Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.821

2009
‎Hau eztoa inora be kriada, ze nahikoa sufridu deu deukon edaderako ta». Da berak esanotsen, uzabandrek, ba, ze, hako Marik esan otsen, ba, ze: «Ia.
‎Ama etorri zan, da bera hasi zan, ba, jesus!, jakin ni (k) paino hobeto jakin eban erra­zoiketan, uzabandre horrek: Ene!
‎Umeak engainetan dauriela, da umeak hau te umeak hori, te bueno ba. Ni negar baten, amari itxi gure ez nik honakin beragaz etorteko. Da, arinago, lehenagoko gurasoak, oingoak be gureko dotsie, baina lehenagokoak koiteduk gura ixen arren etxean, da, bakixu, mantenidu ein behar da, apareju.
‎Da, beitiozu, nire aitek eta amak ezeuen jakin ha gixona nongoa zan be, egundo ikusi bakoa. Ta konfieu beragaz da joan nitzen Lemoara beragaz segiduen, maletea hartute.
‎Da, beitiozu, nire aitek eta amak ezeuen jakin ha gixona nongoa zan be, egundo ikusi bakoa. Ta konfieu beragaz da joan nitzen Lemoara beragaz segiduen, maletea hartute.
‎Da nik bederatzi urte einde nituzen, antza, orduentxe kunplidute. D, umeori emon, da sutondoan ixten nindun gau­bean; bera , ohira. Da nik eiten naun, ba, «Ume ta biok erreko gara surten» pentsetan naun neure artean, «Lo eiten enoa», ahaleginez, lorik eneuen eiten, baia.
‎Nik egile beraren 2005eko Italia, bizitza hizpide izan nuen bereziki gogoko. Berriarentzat idatziriko hamar erreportajez osaturiko bidaia liburu literarioa.
‎Apaltasun aitor­mena egin zuen liburuaren aurkezpenean ere, baina ez zuen zertan. Merezi izan du egileak bere buruari gogor egin eta kultur erreferentziak dosifikatzea, jaki­na baita italiar literatura eta kultura direla gaztetandik Lertxundiren itsasargi.
‎Arestian esan dut Magrisek bezala ibilbide geografiko batean zehar eginiko hausnarketa sozio historiko eta literario «apala» egitea zuela xede; sakonean, ordea, kultur langintza ofizio bilakatu duenaren bizitza bi­lakatu zaio hizketagai. Turingo arkupeetako oregano usainaren usman, Pavesek bere burua hil zuen Hotel Romara joaten diren «jakin gose morbosoak» aipatzen ditu. Banago Lertxundi ez zela mitomano bat gehiago, bera errumes joan zela, errespetua erakustera.
‎Turingo arkupeetako oregano usainaren usman, Pavesek bere burua hil zuen Hotel Romara joaten diren «jakin gose morbosoak» aipatzen ditu. Banago Lertxundi ez zela mitomano bat gehiago, bera errumes joan zela, errespetua erakustera.
‎Oso egokia iruditzen zait, Lourdes, italiar literaturak eta kulturak Lertxundiren lanean izan duten garran­tzia azpimarratzea, garrantzia presentzia bilakatzen baita zenbaitetan. Gogoan dut Ihes betea eleberriaren zati nabarmen bat Triesten kokatzen duela, eta eleberriko protagonistetako bat Umberto Saba bera dela. Gu ere izan ginen, Italia, bizitza hizpide bidaia liburuaren atzetik, Triesten, eta joan ginen Sabak bere garaian lan egin zuen liburu dendara, gaur «Libreria antiquaria Umberto Saba» den horretara.
‎Gogoan dut Ihes betea eleberriaren zati nabarmen bat Triesten kokatzen duela, eta eleberriko protagonistetako bat Umberto Saba bera dela. Gu ere izan ginen, Italia, bizitza hizpide bidaia liburuaren atzetik, Triesten, eta joan ginen Sabak bere garaian lan egin zuen liburu dendara, gaur «Libreria antiquaria Umberto Saba» den horretara. Halaxe deskribatu zuen Lertxundik Ihes betea lanean:
‎Eta niretzat Jokin Muñozenak baldintza horiek betetzen ditu, eta beste batzuk gehiago. Agian batzuentzat interesgarritasuna gaitik bertatik dator, hau da, «gure gerraren» gainean idatzitako nobela bat izatetik. Agian ez:
‎Agian ez: «gure gerra» bizi ez dutenek ere nobela hau interesgarri ikusiko dute, istorioa bera interesgarria delako eta ondo kontatuta dagoelako.
‎Lan honetan zer den fikzio eta zer ez, bigarren mailako kontu bat da. Egileak bere joan etorrietan interesa pizten digu, eta irakurrian eraman egiten gaitu. Hori nola lortu duen ikusteko nik behintzat bigarren (edo hirugarren) irakurketa bat egin nuke.
‎Azalpen horretan, galtzailearen irudia gako zaio Munozi. Bizia lon gai berari heldu ziola argudia liteke, baina nire ustez Antzararen bidea lan osoagoa da. Eta ez dut hau esaten nobela bat delako; Bizia loko narrazioetako batzuk topikoetan erortzen zirela iruditu zitzaidan eta, alde horretatik, obra bezala ez ninduen asebete.
‎Antzararen bideak, berriz, egoeraren konplexutasuna ezin hobeto jasotzen du. Bizia loko «Mekanoa» narrazioa (nire ustez, bildumako onena) gogora ekarri dit puntu batzuetan, biek ala biek tragediaren neurria (familia berean alderdi kontrajarriak egotea, horixe da, azken batean, gerra zibilaren oinarria) azalerazten dutelako.
‎hilak, eta noraezean doaz zabuka. Bere semea ez zuela ezagutzen oihukatzen du Lisak (285), eta kanutoari lotuta daraman bizitza miserableari botatzen dio errua. Jasangaitzak egiten zaizkio kalean ikusten dituen «gogoan zaitugu» horiek (306), faltsuak iruditzen zaizkio, bakardadean bizi den minarekin ez baitute loturarik.
‎Jasangaitzak egiten zaizkio kalean ikusten dituen «gogoan zaitugu» horiek (306), faltsuak iruditzen zaizkio, bakardadean bizi den minarekin ez baitute loturarik. Agurea, berriz, Demetrio falangistak bizitza salbatu zionetik dago hila, «gora komunismo libertarioa» oihukatzen zuten lagunak bere aurrean fusilatu zituztenetik.
‎122 orrian Gigik eta Lisak duten elkarrizketa zinez esanguratsua dela iruditzen zait, Lisak Gigi lagunari «Utzi filmak eta liburuak behingoan» botatzen dionean, eta agurea eta bera igualak direla aurpegiratzen. Arteak, literaturak... eskaintzen dien «balkoitik» ikusten dute Gigik eta agureak besteen sufrimendua.
‎Eta egia da Muñozen nobelak ez duela sermoirik botatzen ongiaz eta gaizkiaz, eta bere meriturik han­dienetakoa altxamendua gertatu eta hurrengo hilabeteetan Nafarroan hil ziztuzten hiru milen memoriari gorazarre egitea izan dela, euskal imajinarioan epikarik merezi izan ez duten horiei, hain justu (154). Oroimen leku kontsidera genitzakeen hainbat elementu eta objeturen inguruan antolatzen da narrazioa, dela Sorollaren koadroa, dela Jesusen lagunarteari egindako argazkia?
‎Uriberen liburuak oroimen kolektiboaren eta pertsonalaren ekarpenez zabaldu nahi luke hertsitasun hori, «geureak esatea» xedetzat hartuz. Ez da harrigarri liburuko lehen eskaintza Elias Canettirentzat izatea, hots, bere oroitzapen pertsonalen hausnarketaz La lengua absuelta edo La antorcha en el oído bezalakoetan egin baitzuen «bereak esate hori». Besteak beste, atal bereziki interesgarria da liburuan 22.a, non kontatzen duen Agirrek Azkue bisitari zetorkionean, bere etxera sartzera gonbidatzeko lotsaz, beti atarian edukitzen zuela, bere bizileku txiki, txiro eta desordenatua ez erakustearren.
‎Ez da harrigarri liburuko lehen eskaintza Elias Canettirentzat izatea, hots, bere oroitzapen pertsonalen hausnarketaz La lengua absuelta edo La antorcha en el oído bezalakoetan egin baitzuen «bereak esate hori». Besteak beste, atal bereziki interesgarria da liburuan 22.a, non kontatzen duen Agirrek Azkue bisitari zetorkionean, bere etxera sartzera gonbidatzeko lotsaz, beti atarian edukitzen zuela, bere bizileku txiki, txiro eta desordenatua ez erakustearren. Uribek euskal literaturarekiko dugun jarreraren paralelismoa bilakatzen du eta ezkutatzeko jarrera hori senalatzen kaltegarrientzat.
‎Ez da harrigarri liburuko lehen eskaintza Elias Canettirentzat izatea, hots, bere oroitzapen pertsonalen hausnarketaz La lengua absuelta edo La antorcha en el oído bezalakoetan egin baitzuen «bereak esate hori». Besteak beste, atal bereziki interesgarria da liburuan 22.a, non kontatzen duen Agirrek Azkue bisitari zetorkionean, bere etxera sartzera gonbidatzeko lotsaz, beti atarian edukitzen zuela, bere bizileku txiki, txiro eta desordenatua ez erakustearren. Uribek euskal literaturarekiko dugun jarreraren paralelismoa bilakatzen du eta ezkutatzeko jarrera hori senalatzen kaltegarrientzat.
‎Uribek euskal literaturarekiko dugun jarreraren paralelismoa bilakatzen du eta ezkutatzeko jarrera hori senalatzen kaltegarrientzat. Etxe aurretik pasatzen diren horiek sartzera gonbidatu ditu bere liburuak eta zerbait eskaintzeko saioa egin. Obserbazio lirikoan apoiatzen da gehienbat eta ezaguna den Uriberen sentiberatasun poetiko erakargarria hor da liburuan zabal zabal, liluratzaile.
‎Hain zuzen ere, testuinguruaren mugak eta sistemaren ahuleziak gainditzeko ahaleginak seinalatu ditu Kintanak bere saiakeran, Azkueri eskainiriko ikerlan sakonak ekarri dion ezagutzan zimendaturik, eta Pizkundea deritzogun aldi luze horretako alde aski ezezagun zenbait argitan ezartzen dituelako egin zait interesgarri.
‎Hortik, Bastidaren eta Artetaren arteko harremanaren ingurukoei ematen zaien pisu narratiboa. Artetak Gernikako bonbardaketari buruzko koadroa margotzeko eskaerari uko egiten dionean, Mexikon familiarekin elkartu nahiago duela argudiatuz, bizitza lehenesten du, eta bere ibilbidean giltzarri izan zitekeen eskaintza artistikoa baztertzen. Mota horretako jokabideetan arakatzen du eleberriko narratzaileak artearen betebeharraz, bizitza (pertsonalarekin) dituen loturez gogoeta egiteko Orduña.
‎Bat batean, modu dramatikoenean. Literaturak drama horren intentsitatea sentiarazi behar digu, nahiz eta jakin testu perfekturik ez dagoela, perfektu izatekotan bizitza bera izango bailitzateke (177 or. «Mapa perfektua, Borgesen arabera, munduaren tamainukoa izango litzateke»).
‎Hortik eleberriak utzi didan sentsazioa: pasarte eta gogoeta iradokitzailez betetako testua da, baina bere fragmentariotasunean galtzen dena.
‎Beste ikuspuntu bat ematearren: niretzat, Uribek bere buruaren inguruko nobela bat idatzi (nahi izan) du, eta deskriptiboa edo psikologikoa edo errealista edo, ez dakit zer baino, bere buruaren inguruan gogoratutakoa, gertatutakoa (eta gertatutakoaren moldaketa), asmatutakoa?
‎niretzat, Uribek bere buruaren inguruko nobela bat idatzi (nahi izan) du, eta deskriptiboa edo psikologikoa edo errealista edo? ez dakit zer baino, bere buruaren inguruan gogoratutakoa, gertatutakoa (eta gertatutakoaren moldaketa), asmatutakoa, agertzen dira, inguru horrek bere buruaren inguruko nobela osatuz.
‎ez dakit zer baino, bere buruaren inguruan gogoratutakoa, gertatutakoa (eta gertatutakoaren moldaketa), asmatutakoa? agertzen dira, inguru horrek bere buruaren inguruko nobela osatuz.
‎zoritxarrez XIX. mendean idatzitako euskarazko nobela errealista potolorik ez dugunez, Iban Zalduak apokrifo bat osatzeko komenientzia aipatu du, eta era horretara kolorez zipriztindu euskal literaturaren historia grisa eta apaizez josia, hein txiki batean bada ere. Apokrifoaren ideiatik tiraka, Jurgik aztertu egin du nork idatz zezakeen zinez horrelako nobela bat euskaraz, eta guztiz ezinezkoa zela begitandu zaio, konplikatuegia, euskarak ez baitzuen sistema literario bat bere inguruan . Ostera, posibleagotzat jotzen du bostehun bat orrialdeko nobelatzarra barik testu laburragoren bat, «hain laburra non irakurle falta eta argitaratu ezina ez zen aski arazo izango autorea idaztetik desanimatzeko» (12 or.). Jurgi giro burgeseko autore eta obra ezezagun horren peskizan aritu izan da lan hipotesi horrekin.
‎Batetik, idazle ekina da, trebe eta dotorea, liburu malerus eta «pozoitsu» biren egilea, gehi hogeita hamar urtean zehar argitaraturiko arti­kuluak bost tomotan bilduak. Eta bestetik, ia egunero bere buruarentzat idazteko ohitura zuen: «Batzutan oherat joan baino lehen, izkirioz ezartzen ditut zerek ere jo baitauzkitet begiak eta hek».
‎Batetik, eta Jacintok nahiz Estik aipatutako indarkeria giro horretan, biktima direnen (ezen, gatazken biktima dira Lisa eta Jesus, ezta?) ulertzeko ezintasuna, noraez existentziala, eta horien atzean den jakin mina. Gigik zera aipatzen dio 131 orrialdean bere lagun Lisari, Jesus gogoan: «agureak jakin nahi du, zuk bezala».
‎Beste hari bati helduko diot nik orain. Jean Louis Davant-i Berrian() eginiko elkarrizketan aipatzen du berriki, bai Jurgi Kintanak Urre urdinaren lurrinan eta bai Kirmen Uribek bere liburuan euskal literaturaren inguruan egiten duten hausnarketa. Davantek seinalatzen du zauria «maiz erraten da euskal literatura pobrea dela...
‎Esaterako, egileen aldetik apustu bat suposatu dute hiru lanek. Uriberen kasuan, Bilbao New York Bilbao bere estreinako narratiba lana izateaz gainera, narratibak berak eskaintzen dituen aukeren gaineko azterketa lan bat dugu. Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina, bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa.
‎Esaterako, egileen aldetik apustu bat suposatu dute hiru lanek. Uriberen kasuan, Bilbao New York Bilbao bere estreinako narratiba lana izateaz gainera, narratibak berak eskaintzen dituen aukeren gaineko azterketa lan bat dugu. Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina, bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa.
‎Uriberen kasuan, Bilbao New York Bilbao bere estreinako narratiba lana izateaz gainera, narratibak berak eskaintzen dituen aukeren gaineko azterketa lan bat dugu. Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina, bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa. Tratu txarrak ditu hizpide Lertxundik bere azken nobelan; gaiak badu gaurkotasunik, eta teknikari begira ere (ikuspuntuen tartekatzea) badu nondik heldu nobelak.
‎Zoaz infernura, laztana nobelan, Zorion perfektuarekin zabaldutako bideari lotu zaio berriz Ler­txundi; behin gehiago indarkeria dugu protagonista, baina, bere aurreko lanetan ez bezala, haren jatorria ez da politikoa. Tratu txarrak ditu hizpide Lertxundik bere azken nobelan; gaiak badu gaurkotasunik, eta teknikari begira ere (ikuspuntuen tartekatzea) badu nondik heldu nobelak.
‎Bai, bere garaian Zorion perfektua nobela «erraztzat» jo zuten horiek ziur gauza bera pentsatuko dutela Zoaz infernura, laztanari buruz. Eta zinez ez dakit zer harreman duen estilo zuzenak errazkeriarekin.
‎Bai, bere garaian Zorion perfektua nobela «erraztzat» jo zuten horiek ziur gauza bera pentsatuko dutela Zoaz infernura, laztanari buruz. Eta zinez ez dakit zer harreman duen estilo zuzenak errazkeriarekin.
‎Zeren Rosa tratu txarren biktima izango da, baina horrek ez du esan nahi pertsona bezala kontraesanik ez duenik. Lertxundik oso ondo jakin du Rosaren psikologia konplexua islatzen, bere biktima izate hori baino haruntzago joanez.
‎Zergatik? Batetik, bere irakurketa atsegin izan dudalako (eta ez nik bakarrik, antza, 2006ko Euskadi Saria eman baitzioten), baina batez ere, euskarazko ipuin liburu askoren aldean eite diferentea duelako, ausartuko nin­tzateke esatera generoan maisu diren katalanen bidean (Quim Monzó eta Sergi Pàmies, nagusiki). Etorkizuna bildumako ipuinen artean gorabeherak daudela esatea ezer gutxi esatea bada ere, narrazio laburrenen alde egingo dut nik.
‎Etorkizuna bildumako ipuinen artean gorabeherak daudela esatea ezer gutxi esatea bada ere, narrazio laburrenen alde egingo dut nik. Iñaki Aldekoaren hitzetan, 90etan ipuinak substantzia argumentalaren galera izan zuen, eta zenbait autoreren kasuan nobelaren eta lirikaren arteko genero bilakatu (Pàmiesek ere gauza bera aitortu izan du inoiz). Eta lurralde interesgarria iruditzen zait hori niri.
‎Erabat ados nago zurekin. Neuk ere oso gogoko dut Etorkizuna, hasieratik gozatu nuen bere irakurketarekin eta liburuaren alde egin nuen aipatzen dituzun Euskadi Sarien deialdian. Ipuin liburuez ari garenean, gehienetan aipatzen diren gorabehera kontuak alde batera utzita, oroimenean itsatsita geratu zaizkigun ipuinek «salbatzen» dute liburua, lagunei kontatzen dizkiegun ipuin horiek hain justu.
‎Horietakoak dira neuretzat ere zure mezuan aipatzen dituzunak. Baina, horiez gain, luzeagoa izan arren niretzat aipagarria den beste ipuin bat azpimarratu nahiko nuke, «Aurpegia» izenekoa, bere giro mist­riotsuagatik eta suspentsearen dosifikazioarengatik. Zalduaren erregistro aberastasuna nabarmenduko nuke, jolas metaliterarioez haratago, bere narratibak duen «errealismo» ironiko hori, eguneroko gertaera xumeenetan gure «egiak» (minuskulaz) antzemateko duen gaitasuna.
‎Baina, horiez gain, luzeagoa izan arren niretzat aipagarria den beste ipuin bat azpimarratu nahiko nuke, «Aurpegia» izenekoa, bere giro mist­riotsuagatik eta suspentsearen dosifikazioarengatik. Zalduaren erregistro aberastasuna nabarmenduko nuke, jolas metaliterarioez haratago, bere narratibak duen «errealismo» ironiko hori, eguneroko gertaera xumeenetan gure «egiak» (minuskulaz) antzemateko duen gaitasuna. Aditu Txekhovekin hasten den ipuingintzaren garrantzia (eta gaurkotasuna) azpimarratu dute.
‎Suterik edo urak eragindako galerarik gertatuz gero, artxiboen kopiak izango zituzten Boiseko St. John katedralean etabeste kopia bat hiri bereko kantzelergo katolikoaren bulegoan. Zenbait hamarkada geroago, Lizek eta beste ikasle batzuek eskuz jaso zituztenak izango ziren oroitarririk gabeko euskal kideen informazio galeraren misterioak ikertzeko eta argitzeko hark erabiliko zituen artxiboak.
‎Johneko hileta artxiboetan arakatuko zuten ikertzaileak, han lanean zebilen laguntzaile batek «izen arraroekin» zerrenda bat osatu baitzuen, eta horietako asko, noski, euskal jatorrikoak ziren. Hardestyk eta bere lantaldeak zerrenda hori erabili zuen pertsona bakoitza non dagoen lurperaturik finkatzeko. Akatsak zeuden Morris Hilleko artxiboetan lurperatze lekuei dagokienez.
‎John katedraleko artxiboak kontsultatu zituzten, han izan baitziren euskaldunen hileta elizkizun gehienak, eta alderatu egin zituzten hileta elizkizu­netako artxiboak, hileta etxeetako artxiboak eta Morris Hilleko ehorzketa daten artxiboak, eta ondoren ehorzketa lekuak eta datak bateratu zituzten. Morris Hilleko artxibategian bilatzen ari zirelarik, Hardestyk eta bere taldeak «O» letran zerrenda luze bat topatu zuten «Occupied Unknown» (ez da ezagutzen nork betetzen duen) kategoria zeramana. Hor zeuden zerrendaturik zenbakidun eremu, lerro, eta hilobi jakinak, gorpu lurperatuak adierazten zituztenak; hala ere, ez zen agertzen izenik hilerriko artxiboetan.
‎Euskaldunek ordaindu eta eraikiriko Good Shepherd elizan (Artzain Onaren elizan) lehen meza 1919koa da. Euskal izen abizenetan normalak ziren idazkeran aldaerak, baita pertsona berean ere!, eta zailtasuna eransten zion Hardestyren ikerketari.
‎Artxiboen datuen arabera, hortaz, 1913ko maiatzaren 24an, heriotza gertatu eta hiru urte geroago, 118 dolar ordaindu ziren, baina eskuz idatzia egonik ez da argi geratzen Mateo Arreguik eskaera egin ondoren bera izan ote zen ordaintzailea («paid by same») ala semeak ordaindu zuen («paid by son»). Baliteke Maleschevarriak semea izatea eta hark ordaintzea hiletaren gastu guztiak hiru urte geroago, baina ez zuen oroitarririk ordaindu.
‎Beste hirurogeita bost euskaldunen kokagunea ezin izan da konfirmatu, hilerriko artxiboek arazoak eragiten jarraitu baitute. Plaka non ezarriez zeukaten kokagune ezezaguneko euskaldun horiei ondorengo urtean monumentu bat egin zitzaien, euren izenak han grabaturik, eta emaile anonimo berak ordaindu zituen harrizko lauza monumentuaren gastuak.
‎2000ko uztailean Juan José Ibarretxe lehendakariak Boise bisitatu zuenean, Hardestyk hilerrian zehar eraman zezan eta egitasmoa azal ziezaion eskatu zuen, baita bisita horretaz profita­tu ere. Liz Hardestyren aitonak, Mateo Arreguik, bere maizterrak bizitzan nahiz heriotzan zaintzen zituen moduan, bilobak haien oroimen iraunkorra ziurtatu zuen, hiru urte eman zituelarik artxiboak arakatzen eta ikertzen, espezialistei elkarrizketak egiten, eta boluntario talde bat gidatzen. Nekaezin egin zuen lan, euskaldun haiei eman dakien Idahon igarotakoa eta lur honi ekarririkoa gogoraraziko duen oroigarri bat.
‎Iñaki Goikoetxetaren aitona Idahon hil zen, Euskal Herrian alargun gaztea eta haurrak utzirik. Dolores Totoricaren aitonak Idahora emigratu zuen Munitibarretik eta Gernikatik, eta geroago berarekin elkartu ziren emaztea eta zazpi seme alabak. Liz Hardestyrenaitonak, Mateo Arreguik, Idahoratua zelarik, zenbait euskal ostatu eduki eta gobernatu zituen, bezeroak artatuz, batzuetan baita haien heriotzan ere.
‎Ez dakigu aitona horiek inoiz elkartu ote ziren, baina badago aukerarik hori gerta zedin. Hiru bilobek partekatu dute euren arbasoak errespetatzeko, esker emate zirkulu bat burutzeko, eta oroitzapen iraunkor bat osatzeko desira, eta azpimarragarria da nola modu berean ulertu dituzten, batetik, elkarren arteko historiaren mantentzea eta, bestetik, jatorrizko herrialdetik kanpoko euskal identitatea.
‎bezeroentzat etxerako gutunak idatzi, medikuarenean nahiz dentistarenean interpretazio lanak egin, banku eragiketekin eta gainerako finantziazio xehetasunekin laguntza eman eta, bestalde, larrialdirik gertatuz gero, etorkinaren nagusiarengana edo ostatu emailearengana jotzen zen. Boiseko ostatari famatuak ziren Mateo Arreguik eta bere lehen emazteak, geroago bere bigarren emazte Maria Dominga Goicoecheak ere?, garai desberdinetan, lauostatu eduki edo gobernatu zituzten. 1912an Modern Rooming House ostatuaren jabe ziren, eta urte hartan 238 euskaldunek aldi baterako edo iraunkorki ezarri zuten euren bizilekua han.
‎bezeroentzat etxerako gutunak idatzi, medikuarenean nahiz dentistarenean interpretazio lanak egin, banku eragiketekin eta gainerako finantziazio xehetasunekin laguntza eman eta, bestalde, larrialdirik gertatuz gero, etorkinaren nagusiarengana edo ostatu emailearengana jotzen zen. Boiseko ostatari famatuak ziren Mateo Arreguik eta bere lehen emazteak, geroago bere bigarren emazte Maria Dominga Goicoecheak ere?, garai desberdinetan, lauostatu eduki edo gobernatu zituzten. 1912an Modern Rooming House ostatuaren jabe ziren, eta urte hartan 238 euskaldunek aldi baterako edo iraunkorki ezarri zuten euren bizilekua han.
‎Nolanahi ere, euskaldun guztiak ez ziren kide egiten, edo ezin zituzten beharrezko kontribuzioak egin. Beste kasu batzuetan, baziren lan denboralditik kanpo os­tatuetan bizi ez zirenak, ez zutenak euskal sorospen elkarteei buruz berririk, eta beraz ez zirenak kidetu. Hauek ez zuten diru laguntzarik larrialdietan edo hilik suertatuz gero.
‎Edo hobe al zen berriak haren herriko beste familia batengana igortzea, haiek eman zezaten zorigaiztoko berria? Ignacio eta Daniel Dobaran anaiak egun berean hil zirenean, 1918an, badakigu 50 zentimoko telegrama bidali zitzaiola sendiari berria jakinarazteko. Ez dakigu zer idatzi zie­ten gurasoei tragedia horren berri emateko.
‎Mateo Arreguiren bilobak, Liz Dick Hardestyk, onartu zuenean Euzkaldunak Inc. erakundean oroitarri gabeko hilobien proiektuaren erantzukizuna bere gain hartzea, aitonak eta berau lako hainbatek bi bela­unaldi lehenago eginiko antolakuntzaren azken xehetasunak ari zen ixten. Aitxitxek Boisera iritsi eta bertan geratzen ziren euskaldunak babestu zituen moduan, Lizen ardura bilakatu zen haiek munduan igarotako denbora iraunkorki markaturik uztea.
‎Jakintsuak dira jakintsuen ezkutatzen dakitenak. Nik ez dut sekula bat bera ere ikusi.
‎Eta gero, bata bestearenetan, egun hori bera ,
‎«Ni bai benetakoa, baina hori?» Baina zein da egia? Egia dena da blogen ispiluetan, mediokre saldoen erdian, bera baino idazle hobeak ikusten dituela tarteka paperezko idazleak, eta horrek nortasun krisi sakonak eta zalantza latz eta aitorrezinak eragiten dizkiola: oso ondo dago funtsean blogen fenomenoa, baiki, idazle ezkutuak azalerarazi eta sasi idazleak seinalatzen dituelako, mahastien ondoetan gaitza detektatzeko landa­tzen diren arrosen eran, pertsonen aurkako minak non dauden salatzeko ereiten diren landare horien eran, umeen «Erregea biluzik dago» salatari batekin.
‎Poesia irakurriz gero orduerditxo bipila igaro dezakezu orrialdea pasatu ere egin gabe. Poemek, literaturan, maketek arkitekturan sortzen duten efektu bera sor dezakete: eraikin osoa ikusten duzu airetik, paisaia osoa begirada bakar batean, posible da maketari teilatuak kendu eta gelen barruan dagoena ere ikustea.
‎eraikin osoa ikusten duzu airetik, paisaia osoa begirada bakar batean, posible da maketari teilatuak kendu eta gelen barruan dagoena ere ikustea. Gaur egun, ordenagailuen orokortzeari esker behin betiko bertsioa izateko testu berak berrogei aldiz garbira pasa beharrik ez dagoenez, nobelak gero eta luzeagoak dira».
‎poema txar bakar bat ere ezin diogula geure buruari permititu. Bat bera ere ez. Sortzailearen talaia harroa, tarteka epikoa den arroka hori?
‎Informazio bat sartu eta beste bat irteten da kutxa beltzera, kutxa beltzaren barruan zer gertatu den oso ongi jakin ez dakigularik. Poema batera ere, pertsona bat animo egoera jakin batekin sartzen da, hau da, bere barne oreka etengabe zalantzan jartzen duten beldur, tristezia eta galerek eragiten dioten desorden batekin sartzen da[?]. Poema horretatik irtetean desorden hori txikiagoa bada, esan nahi du poema on bat zela, eta ulertu egin dela.
‎Poema horretatik irtetean desorden hori txikiagoa bada, esan nahi du poema on bat zela, eta ulertu egin dela. Ez daude kutxa beltz asko, geure bakardadea bertara sartu eta handik nolabaiteko kontsolamenduarekin eta modu ordenatuagoan ateratzen dena. Poesia, beharbada, ez da ezer askorik, baina gogorragoa da neurtitzetatik at dagoen aterperik eza[, más dura es la intemperie de los versos?].
‎Lehenik eta behin, patrikako telefonoen bidezko filmaketa amateurrek ekarri duten hipernarzisismoa genuke adibide: «filmatzen dut, beraz banaiz» printzi­pioaren orpotik, eguneroko bizitzako gertaera ñimiño eta arruntenak berniz ustez epiko batekin igurzten ditugu etengabe; denon baitan den grina sasi artistikoak ingurunearekiko gure pertzeptzio estetizista azpimarratu besterik ez du egiten. Kameren hiper oparotasunak eta pildora bisualak han eta hemen ugaritu izanak, eta are, pildora horien protagonista gu geu izateak?
‎Serroyren eta Lipovetskyren aburuz, orduan eta jende gutxiago joan zinema aretoetara, are indartsuagoa da, paradoxikoki, zinemaren imaginarioa: famoseoaren ustiapena bera , industria amerikarrak zinemari hertsiki lorturik sortu zuen star systemaren jarraipena besterik ez litzateke. Arteak bizitzari baino, bizitzak arteari gehiago kopiatzen diola zioen Oscar Wilden errana eurena eginez, zinemak amesteko, eta bigarren bizitza bat bizitzeko?
‎Arteak bizitzari baino, bizitzak arteari gehiago kopiatzen diola zioen Oscar Wilden errana eurena eginez, zinemak amesteko, eta bigarren bizitza bat bizitzeko? ematen duen balizko aukeraren luzapena litzateke second life bera ere. Ametsen Fabrika bataiatutako Hollywoodeko muinoan aldaketa bat obratu da, hori bai:
‎Baina esan liteke iragarkiak egiteko modua gero eta zinematografikoagoa dela: salgaia ilustratzera mugatzen ziren lehen spotak gainditurik, iragartzen den produktuak desagertzera jo du azken urteotan, bere burua ez erakustera, edo spotaren amaiera amaieran soilik agertzera; salgaia saltzeko, hura erakutsi beharrean, istorio bat kontatzeko hautua nagusitu da, edo poema bat sortzekoa, poema barreiatu, desegin, poema ez den poema bat.
‎Serroyk eta Lipovetskyk ez dute dudarik: bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua litzateke zinema. Gatozen bada poesiara eta aldarrika dezagun gauza bera:
‎bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua litzateke zinema. Gatozen bada poesiara eta aldarrika dezagun gauza bera : poesia ere, bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua da.
‎Gatozen bada poesiara eta aldarrika dezagun gauza bera: poesia ere, bere erdigunea leku guztietan izan arren, zirkunferentziarik inon ez duen zirkulua da. Aspaldi da horrela, beharbada.
‎Badaude poeta izatea gustatzen zaien poetak, eta badaude poemak idaztea gustatzen zaienak. Ni behintzat, bat nator Günter Grassekin, idaztearen gauzarik onena idaztea bera dela dioenean. Idaztea eta irakurtzea.
‎Entretenimendurako gaien oparotasuna da arazoa? Irakurleak, idazleak, hiritarrak, aukeratu egin behar du eta bere burua definitu, soslai bat eraiki: ezin zaigu denbora guztian dena gustatu.
‎Zuzenbidearen protagonistak sarri askotan izan dira literatura sortzaileak. Bide beretik , legea eta zuzenbidea maiz agertu dira literaturaren orrialdeetan, mundu juridiko horrek eguneroko bizimoduan duen eragina nabarmenduz.
‎Horien testuak gaur erreferentzia saihestu ezinak dira diziplina horretan, diziplinak berak gero eta hots nabariagoa baitauka literaturaren eremuan. Aipamenak modu askotara egin daitezke.
‎Hartara, zuzenbideari mintzarazi zaio. Brokardo zaharraren hitzetan, ex facto ius oritur, zuzenbidea beti mintzo baita, beti baliatzen baitu bere zereginetan.
‎Behar beharrezkoa du legeak, hortaz, hitza, eta, hitzarekin batera ere, ustea eta pentsamendua, hortik baitator zuzenbidearen bigarren hari luzea, alegia, zuzenbideak berak literaturarekin ematen duen au­kera zabala, hainbat alorretan mamitu dena, aldiak aldi, literatura unibertsalean. Izenak erraz eta ugari bilatu daitezke.
‎Dura lex, sed lex. Hasian hasi, brokardo horrek ematen digu aukera literaturaren legeari buruz jarduteko, literaturak bere legeak baititu; beharbada, beharrena, legerik eza, horixe baita gizakiari eska dakiokeen lehen baldintza literatura egiteko.
‎Ez formaz bakarrik, baita antolakuntzan ere. Egun kulturak, eta, zehatzago, literaturak bere legeak, zuzenbidea sortua du, sortzen ari da. Frantsesez Droit de la culture izendatu dute, eta bertan dira jabetza intelektuala, sorkuntzaren gaineko babesa, literaturaren ondarea?, zerrenda larregi luzatu gabe, ukitu beharreko puntuak.
‎Berehala atzematen dira brokardo juridikoak, ezagunak eta erabiliak: nori berea da zuzenbidea; herrik bere lege, etxek bere aztura.
‎Berehala atzematen dira brokardo juridikoak, ezagunak eta erabiliak: nori berea da zuzenbidea; herrik bere lege, etxek bere aztura.
‎Berehala atzematen dira brokardo juridikoak, ezagunak eta erabiliak: nori berea da zuzenbidea; herrik bere lege, etxek bere aztura.
‎Bide beretik , gure egileak aspalditik ohartu ziren legearen munduaz. Hori dela eta, esaterako, Mogelen Peru Abarka izeneko lanean tartekatzen diren zatiak, Bizkaiko orduko forua edota justizia administrazioa jasotzen dituztenak.
‎Berebat, erlijio idazleen artean, Agirre Asteasu, Fr. Bartolome eta abarrekoak ez ziren beldurtu, sermolaritzaren barruan, zuzenbidearen zatiak egokitzeko, euren esanak eta irakatsiak berrindartzeko, Axularrek berak hasitako jokaerari sendo eutsiz. Irudiak irudi, ezin ahantz daiteke Etxepareren Judizio Generala olerkia, bertara batzen baitira orduko justiziaren zantzuak.
‎Etxeparek berak legearen eta justiziaren gogortadak pairatu zituen, beste euskal idazle batzuen modura. Era berean, legearen eta justiziaren ministroak izan ziren euskal idazleetatik hainbat.
‎Etxeparek berak legearen eta justiziaren gogortadak pairatu zituen, beste euskal idazle batzuen modura. Era berean , legearen eta justiziaren ministroak izan ziren euskal idazleetatik hainbat. Izenak aipagarri direnik ezin uka:
‎Agian, inguruko beste literaturetan gertatzen den bezalaxe, zuzenbideak ematen duen horrek, hau da, gizartearekin duen lotura horrek, badu bere isla gure letretan ere.
‎Nolanahi ere, euskara bera ari da oraingoan mendeetan zehar ments izan duena garatzen eta egituratzen; hain zuzen, mundu juridikoari zor zaion erregistro linguistikoa. Horretan, bistan da, legebiltzarrak eta aldizkari ofizialak behar beharrezkoak dira.
‎Artean, gizartearen hasieratik jaso den bezala (ubi societas, ibi ius; ubi ius, ibi societas), legeak hitzetan jarraituko du berea azaltzen eta agerrarazten, errealitate gordinean nahiz sorkuntza ederrean.
‎Euskaldun gehiago ere aipatzen dira Heriotza Ibarraren historian, hala nola Ballaraten bertan bizi izandako John Caricart edo, lehenago, Dolph Navares, Pacific Coast Borax Company ko langilea izandakoa. Baina guztien artean aipagarriena, bere biografia apartagatik eta bere izenak Heriotza Ibarreko mapetan dirauelako, Pete Aguereberry da: umetan aldizkari batean Kaliforniaren deskribapena irakurri, eta esnea eta eztia omen zerizkion lurraldera joan arteko onik izan ez zuen gizona.
‎Euskaldun gehiago ere aipatzen dira Heriotza Ibarraren historian, hala nola Ballaraten bertan bizi izandako John Caricart edo, lehenago, Dolph Navares, Pacific Coast Borax Company ko langilea izandakoa. Baina guztien artean aipagarriena, bere biografia apartagatik eta bere izenak Heriotza Ibarreko mapetan dirauelako, Pete Aguereberry da: umetan aldizkari batean Kaliforniaren deskribapena irakurri, eta esnea eta eztia omen zerizkion lurraldera joan arteko onik izan ez zuen gizona.
‎Artzaintzan zirauen 1894an, estatu hartan ezagututako urterik lehorrenean, belarra ihartu, iturburuak ahitu, eta ardi nagusiek 200.000 buru galdu zituztenean. Bere nagusiak ere lur jo zuelarik, Petek 10 dolar jaso zituen hiru urteko lanaren truke. Gero meatzari izan zen, beste euskaldun batek Maderan (Kalifornia) zeukan French Liquour Store delakoan egin zuen lan, San Frantziskora itzulita esnea kalez kale saltzen zuten gurdie­tan ere enplegatu zen?
‎Lan gehiagotan ere saiatu zen Pete: Eureka eta Ely arteko diligentziaren gidari izan zen; lehenengo izotz saltzailea Tonopahn (Nevada), 1901ean, mea aurkikuntzen gara ian; ganadu garraiatzailea ere bai, Bishopetik (Kalifornia) Tonopahraino abelgorriak gidatuz hamar eguneko bidean; berari suertatu zitzaion Shepherd Canyon Route ko diligentziaren azken gidaria izatea ere. Hori dena eta gehia­go izan zen Pete Aguereberry, bere joan etorriei bukaera eman zien gertaera jazo zitzaion arte.
‎Eureka eta Ely arteko diligentziaren gidari izan zen; lehenengo izotz saltzailea Tonopahn (Nevada), 1901ean, mea aurkikuntzen gara ian; ganadu garraiatzailea ere bai, Bishopetik (Kalifornia) Tonopahraino abelgorriak gidatuz hamar eguneko bidean; berari suertatu zitzaion Shepherd Canyon Route ko diligentziaren azken gidaria izatea ere. Hori dena eta gehia­go izan zen Pete Aguereberry, bere joan etorriei bukaera eman zien gertaera jazo zitzaion arte. Txikitan aldizkari frantses hark ereindako ametsa beteaz, urrea aurkitu zuen Heriotza Ibarreko Panamint mendietan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bera 2.821 (18,57)
Lehen forma
bere 1.374 (9,05)
bera 382 (2,51)
berak 230 (1,51)
berean 176 (1,16)
Bere 143 (0,94)
berarekin 45 (0,30)
berari 40 (0,26)
beraz 34 (0,22)
beraren 32 (0,21)
bertan 27 (0,18)
bereko 25 (0,16)
bertako 24 (0,16)
bertara 23 (0,15)
bertatik 23 (0,15)
berea 21 (0,14)
bere baitan 19 (0,13)
berarentzat 14 (0,09)
beretik 14 (0,09)
Berak 11 (0,07)
Beraz 10 (0,07)
beretzat 10 (0,07)
berekoak 8 (0,05)
beren artean 7 (0,05)
Bera 5 (0,03)
beretzako 5 (0,03)
beragatik 4 (0,03)
beragaz 4 (0,03)
bere aldetik 4 (0,03)
bere gain 4 (0,03)
bere inguruan 4 (0,03)
bereak 4 (0,03)
bereari 4 (0,03)
berekoa 4 (0,03)
Beretzako 3 (0,02)
bera gabe 3 (0,02)
beragandik 3 (0,02)
berarenak 3 (0,02)
bere aurrean 3 (0,02)
Beraren 2 (0,01)
Berarentzat 2 (0,01)
Beretzat 2 (0,01)
Bertan 2 (0,01)
beraren inguruan 2 (0,01)
berarena 2 (0,01)
berarentzako 2 (0,01)
berari buruz 2 (0,01)
berari buruzkoak 2 (0,01)
bere alde 2 (0,01)
bere buruan 2 (0,01)
bere esku 2 (0,01)
bere gisara 2 (0,01)
beren arteko 2 (0,01)
beren baitan 2 (0,01)
berera 2 (0,01)
Beragandik 1 (0,01)
Berari 1 (0,01)
Berari buruz 1 (0,01)
Bere Gain 1 (0,01)
Bere alde 1 (0,01)
Bere baitako 1 (0,01)
Bere buruan 1 (0,01)
Bere inguruan 1 (0,01)
Berea 1 (0,01)
Bereari 1 (0,01)
Bertako 1 (0,01)
Bertara 1 (0,01)
Bertatik 1 (0,01)
beragan 1 (0,01)
berarekiko 1 (0,01)
beraren aldetik 1 (0,01)
beraren barruan 1 (0,01)
berarendako 1 (0,01)
berarengandik 1 (0,01)
berari esker 1 (0,01)
bere aldean 1 (0,01)
bere aurka 1 (0,01)
bere aurreko 1 (0,01)
bere aurrera 1 (0,01)
bere aurretik 1 (0,01)
bere baitakoak 1 (0,01)
bere gainera 1 (0,01)
bere gisakoek 1 (0,01)
bere gisan 1 (0,01)
bere ingurukoek 1 (0,01)
bere lekuan 1 (0,01)
bere ordez 1 (0,01)
bere ordezko 1 (0,01)
berearekin 1 (0,01)
bereaz 1 (0,01)
bereetako 1 (0,01)
beregana 1 (0,01)
beren artekoa 1 (0,01)
bertakoek 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bera buru 96 (0,63)
bera ere 55 (0,36)
bera etxe 40 (0,26)
bera egin 33 (0,22)
bera bizitza 29 (0,19)
bera ez 29 (0,19)
bera lan 28 (0,18)
bera ukan 24 (0,16)
bera baino 21 (0,14)
bera esan 21 (0,14)
bera garai 20 (0,13)
bera aita 18 (0,12)
bera liburu 16 (0,11)
bera joan 15 (0,10)
bera lagun 14 (0,09)
bera lehen 14 (0,09)
bera ama 13 (0,09)
bera bera 13 (0,09)
bera bizi 13 (0,09)
bera egon 13 (0,09)
bera poesia 13 (0,09)
bera izen 12 (0,08)
bera azken 11 (0,07)
bera emazte 11 (0,07)
bera hitz 11 (0,07)
bera herri 10 (0,07)
bera hori 10 (0,07)
bera idatzi 10 (0,07)
bera toki 10 (0,07)
bera gorputz 9 (0,06)
bera seme 9 (0,06)
bera ahots 8 (0,05)
bera atze 8 (0,05)
bera begi 8 (0,05)
bera bide 8 (0,05)
bera hizkuntza 8 (0,05)
bera leku 8 (0,05)
bera nobela 8 (0,05)
bera obra 8 (0,05)
bera oso 8 (0,05)
bera uste 8 (0,05)
bera alaba 7 (0,05)
bera barne 7 (0,05)
bera beste 7 (0,05)
bera bulego 7 (0,05)
bera gertatu 7 (0,05)
bera kabu 7 (0,05)
bera literatura 7 (0,05)
bera on 7 (0,05)
bera ondoan 7 (0,05)
bera poema 7 (0,05)
bera bakarrik 6 (0,04)
bera erantzun 6 (0,04)
bera estilo 6 (0,04)
bera hartu 6 (0,04)
bera hil 6 (0,04)
bera irakurri 6 (0,04)
bera iritzi 6 (0,04)
bera jaioterri 6 (0,04)
bera kide 6 (0,04)
bera lege 6 (0,04)
bera nortasun 6 (0,04)
bera ohiko 6 (0,04)
bera osotasun 6 (0,04)
bera sartu 6 (0,04)
bera beti 5 (0,03)
bera ekarri 5 (0,03)
bera etorri 5 (0,03)
bera eutsi 5 (0,03)
bera guraso 5 (0,03)
bera hasi 5 (0,03)
bera ibilbide 5 (0,03)
bera irakurketa 5 (0,03)
bera misio 5 (0,03)
bera modu 5 (0,03)
bera ni 5 (0,03)
bera ondorio 5 (0,03)
bera pentsamendu 5 (0,03)
bera pertsonaia 5 (0,03)
bera ume 5 (0,03)
bera aitona 4 (0,03)
bera alderdi 4 (0,03)
bera anaia 4 (0,03)
bera argazki 4 (0,03)
bera ari 4 (0,03)
bera artean 4 (0,03)
bera asmo 4 (0,03)
bera azaldu 4 (0,03)
bera baita 4 (0,03)
bera bat 4 (0,03)
bera benetako 4 (0,03)
bera bezala 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
bera ama hizkuntza 5 (0,03)
bera baino gehiago 5 (0,03)
bera ere ez 5 (0,03)
bera ez ukan 5 (0,03)
bera on atera 5 (0,03)
bera buru aurkeztu 4 (0,03)
bera baita bildu 3 (0,02)
bera buru babestu 3 (0,02)
bera buru beste 3 (0,02)
bera buru nobela 3 (0,02)
bera ere bai 3 (0,02)
bera etxe eraman 3 (0,02)
bera lan egin 3 (0,02)
bera lehen liburu 3 (0,02)
bera ahots gogoratu 2 (0,01)
bera argazki bat 2 (0,01)
bera azken nobela 2 (0,01)
bera baino garrantzitsu 2 (0,01)
bera barne muin 2 (0,01)
bera barne mundu 2 (0,01)
bera benetako izen 2 (0,01)
bera bera ezagutu 2 (0,01)
bera beste lan 2 (0,01)
bera beste zenbait 2 (0,01)
bera bide egin 2 (0,01)
bera bide hartu 2 (0,01)
bera bizi salbatu 2 (0,01)
bera bizitza pasarte 2 (0,01)
bera bizitza zenbait 2 (0,01)
bera buru ere 2 (0,01)
bera buru gerra 2 (0,01)
bera buru hil 2 (0,01)
bera buru idazle 2 (0,01)
bera buru inolako 2 (0,01)
bera buru soilik 2 (0,01)
bera egin behar 2 (0,01)
bera egin lan 2 (0,01)
bera ere eder 2 (0,01)
bera etxe bukatu 2 (0,01)
bera etxe joan 2 (0,01)
bera ez bezala 2 (0,01)
bera ez egon 2 (0,01)
bera hitz egin 2 (0,01)
bera hizkuntza pentsatu 2 (0,01)
bera ibilbide literario 2 (0,01)
bera joan etorri 2 (0,01)
bera lagun min 2 (0,01)
bera lan ez 2 (0,01)
bera lan ezagun 2 (0,01)
bera lege ukan 2 (0,01)
bera literatura inguratu 2 (0,01)
bera ondoan nahi 2 (0,01)
bera oso ondo 2 (0,01)
bera ahots ahaztu 1 (0,01)
bera ahots aurkitu 1 (0,01)
bera ahots betiko 1 (0,01)
bera ahots gero 1 (0,01)
bera ahots hitz 1 (0,01)
bera aita aita 1 (0,01)
bera aita ama 1 (0,01)
bera aita aurkitu 1 (0,01)
bera aita biografia 1 (0,01)
bera aita bizitza 1 (0,01)
bera aita esan 1 (0,01)
bera aita han 1 (0,01)
bera aita hil 1 (0,01)
bera aita hiri 1 (0,01)
bera aita kontatu 1 (0,01)
bera aita mozkor 1 (0,01)
bera aita seme 1 (0,01)
bera alaba aurkitu 1 (0,01)
bera alaba bat 1 (0,01)
bera alaba gero 1 (0,01)
bera alaba kontatu 1 (0,01)
bera alaba malthusiar 1 (0,01)
bera alderdi bat 1 (0,01)
bera alderdi hiruzpalau 1 (0,01)
bera alderdi kontrajarri 1 (0,01)
bera ama baserritar 1 (0,01)
bera ama Maria 1 (0,01)
bera ama sabel 1 (0,01)
bera ama sinboliko 1 (0,01)
bera ama urrundu 1 (0,01)
bera anaia begira 1 (0,01)
bera anaia biki 1 (0,01)
bera anaia leiho 1 (0,01)
bera anaia zahar 1 (0,01)
bera argazki beste 1 (0,01)
bera argazki bi 1 (0,01)
bera ari beste 1 (0,01)
bera artean ari 1 (0,01)
bera artean esan 1 (0,01)
bera artean oztopo 1 (0,01)
bera asmo aita 1 (0,01)
bera asmo bete 1 (0,01)
bera asmo ez 1 (0,01)
bera atze aritu 1 (0,01)
bera atze bi 1 (0,01)
bera atze ibili 1 (0,01)
bera atze joan 1 (0,01)
bera atze par 1 (0,01)
bera azken ahalegina 1 (0,01)
bera azken egun 1 (0,01)
bera azken hats 1 (0,01)
bera azken hilabete 1 (0,01)
bera azken kontzertu 1 (0,01)
bera azken lan 1 (0,01)
bera azken poesia 1 (0,01)
bera baino argi 1 (0,01)
bera baino asko 1 (0,01)
bera baino bi 1 (0,01)
bera baino errudun 1 (0,01)
bera baino gaizto 1 (0,01)
bera baino hobeto 1 (0,01)
bera baino idazle 1 (0,01)
bera baino jakintsu 1 (0,01)
bera baino lehen 1 (0,01)
bera baino oker 1 (0,01)
bera baino zahar 1 (0,01)
bera baino zoriontsu 1 (0,01)
bera bakarrik igo 1 (0,01)
bera bakarrik jan 1 (0,01)
bera bakarrik konbinatu 1 (0,01)
bera bakarrik segitu 1 (0,01)
bera barne gogoeta 1 (0,01)
bera barne min 1 (0,01)
bera barne oreka 1 (0,01)
bera bat etorri 1 (0,01)
bera bat fusilatu 1 (0,01)
bera bat galdu 1 (0,01)
bera begi arrotz 1 (0,01)
bera begi beltz 1 (0,01)
bera begi berde 1 (0,01)
bera begi erori 1 (0,01)
bera begi handi 1 (0,01)
bera begi malko 1 (0,01)
bera begi mugitu 1 (0,01)
bera begi urdinxka 1 (0,01)
bera benetako urre 1 (0,01)
bera benetako uste 1 (0,01)
bera bera bizikizun 1 (0,01)
bera bera bizitza 1 (0,01)
bera bera eduki 1 (0,01)
bera bera egon 1 (0,01)
bera bera entzun 1 (0,01)
bera bera ikusi 1 (0,01)
bera bera jardun 1 (0,01)
bera bera jo 1 (0,01)
bera beste bide 1 (0,01)
bera beste neba 1 (0,01)
bera beste talde 1 (0,01)
bera beti erdara 1 (0,01)
bera beti hartu 1 (0,01)
bera beti presente 1 (0,01)
bera bezala adineko 1 (0,01)
bera bide jarraitu 1 (0,01)
bera bide ttipi 1 (0,01)
bera bizi aukera 1 (0,01)
bera bizi nehor 1 (0,01)
bera bizi ukan 1 (0,01)
bera bizi une 1 (0,01)
bera bizitza amaiera 1 (0,01)
bera bizitza arrasto 1 (0,01)
bera bizitza azken 1 (0,01)
bera bizitza bera 1 (0,01)
bera bizitza egin 1 (0,01)
bera bizitza ere 1 (0,01)
bera bizitza filosofia 1 (0,01)
bera bizitza garai 1 (0,01)
bera bizitza hainbat 1 (0,01)
bera bizitza isolamendu 1 (0,01)
bera bizitza Jesu Kristo 1 (0,01)
bera bizitza kontatu 1 (0,01)
bera bizitza kronika 1 (0,01)
bera bizitza lemazain 1 (0,01)
bera bizitza mintzo 1 (0,01)
bera bizitza osagarri 1 (0,01)
bera bizitza oso 1 (0,01)
bera bizitza pertsonal 1 (0,01)
bera bizitza pribatu 1 (0,01)
bera bulego egon 1 (0,01)
bera bulego ese 1 (0,01)
bera bulego lanbide 1 (0,01)
bera bulego leiho 1 (0,01)
bera bulego partikular 1 (0,01)
bera bulego sartu 1 (0,01)
bera buru aberastu 1 (0,01)
bera buru adiskidetu 1 (0,01)
bera buru askatu 1 (0,01)
bera buru aurre 1 (0,01)
bera buru azpimarratu 1 (0,01)
bera buru bakean 1 (0,01)
bera buru bera 1 (0,01)
bera buru borroka 1 (0,01)
bera buru definitu 1 (0,01)
bera buru egoki 1 (0,01)
bera buru erredimitu 1 (0,01)
bera buru eskaini 1 (0,01)
bera buru estimazio 1 (0,01)
bera buru etengabe 1 (0,01)
bera buru euskal 1 (0,01)
bera buru eutsi 1 (0,01)
bera buru ez 1 (0,01)
bera buru ezkutatu 1 (0,01)
bera buru frantses 1 (0,01)
bera buru galdetu 1 (0,01)
bera buru gaztigatu 1 (0,01)
bera buru gogor 1 (0,01)
bera buru gogoratu 1 (0,01)
bera buru hainbeste 1 (0,01)
bera buru harrotu 1 (0,01)
bera buru hitz 1 (0,01)
bera buru hizkuntza 1 (0,01)
bera buru hori 1 (0,01)
bera buru horretarako 1 (0,01)
bera buru idatzi 1 (0,01)
bera buru instituzio 1 (0,01)
bera buru irlandar 1 (0,01)
bera buru Juan 1 (0,01)
bera buru justifikatu 1 (0,01)
bera buru kazetari 1 (0,01)
bera buru konfiantza 1 (0,01)
bera buru kontatu 1 (0,01)
bera buru kontrolatu 1 (0,01)
bera buru kontu 1 (0,01)
bera buru kontzientzia 1 (0,01)
bera buru kuestionatu 1 (0,01)
bera buru ohe 1 (0,01)
bera buru sentipen 1 (0,01)
bera buru su 1 (0,01)
bera buru zalantza 1 (0,01)
bera egin bete 1 (0,01)
bera egin esperantza 1 (0,01)
bera egin ezan 1 (0,01)
bera egin krimen 1 (0,01)
bera egon arteko 1 (0,01)
bera egon aurre 1 (0,01)
bera egon beste 1 (0,01)
bera egon esparru 1 (0,01)
bera egon jende 1 (0,01)
bera egon monolito 1 (0,01)
bera egon otorrino 1 (0,01)
bera egon pertsonaia 1 (0,01)
bera egon tokatu 1 (0,01)
bera ekarri dislokazio 1 (0,01)
bera ekarri lortu 1 (0,01)
bera ekarri ukan 1 (0,01)
bera emazte adierazi 1 (0,01)
bera emazte bat 1 (0,01)
bera emazte egin 1 (0,01)
bera emazte esan 1 (0,01)
bera emazte eskaini 1 (0,01)
bera emazte gazte 1 (0,01)
bera emazte Margaret 1 (0,01)
bera erantzun bote 1 (0,01)
bera erantzun ez 1 (0,01)
bera ere aberats 1 (0,01)
bera ere aldatu 1 (0,01)
bera ere asko 1 (0,01)
bera ere auzi 1 (0,01)
bera ere barkamen 1 (0,01)
bera ere baztertu 1 (0,01)
bera ere behin 1 (0,01)
bera ere bestelako 1 (0,01)
bera ere bihurtu 1 (0,01)
bera ere bizkor 1 (0,01)
bera ere deitu 1 (0,01)
bera ere egin 1 (0,01)
bera ere erasan 1 (0,01)
bera ere gauza 1 (0,01)
bera ere germanofilo 1 (0,01)
bera ere gorroto 1 (0,01)
bera ere halaxe 1 (0,01)
bera ere hatsanka 1 (0,01)
bera ere historia 1 (0,01)
bera ere idazle 1 (0,01)
bera ere ikusi 1 (0,01)
bera ere jabetu 1 (0,01)
bera ere jauntxo 1 (0,01)
bera ere kutsatu 1 (0,01)
bera ere lortu 1 (0,01)
bera ere mundu 1 (0,01)
bera ere norbera 1 (0,01)
bera ere oihuka 1 (0,01)
bera ere orduko 1 (0,01)
bera ere soldadu 1 (0,01)
bera esan aditu 1 (0,01)
bera esan asmatu 1 (0,01)
bera esan hau 1 (0,01)
bera esan ostendu 1 (0,01)
bera esan preso 1 (0,01)
bera estilo bila 1 (0,01)
bera estilo egiati 1 (0,01)
bera estilo enbarazu 1 (0,01)
bera estilo soildu 1 (0,01)
bera estilo zorrotz 1 (0,01)
bera estilo zuzen 1 (0,01)
bera etorri min 1 (0,01)
bera etxe alde 1 (0,01)
bera etxe aulki 1 (0,01)
bera etxe betidanik 1 (0,01)
bera etxe deitu 1 (0,01)
bera etxe eduki 1 (0,01)
bera etxe eremu 1 (0,01)
bera etxe euskara 1 (0,01)
bera etxe ez 1 (0,01)
bera etxe ganbara 1 (0,01)
bera etxe gelditu 1 (0,01)
bera etxe gonbidatu 1 (0,01)
bera etxe gorde 1 (0,01)
bera etxe hartu 1 (0,01)
bera etxe mendi 1 (0,01)
bera etxe oheratu 1 (0,01)
bera etxe ondoan 1 (0,01)
bera etxe ondoko 1 (0,01)
bera etxe ostatu 1 (0,01)
bera etxe sartu 1 (0,01)
bera etxe tropikal 1 (0,01)
bera etxe urruntze 1 (0,01)
bera etxe utzi 1 (0,01)
bera eutsi grina 1 (0,01)
bera ez bezalako 1 (0,01)
bera ez esan 1 (0,01)
bera ez matematikari 1 (0,01)
bera garai adierazi 1 (0,01)
bera garai aleman 1 (0,01)
bera garai Arbelbide 1 (0,01)
bera garai arte 1 (0,01)
bera garai behar 1 (0,01)
bera garai beste 1 (0,01)
bera garai euskaltzale 1 (0,01)
bera garai ez 1 (0,01)
bera garai lan 1 (0,01)
bera garai liburu 1 (0,01)
bera garai moda 1 (0,01)
bera garai nazio 1 (0,01)
bera garai p.o. 1 (0,01)
bera garai seme 1 (0,01)
bera garai zorion 1 (0,01)
bera gertatu ari 1 (0,01)
bera gorputz astindu 1 (0,01)
bera gorputz atal 1 (0,01)
bera gorputz bero 1 (0,01)
bera gorputz dardara 1 (0,01)
bera gorputz erori 1 (0,01)
bera gorputz irristatu 1 (0,01)
bera gorputz sartu 1 (0,01)
bera guraso bertan 1 (0,01)
bera guraso bezalaxe 1 (0,01)
bera guraso harreman 1 (0,01)
bera guraso Senegal 1 (0,01)
bera herri abiatu 1 (0,01)
bera herri aurreneko 1 (0,01)
bera herri deserriratu 1 (0,01)
bera herri gainbehera 1 (0,01)
bera herri hanka 1 (0,01)
bera herri kontu 1 (0,01)
bera hil ere 1 (0,01)
bera hitz alaitasun 1 (0,01)
bera hitz asmatu 1 (0,01)
bera hitz enfasi 1 (0,01)
bera hitz horiek 1 (0,01)
bera hitz jan 1 (0,01)
bera hitz menpe 1 (0,01)
bera hitz neurtu 1 (0,01)
bera hizkuntza bakar 1 (0,01)
bera hizkuntza egin 1 (0,01)
bera hizkuntza eutsi 1 (0,01)
bera hizkuntza lapurtu 1 (0,01)
bera hizkuntza modu 1 (0,01)
bera hori aski 1 (0,01)
bera hori azaldu 1 (0,01)
bera hori ez 1 (0,01)
bera hori gorde 1 (0,01)
bera hori hartu 1 (0,01)
bera hori iraun 1 (0,01)
bera hori onartu 1 (0,01)
bera ibilbide akademiko 1 (0,01)
bera ibilbide giltzarri 1 (0,01)
bera ibilbide profesional 1 (0,01)
bera idatzi oro 1 (0,01)
bera idatzi taxu 1 (0,01)
bera irakurketa atsegin 1 (0,01)
bera irakurketa egin 1 (0,01)
bera irakurketa metodo 1 (0,01)
bera irakurri bezala 1 (0,01)
bera iritzi eman 1 (0,01)
bera iritzi eraiki 1 (0,01)
bera iritzi erdara 1 (0,01)
bera izen abizen 1 (0,01)
bera izen bizi 1 (0,01)
bera izen dan 1 (0,01)
bera izen gorde 1 (0,01)
bera izen heriotza 1 (0,01)
bera izen idazkera 1 (0,01)
bera izen irakurle 1 (0,01)
bera izen mapa 1 (0,01)
bera izen sinatu 1 (0,01)
bera jaioterri argazki 1 (0,01)
bera jaioterri lur 1 (0,01)
bera jaioterri mendi 1 (0,01)
bera jaioterri soro 1 (0,01)
bera joan behar 1 (0,01)
bera joan bezain 1 (0,01)
bera joan nahi 1 (0,01)
bera joan sentsazio 1 (0,01)
bera kabu atera 1 (0,01)
bera kabu grabatu 1 (0,01)
bera kabu mantendu 1 (0,01)
bera kabu ondorio 1 (0,01)
bera kide asko 1 (0,01)
bera kide entzun 1 (0,01)
bera kide hitz 1 (0,01)
bera kide metrailadore 1 (0,01)
bera kide nortasun 1 (0,01)
bera lagun bat 1 (0,01)
bera lagun batzuk 1 (0,01)
bera lagun berri 1 (0,01)
bera lagun eltzekondo 1 (0,01)
bera lagun frantziar 1 (0,01)
bera lagun laido 1 (0,01)
bera lan afrikar 1 (0,01)
bera lan ahal 1 (0,01)
bera lan aipatu 1 (0,01)
bera lan asmatu 1 (0,01)
bera lan bera 1 (0,01)
bera lan errealismo 1 (0,01)
bera lan esperimental 1 (0,01)
bera lan garrantzitsu 1 (0,01)
bera lan Groenlandia 1 (0,01)
bera lan hainbat 1 (0,01)
bera lan ikusle 1 (0,01)
bera lan irauli 1 (0,01)
bera lan jario 1 (0,01)
bera lan kaos 1 (0,01)
bera lan material 1 (0,01)
bera lan sentsazio 1 (0,01)
bera lehen arau 1 (0,01)
bera lehen artikulu 1 (0,01)
bera lehen disko 1 (0,01)
bera lehen emazte 1 (0,01)
bera lehen erreakzio 1 (0,01)
bera lehen hitz 1 (0,01)
bera lehen kontratu 1 (0,01)
bera lehen lan 1 (0,01)
bera lehen nobela 1 (0,01)
bera lehen poesia 1 (0,01)
bera lehen xede 1 (0,01)
bera leku bera 1 (0,01)
bera leku eraman 1 (0,01)
bera leku itzuli 1 (0,01)
bera leku izen 1 (0,01)
bera leku laster 1 (0,01)
bera leku ukan 1 (0,01)
bera leku zakur 1 (0,01)
bera liburu bertan 1 (0,01)
bera liburu bete 1 (0,01)
bera liburu beti 1 (0,01)
bera liburu debekatu 1 (0,01)
bera liburu elkarrizketa 1 (0,01)
bera liburu espero 1 (0,01)
bera liburu euskal 1 (0,01)
bera liburu ikusi 1 (0,01)
bera liburu irakurri 1 (0,01)
bera liburu mordo 1 (0,01)
bera liburu sinatu 1 (0,01)
bera literatura eman 1 (0,01)
bera literatura miresgarri 1 (0,01)
bera literatura mundu 1 (0,01)
bera literatura zale 1 (0,01)
bera misio bakar 1 (0,01)
bera misio indio 1 (0,01)
bera misio iritsi 1 (0,01)
bera misio partikular 1 (0,01)
bera modu aski 1 (0,01)
bera modu bizi 1 (0,01)
bera modu ere 1 (0,01)
bera modu ez 1 (0,01)
bera ni ardo 1 (0,01)
bera ni fidatu 1 (0,01)
bera ni galdu 1 (0,01)
bera ni paper 1 (0,01)
bera nobela bat 1 (0,01)
bera nobela erloju 1 (0,01)
bera nobela hura 1 (0,01)
bera nobela idatzi 1 (0,01)
bera nobela pertsonaia 1 (0,01)
bera nortasun agiri 1 (0,01)
bera nortasun definitu 1 (0,01)
bera nortasun garapen 1 (0,01)
bera nortasun koloretsu 1 (0,01)
bera nortasun sustrai 1 (0,01)
bera obra ez 1 (0,01)
bera obra guzti 1 (0,01)
bera obra oso 1 (0,01)
bera obra zabaldu 1 (0,01)
bera ohiko era 1 (0,01)
bera ohiko estilo 1 (0,01)
bera ohiko kontrol 1 (0,01)
bera ohiko leku 1 (0,01)
bera ohiko parametro 1 (0,01)
bera on etorri 1 (0,01)
bera ondoan eseri 1 (0,01)
bera ondorio garrantzitsu 1 (0,01)
bera ondorio planteatu 1 (0,01)
bera ondorio sortu 1 (0,01)
bera oso bestelako 1 (0,01)
bera oso hurbil 1 (0,01)
bera oso inportante 1 (0,01)
bera oso presente 1 (0,01)
bera oso ume 1 (0,01)
bera oso urrun 1 (0,01)
bera osotasun besarkatu 1 (0,01)
bera osotasun haitzulo 1 (0,01)
bera osotasun ikusi 1 (0,01)
bera osotasun iritsi 1 (0,01)
bera osotasun ulertu 1 (0,01)
bera pentsamendu adierazi 1 (0,01)
bera pentsamendu guzti 1 (0,01)
bera pentsamendu isuri 1 (0,01)
bera pentsamendu transzendental 1 (0,01)
bera pertsonaia bat 1 (0,01)
bera pertsonaia falangista 1 (0,01)
bera pertsonaia garrantzitsu 1 (0,01)
bera pertsonaia gogoko 1 (0,01)
bera pertsonaia guzti 1 (0,01)
bera poema bakoitz 1 (0,01)
bera poema egin 1 (0,01)
bera poema elkar 1 (0,01)
bera poema geratu 1 (0,01)
bera poema idatzi 1 (0,01)
bera poema konpainia 1 (0,01)
bera poema on 1 (0,01)
bera poesia asmatu 1 (0,01)
bera poesia baino 1 (0,01)
bera poesia bizitza 1 (0,01)
bera poesia eder 1 (0,01)
bera poesia egin 1 (0,01)
bera poesia erraz 1 (0,01)
bera poesia gardentasun 1 (0,01)
bera poesia libre 1 (0,01)
bera poesia mundu 1 (0,01)
bera poesia oso 1 (0,01)
bera seme alaba 1 (0,01)
bera seme ez 1 (0,01)
bera seme gainera 1 (0,01)
bera seme hiri 1 (0,01)
bera seme IRA 1 (0,01)
bera seme maite 1 (0,01)
bera seme ukan 1 (0,01)
bera seme zahar 1 (0,01)
bera toki ekarri 1 (0,01)
bera toki hartu 1 (0,01)
bera toki laga 1 (0,01)
bera toki utzi 1 (0,01)
bera toki zutitu 1 (0,01)
bera ukan adierazi 1 (0,01)
bera ukan adore 1 (0,01)
bera ukan ahaide 1 (0,01)
bera ukan beste 1 (0,01)
bera ukan ehun 1 (0,01)
bera ukan erantzun 1 (0,01)
bera ukan gura 1 (0,01)
bera ukan hitz 1 (0,01)
bera ukan ia 1 (0,01)
bera ukan lege 1 (0,01)
bera ukan luma 1 (0,01)
bera ukan maisu 1 (0,01)
bera ukan nonbait 1 (0,01)
bera ukan pisu 1 (0,01)
bera ukan Superman 1 (0,01)
bera ukan ukatu 1 (0,01)
bera ukan zaletasun 1 (0,01)
bera ukan zibil 1 (0,01)
bera ume amore 1 (0,01)
bera ume guzti 1 (0,01)
bera ume hil 1 (0,01)
bera uste al 1 (0,01)
bera uste idazle 1 (0,01)
bera uste literatura 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia