2000
|
|
Errusieraz bikain hitz egiten duen arren, animazioaren bidez hitzekin baino hobe mintzo da. Aurtengo Gasteizko
|
Ikus
entzunezkoen Jaialdian" Haragia" laburrarekin, esperimentazio sailan lehen saria lortu du. Badu eskarmenturik lan honetan, horregatik, patxadaz hartzeko erabaki irmoa hartu du.
|
|
Ez dut inongo oztoporik.
|
Ikus
dezatela gauzak diren bezala. Ez da ezer asmatu behar.
|
|
Ta gero, txalapartaren ritmoa erakarriaz, itzen bidez zuraki tankaren ritmoa entzun arazten digu, sensazio berri batetan.
|
Ikus
bere poesi estilizatua: " makinalanatagizona/ gizonamakinatalana/ lanagizonatamakina...".
|
|
Hala ere, azken aldian kezka ugari datozkit burura poema honen interpretazioari dagokionez.
|
Ikus
dezakegunez, batzuek apaiza atxilotzean eta berau defenda tzeko soilik mugitu behar dugula pentsatzen dute, komunista eta beste askoren atxiloketek justifikazioa izango balute bezala.
|
|
|
Ikus
entzunezko eta zinemarako ekoizpena.
|
|
|
Ikus
entzunezko eta fonografiako ekoiz penak (IZ disketxea)
|
|
2
|
Ikus
1990 urte inguruan Sarrionandiak buruturiko literatur lanen ugaritasuna.
|
|
|
Ikus
daitezke, sarritan, deskribapen paregabeak, bai pertsonaiak bereizterakoan, hauen barne gatazkak adierazterakoan, bai natura deskribatzerakoan, bai zenbait ohitura, gorroto, amodio, eliztarren izakera. Hein batean, lehentasunez tratatzen ditu autoreak euskal ohitura, izakera, etxe, eta hiri errural baten alderdi on eta txarrak.(...)
|
|
Antza denez, narrazio hauetan ageri den sakontasunik eza, islatu nahi den gizartearen beraren azalkerian oinarriturik legoke. Hau da, inongo baliorik gabeko gizartea eraikitzen da; Gotzon Garatek zioen bezala" balio gehiegi eskaintzen dire10
|
Ikus
Granta aldizkariaren 8 eta 19 zenbakietan eskainiriko antologiak. lako, balio guztiak gutietsiak dauden gizartea" eskaintzen zaigu. (Deia VIII)
|
|
Izan ere, 90eko hamarkadaren hasieran ekin zioten narrazioak idazteari X. Montoiak, E. Jimenezek eta L.M. Mujikak. Iñigo Aranbarrik, berriz, 17
|
Ikus
Grial 140 aldizkaria, 1998ko abendua. hamarkadaren erdialdean ekingo dio narratiba argitaratzeari; eta azkenik, hamarkadaren azken urtean, 1999 urtean, alegia, M. Erzillak eta J.L. Otamendik argitaratu zituzten bere lehen narratiba lanak. Hortaz, azkeneko bi idazle hauen kasuan, ikustear dago narratibaren bidetik jarraituko dutenentz.
|
|
Gero, 1936 urtean militarrak altxatu eta Franco buru jarri zenetik, gizaki soil bakoitzaren eskubideak kontuan hartu gabe, berrogei urteko diktadurak iraun zuen, katolikotasunaren izenean kristautasunaren printzipioei jaramonik egin gabe.
|
Ikus
bestela Unión Internacional de Malinas erakundeko C. Martí Martí eta R. Torrella Cascante apaizek argitaratutako Código de moral política (Barcelona, 1958).
|
|
deritzan artikulua ere ezagutzea.
|
Ikus
Karmel aldizkariaren 229 zenbakiaren 15 orrialdeetan.
|
|
|
Ikus
Henriette Walter-ek André Martinet euskaltzain ohorezkoaren hitzaurrez argitaratu zuen tesia: L. Aventure des Langues en Occident:
|
|
2
|
Ikus
, Euskera, XLIV, 1 alea (1999), 351 orr.
|
|
–Erit autem talis differentia inter Orti Lehoarriç et Açeari Umea et successores eorum, quod Orti Lehoarriç faciet ut lingua Nauarrorum dicitur unamaiçter et Aceari Umea faciet buruçagui, quem voluerit.? (
|
Ikus
José Goñi Gaztambide, Colección Diplomática de la Catedral de Pamplona, 1997, t. I, 305 dok., 269 or.).
|
|
Florencio Idoatek, bi funtzionariok 1415 urtean elkarri euskaraz egiten zioten gutunetariko bat azaltzean erakusten zuenez, gogozkoa eta ziurrenik ulerterrazagoa zitzaielako.
|
Ikus
,. Una carta del siglo XV en vascuence?, Fontes Linguae Vasconum studia et documenta, 2 zenbakia (1969), 287 orrialdeak.
|
|
Horrela erakusten digu Iruñeko Apezpikutegiaren 1587 urteko herri zerrendak.
|
Ikus
Manuel Lekuonak aurkitu eta argitara eman zuen agiri hura,. El Euskera en Navarra a fines del s. XVI?, RIEV, 1933, 365 orrialdeetan.
|
|
Hor salatzen duen garai hartako pedagogia bihurria, bere muinean antipedagogia zen.
|
Ikus
dezagun zer zioen:
|
|
Justo Garate zenak eman zizkigun horren berriak bere lan batean.
|
Ikus
,. El anillo escolar en la proscripción del euskera?, Bol. de la Real Sociedad Vascongada de los Amigos del País aldizkariaren XXVIII, 1972, 174 orrialdean, liburuxka hartan zioenaren zatirik garrantzitsuenak zuzen jasoaz.
|
|
Aldaketafonikohaueisandhideitzendietehizkuntzalaribatzuek.Horrelakoaldaketafonikoakongiegiteaarauadajendeaurrekomintzaerajasoan; bainaidatziz besteerregelaetakonbentzioakdaude, etaegungoidazkeraarautuanezdiraegitenahozohikoakdirensandhihoriek, gunerikgehienetanbehintzat.Gureidazleakereezdituegiten.Agian, bereeskualdekoeuskaranjoerahorihainmarkatuaez delako.... Garaihartanezzeneuskaraznolaidatzibeharzenesatekoerakunderik eta, horrelakoetan, herriakedoidazlerikhoberenekegitenzutenaimitatzenahalegindukoziren...Euskarazkoahoskeragozoetajasoak, ez dira> eztira; ez da > ezta; ezgara> ezkara; ezbada > ezpada egiteaeskatzendu;, l, eta, n, renaurreanezezluke> eluke; eznator > enator adizlagunaren, z, horigalduegitenda:; bi, z, elkartzean, tz, eginohidu: ez zara> etzaraizanzen >. Aditza etaberelaguntzailearen artekoloturaneregertatzendiraaldaketafonikoak, esaterako,, n, eta, z, lotzen direnean: izantzen...
|
Ikus
dezagungureidazleaknolaegitenduen. Lerroburuanjarrikodugu Bartolomekdakarren formaetagako arteanaldaketa fonikoakongieginezgero, nolaizanbeharkozukeen:
|
|
Jarraitu, datiboaribegira, singularrekoetapluralekohirugarrenpertsonakoflexioetandarabil: (hari) darraico/ darraicoz/ (haiei) darraicue/ darraicuez.
|
Ikus
ondorengoesaldiakduenindarra:
|
|
|
Ikus
Letamendia, op. 60 or.
|
|
–
|
Ikus
entzuleen erantzun oparoena jasotzen duen eguna, igandea du telebistak, minutu kopuruari dagokionez, 220?; eta larunbatetan telebista gutxixeago ikusten bada ere, gainontzekoetan, lanegunetan alegia, 200 minutu pasatxo ematenditugu telebistaren aurrean.
|
|
Izan ere, TVE1ek eta Antena 3kkopuru baxuagoak dituzten bitartean, gora egiten du ETB1en audientziak eta, mailatxikiagoan, aipatzeko modukoa da Canal Plusen presentzia (%3, 6), Tele Donostilokalarena (%1, 7) eta Bestelakoak deiturikoena (%2, 5).
|
Ikus
dezagun ondoko taulanGipuzkoako audientzia rankinga.
|
|
Irrati emandegi hauen indarrakbigarren planoan uzten ditu gainerakoak, neurri handi batean emisio eremu lokalekoak direnak, hain zuzen ere.
|
Ikus
ditzagun segidan, entzule kopuru horiek protzentualki eta zenbaki absolutuetan.
|
|
|
Ikus
dezagun ondoren, herrialdeka nolakoa den ageri zaigun irudi orokorra.
|
|
Radio FranceRoussillon izenekoa sarearen hogeita hemeretzigarren eta azken estazioa izan zen21.Politika publiko honen garapenak bat egin zuen 1981 eta 1982an Estatuak bultzaturikodeszentrali zazio politikoaren prozesu orokorraren moteldurarekin.
|
Ikus
dezakegunez,, hedabideen sistema publikoa(...) karakterizatzen duen muga nagusi bat da politikapublikoen mendekotasuna politikarekiko, prozesuen mendekotasuna substantziarekiko.? 22
|
|
Gure Irratia, Irulegiko Irratia eta Xiberoko Botza. 1981eko irailean Entzun
|
Ikus
elkartea sortu zenBaionako euskal erakustokian. Honen partaideak hedabideak euskarari zabaltzearenalde eta %100 euskarazkoa den irrati baten alde borrokatzen ziren.
|
|
Ildo honetan, CSA (Conseil Superieur de l. Audiovisuel/
|
Ikus
entzunezkoen Kontseilu Gorena), gaian itsutu gabe, hiru irratiek euskal preso politikoen egoerari buruko informazioa ematen dute. Presoenoihartzuna, deritzan emankizunean, zenbait sostengu elkarterekin txandakatuz, Ahaideak barne, egitendena.
|
|
Eta bere argitalpenarendebekura arte, Eginek bazuen Baionan delegazio bat, logikoa irudi duena, egunkarihau Herri Batasuna partidu independentziazaletik garatu zela jakinda.
|
Ikus
daitekeenezEAEko hedabide hauek guztiek jadanik nahikoa ugaria den hedabideen paisaiabetetzen dute Frantziar estatuko eskualde berezi honetan.DIAZ, Bernardo: Informe Anual de la Comunicacion.
|
|
|
Ikus
dezakegunez, euskarazko eta gaztelaniazko kanalen arteko aldea ez damugatzen bertoko produkzioaren presentziara, eta ekoizpen espainolen presentzian ereerrepikatzen da. Euskarazko kanalak igortzen dituen emanaldietatik %4 diraEspainiako ekoizpenak; gaztelaniazko kanalean produkzio espainolaren presentzia laualdiz handiagoa da, ordea.
|
|
|
Ikus
ditzagun orain aipaturiko datuak, egunkariak banan bana harturik:
|
|
Eguneroko programazioan ere, telebista katepribatuen etorrerarekin batera, aldaketa sakonak izan dira, gaur arte iraun dutenakbestalde.
|
Ikus
entzuleak erakartzea eta kanal horretara, lotuta, mantentzea izan dirakate pribatuen dinamikaren eraginez sortu baina gero orokortu egin diren programazio estrategiak4 Programen edukia ikuskizun bihurtu, generoen arteko mugak desagerrarazi, publizitatea programen barruan txertatu eta, oro har, emisio maiztasuna etaprogramen iraupena areagotu eta aurkezleak saioen elementu zentral eta nagusi izaterapasatzea, horiek guztiak izan dira kanal pribatuen etorrerarekin gizendutako joerak.
|
|
|
Ikus
daitekeenez, berezi samarra da ETBlen emanaldia. Bertan, eta Haurrei/ Gazteei zuzenduriko programazioa (marrazki bizidunak, telesailak, karaoke lehiaketa e.a.) denbora gehien okupatzen duena izanik ere, Magazinak, Kirolak eta Errepor tajeakdira atzetik datozenak, hurrenez hurren.
|
|
Hala ere, Eastman eketa Ferguson-ek diotenez6, ordu guztiak ez dira berdinak, eta prime time gisa ezagutzen ditugun horietan (Hego Euskal Herrian 20:30etik 23:30era, Ipar Euskal Herrian, 20:30etik 22:30era bitartean) dago jarrita programaziogintzara eta iragarkigintzara dedikatzen direnen arreta.
|
Ikus
entzuleentzat ere horiek dira kontsumo ordu nagusienaketa kanal bakoitzari buruzko irudia eraikitzerakoan garrantzi handiena dutenak. Autorehorien arabera:
|
|
d) Programazio taulan dantza handiak daude eta saio bakoitzaren etorkizunarating kopuruetan neurtzen da, faktore bakar modura.
|
Ikus
entzuleen, bedeinkapena, galduz gero, programak desagertu egiten dira, gero eta epelaburragoan.
|
|
Halaber, telebista lokalen eremuan sartzenere saiatu da Gipuzkoako Teledonosti eta Bizkaiko Bilbovision kateen bitartez, arlohorretan etorkizunean gerta daitezkeen garapenei begira.
|
Ikus
entzunezkoetan produkzio atalean ere sartu da Emilio Aragon-en Globomedia Grupo Arbol taldean edota EliasQuerejeta ren Esicman delakoan kapitalaren parte hartzeak bereganatuz. Internet enere saiatu da bere presentzia hedatzen, Bizkaiko Sarenet ekin eta, beste maila batean, itxuraz ez hain arrakastatsuan?, Berlusconi-k sustatutako Jumpy atariarekin.
|
|
Horren ondorioz, eta EspainiarEstatuari dagokiolarik, Antena orotariko telebista pribatu estatala eta Via Digitalsatelite bidezko telebista digitala menderatzen ditu.
|
Ikus
entzunezkoaren beste ataletanLolafilms eta, bereziki Endemol produkzio etxeak menderatzen ditu, zinean diharduena lehena, eta telebistarako ekoizten duena bigarrena?, baita kanal tematikoakekoizten dituzten Media Park eta Andalucia Digital Multimedia ere. Bestalde, ikuskizunen eskubideen erosketa eta gestiorako Audiovisual Sport en parte hartzen du.Telekomunikazioetan ere, mota guztietako telefonoetan duen nagusitasun posizioaalde batera utzita, presentzia du Hispasat sisteman, komunikazioetarako sateliteakgestionatzen dituen horretan hain zuzen; eta gainera, kablean demarkazio guztietanjarduteko lizentzia du.
|
|
Liburugintzan, hezkuntzakoetan eta orotarikoan ere badago, Hachette, Fayard edo la Guide du Routard bezalako marken pean.
|
Ikus
entzunezkoetan izan duen hedapena irratirako izan da lehenengo, non besteak beste Europel eta Europe2 kateak menderatzen dituen, eta geroagotelebistan, Canal Plus ekin batera zenbait kanal tematikoren produkzioan sartuz (Muzzik, Canal J, La Chaine Meteo,...).
|
|
Hego Euskal Herriko prentsanEl Correo eta Diario de Navarra k duten nagusitasunari Sud Ouest ena gehitzen zaioIpar Euskal Herrian, eta honek kontzentrazio arazo larri baten atarian jartzen du EuskalHerriko komunikazioa, baita hedapen multimediatikoari dagokionean ere.
|
Ikus
entzunezkoetan, oraindik, Estatuko enpresak eta ikuspegiak dira nagusi mugaren alde bietan, horietara makurraraziz baita bertako irrati zein telebistagintza arloko hainbat enpresa ekimen ere, irrati eta telebista lokalak, kablerako programazioa,...?. Horien aurrean, edo ondoan?
|
|
|
Ikus
aurreko oharra.
|
|
Esan bezala, Frantziako irrati/ telebista sistemaren desarautzea 1982an abiatu zen, komunikazio askatasunari buruzko legean oinarrituta. Prozesua bideratzeko, eta horren neutraltasun politikoabermatzeko edo, EEBBetako Komunikazioetarako Batzorde Federala (FCC) izenekoaren antzekoerakunde arauemaile bat sortu zen,
|
Ikus
entzunezko Komunikazioaren Aginte Gorena (HACA) hainzuzen, nahiz eta FCC baino askoz eskuduntza gutxiagorekin. Halako erakunde arauemaileak ohikoak izandira, bereziki administrazio liberal eta tradizio anglosaxoniarreko lurraldeetan, interes orokorreko gisadefinitzen diren jarduera arloak antolatzeko, interes orokor hori hornitzea esku pribatuen esku uztenzenean.
|
|
Aregehiago, 1999ko urteari dagokion jarduera txostenean bertan, arauak ezartzeko eskuduntza gabeziaahuleziatzat jo du CSAk, sektorearen bilakaera behar bezalako prestutasun eta erritmoez jarraitu etagidatzea oztopatzen duelako.
|
Ikus
CSAren webgunea (http://www.csa.fr).
|
|
Baina horiekin batera, badira, halaber, beste mota batzuetako lege eta arauak, ikus entzunezko sektorea bere osotasunean araupetu edota jarduera honi muga berezituak ezarri nahi dizkiotenak. ...ekarpenaren balorazioa,...) 55 Halaber, Hizkuntz Politikaren Legeak zenbait hizkuntz eskakizun ezartzen ditu, telebistaz gainirratian ere agintzen dutenak, hala nola Kataluniako erakunde publikoek zuzeneangestionatutako irrati eta telebistek normalean katalanez jardun beharra, edo, orokorrean, Kataluniako eremuko telebistek beren produkzio propioaren erdia katalanez egitea,... Beste maila batean,
|
Ikus
entzunezkoen Kataluniako Batzordea (CAC) eratzen duenlegeak ere aipamena merezi du56.
|
|
Galizan ere
|
Ikus
entzunezko Legea ezarri da57, eta Madrilen, berriz, telebistakoedukiak erregulatu nahi dituen araua ezartzeko asmoa azaldu dute.
|
|
|
Ikus
24 oharra. Han aipatutakoez gain aipatzea merezi dute, halaber, honako betebehar hauek ere:
|
|
|
Ikus
MORAGAS, M., GARITAONAINDIA, C., LOPEZ, B., 1999: 153 orr.
|
|
6/ 1999 Legea, Galizako
|
Ikus
entzunezkoarena.
|
|
Aurreko gaiak eta beste zenbait
|
Ikus
entzunezko sektorerako Politika Komunitarioaren printzipioak eta ildoak aro digitalean81 delako komunikazioan jaso eta ordenatu ziren, baita 2000ko ekainaren 26ko Kontseiluan onartu ere82, martxoan Lisboanizandako Europako Batzordearen aparteko bilkuran. Horrela, bada, honako printzipionagusi hauek izango ditu datozen urteetarako berariazko politiken ardatz gisa:
|
|
Zerbitzu publikoa ezinezko zehaztasunez definitu beharrean kokatzen da finantzaketa publikoa justifikatzeko.
|
Ikus
entzunezkoa indibidualki ordaindu beharrean oinarritutako informazioarengizartearen baitan kokatzen da gero eta gehiago. Digitalizazioa eta zerbitzu berriengarapena jo dira lehentasuntzat, eta merkatua eta konkurrentzia aukeratu dira prozesuaren gidari.
|
|
|
Ikus
ARANGUREN, A., Euskarazko komunikabide lokalak Euskal Herrian, Doktoretza tesia, Leioa, 1999.
|
|
Asociacion para la Investigacion de los Medios de Comunicacion (AIMC) delako elkartearenestimazioen arabera 19 telebista daude EAEn eta 4 Nafarroan(
|
Ikus
, El Pais, 2000ko apirilaren 4a).
|
|
|
Ikus
lurrazaleko telebista digitalari buruzko azken txostena.
|
|
Hain zuzen ere, idatzizkoetan agintzen duenak ez du horrenbesteko eraginik jardueraren antolamenduan.
|
Ikus
entzunezkoetan, ordea, sistemaren egiturazko zutabea da.
|
|
|
Ikus
entzunezko sistemak asko aldatu dira azken hamarkadetan. Desregulazioaren eta teknologiaren garapenaren eskutik, askoz konplexuago bilakatu dira.
|
|
|
Ikus
entzunezkoari dagokiolarik, 1982ko 82 legeak, uztailaren 29koak1, ordura arteko monopolio izandako sistema publiko estatala eraldatzeko abiapuntua
|
|
1
|
Ikus
entzunezko komunikazioari buruzko 82 lege hau izan zen hurrengo urteetan gertatu zenirrati eta telebistaren desregulazioaren abiapuntua (funtsean, Canal Plus telebistaren eta hainbat irratipribaturen zabalkuntzan gauzatu zena). 1986an irratia eta telebista arautzeko lege berri bat ezarri zen? 86 Legea, 1986ko irailaren 30ekoa?
|
|
Parlamentuak. Asanblada Nazionalaketa Senatuak, alegia? ...ak erabiltzen dute lehenik eta behin eskumen hori, eta horren emaitza dira aipatutako komunikazio askatasunaren legea eta horren xedapenak garatu, eguneratu, egokitu edota eraldatzera datozen beste hainbat lege, dekretueta erabaki3 4 Araudia betearazi eta horren zenbait alderdi zehaztea, berriz, berariazsortutako instituzio bati dagokio, erakunde arauemaile edo erregulatzaile bati, hain zuzen ere,
|
Ikus
entzunezko Batzorde Gorena (CSA) izenekoari. Instituzio hori erakundeadministratibo berezia da eta botere politikoarekiko autonomo gisa postulatzen da (nahiz eta bera osatzen duten bederatzi pertsonak izendatzea Errepublikaren Presidenteari, Asanblada Nazionalaren Presidenteari eta Senatuaren Presidenteari dagokien, bakoitzak hiru?, autonomia izateko borondatea kolokan jarriz) 5.
|
|
|
Ikus
entzunezko Batzorde Gorena (CSA)
|
|
–
|
Ikus
entzunezko lanen produkziorako (ekoizpen independentea eta filmak) gutxieneko ekarpen ekonomikoa, zeina dekretuz finkatu beharrekoa den24.
|
|
|
Ikus
entzunezko lanen sostengu finantzariorako ezarritako kontu eta mekanismoei (COSIP eta conte de soutien delakoak) egin beharreko gutxieneko ekarpena (satelite eta kablerako zerbitzuak betebehar honetatik kanpo daude).
|
|
EL CORREO, DIARIO DE NAVARRA, DIARIO DENOTICIAS, EL PAIS, SUD OUEST eta EL PERIODICO DE ALAVA.
|
Ikus
dezagunhurrengo taula, datuak argiago izateko.
|
|
|
Ikus
dezagun gure inguruko prentsak zelan ikusten duen Euskal Herria, zelanmarrazten duen Euskal Herria bere mapetan, bere eguraldi tarteetan zelan ikusten duenEuskal Herria: bai Iparraldea baita Hegoaldea ere.
|
|
|
Ikus
ditzagun egunkariok banan banan.
|
|
Frantziako bi katehauek goiz eguerdietan beste albistegi eta eguraldi tarte batzuk ere badituzte uhinetan: Meteo (06:45), Le journal (13:00 eta 01:20).
|
Ikus
daitekeenez, Frantzian ere, eguraldiariburuzko informazioa, ugaria ez eze, urrezko orduetakoa ere bada.
|
|
–
|
Ikus
eta azter ditzagun ETB, TVE, Tele, Antena, FR3, FR2 eta TF1telebista kateen jardunak.
|
|
Poliformismoa ataka zaila da.
|
Ikus
daitekeenez, Euskal Herriko egunkarietan, nork bere lurraldea plazaratzen du, bere interes sozio-politikoen arabera eraikia.
|
|
5
|
Ikus
entzunezkoetan, atrezzoan lekua aurkitu litzaieke Euskal Herriosotuaren profila sozializatzen duten mapei. Mapen protagonismoaprogramaren edukiarekin dukeen loturaren araberakoa litzateke:
|
|
|
Ikus
, esate baterako, Belgikari buruz Armand Mattelart eta Jean Marie Piemme ikertzailekerakusten duten kezka(. Veintitres notas para un debate politico sobre la comunicacion?, in Sociologia dela comunicacion de masas, M. De Moragas (Arg,), GG MassMedia, Barcelona, 81 orr.).
|
|
Erronka honi erantzun nahi dio nagusiki Zabalo-ren lanak.
|
Ikus
, batez ere, (Zabalo 2000: 71125).
|
|
Laugarren globalizazio honetan mikroelektronikaren iraultzatik datozen teknologiaberriek ordezkatu dute fordismoak ezarritako sistema teknologikoa.
|
Ikus
ditzagunlan munduan ekarriko dituen aldaketak.
|
|
Bestalde, zenbait autorek (Worchel & Coutant 1997) berriki planteiatu izandutenez, gutxiengo egoeran dagoen taldearen eta estatuaren arteko eredu desberdingarrantzitsuenak ondoko bostak dira(
|
Ikus
1 irudia):
|
|
Estrategiahori eman dadin, aurreko biekin batera ematen baita?, gutxiengo egoeran dagoen taldeak bi prozesu hauteman ditu: status quoaren ilejitimitatea etainestabilitatea(
|
Ikus
Valencia 1991). Orduan izango da posible, gutxiengo egoerandagoen taldeak gehiengoan dagoen taldearekiko identitate ziurra sortzea, eta, gehiengoan dagoen taldeari abantaila ateratzeko, edozein gauza egitea (Moscovici& Paicheler, 1978).
|
|
|
Ikus
dezakegunez, gutxiengo egoeran dauden taldeekiko identifikazioak etaestatuarekiko identifikazioak koerlazio positiboa dute elkarren artean Andaluzian, eta negatiboa Katalunian eta Euskal Herrian. Lehenengo kasuan identitate harmoniatsuak dira eta, nolabait esateko,, erkaketa identitatea?
|
|
|
Ikus
dezagun lehenik psikodrama zer den eta ondoren zein ekarpen egin dionteoria eta teknika psikoanalitikoak psikodramari.
|
|
Eta barne taldearen kontzeptuan funtsezkoa da batetik orain arte aipatu dugun barne objektua eta bestetik lotura.
|
Ikus
dezagun ondoren zer den lotura eta zer denbarne talde hori.
|
|
Prozesu analitikoa eta terapeutikoa aurrera eramateko teknikaren teorian, funtsezko elementua da transferentzia.
|
Ikus
dezagun laburki zertan datzan.
|
|
|
Ikus
dezagun lehenik transferentzia zer den. Definizioa Diccionario dePsicoanalisis delakotik hartuz, transferentzia kontzeptuak, ezarritako harreman mota jakin baten barruan eta bereziki harreman analitikoaren barnean desirainkontzienteak zenbait objekturen gainean eguneratzen direneko prozesua, adierazten du psikoanalisian.
|
|
Ildo honetatik jarraituz, psikoanalisiaren orientabideetako batean subjektuakbere eraikuntzan barne objektua ardatza duen bezala, talde psikoterapiaanalitikoan barne taldea dugu, subjektuak bere harremanak eta taldearekiko elkareragina ulertzeko dituen oinarrizko elementu modura.
|
Ikus
dezagun nola den hori.
|
|
|
Ikus
ditzagun adibide batzuk, besteen bildumetatik harturik edo neuk entzunak.
|
|
|
Ikus
dezagun lehenik zeintzuk diren euskararen eremuan nagusiki erabiltzen direnhaize izenak3 Ezer baino lehen aipatu behar da itaunak eta jaso diren erantzunakbatzuetan ez datozela itxi itxian bat. Sarritan gertatzen ez den arren, herriarenorografiak baldintzatzen du noiz edo noiz haizeen norabidea, eta jazotzen da herribatzuetan ez izatea puntu kardinalei zehatz dagokien haizerik, halako puntukardinalera begira mendi handi bat duelako edo bestelako arrazoiak bitarte.
|
|
hitzari lagunduz adjektibo edo izenondo bat agertzen da, beronen nolakotasuna adierazteko.
|
Ikus
ditzagun izenak:
|
|
MARTIN IBARBIA (Euskadiko Filmategiko Zuzendaria) (Egunkaria, 99 XII)?
|
Ikus
entzunekoen estrategia?. –Diktadura amaitzean, euskal zinema lantzekobeharra aztertzen hasi ginenetik, denbora puska bat igaro da.
|
|
|
Ikus
entzunezkoak
|
|
Euskalherri nortasunaren sisteman, gure aldetik, besteak beste, geruza maila hauek atzemanditugu.
|
Ikus
dezagun gainjarritako zirkuluen bidez adierazi nahi duguna:
|
|
|
Ikus
, Mujika Luis M., Lizardi-ren lirika bideak. Ed. Haranburu, 1 alea.
|
|
|
Ikus
teknika honetaz gure Lizardi-ren lirika bideak, 2 alea, 135 orr. –Begitarte 3?
|
|
|
Ikus
Mujika, Luis M., Mirande-ren poesigintza liburuan, (2 alea), X. Azurmendi eta K.Izagirreren testu batzuei buruzko komentarioak.
|
|
ohiturazko edota folkloriko huts ziruditenpelikulek.
|
Ikus
, esaterako, De Madrid al Cielo, La mujer, el torero y el toro, Currito dela Cruz, El rey de Sierra Morena... Noski, haietatik guztietatik aramaioarrei hurbilengera zekiekeen filmean ere (El Capitan de Loyola) ez ziren ez euskal aberria ezeuskalduntasuna pelikula distiratsu bihurtzen zuten kualitateak.
|
|
|
Ikus
dezagun orain beste arazo garrantzitsu bat: zein da hobea, moneta metalikoaala moneta fiduziarioa?
|
|
|
Ikus
ditzagun normalean erabiltzen diren kontzeptuak, entzuleriari buruzkoak direnak, Martínez de Sousa (1992) eta Muñoz eta Gil (1986) autoreei segituz. Entzuleriaren esangura arruntaz hasiko gara:
|
|
|
Ikus
ditzagun, laburki bada ere, irratibideak dituen propietate hauek zer adierazten duten:
|
|
|
Ikus
daitekeenez, garapen hori idazkera literarioan izan ohi denaren kontrakoa da, azken honetan literatura klasikoan agertu ohi den piramidearen eskema erabiltzen baita, hots:
|
|
|
Ikus
daitekeenez, egintzari erantzuten dio batez ere (zer?), beraren ondoan noreta non elementu oinarrizkoak joaten direlarik. Gainera, derrigorrezko galdera erantsi behar zaio irrati leadari:
|
|
|
Ikus
dezagun beste adibide bat:
|
|
|
Ikus
daitekeenez, programazioari tinte asko eman dakizkioke, programa aurreikuspen edo programazio kontzeptua mugatu nahi izatekotan.
|
|
Behin behineko estatutuak eginda eta irrati lana egiteko hiru animatzaile kontrataturik, 1982ko legearen zain geratzen zen, lege frantses hark irrati libreen araudia ekarri behar baitzuen. Aipa dezagun, dena dela, Gure Irratia sortzeko ideia 1981eko udan sortu zela, behin zenbait euskaltzalek Entzun
|
Ikus
elkartea eratu eta gero.
|
|
Xiberoko Botza irratiari dagokionez, esan dezagun Uhaitza izeneko elkartearen ekimenaz sortu zela 80ko hamarkadaren hasieran, nahiz eta 1978an jada ideia hausnartu zen, administrazio frantsesak eta Zuberoako udalek Contrat de Pays ituna egin zutenean preseski. Irratsaio guztien %30 gutxi gorabehera frantsesez egiten zituen eta zeuzkan helburuak, Lapurdiko Entzun
|
Ikus
elkartearenak bezala, hauexek ziren: informazio lokala garatzea, euskara suspertzea eta kulturaren indar biziak biltzea herri dinamika sortzeko.
|
|
Gero, goiz eta arra tseko albistegiak datoz entzuleen gustuaren rankingan, eta bukatzeko arratsaldeko zenbait irratsaio eta gaueko eta asteburuko kirol saioak.
|
Ikus
daitekeenez, informazioa eta irratibidea hagitz erlazionaturik daude ezinbestez, arrakasta lortu nahi izatekotan. Entzuleek momentuko informazioa jasotzen dute irratitik, eta musikarekin eta goizeko irrati komunikatzaile ospetsuekin betetzen dute beren gustuaren asealdia.
|
|
|
Ikus
GELLNER, E. (1988): Naciones y nacionalismos.
|