2011
|
|
Etorkizunean instalazio elektrikoetako lan
|
munduak
izango dituen beharrak eta arazoak lantzen dira Banaketa instalazioak moduluan. Behar diren tresnak eskaintzen dira moduluaren curriculumean instalazio elektrikoen arloko etorkizuneko langileak gai izan daitezen« behe tentsioko banaketa sareetako osagaiak eta haien elementu laguntzaileak muntatzeko eta mantentzeko, indarrean dagoen araudia, erregelamendua eta kalitateari segurtasunari eta lan arriskuei buruzko protokoloak aplikatuz, haien funtzionalitatea ziurtatuz eta ingurumena errespetatuz».
|
|
Audioaren
|
munduan
sarri sarri erabiltzen da zirkuitu mota hori nahasketa mahaietan, seinaleak nahasi eta anplifikatu edo indargabetu nahi direnean (mikrofonoak, kaseteak, disko jogailuak, disko trinkoak eta abar).
|
|
OME (Osasunaren
|
Mundu
Erakundea) Nazio Batuen erakunde bat da, eta mundu mailan osasun alorreko prebentziorako, sustapenerako eta esku hartzeko politikak kudeatzen dago espezializatuta. 1948an sortu zen, eta haren helburua zen Lurreko herri guztiek lor daitekeen osasun maila altuena izatea.
|
|
OME (Osasunaren Mundu Erakundea) Nazio Batuen erakunde bat da, eta
|
mundu
mailan osasun alorreko prebentziorako, sustapenerako eta esku hartzeko politikak kudeatzen dago espezializatuta. 1948an sortu zen, eta haren helburua zen Lurreko herri guztiek lor daitekeen osasun maila altuena izatea.
|
|
OMEP (Eskolaurreko Hezkuntzarako
|
Munduko
Erakundea) 1948an sortu zen, UNESCOren mintegi batetik. Haren zeregina da haurren hezkuntza sustatzea jaiotzen direnetik, eta familietan, erakundeetan eta komunitateetan haien ongizatea, osasuna eta garapena bermatuko dituzten baldintzak lortzeko lan egitea.
|
|
Arestian aipatutako kondizioetan eragina izan dezakeen ikerketa zientifikoa bultzatzea. Hala, herrien arteko ulermena handitzea eta
|
munduan
bakea finkatzea lortu nahi da.
|
|
1945ean, Nazio Batuen Gutunak formalki onartu zituen gobernuz kanpoko erakundeak. XIX. mendean sortu ziren
|
mundu
guztian, baina gaur egun izan dute gorakadarik handiena. Haien helburua da garapen proiektuen bidez gizarteko esku hartzea bultzatzea.
|
|
1934an, bigarren aldiz onartu zen Haurraren Eskubideen Aldarrikapena. 1946an, Nazio Batuen Kontseilu Ekonomiko eta Sozialak Genevako Aldarrikapenari berriro ekitea gomendatu zuen,
|
munduko
herriak konprometitzeko asmoz.
|
|
Gogoan izan! Lehen
|
Mundu
Gerrako esperientziak giza eskubideekiko sortu zuen sentsibilizazioaren testuinguruan eta, bereziki, gatazkaren ondorioz umezurtz geratu ziren haurren egoerak eragindako sentsibilizazioaren testuinguruan kokatzen da Genevako Aldarrikapena. Hala ere, eduki horiek ez ziren praktikan jarri, urte gutxiren buruan munduak beste gerra bat bizi izan baitzuen, aurrekoa baino are latzagoa eta askoz suntsitzaileagoa, non, oro har, pertsonen, eta, bereziki, haurren eskubideak sistematikoki urratu baitziren.
|
|
Gogoan izan! Lehen Mundu Gerrako esperientziak giza eskubideekiko sortu zuen sentsibilizazioaren testuinguruan eta, bereziki, gatazkaren ondorioz umezurtz geratu ziren haurren egoerak eragindako sentsibilizazioaren testuinguruan kokatzen da Genevako Aldarrikapena. Hala ere, eduki horiek ez ziren praktikan jarri, urte gutxiren buruan
|
munduak
beste gerra bat bizi izan baitzuen, aurrekoa baino are latzagoa eta askoz suntsitzaileagoa, non, oro har, pertsonen, eta, bereziki, haurren eskubideak sistematikoki urratu baitziren.
|
|
Bigarren
|
Mundu
Gerra amaitu ostean, Nazio Batuen Erakundearen babespean eta UNICEF sortu ondoren, haurren babesaz eta eskubideez arduratzen hasi ziren berriro. Prozesu hori 1959ko azaroaren 20an amaitu zen, Nazio Batuen Batzar Nagusiak Haurraren Eskubideen Aldarrikapena izenez ezagutzen den dokumentua onartu zuenean.
|
|
Haurraren Eskubideei buruzko Hitzarmenak tresna aktibo eta dinamiko bat izan nahi du,
|
munduan
haurrek dituzten baldintzak hobetzeko. Hala ere, errealitatea askoz konplexuagoa da, eta, egoera askotan, argi eta garbi ikusten da, helburuak helburu, egungo munduan haurrek esplotazioa eta gehiegikeriak jasaten jarraitzen dutela; horrenbestez, Hitzarmenaren printzipioak urratzea ohikoa da herrialde askotan, 1.2 dokumentuan ikusi dugun moduan.
|
|
Haurraren Eskubideei buruzko Hitzarmenak tresna aktibo eta dinamiko bat izan nahi du, munduan haurrek dituzten baldintzak hobetzeko. Hala ere, errealitatea askoz konplexuagoa da, eta, egoera askotan, argi eta garbi ikusten da, helburuak helburu, egungo
|
munduan
haurrek esplotazioa eta gehiegikeriak jasaten jarraitzen dutela; horrenbestez, Hitzarmenaren printzipioak urratzea ohikoa da herrialde askotan, 1.2 dokumentuan ikusi dugun moduan.
|
|
Batetik, gozamen iturri izan daiteke hori, denbora eta askatasuna ematen baitu kanpoko
|
munduarekin
berriz topatzeko, denbora pasa zaharrei edo berriei ekiteko, edo denbora lanean edo bikote harremanean emateko; bestetik, ordea, lehengo guraso zereginak galtzen direla sentitzen da (habia hutsaren sindromea deitzen zaio horri). Etapa horretan, sarritan gertatzen da guraso propioak benetan galtzea ere.
|
|
Egiturazko langabezia egoerak eta lan
|
munduan
sartzeko zailtasunak, norberaren desabantaila pertsonal eta sozialarengatik.
|
|
6 Europako Batasunaren webgunean (http://europa.eu/index _es.htm), informa zaitez gehiago haurren eskubideei buruzko estrategiaren gainean eta
|
munduko
adingabeen eskubideak babesteko Batasunak dituen beste proposamen batzuen gainean.
|
|
Familiaren hainbat eta hainbat definizio aurkitu ditzakegun arren, Osasunaren
|
Mundu
Erakundeak (OME) proposatzen duena da onartuenetako bat. Erakunde horren arabera, hauxe da familia:
|
|
–etxe bateko kideak, gradu jakin batera arte ahaidetuak elkarren artean, odolez, adopzioz eta ezkontzaz. Familiaren mugak zehazteko erabiltzen den ahaidetasun maila datuei ematen zaien erabileraren araberakoa da; beraz, ezin da zehazki definitu
|
mundu
mailan?.
|
|
Gaur egun, dibortzioa ohikoa da, eta oso hedatuta dago, batez ere pentsatzen delako bikote harremanak gozagarria eta asebetegarria izan behar duela, interes ekonomiko familiarren gainetik. Horrez gain, kontuan izan behar da emakumea lan
|
munduan
sartu denez eta bere eskubide indibidualak onartu direnez errazagoa zaiola harreman gatazkatsu batetik edo oso asebetegarria ez den batetik ateratzea. Bestalde, banandutako edo dibortziatutako pertsonek beste familia bat osa dezakete berriz ezkonduta; beraz, familia harremanen kontzeptu berriak sortzen dira.
|
|
|
Mundu
mailan, familia asko ari da aldatzen, batez ere mendebaldeko kulturaren eraginez, maitasun erromantikoaren ideia mundu guztira zabaldu baitu, baina baita familiaren kontzeptu eta jokabide tradizionalak aldatzeko gobernu politika jakinen eraginez ere (esaterako, Txinan, seme alaba bakarraren aldeko kanpainak eginez, edo, Indian, kontrazepzioa edo antzutzea bultzatuz).
|
|
Mundu mailan, familia asko ari da aldatzen, batez ere mendebaldeko kulturaren eraginez, maitasun erromantikoaren ideia
|
mundu
guztira zabaldu baitu, baina baita familiaren kontzeptu eta jokabide tradizionalak aldatzeko gobernu politika jakinen eraginez ere (esaterako, Txinan, seme alaba bakarraren aldeko kanpainak eginez, edo, Indian, kontrazepzioa edo antzutzea bultzatuz).
|
|
Oro har,
|
munduan
gertatzen ari diren joerak honela laburbil daitezke:
|
|
HAURTZAROA 3Haurtzaroaren kontzepturako hurbilketa 4Haurtzaroari historian zehar eman zaion arreta 5Haurtzaroari buruzko pentsaera antzinako
|
munduan
5Erdi Aroa eta Errenazimendua 6Ilustraziotik XX. mendera 6Haurrenganako arretarekin lotutako nazioarteko erakundeak 8Erakunde ofizialak edo gobernu erakundea 9Gobernuz kanpoko erakundeak 11Haurren eskubideen nazioarteko esparrua 12Genevako Aldarrikapena 12Haurraren Eskubideen Aldarrikapena 13Haurraren Eskubideen Hitzarmena 15Haurren eskubideak Europako Batasunean 19Haurrei arreta emateko Espainia...
|
|
Haurtzaroari buruzko pentsaera antzinako
|
munduan
|
|
M. Montessori(), O. Decroly(), C. Freinet() eta A. S. Neill(), besteak beste, aitzindariak izan ziren hezkuntza praktika berriak probatzen, eta
|
mundu
guztira zabaldu zituzten.
|
|
Hala ere, goraldi hori moteldu egin zen bi
|
mundu
gerren, Espainiako gerra zibilaren, totalitarismoen, diktaduren eta komunismoarenganako beldurraren ondorioz.
|
|
Haurtzaroa
|
mundu
guztian onartzerainoko bide luzea
|
|
Dena den, gerra arteko denboraldian. Genevako Aldarrikapenarekin (1924)?, eta, batez ere, Bigarren
|
Mundu
Gerraren ostean. Giza Eskubideen Aldarrikapen Unibertsalarekin (1948), Haurraren Eskubideen Aldarrikapen Unibertsalarekin (1959) eta, batik bat, Haurraren Eskubideei buruzko Hitzarmenarekin (1989)?, haurren arretak eta babesak gaur egun nazioartean duten zabalpena eta aitorpena eskuratu zituzten.
|
|
1.2 dokumentuaHaurren eskubide urratuakHaurren eskubideak ez dira, inola ere,
|
mundu
osoan errespetatzen, eta, kasu askotan, haurren funtsezko premiak ase gabe daude.Munduan dauden 2.200 milioi haurretatik,% 86 garabidean dauden herrialdeetan bizi dira,% 95 baino gehiago 5 urte bete baino lehen hiltzen dira, eta askok ez dute oinarrizko irakaskuntzarako sarbiderik, lan behartuak egiten dituzte, edo sexu gehiegikeriak jasaten dituzte.Haurren herenak malnutrizioa jasaten du bizitza... Europako Batzordea.
|
|
Lehen hiru ikasturteak komunak dira, eta, laugarrena, berriz, orientatzaileagoa da, bai derrigorrezkoen ondorengo ikasketetarako, bai lan
|
munduan
sartzeko.
|
|
Eskolaurreko Hezkuntza, Oinarrizko Hezkuntza Orokorra, Batxilergoa eta Unibertsitateko Hezkuntza, alde batetik, eta Lanbide Heziketa eta Helduen Hezkuntza Iraunkorra, bestetik.Lehen aldiz agertu zen Eskolaurreko Hezkuntza, bost urterainokoa, eta bi etapatan banatua: ...en Antolamendu Orokorrerako Lege Organikoa), 1990 Hezkuntzari buruzko 1970eko Lege Orokorra ordeztu zuen, eta aldaketa kualitatibo handiak sartu zituen: Lehenengo lege deszentralizatua izan zen, aukera ematen baitzien autonomia erkidegoei hezkuntza zentroak kudeatzeko eta eskolako curriculumaren ehuneko oso handi bat erabakitzeko.Derrigorrezko eta doako irakaskuntza 16 urtera arte luzatu zuen, lan
|
munduan
sartzeko gutxieneko adinera arte.Haur Hezkuntza hezkuntza sistemaren zati integratu gisa onartu zuen, eta ez laguntza zerbitzu gisa bakarrik. LOGSEn, Haur Hezkuntza hezkuntza sistemako lehenengo etapa da, eta honela antolatzen da:
|
|
Bigarren
|
Mundu
Gerraren ostean, milaka haur umezurtz eta etxerik gabe geratu ziren, batez ere Europan. Egoera horren ondorioz, haurrak babesteko erakunde batzuk sortu ziren, gerraosteko gizarteak zuen egoera kaotikoaren eraginak murrizteko.
|
|
UNICEF (Haurren Laguntzarako Nazio Batuen Funtsa) Nazio Batuen agentzia bat da, eta haren helburua da haurren eskubideak bete daitezen bermatzea eta
|
mundu
guztiko haurren eta gazteen ongizatea bultzatzea. Helburu hori lortzeko, Haurraren Eskubideei buruzko Hitzarmena hartzen du funtsezko legetzat, eta hitzarmen horretan oinarritzen du bere lana; gainera, nazioarteko arau bihurtzen saiatzen ari da.
|
|
UNICEF 1946an sortu zen, Larrialdiko Nazioarteko Funts gisa, NBEren Batzarraren ebazpenaren bidez. Hasieran, haren helburu nagusia zen Bigarren
|
Mundu
Gerraren ostean Europan babesik gabe geratu ziren milioika haurrei arreta ematea. 1953an, gaur egungo izena hartu zuen, eta bere lana mundu osora zabaldu zuen.
|
|
UNICEF 1946an sortu zen, Larrialdiko Nazioarteko Funts gisa, NBEren Batzarraren ebazpenaren bidez. Hasieran, haren helburu nagusia zen Bigarren Mundu Gerraren ostean Europan babesik gabe geratu ziren milioika haurrei arreta ematea. 1953an, gaur egungo izena hartu zuen, eta bere lana
|
mundu
osora zabaldu zuen. Ordutik aurrera, haur guztiak arraza, sinesbide, nazionalitate edo erlijio bereizketarik gabe babestea da haren izateko arrazoia.
|
|
Beraz, Hitzarmenak juridikoki lotesle bihurtu zituen haurren eskubideak Espainian. Gaur egun,
|
munduko
herrialde guztiek onartu dute Hitzarmena, bik izan ezik (Somaliak eta Estatu Batuek).
|
|
Hitzarmenarekin, aurreko hamarkadetan hasitako prozesu osoa amaitu zen. Bertan, lehen aldiz, helduek eta estatuek
|
munduko
haur guztiak babestu behar dituztela onartzeaz gain, haurrei eskubide zibil eta politikoak ere aitortzen zaizkie, eta, hala, herritar gisa hartzen dira, besteak beste, adierazpen askatasuna eta parte hartzeko askatasuna ematen baitzaizkie.
|
|
Bestalde, Hitzarmenak aitortzen du
|
munduko
herrialde guztietan daudela oso baldintza zailetan bizi diren eta arreta berezia behar duten haurrak; ildo horretatik, nazioarteko kooperazioaren alde egiten du, herrialde guztietako haur guztien bizi baldintzak hobetzeko.
|
|
Segurtasunezko eta konfiantzazko gordelekua da. Familiaren zereginetako bat da haren kideei segurtasunezko gune bat ematea haien ahalmenak gara ditzaten, baita?
|
mundutik
salbu senti daitezen, ere.
|
|
Etxebizitza normalizatuak dira, eta nolabaiteko gainbegiraketa bat duten gazte taldeak bizi dira bertan. Gazte horien autonomia pertsonala garatzea eta haiek gizartean eta lan
|
munduan
sartzea lantzen da bereziki, adin nagusitasunera iristen direnean independenteak izan daitezen.
|
|
Egonaldiak irauten duen bitartean, haien egoera baloratzen da, eta bakoitzari buruzko dokumentazioa lortzeko prozedura hasten da; hala badagokio, haien jatorrizko familietara itzultzeko izapideak hasten dira. Bestela, alegia, zentroan sartzea onartzen bada, haiek egoitza edo familia batean sartzeko proposamenik egokiena aztertzen da, adingabeak babesteko baliabide arruntetatik abiatuta, eta haiek gizartean eta lan
|
munduan
sartzea planifikatzen da.
|
|
Adingabea zentroan sartu orduko, haren bilakaera normalizatzeko eskola bat edo ikasketak bilatzen zaizkio, edo lan
|
munduan
sartzeko beharrezko baliabideak ematen zaizkio.
|
|
5.5 dokumentuaNazioarteko adopzioaren arazoakAzken urteetan, nazioarteko adopzioek izugarri egin zuten gora, ez bakarrik Gipuzkoan, baita Espainian ere; izan ere,
|
munduko
adopzio tasa altuenarekin gailendu da: 12,3 nazioarteko adopzio 100.000 biztanleko.
|
|
Laneko Segurtasunaren eta Osasunaren Europako Astearen helburua zen gazteak lan
|
munduan
segurtasunez haztea bermatzea. –Segurtasunez hazi?
|
|
Kontrako eztarritik zerbait sartzeak, elikagai zati bat edo gorputz arrotz bat ez aurrera ez atzera geratzeak alegia,, 4.600 heriotza inguru eragiten ditu urtero
|
munduan
. Izan ere, oxigenoa biriketara eta garunera iristea eragozten du.
|
|
Lan
|
munduan
, gure osasunari eragin diezaioketen egoerak aurkitu ditzakegu, eta egoera horiek guri kaltea eragitea saihesten ikasi behar dugu.
|
|
Lanak gure osasunari eragin diezaiokeen jakiteko, OMEk (Osasunaren
|
Mundu
Erakundea) osasunari buruz ematen duen definizioa ezagutu behar dugu hasteko:
|
|
Lan
|
munduan
gehien izaten den arrisku faktoreetako bat da.
|
|
Zarata ez desiratua eta gogaikarria, lan
|
munduko
arrisku faktore zabalduenetako bat bihurtu dena. Barreiatzeko, soinuak bitarteko malgu bat behar du; adibidez, airea edo ura.
|
|
Osasunaren
|
Mundu
Erakundeak (OME) honela definitzen ditu zoonosiak: animalia ornodunetatik gizakira modu naturalean transmititzen diren gaixotasunak.
|
|
Osasunaren
|
Mundu
Erakundeak (OME) honela sailkatzen du gaixotasunen prebentzioa:
|
|
Hona Osasunaren
|
Mundu
Erakundearen (OME), ospitale infekzioaren, definizioa:
|
|
Izan ere, faktore aldagarriak osasun arloko profesionalen artapenaren kalitatearekin daude lotuta. Horregatik, infekzio nosokomialen tasak osasun artapenaren kalitatearen adierazle jotzen dira
|
mundu
osoan: infekzio nosokomialen tasak oso altuak badira, artapenaren kalitatea eskasa edo kalitate txikikoa da.
|
|
Ospitaleko infekzioak
|
mundu
osoko arazoa badira ere, ez dute maiztasun bera izaten herrialde garatuetan eta garatu gabekoetan.
|
|
XX. mendeko mirarizko sendagaiak, antibiotikoak?
|
munduko
organismorik primitiboenek, bakterioak, garaitu zituzten.
|
|
Mikroskopioaren aurkikuntzak izaki ñimiñoen
|
mundua
bat ezagutzeko aukera ekarri zuen, ordura arte gizakiaren ezagutzatik kanpo egon baitzen.
|
|
Azterlan hark azaldu zuenez, ospitaleko gaixotasunen% 32 murritz zitekeen infekzioa kontrolatzeko eta behatzeko programak ezarriz gero. CDC eta SENIC
|
mundu
osoan ezinbesteko erreferentzia bihurtu ziren, harrezkero, infekzio nosokomialen prebentzio programen aplikazioan.
|
|
Motor elektrikoaren ostean, ponpa hidraulikoa da
|
munduan
gehien erabiltzen den makinetako bat. Kontu egin automobilek, esaterako, zazpi ponpa hidrauliko izaten dituztela, batez beste?
|
2012
|
|
AGURRA
|
MUNDUKO
HERRIALDEETAN.
|
|
Agurra komunikatzeko modu bat da, pertsona bat beste baten ingurunean sartzea, noizean behin eta une jakin baterako, edo modu iraunkorragoan, harekin lotura estuagoa ezarri duelako (adiskidetasuna, maitasuna, etab.). Bostekoa ematea da
|
munduan
gehien erabiltzen den agurra. Agurtzea eta bostekoa ematea onartuta dago mundu osoan.
|
|
Agurra komunikatzeko modu bat da, pertsona bat beste baten ingurunean sartzea, noizean behin eta une jakin baterako, edo modu iraunkorragoan, harekin lotura estuagoa ezarri duelako (adiskidetasuna, maitasuna, etab.). Bostekoa ematea da munduan gehien erabiltzen den agurra. Agurtzea eta bostekoa ematea onartuta dago
|
mundu
osoan. Dena den, zenbait herrialdetan ohitura propioak dituzte eta agur hori atzerritarrekin soilik erabiltze dute.
|
|
Gainerako Europan, Errusiako mugaraino, bostekoa ematea da ohikoena, eremu sozialean eta lan eremuan; eta musu ematen dute, musu bakarra, familia eremuan eta giro intimoan. Era berean, urrunen dugun
|
munduko
tokian, Australian alegia, Europan bezala agurtzen dute. Ekialdeko herrialdeei gagozkiola, Japonia nabarmen dezakegu, oraindik ere indarrean dituzten balio eta zeremonia tradizionalak aintzat hartuta.
|
|
Hartzailea,
|
munduko
edozein bazterretan dagoela ere, bere zerbitzarian sar daiteke, edozein ordenagailutatik.
|
|
Nazioarteko urruneko deiak oso garestiak dira. Aldiz, Interneteko erabiltzaileak nahi adina mezu bidal ditzake?
|
munduko
edozein tokitara?, kostu gehigarririk ordaindu behar izan gabe (sarean konektatuta ematen duen denborari dagokiona ordaindu dio Interneteko sarbidearen hornitzaileari).
|
|
Posta elektronikoa (ingelesez, electronic mail edo mail) Interneteko edozein erabiltzaileri
|
mundu
osoan mezuak bidaltzeko (eta jasotzeko) aukera ematen duen utilitatea da.
|
|
Web postako zerbitzuan sartzeko Internetera sarbidea ematen duen hornitzailea erabili behar den arren, erabiltzailearentzat abantaila handiak ditu; izan ere,
|
munduko
edozein tokitatik begiratu ahal izango ditu bere mezuak, ez baitu PCa konfiguratzea eskatzen. Bestalde, Interneteko tarifa finkorik ez badugu, merkeago aterako zaigu POP posta erabiltzea; izan ere, mezuak bidaltzeko eta jasotzeko soilik eskatzen du konektatuta egotea, eta mezuak irakurtzeko edo idazteko ez da beharrezkoa konektatuta egotea.
|
|
Negozio hori oso azkar zabaldu da, informazioaren eta komunikazioaren teknologiak aplikatzearen ondorioz, eta Call Center izenekoak sortu dira. Call centerrak
|
munduko
edozein tokitan dauden komunikazio zentroak dira, oso denbora tarte laburrean dei ugari jaso eta egin ditzaketenak.
|
|
Hortaz, bostekoa ematea pertsona nolakoa den eta zer irudi ematen duen erakusten duen hitzik gabeko komunikazio modu bat da.
|
Munduan
zabalduenen dagoen agur egiteko modua da eta parean ditugunen alderdi asko erakusten ditu.
|
|
Telefono finkoaren aldean mugikorrak duen abantaila nagusia eramangarritasuna da; komunikazioak
|
munduko
ia edozein tokitatik ezartzea ahalbidetzen du. Telefonoaren funtzio nagusia ahotsa transmititzea den arren, azkar garatu da eta beste funtzio batzuk ere hartu ditu:
|
|
deritzan teknologia (VoIP teknologia, Internet protokoloaren gaineko ahotsa) agertzea erraztu du, eta IP telefonoak eta banagailuak. Kasu honetan, enpresek beren sare lokalak eta hedadura zabalekoak (LAN eta WAN) erabiltzen dituzte kostu txikiko deiak egiteko eta
|
munduko
edozein tokitara deitzeko.
|
|
Komunikazio sareen
|
munduko
sarea, sarbidea ia mugatu gabe duena; era guztietako informazioa trukatzea ahalbidetzen du, edozein motatako formatuan.
|
|
Correosek bere bulegoetatik dokumentuen faxak
|
munduko
edozein tokitan dauden fax terminaletara bidaltzeko aukera ematen du.
|
|
|
Mundua
ikertzeko premia.
|
|
Txokoen teknika jolas sinbolikoaren kontzeptuan oinarritzen da. Jolas sinbolikoaren bidez, haurra
|
mundu
errealera eta eguneroko bizitzako jardueretara moldatu eta kokatu egiten da. Txokoen bidez, kanpoko errealitatea sinbolizatzen da, eta jokalekua sortzen da haurrak eskueran dituen egiazko elementuak erabiliz.
|
|
|
Mundua
ikertzeko premia.
|
|
Loczyko altxorra mugimendu autonomo librea da.
|
Munduan
ezaguna da Emmi Piklerren Moverse en libertad liburua eta lan horretan zehatz eta mehatz azaltzen du zein den jarduteko modu horren funtsa. Piklerren hitzetan, mugimendu autonomo librean hazten den haurrak bere gorputzaren eta gaitasunen ezagutza osoa lortzen du, bere mugak ondo ezagutuz eta bere buruarengan konfiantza edukiz.
|
|
Mugitzea, azken batean,
|
mundurantz
bidea egitea da. Eta oso garrantzitsua da bide hori norberak egitea.
|
|
Helburua bere kabuz lortzeak sendotasuna eskaintzen dio. Eta bere gorputzarekin konfiantza duelako gustura, ondo eta batez ere seguru sentitzen denean, gai izango da kanpotik edo
|
mundutik
datorkion bizitza fisiko guztia integratzen joateko.
|
|
Sendoa diotenean, helduak probokatzeaz ari dira. Ikasteko eta
|
munduarekin
harremanetan jartzeko daukan aldez aurretiko jarreraz, bizitzaren lehen unetik eta lehenagotik daukan jarrera horretaz. Sendoa erlazioan, interakzioan, bere buruarekin, mundua eraikitzen duen bitartean, eraikitzeko duen gaitasunagatik...
|
|
Ikasteko eta munduarekin harremanetan jartzeko daukan aldez aurretiko jarreraz, bizitzaren lehen unetik eta lehenagotik daukan jarrera horretaz. Sendoa erlazioan, interakzioan, bere buruarekin,
|
mundua
eraikitzen duen bitartean, eraikitzeko duen gaitasunagatik...
|
|
Zenbaitetan, haurren teoria horiek helduoi barrea eragiten diguten
|
munduaren
interpretazioak dira. Diziplina eta programekin zuzendu behar diren teoriak dira.
|
|
Kontuz, haurrak ezagutzeko duen desioa itzali gabe;
|
munduarekin
komunikatzeko duen desioa itzali gabe, Komunikazio teknikak eta baliabideak ez baitira xede, bitarteko baizik.
|
|
Lehen
|
Mundu
Gerra bukatu osteko (1919) giro politiko eta sozial nahasian, Rudolf Steinerrek Emil Molt enpresariaren enkargu bat jaso zuen: Stuttgarteko Waldorf zigarro fabrikako langile guztien seme alabentzat eskola libre bat antolatzea eta zuzentzea.
|
|
|
Mundu
osoan zehar hedatu da
|
|
Gaur egun,
|
munduko
mugimendu pedagogiko libre garrantzitsuena da. Lehen eta Bigarren Hezkuntzako eta Batxilergoko 2.000 eskola baino gehiago daude, eta Haur Hezkuntzako 1.900 zentro baino gehiago 72 herrialdetan barreiaturik, herrialde garatuetan (Suedia, AEB, Kanada, Australia) zein ez hain garatuetan (Brasil, Ekuador, Kolonbia, Peru).
|
|
Ikasgaiak prozesuak biziz irakasten dira, naturaren legeak ikusiz eta
|
munduarekiko
, bizidunekiko eta gauzekiko interesa piztuz. Ikasgai guztien funtzioa trebeziak esnaraztea da.
|
|
|
Mundua
ona da
|
|
Hau da 0 urteko haurrentzako leloa:
|
mundua
ona da. Garrantzitsua da haurrek hori ikustea, eta hori transmititu behar zaie nagusitan konfiantza eduki dezaten.
|
|
Gero ez dakigu ona edo txarra izango den, denetik baitago. Baina 7 urteko haur bat
|
mundua
ez dela ona pentsatuz eta beldurrez irteten bada, errukigarria da.
|
|
Hala ere, ez da nahikoa kontatzea edo esatea, haurrak bizi egin behar du. Waldorf eskolak hori biziarazten saiatzen dira; haurrak bizi dezala
|
mundua
ona dela.
|
|
|
Mundua
ederra da
|
|
7 urteko gaztetxoentzako leloa da.
|
Mundua
ederra dela sentitu behar dute. Mundua zerbait abstraktu moduan aurkezten bazaie, berotasunik eta erakargarritasunik ez da agertuko.
|
|
Mundua ederra dela sentitu behar dute.
|
Mundua
zerbait abstraktu moduan aurkezten bazaie, berotasunik eta erakargarritasunik ez da agertuko. Landu behar den oro modu bizian eta irudimentsuan aurkeztu behar zaie, motibazioa eta interesa estimulatzeko.
|
|
|
Mundua
egiazkoa da
|
|
Ikaslea izango da jardueraren abiapuntua: ikasle bakoitzak sentitzen duena, pentsatzen duena,
|
munduan
egoteko eta hura interpretatzeko duen modua, bizitzeko eta besteekin bizitzeko duen era...
|
|
Haurren jolaserako interesa eta helduen
|
mundua
imitatzeak duen erakargarritasuna abiapuntutzat hartzen ditugu, haur guztiak batzen dituen berezitasuna da eta.
|
|
Jolas txoko hau gordeleku eta babesgune gisa erabiltzen dute sarritan. Espazio txiki eta itxiak eta bertan aurkitzen dituzten materialek (panpinak, oihalak, koltxoiak...) beren barne
|
munduaren
adierazpenean laguntzen diete.
|
|
Jolas sinbolikoetan sakoneko bizipenak azaleratzen dira, eta, sarritan, helduen
|
munduaren
imitazioan oinarritzen dira: gurasoarena eginez, sendagiletan dabiltzanean...
|
|
Trebetasun logiko matematikoak eta irakurketa idazketa ikasten hasteko, eta mugimendua, keinuak eta erritmoa lantzen hasteko, inguruan duen
|
mundua
uler eta interpreta dezan.
|
|
Ezagutzarako eta
|
mundu
fisikoarekiko interakziorako gaitasuna.
|