Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.205

2000
‎Orain arte, Estatu gehienek izan dituzte lege batzuk, horien xedea atzerritarrek bertako lurrak eskuratzetik aldentzea zela, jabearen izateak ematen baitie horiei zinezko balioa; aberastasun mota hori, beren beregi dagokio Estatu bakoitzari. Higigarriak, ostera, hala dirua, nola balioko, kanbio letrak, banku zein konpainien akzioak, ontziak, merkatugaiak oro, mundu osoari dagozkio, mundua baita horretan Estatu bakarra eta horren kide gizarte guztiak dira. Efektu higigarri gehien dituen herria da aberatsena.
‎Orain arte, Estatu gehienek izan dituzte lege batzuk, horien xedea atzerritarrek bertako lurrak eskuratzetik aldentzea zela, jabearen izateak ematen baitie horiei zinezko balioa; aberastasun mota hori, beren beregi dagokio Estatu bakoitzari. Higigarriak, ostera, hala dirua, nola balioko, kanbio letrak, banku zein konpainien akzioak, ontziak, merkatugaiak oro, mundu osoari dagozkio, mundua baita horretan Estatu bakarra eta horren kide gizarte guztiak dira. Efektu higigarri gehien dituen herria da aberatsena.
‎Premiek gerturatzen dituzte; kontratuak biderkatu egiten dira, euren premiak beste. Ez dago munduan legerik giza kontuetan zenbat eta zer nolako itunak egin behar diren zehazteko. Hortik datoz, etorri ere, Erromako legeetan diren izenik gabeko kontratu anitzak.
‎Azken batean, halakoan oinarri hartzeak, dibortzioa legeztatzeko, ez dakar besterik ezkontide bakoitzari bere nahieraren arabera ezkontza desegiteko eskubide kaltegarria ematea baino. Ba al dago munduan kontraturik, kontratugile bakar batek bere gogo eta nahierara suntsi dezakeena, beste alderdiaren adostasunik gabe?
‎Idatzi, maisuki eta dotore idatzi zuela ezin uka. Hainbatez, Portalisen testu hori klasiko egin zaigu zuzenbide munduan , dela kodegintza berriaren filosofia erakusle moduan, dela iraultza frantsesak ekarri zuen gizarte burges horren antolamendu zibilaren agertoki gisa.
‎Ez dago munduan legerik giza kontuetan zenbat eta zer nolako itunak egin behar diren zehazteko. Hortik datoz, etorri ere, Erromako legeetan diren izenik gabeko kontratu anitzak.
‎Eta Neurath enpirista peto petoa zenez, ikerkuntzak testuinguru historiko eta sozialarekiko zeukan menpekotasuna kontuan hartu behar izan zuen. Hortaz eta labur beharrez, Neurathen ustez, garrantzizkoena ez zen horrenbeste munduaren deskribapen zehatza lortzea, ekintzarako oinarri bat baino. Oinarri hau uste oinarri lez hartu zuen, Peirceren pragmatismoan bezala.
‎Nola ez, Descartesen helburua munduaren errepresentazio teoriko osoa eskainiko lukeen egiazko enuntziatu multzo bat ematean zetzan. Eta esparru teorikoan Descartesek jarritako konfiantza, Neurathek aurpegira botatzen dion esparru praktikoarekiko mesfidantzarekiko alderantziz proportzionala zen:
‎[O] inarrizko objekzioak daude cartesiar ikusmoldearen aurka. Munduaren ikusmoldea edota sistema zientifiko bat sortu nahi duenak ezbaiko premisekin aritu du. Tabula rasa batetik abiatuz eta egiazko lez onarturiko enuntziatu multzo bat finkatuz, munduaren irudia sortzeko ahalegin bakoitza nahitaez iruzurrez beterik dago.125
‎Munduaren ikusmoldea edota sistema zientifiko bat sortu nahi duenak ezbaiko premisekin aritu du. Tabula rasa batetik abiatuz eta egiazko lez onarturiko enuntziatu multzo bat finkatuz, munduaren irudia sortzeko ahalegin bakoitza nahitaez iruzurrez beterik dago.125
‎Fenomenoak ezin dira perpausen edota enuntziatuen kate sinple baten bidez deskribatu, horietako bat zuzentzat onartzeko besteekin erkatu behar baita. Munduaren ikusmolde batek hura osatzen duten kontzeptuen eraketa egokiaren beharra dauka. Horrela izan dadin, Neurathek bi urrats ezarri zituen:
‎Horrela izan dadin, Neurathek bi urrats ezarri zituen: alde batetik, munduari dagokion enuntziatu bakoitza beste enuntziatu guztiekin erlazioan jarri, eta, bestetik, pentsamendu jario bakoitza aldez aurretiko pentsamendu jarioekin lotu. Eta nahiz eta Descartesek behin eta berriro pentsamenduaren prozesuak aipatu, erlazio logikoek osatzen zituzten sistemak bailiran erabiltzen zituen, pentsamenduak berak azpitik behar dituen progresio psikologikoei —pentsamendua sortzen duten prozesu psikologikoei— jaramonik egin gabe.
‎Neurathek zalantzak izan zituen Carnapen ahalegin logiko matematikoez, Neurathen ustez horrelako ikusmolde batek munduaren irudi hertsiegia eta sinplista erakarriko baitzuen. Erkenntnis aldizkarian izandako lehenengo parte hartzean," Wege der wissenschaftlichen Weltauffasung" [Munduko ikusmolde zientifikoaren formak] artikulua aurkeztuz128, Neurathek Vienako Zirkuluaren joerarekin bat ez zetorren zientziaren arazoei buruzko ikuspegi historikoa zirriborratu zuen.
‎Neurathek zalantzak izan zituen Carnapen ahalegin logiko matematikoez, Neurathen ustez horrelako ikusmolde batek munduaren irudi hertsiegia eta sinplista erakarriko baitzuen. Erkenntnis aldizkarian izandako lehenengo parte hartzean," Wege der wissenschaftlichen Weltauffasung"[ Munduko ikusmolde zientifikoaren formak] artikulua aurkeztuz128, Neurathek Vienako Zirkuluaren joerarekin bat ez zetorren zientziaren arazoei buruzko ikuspegi historikoa zirriborratu zuen. Testuan enfasi positibista eta zientifista oro alde batera utziz, zientzi ezagutzaren muga eta posibilitateen ikusmolde pragmatikoa defendatu zuen.
‎Vienako Zirkuluari Horkheimerrek egin zizkion kritika eta irainekin bat etorriz gero, argi dago nazionalsozialistek sinpatia sakona izan zuketela munduaren ikusmolde zientifikoarekiko. Baina zein zen, benetan, ikusmolde zientifikoak zuen harremana ideologia naziarekin?
‎Baina zein zen, benetan, ikusmolde zientifikoak zuen harremana ideologia naziarekin? Hegselmannek garbi aurkeztu lez," zein da enpirismo logikoaren eta (in) kultura politikoaren arteko erlazioa?" 133 Ikusi dugunaren arabera, eta Horkheimerren burugabekerien aurka, munduaren ikusmolde zientifikoak ondorio latzak ekar ziezazkiokeen nazien ideologiari, batik bat hiru zio hauek direla eta:
‎1) Lehenengo eta behin, nazien mundu ikuskerak bere deskribapen arrazistak ‘zientifikoki’ frogatzen zituela ikusita —arrazen existentzia, arrazen arteko hierarkia kognoszitibo eta fisikoak, arrazen arteko gatazkak historian, etab.—, ez da hain zaila ulertzea Zirkuluaren ikusmoldeak haiek frogantza zientifiko baten menpean jarriko zituela. Eta, argi eta garbi dagoenez egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu.
‎Eta, argi eta garbi dagoenez egun, nazien tesiak babesteko erabili zituzten baieztapen enpirikoek ezin dezakete azterketa zientifiko zorrotzik gainditu. Ondorioz," munduaren ikusmolde zientifiko batek bertan behera uzten ditu ideologia nazionalsozialistaren printzipio deskribatzaileak" 134.
‎2) Bestaldetik, hizkuntzari eta bere esanahiari begiratzen dien behatzaile kritiko eta fina munduaren ikusmolde zientifikoaren partaidea da ia definizioz. Fina eta kritikoa bada, nola ez, enuntziatu eta hitzen esanahia eta ezagutzazko edukia identifika ditzake, emozio osagaiak beste horietatik bereiziz eta diskurtso batekin zer nolako animo egoerak sortu nahi diren ikuskatuz.
‎3) Azkenik, aipaturiko behatzaileak entrenamendu logikoa ere balu, orduan ez litzaioke gehiegi kostako mundu ikuskera nazionalsozialistaren usteltze logikoa nabaritzea: sofismak, kontraesanak, lizunkeria politikoak agerian uztea, bestela esanda.
‎Badakigu, gainera, naziek beren jite antilogikoa diskurtso ugaritan zabaldu zutela. Behin, 1935ean, L.G. Tirala izeneko nazi batek Vienako Zirkuluari buruz esan lez," berezkoa duten modu formalistan gogoeta egiten ahalegintzen dira gizon hauek eta, intuiziotik erabat independentea den doktrina matematiko esoteriko baten laguntzaz, jakitun ez arioei espezifikoa zaien mundu zientifikoaren logika berri bat nahi dute agerian utzi" 135 Horrela, juduak arraza lez arioak baino gutxiago direla zioten baieztapenak edo juduen konspirazioei buruzko asertzioak hutsalkeriez beterik zeuden.
‎Vienako Zirkuluak eratu gura zuen munduaren ikusmolde zientifikoa bateraezina zen nazien eta edozein totalitarismoren mundu ikuskerarekin. Zirkulukoek ezagutzaren aurrean jarrera kritikoa hartu zuten; totalitaristek ez, egia bakarra eta orobaliozkoa baitzeukaten.
‎Vienako Zirkuluak eratu gura zuen munduaren ikusmolde zientifikoa bateraezina zen nazien eta edozein totalitarismoren mundu ikuskerarekin. Zirkulukoek ezagutzaren aurrean jarrera kritikoa hartu zuten; totalitaristek ez, egia bakarra eta orobaliozkoa baitzeukaten.
‎1930," Die Bedeutung der wissenschaftlichen Weltauffassung, insbesondere fur Mathematik und Physik", Erkenntnis 1: 96[ Munduaren ikusmolde zientifikoaren esanahia, bereziki matematika eta fisikarentzat]. versitat Wien: 57 [Descartesen txangozale galduak eta zio laguntzailea:
‎1930," Wege der wissenschaftlichen Weltauffassung", Erkenntnis 1: 106[ Munduaren ikusmolde zientifikoaren formak].
‎Eta enuntziatu hauek ezin zuten hutsik egin, ‘uste’ bat pribatua eta eztabaidaezina baita. Haatik, uste hori duenak ‘gorria orain eta hemen’ adierazpenari buruz mintzatzerakoan, adierazpen hau munduko zerbaiti ote dagokion ala ez jakitea beste gauza bat da. Jakina da ilusioak ez direla ez egiazkoak ezta faltsuak ere, baina hain zuzen horregatik daude ezagutza corpusetik at:
‎Beraz, horrela solipsismoa agertzen da: jakingo genukeen guztia iritzia litzateke, mundua ikusteko modu propioa, subjektiboa.
‎Beste batzuek jarrera antierrealista arbuiatu zuten. Schlickek, adibidez, errealismo/ antierrealismoaren eztabaida gutxietsi zuen, ‘Kanpoko mundua existitzen al da? ’ edota ‘Mundua nire sentsazio hutsa ote da? ’ bezalako galderei zentzugabekeriak izatea leporatuz. Bere ustez, idealismoa versus errealismoa eztabaida ere hutsala zen, ezereza; metafisika hutsak planteatzen zuen sasiarazo hutsa, azken buruan.
‎Bigarrena, uste dut munduaren ikusmolde russelldarra ezin dela ekonomia printzipioaren ikuspuntutik sostengatu. Guztiz ados gaude Ockhamen labanarekin —" entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem" printzipio zaharrarekin—, erreal gisa onartzen baditugu ez bakarrik orain esperientziatzen ditugun objektu baten ezaugarriak, baita ezaugarri posible ororen multzo infinituarenak ere.112
‎Baina, zalantzarik gabe, Carnap hobekien ezaugarritzen duen marka tolerantziarena izan zen. Vienako Zirkuluaren tesien ohiko interpretazioek frogatu izan dutenaren aurrean —Carnap antifilosofoa zela, bere joera fenomenalistetan itxia eta mundua bururatzeko beste metodoen aurrean gorra; hau da, edozer, tolerantea ezik—, garaiko testuen berrirakurketa egoki batek —batez ere 1928ko Aufbau arena, hau izan baitzen garrantzitsuena Vienako etapan— bere jarrera pluralista zein egiaztagarritasunaren bere ikusmoldetik haratago zihoan premisa kontzeptualen aberastasuna azaltzen ditu —egiaztagarritasuna, neurri handi batean, Zir...
‎Bere hautaketak oinarri autopsikologikoa aukeratu zuen; haatik, beste abagune asko zeuden, fisikarena esate baterako. Azken hau aukeratu balu, munduaren —hau da, kontzeptuen— eraikuntza sistema fisikaren elementuekin osaturiko oinarritik hasi zukeen. Carnapen iritziz, posible da bi sistema modu postulatzea, bere oinarria objektu fisikoak edo objektu psikikoak izatearen arabera.
‎Interpretazio fenomenalistari ez ezik beste anitzei ere irekita zegoen liburu honen egiturak tesi garbi bat zeukan azpian: ‘errealitatea’ ‘emandakora’ fenomenikoki murrizteko ahalegin bat izan zen Aufbau a, eta horretarako logikaren teknikak erabili zituen55 Proiektuak Russelli eta, batez ere, bere Our Knowledge of the External World (1914) [Kanpoko munduaren gure ezagutza] lanari, asko zion zor. Bestalde, argitze prozesurantz hurbilduz zihoan tesia barneratzen zuen:
‎Jendeak maiz maneiatzen dituen hitz arruntak, esanahi zehatzik ez dutenez, errefusatu egin behar ziren zientzian. Filosofiarekin gertatu legez, psikologiak munduko ikusmolde zientifiko berri hau baino haratago igaro nahi bazuen, bere izatea konduktismorantz hurbildu beharra zeukan.
‎Egiaztagarritasunak esanahia badakar, baina zerbait egiaztatzeko nahikoa bada imajinatzeaz, orduan ez da gehiegi irabazten, alderantziz baizik: ateak irekitzen dizkio imajinazioaren izenean ezagutzaren munduan sartu nahi den guztiari: ‘Absolutua’ imajinatuta, berari buruzko enuntziatuak egiaztagarriak lirateke; herensuge hegalaria imajinatuz gero, gauza bera, eta horrela segituz dena da on batera ailegatu arte.
‎Schlick, dena den, ez zen kontrafaktikoen laguna, eta tesi errealista egiazkotzat jotzen bazuen, zio honegatik izan zen, alegia: gizabanakoengandik independentea den munduan erregulartasun zenbakaitzak daudelako. Nola ez, Schlick ez zen egiaztagarritasun hertsian bermatzen, ezta bertsio ahuletan ere —iraganari eta etorkizunari buruzkoak, horien artean—, argudio ahulagoan baizik, hipotesi baten aldeko zioak izatearen argudioan, hain zuzen ere:
‎Lehenengo eta behin, historia ekonomikoari buruzko bere idazkiak, lehen mundu gerra gertatu baino arinago, Otto Bauer eta Max Adler austromarxista ezagunek gomendatzen zituzten. Geroago, gerran zehar, Neurath sozialismoarekin identifikatu zen estuago.
‎Zientziaren filosofiaren tradizioan, ohiko tesia da Carnapek Neurathengandik jaso zuela munduaren ikusmolde zientifikoa. Eta tesia ez dabil oker.
‎Baina Zirkuluaren garaian logika sinbolikoa —klasikoa50—, zalantzarik gabe, ezagutzaren edozein esparru argitzeko balio zezakeen bitartekari egokiena zela onartzen zuten. Zentzu horretan, zientzi teoria bat sistema formal deduktiboa besterik ez da, hots, bere esanahi enpirikoa hizkuntza formalaren oinarrizko terminoak —primitiboak— munduko behagarriekin lotzen dituzten definizioen bitartez lortzen duen sistema axiomatikoa. Termino teorikoak, bere aldetik, behaketazko terminoen laburdurak besterik ez dira, hau da, definizioen bitartez munduarekin zuzenki lotuta dauden behaketazko terminoetara itzul daitezkeen terminoak.
‎Zentzu horretan, zientzi teoria bat sistema formal deduktiboa besterik ez da, hots, bere esanahi enpirikoa hizkuntza formalaren oinarrizko terminoak —primitiboak— munduko behagarriekin lotzen dituzten definizioen bitartez lortzen duen sistema axiomatikoa. Termino teorikoak, bere aldetik, behaketazko terminoen laburdurak besterik ez dira, hau da, definizioen bitartez munduarekin zuzenki lotuta dauden behaketazko terminoetara itzul daitezkeen terminoak.
‎2) Bestaldetik, Vienako Zirkulua hizkuntzaren eta munduaren arteko erlazioaz ere arduratu zen, esparru honetan bere tesi bereizgarriena sartuz: egiaztagarritasun printzipioa, alegia.
‎Reichenbachek indukzioa ‘probabilitatearen frekuentzia erlatibo’ nozioaren arabera aldarrikatu zuen. Munduak urrats erregular batzuk jarraitu beharrik ez duela baiestean Humerekin ados, eta, horregatik hain zuzen, etorkizunari buruz zerbait esatea erraza ez dela baiestean, Reichenbachek hori egiteko modua indukzioan aurkitu zuen. Ez zehatz mehatz, baina bai modu probable eta pragmatikoan:
‎Vienarrek jasotako kanpo kritikek —ez teorikoak, esan bezala— beren Weltanschauung a zuten xede, hau da, Zirkulukoen mundua ikusteko modu filosofikoa, hain zuzen ere. Hasieretako eta gogorrenetakoena Max Horkheimerrek" Der Neueste Angriff auf die Metaphysik" [Metafisikaren aurkako eraso berriena] 1937ko idatzian agertutakoa izan zen1 Zirkuluko filosofoek zeukaten munduaren ikusmolde zientifikoa zulatzeko argitaratuta berariaz, frankfurtarraren lana, Vienako Zirkuluko partaide batzuen jarrera bere ustez behintzat inkontsekuentearen aurka zuzendu zen.
‎Vienarrek jasotako kanpo kritikek —ez teorikoak, esan bezala— beren Weltanschauung a zuten xede, hau da, Zirkulukoen mundua ikusteko modu filosofikoa, hain zuzen ere. Hasieretako eta gogorrenetakoena Max Horkheimerrek" Der Neueste Angriff auf die Metaphysik" [Metafisikaren aurkako eraso berriena] 1937ko idatzian agertutakoa izan zen1 Zirkuluko filosofoek zeukaten munduaren ikusmolde zientifikoa zulatzeko argitaratuta berariaz, frankfurtarraren lana, Vienako Zirkuluko partaide batzuen jarrera bere ustez behintzat inkontsekuentearen aurka zuzendu zen. Zehatzago esanez, beren postulatu politiko liberalaren eta beren filosofiaren arteko urruntasunak ekar zezakeen kontraesanari begira, azken honek arrazoimen iraultzaileari uko egitea besterik ez baitzekarren, bere ordez arrazoimen erreakzionario eta instrumentala jartzeko.
‎Zehatzago esanez, beren postulatu politiko liberalaren eta beren filosofiaren arteko urruntasunak ekar zezakeen kontraesanari begira, azken honek arrazoimen iraultzaileari uko egitea besterik ez baitzekarren, bere ordez arrazoimen erreakzionario eta instrumentala jartzeko. Horkheimerrentzat munduaren ikusmolde zientifikoa, hau da, Vienako Zirkuluak aldezten zuen filosofia zientifikoa, muga arriskutsuegia zen pentsamenduarentzat eta, areago, gizarte industrialaren menpe egoteko bide erosoegia ere bai (122 orr.). Tesi zientifizista horien ustezko funtzio terapeutikoak —toxina metafisikoetatik askatzeko, pentsamenduari zentzugabekeriak garbitzeko— ez zuen balio, gainera, frankfurtarraren hitzetan, eromen politikoari aurre egiteko, are gutxiago superstizioa gainditzeko.
‎Horkheimerrentzat, ezagutza behakuntza kontzeptuan oinarritzea azaleko kontu bat besterik ez zen, ordenaren itxura bakarrik; miseria handienak bere azpian ezkutatzen dituen mundua nola ezagutzen dugun azaltzeko era xinple eta kaskarrena, azken finean. Miseria hauek osatzen baitzuten benetako desordena, gehienetan ezkutatu nahi den anabasa:
‎1 Vienako Zirkulua pentsamenduaren munduan
‎Enpirismoak apriorizko ezagutza ukatzen zuen; hots, eta oro har, enpiristentzat ez zegoen inolako ezagutzarik esperientziaren aurretik. Mundua ezagutzeko esperientzian oinarritu behar dugu. Beraz, ezagutza edo judizio kantiarra — a priori eta sintetikoa— ukatu egingo da Zirkuluko enpirismoa dela eta.
‎Tesi honek enpirista asko idealismorantz eraman arren —hautematen dugun mundu materiala ukatzera heldu zen Berkeley—, garrantzizkoena beste honako hau da, alegia: ideiak ezagutzen ditugula dioen tesiak enpirista ugari psikologian murgildu zituela, ideien artean ematen diren asoziazioak azaltzeko mekanismo psikologikoez arduratzera eramanez.
‎ideiak ezagutzen ditugula dioen tesiak enpirista ugari psikologian murgildu zituela, ideien artean ematen diren asoziazioak azaltzeko mekanismo psikologikoez arduratzera eramanez. Beraz, jarduera psikologista honen arabera, ideiak ziren munduaren eta ezagutzaren azken maila, den dena azaltzen zuten, bai kanpoko gauzak bai barrukoak, ideia bakunak ideia konplexuen azalpenetan agertzen baitziren. Ezagutzaren multzoak ideia bakunetan zeukan abiapuntua edo, enpiristek onartutako nominalismoak baieztatzen zuenez, ideia unibertsalak hitz bati esker baturiko ideia partikularren multzoak dira.
‎XIX. mendeko bigarren zatiko korronte erromantikoen azken astinduekin batera, gertakizun historikoetan eta zientzian oinarrituta, munduaren ikusmolde berri bat hasten da zabaltzen mendebaldeko pentsamenduan. Positibismoa deritzoguna da.
‎historian —hiru egoeren legea—, zientzian eta gizartean. Bere idealismoak —ideiek gizartearen ordena finkatzen dute, baita mundua zuzendu eta aldatu ere— garaiko krisi moral eta politikoa anarkia intelektualean datzala esatera eraman zuen Comte, ordena eta aurrerakuntzaranzko joera izanik irtenbide bakarra. Hau lortzeko ideien sistema berritu bat behar zuen, eta hori zen, hain zuzen ere, Comteren filosofia positiboa.
‎Zientzien batasuna lortzearren, beste zientzialari eta filosofoek fisiko/ psikiko (edo adimena/ gorputza) erlazioaren arazoa gainditu behar zutela uste zuen. Soilik Mach, alabaina, soilik bere Sentsazioen analisia izan zen sistema fenomenalista berri baten hasiera; sistema bat non munduaren objektuak, eta zientziarenak bereziki, elementu fenomenikoen gain osotuko liratekeen. Objektuak eraikitzeko oinarri hau, Machen ustez, subjektu batek, gizabanako batek esate baterako, hautematen dituen elementu sentikorrek osatzen dute.
‎Subjektu bat onartzeak zirkularkerian erortzea ekarriko lioke. Izan ere, subjektua —elementuz osatua— elementuen aurrean jarriko luke, baina hauek nahitaez subjektuaren aurretik egon lukete —hura osatzeko— Hortaz, Machek ez zuen Ni bat kokatzen munduaren aurrean : Ni-a sentsazio konplexu lez definitzen zuen, ez besterik; eta konplexutasun mailan soilik desberdintzen zen beste gauzetatik.
‎Batik bat, Poincareren ildoan ikus dezakeguna. Doktrina konbentzionalistaren oinarri teorikoa munduaren deskribapen baliokideen proposamenean zetzan. Errealitatearen zati bat —errealitate osoa ere bai ahal izanez gero— teorikoki deskribatzen dugu, tresna batzuk edo beste erabiliz; baina gakoa honako hau zen:
‎Vienako Zirkuluko partaideek horrenbeste azpimarratzeak badirudi azalpen pragmatiko bat izan dezakeela: esate baterako, Wittgensteinen idazkiaren gune ilun asko argitzeko balio zezakeelako, batik bat mundua eta proposizioa —pentsamendua— erlazionatzeko erabiltzen zituen tesi epistemologikoek —batez ere aipaturiko 2.222 eta 2.223— zalantza ugari aurkezten baitzituzten. Wittgensteinek Kanti emandako biraren bitartez —’zer ezagutu dezaket? ’ galdera kantiar nagusitik ‘zer esan dezaket? ’ galdera berrirantz etortzerakoan—, filosofia hizkuntzaren sareetan harrapatuta geratzen dela adierazten zigun austriarrak.
‎Onartzen zuten logika, gogoeta, pentsamendua, ikerkuntzaren alde bat direla —analitikoa—, baina ez bakarra. Pentsamendua munduarekin lotu nahi izan zuten hura nolabait ulertzeko, eta hori Wittgensteinek ez zuen argi adierazi. Hortik, bada, Vienako Zirkulukoen irrika enpiriaz eta egiaztagarritasunaz aritzerakoan.
‎Partaide guztiak batzen zituen lokarria, ‘munduaren ikusmolde zientifikoa’ adierazpena lantzeko balio zuten ikuspegi teoriko, interes zehatz eta ideal batzuek osatzen zuten. Adierazpen hark, bere hitzek erakutsi bezala, zientziaren ingurukoa ez ezik, ezagutza orokorraren arazoen aurrean izan behar dugun jarrerari eta munduko edozein egoeratan har ditzakegun sinesmenei buruzko hausnarketa ere islatzen zuen.
Munduaren ikusmolde zientifikoaren dibulgazioa eta proposamenen aurrera egitea 1928an gorpuztu zen sendo Ernst Mach Elkartearen sorrerari esker. Ikusmolde zientifikoaren patroiak batzen zituzten taldeek, irizpide etiko eta epistemologiko antzekoek gidatuta, ontzat eman zuten elkartea.
‎Alabaina, Zirkuluaren kontaktuak ez ziren hor gelditu. Zientzia zehatzen epistemologiari buruzko beste kongresu bat antolatu eta gero —1930ean Konigsbergen—, munduari buruzko beren ikuspegiak Austriako mugak zeharkatzea lortu zuen beste Estatu askotan sartzeko. Polonian izugarrizko harrera izan zuen, eta bertako
‎Kongresuaren arrakastak, bost urte arinagoko datuei zegokienez, ikusmoldearen igoera kuantitatibo eta kualitatiboa erakusten zuen. 1939ra arte beste lau kongresu gehiago antolatu zituzten —Kopenhage 1936, Paris 1937, Cambridge (Ingalaterra) 1938 eta Cambridge (EEBB) 1939—, mundu gerrak dena bukatutzat eman arte. Viktor Kraftek dioen bezala," Vienako Zirkulua nazioarteko mugimendu filosofiko bihurtu zen horrela:
‎Zirkuluaren tesiei zegozkien argitalpenek sail, bilduma eta aldizkari itxura hartu zuten. Bada, 1929rako kalean zegoen Schriften zur wissenschaftlichen Weltauffassung[ Munduaren ikusmolde zientifikoari buruzko idazkiak] saila, Schlickek eta Frankek argitaratua. Baina are garrantzitsuagoa suertatu zen Carnapek eta Reichenbachek Annalen der Philosophie aldizkariaren ardura hartzea, epe motzean izena aldatuko baitzioten:
‎Ezkerraldean, berriz, Neurath erradikala eta beti tolerante agertzen zen Carnap neurritsua zeuden. Lehenengoa Zirkuluko antifilosofoaren paradigma zen, beti prest ekintzarako, iraultzailea politikan eta ezagutzaren munduan . Beharbada horregatik izan ziren bere tesiak, fisikalismoarena ezik ikusiko dugunez, sarritan ahaztuak eta baztertuak —gaur egun, dena den, zientziaren filosofiaren hainbat analisiek Neurathen ikusmoldeak berreskuratu dituzte— Beste partaideek nahiago zuten Carnapen ildo neurritsua onartu, irekia baitzen zentzu askotan:
‎1 Vienako Zirkulua pentsamenduaren munduan 21
‎Vienarren helburu orokor honen aurkezpen enfatikoa beren Manifestu ospetsuan aurki daiteke: " Munduaren ikusmolde zientifikoak bizitzan laguntzen du eta bizitzak onartzen du hura".
‎Labur beharrez, munduaren ikusmolde zientifikoak bere burua programa modernista baten parte eta esparru ikusten zuela esan dezakegu; programa modernista aglutinatzailea, ilustrazio sozial eta politikoaren, zientziaren eta teknologiaren zereginean sinesten zuen konstruktibismoarekin bateratu nahi zuena, hain zuzen ere. Tesi honek Neurathek, Hahnek eta Carnapek batera sinaturiko Vienako Zirkuluaren Manifestua ospetsuan aurkitu zuen bere adierazpen argien eta erradikalena.
‎badaude beste deskribapen alternatibo batzuk lehendabizikoarekiko bateraezinak, baina gauza bera deskribatzen dutenak, hau da, behaketetan kointziditzen dutenak. Kasu hauetan deskribapen oro, munduko errepresentazio oro, berdin balio zaigula zioen konbentzionalistak, baliokideak baitira. Denek, prima facie, berdin balio dute, munduari buruz egiten ditugun baieztapenak ez baitira egiazkoak edo faltsuak objektiboki, egiazkoak edo faltsuak horietako deskribapen bati dagokionez baizik.
‎Kasu hauetan deskribapen oro, munduko errepresentazio oro, berdin balio zaigula zioen konbentzionalistak, baliokideak baitira. Denek, prima facie, berdin balio dute, munduari buruz egiten ditugun baieztapenak ez baitira egiazkoak edo faltsuak objektiboki, egiazkoak edo faltsuak horietako deskribapen bati dagokionez baizik.
‎Ikusiko dugunez, enuntziatuak egiari baino gehiago, esanahiari lotuta agertuko dira. Baina esanahi horrek, enpiriarekin zerikusirik duenean behintzat, errealitatearen eskutik etorriko zaigu, eta honek berriro ere egiaren eta munduko deskribapen anitzen auzia —erlatibismoa— dakarkigu.
‎Objektibotasun kontzeptua, ikusten denez, behin eta berriro azaltzen zen filosofiaren munduan . Vienarrentzat ere, jakina, nozio gakoa zen, baina ez bere zentzu kantiarrean.
‎Beraz, dagoeneko ezaugarri pragmatikoak suma daitezke munduko deskribapenen bat aukeratzeko unean. Joera hau epistemologia teorikoaren eta objektibotasunaren kontrako hasierako urrats eszeptikoa besterik ez zen izan, Vienako giroan ongi islatuko zena handik gutxira.
‎Utz iezadazue azaltzen. Demagun zuetako bat pertsona orojakilea dela eta beraz munduko gorputz guztien, bizirik edo hilik dauden guztien, higidura guztiak ezagutzen dituela, eta bizi izan diren gizaki guztien gogo egoera guztiak ere ezagutzen dituela, eta demagun gizon honek liburu handi batean dakien guztia idazten duela. Liburu horrek munduko deskribapen osoa edukiko luke.
‎Demagun zuetako bat pertsona orojakilea dela eta beraz munduko gorputz guztien, bizirik edo hilik dauden guztien, higidura guztiak ezagutzen dituela, eta bizi izan diren gizaki guztien gogo egoera guztiak ere ezagutzen dituela, eta demagun gizon honek liburu handi batean dakien guztia idazten duela. Liburu horrek munduko deskribapen osoa edukiko luke. Esan nahi dudana da liburu honek ez lukeela judizio etiko deitzen dugun ezer edukiko, ezta halako judiziorik inplikatzen duen ezertxo ere.
‎Baina honek ere eraman dezake gaizki ulertura. Badirudi Hamletek dioenak ona eta txarra, guregandik kanpoko munduaren ezaugarriak ez diren arren, gure gogo egoeren ezaugarriak direla inplikatzen duela. Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean.
‎Baina esan nahi dudana da gogo egoera ez dela ez ona, ez txarra, zentzu etiko batean, gogo egoerarekin, deskriba dezakegun gertakari batez ari garen heinean. Adibidez, gure munduko liburuan xehetasun fisiko eta psikologikoez betetako hilketa baten deskribapena irakurriko bagenu, gertakari hauen deskribapen soilak ez luke proposizio etiko dei genezakeen ezertxo ere edukiko. Edozein gertakariren maila berean —harri baten erorketa, kasu— izango litzateke hilketa doi doi.
‎Nire irudikapena hurrengo metaforaren bidez bakarrik deskriba dezaket: gizon batek benetako etika liburua izango litzatekeen etika liburu bat idatzi balu, liburu honek eztanda batean munduko gainerako liburu guztiak suntsituko lituzke. Gure hitzak, zientziaren baitan bezala erabilita, esanahia eta zentzua, esanahi eta zentzu naturalak, eraman eta edukitzeko ontziak baino ez dira.
‎(Lehen esan bezala, auzi hau erabat pertsonala da eta beste batzuek beste adibide adierazgarriago batzuk aurkituko dituzte.) Esperientzia hau deskribatuko dut zuei, posible izanez gero, esperientzia bera edo antzekoak gogorarazteko, gure ikerketarako oinarri komuna edukitzeko moduan. Uste dut halako esperientzia deskribatzeko modurik hoberena, esperientzia hori dudanean munduaren existentziak harritzen nauela esatea dela. Kasu horretan neure burua behartuta sentitzen dut" zer ezohizkoa den zerbait existitzea!" edo" zer ezohizkoa den mundua existitzea!" bezalako esaldiak erabiltzera.
‎Uste dut halako esperientzia deskribatzeko modurik hoberena, esperientzia hori dudanean munduaren existentziak harritzen nauela esatea dela. Kasu horretan neure burua behartuta sentitzen dut" zer ezohizkoa den zerbait existitzea!" edo" zer ezohizkoa den mundua existitzea!" bezalako esaldiak erabiltzera. Jarraian, agian zuetako batzuentzat ohizkoa den eta nik ere ezagutzen dudan beste esperientzia bat aipatuko dut:
‎Horri dagokionez esan behar dudan lehenengo gauza da esperientzia hauen ahozko adierazpena zentzurik gabekoa dela! " Munduaren existentziak harritzen nau" esaten badut, hizkuntzaren erabilpen txarra egiten ari naiz. Utz iezadazue hau azaltzen.
‎Zentzu honetan, etxe baten existentziak norbait harritu dezake, adibidez, ikusten duenean eta baldin eta oso aspalditik ez badu ikusi eta, bitartean, eraitsi zutela imajinatu badu. Baina ez du zentzurik esateak munduaren existentziak harritzen nauela, ezin baitut imajinatu existitzen ez denik. Jakina, nire inguruko mundua den moduan izateak harritu nintzake.
‎Baina ez du zentzurik esateak munduaren existentziak harritzen nauela, ezin baitut imajinatu existitzen ez denik. Jakina, nire inguruko mundua den moduan izateak harritu nintzake. Adibidez, zeru urdinerantz begiratzen dudanean esperientzia hori edukiz gero, zerua urdina izateak harrituko ninduke, hodeitsua den kasuarekin konparatuta.
‎Baina arestian aipatu ditudan esperientziak ere deskribatzen ditu alegoria honek. Bada, nire ustez, hauetako lehenengoa da hain justu jendeak esaten duenean Jainkoak mundua sortu duela; eta erabateko ziurtasunaren esperientzia deskribatua izan da esanez Jainkoaren eskuetan salbu sentitzen garela. Mota honetako hirugarren esperientzia bat da errudun sentitzea, eta hori ere deskribatua izan da esanez Jainkoa ez dagoela ados gure portaerarekin.
‎Gure irudikapen era izendatzen du, gauzak ikusteko dugun modua. (Gure garaiari itxuraz berezkoa zaion" mundu ikuskera" mota bat. Spengler.)
‎Pedagogikoa oso. Dena den, etika, estetika eta erlijioaren munduan sakontzea falta zaio, nahiz eta hizkuntzaren, psikologiaren eta logikaren filosofian bikaina izan. Azken atalak Wittgensteinen eta gaurko filosofiaren arteko erlazioa finkatzen du.
‎Mistika ere ikusten dugu, baina mistizismorik gabe. Horrela Tractatus eko logikaren mundua eta etikarena (edo estetikarena, edo erlijioarena, edo mistikarena, hau da, balioen mundua) elkarrekin doaz ildo berean. Liburu hau maisulan bat da Wittgensteini buruzko ikerlanetan, batez ere Tractatus aren eremuan.
‎Mistika ere ikusten dugu, baina mistizismorik gabe. Horrela Tractatus eko logikaren mundua eta etikarena (edo estetikarena, edo erlijioarena, edo mistikarena, hau da, balioen mundua ) elkarrekin doaz ildo berean. Liburu hau maisulan bat da Wittgensteini buruzko ikerlanetan, batez ere Tractatus aren eremuan.
‎(Lehen Mundu Gerran Wittgensteinek idatzi zuen egunkariari atxikirik dago testu hau, gaztelaniazko edizioan, Alianza argitaletxean).
‎Urte honetan matematikari buruzko klaseak eman zituen, Alan Turing ikaslearekin ezbaika. Bigarren Mundu Gerraren hasiera.
‎Wittgensteinen sorterria nazismoaren sorterria ere bazen. Munduaren bukaeraren esperimentua zen Viena. Modernitatearen laborategia zen Viena.
‎Egiaz garrantzitsua da nire aurrean beste batek sentitzen duen mesprezua nire ikuspuntutik ikusitako munduaren zati esanguratsu eta funtsezko bilakatu behar izatea.
‎Gizaki bati libreki basoaren zuhaitz batean jaiotzeko aukera emango balitzaio, batzuek zuhaitzik ederrena edo altuena aukeratuko lukete, beste batzuek txikiena, eta beste batzuek zuhaitz ertaina aukeratuko lukete edo batez bestekotik behera dagoen zuhaitza; eta nago hau ez litzatekeela filisteismoagatik izango, beste batek altuena aukeratu duen zio beragatik edo zio mota beragatik baizik. Gure bizitzaz dugun sentimendua eta munduan bere ikuspuntua aukeratu zezakeen izakiaren sentimendua erkagarriak izatea, nire ustez, jaio aurretik gure gorputza aukeratu dugula dioen mitoan —edo sinesmenean— datza.
‎2.021: Objektuek munduaren substantzia osatzen dute. Horrexegatik ezin daitezke konposatuak izan.
‎2.0211: Munduak substantziarik ez balu, orduan perpaus batek zentzurik izanen luke baldin eta soilik baldin beste perpaus bat egiazko balitz.
‎Egia esan oso gutxi, saiakeretan maiz aipatzen dugun egileetako bat izan arren. Ziurraski, hura pittin bat ikasiz gero, filosofia, unibertsitatea, etika, zientzia, mundua eta, batez ere, gu geu, erabat desberdinak izango ginateke. Ez dakit okerragoak ala hobeak, baina bai desberdinak.
‎Hori egia izanik ere, Wittgensteinen egia korapilatsuagoa da. Beti bi mundutan zatiturik bizi zen. Egia da logika matematikoaren gurasoak —Frege eta Russell— bere maisuak izan zirela, baina egia ere bada Goethe, Schopenhauer, Weininger, Kraus edo Nietzsche bere gaztetako irakurketetan zeudela.
‎Bere hitzak entzunda, beti bi mundutan zatiturik zebilela ikusten dugu: alde batetik, bere jaioterrian, Vienan, eta bestetik, bere adopzio lurraldean, Ingalaterran (gogora dezagun Wittgensteinen bizitza eta bihotza ere bi mundu gerratan mugitu zirela:
‎Bere hitzak entzunda, beti bi mundutan zatiturik zebilela ikusten dugu: alde batetik, bere jaioterrian, Vienan, eta bestetik, bere adopzio lurraldean, Ingalaterran (gogora dezagun Wittgensteinen bizitza eta bihotza ere bi mundu gerratan mugitu zirela: lehenengoan, kasu, bere lagun mina David Pinsent ek —berari eskainita dago Tractatus Logico Philosophicus liburua— ingelesekin egin zuen gerra, eta Wittgensteinek Austria Hungariarekin:
‎gerra bukatzear Pinsenten heriotzaren berri tragikoa jaso zuen. Bigarren Mundu Gerran, nazismotik ihes eginda, Wittgenstein Ingalaterran geratu zen, ospitale batean lan eginez erizain gisa, guda egiteke).
‎Adibidez, nondik jaio zen Tractatus a (hau, da zientzia eta logikatik) eta nora joan zen (hau da, etika eta estetikara, hots, mistikara). Vienako kulturarekin batera ulertzen da Tractatus aren helburu hori, eta zergatik hasi behar zuen mundua (eta bere hizkuntza razionala) aztertzen, geroago subjektu transzendental batean bukatzeko, etikaren bila. Hor datza Wittgensteinen originaltasuna.
‎Pentsalari anglosaxoniarrek, baita neopositibistek ere, ahaztu egin zuten berezitasun hori, Russellek kontatutako pasadizo batean ailegatu zaigun moduan. Lehenengo Mundu Gerra hasi baino lehenago, Wittgenstein eta Russellek harreman estua zutenez, noizbehinka hizketan goizaldera arte jarduten zuten Russellen gelan. Halako batean, Wittgenstein joan zen gauerdian Russellen bila eta austriarra hor geratu zen, epe luze batean, ezer esan gabe, bueltaka eta bueltaka.
‎Perpausok gainditu egin behar ditu, orduan ikusiko du zuzen mundua (Tractatus Logico Philosophicus 6.54).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
mundu 617 (4,06)
mundua 404 (2,66)
munduaren 338 (2,23)
munduan 214 (1,41)
munduko 118 (0,78)
Mundu 63 (0,41)
Mundua 57 (0,38)
munduak 51 (0,34)
mundura 35 (0,23)
Munduaren 33 (0,22)
munduari 28 (0,18)
mundutik 27 (0,18)
munduaz 26 (0,17)
munduarekin 21 (0,14)
munduaren barruan 18 (0,12)
munduarekiko 16 (0,11)
Munduko 15 (0,10)
munduari buruzko 14 (0,09)
Munduan 9 (0,06)
Munduak 8 (0,05)
mundurik 7 (0,05)
mundutik at 6 (0,04)
mundutik kanpo 6 (0,04)
munduaren aurrean 5 (0,03)
munduarena 4 (0,03)
munduari buruz 4 (0,03)
munduen 4 (0,03)
Munduari 3 (0,02)
Munduen 3 (0,02)
munduaren gaineko 3 (0,02)
munduen arteko 3 (0,02)
munduetan 3 (0,02)
mundutan 3 (0,02)
MUNDU 2 (0,01)
MUNDUAREN 2 (0,01)
Munduarekiko 2 (0,01)
Munduaz 2 (0,01)
munduan zehar 2 (0,01)
munduarentzat 2 (0,01)
mundurantz 2 (0,01)
mundutik kanpoko 2 (0,01)
Munduarekin 1 (0,01)
Munduaren barruan 1 (0,01)
Mundurik 1 (0,01)
Munduz 1 (0,01)
Munduzko 1 (0,01)
munduaren aurka 1 (0,01)
munduaren aurreko 1 (0,01)
munduaren azpitik 1 (0,01)
munduaren kontra 1 (0,01)
munduaren kontrako 1 (0,01)
munduaz landako 1 (0,01)
munduek 1 (0,01)
munduekin 1 (0,01)
munduen artean 1 (0,01)
munduen aurreko 1 (0,01)
munduez 1 (0,01)
mundukoa 1 (0,01)
mundukoak 1 (0,01)
munduranzko 1 (0,01)
mundurik gabe 1 (0,01)
mundutik kanpora 1 (0,01)
mundutik zehar 1 (0,01)
munduz 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
mundu bat 80 (0,53)
mundu hori 64 (0,42)
mundu fisiko 55 (0,36)
mundu ikuskera 51 (0,34)
mundu gerra 35 (0,23)
mundu hau 33 (0,22)
mundu bera 30 (0,20)
mundu oso 30 (0,20)
mundu egon 25 (0,16)
mundu ikusmolde 23 (0,15)
mundu ez 22 (0,14)
mundu berri 19 (0,13)
mundu objektu 19 (0,13)
mundu guzti 17 (0,11)
mundu arteko 16 (0,11)
mundu irudi 16 (0,11)
mundu ikuspegi 15 (0,10)
mundu material 15 (0,10)
mundu ezagutu 14 (0,09)
mundu ulertu 13 (0,09)
mundu ere 12 (0,08)
mundu hasiera 12 (0,08)
mundu maila 12 (0,08)
mundu sentigarri 12 (0,08)
mundu ukan 12 (0,08)
mundu beste 11 (0,07)
mundu existentzia 11 (0,07)
mundu ordena 11 (0,07)
mundu existitu 10 (0,07)
mundu muga 10 (0,07)
mundu natural 10 (0,07)
mundu deskribapen 9 (0,06)
mundu sentikor 9 (0,06)
mundu zati 9 (0,06)
mundu agertu 8 (0,05)
mundu egin 8 (0,05)
mundu gauza 8 (0,05)
mundu parte 8 (0,05)
mundu atzeko 7 (0,05)
mundu egitura 7 (0,05)
mundu erreal 7 (0,05)
mundu interpretatu 7 (0,05)
mundu komun 7 (0,05)
mundu lege 7 (0,05)
mundu moderno 7 (0,05)
mundu mundu 7 (0,05)
mundu nahimen 7 (0,05)
mundu osotasun 7 (0,05)
mundu bizi 6 (0,04)
mundu gertakari 6 (0,04)
mundu gertatu 6 (0,04)
mundu greko 6 (0,04)
mundu gu 6 (0,04)
mundu historia 6 (0,04)
mundu kokatu 6 (0,04)
mundu oinarri 6 (0,04)
mundu sortu 6 (0,04)
mundu zentzu 6 (0,04)
mundu akademiko 5 (0,03)
mundu eman 5 (0,03)
mundu hauteman 5 (0,03)
mundu hizkuntza 5 (0,03)
mundu ikusi 5 (0,03)
mundu liburu 5 (0,03)
mundu neu 5 (0,03)
mundu nola 5 (0,03)
mundu sorrera 5 (0,03)
mundu sortzaile 5 (0,03)
mundu sozial 5 (0,03)
mundu zabaldu 5 (0,03)
mundu zer 5 (0,03)
mundu aberastasun 4 (0,03)
mundu aldatu 4 (0,03)
mundu arte 4 (0,03)
mundu balio 4 (0,03)
mundu bi 4 (0,03)
mundu egia 4 (0,03)
mundu erlazio 4 (0,03)
mundu errealitate 4 (0,03)
mundu espazio 4 (0,03)
mundu ezin 4 (0,03)
mundu gizaki 4 (0,03)
mundu gorputz 4 (0,03)
mundu horiek 4 (0,03)
mundu ihes 4 (0,03)
mundu isuri 4 (0,03)
mundu itxi 4 (0,03)
mundu kausa 4 (0,03)
mundu logika 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
mundu ikusmolde zientifiko 16 (0,11)
mundu berri bat 9 (0,06)
mundu atzeko plano 7 (0,05)
mundu existentzia harritu 7 (0,05)
mundu bat egon 6 (0,04)
mundu neu mundu 5 (0,03)
mundu bat bezala 4 (0,03)
mundu bat sortu 4 (0,03)
mundu egon modu 4 (0,03)
mundu ez egon 4 (0,03)
mundu gerra arte 4 (0,03)
mundu hori bera 4 (0,03)
mundu ikuskera propio 4 (0,03)
mundu liburu handi 4 (0,03)
mundu maila egin 4 (0,03)
mundu bera ere 3 (0,02)
mundu deskribapen oso 3 (0,02)
mundu egitura simetriko 3 (0,02)
mundu fisiko egon 3 (0,02)
mundu fisiko existentzia 3 (0,02)
mundu fisiko zerikusi 3 (0,02)
mundu gerra amaitu 3 (0,02)
mundu hasiera bat 3 (0,02)
mundu hori egon 3 (0,02)
mundu ikuskera linguistiko 3 (0,02)
mundu irudi hori 3 (0,02)
mundu komun bat 3 (0,02)
mundu ukan helduleku 3 (0,02)
mundu ulertu era 3 (0,02)
mundu arteko bereizketa 2 (0,01)
mundu arteko bitartekari 2 (0,01)
mundu arteko gatazka 2 (0,01)
mundu arteko lotura 2 (0,01)
mundu bat agertu 2 (0,01)
mundu bat baino 2 (0,01)
mundu bat bakarrik 2 (0,01)
mundu bat bizi 2 (0,01)
mundu bat erdi 2 (0,01)
mundu bat ere 2 (0,01)
mundu bat existitu 2 (0,01)
mundu bera buru 2 (0,01)
mundu beste gizaki 2 (0,01)
mundu erlazio proiektibo 2 (0,01)
mundu espazio denborazko 2 (0,01)
mundu existitu ez 2 (0,01)
mundu ez ukan 2 (0,01)
mundu fisiko arteko 2 (0,01)
mundu fisiko berreraiki 2 (0,01)
mundu fisiko ezagupen 2 (0,01)
mundu fisiko ezagutu 2 (0,01)
mundu fisiko jauzi 2 (0,01)
mundu fisiko sortzaile 2 (0,01)
mundu gerra aurre 2 (0,01)
mundu gerra ostean 2 (0,01)
mundu gertakari osotasun 2 (0,01)
mundu gizaki egin 2 (0,01)
mundu gorputz guzti 2 (0,01)
mundu gu buru 2 (0,01)
mundu hasiera ukan 2 (0,01)
mundu hau gauza 2 (0,01)
mundu hori amets 2 (0,01)
mundu hori erakutsi 2 (0,01)
mundu hori irudi 2 (0,01)
mundu hori ukan 2 (0,01)
mundu ihes egin 2 (0,01)
mundu ikuskera berri 2 (0,01)
mundu ikuskera zahar 2 (0,01)
mundu ikusmolde bat 2 (0,01)
mundu ikuspegi heroi 2 (0,01)
mundu irudi linguistiko 2 (0,01)
mundu lege giza 2 (0,01)
mundu muga adierazi 2 (0,01)
mundu objektu bat 2 (0,01)
mundu objektu gisa 2 (0,01)
mundu oinarri fisiko 2 (0,01)
mundu ordena bat 2 (0,01)
mundu oso bat 2 (0,01)
mundu oso egon 2 (0,01)
mundu oso zabaldu 2 (0,01)
mundu osotasun hedadura 2 (0,01)
mundu parte baita 2 (0,01)
mundu parte bat 2 (0,01)
mundu ukan lotura 2 (0,01)
mundu zati bat 2 (0,01)
mundu aberastasun sistematikoki 1 (0,01)
mundu agertu behar 1 (0,01)
mundu agertu esan 1 (0,01)
mundu akademiko egon 1 (0,01)
mundu akademiko idazketa 1 (0,01)
mundu aldatu ez 1 (0,01)
mundu aldatu hasi 1 (0,01)
mundu arte bat 1 (0,01)
mundu arte hemorragia 1 (0,01)
mundu arte isuri 1 (0,01)
mundu arte presentzia 1 (0,01)
mundu arteko adiskidetze 1 (0,01)
mundu arteko aurkakotasun 1 (0,01)
mundu arteko bitarteko 1 (0,01)
mundu arteko erlazio 1 (0,01)
mundu arteko kontraesan 1 (0,01)
mundu arteko sintonizazio 1 (0,01)
mundu balio batzuk 1 (0,01)
mundu balio eramaile 1 (0,01)
mundu balio goren 1 (0,01)
mundu balio ukan 1 (0,01)
mundu bat alegia 1 (0,01)
mundu bat amaitu 1 (0,01)
mundu bat asmatu 1 (0,01)
mundu bat azaldu 1 (0,01)
mundu bat bat 1 (0,01)
mundu bat behar 1 (0,01)
mundu bat bera 1 (0,01)
mundu bat esan 1 (0,01)
mundu bat esanahi 1 (0,01)
mundu bat etorri 1 (0,01)
mundu bat ezberdindu 1 (0,01)
mundu bat garatu 1 (0,01)
mundu bat gertaera 1 (0,01)
mundu bat geruza 1 (0,01)
mundu bat harremanetan 1 (0,01)
mundu bat hondorapen 1 (0,01)
mundu bat jaurti 1 (0,01)
mundu bat lege 1 (0,01)
mundu bat logika 1 (0,01)
mundu bat mundu 1 (0,01)
mundu bat murgildu 1 (0,01)
mundu bat non 1 (0,01)
mundu bat proiektatu 1 (0,01)
mundu bat sentimen 1 (0,01)
mundu bat sor 1 (0,01)
mundu bat zati 1 (0,01)
mundu bat zerbait 1 (0,01)
mundu bera antolatu 1 (0,01)
mundu bera distantzia 1 (0,01)
mundu bera dudatu 1 (0,01)
mundu bera egituratu 1 (0,01)
mundu bera errealitate 1 (0,01)
mundu bera historia 1 (0,01)
mundu bera ikuspuntu 1 (0,01)
mundu bera indar 1 (0,01)
mundu bera kanpo 1 (0,01)
mundu bera kontingente 1 (0,01)
mundu bera lege 1 (0,01)
mundu bera logika 1 (0,01)
mundu bera lokamuts 1 (0,01)
mundu bera objektutasun 1 (0,01)
mundu bera sortu 1 (0,01)
mundu bera zer 1 (0,01)
mundu berri aukera 1 (0,01)
mundu berri eraiki 1 (0,01)
mundu berri esklabotza 1 (0,01)
mundu berri hori 1 (0,01)
mundu berri hura 1 (0,01)
mundu berri irudikatu 1 (0,01)
mundu berri modu 1 (0,01)
mundu beste alderdi 1 (0,01)
mundu beste ere 1 (0,01)
mundu beste gauza 1 (0,01)
mundu beste iragarri 1 (0,01)
mundu beste leku 1 (0,01)
mundu beste mundu 1 (0,01)
mundu beste objektu 1 (0,01)
mundu beste tresna 1 (0,01)
mundu beste ulertarazi 1 (0,01)
mundu bi banatu 1 (0,01)
mundu bi blok 1 (0,01)
mundu bi hizkuntza 1 (0,01)
mundu bi presente 1 (0,01)
mundu bizi behar 1 (0,01)
mundu bizi behinik 1 (0,01)
mundu deskribapen al 1 (0,01)
mundu deskribapen anitz 1 (0,01)
mundu deskribapen baliokide 1 (0,01)
mundu deskribapen bat 1 (0,01)
mundu deskribapen zehatz 1 (0,01)
mundu egia egon 1 (0,01)
mundu egia ez 1 (0,01)
mundu egia gorputz 1 (0,01)
mundu egia ipuin 1 (0,01)
mundu egin agerpen 1 (0,01)
mundu egin horrenbestez 1 (0,01)
mundu egitura objektibo 1 (0,01)
mundu egitura ontologiko 1 (0,01)
mundu egitura partzial 1 (0,01)
mundu egitura zer 1 (0,01)
mundu egon alde 1 (0,01)
mundu egon ama 1 (0,01)
mundu egon behar 1 (0,01)
mundu egon beharrezko 1 (0,01)
mundu egon edozer 1 (0,01)
mundu egon ekintza 1 (0,01)
mundu egon enuntziatu 1 (0,01)
mundu egon era 1 (0,01)
mundu egon gauza 1 (0,01)
mundu egon ikuspuntu 1 (0,01)
mundu egon jakin 1 (0,01)
mundu egon kausa 1 (0,01)
mundu egon ni 1 (0,01)
mundu egon utzi 1 (0,01)
mundu egon zerbait 1 (0,01)
mundu eman behin 1 (0,01)
mundu eman etorri 1 (0,01)
mundu ere bada 1 (0,01)
mundu ere ez 1 (0,01)
mundu ere ezabatu 1 (0,01)
mundu ere ezin 1 (0,01)
mundu ere gizatiar 1 (0,01)
mundu ere lurralde 1 (0,01)
mundu ere osatu 1 (0,01)
mundu erlazio eskaini 1 (0,01)
mundu erreal ez 1 (0,01)
mundu erreal ezin 1 (0,01)
mundu erreal honetan 1 (0,01)
mundu erreal hurbilketa 1 (0,01)
mundu erreal suntsigarri 1 (0,01)
mundu errealitate adierazi 1 (0,01)
mundu errealitate bat 1 (0,01)
mundu errealitate irudikatu 1 (0,01)
mundu errealitate oro 1 (0,01)
mundu espazio mugatu 1 (0,01)
mundu espazio politiko 1 (0,01)
mundu existentzia aurresuposizio 1 (0,01)
mundu existentzia bera 1 (0,01)
mundu existentzia funts 1 (0,01)
mundu existentzia hunkipen 1 (0,01)
mundu existitu al 1 (0,01)
mundu ez eduki 1 (0,01)
mundu ez esperientzia 1 (0,01)
mundu ez ez 1 (0,01)
mundu ez jakin 1 (0,01)
mundu ezagutu egin 1 (0,01)
mundu ezagutu esperientzia 1 (0,01)
mundu ezagutu ezan 1 (0,01)
mundu ezagutu izaera 1 (0,01)
mundu ezagutu nabarmen 1 (0,01)
mundu ezagutu nahi 1 (0,01)
mundu ezagutu printzipio 1 (0,01)
mundu ezin baita 1 (0,01)
mundu ezin ondorioztatu 1 (0,01)
mundu ezin ukan 1 (0,01)
mundu fisiko argitasun 1 (0,01)
mundu fisiko aurreko 1 (0,01)
mundu fisiko bat 1 (0,01)
mundu fisiko benetako 1 (0,01)
mundu fisiko bera 1 (0,01)
mundu fisiko bereizi 1 (0,01)
mundu fisiko buruz 1 (0,01)
mundu fisiko buruzko 1 (0,01)
mundu fisiko egia 1 (0,01)
mundu fisiko ere 1 (0,01)
mundu fisiko ezagutza 1 (0,01)
mundu fisiko fenomeno 1 (0,01)
mundu fisiko gutxietsi 1 (0,01)
mundu fisiko jaitsiera 1 (0,01)
mundu fisiko jasan 1 (0,01)
mundu fisiko oso 1 (0,01)
mundu fisiko sentimen 1 (0,01)
mundu fisiko ulertu 1 (0,01)
mundu fisiko zalantza 1 (0,01)
mundu fisiko zubi 1 (0,01)
mundu gauza bakarrik 1 (0,01)
mundu gauza bat 1 (0,01)
mundu gauza bera 1 (0,01)
mundu gauza erdigune 1 (0,01)
mundu gauza ezagutza 1 (0,01)
mundu gerra amaiera 1 (0,01)
mundu gerra aurreratu 1 (0,01)
mundu gerra bizi 1 (0,01)
mundu gerra den 1 (0,01)
mundu gerra ekarri 1 (0,01)
mundu gerra erdi 1 (0,01)
mundu gerra ezker 1 (0,01)
mundu gerra familiarizazio 1 (0,01)
mundu gerra galdu 1 (0,01)
mundu gerra gertatu 1 (0,01)
mundu gerra hasi 1 (0,01)
mundu gerra hasiera 1 (0,01)
mundu gerra inguru 1 (0,01)
mundu gerra iparralde 1 (0,01)
mundu gerra mende 1 (0,01)
mundu gerra mugitu 1 (0,01)
mundu gerra ostetik 1 (0,01)
mundu gerra sartu 1 (0,01)
mundu gerra Wittgenstein 1 (0,01)
mundu gertakari banatu 1 (0,01)
mundu gertakari egon 1 (0,01)
mundu gertakari hizkuntza 1 (0,01)
mundu gertakari nahiko 1 (0,01)
mundu gertatu ari 1 (0,01)
mundu gertatu den 1 (0,01)
mundu gertatu hain 1 (0,01)
mundu gizaki guzti 1 (0,01)
mundu gizaki jasan 1 (0,01)
mundu gorputz errepresentatu 1 (0,01)
mundu gorputz propio 1 (0,01)
mundu greko erdigune 1 (0,01)
mundu greko ez 1 (0,01)
mundu greko guzti 1 (0,01)
mundu greko ukan 1 (0,01)
mundu gu aurkitu 1 (0,01)
mundu gu begi 1 (0,01)
mundu gu ezagutza 1 (0,01)
mundu gu mapa 1 (0,01)
mundu guzti bezala 1 (0,01)
mundu guzti egon 1 (0,01)
mundu guzti entzun 1 (0,01)
mundu guzti ezkerzale 1 (0,01)
mundu guzti gain 1 (0,01)
mundu guzti gose 1 (0,01)
mundu guzti ikusi 1 (0,01)
mundu guzti jendaurre 1 (0,01)
mundu guzti kanpo 1 (0,01)
mundu guzti klase 1 (0,01)
mundu guzti langile 1 (0,01)
mundu guzti miretsi 1 (0,01)
mundu guzti onura 1 (0,01)
mundu guzti pentsatu 1 (0,01)
mundu guzti politika 1 (0,01)
mundu hasiera Berria 1 (0,01)
mundu hasiera existitu 1 (0,01)
mundu hasiera jarri 1 (0,01)
mundu hasiera kokatu 1 (0,01)
mundu hasiera nola 1 (0,01)
mundu hasiera une 1 (0,01)
mundu hau ari 1 (0,01)
mundu hau baino 1 (0,01)
mundu hau bera 1 (0,01)
mundu hau beste 1 (0,01)
mundu hau beti 1 (0,01)
mundu hau bizitza 1 (0,01)
mundu hau deskribatu 1 (0,01)
mundu hau egia 1 (0,01)
mundu hau erori 1 (0,01)
mundu hau eternitate 1 (0,01)
mundu hau existitu 1 (0,01)
mundu hau ez 1 (0,01)
mundu hau ezinezko 1 (0,01)
mundu hau ezkor 1 (0,01)
mundu hau gaizki 1 (0,01)
mundu hau gertatu 1 (0,01)
mundu hau jarrera 1 (0,01)
mundu hau kontingentzia 1 (0,01)
mundu hau mugagabe 1 (0,01)
mundu hau nekatu 1 (0,01)
mundu hau suntsiketa 1 (0,01)
mundu hau ukan 1 (0,01)
mundu hau zentzu 1 (0,01)
mundu hau zeru 1 (0,01)
mundu hauteman aldatu 1 (0,01)
mundu hauteman ezindu 1 (0,01)
mundu hauteman ukan 1 (0,01)
mundu historia ageriki 1 (0,01)
mundu historia inoiz 1 (0,01)
mundu historia kontzientzia 1 (0,01)
mundu historia oso 1 (0,01)
mundu historia pertsona 1 (0,01)
mundu hizkuntza komuna 1 (0,01)
mundu hizkuntza kopuru 1 (0,01)
mundu hizkuntza muga 1 (0,01)
mundu hizkuntza osatu 1 (0,01)
mundu hori antolamendu 1 (0,01)
mundu hori antolatu 1 (0,01)
mundu hori arrasto 1 (0,01)
mundu hori beharrezkotasun 1 (0,01)
mundu hori beste 1 (0,01)
mundu hori distantzia 1 (0,01)
mundu hori ebidente 1 (0,01)
mundu hori egin 1 (0,01)
mundu hori elementu 1 (0,01)
mundu hori ere 1 (0,01)
mundu hori ezagutarazi 1 (0,01)
mundu hori filosofia 1 (0,01)
mundu hori galdu 1 (0,01)
mundu hori gidatu 1 (0,01)
mundu hori ibili 1 (0,01)
mundu hori kategorizatu 1 (0,01)
mundu hori komunikaezin 1 (0,01)
mundu hori lau 1 (0,01)
mundu hori mendebalde 1 (0,01)
mundu hori modifikazio 1 (0,01)
mundu hori murriztu 1 (0,01)
mundu hori ni 1 (0,01)
mundu hori parte 1 (0,01)
mundu hori sentsu 1 (0,01)
mundu hori sorrera 1 (0,01)
mundu hori suntsitu 1 (0,01)
mundu hori susmo 1 (0,01)
mundu hori unibertso 1 (0,01)
mundu hori zein 1 (0,01)
mundu hori zergati 1 (0,01)
mundu horiek bete 1 (0,01)
mundu horiek errealitate 1 (0,01)
mundu horiek ez 1 (0,01)
mundu horiek uste 1 (0,01)
mundu ihes ez 1 (0,01)
mundu ihes ni 1 (0,01)
mundu ikusi hartu 1 (0,01)
mundu ikusi ikasi 1 (0,01)
mundu ikuskera aberastu 1 (0,01)
mundu ikuskera aristokratiko 1 (0,01)
mundu ikuskera arrunt 1 (0,01)
mundu ikuskera atzeman 1 (0,01)
mundu ikuskera aurkakotasun 1 (0,01)
mundu ikuskera begiratu 1 (0,01)
mundu ikuskera bera 1 (0,01)
mundu ikuskera bildu 1 (0,01)
mundu ikuskera delako 1 (0,01)
mundu ikuskera ere 1 (0,01)
mundu ikuskera errepikatu 1 (0,01)
mundu ikuskera ezagutu 1 (0,01)
mundu ikuskera ezin 1 (0,01)
mundu ikuskera indibidual 1 (0,01)
mundu ikuskera iraulketa 1 (0,01)
mundu ikuskera komunikabide 1 (0,01)
mundu ikuskera magiko 1 (0,01)
mundu ikuskera mitologiko 1 (0,01)
mundu ikuskera moderno 1 (0,01)
mundu ikuskera nazionalsozialista 1 (0,01)
mundu ikuskera neoliberalismo 1 (0,01)
mundu ikuskera oraindik 1 (0,01)
mundu ikuskera pertsonal 1 (0,01)
mundu ikuskera subjektibotasun 1 (0,01)
mundu ikuskera zabaldu 1 (0,01)
mundu ikuskera zuztar 1 (0,01)
mundu ikusmolde berri 1 (0,01)
mundu ikusmolde edota 1 (0,01)
mundu ikusmolde orokor 1 (0,01)
mundu ikusmolde zorrotz 1 (0,01)
mundu ikuspegi ere 1 (0,01)
mundu ikuspegi errealista 1 (0,01)
mundu ikuspegi ez 1 (0,01)
mundu ikuspegi ezberdindu 1 (0,01)
mundu ikuspegi guzti 1 (0,01)
mundu ikuspegi kontraesankor 1 (0,01)
mundu ikuspegi ontologiko 1 (0,01)
mundu ikuspegi zuhur 1 (0,01)
mundu interpretatu aldatu 1 (0,01)
mundu interpretatu aritu 1 (0,01)
mundu interpretatu bada 1 (0,01)
mundu interpretatu behar 1 (0,01)
mundu interpretatu sistema 1 (0,01)
mundu interpretatu ukan 1 (0,01)
mundu irudi ari 1 (0,01)
mundu irudi bat 1 (0,01)
mundu irudi ebidente 1 (0,01)
mundu irudi egin 1 (0,01)
mundu irudi egonkor 1 (0,01)
mundu irudi hertsi 1 (0,01)
mundu irudi sortu 1 (0,01)
mundu isuri beste 1 (0,01)
mundu isuri zentzu 1 (0,01)
mundu itxi bat 1 (0,01)
mundu itxi besterik 1 (0,01)
mundu itxi unibertso 1 (0,01)
mundu kausa egon 1 (0,01)
mundu kausa mekaniko 1 (0,01)
mundu kausa ohiko 1 (0,01)
mundu kokatu era 1 (0,01)
mundu kokatu ikasi 1 (0,01)
mundu komun bizigarri 1 (0,01)
mundu komun hau 1 (0,01)
mundu komun sortzaile 1 (0,01)
mundu lege kausal 1 (0,01)
mundu lege logiko 1 (0,01)
mundu lege lokalki 1 (0,01)
mundu lege transzendental 1 (0,01)
mundu liburu xehetasun 1 (0,01)
mundu logika apurtu 1 (0,01)
mundu logika ezin 1 (0,01)
mundu maila arteko 1 (0,01)
mundu maila bera 1 (0,01)
mundu maila gero 1 (0,01)
mundu maila gertakizun 1 (0,01)
mundu maila krisi 1 (0,01)
mundu maila Udalbiltza 1 (0,01)
mundu material arteko 1 (0,01)
mundu material aurre 1 (0,01)
mundu material bakarrik 1 (0,01)
mundu material beste 1 (0,01)
mundu material existentzia 1 (0,01)
mundu material ezagupen 1 (0,01)
mundu material hori 1 (0,01)
mundu material ideia 1 (0,01)
mundu material osotasun 1 (0,01)
mundu material sortu 1 (0,01)
mundu material ukatu 1 (0,01)
mundu material zertzen 1 (0,01)
mundu moderno berezitasun 1 (0,01)
mundu moderno kolonizatu 1 (0,01)
mundu moderno nagusitasun 1 (0,01)
mundu moderno nazio 1 (0,01)
mundu muga baizik 1 (0,01)
mundu muga gainditu 1 (0,01)
mundu muga hedatu 1 (0,01)
mundu muga hori 1 (0,01)
mundu muga ni 1 (0,01)
mundu mundu egin 1 (0,01)
mundu mundu hori 1 (0,01)
mundu mundu isuri 1 (0,01)
mundu mundu kontzientzia 1 (0,01)
mundu mundu posible 1 (0,01)
mundu mundu sentikor 1 (0,01)
mundu mundu sozial 1 (0,01)
mundu nahimen bezala 1 (0,01)
mundu nahimen huts 1 (0,01)
mundu natural askatasun 1 (0,01)
mundu natural azalpen 1 (0,01)
mundu natural buru 1 (0,01)
mundu natural ere 1 (0,01)
mundu natural independentzia 1 (0,01)
mundu natural itxura 1 (0,01)
mundu natural kokatu 1 (0,01)
mundu nola ezagutu 1 (0,01)
mundu objektu baliatu 1 (0,01)
mundu objektu bera 1 (0,01)
mundu objektu eraman 1 (0,01)
mundu objektu ez 1 (0,01)
mundu objektu hori 1 (0,01)
mundu objektu horiek 1 (0,01)
mundu objektu isurtze 1 (0,01)
mundu objektu maila 1 (0,01)
mundu objektu objektibotasun 1 (0,01)
mundu objektu partikular 1 (0,01)
mundu objektu probable 1 (0,01)
mundu oinarri elementu 1 (0,01)
mundu ordena arabera 1 (0,01)
mundu ordena asaldatu 1 (0,01)
mundu ordena baino 1 (0,01)
mundu ordena baldin 1 (0,01)
mundu ordena berri 1 (0,01)
mundu ordena egon 1 (0,01)
mundu ordena harrapatu 1 (0,01)
mundu ordena moral 1 (0,01)
mundu oso barnebildu 1 (0,01)
mundu oso bera 1 (0,01)
mundu oso berak 1 (0,01)
mundu oso bereizi 1 (0,01)
mundu oso bizi 1 (0,01)
mundu oso erantzukizun 1 (0,01)
mundu oso eratu 1 (0,01)
mundu oso ere 1 (0,01)
mundu oso estatu 1 (0,01)
mundu oso ezkertiar 1 (0,01)
mundu oso forma 1 (0,01)
mundu oso hobeto 1 (0,01)
mundu oso idatzi 1 (0,01)
mundu oso keinu 1 (0,01)
mundu oso nagusitasun 1 (0,01)
mundu oso neoliberalismo 1 (0,01)
mundu oso oinorde 1 (0,01)
mundu oso osorik 1 (0,01)
mundu oso suntsipen 1 (0,01)
mundu oso ukapen 1 (0,01)
mundu osotasun abiapuntu 1 (0,01)
mundu osotasun ere 1 (0,01)
mundu osotasun ez 1 (0,01)
mundu osotasun hori 1 (0,01)
mundu osotasun zientzia 1 (0,01)
mundu parte gehien 1 (0,01)
mundu parte handi 1 (0,01)
mundu sentigarri euskarri 1 (0,01)
mundu sentigarri existitu 1 (0,01)
mundu sentigarri frogatu 1 (0,01)
mundu sentigarri hori 1 (0,01)
mundu sentigarri lotura 1 (0,01)
mundu sentigarri nabar 1 (0,01)
mundu sentikor arrotz 1 (0,01)
mundu sentikor barru 1 (0,01)
mundu sentikor eder 1 (0,01)
mundu sentikor edertasun 1 (0,01)
mundu sentikor haraindi 1 (0,01)
mundu sentikor matematika 1 (0,01)
mundu sentikor osaera 1 (0,01)
mundu sorrera ez 1 (0,01)
mundu sorrera gaineko 1 (0,01)
mundu sorrera gizaki 1 (0,01)
mundu sorrera hartu 1 (0,01)
mundu sortzaile ideia 1 (0,01)
mundu sozial denbora 1 (0,01)
mundu sozial inplikatu 1 (0,01)
mundu sozial testuinguru 1 (0,01)
mundu ukan erlazio 1 (0,01)
mundu ukan esperientzia 1 (0,01)
mundu ukan existentzia 1 (0,01)
mundu ukan harreman 1 (0,01)
mundu ukan komunio 1 (0,01)
mundu ukan leku 1 (0,01)
mundu ukan perspektiba 1 (0,01)
mundu ulertu ahal 1 (0,01)
mundu ulertu aldaketa 1 (0,01)
mundu ulertu bide 1 (0,01)
mundu ulertu erabili 1 (0,01)
mundu ulertu ezinbesteko 1 (0,01)
mundu ulertu modu 1 (0,01)
mundu ulertu molde 1 (0,01)
mundu ulertu nahi 1 (0,01)
mundu ulertu ukan 1 (0,01)
mundu zabaldu kapitalismo 1 (0,01)
mundu zabaldu ordu 1 (0,01)
mundu zati esanguratsu 1 (0,01)
mundu zati gisa 1 (0,01)
mundu zati guzti 1 (0,01)
mundu zati handi 1 (0,01)
mundu zentzu erantzun 1 (0,01)
mundu zentzu ere 1 (0,01)
mundu zentzu jainko 1 (0,01)
mundu zentzu mundu 1 (0,01)
mundu zentzu osatu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia