2006
|
|
|
Ikus
dezagun Euskal Autonomia Erkidegoko taula, eta bertan ohartuko gara ikasle magrebtarrak, latinoamerikarrak eta Ekialdeko Europakoak ikastetxe publikotan modu nabarmenean eskolatzen direla. Bitartean, Europako Batasuneko ikasleak nagusiki ikastetxe pribatutara zuzentzen dira.
|
2008
|
|
Altza euskalduntzeko ibilbide luzea aurreikusten da nahitaez. Orrialde honetako infograman
|
ikus
dezakezue Euskal Herriko hizkuntza adierazleen sistemaren arabera, Altzako hizkuntza gaitasuna nolakoa den. Dena den, Altzako ikastetxeetako haurrak Herri Ametsa, Altza Herri Ikastetxea, Herrera eta Oletakoak izango dira, hein batean, euskarari bizia eman diezaioketenak.
|
2009
|
|
Hau guztia ikusita esan dezakegu Bilbaok hauxe defendatzen zuela; jendeak bi aberri izan ditzakeela, bata aberri handia (kasu honetan Espainia) eta bestea aberri txikia (kasu honetan Hego Euskal Herriko lau lurralde historikoak). Haren ideologiaren barruan
|
ikus
dezakegu euskal zaletasun kulturala espainoltasunaren aurka jaio zelako ideia, beraz, tesi aranistak ikusten zituen Euskal Erria euskal etxearen inguruan.
|
2012
|
|
Gatazka politikoari konponbide «demokratiko» eta «integrala» eman behar zaiola adierazi du Xabier Mikel Errekondo Amaiurrek Espainiako Kongresuan duen bozeramaileak. Mariano Raxoi Espainiako Gobernuko presidenteari eskatu dio «gaurko argazkia zuzen interpreta dezan,
|
ikus
dezala euskal alderdiak, euskal gizartea eta eragileak urratsak egiten ari garela».
|
|
Badira autore gehiago, hala nola Ibarguen Cachopindeiturez ezagunak diren historialari bizkaitarrak, zeinek kronika urteaniztuna (15801620) idatzi zuten, edota Nafarroa Behereko gorteko letratu Arnaldo Oihenart(), zeinak Notitia utriusque Vasconiae apologia idatzi zuen (1638), euskalsorrerak berriro Nafarroako erreinuarekin lotuz. Alabaina, goian aipatu lau autoreakaztertuz
|
ikus
dezakegu euskal ideologia apologistaren garrantzia modernitatean etafilosofian.
|
2013
|
|
Ez du Koldo Izagirrek antologiaren irizpideen azalpen zuzenik egiten, egile bakoitzari buruzko sarrera kritiko interesgarriez hornitu badu ere kaiera bakoitza. Aldiz, Susa argitaletxearen editoreak kaiera bildumari eginiko sarrera orokorrean, argi
|
ikus
dezakegu euskal poesiaren testu antologia orokor honen helburu nagusiak honakoak direla:
|
2016
|
|
Imagen y realidad (1985) nabarmenduko nuke, bertan euskal emakumeei atxikitutako boterea (ideala) eta pisu sozial errealaren mugak argi agertzen direlako. Horrela, teoria feministek lagunduta argi
|
ikus
dezakegu euskal identitatearen eraketan ere genero sistemek eragin dutela eta, genero rolak ezartzeaz gain, generoen parekotasun ezaren garapena ere eman dela eta ematen dela.
|
|
Hau ere, bi gerla desberdin horien gertakizunak oroimenera ekartzen ditu horrela, berak nola iragan ziren ez baditu kontatzen xeheki. Hemen,
|
ikus
genezake Euskal Herriak bizi duen problematika bi erresumen artean, aipamen garaikidea bete betean.
|
|
Bestalde, horrela zioen F. Mistral idazle famatuak, Antton Kaiku antzerkia errezibitu ondoren. Hemen ere
|
ikus
dezakegu euskal literaturak zuen oihartzuna eta fama ona Europako idazle nagusienen artean. Gutun hau, Marcelino Soroari, berari zuzendua zen, eta 1882ko apirilaren 16koa da.
|
2021
|
|
|
Ikus
ditzagun euskal literaturako adibide batzuk: Bilgia nagusia izan arren Chinon, ibilia naiz ere ikuska Idahon (Xalbador); Kamelua eta Mikaela heldu dira ezkerretik, aintzineko aldetik, gordagiatik hurbil (Barbier); Haren arima gaixoa, nahi gabez bere lekhutik, eta egongiatik ialki (Tartas); Badakit non zaudian, Satanen jargia den lekhian (Intxauspe).
|
2022
|
|
Bi erakasleek ikusten dute tresna egoki baten beharra klima eta lehengai krisiei erantzuteko, desberdinkeriei buru egiteko eta herritarren eskubideak bermatzeko. Xabier Barandiaranek
|
ikus
lezake Euskal Herri konfederala, erabakiak herritarrei ahal bezain hurbil hartzeko gisan. Eneko Bidegainek ikusiko luke bost edo zazpi eskualdez osatutako Euskal Herri bat, bakotxaren nortasuna eta antolamendua ongi konduan hartuz, Gobernuaren eta Legebiltzarraren baitan.
|
|
Zalloren arabera, «anomalia bat» da Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan zein Nafarroan ikus entzunezko kontseilurik ez egotea. Euskaldunek, bestalde, ikus dezakete egun batean Badok atariko bideoklip bat, ondotik dokumental bat Kanalduden, elkarrizketa bat Hamaikan, websail bat sakelako telefonoan Ttap aldizkarian edo bideo bat beren eskualdeko herri aldizkariaren webgunean —edo sare sozialen profilean—
|
Ikus
dezakete euskal zinemaren azken estreinaldia Filmin ordainezko plataforman. Edo diasporako euskaldun batek aktore baten lanekin ondutako ordu erdiko bideo bat Youtuben.
|