Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 4.204

2013
‎Areago, lurralde horietako batek, Nafarroak zehazki, erresuma gradua dute eta, beraz, haren jabea Frantziako edo Espainiako erregeren pare bihurtzen dute nominalki. Gainera, 1512an haren inbasioa, okupazioa eta zatiketa gertatzen den unetik oraindik itxi gabe zegoen arazo diplomatiko handia zen: Karlos V.a enperadoreak edo haren seme Filipe II.a Espainiakoak ez dute formalki onartzen Nafarroan beraiez besteko errege erreginarik dagoenik, baina negoziazio etengabeak izango dituzte mende osoan zehar bai Joanaren aitarekin (Henrike II.a Nafarroakoa) eta senarrekin (Antonio I.a Nafarroakoa) eta Joana berberarekin ere nafar auziari nolabaiteko konponketa bat emateko (tartean goian aipatu dugun ezkontza proposamena).
‎Gainera, 1512an haren inbasioa, okupazioa eta zatiketa gertatzen den unetik oraindik itxi gabe zegoen arazo diplomatiko handia zen: Karlos V.a enperadoreak edo haren seme Filipe II.a Espainiakoak ez dute formalki onartzen Nafarroan beraiez besteko errege erreginarik dagoenik , baina negoziazio etengabeak izango dituzte mende osoan zehar bai Joanaren aitarekin (Henrike II.a Nafarroakoa) eta senarrekin (Antonio I.a Nafarroakoa) eta Joana berberarekin ere nafar auziari nolabaiteko konponketa bat emateko (tartean goian aipatu dugun ezkontza proposamena). Ildo horretako aipuak ugariak eta sakabanatuak badira ere, bereziki interesgarria suertatzen da IV. kapitulua irakurtzea:
‎Frantzian finean zapuztua geratu bazen ere, berebiziko garrantzia izan zuen Ingalaterraren eta Eskoziaren historian eta, ondorioz, Estatu Batuetakoan (Herbehereetan, Suitzan edo Galesen izan zuen garrantzia gutxietsi gabe); Max Weberen tesi ezagunak, bestalde, ez du inongo iruzkinik behar. Bada, gure protagonista ez zen izan soilik Jean Calvinen ikasle eta jarraitzailea, baizik eta hark sortutako mugimenduaren buru nagusietakoa, mugimendua erpinean egon zen garaian. Izan ere, Frantzian bederen, mugimenduaren oinarri sozial nagusia hirietako artisau eta merkatarien artean kausitzen zen, horri gehitu behar zaizkiolarik noble ugarien artean sortu zuen interesa, behe mailatik hasita errege familiara iritsi arte.
‎Hausnarketa bereziki interesgarriak plazaratzen dira liburu honetan gai horren harira. Adibidez, Roalkerren arabera garbi dago konexio bat dagoela nafar auziaren eta protestantismoaren artean, alegia, Antonio Bourbonentzat protestantismora hurbiltzea bere etxearen (zentzu feudalean) eskubideak eta indarra sendotzeko aukera paregabea zen. Eta, hartara, protestantismora hurbildu zen eta Frantziako jaun feudalen arteko botere jokoan zeukan indarra biziki emendatu zen, besteak beste Filipe II.arekin zuzenean negoziatzea ahalbidetuz, edo Frantziako errege berri eta ahularen (Frantzisko II.a) babesle bezala agertuz.
‎Hausnarketa bereziki interesgarriak plazaratzen dira liburu honetan gai horren harira. Adibidez, Roalkerren arabera garbi dago konexio bat dagoela nafar auziaren eta protestantismoaren artean, alegia, Antonio Bourbonentzat protestantismora hurbiltzea bere etxearen (zentzu feudalean) eskubideak eta indarra sendotzeko aukera paregabea zen. Eta, hartara, protestantismora hurbildu zen eta Frantziako jaun feudalen arteko botere jokoan zeukan indarra biziki emendatu zen, besteak beste Filipe II.arekin zuzenean negoziatzea ahalbidetuz, edo Frantziako errege berri eta ahularen (Frantzisko II.a) babesle bezala agertuz.
‎Botere joko horrek esplikatzen du, adibidez, Antonioren traiektoria pertsonal zalantzatia, beti katolizismo eta protestantismoaren artean dantzatuz, orain ezker, orain eskuin. Roelkerrentzat garbi dago Antonio Bourbon gorazale oportunista bat besterik ez zela izan, sen politiko garbirik gabea gainera, bere etengabeko maniobren eta jirabiren etekinik eskuratzeko gaitasun barik: 1560 abagunean katolizismo aldera jotzen du berriro eta Joanarekin, hots, bere emaztearekin, argi eta garbi apurtzen du, publikoki; dibortzioa ere mahaigaineratu omen zen tarteka, nahiz eta Bourbondarraren ustekabeko heriotzak prozesua moztu zuen.
‎Lehenengo eta behin, beti izan zuen bihotza eta burua Frantziako arazoetan murgilduta: nafar auzia beti egon zen bigarren mailan, inoiz ez zuen serioki hartu Filipe II.arekin negoziatzea. Antonio Bourbonekin berarekin izan zuen ezkontza, neurri batean, bere burugogorkeriari zor zaio, aita (Henrike Albret, Nafarroako erregea) oso kontra jarri baitzen eta alabaren beraren deliberamendu irmoa eta Frantziako erregearen erabakimen dudagabea behartu zuten.
‎Joanak, aldiz, erabakimen osoz protestantismoa besarkatu zuen, publikoki eta baldintzarik gabe, amak bere sasoian (Margarita protestanteen babesle nabarmena izan zen, baina inoiz ez zuen azken urratsik eman) edo senarrak gero ez bezala. Roelkerrek ez du erabat baztertzen Joanaren hautu horretan egon zitekeen interes politikoa, baina garbi dago, funtsean, konbertsio baten aurrean gaudela. Alegia, Joanak bere kontzientziaren arabera jokatuko zuen beti, unean uneko abantaila politikoei erreparatu gabe.
‎Joanak, aldiz, erabakimen osoz protestantismoa besarkatu zuen, publikoki eta baldintzarik gabe, amak bere sasoian (Margarita protestanteen babesle nabarmena izan zen, baina inoiz ez zuen azken urratsik eman) edo senarrak gero ez bezala. Roelkerrek ez du erabat baztertzen Joanaren hautu horretan egon zitekeen interes politikoa, baina garbi dago , funtsean, konbertsio baten aurrean gaudela. Alegia, Joanak bere kontzientziaren arabera jokatuko zuen beti, unean uneko abantaila politikoei erreparatu gabe.
‎Joanak, aldiz, erabakimen osoz protestantismoa besarkatu zuen, publikoki eta baldintzarik gabe, amak bere sasoian (Margarita protestanteen babesle nabarmena izan zen, baina inoiz ez zuen azken urratsik eman) edo senarrak gero ez bezala. Roelkerrek ez du erabat baztertzen Joanaren hautu horretan egon zitekeen interes politikoa, baina garbi dago, funtsean, konbertsio baten aurrean gaudela . Alegia, Joanak bere kontzientziaren arabera jokatuko zuen beti, unean uneko abantaila politikoei erreparatu gabe.
‎Roelkerren jarrera garbia da: hitz hanpurusetatik haratago joan beharra dago , ekintzak epaituz. Ildo horretan, X. kapitulua(. Queen and administrator?) iruditzen zaigu liburuko interesgarria, bereziki gai horri dagokionez, hots, Joanaren jarrera tolerantzia erlijiosoaren auziaren aurrean.
‎hitz hanpurusetatik haratago joan beharra dago, ekintzak epaituz. Ildo horretan, X. kapitulua(. Queen and administrator?) iruditzen zaigu liburuko interesgarria, bereziki gai horri dagokionez , hots, Joanaren jarrera tolerantzia erlijiosoaren auziaren aurrean. Zeren bietatik ikusi izan omen da historiografian:
‎Joana tolerantziaren aitzindari eta eredu, edo Joana intolerantzia eta fanatismo protestantearen (katolikoa bezain galgarria) eredu. Roelkerren analisi xehea irakurtzen duena problemaren konplexutasunaz ezinbestean kargutuko delakoan nago , ez baita erraza mota horretako gai bati modu orekatuan bi hitzetan erantzutea. Detaileak, liburuan.
‎Eta ildo beretik, zinez kuriosoa da Roelkerrek euskaldunei (oro har) edo nafarrei (zehazkiago) dedikatzen dizkien aipu apurrak. Gorago esan dugun legez, Joanaren ikusmira eta interesa Frantziako gortean zegoen , ez Donapaleun, ezta Pauen ere, nahiz eta Biarnok askoz ere leku handiagoa hartzen duen liburuan. Hori da behintzat Roelkerrek eskaintzen digun irudia, kasu batzuetan apur bat groteskoa suertatzen dena; honela, ez du arazorik biarnesa edo euskara patois gisa aipatzeko (egiten dizkien aipu bakanetan) edo Biarnoko separatismoa modu aski displizentean tratatzeko (xelebrekeriatzat); edo garaiko testuetan testualki agertzen denean jendea Biarnotik. Frantziara?
‎Nafar auzia, jakina, gatazka diplomatiko hutsa da haren begietan, ondorio praktikorik apenas izan zuena; gure egileak inoiz ez du Nafarroako Erresuma oso seriotzat hartzen (paradoxikoa bada ere). Roelker andrea amerikarra eta protestantea da, baina garbi dago frantses ikuspuntu jakobinoa goitik behera bereganatua duela, naturaltasun osoz. Azken detaile bat:
‎gaur egun. Frantzia? hain garbiki mugatuta ikusten dugun garai honetan ez bezala, XVI. mendean bazirela lurralde batzuk hego mendebaldean (Nafarroa, Biarno, Albret....) frantsestasunik batere gabe egon zirenak XVII. mendea ondo sartu arte (edo gehiago agian). Eta lurralde horien jabeak, ahal zuenean, buruz buru negoziatzen zuela Frantziako eta Espainiako erregeekin, bera ere errege/ erregina baitzen finean.
‎50 hamarkadan nire ingurunean zeuden euskarazko irakurgaiak zenbatzeko eskuetako hatzak aski ziren: Lardizabalen Testamentu zahar eta berriko kondaira, Maiatzeko lorak, Irigoien Zumarragako parrokoak itzulitzako Bizi, Arantzazuko Aste Santua eta Zeruko Argiaren lehen aleak, eta herriko apaizak alde egitean oparitu zidan Xabiertxo.
‎Juan San Martinek, Euskaltzaindiaren izenean, itzultzaile eskola bat Donostian sortzeko proposamena egin zidan eta horrek Algortatik Donostiara familiarekin hiriz aldatu eta bertan lan egitera behartu ninduen. Txillardegiren, Villasanteren eta abarren lanei esker, eta Euskaltzaindiak 1968an Arantzazun abiatutako prozesuaren ildotik euskara gero eta batuago zegoen eta hori ezinbesteko baldintza zen itzulpengintzaren irakaskuntza modu eraginkorrean bideratzeko. Beraz, 1980ko udazkenean ireki zituen ateak Donostiako Arbideko Dorreak izeneko gunean itzultzaile eskolak, gerora Martuteneko Eskola bezala ezagunago izango bazen ere izen hori zuen auzunean kokatu zelako.
‎Parez pare, eta garai bertsuan, EITB eskola sortu zen Iñaki Beobideren gidaritzapean eta bertan euskarazko itzulpenaren eta esatari eta aktoreen euskarazko prestakuntzaren ardura ere izan nuen; horrek aukera aparta eman zidan batzen ari zen euskararen eta ahozkotasunaren arteko loturez ohartzeko, eta eremu horretan zeuden egitekoez jabetzeko. Halaber, Hezkuntzako EIMAn lankide izateak ere modu berezian ireki zizkidan begiak euskararen kalitateari zegokionez eta ildo hartan eman beharreko urratsen kontzientzia hartzeko ere.
‎Parez pare, eta garai bertsuan, EITB eskola sortu zen Iñaki Beobideren gidaritzapean eta bertan euskarazko itzulpenaren eta esatari eta aktoreen euskarazko prestakuntzaren ardura ere izan nuen; horrek aukera aparta eman zidan batzen ari zen euskararen eta ahozkotasunaren arteko loturez ohartzeko, eta eremu horretan zeuden egitekoez jabetzeko. Halaber, Hezkuntzako EIMAn lankide izateak ere modu berezian ireki zizkidan begiak euskararen kalitateari zegokionez eta ildo hartan eman beharreko urratsen kontzientzia hartzeko ere.
‎EITBren Eskolan, testu idatziak ez ezik ahoskatuak lantzea ezinbestekoa zenez, ahoskera, azentua, intonazioa eta abarren aurrean erabakiak hartzera beharturik aurkitu ginen eta hasieran idazteko nagusiki aldarrikatzen zen euskara batua besterik gabe hartzerik ez zegoela ikusi genuen eta laster ekin genion esatarien eta film bikoizketarien eguneroko lana bideratzeko arauak bilatu eta ezartzeari Txillardegi eta beste zenbaiten ekarpenak eta, askotan, geure sena beste gidaririk gabe. Gerora Eimako IABen Ahoskera testua lantzean ikusi dudanez eta, berriki Mintzolan Julia Marinek emandako hitzaldian entzun dudanez, gaia zabalik dago eta oraindik lukeen arreta eta lantzea ez dituela jaso aitor nezake.
‎EITBren Eskolan, testu idatziak ez ezik ahoskatuak lantzea ezinbestekoa zenez, ahoskera, azentua, intonazioa eta abarren aurrean erabakiak hartzera beharturik aurkitu ginen eta hasieran idazteko nagusiki aldarrikatzen zen euskara batua besterik gabe hartzerik ez zegoela ikusi genuen eta laster ekin genion esatarien eta film bikoizketarien eguneroko lana bideratzeko arauak bilatu eta ezartzeari Txillardegi eta beste zenbaiten ekarpenak eta, askotan, geure sena beste gidaririk gabe. Gerora Eimako IABen Ahoskera testua lantzean ikusi dudanez eta, berriki Mintzolan Julia Marinek emandako hitzaldian entzun dudanez, gaia zabalik dago eta oraindik lukeen arreta eta lantzea ez dituela jaso aitor nezake.
‎Bestalde, euskararen kalitateari dagokionez Euskaltzaindiaren atergabeko lana daukagu Interneten eskuragai: Hizkuntza baliabideak:
‎Xuxenortografia zuzentzaileak, Euskalbareta zenbait Corpusen ekarpenez ari naiz, nabarmen haziz doan euskarazkoez aipatzearren. Gure hizkuntza baino hiztun gehiago dituztenen aurretik goaz zerrendan, oraindik nabarmen hobetu eta aberastu beharrean bagaude ere. Wikipedia
‎Agurtu nahi dut ere lehenbiziko lerroan dagoen Eusebio Erkiagaren familia. Nihaurek ezagutu dut Eusebio, nahiz ez naizen maiz kurutzatu harekin.
‎Gizon altu argal bat, antiojoduna, atititaren laguna dana? Bilbon bizi da, baina udan etorten da, urtero, eta parkean egoten da leiduten, gerizpetan, Hondartxikiari begira. Zer ba??.
‎–nun dago gure lanbasa??
‎ontziei begira dago
‎Lumeari eragin? Bai, orduantxe hasita nengoen-eta nire lehen idazlanak taxutzen, ipuin sariketetara aurkezten, Sustraia herriko fotokopia aldizkari xumean nahiz Idatz & Mintz dotorean testuak argitaratzen. Amak, mostradore atzetik, keinu bategaz adierazi eustan joateko Eusebiogaz buelta bat emoten.
‎hegan ez dabil, kikilik dago udazkeneko eulia.
‎Beheko erreka ondoan dago arditxabola lehen zana,
‎gaur ardiz barik orbel ta iraz beterik egoten dana.
‎Gure atariak burdinazko hesi baltza eukan, ate orri bi, maratilagaz ireki eta ixtekoak. Bera alde batean eta ni bestean egon ginen, antzinako korteju kontuetan neska mutilak egon ohi ziran lez.
‎Gure atariak burdinazko hesi baltza eukan, ate orri bi, maratilagaz ireki eta ixtekoak. Bera alde batean eta ni bestean egon ginen, antzinako korteju kontuetan neska mutilak egon ohi ziran lez.
‎Egitasmo handi baten berotara batutako kideak be aitatu eustazan, Augustin Zubikarai eta Joxemari Arizmendiarrieta, alkarlanean jardundakoak Eguna egunkariaren sorrera eta garapen laburrean: . Izan be, orduko abertzale askoren pentsamenean, herrigintza eta fedea alkarri atxikita egozan , eta dana multzoan hartuta egiten genduan beharra?. Halan azaltzen dira hiru lagunak mendira eginiko txango honetan, gogoa lurreko arduren tenkadan,, negar herritik?
‎gorputzetik arima askatua bego .
bego Berzeo
‎Behin baino gehiagotan egon ginan handik aurrera.
‎Atari ertzeko solasari Orixerenganako mirespena lotzen deutsodan moduan, herriko beste bazter batzuetan beste lotura batzuk jatortaz, eta nago , atzera begiratuta, esangura gehigarria hartu geinkiela toki horreei, ze, esate baterako, non eta Abadeen Moilan aitatu eustan zein zan bere prosazko eredu txalogarriena, Juan Bautista Eguzkitza, Lemoako abadea.
‎–erbestekoen menpe egon arren
‎Ordurako irakurrita neukazan Arranegi eta beste lan batzuk. Ezin esan istorio hareek goitik behera harrapatzen ninduenik, azken eleberrigileen lilurapean nengoalako , baina Eusebioren idazkerari aparta neritzon: herri herriko berben ondoan (matarlako, didar, auskaka?), berba exotikoak topaten nebazan (kera, egitada, zertzelada?), neure ariketetan uztartzeko apuntaten nebazanak, idazle kutsu jantziagoa emotearren.
‎ez egoanean
‎Zergaitik hori? Ez kalea aldapatsua eta iluna zalako, izan be bada?, kanponsatuko bidearen hasieratxoan egoalako baino.
‎Heriotzak Eusebio harrapatu ebanean, Bartzelonan nengoan lan kontu batzuetan, eta etxekoek zuzenean deitzeko akordua izan eben. Ordutik atzera samar kaleratu zan nire lehen poema liburuxka, idatzi baino urte pilotxoa geroago:
‎Geroago, pertsonaiatzat hartu neban Urtebete itsasargiagazte nobelako kapitulu batean, gerra zibilaren giroko eztabaida politiko baten aitzakian. Pozarren egongo litzateke bera, nik uste, lagun, erkide eta lankide baten eskutik paperezko Eusebio bihurtuta.
‎Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean? eta giltzarri ere ez, beraren euskararen aldeko kultur lanagatik, nahiz ekarpena ukatzen ez zaion?, baizik eta batez ere erregimenean aski ongi kokatua zegoelako laguntzaile ere izan zitekeelako euskaltzaleen arteko bilerak eta antolatzeko, elkartzeko eskubidea auzoan baitzegoen Francoren erregimenean?; eta laguntzaile izan ere izan zelako, kontrolatzaile eta zentsuratzaile izan zen bezala. Beraz, figura anbibalentea.
‎Ez nator bat; ez ezezaguna izan da, baizik eta oso ezaguna, nagusiki fama kaskarrekoa, euskalgintzan norbait izan ziren euskaltzale gerra galtzaileen artean? eta giltzarri ere ez, beraren euskararen aldeko kultur lanagatik, nahiz ekarpena ukatzen ez zaion?, baizik eta batez ere erregimenean aski ongi kokatua zegoelako laguntzaile ere izan zitekeelako euskaltzaleen arteko bilerak eta antolatzeko, elkartzeko eskubidea auzoan baitzegoen Francoren erregimenean?; eta laguntzaile izan ere izan zelako, kontrolatzaile eta zentsuratzaile izan zen bezala. Beraz, figura anbibalentea.
‎Borrokatzen duen euskara, aldiz, euskara jasoa da, kultua, kultur tresna gisa erabili nahi dena. Izan ere, frankismoak euskarari eman dion egitekoa oso bazterrekoa da, folklorikoa, familia barnekoa, hilzorian dagoen gizataldeek bakarrik erabiltzekoa. Euskara ez da hirian, pulpituan edo eskolan ibiltzeko hizkuntza, beraiek esan ohi zutenez.
‎–El peligro para un Imperio es la coexistencia de dos o más idiomas culturales?. (...) Euskara ongi dago , nekazari eta arrantzaleentzat denean; burugabekeria da euskara hizkuntza kultu bihurtzeko pretentsioa? (Torrealdai, 2000).
‎Ikusi dut Bordarik aurkeztu zuen erri poema ere. Ez dago gaizki, bainan errikoiaren errikoiez, inspirazino laburreko arkitu dut. Zer dugu, euskera popular?
‎Aiek euskera gaur arkitzen dan eror zuloan geruago ta sakonago ikusi nai dute; usteltzen, iltzen. Ez nago ni erri bertsularien aurka, aitzitik aien alde nago. Bakoitzari berea ordea...?.
‎Aiek euskera gaur arkitzen dan eror zuloan geruago ta sakonago ikusi nai dute; usteltzen, iltzen. Ez nago ni erri bertsularien aurka, aitzitik aien alde nago . Bakoitzari berea ordea...?.
‎Hortik asko zegoela erregimeneko gizonek kudeaturiko erakundeek antolatutako lehiaketetan ez da zalantzazkoa: alegia, Torrealdaik adierazten zuen horretatik, hots, euskara maila herrikoi apolitiko apalerako soilik onartzearena, hortik gorako alorretan hego puntak mozturik.
‎Beste hau ere esan beharra dago : bi eredu nagusi zeuden 50eko hamarkadan:
‎Beste hau ere esan beharra dago: bi eredu nagusi zeuden 50eko hamarkadan: Euzko Gogoaeta Egan.
‎Kontatzen du, lehenbizi, denok dakiguna: zentsura zegoela garai hartan, eta hiru kopia utzi behar izaten zirela Donostian, eta baimena emanez gero, aurrera, eta bestela han geratzen zela liburua, kotxea semaforo gorrian jartzean bezala?.
‎Jarraitzen du esaten A. Zavalak Arrue ez zela liburu zentsorea, hots, euskal liburuei buruzko txostena egiten zuena, baina hark aldeko gutuna eginez gero, agintariek aintzat hartzen zutela. Eta gainera, eta hor dago aitorpen adierazgarri salagarriena, zentsurari ondo pentsatzen jarrita ez zitzaiola tranpa egiten; izan ere, A. Arrue konpromisoan ez jartzeko autoreak berak ondo neurtu behar zuen zer jarri, eta hartara, beraz,, era ortan egilleak berak egiten du bere liburuen zensura?.
‎Erregimenak, besteak beste, A. Arrueren bitartez lortzen zuen euskal idazleak berak bilakatzea beren buruen zentsuratzaile; hartara ez zegoen zentsuratzaileei dirua ordaindu beharrik eta eragin bera lortzen zen, zentsuratzailerik gabe zentsura ezartzea. Zer hoberik erregimenarentzat!, noren bitartez eta A. Arrueren arartekotasunaz.
‎Han hemenka eskuratu ditudan datuen arabera, Donostiako Ordezkaritzan zentralizatu zen urtetan euskarazko argitalpenen, irakurketa?. Donostian zentsore talde bat badagoela badakigu, eta zerbitzuak eskaintzen dizkiela beste ordezkaritzei. Baina inongo paperetan ezin izan dut aurkitu, irakurle?,, informatzaile?
‎Edozein modutan ere, badirudi Antonio Arrue ez zela plantillakoa. Plantillan bazeuden beste batzuk, prentsa eta komunikabideen zentsura egiten zutenak. Aldizkari zuzendariek bi aipatzen dituzte sarritan:
‎Hala zioen J.M. Torrealdaik: Nola debeka daiteke liburu bat Julio de Urquijo Euskal Filologiako Mintegia tartean egonda –(Torrealdai, 2000).
‎Ez da txorakeria bat; zentsura zein bizirik zegoen adierazten du. Donostiakoek bahe zabalagoa izango zuten, baina bahea hor zegoen, eta bi aldeetatik eutsia, Madriletik eta hemendik, zer da eta euskarazko liburu zaharrak berrargitaratzeko.
‎Ez da txorakeria bat; zentsura zein bizirik zegoen adierazten du. Donostiakoek bahe zabalagoa izango zuten, baina bahea hor zegoen , eta bi aldeetatik eutsia, Madriletik eta hemendik, zer da eta euskarazko liburu zaharrak berrargitaratzeko.
‎Hirugarren aldiz ere aipatzen da A. Arrue Torrealdairen liburuan, eta hirugarren aipamena, lehen begiratuan, positiboa da, Orixek Txillardegiren Peru Leartzako eleberria moralari zegokionez Arruek baino estuago iritzi zuela adierazteko aipatzen baitu.
‎Erregimenaren zutoinak zein diren argi adierazten da: lehenik, Eliza, kontuz ibili behar da elizgizonak ez gogaitzeko?; bigarrenik, politika, hots, Francoren erregimenaren aurkakorik ez egotea , eta hirugarrenik ere politika, oraingoan Sabino Aranaren politikaren aurka, jelkideen aurka.
‎Ondoren Mitxelena Koldo' k erderaz Euskaltzaindia' k zerabilzkin asmoak azaldu zituan.(...) Nere Yorgi Manrique' rena azken ikutu zai dut. Aspaldi burutu nizun, baña zuzenketak egiteko, besteren iritxi begira nago . Arrue' k itzaurrea egiteko asmoa dio, ta dotore azaldu nai dute.?
‎Artikulu honen bidez, Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Horrela, Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan. Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da.
‎Este articulo analiza cómo ha tratado Arantxa Urretabizkaia el fenómeno de la maternidad en su narrativa. Se han estudiado las madres que protagonizan las novelas Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) y Hiru Mariak (2010); y la colección de relatos Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983). Primero, construimos el marco teórico de la maternidad.
‎amatasuna eta abandonua, amatasuna eta nazioa, amatasuna eta zahartzaroa... Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan.
‎Hala, ezagunak dira, esaterako, Ellen Moersek (Ciplijauskaité, 1994: 16) esandakoak, ama baten bikaintasunaren eta sortzaile eskasa izatearen artean dagoen kausazko loturaz. Virginia Woolfek (2005), berriz, oso lan zaila ikusten zuen seme alabak edukitzea eta aldi berean idaztea.
‎Biruté Ciplijauskaiték dioen modura (1994), amatasuna bi modutara ikusia dago literatur lan gehienetan: deuseztatzaile modura, independentziaren eta norberaren garapenaren suntsitzaile modura eta, bestalde, botere mitikoaren jarraipen modura.
‎Artikulu honetan amatasunaren inguruko irakurketa bat proposatzen dugu, eta Lucienne Goldmannek (1964) esaten zuena baiezta genezake: literatur egituren eta jendarte egituren artean homologiak daudela . Proposatzen ditugun narrazioetako ama protagonistek amatasunaren gainean kontakizunak eraiki dituzte.
‎Beste modu batera esanda, zerbait pribatua, biologikoa edota, asko jota, zerbait psikologikoa da. Zientziatik oso urrun eta aztertu gabe dagoen zerbait. Emakumeen kontu bat.
‎Eredu emergenteak, ordea, Del Vallek koordinatutako lanean (2002) bistan geratu den modura, identitatea duten eraikuntzak dira, eta eredu normatibotik kanpo egon gabe ere, balio eta esanahi berriak bereganatu dituzte. Harreman berriak adierazten dituzte.
‎Dudarik gabe, artikulu honetako amatasun irudikapen gehienak amatasun emergenteak dira. Kontzientzia bat dago batez ere, aldaketarako intentzio garbia. Beraz, eraikuntza sinbolikoez gain, hitz egin daiteke aldaketa eta bilaketa estrategiez; hitz batean, agentzialitateaz (Esteban, 2004).
‎Ezer baino lehen, argitu behar da historikoki emakumearen gorputzaren pertzepzioa, eta, ondorioz, identitatea, gizonezkoena baino askoz baldintzatuagoa egon dela. Arau soziokulturalek emakumeengan gizonengan baino askoz eragin handiagoa izan dute (Wolf, 1991; Ventura, 2000; Esteban, 2006).
‎Urretabizkaiaren azken eleberri honetan, nahiz eta gerra garaiko umeak izan, iraganaren gainean baino gehiago, etorkizunaren gainean hausnartzen dute. Atzera begira baino gehiago, aurrera begira daude protagonistak.
‎Mari Handi misterioa baita hasieratik bukaera arte, eta horren peskizan ibiliko da irakurlea. Beraz, pertsonaia eleberri honetan, gaiari dagokionez , berrikuntza Gorrik ekarriko du; halaber, Mari Txuriren hizkerari darion sintaxi neurtua aitzakia literario bihurtuko du Urretabizkaiak, ohituta gaituen kontatzeko era natural eta zuzena eskaini ahal izateko.
‎Handirekin osatzen zuten gaztaroko adiskide triangelua. . Txuri eta Gorri guztiz desberdinak dira, bata errotuta dago , landare bat bezala; bestea munduan zehar ibili da eta beti dago egitasmo berriak pentsatzen, geldirik egotea ezinezkoa izango balitzaio bezala. Jakin badakigu Txuriren bizitzan gazi gozoak daudela, bizipozak izan dituela, eta hutsune nabarmen eta mingarriak?
‎Handirekin osatzen zuten gaztaroko adiskide triangelua. . Txuri eta Gorri guztiz desberdinak dira, bata errotuta dago, landare bat bezala; bestea munduan zehar ibili da eta beti dago egitasmo berriak pentsatzen, geldirik egotea ezinezkoa izango balitzaio bezala. Jakin badakigu Txuriren bizitzan gazi gozoak daudela, bizipozak izan dituela, eta hutsune nabarmen eta mingarriak?
‎Handirekin osatzen zuten gaztaroko adiskide triangelua. . Txuri eta Gorri guztiz desberdinak dira, bata errotuta dago, landare bat bezala; bestea munduan zehar ibili da eta beti dago egitasmo berriak pentsatzen, geldirik egotea ezinezkoa izango balitzaio bezala. Jakin badakigu Txuriren bizitzan gazi gozoak daudela, bizipozak izan dituela, eta hutsune nabarmen eta mingarriak?
‎–Txuri eta Gorri guztiz desberdinak dira, bata errotuta dago, landare bat bezala; bestea munduan zehar ibili da eta beti dago egitasmo berriak pentsatzen, geldirik egotea ezinezkoa izango balitzaio bezala. Jakin badakigu Txuriren bizitzan gazi gozoak daudela , bizipozak izan dituela, eta hutsune nabarmen eta mingarriak? (Rojo, 2011).
‎Protagonistarentzat, konpromiso politikoa amatasunarekin uztartu ezinezko ahalegina da, eta horixe dugu, hain justu, nobelan behin eta berriro azpimarratzen zaiguna. Bere amatasunaren gunerik garrantzitsuenak (haurdunaldia, erditzea, gaixoaldiak...) gertakari politikoekin daude lotuta (amnistiaren aldeko kanpainarekin, itxialdi eta manifestazioekin), pertsonaiak aukeratutako konpromisoarekin. Modu horretan, trebezia handiz, konpromiso politikoa eta amatasuna uztartzea eragotzi dioten emakume baten aitorpena eskaini digu Urretabizkaiak (Olaziregi, www.basqueliterature.com).
‎Narrazio pribatuan, berriz, testu barneko narratario edo hartzaile bati egiten zaio. Horregatik, narrazio publiko horiek hurbilago daude irakurle eta egile arteko harreman mota horretatik. Laburbilduz, Retolazak dio Koaderno gorria Zergatik panpox n, testuaz kanpoko narratarioa edo hartzailea irudikatzen denean,, narrazio publiko argia?
‎Komunikazio linguistikoaz haratago doa komunikazioa eleberrian, Gabilondoren hitzetan. Komunikazioa ere hibridoa da; izan ere, koaderno gorria euskaraz idatzia dago , baina irakurle gaztelaniaduna du. –Hala, koaderno gorria eleberri ere bihurtzen da, hain zuzen irakurleak alabaren ikuspuntutik irakurri behar duena, Venezuelan kokatutako gaztelerazko posizio batetik?
‎209). Kritikak esandakoarekin amaitzeko, Ibon Sarasolaren ustez, eleberri honen aurkezpenean egindako adierazpenetan esan zuenez, nobela honetan daude Urretabizkaiaren orrialderik onenak.
‎Haurrak lapurtu zizkioten moduan, amatasuna eta familia lapurtu zizkiotelako. Eta hortxe dago , segur asko, istorio honetako tragediarik handiena: emakumezkoaren errealizazio pertsonala oraindik ere ukatzen duen gizarte matxistaren salakuntzan.
‎Koaderno gorria nobelako ama erakunde militarrean subjektu gisa agertzen da, eta, era berean, bere amatasuna aldarrikatzen du. Argi dago zaintzaren pragmatikatik aldentzen dela, eta bere sinesmen politikoen aldeko apustua egiten duela amatasunaren pragmatika alde batera utzi gabe. Eta hor, jendarteak ez dio barkatzen, senarrak seme alabak bahitzen dizkio eta erakundeak amatasuna eta armak bateraezinak direla gogoratzen dio.
‎4 Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarriketa Zergatik panpox.
‎Arantxa Urretabizkaiaren Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrikipuin bildumako Espero zaitudalakoipuinean (Erein, 1983) ama berezi bat agertzen zaigu. Olaziregik esaten duen bezala (1999), 80ko hamarkadan euskal literaturan izan zen ipuingintzaren boom aren barruan kokatu behar dugu liburu hau.
‎Dena dela ere, esperoan, esperantzan, haurdunaldiarekin lotzen den izenburupean, ipuinean, amatasunaren irakurketa modu mistiko edo ezustekoan proposatzera dator Urretabizkaia. Amatasun mistikotik hurbil dagoen irudikapen honek Zergatik panpox en eskaintzen den amatasun aldarritik gehiago du, beste bi eleberrietan ikusi ditugun amatasunek eskaintzen dituzten mugetatik baino. Izan ere, lehen bi eleberrietan amatasunaren alde negatiboak jartzen dira begi bistan.
‎Ama batek bere 7 urteko semearekin bizi dituen 24 orduak kontatzen ditu. Senarrak bost urte lehenago utzi zuen protagonista, eta bakarrik dago semea aurrera ateratzeko.
‎–Bere 1986ko Antología de la narrativa vasca ren hitzaurrean dioena guztiz da azpimarratzekoa, nobela biribil eta xarmangarri gisara definitu ondoren, euskal ahots femenino lortuentzat jotzen baitu. Lasagabasterrentzat, ahotsaren indarra ez dagokio egilea emakumezkoa izateari, narratzaile trebeziari baizik? (Olaziregi, 1999:
‎153). Zergatik panpox en erabiltzen den hizkuntzan umearekiko hurbilpena dago . Berdintasunaren feminismoak, ordea, amek umeak ulertzeko erabilitako hizkera gutxietsi egin ohi du, betiere amaren nortasuna gutxitzen eta ezabatzen duelakoan.
‎Koaderno gorrialaneko ama erakunde militarrean subjektu modura agertzen da, eta, aldi berean, bere amatasuna aldarrikatzen du. Argi dago zaintzaren pragmatikatik aldentzen dela, eta bere sinesmen politikoen aldeko apustua egiten duela amatasunaren pragmatika alde batera utzi gabe. Eta hor, jendarteak ez dio barkatzen, senarrak seme alabak bahitzen dizkio eta erakundeak amatasuna eta armak bateraezinak direla gogoratzen dio.
‎Esan behar da eleberri bakarra dugula gai horrekin etorri zaiguna euskal literaturara, horregatik da hain berritzailea eta transgresorea Koaderno gorriaobrako ama, hau da, aipaturiko literatur pertsonaia transgresore hauek jendartean egun gertatzen ari denaren lekukotasuna dira; izan ere, amak gizonezkoen munduan sartzen ari dira, neurri apal batean bada ere, eta gizonezkoak, berriz, amatasunaren munduan murgiltzen ari dira, neurri apalagoan bada ere. Ama helduak, bakarrak, ezkontzaren erakundetik at dauden amak dira eta, halaber, ohiko rol eta ereduetatik urrunduz posizio bat definitzen ari dira.
‎Zergatik panpox eko ama euskal literaturako lehen protagonista femenino modernoa da, bera da kontalaria, berak erabiltzen du ikuspuntua eta pentsamenduen jarioa, stream consciousnessteknikaren bidez. Paradigma aktantzialean subjektu nagusia da, eta 70eko hamarkadan emakumezkoaren askapen mugimenduarekin lotuta zeuden hainbat gai ditu objektutzat: bikote harremanak, amatasuna, emakumezkoen gorputza, emakumezkoen ahotsa, antisorgailuak, egunerokotasunaren zama?
‎GALARRAGA, A., 2011, < < Zaharra naiz eta harro nago > >, Deia,.
‎URRETABIZKIA, A., 1984, Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekulan bakarrik. Donostia:
‎Gehitutako osagai hauekin ere, tradizioan ditu erroak. Elikatu duten erro batzuk, XIX. mendea baino lehenagoko denboretan eratutakoak dira, nahiz eta XIX. mendean ez ezik, XX. mendearen bigarren erdian bertan ere oraindik ihartu gabe egon .
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
egon 4.204 (27,68)
Lehen forma
dago 883 (5,81)
dagokionez 323 (2,13)
egon 306 (2,01)
daude 258 (1,70)
dagoen 243 (1,60)
dauden 176 (1,16)
zegoen 173 (1,14)
dagoela 156 (1,03)
dagokienez 99 (0,65)
zeuden 88 (0,58)
badago 70 (0,46)
dagokion 64 (0,42)
nago 62 (0,41)
daudela 57 (0,38)
zegoela 54 (0,36)
egotea 48 (0,32)
gaude 44 (0,29)
dagoena 43 (0,28)
dagokio 41 (0,27)
dagozkion 37 (0,24)
egongo 31 (0,20)
egoten 26 (0,17)
baitago 25 (0,16)
dagoelako 25 (0,16)
legoke 25 (0,16)
dagoenean 24 (0,16)
dagokiona 24 (0,16)
dagozkien 21 (0,14)
daudenak 21 (0,14)
daudenean 20 (0,13)
zeudela 20 (0,13)
egoteko 19 (0,13)
egon arren 17 (0,11)
badaude 16 (0,11)
dagokien 16 (0,11)
balego 15 (0,10)
dagokionean 14 (0,09)
daudelako 14 (0,09)
bazegoen 13 (0,09)
gaudela 13 (0,09)
dagozkio 12 (0,08)
badagoela 11 (0,07)
baitaude 11 (0,07)
gauden 11 (0,07)
bagagozkio 10 (0,07)
dagozkionak 10 (0,07)
dagoan 9 (0,06)
dagoenik 9 (0,06)
zaudena 9 (0,06)
zegokion 9 (0,06)
baitzegoen 8 (0,05)
dagokie 8 (0,05)
dagozkie 8 (0,05)
egonik 8 (0,05)
leudeke 8 (0,05)
zegoena 8 (0,05)
bego 7 (0,05)
dagozkienak 7 (0,05)
egonda 7 (0,05)
egotean 7 (0,05)
gagozkiola 7 (0,05)
nengoen 7 (0,05)
zegoelako 7 (0,05)
Nago 6 (0,04)
dagoana 6 (0,04)
dagoelarik 6 (0,04)
dagokigun 6 (0,04)
egotera 6 (0,04)
egozan 6 (0,04)
nagoen 6 (0,04)
zaude 6 (0,04)
baitagokio 5 (0,03)
bazegoela 5 (0,03)
bazeuden 5 (0,03)
dagoala 5 (0,03)
dagokienean 5 (0,03)
dagokiola 5 (0,03)
egonagatik 5 (0,03)
zauden 5 (0,03)
zegoenean 5 (0,03)
zegokionez 5 (0,03)
zeudenean 5 (0,03)
Badago 4 (0,03)
Badaude 4 (0,03)
Egon 4 (0,03)
badaudela 4 (0,03)
baitzeuden 4 (0,03)
banago 4 (0,03)
dagoenez 4 (0,03)
dagoenez gero 4 (0,03)
daudenen 4 (0,03)
eguan 4 (0,03)
gagozkiela 4 (0,03)
zeudelako 4 (0,03)
baleude 3 (0,02)
dagoanean 3 (0,02)
dagoelakoan 3 (0,02)
dagoen arren 3 (0,02)
dagoenak 3 (0,02)
dagokiena 3 (0,02)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
egon ere 54 (0,36)
egon euskara 35 (0,23)
egon hizkuntza 30 (0,20)
egon beste 26 (0,17)
egon esan 23 (0,15)
egon ez 22 (0,14)
egon behar 20 (0,13)
egon euskal 19 (0,13)
egon alde 18 (0,12)
egon egon 18 (0,12)
egon bi 16 (0,11)
egon testu 16 (0,11)
egon gu 15 (0,10)
egon hori 14 (0,09)
egon ikusi 14 (0,09)
egon beti 11 (0,07)
egon datu 11 (0,07)
egon garai 11 (0,07)
egon lan 11 (0,07)
egon lotu 11 (0,07)
egon ni 11 (0,07)
egon ahoskera 10 (0,07)
egon bera 10 (0,07)
egon izen 10 (0,07)
egon ote 10 (0,07)
egon ohi 9 (0,06)
egon oso 9 (0,06)
egon argi 8 (0,05)
egon bezala 8 (0,05)
egon eremu 8 (0,05)
egon forma 8 (0,05)
egon lehen 8 (0,05)
egon literatura 8 (0,05)
egon oraindik 8 (0,05)
egon pertsona 8 (0,05)
egon zentsura 8 (0,05)
egon adierazi 7 (0,05)
egon demokrazia 7 (0,05)
egon egile 7 (0,05)
egon eskola 7 (0,05)
egon euskaldun 7 (0,05)
egon guzti 7 (0,05)
egon jakin 7 (0,05)
egon jaso 7 (0,05)
egon leku 7 (0,05)
egon onartu 7 (0,05)
egon subjektu 7 (0,05)
egon zer 7 (0,05)
egon egin 6 (0,04)
egon erakutsi 6 (0,04)
egon gai 6 (0,04)
egon sekula 6 (0,04)
egon sintaxi 6 (0,04)
egon uste 6 (0,04)
egon arazo 5 (0,03)
egon bat 5 (0,03)
egon emaitza 5 (0,03)
egon emakume 5 (0,03)
egon funtzio 5 (0,03)
egon hemen 5 (0,03)
egon herri 5 (0,03)
egon hor 5 (0,03)
egon ikerketa 5 (0,03)
egon kasu 5 (0,03)
egon lez 5 (0,03)
egon modu 5 (0,03)
egon neurri 5 (0,03)
egon poema 5 (0,03)
egon toki 5 (0,03)
egon uharte 5 (0,03)
egon zalantza 5 (0,03)
egon zenbait 5 (0,03)
egon zerbait 5 (0,03)
egon aditz 4 (0,03)
egon baino 4 (0,03)
egon bestelako 4 (0,03)
egon egun 4 (0,03)
egon erabateko 4 (0,03)
egon ezin 4 (0,03)
egon haiek 4 (0,03)
egon hainbat 4 (0,03)
egon hau 4 (0,03)
egon herritar 4 (0,03)
egon hiri 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
egon behar ukan 12 (0,08)
egon alde bakar 7 (0,05)
egon demokrazia linguistiko 4 (0,03)
egon erabateko baliokidetasun 4 (0,03)
egon esan behar 4 (0,03)
egon euskal Herria 4 (0,03)
egon garai hura 4 (0,03)
egon guzti ados 4 (0,03)
egon hizkuntza bat 4 (0,03)
egon lan hau 4 (0,03)
egon oso nekatu 4 (0,03)
egon pertsona bat 4 (0,03)
egon sekula bakarrik 4 (0,03)
egon sintaxi testuinguru 4 (0,03)
egon euskal herri 3 (0,02)
egon herritar izen 3 (0,02)
egon hizkuntza eredu 3 (0,02)
egon uste ukan 3 (0,02)
egon adierazi ukan 2 (0,01)
egon ahoskera bat 2 (0,01)
egon ahoskera erabili 2 (0,01)
egon bat ere 2 (0,01)
egon behar ez 2 (0,01)
egon beste batzuk 2 (0,01)
egon beste bi 2 (0,01)
egon beste mundu 2 (0,01)
egon beti ibai 2 (0,01)
egon bi osagai 2 (0,01)
egon datu zehatz 2 (0,01)
egon egon alde 2 (0,01)
egon euskal literatura 2 (0,01)
egon euskaldun komunitate 2 (0,01)
egon euskara batu 2 (0,01)
egon euskara hizkuntza 2 (0,01)
egon euskara ikasgai 2 (0,01)
egon ez arren 2 (0,01)
egon funtzio kategoria 2 (0,01)
egon gai hau 2 (0,01)
egon hizkuntza gutxitu 2 (0,01)
egon hizkuntza komunikazio 2 (0,01)
egon hor konpondu 2 (0,01)
egon hori arrasto 2 (0,01)
egon lehen gradu 2 (0,01)
egon ni liburu 2 (0,01)
egon pertsona izen 2 (0,01)
egon subjektu euskaldun 2 (0,01)
egon zer aztertu 2 (0,01)
egon adierazi beharrean 1 (0,01)
egon aditz batu 1 (0,01)
egon aditz esanahi 1 (0,01)
egon aditz hauek 1 (0,01)
egon aditz mundu 1 (0,01)
egon ahoskera arautu 1 (0,01)
egon ahoskera axola 1 (0,01)
egon ahoskera eduki 1 (0,01)
egon alde asko 1 (0,01)
egon alde bat 1 (0,01)
egon alde erakutsi 1 (0,01)
egon alde horiek 1 (0,01)
egon arazo diplomatiko 1 (0,01)
egon arazo euskalki 1 (0,01)
egon argi atxiki 1 (0,01)
egon argi murriztapen 1 (0,01)
egon argi termino 1 (0,01)
egon argi zer 1 (0,01)
egon baino gehiago 1 (0,01)
egon baino luze 1 (0,01)
egon baino txiki 1 (0,01)
egon bat beste 1 (0,01)
egon bat etorri 1 (0,01)
egon behar eduki 1 (0,01)
egon behar lotsatu 1 (0,01)
egon bera bakarrik 1 (0,01)
egon bera biografia 1 (0,01)
egon bera egitasmo 1 (0,01)
egon bera ekarri 1 (0,01)
egon bera hiztun 1 (0,01)
egon bera izen 1 (0,01)
egon bera kritika 1 (0,01)
egon bera produkzio 1 (0,01)
egon bera programakuntza 1 (0,01)
egon beste ar 1 (0,01)
egon beste asko 1 (0,01)
egon beste aukera 1 (0,01)
egon beste data 1 (0,01)
egon beste ere 1 (0,01)
egon beste eredu 1 (0,01)
egon beste eremu 1 (0,01)
egon beste forma 1 (0,01)
egon beste hainbat 1 (0,01)
egon beste hizkuntza 1 (0,01)
egon beste inon 1 (0,01)
egon beste inor 1 (0,01)
egon beste lau 1 (0,01)
egon beste mekanismo 1 (0,01)
egon beste misterio 1 (0,01)
egon beste partaide 1 (0,01)
egon beste posizio 1 (0,01)
egon beste urrats 1 (0,01)
egon bestelako lan 1 (0,01)
egon bestelako premia 1 (0,01)
egon beti agertu 1 (0,01)
egon beti Bera 1 (0,01)
egon beti bermatu 1 (0,01)
egon beti egin 1 (0,01)
egon beti euskaltzale 1 (0,01)
egon beti korrespondentzia 1 (0,01)
egon bezala jokatu 1 (0,01)
egon bi aldi 1 (0,01)
egon bi bertsio 1 (0,01)
egon bi eleberri 1 (0,01)
egon bi elementu 1 (0,01)
egon bi enuntziatu 1 (0,01)
egon bi etxe 1 (0,01)
egon bi kinto 1 (0,01)
egon bi komunitate 1 (0,01)
egon bi modu 1 (0,01)
egon bi polo 1 (0,01)
egon bi saio 1 (0,01)
egon datu baina 1 (0,01)
egon datu bera 1 (0,01)
egon datu bereizi 1 (0,01)
egon demokrazia euskaldun 1 (0,01)
egon demokrazia gu 1 (0,01)
egon egile azken 1 (0,01)
egon egile burutapen 1 (0,01)
egon egile emakumezko 1 (0,01)
egon egile ukitu 1 (0,01)
egon egin jabetu 1 (0,01)
egon egin orain 1 (0,01)
egon egin txaloka 1 (0,01)
egon egon aditz 1 (0,01)
egon egon argitaratu 1 (0,01)
egon egon deskribatu 1 (0,01)
egon egon funtzio 1 (0,01)
egon egon hartu 1 (0,01)
egon egon izen 1 (0,01)
egon egun Donostia 1 (0,01)
egon egun ere 1 (0,01)
egon egun ereduzko 1 (0,01)
egon egun Goierri 1 (0,01)
egon emaitza besterik 1 (0,01)
egon emaitza doitu 1 (0,01)
egon emaitza mamitsu 1 (0,01)
egon emakume anorexiko 1 (0,01)
egon emakume detektibe 1 (0,01)
egon emakume genealogia 1 (0,01)
egon emakume horiek 1 (0,01)
egon erakutsi ukan 1 (0,01)
egon ere bada 1 (0,01)
egon ere bai 1 (0,01)
egon ere baieztatu 1 (0,01)
egon ere bat 1 (0,01)
egon ere batu 1 (0,01)
egon ere izen 1 (0,01)
egon ere ondo 1 (0,01)
egon ere talde 1 (0,01)
egon eremu egon 1 (0,01)
egon eremu erakutsi 1 (0,01)
egon eremu sintaktiko 1 (0,01)
egon eremu zehatz 1 (0,01)
egon eremu zientifiko 1 (0,01)
egon esan Aitzol 1 (0,01)
egon esan baimen 1 (0,01)
egon esan ezan 1 (0,01)
egon esan ukan 1 (0,01)
egon esan urrun 1 (0,01)
egon eskola aita 1 (0,01)
egon eskola egitasmo 1 (0,01)
egon eskola eguneroko 1 (0,01)
egon eskola giro 1 (0,01)
egon eskola kanpotiko 1 (0,01)
egon euskal ahoskera 1 (0,01)
egon euskal dialekto 1 (0,01)
egon euskal eremu 1 (0,01)
egon euskal gai 1 (0,01)
egon euskal gramatika 1 (0,01)
egon euskal hiztun 1 (0,01)
egon euskal liburu 1 (0,01)
egon euskal mundu 1 (0,01)
egon euskal pizkunde 1 (0,01)
egon euskal testu 1 (0,01)
egon euskaldun artatu 1 (0,01)
egon euskaldun ebanjelizatu 1 (0,01)
egon euskaldun erromatar 1 (0,01)
egon euskaldun ikasi 1 (0,01)
egon euskaldun jende 1 (0,01)
egon euskara berezko 1 (0,01)
egon euskara bezalako 1 (0,01)
egon euskara corpus 1 (0,01)
egon euskara egikaritu 1 (0,01)
egon euskara egin 1 (0,01)
egon euskara erabilera 1 (0,01)
egon euskara ezagutu 1 (0,01)
egon euskara ezinbesteko 1 (0,01)
egon euskara gaztelania 1 (0,01)
egon euskara gramatika 1 (0,01)
egon euskara hedabide 1 (0,01)
egon euskara irakurgai 1 (0,01)
egon euskara irakurri 1 (0,01)
egon euskara kode 1 (0,01)
egon euskara leku 1 (0,01)
egon euskara lurralde 1 (0,01)
egon euskara pasarte 1 (0,01)
egon euskara testu 1 (0,01)
egon euskara testuinguru 1 (0,01)
egon euskara tu 1 (0,01)
egon ez do 1 (0,01)
egon ez eduki 1 (0,01)
egon ez egon 1 (0,01)
egon ez etorri 1 (0,01)
egon ez iruditu 1 (0,01)
egon ez literatura 1 (0,01)
egon ez ukan 1 (0,01)
egon ez zein 1 (0,01)
egon ezin baztertu 1 (0,01)
egon forma bereizi 1 (0,01)
egon forma erabili 1 (0,01)
egon forma jaso 1 (0,01)
egon forma ofizial 1 (0,01)
egon forma sudurkari 1 (0,01)
egon forma zein 1 (0,01)
egon funtzio bete 1 (0,01)
egon funtzio maila 1 (0,01)
egon funtzio sorta 1 (0,01)
egon gai azaleratu 1 (0,01)
egon garai bera 1 (0,01)
egon garai bertsu 1 (0,01)
egon garai hori 1 (0,01)
egon garai lotura 1 (0,01)
egon garai oso 1 (0,01)
egon gu behar 1 (0,01)
egon gu demokrazia 1 (0,01)
egon gu egin 1 (0,01)
egon gu euskaldun 1 (0,01)
egon gu ez 1 (0,01)
egon gu gramatika 1 (0,01)
egon gu ikerlan 1 (0,01)
egon gu izen 1 (0,01)
egon gu lan 1 (0,01)
egon gu lanbas 1 (0,01)
egon gu politikari 1 (0,01)
egon guzti debeku 1 (0,01)
egon guzti egokitu 1 (0,01)
egon haiek apurka 1 (0,01)
egon haiek balio 1 (0,01)
egon haiek identitate 1 (0,01)
egon haiek oraindik 1 (0,01)
egon hainbat gai 1 (0,01)
egon hainbat heptasilabiko 1 (0,01)
egon hainbat hitz 1 (0,01)
egon hainbat uste 1 (0,01)
egon hau atze 1 (0,01)
egon hau esan 1 (0,01)
egon hemen aztertu 1 (0,01)
egon hemen hori 1 (0,01)
egon hemen kokatu 1 (0,01)
egon hemen ni 1 (0,01)
egon herri au 1 (0,01)
egon herri egon 1 (0,01)
egon herri ekimen 1 (0,01)
egon herritar azal 1 (0,01)
egon hiri bizileku 1 (0,01)
egon hiri global 1 (0,01)
egon hizkuntza aipamen 1 (0,01)
egon hizkuntza atlas 1 (0,01)
egon hizkuntza azterketa 1 (0,01)
egon hizkuntza banaketa 1 (0,01)
egon hizkuntza barneko 1 (0,01)
egon hizkuntza bizitasun 1 (0,01)
egon hizkuntza ere 1 (0,01)
egon hizkuntza ez 1 (0,01)
egon hizkuntza ezagutza 1 (0,01)
egon hizkuntza gizarte 1 (0,01)
egon hizkuntza guda 1 (0,01)
egon hizkuntza historia 1 (0,01)
egon hizkuntza hori 1 (0,01)
egon hizkuntza horiek 1 (0,01)
egon hizkuntza mamitu 1 (0,01)
egon hizkuntza politika 1 (0,01)
egon hizkuntza txirotu 1 (0,01)
egon hor aurkitu 1 (0,01)
egon hor nonbait 1 (0,01)
egon hori adibide 1 (0,01)
egon hori aitzinatu 1 (0,01)
egon hori argudio 1 (0,01)
egon hori aurre 1 (0,01)
egon hori aztar 1 (0,01)
egon hori aztarna 1 (0,01)
egon hori baizik 1 (0,01)
egon hori batere 1 (0,01)
egon hori erakutsi 1 (0,01)
egon hori erraztu 1 (0,01)
egon hori hedabide 1 (0,01)
egon ikerketa esparru 1 (0,01)
egon ikerketa horiek 1 (0,01)
egon ikerketa metodologia 1 (0,01)
egon ikerketa proposamen 1 (0,01)
egon ikerketa zehatz 1 (0,01)
egon ikusi ideia 1 (0,01)
egon izen azpiklase 1 (0,01)
egon izen hau 1 (0,01)
egon izen hiru 1 (0,01)
egon izen hori 1 (0,01)
egon izen idazkera 1 (0,01)
egon izen nagusi 1 (0,01)
egon izen oinarri 1 (0,01)
egon izen pare 1 (0,01)
egon jakin birformulatzaile 1 (0,01)
egon jakin nahi 1 (0,01)
egon jakin zenbat 1 (0,01)
egon jaso aztertu 1 (0,01)
egon jaso erran 1 (0,01)
egon jaso eskuz 1 (0,01)
egon jaso hau 1 (0,01)
egon kasu bakan 1 (0,01)
egon kasu gehien 1 (0,01)
egon kasu marka 1 (0,01)
egon lan berri 1 (0,01)
egon lan ere 1 (0,01)
egon lan etengabe 1 (0,01)
egon lan hori 1 (0,01)
egon lan kontu 1 (0,01)
egon lehen aipatu 1 (0,01)
egon lehen edizio 1 (0,01)
egon lehen landu 1 (0,01)
egon lehen liburuki 1 (0,01)
egon lehen pertsona 1 (0,01)
egon lehen plano 1 (0,01)
egon leku adierazi 1 (0,01)
egon leku egon 1 (0,01)
egon leku eman 1 (0,01)
egon lez agertu 1 (0,01)
egon literatura bat 1 (0,01)
egon literatura feminista 1 (0,01)
egon literatura historia 1 (0,01)
egon literatura lan 1 (0,01)
egon literatura motibo 1 (0,01)
egon literatura tradizio 1 (0,01)
egon literatura txiki 1 (0,01)
egon literatura zeregin 1 (0,01)
egon lotu aro 1 (0,01)
egon lotu azaldu 1 (0,01)
egon lotu egon 1 (0,01)
egon modu automatiko 1 (0,01)
egon modu bat 1 (0,01)
egon modu bera 1 (0,01)
egon modu egoki 1 (0,01)
egon neurri egon 1 (0,01)
egon neurri eman 1 (0,01)
egon neurri euskal 1 (0,01)
egon neurri ezin 1 (0,01)
egon neurri hori 1 (0,01)
egon ni animatu 1 (0,01)
egon ni ate 1 (0,01)
egon ni baino 1 (0,01)
egon ni barn 1 (0,01)
egon ni buru 1 (0,01)
egon ni ere 1 (0,01)
egon ni herri 1 (0,01)
egon ni lehen 1 (0,01)
egon ohi zira 1 (0,01)
egon onartu mundu 1 (0,01)
egon oraindik ere 1 (0,01)
egon oraindik euskal 1 (0,01)
egon oraindik hiri 1 (0,01)
egon oraindik tasun 1 (0,01)
egon oso aspalditik 1 (0,01)
egon oso desberdin 1 (0,01)
egon oso garatu 1 (0,01)
egon oso osorik 1 (0,01)
egon oso urruti 1 (0,01)
egon ote ez 1 (0,01)
egon ote k 1 (0,01)
egon pertsona hori 1 (0,01)
egon poema bat 1 (0,01)
egon poema hori 1 (0,01)
egon poema pare 1 (0,01)
egon sintaxi mutur 1 (0,01)
egon subjektu bera 1 (0,01)
egon subjektu bilakabide 1 (0,01)
egon subjektu ez 1 (0,01)
egon subjektu inperial 1 (0,01)
egon subjektu kirolari 1 (0,01)
egon testu azterketa 1 (0,01)
egon testu bat 1 (0,01)
egon testu batzuk 1 (0,01)
egon testu birformulazio 1 (0,01)
egon testu forma 1 (0,01)
egon testu horiek 1 (0,01)
egon testu ifrentzu 1 (0,01)
egon testu ondoren 1 (0,01)
egon testu transkribatu 1 (0,01)
egon testu zati 1 (0,01)
egon toki adierazi 1 (0,01)
egon toki egon 1 (0,01)
egon toki kokatu 1 (0,01)
egon uharte bat 1 (0,01)
egon uharte harkaitztsu 1 (0,01)
egon uste hori 1 (0,01)
egon zalantza bat 1 (0,01)
egon zalantza burdina 1 (0,01)
egon zenbait bilakabide 1 (0,01)
egon zenbait euskal 1 (0,01)
egon zenbait gako 1 (0,01)
egon zenbait goiti 1 (0,01)
egon zenbait toponimo 1 (0,01)
egon zentsura eraginpean 1 (0,01)
egon zentsura ez 1 (0,01)
egon zentsura fitxa 1 (0,01)
egon zentsura gai 1 (0,01)
egon zentsura lege 1 (0,01)
egon zentsura orokor 1 (0,01)
egon zentsura zehaztasun 1 (0,01)
egon zer bereizi 1 (0,01)
egon zer esan 1 (0,01)
egon zer hori 1 (0,01)
egon zer komeni izan 1 (0,01)
egon zer osatu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia