Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.084

2000
‎Ez dut hau landu, baina Erriberako berreskurapena azpimagarria da, abizenak ikusten dira. XV XVI. mendeetan euskarak hor aitzinerat jo zuela dirudi, eleaniztasunak ere bai.
‎Munduan ezta gauzarik hain eder ez plazentik,/ nola emaztia gizonaren petik, buluzkorririk,/ beso biak zabaldurik, dago errendaturik,/ gizon horrek dagiela hartzaz nahi duyenik». Etxepareren «Emazten fabore» poemako ahapaldi bat dugu hau. Ez da, ez, hasiera makala euskal literatura erotikoarentzat.
‎Batetik, askok ez du hau literatura seriotzat hartzen eta bere burua oso seriotzat du; bestetik, erreparoa ere badago, `zer pentsatuko du nire amak, nire seme alabek, nire irakurle kuttunak...?'
‎Arraina erretzeko ere ez dira zotz hauek txarrak izango eta txakolina baino ardo egokiagorik ez dago hau laguntzeko. Gorputza nekatu ondoren, sabela betetzeko aukera ona dugu hau eta bertako produktuekin egiten badugu, bertako nekazaritza mantenduko dugu
‎Aurrerago bi borda daude, bata egoera onean eta bestea teilatua erorita duena. Bidegurutzea dugu hau (1,75 km) eta iturri albotik doan bidea jarraituko dugu. Gero, ezkerreko bidetik itzuliko gara, baina hori aurrerago ikusiko dugu.
‎Baldin eta ETAk eskema aldatzen ez duen hau da, Estatuarekin negoziatzearen eskema zaharra; orain Aznarrekin edo hurrengoarekin gero ETAren su eten bat izango da berriro ere. Abertzaleen arteko gutxieneko akordio baten ondorioa izango da; hor, ordea, hutsune edo gabezia bat daukagu.
‎bertsolariaren jarrera pertsonalak, barrukoak nolakoa izan behar du? Nik bertsolaritza ez al dut hartuko baliabidetzat nik neuk nahi dudana honekin egiteko. Belaunaldi berriak ez zeukan bertsolaritzarekiko hainbesteko zorrik eta beste joera bat ekarri zuen:
‎Hezkuntza beti izan da errejimen autoritarioen oinarri garrantzitsuetako bat, Franco eta Hitlerren errejimenetara begiratzea besterik ez dugu hau baieztatzeko. Gainera gaur egun ere Madrildik euskal irakaskuntzari ematen ari zaizkion astindua ikusirik, beraien boterea edo pentsamendu bakarra eskolen bidez ezarri nahia gero eta garbiago ageri zaigu.
‎Bigarrena, Nafarroako egoeraren aurrean EAEko euskaltzaleek zer egin? galdetzen dutenean; EAEn euskararen berreskurapena, hizkuntzaren normalizazioa eta gizartearen arlo guztietan benetako ofizialtasuna lortu, azken batean euskara Euskal Herri osoan berreskuratu nahi badugu hau baita bidea: guztion artean elkartasunez arituz baina bakoitzak berean dituen aukera, ingurune eta baliabideekin ahalik eta urratsik eraginkorrenak ematea.
‎Hitzen ondoeza (Txalaparta, Tafalla, 1997). Atal honetan aipatzen ari diren genero aldetik sailkagaitz gertatzen direnen artean berriena dugun hau hiztegi baten modura eratua dago eta tankera ezberdineko osagaiez taiutua. Hiztegi baten tankera du, baina ez da" hiztegia bakarrik, ipuin laburrak, saio tipi ugariz osatzen da" egileak berak dioenez," eta aforismoz, eta munduaren lau partetako ene auzokoen aipuek hornitzen dutela".
‎Belmonteren eleberriko Joanen antzera, Igantzi pertsonaia nagusiak pertsonaia ezberdin ugari aurkeztuko dizkigu, haren antzera alde batetik bestera dabilen gaztea baitugu hau ere. Beraz, bigarren mailako pertsonaia asko ezagutzeko aukera izango dugu.
‎Euskal Herri ezabatuaren sekuentzia dugu hau. Erakusten den mapa geografiko administratiboak ez du onartzen Euskal Herriaren profilik.
‎Urteko sasoi bati lotuta aurkitzen den izendapena dugu hau. Egia esan, ez dirahorrelako izen asko bildu, guztira 5 baino ez dira jaso eta.
‎Ez horixe! Eta aurreko lerroak irakurri dituenak, ezin du hau ukatu.
‎Monotonia da, batez ere irakurtzean, baina baita hitz egitean ere, ager daitekeen beste akatsetako bat. Zerikusi handia du honetan esaldien antolaketak, denak egitura eta neurri berberaz sortuak izanez gero, askoz errazagoa baita monotonian erortzea. Arreta handia, beraz, idatzizko testua taxutzerakoan, bizitasunak eta arintasunak testuaren ezinbesteko ezaugarri izan behar baitute hasieratik.
‎Smith-ek dioen bezala, eta hau fenomeno orokorra litzateke mendebaldeko Europan, Estatuak hezkuntza sistema ezartzen du, bere gobernupean dagoen lurraldea benetako nazioa izan dadin, hots, nazioa erreal bihur dadin15 Hobsbawn ek ingeniaritza ideologikoaz hitz egiten duen moduan, Smith Estatu zientifikoaz arituko da16, eta Chatelet Pisier Kouchner ek. Estatu Gestore, aren kontzeptua erabiliko dute; azken finean, gaiaren ardatza Estatuaren legitimazio teknologia dela esan genezake, non hezkuntzak Estatu nazioa sortzeko ezinbesteko garrantzia duen. Napoleon-ek erabat argi ikusi zuen fenomenoa dugu hau: –Mientras nos se le enseñe a la gente desde su más tierna edad?, el Estado no puede ser denominado con propiedad una nación? 17.
‎nazioaren (naturala den ala ez, hori beste kontu bat da) irudia zabaldu, baita bere historia eta tradizioa ere, nazioarenganako zaletasuna eta berarekiko atxikimendua ezartzen saiatuz, horretarako sinboloak eraikiz (bandera nazionala, himno nazionala,?) eta, askotan, nazioaren tradizioa zein historia, edota nazioa bera ere, asmatuz. Hobsbawn en hitzak erabiliz14, apropos eta jakinaren gainean martxan jartzen den ingeniaritza ideologikoa dugu hau, zeinak herri zehatzarenganako baino, herri horren kontzeptu ideologikoarekiko leialtasuna bilatzen duen; hots, Estatuarekiko abertzaletasuna du helburu.
‎Asmoak asmo, Estatuaren ahulezia begien bistakoa da: alde batetik, legea bete zedin, beharrezkoak ziren eskolak falta ziren, baina Estatuak ez zuen honen ardura hartuko aldiz, zama hau herrien bizkar gainean utzi zuen, lehenago esan dugun bezala eta, beraz, ezin zuen legea betetzeko beharrezkoa zen oinarrizko baldintza ziurtatu. Bestalde, berak eraikiak ez ziren eskola publikoak ere udal eskolak, esate baterako gobernatu nahi zituen, nahi izatetik ahal izatera ailegatzeko tarteko zubirik eraiki gabe.
‎sistema metriko hamartarra eta honen nomenklaturaren erabilpen nahitaezkoa inposatzea Estatu, Probintzia edota Udaletako dependentzia guztietan, arlo zibil, militar, judizial zein eklesiastikoan, baita kontratu publiko eta pribatuetan ere. Nola ez, ordutik aurrera sistemaren irakaskuntza derrigorrezkoa izango zen oinarrizko irakaskuntzako eskola guztietan268 Beraz, nazioa oinarritzat hartzen zuten modernizaziorako neurriak dira, merkatu nazionalaren helburura begiratzen zuten erabakiak; eta badakigu tradizionala bihurtu den esaldia dugu hau merkatua dela burgesiaren lehenengo eskola269, non nazionalismoa zer den ikasiko duen.
‎Baina otorduetan guztiok elkartzen ginen, eta orduan ezin ekidin izaiten zuten honetaz edo hartaz mintzatu behar izaitea, nabariak geratzen zirelarik, halakoetan, beren arteko iritzi kontrajarriak eta desadostasunak.
‎—Zer signifikatzen du honek. Zeren baitakit ezen nik ez ditudala bi pare...
‎Forentsearen bertze aldean, Tomasek keinada egin zidan. " Hau duk hau, pagotxa!".
‎—Hau duk hau kaka zaharra!
‎Baina ez dakit bada: irudipena dut honetan ere Dabidekiko konplexua izan dudala. Bera, uniber  tsitate ikasketaduna; ni, aldiz, Adelak lau haizetara aldarrikatu duen bezala, idazkari xume bat, gehienez ere ingeles eta informatika ikastaroren bat egina duena.
‎Atetik begiratzera irten, eta gizon ezezaguna Tomi ezkutuka zerbait ematen ikusi dut. Eta ez nuke honekin trajiko jarri nahi, baina egingo nuke pistola bat zela! Hala ere, horrek bezainbat harritu naute, elkar agurtzean, beste gizonak esandako hitzek:
‎Hauen bidez katalogazio lanetan sortzen zaizkigun hainbat zalantza, autoritateen kontrola eta abar argitzeko bide bat aurkituko dugu. Euskal Autonomia Erkidegoan ez dugu hau egiteko ahalbiderik, ez baitugu guztientzat oinarri izango den zentro bat (liburutegi nazionala edo guztientzat erreferentzia izan daitekeen katalogazio zentro bat).
‎Artearen balioa erlatibizatzera natorrela pentsatuko du dagoeneko baten batek. Egunen batean, prest nago artearen balioa erlatiboa dela sutsu ere defendatzeko, edo subjektiboa dela esateko, baina gaurkoan, artikulu serie bat zabaldu nahi duen honi haria aurkitu nahian besterik ez naiz ari. Eta nik tokiaz eta espazioaz hitz egin nahi dut, ez espazioaren erlatibismoari buruz; espazio ezberdinei buruz baizik.
‎Hortik datorkigu Wittgenstein ipurtarina zelako susmoa. Baina irakurleak jakin behar du hau hurrengo orrialdeak irakurtzen hasi baino lehenago. Espiritu mugikor hori gabe ez ditu sekula Wittgensteinen ideiak hartuko eta suzedaneo filosofiko batean geratuko da, Wittgenstein urardotu bat maneiatuz.
‎Galerian lagunekin hitz egitea debekatuta zegoen. Kartzeleroak txaloa jotzen zuenean jaitsi behar zenuen galeriatik patiora, txaloa jotzen zuenean egin behar zenuen hau edo hura. Beti bazen kartzeleroaren txaloren bat edozein aitzakiarekin.
‎" Inork ezin du honetaz ezer jakin",
2001
‎Honi ere (Roquefort i bezala)" Gazten Errege" izendatu zaio, lantzean jartzen den erreparo, kalitate eta ospeagatik. Zulodun gazta ezaguna dugu hau, eta egiteko zortzi mikrobio mota ezberdin erabil daitezke. Pieza handitan ekoizten da (80 kilo) eta bere bizitza izugarri luzea izan daiteke; esaterako, duela urte batzuk, Bernako erakusketa batean 1847ko pieza bat aurkeztu zuten.
‎Gure borroka konsumoko gizarteak zanpatzea, itotzea, izorratzea nahi duen mugimendua. Eta oso gertuan ditugu honen responsableak: Ikastola batzuen zenbait" zuzendari".
‎Etxetikan at, emakumea ez da anderea izanen, izanen da edo eme galdu bat. Ene ustean garrantzi handiko ondorioa dugu hau, alegia, emakumearentzat etxea kartzela bat dela. Kartzela urrezkoa batzutan (bere frigoa, labadora e.a. izanen ditu), bainan kartzela beti espetze".
‎Nerbioi (eta Ibaizabal) ibaia itsasoratzen den inguruak betidanik" madarikazio turistiko" modukoa jasan behar izan du, kanpoko jendeak ez baitzuen uste bertan ikusteko moduko ezer zegoenik. Bertako industrializazio basatiaren garaiak atzean utzi ditugun honetan, hots, postindustrializazioa nagusi bizi dugun honetan, gauzak aldatuz doaz. Alde batetik, bertako instituzioek lurralde kutsatuari aurpegia garbitu nahi diotela dirudi, eta beste alde batetik, bidaiariek alde honi beste modu batean begiratzen diotela ematen du.
‎n Zure azken lan hau Bartzelonako Grec jaialdiak ere ekoiztu du. Zer esan nahi du honek zuentzat?
‎2) Nabaria zen, bestalde, belaunaldi hiritarra izan nahi zuela honek.
‎etengabe idazketa bera zalantzan jartzearena, hain justu. Izan ere, gure artean" metanobela" rik egon bada, esku artean dugun hau izan dela baieztatu behar. Nobela honetan, espresiobide berrien esperimentazioaz harago, kontaketaren beraren ezintasuna da, behin eta berriro, nabarmendu nahi zaiguna.
‎Hirugarren pausua dugu hau gure lanean. Beti jarraitu diogu arrasto berari.
‎" Ainhoa" adibidez. Baina aho biko baieztapena dugu hau. " Ainhoa" ere abangoardiazko giroan sortu baita:
‎Hau da, zu erabiltzen denean, testua irakurtzen duenari zuzentzen zaion elea dugu. Hurbiltasuna bilatzen duela espresabide honek aitortu behar, baina, era berean, kronika zaharren dei funtzioaren errepikazioa litzateke, bere lurrean geratu denaren irudimena pizteko elementua genuke hau, egunerokotasunak ikusten uzten ez duen berritasuna adierazten dio bidaiari nomadak lurrean erroturik dagoenari. Hona hemen horrenbestez euskal kanta ezaguna gogorarazten duen erabilpenaren adibide zolia:
‎Eguraldi gorabeherak lagun ditugula hau da, gelak egurastu egin ditzakegu, gehiegizko bero zein hotzik nozitzeke eta giroa oraino ez da hezeegia.
‎Horrela bada, kaloria gutxien dauzkan fruitu sikuetako bat dugu hau (gainontzekoen kalorien erdi parean dabil gaztainarena).
‎1,6 baina, halaz ere, onartzeko modukoa da, oso. Trans gantzen portzentajeei dagokienez, bigarren handiena du honek (%4.8). Gihar estraktu lehor gehien daukana (%2, 2), esne gaingabetua eta gelatina baliatzen dituelako osaketan.
‎Hidratantea (glizerola) daukan arren, gai hori daukaten beste bi produktuek baino gutxiago du honek.
‎Trans gantzen portzentajeei dagokienez, bigarren handiena du honek (%4.8).
‎zer da ari gaztelaniaz? Inguruko erdarek ez duten aktibitatea adierazteko forma dugu hau, baina aktibitatea bera zein den adierazi gabe. Gaztelaniaz,, fya estas?
‎Kölnischwaser, hots, Cologne ura. Agian imitazio gehien izan dituen perfumea dugu hau. Urteetan izandako gorabehera batzuk direla medio, 1862an Roger & Gallet ek erosi zuten enpresa hura.
‎Lagun on bat galdu berri zuen gazte baten istorioa kontatzen du liburuak. Protagonistak lagunak oparitutako zilarrezko eraztun bat zuen honen oroigarri bakartzat eta elkarrekin igarotako momentuak gogoratuz lortzen zuen aurrera ateratzea. Abeliok esan bezala, hasieratik bukaeraraino irakurri duzu, pentsatuz irakurriz, irakurriz ikasiz
‎Badaezpada. Eta laguntzarik behar bazenu hau edo bestea egiteko, ez dakit, haria erostera atera behar badut, edo oihala mozteko...
‎Beldurtu egin nintzen une batez orduan. Zer egin nahi du honek. Eskua atzetik sartuaz, zabal zabal eginda, alua laztandu zidan baina.
‎Lastima aurpegiz. Zer nahi duk, galdetu dio, ea, debalde duk hau, beste horrek bi whiskyak bota dizkik eta.
‎Neronek uste dut naiz eta aiz lehenago* naiza eta* aiza izanak direla; gaurko izan, berriz,* eizan. Eta zer axola du honek hemen darabilgun auzian. Ahuntzaren gauerdiko eztulak baino gutxiago.
‎Otxandiarra izan zitekeen, bere ustez, hil aginean zegoen euskarak behar zuen sostenguetarik bat, poesiaren arnasaz biziberrituko zuena. Campionek, eta ez genuke hau sekula ahaztu behar, Nafarroako zenbait eskualdetako hizkuntza erian ikusten du euskararen egoera, ahaleginean eta epetan ibili gabe sendotu behar den hilzorikoa. Eta berak ezin euskaraz adieraz zezakeen deitorea besteren ahotik, santugile baten ahotik, entzuten zuen bizkaieraz.
‎Hitz bi esan nahi nituzke honetaz, Unibertsitateari buruz behin eta berriro eragile gisa agertu naizenez gero. Ez beza inork, mesedez, harrokeriatzat har erabili dudan hitza.
‎Aldizkariak, oraindik egunkaririk ez dela, askoz hobeak dira egungo egunean, bai ukitzen dituzten gaien zabaltasunagatik, bai berauek gero eta trebeago erabiltzeko moduagatik. Baliteke orain, askatasun handiagoa dela, lehia larriagoan ibili behar izatea erdal argitalpenekin, eta dagoeneko ere badugu honen seinale argia. Hala ere, lurpeko bizitzak ematen zion pribilegiozko itxura hura galduko badute ere (gogora lehen oharrean Egunari buruz diodana), badute, lehen momentuan izan ezik, atzera ez egiteko behar hainbat hazkunde eta indar.
‎Francisque Michel, euskal literaturak hainbeste zor dion jakintsuarena aurrenik. Aitor dezagun, luzatu gabe, nolabaitekotzat etsi dituela honek: " Oihenart poetak ez du merezi, ene ustez, Oihenart historialariari zor zaion laudorioa; bi dohain horiek, ordea, elkar ezin ikusi dutenak izaki, apika10".
‎Esan nahi duena hau da: Ordu artekoek aski dutela silaba erdi edo gehienaz silaba batez berdin bukatze edo errimarako, eta gehiago behar litzatekeela, silaba eta erdi gutxienaz, gaztelerazko amado, criado eta tankera horretakoetan bezala (K.M.O.).
‎20 Ez dut honekin Aita Olabide denik apurrena ere gutxietsi nahi. Aitzitik joera horretan hain gorengoa delako aipatu dut.
‎Harenez baliaturik prestatu nuen inoiz" Guillaume de Humboldt et la langue basque" zeritzan artikulua, Lingua e stile, 8 (1973), 107, gero Wilhelm von Humboldt nella cultura contemporanea (cur. L. Heilmann) liburuan, Bologna, il Mulino, 1976, jasoa11 Jakina denez, orain badugu hontaz eta hartaz, euskal hizkuntzalaritzaren aldameneko pasarte xelebreak eta negargarriak kontatzen dizkigun Tovarren liburu ezaguna: MitologÃa e ideologÃa sobre la lengua vasca, 1980.
‎Dena den, erraz froga daitekeenez, hizkuntzak indarra eta lurra, zedarrietan eta barrenean, galdu ahala, ugalduz doa aitzitik beronen premia eta landu beharrarekiko ardura. Susperraldi honetan, Larramendi aipa genezake besteak beste (jesuiten kinka larria izanik, ez zuen honek bere barrengo guztia argitara eman26), Iztueta27, Manterola, Arana Goiri eta Azkue –ez ziren guztiok gogaide minak agidanez, ez eta hizkuntza auzietan ere–, eta, 1936 baino lehen, amaitzeko, Ariztimuño, Euskal  tzaleak eta Lizardi. Ene ustez, behiala esan nuenez28, honen" Eusko bidaztiarena" izan da gaurdaino gure artean egin den hizkuntz egitamurik osoena, eta irakurri ere dut nonbait honi buruz ironiazko idazlanik.  Nire hartan jarraitzen dut hala ere:
‎Bigarrenik, arestian aipatu ditugun gizarte omen eta sinesgarritasunari hertsikiago lotzen den ezaugarria dugu hau, hedabide berriek autonomia handiz jokatzen zuten sistema politikoaren aurrean (haietako batzuk. Deia eta Egin, korronte politiko jakin batzuei lotuak baziren ere).
‎Rapsoda ez bailitzateke inoiz rapsoda ona izango olerkariak esandako gauzak ulertuko ez balitu. Izan ere, rapsodak entzuleentzat izan behar du olerkariaren pentsamenduaren interpretaria, baina olerkariaren esanak ez dakizkienak ezin du hau ondo egin (530b c, 59 orr.; letra etzanak geuk jarriak dira).
‎Rapsoda ez bailitzateke inoiz rapsoda ona izango olerkariak esandako gauzak ulertuko ez balitu. Izan ere, rapsodak entzuleentzat izan behar du olerkariaren pentsamenduaren interpretaria, baina olerkariaren esanak ez dakizkienak ezin du hau ondo egin. Eta aurretik esandako horiek guztiek, orduan, bekaitza eragiten dute. lon.
‎Honez gero, mundu sentikorraren osaerari buruzko oinarrizkoena esan dugu, baina gauza bat azpimarratzea falta zaigu: sentikorraren arbuiatzailea dela esaten bada ere, Platonek mundu sentikorra eder eta hoberena dela, eta mundu hartatik kanpora ezer ez dagoela baieztatzen du erabat7 Aipatu ditugun beste munduak mundu sentikorraren barru barruko osagaiak direla esan nahi du honek, mundu hori antolatu eta zeharkatzen duten zainak eta odola; baina ez (aspertu arte defendatu den moduan) mundu sentikorrarekiko arrotzak. Azken finean, mundu sentikorraren edertasuna simetria eta proportzio kontua da, eta hauek nozio matematikoak izanik ezinbestean mundu sentikorretik matematikaranzko igortze bat dago.
‎Honi dagokionez ez dut zure aurka ezer esatekorik, Sokrates; baina, hala ere, beste honetaz jabetzen naiz, hots, Homerori buruz gizonek esandakoen artean nik esaten ditudala ederrenak, eta berari buruzko nire ideiak ugariak direla; eta denek baieztatzen dute Homerori buruz ondo hitz egiten dudala, baina gainerakoei buruz, ez. Azter ezazu, bada, zer esan nahi duen honek.
‎Noizbait esan da espazioa eta denbora subjektuaren harmenaren baldintza gisa finkatzea mundua betaurreko koloredunekin ikustea bezala litzatekeela. Hala ere, Kanten ideien argibide izan nahi omen zuen honek arazoa ilundu besterik ez du egiten. Labur esateko, espazioa eta denbora ezin dira alderatu errealitatea zuzenean ikustearren edozein unetan ken ditzakegun betaurrekoekin, zeren esperientzia ororen eta, honenbestez, errealitate oro ikusteko ezinbesteko baldintzak baitira.
‎Aitak besoak gurutzatu zituen petxuaren kontra," Hau duk hau!" erraten ari balitz bezala. Irria eskapatzen zitzaion eta bere aurpegi gorria naturak bakarrik pintatzen dakien bozkarioaren erretratua zen.
‎Basapiztien jungla dun hau
2002
‎BURUJABETZA eta normalkuntza demokratikoaren ikuspegiak landuz, AB, EA, Aralar, Batzarrek eta Zutikek, gaur egun Euskal Herrian bizi den egoeraren nazio mailako eztabaida eta hausnarketari ekingo diote. Prozesua izan nahi du honek eta aurrerantzean eztabaida beste sektore batzuetara ere zabaldu nahi du boskoteak. Aberri Egunaren aurretik ika mika hor zegoen ezker abertzalearen baitan, baina honen ostean, eta bereziki ETAren agiriaren ondoren, eztabaida biziki areagotu da, kalean zein prentsa mailan.
‎hau honela denik uste ez dutelako. Ez dute sinesten guk dioguna, haiek uste dute hau esaten dugunok garela errudunak, Euskal Herriak honela izan behar duela eta pena bat dela guk bestela pentsatzea.
‎Donostiako Nazioarteko Zinemaldiaz hitz egin litzateke (Estatuko inportanteena), nazioartean garrantzi handia du honek, eta produktore, banatzaile eta zinemagile ugariren beharrezko topagunea da, Espainiako eta Latinoamerikako produkzioko fruiturik garrantzitsuenak gertutik jarrai ahal ditzaten.
‎1856tik jarraitutako usadioa dugu hau, Historian zehar inguruko mendi hauen guztien erabilera bertakoena izan da. Baztandarrek, hau da nafarrek, zein baigorriarrek (Nafarroa Beherekoek) erabili izan dituzte bien artean dauden mendiak eta Historian zehar milaka iskanbila sortu dira beraien artean.
‎Agente literarioaz gain, literatur lanen promozioa eragin dezaketen beste elementu batzuez ere mintzatu ginateke, hala nola, 1980ko hamarkadaz geroztik gurean gutxituz joan diren literatur sariez. Zenbait literatur sarik idazleen promoziorako duda ezinezko garrantzia duela ahaztu gabe (Atxagaren kasua paradigmatikoa dugu honi dagokionez), gaur egungo euskal literaturaren merkatuan sari bat irabazteak baino garrantzi edo eraginkortasun handiagoa izan dezake komunikabideetan etengabe iragarritako lan batek17 Honen ondorioz, ez da inondik ere harritzekoa literatura enpirikoaren jarraitzaileen artean literaturaren merkatuan komunikabideek duten garrantzia neurtzera bideratutako ahaleginek azkenaldian lehentasuna hart...
‎bertan biltzen dira asmakizuna, autobiografia eta foiletoi eta abentura nobelen ekarpen aberatsa". Jaioterri maiteak Ameriketako emigrazioaz dihardu, era oso idealizatu batean bada ere, eta amaiera zoriontsua du honek ere. Bi eleberriek badituzte zenbait ezaugarri formal komun, hala nola ekintzen errepika eta nobelen interes puntuak txandakatzea, eta antzekotasun estilistikoak ere badituzte, esaterako pertsonaien elkarrizketen tipismoa, neologismoen eskasia eta esaldi laburrak erabiltzea (ik.
‎Elikagaiak botika hipolipemiatzaile gisa dihardu (kolesterola murriztuz), abantailaren batekin: tolerantzia onekoa da eta, gainera, tankerako eraginak dituzten beste hainbat botikaren (erretxinak, hain zuzen) alboko ondorio kaltegarriak ez ditu honek.
‎Zenbait kasutan lan hizkuntza erdaraduen talde baten baitan azpitalde euskaldunak sortzen dira, lanaren atal bat euskaraz egingo dutenak, baina talde osoarekin erdaraz komunikatuko direnak. Puntubat azpimarratu nahi dugu honetan: talde batek zenbat eta ikerketa hobea egin, gero eta zailtasun handiagoak sortzen zaizkio oso osorik euskaraz aritzeko.
‎Zelako hizkuntza mota, nolako ikasketa mota azaldu gura du honek. Inoizere egonkortasunik lortzen ez duen sistema, ia errepikatu arren, inoiz ere bereberdina ez dena.
‎Horrela soilik ulertu ahal da pluralismoa aberastasun moduan. Noski, hemen oihartzuna duten komunikabideek euren ikurtzat daukaten pluralismoak ez du honekin zerikusirik. Edo hiriko auzokideak dira, betiereko bakearen tabernan horditzen direnak.
‎Metahizkuntza: Kodeaz hitz egiten duen funtzioa dugu hau.
‎Zazpi hodi desberdinez osatutako txirula dut, Dametasek aspaldi oparitua, eta hiltzean esan zidan: , orain zu zaitu honek bigarren?. Esan egin zuen Dametasek; bekaiztu zen Amyntas ergela.
‎Ta ark gogorki: «Lelo ori, zer dala ta koska egin nai daustazu, burdiñak orzkatzen ditudan oneri
‎Kategoria sistemako sailkapena baliatu ahal izango dugu kategoria nagusiekin, sarrera lexiko diren neurrian azpilexiko berean sar baititzakegu izen guztiak, esaterako. Morfotaktikarekin lotura zuzena du honek, aurrizki lexikalek, adibidez, atzetik izenak har baititzakete (izen arruntak badira ere); ber aurrizkiak, bestalde, aditzak (nagusiak) har ditzake ondoren. Hori da, besteak beste, azpilexikoen balioa.
‎Mugatasun lexikala aipatu dugu gorago eta lexikoan tasun hau dutenek kasu marka zuzenean hartzen dutela baieztatu dugu gainera. Baina determinatzaile zehaztuek arazoak dituzte hau aplikatzean; izan ere, determinatzaile eta zehaztu izateak berez mugatu lexikal izatea eskatzen duen arren, hauek mugagabean erabil baitaitezke (ikus Euskaltzaindia, 1993: 81). Horien tratamendua argitzen saiatuko gara atal honetan.
‎Maite nautenen benetako garrantziaz jabetu naiz trenaren mundu magikotik jaitsi naizen bigarren aldi honetan ere. Lehenengoz zalantzan jartzen hasi naiz nire bizitzarekin egin nahi dudana hau izango ote den. Uste baino gogorragoa egingo zait nire ametsa aurrera eramatea, baina inork ez dit esan lan erraza izango denik.
‎–Hau duk hau beroa eta itomena –azaldu zuen Haritzek, garrasika, eta betaurrekoak berriro lurrunduta– Nolatan etortzen da jendea honelako lekuetara. Julen...?
‎–galdetu zuen Julenek ustekabean. Lagunaren irribarreak baieztatu egin zion– Hau duk hau perfumea, kabroia!
‎–Nahi dun hau askatzea? –galdetu zion Alexek.
‎Eusko Jaurlaritza alde izan du euskarak. Eta oro har, paperean bederen, abertzaleen eskuetan egon izan diren gainerako administrazioak ere, beste alderdiek ez baitute honetan gehiegi egin, egia aitortzen baldin badugu. Abertzale ez diren politikoek euskara beti arazo gisa ikusi izan dute, zoritxarrez, eta dudan inpresioa da euskara historiaren zokoan desagertuko balitz, hiletetako elizkizunetan lehenbiziko lerroan uzkurtuta eta itxurak egin ondoren, lasai ederra hartuko luketela.
‎Baina besterik gehiago deus gutxi. Nire uste apalean, ez dut honekin mamusti jarri nahi, zuri ez dizute gehiegi esaten zenbaki kopuru horiek guztiek eta gu, berriz, ilusioa genuenok, galbidean jartzen gaituzte ustekabean halako estatistikek.
‎Eta zer egin orduan? Merezi du honetaz pentsatzea, edo beste aldera begiratuko dugu?
‎Oroz gain, nire etxea baitut hau, bakoitza bere zoroak bizi duenez: batzuetan etxe asea eta zabala, beste batzuetan gela estuko eraikina.
‎erlatiboetan" non"," zein" edo holakoak erabiltzea, kasurako, edo kausaletan" zeren" edo" zergatik" bezalako galde hitzekin hastea. Iduri luke hau nik diot, ez berak Richard Duppak aipatzen zuenaren erakusle apartak garela: " In language, the ignorant have prescribed laws to the learned".
‎Hirugarren zikloan, aldiz, ikasleak ikerkuntzarako prestatzen direnez, ingelesak izan luke hizkuntza nagusia. Ez du honek esan nahi hizkuntza hau eta beste batzuk (frantsesa, gaztelania, alemana...) titulazio bat egiterakoan ikasleek ikasi behar ez dituztenik; alderantziz baizik, lan mundu globalizatuan behar beharrezkoak direlako. Joera hau segitzen dute Europako hainbat herri txikien estatuek eta fruituak onak dira.
‎izan ere, azpi ikuskatzaileak eta oro har, gisa guztietako enplegatuak, presoak dauden egoera berean, alegia, ikuskaritza goragoko baten zaintzapean, beren artean ikuskatzaile nagusiak ikusi gabekorik ezer ez gertatzeko moduan, ipintzen ditu. Espetxe arruntetan, zaintzaile batek bere zaintzapean dagoen presoren bat iraintzen badu, ez du honek modurik aurkituko haren goikoen gizatasunik eskatzeko; presoak egiten zaizkion zernahi irain, laido eta zigor pairatu behar izaten ditu, alegia. Panoptikoan, ordea, ez da horrelakorik gertatu ahal izango, nagusiaren begiek dena baitaukate kontrolpean; egoitzotan ez dago azpikoen tirania gertatzerik, ez eta ezkutuko irain edo zigorrik ere.
‎– Lagunok, Catalina Bedró duzue hau, gustukoen dudan artista –Rafa eta Mentxu zutitu egin ziren agurrerako– Ardura zaizue terrazako kafera biltzen bazaigu?
‎– Hire aitak egin beharrekoa duk hau, baina ez diat itxaroteko gogorik: nork esan dik nigana etortzeko, salaketa kontu horiekin?
‎Mugak gainditu behar ditugun honetan
2003
‎Bere gogoz kontra bortxatua, hego haizetearen haizalpeko orri zuria da, bortxatzaileek lerdea dariela bere gainean ubel idatzi, kaka eginez zikindu, aihotz marrauzaz txikitu eta ostikoz zanpagailura botea. Torturatuak pubela du helburu, tortura prozesutik libratuko duen zakarrontzia, nahiz badakien deus ez duela honek. Zeren tortura bizipena da, bizipen bortxatua, ihesbiderik uzten ez duena.
‎igelak, sugandilak, erleak... Ba al du honek azalpenen bat?
‎Antolatzaileen esanetan, «etorkizuna orain astintzea» da gako nagusia. " Izan ere, euskal gizartea berpizkunde berri baten atarian jarri behar dugun honetan, euskalduntze alfabetatzeak oro har eta AEK k dituzten beharrizanak bermatzea ezinbestekoa da" gaineratu dute.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ukan 2.084 (13,72)
Lehen forma
du 346 (2,28)
dugu 328 (2,16)
dut 324 (2,13)
duk 160 (1,05)
duzu 137 (0,90)
duen 73 (0,48)
zuen 66 (0,43)
dugun 55 (0,36)
dute 53 (0,35)
duzue 36 (0,24)
dun 35 (0,23)
ditu 24 (0,16)
dituen 23 (0,15)
duela 21 (0,14)
duten 21 (0,14)
duzun 19 (0,13)
nuke 19 (0,13)
zituen 13 (0,09)
badu 11 (0,07)
ditugu 11 (0,07)
genuen 11 (0,07)
baitu 10 (0,07)
badugu 9 (0,06)
genuke 9 (0,06)
dudan 8 (0,05)
dugula 8 (0,05)
duzula 8 (0,05)
baduzu 7 (0,05)
dituzte 7 (0,05)
dutela 7 (0,05)
ditudan 6 (0,04)
dituzten 6 (0,04)
dudala 6 (0,04)
zenuen 6 (0,04)
zuela 6 (0,04)
zuten 6 (0,04)
ditugun 5 (0,03)
duena 5 (0,03)
luke 5 (0,03)
nuen 5 (0,03)
Badu 4 (0,03)
baitut 4 (0,03)
baitzuen 4 (0,03)
bazuen 4 (0,03)
ditut 4 (0,03)
dudana 4 (0,03)
duzuen 4 (0,03)
nukeen 4 (0,03)
zaituzten 4 (0,03)
zuena 4 (0,03)
DUGU 3 (0,02)
baduk 3 (0,02)
badut 3 (0,02)
badute 3 (0,02)
baitugu 3 (0,02)
dituela 3 (0,02)
duguna 3 (0,02)
duzuela 3 (0,02)
hau-eta 3 (0,02)
ninduen 3 (0,02)
zaituen 3 (0,02)
zaitut 3 (0,02)
baditu 2 (0,01)
baduen 2 (0,01)
baitute 2 (0,01)
baituzu 2 (0,01)
baitzituen 2 (0,01)
baitzuten 2 (0,01)
dugulako 2 (0,01)
dugunik 2 (0,01)
dutenei 2 (0,01)
duzuena 2 (0,01)
genituen 2 (0,01)
genuelako 2 (0,01)
huen 2 (0,01)
lukeen 2 (0,01)
nauen 2 (0,01)
nauzula 2 (0,01)
nituzke 2 (0,01)
nuela 2 (0,01)
nukeela 2 (0,01)
zuen bitartean 2 (0,01)
Badut 1 (0,01)
Baduzu 1 (0,01)
Bagenuen 1 (0,01)
Bazuen 1 (0,01)
Dugun 1 (0,01)
baduela 1 (0,01)
badun 1 (0,01)
baduzue 1 (0,01)
baduzun 1 (0,01)
bailuke 1 (0,01)
bainuen 1 (0,01)
baititu 1 (0,01)
bazenu 1 (0,01)
ditugula 1 (0,01)
ditugunak 1 (0,01)
ditugunez 1 (0,01)
dituk 1 (0,01)
dituzu 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan hau egin 96 (0,63)
ukan hau ere 51 (0,34)
ukan hau ez 42 (0,28)
ukan hau esan 29 (0,19)
ukan hau berri 16 (0,11)
ukan hau hitz 15 (0,10)
ukan hau zerikusi 14 (0,09)
ukan hau ni 12 (0,08)
ukan hau gertatu 11 (0,07)
ukan hau ukan 11 (0,07)
ukan hau ezer 10 (0,07)
ukan hau ikusi 10 (0,07)
ukan hau aurre 8 (0,05)
ukan hau bezalako 8 (0,05)
ukan hau merezi 8 (0,05)
ukan hau balio 7 (0,05)
ukan hau beste 7 (0,05)
ukan hau galdu 7 (0,05)
ukan hau gu 7 (0,05)
ukan hau idatzi 7 (0,05)
ukan hau inoiz 7 (0,05)
ukan hau onartu 7 (0,05)
ukan hau zu 7 (0,05)
ukan hau baino 6 (0,04)
ukan hau batere 6 (0,04)
ukan hau den 6 (0,04)
ukan hau jarraitu 6 (0,04)
ukan hau martxa 6 (0,04)
ukan hau sartu 6 (0,04)
ukan hau bera 5 (0,03)
ukan hau berriro 5 (0,03)
ukan hau eraman 5 (0,03)
ukan hau espero 5 (0,03)
ukan hau irakurri 5 (0,03)
ukan hau konpondu 5 (0,03)
ukan hau pentsatu 5 (0,03)
ukan hau zer 5 (0,03)
ukan hau adibide 4 (0,03)
ukan hau aipatu 4 (0,03)
ukan hau begi 4 (0,03)
ukan hau behar 4 (0,03)
ukan hau bizi 4 (0,03)
ukan hau entzun 4 (0,03)
ukan hau erran 4 (0,03)
ukan hau gehiago 4 (0,03)
ukan hau gustuko 4 (0,03)
ukan hau guzti 4 (0,03)
ukan hau lehenago 4 (0,03)
ukan hau nahi 4 (0,03)
ukan hau ulertu 4 (0,03)
ukan hau aita 3 (0,02)
ukan hau amaitu 3 (0,02)
ukan hau baina 3 (0,02)
ukan hau berriz 3 (0,02)
ukan hau ezagutza 3 (0,02)
ukan hau ezkutatu 3 (0,02)
ukan hau eztabaidatu 3 (0,02)
ukan hau gustatu 3 (0,02)
ukan hau guzi 3 (0,02)
ukan hau guztiau 3 (0,02)
ukan hau hi 3 (0,02)
ukan hau kontu 3 (0,02)
ukan hau modu 3 (0,02)
ukan hau orain 3 (0,02)
ukan hau oso 3 (0,02)
ukan hau pasatu 3 (0,02)
ukan hau sekula 3 (0,02)
ukan hau ala 2 (0,01)
ukan hau alu 2 (0,01)
ukan hau antolatu 2 (0,01)
ukan hau antz 2 (0,01)
ukan hau antzeko 2 (0,01)
ukan hau aprobetxatu 2 (0,01)
ukan hau asti 2 (0,01)
ukan hau azalpen 2 (0,01)
ukan hau bakarrik 2 (0,01)
ukan hau begitarte 2 (0,01)
ukan hau bi 2 (0,01)
ukan hau denbora 2 (0,01)
ukan hau egon 2 (0,01)
ukan hau egunero 2 (0,01)
ukan hau eman 2 (0,01)
ukan hau epe 2 (0,01)
ukan hau erabili 2 (0,01)
ukan hau erakutsi 2 (0,01)
ukan hau erantzun 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia