2004
|
|
Espainia da Interneteko musika fitxategiak Europan deskargatzen buru,
|
Ikus
entzunezko Ekoizleen Eskubideak Kudeatzeko Erakundearen arabera
|
|
Eta ez hori bakarrik, adituen %83 bat dator hurrengo hamabi hilabeteetan deskargak areagotzen jarraituko dutela esatean, SGAEren Ikerketa Sailak 700 profesional eta espezialistari egindako inkestetatik abiatuta egindako Delfos azken txostenak erakusten duenez. Iritzi horrekin bat dator
|
Ikus
entzunezko Ekoizleen Eskubideak Kudeatzeko Erakundea (Egeda), eta Jose Antonio Suárez idazkariak esan zuen Espainia “Europan Interneteko musika artxiboak deskargatzen dituen liderra da”, Santanderko Menéndez Pelayo Nazioarteko Unibertsitatean (UIMP) egindako topaketa batean. Suárezek esan zuen fenomeno hori iragankorra dela, eta “arrazoizko prezioan egindako eskaintza” dagoenean amaituko dela.
|
|
|
Ikus
entzunezko Ekoizleen Eskubideak Kudeatzeko Erakundeak (EGEDA) aldeko 25 epai lortu ditu, Interneten film piratak saldu eta banatzea gaitzesten dutenak, erakunde horren jakinarazpen baten arabera. 2001ean hasi zen EGEDA iruzur mota hori jazartzen, eta ordutik 200 salaketa baino gehiago jarri ditu arlo penaleko epaitegietan.
|
|
Piraterian, azaldu duenez, bada euskarri fisiko bat, film pirata grabatzen duena, gero jendeari diru truke eskaintzen zaiona. % 60ko murrizketa “Borroka hasi eta hiru urtera, epaien balantzea
|
ikus
entzunezko ekoizleen eskubideen aldekoa da argi eta garbi, eta, aldi berean, iruzur mota horren komisioa %60 jaitsi dela ikusi da”, adierazi du EGEDAk. “Arau hausleak —gaineratu du— ohartzen hasi dira delitua egiteko lehen babesten zuten zigorgabetasuna desagertu egin dela, eta, horrekin batera, Zigor Kodearen erreforma berriak, jabetza intelektualari buruzko delituen arloan, zigorrak gehitu dituela, bai delituaren oinarrizko figurari dagokionez, bai delitu astungarriei dagokienez”.
|
2006
|
|
Gaineratu du ez dagoela prest “teknologien erabiltzailea parekatzeko, indarrean dagoen hitzorduaren eskubidean edo kopia pribatuaren eskubidean oinarritzen baita, legetik kanpo jarduten duten eta legez kanpo hirugarrenen edukiak saltzen dituzten erabiltzaileekin”. 12 milioi euro 2005ean Ekimen horretako kideek, besteak beste, FACUA eta CEACCU kontsumitzaileen elkarteek, adierazi dute CD, DVD edo bideo zintak erostean erabiltzaileei kobratzen zaien kanonak 12 milioi euro eman zizkiela 2005ean Espainiako
|
ikus
entzunezko ekoizleei. Halaber, honako hau adierazi dute:
|
2009
|
|
EITBren Bilboko egoitzak gaur eta igandea bitartean hartuko du Sareko Bideo sortzaileen Lehenengo Biltzarra. Bideoblogger,
|
ikus
entzunezkoen ekoizle eta internauten arteko bilera da hau; bertan, bideoak, orain zein etorkizunean, interneten daukan presentzia aztertuko dute.
|
|
EGEDA
|
ikus
entzunezko ekoizleen eskubideak kudeatzeko erakundeak garatutako filmotech.com webguneak pelikulak legezko moduan jaisteko aukera ematen du. Dena dela, ez utzi zinemara joateri!
|
|
(?) azken hamarkada honetan, ordea, [EITBk] hiru akordio sinatu ditu Euskal Herriko
|
ikus
entzunezkoen ekoizleekin (lehenengoa 2000tik 2002ra egon zen indarrean, bigarrena artean eta oraingoa, 2008an sinatua, 2011ra arte luzatuko da), eta akordio horiei esker finantzazko oinarri sendoagoa izatea ahalbidetu dio euskal ekoizpenari. Hartara, 2005ean sinatutako akordioak ETBk urtean gutxienez euskal ekoizleek egindako fikziozko zazpi filmetan eta zazpi dokumentaletan parte hartuko zuela zioen; gainera, eta hau da euskararentzat esanguratsuena, urtero gutxienez fikziozko pelikula bat euskaraz ekoizten lagundu eta sustatuko zuela hitzematen zuen.
|
|
Industriak egindako deskarga zerbitzuen eskaintzak sarera berandu iristea. Diskoetxeak bezala,
|
ikus
entzunezko ekoizleek urteak eman dituzte ulertu gabe erabiltzaileek behartu dituzten joko arauak aldatzea. Hauentzat azkenak, askoz errazagoa da film zehatza sareetan edo orrietan zuzenean deskargatzea, ekoizleak eta banatzaileak.
|
2011
|
|
Nazioarte mailako elitezko kirolean euskal kirolarien parte hartzea sustatu eta babesten duen erakundeak, BAT Basque Teamek, abian jarritako egitasmoa da BAT to London 2012 saioa. Kontrol Z
|
ikus
entzunezkoen ekoizlearekin elkarlanean, 25 minutuko iraupena izango duten 12 saioa bilduko ditu hilabeteroko maiztasunarekin eta Londres 2012ko Olinpiar Jokoak hasi bitartean.
|
|
Eta sos kontuez nahi baino gehiago daki Berasategik, egoerak behartuta enpresari bihurtu zelako aspaldi. Negozioaren erraietan zuzendaritza lanetan aritu da sarri, hainbat erakunderen bidez (Euskal Ekoizleen Elkarte Burujabea, Espainiako
|
Ikus
entzunezko Ekoizleen Elkarte Federazioa, ASIFA Euskadi Animazio Filmen Nazioarteko Elkartea, EGEDA Eskubideen Kudeaketarako erakundea, IBAIA Ikus Entzunezkoen Euskal Ekoizle Burujabeen Elkartea?). Animazioaren mundura artista izan gurak erakarri zuen, baina bokaziorik eta prestakuntzarik gabe enpresari ere izatea egokitu zitzaion, aurrera jarraitu ahal izateko:
|
2013
|
|
Bestalde, Eusko Jaurlaritzaren Kultura Sailaren diru-laguntza sistema ere egonkortu, osatu eta diruz hobeto hornituz joan zen, batez ere 2003tik eta 2008tik aurrera, eta 2003 urte horretan bertan erosketa kontratuak eta maileguak interesik gabe finantzatzeko lerro berriak ireki zituen Eusko Jaurlaritzak. Azkenik, EITBk hitzarmena sinatu zuen Euskadiko
|
ikus
entzunezko ekoizleen elkarteekin, IBAIA eta EPE/ APVrekin, alegia.
|
|
EITB eta sektorearen arteko hitzarmena klabea izan da, ordea, ez bakarrik berarekin zinema produkziora ekarri duen finantzabide berrien kopuruagatik, baizik eta modu xehe eta osoan antolatu duelako, batez ere bigarren hitzarmenetik aurrera,
|
ikus
entzunezko ekoizleen eta telebistaren arteko harremana. Hartara, ETBren inbertsioaren ekarpen moduak (produkzio elkartua, antena eskubideak, publizitatea) finkatzen ditu eta irizpide objektiboak eta ia automatikoak ezartzen ditu horiek ematea erabakitzeko (ekoizleak inbertsioaren maila minimoa ziurtatuta izatea, euskal produkzio etxeek proiektuaren gaineko gutxieneko eskubideen jabe izatea) eta kopuruak zehazteko (kostuen gaineko ehunekoa —%16 eta %23 bitartean, adibidez, gaztelerazko film luzeetan eta %35 eta %45 bitartean euskarazkoetan—, eta, edozein kasutan, gehienezko kopuruak —300.000 euro gaztelerazko film luzeetan eta 525.000 euskarazkoetan—).
|
2014
|
|
Halaber, Basque Audiovisual markarekin, gero eta gehiago ateratzen dira nazioarteko azoketara, eta ia denak elkartuta daude. Eiken ek (Euskadiko Ikus Entzunezkoen Klusterra), Egeda k(
|
Ikus
Entzunezko Ekoizleen Eskubideen Kudeaketa Erakundea) eta Ibaia k (Ikus entzunezkoen Euskal Ekoizle Burujabeen Elkartea) sendotasuna eta babesa ematen diote sektoreari.
|
2015
|
|
Halaber, Basque Audiovisual markarekin, gero eta gehiago ateratzen dira nazioarteko azoketara, eta ia denak elkartuta daude. Eiken ek (Euskadiko Ikus Entzunezkoen Klusterra), Egeda k(
|
Ikus
Entzunezko Ekoizleen Eskubideen Kudeaketa Erakundea) eta Ibaia k (Ikus entzunezkoen Euskal Ekoizle Burujabeen Elkartea) sendotasuna eta babesa ematen diote sektoreari.
|
2016
|
|
342 Hor sartzen dira euskal argitaletxeak,
|
ikus
entzunezkoen ekoizleak, astialdiko ikuskizunen (tartean bertso saioen eta euskal kantaldien eta antzerki saioen) antolatzaileak, astialdiko ekimenak euskaraz bideratzeko monitore enpresak,.. Idatzizko jarduna ere euskaraz bideratzen da horietan, hein ohargarrian.
|
2018
|
|
Ikus entzunezko 70 proiektu filmatu zituzten iaz Nafarroan. Nafarroako
|
Ikus
entzunezkoen Ekoizleen eta Profesionalen Elkartea da Napar, eta herrialdeko 24 kidek osatzen dute egun.
|
|
Lan ona egiten ari direla dio, baina tokiko profesionalak eta ekoiztetxeak zaintzeko eskatu du. (Atarrabia, 1981) Napar Nafarroako
|
Ikus
entzunezkoen Ekoizleen eta Profesionalen Elkarteko lehendakaria da Zubiri.
|
2020
|
|
Kontua ez da programazioan aktibo edukitzea Dragoi Bola, Merl� edo antzeko beste ehunka telesail, baizik eta freelance sortzaileak kontratatzea,
|
ikus
entzunezkoen ekoizle ugari aktibo egon daitezen, beren proiektua edo talentua garatzen, CCMAk ordainduta. Kontua ez da langile taldea handitzea, proiektuak batzea baizik.
|
2021
|
|
Eta sektorearen eragile lanetan ere murgildu zen: Euskal Ekoizle Independenteen Elkartearen lehendakari izan zen 1991tik 1997ra; Espainiako
|
Ikus
Entzunezko Ekoizleen Elkarteen Federazioko zuzendaritza batzordeko kide 1993 eta 1994 urte bitartean; eta Nazioarteko Animaziozko Filmaren Elkartearen sortzaile eta lehendakari.
|
|
Ni zinemaldian hasi nintzen garaian hasi ziren ofizialki eta sistematikoki hitz egiten EPErekin [Euskal Produktoreen Elkartea] eta Ibaiarekin[
|
Ikus
entzunezkoen Ekoizle Burujabeen Elkartea], galdetzeko: «Zer egin dezakegu?».
|
|
Zinemaren lege propioak sortzea da manifestuaren eskaera bat —Arabako, EAEko eta Nafarroako
|
ikus
entzunezko ekoizleen elkarteek babesa eman diote manifestuari, baita Iparraldeko Zukugailua elkarteak ere—.
|
|
Nafarroako enpresa zein sortzaileek ekoitzitako sei filme parte hartzen ari dira 36 Goya Sarietan egoteko lasterketan. Eta horiek batera sustatzeko,' Jatorria, Nafarroan/ De origen, Navarra' kanpaina jarri dute abian, Nafarroako Gobernuak, Navarra Film Industryk, Nafarroako Ikus entzunezkoen Klusterrak (Clavna), Nafarroako
|
Ikus
entzunezkoen Ekoizle eta Profesionalen Elkarteak (Napar) eta Navarra Film Commissionek.
|