Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 9.230

2000
‎Bestelakoen artean, aldiz, hots literaturaz eta idazleaz diharduen" Itzalarekin solasean" azpimarratu izan da autorearen ideia literario nagusien adierazpentzat. Aingeru Epaltzak(" Narrazioak", Hegats, 1994, 8 zenbakia, urtarrila, 19 or.) idazlearen manifestua dela dio , Kandelako kritikoak(" Sarrionandiaren Narrazioak", Euskal letren dantza 1983, Kandela, 1985, Hordago, 83 or.) ipuin horretan aurkitzen dela autorearen tematika ezberdin, bariatu, fantastiko eta zenbaitetan harrigarriaren funtsa.
‎Partaide izan zen POTT bandakoen, Bernardo Atxaga, Manu Erzilla, Josemari Iturralde edo Jon Juaristirekin batean izandako hiru urteko bizikizun literarioaren ondarea du hori. Horregatik, liburuaren epilogoan Bernardo Atxagak idatziriko ipuinean Marcel Schowren La cruzada de los niños liburuaren oihartzunak sumatzen dira, eta, nolabait esatearren , lagunari eginiko begi keinua bezala da epilogo hori, Sarrionandiaren liburuko Durango heresia ri, liburua ixten duen narrazioari, kontrapuntua ematera datorrena.
‎Erreseinaren egileak liburu hau Narrazioak liburuarekin lotzen du, egitura nahiz gaiari dagokionez. Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du. Ipuinak Arthur erregearen garaikoak, Greziako trajerien garaian edo gaur egun koka litezkeela dio, baina hauetako askotan egunerokotasuna dimentsio irrealetan azaltzen zaigula esaten du.
‎Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du. Ipuinak Arthur erregearen garaikoak, Greziako trajerien garaian edo gaur egun koka litezkeela dio , baina hauetako askotan egunerokotasuna dimentsio irrealetan azaltzen zaigula esaten du. " Ipuin fantastikoetan ohizko diren elementu liluragarriak aurkitzen ditugu, irrealitatearen auraz." (265 or.)
‎Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du. Ipuinak Arthur erregearen garaikoak, Greziako trajerien garaian edo gaur egun koka litezkeela dio, baina hauetako askotan egunerokotasuna dimentsio irrealetan azaltzen zaigula esaten du. " Ipuin fantastikoetan ohizko diren elementu liluragarriak aurkitzen ditugu, irrealitatearen auraz." (265 or.)
‎Bestalde, Sarrionandiaren ipuinen iturriak zein nabariak diren aipatzen du, eta gainera autoreak berak eransten dituen oharretan azaldu egiten dituela esaten digu, kultura handiko irakurle dela erakutsiz eta ezertan iruzur egiteko asmorik ez duela.
‎Jose Ramon Zabalaren ustez, Sarrionandiak ipuingintzaren arloan ongi merezia du ospea, narrazioak borobil egituratzeko dohaina du, hizkuntzarekiko maisutasuna du eta azkenik," egilearena berarena den tonua edo gauzak esateko modua edo literatur estilo nahastezinaren jabe da".
‎Argia n" Trajedien kronika klabe minorrean"(, 63 or.) artikulua argitaraturiko komentariogileak dioenez , idazle zintzoaren irizpideari lotzen zaio beti Sarrionandia, beti zerbait berria entseatzen du liburu bakoitzean. Argiako komentariogileak dionez, Ifar aldeko orduak liburuan kronistaren papera bereganatzen du Sarrionandiak" Trajedien kronika egiten duela esango nuke nik.
‎Argia n" Trajedien kronika klabe minorrean"(, 63 or.) artikulua argitaraturiko komentariogileak dioenez, idazle zintzoaren irizpideari lotzen zaio beti Sarrionandia, beti zerbait berria entseatzen du liburu bakoitzean. Argiako komentariogileak dionez, Ifar aldeko orduak liburuan kronistaren papera bereganatzen du Sarrionandiak" Trajedien kronika egiten duela esango nuke nik. Trajediak zentzu epikoan ulertuta ezezik, baita zentzu indibidualean ere:
‎Gainerako kritikoek aipatzen ez duten zinearekiko harremanaren behin eta berriko aipamenak ikusten dira azken komentario honetan: Ifar aldeko orduak zinezaletasun horren lekuko zintzoa omen da, adibidez," Excalibur" filmearen remakea egin duela dio " Amorante ausarta" izeneko ipuinean.
‎Kandelako kritikoak dioenez , Narrazioak ipuinetan kontaketa bera da nagusitzen dena, eta prosa poetikotik hurbil dabil kasu askotan, hain zuzen ere, oso harira eta ongi lotuta datozen konparazioak eransten dituelarik. Era berean esaten du liburuan erregistro barietatea sumatzen dela, autoreak aitortua baitu liburu honetan duen helburuetako bat euskarari literaturan bide berriak ibiltzen laguntzea duela.
‎Kandelako kritikoak dioenez, Narrazioak ipuinetan kontaketa bera da nagusitzen dena, eta prosa poetikotik hurbil dabil kasu askotan, hain zuzen ere, oso harira eta ongi lotuta datozen konparazioak eransten dituelarik. Era berean esaten du liburuan erregistro barietatea sumatzen dela, autoreak aitortua baitu liburu honetan duen helburuetako bat euskarari literaturan bide berriak ibiltzen laguntzea duela.
‎Idazlearen estiloa da kritiko guztiek gauza guztien gainetik azpimarratzen dutena; denen iritziz, Sarrionandiak estilo dotore eta propioa du oretua. Aingeru Epaltzaren hitzetan esateko ," idazketa dotore nahastezina": " Lilura, haren orrialdeek ageri duten kosmopolitismoak.
‎Ez da mintzatzen bere buruaz, ez du balore unibertsaltzat hartzen bere bizitza pribatua, bere intimitatea. Hitz batean esateko , ez da erromantiko bat, eta ez da erori, mugimendu haren epigonoak bezala, idazleak exhibiziolari eta irakurleak voyeur huts bihurtzen dituen literatura baten tentazioan. Are gehiago:
‎Iñaki Aldekoak dioenez Narrazioak liburuan" errekurrentea da Coleridgek aspaldian kontaturiko marinel zaharraren baladako istorioa, Baudelairek ere albatrosari eskainiriko gorazarrean jaso zuena. Aingeru Epaltzak aldiz, nabigatzea bizitzaren metafora gisa jotzen duen Aldekoaren aipamena eta Borgesekiko aurreko erreferentzia elkarlotu egiten ditu:
‎Aingeru Epaltzak aldiz, nabigatzea bizitzaren metafora gisa jotzen duen Aldekoaren aipamena eta Borgesekiko aurreko erreferentzia elkarlotu egiten ditu: " Borgesek omen zioen idatz litezkeen istorioak oro, funtsean, bitan baizik laburbiltzen ez zirela: gurutziltzaturik hiltzen den Jainkoarena eta itsasoratzen den bidaiariarena.
‎Aipamen honekin lotzen badugu epilogoaren amaieran dioena , garbi ikus genezake, Atxagaren ustez, Sarrionandiaren literaturak eta dudarik gabe adierazten duen joera etikoak nabigatzera badaramala, nahiz eta hartu lukeen portuaren ideiarik ez duen, eta nabigatu egiten duela" Baina nabigatzen ari da. Eta oraingoz, hori da funtsezkoena." (141) Beraz, nabigatzailearentzat egitea posible zaion eta ezinbestekoa duena egiten du, nabigatu, horretarako sortua balitz bezala.
‎Sarrionandiaren marinelak, edo Atxagaren moduan esateko , bere literaturan gehien dirauen" ispiluko irudiak" hamar urte beranduago ere hor dirau Ifarraldeko orduak (1990) liburuko" Amorante ausarta" narrazioan ere. Ez da hor marinela protagonista, Merlin azti maiteminduaren fatuma da gaia, baina Pott Bandako idazleei eginiko erreferentzia zuzen eta zeharkakoen artean, bada marinelaren aipamen bat ere.
‎Sarrionandiaren esanetan, Durangoko irteerako zuhaitz horrek pelegrina, bidazti edo nabigatzailea izan nahi luke, baina bere erro sakon ikaragarriek eutsi egiten diote lurrari itsatsita, leku liriko horretan. Ikusi batera esan liteke zuhaitz hori Sarrionandiaren obraren irudi bat dela, leku lirikoan kokatua dagoela esaten du iturriaren ondoan, bere prosaren lirikotasunaz eta metaliteraturaz (iturriez) egin diren hainbat aipamen kritikori irri egin nahiez bezala.
‎Sarrionandiaren esanetan, Durangoko irteerako zuhaitz horrek pelegrina, bidazti edo nabigatzailea izan nahi luke, baina bere erro sakon ikaragarriek eutsi egiten diote lurrari itsatsita, leku liriko horretan. Ikusi batera esan liteke zuhaitz hori Sarrionandiaren obraren irudi bat dela, leku lirikoan kokatua dagoela esaten du iturriaren ondoan, bere prosaren lirikotasunaz eta metaliteraturaz (iturriez) egin diren hainbat aipamen kritikori irri egin nahiez bezala.
‎Ohargarria da bere lagunen hainbat aipamen jasotzen dituen ipuin horretan esaten dena nabegantea izan nahi lukeen zuhaitz horrek, nahi lukeen moduan bidazti, peregrina edo nabigatzailea izaterik ez izatearen arrazoia bere sustrai sakon ikaragarriak direla. Sarrionandiaren obrak ezin du bere sustraien gatibotzatik ihes egin inolaz, eta ezinbertzean" arteztasunarekin" besarkatzen duela eguratsa.
‎Ni neu irakurketa posible horietako bat egiten ausartuz, esan nezake bere inguruko eguratsa edo errealitatea besarkatzen edo kaptatzen saiatzen den zuhaitz horrek erro sakonak eta izugarriak dituela lur honekiko, eta pelegrin baten gisa ez daukanez, zuzentasunez eta sutilitatez jasotzen duela bere inguruko errealitatea:
‎Bizar laban edo" gillete" fruituez abailduriko zuhaitz hori da, agian, idazlearen obraren irudia, arteztasunez besarkatzen duen egurats errealitate hori xehatzeko tresna txiki baina distirant eta zorrotzen bidez irudikatu du. Horregatik esaten du Jose Mari Iturralde zaldunak" aurten fruitu ugari emanen dit arbola horrek" 2.
‎Poemak liburuan zertarako bat ere nabarmentzen du, erabakia du saiatzea: "... ekin dezagun harik eta gure aberri eta/ sasoiaren tankerako hitzak aurkitu arte..." (Nuyi illa, 108 or.). Izan ere, sasoi makaletan ere poetek," gau sagaratuan lur batetik bestera aldarrai dabiltzan" Hölderlin en poeta horiek, badute zer esanik eta zer eginik. Poesian bezala prosan ere zeregin horri lotzen zaio beti, aberriari eta garaiari doitasunez dagokion hitza bilatzeari poesiaren giltza ttipiaz, edota eguratsa arteztasunez besarkatzeari gilletak bezalako aizto txipiez.
‎alde batetik fabulazioari ekiten dionean dela liburua atseginen, alegia, ezagunak diren ipuinak reinbentatu, berrapaindu eta birsortzen dituenean, esate baterako" Poema epiko bat izkiriatzen"," Miletuko dontzeilak"" Tuez les tous, Dieu reconaîtra les siens" bezalakoak. Bestalde, kartzelari buruzko pasarteetan ere, amaieretan lortzen duen metaforizazioak pieza literario edo bizikizun gisa" testua salbatzea" lortzen duela diosku " informazio hutsa izatetik." (123 or.)
‎Joan San Martinen(" Joseba Sarrionandia...", Egan, 1986, 3 alea, 203 or.) iruzkinak liburuaren balorazio orokorra egitera jotzen du. Alde batetik, darabiltzan gaiak askotarikoak izanik, gure mendeko kezkak sakontzen, aztertzen eta planteatzen dituela esaten du, baina ez direla saio sakonak aurreratzen du, azaletik eginak, subjektibotasunez beteak direla dio eta hausnarketa sakonak baino gehiago, iradokizunak direla esaten du. Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan.
‎Joan San Martinen(" Joseba Sarrionandia...", Egan, 1986, 3 alea, 203 or.) iruzkinak liburuaren balorazio orokorra egitera jotzen du. Alde batetik, darabiltzan gaiak askotarikoak izanik, gure mendeko kezkak sakontzen, aztertzen eta planteatzen dituela esaten du, baina ez direla saio sakonak aurreratzen du, azaletik eginak, subjektibotasunez beteak direla dio eta hausnarketa sakonak baino gehiago, iradokizunak direla esaten du. Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan.
‎Joan San Martinen(" Joseba Sarrionandia...", Egan, 1986, 3 alea, 203 or.) iruzkinak liburuaren balorazio orokorra egitera jotzen du. Alde batetik, darabiltzan gaiak askotarikoak izanik, gure mendeko kezkak sakontzen, aztertzen eta planteatzen dituela esaten du, baina ez direla saio sakonak aurreratzen du, azaletik eginak, subjektibotasunez beteak direla dio eta hausnarketa sakonak baino gehiago, iradokizunak direla esaten du. Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan.
‎Alde batetik, darabiltzan gaiak askotarikoak izanik, gure mendeko kezkak sakontzen, aztertzen eta planteatzen dituela esaten du, baina ez direla saio sakonak aurreratzen du, azaletik eginak, subjektibotasunez beteak direla dio eta hausnarketa sakonak baino gehiago, iradokizunak direla esaten du. Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan. Iradokizunak ederrak izanda ere, haiei darien sinbologia sakondu gabe uzten du, San Martinen iritziz.
‎Marginalia (Elkar, Donostia 1988) liburuak Edgar Alan Poeren liburu baten izenburutik hartzen du izena eta hark bezala, genero aldetik sail ugaritan banatu beharrekoak izango liratekeen testuak biltzen ditu. Liburuaren kontrazalean dioenez , 1987an idatziriko saio laburrak biltzen dira liburu honetan, Argian argitaratuak zituen" Bazterrekoak" izeneko atalak bilduz. Literatura, poesia eta arteari buruzko oharrak eta gogoetak izkiriatzen ditu.
‎Neskatxa hori irakurle eredu baten sinbolo da" Aita edo ama presondegi urrunen batean zergatik daukaten apenas ulertzen duen haurrari; edota izeba edo neba aspaldian non dauden ez dakienari Ainhoa deitzen diot: (...) Gure gerlako haurrari izkiriatu nahi diot ". Hauxe da autoreak hitzaurrean ematen duen azalpena.
‎Ainhoari gutunak liburuari buruzko zenbait aipamen periodistiko, erreseina edo aipamen aurki litezke. Edorta Jimenezek(" Ereduak" izenburuaz Zabalik en XX, 25 or.) aipamen laburra egiten du, esanez , gutun erara idatziriko lantxo hauetan beste zenbait liburutan erabiliriko gai berberak direla funtsean: irakurritako ipuinak, ikusitako filmeak, filosofia, umetako jokoak eta abar.
‎irakurritako ipuinak, ikusitako filmeak, filosofia, umetako jokoak eta abar. Berez helduentzako aproposago ez ote den esaten du, edo hauei gaztetxoei baino gehiago ez ote zaien gustatuko. Bereziki azpimarratzen du" Ereduak" izeneko ataltxoa, didaktikoegia baderitzo ere, nola idatzi behar den eredu ezin hobea eskaintzen duela esanez.
‎Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena. Lopez Gasenik dioenez , istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau" batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari". Arnaut Oihenartek Atsotitz edo errefrauak bilduman jasoriko Han izanik hona naiz esaera ilunaren azalpena euskal idazle hark azaltzen zuen modura, bi txoriren arteko elkarrizketa egoeran kokaturik ulertu behar da:
‎Arnaut Oihenartek Atsotitz edo errefrauak bilduman jasoriko Han izanik hona naiz esaera ilunaren azalpena euskal idazle hark azaltzen zuen modura, bi txoriren arteko elkarrizketa egoeran kokaturik ulertu behar da: " Txori batek, bere habia epelean dagoela, heldu berria den beste txori bati emandako erantzuna da, heldu berriak Orhi aldean eguzkiak bero jotzen duela eta hara joateko gonbitea luzatzen dio; kabi epelean dagoen txoriak, aldiz, iruzurra sumatzen du eta ezetz erantzuten dio" han izanik hona naiz" esanez . Alegia, Orhi aldean izana dela eta han berorik ez zuela ikusirik, bere habiara itzulia dela.
‎" Hazparne 1893"/" Hazparne 1987" bi istorioak," Tortura"," Euskal amen aienak"... Hirugarren multzo nagusi bat euskal literaturaren arloko gaiek osatzen dutela dio Lopez Gasenik, non bere zaletasunak eta etsaigoak azaltzen dituen.
‎Liburu honetan autorearen aldartea eta taxua Marinel zaharraken ageri dena ez bezalakoa dela dio G. Markuletak, hura gogorra eta gozakaitza bezain atsegina eta irakurleari gozamena eskaintzekoa dela esaten du honako hau. Azkenik, obra honen egilea definitzen du" irakurle amorratu"" jakin min handiko intelektual" eta" inkonformista erradikal bat" dela esanez.
‎Liburu honetan autorearen aldartea eta taxua Marinel zaharraken ageri dena ez bezalakoa dela dio G. Markuletak, hura gogorra eta gozakaitza bezain atsegina eta irakurleari gozamena eskaintzekoa dela esaten du honako hau. Azkenik, obra honen egilea definitzen du" irakurle amorratu"" jakin min handiko intelektual" eta" inkonformista erradikal bat" dela esanez.
‎Sarrionandiak testu guztiz labur epigramatikoez osaturiko liburu honetan, aurrekoetan bezala, erreferentzia pribatu ugari sarrarazten ditu, Lopez Gasenik dioenez ," lagunei dedikatutako zenbait pasarte dezifratzeko giltza zein den ezin jakin dezakegularik" irakurle gehienok.
‎Atal honetan aipatzen ari diren genero aldetik sailkagaitz gertatzen direnen artean berriena dugun hau hiztegi baten modura eratua dago eta tankera ezberdineko osagaiez taiutua. Hiztegi baten tankera du, baina ez da" hiztegia bakarrik, ipuin laburrak, saio tipi ugariz osatzen da" egileak berak dioenez ," eta aforismoz, eta munduaren lau partetako ene auzokoen aipuek hornitzen dutela". Osagai ezberdin horien elkartzetik sortzen dena sorpresa da ordea:
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio , oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez:
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio, oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez : " mintzairak oraindik balio duela eta munduko gauzak hobetu daitezkeela" sinetsi nahi du.
‎Izenburua kartzela aldi horretan eskuartean darabilen Shakespeareren Hamleten esaera baten zatia da: " Intxaur azal baten barruan ere espazio amaigabeen erregetzat nengoke, amets goibel hauek ez banitu" erantzuten du lagunak esaten dionean Danimarkari kartzela deritzola bere asmoak soberazkoak direlako. Barrena goibel ez baleuka, ez luke espazio handiaren beharrik eroso egoteko.
‎Honezkero jakinaren gainean gaude, Sarrionandiaren obretan dena dagoela, zentzu batean ala bestean, literaturaren zerbitzutan pentsatua. Liburu hauen egiturari eta bere ipuingintzari buruzko" azalpenak" Ifarraldeko orduak liburuaren azken narrazioan eman zituen nolabait, zeharka ordurarte euskal kritikoek bere liburuez esanikoak ironikoki aipatuz: " hamar narrazio ezberdinez osatzen da.
‎Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik, beste gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere. Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte.
‎Bestalde, literaturzaleak liburuan zehar entzungo dituen behin eta berriko oihartzun edo erreferentzia literarioen atsegintasuna gozatuz batera, ate osteko oharren bidez osatu ahal izango du bere literatur intuizioa. Bestela esanda , arrazoi ez literarioek baliteke, baina bereziki arrazoi literarioek azaltzen dute beste gabe liburuaren argitalpen ugaritasuna eta irakurleen zaletasuna.
‎Esan bezala liburuaren egitura hamar narraziok osatzen dute, luzera, taxuera eta gai ezberdinekoak dira. Amaieran, Sarrionandiak berak erantsiriko oharrak ikus daitezke, berak dioen moduan" irakurlearentzat erreferentzia literarioen azalpen gisa" erantsiak. Azkenik, aldiz, Bernardo Atxagak POTT bandaren kide ziren garaietako idazle lagunen arteko konplizitatea agertu alde Jean Baptiste Hargous
‎Poemen gainean agertzen den zenbakiak poema osoan zenbatgarren lerroan gauden adierazten digu eta, bide batez, zenbait poema elkarren artean bereizten. Kandela kolektiboak (Euskal Letren dantza 1983, Hordago 1983) dioenez ," poema laburrak ditugu normalean, labur eta zuzenak, koplak bezain motzak gehienak baino askoz ere garratzagoak. Epitafioak bezain garratzak eta askotan txikiagoak." (34 or.)
‎Poemaren hasieran F. Holderlinen aipamena egiten da"... baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan" eta poemak hain zuzen ere horren erantzuna bilatzen du, poesia egiten dihardu baina aro gaitz horrekiko kontrajarpena etengabea da, Kandelako komentariogileak dioenez ," modu askotan errepikatuko duen kontrakoen binomioa ikusten da: batetik kartzelatik kanpo dagoen orok bere baitan biltzen duen" agiatasuna" (35 or.). Izan ere, kartzelaz kanpoko guztia erreferentzia oroimena edo suposizioa baita presoarentzat" gaur ere goiz ilunduko du/ zohardian izarrak biztuko (35 or.)" begira ezazu han goian ilargia/ elkarturik omen daude... (36 or.) izarrak suzkoak omen dira.
‎Kartzelako errealitatea presente dago poema guztian," labankada izoztuen antzera" Kandelako komentariogileak dioenez . Kartzelako errealitateak kanpokoari buruzko amets guztiak errematatzen ditu:
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3 alea, 156 or.)" metaforaz eta kontraesanez" egina dela diosku : " poesia absurdu horietakoa dirudi, ez itxura hutsez, baina egia garratza" (157 or.). Kalitate aldetik egileak berak hitzaurrean dioen moduan kalitate onekoa ez ote den sujeritzen du baina" gauza berriak esaten ditu Bordelek Donostiako gaztelutik eta Etxahunek galeretatik esan ez bezalakoak." (158 or.)
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3 alea, 156 or.)" metaforaz eta kontraesanez" egina dela diosku: " poesia absurdu horietakoa dirudi, ez itxura hutsez, baina egia garratza" (157 or.). Kalitate aldetik egileak berak hitzaurrean dioen moduan kalitate onekoa ez ote den sujeritzen du baina" gauza berriak esaten ditu Bordelek Donostiako gaztelutik eta Etxahunek galeretatik esan ez bezalakoak." (158 or.)
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3 alea, 156 or.)" metaforaz eta kontraesanez" egina dela diosku: " poesia absurdu horietakoa dirudi, ez itxura hutsez, baina egia garratza" (157 or.). Kalitate aldetik egileak berak hitzaurrean dioen moduan kalitate onekoa ez ote den sujeritzen du baina" gauza berriak esaten ditu Bordelek Donostiako gaztelutik eta Etxahunek galeretatik esan ez bezalakoak." (158 or.)
‎Joan San Martinek (Egan, 1984, 3 alea, 156 or.)" metaforaz eta kontraesanez" egina dela diosku: " poesia absurdu horietakoa dirudi, ez itxura hutsez, baina egia garratza" (157 or.). Kalitate aldetik egileak berak hitzaurrean dioen moduan kalitate onekoa ez ote den sujeritzen du baina" gauza berriak esaten ditu Bordelek Donostiako gaztelutik eta Etxahunek galeretatik esan ez bezalakoak." (158 or.)
‎1987an argitaratu zuen Sarrionandiak Marinel zaharrak izenekoa eta aurreneko obraren, hots Izuen Gordelekuetan Barrenaren errebisioa izateaz gain, kartzela garaiko eta ihesi joan ondorengo zenbait poemez osaturiko obra da. Kritikoek diotenez , liburu honetan Sarrionandiarengan literatura eta militantziaren arteko harremana gogortzeko joera nabarmentzen da, eta jarrera zorrotzagoak hartu dituela erakusten omen du, batez ere" Literatura eta iraultza" (22 or.) izeneko poeman.
‎ihesi joan ondorengoak aurrena Tren luze eta bustiak izenburuaz (1985), kartzelakoak Gartzelako poemak (1980) eta, azkenik, Izuen gordelekuetan barrenatik hautaturikoak (1978). Hitzaurrearen arabera, esan daiteke egileak ordurarte poema adierazgarrienen bilduma egitea zuela asmotzat eta" kartzelako kobla eta sonetoak" nahiz Izkiritaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuko zenbait poema apokrifo besterik ez zituela bereizi corpus honetatik. Hautaketaren irizpideak emanak zeuden beraz, eta dioenez, Izuen gordelekuetan barrena liburutik" orri ugari" aparte uztea erabaki zuen liburu berrian.
‎Hitzaurrearen arabera, esan daiteke egileak ordurarte poema adierazgarrienen bilduma egitea zuela asmotzat eta" kartzelako kobla eta sonetoak" nahiz Izkiritaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuko zenbait poema apokrifo besterik ez zituela bereizi corpus honetatik. Hautaketaren irizpideak emanak zeuden beraz, eta dioenez , Izuen gordelekuetan barrena liburutik" orri ugari" aparte uztea erabaki zuen liburu berrian.
‎Liburuaren estiloak eta gaiak aldatuak direla azaltzen du Ibargutxik: 1978 poemak diren Izuen gordelekuetan barrena koan Europako hiriburuetan zehar literaturaz ziharduten poemak ziren, oraingoak errealitate gogoratuz dihardute, kartzelako miseriak esplizitoki azaltzen dituzte," poeta jaitsi egin da zenbait arazo sozial ukitzera" dio . Sarrionandiak halere, beti eusten omen dio tonu lirikoari, gairik gogorrenek eta krudelenek beti dute ukitu lirikoa.
‎Sarrionandia ETAko militantea, alde batetik, baina bestetik" poeta eskisitoa, zaila, minoritarioa" zela eta binomio horren tentsioa ez zela nabari lehen poema liburuan, ez, harrigarria bada ere, Ni ez naiz hemengoa 1985ko saiakeretan ere: " Ene ustez gauza ezberdinak dira arazo honetan politika, etika eta idazkera" zioelarik . 1987an argitaraturiko Marinel zaharrak honetan, aldiz," badirudi planteamendu horiek denak hankaz gora joan zaizkiola," Literatura eta iraultza" izeneko poeman gure artean hainbat eztabaida sortu duen beste binomio fantastiko bat, torturaren errealitate ankerraren kontra txirtxilatu dira esparru sakratuak, Pessoa, Eliot, Chesterton eta beste kutun guztiak."
‎Halere liburuari hasiera ematen dion" Irakurtzailearentzako abisua" hitzaurreak aditzera ematen du itxaropentsuagoa den oreka berreskuratze saioan ari dela poeta bere baitan: " euskal poesia itsasoaren eta lurraren mugaldeko marinel ostatu bat legez imajinatu nahi nuke, eta bertan eseri, ezen eta gu pirata ingeles hark esan zezakeen bezala tolerantziarako eta taberna batetan edateko jaio gara." (9 or.)
‎Oraingo boza" berea" dela esaten du Iñaki Aldekoak, eta ez lehen liburuko poemetakoa bezalakoa. " Ahots desengainatu eta gogorragoa da, badaki ahots honek zintzo eutsi behar diela bizitza eta memoriari; ezin diola, bere bakardadean, aberri berriak irakur literatura imajinatzeari ekin, zeren ezinbestez, bere nortasunaz eta bere borrokaz, hitz batez, bere aberriaz ahaztuko baita." (8 or.)
‎Euskal poeten artean Lauaxeta eta Aresti hartzen ditu gogoan, atzerritarren artean aldiz, bera bezala kondenatuak izaniko Maiakovski eta François Villon. Arestik bezala bere eta bere lagunen bizimoldearen testigantza ematen duen poesia egiten duela dio Iñaki Aldekoak," oroimen flakuaren aurka jasotako testigantza" dela liburua, eta ildo beretik datorrela dio 1988an argitaratu berria zuen Marginalia liburua ere.
‎Euskal poeten artean Lauaxeta eta Aresti hartzen ditu gogoan, atzerritarren artean aldiz, bera bezala kondenatuak izaniko Maiakovski eta François Villon. Arestik bezala bere eta bere lagunen bizimoldearen testigantza ematen duen poesia egiten duela dio Iñaki Aldekoak," oroimen flakuaren aurka jasotako testigantza" dela liburua, eta ildo beretik datorrela dio 1988an argitaratu berria zuen Marginalia liburua ere.
‎Jakina, Joseba Sarrionandiaren bigarren liburua da sailkapen honetarako bidea ematen diona. Liburu honetan egileak autozentsura egin duela dio " Literatura eta iraultza" poeman ikus daitekeenez, eta Lauaxeta omendu eta gero, Aresti egiten duela etorkizuneko euskal olerkiaren buruzagi.
‎Estetika eta konpromezuaren arteko eztabaidak bizirik dirauela dio , eta Sarrionandia eta Omar Navarro joera berri baten eredu direla: " Euskal poesiak bere izaera garatu nahi badu, kanpora begira egon duela erakutsi digute poeta biek.
‎Jose Luis Otamendik" Nora itzuli" (Argia, 1.566,, 45 or.) esaten du" liburua tratatu moral bat" dela, eta, Aitzpea Azkorbebeitiaren ustez, gaiak eta sentimenduak ikuspuntu humanista batetik hartuak daude. Aztertzaile hauxe bera da izenburuaren esanahia eta iturria argitzen dituena:
‎Aztertzaile hauxe bera da izenburuaren esanahia eta iturria argitzen dituena: " Zaindu ezazu zure burua, lagun" esan nahi omen du, eta Gulliver en bidaiak liburutik hartua omen da. Jonhatan Swuift en 1726ko liburu honetako laugarren atalean azaltzen da.
‎Jon Kortazarrek Lurra eta Luma (1997) artikulu bilduman, liburuari eskainirikoan, haren moldaketa berria azpimarratzen du, Marinel zaharrak liburutik harturiko materialek, emendatuekin batean egituraturik, taxu berria hartzen dutela diosku . Sarrionandiaren liburuen irakurleari lehendik ezagun egingo zaizkion sinbolo eta gaiekin batera beste zenbait ere azaltzearekin, bizitza bera da poema hauetan azaltzen dena, bere aniztasun osoan.
‎Sarrionandiaren liburuen irakurleari lehendik ezagun egingo zaizkion sinbolo eta gaiekin batera beste zenbait ere azaltzearekin, bizitza bera da poema hauetan azaltzen dena, bere aniztasun osoan. Alde batetik, tematikak zabaltzera egin duela esaten du eta adibidetzat aipatzen du lehengo liburuan heriotzak zentzu ideologikoa bazuen edo omenaldi poesiak egiten bazituen, oraingoan zabalera jotzen duela poetak, heriotza bera, bere heriotzaz eta hil ondokoaz hausnartzen duela. Bestetik, autobiografiatik aldentzen dela aipatzen du Kortazarrek, egileak oraingoan gaiak bere osotasunean hartu eta lantzen dituela esaten du, ikuspegi zabalagoak hartuz.
‎Alde batetik, tematikak zabaltzera egin duela esaten du eta adibidetzat aipatzen du lehengo liburuan heriotzak zentzu ideologikoa bazuen edo omenaldi poesiak egiten bazituen, oraingoan zabalera jotzen duela poetak, heriotza bera, bere heriotzaz eta hil ondokoaz hausnartzen duela. Bestetik, autobiografiatik aldentzen dela aipatzen du Kortazarrek, egileak oraingoan gaiak bere osotasunean hartu eta lantzen dituela esaten du, ikuspegi zabalagoak hartuz.
‎Kirmen Uriberen ustez, hauxe da Sarrionandiaren poetika globalaren alderik adierazgarrienetako bat, eta espazialitatearen kontzeptu postmodernoarekin harremanetan jartzen duena. Frederic Jameson aipatuz esaten digu" denbora historikoaren edo existentzialaren une eta espazio ezberdinak ez dutela ardatz kronologikoaren araberako progresio hurrenkerarik onartzen, bakarrik distantziaren arabera neur genezakeen atzera eta aurrerako jauziak egiten dituelarik".
‎" Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu. Aldiz, 1995eko poema sortan gainditua du, bizitzaren beraren indarrez, Becketten hastapen gisako hura" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen), metaliteratura ororen abiapuntua izango zena.
‎Aldiz, 1995eko poema sortan gainditua du, bizitzaren beraren indarrez, Becketten hastapen gisako hura" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen), metaliteratura ororen abiapuntua izango zena. 1995ean aldiz, Sarrionandiaren ustez" poemarik behinenak izkiriatzeke daude..." (Hnyi illa... Poemak, 147 or.)" Mezurik sakonenak ez dira oraindik esan " (Hnyi Poemak, 147 or.). Ez daki oraindik poemek zertarako balio duten, ezerk" ez du bermatzen poemok ezer aldatuko dutenik": " Ai sasoi makaleko poetok,/ zer eginen dugu,/ zer irekiko dugu poesiaren/ giltz tipiaz?
‎1985eko urte berean Susa argitaletxearen eskutik argitaratu zen, bestalde, Sarrionandiak eginiko beste itzulpen lan bat Marinela. Beragan eragin sakona izan duen Fernando Pessoa poeta portugaldarraren antzerki lana da itzulgaia, eta liburuan hitzaurrean dioenez ," Gatazkarik eta mugimendurik ez dagoen teatro estatikoa da".
‎Liburuaren hitzaurrea Txema Larreak egin zuen (13 or.) eta liburuaren zedarripena ere eskaintzen digu, zeharka bada ere," laberintoko egunkaria" dela esanaz . Izan ere, liburuak egunkari batean idatziriko hausnarketa laburren bilduma tankera baitu, egunkari bati dagokiona bezalakoa, eta liburuaren 1985eko edizioaren azalean bi data ageri dira, urtarrilak 17 eta uztailak 22, egunkariaren bi mugak zeintzuk diren zehaztuz.
‎Laberinto honetan irteerarik ez, bizimodu merkatarira itzultzea salbu, eta irteera hau are eta urriagoa. Hau da, bada, Malcolm Lowryren mundua, edo Laberintoa eta eta poema batean dioenez gartzela, zeinetan gauza ederrenei ere funtsezko gabezia eta suntsidura bait darie".
‎Genero aldetik klasifikagaitza egiten bazaio ere, teoria literarioaz eginiko zenbait saio labur azpimarratzen ditu liburuko alderdirik garrantzitsuentzat, eta literatur lan gutxi batzuk ere badirela gogoratzen du. Nagusi den alderdiari atxikirik, era arinean, askean eta elkarrekiko lotura esturik gabe antolaturiko saio motzak direla esaten du, eta nolabait metaliteraturaren alorrean jarraitzen duela dio Izuen... edo Narrazioak liburuetan bezalaxe. Oraingoan teorizazioari atxiki dio, ordea, aurrekoetan praktikari bezala:
‎Genero aldetik klasifikagaitza egiten bazaio ere, teoria literarioaz eginiko zenbait saio labur azpimarratzen ditu liburuko alderdirik garrantzitsuentzat, eta literatur lan gutxi batzuk ere badirela gogoratzen du. Nagusi den alderdiari atxikirik, era arinean, askean eta elkarrekiko lotura esturik gabe antolaturiko saio motzak direla esaten du, eta nolabait metaliteraturaren alorrean jarraitzen duela dio Izuen... edo Narrazioak liburuetan bezalaxe. Oraingoan teorizazioari atxiki dio, ordea, aurrekoetan praktikari bezala:
‎Bestalde, saioei berei dagokienez, gehienak idazle edo filosofo ezagunen aipamenen bat abiapuntutzat hartu eta bere argudioak eta ondorioak adierazten ditu segidan. Literatur piezei dagokienez, berriz, hiru aipatzen ditu Joxerra Gartziak beste guztien gainetik" Euria esan eta euria erortzea" (191 or.)," Ziutateko enparantzak" (201 or.) eta" Laberintoa habitatu" (206 or). Hirurak surrealismo girokoak direla diosku, Kafkaren mundu absurduetatik hurbil daudenak, eta amesgaiztoen logikan oinarrituak.
‎Literatur piezei dagokienez, berriz, hiru aipatzen ditu Joxerra Gartziak beste guztien gainetik" Euria esan eta euria erortzea" (191 or.)," Ziutateko enparantzak" (201 or.) eta" Laberintoa habitatu" (206 or). Hirurak surrealismo girokoak direla diosku , Kafkaren mundu absurduetatik hurbil daudenak, eta amesgaiztoen logikan oinarrituak.
‎Anjel Zelaietaren iruzkinak(" Euskal literatura eta gizartea edo Sarrionandiaren" Ni ez naiz hemengoa", Jakin, 1985, api eka, 35, 119 or.) azpimarratu egiten du liburuak duen egunkari egitura: " gau egunen erritmoan" egina dagoela esaten du, eta testuak autonomoak direla. Bestalde, saio bezala didaktikotasuna dariola esaten digu, beti entzule duen, edo ikasle duen" zu" bati zuzendua dagoela liburua, eta beharbada, kartzelako taldearen irakasle zereginaren testuinguruan ulertzen dela jarrera hau.
‎" gau egunen erritmoan" egina dagoela esaten du, eta testuak autonomoak direla. Bestalde, saio bezala didaktikotasuna dariola esaten digu, beti entzule duen, edo ikasle duen" zu" bati zuzendua dagoela liburua, eta beharbada, kartzelako taldearen irakasle zereginaren testuinguruan ulertzen dela jarrera hau. Literaturari buruzko saioetan Sarrionandiak fabulazioaren poetika egiten duela esaten digu, eta arlo honetan imajinazioaren erreibindikazioa omen da benetan azpimarratzekoa.
‎Bestalde, saio bezala didaktikotasuna dariola esaten digu, beti entzule duen, edo ikasle duen" zu" bati zuzendua dagoela liburua, eta beharbada, kartzelako taldearen irakasle zereginaren testuinguruan ulertzen dela jarrera hau. Literaturari buruzko saioetan Sarrionandiak fabulazioaren poetika egiten duela esaten digu, eta arlo honetan imajinazioaren erreibindikazioa omen da benetan azpimarratzekoa. Bestalde, poesiaren funtzio sozial eskasaz diharduela, galdua duela ohartzen da gaur egun eta gizarte egiturak aldatzeko adina indar ez duela.
‎4 Funtsean egiten duten olerkia Niaren Poesia dela esaten du Jon Kortazarrek. Ezaugarri honen eredutzat Joseba Sarrionandiaren Izuen Gordelekuetan Barrena poema liburua aipatzen du, honek egiten duen bidaia pertsonala delarik guztiz.
‎5 Metaforaren lanketa guztiz metikulosoa egiten dela esaten du Jon Kortazarrek eta espresionismoranzko itzulia nagusitzen dela, hain zuzen ere Borgesek esan zuen moduan eginez: " Superar la realidad ambiente y elevar sobre una madeja sensorial y emotiva una ultrarealidad espiritual". c) Bizitzaren bidaia
‎5 Metaforaren lanketa guztiz metikulosoa egiten dela esaten du Jon Kortazarrek eta espresionismoranzko itzulia nagusitzen dela, hain zuzen ere Borgesek esan zuen moduan eginez: " Superar la realidad ambiente y elevar sobre una madeja sensorial y emotiva una ultrarealidad espiritual". c) Bizitzaren bidaia
‎Zazpi lekutara heltzen da ontzia: sorlekua edo abialekua baina baita helmuga ere ze Kavafis poetak dioen bezala eta honetan Sarrionandia estu estuan jarraitzen zaio" eduki ezazu beti Ithaca zeure buruan/ hara heltzen zarenean bete baita zure fatua". Berehala dator Paris mitikoa, imajinazioaren sormen hori; geroago Grezia, Lisboa, Irlanda, Praga eta, amaitzeko, erbestea.
‎" Zentzu honetan Sarrionandiaren poesia metaliteratura da, literaturari buruzko literatura, euskaraz egindako collagea. Sarrionandiarentzat dena esanda dago, geratzen dena beste era batetan esatea da eta horrela bere poesia zertxobait manierista da. Liburuan agertzen den hitzaurrea Joseph Conrad-i egindako omenaldia da:
‎" Zentzu honetan Sarrionandiaren poesia metaliteratura da, literaturari buruzko literatura, euskaraz egindako collagea. Sarrionandiarentzat dena esanda dago, geratzen dena beste era batetan esatea da eta horrela bere poesia zertxobait manierista da. Liburuan agertzen den hitzaurrea Joseph Conrad-i egindako omenaldia da:
‎Eraginei dagokienez, J. Kortazarrek Joseba Sarrionandiaren lehen poema hauek sentimentalismoarekin eta erromantizismoarekin zerikusia dutela deritzo, Ezra Pound eta Yeats poeten obrarekin lotzen du. (139 or.) Liburuaren kontzepzioa anbiziotsua dela esaten du, aberatsa dela, baina metaliteratura egitearen ondoriozko" liburuen hoztasuna" ere egozten dio. (141 or.) e) Estiloaz
‎Samuel Bekett ek esan zuen moduan" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen) bultzaturiko literatura egiten duen egile gazte honek esan beharrekoak" bestela" esaten jarraitzeko motibazioa aurkitzen du, halere. Hain zuzen ere" bestelako estilo" horixe da Sarrionandiaren irakurleek liburuan gehien estimatu zutena:
‎Samuel Bekett ek esan zuen moduan" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen) bultzaturiko literatura egiten duen egile gazte honek esan beharrekoak" bestela" esaten jarraitzeko motibazioa aurkitzen du, halere. Hain zuzen ere" bestelako estilo" horixe da Sarrionandiaren irakurleek liburuan gehien estimatu zutena:
‎Sarrionandiarengana ere heltzen da Verlainez geroztiko agindua: musikalitatea oroz gainetik, esatea merezi duen eta poesiari iradokior zaion horrek belarriari ere atsegin eman behar dio, eta horretarako hitzen hotsaren, perfilen eta adieren armoniak gidaturik osatzen du poetak bere mintzaira hain karakterisitiko hori.
‎Sarrionandiarengana ere heltzen da Verlainez geroztiko agindua: musikalitatea oroz gainetik, esatea merezi duen eta poesiari iradokior zaion horrek belarriari ere atsegin eman behar dio , eta horretarako hitzen hotsaren, perfilen eta adieren armoniak gidaturik osatzen du poetak bere mintzaira hain karakterisitiko hori.
‎Lanketari dagokionez, artisau gisa egina dela dio Jon Kortazarrek. Bestetik poemetako bakoitzak duen autonomiaz gain, bada batetik besterako tonu aldaketa bereziki landu bat, musikalitatearen izenean egina, Kortazarren ustez:
‎Bestalde sustraiak Miranderengan dituen hizkera poetiko interesgarri horrek" modernismoak sorturiko hizkera bat" dela esaten du, baina era berean Mirandez gain," Zuberoako herri kantetan agertzen denak osatzen dute hizkera poetiko honen tonua." (Lurra eta Luma, 73 or.) Hiru alderdi bereizten ditu hizkera horren baitan:
‎1 Hiztegia. Bereziki euren fonetika alderdiaren musikalitatearen arabera hautatu duela esaten du.
‎Kaiera honetan, kritikoek eta komunikabideek Joseba Sarrionandiaren liburuen ganean zer esan daben aurkituko dau irakurleak. Eretxi ezbardinak eta, aldi berean, osagarriak, gure literaturako idazlerik handienetako baten literaturgintzara hurreratuten lagunduteko.
‎Konstantino Kavafisek garai historikoen testuinguruan kokaturiko poema helenisten tankerako apokrifoak egin ohi zituen moduan, zenbait apokrifo sartu ditu tartekaturik Izkiriaturik... liburu honetan. Berak aitortzen baitu"... aparte utzi ditut Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuan agerturiko apokrifo batzuk" (Marinel zaharrak, hitzaurrea, 8 or.). Hitzaurrean itzultzeaz eta sortzeaz dioenarekin bat datorren jokaera da hauxe; literatur sorkuntzaren nahiz translazioaren izaerari buruzko funtsezko utopikotasunean eta nahitaezko kreatibotasunean oinarritzen baita.
‎M. Azkue" sariaren irabazle modura. Liburuaren hitzaurrean egileak poesigintzaren arloan sentitzen zuen deserosotasuna aitortzen zuen" errez idazten dira poemak, baina poesia ona idaztea gauzarik zailena da" eta, beharbada, horregatik esaten du bere obra hau" baino gordairu zaharren batean atxikitzekoa, berari eta adiskideei bakarrik dagokien lana" dela. Idazle gazte (23 urte) apalaren oharrok gora-behera, funtsean literatur zereginaren arloan jarduterakoan anbiziotsu agertzen da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
esan 9.230 (60,76)
Lehen forma
esan 3.584 (23,59)
esaten 1.997 (13,15)
esango 466 (3,07)
dio 443 (2,92)
esateko 301 (1,98)
esanda 229 (1,51)
diote 119 (0,78)
esatea 105 (0,69)
dioenez 98 (0,65)
zioen 98 (0,65)
esanik 94 (0,62)
Esan 87 (0,57)
esanez 83 (0,55)
dioen 77 (0,51)
dino 58 (0,38)
esandako 54 (0,36)
dinoe 50 (0,33)
diogu 50 (0,33)
zioten 50 (0,33)
Esango 42 (0,28)
dinoenez 42 (0,28)
Esaten 40 (0,26)
esandakoa 39 (0,26)
diot 37 (0,24)
diotenez 35 (0,23)
diosku 34 (0,22)
esandakoak 34 (0,22)
dioen bezala 33 (0,22)
esanaz 33 (0,22)
esatean 31 (0,20)
dinotso 28 (0,18)
dion 28 (0,18)
dinosku 27 (0,18)
esatera 27 (0,18)
dioskunez 24 (0,16)
dinozu 22 (0,14)
Dioenez 21 (0,14)
diozu 19 (0,13)
esaterako 19 (0,13)
dioten 18 (0,12)
esandakoari 18 (0,12)
dinot 17 (0,11)
dioena 16 (0,11)
esatearren 16 (0,11)
esandakoaren 15 (0,10)
zioen bezala 13 (0,09)
dioenaren arabera 11 (0,07)
esan arren 11 (0,07)
diogunean 10 (0,07)
Dioenaren arabera 9 (0,06)
dioskun 9 (0,06)
esanen 9 (0,06)
genioen 8 (0,05)
genioenari 8 (0,05)
ziotson 8 (0,05)
Diotenez 7 (0,05)
esan ondoren 7 (0,05)
esan ostean 7 (0,05)
esaniko 7 (0,05)
esatekotan 7 (0,05)
esatia 7 (0,05)
zioenez 7 (0,05)
baitio 6 (0,04)
dioenean 6 (0,04)
diozue 6 (0,04)
esandakoarekin 6 (0,04)
esaterakoan 6 (0,04)
zioan 6 (0,04)
zioenaren 6 (0,04)
ziotela 6 (0,04)
Esanen 5 (0,03)
Esateko 5 (0,03)
Esaterako 5 (0,03)
diotena 5 (0,03)
esandakoek 5 (0,03)
esateak 5 (0,03)
esateari 5 (0,03)
zioskun 5 (0,03)
ziotenez 5 (0,03)
Esandakoaz gain 4 (0,03)
badio 4 (0,03)
dioenari 4 (0,03)
diogun 4 (0,03)
diosala 4 (0,03)
diotenaren arabera 4 (0,03)
esaiozu 4 (0,03)
zioena 4 (0,03)
zioskun bezala 4 (0,03)
baitzioten 3 (0,02)
dioenaren 3 (0,02)
dioenaz 3 (0,02)
diok 3 (0,02)
diotela 3 (0,02)
diotenak 3 (0,02)
diotenaren 3 (0,02)
diotsa 3 (0,02)
esaidazu 3 (0,02)
esan arte 3 (0,02)
esan orduko 3 (0,02)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
esan ezan 233 (1,53)
esan nahi 210 (1,38)
esan eutsi 206 (1,36)
esan behar 204 (1,34)
esan bezala 110 (0,72)
esan ez 96 (0,63)
esan jak 88 (0,58)
esan gura 87 (0,57)
esan moduan 71 (0,47)
esan be 66 (0,43)
esan ei 59 (0,39)
esan egon 43 (0,28)
esan bera 41 (0,27)
esan egin 38 (0,25)
esan ohi 38 (0,25)
esan modu 30 (0,20)
esan jaka 27 (0,18)
esan ere 26 (0,17)
esan gabe 26 (0,17)
esan gu 21 (0,14)
esan barik 20 (0,13)
esan lei 19 (0,13)
esan hori 17 (0,11)
esan hasi 16 (0,11)
esan dena 15 (0,10)
esan jakin 14 (0,09)
esan lekuko 14 (0,09)
esan neba 14 (0,09)
esan omen 14 (0,09)
esan ahal 13 (0,09)
esan ildo 13 (0,09)
esan jarraiki 13 (0,09)
esan oi 13 (0,09)
esan ote 13 (0,09)
esan euskal 12 (0,08)
esan guzti 12 (0,08)
esan baina 11 (0,07)
esan baino 11 (0,07)
esan bat 11 (0,07)
esan dan 11 (0,07)
esan ezer 11 (0,07)
esan hari 11 (0,07)
esan modura 11 (0,07)
esan ukan 11 (0,07)
esan ausartu 10 (0,07)
esan beste 10 (0,07)
esan esan 10 (0,07)
esan ari 9 (0,06)
esan hau 9 (0,06)
esan ni 9 (0,06)
esan aita 8 (0,05)
esan eroan 8 (0,05)
esan ezkero 8 (0,05)
esan gauza 8 (0,05)
esan ta 8 (0,05)
esan al 7 (0,05)
esan ba 7 (0,05)
esan bi 7 (0,05)
esan buru 7 (0,05)
esan entzun 7 (0,05)
esan erabili 7 (0,05)
esan etorri 7 (0,05)
esan jarraitu 7 (0,05)
esan San 6 (0,04)
esan beharreko 6 (0,04)
esan egia 6 (0,04)
esan etxe 6 (0,04)
esan ezin 6 (0,04)
esan gai 6 (0,04)
esan gogoratu 6 (0,04)
esan hainbat 6 (0,04)
esan izen 6 (0,04)
esan lez 6 (0,04)
esan literatura 6 (0,04)
esan orain 6 (0,04)
esan zein 6 (0,04)
esan zer 6 (0,04)
esan zira 6 (0,04)
esan ar 5 (0,03)
esan aukera 5 (0,03)
esan berba 5 (0,03)
esan bide 5 (0,03)
esan bihar 5 (0,03)
esan egun 5 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
esan nahi ukan 75 (0,49)
esan be ez 37 (0,24)
esan behar ukan 20 (0,13)
esan behar egon 12 (0,08)
esan behar ez 10 (0,07)
esan bera buru 9 (0,06)
esan ez egon 9 (0,06)
esan nahi baita 9 (0,06)
esan ohi ukan 9 (0,06)
esan ez jakin 8 (0,05)
esan aita santu 7 (0,05)
esan gura ukan 7 (0,05)
esan jak hori 7 (0,05)
esan be bai 6 (0,04)
esan ere ez 6 (0,04)
esan eutsi ni 6 (0,04)
esan baino ez 5 (0,03)
esan dan lez 5 (0,03)
esan bera artean 4 (0,03)
esan eutsi behin 4 (0,03)
esan eutsi ea 4 (0,03)
esan eutsi ez 4 (0,03)
esan ezan hori 4 (0,03)
esan ezan ni 4 (0,03)
esan neba ni 4 (0,03)
esan baino lehen 3 (0,02)
esan bat etorri 3 (0,02)
esan egin behar 3 (0,02)
esan ei eutsi 3 (0,02)
esan ere erabili 3 (0,02)
esan euskal Herria 3 (0,02)
esan eutsi bera 3 (0,02)
esan ez ukan 3 (0,02)
esan ezan bera 3 (0,02)
esan gauza bera 3 (0,02)
esan jak etxe 3 (0,02)
esan jak paraje 3 (0,02)
esan jaka horiek 3 (0,02)
esan modu bat 3 (0,02)
esan nahi den 3 (0,02)
esan nahi derrigorrez 3 (0,02)
esan nahi esan 3 (0,02)
esan neba neu 3 (0,02)
esan ta egin 3 (0,02)
esan be egin 2 (0,01)
esan behar aurkitu 2 (0,01)
esan behar bada 2 (0,01)
esan behar eduki 2 (0,01)
esan behar ere 2 (0,01)
esan behar ote 2 (0,01)
esan dan modu 2 (0,01)
esan egon argi 2 (0,01)
esan ere bai 2 (0,01)
esan eutsi aita 2 (0,01)
esan eutsi ama 2 (0,01)
esan eutsi erdara 2 (0,01)
esan eutsi geroago 2 (0,01)
esan eutsi hori 2 (0,01)
esan eutsi Jesus 2 (0,01)
esan eutsi lagun 2 (0,01)
esan eutsi txori 2 (0,01)
esan eutsi uda 2 (0,01)
esan ez arren 2 (0,01)
esan ezan argi 2 (0,01)
esan ezan arte 2 (0,01)
esan ezan bidenabar 2 (0,01)
esan ezan eleberri 2 (0,01)
esan ezan ez 2 (0,01)
esan ezan gu 2 (0,01)
esan ezan ipuin 2 (0,01)
esan ezan oso 2 (0,01)
esan ezan Saizarbitoria 2 (0,01)
esan gabe ezin 2 (0,01)
esan gu aita 2 (0,01)
esan gu ama 2 (0,01)
esan gura neba 2 (0,01)
esan hainbat lekuko 2 (0,01)
esan ildo bera 2 (0,01)
esan jakin ez 2 (0,01)
esan modu egin 2 (0,01)
esan nahi beste 2 (0,01)
esan nahi euskara 2 (0,01)
esan nahi Izagirre 2 (0,01)
esan nahi literatura 2 (0,01)
esan nahi omen 2 (0,01)
esan ahal are 1 (0,01)
esan ahal hitz 1 (0,01)
esan aita bat 1 (0,01)
esan ar ni 1 (0,01)
esan aukera eman 1 (0,01)
esan aukera esan 1 (0,01)
esan aukera opatu 1 (0,01)
esan ausartu al 1 (0,01)
esan ba ' 1 (0,01)
esan ba klase 1 (0,01)
esan baina benetan 1 (0,01)
esan baina ezker 1 (0,01)
esan baina hain 1 (0,01)
esan baina naturalista 1 (0,01)
esan baino gogor 1 (0,01)
esan barik alde 1 (0,01)
esan barik ate 1 (0,01)
esan barik eduki 1 (0,01)
esan barik emon 1 (0,01)
esan barik entzun 1 (0,01)
esan barik hiru 1 (0,01)
esan barik itxi 1 (0,01)
esan barik laga 1 (0,01)
esan barik utzi 1 (0,01)
esan bat bera 1 (0,01)
esan bat datorren 1 (0,01)
esan bat Unax 1 (0,01)
esan behar bai 1 (0,01)
esan behar baita 1 (0,01)
esan behar be 1 (0,01)
esan behar egun 1 (0,01)
esan behar ei 1 (0,01)
esan behar elorriar 1 (0,01)
esan behar esan 1 (0,01)
esan behar Etxebarri 1 (0,01)
esan behar garai 1 (0,01)
esan behar gatibu 1 (0,01)
esan behar guzti 1 (0,01)
esan behar halako 1 (0,01)
esan behar historia 1 (0,01)
esan behar hori 1 (0,01)
esan behar jaka 1 (0,01)
esan behar lehen 1 (0,01)
esan behar Mari 1 (0,01)
esan behar min 1 (0,01)
esan behar nahasi 1 (0,01)
esan behar ni 1 (0,01)
esan behar nu 1 (0,01)
esan behar San 1 (0,01)
esan behar urrezko 1 (0,01)
esan behar Zarate 1 (0,01)
esan behar zer 1 (0,01)
esan behar zira 1 (0,01)
esan beharreko beste 1 (0,01)
esan beharreko guzti 1 (0,01)
esan bera barrurako 1 (0,01)
esan bera bizitza 1 (0,01)
esan bera bular 1 (0,01)
esan bera dorre 1 (0,01)
esan bera ekarri 1 (0,01)
esan bera erdi 1 (0,01)
esan bera ere 1 (0,01)
esan bera errealitate 1 (0,01)
esan bera gurago izan 1 (0,01)
esan bera harresi 1 (0,01)
esan bera jakin 1 (0,01)
esan bera lagun 1 (0,01)
esan bera liburu 1 (0,01)
esan bera ospe 1 (0,01)
esan berba gogo 1 (0,01)
esan beste agertu 1 (0,01)
esan beste buru 1 (0,01)
esan beste hainbat 1 (0,01)
esan beste horrenbeste 1 (0,01)
esan beste modu 1 (0,01)
esan beste punta 1 (0,01)
esan beste puntu 1 (0,01)
esan bezala banku 1 (0,01)
esan bezala beste 1 (0,01)
esan bezala bizitza 1 (0,01)
esan bezala testu 1 (0,01)
esan bi bider 1 (0,01)
esan bi lan 1 (0,01)
esan bi pare 1 (0,01)
esan bide lekuko 1 (0,01)
esan bide top 1 (0,01)
esan buru baina 1 (0,01)
esan buru haize 1 (0,01)
esan buru lehenbizi 1 (0,01)
esan buru makur 1 (0,01)
esan buru ondo 1 (0,01)
esan dan argizaiol 1 (0,01)
esan dena egin 1 (0,01)
esan dena gozo 1 (0,01)
esan egia berriro 1 (0,01)
esan egia biribil 1 (0,01)
esan egin bakoitz 1 (0,01)
esan egin bera 1 (0,01)
esan egin berau 1 (0,01)
esan egin berriro 1 (0,01)
esan egin beste 1 (0,01)
esan egin bihar 1 (0,01)
esan egin Busturia 1 (0,01)
esan egin eliza 1 (0,01)
esan egin etxe 1 (0,01)
esan egin ez 1 (0,01)
esan egin gero 1 (0,01)
esan egin hori 1 (0,01)
esan egin Manu 1 (0,01)
esan egin meza 1 (0,01)
esan egin neba 1 (0,01)
esan egon aurretxo 1 (0,01)
esan egon baina 1 (0,01)
esan egon behar 1 (0,01)
esan egon jabetu 1 (0,01)
esan egon jakin 1 (0,01)
esan egon leku 1 (0,01)
esan egon moduan 1 (0,01)
esan egon ola 1 (0,01)
esan egon orduan 1 (0,01)
esan egon parafrasi 1 (0,01)
esan egon uste 1 (0,01)
esan egun auzo 1 (0,01)
esan egun berezi 1 (0,01)
esan egun gehiago 1 (0,01)
esan egun oso 1 (0,01)
esan ei jo 1 (0,01)
esan ei joan 1 (0,01)
esan ei zitu 1 (0,01)
esan entzun eduki 1 (0,01)
esan ere aintzat 1 (0,01)
esan ere aita 1 (0,01)
esan ere ausartu 1 (0,01)
esan ere doitu 1 (0,01)
esan ere ebaluatu 1 (0,01)
esan eroan Bizkaia 1 (0,01)
esan eroan gu 1 (0,01)
esan eroan jakitun 1 (0,01)
esan eroan or 1 (0,01)
esan esan behar 1 (0,01)
esan esan horrela 1 (0,01)
esan etorri ere 1 (0,01)
esan etorri ha 1 (0,01)
esan etorri jak 1 (0,01)
esan etxe egin 1 (0,01)
esan etxe ere 1 (0,01)
esan etxe etorri 1 (0,01)
esan etxe gauza 1 (0,01)
esan etxe gutxitan 1 (0,01)
esan etxe zahar 1 (0,01)
esan euskal atsotitz 1 (0,01)
esan euskal diferentziatu 1 (0,01)
esan euskal eleberrigintza 1 (0,01)
esan euskal esaera 1 (0,01)
esan euskal herri 1 (0,01)
esan euskal irakurle 1 (0,01)
esan euskal kritikari 1 (0,01)
esan euskal literatura 1 (0,01)
esan euskal teatro 1 (0,01)
esan eutsi adreilu 1 (0,01)
esan eutsi aho 1 (0,01)
esan eutsi Arriaran 1 (0,01)
esan eutsi Astelarra 1 (0,01)
esan eutsi atzera 1 (0,01)
esan eutsi Bartzelona 1 (0,01)
esan eutsi beste 1 (0,01)
esan eutsi bidali 1 (0,01)
esan eutsi David 1 (0,01)
esan eutsi dena 1 (0,01)
esan eutsi dirulaguntza 1 (0,01)
esan eutsi Elgeta 1 (0,01)
esan eutsi elizpe 1 (0,01)
esan eutsi eskola 1 (0,01)
esan eutsi Espainia 1 (0,01)
esan eutsi fraide 1 (0,01)
esan eutsi gero 1 (0,01)
esan eutsi Gurpide 1 (0,01)
esan eutsi guzti 1 (0,01)
esan eutsi han 1 (0,01)
esan eutsi hango 1 (0,01)
esan eutsi hartu 1 (0,01)
esan eutsi hau 1 (0,01)
esan eutsi herri 1 (0,01)
esan eutsi hura 1 (0,01)
esan eutsi ia 1 (0,01)
esan eutsi ikasi 1 (0,01)
esan eutsi irakasle 1 (0,01)
esan eutsi italiar 1 (0,01)
esan eutsi Jose 1 (0,01)
esan eutsi konturatu 1 (0,01)
esan eutsi Krispin 1 (0,01)
esan eutsi Loroño 1 (0,01)
esan eutsi Luis 1 (0,01)
esan eutsi Mixel 1 (0,01)
esan eutsi moduan 1 (0,01)
esan eutsi motor 1 (0,01)
esan eutsi Nemesio 1 (0,01)
esan eutsi neu 1 (0,01)
esan eutsi non 1 (0,01)
esan eutsi olo 1 (0,01)
esan eutsi on 1 (0,01)
esan eutsi orain 1 (0,01)
esan eutsi orduan 1 (0,01)
esan eutsi sagar 1 (0,01)
esan eutsi Salamanca 1 (0,01)
esan eutsi tratante 1 (0,01)
esan eutsi zer 1 (0,01)
esan ez al 1 (0,01)
esan ez ar 1 (0,01)
esan ez autonomia 1 (0,01)
esan ez bada 1 (0,01)
esan ez bezalako 1 (0,01)
esan ez den 1 (0,01)
esan ez dena 1 (0,01)
esan ez eskultura 1 (0,01)
esan ez euskal 1 (0,01)
esan ez euskaldun 1 (0,01)
esan ez ez 1 (0,01)
esan ez hainbeste 1 (0,01)
esan ez hizkuntza 1 (0,01)
esan ez hurreratu 1 (0,01)
esan ez idazketa 1 (0,01)
esan ez ingeles 1 (0,01)
esan ez modernitate 1 (0,01)
esan ez neba 1 (0,01)
esan ez noiz 1 (0,01)
esan ez nongo 1 (0,01)
esan ez onartu 1 (0,01)
esan ez ote 1 (0,01)
esan ez pentsatu 1 (0,01)
esan ez txiki 1 (0,01)
esan ezan al 1 (0,01)
esan ezan Anaitasuna 1 (0,01)
esan ezan artikulu 1 (0,01)
esan ezan aurkeztu 1 (0,01)
esan ezan azpimarratu 1 (0,01)
esan ezan Basili 1 (0,01)
esan ezan bederen 1 (0,01)
esan ezan behingoz 1 (0,01)
esan ezan bertsogintza 1 (0,01)
esan ezan beti 1 (0,01)
esan ezan bide 1 (0,01)
esan ezan bizi 1 (0,01)
esan ezan dena 1 (0,01)
esan ezan egin 1 (0,01)
esan ezan elkarrizketa 1 (0,01)
esan ezan esan 1 (0,01)
esan ezan espazio 1 (0,01)
esan ezan euskara 1 (0,01)
esan ezan garai 1 (0,01)
esan ezan gauza 1 (0,01)
esan ezan genero 1 (0,01)
esan ezan gerra 1 (0,01)
esan ezan gertatu 1 (0,01)
esan ezan geu 1 (0,01)
esan ezan gizon 1 (0,01)
esan ezan gizonezko 1 (0,01)
esan ezan halaber 1 (0,01)
esan ezan halako 1 (0,01)
esan ezan harrokeria 1 (0,01)
esan ezan hauxe 1 (0,01)
esan ezan hil 1 (0,01)
esan ezan horixe 1 (0,01)
esan ezan hura 1 (0,01)
esan ezan ia 1 (0,01)
esan ezan ikuspuntu 1 (0,01)
esan ezan ildo 1 (0,01)
esan ezan ironia 1 (0,01)
esan ezan iruzkingile 1 (0,01)
esan ezan Iturregi 1 (0,01)
esan ezan Jatabe 1 (0,01)
esan ezan jo 1 (0,01)
esan ezan lau 1 (0,01)
esan ezan liburu 1 (0,01)
esan ezan literatura 1 (0,01)
esan ezan metanobela 1 (0,01)
esan ezan narrazio 1 (0,01)
esan ezan objektu 1 (0,01)
esan ezan Sarrionandia 1 (0,01)
esan ezan senar 1 (0,01)
esan ezan silueta 1 (0,01)
esan ezan su 1 (0,01)
esan ezan tolerantzia 1 (0,01)
esan ezan urte 1 (0,01)
esan ezan XIX. 1 (0,01)
esan ezan Zabalegi 1 (0,01)
esan ezan Zapiraintar 1 (0,01)
esan ezan Zarate 1 (0,01)
esan ezan zehazki 1 (0,01)
esan ezan zinema 1 (0,01)
esan ezan zu 1 (0,01)
esan ezer bera 1 (0,01)
esan ezer gogoratu 1 (0,01)
esan ezer topatu 1 (0,01)
esan ezin ezan 1 (0,01)
esan ezin sinistu 1 (0,01)
esan gabe aldendu 1 (0,01)
esan gabe beso 1 (0,01)
esan gabe egon 1 (0,01)
esan gabe hurbildu 1 (0,01)
esan gabe joan 1 (0,01)
esan gabe ulertu 1 (0,01)
esan gabe utzi 1 (0,01)
esan gai ez 1 (0,01)
esan gai hori 1 (0,01)
esan gauza asko 1 (0,01)
esan gauza berdin 1 (0,01)
esan gauza eduki 1 (0,01)
esan gogoratu nahi 1 (0,01)
esan gu ardi 1 (0,01)
esan gu bat 1 (0,01)
esan gu batzuk 1 (0,01)
esan gu eleberrigintza 1 (0,01)
esan gu gotzain 1 (0,01)
esan gu hori 1 (0,01)
esan gu lanbide 1 (0,01)
esan gu Martin 1 (0,01)
esan gu pinto 1 (0,01)
esan gu zeuek 1 (0,01)
esan gura baina 1 (0,01)
esan gura Dona 1 (0,01)
esan gura ei 1 (0,01)
esan gura erabili 1 (0,01)
esan gura ezan 1 (0,01)
esan gura ezta 1 (0,01)
esan gura lan 1 (0,01)
esan gura ote 1 (0,01)
esan gura zendu 1 (0,01)
esan guzti egon 1 (0,01)
esan guzti esan 1 (0,01)
esan guzti ezin 1 (0,01)
esan guzti garrantzi 1 (0,01)
esan guzti halan 1 (0,01)
esan guzti idatzi 1 (0,01)
esan guzti lehendik 1 (0,01)
esan guzti mutil 1 (0,01)
esan guzti XX. 1 (0,01)
esan hainbat autore 1 (0,01)
esan hainbat elkarrizketatu 1 (0,01)
esan hainbat gauza 1 (0,01)
esan hainbat parte 1 (0,01)
esan hari jakin 1 (0,01)
esan hari zenbait 1 (0,01)
esan hasi behar 1 (0,01)
esan hasi do 1 (0,01)
esan hasi ezan 1 (0,01)
esan hasi jaka 1 (0,01)
esan hau literatura 1 (0,01)
esan hau sinistu 1 (0,01)
esan hau zartada 1 (0,01)
esan hori be 1 (0,01)
esan hori berezko 1 (0,01)
esan hori ez 1 (0,01)
esan hori ezin 1 (0,01)
esan hori heldu 1 (0,01)
esan hori ni 1 (0,01)
esan hori sexu 1 (0,01)
esan hori subkontzienteki 1 (0,01)
esan ildo iruzkin 1 (0,01)
esan ildo joan 1 (0,01)
esan izen generiko 1 (0,01)
esan izen hori 1 (0,01)
esan izen partidu 1 (0,01)
esan jak alderdi 1 (0,01)
esan jak auzo 1 (0,01)
esan jak baserri 1 (0,01)
esan jak basurde 1 (0,01)
esan jak egurrezko 1 (0,01)
esan jak eregi 1 (0,01)
esan jak ermandade 1 (0,01)
esan jak gela 1 (0,01)
esan jak gune 1 (0,01)
esan jak hura 1 (0,01)
esan jak hurreratu 1 (0,01)
esan jak ikastaro 1 (0,01)
esan jak ispilu 1 (0,01)
esan jak iturburu 1 (0,01)
esan jak judu 1 (0,01)
esan jak lez 1 (0,01)
esan jak lur 1 (0,01)
esan jak modu 1 (0,01)
esan jak nahasi 1 (0,01)
esan jak ohitura 1 (0,01)
esan jak painelu 1 (0,01)
esan jak sagar 1 (0,01)
esan jak sakonera 1 (0,01)
esan jak troka 1 (0,01)
esan jak txitxi 1 (0,01)
esan jak zati 1 (0,01)
esan jaka arren 1 (0,01)
esan jaka azterketa 1 (0,01)
esan jaka bizi 1 (0,01)
esan jaka Durango 1 (0,01)
esan jaka egon 1 (0,01)
esan jaka errespetu 1 (0,01)
esan jaka etxe 1 (0,01)
esan jaka harea 1 (0,01)
esan jaka kandela 1 (0,01)
esan jaka kanta 1 (0,01)
esan jaka lehenengo 1 (0,01)
esan jaka orduko 1 (0,01)
esan jaka pozu 1 (0,01)
esan jakin hori 1 (0,01)
esan jakin jaio 1 (0,01)
esan jakin jakin 1 (0,01)
esan jakin neba 1 (0,01)
esan jarraiki eman 1 (0,01)
esan jarraiki hizkuntza 1 (0,01)
esan jarraitu motibazio 1 (0,01)
esan lei ikusi 1 (0,01)
esan lei kantu 1 (0,01)
esan lei kontu 1 (0,01)
esan lei mundu 1 (0,01)
esan lei normaltasun 1 (0,01)
esan lei ta 1 (0,01)
esan lekuko aho 1 (0,01)
esan lekuko bat 1 (0,01)
esan lekuko ironia 1 (0,01)
esan literatura gaitasun 1 (0,01)
esan literatura herri 1 (0,01)
esan literatura lan 1 (0,01)
esan literatura soilik 1 (0,01)
esan modu ari 1 (0,01)
esan modu egon 1 (0,01)
esan modu ere 1 (0,01)
esan modu gosez 1 (0,01)
esan modu herri 1 (0,01)
esan modu kalitate 1 (0,01)
esan modu kritiko 1 (0,01)
esan modu lortu 1 (0,01)
esan nahi aldizkari 1 (0,01)
esan nahi amets 1 (0,01)
esan nahi argudiatu 1 (0,01)
esan nahi aukera 1 (0,01)
esan nahi autore 1 (0,01)
esan nahi balio 1 (0,01)
esan nahi baserri 1 (0,01)
esan nahi bazter 1 (0,01)
esan nahi bera 1 (0,01)
esan nahi bestelako 1 (0,01)
esan nahi BH 1 (0,01)
esan nahi ebaluazio 1 (0,01)
esan nahi edan 1 (0,01)
esan nahi eleberri 1 (0,01)
esan nahi etxe 1 (0,01)
esan nahi euskal 1 (0,01)
esan nahi ez 1 (0,01)
esan nahi ezan 1 (0,01)
esan nahi gaur 1 (0,01)
esan nahi gazte 1 (0,01)
esan nahi gero 1 (0,01)
esan nahi gertakari 1 (0,01)
esan nahi gu 1 (0,01)
esan nahi Hasier 1 (0,01)
esan nahi hemendik 1 (0,01)
esan nahi heteronomo 1 (0,01)
esan nahi hizkuntza 1 (0,01)
esan nahi horiek 1 (0,01)
esan nahi Ignazio 1 (0,01)
esan nahi ikaskuntza 1 (0,01)
esan nahi ikasle 1 (0,01)
esan nahi injustizia 1 (0,01)
esan nahi ipuin 1 (0,01)
esan nahi irabazi 1 (0,01)
esan nahi Josu 1 (0,01)
esan nahi kalitate 1 (0,01)
esan nahi Kirmen 1 (0,01)
esan nahi kritikari 1 (0,01)
esan nahi lan 1 (0,01)
esan nahi landu 1 (0,01)
esan nahi lautada 1 (0,01)
esan nahi liburu 1 (0,01)
esan nahi maitasun 1 (0,01)
esan nahi mito 1 (0,01)
esan nahi nazio 1 (0,01)
esan nahi nobela 1 (0,01)
esan nahi nu 1 (0,01)
esan nahi osatu 1 (0,01)
esan nahi ote 1 (0,01)
esan nahi pertsona 1 (0,01)
esan nahi politika 1 (0,01)
esan nahi testu 1 (0,01)
esan nahi toki 1 (0,01)
esan nahi totxo 1 (0,01)
esan nahi Unzueta 1 (0,01)
esan nahi zentzu 1 (0,01)
esan nahi zer 1 (0,01)
esan nahi zurrun 1 (0,01)
esan neba ba 1 (0,01)
esan neba bigarren 1 (0,01)
esan neba egun 1 (0,01)
esan neba kolko 1 (0,01)
esan ni aita 1 (0,01)
esan ni gura 1 (0,01)
esan ni hori 1 (0,01)
esan ni meritu 1 (0,01)
esan ni mutil 1 (0,01)
esan ni zu 1 (0,01)
esan ohi dan 1 (0,01)
esan ohi eutsi 1 (0,01)
esan oi ukan 1 (0,01)
esan orain arte 1 (0,01)
esan orain artean 1 (0,01)
esan orain aurre 1 (0,01)
esan orain Garmendia 1 (0,01)
esan orain Irak 1 (0,01)
esan ote eutsi 1 (0,01)
esan ote ezan 1 (0,01)
esan ote ukan 1 (0,01)
esan ta barre 1 (0,01)
esan ta esan 1 (0,01)
esan ta euskara 1 (0,01)
esan ta hura 1 (0,01)
esan ta lotsa 1 (0,01)
esan ukan azken 1 (0,01)
esan ukan ere 1 (0,01)
esan ukan formatu 1 (0,01)
esan ukan iturri 1 (0,01)
esan ukan itzultzaile 1 (0,01)
esan ukan jaso 1 (0,01)
esan ukan ni 1 (0,01)
esan zein adin 1 (0,01)
esan zein deitu 1 (0,01)
esan zein eroan 1 (0,01)
esan zein gaixo 1 (0,01)
esan zer eduki 1 (0,01)
esan zer eman 1 (0,01)
esan zer eskatu 1 (0,01)
esan zer pasatu 1 (0,01)
esan zer sentitu 1 (0,01)
esan zira erretolika 1 (0,01)
esan zira esaera 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia