Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 321

2000
‎Azken zazpi urteetan eta turroiaren iragarkiak dioen bezala euskal selekzioa" Gabonetarako itzuli da". Botila erdi beteta ikus daiteke, aurreko garai zailekin konparaturik eta baita erdi hutsik ere, etorkizunerako nahi den ofizialtasunarekin alderatzen badugu, baina momentuz hauxe da dagoena:
‎Horretarako ordea, Musika eta Plastikarenak murriztuz. EAEko hezkuntza sailak dioenez euskal ikasleei ez die ordutegi zabalkunde horrek eragiten, berez, gutxieneko ordu horiek gainditzen dituztelako. Arazo ordea, edukietan datza.
‎Hortaz, bi kulturen arteko elkartrukaketa bat aurkezten zaigu. Gainera," Liburuan umore eta ironia fin fina nabarmentzen da, esaterako Euskal Herrian ederki ezagutzen dugun kaxiano itsua abentura galaktikoan hori bai, giro egokian kokatzen duenean." (Egunkaria VI)
‎Euskal Herriarekin zerikusia duen artikulu batek, hartara, Euskal Herri osoarekin zein haren parte batekin soilik izan dezake lotura. Geroxeagohelduko diogu Euskal Herria eta bere barneko eremu ezberdinen arteko alderaketari). Beraz, egunkariek gai hauen berri ematen digutenean, hurbileko kontuek garrantziairabazten dute (ezin bestela izan euskarari dagokionez, jakina; baina ez litzatekenahitaez horrela izan behar gainerako bietan).
‎gutxitan egon da hain baztertuta gure kultura bi gerra horien urteetan bezala. Ez da gehiegikeria esatea euskal kulturak gaur egun oraindik gertakizun haien nolabaiteko ondorioak bizi dituela.
2001
‎Horixe dio Euskal Adarra taldeak. Planaren arabera, Medikuntza eta Odontologia Fakultateko ikasketen lehen zikloak euskaldunduta egon behar ziren eta egun enborreko bi ikasgai besterik ez dira euskaraz eskaintzen.
‎Frantzian aldiz, urtetako tradizioa dute eta Espainian duela bospasei urte indarrez sartu zen. Zer diozu Euskal Herriari buruz?
‎Motore berri bat jarri behar diogu euskal autogobernuaren ereduari. Erabakitzeko gaitasuna da motore hori.
‎– Ikasle askok ezin izan dute esan Euskal Telebistako zein saio duten gustuko.Hori, esan beharrik ez dago, nahiko normaltzat hartu genuke, ikasleaskok ez baitute Euskal Telebistarik apenas ikusten. Dena dela, ez litzatekesoberan egongo programazioaren berri ematea ikasleei, beren gustuko saioakaurki ditzaketela ikus dezaten.
‎Badakit, noski, nekez ikasiko dituela irakurleak" irakurletasunak" eskatzen dizkion zerak –letraduna baldin bada, euskaraz letradunentzat egiten direnak irakurtzeko behar dituenak, erdaraz  koak irakurtzen dituen eran–, inork irakasten ez badizkio. Halaz guztiz ere, irakurlegai bakoitza errugabe agertzen baldin bada ere, banan banan hartuz gero, ez da horrenbestez esan euskal irakurleok erabat errudun –eta errudun larri, gainera– ez garenik. Nolanahi ere, irakurgairen bat zailtzat jotzen dugunean, esan behar genuke ere norentzat den zail, gure ustean.
‎Eta zer esan Euskal Erriaz eta horren gisakoez ia mende erdi batez euskara idatziaren bidean gidari izan zirenez. Zer, iturburu garbi duten Larramendiz?
2002
‎Hura guztia hemerotekan jasota egongo ez balitz legez, hara non finala igaro berritan, gure gaixo Hasier bertsozale amorratuz inguratua aurkitzen den, jendeari kontseju emanez ez dezatela bertsolaritzaz deus txarrik esan euskal nortasun agiria kenduko dieten mehatxupean. Bertsolaritzaren Biktimen Elkartea eratu dugu laster.
‎Irakurketa horietako batzuk beroan egin ziren eta nire aburuz, gehiegizkoak ere izan ziren. Hori bai, inork ere ez zuen esan Euskal Herria Belodromoan bildu zen hura zenik, gutunen batean irakurri dudan moduan. Euskal Herriaren hedaduraren berri badakigu zerbait bertsolariok eta gure automobilek.
‎«Zura eta Harrak» ustelkeriaren irudikapena edo da. «Zura beherago, harra barnago», dio euskal esaera zaharrak, eta zuraren harrak leku guztietan daude, erroak jan eta jan. Baina ustelkeria ez da berez txarra.
‎Inazio Mujika Iraolak honakoa zioen euskal poesia eta prosari buruz «Euskaldunon Egunkaria»n:
‎Anjel Valdez Elkar eko musika arduradunak honakoa zioen euskal musikaren inguruan «Euskaldunon Egunkaria»n idatzitako artikuluan:
‎Txikienek, mapa egiten ez zekitenez, lore bat edo txori bat erabiliz irudikatzen omen zuten Euskal Herria. Lortutako ondorioen arabera, Europako haurren gehiengoak baino nortasun errealitate zailagoari aurre egin behar diote euskal haurrek, bi nazio kontzeptu arrazional baina kontrajarriak daudelako hemen eragiten, eta hori haurrek jaso egiten dutelako.
‎Espainiako gobernuak onartutako lege proiektu bat izan arren, sareko euskal jarduera beronen menpe geratzen da. Alberto Unamunzaga, «Eusko Alkartasuna Sarean»eko komunikazio arduradunak zentzu honetan dio Euskal Autonomi Elkartearen eskuduntzak direla ikerkun tza zientifiko eta teknikoa, barne merkataritza, azokak, kontsumitzailearen eta erabiltzailearen babesa eta merkatal burtsen ezarpen eta erregulazioa. «Non geratzen dira Gasteiz eta Nafarroa prozesu honetan?
‎Beste batzuek berriz beren adostasun eza azaltzen zidaten egin dizkidaten elkarrizketetan. Baina nire akats askoren artean dago gauza bera esatea hemen eta Madrilen, eta oso garbi diot euskal populuak nahi duena osoki errespetatzen ez den bitartean ez dela demokrazia aski sakondurik egongo. Beste batzuek, noski, bestela pentsatzen dute, Espainiako populuaren iritzia hartu behar dela aintzat bere osotasunean.
‎Lasagabaster, J. M.: 1981). Lasagabasterrek euskal eleberrigintzaren bilakaeraz esandakoak abiapuntu funtsezko bihurtu dira ondorengo kritikarientzat. Berari zor diogu euskal eleberrigintzaren sorrerari buruzko lehenengo zehaztapena eta XX. mendearen 70eko hamarkada artean nagusitu ziren poetika desberdinen deskribapena. Lasagabasterren aburuz, euskal eleberria ohiturazkoa izan zen XX. mendearen lehenengo erdiraino() eta modernoa 1957tik aurrera, alegia, Txillardegiren Leturiaren egunkari ezkutua eleberritik aurrera.
‎Harkaitz Canoren aburuz (ik. Emakumea euskal antzerkian, Kultura Saila, Gasteiz, 1997), Katarine Eleizegiren Garbiñe (1916) antzerkiari zor diogu euskal teatro modernoaren hasiera. Eleizegiren lanak nazionalismoaren itzalean sortuak izanik ere, bazuen testuarekiko ardura estetikorik.
‎Beste gauza bat dira, adibidez, lanperna marokoarrak. Ur beroagoetan egon direnez, okerragoak direla nabaritzen da”, dio euskal profesional batek. “Hemen dena oso erlatiboa da, buelak hazten ari dira”, dio Cruz Pascualek, Santiagoko Biologia Fakultateko Arrantza Ekoizpeneko Tekniken saileko irakasleak.
‎Eta horretarako, beharbada, ikastaro batzuk antolatu lirateke irakasleei begira, euskalki jakin baten xehetasunak erakusteko baino gehiago horrek ere, jakina, ez du inolako kalderik egiten, euskalki horren berezitasunak nola ibili genituzkeen eredu estandarrean irakasteko. Baina Zuazo irakaslearena utzita, ikus dezagun zer dioen euskal kontuez Rubio jaunak.
‎Zein da, egun, euskal literaturgintzaren arazorik larriena? Aditu gehienak bat datoz esatean euskal literaturgintza osasuntsu dagoela azken urteetan. Inoiz baino idazle gehiagok argitaratzen du; argitaratzen diren liburuetatik askotxo kalitatezkoak dira; genero ia guztiak jorratzen dira —ezberdintasunak nabarmenak badira ere—; aspaldian hasitakoak idazteari jarraitzen zaizkio eta belaunaldi berriak sortzen ari dira apurka apurka; izan ere, gure historian lehenengoz belaunaldien arteko transmisioa gauzatzen ari da literaturgintzan.
2003
‎Baina, Euskal Herrian literaturak oso dimentsio apala edo xumea dauka. Nobelan literaturari egiten diodan kritika ikuskizun eta espektakulu bezala azaltze hori, dena aurkeztu behar izate hori ez diot euskal literaturari egiten, bereziki normalizatua dagoen literaturari egiten diot. Dena dela, literatura normalizatuaren balizko kasu horretan, nik neuk nahiago nuke anonimo izan eta ez agertu inon.
‎Biharamonean, San Simon eta San Juda egunean, zabaldu zan barri hori euskaltzeon artean: "... joan zen uda, eta negua heldu da" dino euskal esaera zaharrak egun horregaitik. Mikelentzat, ostera, eta euskerearentzat, bestetara izan zan:
‎Sabino Aranak berak egin zuen bezala 1898ko gerlaren karietara, haren alderdiko hautetsiek zioten Euskal Herrien deia adierazi, estatu mugen gainetik, Wilson Ameriketako presidenteari, I. Mundu Gerla amaitzera zihoalarik. –Aliatuek», haatik, ez entzunarena egin zuten eta 1918ko hitzarmenetan ez zen euskaldunez ez Euskal Herriaz aipamenik izan.
‎Ondoren bota zuen ondorengo urteetarako euskalgintzak erronka berriei erasotzerakoan eta gure inbertsioak erabakitzerakoan azterketa serioa egin beharra dugula nola lor genezakeen 9.000 erosle omen diren horien kopurua areagotzea. Kopuru horretan omen dabil eta Siadecok egin zuen azterketa batek dioenez euskal produktuen kontsumoa gutxi gora behera. 25 urte atzera eginez konparaketak egitera pasa zen ondoren.
‎Kontraesanen artean funtsezko bat aipa genezake: gizarte elebidunaren arriskua bi komunitateen haustura denez gero, arriskuaekidin nahiak egileak bultzatu ditu esatera euskal idazlea dela bi hizkuntzetatik edozeinetan idazten duen egilea. Eztabaida hori, ordea, gaindituta behar luke aspaldian:
2004
‎XIX. mendearen amaiera eta XX. mendearen hasierako egoerari dagokio diagnostiko hau: . Ezin da esan euskal nazionalismoaren baitan pentsamendu zein proposamen corpus amankomunik dagoenik euskal eskola izan daitekeenaren alde egiteko?. 452
‎Sabino Aranak ez du esaten euskal arraza espainolena baino garaiagoa denik, hura ez bezala garbia dela baizik; ezta ere ez du esaten euskal arraza txit garbia denik, mestizoak ere aipatzen baititu. Beraz, Euskal Herrian, hiru motatako jendea bizi da, hots:
‎Sabino Aranak ez du esaten euskal arraza espainolena baino garaiagoa denik, hura ez bezala garbia dela baizik; ezta ere ez du esaten euskal arraza txit garbia denik, mestizoak ere aipatzen baititu. Beraz, Euskal Herrian, hiru motatako jendea bizi da, hots:
‎–Euskal Herriaren historia? ikasgaiko dekretuan, aldiz, inon ez da esaten Euskal Herria ezaugarri komun zein pluralak dituen multzo bat denik (edo ez denik), ezta euskal lurralde anitzen arteko elkartasun ideia bultzatu gura denik ere. Eta nire ustez zerbait bai esan litzateke euskal balioen inguruan.
‎Gurasoei jolastea eta haurrekin denbora pasatzea gustatzen bazaie, oporrek ez dute zertan estresa eragin, eta gauza bera gertatzen da bikotearekin. Biek seme alaben hezkuntza eta guztiei dagozkien lanak partekatzen badituzte, udak ez du zertan familiaren aurka joan”, dio euskal adituak. Lo falta Opor-leku batzuetan ohikoa den beroaren edo zarataren ondorioz lo ordurik ez izateak edo gaizki lo egiteak energia pertsonala murrizten duen nekea eragiten du.
‎Gaztelaniaz gain, beste hizkuntzak dituzten autonomia erkidegoetan epaileek horiek jakiteko premiarik ez dutela azaldu zuen herenegun Espainiako Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak (CGPJ), txosten baten bidez. EAJ eta EAk jarrera hori gaitzetsi dute, Konstituzioaren aurkakoa izan daitekeela argudiatuz. Gogoratu, UKBERRIk azaroaren hasieran jakitera eman bezala, euskaraz epaitua izateko eskubidea aitortu ziotela Euskal Herrian Euskarazeko (EHE) kidea den Gabi Basañez sopeloztarrari Bilboko Zigor Auzitegiko Lehen Aretoko hiru epailek.
‎" Adiskide, gogaide" dio euskal atsotitzak. Baiña herrikideen artean eta gogaideen artean gertatzen diran hartu emanak, ez dira mailla berekoak, ez dira mota berekoak ere.
2005
‎Apurka apurka, ordea, Euskal Unibertsitatearen irudikapenak ñabardura bat baino gehiago jaso du ibilbidean. Erabili beharreko hizkuntza dela eta, adibidez, asteotan eztabaidatzen ari diren testuetako batean unibertsitate eleanitza izango litzatekeela baieztatzen da; beste batean, Euskal Unibertsitatea euskaraz autozentraturik jardungo lukeela esaten da, eta, beste batek dio Euskal Herriko Unibertsitatea Euskal Herrian dagoena besterik ez dela eta Euskal Unibertsitatea, aldiz, euskarazko unibertsitatea bakarrik izan daitekeela. Denon buruan dago, nik uste, Euskal Unibertsitatearen hizkuntza nagusia euskara izan behar dela, baina ez zait iruditzen huskeria bat hori aldarrikatzeko orduan sumatzen den desberdintasuna.
‎Euskal Herriak uko egin zion Espainiako Konstituzioari eta horri esker ia hogeita hamar urte eman ditugu esanez Euskal Herriak inoiz ez diola Espainiako Konstituzioari bere onespena eman eta hori izugarrizko argudio juridikoa da. Konstituzioak ez du ezagutzen Euskal Herria eta Europakoak berdin.
Diote euskal kulturak ere berantiar izateko joera izan duela. Hizkuntzan argi azaltzen dela hori.
‎Ezin esan euskal komunitate zientifikoaren osasunaren diagnostikoa egitea erraza denik; Artetxek komunitatea ezagutzen orain ari garela azaldu digu. Hiru urte barru, euskal komunitate zientifikoari buruzko tesia amaitzen duenean, gure autoreak, liburuak, artikuluak... hobeto ezagutu eta erabiltzeko moduan izango gara.
‎" Sekulan ez dugu aski preziatuko, Belokeko beneditanoek ixil ixila deramaten lan gaitza herrietako apezen laguntzeko. (...) Norbait agertuko ahal da egun batez, goraki eta garbiki erranen duena zer zor dioten Euskal Herrian dagon Elizak eta Euskal Herriak berak." 256
‎Bai Elizak ainitz zor dio Euskal Herriari. Merezi lukeen ikustatea hartzen ote du ordainez?
2006
‎Euskal Batuaren mesederako," Muhammad" edo" Mohammed" erabili behar da. " Mahoma" erabiltzeak diosku euskal kultura cultura vasca dela, gaztelaniaren orbitan dagoen kultura bat. Ez al litzateke posible izango Mahoma izena eta izen horren beste formaren bat ere bai euskarak berez egokitutako izena izatea gaztelaniarekin kointzidentea bada ere?.
‎Geroztik ezin konta ahala testu idatzi eta argitaratu da gure herriari buruz, XIX. mendetik hona, batez ere. Horietako batzuk bildu ditut liburu honetan, atzerritarrek idatzitako testuetatik edo esandakoetatik Euskal Herriaren irudi baikorra jasotzen dutenen lagin txiki bat da bere mamia, ezinezkoa litzatekeelako Euskal Herriari buruz idatzi den guztia honelako liburu batean jasotzea.
‎Badira ondo dabiltzanak ere». Santiagok dio euskal herritarrok EAEkook behintzat Kantauri itsasoko arrain freskoa jaten segituko dugula luzaroan, «arrantzale gutxiago egon arren eta kanpotik arrain asko ekarri arren». Langile kopuruari dagokionez, Santiagok uste du ez dela askoz gehiago murriztuko hemendik aurrera.
‎Eta zer esan Euskal Herrian bizi dugun gatazka politikoari buruz Azkunak agerturiko jarreraz. Senideak elkarteak De Juana preso politikoaren gose grebak 53 eguna betetzen zuenean, bere egoera salatu zuen Udalbatzan.
‎Epaimahaiaren ustez, «euskal prentsa amaraun mundu berrian sartzeko bidea ireki du ttipi ttapak: nolabait esateko, aldizkari nafarrari zor diogu euskal kazetaritza amaraunean, Interneten sartu izana. Eta ahaleginak neurtzea egoki ez ezik bidezkoa ere badenez, azpimarratzekoa da toki aldizkari bat izatea urrats hau ematen lehena gure artean».
‎Laster batean, Eusko Jaurlaritzak dagoeneko iragarrita duenaren ildotik, Hezkuntza Sailak proiektu bat aurkeztuko du hurrengo ikasturtetik aurrera" mailegutza" sistemaren bitartez testuliburuen doakotasuna ezartzeko. Liburu dendariok, testuinguru honetan, neurri horrek gure kulturarentzat izango dituen ondorioei buruzko gure iritzia jakinarazi nahi diogu euskal gizarteari.
‎Oraintsu arte ez bezala, ezin dezakegu esan Euskal Herriak Unibertsidaderik ez duenik [orduko Bilbokoaz ari da]; honek, ordea, ez du esan nahi Euskal Unibersidadea ba dugula. [...] Urrengo urtetan, milaka euskaldun, euskera dun, erderazko unibersidadetatik pasako dira.
2007
‎Euskal Herrian asko dira zeregin horretan ari direnak eta horietarik ehundik gora dira profesionalak. Hori dio Euskal Irudigileen Elkarteko kide den Dani Maizek.
‎Dendarien ustez, gaur egun dauden merkatarien erakundeak" instituzionalizaturik" daude Euskomer barruan biltzen dira erakunde horiek eta denda kate ezagunen interesen alde egiten dute El Corte Ingles, Zara.... Hain zuzen, Jaurlaritzaren Dekretuari bere oniritzia eman izana horren adibide dela diote Euskal Dendak en sortze lanean ari direnek.
‎Ez esan euskal politika eta kulturan hainbesteko pisua izan duena" ghetto arraro" bat dela...
‎Edonola ere, arau horiek estatuko legegintzaren oinarrietara egokitu dira. Horregatik, adibidean aurrera eginez, autonomia erkidego batek( esaterako Euskal Autonomia Erkidegoak) Autonomia Estatutuan EAEko funtzionarioen eta EAEko toki administrazioaren estatutua arautzeko eskumena bere gain hartu ahal izan du, EKren aipatu 149.1.18 artikuluan ezarritakoari kalterik egin gabe (EAEko Autonomia Estatutuaren 10.4 art.). Modu horretan, estatuaren oinarrizko legegintza arlo horretan funtzio publikoa eraldatzeko neurriei buruzko abuztuaren 2ko 30/ 1... Bestalde, Euskal Autonomia Erkidegoak, Autonomia Estatutuan bereganatutako eskumena egikarituz, funtzionarioen estatutu araubidea arautu du, Euskal Funtzio Publikoari buruzko uztailaren 6ko 6/ 1989 Parlamentu Legearen bidez, hain zuzen ere, Euskal Funtzio Publikoari buruzkoa, betiere, estatuaren oinarrizko legegintza errespetatuz.
‎Imanol Agoteren esanetan euskal kulturaren izaera eta hemen ekoitzitakokulturaren izaera ezin dira bereizi: «Sorkuntzaren alorrean, euskal herritarrek sortueta ekoizten duten guztia da euskal kultura».
‎Azter dezagun gure bizimodua eta ikusdezagun zertan eta zenbat bereizten den munduko gure klasekideen bizimodutik. Bizitzaren zenbat egotzi ahal diogu euskal kulturari. Mendebaldeko klasekideekin kultur sistema bat dugu erkide.
‎kontsumoarenaeta erreferentzi aniztasunarena. Hor zer nolako leku (izango) du euskal herritarrak. Euskal kultura merkatuan (gaurko tribu lehian) lehiatu behar du, eta egia esan euskal kulturaren balio nagusia identitatearen balio erantsia da: nork kontsumitukodu hori?
‎Hau ezin dainolaz ere ahantzi (baina, argudio horiek erabili ziren naziogintzaren akulturazioadefendatzearren, masen disziplinazioa gorestearren, basa industrializazioarenondorio sozialak ezkutatzearren). Horrexegatik, ezin da esan Euskal Berpizkundeamugimendu erromantikoa edo tradizionalista baino ez zela,, modernizazioarenkontrako erreakzio ameslari bat?. Ez.
Esandakoa euskal kulturaren nolabaiteko argazki subjektiboa izan liteke.Neurri handi batean, argazki horrek bat egiten du euskal kulturaz (eta identitateaz) egin, azaldu eta nagusitu diren diskurtsoekin. Diskurtso horien emaitza da argazkia.
‎Aurrerago itzuliko gara, ezinbestean, identitatearen gaira; alabaina, bestesarbide bati ekin behar diogu euskal kulturaz aritzeko orduan. Kultura zer denargitu genuke eta batez ere, kultura zer nolako egoeran dugun gaur egun, nola aldatu den logika tradizional batetik modernora, eta nola aldatzen ari denlogika moderno horretatik logika postmoderno batera.
‎Nire gustuko gaiak landu behar ditu, baina noski, nire interesak nireak dira. Ezin zaie eskola umeei esan Euskal Herrian jarraitu beharreko 10 blogak hauek dira. Horrelako zerrendarik ez nintzake ausartuko idaztera.
‎Mobilizazio hauen bidez," Euskal Herriaren gatazka politikoaren benetako konponbidea gauza dadin amnistia, lurraldetasuna eta autodeterminazioak konponbide horren oinarri izan behar dutela" aldarrikatu du PATek. Era berean, gaur jakin den debekuaren gainetik, biharko Bilboko manifestaziora joateko deia lutzatu diote euskal jendarteari. Bestalde, Euskal Preso Politikoen Kolektiboak (EPPK) aste honetarako deitutako komunikazio grebaren berri emateko, kabina telefonikoak eta doako egunkarien erakustokiak prezintatu dituzte zenbait fakultatetan.
2008
‎Zer esanik ez agintean dagoen alderdiko militante xume bat hiltzen badu. Horrek guztiak, demokraziaren itxura eraldatuta utzi zuen, eta zer esan euskal sozialismorantzako bideaz, sozialismora heltzeko langile xumeak hil behar badira; zaila benetan ulertzea.
‎AHTaren tunel kilometro bakoitzetik 200.000 metro kubo lur aterako dira. Madrilgo Sustapen Ministerioak egindako txostenak dio euskal" Y" trazatua egiteko eskoilera edo hondakindegiek 518 hektarea okupatuko dituztela ia trazatuak berak bezainbeste. Guztira 64 hondakindegi izango dira, 3 eta 24 hektarea artekoak.
‎Euskal herritarrek hitza hartzeko zilegitasun osoa dute, arazoa PSOEren eta PPren borondate politiko falta da. Beldur diote euskal gizartearen erantzunari, beldur diote demokraziari.
‎Abertzaleek diotenez euskal nortasuna ukatua dago, eta nik diot Errepublikako instituzioen markoan aitzinamendu izugarriak egin ditugula. Testuinguru politikoaren alde guztiak aztertu behar dira.
‎Halaxe gertatzen da Europan nahiz Euskal Herrian ere; aberats eta pobreen arteko aldea etengabe areagotuz doa, eta zulo hori handitu egingo da finantza krisiarekin. Eusko Jaurlaritzak 2004an egindako pobreziari eta gizarte desberdintasunei buruzko azken inkestak (3) erakusten digu 45.804 etxe ingururi eta 110.000 bat pertsonari, bestela esanda euskal biztanleen %5, 2ri zorrotz eragiten diela pobreziak eta 38.500 etxetan ez dagoela ziurtatuta egunean otordu bat izateko aukera. Gainera, urte hartan 200.000tik gora pertsona egon ziren gutxienez bi egunetik behin janarien proteina ekarpenik jaso gabe.
‎22 Batek dio euskal kritikariak ez diola euskarari behar besteko garrantzia ematen.
‎Ildo beretik, zenbait adituk dio euskal irakurleen kopuru murritzak eragin ahal izan duela belaunaldi berriei ez eskaini izana behar adinako arretarik; periferiako idazleen irakurleak gutxiegi izan ohi baitira nolabaiteko oihartzuna emateko. Horrek eragiten du kalitatezko zenbait lan hasieratik baztertuta geratzea; kritika ez da lan guztietara iristen, ez eta irakurleak ere.
‎–Aurreko paragrafoan esandakoak Euskal Herrian dagoen ohitura zahar bezain txar bati erasotzen dio, nolabait esateko; gure konplexuen eta beldurren ondorio dena eta bide erratuetatik garamatzana. Ohitura horien arabera euskaldunok eraiki behar dugu geure egitura kulturala gurean hedatuta dauden espainiarren eta frantziarren kulturak kaltetu gabe.
‎Ai, ene, ba! Estaturik ez dugula behar dioten euskal intelektual hauek berauek dira estaturik gabeko herrien eta estatua duten herrien kultura definizioak bestelakoak direla onartzen dutenak.
‎Hots: Akademiak jada ez zien esango euskal idazle eta aldizkariei «hau da Euskaltzaindiak ezarri duen arau berria eta betetzeko eskatzen dugu». Hori behin egin zuen, 1920ko urtarrilaren 8an.
‎Oztopo handiak dituzte mailaz igotzeko eta goi karguetara heltzeko, rol tradizionalen araberako estereotipoek indarrean jarraitzen dutelako neurri handi batean. Hala dio Euskal Herriko Unibertsitateko Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultateko irakasle Elena Martinez Tolak egindako ikerlan batek (Emakumeak eta zuzendaritza postuak: berdintasunaren ameskeria).
‎Euskal txapelaren azpian batzuek EAEkoak ez diren euskal kirolariak baztertzeko tentazioekin ari dira, behin baino gehiagotan egin dutelarik. Horregatik diogu Euskal Herriko Federazio Nazionalak sortzea inoiz baino beharrezkoagoa dela. Horregatik salatu ditugu orain arte izandako bazterketak.
‎«Eduardo Perezekin harremanetan jarri ginen eta material txukun eta zehatza lortu dugu», adierazi du Manu Arregi editoreak. Euskal Herriko Atlas historikoaren bitartez gainbegirada bat eman nahi diote Euskal Herriko historiari.
‎Horiek dira ingelesaren adibideak. Beste gehienok erosleak gara saltzaileak baino gehiago?, dio Euskal Editoreen Elkarteko lehendakariak.
‎Eusko Alkartasunaren ustez, bere ekimenak Madrilen eragin duen beldurra erakusten du PPren jarrerak. «Izua diote Euskal Herrian abertzaleak indarrak bildu eta gure subiranotasunaren alde mugimendu baketsu baina tinkoa osatzeko gai izateari».
‎" gu Euskal Unibertsitate horretara bagoaz, eta hori islatu nahi izan dugu ekimen honetan ere. Euskal Unibertsitatearen bidean emandako urratsen eta egun norabide horretan aurrera egiteko bizi dugun momentu historiko eta garrantzitsuaren aurrean, dinamika sozial berrindartuaz ekin behar diogu Euskal Unibertsoari. Dinamika soziala indartu, indarrak bildu eta herrira zabaldu Euskal Unibertsitatearen aldeko aldarria".
‎Barrutiari entregatu behar diodan Euskal Herrian kokatutako tragedia gogoan, ondoriozta zitekeen eszena horretatik tragediarik. Barrutiak adar joka aritzen den modu histrioniko horretan esan bezala, Polinize eta Eteokle dira?
‎" Bertoko argitaletxea" diogunean Euskal Herrian sortua dela, pribatua dela eta bokazioz argitaldari dela esan nahi dugu, dena batean. Kanpoan gelditzen dira, hortaz, kanpokoak, komertzial ez direnak, eta publikoak.
‎Renon egin diren Writers in between languages: Minority literatures in global scene izeneko jardunaldietan, Mari Jose Olaziregik zera zioen euskal literaturari buruz: gurean, arazoa ez dela irakurle eskasia, mundu guztia idazle izatea baizik.
2009
‎Hala bururatu zitzaigun. Hitzetan gehienbat Nafarroako historiari buruz ari gara, hau da Euskal Herriaz, Nafarroa esatean Euskal Herria ulertzen baitugu guk. 500 urteko galeren historia da gurea, azken finean, eta bikaina da, beraz, folka egiteko.
‎Ikasle horiek altxor gisa hartzen dute euskara, eta polita eta positiboa dela esaten dute. Segurtasunezko hizkuntza dela diote euskal eremuetan bizi ahal izateko, baita elementu aberasgarria ere.
‎Ikasle horiek altxor gisa hartzen dute euskara, eta polita eta positiboa dela esaten dute. Segurtasunezko hizkuntza dela diote euskal eremuetan bizi ahal izateko, baita elementu aberasgarria ere: " ...Euskara hizkuntza gutxitua eta zapaldua izanik honen erabilerak harrotasun bat ematen du askotan.
‎ETBri eskainitako elkarrizketan, Otegik gizartean itxaropen hori berriro eraikitzea posible dela esan du. Bere ustez, herrialde honetan daukagun gatazka egoera honi zintzotasunez irtenbide bat bilatzen ari garela erakutsi behar diogu euskal gizarteari.
‎Krisia dela eta Nafarroako Gobernuak 2009an 9.567 euro emango die euskarazko komunikabideei. Bestela esanda euskal prentsan hain ohikoa den mileurista baten soldata erdi». Nafarroan ez ezik, beste bazter batzuetan ere ortozik dabiltza txakurrak diru-laguntzen eskasia dela-eta:
‎Gure ustez, ezin dezakegu esan Euskal Erria euskal etxean sortu zen ideologia abertzaletasun aranista zenik, bertan aurki ditzakegun bazkideek ideologia oso heterogeneoa baitzuten. Hori erakutsi nahian, adibide gisa Parrabere, Basaldua eta Aramendiren ideologien azalpen txiki bat egitea ondo etorriko litzateke.
‎Ttipi ttaparen kasuan," euskarazko prentsaren munduan, aldizkariko informazio guziarekin, edizio elektronikoa Internet sarean eskaini duen lehena" izateagatik. 1996ko uztailaren 5ean hasi zen aldizkari hori Interneteko edizioa argitaratzen eta Rikardo Arregi Sariko epaimahaiak zioenez," aldizkari nafarrari zor diogu euskal kazetaritza amaraunean, Interneten sartu izana".
‎Arzak askotan izan da hemen, bera oso patxaran zalea da, eta probatu zuenean errezeta aldatu nahi izan zidan baina esan nion ezetz, buelta asko emanak nituela ordurako. “Oregano gehiago sartu behar diozu euskal kutsu handiagoa emateko” esan zidan. Andoni Luisek, Casa Julian, Urepel... asko dira daukatenak, baina lehen aipatu moduan, garrantzitsua da mahaian erabiltzeaz gain sukaldean ere erabiltzen ari direla, Elena Arzak hasi zen horretan.
‎Herri palestinarrarentzat gure adorea eta elkartasun iraultzailea. Gora Palestina Askatuta! Era berean ETAk, azken hilabeteetan buruturiko ekintzok bere gain hartu eta honakoa adierazi nahi dio Euskal Herriari: Azaroaren 20an, Bilbon, Arnotegi mendian kokaturik dagoen errepikagailuaren aurka lehergailuz buruturiko ekintza, kalte materialak eraginez. Abenduaren 3an, Azpeitian, Altuna Y Uria, Asfaltos Urretxu eta Hormigones Ekarri entrepresetako buru zen Ignacio Uria Mendizabalen exekuzioa. Euskal Herriari inposatutako Abiadura Handiko Trenaren lanetan bereganatutako erantzukizunagatik eta ETAren zerga iraultzailea ordaintzeari uko egiteagatik. Abenduaren 31an, Bilbon, EiTB, Antena, Expansión, El Mundo, eta Onda Cero komunikabideek dituzten egoitzen aurka lehergailuz zamatutako auto bidez buruturiko ekintza, kalte materialak eraginez.Antena 3, Expansión, El Mundo, eta Onda Cero espainiar faxismoaren mesedetan lan egiten duten sasi komunikabideak dira.
‎Euskaldunek diozuenean Euskal Herriko pertsona guztiez ari zarete. Iruñean edo Lapurdin egiten dituzten euskal webguneek, adibidez,. eus domeinua izango dute?
‎Liburuaren sarreran diozu Euskal Herriko publikoak ez duela Adolfo Guiard ezagutzen eta museo garrantzitsuek haren obrarik ez dutela.
‎Blancok dio Euskal Y arekiko lotura oraindik ez dagoela erabakita
‎Euskal Herriaren Alde zerrendak dio Euskal Herria agertu behar dela, eta boz abertzalea beharrezkoa dela. Frantses alderdi batzuekin aurkeztuz, mezu abertzalea ez da besteen artean urtzen?
‎Lortutako hauteskunde emaitzak kontuan hartuta, eskerrak eman dizkie koalizioko kideek herritarrei. . Bereziki eskertu nahi diogu Euskal Herriari, eman dizkigun botoengatik eta lortu ditugun emaitza onengatik?. Nafarroan eta EAEn hirugarren indarra direla azpimarratu dute.
‎Hori esanda, Ahaztuak taldekoek babesa eman nahi diogu euskal apezpikuen ekimenari, eta, horregatik, erabaki dugu ekitaldi propio batean ematea babesa; horrek, alde batetik, parte hartzeko bidea zelaituko die kristau komunitateko kide ez diren/ garen frankismoaren biktimei, eta, bestetik, parte hartzeko bidea zelaituko die hileta egiteko aukeraturiko lekua ezegokitzat jotzen dutenei, kristau komunitateko kide izan zein ez.
‎Geuk aukeratu egiten dugu zein jende ekartzen dugun ikastarora. Ez dugu inoiz esan euskal kulturaren inguruan egon daitekeen abaniko osoa ekarri nahi dugula, eta ez dugu sekula hori egin nahi izan. Guri interesatzen zaigun mezu eta diskurtsoaren barruan, euskaratik eta euskalgintzatik lanean ari den jende esanguratsua ekartzen saiatzen gara, eta kasu gehienetan lortu dugu.
‎Erabakimenaren irizpideari bultza egin behar dio euskal abertzaletasunak eta oinarri demokratiko horrekin ezkontzen den egintza politikoa burutu, alde batekoak zein bestekoak negoziatzera eta egindako eskariari erantzun zuzena ematera beharturik gerta daitezen. Une honetan, erabakitzeko eskubidearen esparrua gizartean sendotzea da erronka; gizarte zibilean, gizarte antolatuan eta erakunde arteko sistema osoan indartzea da jomuga.
‎Egun, nork bere burua neurritzat duen gizartean bizi gara. Honenbestez, elkarte egitasmo erakargarri eta modernoa eskaini behar dio euskal gizarte gero eta indibidualistagoari. Egitasmo horrek inguru batekoak garela jabetzen lagunduko digu; bertakoa izateak segurtasuna eta askatasuna emango digu eta gure nortasun indibiduala eta kolektiboa errotzen lagunduko.
‎Adibide asko daude eta agian mingarrienetako bat hau: gaur egun ezin dugu esan Euskal Herrian euskal hiztun asko garenik, eta honi gehitzen badiogu, gehienak erdi edo erabat analfabetoak garela, honek irakurlegoa murrizten duenarekin nola onar dezakegu, adierazpen askatasunean bizi garela. Nola?
‎Zenbat buru, hainbat aburu, dio euskal esaera zahar erabilienetako batek. Ez dio gezurrik, baina egi egia ere...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
dio 88 (0,58)
diogu 32 (0,21)
diote 31 (0,20)
esan 24 (0,16)
zioen 18 (0,12)
esatea 10 (0,07)
esaten 9 (0,06)
esanez 8 (0,05)
diot 7 (0,05)
diozu 7 (0,05)
zioten 6 (0,04)
dioen 5 (0,03)
dioten 5 (0,03)
diosku 4 (0,03)
diotenez 4 (0,03)
esango 4 (0,03)
esatera 4 (0,03)
esaterako 4 (0,03)
esatean 3 (0,02)
Esaterako 2 (0,01)
dino 2 (0,01)
dioenez 2 (0,01)
dion 2 (0,01)
diotena 2 (0,01)
diotenak 2 (0,01)
diozue 2 (0,01)
esanda 2 (0,01)
esandakoa 2 (0,01)
esanetan 2 (0,01)
esateko 2 (0,01)
zioenez 2 (0,01)
Diote 1 (0,01)
Esaiozu 1 (0,01)
Esandakoa 1 (0,01)
Esatea 1 (0,01)
badio 1 (0,01)
baitiogu 1 (0,01)
diodan 1 (0,01)
dioen bezala 1 (0,01)
dioena 1 (0,01)
diogulako 1 (0,01)
diogunean 1 (0,01)
diotelarik 1 (0,01)
diozuenean 1 (0,01)
esanaz 1 (0,01)
esandakoak 1 (0,01)
esandakoetatik 1 (0,01)
esanekoa 1 (0,01)
esanik 1 (0,01)
esaterakoan 1 (0,01)
genioen 1 (0,01)
zenioen 1 (0,01)
zioenean 1 (0,01)
zioskun 1 (0,01)
ziotela 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
esan euskal Herria 63 (0,41)
esan euskal herri 40 (0,26)
esan euskal gizarte 25 (0,16)
esan euskal kultura 13 (0,09)
esan euskal esaera 8 (0,05)
esan euskal literatura 8 (0,05)
esan euskal herritar 7 (0,05)
esan euskal idazle 7 (0,05)
esan euskal autonomia 6 (0,04)
esan euskal komunitate 4 (0,03)
esan euskal eskola 3 (0,02)
esan euskal jendarte 3 (0,02)
esan euskal nazionalismo 3 (0,02)
esan euskal selekzio 3 (0,02)
esan euskal zer 3 (0,02)
esan euskal arraza 2 (0,01)
esan euskal atsotitz 2 (0,01)
esan euskal denda 2 (0,01)
esan euskal ekonomia 2 (0,01)
esan euskal eliza 2 (0,01)
esan euskal emakume 2 (0,01)
esan euskal eremu 2 (0,01)
esan euskal estatu 2 (0,01)
esan euskal harri 2 (0,01)
esan euskal hezkuntza 2 (0,01)
esan euskal hizkuntza 2 (0,01)
esan euskal hiztun 2 (0,01)
esan euskal instituzio 2 (0,01)
esan euskal irakurle 2 (0,01)
esan euskal kazetaritza 2 (0,01)
esan euskal kritikari 2 (0,01)
esan euskal kultu 2 (0,01)
esan euskal nafar 2 (0,01)
esan euskal nortasun 2 (0,01)
esan euskal poesia 2 (0,01)
esan euskal prentsa 2 (0,01)
esan euskal unibertsitate 2 (0,01)
esan euskal abertzaletasun 1 (0,01)
esan euskal Adarra 1 (0,01)
esan euskal aditu 1 (0,01)
esan euskal alfabetatu 1 (0,01)
esan euskal antologia 1 (0,01)
esan euskal antzerki 1 (0,01)
esan euskal antzerkigintza 1 (0,01)
esan euskal apezpiku 1 (0,01)
esan euskal astekari 1 (0,01)
esan euskal autogobernu 1 (0,01)
esan euskal baleazale 1 (0,01)
esan euskal belaunaldi 1 (0,01)
esan euskal berba 1 (0,01)
esan euskal bibliografia 1 (0,01)
esan euskal biztanle 1 (0,01)
esan euskal botere 1 (0,01)
esan euskal dantza 1 (0,01)
esan euskal dantzari 1 (0,01)
esan euskal diferentziatu 1 (0,01)
esan euskal editore 1 (0,01)
esan euskal eleberrigintza 1 (0,01)
esan euskal elkargo 1 (0,01)
esan euskal enpresa 1 (0,01)
esan euskal erakunde 1 (0,01)
esan euskal erriatu 1 (0,01)
esan euskal estilo 1 (0,01)
esan euskal federazio 1 (0,01)
esan euskal feminismo 1 (0,01)
esan euskal gatazka 1 (0,01)
esan euskal gizon 1 (0,01)
esan euskal haur 1 (0,01)
esan euskal herriratu 1 (0,01)
esan euskal hitz 1 (0,01)
esan euskal identitate 1 (0,01)
esan euskal ikasketa 1 (0,01)
esan euskal ikasle 1 (0,01)
esan euskal intelektual 1 (0,01)
esan euskal irudigile 1 (0,01)
esan euskal itzulpengintza 1 (0,01)
esan euskal izaera 1 (0,01)
esan euskal izen 1 (0,01)
esan euskal jatorri 1 (0,01)
esan euskal jende 1 (0,01)
esan euskal kanta 1 (0,01)
esan euskal komunikazio 1 (0,01)
esan euskal kontu 1 (0,01)
esan euskal kontzientzia 1 (0,01)
esan euskal kooperatibagintza 1 (0,01)
esan euskal kutsu 1 (0,01)
esan euskal literaturgintza 1 (0,01)
esan euskal makila 1 (0,01)
esan euskal mitologia 1 (0,01)
esan euskal musika 1 (0,01)
esan euskal nazio 1 (0,01)
esan euskal pelikula 1 (0,01)
esan euskal poeta 1 (0,01)
esan euskal politika 1 (0,01)
esan euskal populu 1 (0,01)
esan euskal preso 1 (0,01)
esan euskal probintzia 1 (0,01)
esan euskal Y 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia