Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 334

2000
‎Namibia hirugarren munduko herria da definizioz. Irakaslea izanik, hemen egunero ikusten dut nola haurrek borragomak zulatu eta arkatzak hausten dituzten.
‎Lehen eta bigarren mundu gerren tartean hasitako deskolonizazio prozesuari dagokio hirugarren globalizazioa. Iparraldean, lehen iraultza sozialistak emandakoSobiet Batasuna baldintzatuz, eredu fordistak emandako ongizatearen gizartea da.Hirugarren munduko herrietan nazio askapenerako gatazken bitartez, independentzia politiko berriak lortu ziren. Alabaina, independentzia berri horiek, ia arlo guztietan metropoliarekiko dependentzia erakusten digute:
‎Esperientzia historikoak erakusten digunez, herri industrializatuetan Ongizate Estatuaren ezabaketarekin batera, gastu publikoa? murriten denean, edo Hirugarren Munduko herrietan, doikuntzarako plangintzak, aplikatzen direnean, emakumeen bizkarrean jausten da ia esfortzu osoa.
‎ESTATU NAZIOAREN KONTRAKO MUNDUKO HERRIEN MATXINADA
‎pikutara bidali zuen egitasmo hori. Aldi berean, Hirugarren Munduko herrietan mota guztietako diktadore eta militarrak sortu ziren mendebaldekoeredu demokratikoaren gerizpean. Baina, kapitalismoak demokrazia burgesa edoordezkatzailea behar du bere garapen egokirako, eta laugarren globalizazioan honenaldeko saio berria bideratzen ari da.
‎Halaber, kulturaren merkantilizazioak kapitalaren erreprodukzio hedatuarenadierazpen politiko kulturala islatzen du, zeinak munduko herrien identitate kultural eta nazional guztiak ezabatzeko joera duen (munduan dauden 8.000 hizkuntzadesagertzeko arriskuan ezarriz).
‎Eta dagoen ustiakuntza sozialaren aurka eta sufritutako akulturalizazio eta desnazionalizazioaren aurka, gaur egun munduan dauden erresistentzia mugimenduenarteko artikulazio solidarioa egitea premiazko bihurtu da, Hirugarren MundukoHerriak eta Lehen Munduko Herrien arteko artikulazioa eginez, eta nazionartekotasun edo internazionalismo berria gauzatuz.
‎Etorkizuneko irratia ondo ulertzeko gakoetariko bat interaktibitatea izango da. Lehen munduko herrietan ere berrogei internet urtez (hamar urte arrunt alegia) itxaron dugun arren, apurka apurka irrati telebista digitalaren interaktibitatea errealitate bihurtuz joango da, kartara egindako hedabide modura kontsideratu arte, hau da, programen autoerrealizazioa gauzatu arte. Dagoeneko hasiak gara ikusten horrelako teknologien lehenbiziko saioak.
‎Billek, sentitu ez ezik, eraman ere, urrunera eraman du, eta hanka sartu du, baina berriro diot: bere hutsa mundu osoaren aurrean onartu behar izan du, eta ez nire aurrean bakarrik, nork eta munduko herri asko botoi bat sakatuz birrindu eta porroka dezakeen pertsonak, eta pertsona horrexek barkamena eskatu dizue, baina batez ere, berriro diotsuet, niri eskatu dit. Eta zuei ere, herri tribunaleko kide guztioi, zuen kontzientziak pixka bat aztertu, eta barka dezazuela eskatzen dizuet.
‎Era berean, hirugarren munduko herri indigenen hizkuntzek, hango bizimodua apala eta gutxi garatua izaten delako, gramatika eta lexiko aldetik oso sinple izan behar zutelako uste okerra ere guztiz bazterturik dago gaur egun, Afrikako, Asiako, Amerikako, eta Ozeaniako herri jatorren mintzaira gehienek daukaten aberastasun eta garapen maila harrigarrien argitan. Hortaz, ezerk ez digu esaten mota honetako edo hartako hizkuntza bat gainerakoak baino hobea denik; aitzitik, guztiak tresna ezin egokiagoak izan daitezke giza komunikaziorako.
2001
MUNDUKO herriak dira eskubide horien subjektua, eta horrelaxe jasotzen du Nazio Batuen Batzar Orokorraren 1.514 ebazpenak. Euskal herritzat hartuko genuke bere esisten tziaren jabe den euskal komunitatea, berezkoak dituen eskubideak eraginkortasun betean jartzeko prest dagoena.
‎Ez hain aspaldi Nazio Batuen Erakundeak aurkezturiko Giza Garapenari buruzkotxostenaren atal batean agertzen da, argiki, 1999ko uztailaren 13ko Egunkariakdioen eran, «Pauso nabarmenik ez d (el) a izan berdintasunaren alde» azken urteotan, eta ez bakarrik hirugarren munduko herrietan. Alderantziz, atzerakada handiakpairatu dira emazteen lanaren (gure Iparraldean %25 langabetuen artean %60 emakume gazteak dira), osasunaren (Frantzian Weil legea hautsi nahiz dabiltza lobbyintegristak), gorputzaren erabiltze eskubidearen (Alabamako epaile batek emanduen jujamenduak ez dio emazteari «orgasmorako neholaz ere funtsezko eskubiderik onartzen»), politikagintzako agerpena segurtatzearen (Elisabet Badinter andereakuota direlakoen aurka dago) eta kirolaren (behin gizon eta emakumeen Tourrakgarai berean egiten zirenean, entzun zen Marc Madiot txirrindularia erraiten, emaztea bizikleta gainean biziki itsusi zela) alorretan.
‎Varanasi edo Benares munduko herririk zaharrenetako bat da, Babilonia, Ninive eta Tebasekin batera. Gizaldi anitzez oihal lantegiak loratu ziren.
2002
‎Musika abestua zein instrumentu ezberdinekin egindakoa aurki daiteke. Euskal Herriko eta munduko herri musikaren gaur egungo nahiz antzinako kasete eta CDak... Irudi artxiboan, berriz, marrazkiak, argazkiak eta zinema eta bideo grabaketak kontsultatzeko aukera izango da.
‎Nik alderdi independentista eta gure herria munduan herri bat izateko eskubidearen defentsa egiten duenaren alde egingo dut, betiere, hori lortzeko bide demokratikoak argi dituenarekin.
Munduko erri askok asarre antza ta bildur miña agertu izan dabe, jazoera garratz orregaz. Orraitio, gizonen asmoak eta joerak iñok ez dakiz aurretiaz.
‎...atu nazioak eta frankismoak inposatu diguna, Hego EuskalHerrian jaun eta jabe dena, Hego Euskal Herriko biztanleen promoziorakoezinbesteko baldintza dena, promozio ekonomiko, sozial eta politikorakobaldintza?, estatu nazioaren hizkuntza, eremu horretan gehienek dutena?, zibilizazioaren hizkuntza, gizaldietan oinarritutakojarduera inperialista baten bitartez garatu dena?, eta nazioarteko hizkuntza? munduko herri kopuru garrantzitsuak eta munduko biztanlengoaren zatiesanguratsuak hitz egiten duena
‎leporatu zien ekintzaren erantzukizuna. Atentatuaren ondorengo balorazioen txandan, munduko herririk gehienek kritikatu zuten erasoa.
2003
Munduko herri guztien arte, esan zion orduan Txominek, eztago Euskal Herria baino demokratikuagorik. Han, kale garbitzaileek ere, herriko semeak izan ezkero, denek daukate ikurdia ta.
‎Horregaitik, ez dago munduan herririk, zelan edo halan jakintza ta arte berarizko bat ez daukanik: folklore edo herrijakintza.
‎Hau da, ez besterik, herri honetan bizi dugun gatazkaren iturburua: Espainiako eta Frantziako estatuek ez dute aitortzen herri bat garela eta, beraz, ez dute onartuko nazioarteko legediak munduko herri ororentzat onartzen dituen eskubideak dagozkigula guri ere.
‎–Kaixo, munduko hainbat tokitan gertatzen ari den bezala, Euskal Herrian ere, geure etorkizunaz kezkatuta gauden hainbat lagun Hemen eta Munduan herri ekimena bultzatzen ari gara globalizazio neoliberalak dakartzan desorekak etabidegabekeriak salatzeko eta gizarte berri baterako proposamenak egiteko. Ekimenhorren bidez, antolatzeko eta parte hartzeko espazio bat eskaini nahi diegu herritarguztiei.
‎Itsasoa ikustean lasaitu egiten zen Matias, bazekielako Idusen zegoela oraindik; bazekielako ez zela, konturatu gabe, Idusetik atera eta beste herri batera joan, ibili eta ibili. Eta Idus itsasoaren ondoan dagoen munduko herri bakarra balitz bezala pentsatzen zuen hori. Bazekien gogoeta tontoa zela, baina gogoeta tontoak izaten dira normalenak etxetik kanpo, haizeak mugitzen dituen partikula jobialak sudurretik sartzen ari zaizkigunean, esate baterako.
‎–Badakizu, don Estebe, zenbat hazi den azken bolada honetan Easa. Badakigu, gainera, munduko herririk politena dela, bertako hondartza ez gutxiago. Horregatik, lantegiak eta inguruko herrietara eraman dituzte, bertako turismoa hobeto zaintzeko.
‎Vicente Manterola donostiarra, sortu berri zen Diozesiko kanonigoa, eta predikari eta hizlari karlista ospetsua. Manterolaren hitz jarioan" euskaldun" eta" fededun" arteko batasuna etengabea da, eta sarritan erretratatuko du Euskal Herria munduko herririk katolikoena. Adibidez, Gasteizko gotzainak eliztarrei San Pedroren dirua gehitzeko eskatu zienean Aita Santuaren behar ekonomikoak asetzen laguntzeko, Manterola zeharo seguru zegoen euskaldunek gogotik emango zutela beren dirua horretarako:
‎Geo rge Bushek honakoa dioenean," gurekin zaude, edo terroristekin zaude", guk hauxe esan dezakegu," Ez, mila esker". Jakinaraz diezaiokegu munduko herriek ez dutela Mickey Mouse Gaizkilearen eta Mulah Zoroen arteanhautatzeko premiarik.
munduko herririk iraultzaileena.
2004
‎Zer jakingo dugu guk, ez jakiteagatik, Enduranceri ez badiogu abizenik ere eman. Munduko herri askotan izena ez zaio jartzen jaio berriari hitz horrek esan nahi duenaren arabera, edo egun horretan halako santu baten gogorapena egokitzen delako, ez, hitzak entzuten duenaren belarrietan soinu polita, edo gozoa, edo sendoa, ume horrentzako soinu egokia iruditu eta. Enduranceren amarentzat soinu polita izango zuen hitz horrek, baina inoiz gertatutakoaren berri balu, eta emandako izenaren esangura jakin, minkorra den iskirioa geratuko da emakume eder, harro eta duin honen oroitzapenarekin bat eginik.
‎Euskara dugu geure bereizgarritasunaren balioa aitortzen digun identitate zeinu nagusia beste guztien gainetik (lurraldea, politika, eskubide sistema, folklorea...). Munduko herri eta kultura guztien artean euskarak egiten gaitu bereizgarri. Eta batez ere hemendik aurrera, non globalizazioaren indar arrotz eta bateratzaileek hizkuntza eta kultura bakan batzuen neurrira errenditu nahi gaituzten.
‎Ñabarduraz jositako mundua nahi genuke, mundua berez horrelakoa izan delako, eta mundu ñabar horretan Euskal Herria. Esana dugu, baina berriz esango dugu, munduko herri bakoitzak ezin diola muzin egin bere nortasunaz hornitzeko eta janzteko daukan oinarrizko giza eskubideari. Horrekin batera, orobat, honako xehetasun hau erantsi dugu zegokion tokian:
‎Bene benetan: gure herrian bezala, milaka herritan gertatu da munduan herrian herrikoak arrotz bihurtzeko etnozidio lazgarri hau. Nicos Poulantzasen pasarte hau ilea lazteko modukoa dela deritzot, eta oso osorik emango diot irakurleari, aukeran luzestekoa den arren:
‎Euskalduna eta tolerantea izatea, indioarena bi aldiz egitea baita. Euskaldunek, eta euskaldunak bezala arrotza etxeko jabe bihurtu den munduko herri gehienek, adore eta ausardiarik ez dute izaten bere oinarrizko eskubideak errespetarazteko. Gizaki minorizatuaren sindromeak ezaugarri bertsuak ditu mundu zabalean:
‎Hizkuntzaren bidez nazio nortasunak ezartzen dizkigun muga bereizgarriak ez dira inoren kalterako, ideologia totalitarioaren egungo kultura demokratiko honentzat salbu. Honek bere hegemoniaren zilegitasuna aspaldi ezarri zigun munduaren antolaketan, eta geroztik dauden bezala daude munduko herri nortasun gehienak: sei mila herri inguru, berrehun bat estatu.
Munduko herri nortasunen ordezkapen mugagabe honetan konstante berdinak daudelako ustea agertu digu Egiak. Guk geure aldetik, uhin hilgarri honen buruan nolabaiteko elementu komunen bat dagoen irudipena agertu dugu.
‎Esaten nuen bada nik, azken azkenean, munduko herririk eleanitzena izango garela gu. Hau oparotasuna eta edertasuna!
‎Gutxienak nagusitu zitzaizkigun, gehienak urrituz eta gutxienak ugalduz. Baina hau Euskal Herri osoan ez ezik, munduko herri zanpatu gehienetan gertatu denaren paradigma da. Ez gaitezen ergelak izan.
‎Axularrek arrazoi zuen, noski, hiztun herriaren esku dago bere hizkuntzaren garapen maila eta hiztun taldearen mintzo trebezia. Baina munduan herri gehiegi mututu dira zoritxarrez ustezko errudunen logika hori arrazoizko argibide osoa izateko.524 Gure egoeran dauden milaka herri horien hitza herdoildu izana sakoneko ur geruzetan erabakitzen diren botere logiken emaitza delako ustean dagoen honek, euskaldunaren ardura maila testuinguru horretan ulertu behar dela esango luke. Edonola ere, mintzabide aski izateari utzi dion euskararen atarramentuan, hiztunaren adierazpidea, meharraren meharraz, ataka itogarrietan dabil denbora ezin luzeago honetan. Axularren garaitik gutxienez.
‎Hara, bada, berriro ere, lanbro tartetik ateratzen hasteko: jatorriz munduko herriak elebakarrak edo dira, hizkuntzen arteko ukipena giza historia bera bazain zaharra izanda ere, baina jatorrizko elebakartasun sozial hori errotik iraulia izan da Estatu modernoaren eskutik. Estatu molde horren demokrazia zentzurik ezak herri horien bertako hizkuntza eta kultura erauzpen bidean ipiniko ditu, hasierako elebakartasun orokortutik elebitasunaren ordezkapen aro batean barrena, hizkuntza arrotzaren elebakartasuna erabat gailendu arte.
‎Oroz gain, elementu hau nabarmenduko nuke nik: munduko herrien egitura nagusia. Nazio estatuen eredua, naziota sunaren arabera eraturik dagoen garai hauetan, oraindik, euskaldun gehien gehienak kontzientzia aurrenazionalistaren arabera bizi dira eguneroko euren praxi linguistiko eta kulturalean.
‎Are gehiago, estrategia hitzaz ulertzen dugunaz haratago doa nire iritziz erradikaltasun hori. Errotikako jarrera eta pentsaera filosofiko bat da, nazio identitatearen kontraesan unibertsalak munduko herri guztiak alderik alde zeharkatzen dituen neurrian, gure bizitzaren zentzu orokorrari barren barreneko izaera eransten dion bizi jarrera. Beraz, nik ez darabilt hitz hau gure artean erradikalismoaz ulertu ohi duguna ulertarazteko:
‎Etniaren erreferentziak gu kultural batera garamatza, gutasun berezi baten existentzia historikoa gogoratzera eta aintzat hartzera. Munduko herri etnia guztien izateko eskubidea aldarrikatzera, historiaren joan etorrian gizateriak ekoitzi dituen hizkuntza kulturak modernizazioaren minbizian sortutako menderatze logikaren gaitzak hil ez ditzan. Gu izatearen garrantziaz ari ginen, besteak suntsitu gabe, Nazio estatuaren inperialismoak egin duen moduan.
‎lurralde bat, historia bat, hizkuntza bat, kultura bat... eta, oro har, besterengandik bereizten duen bere buruari buruzko irudi eta autobaiespen jakin bat. Orain jakin dut indarkeriak batzen dituela munduko herriak beren baitan, zer diren eta zer izan nahi duten erabakitzeko orduan. Nik ez dut, jakina, sekula gutxietsi indarraren eta indarkeriaren eragina gizarte eta nazio egituraketaren historian, historiaren irakaspenak hor daude ikasi nahi dituenarentzat.
‎nazioarteko lan ezaugarrien edo enpresa eta lurraldeen arabera jatorrizko kooperatiba bakoitzaren politikaren arabera egiten da trebetasunaren transferentzia. Kooperatiba batzuek kanpoezarkuntzarekin batera euren kudeaketarako sistema ere nazioartekotzen dute.Talde barneko atzerriko enpresa horietako langileek hiru lau hilabeteko egonaldiakegiten dituzte jatorrizko enpresan, kudeaketarako sistema bereganatu arte21 Bestemuturrean, hirugarren munduko herrietan ezarritako enpresetan,, soldata txikianuztarturiko taylorismoa eta neotaylorismoa, erabiltzen duten enpresa kooperatiboak daude.
‎Olerkigintza hortan herri oso batek hartu du parte, mendeetan zehar klaseetan zehar: ideiak zatikatuz, eta mundua herriaren irudimenaren arabera piskanaka hizkuntza bihurtuz.
Munduko herri indartsuenean.
‎Pertsonalisten eta Erdozaintziren kristautasuna ulertzeko modu horrek orain arte aipatu ez dugun kontzeptu bat dakarkigu gogora: askapenaren teologia, ebanjelioarenprintzipioak hirugarren munduko herrien askapenera (askapen politiko, sozial, kultural eta ekonomikora) ekartzen dituen korrontea.
2005
‎Horrek bizitza konplikatzen digu eta berdintasunezko harremanak izateko zailtasunak jartzen dizkigu. Munduko herri guztietan gizonak emakumeak baino 5 urte gutxiago bizi gara eta gero eta frogatuago dago bizitzeko eredu matxista tradizionalarekin harremana duela horrek. Sistema matxista hau gizonak deshumanizatzen ari da, hiltzen ari gaitu», aitortu digu Welshek.
‎«Nekazaritzari buruzko eztabaidak Herrien Subiranotasun Alimentarioa izan behar du ardatz, merkataritza alde batera utzita. Laborantza da munduko herri gehienen enplegu iturri handiena; batik bat, garabideko herrialdeetan. Ezin da izan gutxiengo baten irabaz asmoen gatibu.
‎terrorista zu, Erromarekin bat egiten duzulako eta Erromak munduan dagoen gosearekin bukatuko bailuke, bere katedral handiak, altxorrak eta beste ondasun guztiak gosearen aurkako kanpainen alde erabiliko balitu! Aita santuak kondoiaren aurka darabilen politika ez aipatzeagatik, hiesari ateak zabaltzen dizkiona, miseriak jotako munduko herri guztietan?
‎Esposizio beraren aurrean, erretzaileentzako arriskua ez erretzaileena baino 25 aldiz handiagoa da. Mike Repacholi doktoreak, OMEko erradiazioetan adituak, azaldu duenez, gas hori gure inguruko leku guztietan dago, eta munduko herri guztiak osasun arrisku baten eraginpean jartzen ditu. Aire librean diluituta, radona arriskutsu bihur daiteke gela batean pilatzen bada, zorupean dagoen uranio kopuruaren arabera.
‎Nazio Batuen Giza Ingurumenari buruzko Konferentziak, 1972ko ekainaren 5etik 16ra bitartean Stockholmen bilduak, giza ingurumena babesteko eta hobetzeko bidean munduko herriei jarraibidea eta gidaritza eskainiko dieten irizpide eta printzipio komunen beharraz jabeturik, honakoa
‎Johannesburgen lan antolamendu instituzional berri baten," Gobernu Erregionalen Foroa Garapen Iraunkorrari buruz" izenekoaren hozia sortu zen. Foro horrek bere adierazpen politikoa ere izango zuen," Gautengeko Adierazpena" 5 izenekoa, eta haren bidez munduko erregioek, denak bat eginik, asmoa erakutsi zuten iraunkortasun kontzeptuari eduki handiagoa emango zioten elementuak bilatzeko lana sakontzeko, munduko herriei nazioarte mailan merezi duten garrantzia emanez betiere. Esaten ari garen bezala, mugimendu horretan EAEk partaidetza aktiboa izan du, eta Donostian bertan egin zen bigarren topaketan aitzindari izatera heldu zen.
‎eta nazioarteko gobernamenduaren forma erregional sendoetan, guri dagokigunez Europako Batasunean, oinarritu bat izatea. Nazio Batuen Biltzarraren, herrien biltzar baten eta Gizarte Zibilaren Foro baten arteko elkartze posible baten bidez, formula bat bilatu litzateke, hain zuzen horren bidez munduko herriek eta herritarrek ordezkaritza izan dezaten munduko gobernamenduaren nondik norakoa gidatzen duten instituzio globaletan.
2006
‎Holmbergek bere liburuan zioenez, sirionotarrak «kulturari dagokionez munduko herririk atzeratuenen artean daude». Deusen jabe ez izanik eta beti gose, ez zuten janzkirik, ez animalia etxetiarrik, ez musika tresnarik, ez arterik eta ia erlijiorik ere ez.
‎12.000 kilometro baino gehiagoko ibilbidea hasiko du Extremaduran, zehazki Meridan, eta 2008an amaituko da Andaluzian, Espainiako 88 hiri eta 300 ikastetxe bisitatu ondoren. Erakusketa honen bidez, medicusmundik iparraldeko gizarte zibila sentsibilizatu nahi du, herritarrek osasunerako eskubidearen aldarrikapenean eta munduko herri guztien garapenean duten zeregin garrantzitsuaz. Erakusketa hau batez ere didaktikoa eta parte hartzailea da, bisitariak —ikasleak, unibertsitarioak eta jendea oro har— protagonista bihur daitezen, antolatzaileek azaldu dutenez.
‎Horretan zerikusia dute beste gobernuen arteko harreman ekonomiko eta presioek", esan zuen ordezkari indigenak. “Errespetu falta” Bestalde, Phil Fontaine Kanadako Lehen Nazioen Batzarreko buru nazionalak adierazi zuen atzerapena “errespetu falta bat” dela munduko herri indigenentzat, bereziki Deklarazioa loteslea ez delako. Era berean, Giza Eskubideen Nazioarteko Zerbitzua erakundeko Alison Grahamek deitoratu zuen NBEk aukera historiko bat galdu izana indigenen eta gainerako herritarren artean giza eskubideen arloan dagoen arrakala aztertzeko.
‎lekuan lekukoa, oinarrizkoa eta komuna, lurralde bakoitzeko curriculum ofiziala, europarra eta unibertsala. Lanaren ikur modura erabiltzen dugun kiribil bikoitzaren sinboloa eta" herritik mundura eta mundutik herrira" esaldiaren esanahia aplikatzen badugu, Euskal Curriculuma eraikitzeko lehen pausoa, hurbilenetik hasita —hau da," herritik mundura" —, lekuan lekuko kultur ezaugarri espezifikoak hautatzea litzateke. Jarraian, Euskal Herri osoan partekatzeko adosten dugun oinarrizkoa eta komuna.
‎Eta ibilbidearen alde bat osatzeko Europako eta Munduko erreferentziak jaso dira. Baina curriculumaren ibilbidea ez da norabide bakarrekoa (herritik mundura), joan etorrikoa baizik( mundutik herrira). Egungo mundializazioaren eraginez" mundutik herrira" datorren informazioaren uholdea askoz ere ugariagoa da" herritik mundura" doana baino.
‎Baina curriculumaren ibilbidea ez da norabide bakarrekoa (herritik mundura), joan etorrikoa baizik (mundutik herrira). Egungo mundializazioaren eraginez" mundutik herrira" datorren informazioaren uholdea askoz ere ugariagoa da" herritik mundura" doana baino. Euskal Curriculumaren esparruak eta dimentsioak bereiztea prozesuaren logika ulertzeko lagungarria izan daiteke, baina errealitatean gauzak askoz ere dinamikoagoak eta sistemikoagoak dira.
2007
‎Aranzadiren egoitzan urtarrilaren 22an izan zen etnobotanika jardunaldian, munduko herri askoren etnobotanika ikertu duen lagun batek eman zien hasiera hitzaldiei, Michael Heinrich-ek. Alemaniarra da jaiotzaz, Londresko Unibertsitateko Farmazia Eskolako Farmakognosia eta Fitoterapia zentroaren burua, eta mundu osoan ibilia herri indigenekin lanean.
‎Izpiritu nazional horiek ez dute batere interesik historiarentzat, historiak berak (kulturak, izpiritu unibertsalak) hartu ez dituen bitartean. Kulturaren edo izpirituaren historia unibertsalak egin du interesantea kulturarentzat izpiritu nazional italiarra (naturala); edo egin du historikoa izpiritu nazional frantses naturala, bestela bere naturaltasun zurrunean hor egon baitzitekeen betiera guztian, historia unibertsalarentzat interesik batere gabe( munduko herri gehienak,, historia gabekoak?, dauden bezala, Hegel-en ustean). Izpiritu unibertsalak hautatzen ditu eta baliatzen ditu herriak, bat xede baterako, bestea besterako, euren baldintzen egokitasunaren arabera izpirituaren ibilbiderako.
‎Bestea, gaur egun mundua eratzeko dagoen nazio estatuarenestatus internazionala, totalitarismoaren hondamendia da. Mundua herri, hizkuntzaeta kulturen hiltegi bihurtu duten honetan hilotzak eta hil hurren daudenak zenbatdiren ondo asko daki irakurleak honezkero.
‎Poesia nordikoaren jeinua, gero; herri kanta eta ipuinetan bizi den herriaren jeinua, geroago. Humboldt-ek eta, beste hainbat herriren jeinu ezezagunaren bila jarraituko dute, hala, euren herriaren bila, munduko herri ahaztuak jarrugiz. Hala, jada ez zegoen herri bat maisua, Grezia, eta haren errepresentazio modernoa, Frantzia:
‎" Ura lepoan" txostenak adierazten du fenomeno horrek munduko herri pobreenei eragiten diela batez ere.
‎hiru txerritxoak eta otsoak, Hamelingo txistulariak eta saguak, Hansel eta Gretel eta sorginak… pertsonaia horiek guztiak bildu ziren ikastolan. Aurreko urtetan, munduko herri ezberdinak irudikatu zituzten, goxokilandia eta musikalandia sortu, itsasoan murgildu, planetak ezagutu… ideiak ez zaizkie agortu eta dagoeneko datorren urteko gaiaren inguruan pentsatzen ari dira.
‎Gotzone Eluk jaso moduan.EgitarauaArrasateko manifestazioa ibarreko ekitaldi nagusia bada ere, hitzaldiak egongo dira beste herrietan: Bergara: hitzaldia, Emakumearen egoera munduko herri ezberdinetan, gaztetxean 19:30an.Eskoriatza: txokolatada Inkernun 18: 30an.Oñati:
‎kultur ibilbidea. Herritik mundura eta mundutik herrira, Donostia: Ikastolen Konfederazioa.
2008
‎Esan nahi dizut, ez dudala uste ezberdintasun handirik dagoeneik, ezberdintasun formalak bai baina ekimena bera... modu bakarra ikusten dut munduan zehar. Kanta niretzako oso gauza primitiboa da, munduko herri guztiek egiten dute, gizaki guztiek. Gehiago esango dizut, ahotsarekin eta hitzarekin lotua dagoen heinean gizakiaren ezaugarri bat da, primijenioa.
‎Osotasunak ematen dio elementu bakoitzari daukan garrantziaren tamaina eta itzala. Esate baterako, erlijioak monopolizatzen baldin badu identitate horren izaera, munduko herri askotan gertatu bezala, horrek ez du esan nahi gainerako gizarte osagarriak hutsaren hurrengoak direnik. Erlijioaren nagusitasun hori osotasunaren testuinguruan baitatza.
‎Aldiz, nazio arazoaren kontzeptuak egitura nazionalaren botere izaera du xede: hots, nola banatuko da nazio bakoitzaren burujabetasunahalmena munduko herrien artean. Nazio arazoa ez da eredu ekonomiko eta sozial jakin bati berez darion ondorioa.
‎Ez baitiot inolako justizia zentzurik aurkitzen: nazionalismo ekonomikoa, izan ere, gehien gehienetan ez da batere etikoa, etxekoen bizi maila ekonomiko erosoa baitu xede bakar, munduko herri gehienak miseriak jota bizi diren garaiotan. Nazionalismo ekonomikoak herri aberatsak aberatsago eta behartsuak behartsuago bihurtzeko besterik ez du balio izan.
‎langa horri gain hartzen ez dion nazio proiektuak jai dauka. Eta munduan herri menderatu gutxi omen dira helburu hori erdiesten dutenak. Gurean ere erabateko zantzu baikorrik ez dut sumatzen nazio gisa izan ala ez izan dugun betebeharrari aurre egiteko.
‎Hasteko, Leteren irizpideetan, abertzaletasunaren zentzua bera dago auzipean jarrita: ni zergatik naiz abertzalea, aberriaren hizkuntzan eta kulturan bizitzeko ez baldin bada?, munduan euskaldun izateko gisan bizi nahi ez baldin badut?, munduko herri berezi baten oinordeko izan nahi ez baldin badut?, neure herriaren iragan historikoaren identitate linguistikoan eta kulturalean hornitu nahi ez baldin badut neure nortasuna. Zertarako balio dit niri egitura politikoen eta juridikoen jokoak, aldez aurretik galdera horien erantzuna egokia ez izatekotan?
‎hau da, etnozidioa, eta kito. Hizkuntzaren eta kulturaren heriotza baita, asmoak asmo, gutxiengoen aldeko diskurtso eta jarrera progresistak tarteko?, liberalismo horrek dakarren atarramentua munduko herri ukatuentzat. Nolabait esan, postetnizismoaren izenean, dagoeneko indarrean dauden nazioestatuen izaera etnikoa eta linguistikoa mozorrotuta, ez omen dago modurik munduko nazio kultural orori zor zaion nazio politikoa edo estatua eratzeko.
‎Kultura honen ezaugarririk azpimarragarriena ezaugarri horixe bera baita, izatez: gizarte etniko edo nazional bati kultura etniko edo nazional bat zor zaio berez, eta hainbestez, identitate politiko berezitua izateko eskubidea daukate munduko herri guztiek. Gainerakoa, ageriko etnozidioa da, edo egungo demokrata askoren asimilazio politika.
‎Bruce Parry naiz, esploratzailea eta espedizio gidaria. Azken urte honetan munduko herririk bakartienekin eta bakartuenekin egon naiz, euren bizimodua nola aldatzen ari den ikusteko. Beste kultura batzuk ulertzeko modu bakar bat dago:
‎Gipuzkoarra izanik ere, Gernikako arbolari abestu zion, bere herrialdean foruzaletasuna hain garden islatzen zuen sinbolorik ez zuelako aurkitu, eta ordura arte Bizkaiko askatasunen ikur izandakoa, euskal lurralde guztiena bihurtu zen. Are gehiago munduko herri guztiena, garaiko ikuspegi erromantikoarekin bat datorren zatiak gogoratzen digun bezalaxe: «eman da zabaltzazu munduban frutuba? »1039.
‎Euskal Herriak esparru juridiko berri bat behar du; bere herritarrak kohesio sozial, kultural eta politiko handiagoa lortzeko bidea egingo duena. Eraikuntza nazionalari bide ematen dion dinamika bat behar du, euskal herritarron auzolanaren bidez gure arteko lotura eta harremanak estuagoak eta solidarioagoak izateko eta Europan eta munduan herri gisa irauten jarraitzeko.
‎Bada herri musikari bat, non munduko herri guztiak ordezkaturik dauden, guztion etxea bailitzan. Horren guztiaren arkitektoa eta igeltseroa Kepa da.
‎Varekai hitza ijito edo buhameen hizkuntzatik hartu dute; «edozein lekutara» esan nahi du. Hain zuzen ere, horixe da munduko herri ibiltarietako bat. Ikuskizuneko protagonista ere leku batetik bestera dabil, baso magiko horretan barrena.
2009
‎Guk inoiz ez dugu ospatzen Txinako eguna, arrotza zaigu eta Malaysiako independentzia egunean negar egin nuen. Berehala jabetu nintzen Txinaren gezurrez, munduko herriek independentziarako eskubidea dutela, eta Txina ez dela benetan komunista, mendebaldean saltzen dutena saltzen dutela ere.
‎19 Euskal Herrian dugu munduko herri eta hizkuntza gutxituen artean komunitate dinamikoenetako bat. Baina nago indar hori ez dugula baliatu gure esperientzia eraginkorrago egiteko edo antzeko egoeran daudenei gure ezagumendua eskaintzeko.
‎hizkuntza minorizatuko hiztunaren soslai psikologiko eta ideologikoa ezagututa —besteak beste, sumisiorako daukan saihestu ezinezko joera ezagututa—, Txillardegiren juzkua erabat zuzena da: hizkuntza minorizatuko hiztunak elebidun bihurtu ahala, jatorrizko hizkuntzaren gainbehera modu ia matematikoan gertatzen da munduko herri mintzaira gehienen kasuetan. Krisiaren alarma gorria orduan pizten da zinez hiztun herri menderatuentzat.
‎Horratx, munduko herri mintza gehienen zorigaitza esplikatzen lagun diezagukeen beste elementu bat. Jatorrizko herriaren identitate zeinuen erroak usteldu ondoren abiatzen dira biziberritze ekimenak.
Munduko herri mintza gehienen zorigaitza esplikatzen lagun diezagukeen beste elementu bat. Jatorrizko herriaren identitatezeinuen erroak usteldu ondoren abiatzen dira biziberritze ekimenak.
‎`ni ere —zioen Lewis-ek 1962an, 71 urteetan— elebitasunean gaeleraren heriotza baketsu eta ohoretsu, eta malko eta lanturik gabeko ehorzketa ikusten duen gutxiengo burugabe horretakoa nauzue’ Eirwyn Morgan irakasleak esaten digu, berriz, ‘bi hizkuntzen elkar bizitzak, gehiengoaren garaipenean amaitzen du beti’ Ideia berdin berdinak Williams irakaslearen lumatik ateratakoak: ‘Ez da munduan herri ttipi bateko bizilagunek, gobernatzen dituen nazio boteretsuaren hizkuntza mintzatzen jakin eta bereari eutsi diotenaren etsenplu bat bakarrik ere aurkitzen’" 13.
‎Munduko hizkuntza minorizatuen herio bidean ez dugu bortxakeria besterik ikusten. Bortxa izan da, eta oraindik ere halaxe da, munduko herri, kultura, identitate eta hizkuntza menderatuen ordezkapenaren eta hondamenaren historia azaltzeko datu nagusia.
‎Munduko hizkuntza minorizatuen heriobidean ez dugu bortxakeria besterik ikusten. Bortxa izan da, eta oraindik ere halaxe da, munduko herri, kultura, identitate eta hizkuntza menderatuen ordezkapenaren eta hondamenaren historia azaltzeko datu nagusia.
‎Medikuen urritasunak eta euren zerbitzuen salneurri garestiak ezinbesteko bihurtzen zituen herrietako osagileak. Eta gaur egun hirugarren munduko herrietan, herri osagileak osasun sare publikorik ez dagoen lekuetan irtenbide egoki bihurtu dira.
‎Lan ezberdina eta erakargarria egiten dute: Munduko herri ezberdinetako azken joerak bilatu, bildu eta bezeroei informazio txostena igorri. Etorkizunean erosiko ditugun produktuak, jantziko dugun arropa mota eta jango dugun bazkaria zein izango den aurretik jakin behar dute.
‎Portugalen Lisboa, Belgikan Ostende, Irlandan Malin Head lurmuturra (uhartearen puntu iparraldekoena), Danimarkan Aarhus, Finlandian Helsinki, Errusian Kronstadt (San Petersburgo ondoan) eta abar. Munduko herri handi batzuetan, Estatu Batuetan eta Indian adibidez, bi kosta nagusi dituzte, eta bi tokitan dituzte erreferentziak.
‎Aldiz, beste adiskide batek aldarrikatzen du psikoanalisiak eromenetik askatu duela, bizitza salbatu diola. Adiskide horrek ez du kalte organikorik garunetan baina aita hotzegia, zorrotzegia eta goibelegia du, amak berriz ez daki berbetan kexuka baino eta adiskidearen bizkar uzten du beti etxea, mundu herria eta ama bera gobernatzeko ardura eta erantzukizuna. Horrelako kasuetan, umea psikotiko ateratzen da ia beti.
‎miragarria da, kontuan harturik munduko herri populatuenaren
‎Urte berri on, bai, gure oso oso berri Euskal Telebista estudiotik. Urte hau aurrekoa baino hobea izan dadila zuretzat, zure senideentzat, zure lagun eta adiskideentzat, herri honetako seme alabentzat eta munduko herri guztikoentzat.
‎Ohituak gaude gehienetan tsumani, uholde, hurakan, zikloi edo delakoak munduko herri edo lurralderik txiroenetatik jasotzen eta berehala gure kritikarik garratzena laguntza solidarioa atzeratzeagaitik jaurtitzen dugu. Ez da, oraingoa, Mediterraneoko Lehen Munduko penintsula aberatsaren kasua delako, baina honetan ere eztanda izan eta 48 ordura garrasirik handienak inguraldeko herrixka txikienetara inolako laguntzarik ailegatu ez delako dira.
Munduko herri zapaldu gehienetan egon izan dira euskaldunak, baina tamilen gatazkan ez dugu lekuko berriemailerik izan. Eta pena da.
‎Otros pueblos saioarekin munduko herri asko ezagutu dituzu. Zeintzuk izango dira ostiralean ikusleari gerturatuko dizkiozun beste herriak?
‎Ez baldin bagenekien, orain badakigu: munduko herri bat euskaldun egin zuten hiztunak hil dira eta orain zorioneko gara, dirudienez. Bestalde, hemengoa den beste hizkuntza dela eta, maisuak eta maisuak daude noski, eta nik ez nuke Errenteriakoa aukeratuko auzi honetan, Urepeleko artzaina baizik:
‎Pobre eta emakume aipatu dituzula, izugarria da nahasketa. Zein etorkizun daukate emakumeek munduko herririk pobreenetan?
‎Askapenarentzat Arriaran euskal mugimendu internazionalistaren ikurrik handienetariko bat da. . Bere herriaren askatasuna munduko herrien askatasunarekin ezinbesteko loturan ulertzen zuen?. Garcia eta Gonzalezen ekarpena ez zen gutxirako izan Askapenaren arabera, eta hirurak omentzean internazionalismoaren garrantzia nabarmendu nahi du.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
munduko 212 (1,40)
Munduko 65 (0,43)
munduan 16 (0,11)
Mundua 7 (0,05)
mundutik 7 (0,05)
mundua 5 (0,03)
MUNDUKO 4 (0,03)
mundu 4 (0,03)
munduan zehar 4 (0,03)
Munduan 3 (0,02)
Mundu 2 (0,01)
munduak 2 (0,01)
Mundutik zehar 1 (0,01)
munduaren 1 (0,01)
munduaren aurrean 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 74 (0,49)
UEU 47 (0,31)
Berria 26 (0,17)
Herria - Euskal astekaria 22 (0,14)
IVAP 19 (0,13)
Argia 16 (0,11)
Jakin 13 (0,09)
Pamiela 13 (0,09)
Susa 12 (0,08)
Alberdania 12 (0,08)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 8 (0,05)
Consumer 6 (0,04)
Urola kostako GUKA 6 (0,04)
Euskaltzaindia - Liburuak 5 (0,03)
EITB - Sarea 4 (0,03)
goiena.eus 4 (0,03)
ETB dokumentalak 4 (0,03)
uriola.eus 4 (0,03)
Labayru 4 (0,03)
Booktegi 4 (0,03)
Ikaselkar 3 (0,02)
Euskalerria irratia 3 (0,02)
LANEKI 2 (0,01)
Uztarria 2 (0,01)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 2 (0,01)
Karmel aldizkaria 2 (0,01)
alea.eus 2 (0,01)
Jakin liburuak 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Open Data Euskadi 2 (0,01)
Hitza 2 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
aiurri.eus 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
mundu herri guzti 45 (0,30)
mundu herri indigena 33 (0,22)
mundu herri gehien 16 (0,11)
mundu herri asko 10 (0,07)
mundu herri ezberdin 6 (0,04)
mundu herri mintzaira 6 (0,04)
mundu herri zapaldu 6 (0,04)
mundu herri bakar 4 (0,03)
mundu herri bat 4 (0,03)
mundu herri ekimen 4 (0,03)
mundu herri gisa 4 (0,03)
mundu herri handi 4 (0,03)
mundu herri anitz 3 (0,02)
mundu herri askapen 3 (0,02)
mundu herri aurreratu 3 (0,02)
mundu herri guzi 3 (0,02)
mundu herri pobre 3 (0,02)
mundu herri askatasun 2 (0,01)
mundu herri atzeratu 2 (0,01)
mundu herri bakoitz 2 (0,01)
mundu herri begira 2 (0,01)
mundu herri franko 2 (0,01)
mundu herri identitate 2 (0,01)
mundu herri merezi 2 (0,01)
mundu herri mintz 2 (0,01)
mundu herri nortasun 2 (0,01)
mundu herri oro 2 (0,01)
mundu herri polit 2 (0,01)
mundu herri serio 2 (0,01)
mundu herri zahar 2 (0,01)
mundu herri zanpatu 2 (0,01)
mundu herri zoriontsu 2 (0,01)
mundu herri aberats 1 (0,01)
mundu herri aginte 1 (0,01)
mundu herri ahaztu 1 (0,01)
mundu herri arautu 1 (0,01)
mundu herri argi 1 (0,01)
mundu herri arrazista 1 (0,01)
mundu herri artikulazio 1 (0,01)
mundu herri askatu 1 (0,01)
mundu herri aske 1 (0,01)
mundu herri aukeratu 1 (0,01)
mundu herri auzo 1 (0,01)
mundu herri babes 1 (0,01)
mundu herri bakarti 1 (0,01)
mundu herri baketsu 1 (0,01)
mundu herri batzuk 1 (0,01)
mundu herri bera 1 (0,01)
mundu herri berezi 1 (0,01)
mundu herri bezala 1 (0,01)
mundu herri borroka 1 (0,01)
mundu herri desberdin 1 (0,01)
mundu herri eder 1 (0,01)
mundu herri egitura 1 (0,01)
mundu herri egoera 1 (0,01)
mundu herri eleaniztun 1 (0,01)
mundu herri elebakar 1 (0,01)
mundu herri ere 1 (0,01)
mundu herri erreferente 1 (0,01)
mundu herri erroztatu 1 (0,01)
mundu herri eskaini 1 (0,01)
mundu herri estatu 1 (0,01)
mundu herri etnia 1 (0,01)
mundu herri euskaldun 1 (0,01)
mundu herri ez 1 (0,01)
mundu herri ezarri 1 (0,01)
mundu herri fenomeno 1 (0,01)
mundu herri gailur 1 (0,01)
mundu herri garrantzi 1 (0,01)
mundu herri gehiegi 1 (0,01)
mundu herri gehiengo 1 (0,01)
mundu herri gogo 1 (0,01)
mundu herri harmonia 1 (0,01)
mundu herri hau 1 (0,01)
mundu herri herri 1 (0,01)
mundu herri hierarkia 1 (0,01)
mundu herri hobekien 1 (0,01)
mundu herri hoberen 1 (0,01)
mundu herri hori 1 (0,01)
mundu herri ibiltari 1 (0,01)
mundu herri indartsu 1 (0,01)
mundu herri independentzia 1 (0,01)
mundu herri inportante 1 (0,01)
mundu herri iraultzaile 1 (0,01)
mundu herri irentsi 1 (0,01)
mundu herri irudimen 1 (0,01)
mundu herri itxura 1 (0,01)
mundu herri jarraibide 1 (0,01)
mundu herri joan 1 (0,01)
mundu herri kasu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia