak kanta diezaiokeenaren fruitu. Zeren eta, nominalistek erran dezaketenaren kontra, izenak ez du izanarekin zerikusirik, ezta izanak izenarekin ere, hitz onomatopeikoetan izan ezik, eta, beraz, bi gauza dira izena eta izana, eta ezin dira nahastu, argitu nahi dugun errealitatearen nahasteko eta iluntzeko ez bada. Eta esmeraldak duen berezko edertasun hori, zalantzarik ez, numeroei lotua dago, eta haien ondorea da —esmeraldaren berezko numeroena—, zeinek pisuaren, konposizionearen eta kristalaren estrukturaren berri emaiten diguten.
‎—Baldin aitzinean dugun egia asto bat bada —erran zuen—, asto hori da egia, eta ez katua, txakurra, edo Frantziako edo Greziako armada...
‎Gure eskolak, Pagabason gertatua, Villagrandeko dukearen ohorez jauregian izan genuen festa, jaun Marcelekin izan genuen tratu atsegina, Italiarat egin genuen bidaia... Ordea, gaur ez natorkik haien oroitarazterat, baina neure deliberamenduaren arrazoinen emaiterat, eta aitortzerat zergatik egin dugun Maddalenek eta biok geure buruaz bertze.
‎—Mutil hau... edo, hobeki erranik, aitzinean dugun jaun gazte hau, Kattalin, jaun Joanes Etxegoien dun, jaun Martin Etxegoien zenaren semea eta Joanikoten iloba... —erran zion kapitainak.
‎Ordenagailuak bere zozketa itsuan oparitutako ginekologoa begitan hartu zuen Kristinak, lehen bisitaldi urdurian. Neroni ere ez zitzaidan aparteko profesionala iduritu, baina aspaldi ikasi nuen alferrik dela pairatzen dugun osasun sistemari jazartzea; sendagilez aldatzea astotik mandora egitearen pareko izaten da gehienetan, betiere bada bertze eri jale harroputz bat aitzinekoa handi utziko duena. Nire andre esposberriari, ordea, senarraren iritzia eta iazko haizea berdin zitzaizkion.
‎Kazetaritzaren ikaskuntza zaharra da audientzia deitzen dugun multzo itxuragabe hori" partzelatu" behar dela, zatikatu, alegia, atal bakoitzari errelitatearen ikuspegi ezberdinak eskaini ahal izateko. Gainera, ez nion Kristinari zerrikeriarik egin nahi.
‎—.. Gaur berean ari izan nauk erreportajea egiten hain ongi ezagutzen dugun autobideko lapur bandaz, eta joan den astetik ugaldean agertutako atsoaren istorioaren ondotik ere banabilek —ideiak eta gaiak elkarrekin nahasten ari nintzen, baina ez zuen axola. Xehetasunak geroko— Ttipiri txosten bat eskatu zioat, eta biharko agindu zidak.
‎Eta, finean, hobira, baina, badaezpada ere, inork ez ikusteko maneran. Auskalo ez ote dugun ikusiko heldu den astean, karrikan tente tente! Hik ur garbirik batere atera duk kaka nahaste horretatik?
‎—Ohe barnean nahiz ohetik kanpora, inoiz gure artean izan dugun astebururik zoragarriena.
‎Haiek berehala bota zigutean erretolika, eriaren berme konstituzionalak eta istorio. Beharrik Ramirez dugun gurekin, oso konbentzigarria beti...
‎—Hara nor dugun hemen! Kazetari martin saltsero bat, koilara zopatan harrapatua.
2001
‎Muxua. Horixe da Euskal Herrian dugun bilinguismo bakarra, erabaki du.
‎Hori aditzean begiak ireki irekita jarri da andrea. Ez larritu, hau tartean tartean egiten dugun inkesta moduko bat besterik ez da, bota du patxadaz Tasiok, gezurra zein erraz ateratzen zaion harrituta berekiko. Erregistroko inspektorea naiz ni, begira.
‎Arrillaga bakarrik hurbildu zaio hizpidea ematera. Hi, Tasio, badakik zer ikusi dugun , galdetu dio alaitu nahian, kristoren mobida txikito. Tasiok isilik iraun du.
‎Izan ere, karreran hasten gara kalkulatzen. Zenbat denbora behar dugun mediku izateko: a) Ikasle onak bagara, x urte emango ditugu, gutxi gorabehera, karrera egiten; b) Pelikula amaitzean ikasiko dut tipoko ikasleak bagara, x+ 1 edo x+ 2 urte, filmaren metrajearen arabera; c) Ikasle tragikomikoak izanez gero, ostera, baliteke (x+ n) 2 urte ematea.
‎Ondorioz, a taldean sartzea erabakitzen dugu, nahiz eta urtean birritan b talderako salto erabat zilegia egiteko aukera izan. Baina a taldean egoteak ikasturtea eta azterketa bakoitza gainditzeko behar dugun denbora kalkulatzera behartzen gaitu.
‎Eta lanik onena zein den hasten gara kalkulatzen orduan. Eta lana lortzen dugunean lanegunak kalkulatzen ditugu, eta lanegunak luzeegiak direnean lanorduak kalkulatzera pasatzen gara, txarto lo egin dugun egunetan batez ere.
‎Gerta liteke, haatik, azalpena bera padura baino ez izatea edo desertu totel bat. Orduan, baina orduan soilik, azalpena eraiki dugun lekuan, izuari bide eman gabe, bizitza inguratuko duen helburua ezarri genuke: ametsa.
‎Baina tarteka egiazko literatura topatzen dugu, pedanteen maiuskula eta guzti idatzita: Egiazko Literatura, eta horrek magikoa egiten du irakurketaren ekintza, denboratik kanpokoa hartan ematen dugun unea, axolarik gabea testu horren merkatu balioa. Ez dira sarri izaten horrelako mirariak, liburuaren dohainez gain beharrezkoa baita irakurleak zabalik izatea bihotz begietako leihoak.
‎Hori bai, guztiek alde egiterakoan otoitz egingo dute eta etxea onetsiko, jainkoen grazia haren gainean koka dadin. Aszetok mundutik at bizi dira, guk egiazko deitzen dugun mundutik, behinik behin.
‎Indian gizonak, esan dugun moduan, mesede egiten dio emakumeari ezkontzerakoan; ohore ere bai bere etxera jasotzean.
‎‘Ozonoaren imitazioa da, badakizu, hor gain gainean hamaikaren bat kilometrora ozono geruzan dugun zuloaren ordez hemen ozono kontzentrazioa simulatzea otu zitzaigun... ’
‎‘Euskal Herrira itzultzeko proposamena egin nahi dut, kauenlaputadeharo! Azken berrehun urteotako euskaldun emigrante eta erbesteratuekin zazpi nazio egin daitezke eta, itzuli egin genuke, zazpi nazio osatu ezin baditugu, ea nazio bat behintzat antolatzen dugun ... ’
‎Egunkariak eta gutunak erre genituen, eta ia ezagutzen ez dugun auzoan gaude. Orain bai lurra jo dugula.
‎Eta gelan dugun argitze lausoarekin gerraondo paisaia erreparatu eta barreka hasi gara, eta musuka.
‎‘Aurtengo denboraldian harrapatu dugun handiena...
‎Eguerdian, lata bat atun ogiarekin eta garagardoarekin bazkaltzen dugun artean, Andonik gizarte hotzen eta gizarte beroen arteko diferentzia adierazi dit.
‎Maleta ia gainera bota digute eta joan egin dira, eta bero itogarria egiten duen leku honetan utzi gaituzte. Iturriren bat bilatu dugu garbitzeko, ea odola gainetik kentzen dugun behintzat.
‎Goioren lehenarekin dugun helduleku bakarra da, Andoni Martinez hori.
‎‘Orain arte ezagutu dugun eguraldiaren txarra ez da ezer, hemen geldituz gero sufritu dugunarekin konparatuta. Astebete edo hamabost eguneko ekaitzak helduko dira... ’
2002
‎Baina guk ez dakigu ezer ninfei buruz. Zoritxarreko hiru atso besterik ez gara, ilunpean ibiltzen diren hiru emakume xahar, betidanik hirurontzat begi bakar bat besterik eduki ez dugun koittadu hirukotea. Eta orain, oi zorigaitza!, lapurtu egin digute begi bakar hori ere!
‎–Har ezazue, bada, zuetako norbaitek begi santu hau, baina erabaki agudo nori dagokion orain txanda, ea behingoz amaitzen dugun eztabaida inozo hau. Ni neu asko poztuko naiz denbora batez ilunpean egoteaz, horrekin lasaiago egoteko aukera baldin badut behintzat.
‎–Behar dugun bezain laster, erantzun zion adiskideak?. Baina abisu bat eman behar dizut.
‎Hik behar duana sexu saio on bat duk –bota zion– Horrek akaso begiak irekiko lizkiake. Ba al dakik zer egingo dugun –Aurkeztuko diat ezagutzen dudan...
‎–Oporretan... Ba, ez zakinat oraindik zer egingo dugun .
‎–Auskalo –hausnartu zuen– Agian norberak bere bidea jorratzen dik, edo agian patu mugatu bat zaukak gutako bakoitzak, eta, orduan, egiten dugun edozein gauza ondo zagok. Akatsik ez horrela –eskua uretan sartu zuen, pentsakor.
‎Pixka bat. Mutila diat –musu azkarra eman zion ezpainetan– Baina gaur pasatu egin duk likidoarekin eta pentsatzen ari nauk ez ote dugun moztu...
‎Ahotsa apaldu zuen– Agian, auskalo, agian gure barneko hizkuntza dun. Entzun nahi izaten ez dugun zer hori.
‎–Joan zaitez beste aldetik –eskatu zion Arantxak Imanoli– Aurkituko dugu. Ea horrela lasaitzen dugun . Gainera pare bat gauza esan nahi dizkiot neska horri.
‎Orain 100.000 urte arte ez zen egungo egunean ezagutzen dugun zakurrik. Mundu osoan otso jendea bakarrik zen.
‎Zalantzaren bat duan bakoitzean, deitu beldurrik gabe. Eta ea egunen batean afaritxo bat egiten dugun ...
‎Birusa ohi baita medikuok erabiltzen dugun komodina, gaitz edo eritasun ezezagun baten aitzinean aurkitzen garenean. Baina egun batean azalean orban bat atera zitzaion.
2003
‎–Politika omen da gure on eta zuzen guzien baitezpadako iturburua?, azken perpaus horrek bagaramatza geure buruari galdetzera nondik datorkigun beraz euskaldunei, politikaren aldera hain aspaldian erakusten dugun uzkurreria edo herabea eta, ber denboran, zergatik gerlari buruz ez dugun agertzen aiherkunde berdina.
‎–Politika omen da gure on eta zuzen guzien baitezpadako iturburua?, azken perpaus horrek bagaramatza geure buruari galdetzera nondik datorkigun beraz euskaldunei, politikaren aldera hain aspaldian erakusten dugun uzkurreria edo herabea eta, ber denboran, zergatik gerlari buruz ez dugun agertzen aiherkunde berdina.
‎Agerraldi horren ondotik, 1901ean Hendaian eta Hondarribian 1902an, euskararen aldeko erabakiak hartzeko eta euskaltzaleen indarrak biltzeko saioak egin zituen beste talde batek. Hortik jaio baitzen Iparraldean anitzek ezagutu dugun Eskualzaleen Biltzarra.
‎Bigarren ikuspegia emanen dizu herriaren izenean mintzo omen zaizun alderdiak, hitz hauekin berekin: Hau da, ez besterik, herri honetan bizi dugun gatazkaren iturburua: Espainiako eta Frantziako estatuek ez dute aitortzen herri bat garela eta, beraz, ez dute onartuko nazioarteko legediak munduko herri ororentzat onartzen dituen eskubideak dagozkigula guri ere.
‎Banago bizkitartean, azken bi puntu horietan, eskuineko edo ezkerreko abertzaleak elkar aditzea eta arrotzekin edo auzoekin hautsi mautsiak eta hitzarmenak egitea? ez ote dugun huts egin: hainbeste herri urrats ibili ondoan, aspaldian irabazia behar genuen partida!
‎Ez du bada hain aspaldi gure eliza nagusi batera hurbildu nintzela, prentsaurreko baten karietara abertzale adiskideen arrangurak entzuteko, Frantziako estatuak ez zuelakotz bermatzen euskaldunek Euskal Herrian bizitzeko dugun eskubidea.
‎Bizkitartean, Sadaba filosofo adiskideak hain polliki zioen bezala, oraino Madrileko jauntxo batzuek kondenatua ez zuten Euskaldunon Egunkaria n?: . Ekonomiak, Biologiak, Astronomiak, Ekologiak, Teknologiak eta izenez baizik ezagutzen ez dugun Zientzia askok arazo berriak sortzen dizkiolarik mende berriari, badirudi igogailuz beti goiti doazela Zientziak; Etika, aldiz, eskaileretarik ezin hupatuz ari zaigula?.
‎Dena dela, fedeaz edo fededunez ari garelarik, ez gara halere mintzo mundu zabalean alha diren sineste, erlijio edo ideologia mota guztiez; ez eta ere gutarik bakoitzak bere sekretuan gorderik dauzkan atxikimendu eta lokarri bereziez. Orain hemen gogoan dugun fedea, kristau fedea besterik ez da.
‎Ondorioz, eta hau ez du zeren ahantz sekula gizaki bakoitzaren duintasuna zaintzeaz arduratzen omen den teologoak ala moralistak? Hizkuntza hunkitzen eta jotzen duen edozein erasok, hunkitzen eta zaurtzen ere du Gizakia bera; are gehiago oroitzen baldin bagara Jainko Jaunarekilako elkarrizketa bezala definitu dugun fededunaren ekintzak gure nortasun osoa hartzen duela.
‎1 aipamena, jadanik aipatua dugun adiskide batena: kontzilioari hurbiletik jarraiki ondoan Pierre Eyt teologo gazteak idatzi zuen La Nouvelle Revue Théologique delakoan. Le tournant politique de la théologie?
‎Bizkitartean nahi nuke oraino Québec en, Euskal Herrian edo beste eskualde anitzetan eskuratu edo berreskuratu nahiz dabiltzan boterearen ideiara itzuli, zeren aipatu dugun aitzineko nozio hartaz besterik badela irakats bailiezaguke Hannah Arendtek.
‎ez baita indarkeria ekintzaren mailan sartzen alabaina, baina bai, gure dema, desafio, apustu, erronka, zeingehiagoka guztiak iduri ikusgarriaren ordenan gelditzen. Etsaia inarrosten du eta haserre gorritzen, baina ez deuseztatzen ez suntsitzen; norbera une batez liluratzen du eta zoratzen, baina, lilura eta zorabio guztien gainetik, euskaldunek herrigintza deitzen dugun politika lanak bakarrik du egiazko indarra bermatzen.
‎Zer izanen da estatu nazio hain ezberdin horien lekua edo hazta, Ingalaterra, Frantzia, Espainia, Alemania bezalako inperio ohien aldean? Eta zer gertatuko zaio duela 50 bat urte independentzia eskatzen ikusi dugun Siziliari. Edo hain aspaldian Ingalaterrarekin gatazkan ari den Irlandari?
‎Eta azkenik, solas ondoko uzten dut galde bat, egundainotik kezkatu nauena, eta gaur hemen zertan dugun berrikusi nahi nukeena: hura baita Politikaren eta Elizaren gaurko problematika.
‎Izan ere, egun jakin batean gertatu daiteke buruan daukagun gauza bat txarto azaltzea; hitzak ahoan labaintzen zaizkigulako edo gure sintaxiak katarroa daukalako. Azaltzen dugun bigarren aldian, beharbada, antzeko zerbait gertatu liteke. Baina hirugarrenean ere txarto azaltzen badugu:
‎Eta itxura batean sinplea dirudien mekanismo baten bitartez, geure burua ikusteko aukera ematen digu ispiluak. Baina prozesu ikusgarri horren ondorioa guztiz arrunta da, ez baitugu ispiluan ikusten lehendik ezagutzen ez dugun ezer; ez bada ez ditugula bereizten eskumako eskua eta ezkerrekoa, batxilergoa amaitu duen edozein gizakik desberdindu lituzkeen moduan.
‎Besarkadatik aske geratu zelarik, errukarria iruditu omen zitzaion emakumea, hain otzan eta mirabe, nik beti bezain doilor segitzen nuen bitartean. Oinez jakin gabe lurrean zutik uzten dugun ume doi bat ekarri omen zion gogora, eroriko ez eroriko. Orduan atera omen zuen bere poltsatik gutuna eta burumakur eman omen zidan.
‎Nik ezagutzen nuen neskato ihar haren larruan norbaitek, beharturik, emakume bat sartu zuela zirudien. Oraingoan aurrez aurre begiratu nion, mirari baten aurrean sinesgaitzok begiratu ohi dugun harridurarekin.
‎Ateari pitin bat bultza egin eta pasillo hutsari begiratu nion. ...rrak maindirearekin estaliz eta beste eskua ahoan zuela bere gelatik atera izan balitz, ez nuen jakingo zer esan edo zer egin, berriro atea itxi eta ihes egitea ere pentsaturik nuen, Monikak ez ninduen hain erraz ezagutuko, begi zelatari bat baizik ez zuen ikusiko ate zirriztutik, oraindik garaiz nengoen atea pausatuki itxi eta itzultzeko, baina erabaki bat hartu eta kontrakoa egiteko inoiz izaten dugun adurrarekin zabaldu nuen atea, gainditu nuen muga, jarri nuen oin bat etxe barruan eta lasaiago sentitu nintzen: gauzak bere lekuan zeuden, edo hormak gutxienez, aspaldian margotu gabeko horma gris zikinduak; marko pare baten hutsuneak nabari ziren, lauki argiago batzuk paperaren jatorrizko kolorea agerian utziz, aurreko jaberen batek inora eramanak, nik beti horrela ikusi nituen, ez lehen gauean, gau horretan Monikari jarraiki sartu nintzenean adiago bainengoen bere keinuei, aginduei edo esanei," hasi zaitez biluzten, segituan nator" esan zuenean, baina bai biharamunean, eguzkiaren argiak etxeko bi gelak eta, zeharka, pasilloa ere argitzen zituenean eta ni Monikak ukitzen zuen guztiaz, ez oheaz bakarrik, interesatzen hasia nengoenean.
‎" Nork daki gu ere ez ote garen asmazioren baten biktima? Nork ziurtatzen du gaur ehortzi eta omenduko dugun Romain Gary hori pertsonaia apokriforen bat ez dela. Non daude frogak?", galdegiten zuen batek, eta auzia lehenbailehen ixteko Gobernuak erakutsi zuen presa ez zela parte onekoa esanez bukatzen zuen bere artikulua.
‎Losintxak erabiltzen zekien. Badira marrazki polit baten truke biluzi zitzaizkion emakumeak ere, halakoxea baita geure buruaz dugun ederresteko premia. Nirekin arazoak zituela esan ohi zuen, etengabe antzaldatzen nintzelako –hasi zen gelan alderik alde ibiliz berriro ere– Zein gutxi garen bizitzan!
‎Kolpetik haurtzarora itzuli nahi zuela zirudien, orduan bezala gupidarik gabe negar egiteko. Bi eskuekin aurpegia bildu nion, gurtzen ditugun gauzekin edo maite ditugun haurrekin egiten dugun eran.
‎Ekaitz ikusgarri baten pean. Ez dakit ataka gaizto honetatik bizirik aterako garen ala bertan fin gaitz egingo dugun , Laroussek eta bere kideek egin zuten bezala. Har itzazu nire sentimendurik leialenak", dio hurrengoak.
‎Egia da, ordea, 1913 arte inork ez zekiela bere prosaren kalitateagatik ‘Proventzako poeta’ deitzen ziotenaren azkenaren berri. Touchagueseko herritarrek oxigeno faltagatik hil zela esaten zuten, Everest igotzen ari zela, eta Cornu irakaslea ere uste horren alde agertzen da arestian aipatu dugun " Albert Mezigueren bidaiak eta abenturak" liburuari egindako hitzaurrean.
‎–Berarekin hitz egin nahi nikek –esan nion eta barrura abiatu nintzen. ...a eta damua, eta gauzak zeuden zeudenean (idazlea bere gordelekuan, Monika nigandik urrun eta idazlearen emaztea bere poltsa zimurrean pistola beltza zeramanean) hobeto zeuden susmoa, denborari atzera eragin nahi eta ezina, guztiok amildegi baterantz labainean ote gindoazen sentipena eta, azkenik, amiltzen ari garen bitartean bakardadeak eragiten digun izua, esku adiskideak urruntzen ikustean bizi dugun lokamutsa. Monika besarkatu eta isilik luzaz egoteko gogoa sentitu nuen, baina, bere aurrean aurkitu nintzelarik, ez nuen jakin urrats hori egiten, hotz eta zurrun geratu nintzaion begira, eta une batzuk geroago, bera negarrez hastera zihoala ikusi nuenean bakarrik egin nion fereka bat bekokian, ez zen laztanera iritsi, keinu bat gehiago izan baitzen, aurpegia estaltzen zion ilea apartatuz.
‎Bizkarretik heldu behar izan nion eror ez zedin. Lorategiko bidezidorrari itzulia egin eta bere gelara bidean Romaini buruz hizketan jarraitu zuen, urruneko maitale bat aipatzen den tonuan, begirada urrunean galdua, hori baita kontaketarako edo oroitzapenerako jartzen dugun begirada.
‎Lehen testua trama gisa idatzia zegoen eta nobela luzeago baten zirriborroa zirudien. Idazlearen egitekoaren ikuspegi guztiz intimista defendatzen zuen, esanez literatura, ezer izatekotan, nitasunaren laborategia dela, geure nortasun hondatua konpontzeko balio duen tailerra, non iraganeko hondakinekin, oroitzapen galduekin eta etorkizuneko ametsekin lan egiten dugun , geuri ere sinesgaitz egingo zaigun ipuin bat asmatuz, gure identitatea, azken finean, kontakizun bat delako, kontakizunik sinesgaitzena.
‎Biharamun goizean, lo lasaigarri baten buruan esnatu zenerako, emakumeak prestaturik omen zion nortasun berriaren zirriborroa, nor garela uste izateko aurrean behar dugun argazkia, gure nitasuna finkatzen duen kontakizuna.
‎Postura koreografiko hori hartu ohi zuen urduri zegoenean, bere giharrei heltzeak segurtasuna ematen zion nonbait. Ni ikustean adeitasunezko imintzio bat egin zuen eskuarekin airean, erdibidean geratu zitzaion keinu labur eta lotsati bat, ikustekoa baita zeinen urria den gizasemeok elkarri diosalak egiteko erabiltzen dugun imintzioen errepertorioa: buruarekin keinu bat, esku zabaldua zutik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 2.331 (15,35)
ukan 1.374 (9,05)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ukan guzti 38 (0,25)
ukan hori 21 (0,14)
ukan egoera 16 (0,11)
ukan modu 16 (0,11)
ukan beste 15 (0,10)
ukan bezala 15 (0,10)
ukan gaitasun 14 (0,09)
ukan harreman 13 (0,09)
ukan leku 13 (0,09)
ukan zerbait 12 (0,08)
ukan errealitate 11 (0,07)
ukan mundu 11 (0,07)
ukan gu 10 (0,07)
ukan hemen 10 (0,07)
ukan pertsona 10 (0,07)
ukan eskubide 9 (0,06)
ukan informazio 9 (0,06)
ukan une 9 (0,06)
ukan auzi 8 (0,05)
ukan baino 8 (0,05)
ukan bakar 8 (0,05)
ukan bezain 8 (0,05)
ukan bide 8 (0,05)
ukan euskal 8 (0,05)
ukan garai 8 (0,05)
ukan gauza 8 (0,05)
ukan joera 8 (0,05)
ukan neurri 8 (0,05)
ukan ala 7 (0,05)
ukan denbora 7 (0,05)
ukan erabaki 7 (0,05)
ukan esan 7 (0,05)
ukan etorkizun 7 (0,05)
ukan jende 7 (0,05)
ukan moduan 7 (0,05)
ukan arazo 6 (0,04)
ukan era 6 (0,04)
ukan galdetu 6 (0,04)
ukan ikuspegi 6 (0,04)
ukan momentu 6 (0,04)
ukan toki 6 (0,04)
ukan emakume 5 (0,03)
ukan energia 5 (0,03)
ukan eredu 5 (0,03)
ukan hau 5 (0,03)
ukan helburu 5 (0,03)
ukan hizkuntza 5 (0,03)
ukan hura 5 (0,03)
ukan jakin 5 (0,03)
ukan jakintza 5 (0,03)
ukan lan 5 (0,03)
ukan lehen 5 (0,03)
ukan norbait 5 (0,03)
ukan pentsatu 5 (0,03)
ukan argitu 4 (0,03)
ukan artean 4 (0,03)
ukan baina 4 (0,03)
ukan bezalaxe 4 (0,03)
ukan egun 4 (0,03)
ukan etxe 4 (0,03)
ukan euskaldun 4 (0,03)
ukan euskara 4 (0,03)
ukan ezagutza 4 (0,03)
ukan galdezka 4 (0,03)
ukan gizarte 4 (0,03)
ukan honetan 4 (0,03)
ukan ikusi 4 (0,03)
ukan iritzi 4 (0,03)
ukan irudi 4 (0,03)
ukan konfiantza 4 (0,03)
ukan legez 4 (0,03)
ukan liburu 4 (0,03)
ukan memento 4 (0,03)
ukan moral 4 (0,03)
ukan zer 4 (0,03)
ukan afera 3 (0,02)
ukan ar 3 (0,02)
ukan azaldu 3 (0,02)
ukan azken 3 (0,02)
ukan bakoitz 3 (0,02)
ukan beti 3 (0,02)
ukan bi 3 (0,02)
ukan bitarte 3 (0,02)
ukan egin 3 (0,02)
ukan elkar 3 (0,02)
ukan erraztasun 3 (0,02)
ukan esperientzia 3 (0,02)
ukan ezer 3 (0,02)
ukan gatazka 3 (0,02)
ukan gizon 3 (0,02)
ukan hein 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
ukan guzti egin 7 (0,05)
ukan ala ez 5 (0,03)
ukan mundu hau 4 (0,03)
ukan auzi hau 3 (0,02)
ukan baino gehiago 3 (0,02)
ukan gauza bakar 3 (0,02)
ukan pertsona bat 3 (0,02)
ukan zer hori 3 (0,02)
ukan azken mundu 2 (0,01)
ukan beste bat 2 (0,01)
ukan beste jokabide 2 (0,01)
ukan energia neurri 2 (0,01)
ukan era bakar 2 (0,01)
ukan errealitate batzuk 2 (0,01)
ukan eskubide aldarrikatu 2 (0,01)
ukan euskal Herria 2 (0,01)
ukan gaitasun hori 2 (0,01)
ukan guzti ez 2 (0,01)
ukan guzti lortu 2 (0,01)
ukan helburu nagusi 2 (0,01)
ukan helburu tirabide 2 (0,01)
ukan lehen gauza 2 (0,01)
ukan leku joan 2 (0,01)
ukan modu konpondu 2 (0,01)
ukan moral eraiki 2 (0,01)
ukan norbait eritasun 2 (0,01)
ukan une bakoitz 2 (0,01)
ukan afera korapilo 1 (0,01)
ukan ala jasanezin 1 (0,01)
ukan ala nahi 1 (0,01)
ukan ar azken 1 (0,01)
ukan arazo Hondarribia 1 (0,01)
ukan arazo latz 1 (0,01)
ukan arazo ukan 1 (0,01)
ukan arazo zehatz 1 (0,01)
ukan argitu aurrelan 1 (0,01)
ukan argitu ezan 1 (0,01)
ukan argitu lauso 1 (0,01)
ukan auzi apur 1 (0,01)
ukan auzi argitu 1 (0,01)
ukan auzi ere 1 (0,01)
ukan auzi konponbide 1 (0,01)
ukan auzi muin 1 (0,01)
ukan azaldu behar 1 (0,01)
ukan azken gau 1 (0,01)
ukan baina beste 1 (0,01)
ukan baina bi 1 (0,01)
ukan baina bizi 1 (0,01)
ukan baino arreta 1 (0,01)
ukan baino azkar 1 (0,01)
ukan baino gutxi 1 (0,01)
ukan baino hobeto 1 (0,01)
ukan baino sakonki 1 (0,01)
ukan bakar belus 1 (0,01)
ukan bakar grina 1 (0,01)
ukan bakar gu 1 (0,01)
ukan bakoitz egin 1 (0,01)
ukan bakoitz frogatu 1 (0,01)
ukan bakoitz gogorarazi 1 (0,01)
ukan beste abantaila 1 (0,01)
ukan beste argazki 1 (0,01)
ukan beste eraso 1 (0,01)
ukan beste erronka 1 (0,01)
ukan beste euskal 1 (0,01)
ukan beste ezaugarri 1 (0,01)
ukan beste helarazi 1 (0,01)
ukan beste hizkuntza 1 (0,01)
ukan beste hori 1 (0,01)
ukan beste karrete 1 (0,01)
ukan beste kontu 1 (0,01)
ukan beti mendi 1 (0,01)
ukan beti zenbaki 1 (0,01)
ukan bezain finko 1 (0,01)
ukan bezain jator 1 (0,01)
ukan bezain laster 1 (0,01)
ukan bezain pairagarri 1 (0,01)
ukan bezain pronto 1 (0,01)
ukan bezain sinple 1 (0,01)
ukan bezain zabaldu 1 (0,01)
ukan bezala baldin 1 (0,01)
ukan bezala egin 1 (0,01)
ukan bezala hilketa 1 (0,01)
ukan bezala oraindik 1 (0,01)
ukan bezalaxe esan 1 (0,01)
ukan bi emakume 1 (0,01)
ukan bi munstro 1 (0,01)
ukan bi pertsona 1 (0,01)
ukan bide galdu 1 (0,01)
ukan bide hautatu 1 (0,01)
ukan denbora kalkulatu 1 (0,01)
ukan denbora kendu 1 (0,01)
ukan denbora pasa 1 (0,01)
ukan denbora pentsatu 1 (0,01)
ukan egin bide 1 (0,01)
ukan egin euskal 1 (0,01)
ukan egoera azken 1 (0,01)
ukan egoera berrikusi 1 (0,01)
ukan egoera gatazkatsu 1 (0,01)
ukan egoera hau 1 (0,01)
ukan egoera hautatu 1 (0,01)
ukan egoera hezkuntza 1 (0,01)
ukan egoera kontu 1 (0,01)
ukan egoera larri 1 (0,01)
ukan egoera larritasun 1 (0,01)
ukan egoera politiko 1 (0,01)
ukan egoera saski 1 (0,01)
ukan egun eguneroko 1 (0,01)
ukan elkar esan 1 (0,01)
ukan elkar ikusi 1 (0,01)
ukan emakume bakoitz 1 (0,01)
ukan emakume erretratu 1 (0,01)
ukan emakume eskutitz 1 (0,01)
ukan emakume hori 1 (0,01)
ukan energia guzti 1 (0,01)
ukan era bera 1 (0,01)
ukan era egin 1 (0,01)
ukan era erraz 1 (0,01)
ukan erabaki behar 1 (0,01)
ukan erabaki eraman 1 (0,01)
ukan erabaki gu 1 (0,01)
ukan erabaki hasi 1 (0,01)
ukan erabaki ongi 1 (0,01)
ukan eredu ere 1 (0,01)
ukan eredu historiko 1 (0,01)
ukan eredu nola 1 (0,01)
ukan errealitate aski 1 (0,01)
ukan errealitate egin 1 (0,01)
ukan errealitate isla 1 (0,01)
ukan errealitate nahasi 1 (0,01)
ukan errealitate pixka 1 (0,01)
ukan esan egin 1 (0,01)
ukan eskubide aitortu 1 (0,01)
ukan eskubide onartu 1 (0,01)
ukan esperientzia hori 1 (0,01)
ukan esperientzia lagundu 1 (0,01)
ukan etorkizun are 1 (0,01)
ukan etorkizun erabili 1 (0,01)
ukan etorkizun ere 1 (0,01)
ukan etorkizun hobe 1 (0,01)
ukan etorkizun hori 1 (0,01)
ukan etorkizun lapurtu 1 (0,01)
ukan etxe bera 1 (0,01)
ukan etxe erosi 1 (0,01)
ukan etxe gizen 1 (0,01)
ukan euskal dimentsio 1 (0,01)
ukan euskal diskurtso 1 (0,01)
ukan euskal egunkari 1 (0,01)
ukan euskal etxe 1 (0,01)
ukan euskal herri 1 (0,01)
ukan euskal literatura 1 (0,01)
ukan euskaldun erresuma 1 (0,01)
ukan euskaldun hitz 1 (0,01)
ukan euskara benetako 1 (0,01)
ukan euskara garapen 1 (0,01)
ukan euskara uzta 1 (0,01)
ukan ezagutza matrize 1 (0,01)
ukan ezagutza uste 1 (0,01)
ukan ezer egin 1 (0,01)
ukan gaitasun bat 1 (0,01)
ukan gaitasun erlatibo 1 (0,01)
ukan gaitasun gu 1 (0,01)
ukan gaitasun infinitu 1 (0,01)
ukan gaitasun komunikatibo 1 (0,01)
ukan gaitasun miresgarri 1 (0,01)
ukan gaitasun ondorio 1 (0,01)
ukan gaitasun unibertsal 1 (0,01)
ukan galdetu etorri 1 (0,01)
ukan galdezka ari 1 (0,01)
ukan galdezka behargin 1 (0,01)
ukan garai egon 1 (0,01)
ukan garai ezaugarri 1 (0,01)
ukan garai hau 1 (0,01)
ukan garai jauzi 1 (0,01)
ukan garai seme 1 (0,01)
ukan gatazka bizi 1 (0,01)
ukan gatazka iturburu 1 (0,01)
ukan gauza alajaina 1 (0,01)
ukan gauza bat 1 (0,01)
ukan gauza berdin 1 (0,01)
ukan gauza ohiko 1 (0,01)
ukan gauza sendo 1 (0,01)
ukan gizarte asko 1 (0,01)
ukan gizarte bat 1 (0,01)
ukan gizon aurkitu 1 (0,01)
ukan gu bera 1 (0,01)
ukan gu berezko 1 (0,01)
ukan gu bilduma 1 (0,01)
ukan gu buru 1 (0,01)
ukan gu estatu 1 (0,01)
ukan gu plan 1 (0,01)
ukan gu salbatu 1 (0,01)
ukan gu txo 1 (0,01)
ukan guzti alegia 1 (0,01)
ukan guzti behar 1 (0,01)
ukan guzti bera 1 (0,01)
ukan guzti beste 1 (0,01)
ukan guzti eman 1 (0,01)
ukan guzti ere 1 (0,01)
ukan guzti euskara 1 (0,01)
ukan guzti gerok 1 (0,01)
ukan guzti hortxe 1 (0,01)
ukan guzti jakin 1 (0,01)
ukan guzti lagundu 1 (0,01)
ukan guzti mediku 1 (0,01)
ukan guzti pasatu 1 (0,01)
ukan guzti pisu 1 (0,01)
ukan guzti ukan 1 (0,01)
ukan harreman arduragabe 1 (0,01)
ukan harreman dibino 1 (0,01)
ukan harreman dimentsio 1 (0,01)
ukan harreman mintzatu 1 (0,01)
ukan harreman oso 1 (0,01)
ukan harreman serio 1 (0,01)
ukan hau galdu 1 (0,01)
ukan hau siesta 1 (0,01)
ukan hau sonanbulu 1 (0,01)
ukan hizkuntza bat 1 (0,01)
ukan hizkuntza baztergarri 1 (0,01)
ukan hizkuntza ere 1 (0,01)
ukan hizkuntza gatazka 1 (0,01)
ukan hizkuntza ikusmolde 1 (0,01)
ukan hori aldatu 1 (0,01)
ukan hori ametsetan 1 (0,01)
ukan hori ekintza 1 (0,01)
ukan hori ez 1 (0,01)
ukan hori gorputz 1 (0,01)
ukan hori indartu 1 (0,01)
ukan hori inoiz 1 (0,01)
ukan hori konpondu 1 (0,01)
ukan hori landu 1 (0,01)
ukan hori lortu 1 (0,01)
ukan hori lurrikara 1 (0,01)
ukan hori zenbaki 1 (0,01)
ukan hura aurpegi 1 (0,01)
ukan hura elikatu 1 (0,01)
ukan hura hitz 1 (0,01)
ukan ikusi heldu 1 (0,01)
ukan ikuspegi aldatu 1 (0,01)
ukan ikuspegi diferente 1 (0,01)
ukan ikuspegi zehaztu 1 (0,01)
ukan informazio bolumen 1 (0,01)
ukan informazio guzti 1 (0,01)
ukan informazio tratatu 1 (0,01)
ukan iritzi oinarritu 1 (0,01)
ukan jakin behar 1 (0,01)
ukan jakin nahi 1 (0,01)
ukan jakintza abandonatu 1 (0,01)
ukan jakintza alderdi 1 (0,01)
ukan jakintza jarraitu 1 (0,01)
ukan jakintza sakonki 1 (0,01)
ukan jakintza zer 1 (0,01)
ukan jende eragin 1 (0,01)
ukan jende ere 1 (0,01)
ukan jende erreskatatu 1 (0,01)
ukan jende ez 1 (0,01)
ukan jende jarri 1 (0,01)
ukan jende utzi 1 (0,01)
ukan joera deitoragarri 1 (0,01)
ukan joera guzti 1 (0,01)
ukan joera hori 1 (0,01)
ukan joera tamalgarri 1 (0,01)
ukan konfiantza behartu 1 (0,01)
ukan lan denbora 1 (0,01)
ukan lan egin 1 (0,01)
ukan lan hau 1 (0,01)
ukan lan ugari 1 (0,01)
ukan lehen burujabetu 1 (0,01)
ukan lehen urrats 1 (0,01)
ukan leku egin 1 (0,01)
ukan leku eraman 1 (0,01)
ukan leku hurbil 1 (0,01)
ukan leku zentzu 1 (0,01)
ukan liburu hau 1 (0,01)
ukan liburu santu 1 (0,01)
ukan modu akritiko 1 (0,01)
ukan modu ere 1 (0,01)
ukan modu erreakzionatu 1 (0,01)
ukan modu errealitate 1 (0,01)
ukan modu etengabe 1 (0,01)
ukan modu ez 1 (0,01)
ukan modu interpelatu 1 (0,01)
ukan modu nagusi 1 (0,01)
ukan modu zehatz 1 (0,01)
ukan momentu hau 1 (0,01)
ukan momentu historiko 1 (0,01)
ukan momentu soziolinguistiko 1 (0,01)
ukan mundu aldi 1 (0,01)
ukan mundu berri 1 (0,01)
ukan mundu hain 1 (0,01)
ukan mundu ulerkera 1 (0,01)
ukan mundu urrikigabe 1 (0,01)
ukan mundu zehaztu 1 (0,01)
ukan neurri behintzat 1 (0,01)
ukan neurri eraitsi 1 (0,01)
ukan norbait oroimen 1 (0,01)
ukan pentsatu bizi 1 (0,01)
ukan pentsatu era 1 (0,01)
ukan pertsona egokitu 1 (0,01)
ukan pertsona eraldaketa 1 (0,01)
ukan pertsona hori 1 (0,01)
ukan pertsona identifikatu 1 (0,01)
ukan pertsona irradiatu 1 (0,01)
ukan pertsona multzo 1 (0,01)
ukan toki bizi 1 (0,01)
ukan toki iritsi 1 (0,01)
ukan toki joan 1 (0,01)
ukan toki saldu 1 (0,01)
ukan une bera 1 (0,01)
ukan une berezi 1 (0,01)
ukan une betiko 1 (0,01)
ukan une historiko 1 (0,01)
ukan une pentsamendu 1 (0,01)
ukan zerbait begira 1 (0,01)
ukan zerbait egin 1 (0,01)
ukan zerbait egon 1 (0,01)
ukan zerbait hitz 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia