Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.921

2000
‎Ia bere ondare dokumental osoa galtzea egokitu zitzaion Getariari, historian zehar jasan behar izan dituen zoritxarreko gora-beheretan zeuzkan artxibategi gehienek kiskalita bukatu zutelako. Beraz, suposa daiteke nolako lan eskerga izango zuen Agirre Sorondok, Getariako partikularrengana joz, eta probintziako fondo dokumentalak, liburutegiak, hemeroteka... arakatzen, bere herriaren historia(" historia txikia", dio berak) ahazturaren mundutik berreskuratu ahal izateko. Liburua, argazki historikoz eta garaikideez osaturik dago.
‎Ezin dizut esan. Inork ezin du hori esan bere arteaz. Nondik zatozen galdetuko banizu bezalaxe da.
‎Eta bertze egun batean, ustekabean, lauta hartu, eta bere kanta hura kantatzen hasi zen, Oihenarten poema baten gainean sortu zuena, zeinak baitzioen bere lehen estrofan:
‎Zeren eta jaun Marcelek anitz kanta baitzekizkien buruz, eta bazuen konposizione bat edo bertze berak sortua eta asmatua, nola Oihenarten poema haren gainean sortu zuena, zeinak baitzioen bere lehen estrofan:
‎—Zaude lasai —erran zidan taldeburuak—, zeren, ongi dakizunez, ezin trebeagoak eta ezin adituagoak baikara bertzeen ahoa hersten, eta deabru horri ere berehala hertsiko diogu berea... —eta, taldeburua irri karkaraka hasten zelarik, guardietarik batek sare bat atera eta hedatu zuen, baita sare hartaz txakurra meneratu ere, bertze guardia batek Lutherori muturrean uhala ipin ziezaion amoreakatik.
‎Aldi horretara darama Legeen izpiritua ren egileak aubane eta ontzi hondoraketa eskubide burugabekoen jatorria. Gizakiek, hala dio berak, zera uste zuten: atzerritarrak, zuzenbide zibileko loturarik gabekoak izan eta ez zitzaiela inolako justizia edo erruki mailarik ere zor.
‎Asmo horretara ekartzen gaitu, behin eta berriz, Portalis horrek. Argi dio berak ezkontza ez dela egoera zibil soila, bizi egoera baizik:
‎Carnap Vienako Zirkuluaren intelektual aurrerakoia, barnerakoia eta zerebrala izan zen, beti prest, kritika zorrotza eta ongi oinarritutakoa aurkeztuz gero, bere oinarrizko hipotesi teorikoak berraurkezteko. Honek ez du nahi esan bere gogoetak egokitzen ibiltzen zenik kritikekin ongi geratzeko, ezta gutxiago ere. Analisi askoren ondoren, egun badakigu bere ibilbide intelektuala, hau da, bere emaitzak —idazkiak eta gogoetak— zeharkatu dituzten ezaugarri konstante batzuk badaudela, esate baterako joera antimetafisikoa, tolerantzia linguistikoa eta kontzeptuala, edo eluzidazioaren helburua49 Bere ildo teorikoak Neurath pragmatikoarekin bat ez etortzera eraman zuen, baina harrezkero hobeki ikusiko zenez, Zirkuluaren erreserba ideologikoaren buruan jartzera ere bai.
2001
‎Ez ote dugu azkenean idazlearen libertatea, idazleari preseski batzuetan barkatzen ez diogun hain preziatua den libertate hori kanonizatuz mugatu? Arestiri ez ote diogu berak beretzat hautatua zuen outsidertasuna ukatu?.
‎Garazin barrena eraiki litekeen autobidearen afera kari, kontseilari izateko bidean ari zinela erran zuen Mixel Intxauspek. Bera baino azeriago zarela zu, dio berak. Orain kontseilari bihurtu zara.
‎muskuiluren ordain gisa" almeja" dakar sarri eta hori" mejillon" da. Kontua da Azkueren hiztegitik txarto kopiatu zutela," almeja" ri" mojojon" diotsolako berak, baina frantsesez ordea, ondo dakar: " moule".
‎Munduko txapelketan bazen gizon bat iglu batean lo egiten zuena, dirurik ez zuelako. Uretara sartzean, hor zioan bere etorkizuna, txanda bat gehiago pasatzea diru gehiago irabazteko aukera baitzen beretzat. Lehen txandatik finaleraino iritsi zen.
‎Bidenabar, esan dezagun, mugimendu honetan teknika objektiboaren lanketa besterik ikusi ez duten kritikariek maizegi ahaztu dutela nobela hauetan objektu hutsak baino harantzago objektuekiko erlazioak dakuskigula, objektibotasunaren beraren ukapena, alegia. Heideggerren esanak bere eginez," ez dago objektibotasunik, objektibo izateko ekintza bera baino".
‎Laburki esanez, nobelaren idazketari garrantzia ematen dion ikuspuntu berriaz mintzo garela esango dugu. Jean Ricardou idazle frantsesaren esanak bere eginez, Saizarbitoriarentzat, nobela bat idaztea ez da abentura desberdinen kontaketan murgiltzea, idazketaren beraren abenturan barneratzea baizik.
‎Erosketa eskriturak honela dio bere ataletako batean: Eskritura eta kontratu honen ondorioz sortzen diren gastu guztiak, hiri izaerako lursailen balio igoerari buruzko udal zerga izan ezik, eroslearen kontura izango dira.
‎Ez duela jarri nahi!... Esaiozu bere ama engainatzeko... Ez, hobeto, esaiozu emazteak bera engaina dezala!
‎Ezdago testu pururik; izatez, testuak era nahasian agertzen zaizkigu, eta bertan dagohizkuntza bidezko komunikazioaren arlorik zailena. Gure ustez, ikasleari aukeraeskaini behar diogu bere burua prestatzeko, hau da, gaitasun komunikatiboaeskuratzeko; eta hori helburuak ondo isolatzen baditugu soilik lortuko dugu, geroarretaz, patxadaz eta sakontasunez lantzeko. Baina, era berean, aukera eskainibehar diogu ikasleari arlo sortzailea landu dezan, eta zatika landutakoak bere beharkomunikatiboen arabera ager ditzan, aldez aurretikako inolako irizpiderik gabe, irizpide bakarra komunikazioa bera izanik.
‎Zergatik haiz horren motza, gizajo arraioa, bota dio bere buruari haserre. Baina ezer esan gabe komunera abiatu da, modu horretako galdera metafisikoen erantzuna pixa egin osterako utziz.
‎Mekaguen la Guardia Civil. Nola izan ninteke horren meloia, bota dio bere buruari.
‎Tasio kabroi bihozgabe baten pareko sentitu da orduan. Zer arraio egiten ari nauk, bota dio bere buruari, andre xahar hau negarrez jartzea besterik ez diat lortu.
‎Irribarre egin du berriz. Baboago izanez gero, Tasio, Espainiako jeneral, bota dio bere buruari. Eta kariloiak, baiesteko, berriz jo du.
‎Eskuak poltsikoetan sartu eta presaka irten da tabernatik hortaz. Espezialista nauk dena izorratzen, bota dio bere buruari.
‎Romak ere ez). Eta Mariak kontatu zien asko maite zutela osaba eta diruduna zela eta kuriosoa; pipa erretzen zuela, Angelek bezala, Matiasek bezala; hamabi alaba zeuzkala eta herriko tren zaharra kendu zutenean min handia hartu zuela, edo hori zioela berak behintzat, eta tren zaharreko bagoi bat erosi zuela eta etxe ondoan jarri eta hiru igande eman zituela hura garbitzen eta atontzen, eta han ibiltzen zirela jolasean auzoko ume guztiak. Berrogeitaka urte zituenean gaixorik egon zela osaba aldikada batez, gripea edo, eta ohetik kalenturaz altxatu zen batean su eman ziola bagoiari.
‎Kalera irteteko esaten diot nik askotan, mundua ezagutzera. Etxean daukala dena dio berak. Azaltzen diot gauza itzelak daudela kanpoan, tangoa, esaterako, edo zortzimilako mendiak.
‎‘Tesia eta antitesia ia berezkoak dira. Zailena sintaxia da... ’ dio berak, miarma batek egingo lukeen moduan, bere amaraun gramatikaletik zintzilik.
‎‘Gogorik... ’ dio berak, ilunpean galdutako umeak egingo lukeen moduan. ‘Non gaude? ’
‎‘Nire erreumarekin, ’ dio bere hagin gabeko ahotsez, ‘eguraldia meteorologoaren moduan aurresan.’
‎‘Ez, ez. Sintaxia! ’ dio berak, burloi. Hegeliano baino gehiago rimbaudianoa eta, bere betaurreko borobilekin, leninista baino gehiago lennonista izango da Josu.
‎Asko ibili da, asko ikusi du eta, ondorioz, gustura dago, nahiz eta bizitzako zenbait jostorratzek Â, behin eta berriz, jostura berdina birpasarazi dioten. " Halaxe ikasten da, baina", diotso bere buruari, egunak soineko beltz iluna janzten duen bakoitzean. Denboraren zinta metrikoa bereganatu nahi luke, aldi bakoitzari berak nahi duen luzerako soinekoa josteko.
‎Ezin esan beretzat eta bere laguntzaile Arxurentzat, neurtitz horiek zeharo hortus conclusus direnik, baratze itxia edo zazpi zigiluz giltzatutako liburua. Bazekiten, bai, gutxi gorabehera behinik behin, zertaz ari zen Oihenart; ahapaldi osoak ere adituko zizkizuten batzuetan.
‎Horixe behar genuke bakarrik, inor gure hizkuntza irain  du eta itsustu nahian dabilela jakitea! Diru arazoetan ez du inork esaten bere ordekoari buruz: " Bai, gizajo honek erreka joaraziko dit, beste horrelakoren bat egiten badu; baina gizon saiatuagorik eta borondate hobekorik...!".
‎Hipercorren aurkako atentatuaren kazetaritza tratamenduari buruz eginiko ikerketan, Antoni Batistak (1997: 128), bitartean, hamar egunkaritan argitaraturiko 960 albiste aztertu zituen eta zazpi epigrafetan banatu, gaien arabera; inpaktu" esankor" gisa kodetu zituen epigrafeetan datuak, modu koalitatibo batez(" hermeneutiko" dio berak). Autorearen konklusio nagusiaren arabera, gatazkaren eraginpean jokatu dute hedabideek, alderdi baten alde.
‎Aurelio Artetak behin eta berriz jorratu du gaia," indignazio dosi bortitz" eta guzti, dio berak. Alderdi politikoen borrokalekua izan da gehiago, hala ere.
‎Horrela esplikatu nahi du Pedro Muñozek bere liburuan ez bakarrik euskalduntzea baizik eta ETAren buruzagitzan edo militantzian agertzen diren abizen erdaldunen integrazioa. Txillardegiren" Alvarez" deiturak eta Txelisen" Alvarez Santacristina" deiturek(" tambien de ascendientes maquetos descarados", dio berak) salatzen duten" kanpokotasuna" nola konpentsatu. Erraz:
‎J.R. Lodares hizkuntzalaria gogotik saiatu da bere liburuan Francoren hizkuntz politika argitzen. Ideien kontra baietz, baina hizkuntzen aurka ez zuela jo Francok, dio berak. Bien, ideien eta hizkuntzen kontra jardun zuen Francok, behar zenean behar zena joz.
‎Luzeago heldu dio gaiari Jaime Ignacio del Burgok hainbat azalpen eta artikulutan eta baita ere aipaturikobe re liburuan. Euskara Troiako zaldia da Nafarroan, dio berak. Ikastolako gelatik kale borrokara eta ETAra ez dago ez ate eta ez traba:
‎Oro harrezko gauzez irakaspen sistematiko batean apriorizko ezagutza objektiboa ematen duela uste duen Ontologiaren izen harroak adimen hutsaren Analitika soil apalagoari utzi behar dio bere lekua (A247/ B303 (E252)).
‎• Denboraren zati bakoitza denboraren barne egiten den mugapen bat dela esateak bere mugagabetasuna adierazten du. Beraz, osotasuna zatien aurretik dator.
‎Eta, nik uste, Kantek berak ere ziurtasun natural hori erabili zuela, ez bada gizakiaz kanpo dauden gauzen izaera arakatzerakoan, baina bai norberaz kanpo dauden beste gizakiak nolakoak diren onartzean. Beste gizakiei buruzko bere ezagumena fenomeno hutsetara mugatzen dela onartuz gero, gauzei buruz bezalaxe, luke esan bere moralari buruzko azterketan gizakia legegile kide dela beste gizakiekin batera; edo inperatibo kategorikoak gizaki guztiak behartzen dituela. Ez eta epai estetikoek unibertsalak izan behar dutela baietsi; hau da, gizaki guztiek onartuak.
‎– Hala ere hobe da lapur bati aurre egitea hiltzaile bati baino –hau esanik bere aurpegia are gehiago zurbildu zitzaion; bere egoeraren larriaz kolpetik jabetu izan balitz bezala– Bestalde, lapurrak ez du inoiz bere asmoa beteko. Horretan ere lasai egon zintezke...
2002
‎Hausnartzeko aukera baten moduan. Izan ere, «maitasuna existitzen den bezala, Jainkoarekiko maitasuna existitzen» dela dio berak. Eta maitemintzearekin konparatzen du.
‎Sukaldean, sukaldaria dute. Eta lan egiteko, pare bat ordenadore besterik ez daudela dio berak.
‎«Aitza»ri buruz, berriz, honela dio berari buruzko azterketaren ardura hartu duen Latxagak: " Josu Peña' k erakutsiko digu, nola ez, gure literaturaren argitasuna ta illuntasunak argitara eramaten; ortxe ikusiko degu nolako indarra daukan iruzurrak ta zenbateraiño izan diteken kaltegarria.
‎Hori dio bere azterketan David Llistar ek uda honetako «Hika» aldizkarian. Globalizazio barruko Zorraren Behatokiko kidea da Llistar, eta Kataluniako Unibertsitate Politeknikoan UNESCO katedraren arduraduna ere bai.
‎Gaztetan egindako oker batengatik bere aitak testamentutik desoinordetuta dagoenez, herentzia hori kobratu ahal izateko edozein gauza egiteko prestatzen da. Garbi du aitak kodizilio bat gehitu ziola testamentuari, esanaz bere alabak seme alabarik zuela inoiz frogatuz gero, herentzia osoa galduko zuela. Gauzak horrela, bere seme alabak gelatxo batean giltzaperatu eta ezkutatzea baino ez zaio bururatzen.
‎Euskal Gudarosteko komandantea izan zen poetak" gerra irabazi ala galdu genuen" jakin nahi du eta izugarri aldatu den Euskal Herriaren egungo errealitatea (politikoa, linguistikoa, kulturala,...) ezagutu. Julenek, berriz, zentzu bat eman nahi dio bere bizitzari, eta misterioski azaltzen zaizkion mezuetan Marga izeneko neska batek egiten dion gonbidapenari jarraituz, iraganean bizitu ezin izan zituenak nolabait gauzatzen ahalegintzen da. Horregatik ahalegintzen da gehien kezkatzen duten arazoez gogoeta egiten:
‎Horretarako, Orixek idatzitako Urte guziko Meza bezperak jarraitzen ditu narratzaileak, eta C. Reisen Diccionario de Narratologíaren jatorrizko portugesezko bertsiora jotzen du. Narratzaile gogoetatsuak ez dio bere buruari antzematen urte batzuk lehenago idatzitako istorioan; bere logelara etenik gabe datozkio bisitan zenbait idazle ospetsu, hala nola Pavese, Dostoievski, Walser edo Villon, eta inolako dudarik egin gabe eskatzen dizkie aholku literarioak.
‎edalea, banandu berria, eta lantegian arazoak dituena. Eduri berari zor diogu bere buruaren deskribapenik krudelena: " Dr.
‎Eta ori entzunik, baita gure kolkorako esan bere, arako Simeon zintzoak esana: " Nunc dimittis servum tuum, Domine, secundum verbum tuum in pace".
‎Bikingoek garrantzi handia eman zioten itsasoari, Norvegian nabari denez. Gainerako herrien artean gerrazale eta bortitz entzutea bazuten ere, bikingoek trebetasun handia erakutsi zuten ontzigintzan, eta nabigatzaile bikainak ere izan ziren. Stavenger hiri txikiak, Norvegiako beste hainbat hirik bezala, portuko jarduerari zor dio bere oparotasunaren zati handi bat, bikingoen garaiaz geroztik.
‎–Ez al nizun esan bera izango zela gorgonak ikusiko zituen lehenengoa? –esan zion Zilarbizik Pertseori?.
‎Batez ere kanpo presiorik ematen ez bada; etajakina da orain arte industria munduak ez duela transmititu presio hori, egunerokokomunikazio giroari dagokionez behintzat. Horrexegatik, hain zuzen ere, Mondragon Unibertsitateak, enpresarekin hain lotura estuak dituen erakundeak, aitortubehar dio bere buruari profesional euskaldunak sortzen dituen heinean enpresa mundu horretan hizkuntza normalizazioaren aitzindaritza ere bereganatzen aridela, eta, honenbestez, konplexurik gabe, bide horren aldeko apustua egin, garaibatean Eskoriatzako Irakasle Eskolak irakaskuntza munduan egin zuen antzera.
‎Bera eratzen duten harkoskoek edo harlauzeketa lurrak, eraikuntza prozesuaren berri ematen digute. Gure indusketetan tumuluaren barnean (ez azalean edo azaletik gertu), nolabait esanda bere muinean, ez duguaztarna arkeologikorik jaso izan, baina salbuespenak daude: ehoharri zati batTrikuaizti II trikuharrian; Larrarte tumuluaren hegoaldeko erdialdean gezi puntabatek eta lepokoen konderek eratzen zuten biltegi bat zegoen (ehorzketa sekundarioren bat?); Brontze Aroan Ithe Ilko ganberatik ateratako hezurrak burualdekoharlauzaren atzealdean utzi zituzten, eta beste batean, tumuluan bertan, kobrezkogezi punta bat eta hatzazalez apaindutako lurrontzi bat (Ebrard, 1993:
‎Gizarteak burujabetasuna eskatzen dio kazetariari. Komunikatzaileak burujabetasun hori zor dio bere jarduerari. Burujabetasuna da presioari aurre egiteko modu bakarra.
‎“Gogobetetze maila oso handia da. Jendeak dio bere dirurik gastatuena dela”, laburbiltzen du Durán de la Colinak.
‎Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Erakundeak (OCU) egindako inkesta baten arabera, etxeko animalien jabeen %2 daude horretarako prestatutako hilerrietan. Jabeen herenak dio bere jabetzako lurretan lurperatzen dituela; %26k lurrez estaltzen ditu orube publikoetan, eta %6k zuzenean zaborretara botatzen du. Azkenik, beste heren batek albaitariari ematen dio, 35 edo 40 euro inguru ordainduta, gorpua bota dezan.
‎Maiz egiten diren bisitak dira modurik onena adinekoak bere buruaz kontziente izateko gaitasun mentalik ez duenean egoera ona duela egiaztatzeko. Bestalde, Antonio Burgeñok gogorarazten duenez, egoiliarrak eta bere senideek argi izan behar dute egoitza batean sartzeak ez duela esan nahi zuzendaritzari erabakitzeko eskubidea laga behar diotenik bere zaintza medikoei, jarduerei edo diruaren eskuragarritasunari buruz. “Egoiliarrak herritar baten eskubide bera du, baita legean jasotako babes berezi batzuk ere”, azaldu zuen.
‎Filosofian doktore naiz eta Sokrates beti iruditu zait munduak ezagutu duen pentsalaririk handienetako bat. Gainera, maitasun berezia diot bere heriotza dela-eta.
‎Hizkuntzalariak beti baititu aterabide aniztunak eskura. Eta euskararen alde omen dagoen politikari famatu batek zioen bere alderdiak asko ikasi duela eta, aurrerantzean, egin dituzten huts eta oker guztiak emendatuko dituztela. Emendatu, emendioak ekarriko dituelakoan nonbait.
‎Idazle zuberotarrak arrazoia du, ziurrenik, kasu askotan, batzuetan gehiegikeriaz jokatzen duela iruditzen zaidan arren. ...ia izateaz gain (fikziozko lan gehienetan bezala, bestalde), esango nuke, agertzen diren" emagaldu, ninfo eta emakoi likitsen" portaera eta ekintza literarioen atzean, badela krisian dagoen gizonezko eredu tradizionalaren kritika zorrotz bat, eta, batik bat, ironia (autoironia) dosi handi batzuk; Andolin Eguzkitzaren Herioaren itzalpeetan lanari buruz (1998), bestalde, neurrigabekeria da esatea bertako pertsonaia emeak ez direla" sinesgarritasunaren hein minimora heltzen", arazo hori, salbuespenik gabe, nobelako pertsonaia guztiena baita, hala gizonena nola emakumeena.
2003
‎Oteizarenetik milaka eta milaka pertsona pasa dira. Bere etxea kontsultorio kultural moduko bat zela diote bere ingurukoek. «Niri kontuak ez zaizkit ateratzen»azaldu du Xabier Morrasek.
‎Kontua da udaletxearen beheko solairuan ukuilu bat dagoela, eta ez dagoela mundu honetan ez legerik ez erregurik park horren jabea iritziz aldaraziko duenik. " Ez jauna", dio berak. " Txerri horiek hemen egon dira beti, eta hemen jarraituko dute ni bizi naizen artean".
‎«Emakumeek maitasuna eskatzen dute. Gizonezkoek morboa», dio berak.
‎Gorka, Espainiako Gobernuari dagokionez, eta entzuten ari garen guztia entzunda, planarekiko etorkizuna beltza da; eta EAEri dagokionez ere, gaurkoz, Legebiltzarrean duen sostenguarekin ezin esan bere etorkizuna argiagoa denik.
‎Duela 40 bat urte egun ikus daitekeen gasolindegia jarri zuten martxan, baina 1998an Belateko tunelak zabaldu zituztenetik trafikoa asko murriztu denez gero, itxita dago. Felisak diosku bere aitak gasolindegia jarri zuen garai haietan hasi zirela pasatzen lehen airezko gurpildun ibilgailu motordunak, izan ere, lehenago motorra ez edukitzeaz gain gurpil trinkoak erabiltzen ziren gurdi, karroza eta dilijentzietan.
‎Alta bada zer ez zuen egin euskararen eta Euskal Herriaren alde! Eta lehenbizi ez ote diogu berari zor «Zazpiak Bat» esaldi eta lema sonatua?
‎Baina giza eskubideen urraketa hain da ugaria miseria dela, gizarte injustiziak, genero bortxakeria... sufrimendu hori guztia ez zitzaiola liburu bakar batean sartzen. «Horregatik, lan honetan euskal gatazkak eragindako sufrimendua jasotzera mugatu naiz», dio bere egileak.
‎Kaixo Txomin! erraiten dio berari, bainan segi hizketan erdeldunarekin eta eztio gehiago jaramonik egiten. Txomin elkarrizketäa entzuten jarten da, noizik behin txurrutada bat harturik.
‎Sudurrandik orain ere ezetz. Partidu batean diru asko irabazteko, dio berak, eta asko izan da galtzea komeni izateko, diru asko atera da pelotariaren aurka. Eta apropos galtzera doala eztakitenentzat, batez ere corredoreentzat eta ohiturazko diru jokalari purrukatuentzat (puntos direlakoentzat) diru hau gaizki jokatua izanen da.
‎Etxean ezer ere ezta gertatzen. Inasi ta Iziartxu eztira joaten goizero meza entzutera eta eztute gehiago errosariorik esaten bere aurrean. Oraindaino aintzinan baino hotzagoak ziran bere hartuemanak eurekin, egia zan, baina hau ere konponduko zan denborarekin.
‎Bizitzako gertaera guztiak daude aurretiaz abestietan; edozein une bizi duzula ere, guztiz egokitzen zaiona aurkitzen da. Baina, abesti osoa gogoraturik, guztiz bat etorriko ez zela zioen bere baitan, beste bertsoak errepikatu ahala.
‎Baretasuna kanpoan eta barrua haren bila, irten zuen bulegotik, eskuak poltsikoetan zituela. " Ez naz oso ondo ibili zioen bere baitan, baina holako gauzak ikusteak senetik ateraten nau... Kaka!
‎bihotza ahoan zuela esnatu zen, arnasestuka. Bukatu da, bukatu da ziotson bere buruari, artean baretu barik. Orduan burura eraman zuen eskua.
‎" Hain erraza da... Horregatik ez dot aditzen Unaxen jokabidea, gauzak hainbeste korapilatzeko behar gogaikarri hori", zioen bere baitan, amaraunean jausitako eulia ondoan zeramala, hariei eragiteko beharrizan barik. Astia izango zuen, bai, geroago, gupida hitzaren esanahia bilatzeko...
‎Baina puntu nagusi hori finkatu orduko, hots, nazionalismo liberala deritzon irakaspena argi eta garbi kondenatu bezain sarri, teologo poloniarra sartzen zen, Nazioaren eta Estatuaren arteko auzian. Eta, nazionalitateen printzipioa batere funtsik gabe baztertuz lehentasuna Estatuari emaiten zioten bere irakaslekide guztiei jazartzen zitzaien.
‎Bestetik, Leizarragak. Heuscaldunac berce natione gucien artean ezgarela hain basa? esatean bere burua euskaldun gisa agertu eta euskaldungoak egokitze kultural bat egin beharra (idazkerara heltzea) eskatzen zegoen, atzean ez geratzeko. Leizarragak kontzientzia bide zuen, maila idatzira igaro ezean, herri bat ahozko tradizioekin eta usadioekin soilik, ez zela gainerako nazio modernoen mailan geratzen, baizik azpirago, basati mailan.
‎Dudarik gabe liburu aurkezpen batek formazko hainbat baldintzapen ezartzen ditu, eta Zaldua irakasleak liburu aipamena bertan egin ordez idatziz eta aldizkari batera bidaltzeko xedez egin izan balu beste era batetara taiutuko zukeen (era osoago eta zorrotzagoan ziurrenik). Hala ere, Kondairazuzentzen duten UEUko Historia Saileko kideen iritziz ekitaldi hartan esandakoak bere hartan publikatzeko modukoak dira, bereziki ondo egokitzen baitira Kondairaaldizkariak plazaratu nahi dituen zenbait auzitara: historiaren egungo estatus labainkorra zientzien artean, Euskal Herriko historiografiaren egoera, euskaraz historia lantzearen erronkak, etab. Izatez, urte batzuk lehenago, Iban Zaldua (Pruden Gartziarekin batera) antzeko auziez arduratu zen beste liburu batean (Historia:
‎«Gure zuzendaria eta gure laneko moldeak lekuan berean hautatuko ditugu elgarrekin»58 Ekonomia Sailak, bere aldetik, abuztuaren 20an egin zuen bilera Donostian egitaraua prestatzeko. Deialdiak nahiko ondo adierazten zuen prestaketa eskasa, saileko arduradunak bidalitako oharrak honela zioen bere hasieran:
‎Hala, gizakiaren lana noizbehinkako lankidetzara mugatzen da, baina eskasa da, ikerketaren arabera. %27k dio bere ezkontideak ez duela “laguntzen”; %21ek janaria prestatzen du, eta %6k aitortzen du bere zeregina “ez zikintzea” dela. Heren batek lanak %50ean banatzen ditu.
‎Mila ale argitaratu dira, baina beste edizio bat aurreikusita dago, Ingurumen Ministerioak berak sortu duen interesagatik, gai horren inguruko lehen bilduma baita, Vallejo eta Urbiola jaunen arabera. Autoreak dio bere lana baliagarria dela, ez bakarrik Errioxarako, baita edozein lurraldetarako ere, erakusten baitu nola birpopulatu behar den lurzorua, teknika egokiak klima, lurra, malda eta, batez ere, horretara bultzatzen baitu. Obra baten ondoren manipulatutako lurzorua birlandatzen ez bada, “agerian geratzen da eta berreskuratzeko zailagoa da”, dio Sotok.
‎Beti gogoratu behar izaten dizu zure aitonak ere beti errepikatzen zuen esaldi txoro hura: . Jainkoak zioen bera soilik dagoela hor goian, zeruan, eta hik zintzo zintzo hankak lurrean dituala ibili behar duela?. 10 minututan heldu zara zure eguneroko ibilbidearen lehen geldialdira; espaloiko zuhaixka bati txirrinda lotu eta oinez abiatu zara 9 zenbakia duen portalera.
‎" Zer da baserritar bat kulturarik gabe? Deus ez!", zioen bere kolkorako, eta, nola bera aberatsa baitzen, morroiak lanean jarri eta jauntxo bat bezala bizitzen hasi zen don Justo Gramatikaria, bere hobbyari ekiten ziola: gramatikari.
‎Poliki. Semeari astia eman nahi dio bere mugimenduak segitzeko. Orain hartu, orain kokatu.
‎Ahal zuena eginen zuen hargatik. Sarekada zabalaz, zioen bere kemenaren sustatzeko bezala, kokondoa inarrosiko dut eta eroriko diren intxaurrak, ezpalak barne, arraiki bilduko. Medailarik igurikatzen zuenez?
‎Horregatik egiten zaie elizgizonei hain gogaikarria XIX. mendearen hasieran ugaltzen ari den pertsonaia berri hori, lehen ere aipatu duguna: bere kabuz erabakitzeko eta joka  tzeko ohitura hartzen ari dena, eta lurreko zein zeruko kontuez pentsatzen duena esateko bere buruaz seguru sentitzen dena. Iparraldeko euskaldunekin –Baionakoekin, kasu– harremanak dituztenak dira halako ohiturak garatzeko arrisku handiena dutenak.
‎Kolonietako barbaroak hezten direnean, ikasten dutenean, metropoliaren hitza eta gustuak bere egiten dituztenean, hori egiten duten apurrak, loriatuak eta gurtuak dira metropolian bertan; zeren horrek aski ongi frogatzen baitu ezen, zein ederrak diren konkistatzailearen moduak! Metropoliak egunero frogatu behar dio bere buruari ezen hedatzeko gauza dela, geroz eta indartsuago bilakatzeko gauza dela, ingurukoen kontura zabaltzeko gauza dela; edo besterik ezean horiek jateko gauza dela. Modu berriak ozenki besarkatzen  dituen mendekoari erretaula osoak eskaintzen zaizkio.
‎Nahiz eta erlijioak esan gizakiaren jomuga" beste bizitza" dela, perspektiba horretan oinarrituriko itxaropenak ez du funtsik zientzian, eta soilik dirau alegoriaren nahiz poetikotasunaren alorrean. Hala ere, gizabanako bakoitzak bere giza inguruan duen proiekzioak badu luzapena besteengan, bere giza ekarpena hartu dutenengan, eta berdin dio berarekin harreman zuzenetan sartudiren ala ez.
‎Ikus dezagun Boltzmannen kasua; hura baino zientzialari handiago gutxi dago. Baina zaila da esatea bere handitasuna iraultza handiago bat hastean datzala, neurri handi batean Maxwellek egindakoarekin jarraitu baitzuen. Haatik, ‘zientzialari arrunta’ izatetik ahal denik eta urrunen egon zen:
‎125). Bungek irrazionalismo mota guztietatik —izan ekialdeko irrazionalismo mistikoa, okultismoa edo eszeptizismo erradikala— hurbil irudikatzen digu Feyerabend, forma orok balio baitio bere kausa antizientifikorako jarraitzaile gazteak lortzeko (horiek" zientzia eta teknologia errefusatzera" iritsi arte) eta zientzia aztertzeko dauden" ikusmolde soziologikoen, historikoen eta filosofikoen ikuspegi ez zientifikoa" babesteko (ibid.: 310).
‎Gainontzean ez. Zeini ardura dio bere eztarriak. Damian ez da Ainhoa Arteta.
‎Horregatik esposatu zela berarekin. Ez zion sekula esan bere aita ederra zenik. Gizon ederra zenik ez zion sekula esan, bere aita.
‎Dena hitzez hitz eta poliki poliki kontatzeko eskatu dio Damiani tenienteak. Kontatzeko nola eta noiz jaso zuen argazkia eta, batez ere, esateko berari, Urrutikoetxeari, zergatik ez zion horren albiste eman berehala.
2004
‎Arte Ederren Museoak garai on bat bizi duela iruditzen zait. Gainera, hirian oso sustraitua dagoen museo bat da eta, ezin liteke esan bere kabuz aurrera doan proiektua denik, baina bai, erabat bertakotua dagoen museoa dela, hiriaren erritmora primeran egokitu dena.
‎Berak adierazi digunez, bere ohiko egitekoa izen eta ospe handiko pertsonalitateak »jakintza arlo guztietakoak» bertara eramatea da, astebeteko ikastaroak ikasleei eman, eta gero mintzaldi publikoak eman ditzaten. Katedrak ez dio bere ohiko egoitzatik ateratzeari muzin egiten, eta inoiz gonbidatu gisa aritzen da hainbat forotan. Katedra hau da, Julio Cortazar hil zeneko hogeigarren urteurrena bete dela profitatuz, bere irudia eta bere literaturari buruzko jardunaldi hauek bildu dituena, zeinek, Garcia Marquez, Carlos Fuentes, Jose Saramago eta Tomas Eloy Martinez izan ezik, Hego Amerikako beste makina bat aditu eta idazle bildu baitute:
‎Voltairek dio bere testu zorrotz bezain zirikatzaile horietako batean: " Landareek eta harriek hitz egiten zekiten garaian, arbolek beren erregea hautatzea erabaki zuten.
‎Zerbitzua jaso duenak, bere denbora eta abileziak eskainiz ordainduko du jasotako mesedea. Marisolek ordu eta erdi zor dio beraz bankuari. Bankuko kide den edozein izan daiteke bere laguntzaren onuraduna, ez du zertan Pili izan behar, nahiz eta oraingoan hala tokatu den.
‎Europako ezkerraren erreferentzietako bat den The New Left Review aldizkarian izenburu hori »«Planet of slums»» ipini dio bere artikulu mamitsuari Mike Davisek. Honela dio bere laburpenean: «Hirugarren Munduko mega hiri post industrialen etorkizuneko historia.
‎Argumentu aldetik oso nobela sinplea delako, ez da ezer gertatzen, baina era berean jendeak elkarri istorio asko kontatzen dizkio, eta horrek sortu zuen erregistro diferente asko egotea bertan. Saiatu nintzen nobelan agertzen Gernikako bonbardeoa ezagutu zuen zahar batek nola kontatzen duen gertaera hori, edo junkie batek psikologoaren aurrean nola hitz egiten duen, edo gazte nerabe batek maitasunaz nola hitz egin nahi dion bere neskari... Kontatzeko modu diferenteak dira, sintaxia bera ere, zaharrek hitz egiten duten era eta gazteen hitz egiteko era oso diferenteak baitira.
‎Dena doa gorantz, baina andren lotsa beherantz dio bere artean Juanek, telebisioan agertu den emakume bat ikusirik.
‎Anitz xelebrekeria esan ta egin du beronen bizitzan baina... dio bere artean Don Jose zaharrak, erdi zabalik euki duen sotana tximurtsua ta ugertsua estutuz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
esan 1.921 (12,65)
Lehen forma
dio 964 (6,35)
zioen 160 (1,05)
esan 142 (0,93)
esanez 69 (0,45)
esaten 38 (0,25)
diote 34 (0,22)
esatea 34 (0,22)
diot 33 (0,22)
esateko 33 (0,22)
zioten 31 (0,20)
esango 26 (0,17)
diogu 17 (0,11)
dion 16 (0,11)
diotso 15 (0,10)
esandakoa 14 (0,09)
Esaiozu 13 (0,09)
dino 12 (0,08)
esanda 12 (0,08)
dioena 11 (0,07)
diotela 11 (0,07)
diosku 10 (0,07)
esandako 9 (0,06)
baitio 8 (0,05)
dioen 8 (0,05)
esanak 8 (0,05)
diost 7 (0,05)
esana 7 (0,05)
esatean 7 (0,05)
ziotson 7 (0,05)
diozu 6 (0,04)
esanetan 6 (0,04)
esateak 6 (0,04)
Dio 5 (0,03)
dinotso 5 (0,03)
esaiozu 5 (0,03)
esanaz 5 (0,03)
esatearena 5 (0,03)
esatera 5 (0,03)
esaterako 5 (0,03)
Esadazu 4 (0,03)
baitzioen 4 (0,03)
dioenean 4 (0,03)
dioenez 4 (0,03)
esandakoak 4 (0,03)
esandakoari 4 (0,03)
zioela 4 (0,03)
zioenez 4 (0,03)
zioan 3 (0,02)
Diote 2 (0,01)
Zioen 2 (0,01)
badio 2 (0,01)
badiote 2 (0,01)
dinosku 2 (0,01)
dioela 2 (0,01)
diogula 2 (0,01)
diogun 2 (0,01)
diosala 2 (0,01)
diotsa 2 (0,01)
esaiok 2 (0,01)
esan aurretik 2 (0,01)
esanik 2 (0,01)
esatearen 2 (0,01)
esateari 2 (0,01)
esatekorik 2 (0,01)
zioena 2 (0,01)
Esaiok 1 (0,01)
Esaion 1 (0,01)
Esaiozue 1 (0,01)
Esatea 1 (0,01)
ZIOk 1 (0,01)
badiot 1 (0,01)
badiozu 1 (0,01)
baitiogu 1 (0,01)
baitiote 1 (0,01)
bazioten 1 (0,01)
diodana 1 (0,01)
dioenik 1 (0,01)
dioskun 1 (0,01)
diotelako 1 (0,01)
dioten 1 (0,01)
dioten arren 1 (0,01)
diotena 1 (0,01)
diotenak 1 (0,01)
diotenik 1 (0,01)
diotsolako 1 (0,01)
diotsut 1 (0,01)
diozue 1 (0,01)
diozula 1 (0,01)
diozun 1 (0,01)
esaiozue 1 (0,01)
esan ondoren 1 (0,01)
esan orduko 1 (0,01)
esanari 1 (0,01)
esandakoetan 1 (0,01)
esanean 1 (0,01)
esanekoa 1 (0,01)
esanen 1 (0,01)
esanera 1 (0,01)
esanikoagatik 1 (0,01)
esatearekin batera 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 590 (3,88)
Berria 130 (0,86)
Booktegi 119 (0,78)
Pamiela 117 (0,77)
Alberdania 113 (0,74)
Argia 88 (0,58)
Consumer 75 (0,49)
Susa 73 (0,48)
Open Data Euskadi 63 (0,41)
UEU 50 (0,33)
Labayru 44 (0,29)
Euskaltzaindia - Liburuak 42 (0,28)
Jakin 40 (0,26)
Karmel Argitaletxea 37 (0,24)
Goenkale 32 (0,21)
Jakin liburuak 29 (0,19)
Herria - Euskal astekaria 25 (0,16)
EITB - Sarea 22 (0,14)
Maiatz liburuak 19 (0,13)
goiena.eus 14 (0,09)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 14 (0,09)
Hitza 14 (0,09)
Karmel aldizkaria 13 (0,09)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 10 (0,07)
Uztaro 8 (0,05)
Deustuko Unibertsitatea 7 (0,05)
Euskaltzaindia - EHU 7 (0,05)
LANEKI 7 (0,05)
ETB dokumentalak 7 (0,05)
Ikas 7 (0,05)
Erlea 6 (0,04)
HABE 6 (0,04)
Kondaira 6 (0,04)
Urola kostako GUKA 6 (0,04)
Uztarria 5 (0,03)
Ikaselkar 5 (0,03)
aiurri.eus 5 (0,03)
Noaua 5 (0,03)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 4 (0,03)
ETB serieak 4 (0,03)
erran.eus 4 (0,03)
aiaraldea.eus 4 (0,03)
barren.eus 4 (0,03)
Guaixe 4 (0,03)
hiruka 4 (0,03)
Bertsolari aldizkaria 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 3 (0,02)
ETB marrazki bizidunak 3 (0,02)
uriola.eus 3 (0,02)
Txintxarri 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
Euskalerria irratia 2 (0,01)
Anboto 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Sarea 1 (0,01)
IVAP 1 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 1 (0,01)
Chiloé 1 (0,01)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 1 (0,01)
alea.eus 1 (0,01)
Zarauzko hitza 1 (0,01)
Amezti 1 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
esan bera buru 147 (0,97)
esan bera artean 39 (0,26)
esan bera ez 39 (0,26)
esan bera ere 30 (0,20)
esan bera izen 18 (0,12)
esan bera ama 15 (0,10)
esan bera bizitza 15 (0,10)
esan bera lagun 15 (0,10)
esan bera lan 15 (0,10)
esan bera egin 13 (0,09)
esan bera aita 11 (0,07)
esan bera liburu 11 (0,07)
esan bera emazte 10 (0,07)
esan bera esan 10 (0,07)
esan bera hori 10 (0,07)
esan bera etxe 9 (0,06)
esan bera golko 9 (0,06)
esan bera bizi 8 (0,05)
esan bera kolko 8 (0,05)
esan bera alderdi 7 (0,05)
esan bera gorputz 7 (0,05)
esan bera hitz 7 (0,05)
esan bera seme 7 (0,05)
esan bera ekarri 6 (0,04)
esan bera joan 6 (0,04)
esan bera lehen 6 (0,04)
esan bera modu 6 (0,04)
esan bera webgune 6 (0,04)
esan bera ahots 5 (0,03)
esan bera alaba 5 (0,03)
esan bera begi 5 (0,03)
esan bera bera 5 (0,03)
esan bera bezero 5 (0,03)
esan bera familia 5 (0,03)
esan bera garai 5 (0,03)
esan bera herri 5 (0,03)
esan bera iritzi 5 (0,03)
esan bera jakin 5 (0,03)
esan bera senar 5 (0,03)
esan bera talde 5 (0,03)
esan bera arreba 4 (0,03)
esan bera baino 4 (0,03)
esan bera baizik 4 (0,03)
esan bera eduki 4 (0,03)
esan bera euskara 4 (0,03)
esan bera ezin 4 (0,03)
esan bera helburu 4 (0,03)
esan bera herrialde 4 (0,03)
esan bera idatzi 4 (0,03)
esan bera kasa 4 (0,03)
esan bera leku 4 (0,03)
esan bera lur 4 (0,03)
esan bera osasun 4 (0,03)
esan bera uste 4 (0,03)
esan bera zor 4 (0,03)
esan bera aitona 3 (0,02)
esan bera amona 3 (0,02)
esan bera arima 3 (0,02)
esan bera asmo 3 (0,02)
esan bera aurkezpen 3 (0,02)
esan bera azken 3 (0,02)
esan bera azterketa 3 (0,02)
esan bera baita 3 (0,02)
esan bera bakarrik 3 (0,02)
esan bera behintzat 3 (0,02)
esan bera belaunaldi 3 (0,02)
esan bera beste 3 (0,02)
esan bera egon 3 (0,02)
esan bera eguneroko 3 (0,02)
esan bera eman 3 (0,02)
esan bera enpresa 3 (0,02)
esan bera erru 3 (0,02)
esan bera etorkizun 3 (0,02)
esan bera ezer 3 (0,02)
esan bera filosofia 3 (0,02)
esan bera garapen 3 (0,02)
esan bera gehiago 3 (0,02)
esan bera gogoeta 3 (0,02)
esan bera hartu 3 (0,02)
esan bera historia 3 (0,02)
esan bera hizkuntza 3 (0,02)
esan bera hiztegi 3 (0,02)
esan bera hurbildu 3 (0,02)
esan bera ikusi 3 (0,02)
esan bera interes 3 (0,02)
esan bera izaera 3 (0,02)
esan bera jarduera 3 (0,02)
esan bera jatorri 3 (0,02)
esan Bera Bera 1 (0,01)
esan Bera Berari 1 (0,01)
esan Bera gazte 1 (0,01)
esan Bera idazle 1 (0,01)
esan Bera konbentzitu 1 (0,01)
esan Bera kuartel 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia