2000
|
|
Bigarren alorrean Film Comission deritzan film batzordea legoke. Batzorde hau, administrazio publikoaren laguntzaz,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena bere ekintza eremura erakartzeaz arduratuko litzateke. Oarsoaldea Garapen Agentziako gerenteak honela definitu du:
|
|
hau da, multimedia taldeeneraketa, tokian tokiko zein nazioarteko partaidetza dutenak.? 19 Zeta, Correo, Midi Libreedo Sud Ouest, besteak beste, multimedia talde garrantzitsu bilakatu dira. Azkenhonek
|
ikus
entzunezko ekoizpen elkarte bat sortu du (Atlantel Image) eta TF1, M6, LCIentzat lan egiten du, eskualdeko korrespondentziak ziurtatuz edota La Cinquieme, Arte, Voyages... bezalakoentzat magazinak eginez. Bere hedapen eremuan daudenestatu mailako irrati sareetan ere aurki dezakegu (Europe 2 eta Skyrock, AtlantelRadioren bitartez).
|
2003
|
|
Bigarren fase batean, bi erakunde sortzea aurreikusten du:
|
Ikus
entzunezkoen Ekoizpenerako Elkartea eta Ikus entzunezkoen Zerbitzu eta Azpiegituren Kudeaketarako Elkartea.
|
2005
|
|
Gure mugetatik kanpo koprodukzioaren, banaketa harremanen, Estatuko telebista kateen eta diru-laguntzen bidez lortzen dute dirua euskal ekoizleek. Dena den, Jaurlaritzak hemendik aurrera
|
ikus
entzunezko ekoizpena sustatzeko interes gabeko eta interes txikiko maileguak emango dituela jakinarazi berri du. Aurten, 15 milioi euro erabiliko ditu horretarako.
|
|
Pantailaren garaian bizi garen honetan, pantailei buruz ere berba egin dugu Telepolis saio honetan. Informazioaren Gizartea eta Euskal Herria hartzen ditugu hizpide, eta horregatik lantzean behin TB, Zinema,
|
Ikus
entzunezko ekoizpenak ere ekarri genituzke txoko honetara.
|
2008
|
|
Lehenengoak,
|
ikus
entzunezko ekoizpen baten balioa azpimarratzen du eta aurten Nestor Basterretxearentzat eta Fernando Larrurquetentzat izango da.
|
|
Horregatik, bi sari banatuko dira aurten ere, IBAIA saria eta AMALUR saria. Lehenengoa,
|
ikus
entzunezko ekoizpen baten balioa azpimarratzen duena, aurten Nestor Basterretxearentzat eta Fernando Larrurquetentzat izango da. Bigarrena, Euskal Herriko ikus entzunezko arloko pertsona garrantzitsu baten ibilbidea goresten duena, Marivi Bilbao aktore bilbotarrak jasoko du.
|
|
Horregatik, bi sari banatuko dira. Horrela, IBAIA sariak
|
ikus
entzunezko ekoizpen baten balioa azpimarratzen du eta, aurten, Nestor Basterretxeak eta Fernando Larrurquetek jasoko dute. Bestalde, Euskal Herriko ikus entzunezko arloko pertsona garrantzitsu baten ibilbidea goresten duen Amalur saria ere banatuko dute, Marivi Bilbao aktoreari emango diote aurtengoa.
|
|
Horregatik, bi sari banatuko dira. Horrela, IBAIA sariak
|
ikus
entzunezko ekoizpen baten balioa azpimarratzen du eta, aurten, Nestor Basterretxeak eta Fernando Larrurquetek jasoko dute. Bestalde, Euskal Herriko ikus entzunezko arloko pertsona garrantzitsu baten ibilbidea goresten duen Amalur saria ere banatuko dute eta Marivi Bilbao aktoreari emango diote aurtengoa.
|
|
Irailaren 19an, eskoziar gaelikozko telebista kate digitala estreinatu zuten, BBC Alba. BBC eta MG Alba gaelikozko
|
ikus
entzunezko ekoizpenak sustatzeaz arduratzen den elkartea dira sustatzaileak. 17:00etatik aurrera albistegiak, haurrentzako programak, kirolak eta dokumentalak eskaintzen ditu, besteak beste, BBC Albak.
|
2009
|
|
Erabakiak oihartzunik izango du hainbat sektoretan, publizitatearenean,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenean eta telebista merkatutik kanpo baino estrategikoak diren beste ekoizpen sektoreetan, esaterako telekomunikazioen operadoreak. Finantzaketa tasak ordaintzera behartuko dituenak.
|
2010
|
|
..., Egile Berri Onenaren Saria Zaharak irabazi du Merezco abestiagatik, Rock Alternatiboko Disko Onenaren saria Javier Corcobadori eman diote A nadie diskoagatik, Hip Hop Disko Onenaren saria SFDK taldearentzat izan da Siempre Fuertes 2 lanagatik, eta Flamenkoko Disko Onena Enrique Morenteren Morente Flamenco rentzat izan da. Bideoklip Onena Macacoren Moving izan da eta
|
Ikus
entzunezko Ekoizpen Onenaren saria Amaralen La barrera del sonido lanari eman diote.
|
|
4 Adib., AEBko sektoreei buruz, honako sektore hauetan igarri dira horrelako egoerak: automobilak, energia, elikagaien prozesuak, barazkien banaketa, telekomunikazioak,
|
ikus
entzunezko ekoizpena, enpresentzako kontularitza zerbitzuak eta, gero eta gehiago, banku sektorea eta komunikabideak. Ik. (Adams eta Brock, 2004).
|
|
Honako hauek izan dira ikerketa honetan erabili ditugun IKER GALDERAK: a) eskola gazteek ba ote dakiten zein baldintzaren arabera funtzionatzen duen ikus entzunezkoen lengoaiak, b) zer moduz moldatzen diren eskola gazteok teknologia komunikatzaileekin, c)
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena zein lan urratsetan eta zein profesional motatan oinarritzen den definitzeko gai ote diren, d) ikus entzunezkoek transmititzen eta sustatzen dituzten ideologia eta balioak identifikatzen ba ote dituzten, eta e) zelan baloratzen duten nerabeek eta gazteek ikus entzunezko produktuen alor estetikoa.
|
|
Produkzioa. Ezagutu beharrekoa da
|
ikus
entzunezkoaren ekoizpenean parte hartzen duten profesionalen eginkizuna zein den, bai eta ikus entzunezko diskurtsoa eraikitzeko beharrezkoak diren urrats genesikoak ere ikus entzunezkoetan gaitasun egokia izateko. Gizaki modernoak jakin luke ikus entzunezko espazio modernoetan bere eduki sinboliko propio eta berezituak ekoizten eta hedatzen.
|
|
c. zein ezagutza maila duten eskola gazteek
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenaz,
|
2011
|
|
IBAIAk eta EPE APVk, ekoizleen aldetik; eta Euskal Aktoreen Batasunak (EAB), aktoreen aldetik. Akordio horren arabera, besteak beste, ETBren aurrekontuaren %5 bertan egindako
|
ikus
entzunezko ekoizpenetara bideratua egon behar zuen. Angel Amigo zinema ekoizleak 30 urtetik gora daramatza ikus entzunezkoen munduan lanean.
|
|
Ordura arte poesia zen galizieraren eremu bakarra, eta XX. mendean beste genero eta praktika literario askotara zabaldu zen. XX. mendearen bigarren erdialdean eta XXI.aren hasieran, galiziera lengoaia berrietan sartu da bete betean,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenean adibidez. Gaur egun industria kultural oso dibertsoa dugu.
|
|
EITBko Multibox aretoan antolatutako ekitaldian
|
ikus
entzunezkoen ekoizpen ereduetan izaten ari diren aldaketen inguruan hausnarketa egin dute ostiral honetan hainbat adituk.
|
|
Zenbait profesional eta ikertzaile bildu dira bertan, azken transmedia proiektuak ezagutzeko. Helburua
|
ikus
entzunezkoen ekoizpen, hedapen eta kontsumo ereduetan izaten ari diren aldaketen inguruan hausnarketa sustatzea izan da, eta proiektu horien egileen eskutik, edukiak formatu eta plataforma anitzen bitartez zabaltzeko modu berriak aztertu dituzte. Sarearen indarra, kalitatezko programen eta edukiak eskaintzen dituzten komunikabideen beharra eta publikoaren gero eta botere handiagoa dira aditu eta profesionalek gaur landu dituzten gaietako batzuk.
|
|
Gazteekin burututako eztabaida taldeetan ere,
|
ikus
entzunezko ekoizpenean parte hartzen duten eragileei ezarritako funtzio eta zereginen gaineko ezagupen maila aztertu nahi genuen, baita ikus entzunezko produktu mota desberdinen ekoizpen eta programazio faseei buruz zekitena ere. Ikus entzunezko mezuek komunikazio eremu berrietan duten transzendentziaren eta eraginaren inguruko ezagupen maila ere jakin nahi genuen.
|
|
Horrelako hausnarketa mailarik ez da beste taldeetan ikusten, non ia naturaltzat hartzen den Disney faktoriaren arrakasta ukaezina. Agerian geratzen da, beraz, berariazko formazioaren eta
|
ikus
entzunezko ekoizpen prozesuen gaineko hausnarketa eta begirada kritikoagoaren arteko erlazioa.
|
|
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena zein lan urratsetan oinarritzen den definitzeko gai ote diren,
|
|
Ekoizpen eta programazio prozesuen ezagutza.
|
Ikus
entzunezkoen ekoizpenean parte hartzen duten eragileei ezarritako funtzio eta zereginen gaineko ezagupena, baita ikus entzunezko produktu mota desberdinen ekoizpen eta programazio faseen ezagupena ere; ikus entzunezko mezuak lantzeko gaitasuna eta komunikazio eremu berrietan duten transzendentziaren eta eraginen inguruko ezagupena.
|
|
Azkenik,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenarekin lotutako dimentsioen eta interpretazio edo ulerkuntzarekin zerikusia dutenen arteko erlazioak ere aztertu dira.
|
|
«Korporazio handi honek bere barnean hainbat enpresa biltzen ditu. Telebistak eta irratiak (Disney Channel, Toon Disney, ESPN, ABC Television Network, Buena Vista Television, Radio Disney, ABC Radio, ESPN Radio),
|
ikus
entzunezko ekoizpena eta banaketa (Walt Disney Pictures, Miramax Films, Touchstone Pictures, Buena Vista Home Entertainment), musika konpainiak (Hollywood Records, Walt Disney Records, Buena Vista Records), argitaletxeak (Hyperion Books), jolas parkeak eta parke tematikoak, Internet zerbitzuak, Disney dendak, jostailuak (Disney Toys) eta jokoak (Buena Vista Games), multimedia ekoizpenak, luxuzko ... Gainera, Disney k Celebration izeneko hiria sortu du Floridan» (Digón, 2006:
|
|
Interneten ere, sare sozialen bidez batik bat, ikus entzunezko produktu ugari kontsumitzen dute. Alabaina, eta nahiz eta gehienek ikus entzunezko edukiak sortzeko teknologia eskura izan, oraindik ez dituzte baliatzen digitalizazioaren panorama berriak eskaintzen dituen aukerak; alegia, ez dutela interaktibitatearen aukera ustiatzen, are gutxiago
|
ikus
entzunezko ekoizpenik Sarera igotzen. Gaztetxoak, ohituta egon arren teknologia berrietara eta haien erabilerara, ikus entzunezkoetan gertatu berri den iraultzara egokitzen ari dira oraindik.
|
2012
|
|
Nafarroako Gobernutik bakarrik jasotzen al du Planetarioak laguntza publikoa? Proiektatzen ditugun
|
ikus
entzunezko ekoizpen gehienak etxean egiten ditugu, eta, horregatik, batzuetan aukera izaten dugu FECYTen [Zientzia eta Teknologiaren Espainiako Fundazioa] diru laguntzetara aurkezteko. Halakoetan aukera izaten dugu bide horretatik sarreraren bat lortzeko, baina noizean behin izaten da hori.
|
|
San Rokeko Jaien baitako Berakatz Egunean izango da Made In Laudioren hirugarren edizioa. Aurreko bi edizioetako ildoei jarraiki, zuzeneko agerraldiak eta
|
ikus
entzunezko ekoizpenak bilduko ditu. Antolatzaileen hitzetan, “Made In Laudio bideo eta eszenatoki ikuskizun bat da, eta nahi duen kolektibo zein pertsona orok hartu dezake parte”.
|
|
San Rokeko Jaien baitako Berakatz Egunean izango da Made In Laudioren hirugarren edizioa. Aurreko bi edizioetako ildoei jarraiki, zuzeneko agerraldiak eta
|
ikus
entzunezko ekoizpenak bilduko ditu. Antolatzaileen hitzetan, “Made In Laudio bideo eta eszenatoki ikuskizun bat da, eta nahi duen kolektibo zein pertsona orok hartu dezake parte”.
|
2013
|
|
Dena den, egoera ez da samurra. . Orain arte gure jarduera nagusi guztiak euskarazko
|
ikus
entzunezkoen ekoizpen eta berauen postprodukzio zerbitzuen inguruan garatu ditugu, baina une honetan horietako batzuk ezerezean geratzeko arriskuan daude: ikus entzunezko edukien euskarazko bikoizketa, adibidez?.
|
|
Euskal kulturari dagokion zentralitatea aitortzekotan, EITBk berak hizkuntzari eta komunikazio esparruari begiratu eta estrategia argiak planteatu lituzke hiru jarraibideok non eta nola baliatu eta sustatu behar dituen zehazteko.
|
Ikus
entzunezko ekoizpen interesgarriak eta audientzien erakargarriak bilatzea eta bultzatzea da EITBren funtsa. Izan ere, gaur ez da falta telebistagintzan aritzeko euskal profesionalik, eta 30 urteotan metatutako esperientzia ezin du zulo beltz batek irentsi.
|
2014
|
|
Saria
|
ikus
entzunezko ekoizpen onenari*: 300 €+ aukeratutako lanaren hedapena jaialdi desberdinetan (oraindik zehazteko dago).
|
2015
|
|
Ikus entzunezkoen nazioarteko merkatua, eta, bereziki, Espainiakoa? krisian egon da azken urteetan, eta, ondorioz, estatuek nabarmen jaitsi dituzte
|
ikus
entzunezko ekoizpenen inguruko politiken laguntzak. Beraz, ekoizle eta inbertitzaileek era askotako formulak asmatu behar izan dituzte beren ikus entzunezko proiektuak finantzatzeko.
|
|
Partizipa (2007), Verkami (2009), Lánzanos (2010) eta Goteo (2011). Plataformak formatu eta eduki espezifikoetan espezializatu eta erabiltzaileak segmentatu ahala, Kifund sortu zen, 2011n, soilik
|
ikus
entzunezko ekoizpenen mikromezenasgoan jarduten duen lehen plataforma (Martínez et al., 2013: 90).
|
|
Las voces de la memoria n honako plataforma eta dispositiboen bitartez eraikitzen da narrazioa:
|
ikus
entzunezko ekoizpenen bilduma (on line), eskuko telefonoentzako aplikazioa (besteak beste, alzheimerdunak zaintzen dituzten pertsonak kontaktuan jartzeko), Youtube ko kanala (www.youtube.com/lesveusdelamemoria), edo Facebook kontua (https://www.facebook.com/lasvocesdelamemoria/, fref= ts). Horien bitartez erabiltzaileen parte hartzea ez da bereziki sustatzen, edukiak sortzeko aukerarik ez baita garatu, nahiz eta edukiak partekatzeko, edo edukiei buruzko iritzia emateko aukera eskaini.
|
|
Ara, HufpostLive edo Washintong Post moduko komunikabideek, esaterako, telebista saio gisa identifikatzen ditugun
|
ikus
entzunezko ekoizpenak sortzen dituzte; hau da, telebista tradizionalarekin lotzen ditugun saioak, baina streaming bidez hedatzen direnak, zuzenean eta sarean. Aldiz, New York Times, The Guardian, Vilaweb edo, gure artean, Berria egunkariek, esaterako, bideo informatiboen ekoizpenera jotzen dute sarriago, eta idatzizko albisteekin erakusten diren ikus entzunezko ekoizpenak gero bideo biltegietan gordetzen dituzte.
|
|
Ara, HufpostLive edo Washintong Post moduko komunikabideek, esaterako, telebista saio gisa identifikatzen ditugun ikus entzunezko ekoizpenak sortzen dituzte; hau da, telebista tradizionalarekin lotzen ditugun saioak, baina streaming bidez hedatzen direnak, zuzenean eta sarean. Aldiz, New York Times, The Guardian, Vilaweb edo, gure artean, Berria egunkariek, esaterako, bideo informatiboen ekoizpenera jotzen dute sarriago, eta idatzizko albisteekin erakusten diren
|
ikus
entzunezko ekoizpenak gero bideo biltegietan gordetzen dituzte. Helburua, hauen kasuan, ez da bideo kontsumo jarraitua sustatzea, ez baitute ohiko telebistaren programaziorik izaten.
|
|
Konbergentzia teknologikoak, erabateko konektibitateak eta mugikortasunak medioen arteko desberdintasunak urtu egin dituzte, baina, horrekin batera, edukien zentraltasuna azpimarratu dute. Horren jakitun, ikus entzunezkoaren industriak ere edukietan jarri du arreta eta bereziki lengoaia berrietan,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpen multimedian, plataforma ugarietarako banaketan eta kontsumo esperientzia aberastuetan, ondoko ataletan aipatuko dugun bezala.
|
|
Hedabideek ulertu dute irudiaren mugimenduak informazioari egiten dion ekarpena eta «telebistak bezala, sinesgarritasun gradu bat handiagoa duela informazioa ilustratzeko erabil daitezkeen gainerako elementuek baino» (Cabrera González, 2009). Esan bezala, beraz, ikerketa honen objektua da egunkarien
|
ikus
entzunezko ekoizpena eta bideo horiek idatzizko albisteekiko duten harremana.
|
|
Argia astekaria idatzizko astekaria du oinarri, baina webgunean ere aritzen da, egunero, eta multimedia kanala ere abiatu du. 2006an ekin zion
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenari, eta biltegi lana egiteko hautua ere egin zuen «erreferentzia guneak finkatzeko, bai erabiltzaileari kalitatezko edukiak eskaintzeko. Film laburrak biltzeari ekin genion, gero dokumentalak eta ondoren ekitaldiak, batez ere hitzaldiak.
|
|
Ara komunikabideak, esaterako, nazioarteko gaiak lantzeko agentziek ekoizten dituzten bideoak erabiltzen ditu beti. Aldiz, gai lokaletarako eta horietan sakontzeko produkzio propiora jotzen du, edo elkarlanean egindakoetara; eta, askotan gainera, telebista saio formatuetara euren
|
ikus
entzunezko ekoizpenean (Deogracias, 2013). Gauzak horrela, eta lehentasunezkoa ez dela iruditu arren, hedabideek produkzio propioari ematen diote garrantzia.
|
|
El Correok utzi egin zuen estrategia hori, «ezinbestean jarraitutasuna eskatzen duelako audientziarekiko, hau da, ordutegiari eta webgunean erakusten den kokapenari eutsi beharra eta hori mantentzea oso zaila egin zitzaigunez, estrategia aldatu genuen» (Unai Izquierdo, 2014an egindako elkarrizketa). Esan nahi dena da, bai Ara bai El Correo bai El Pais komunikabideen webguneek, telebista bezala identifikatzen duten arren euren
|
ikus
entzunezko ekoizpena, webgune nagusian ez dutela telebista leihorik erakusten eta, beraz, bideoak webgunean zehar barreiatuta aurkezten direla. Hortaz, ikuskatu diren bideoen iraupena ere aldakorra da, ez baitira parrilla itxi batean aurkezten, non iraupena parrillak berak mugatzen duen.
|
|
Gutxienez sei eta gehienez bederatzi hilabete emango dituzte bekadunek atzerriko herrialde horietan; AEB, Txina, Argentina, Mexiko, India eta Europako hainbat herrialde daude jomugen artean.
|
Ikus
entzunezko ekoizpenak muntatzea, energia eraginkortasun programak, ospitaletako dietak ikuskatzea, merkatu azterketak egitea eta ekoizpen lerroak ikuskatzea dira, besteak beste, beka programa horietan egin dituzten lanak; beraz," askotariko profilak" behar izango direla diote antolatzaileek: Lanbide Heziketako sukaldaritza, ile apainketa, haur hezkuntza, argitaletxeetako diseinu eta ekoizpena eta beste titulu batzuk dituztenak, eta, unibertsitateko tituludunen artean, ingeniariak eta ekonomialariak, besteak beste.
|
|
|
Ikus
entzunezko ekoizpenez betetako mundu honetan, beharrezkoak dira ezarritako kodeak gaindituko dituzten eta abordatze berriak ahalbidetuko dituzten piezak. Obraren anbiguotasunean, bere esanahi aniztasunerako ahalmenean datza bere askatasun gonbitak (Txomin Badiola Jon Mikel Eubarekin elkarrizketan, in Askoren artean:
|
2016
|
|
297.000 euro. Horrez gainera, beste 300.000 euro banatu zituen administrazioak tokiko entitateen artean, udalerriek euskara sustatzeko kanpainak eta egitasmoak gara zitzaten; eta 150.000 euro,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenerako. –Euskararen egoera benetan hobetuko duen diru sailik ez dugu ikusten.
|
|
Beldur Bariken webgunean egingo den herri bozketagaz herria saria aukeratuko da eta 300 euroko saria jasoko du. Gainera, aurten ere, pasa den urtean lehenengo aldiz egin zen bezala,
|
ikus
entzunezko ekoizpen onena baloratuko da, 300 euroko sariagaz. Era berean, nabarmentzekoa da tokian tokiko Beldur Barik lehiaketa ugari antolatu direla.
|
2017
|
|
Hedabideen arloan ditugun presazko beste bi erronka handi: lurralde euskarazko telebista baten sortzea eta
|
ikus
entzunezko ekoizpenerako zentroa (Media Center) zutik ezartzea.
|
|
Azkenaldian egindako hainbat ikerketek frogatu dute gazteria ohiko telebista kateetatik urruntzen ari dela, eta ikus entzunezkoak kontsumitzeko bestelako plataformak nahiago dituztela. Horren eraginez, telebista kateak eta
|
ikus
entzunezko ekoizpen etxeak etorkizuneko estrategia berriak planteatzen ari dira.
|
|
Azkenaldian egindako hainbat ikerketek frogatu dute gazteria ohiko telebista kateetatik urruntzen ari dela, eta ikus entzunezkoak kontsumitzeko bestelako plataformak nahiago dituztela. Horren eraginez, telebista kateak eta
|
ikus
entzunezko ekoizpen etxeak etorkizuneko estrategia berriak planteatzen ari dira.
|
|
Azkenaldian egindako hainbat ikerketek frogatu dute gazteria ohiko telebista kateetatik urruntzen ari dela, eta ikus entzunezkoak kontsumitzeko bestelako plataformak nahiago dituztela. Horren eraginez, telebista kateak eta
|
ikus
entzunezko ekoizpen etxeak etorkizuneko estrategia berriak planteatzen ari dira.
|
2018
|
|
Nafarroa bilakatzen ari delako
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenerako Europa osoko leku interesgarrienetariko bat. Aspalditik ezaguna da Nafarroa plato natural baten gisako paisaiak dituelako; aniztasuna da nagusi.
|
|
Aurtengo jaialdiaren beste atal garrantzitsu bat profesionalei zuzendutako programazioa izango da. Horren barruan, besteak beste, Gasteizek
|
ikus
entzunezko ekoizpenak garatzeko dituen aukerak aztertuko dituzte, eta ikus entzunezko lanetan musikak duen garrantziaz arituko dira beste mahai inguru batean. Telebista programetarako umore gidoiak eta efektu bereziak ere izango dituzte solasgai.
|
2019
|
|
Ikusi dugunez, ikerketa honek maila makrosozialaren garrantzia nabarmendu zuen, eta hor kokatzen dira estatuetatik eta aginte maila desberdinetatik hiztunon jarduera hizkuntza batera ala bestera bidera dezaketen faktoreak eta baldintzak: testuinguru politikoa eta lege babesa, kultur edo zerbitzu eskaintza, hezkuntzan ikasteko edo lan munduan erabiltzeko aukerak,
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena, etab.
|
|
Praktikak: Uztarria.eus en eguneroko kudeaketa, aldizkariko edukien sorkuntza eta
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena.
|
2020
|
|
Baina egoera honetan, erabaki zen unea zela Bertsozale Elkarteak Lankurekin elkarlanean, zituen baliabideak plazari eskaintzeko. Bere egoitza den Villabonako Subijana Etxean bada areto bat, elkarteak badu
|
ikus
entzunezkoetarako ekoizpen talde bat, eta diru poltsa bat bideratu zuen egitasmo honetara. Horrela hasi ginen astero bi saio antolatzen Villabonako areto horretan:
|
|
atsegingarritasuna, hizkuntza eta hurbiltasuna. Hori dela eta, ezinbestekoa da katalanezko eta euskarazko ekoizpen kalitatezkoa bermatzea
|
ikus
entzunezko ekoizpenaren erregistro guztietan: informazioan, entretenimenduan eta fikzioan.
|
|
Lehia horren edukiak bi elementu garrantzitsuren mende daude: batetik, herritarrek ekintza politikoa kontsumitzen duten modua(
|
ikus
entzunezko ekoizpen eta kontsumo agertokiak); eta, bestetik, herritarrek politikarekin duten egiturazko erlazioa (distantzia handia, azaleko erlazioa...). Eragile politikoen arteko eztabaida eta harreman politikoa kontsumi daitezkeen titularren eztabaidan oinarritzen da.
|
|
Elkartzearen helburua zen sare baten muntatzea bi herrialdeen artean, proiektu konkretuak xutik ezartzeko: 2020ko Horizontea, Big Data, automobilaren industria eta
|
ikus
entzunezko ekoizpenak. Elkartze hortan, Euskal Herriko Unibertsitateak eta Agirre Lehendakaria Center ek (Ibarretxe presidenta) muntatua, Gales-eko delegazio oso bat jin zen beraz, ideiak elkar trukatzeko.
|
2021
|
|
Hauekin batean komunikazio euskarriak elebidundu nahi dituzten elkarteek ere lagunduak izan dira (Les Bascos, Laguntza Etxea, Ezpeletako Biper Sindikatua).
|
Ikus
entzunezko ekoizpenaren alorrean ari diren eragileak diru-laguntza eskuratuko dute (Gastibeltza filmak, Laukitik At eta Zukugailua). Argitalpen saila Ipar Euskal Herrian aberatsa da, liburuen plazaratzeko, promoziomerkaturako eta animazio pedagogiak egiteko
|
|
453; Martinez, 2015: 192), Euskal Herriko
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena hutsaren hurrengoa zen garai batean burutua (Lasa, 2008: 454), euskal zinema nazionala egiteko lehen saiakera (Martinez, 2015:
|
|
Denok denean gabiltza orain. Hedapen taldea deritzo Elkartearen
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenaz arduratzen garen taldeari. (F.
|
|
Bigarrenik, Estatuko hizkuntzetako
|
ikus
entzunezko ekoizpenak finantzatzeko betebeharrak berdinduko dira, plataforma digitaletarako zein telebista kanaletarako.
|
|
Euskal gatazka komodifikatu da, iraganean jasandako mina egungo behar ideologikoetatik irakurtzen den heinean. Garbi dago
|
ikus
entzunezko ekoizpen hori zuri beltza dela ideologikoki, kanpoko erakusleihoan jartzeko egokia (ikus, bukatu aurretik, El Mundo k argitaraturiko artikulua: ‘Un da en el rodaje de Patria:
|
2022
|
|
|
Ikus
entzunezko ekoizpenen eta podcasten sormena eta zabalkundea abiadura handiko artefaktua da. Etengabe sortzen dira edukiak, zein baino zein berriagoa, aukera askotariko eta berehalakoa da, egunerokotasunari taupada hartzen dion estetoskopioa.
|
|
Itzulpena ez da bakarrik interesgarria testuetarako;
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena izugarri ari da handitzen, eta, beste hizkuntzetatik edukia gurera ekartzeko, azpidatzi automatikoa sortu daiteke, eta gero itzuli. Edo alderantziz:
|
|
80 egunean filmeko Axun eta Maite dira. Modu askotara irudikatu daitezke zaharrak eta zahartzaroa fikzioan, eta eszena hori
|
ikus
entzunezko ekoizpenen lagin txiki bat da. Zenbait aktorek eta zinemagilek irudikapen horiei buruzko gogoeta egin dute BERRIArentzat.
|
|
Gipuzkoan, San Sebastian Film Commission erakundearen datuen arabera, esaterako, %45rainokoa da gaur egun euskara hutsez sortutako ikus entzunezkoek lor dezaketen gehieneko kenkaria sozietateen gaineko zergan, eta %35ekoa ekoizpena erdarazkoa bada. Nafarroan, berriz, %35eko kenkaria ezartzen zaie
|
ikus
entzunezko ekoizpenei kuota likidoan, hizkuntza edozein dela ere, Navarra Film Commissionen datuen arabera.
|
|
Asteazkenean, Bingen Zupiria Eusko Jaurlaritzako Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburua elkarrizketatu zuten Hamaika telebistan. Kazetariaren galderari erantzunez, Zupiriak esan zuen
|
ikus
entzunezkoetan ekoizpen propioaren eta azpidatzien alde egin behar dela, bikoizketaren alde baino gehiago. Pantailak Euskaraz mugimenduak uste du adierazpenek «itsutasun estrategiko nabaria» uzten dutela agerian.
|
|
Pantailak Euskaraz taldeak kritikatu du Jaurlaritzak eta EITBk proportzio horretan egiten diotela euskarari tokia ikus entzunezkoetan: «Gaztelaniazko
|
ikus
entzunezkoen ekoizpena da urteetan lehentasunez sustatu eta diruz lagundu dena».
|
2023
|
|
Dronea da horren adibide, hiltzeko gai den kamera baita. Telegidatu daitekeenez, jolaserako, aisialdirako zein
|
ikus
entzunezkoen ekoizpenerako erabil daiteke, baina geroz eta ohikoagoa da gerrarako erabiltzea.
|
|
Ñabardura asko eman ahal dizkiozu ahotsari, intentzioei».
|
Ikus
entzunezko ekoizpen batean ez bezala, audioak bereganatzen du espazio guztia. «Ez zaude lekuan bertan, eta irudimenaz egiten da hori:
|
|
Go; Hey boy, hey girl... Nabarmenena
|
ikus
entzunezko ekoizpena izan zen. Musika elektronikoak behar izaten du hurrengo mailara eramango duen pizgarri baten beharra batzuetan, eta The Chemical Brothersek argien eta irudien bitartez lortzen du hori.
|
|
...reratuen sektorean garrantzitsuak diren teknologiak eta makrojoerak zaintzea. Oinarri teknologikoko ekimen berriak diseinatzen, abian jartzen eta fisikoki inkubatzen espezializatutako ekintzailetzari eta barne ekintzailetzari laguntza. Teknologia ezberdinekin esperimentatzea eta prototipoak egitea (inprimaketa, laser ebaketa, arduinoak, robotika, errealitate birtualeko eta areagotuko betaurrekoak,
|
ikus
entzunezko ekoizpena, materioteka, fisikako laborategia...). Teknologiaren, enpresaren eta gizartearen ikuspegi hirukoitzarekin, ekonomia digitalaren erronkei aurre egiteko prestatutako haurren, unibertsitateko ikasleen eta profesionalen talentua garatzea. Ekitaldi eta topaketen bidez komunitateak sendotzen laguntzea.
|
|
Horrek ez du esan nahi, jakina, hedabide digital batek edo
|
ikus
entzunezko ekoizpen batek ezin dutenik esperientzia esanguratsurik eragin, komunitaterik trinkotu edo euskararentzako espazio hegemonikorik sortu. Film on batek gure emozioak dardarka jar ditzake, nazio mailako hedabideek funtzio garrantzitsua betetzen dute komunitatea ehuntzen, eta tokiko hedabide batzuek eskualde mailako nagusitasuna lortu dute, erdarek libre utzitako espazio komunikatibo bat beteta.
|
|
Anbibalentea da euskararen egoera ikus entzunezkoen munduan, pantailetan eta, orokorrean, biziberritze prozesuaren aurrerabideari dagokionez. Gure burua gurea bezalako hizkuntza gutxituen ligan kokatzen badugu, hiztun kopuruz legokigukeena baino presentzia handiagoa dugu Interneten, hedabide digital dezente daukagu, eta
|
ikus
entzunezko ekoizpen eta kontsumo handi samarra. Badugu zer aitortua azken hamarraldietako biziberritze ibilbideari.
|