Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.019

2000
‎Heldu eta azalean neguak pilatu ahala, kemenean etsi, adimena jantzi edo zahartzen delako hostajea lehenxeago botatzera jarriko da. Soilduta bada ere neguari eskuzabal egingo dio harrera eta mihura tortoka lotsatzaileak irrifarra sortaraziko dio, bere bizkar bizi baita eta tarteka zozo lotsagaberen bat edo birigarro ausarten bat etorriko baitzaio, mihura koxkorren lika mokoan, bildutako belarripera xirulatzera
‎Nolanahi ere, bi lanek datu argigarriak dakarzkite Tillac en bizitzaz. Bere bizian nola bere obran kontrasanez oratua zegoen Tillac. 1880an Angoulemen jaioa, 17 urterekin beka bat erdietsi zuen Pariseko Arte Eder Eskolan trebatzeko.
‎Lehen erdia pausatuagoa, arrosagoa, pastelagoa da. Gero, Dingle ko eztandarena kontatuaz batera, hizkera bera biziagoa bihurtzen da, ironia garratzagoa eta kontakizunak bizitasuna hartzen du
‎Horren aitzinean, Maddalen oldartu eta Francoren makurkeria salatzeko" Begirale" euskal emakume abertzaleen taldea sortu zuen. Bere bizi hondarrean, irakaskuntza alorrean aritu zen, euskara irakasten eta berak idatzi antzezlanak haurrekin lantzen. Euskal aditzaren inguruko gramatika ere argitaratu zuen.
‎Iparraldean gertatu dena da euskotar jendea gutxiengoa dela, kanpotar asko etorri delako bertara bizitzera. Joan zaitez Miarritzera:
‎Okerrena, badirudiela inortxok ere ez duela istorio horretan sinesten... Orbaizetan bertan bizi den hamaika urteko mutiko bat izan ezik. Martinek bai, Martinek sinesten du, ikusi egin dituelako!
‎Gabriel Arestiren zenbait poema ikur bihurtu da denontzat, haren hizkuntza ereduak hurrengo belaunaldiak eta euskara bera markatu zituen, bere adimen kementsuak obra mugarri eta zabala utzi digu. Esatea dago, ahoberokerietan erortzeko arrisku handirik gabe, literaturari eskaini ziola bere bizia," Harri eta Herri" zela.
‎izan ere, eleberrian ez baitigu pertsonaiaren mundu intimo horretan sakontzeko ahalegin berezirik aurkezten. Urrujulegi intimismoaz aritzean, eleberri honen pasarteek berak bizitakoarekin duten loturaz ari dela uste dugu.
‎Ikusitakoak ikusita, euskararen aldekoa baino areago, erdararen aldeko politika linguistikoa praktikatzen dute gure inguruko hedabideek. Gizartean bertan pairatzen duenegoera diglosiko bera bizi du euskarak hedabide idatzi nagusienetan.
‎Herri horiei buruzko koordenatuak ematerakoan, badago zer bat den denetankomuna dena. Alegia, beste batzuen koordenatuen arabera kokatu behar ditugu herrihoriek, mapa mundietan, kartetan edo mapetan berak bizi diren lekuen errepresentaziografiko internazionalik ez dagoelako.
‎Antzinatetik ditu gizakiak bera bizi den lekuaren eta beretzat duen bizitokiarenjabe den inpresioa eman diezaiokeen zantzuren baten gogoa, nahia eta beharra. Kulturagehienetan, antzinatetik markatu ditu gizakiak beretzat hartutako territorioak eta, behinmarkatuta, defendatu egin ditu, ustez, bertan sobera daudekeen guztien aurka; batzuetan hitza ahoan zuela, eta beste batzuetan ezpata eskuan zeukala.
‎Frantziar konstituzioa (1958) eta baita espainiarra ere (1978) idatzita daude; baina estatuen oinarritzat hartuak izan dira, eta ez bertan bizi diren gizabanakoenzein gizataldeen eskubideak bermatzeko. Aipaturiko testu horiek, bada, konstituzioizena eraman arren, ez dira zuzenbidean, eta politikagintzan are gutxiago?
‎Eta gero, azken hauteskundeen emaitzak ikusita, hauxe ondoriozta daiteke: Euskal Herriko jende askori, batez ere gaur egun bere buruaabertzaletzat ez daukanari, politika arazoak baino ardura handiagoa diotela zenbaitekonomia arazok, bere bizi maila hobetzeko aukerak, eta abarrek. Autodeterminatzeko unean planteatzen dugun galderan, abertzaleok politikoa bakarrik ez den plan
‎Eta ez ur epeletan murgiltzeko. Ez ditut aipatuko bere bizi guztian EAJriegin salaketa urrikalgaitzak. Espiritu librea, hautsi mautsi gabeko abertzalea, energiaguztiarekin bultzatzen duen Branka aldizkariaren aleetan adierazten duen gogoeta talde baten buru.
‎Datorkidan beste irudi bat Txillardegi aita da: seme alabekiko harrotasuna, etaJoseba barruan egon zeneko sufrikario jasanezina, berak bizi izandako gabezia etaezbehar guztiak baino jasanezinagoa.
‎Kojeve k Hegel-engandik jaso zuen, gizakigaiek besteek naturaz gaindikoak direlaonar eta aitor dezaten bilatzen dutela: gizakiak baizik ez du bilatzen onarpen hau munduan, hura baita biologiaren gainetik dagoela frogatzeko bere bizia arriskatzera iristenden izaki bakarra. Izan ere, zenbaitetan ez dute helburu biologiko hutsek mugiarazten; adibidez, sexu irrikari uko egin ohi dio Jainkoa sutsuago maitatzearren, edo bere arte obrari duen guztia eskaintzearren, hazia zakiletik barik bolalumaren puntatik isurizeleberri biziagoa sortuko duelakoan, eta abar.
‎Zohikaztegiak urte osoan zehar urez estalita dauden eta goroldioz osotutako ekosistema bereziak dira; ureztapenak oxi geno gabezia dakar eta honek, landare hilak deskonposatzen dituzten mikrobioen aktibitatea oztopatzen duenez, materia organikoaren deskonposaketa erabat motela da eta ingurunea oso azido bilakatzen da, landare gehienentzako bertan bizitzea ezinezkoa eginik. Modu honetan, goroldioak hiltzen doazen neurrian, ia deskonposiziorik pairatu gabe lurzoruan metatuz doaz, hainbat metroko sakonera lor dezakeen geruza lodia eraikiz; geruza honi zohikatza deritzo.
‎Azaldu nahi nuena zera da, inmentsitatearen sentsazio bera bizi izan nuela garai hartan ere: hondartzan geundela gertatu zitzaidan lehenengoz, handik aurrera sarritan errepikatuko zela oraindik ez nekienean.
‎Baina ez, ez zegoen batere gaizki, kontuan izanda ez zela hiriko auzorik liluragarriena ere. Eta askoz ere pisu politagoa izango zen Eider berarekin bizitzera joan izan balitz, baina ez zuen urrats hori ez bat ez bi eman nahi, eta Txemak ere ez zuen txarto hartu erabaki probisional hura. Zeren probisionala zela ulertzen zuen, argi baitzegoen denboratxo bat igaro ondoren Eiderrek maletak egingo zituela euren maitasun habiara joateko.
‎Eta Savonarolarena. Eta batik bat Mathalasena, zeren bertatik bizitzea egokitu baitzitzaizun Mathalasek Zuberoan gidatu zuen errebolta...
‎Eta, honegatik edo hargatik aitaz ordu arte kexu izan banintzen ere, mementu hartan ez, zeren ezin eskuzabalago jokatzerat baitzihoan, bere bizia ere Mattinenaren faboretan jarririk... eta zeren hura ezin izan baitzitekeen buruan dirua baizik ez duen merkatari baten obra, baina zinezko heroi batena. Eta kontsiderazino haiek ene beldurraren areagotzea ekarri zuten, zeren eta istant hartan nabaritu bainuen ezen bihotzez maite nuela aita ere, luzaroan mesprezatu eta arbuiatu izan nuen arren.
‎Ene bihotzaren iraulia, nihaur ere bihotzekoak jorik hiltzerat banindoa bezala...! Zeren eta, bizitzan gutitan estimatu izan banuen ere, neure aita bainuen hura, hatsa eta odola eman zizkidana, eta zeren Mattinen alde eman baitzuen bere bizia, azken finean!
‎Zeren, bat isurtzekotan, aski baita enea. Izan ere, nola untzia galtzerat doan kapitainak bere bizia ere galtzerat uzten duen, untziaren eta untzikideen ohorea salbatzeagatik, hala salbatuko diat nik jauregiarena eta neure gizonena. Eta ziegetan preso ditudan zortzi beaumondarrak ere laxatu eginen ditiat, errendizionea neure eskuz sinatu ondoren.
‎—Zer bertze froga behar dut nik orain, jakiteko ezen Jainkoa Antonioz baliatu dela, nola Antoniok berak profetizatu baitzidan behin baino gehiagotan, nihaur ere hemen gera nadin? Zeren Antoniok neskatxa haren salbatzeko eskaini baitzuen bere bizia, nik neurea haren zerbitzuan jar dezadan. Neskatxa horrek beso bat ezindua dik, baina ni izanen nauk hemendik aitzina haren besoa eta haren eskua.
‎—Eta, horrela, hamaika pena eta trabailuren artean, Urbiaindik alde egin behar izan genian, desterrurat... —erraiten zigun aitona Nikolasek, hatsarreko desgrazia haiek artezki eta xuxentki berari bizitzea egokitu izan balitzaizkio bezala, nahiz eta historia haren protagonista bere aitona izan zen, eta gure aitonaren aitona, beraz, zeinari jaun Eusebio Etxegoien baitzeritzan.
‎...kateko bigarrena, eta bazirudien ezen naturaleza bera ere ados zegoela ordenamendu harekin, nor bere mailarako eta bere gradurako predestinaturik balego bezala, zeren mutil sendoa baitzen hura, harroin baten antzekoa, ni mehea eta arina nintzen bitartean; edo, bertzela erranik, enborra eta zentroa zen Mattin, eta ni adaska eta bazterra; hark zituen indarra eta boterea, nik hitza eta behakoa; hark bere bizia bizi zuen eta begi guztiak zituen gibeletik, eta ni begi haiei beha eta bizitzari beha bizi nintzen. Baina, naturalezaren partehartze badaezpadako hartaz gain, aitak edo amak, edo etxetik iragan ziren hiru prezeptoreek ere —don Frantziskok, jaun Marcelek eta aita Bartolomek, nork bere denboran— noiznahi den oroitaraziko ziguten, bertzenaz ere, ezen moduak eta moldeak zaindu eta guardiatu beharra zegoela, eta tratu hartan beti emanen zioten anaiari lehentasuna, bietan lehena zelako, Urbiain go hurrengo jaun eta markes balizko.
‎Laneko gorabeherak? Ez jauna; bere baitan bizi berri bat ernatzen ari zela jakin bezain agudo utzi zuen saltokia, diru premia gehien genuen tenorean utzi ere. Haurdunaldiaren gaitzaldiak?
‎Ez nion sinetsi. Nire gogotik, ordea, munduko artxibo polizial guztiak gizentzera joaten ahal ziren Ttipik bere bizi osoan nitaz eta gainerako guztiez bildutako datuak. Pena bakarra nuen:
‎Amorragarria haren aire ezaxola. Amorragarria bere bizia eta ingurukoena katramilatzeko haren dohain aparta. Ttipiren iduriz ez zuen nahitara egiten:
‎Ttipik guztiez guztia jakin nahi zuen, eta grina horri zion eskaintzen ikasketek, lagunarteak eta irakurraldi ugariek libre uzten zioten denbora. Batzuek seiluak, txanponak, fosilak edo tximeletak biltzen dituzte; hark, berriz, bere ingurukoen bizien zertzeladak metatzen zituen, taldeko gainerako lagunok nesken ondotik agertzen genuen irrika berean, baita arrakasta handiagoaz ere.
‎" Ireki..." aplikaziora itzuli nintzen. " edu" dokumentuaren izenak hor zirauen, temati, Ttipik bere bizian landu zuen azken lanaren oihartzun bakar.
‎Entzuleek, bere baitan bizi diren edo hiltzen ez direlako hiltzen ote diren eztabaida  tzen ari direla, bat batean, argi zerutiar orlegi moduko bat ikusi dute ate zirrikitu batetik sartzen. Poliki hurreratu dira atera; irekita dago; kezka eta zalantza dator berriz ere jendearen gogoetara:
‎Ardia hiltegira bezalaxe prestatu zen Bonilla jauna elkarriz  ketarako. " Armando Bonilla", esan zuten behin eta berriz hiru aurkezleek mikrofonoetatik, izenak berak bizi ezinago zorigaitzekoa iragarriko balu bezala. " Armando Bonilla", eta hark bere izena entzuten zuen bakoitzero" zuen zerbitzurako" erantzuten zuen apal eta umil, gutxiagotasun konplexu argi eta garbiz.
‎Dabidi ere on egingo zion. Eta eraku  tsion heure buruari bera gabe bizi haitekeela. Baina batez ere, zaindu heure burua, kontu egin hire gorputzari eta hire autoestimuari.
‎Esku hartu behar du gutxiengo kultural horien babesean. Modu horretan baino ezin du lagundu estatuak gizarte dezente bat eraikitzen, bere instituzioak bertan bizi diren gizabanako guztien errespetua irizpide nagusitzat duen gizartea, alegia10.
‎Aldi hori bitartean, senar emazteek eta seme alabek, teilatupe berean bizi eta interes preziatuak batera dituztela, laztan gozoen ekandua hartzen dute. Senar emazteek elkar maitatzeko premia dute, premia betierekoa.
‎Lege mota desberdinak ezagutzeko nahikoa da gizartean bertan bizi diren gizakien arteko harreman anitzei so egitea.
bere baitan bizi litekeen
‎Kartzeleroen umeak ziren! Presondegi inguruan bertan bizi ziren kartzeleroen umeak, ilunabarreko freskuran jolasean ibiltzen zirenak, korrika, ezkutuka, euskaldunon leloak errepikatzen:
2001
‎Kontseilari nahiz Azkarateko auzapez gisa, Baigorriko Herrien Erkidegoa sortu aitzin Garazi eta Iholdiko kantonamenduetako herriekin nahi nuke mintzatu. Hiru kantonamenduetako jendeak nortasun bera dugu, gure ekonomia laborantzan finkatzen da eta beheti ari da hiru eskualdeetan; errealitate bera bizi dugu hirurok. Arrenkura beretsuak izanik egitura honen xedea ekonomia sustatzea litzateke.
‎Gandhiren kontra" divide ut vinces" jokabidea gidaritzat harturik britaindarrek goritu zituzten hindutarren eta mahomatarren arteko herriak; eta, jakina denez, horretara sortu zen Pakistan erresuma artifiziala. Erlijio gudua hasi zen, eta Gandhik berak ordaindu behar izan zuen bere biziaz gudu sari hitsa. Pakistan sortuta, laster, horrela, haren erresuma mahomatar" fededunismoa" n barrena abiatu zen:
‎Une honetan Hegoaldean trinketak bultzatzeko asmotan ari gara, jokoa bera bizitzeko helburuaz; izan ere, niri pareta beraren aurka behin eta berriz jotzeak azkenean aspertu egiten nau. Beste alde batetik pilotaleku konplexuak ere garatzen ari gara, frontoi luzeak, motzak, trinketak eta abar integratzen dituztenak.
‎Alta, Ipar Euskal Herrian bizitzeko debekua jasan du beste bost urtez. Parisen lana aurkitu du eta bertan biziko da oraingoz. Preso ohia Baionako Polo auzoan bere sorlekuan omendua izan zen joan den igandean.
‎" Errepublikar gobernuak ezin dit niri, euskal abertzale bati, parte hartzeko eskatu, baldin eta bere baitan bizi den eta konstituzioaren arabera estatutua izaiteko eskubidea duen herria aintzat hartzen ez badu. Nik, jauna, ez dizut independentzia eskatuko...
‎Resurreccion Maria Azkue Aberasturi Bizkaiko kostaldean jaio zen, hain zuzen ere, eta Otxandioko Bittor Kapanagari kasu eginez, oraindik" sartalderaz" bizi den Lekeitio herrian. Idazlea, ikerlaria, hizkuntzalaria, lehendabiziko urteetako bizimodua, betiko baliagarri tinkoa izan zitzaion, arrantzale munduak utziriko hondarra pisu handikoa izan baitzen bere bizian. Funtsean, horrela islatu baita bere euskal senan ez ezik, ama hizkuntzaren inguruko idazkietan ere.
‎Marie Bracquemond, Mary Cassatt, Eva Gonzales eta Berthe Morisot dira bertan paratu diren 70 koadroen lau egileak. Guztiak ere garai eta toki berean bizitakoak izan arren, hauxe da euren lanak batera erakutsi diren lehen aldia. Gaien arabera antolatu dituzte hain zuzen emakumezko inpresionista hauen lanak.
‎Friederich literatur kritikoak adierazi duenez, poesia erromantikoaren eta poesia modernoaren artean dagoen etendura, irudiak egiten du. Poesia erromantikoak poemaren gaia den sentimendua deskribatu egiten duen bitartean, poesia modernoak, irudiaren bidez, sentimendua aipatu egiten du, sujeritu, irakurleari irudia eskaintzen dio honek interpreta dezan, eta neurri batean, interpretazioan sentimendu bera bizi dezan. Erromantikoen deskripzioan idazlearen sentimenduak harena izaten jarraitzen duen artean, irakurlea begirale huts delarik, poesia modernoan irakurlea parte hartzera behartua dago, irudia interpretatu, bere egin behar duen neurrian.
‎(Azaltzen saiatuz) Banandurik daude, baina etxe berean bizi dira...
‎Arestian esandakoaren haritik tira egiten badugu, berehalaxe ohartuko garaikasgelaren mugak hautsi egin behar direla, eta ikastaldea txertaturik dagoeningurunearekin harreman estuetan lan egin behar dela. Etorkizuneko euskaldunaden gure ikaslea bertan biziko delako, ingurune horretan bertan bizi direnekin komunikatuko delako eta euskara bera komunitate horretan dagoelako. Ikastaldeareningurune hurbiletik taldera eta taldetik ingurune hurbilera, zubiak luzatu behardira, ikas prozesuaren hastapenetatik ohitura komunikatiboak sortzen hasteko.Jarduera honek ikaslea eta euskal hiztuna harremanetan jartzea du helburu, batetikikasleak hiztunak ezagut ditzan eta haiekin ohitura komunikatiboak sortzenhasteko, eta bestetik euskal hiztuna ikaslearen ikas prozesuaz jabe dadin eta lagundiezaion.
‎Ingurune hurbilak garrantzi handia du, ikaslea bertan bizi baita; eta hizkuntzak ez dio aldatuko ingurunea osatzen dutenekin duen harremana. Ingurune horretarako behar du euskara, eta bertan erabiliko du; edo bertan eragingo du, erabiliahal izateko.
‎Konstanza polita, aberatsa eta bertute handiko emakumeazen. Bere bakardadea hausteko eta aitaginarrebak zaindu ahal izateko, Teodosiorengurasoak berarekin bizitzera eraman zituen. Teodosio Goñira itzultzean, bidean, emaztea beste gizon batekin egona zela kontatu zion ermitau batek.
‎Bariantzaren %30.4a azaltzen duen 1 FAKTOREAn orientazio integratiboari dagozkion itemak taldekatzen dira (p= 0.87): euskaldunak eta beren bizitzeko modua hobeto ulertzeko nahia, euskal kulturako ekintzetan parte hartzekonahia, euskaldunek gizartean dituzten arazoak ulertzeko desioa, euskal kulturaezagutu eta baloratzeko nahia, euskaldun sentitu nahia, ideia berriak eta ikuspuntuzabalagoak izatea,, hori beste kultura batzuekiko zabaltzea bezala ulertzen dugularik?, euskaldunekin komunikatu nahia eta horien artean lagun berriak egin ... Faktore hori saturatzen duen azken itemetako bat interes pertsonalagoekinloturik agertzen da:
‎Kalkuluen arabera, erretzaileen %60k utzi egin nahi du Espainian. Medikuek aholkatzen diote erretzeari utzi nahi dionari bere familia medikuarengana joateko eta tratamendu psikologiko eta farmakologiko bat hasteko, bere bizi ohiturak alda ditzan. “Laguntzarik gabe uzten dutenek %5 eta %7 arteko arrakasta dute, baina tratamendu medikoarekin batera, hirunaka edo lautan biderkatzen da”, dio Carlos Giménez Ruiz pneumologoak eta Tabakismoaren Prebentziorako Batzorde Nazionaleko lehendakariordeak.
‎– Oro har, ez da ariketa fisikorik egin behar diabetikoak% 250 mg baino gluzemia handiagoa badu baraurik. – Diabetikoak ere jakin behar du beretzat debekatutako kirol batzuk badirela; hipogluzemia bat agertzeak bere bizia arriskuan jartzen duen kirol guztiak (urpeko arrantza, motor kirolak, parakaidismoa…). Horietan guztietan, gluzemia gutxitzeak eragindako zorabioak ondorio larriak izan ditzake.
‎Mutila maitemindu egin zen ijitoaren masail gorriez eta, eskutik helduta, bihotz formako piruleta gorria erostera eraman zuen. Goxoki dendan bertan galdegin zion ea berarekin bizi nahi zuen eta haurrak baietz erantzun zion.
Bera bizi denetik urruti antzera bizi da Arantxa. Herrigunetik aparte samar geratzen den etxe sail batean.
‎Zerua nahi adina aztertuta ere ez da belztasuna baino ikusten. Izatez, bera bizi den auzune masiboki urbanizatuan izarrak ere ez dira sumatzen, farolen eta dendetako erakusleihoen argitasuna dela medio.
‎Neska batez erdi zen. Bera bizi zen tradizioaren arabera mundura neskatxa ekartzea, zoritxarra ekartzea zen.
‎Espetxe berean bizi diren Kaki, Bhauri eta Bali ez dira oraindik hogei urtera iritsi. Hiru kasuotan koinatuek maltzurkeriaz izorratu zituzten.
‎jendea, hezetasun sarkorra, izkinako argi gorrizta hori. Bat batean, beste denbora batean sartu naiz; pauso bakar batez iragan ditut mugak eta geografiak; hautsi, beren baitan bizi diren irudiak; eta ez naiz ohartzen (zalapartaka eta oihuka) bakarrik utzi nautela, aretozaina garrasika dudala, eta pantailatik irten den automobila gainera datorkidala.
‎Beste gauza batzuk erabili behar izan ditugu guk. Garai bakoitzak bere bizi patroia eskatzen du. Ez duzu uste?
‎" Hirugarrena, Barojarena, honek ez baitu bere bizian ideia susmorik izan. Ken ezazue edozein boutade kutsu, eta garbi ikusiko duzue.
‎Badakizki, inon ikasi gabe, nobelagile batek jakin behar dituen gauzarik nagusienak. Pertsonak ederki ikusten ditu, bai barrendik eta bai kanpotik; nork bere bizia du, berez ari dira eta berez mintzatzen, inork behartu gabe. Badaki gertakariak bata besteari josten eta, hori aski ez dela, ederki –arin, zorrotz eta biziro– ematen dizkigu aditzera.
‎Arnaut Oihenart, mauletarra, 1592an jaio zen, bere bizia gehienik XVII. mendean emanaz. Bere denborako gizona zenez gero, erbestean bezala, lehenarekin edo geroarekin ametsetan bizi direnetakoa ez, alegia?, gogoan eduki dezagun ordukoak nolako ziren edo, hobeto, nolako agertzen zaizkigun.
‎Ez genukeen sekula, ardurarik izan bagenu, utzi behar gizaldien eta belaunaldien arteko borroka heldu den punturaino hel zedin. Elkarrekin bizi behar dugu, zenbait urtetan behintzat, herri berean bizi behar dugu, guztiok, nork batera, nork bestera, maite dugun herrian.
‎Gero, ordea, arrazoi makur horien indarra edo, hobeki esan, arrazoi horien alde min  tzatzen zirenena ahultzen hasi zenean, ia berehalako batean hedatu omen zen Gabrielen izena eta omena. Azkenean, eta bera bizi zelarik oraindik, ikasi eta ezjakinen ahotan zeuden haren bertsoak, eta ibar mendietako oihar  tzunak berak ere errepikatzen zituen.
‎Horretaz gain, Panateneak irabazteko asmoa erakusten dio Sokratesi. Sokratesek rapsodak estimatzen ditu, bere bizia olerkari handien artean igarotzen baitute. Horren lekuko dugu Homero, olerkarien artean bikainena eta jainkotiarrena.
‎Kristauen Itun Berrian bada gai honi buruzko esaera bat, latinez eta euskarazko irakurraldian ulerterraza ez dena: " Bere bizia (uxn) maite duenak galdu egingo du; baina mundu honetan bere bizia (uxn) gutxiesten duenak betiko bizitzarako (Z<n) gordeko du." 96 Guk ‘bizitza’ hitz bakarrez erabiltzen duguna, grekoz hiru hitzez adierazten da Itun Berrian: fiios, uxn, Z®n hitzekin.
‎Kristauen Itun Berrian bada gai honi buruzko esaera bat, latinez eta euskarazko irakurraldian ulerterraza ez dena: " Bere bizia (uxn) maite duenak galdu egingo du; baina mundu honetan bere bizia (uxn) gutxiesten duenak betiko bizitzarako (Z<n) gordeko du." 96 Guk ‘bizitza’ hitz bakarrez erabiltzen duguna, grekoz hiru hitzez adierazten da Itun Berrian: fiios, uxn, Z®n hitzekin.
‎Maitatzea maitagogoak bere gogoko den jardunari ematen dion izena da. Bizidunak ematen dio izena berak bizi izanari eta egiteari. Hitz hori, izen hori da ondorengo kontzeptu guztien oinarria, areagoko kontzepturik ez duena.
‎Bizkitartean parabolak dio Artzain Onak ez duela lehiaketarik hazten bere ardien erdian; ehun ardietarik bat galtzen duenean, gainerako laurogeita hemeretziak baino garrantzitsuagoa zaionez, haren bila abiatzen da tiroa bezala, errabiaz, ezpain izkinetarik tua zirristan dariola, naba eta holtzetan behera, bere biziaren perilik handienean. Ardi kolpatua soinean bordara hurbiltzen delarik, begiak zilar, adiskideak eta auzoak gonbidatzen ditu:
‎Batek kontatzen zuen bezpera gauean, hedexuriak etorri artean, norbait egon zela bere biziaren arriskuan Nafarroa karrikaren erdian etzanik. Mokofin baten irria ebaki nuen bortitz orduan.
‎–E 50 u, goi maila ikask. Biloak beltz eta luze, begi urdinak, ameslari, bat bateko, ezkondua, bere biziko E bil. 30 u, harreman etengabe eta samurrerako. Idatz:
‎Eta itxuratuak kontsolatu ninduen: bakarretan, desesperantzak berak bizitzera haiatzen gintuen. Gaueko ibilaldiaren segundoak oro halatan, navajo, anjou zein txeroki neurtitzen konpainian gozarazi nituen.
‎Aitzinamenduak behar du naski guztien zerbitzuko. Mendeko ardien bilakaera bera bizi izan dugu: bakardadearen edo desohorearen beldurrak kateztaturik, saldoan goaz lanera, supermerkatuetara, bilkuretara, alde bateko zein besteko pentsamendu bakunetik kanpoko gogoeta propiorik ez daukagu, eta beti, dena birindika aurtikitzeko jaidurak menperatzen ditugu.
‎Seminarioan haur hotz sartu zenetik, Joanesek euskara baizik ez zuen gogoan. Euskararen salbatzeko helburuaren lortzeko Pittunek Jesukristo zeukan eredu, honek bere bizia sakrifikatuz, Hitz bakarra zela medio, mundu bekatorosa infernuaren garren mehatxuetarik atera zuelako. Apeztu, urgazle bihurtu eta, bere iritziz ongi merezitu omenaldia erdiesteraino otoitzaren eta azterketa zientifikoaren mundu gerizatuan geratu zen.
‎– Berak bizia salbatu ziguan. Agian egoeraren larriak aldi bateko eromena eragingo zioan; hala ere, dagoen tokian dagoela, gure esker ona baizik ezin zioagu erakutsi.
‎– Eta horretaz ari garela, Louisi ez zitzaion formularen arrastorik ere aurkitu. Ez soinean ezta bera bizi zen etxean ere.
2002
‎txapazko, kartoizko txabolak, 15 pertsona 10 metro koadrotan bizitzen, ez dute hezkuntzarik, ez osasun zerbitzurik, 14 urterekin arma bat eskuan dutela ibiltzen dira... Hiri berean bizi zara baina errealitate hori ez da zurea, ez duzu bertara iritsi arte ikusten».
‎Haietan ene aitaginarreba izan beharra zen Panpili Iriart, Amenduze Jauberrikoa. Euskalduna zen eta kito, baina harriduraz jakin zuen Frantziako hiritarra zela, baita ongi ordaindu ere bere bizi guzian, sona gaiztoko arroila haietan bilduriko zauriekin: bata eskuan, handiena ariman.
‎Aren gomutagarrian berba oneik irakurri giñeiz: " Orain bakean bertan bizi da, Kristogaz". Goian bedi, Jaunaren atsegin betean.
‎Emerenek Leon bizikleta ganean lehenengoz ikusi ebanean, bere biziko txerea egin eutsan:
‎Formula horren bidez higiezina erosten ez den arren, urte sasoi jakin batean bertan bizitzeko eskubidea du titularrak
‎Azpiegituren hobetzeak jendeari bertan bizitzeko ahalmena ematen dio, nahiz lana hirian egin.
‎Aparta gaitezen; esanda dago: aparta gaitezen.Hizkuntzen konbibentziak ez du eskatzen leku fisiko berean bizi beharrik. Eraikidezagun euskaraz biziko den unibertsitate eremu berezitua.
‎Demografiaren aldetik, gazteak mobilizatu eta hiltzeaz gain, eta biztanleak alde egitera behartzeaz gain, gerra gure lurretan txertatzen zen. Armadak bertan bizi ziren: jan, lo eta berotu beharra zuten.
‎Hiri horietan beruna duen erregaia erabiltzeak, esaterako Delhin eta Shangain, haurren %60k odolean berun maila altuak izatea dakar, giltzurrunetan, gibelean, berrekoizpen eta zirkulazio sisteman eraginaz. Kutsakorrenak Mexiko, Pekin, Shangai, Teheran, Kalkuta eta Bangkok direla azpimarratzen du txostenak eta bertan bizitzea egunero bi pakete zigarro erretzearen baliokidea da.18
‎jainkoak ere basoetan bizi izan dira, baita Dardanotar Paris ere. Pallas, hiriak sortu zituena, bera bizi dadila horietan; guri basoak izan dakizkigula atsegin gauza guztien aurretik. Lehoi betokerra otsoari darraio, otsoa bera antxumeari, isats loretsuari antxume jolastia darraio, zuri, oi Alexis, Corydon:
‎Bein sabela ongi betez gero, badakizute gorputza zertara etortzen dan usu. Bere bizia zaindu bear zuela ta, jan egin zuen, edan ere zertxobait; gero gudari gazteak berriz biotzera itz egin zion eta biotz osoa makurtu zan mutil gaztearen aldera; biotza irabazi nai ukhan zion, eta beingo baten egin zan emakumearen biotzaren jaube. «Ezta ba, gazte hau, hain itsusia eta mukerra» erraiten zuen andereak gudariari begitartera maitekiro begiratuz, eta mirabeak itz hauien antzeko batzu erraiten zizkion bitartean:
‎Baina demagun zeuk nahi bezain aurpegi ederra daukala eta Venusen xarma lohadar guztietatik dariola: izango dira, noski, bera bezalakoak; artean bera gabe bizi izan gara, noski; berak ere itsusiaren zer berdinak egiten ditu eta badakigu egiten dituela, eta gajoa kirats nazkagarriz usaintzen da, otseinek ihes eta ezkutuan barre egiten diotela. Eta bitartean kanpoan utzi duen maitale negartiak atalburua lorez eta girlandaz jazten du eta atezango harroak lurrintzen, eta gizarajoak ateorrietan musuak inkaturik uzten ditu; onartua izanik, ostera, sudurrera letorkiokeen lehen bafadan, hanka egiteko arrazoi jatorrak bilatuko lituzke eta luzaz entseiaturiko elegia panpoxa behera letorke eta bere burua ergeltzat joko luke, maiteari hilkor bati dagokion baino gehiago esleitu diola ikusirik.
‎Eta ez da jainkoen edo Venusen gezien ondorio inoiz itxura exkaxeko andretxoa ere maitatua izatea. Sarritan emakumeak berak zertzen baitu bere portaeraz eta aldarte bigunez eta gorputz zainduz eta garbiz, eta aisa tiratzen du berarekin bizi izatera. Gainerakoan, ohiturak amodioa sortzen du; zeren, arinki bada ere, kank eta kank kolpatzen denak luzera amore ematen du eta gainbehera dator.
‎Eva Suárez Llanosen iritziz, AIko Espainiako ataleko buruaren iritziz, kasu honek hartu duen ospe handiak izugarri lagun dezake gizartea genero arrazoiengatiko indarkeriaz sentsibilizatzen. AIk espero du Safiyak bere bizia salbatu ahal izatea eta kanpaina honen alde egiten dutenek emakumeen eskubideen aldeko eta heriotza zigorraren aurkako epe luzeko konpromisoa hartzea, erantsi zuen Suárezek. Martxoaren 14an kanpaina amaitzen denean, Amnistia Internazionalak jasotako laguntza guztiak emango dizkio Nigeriako Madrilgo enbaxadari, komunikatua adierazi du, eta, azkenik, ekintza horren bidez, elkartasunak harriduraren krudelkeriaren aurrean duen indarra erakutsi nahi dela dio.
‎egoera txarrean dauden elikagaiak intoxikatzea, jendaurrean jarri gabeko prezioen zerrenda, faktura osatugabeak, etab. Arau orokor gisa, ez da inoiz maionesarik edo arrautzarik kontsumitu behar etxetik kanpo. Intoxikazioa gertatzen bada eta herri berean bizi bada, erreklamazioa KIUBean aurkeztu behar da. Aurretik erreklamazio orria eskatu behar da establezimenduan eta datu guztiekin bete.
‎Ospitale desberdinetan ingresatuta zeuden lau pertsona. Legionellak kaltetutako lau pertsonetako bat 61 urteko gizona da, eta, agerraldi berri honen ondorioz, jaio zen 87 urteko adinekoa bizi zen herri berean bizi zen. Herritar hori joan den astelehenean hasi zen sintomak adierazten, eta, handik bi egunera, Bartzelonako Gurutze Gorriaren ospitalean sartu zen.
‎Uste zuen egiazko lagun bat atzemana zuela, baina lilura bat baizik ez zen izan: bere biziak berriz ere infemuaren eite zuen.
‎Soroetan hedatutako minei edo berebiletan ezkutatuak dauden beste lehergailuei zeinek hartzen die aztarna, batzuetan bere bizia galdu eta nagusiarena salbatuz?
‎abeltzaintza ala otsoa" delako aukera gezur galanta dela. Otsoa eta abeltzaintza eremu berean bizi dira toki guztietan.
‎Ez ahaztu hori: zakurrarentzat zeu zara munduaren ardatza, bere biziaren oinarria. Erne dago beti, zer egingo duzun, nora joango zaren, zure deiaren zain.
‎Orduan bururatu zitzaion Karmeleri: izan ere, etxe hura libratuz gero, biak jar zitezkeen bertan bizitzera, Sara eta Karmele, beren gisara, etxe hura gurasoenetik aparte zegoenez gero. Eta, hala, laugarren hilabetean, bere ideiaren berri eman zion Karmelek.
‎Zirriki zarraka ari gara prestatzen gure ikasleak, maizegi hain beharrezkoa den material egokiaren ordez gure borondate ona besterik jartzen ez dugula. Benetan bitxia herri hau, zeren unibertsitateko materiala landu duten batzuek ez dute bere bizian eskolarik eman, eta, batzuetan, beldur naiz, unibertsitate bat zer den ikusi ere ez. Horretan ere, nonbait, aski bereziak gara.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
bera 2.946 (19,39)
Bera 73 (0,48)
Lehen forma
bere 968 (6,37)
berean 507 (3,34)
bertan 498 (3,28)
berarekin 208 (1,37)
bera 194 (1,28)
Bere 115 (0,76)
berak 104 (0,68)
bertara 100 (0,66)
Bera 31 (0,20)
bere baitan 26 (0,17)
Berarekin 22 (0,14)
bera gabe 22 (0,14)
bertatik 18 (0,12)
Berak 14 (0,09)
Beran 12 (0,08)
Bertan 10 (0,07)
beraren 10 (0,07)
beraren azpian 9 (0,06)
berari 9 (0,06)
bertako 8 (0,05)
beraz 7 (0,05)
berea 7 (0,05)
bere inguruan 6 (0,04)
beretik 6 (0,04)
Bere baitan 5 (0,03)
beragatik 5 (0,03)
berarentzat 5 (0,03)
bere aldetik 5 (0,03)
bere gain 4 (0,03)
beren artean 4 (0,03)
beragaz 3 (0,02)
bere gisara 3 (0,02)
bere inguruko 3 (0,02)
beren 3 (0,02)
beren baitan 3 (0,02)
Berara 2 (0,01)
Beraz 2 (0,01)
Bertara 2 (0,01)
bera barik 2 (0,01)
beraren pean 2 (0,01)
berarengan 2 (0,01)
bere aurrean 2 (0,01)
bere buruan 2 (0,01)
bere gisa 2 (0,01)
bere lekuan 2 (0,01)
beregan 2 (0,01)
bereko 2 (0,01)
beretzat 2 (0,01)
BERE 1 (0,01)
Bera gabe 1 (0,01)
Beragan 1 (0,01)
Beragatik 1 (0,01)
Beraren aurrean 1 (0,01)
Berari 1 (0,01)
Berari esker 1 (0,01)
Bere gain 1 (0,01)
Berean 1 (0,01)
Beren baitan 1 (0,01)
Bertakoen 1 (0,01)
Bertatik 1 (0,01)
beraren baitan 1 (0,01)
beraren bidez 1 (0,01)
beraren ondoan 1 (0,01)
berari esker 1 (0,01)
bere alde 1 (0,01)
bere bitartez 1 (0,01)
bere bizkar 1 (0,01)
bere bizkarretik 1 (0,01)
bere buruz 1 (0,01)
bere esku 1 (0,01)
bere gainean 1 (0,01)
bere gaineko 1 (0,01)
bere gainetik 1 (0,01)
bere gisako 1 (0,01)
bere gisan 1 (0,01)
bere ingurukoen 1 (0,01)
bere kontra 1 (0,01)
bere lepotik 1 (0,01)
bere ordez 1 (0,01)
bereaz 1 (0,01)
bereen 1 (0,01)
beren arteko 1 (0,01)
berera 1 (0,01)
bererako 1 (0,01)
bertakoek 1 (0,01)
bertarako 1 (0,01)
bertatik kanpo 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 594 (3,91)
Herria - Euskal astekaria 230 (1,51)
Consumer 189 (1,24)
Berria 182 (1,20)
Alberdania 176 (1,16)
Pamiela 170 (1,12)
Booktegi 164 (1,08)
Argia 160 (1,05)
Susa 107 (0,70)
UEU 93 (0,61)
Labayru 85 (0,56)
Maiatz liburuak 84 (0,55)
Open Data Euskadi 70 (0,46)
Euskaltzaindia - Liburuak 65 (0,43)
Jakin 52 (0,34)
Goenkale 44 (0,29)
EITB - Sarea 41 (0,27)
Karmel Argitaletxea 29 (0,19)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 27 (0,18)
Deustuko Unibertsitatea 26 (0,17)
ETB marrazki bizidunak 23 (0,15)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 21 (0,14)
Karmel aldizkaria 21 (0,14)
Hitza 21 (0,14)
aiurri.eus 20 (0,13)
Uztaro 18 (0,12)
Jakin liburuak 18 (0,12)
Urola kostako GUKA 17 (0,11)
goiena.eus 16 (0,11)
erran.eus 16 (0,11)
ETB dokumentalak 14 (0,09)
Bertsolari aldizkaria 14 (0,09)
Erlea 13 (0,09)
alea.eus 13 (0,09)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 12 (0,08)
Ikaselkar 11 (0,07)
Aldiri 10 (0,07)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 10 (0,07)
Guaixe 10 (0,07)
LANEKI 9 (0,06)
Txintxarri 9 (0,06)
Euskaltzaindia - Sarea 8 (0,05)
Uztarria 8 (0,05)
plaentxia.eus 8 (0,05)
aiaraldea.eus 7 (0,05)
hiruka 7 (0,05)
ETB serieak 6 (0,04)
Kondaira 6 (0,04)
Ikas 6 (0,04)
Euskaltzaindia - EHU 5 (0,03)
Noaua 5 (0,03)
uriola.eus 5 (0,03)
Anboto 5 (0,03)
HABE 4 (0,03)
Karkara 4 (0,03)
Osagaiz 3 (0,02)
barren.eus 3 (0,02)
Maxixatzen 3 (0,02)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 3 (0,02)
Euskaltzaindia – Sü Azia 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
IVAP 2 (0,01)
Chiloé 2 (0,01)
Sustraia 2 (0,01)
Zarauzko hitza 2 (0,01)
Berriketan 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Sabino Arana Kultur Elkargoa 1 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 1 (0,01)
Kresala 1 (0,01)
aikor.eus 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bera bizi ukan 79 (0,52)
bera bizi guzti 61 (0,40)
bera bizi oso 48 (0,32)
bera bizi ez 40 (0,26)
bera bizi arrisku 34 (0,22)
bera bizi guzi 34 (0,22)
bera bizi joan 34 (0,22)
bera bizi behar 30 (0,20)
bera bizi eman 30 (0,20)
bera bizi ziklo 28 (0,18)
bera bizi kalitate 26 (0,17)
bera bizi salbatu 23 (0,15)
bera bizi den 19 (0,13)
bera bizi jarraitu 16 (0,11)
bera bizi maila 16 (0,11)
bera bizi proiektu 16 (0,11)
bera bizi egin 15 (0,10)
bera bizi nahi 15 (0,10)
bera bizi ere 14 (0,09)
bera bizi jarri 13 (0,09)
bera bizi modu 13 (0,09)
bera bizi arren 12 (0,08)
bera bizi esperientzia 12 (0,08)
bera bizi galdu 12 (0,08)
bera bizi baldintza 11 (0,07)
bera bizi etorri 11 (0,07)
bera bizi aukera 10 (0,07)
bera bizi arriskatu 9 (0,06)
bera bizi funtzio 9 (0,06)
bera bizi indar 9 (0,06)
bera bizi berri 8 (0,05)
bera bizi egon 8 (0,05)
bera bizi eraman 8 (0,05)
bera bizi eskubide 8 (0,05)
bera bizi garrantzi 8 (0,05)
bera bizi iraun 8 (0,05)
bera bizi parte 8 (0,05)
bera bizi ari 7 (0,05)
bera bizi egokitu 7 (0,05)
bera bizi kontatu 7 (0,05)
bera bizi lagun 7 (0,05)
bera bizi luze 7 (0,05)
bera bizi ordaindu 7 (0,05)
bera bizi ahal 6 (0,04)
bera bizi bada 6 (0,04)
bera bizi bera 6 (0,04)
bera bizi erabaki 6 (0,04)
bera bizi ibilbide 6 (0,04)
bera bizi propio 6 (0,04)
bera bizi zer 6 (0,04)
bera bizi baimen 5 (0,03)
bera bizi itxaropen 5 (0,03)
bera bizi lehen 5 (0,03)
bera bizi sartu 5 (0,03)
bera bizi une 5 (0,03)
bera bizi utzi 5 (0,03)
bera bizi amaiera 4 (0,03)
bera bizi ar 4 (0,03)
bera bizi arrazoi 4 (0,03)
bera bizi baino 4 (0,03)
bera bizi baita 4 (0,03)
bera bizi berriz 4 (0,03)
bera bizi bizi 4 (0,03)
bera bizi delako 4 (0,03)
bera bizi emon 4 (0,03)
bera bizi era 4 (0,03)
bera bizi espazio 4 (0,03)
bera bizi gaitu 4 (0,03)
bera bizi gehien 4 (0,03)
bera bizi gizon 4 (0,03)
bera bizi hasi 4 (0,03)
bera bizi ikasi 4 (0,03)
bera bizi interes 4 (0,03)
bera bizi irabazi 4 (0,03)
bera bizi iraupen 4 (0,03)
bera bizi izaki 4 (0,03)
bera bizi kondenatu 4 (0,03)
bera bizi konstante 4 (0,03)
bera bizi labur 4 (0,03)
bera bizi maite 4 (0,03)
bera bizi ohi 4 (0,03)
bera bizi osoko 4 (0,03)
bera bizi al 3 (0,02)
bera bizi argi 3 (0,02)
bera bizi asmo 3 (0,02)
bera bizi azken 3 (0,02)
Bera bizi ukan 3 (0,02)
Bera bizi ikasi 2 (0,01)
Bera bizi zail 2 (0,01)
Bera bizi ari 1 (0,01)
Bera bizi behar 1 (0,01)
Bera bizi den 1 (0,01)
Bera bizi egon 1 (0,01)
Bera bizi eman 1 (0,01)
Bera bizi luxu 1 (0,01)
Bera bizi nahi 1 (0,01)
Bera bizi oso 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia