2007
|
|
Konstituzio Auzitegiak aldez aurretiko zentsura, batez ere, agintari publikoen jardueraren esparruan kokatu du. Modu horretan, aldez aurretiko zentsura botere publikoek idatzizko edo
|
ikus
entzunezko mezuak argitaratu edo igortzea debekatu edo moldatzeko egiten duten prebentziozko esku sartzea izango litzateke; izan ere, herritarrek edo herritarren multzoek zabalkunde hori eragozteko egiten duten presioa, xedea lortu arren, inoren eskubidean egindako esku sartzea izan daiteke, zigor arloan ere eragina duena, baina ez du «zentsurarik egiten», Konstituzioak ematen dion esanguran (u... Eta nahiko polemikoa izan den azken epai horretan, telebistako programa ezagun bat igortzeko debekua bermatu baitzuen, Konstituzio Auzitegiak bereizi egin ditu, batetik, «gobernuaren zentsura», Konstituzioak erabat debekatzen duena, eta, bestetik, epaile edo auzitegi batek adierazpen eta informazio askatasunak egikaritzea murrizteko kautela neurri batzuk hartzea, horiek egikaritzean askatasun horien muga diren beste eskubide eta ondasun juridiko batzuk egikaritzea saihesteko.
|
2010
|
|
Interaktibitatea ahalbidetzen duten teknologiei esker batez ere, gizaki alfabetatuak gaitasun nahikoa izan luke norberak bere burua ezagutzeko entzule aktibo moduan. Gaitasuna izan luke
|
ikus
entzunezkoen mezuetako osagai emotiboak eta arrazionalak desberdintzeko eta baloratzeko.
|
|
Ikus entzunezkoetan alfabetatutako gizakiak jakin behar du antzematen eduki sinboliko horiek dakarten berrikuntza, dela formala, dela tematikoa. Ona litzateke orobat,
|
ikus
entzunezko mezuak bestelako agerpen mediatiko eta artistikoekin erlazionatzeko gaitasuna edukitzea ere.
|
|
Jasoketa eta entzuketa gaitasuna honetara definitu dugu: norberak bere burua entzule aktibo moduan ezagutzeko gaitasuna, bai eta
|
ikus
entzunezkoen mezuetako osagai irrazionalak eta arrazionalak desberdintzeko irizpide argiak edukitzea ere.
|
2011
|
|
gizartearen isla gisa interpretatu da, ospakizuna eta erritual erlijiosoa erraztasunez hauteman dituzte. Beraz, lengoaiari dagokionez, gazte guztiek ondo dakite istorioaren muinoa eta helburua zeintzuk diren;
|
ikus
entzunezko mezuak ulertzeko guztiz gai dira, zentzua antzemanez, egiturak identifikatuz eta baliabide narratiboak ondo irakurriz.
|
|
Gazteekin burututako eztabaida taldeetan ere, ikus entzunezko ekoizpenean parte hartzen duten eragileei ezarritako funtzio eta zereginen gaineko ezagupen maila aztertu nahi genuen, baita ikus entzunezko produktu mota desberdinen ekoizpen eta programazio faseei buruz zekitena ere.
|
Ikus
entzunezko mezuek komunikazio eremu berrietan duten transzendentziaren eta eraginaren inguruko ezagupen maila ere jakin nahi genuen.
|
|
Eztabaida taldeetan ere, nerabeen artean nork bere burua ikus entzule aktibotzat hartzen zuen eta, bereziki, parte hartzea eta elkarreragina ahalbidetzen dituzten teknologia digitalen kontzientzia zuten egiaztatzea genuen helburu. Horretarako,
|
ikus
entzunezko mezuak jasotzean eta balioestean, parte hartzen duten emozioak, arrazoibideak eta testuinguruak ikuspuntu kritikotik baloratzeko gaitasunari erreparatu genion gazteen diskurtsoetan.
|
|
Baina, umeek, antza, ez dute irakaspenak interpretatzeko gaitasun hori. Gazteen iritziz,
|
ikus
entzunezko mezuak behar bezala ulertzeko beharrezkoak dira adinarekin lortzen den heldutasuna eta prestakuntza. Beraz, nerabeek uste dute, ikus entzunezko mezuen esangurak ulertu ahal izateko, ume txikiei dagokienez, gurasoak lagungarriak direla.
|
|
Gazteen iritziz, ikus entzunezko mezuak behar bezala ulertzeko beharrezkoak dira adinarekin lortzen den heldutasuna eta prestakuntza. Beraz, nerabeek uste dute,
|
ikus
entzunezko mezuen esangurak ulertu ahal izateko, ume txikiei dagokienez, gurasoak lagungarriak direla.
|
|
Progresiboki igotzen da batez besteko puntuazioa ikasketa mailaren arabera estatistikoki esanguratsuak diren taldeen arteko desberdintasunak ezarriz (20 taula ikusi). Ikuspuntu horretatik, ondorioztatu dugu ikus entzunezko prestakuntza bereziak benetako desberdintasun kualitatibo bat sortzen duela, benetan esanguratsua dela egunero jasotzen ditugun
|
ikus
entzunezko mezuak deskodetzeko gaitasunaren garapenean.
|
|
Ikus entzunezko lengoaiaren gaineko gaitasuna. Ikus entzunezko lengoaia ahalbidetzen duten kodeen gaineko ezagupena eta erabiltzeko gaitasuna, gainerako pertsonekin modu sinplean baina eraginkortasunez komunikatu ahal izateko;
|
ikus
entzunezko mezuak aztertzeko gaitasuna, kontuan hartuta zentzua eta esangura; narrazio egiturak zein kategoriak eta generoak.
|
|
Ekoizpen eta programazio prozesuen ezagutza. Ikus entzunezkoen ekoizpenean parte hartzen duten eragileei ezarritako funtzio eta zereginen gaineko ezagupena, baita ikus entzunezko produktu mota desberdinen ekoizpen eta programazio faseen ezagupena ere;
|
ikus
entzunezko mezuak lantzeko gaitasuna eta komunikazio eremu berrietan duten transzendentziaren eta eraginen inguruko ezagupena.
|
|
Audientzia eta errezepzioa. Nork bere burua ikus entzule aktibotzat hartzea, bereziki, parte hartzea eta elkarreragina ahalbidetzen dituzten teknologia digitalak erabilita;
|
ikus
entzunezko mezuak jasotzean eta balioestean parte hartzen duten emozioak, arrazoibideak eta testuinguruak ikuspuntu kritikotik baloratzeko gaitasuna.
|
|
Ideologia eta balioak.
|
Ikus
entzunezko mezuak ulertuz eta kritikatuz irakurtzeko gaitasuna, errealitatearen irudikapenak diren aldetik eta, beraz, ideologia eta balioen garraiatzaile gisa hartuta; ikus entzunezko mezuen azterketa kritikorako gaitasuna, aldi berean ulertuta gizartearen interesen, kontraesanen eta balioen adierazpen eta euskarri gisa.
|
|
Ideologia eta balioak. Ikus entzunezko mezuak ulertuz eta kritikatuz irakurtzeko gaitasuna, errealitatearen irudikapenak diren aldetik eta, beraz, ideologia eta balioen garraiatzaile gisa hartuta;
|
ikus
entzunezko mezuen azterketa kritikorako gaitasuna, aldi berean ulertuta gizartearen interesen, kontraesanen eta balioen adierazpen eta euskarri gisa.
|
|
Dimentsio estetikoa.
|
Ikus
entzunezko mezuak aztertzeko eta balioesteko gaitasuna, berrikuntza formalak edo tematikoak eta sentimen estetikoaren heziketa kontuan hartuta; ikus entzunezko mezuak hedabideetakoak eta artistikoak diren bestelako adierazpen motekin erlazionatzeko gaitasuna.
|
|
Dimentsio estetikoa. Ikus entzunezko mezuak aztertzeko eta balioesteko gaitasuna, berrikuntza formalak edo tematikoak eta sentimen estetikoaren heziketa kontuan hartuta;
|
ikus
entzunezko mezuak hedabideetakoak eta artistikoak diren bestelako adierazpen motekin erlazionatzeko gaitasuna.
|
|
|
Ikus
entzunezko mezuak aztertzeko eta balioesteko gazteek duten gaitasuna ezagutze aldera, produktuen berrikuntza formalak edota tematikoak hautemateko gai ziren eta horien aurreko sentimen estetikoa zuten egiaztatu nahi genuen eztabaida taldeetan ere. Era berean, ikus entzunezko mezuak hedabideetakoak eta artistikoak diren bestelako adierazpen motekin erlazionatzeko gazteek duten gaitasuna aztertu nahi genuen.
|
|
Ikus entzunezko mezuak aztertzeko eta balioesteko gazteek duten gaitasuna ezagutze aldera, produktuen berrikuntza formalak edota tematikoak hautemateko gai ziren eta horien aurreko sentimen estetikoa zuten egiaztatu nahi genuen eztabaida taldeetan ere. Era berean,
|
ikus
entzunezko mezuak hedabideetakoak eta artistikoak diren bestelako adierazpen motekin erlazionatzeko gazteek duten gaitasuna aztertu nahi genuen.
|
|
Lengoaiaren dimentsioa erlazionatzen da
|
ikus
entzunezko mezuen errezepzio kritikoarekin, ideologiaren eta balioen interpretazioarekin eta produktuen ezaugarri estetikoak preziatzeko abildadearekin. Ikus entzunezko lengoaiaren oinarrizko konbentzioak ezagutzeak laguntzen du interpretazio lanetan.
|
|
Telebistarekiko jarrera heldua, komunikabide honetatik hedatzen diren mezuak ulertu eta interpretatzeko, eskarmentua funtsezkoa da, baina komeni da bide horretatik gaztetxoak eskutik eramatea.
|
Ikus
entzunezko mezu eta edukiak beharrezkoa den sakontasunarekin kontsumitu eta ulertzeko, guraso eta arduradunentzat, baita gaztetxoentzat ere, interesgarria izango litzateke jarraian aipatzen diren gomendio hauek kontuan hartzea.
|
|
Gauza bera gertatu da teknologia edo produkzioa alderatu direnean aipatu interpretaziozko hiru dimentsio horiekin. Kasu guztietan, puntuazioa zenbat eta altuagoa izan, orduan eta hobea da lortutako puntuazioa
|
ikus
entzunezko mezuen harreraren eta errezepzioaren eremuan, ideologiaren eta balioen interpretazioan eta ezaugarri estetikoen hautematean eta balioespenean; alegia: ikusizko kulturaren oinarrizko produktuak diren ikus entzunezkoak ulertzeko gaitasunean.
|
|
Datuek iradokitzen dute jasotako formazioak ez duela kontuan hartu
|
ikus
entzunezko mezuak irakurtzeko, interpretatzeko eta ulertzeko gaitasuna. Teknologian lortutako emaitzekin alderatzen baditugu, nabaria da komunikaziorako tresneria maneiatzeko gaitasuna garatzera bideratuta dagoela gazteak jasotzen ari diren formazioa.
|
|
|
Ikus
entzunezko mezuak kolokan jartzeko eta bere osotasunean ulertzeko gaitasuna aztertu nahi genuen ere eztabaida taldeetan, errealitatearen irudikapenak diren aldetik ideologia eta balioen garraiatzailetzat hartzen diren ala ez gazteen artean. Era berean, helburua zen aztertzea ea mezu horiek balioen adierazpen eta jendartearen interesen euskarri gisa jasotzen zituzten.
|
|
Gutxitan aipatu da bizitzan zehar mota guztietako mezuak jasotzen ditugula hartzaileok, eta horiei esker gure ideologia eta munduari buruzko ikuskera moldatzen direla. Nerabeek ez dute onartzen
|
ikus
entzunezko mezuek zabaltzen dituzten ideologiek baldintzatuta daudela haiek ere.
|
2012
|
|
Hortaz, lan grafikoak albistea berretsi ez ezik, aparteko informazioa ere eskaintzen du. Horregatik, kazetari grafikoaren egitekoa ez da alor artistikora bakarrik mugatzen; alderantziz,
|
ikus
entzunezko mezua ere abiatu behar du. Sormenak albistearen ikuspegi originala erakusten badu ere, irudi kazetaritzak informazioarekiko sena zehazten du.
|
2014
|
|
3 Mota ugaritako
|
ikus
entzunezkoetako mezua interpretatzen, horien hainbat alderdiri erreparatuz (planoa, irudia, doinua&).
|