Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.363

2000
‎Eta iruditzen zait beste belaunaldikoek beren belaunaldikoak irakurtzen dituztela. Batzuetan, azkenean, iruditzen zaizu nork bere liburua irakurtzen duela bakarrik.
‎Halako batean, nire nobelaren zenbat ale saldu nituen galdetu zidan. Nik" hainbeste" erantzun eta porru eginda geratu zen, bere liburua baino gehiago saldu zelako nirea.
‎(...) J.A. ARTZE(" Harzabal"): Bere liburua aozko poesiaren kimu berritze bat dala esango nuke. Naiz apaindurizko poesiaren mentalidadea ta teknika erabiltzen dituala, naiz kopla zaarren egitura ta legeetan azaltzen dala, neurtitz errikoiak egin izana, ta aozko literatura maillan, au du bere meriturik aundiena.
‎Naiz apaindurizko poesiaren mentalidadea ta teknika erabiltzen dituala, naiz kopla zaarren egitura ta legeetan azaltzen dala, neurtitz errikoiak egin izana, ta aozko literatura maillan, au du bere meriturik aundiena. Era askotako aberastasuna du bere liburuak. Ez da egin orrelako poesisaiaketarik; eta ez derizkiot erraza danik berriz tajuz egiten.
‎HONEKIN lotuta, idazlea ere gero eta kontzienteago da promozioak bere liburuaren salmentan duen eraginaz, eta elkarrizketa nahiz aurkezpenak gogoko ez dituenak ere, bere lanaren beste zati bat jotzen du liburua promozionatzea. Gure etengabe gainezkatzen dituzten produktuen artean" ni naiz, hemen nago!" esateko egin daitekeen gutxiena da.
‎Kontrakoa egiten duenik ere bada ordea: idazle baten zutabeak astero irakurtzen dituenez, eskura duenez idazle horren dosia, zertarako erosi bere liburu bat. Komunikabideetan azaldu beharra dago salmenta kopuru bat ziurtatzeko, baina gurean komunikabideetan agertzeak ez du salmenta kopuru duin bat ziurtatzen (eta literatura handietan ziur aski bai).
‎HONEKIN lotuta, idazlea ere gero eta kontzienteago da promozioak bere liburuaren salmentan duen eraginaz, eta elkarrizketa nahiz aurkezpenak gogoko ez dituenak ere, bere lanaren beste zati bat jotzen du liburua promozionatzea. Gure etengabe gainezkatzen dituzten produktuen artean" ni naiz, hemen nago!" esateko egin daitekeen gutxiena da.
‎Kontrakoa egiten duenik ere bada ordea: idazle baten zutabeak astero irakurtzen dituenez, eskura duenez idazle horren dosia, zertarako erosi bere liburu bat. Komunikabideetan azaldu beharra dago salmenta kopuru bat ziurtatzeko, baina gurean komunikabideetan agertzeak ez du salmenta kopuru duin bat ziurtatzen (eta literatura handietan ziur aski bai).
‎Beraz, estilo pertsonal horrek ematen dio bere obrari balore berezia. Izan ere, mundu guztiko literaturaren erreferentziek eta euskal herriko tradizio ezberdinek elkarturik aditzera ematen dute badela gure artean erdi ezkutaturik eta erdi galdurik dagoen errealitate bat bere liburuetan islatzen saiatzen dena mundu mailako beste errealitate askorekin harremanetan jarriz, era bateko eta besteko ispiluez baliatuz, errealismotik fantasiaraino, eta alderantziz ere bai.
‎Sarrionandia bere liburuetan jasotzen dituen autoreen pertsonaien eta gaien bidez mintzatzen da, ez da joko erudito alfer bat metaliteratura hori, bere narrazioei sakontasuna, oihartzun eta iradokizunak eransteko polifonia baten erabilera baino. Haren liburuak irakurtzen dituztenek egin ditzaketen irakurketa maila infinito horietako batzuetan, beste literatur obra horien obraren oihartzunek, mezuaren aldetik nahiz estetikaren aldetik konplexutasun eta matizazio gehiago sumarazteko eta iragartzeko aukera eskaintzen diote autoreari bere lanak moldatzerakoan.
‎Sarrionandiak sinboloen eta orakuluen mintzaira nola maite duen ikusita, pentsatzekoa da bi arteztasunak izan dituela gogoan. Izan ere, ikusi dugun moduan, bere liburuek askotan halako testuinguru kulturalaren premia eta interpretazio exegetikoaren beharra izaten baitute nolabait ulertzen, obra interpretatzen saiatzeko. Eta irakurleoi dagokigu berak iradokitakoaren haritik testua" berridaztea", horixe da Sarrionandiak berariaz irakurleari egiten dion proposamena.
‎Honezkero jakinaren gainean gaude, Sarrionandiaren obretan dena dagoela, zentzu batean ala bestean, literaturaren zerbitzutan pentsatua. Liburu hauen egiturari eta bere ipuingintzari buruzko" azalpenak" Ifarraldeko orduak liburuaren azken narrazioan eman zituen nolabait, zeharka ordurarte euskal kritikoek bere liburuez esanikoak ironikoki aipatuz: " hamar narrazio ezberdinez osatzen da.
‎Izan ere, etsipena, bakardadea, ezintasuna, malenkonia, haurtzaroko oroitzapenak eta tristura dira ipuin hauetan gairik aipagarrienak, era tragikoan aurkeztuak. Era berean, heriotzaren ikuspuntu ezberdinak ere landu ditu bere liburuan. Jose Luis Otamendiren ustez" atmosfera misteriozkoa, kezkagarria, absurdoa, itoa" da aurki dezakeguna. (Otamendi, Jose Luis:
‎Honela mintzatu zen Joxi Ubeda pertsonaien inguruan: " Bere liburu honetan omentzen diren idazleen zerrenda luzea da. Baina bizitzari ere egiten dio omen, bizitzako galtzaileei eta anti heroiei." (Ubeda, Joxi:
‎Hortaz, literatur lanen inguruko erreferentziez gain, zinema eta musikaren inguruko aipuak ugalduz doaz. Bestalde, metaliteratura egiteko joera nabaria da, honela, idazle askok bere liburuan bertan liburuari berari buruzko gogoetak eskainiz. Honekin guztiarekin, Pott Bandaren eragina nabarmena dela garbi ikusten dugu:
‎Hortaz, literatur lanen inguruko erreferentziez gain, zinema eta musikaren inguruko aipuak ugalduz doaz. Bestalde, metaliteratura egiteko joera nabaria da, honela, idazle askok bere liburuan bertan liburuari berari buruzko gogoetak eskainiz. Honekin guztiarekin, Pott Bandaren eragina nabarmena dela garbi ikusten dugu:
‎Seme alabak eskolatu nahi zituzten gurasoek ordea, ezin ba kexatu, beren haurrak ikasketarik gabe geldituko ziren beldurrez. Jokaera horren lehen lekukoetariko bat dugu, nik dakidanez behintzat, Nafarroako Galipentzu herriko maisua, 1730 urtean era horretan haurrak zigortzen zituena, Jose Mateo zeritzan galipentzuarrak urte horretako irailaren 14an Orreagako artxiboan utzi zuen lekukotasunak dioenez; Bernardo Estornés Lasak bere liburuetariko batera oso ongi eraman zituen euskarak historian zehar izan dituen gertakariak, Canto y cantares de Euskalerria. Poemario nacional vasco (1994) delakoan.
‎ArgitalpenhonenhelbururikbehinenetarikoaFraiBartolomerentestuakongi transkribatzeaizanik, testukateketikoak, teologiaetamoralekoedukizongihornituakbestalde, nahitanahiezkodirudibereliburuakidaztekoerabilizitueniturriez geureburuarigaldeegitea.Beraz, egokidatorharkizanzuenhezieragogoratzea, bere burua janzteko egin ohi zuen estudioa eta bere liburuak idatzi zituen MarkinakoKarmengoBibliotekaneskuraizanzuenmaterialagogoratzea.Hauetatik guztietatikgeratudalekukotasunikaskobereliburuetanjartzendituenaipamen ugarietan, haienbidezberebaieztapenaketairitziakbermatzendituelarik.
bere liburuak idazteko. Gauregun ere gordetzendiraharksarri sarriaipatzen dituenliburuetarikobatzuk, heinbatean, FraiBartolomeberarenesku hartzeaz, azkenorduanElizGurasoSantuenaketabesteliburuaskoisilpeanateraahalizan zirelako450.
Bere liburu baten sarreran [Lyon], David Lyon-ek, egoeraren onarpen pasiboa saihesten duen hezkuntza proposatzen du, hots, herritarrek kontrola hartzeraeramateko erresistentzia: –Zainketari buruzko gure beldur gaiztoenak askoz errazago burutuko dira efizientzia informatikoa aurrerakuntzaren baliokide dela edo intimitate legeek herritarra babesten dutela sinesten den testuinguruetan?.
‎Bere buruaneokantianotzat (Kant-en ondorengotzat) zuen. Nahiz eta liburu asko idatzi, gauregun zaila da bere libururik aurkitzea. Perls ek. Egoa, gosea eta erasoa?
‎Bi konpromiso mota hauek sarritan gatazkan jartzen dira, eta gatazka guneak antolatzen dira. Familia bakoitzak badu bere Liburu Nagusia, eta bertanidazten dira partaideen zor eta merezimenduak, kontu liburu batean bezala. Liburuhonek duen ezaugarri bat, belaunaldiz belaunaldi transmititzearena da; honela, ondorengoek beren aurrekoek egindako zorrak ordaindu behar izaten dituzte, berenleialtasun bertikalerako konpromisoengatik.
‎Ez naiz, jakina, beraren, eredu matematikoaren? azalpenetan hasiko, besteren artean gauza eznaizelako?; gainera, aipaturiko beraren liburuaz gain, bera, alde batetik, eta XabierIsasi eta Arantxa Iriarte, bestetik, baliatuak dira teoria horretaz EKBk buruturiko euskararen kaleko erabileraren neurketak aztertzeko3 Ez dut Txillardegiren pentsaerasoziolinguistikoa sistematikoki aztertuko ere; nire egitekoa xumeagoa eta mugatuagoaizango da. BAT Soziolinguistika Aldizkaria n berak idatzitako sarrerei edota hitzaurreeijarraituz, horietan bere aldetik jaulki dituen ideia nagusietako batzuk jaso eta bildukoditut.
‎Geroago (1972) bere liburu baten izenburua izango zen izenburua zuen artikulu hau, 1966an argitaratu zuen Brankan, ondoko gehienak bezala (Txillardegi 1966a). Estrukturalismoaren garaiak ziren, eta garaiko gizakiak garenez, hizkuntzalaritzanjoera honek izan zuen oihartzun nabarmenaren lekuko gardena dugu Txillardegirenjarrera hori.
‎Maisuen maisua izan den Mariano Cebrián irakasle eta lankideari, bere liburuek irratibidearekiko zaletasuna piztu zidatelako eta ene ikasle irratizaleei, eguneroko informazio langintzan Juvenal-ek esandakoaz oroit daitezen: VITAM IMPENDERE VERO (bizitza egiari eman)
‎Osaba Joanikot, bertzenaz ere, Donibane Lohizunerat joaitekotan zen egun haietan, zeren bere liburua —lehen liburua, haren erranetan— akabatutzat jotzen baitzuen eta Piarres Oihartzabal kapitainari utzi nahi zion, ez irakur zezan, baina honek Bordeleko unibertsitatean lagun zuen irakasle bati eman ziezaion, zeren irakasle hau Montpellierko unibertsitatean ibilia baitzen urte batzuk lehenago eta zeren hango unibertsitateko bertze irakasle batzuen eraginaz balia baitzitekeen erre...
‎Zeren eta Piarres Oihartzabal kapitainak erran baitzidan: ...biblioteka bat zuen —nehoiz ez dut etxe partikular batean hainbertze liburu ikusi, guztiak elkarren ondoan junt, jaun André! —, aitaganik heredatu zuena, eta erraiten zidan ezen liburu haietariko hitz bakoitzak bere hatsa zuela eta berak ere hitz haien hatsetik hats hartzen zuela eta hargatik ez zela bizitzatik kanpoan sentitzen, baina bizitzan sartuago eta murgilduago, zeren, bizitzak bere liburua zuen bezala, liburuak ere eta liburu bakoitzak ere bere bizitza baitzuen —zeren ez baitzegoen, bertzalde, munduan libururik, bizitzaren liburutik edaten ez zuenik—, eta halatan aberats genezakeela bizitzaren liburua liburu bakoitzaren bizitzarekin. Eta nola sentitzen nuen arrazoin zuela!
‎Eta batzuetan, gainerat, akort egoiten ziren. Zeren baitzuen jaun Marcelek, konparazione, bere liburuen artean, Huarte Garazikoaren Exa men de ingenios liburu famatua ere, Anberesko edizino zentsuratu gabekoan —zeren baitakizu zer gorabeherak izan dituen liburu honek Inkisizionearekin—, eta ikustekoa zen nola bai batak bai bertzeak goraipatzen zuten liburuaren zati inportant hura, non egileak adierazten baitzuen ezen naturalezari eman behar zitzaiola naturalezari zegokiona, eta J... Eta bertze batzuetan ere halatsu egoiten ziren, hala nola jaun Marcelek euskal berboaren struktura esplikatu zionean, bertze solas hartan.
‎Ba al du esperantzarik gure oroimenak? Koldo Izagirrek bere liburu batean zioen legez, herri honetan hiltzen denaz gain, hiltzen duenaz aparte izan behar du beste zerbaitek. Igoal nazi uniformea jantzita euskaraz idazten zuen haren istorioa eta pistola eraman zuen neska erahila harena filmatuko dituena, bien argazkiak ameto egingo dituena.
‎sentsazioen multzoa. Haatik, Machen tesia hemen gelditu zen; ez zuen ezer gehiago zehaztu bere liburuan, anbiguotasun ontologikoa eta linguistikoa agerian utziz. Hau da, ez dakigu batasun linguistikoari buruz ari zen —fisikaren hizkuntza edo besteren bat erabiliz—, edo zerbait sakonagoari buruz, non zientziaren objektu oro —materia, gizartea, adimena, etab.— elementu sentikorren batuketa besterik ez litzatekeen.
‎Banekien, ordea, ez nuela neuk idatzi. Izkiriaturik aurkitu nuela, Joseba Sarrionandiak bere liburu ezagun bateko poemak bezala.
‎Euskal Herria Museoan Imanol Larrinagak sinatutako marrazki batean bere burua ikusi zuen; gerra garaiko Lauaxeta zen marrazkikoa, komandante jantzian eta betaurrekorik gabe. Arrats beran liburuaren ale bat ere bazen, Lauaxetak 1935ean argitaratutako poema liburuarena, hango beira arasa batean.
2001
‎Gero, ordea, jazarria izatera pasa zen. ' Zeruko Argia' n nahiz' Anaitasuna' n ez zioten publikatu nahi, ez zuen bere liburuentzako argitaletxe interesaturik aurkitzen. Editore lanetan ere aritu zen Gabriel Aresti:
‎poeta izateaz gain, zientifikoa zen, astronomoa... Zoritxarrez, bere liburu hau besterik ez da ailegatu guganaino, eta hau ere justu justu...
‎Bertan tokiz toki bilduriko herri jakintza ageri da, erran nahi baita denetarik jaso zuela, baita egungo ikuspegitik aspaldi euskalduna ez den hainbat populazio guneko altxor galdua ere, arabarra kasu. Hori dela medio, zenbait ikerlari edota idazlek bertan ediren du bere liburuak aberasteko iturri agorrezina.
‎Bere izatea auzitan jartzen duen literatura honek idazketaren beraren zentzuaz egiten digu galde. Patricia Waugh ek metafikzioari buruzko bere liburu ezagunean azpimarratu duenez:
‎Sarrionandiak egunerokotasunetik irteteko, hain baliabide erromantikoa den honekin betetzeko, bide bikoitza aukeratu du: bidaiatzea eta fikzioa egitea, eta biak aukeratuz indarrez bete du bere liburua, hein berean bidaia eta fikzioa dena, norberaren mundutik ihesi joateko modu bi aukeratu dituena, literatura literaturaz hornitzeko modua duena.
‎Era berean osotzen du bere liburua Sarrionandiak, bidaiaria bere etxerako itzulian jarriz eta, beharbada, euskal idazleak, Marinel zaharraken egitura errepikatuz, bidaiaren biribiltasuna azpimarratzen du. Agian, Sarrionandiak azpimarratzen duena, zera da:
‎Lan hau burutzerakoan kontuan izan ditut Aizpea Azkorbebeitia ikerlariak egindako zenbait ohar, testuan aipatuko denez. Lan honek ez zuen aurrera egingo Asier Astigarragaren iradokizunak bidean izan ez baziren, berarekin egindako elkarrizketek biribiltasun berezia eman diote nire hainbat iritziri, bera barik liburu hau ez litzateke dena izango.
‎Adin bakoitzari, bere liburua
‎LEIRE zutitu eta bere liburua zabaltzen du. IMANOL zutiarazi eta besarkatu egiten du.
‎hizkuntzalaritza eta hizkuntzen didaktika. Are gehiago, harreman horien nolakotasuna dago bere liburuaren oinarri oinarrian, eduki osoabaldintzatuz. Berdin baldintzatzen dute idazlan honen edukia ere.
‎Barrene Barreneten bi modu horietan lantzen dira ikas estrategiak. Batzuetan garbi jartzen zaio ikasleari, bere liburuan, nolako estrategia erabili behar duen; beste zenbaitetan ikasleak estrategia batzuk erabiltzera bultzatzen ditugu, bainainolako gogoetarik egin gabe; eta, azkenik, beste askotan, irakaslearen esku utzidugu ikasleak jakinaren gainean jartzea ala ez, hau da, ikaslearen liburuan ez duguezer zehazki aipatzen erabili beharreko ikas estrategien inguruan, baina irakasleak, bere ikasleak horren ...
‎Barrene Barreneten bi modu horietan lantzen dira ikas estrategiak. ...tan ikasleak estrategia batzuk erabiltzera bultzatzen ditugu, bainainolako gogoetarik egin gabe; eta, azkenik, beste askotan, irakaslearen esku utzidugu ikasleak jakinaren gainean jartzea ala ez, hau da, ikaslearen liburuan ez duguezer zehazki aipatzen erabili beharreko ikas estrategien inguruan, baina irakasleak, bere ikasleak horren beharrean daudela atzemanez gero, informazio guztia aurkitukodu bere liburuan.
‎Hala ere, ia gaur egun artehistorialari askok mespretxatu egin dute. Esaterako, Erdi Aroko arkeologiariburuz medievalistek izan duten jarrera akademizista aldarazteko asmoz, M.Barcelo k honako izenburua jarri zion bere liburuari: Arqueologia Medieval a las afueras del medievalismo (1988).
Bere liburu koadernoak hartu eta alde egin zuen.
‎Ordu batean puntuan Goio irten eta, bere liburuak besapean, bakarrik joan zen frontoiaren atzeko alderantz zelai erreglamentarioan zehar.
‎‘Ez dut izena gogoratzen, ’ esanen dizu Axelek, begi bistako paisaia harekin harrituegi, orain bertan liburuak kontsultatzen hasteko.
‎Don Karlosek, diodan bidenabar, bere libururik mardulena, lodiena ere ez bada, euskaraz argitara izan balu, ez zukeen mundua inarrosiko. Bestela esan, geroxeago inarrosiko zukeen, hizkuntza hedatuagoren batetara irauli ondoan, alegia.
‎lur landuan, nahiz eta erdizka eta exkax landuan, aiseago ereingo dugu erein behar dugun hazi berria. Etxeparek bere liburuaren azken lerroan ipini zuen besteren hura, debile principium melior fortuna sequatur, en  tzun izan bagenu, beste oilar batek joko liguke orain kukurruku.
‎Horiek horrela direlarik, teoria estetiko bat azaltzen digu Oteizak bere liburuan, eta hizkuntza ugari eta sutsuan azaldu ere. Antze bide berria zabaldu nahi digu, euskal arimaren mintzabide gerta dadin, eta antze horren eredua, oker ez banago, neolitikoan erakusten digu, euskal antzeak garaitu duen gailurrik soil eta gorenean.
‎Hor mintzatu nintzaizuen gauza aski ezagunez. Nola nafarrak, esanak hitzez hitz hartu behar badizkiogu, bere liburua idatzi zuen" euskaldunic baizen etzen lekhu batean, eta konpaiñia onean" zeuden lagunen eraginez. Hortxe ere dio harako esaldi ezagun hura:
‎Plagio hutsa, errespeturik gabekoa. Batek, ez zait ahazten, Auspoa tik bertso sail asko oso osorikha rtuak zituen bere liburuan, nondik zituen esan gabe. Baina sail bat beste baten liburutik hartua zuen; eta orduan bai:
‎" Paramactualmente en España luchar por la libertad consiste fundamentalmente en luchar contra la ‘normalizacion’". Espiritu bera agertzen da bere liburutik jaso ditugun ondoko pasarteetan. Normalkuntza hori antidemokratikoa da, hizkuntz zapalkuntza da, espainol askori bere hizkuntza eta aberria kentzea da.
‎Horrela esplikatu nahi du Pedro Muñozek bere liburuan ez bakarrik euskalduntzea baizik eta ETAren buruzagitzan edo militantzian agertzen diren abizen erdaldunen integrazioa. Txillardegiren" Alvarez" deiturak eta Txelisen" Alvarez Santacristina" deiturek(" tambien de ascendientes maquetos descarados", dio berak) salatzen duten" kanpokotasuna" nola konpentsatu?
‎J.R. Lodares hizkuntzalaria gogotik saiatu da bere liburuan Francoren hizkuntz politika argitzen. Ideien kontra baietz, baina hizkuntzen aurka ez zuela jo Francok, dio berak.
‎Pedro Muñozek bere liburuko kokteleran osagai ugari eta gustu desberdinekoak sartu ohi ditu, pasarte honetan eta bestetan:
‎Raul del Pozok ere salatzen du historia bateratua baztertu izana, hutsaren hurrengoaren truke. Pedro Muñoz ez dabil oso aparte bere liburuan. Espainiaren batasuna eta nortasuna daude jokoan:
‎Horrela, ongi gorenaren idealaz hitz egitera iristen da, eta bertan liburuaren hasieran aipatu ditugun hiru galdera ezagunak aurkezten ditu:
‎Idazleak emandako AURKIBIDEA izango zaio irakurleari nik laburpen batean esan dezakedana baino askoz adierazgarriagoa. Ondo ikus ditzake bertan liburuaren nondik norakoak: " I. Sarrera".
‎Nik baietz esan nion guztiari, eta adi adi jarri nintzen, Berlusgoñik segitzen baitzuen bere liburu bukatugabe eta korapilatsua nolakoa zen adierazten.
2002
‎Salmenta kontuetan Ken Follet britainiarra ez dago Gordonengandik urrun. «Pillars of the Earth»en egileak dagoeneko bere liburuetako 60 milioi ale baino gehiago saldu ditu mundu guztian. Azken urteotan Erdi Aroko katedralak alboratu eta II Mundu Gerra izan du hizpide bereziki Folletek.
‎Tuteran jaio zen 1953an eta Nafarroako Unibertsitate Publikoan historia irakasten du. Nafarroaren historia soziala landu du batez ere eta bere liburu ezagunenetakoa «Lucha de clases en Navarra» da, Espainiako Errepublika eta 1936ko Gerra aztertuz. Nafarroan produkzio historiografikoa bultzatzea eta aztertzea helburu duen Geronimo Ustariz Institutuaren lehendakariordea da.
‎Editorea izan nintzen garai batean. Nire nagusiak bere liburuen arrakasta egunkarian hartzen zuen espazioaren arabera neurtzen zuen: «Orrialde laurdena hartu du, orrialde laurden hori nik ordaindu izan banu...», honenbeste diru kalkulatzen zuen.
‎Ikaragarri luzea zela, konplexuegia eta abarren aitzakiaz, atzera bota zioten" Harry Potter and the Philosopher' s Stone". Baina J. K. Rowlingek ez zuen etsi, eta, azkenean, lortu zuen bere liburua plazaratua ikustea, Bloomsbury ren bidez. Hark, ordea, ez zuen besteak bezalako marketing edo publizitate kanpainarik izan. Hori bai, liburuak arrakasta izaten eta, sariak bereganatzen hasi bezain laster, guztiz aldatu omen ziren gauzak.
‎Saizarbitoriarena joango zen, ez nirea. Berak ez zuen irabazi, eta bere liburua nirea baino hobea da. Beraz, egoeren menpe gaude guztiz, suertea eduki dut, begi bistako suertea.
‎Horregatik, oso ekipaia arina darama, benetan aurrera egiten lagundu dion gauza bakarra eraman du espetxetik: Literatura, eta bere liburuen artean badira bere gelan sartuta bizi izan zen poetisa iparramerikarraren testuak. Emily Dickinsonek leihotik ikusten zuen lorategi zatia, Irenek espetxetik ikusten zuen zeru zatia bezala, da ilusioa ahalbidetzen dion elementua, literarioa izan ez izan.
‎Fernandez, I. & Ezkerra, E.: 1997), Lertxundik berak liburuak izandako oihartzun eskasaz harrituta zegoela zioen. Zorionez, espainierara itzuli izanari esker, kritikak testua berriro aztertu ahal izan du, eta L. de la Peñak El Paísen() idatzitako iruzkinean agertzen diren laudorioek, esaterako, erakusten dutenez, eleberria harrera ona izaten ari da.
‎25 Iratxe Gutierrezek (2000) argitalpenok guztiok aipatzen eta aztertzen ditu bere liburuan. sortu ziren hainbat saio" Sorgin afaria"()..., edo gaur egun egiten diren" Komatxo artean" (1995...) edo" Sormenari lehio" saioak eta beste hainbat saiotan liburugintzari eskaini zaizkion tarteak. Telebistari dagokionez, berriz," Arkupe"," Farenheit"()," Hitzaro"() edo 2001eko ekainerako 39 saio emitituta zituen" Sautrela" programak gogoratu nahi genituzke, besteak beste.
‎Torrealdairen aburuz, aurreko taulan datozen azken bi belaunaldiekin hasten da euskal edizio modernoaren historia. Hauxe esaten du soziologo ezagunak bere liburuan (1997: 560):
‎Etxaniz, X.: 1997); gainera, gizonak nagusi ziren tradizio literarioaren barruan emakume baten lehen argitalpena izan zen3 Emakume gaztea zen Bizenta, eta, gainera, kultua (latina, gaztelania eta euskara zekizkielako); egileak berak liburuaren hitzaurrean dioskun modura, garai hartan desegoki edo arrarotzat har zitekeen hori. Esandakoaz gain, 2 I. Sarasolak bere Historia social de la Literatura Vasca (1976:
‎Gipuzkeraz dago idatzita, eta euskaltasun tradizionalistaren azken hondarraren baserri munduaren kontakizun idealizatua da. K. Otegik, Pertsonaia euskal nobelagintzan (1976) bere liburuan, obraren oinarrizko ezaugarriak deskribatu zituen, hots, geografiaz, moralez, hizkuntzaz eta ideologiaz definitutako bi munduren azalpena: batetik, euskal mendi eta baserriaren mundu idealizatua, euskal funtsaren eremu berezia, eta mundu urbanoa, bestetik, bertute abertzale zein moralik gabea.
‎historia sozial eta ekonomiko on bat izatea, Bilbo izan zelako lehenabertzaletasunaren erdigunea. Garcfa Merino ren ikerketak hazkunde urbanistikoariburuzko argibide ugari ematen dituen arren, bere liburua ez da, eta, gainera, ezdu izan nahi. Bizkaiko hiriburuaren historia sozial bat24.
‎Liburu horienegilea naizenez, ez dagokit niri lan hori baloratzea. Interesaturiko irakurleakprentsan eta aldizkari espezializatuetan agertutako hainbat aipamenetara jodezake, kritikek zer dioten jakiteko( berak liburua (k) irakurri eta gero, jakina). Halere, egileok bigarren liburukiaren hitzaurrean azpimarratzen dugunbezala, gure asmoa izan da EAJren historia politikoa egitea; beraz, etorkizunean, guk aurkezten ditugun ondorioak eztabaidatzeaz gain, historiografiak nazionalismoaren historiaren beste arloetako sintesiak landu beharkolituzke, inoiz guztiz lortuko ez dugun, erabateko historia?
‎Autokritika sozialaren teoriak (Beck) hori du helburu nagusitzat. Era berean, noski, Ripalda bere liburuetan (ikus, 1999a) behepolitika erreflexiboaren alde agertuko da.
‎Esan dezagun argiago: gaur egun, kazetari eta komunikatzaile asko eta asko dira kolektibo txikietan arrazakeriaren arrastoa detektatzen dutenak; txikiak handia baztertzen omen duelako, bere festetatik, bere ospakizunetatik, bere ekitaldietatik, bere liburuetatik?. Esan nahi baita:
‎Ez da kezkatzekoa ikustea libururik salduenak, gure idazle ezagunenek idazten dituztenak bainoago batzuetan, EGAko azterketak direla, gramatika osoak eta zatikako hiztegiak? Eta gure idazleak ere behin eta berriz aipatzen ditudala, benetan sinesten dugu Sarrionandiak, Durangoko azokan eta hiru egunez, bere liburu izoztuaren 6.000 ale saldu ondoren, erostunek liburuaren bereganatzeko hartu duten presa berarekin tarrapataka irakurriko dituztela beren etxeko egongeletan egileak idatzitakoak. Benetan sinesten dugu hori hola gertatzen dela?
‎Pentsatzen dut Koldo Zuazok eta Jesus Rubiok ere ikusten dituztela arrisku hauek. Baina bere liburuetan beste arrisku berri batzuk aipatu dituzte. Zuazok bere kezka erakutsi du euskararen batasuna gertatu denetik.
‎Bide batez, Rubiok ongi baieztatzen duen bezala," zein" galdetzailea murrizgarria edo ez murrizgarria izan daiteke, ez dadila estutu horregatik: aski adibide politak aurki ditzake gramatika honetan, aspaldixko emanak, bere liburuaren bigarren argitalpena prestatzen duenean larrixkoena bederen zuzentzeko materiala izan dezan. Ez du egotzi nahi digunaren errestorik ere aurkituko filologo euskaltzainek egindako lan horretan, eta hango egiturak, eta testuan zehar azalpenak emateko erabiltzen diren hainbaten kasuan, Rubiok proposatzen dituenak berberak dira.
‎Erdarazko literaturak ez bezala, unibertsala izatea beste erremediorik ez du euskarazkoak: kapital literarioa meta  tzen jarraitu behar du, munduko literaturen artean bere lekutxoa finkatu nahi badu; auzia oso argi azaltzen du, beste literatura batzuen kasuak aztertuz, Pascale Casanovak La République mondial des Lettres duela gutxiko bere liburuan. Gaztelaniazkoak edo frantsesezkoak urratua dute aspaldidanik bide hori eta, hortaz, hizkuntza horietako idazleek badute, nahi izanez gero, probintziano portatzeko aukera (beste askoren artean).
2003
‎Liburu honek betidanik liluratu nau. Bizpahiru aldiz irakurri dut, baita «The Hobbit» bere liburu ezaguna. Euskarara ere itzulia dago eta berriz ere irakurtzeko parada edo aitzakia ona da.
‎Ordezko txingote edo esperpento bat sortu zuen bere aginduetara lana egin zezan, bere nobelak firmatzeko eta kazetarien eskaerei erantzuteko. Bere liburuen promozioa egiteko, hitz bitan esanda. Hartara, bere lehengusu batekin akordio batera iritsi zen, muntaia bat egin zuten eta literatur estilo erabat diferente bat sortu ere.
‎Egin egunkariko iritzi saileko arduraduna izan zen bere garaian, Garzonek egunkari hori itxi zuen arte, eta gaur egun Gara egunkarian ari da lanean. Bestalde, Joxemi Zumalabe Fundazioaren patronatuko kidea, berak ere jasan behar izan du bere liburuan islatzen duen sufrikario horretatik, 2000ko urriaren 5ean atxilotu egin baitzuten, beste zortzi lagunekin batera, Garzon epaileak koordinatutako operazio batean," …Joxemi Zumalabe Fundazioa ETA Ekinen estrategia politiko militarren aginduetara dagoela» eta beraz, hark bultza nahi zuen desobedientzia zibila ere bai, leporatzen zitzaiolarik. Ia zortzi hilabete pasa behar izan zituen espetxean, eta oraindik auzipetuta dago, noiz epaituko zain.
‎gure liburuak ez dira aldatu (izan be, ez da hain erreza goizetik gauera holako liburuak barriren barri aztertu eta argitaratzea). Baina gauzak oraingo bidetik aurrera badoaz, eta euskaldun fededunen belaunaldi barriak bide horretatik joten badabe, Eleizeak be bere liburuak egokitu egin ditu. Nik dakidanez, hor dabil aspalditxuan taldetxu bat meza liburu eskurakoia (txikia) egin guran; bide batez, egindako itzulpenak zehatz aztertu gura ei dabez.
‎Berandukoa: XVIgarren gizaldirarte euskera zaharrak ez dau urten liburuen plazara; izan be, Bernart D" Etxepare dogu lehenengo euskal idazlea, ta beronek be ondo ekian hori, bere liburuaren izenak argi dinoskunez: Linguae Vasconum Primitiae (1545).
‎Jakina, hemen be betikoa jazo jaku: euskerazko liburuak ez ditu inork erderatzen (ta gure Iztuetak euskeraz eskaini euskuzan bere liburu jakingarriak!), eta holan ezin gure gauzarik munduan zehar zabaldu.
‎Imanol Oruemazaga berriztarrak. Nok esango eustan orduan niri, handik urte batzuetara neuk erosiko neutsazala Aita Onaindiari bere liburu honen azken aleak, Larreako komentuan, Derioko abadegeien artean saritzat bananduteko!
‎Zalduak beti adoretu ta bultzatu ninduan euskera bidetik aurrera joteko. Horretarako bere liburu batzuk be emon eustazan, euron artean orduan balio handikoa zan R.M de Azkueren hiztegi ederra...
‎Simone Weil andere jakintsuak, II. Mundu Gerla denboran, ihesleku hartua zuen Ingalaterratik, hauxe idatzi zuen Estatuaz, L, enracinement deitu bere liburuan: L. Etat est une chose froide qui ne peut pas être aimée; mais il tue et abolit tout ce qui pourrait l? être.
‎Beste alde batetik, ordea, 1513an, Niccolo Machiavelli Florentziako idazkariak printze guztien buru gainetik kendu zuen Jainko Subiranoaren beso larderiatsua,. Printzea? deitu bere liburu ospetsua argitaratu zuelarik.
‎XVII. mende berean, Frantziatik Europa guztira hedatzen ari zen Estatu subiranoaren ereduari, Leviathan izena eman zion, bada, Thomas Hobbes ingeles protestanteak, 1651an argitaratu zuen izen bereko liburuan.
‎Joxe Azurmendik alabaina, bere liburu horretan biltzen dizkigu Salbatore Mitxelena, Nemesio Etxaniz, Eugenio Agirretxe ala Orixeren idazkietan, Francoren garaiko katolikotasun espainolak Euskal Herrietan sortu zituen amorruaren eta etsipenaren lekukotasunak. Eta ondorioz honela ikus dezake orduko elizaren egoera:
‎Eta ausartu naiz De Re Publica edo Politikaz izena jesatera, duela hogei mende izen bereko liburua idatzi zuen Marko Tulio Zizeron erromatar politikari, hizlari, pentsalari famatuari.
‎Handik 40 urteren buruan, oroit omen zen Zizeron, hiru goizez eta hiru arratsaldez iraun zuela behialako elkarrizketak, eta orduan erabili solas haiek eman zioten, holetan, sei kapituluren gaia: bere liburuaren osatzeko doia.
‎Lan hura bera atseginekin onartu zidan ordea Montréalen Fides argitaletxeak, eta argitaratu Héritage et Projet bere liburu sortan, Guy Bourgeault Montréaleko Unibertsitateko irakasleak eskaini aitzin-solas laburrarekin eta solas ondo mamitsuarekin, Le droit des peuples à leur identité izenburupean.
‎Kondaira honen edukiei dagokionez, Antzinako Erregimeneko historiografia apologetiko eta probintzialaren ildoan kokatzen zen. Nolanahi ere bazekien Iztuetak iturri klasikoak errespetatzen, nahiz batzutan ez bereizi geroagoko biltzaileetatik edo iruzkinetatik, eta bere aldetik datuak erantsi.72 Hola, bere liburuan zehar Juan Martinez Zaldibiak XVI. mendean idatzitako Gipuzkoako historia, Larramendi, Astarloa, Erro, eta Espainiako Historiaren Erret Akademiak 1802an argitaraturiko Diccionario geográfico histórico a erabili zituen iturri gisa. Era horretara, Iztuetak 511 orrialdetako liburua osatu zuen.
‎Euskaldunentzat herrikoia zen forma narratibo batean (hitz neurtuz) idatzi nahirik, historiografiaren moldeetatik irten zen Hiribarren. Ikusi dugunez, Iztuetak ere kontzesio herrikoiak egin zituen bere liburuan bertsoak sartzean, eta idatzi ere egin zuen kantua historiko bat, baina ez zitzaion bururatu Gipuzkoaren kondaira osoa bertsotan idaztea. Nolanahi ere, kasu bietan, eta baita karlistadako bertso historikoetan ere, irakurlego herritarrak ezarritako baldintzapenak agerian geratzen dira, soluzio gisa bertso erako forma narratiboak hartzeko joera eraginez.94
‎Erakunde publikoen esku hartze zabalagoaren ondorio ere izan zen liburugintza indartzea. Alde batetik, Gipuzkoako Foru Aldundiak udal liburutegietan eta eskoletan euskaraz idatzitako liburuak banatzeko plana jarri zuen indarrean, eta UEUk, lehenengo urte hartan (1984), 350.000 pezeta jaso zituen bere liburuen truke. Bestetik, Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza Sailak, unibertsitateko euskarazko ikas liburugintza sortzeko dirua bideratzeko programa sortu zuen, EIMA programa alegia, eta UEUk, lehenengo urteetan bereziki, aukera ona izan zuen liburugintza indartzeko.
‎Ezetz esan zuen Luvinok, ez zeukala berak libururik, eta liburu asko erretakoa zela bera bizitzan, Liburu asko erretakoa naiz ni. Egongela hartan bertan liburuak zeudela ikusi zuen Matiasek, hamabost liburu bai.
‎Ezetz esan zuen Luvinok, ez zeukala berak libururik, eta liburu asko erretakoa zela bera bizitzan, Liburu asko erretakoa naiz ni. Egongela hartan bertan liburuak zeudela ikusi zuen Matiasek, hamabost liburu bai. Baina" Etxe honetan ez dago libururik" esan zuen Luvinok berriro eta" Liburu asko erretakoa naiz ni bizitzan".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bera 1.360 (8,95)
Bera 3 (0,02)
Lehen forma
bere 1.010 (6,65)
Bere 158 (1,04)
bereko 56 (0,37)
berak 36 (0,24)
berean 13 (0,09)
beraz 12 (0,08)
bera 11 (0,07)
bertan 11 (0,07)
beraren 9 (0,06)
Berak 5 (0,03)
Bertan 5 (0,03)
bere aurreko 5 (0,03)
Beraz 4 (0,03)
berari buruzko 4 (0,03)
bertako 4 (0,03)
beran 2 (0,01)
berarekin 2 (0,01)
berarentzako 2 (0,01)
berarentzat 2 (0,01)
bertatik 2 (0,01)
Bera 1 (0,01)
Beraren 1 (0,01)
Berarentzat 1 (0,01)
Berari 1 (0,01)
Berari buruzko 1 (0,01)
Beren baitarik 1 (0,01)
bera barik 1 (0,01)
beraren aurreko 1 (0,01)
berari 1 (0,01)
bere gisa 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bera liburu bat 88 (0,58)
bera liburu irakurri 27 (0,18)
bera liburu esan 21 (0,14)
bera liburu idatzi 20 (0,13)
bera liburu ezagun 19 (0,13)
bera liburu berri 15 (0,10)
bera liburu guzti 15 (0,10)
bera liburu argitaratu 14 (0,09)
bera liburu denda 14 (0,09)
bera liburu aurkeztu 13 (0,09)
bera liburu ere 12 (0,08)
bera liburu hau 12 (0,08)
bera liburu hori 12 (0,08)
bera liburu oinarritu 12 (0,08)
bera liburu batzuk 11 (0,07)
bera liburu egon 11 (0,07)
bera liburu aipatu 10 (0,07)
bera liburu egin 10 (0,07)
bera liburu asko 8 (0,05)
bera liburu ez 8 (0,05)
bera liburu hainbat 8 (0,05)
bera liburu hartu 8 (0,05)
bera liburu kontatu 8 (0,05)
bera liburu bera 7 (0,05)
bera liburu ale 6 (0,04)
bera liburu aurkezpen 6 (0,04)
bera liburu debekatu 6 (0,04)
bera liburu eman 6 (0,04)
bera liburu hitzaurre 6 (0,04)
bera liburu jaso 6 (0,04)
bera liburu lehen 6 (0,04)
bera liburu pasarte 6 (0,04)
bera liburu azal 5 (0,03)
bera liburu bakar 5 (0,03)
bera liburu erabili 5 (0,03)
bera liburu ezagutu 5 (0,03)
bera liburu gogoko 5 (0,03)
bera liburu oso 5 (0,03)
bera liburu sartu 5 (0,03)
bera liburu sinatu 5 (0,03)
bera liburu arrakasta 4 (0,03)
bera liburu atera 4 (0,03)
bera liburu azken 4 (0,03)
bera liburu berde 4 (0,03)
bera liburu bi 4 (0,03)
bera liburu bikain 4 (0,03)
bera liburu bukatu 4 (0,03)
bera liburu gaztelania 4 (0,03)
bera liburu gehien 4 (0,03)
bera liburu hura 4 (0,03)
bera liburu ideia 4 (0,03)
bera liburu ikusi 4 (0,03)
bera liburu izen 4 (0,03)
bera liburu izenburu 4 (0,03)
bera liburu on 4 (0,03)
bera liburu ospetsu 4 (0,03)
bera liburu zabaldu 4 (0,03)
bera liburu ari 3 (0,02)
bera liburu aurkitu 3 (0,02)
bera liburu digital 3 (0,02)
bera liburu eder 3 (0,02)
bera liburu ekarri 3 (0,02)
bera liburu euskara 3 (0,02)
bera liburu famatu 3 (0,02)
bera liburu frantses 3 (0,02)
bera liburu gomendatu 3 (0,02)
bera liburu irakurle 3 (0,02)
bera liburu murgildu 3 (0,02)
bera liburu nondik 3 (0,02)
bera liburu osatu 3 (0,02)
bera liburu plazaratu 3 (0,02)
bera liburu promozio 3 (0,02)
bera liburu publikatu 3 (0,02)
bera liburu sakratu 3 (0,02)
bera liburu saldu 3 (0,02)
bera liburu sarrera 3 (0,02)
bera liburu sonatu 3 (0,02)
bera liburu ukan 3 (0,02)
bera liburu amaitu 2 (0,01)
bera liburu argitalpen 2 (0,01)
bera liburu atal 2 (0,01)
bera liburu azaldu 2 (0,01)
bera liburu banatu 2 (0,01)
Bera liburu bat 2 (0,01)
bera liburu begi 2 (0,01)
bera liburu beltz 2 (0,01)
bera liburu berreskuratu 2 (0,01)
bera liburu besape 2 (0,01)
bera liburu beste 2 (0,01)
bera liburu bideratu 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia